n ISCHETSEHJ Ai PARIJSCHE MODEBRIEF D Een practlscb Japonnetje voor H. B. S.-melsJes. \I r :l;f| 1 Iwm Moeder. Vat moet de nog jeugdige etrouwdo vrouw dragen? Kussens. maken we tztk eon en stol, en wel in marineblauw, omdat i kleur Beer in de mode is. Deze Japon, t gesneden, en verwijd met plooien, la nervures vooralen. Het bovenlijf Is sceor i, met kleine revers, gevormd door de om te keeren. De Japon wordt gedragen een plastron of guimpo tn lichte kleur, ur bewerkt of geplooid, maar vooral zeer 'oudlg om goed te passen bij het genre eur van de Japon zelf. De mouwen zijn eens gegarneerd met nervuren. De kleine tuur kan zijn uit metaal of wel ln zilver, r wollen stoffen steeds minstens 1.30 M. d zijn, kan men voor maat 44 volstaan ongeveer 2.50 M. stof. Deze wordt ge en volgens het bijgaande patroon. De cellijnen op den rok geven de plooien Aan de voorzijde (devant) zien we de rs welke gevormd worden door de stof te vouwen Men zoomt met een kleine 1 van de stof welke om den rand ge ren wordt. Desgewenscht brengt men elfde zoom aan den rand der mouwen elfs onder aan den rok. Daardoor krijgt zoo eenvoudige model Japon Iets „afs". zijn twee holle plooien aan de voor- 5 en een ln het midden van den rug 3 geven hierbij nog een viertal variaties it model. Allereerst (1) een zonder revers het décolleté met een ronde nervure het middel, zonder holle plooien, maar vlakke plooien oo de rechte mouwen. tweede is met ingezetten stukken van lichtere stof asn het middel, waarop nervuren. De ceintuur heeft kwasten jarneering. derde heeft de nervuren van t boven in zig-zag, de rok is verwijd door vier ke plooien, de Janor is minder e-eopend ie andere modellen. Een gekruiste band ;'it crêpe de chine geeft een vroolijke aan het décolleté. Deze garneermg j t men eveneens aan de onderzijde der j wen terug. \t laatste m«vJel hepft afgeronde ner- s. de voorzijde is tot onderaan uit één Nervures of plooien geven aan hoe de erzijde van den rok op de voorzijde is stigd. plastrons en „guimne's" zlln v^n zijde, linon enz. en worden zoo gemaakt dat i '«makkelijk door een andere te ver van- zijn i »n wensch worden ook knippatroons rerd.) .ft 1 t W -ir- - - X: 4- lo|oooooooooooooooooooooooo|o| |cT|oooooooooooooooooooooooojot Den uwnrt-leeren taach bungelend aan den artn, liep zo het zanderig wegje op waar haar getrouwde dochter woondo. Hot loopen ging niet zoo heel gomakkelijk ze was den laatsten tijd wat kortademig en de tasch was zwaar Van alles had ze er in gestopt zooals altijd, als se voor een dagje „over" kwam; *n lap fluweel voor 'n „overall" - een stukje rookvleesch - kaas - snoeperijtjes voor de kleuters, wier aantal steeds groeide - speel goed - een leesboekje - kleurkrijtjes en een doos kralen om te rijgen Stil glunderend ging ze voort den tasch nu en dan verhangend. Haar rechterarm was gauw moe na den laatsten rheumatlek aanval.... Zoo lederen dag door weer en wind er op uit om je brood te verdienen, viel niet mee als je de vijftig achter je rug had en door de wisselende weersgesteldheid en het vochtige klimaat hier ln Holland, had ze t leelljk te pakken gekregen in de ge wrichten. Maar wat gaf het? tóch bleef ze doorsjokken *t móést wel, nu ze^na den dood van haar man, was aangewezen geheel voor zich zelf te zorgen. En haar gróótste pleizier waar leefde Je anders voor? was, om de kinderen wat te kunnen toestoppen. Gek toch alleen om dit te kunnen doen wat ze blij, dit deed haar neurieën, zooals nu.... En zoo sloeg ze het smalle wegje in, waar hun huisje, tegen den duinrand, in het zonnetje lag te branden. O t was óók prettig, weer eens daar te zijn haar dochter te zien maar eigenlijk voelde ze zich dan.op visite dat was Juist zoo ellendig Waar zou t toch aan liggen? Hoe moest ze t verklaren? Als gevolg van een natuur wet, die de kinderen van je verwijdert al; ze op eigen beenen gaan staan of van 'n stille verkoeling, geboren uit een woord een onuitgesproken gedachte een stééds grooter wordend misverstand? Zoodra ze straks de deurklink lichtte, zou ze t gejuich van de kleintjes hooren als •n spontane vreugde-uiting, die ze wist het best de oorzaak vond in den gevulden zak en de verborgen heerlijkhedenEn daarnaast zou ze altijd weer hetzelfde „déig" hooren als begroeting van haar dochter niet onvriendelijk, maar nooit met de klank die wéérklank kon vinden en die ze ook niet meer verwachtte.... t Ging meer zoo, niet? als de kinderen getrouwd waren en ze hun eigen belangen hun eigen kringetje hun eigen vrienden kregen och ja en dan was 't ook maar het allerbeste je terug' te houden en dan volgde immers vanzelf ook het terugtrekken, het verborgen houden wat er in je eigen hart leeft wat er telkens nog van wil uitgaan en dat alleen maar eens zoo nu en dan tot uiting komt ln dat, wat in zoo'n tasch wordt ingepakt en meegesjouwd niet achtend of het vrachtje zwaar wordt en het loopen niet meevalt in de warmte.... Nu was ze er eindelijk en zat ze ontlast van hoed en mantel. De kinderen hadden zich om haar heengedrongen en waren met •ie soorten kleedinè passen voor de vrou- van middelbaren leeftijd. ior den morgen is er het klassieke man- ik, waarvan het manteltje kort of „trois •ts'gedragen wordt. Deze kleeding is elt .ant wanneer men kousen, schoenen landschoenen kiest in een kleur welke bij het mantelpak past. In het gegeven .1 moet aan een donkere en effen stof, ooral voor dames die een beetje corpu- beginnen te worden den voorkeur ven worden boven alle andere. Ia de cinrit» v* 1 aat» moot oth# Of warm bruin nemen. De mode wil een ceintuur ln gelakt leder, maar let op den omvang uwer taille voor gij hierop uwen keus vestigt. Maar nu de middag: De visite's, de thé's en de wandelingen eischen een andere klee ding en de rechte Japon vervangt hier de tailleur. Zeer gekleed is crêpe de soie, of voor de kouwelijken crêpe de laine. Ook het bedrukte fluweel, dat zoo en vogue is, levert charmante middagjaponnen. Maar de dag loopt ten einde, het wordt donker: Wat moeten we voor den avond dragen? Crêpe, kant en tulle-lamé zijn zeer verleidelijk en hun lichtheid lokt ons aan. Neem bijvoorbeeld een Japon uit zwarte tulle en kant bezet met git dat ook weer veel gedragen wordt. Het avondtoilet kan gerust naar de mode zeer diep in den rug gedecolleteerd zijn. Ook grijs Is een zeer gepaste kleur. Zwart en wit worden veel te zamen gedragen en vormen mooie ensembles, maar de wijze van samenschikking dezer twee kleuren is zeer moeilijk, wanneer het geheel niet iets zwaars wil krijgen. En de mantels? Heeft men geen bontmantel-om deze toi letten te completeeren dan neemt men een mantel uit donkerkleurig lamé of van zwart fluweel met een vos als kraag. Dit staat zeer gedistingeerd. Trouwens, zoo een mantel past bij alle leeftijden. de te voorschijn gebrachte schatten naar buiten gehold, waar hun stemmetjes blij op klonken om even later door luid ge schreeuw te verraden dat de puur mensche- UJke eigenschap: het willen behouden van eigen bezit reeds in het Jonge zieltje hulst, en krachtig tot uiting kan komen. „Waar ls Je man? alles goed?* had moedor gevraagd. „O Ja - hij werkt, boven reuzen drukl" klonk *t antwoord on ze had het al héél gewoon leeren vinden, dat een begroeting van die zijde tot de toevalligheden behoorde. Ze dronk langzaam, met kleine teugjes, omdat 't zoo gloeiend heet was de koffie; een lekker „bakje", dat werkelijk exprès voor haar gezet was en zóó, de oogen knippend tegen het felle zonlicht, gleed haar blik langs de Jonge vrouw, die was opgestaan om voor het venster naar bulten te zien. waar een huilerig stemmetje zich alweer had doen gelden „Je bent breed gewordenwilde ze, tevreden knikkend, zeggen, maar op het zelfde oogenblik hield ze de woorden terug. Zag ze goedneen dat kon niet dan zou ze t wel verteld hebben..Maar, toen ze aandachtig kijkend, lette op de diepe kringen, die onder de donkere oogen van haar eenigste groefden aarzelde ze nog éven, vóór ze weifelend vroeg: „Vergis ik me verwacht je weer een baby?" En t was, of de zon wegschool, zoo koud werd het om haar heen, door de stem, die antwoordde: „Ja nog drie maanden daar hoef je Immers niet over te praten dat is van Je zélf MADRE. „Zou Je nu die vrouw een zoen willen geven?" Een gekke vraag, zoo op 't eerste gezicht om een modebrief mee te beginnen. Want wat heeft nu een zoen met mode te maken? In het geval dat ik hier. op het oog heb, zeer veel. We aten in een gezellig, intiem Parijsch restaurant. Een oude schoolvriend van me, nu ergens als ingenieur in den Achterhoek opgeborgen, zijn vrouw, een gezonde, blozen de Hollandsche deern, en mijn* bescheiden persoontje. Wanneer je als Hollander in Parijs woont, dan moet je aan zulke dinertjes wennen. Onder de massa's landgenooten die hier geregeld op bezoek zijn, bevinden zich altijd wel een paar kennissen die zich plot seling je bestaan herinneren. Ik maak me zelf heusch niet wijs dat dit zoo is omdat ze me vroeger zoo'n leuke kerel vonden. Integen deel, voor 90 pCt. is 't zuiver egoïsme, want ze willen graag ingelicht worden over restau rants, welke comedies ze moeten zien, dan een paar adressen waar je 's avonds nu eens iets „echts" van Parijs te zien krijgt en duizend dingen meer. Dikwijls hebben ze hun schoolfransch vergeten, of wel, ze zijn bang om afgezet te worden en dan wordt Je uitgenoodigd om hen bij het doen van „eenige" inkoopen te vergezellen, wat dan daarop neerkomt, dat je een heelen middag door dië „zalige" groote magazijnen als Prin- temps of Lafayette moet slenteren. Hooren de dames dat Je relaties hebt in modekrin gen, dan wordt direct nog een modeshow van een der grootste huizen op het program ma ingelaseht. Tenslotte komt dan het oogen blik dat ze meenen „iets terug te moeten doen" en wordt je uitgenoodigd een avond mee te gaan eten. Ik behoef U wel niet te zegge* dat zulke kennissen een vreeselijke bezoeking zijn. Zij zelve komen hun vacantiedagen ln Parijs doorbrengen, hebben allen tijd voor zich en kunnen zich onmogelijk voorstellen dat men hier zou leven om zijn brood te verdienen en niet om zich van 's morgens vroeg tot 's avonds laat te amuseeren. Maar ik zou vergeten dat ik een modebrief moet schrijven en dat ik ook nog vertellen moet wat de vraag waarmee ik dezen brief begonnen ben, eigenlijk met mode uit te staan heeft. De kwestie zit zoo: Aan een tafeltje tegenover ons was een heer met twee dames komen zitten, en deze beide laatsten waren naar Parijsche ge woonte flink gepoederd en geschminkt. Na tuurlijk allerminst naar den smaak van mijn degelijke Achterhoeksche tafeldame. Of dat nu „rare" dames waren? Ook al een lastige vraag: Want niets is moeilijker ln Parijs dan zulks direct te zien. De degelijkste bourgeoise ziet er dikwijls uit als een „rare" dame, terwijl de „raarste" dame er soms ingetogen uitziet. Maar in den regel zijn ze beiden even sterk geverfd en gepoederd. En ook ln het onderhavige geval moest ik het antwoord schuldig blijven tot welke cate gorie deze dames behoorden. Maar tegelijker tijd beging ik een vreeselijke domheid, en wel door te zeggen dat ik de eene verre van onknap vond. Dat deed mij honderd percent in de achting van onze Achterhoeksche dalen. Hoe kan nu een man iets knaps vinden aan zoo'n geverfd gezicht? Ik probeerde mijn fout te herstellen door te zeggen dat ik geverfde vrouwen vroeger ook iets vreeselijks vond en altijd weer blij was wanneer ik het genoegen had met een landgenoote aan tafel te zitten die een zoo frissche natuurlijke teint er op na hield. En dat het alleen een gevolg was van het vaderlandsche gezegde: „Alles went, zelfs hangen", dat ik niet meer tn die mate er over gechoqueerd was als ik dat vroeger geweest zou zijn, maar niets hielp: het com pliment lag er waarschijnlijk wat te dik op en de slechte beurt die ik gemaakt had door de eene „niet onknap" te vinden, kon niet meer uitgewischt worden. En lk had bij mij zelf de vaste overtuiging dat zij op dat oogenbltk het bes-uit nam om, man ooit alleen voor zaken naar Pi moeten gaan, óf wel hem te verg: wel hem te verbieden alj op te met mij uit te guan. Maar inti haar vrouwelijke nieuwsgierigheid nietï digd of misschien ook wilde zij mij oet| kansje geven om woer Iets van do achting terug te winnen. En daarom' plotseling do vraag ?k die-vrouw sd «ou'witten geven? Kon ik ln liet gegeven geval wol hit* doen dan daarop met een breed gebatjj kennend antwoorden en tevens er aesi voegen dat er tusschexi „iemand niet vinden" en haar wel een zoen willen nog oen hemelsbreed verschil bestaat? Daarmede was de vrede weer getesëffl het verder© verloop van den avond wai, zij een goed glas Bourgogne, het strijkje en een dansje onder het dessifji omstandigheden zelfs vroolijk te noeoea. Wat nu betreft de moraal van da sehiedenis, lk zou niet graag willen^ mij voor zedelij ker aanziet dan ik bejfe zeg het daarom maar ronduit, dat beetje verf en poeder nu heelemaal vind. Hebt gij van nature een frissch(3 Des te beter! Maar ls dat niet het waarom dan niet de natuur een bi hulp gekomen? Dat doet ge toch zooveel andere manieren? Is soms Uw kleeding er niet op berekend om Uw zoo voordeelig mogelijk tot zijn recht t« komen en datgene dat bij ongeluk geslaagd mocht zijn, zooveel mogelijk bergen? De groote factor blijft nats steeds: Hoedt U voor overdrijving! Oscar Wilde verdeelde de vrouwen 1d groepen (wel een beetje weinig, naar idee!) De schrijver van De Profundls scheidde haar namelijk ln natuurlijk geverfde vrouwen. De eersten kunnei nuttig zijn. Wanneer men haar uitnood! officieel ergens te gaan dineeren, dan men stellig in ieders achting. De an zijn dikwijls alleraardigst en verdieni tafeldame waarschijnlijk steeds den bla dog cn piën keur, wanneer men zich wil amusi vooruil Maar zij begaan gewoonlijk een ernstige Zij verven zich om er jonger uit te zien. ïrootmoeders in den Franschen tijd, schi en zich om in gezelschap te schitteren, bij deze wedijverden het Rouge en de Geest met elkaar om den voorrang, tegenwoordigneen, laat lk niet onbt worden. En tenslotte een bekentenis. Ik durf hier wel te doen, omdat er al heel k-ans is dat de vrouw van mijn dit modeblad leest. Ik heb nats gejokt toen ze mij vroeg of geverfde jonge dame zou willen zoen daarop met neen antwoordde. Zooals vertelde deden we bij het dessert een dj En nam ik die gelegenheid te baat 1 Verg? lngelan 1 Dece huls. Voor: Moreta te dat me de hee ongestc dat de De r. segglnj De heer C werkza veer v zijn zii dat de vervuil algehei instem De 1 opnam heeft Ged. lenginj den he Ged. hebber deelte öenpai De voor c Deze de schoone met de geverfde lippen koni maken. Dat alles gebeurde nu zes maanden leden. En wij zijn dikke vrienden gewa Maar meer biecht Ik U niet! Hoe leggen wij het aan en wat hebbel noodig om een weelde van kussens heen te hebben? In de eerste plaats een groote dosis dingrijkheid, gevoel voor decoratieve en een heele bezending restjes en overfbij da gratifi •oor z door c nieuwi De 1 gestek het g£ heeft en lat- heer I zou di aanste heeft, teerd had i en he' 11 pe te bej Elsa kamei „Ga had 2 nare i „Ka „Ne selen van fluweelen en zijden stoffen la mogelijke kleuren en dessins. Als daar nog bij komt een gave hoek van een sjaal, een paar lapjes bonte cretonne,) vogels en bloemen gedrukt zijn, een brocaatzljdeenfin, alles wat uit doozen te voorschijn komt, kunnen ren worden verricht. Het beste ls, den heelen voorraad sleepen naar de kamer, die nieuwe noodig heeft en op de daarvoor be plek, dus op divan of bank, ln de fai of óp den grond, de lappen te etaleer®! voor het doel ln aanmerking komen. Een verstandige, practische huisvrouw J ln uitverkooptij d wat lappen-voorraad de groote magazijnen. Een couponnetje 0 tersche zijde, een restantje fluweel, eenp stalen, waarin grillige figuren zijn t komt op een gegeven oogenblik allen weer tot zijn recht. Een papagaal van 1» zijde, die uit zijn „fond1* wordt geknipt overgebracht op een ondergrond van el gedui. fluweel of satijn ln de gewensohte Nau geeft een prachtig bovenstuk voor een t *esl°t schooi de sc dat ui zelve daarrr oogwe Z« twee *aarc dgare %er tasch; en, ni de tr Wen Zij derzo Halla weers aan, ring Tu, sen. De onderkant mag eenvoudig bHj! een effen lapje van hetzelfde materiaal de rand, die liefst ruim genomen moet den? Wel, daartoe leent zich uitstekend rok van een afgedankt avond,japonnetje een lang vergeten sjaal, zoogoed als de brt ceintuur van een ouderwetsch geworden I jurk. Als vulling kan men kapok, vee®* dons gebruiken. ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mantels 801 der jurken ztfn verkrijgbaar lij od redactrice, Mejuffrouw L. Berende^ Som suyekerstraai 96, Den Haag. De patronen voor dames kosten X«r-> «SU* kinderen ƒ0.80. Hot duurt ongeveer lü 0*1 alvorens se ln het bezit kón;,wt van patronen aanvragen. 8. v. p. leeftijd op te geven DQ hoi bedelfen 1 patronen voor kinderen. Aan de lezeressen, dia oen patroon b'- wordt beleefd verzocht bfl de aanvrage bet sohuldlgde bedrag fax te gfalko tor eoot „w hall „W „Hi öen huns „Je beeld

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 28