DE ZUIDERZEEWERKEN.
D
De laatste huisinstortiiig te Parijs.
Noodtoestand in den Duitschen landbouw.
Angstige uren temidden ran den orkaan.
Duitscher doodgeschoten.
Dreigende hongersnood in China.
BILLY BOO.
GEEN SLACHTOFFERS.
Het huls werd' ingericht voor theaterlf
Ihad. Do rijsthandelaara verklaren, dat de oogst
slechts ongeveer vijf tot zes percent van de normale
productie zal opleveren. Men vreest, dat men groot
gebrek aan voedingsmiddelen zal hebben voor een
gebied van 400.000 vierkante mijlen, met een bevol
king van bijna tweehonderd millioen zielen.
In do nabijheid van de Champs Elysèes te Parijs
is, gelijk gemeld, Vrijdagavond een huis van vijf ver
diepingen ingestort. Voor zoover in den loop van het
opruimingswerk gebleken is, zijn er geen menschen-
levens të betreuren. De beide nachtwakorss bevonden
zich op het oogenblik van de ineenstorting in een
ander deel van het gebouw doch kunnen van zenuw
achtigheid zelfs geen beschrijving van de toedracht
van het gebeurde geven.
In verband met het late uur waren er op dit punt
Slechts weinig voorbijgangers.
De brandweer heeft het ruimings- en bewakings-
werk met kracht ter hand genomen, terwijl door het
parket een uitgebreid onderzoek wordt ingesteld.
Kort na 22 uur Vrijdagavond, verscheen ook de mi
nister-president Poincaró ter plaatse van de ramp.
Nader wordt nog vernomen, dat het gebouW bestemd
was, om als theater te worden ingericht.
GROOTE OPBRENGST, DOCH LAGE PRIJZEN.
Verkoopingen wegens belastingschuld.
Op 1 Nov. werd het preshidium van den Duitschen
Rijkslandbond door dy rijksminister, van financiën ontr
vangen.
De vertegenwoordigers van den Bond schilderden vol
gens de „D. Tageztg." den noodtoestand, waarin breede
kringen van den landbouw verkeeren, en wezen er met
name op, dat in weerwil van den gunstigen oogst de
landbouw geenszins rendeert, daar tegenover de groo-
tere opbrengst aanzienlijk lagere prijzen staan.
De minister erkende, dat de toestand moeilijk was en
beloofde het mogelijke te zullen doen om te helpen.
Vooreerst zullen de nog steeds bestaande voorschriften
tot leniging van den toestand gehandhaafd blijven. Ge
dwongen verkoopingen wegens belastingschulden zul
len zooveel mogelijk worden vermeden .waarbij rekening
zal worden gehouden met het financieels prestatiever
mogen der landbouwers.
Omtrent nieuwe belastingen was nog geen beslissing
genomen, maar ook hierbij zou .met den toestand van
den landbouw rekening worden gehouden.
STORM AAN DE NOORDKUST
VAN SPANJE.
Groote schade te San Sebastian en Santander.
Naar Zaterdag uit San Sebastian werd gemeld,
woe4de er op dat oogenblik een zeer hevige storm aan
de geheele noordkust. Huizenhooge golven sloegen op
de kust en veroorzaakten groote schade, met name te
San Sebastian en te Santander,
AARDBEVINGEN IN AMERIKA
Weinig schade.
Uit verscheidene plaatsen in Virginia, Carolina,
Tennessee en Georgia komen berichten binnen om
trent aardbevingen, die echter volgens de voorloopige
berichten weinig schade hobberi aangericht. In eenige
plaatsen is het telefoonverkeer verbroken.
OP DE KLIPPEN GELOOPEN.
Een Japansch stoomschip gestrand. De passagiers
gered.
Een telegram van Thursday Island (Straat Torres)
meldt, dat het stoomschip Tangomaru, dat op weg
was naar Japan, Zaterdagmiddag op de Gibberrots
is geloopen. Het schip is omhoog blijven zitten en
'bevindt zich in een moeilijke positie. Men vreest, dat
het niet gemakkelijk zal vallen het vlot te brengen.
Alle passagiers zijn gezond en wel aan land gezet.
ERNSTIG AUTOBUS-ONGELUK,
1 Doode, 8 gewonden.
DE TERUGTOCHT VAN DE „GRAF ZEPPELIN".
Een opvarende vertelt.
De Duitsche post-auto HeiligenstadtDingelstadt
moest op den straatweg voor een vrouw met twee kin
deren uitwijken en viel daarbij van den weg, 10 me
ter naar beneden. Van de tien inzittenden werden er
acht gewond. De vrouw en een van de jongens, die
door de auto waren geraakt, werden zeer ernstig ge
wond, de jongen is intusschen gestorven.
e.enigszins waardoor H. meermalen weet door te breken,
In het „Berl. Tagebl." geeft een deelnemer aan den 1
71-uren-tocht van de „Graf Zeppelin" via een corres
pondent van dat blad zijn 'indrukken over de bewo
gen terugreis van het luchtschip weer.
Het begin der reis verliep goed. Toen het namid-
dag geworden was, streken plotseling grauwe wolken
langs het luchtschip heen. Het werd snel donker. Het
was nog geen 6 uur en toch scheen het bijna duistere
nacht te zijn. Die wind werd steeds sterker en het be
gon hevig te regenen.
Tegen 10 uur 's avonds groeide de wind tot een or
kaan aan. Een onbehaaglijke stemming maakte zich
■fan ons meester. De wind huilde. Windstooten
beukten) op de cabinevensters en met geweldige
kracht raasde de storm tegen het hevig slingerende
luchtschip.
De regen veranderde in een hagelbui. Het werd
zeer koud. Spoedig werd dé orkaan zoo sterk, 'dat zij.
•een snelheid van 40 meter per seconde bereikte, zoo
dat het luchtschip, dat slechts een snelheid van 32
meter per seconde bezat, niet meer tegen den storm
op kon en langzaam naar het Noordwesten afdreef,
ofschoon alle vijf motoren krachtig werkten.
Twee uren duurde deze v.reesëlijke storm, zooals
zelfs de meest ervaren leden der gemanning nog nooit
beleefd hadden.
Toch hield het luchtschip stand en toen de storm
tegen den morgen luwde, besloot de leiding den oos
telijken koers te nemen. De wind draaide langzaam
en kwam nu uit het Noorden, zoodat dr. Eckener
Dinsdagmorgen hevel gaf, naar het Zuid-Oosten te
koersen om over de golf vain Biscaye Europa te be
reiken.
Langzaam Werd het weer warm, rr^ar den heelen
Dinsdag duurde de storm toch nog voort. H:et lucht
schip slingerde krachtig. Het radio-toestel was voort
durend druk in gebruik. Steeds moesten er weerbe
richten. opgenomen worden, daar het luchtschip van
de eene depressie in de andere kwam.
Wij, passagiers, hadden ons tenslotte aan dit slech
te weder gewend. Die houding der bemanning werkte
kalmeerend op ons.
De nacht van Dinsdag op Woensdag verliep be
trekkelijk rustig en voor de eerste maal konden wij
allen vast slapen. Ook dr. E'ckener, die nog geen
oog geloken had, legde zich eenige uren ter ruste.
Den anderen morgen waren wij reeds zeer vroeg
op. De storm was iets bedaard. Tegen den middag
kwamen wijl in het gebied van Biscaye, hetgeen spoe
dig door den steeds sterker wordenden storm werd
aangekondigd. Mien zag de schepen hevig met de
golven worstelen.
Toen men tegen den avond de eerste lichten der
kust bereikte, werd het weder langzaam beter. Men
was blij, dat de Fransche kust in het zicht kwam.
De vaart boven Frankrijk verliep vlot
De meest critieke oogenblikken beleefden wij, ge
lijk gezegd, biji Newfoundland, waar het luchtschip
soms niet te besturen was.
De voorbereidingen voor een transatlan-
tischen luchtschependienst vorderen goed
Naar uit welingelichte kringen te New York ver
luidt, zijn de onderhandelingen inzake de instelling
van een transatlantischen luchtschependienst dooi
de kortelings plaats gehad hebbende besprekingen
tusschen dr. Eckener en vertegenwoordigers van de
Goodyear Company te Cleveland goed gevorderd.
Er zal een nieuwe maatschappij opgericht worden
onder den naam „Goodyear Zeppelin Corporation"',
welke voor de opening van den dienst vier Zeppe
lins zal bouwen. De dienst zal zoo worden ingedeeld,
dat telkens twee luchtschepen om db vier dagen het
Amerikaansche en het Europeesche continent ver-
latenx.
Het hiervoor benoodigde kapitaal zal ongeveer 60
millioen Mark bedragen en door de Goodyear Com
pany en de Duitsche Zeppelin-Gesellschaft gezamen
lijk gefourneerd worden.
Naar de Fransche bladen uit Longwy vernemen is
een te Mont St. Martin op Fransch grondgebied wo
nende Duitscher door een Luxemburgsche douane
ambtenaar doodgeschoten.
De. Duitscher, een zekere Frantzel, had in gezel
schap van een anderen Duitscher een wandeling op
Luxemburgsch grondgebied gemaakt. Toen zij samen,
's avonds terugkeerden kregen zij aan de grens twist
met twee Luxemburgsche douaneambtenaren, die 'hen
150 meter op Fransch gfondgebied volgden. Het kwam
tot een vechtpartij, waarbij een der douaneambtena
ren zijn revolver trok en op Frantzel .schoot. Deze
werd aan het hoofd getroffen en was onmiddellijk
dood.
De douane-ambtenaren trokken zich daarop op
Luxemburgsch grondgebied terug.i Een onderzoek
wordt ingesteld.
BOTSING IN DE LUCHT.
Op 1000 meter hoogta
(Men hoort steeds meer over vliegtuigrampen, die:
het gevolg zijn van botsing van vliegtuigen in de
lucht. iMen zou zoo denken, dat daar in de hoogte,
dan toch ruimte genoeg moet wezen om voor elkaar
uit te wijken, Maar dat blijkt niet geheel juist te zijn.
Nu weer zijn volgens berichten uit Virginia twee
Amerikaansche marinevliegtuigen op een hoogte van
ongeveer 1000 Meter op elkaar gebotst. Beide vliege
niers sprongen uit hun machines met de parachute-
Terwijl een van hen gered werd, vond de ander door
het niet werken van zijn valscherm, den dood.
OUDE CARRIBHOUDER ONTPLOFT.
Twee arbeiders weggeslingerd en op slag gedood.
iBij het opruimen van een ouden carbied-houder,
waarin zich blijkbaar gas had ontwikkeld, is gister in
de fabriek Badoux te Dortmund een 'hevige ontplof
fing ontstaan. Het deksel van den houder werd met
met zoo'n kracht omhoog geslingerd, dat het door het
dak van de fabriek heendkmg en dit geheel verniel
de. Twee werklieden werden meegesleurd en waren
op slag dood.
DE DREBMAANDEIIJKSCHE 3MDEDEDEEUNGEN.
wederom blnnenwaartsche rerplaafaliigjen. Ten einde
deze tegen te gaan werden op vier verschillende punten
aan den bovenrand van dezen dam wand staaldraad
takels bevestigd, verankerd In den aan de overzijde
van het kanaal liggenden Balgzanddijk en door zware
lieren aangespannen. In verband hiermede moest de
scheepvaart door hot Balgzand kanaal voor doorvaart-
hoogten boven 2 M. van 21 tot 29 Juli en van 16 tot 22
Augustus worden gestremd, gedurende welke tijdper
ken achtereenvolgens de palen voor den stroompijler
werden pageheid en de fundeeringsplaat van gewapend
beton over deze palen werd aangebracht.
Daarna ls geregeld voortgegaan met het inheien van
de palen van gewapend beton voor het kelderlandhoofd,
waarvan de aanmaak gereed kwam, en met het op
trekken van den stroompijler van stampbeton, welk
werk ls gevorderd tot 2 M. N.A.P.
Uitwateringssluizen en andere kunstwerken
beoosten Wierlngen.
Van alle uitwateringssluizen werden de pijlers en
landhoofden opgetrokken tot ongeveer 1 M. N.A.P.
Voor het oostelijk stel sluizen werd daarna de zware
pantserbewapening der binnenste schuiftorens gesteld,
terwijl met het stellen van deze wapening voor het
middelste stel is begonnen. Voorts werd voor het oos
telijk deel met hot hooger optrekken van de pijlera en
landhoofden een aanvang gemaakt en werden de fun-
deferlngsplaten van gewapend beton voor de twee oos
telijke vleugelmuren van dit doel gereed gemaakt.
Van de schutsluis is het binnenhoofd, met het aan
grenzend dok voor de schipdeuren der uitwaterings
sluizen, tot ongeveer de halve hoogte opgetrokken, ter
wijl van de schutkolkmuren de grondplaten van ge
wapend beton zijn aangebracht en de onderbouw van
datzelfde materiaal voor den oostelijken muur van de
kleine sohutkolk gestort en ontkist is.
Uitwateringssluizen en andere kunstwerken
op het Kornwarderzand.
Het Inheien der houten fundeeringspalen, waartoe
zeven electrisch gedreven heikarren gebruikt worden,
is krachtig voortgezet en kwam. voor de beide stellen
uitwateringssluizen gereed.
De fundeeringsplaat van gewapend beton voor het
westelijk stel sluizen is voltooid; de daartoe benoodigde
hoeveelheid van 5300 M3. gietbeton werd in onafge
broken bedrijf gestort gedurende vijf dagen en vier
nachten.
Vaargeul naar Makkum.
Het baggeren van de nieuwe vaargeul naar Makkum
kwam gereed. De geul werd voor de scheepvaart in ge
bruik genomen, in verband met het vervallen van den
bestaanden vaarweg door het Makkummerdiep ten ge
volge van den aanleg van den hieronder genoemden
afsluitdijk.
Afsluitdijk tusschen den sluisput op het
Kornwerderzand en dei Friesche kust.
Met den aanleg van dezen dijk werd krachtig voort
gegaan. De keileemdam is over de volle lengte gereed
gekomen, zoodat de vroeger bestaande geulen, zijnde
het Makkummerdiep en de Boontjes, thans zijn afgeslo
ten en zoowel de scheepvaart als de waterbeweging door
de Boontjes geschieden naar de Middelgronden, door
de langs de Noordzijde van den elüisput op het Korn-
werderzand gebaggerde geul.
Ook het aanbrengen van het zandlichaam van den dijk
is nagenoeg voltooid; slechts bij de aansluiting van den
dijk aan het op het Kornwerderzand gemaakte werlc
moet de berm nog op hoogte worden gebracht, terwijl op
enkele plaatsen van de kruin nog eepig zand bijge-
perst moet worden.
De kraagstukken langs de buitenzijde van den dijlc
werden aangebracht; die langs de binnenzijde eveneens,
met uitzondering echter van een klein gedeelte bij het
Westelijk einde, waar de berm nog wordt opgespoten.
De keileembekleeding op het buitenbeloop van den
dijk kwam tot 4 M. N.A.P. geheel gereed, terwijl de
steenglooiing aldaar nagenoeg volledig tot deze hoogte
gereed kwam. Verder werd het bovendeel van den
dijk tot den binnenberm over ongeveer 1500 M. geheel
met keileem bekleed, en op den berm werd behalve
met de keileembekleeding ook met het aanbrengen
van de bestrating aangevangen.
Over ongeveer 1900 M. lengte kwam de steenglooiing
op het binnenbeloop geheel gereed, terwijl deze op het
overblijvende deel van dit beloop reeds over een aan
zienlijk deel werd aangebracht.
Met het aanbrengen van bekleedingsgrond van klei
op toekomstige grasbeloopen werd een aanvang gemaakt.
De aansluiting van den afsluitdijk aan den Frleschen
zeedijk kwam geheel gereed.
Tot dusver is ongeveer 675.000 M3. keileem, 1.500.000
M3. zand en 40.000 M3. bekleedingsgrond, gemeten in
de middelen van het vervoer, verwerkt. Daar het groote
grondverzet voor dit 'werk nagenoeg beëindigd is, wordt
het te werk gestelde baggermateriaal thans geleidelijk
verminderd. Op het werk zijn nog in gebruik 3 bag
germolens, 4 zuigers, 6 kranen, 2 transporteurs, 23 sleep-
booten, 79 bakken- en zolderschuiten, 10 locomotieven,
170 kipkarren en lorries, benevens verder klein mate
rieel.
Verhooging van den Frleschen zeedfjk be
zuiden Zurig.
Met de uitvoering van dit werk werd krachtig voort
gegaan. Het aanbrengen van het zandlichaam voor den
dijk van den polder ZurigeVoord kwam geheel gereed,
terwijl ook het grondlichaam van den dijk bezuiden
Zurigeroord gereed kwam voorzooveel dit met het oog
op het grondtransport mogelijk was. Het golfbrekend
scherm van gewapend beton langs de noordkust van
Wieringen werd in Augustus voltooid opgeleverd.
DE OOGSTBERICHTEN HOE LANGER HOE
SLECHTER.
Verschrikkelijk toekomstbeeld.
De 'berichten over den oogst worden bijna uit alle
deelen van China hoe langer (hoe slechter en doen
de mogelijkheid voorzien, dat de bestaansvoorwaar
den in den aanstaanden winter verschrikkelijk zul
len zijn.. Vooral de rijst, het voornaamste voedigsmid-
del der Chineezen, heeft van de droogte te lijden ge-
Aan de jongste mededeelingen betreffende de werk
zaamheden voor de afsluiting en droogmaking van de
Zuiderzee ia het volgende ontleend:
Grondboringen.
De boringen in verband met de in de Wieringemeer
te baggeren hoofdkanalen, zoomede die beoosten Wie-
ringen en nabij de Oude Zeug teneinde nader vind
plaatsen vast te stellen van keileem en zand voor den
aanleg van den dijk van den Wieringermeerpolder,
werden voortgezet.
Verder wei-den boringen verricht in de Middelgronden,
nabij de plaats, waar de iii die geul aan te leggen be-
teugelingsdam. zal worden gemaakt, zoomede op de
Tabbe, in verband met een nader onderzoek naar de
vindplaats van de voor laatstgenoemd werk benoodigde
keileem. Eindelijk werden nog boringen verricht in
verband met de verhooging en verzwaring van den
Frleschen dijk, en ten slotte hadden op het Breezand
boringen plaats teneinde een nader inzicht te verkrij
gen omtrent de vindplaatsen van keileem en zand
voor het aldaar in 1929 te maken eiland.
Overbrugging van het BalgzandkanaaL
De zes putten van gewapend beton voor de fundee
ring van het Oostelijk landhoofd zijn alle op diepte ge
zonken en reiken dus met den onderkant tot ongeveer
veer 19 M. N.A.P. Zij zijn over een hoogte van 4 M.
gevuld met onder water gestorte beton en de eerste
put is daarna leeggepompt en zonder dat daarbij water-
bezwaar werd ondervonden, in den droge aangevuld
met stampbeton.
Bij het naheien van gewapend beton voor den stroom
pijler vertoonde de reeds verstrekte dubbele damwand,
welke den fundeeringsput aan de kanaalzijde afsluit,
Gemaelpqif naet aaarioiteiid! dijkvak ty
JVÏedemblik.
Dit werk werd met kracht en regelmatig voortgezet,
Het storten van keileem en zand vorderde achtereon.
volgens tot 4600 M. en 4100 M. uit het beginpunt, zijndo
de aansluiting van den bestaanden zeedijk bij Mede®,
blik, terwijl het opwerkon van den koileemdam onge.
veor gelijken tred hield mot het storten van het zand,
en het opsluiten van zand achter dien dam vorderde
tot 8850 M. uit het beginpunt. Tot 3000 M. uit het be-
glnpunt is de dijk thans geheel afgewerkt, terwijl ver-
der Noordwaarts zlnkstukken, steenglooiing, rijsbeslag
en bekleedingsgrond op het dijklichaam werden aange.
bracht, Benoorden het punt gelegen np 1850 M. uit do
kust is tot dusver 875.000 M3. keileem en 900.000 M8,
zand, gemeten in de middelen van vervoer verwerkt,
Werkhaven op de Oude Zeug met aanslul-
tonde dijkvakken.
De werkhaven op de Oude Zeug met aansluitend dijk-j
vak kwam gereed.
De verdere aanleg van den dijk zoowel in Zuidelij]
als in Noordelijke richting werd krachtig voortgezet.-
In Zuidelijke richting kwam het storten van kellei
en zand achtereenvolgens over 3100 en 2900 M. gerei
terwijl hot opwerken van den keileemdam en het opspi
ten van het zandlichaam ongeveer over 2500 M. gerei
kwamen. Bij het opworken van den dijk bezuiden
punt traden eenige verzakkingen en verschuivingen
den keileemdam op, welke het regelmatig voortwerkei
ter plaatse vertragen.
In Noordelijke richting kwam het storten van keileem
en zand en het aanbrengen van den keileemdam ovet
3100 M. uit het Nooredlijke eindpunt van het werk ge-
reed, waarna, aangezien de dijk hier vooreerst^ niet ver
der Noordwaarts wordt aangelegd, werd aangevangen
met het maken van een tijdelijken kop, waartoe een
keileembekleeding werd aangebracht. Over 1800 M.
de dijk thans geheel afgewerkt.
In de belde op de Oude Zeug in aanleg zijnde dijkvak
ken is tot dusver verwerkt ruim 1.000.000 M3., keileem en
ongeveer evenveel zand, alles gemeten in de middelen
van vervoer.
Ar
Gemaalput met aansluitend dijkvak
den den Oever.
bezuip MIS
Voo;
l W.
De omrlngdam van den gemaalput werd na de slul^dellng
ting geheel afgewerkt.
Met uitzondering van den loswal beoosten deri
maalput, welke nog in aanleg is, werd het aldaar gek jebrai
gen dijkvak, met den daaraan aansluitenden havendain, jerooi
nagenoeg voltooid.
De oostelijke leidam langs de Invaart naar de in den
afsluitdijk te bouwen schutsluis, aansluitende tegen den
omringdijk van den sluisput kwam wat het grondwerk
en de bezinking aan de buitenzijde betreft nagenoeg ge
reed, terwijl het grootste gedeelte der steenbekleeding
werd aangebracht. De westelijke leidam werd over 120
M. lengte tot aan de kruin afgewerkt.
Sedert de vorige opgaaf werd verwerkt 27580 M3. zand,
35.470 M3. keileem, en 4700 M3. klelf terwijl uit de toe
gangsgeul 32.520 M3. specie werd gebaggerd. Voorts werd
aangebracht 7030 M3. steenglooiing, 15.850 M2. kraagstuk
en 3260 M2. rijsbeslag.
neder
Lati
De i
nrooi
«oht
«bek
na&nc
«rooi
connli
uiaha
van b
Ults
Dijk langs het Boezemmeer.
De uitvoering van dit werk werd met kracht voortge
zet. Sedert de vorige opgaaf is verwerkt 705.000 M3,
zand, 21.650 M3. klei en 89.900 M3. keileem, terwijl ver
der zijn aangebracht 38.000 M2. kraagstuk, .4400 M2. op-
hoogingsstuk, en 15.550 M2. rijsbeslag, en 11.740 M2,
steenglooiing, werd gezet.
Het grondwerk van den omrlngdam voor den sluisput
bij De Haukes werd voltooid; de tot 3.50 N.A.P. rei
kende ijzeren damwand in dezen dam werd ingeheid.
bei
De
ntwo
7 Ju
afé v
elege
«te t
ing
cherr
(root
achti
Eisc
Ven
aat
Afwatering»- en scheepvaartkanaal Kolhorn
Oostpunt.
De omrlngdam van den sluisput bij Kolhorn werd
voltooid, terwijl het scherm van ijzeren damplanken om
dezen put, behoudens een vak ter lengte van 10 m. ge
reed kwam.
De gronddepots nabij den sluisput en tegen den Waard-
dijk werden voltooid en het depot benoorden de haven-
geuL kwam op een gedeelte der kleibekleeding na ge
reed.
•Het zandprofiel van de langs het kanaal aan te leg
gen kade werd over ongeveer 3000 M. lengte voltooid en
over 2500 M. met klei bekleed.
Sedert de vorige opgaaf werd verkerkt 269.450 M3,,
ontleend aan het kanaal, terwijl de rest van elders werd
aangevoerd. In het geheel werd sedert de vorige opgaai
uit het kanaal verwijderd 344.600 M3. specie en in de
toegangsgeulen, buitenhaven ènz. gebaggerd 439.000 J\
Voorts werd 9980 M2. kraagstuk, 10.040 M2. zink stuk
660 M2. rijsbeslag aangebracht.
De in uitvoering zijnde schutsluis aan de Westerha
ven te Medemblik werd voltooid opgeleverd.
Baggeren van de hoofdkanalen in den WJ»
rin germeerp older.
VO<
Een
ehan
ezet
Ingss
.lsch
HJd.
DU
De
ilknu
ie po;
enig
loude
ugbe
o ont
)e Oi
ten a
tëolas
NIE
ïnd
De uitgebaggerde grond wordt, voor zoovel
deze klei zavel is, met onderlossers over een
groot mogelijk oppervlak in den toekomstigen polder ge
spreid, waardoor mag worden aangenomen, dat
grondgesteldheid in den polder geen belangrijke wijz
ging ondergaat. Voor zoover zand wordt gebaggei
wordt dit zooveel mogelijk naar vooraf aangewezen stor
plaatsen vervoerd en daar met onderlossers gestort, m
de bedoeling dat na het droogvallen van den polder i
deze stortplaatsen het voor verschillende doeleinden,
b.v. het inzanden van de wegbanen, benoodigde zand,
kunnen worden ontleend.
In verband hiermede bleek het gewenscht, het verka
velingsplan voor den polder in verschillende onderdee-
len nader uit te werken, hetgeen plaats vond onder voor
lichting van den daarvoor aangewezen adviseuT prol
Granpré Molière te Delft.
li<IA, 'i"(j'l.v.
Welken naam moet het rendier hebben?"
Vroeg Redneb, nadat hij gedronken had,
Aan Billy Boo, die niet meer angstig,
Rustig bij zijn limonade zat.
„Welken naam? Wel, noem hem ,,'t Isle",
Zoo noemden wij mijn vaders paard,
Waarom mijn vader altijd moest lachen,
Want het was geen stuiver waard."
Oleha
De
ttft
„Ik hoop, dat ,,'t Isie" goed kan loopen,
En heel vlug vooruit kan gaan,
Want ik wil het wel bekennen,
De omgeving staat me lang niet aan.
Ik wed, wolven zijn hier te vinden,"
Zeide Redneb, tot Billy's schrik,
En nauwelijks had hij uitgesproken,
Of wolven verschenen voor hun blik.
Dat is verschrikkelijk, Stel je voor, dat ze niet ontsnap'
pen kunnen.