Schager Courant ie iuwl neet isje HET HOOGHEEMRAADSCHAP NOORDHOLLANDS NOORDERKWARTIER. Raad Anna Paulowna. Donderdag 6 December 1928. 71ste Jaargang. No. 8370 Tweede Blad. am. bar irc SURPRISE-ONTHULLINGEN. Staatsloterij. eek irlor en beloc en Autor Belg. BETIJ MO al, 3 sla :bodenki i electr. net tuin. bevragei eet, Sch je jplaJ ewarefl r. A. PB it. iele „Ci aartensb een Ui 'tZi Op het oude Slnterklaaefeeit Stonden we, al® lader jaar, Met een keur van grappigheden, En met veel surprise® klanr. 't Kon weer glad van atapel loop*», En 't la tamelijk raak geweest, Daar hot van diverse kanten 'n Tijd is vol surprlsos-geeetl Voor de nieuwe candldaten Naar hot kamerlidmaatschap Hadden de getrouwe kiezers Een vrij goed geziene grap: In een actentasch verborgen. Voor de toekomst klaar gezet, 'n Potje honing, wel omwikkeld Mot oen stemmig stembiljet! De voorlooplge regeering, Die maar steeds voorlooplg blijft, En op de gebroken wieken Va.i den dooden volkswil drijft, Kreeg 'n gespleten marsepein-hart, In zijn soort bijzonder fraai, 'n Pepernoten-overschotje, En een zetel van taai-taai! Alle kleine wijze menschjes, Onze burgers la den dop, Die hun pa en ma regeeren, En al spreken van: „Een strop!** Vonden Iets bepaald opfrisachenda, Want ze denken weinig na, 't A B C van de beleefdheid In massieve chocola! I Voor de grijze vrijgezellen, Die soms wel wat eenzaam zijn, En wat joligheid bewaren Voor den ulterlljken schijn, Had de Sint een slappen vrijer, Met een Ietwat kwaden reuk, Itallano hoesttabletten. En een Mussollnl-spreuk! Maar voor alle goede moeders Van het groote hulsgezin, En voor alle brave oma's. Was 't cadeau vol diepen zin! Iets wat aan geluk herinnert, Bij hun zorg voor groot en klein: 't Allerzoetste woordje: „LIEFDE!" Van het kostbaarst marsepein!! Trekking van Dinsdag 4 Dec. 2e Klasse 2e Lijst. No. 0046 t 20.000. No. 832 f 1000 No. 4607 f 1000. Nos. 6834 14217 14388 leder f 400. Nos. 0410 20101 «n 20408 leder f 200. Nos. 10 7017 8004 1001» 11708 en 11870 ledsr f 100. December 1928. (Nadruk verboden). KROES. 22 114 142 160 426 606 600 619 688 700 772 818 088 073 1008 1180 1311 1402 1417 1426 1888 1674 1608 1872 1968 1960 1999 2081 2288 2286 2204 2321 2606 2022 2678 2712 2052 2980 8088 3060 3201 3222 3264 8411 3738 8779 3882 3897 4034 4072 4083 4008 4160 4163 4261 4275 4348 4362 4372 4460 4613 4674 4752 4754 6042 6136 5178 5212 6711 6768 6803 5962 6208 0209 6209 0280 6423 6460 0492 6630 6942 6083 7003 7011 7314 7388 7390 7421 «J610 7876 7700 7759 7983 8087 8158 8173 8294 8329 8377 8447 8584 8702 8750 8768 8979 9168 0213 9289 9523 9579 9593 9642 0802 9850 9879 0907 10297 10803 10325 10382 10584 10664 10671 10848 11066 11076 11123 11145 11273 11383 11411 11469 11644 11666 11689 11721 11999 12001 12165 1^217 12503 12574 12628 12670 12884 12909 12948 12968 13148 13191 13320 13897 13633 13646 13666 13693 13894 13977 14037 14048 14243 14292 14343 14405 14506 14537 14672 14681 14941 14954 14956 14958 15112 15152 15153 15195 15289 15396 15397 15418 15800 15800 15814 15819 16048 16132 16143 16227 16509 16617 16668 16685 16915 16917 16933 17083 17244 17301 17336 17429 17555 17562 17620 17663 17S62 17911 17940 17971 18084 18090 18093 18099 18201 18206 18210 18211 18290.18347 18649 18704 18830 18901 18967 19075 19378 19404 19405 19437 19672 19700 19703 19724 20097 20103 20125 20162 20360 20447 20464 20526 20838 20866 20912 20917 Prijzen van f 30. 220 806 357 415 557 598 009 641 818 819 820 896 1171 1276 1297 1298 1427 1450 1497 1551 1774 1794 1880 1901 2095 2129 2216 2221 2340 2402 2509 2516 2723 2806 2884 2885 3092 3109 3179 3190 3423 3592 3605 3704 3898 3087 4022 4027 4110 4130 4189 4147 4292 4314 4322 4343 4485 4491 4526 4555 4809 4940 4951 4972 5356 5385 6471 5689 6001 6106 6152 6197 8281 6287 6384 6402 6081 6745 6918 0933 7037 7053 7195 7210 7502 7536 7558 7571 7779 7814 7908 7973 8284 8243 8250 8263 8454 8499 8523 8565 8812 8821 8850 8863 9303 9337 9367 0411 9653 9694 0695 9701 10051 10082 10145 .10164 10491 10497 10503 10563 10862 10980 11019 11052 11178 11193 11207 11257 11481 11490 11540 11568 11821 11858 11988 11998 12264 12276 12279 12415 12748 12778 12834 12752 13049 13080 13103 13112 13472 13476 13486 13530 13723 13749 13784 13852 14067 14071 14161 14199 14419 1444T 14469 14485 14609 14700 14758 14845 14968 15044 15052 13073 15237 15273 15278 15281 15477 15648 15870 15760 15872 15911 15946 16019 16264 16444 16488 16507 16737 16812 16836 16845 17092 17116 17194 17203 17463 17478 17484 17525 17699 17743 17780 17855 17985 18016 18030 18080 18102 18172 18173 18192 18217 18257 18266 18283 18709 18754 18801 18824 19223 19278 19280 19294 19496 19499 19639 19640 19737 19790 19848 20079 20170 20254 20273 20340 20636 20778 20792 20825 20980 8o. 8o. 9o. lOo. llo. 12o. tw van Wm was lang* bossohen zeewering een bedrag van voor verbetering van den weg op den Westfrieschen Omrlngdljk van Koedijk tot Sohoorldam voor den weg op den Westfrieschen Om ringdijk tussohon Kolhorn en den Miel- dljk voor den wog op den Zuid Sohlnkeldljk voor den weg op don Bllkkerdljk voor den weg op den Westerdljk van de Vier Noorder Koggen voor den weg op den NoorderdUk van Dreohterland voor den weg op den Zulderdljk van Dreohterland voor den weg op den Katwouderdljk voor den weg op den Oostzanerdijk voor den weg o pden Westz&nerdljk voor den weg op den Assendelvercss- dljlc q« söbrif- 9. Dtv matrtsartw kaansas 8mt£«nl volgens de ao* f 10.000.— veelheden en prijzen, vermeld ln de in de vorige par. opgestelde berekeningen. Volgens deze beslissing behoort hst Hbogheemraad- f 16.000.— schap uit sen oogpunt van billijkheid t.e betalen, wegens gele verden meerderen kleigrond, aan do aannemers van: peroeelen 1 en 2 f 8.200.— f 2.700.— peroeelen 8 on 4 f 1.540.— f 2.080.— perceel 5 f 11.380.— 1.350.— benevens f 140, als aandssl ln ds kosten van arbitrage, totaal dus f 16.070. f 15.000.— f 12.000.— f 24.000.— f 88.000.— f 1.800.— f 1.400.— Totaal f203.480.— Het bedrag dat én voor verbetering èn. voor onderhoud van do wegon was ultgetrokkon, bedroeg ln 1020 tezamen f210.410.— ln 1927 tezamen f211.860.— ln 1028 tezamen f247.190. terwijl voor 1929 Is voorgesteld f815.050. Hierbij dient te worden opgemerkt, dat togenover do laatstgenoemde «om een ontvangst staat van f 44.000. uit den dienst 1928 en van f 12.500.als bijdrage uit het Wegenfonds. Van den post groot f 815.050.— 1», zooals uit het htervoren vermelde blijkt, een bedrag van f 203.430.— bestemd voor verbetering van de wegen, eene som* van i f 111.620.ls bestemd voor gewoon onderhoud, i Het zal de eerstvolgende Jaren nog noodlg zijn de ver betering van de wegen op krachtige wijze voort te zet ten, ln de eerste plaats om deze aan hun doel te doen beantwoorden, ln de tweede plaats om te komen tot besparing op het jaarlljksch onderhoud. Voor de wegverbetering, die naar D. en H. meenen na 1929 in een tijdsverloop van 4 jaren behoort te wor- I den afgwwerkt, bieden, zij een werkplan aan. Het ls de bedoeling de te verbeteren wegvakken te verbreeden en te voorzien van een Inge walste laag steenslag afgedekt met een waterdichte afdekking van spramex met spilt. Zij meenen, dat over de jaren 1930 tot en met 1938 aan verbetering van de wegen zal moeten worden be* i steed een totaal bedrag van f 336.500.of gemiddeld per jaar f 84.000.Rekent mten daarbij nog een bedrag van f 6000.per jaar voor plaatselijke verbeteringen, dan zal over de genoemde jaren de begrooting Jaarlijks belast worden met een bedrag van rond f 90.000. voor wegverbetering. Wanneer het hiervoor genoemde werkplan is uitge voerd, mag worden aangenomen, dat de daarvoor thans ln aanmerking komende wegen van een voldoende breedte en voor het verkeer doelmatige verharding zijn voorzien, die betrekkelijk weinig aan onderhoud kost. De verbetering van den Oostzanerdijk zal in 1929 wor den voltooid en daarvoor dacht het Dag. Bestuur over een gedeelte van het vermoedelijk batig saldo van. den dienst 1928, ad f 44.000.— te beschikken. Een enander samenvattende, komen wij dus tot het onderstaande overzicht: Verbetering Onderhoud Totaal Jaar der wegen. der wegen. der kosten. 1926 f 96.900.— f 118.510.— f 210.410.— 1927 f 100.210.— f 111.650.— f211.860.— 1928 f 178.070 f 113.120.— f291.390.— 1929 f 185.000.— f 105.550.— fZTO.550.— 1930 f 134.000.— f110.000.— f244.000.— 1931 f 90.000.— f 110.000.— f 200.000.— 1932 f 90.000.— fllO.GOO.— f200.000.— 1933 f 90.000.— f 110.000.— f200.000.— 1934 f 40.000.— f 110.000.— f 150.000.— De algemeene vergadering van het bestuur van dit waterschap wordt Woensdag 12 December aa. in het Gemeenlandshuls te Alkmaar gehouden, o.m. ter be handeling van de begrooting voor 1929. Deze begrooting wordt door Dijkgraaf en Hoogheem raden aangeboden, sluitende wat den gewonen dienst aangaat, in ontvangst en uitgaaf op f 1.315.840.en wat den buitgenwonen dienst betreft, in ontvangst en Uitgaaf op f 6..140. Uit het voorwoord der begrooting vermelden we het volgende: De lasten. Het totaal d6r hieop betrekking hebbende begroo- tlngsposten bedraagt f 986.900—, tegen f L001.220 ln 1928. Mede door de stijging van de belastbare opbrengst der gebouwde en ongebouwde eigendommen, die bij het vorige jaar vergeleken f 200.000.meer bedraagt, was het mogelijk de heffingspercentages wederom iets te verlagen. Voor dekking van de gewone bestuur»- en andere Uitgaven kon het percentage worden teruggebracht van 188 tot 4.74; voor dekking van de watersnoodkosten kon dit van 1.02 tot 1.86 worden verminderd. Dientengevolge kon het totaal der heffingspercenta- fes worden teruggebracht van 6.8 op 6.6, waarbij de post voor onvoorziene uitgaven kon worden uitgetrokken op een bedrag da* ongeveer overeenstemt met den eer sten post van ontvangst, t.w. het batig saldo van den dienst 1927. De geldleening ad f 400.000 kon geplaatst worden tegen een rente van 4% parlkoers en hoewel een provisie van moest worden betaald en daardoor de rente totaal 4.4 bedroeg, meent het Dag. Bestuur dat zeker wel het record is gemaakt t o .v. de in den laats ten tijd geplaatste geldleeningen. Voor een geldlee- ttlng oorspronkelijk groot f 240.000 en thans nog bedra gende f 120.000, kon de rente van 5 tot 4H worden teruggebracht De archieven van een zevental opgeheven water- •ohappen zijn thans geregeld en thans is het archief van den Hondsbossche en Duinen tot Petten onder handen. De omslag. T. a. v. den omslag wordt medegedeeld, dat voor den dienst 1928 een proef werd genomen met een andere Inrichting van het kohier. Hierbij verwerkte de afd. Kadaster van. de secretarie do jaarlijksche veranderingen in de eigendommen in de liggers der onder het waterschap ressorteerende 101 kadastrale gemeenten en werd daarna overgegaan tot het opmaken van het kohier, en werd het Ingeschreven •n berekend in een 55-tal register» Wel was het door deze werkwijze binnen enkele dagen na de vaststelling van de herziene legger door Dijkgraaf er. Hoogheemra den, het kohier ln zijn geheel aan den penningmeester overgelegd en was dezo in staat er voor te zorgen dat hlnnon zeer korten tijd de eerste der pl.m. 62.000 bil jetten onder de Ingelanden waren verspreid, maar daar tegenover stond het bezwaar, dat gedurende het geheeie Jenr met een uit 55 deelen bestaand kohier moest wor den gewerkt; en bovendien met een kaartregister, waar- op alle vragen en verders bijzonderheden van de aange- dagenen. Thans zijn de 55 deelen van het kohier vervallen en het kohier ln kaartvorm vastgesteld en worden van de dagelijks betaald wordende aanslagen de betrekkelijke kaartjes uit het kohier gelicht, als „betaald" afge stempeld en ter zijde gelegd. De omvang van het ko hier wordt dus voortdurend geringer, wat voor de ver dere behandeling groot gemak oplevert. Het gevolg was, dat het onderdeel „schrljfloonen" van den post: „Kosten van Invordering van den omslag" miet f 100 kon worden verlaagd en bovendien op den post „schrljfloonen van de secretarie" het onderdeel „schrijven en berekenen van de kohieren" met f 700 kon worden verlaagd. Dat het onderdeel „Afsluiting van den legger" f 550 hooger is uitgetrokken, moet worden toegeschreven aan de omstandigheid, dat de ambte naren van de afdeellng kadaster aan de voorbereiding voor de overname der dijken werkzaam zijn, wat van tljdelljkan aard ls. Aan het voorgestelde werkplan mag echter geen bin dende kracht worden toegekend en Dijkgraaf en Hoog heemraden behouden zich voor, om indien 't noodlg is, in de toekomst van het plan af te wijken. Het is Im mers niet ondenkbaar, dat in den loop dezer vier jaar nieuwe behoeften zullen ontstaan. Maar wel, zeggen D. en H„ moge uit het voorgaande blijken dat wij vertrouwen, dat, na nog enkele jaren van krachtig voortgezetten arbeid, een wezenlijke ver betering ln de onder ons beheer staande wegen zal zijn ingetreden, en dat deze van geleidelijken Invloed op de heffing der lasten zal zijn. Do uit te voeren werken. He»t onderhoud van den weg van Sohoorl dam tot Krabbendam. In een opnieuw Ingediend adres van J. Turkstra e.a. te Krabbendam, wordt gevraagd verbetering te brengen ln den toestand van den weg op den Westfrieschen om rlngdljk van Schoorldam tot Krabbendam. Adressanten merken ln het adres op, dat op een 17 September inge diend verzoek om verbetering van het wegdek van den Westfrieschen omrlngdljk, van het Hoogheemraadschap bericht Inkwam, dat bij de gehouden inspectie bleek, „dat da weg ln behoorlijken toestand verkeert en ver gelijking met de wegen in. de gemeenten Warmenhul- zen en do Zijpe zoor goed kan doorstaan. Wo willen, toegeven dat het mogelijk ls een gunstige tijd te treffen, dat de weg berijdbaar en vrij goed ls. In het algemeen zult U echter van de weggebruikers wel andere taal hoor en. Tevens werd ln dat schrijven overweging toegezegd van het teren of spramxen van den weg in de bebouwde kommen van Schoorldam en Krabbendam. Tot nog toe ls geen verbetering Ingetreden. Reden waaromi ondergeteekenden zich tot Uw ver gadering wenden, met het beloofd verzoek: Geef ons tooh een betere weg. De weg ls nu totaal onbe gaanbaar voor voetgangers en voor fietsers een kruis. Er is bna geen plaatsje te vinden, waar geen bazalt ligt. Toch ls het.al gerulmen tijd geleden, dat men op de bekende verkwistende manier bazalt op den weg bracht. Wat U er nu vindt !s weer losgereden uit den weg en men kan er nu milsschlen meer afvegen, dan er opgebracht ls: 't Is een last voor mensch en dier. Helpt ons, door niet langer te overwegen, maar voor ziet ln een dringende behoefte. Verlost ons van deze dagelljksche kwelling en wilt ook hier afdoende verbetering aanbrengen, door welk middel dan ook. Dijkgraaf en Hoogheemraden deelen nog naar aanlei ding van dit adres het volgende mede: De toestand van bedoeld weggedeelte maakte het noodlg aldaar ln den herfst van 1927 grove basaltslag aan te brengen. Deze laag ls toen afgedekt met gruis en klei uit de zijkanten, teneinde daarmede de afdek king vast te leggen, opdat het verkeer zoo min moge lijk zou worden belemmerd. Bij het onderzoek, dat wij. mede naar aanleiding van dit adres, weinige dagen na d# ontvangst daarvan, In stelden. bleek deze wijze van onderhoud volkomen aan de verwachtingen te hebben beantwoord en de weg niet alleen in een goeden, mjaar zelfs in een zeer goeden toestand te verkeeren. j Erkend moet worden, dat basaltslag, nadat dezo in d« wielslagen en gaten van den weg is uitgestrooid, zonder onmiddellijk te worden in gewalst, gedurende eenigen I tijd het verkeer overlast bezorgt, omdat do boven omschreven maatregelen mi eenmaal niet geheel kun nen voorkomen, dat de basaltslag zich ook over den weg verspreidt Dit zou alleen geschieden door het gebruik van een wals, doch het weggedeelte waarop het adres betrekking heeft viel voor inwalsen niet ln de termen, omdat er een paardenpad ligt, terwijl trouwens on» systeem van wegonderhoud ls, dat ln dergelijke gevallen het verkeer de taak heeft het onderhoudsmaterlaal ln te drukken en een ander systeem van wegonderhoud gepaard zou gaan met groote geldelijke offers. Op hun eerste, tot ons gericht adres, hebben wij aan adressanten bij brief van 4 November 1927 medegedeeld, dat wij het teren of spramex en van den weg ln de be bouwde kommen van Schoorldam en Krabbendam na- der zouden overwegen. Als gevolg hiervan zijn. op de begrooting voor 1929 gelden uitgetrokken voor het teren van een gedeelte weg In de kom van Krabbendam, terwijl, bijlkens het voorwoord dier begrooting, de ver betering van den weg van Koedijk tot Oude Wal in het werkplan ia opgenomen en vermoedelijk in 1930 een voorstel daartoe Uw College zal bereiken. Uit een financieel oogpunt achten wij het niet gemo tiveerd de verbeteringen aan den weg Schoorldam tot Krabbendam nog verder door te voeren, er. wij hebben de eer U derhalve in overweging te geven ons te machtl gen ln dezen zin aan adressanten te berichten. Door de goedgekeurde wijziging van het bestuurs reglement ls de heffing voor het onderhoud van den Zaanlandschen Communlcotleweg sedert 1 Januari 1928 komen te vervallen, waardoor het Hoogheemraadschap te dien aanzien geen verdere bemoeiingen meer heeft. Behoudens onvoorziene gevallen zal overal met het dagelljksch onderhoud kunnen worden volstaan. Voor denJ Balgdljk, Amsteldijk, Oostdijk en Wleringer- waarddijk zijn slechts zeer kleine bedragen ultgetrok- N ken; voor den dijk van den Waard- en Groetpolder en voor den Westerdljk van de Vier Noorder Koggen eenige duizenden guldens, waarbij echter dient te worden op gemerkt dat deze laatste bedragen slechts ten deele behoeven te worden verwerkt indien blijkt, dat de Wleringermeerdijk tusschen Medemblik en WIeringen in 1929 tijdig zal zijn afgesloten. Voor de vooroevers kan wederom mUnder worden uit getrokken dan in het vorige dienstjaar. De vooruitgang der Zuiderzeewerken heeft dus zijn invloed op de onderhoudswerken, deze worden daar om tot het strikt noodzakelijke beperkt In herlnnnerlng wordt echter gebracht dat was d® Zuiderzeedijk na den watersnood van 1916 niet aan zienlijk verhoogd en verzwaard, het zonder twijfel de storm, van 25 op 26 November 1925 zou zijn geweest dis voor het Noorderkwartier oen ramp zou hebben veroorzaakt Deze is slechts voorkomen door den staat waarin zloh toen de Zuiderzeedijk bevond en daarom blijft zoolang de afsluitdijk niet gereed ls, t o. v. het onderhoud van den dijk de grootste waakzaamheid ge boden. Is echter eenmaal de Wleringermeerdijk voltooid, dan kon althans voor dat gedeelte van den Zuiderzeedijk het onderhoud zoodanig worden beperkt dat tot verminde ring van het aantal der technische ambtenaren kan worden overgegaan. De wijze waarop dit zal kunnen geschieden, heeft reeds thans de voll® aandacht van Dijkgraaf en Hoog heemraden. Uit den staat van uit te voeren werken vermelden we dan: onderhoud en instandhouding van wegen, behalve het gewone onderhoud, de verbreeding van de kruin over het gedeelte van Koedijk tot Schoorldam tot een minimum kruinsbreedto van 7.50 meter over een lengte van 2500 Meter; den weg op den Zuldschlnkeldljk, verbreeding van de verharding tot een breedte van 4 meter over een lengte vaA 400 mieter; D© Znlderzeedljk. den weg op den Noordschlnkeldljk en den Helmdijk, verbreeding van een gedeelte weg te Groote Keeten. De uitspraak ln het geschil met de aan- D© Hondsbossche Zeewering 4. met de daarvoor gelegen hoofden zal in 1929 krachtig met de reconstructie worden voortgegaan. Evenals het vorig jaar ls wederom gerekend op het verbeteren van de steenglooiing van hoofden en dijk en bestorting van de koppen der hoofden, ten deele met uit de piasber men vrijkomende stortsteen. D© verbreiding en verbetering der wegen. Ook nu weer is gerekend op de voortzetting van deze werkzaamheden en sjjn de volgende bedragen uitge trokken: Behalve de behandeling van de begrooting wordt o.m. aan de orde gesteld het voorstel tot wijziging van de begTOotlng van 1928, in verband met de uitspraak in het geschil met de aannemers van bestek no. 31 van 1926, betreffende de verbetering van de Zuiderzeewering, Zooals bekend betrof het hier de vraag of er op gronden van billijkheid aanleiding bestond om aan de aannemers, hetzij voor alle, hetzij voor één of meer perceelen, boven de uitbetaalde sommen en de verreken- bedragen voor mieer of minder werk een tegemoetko ming toe te kennen en zoo ja, tot welk bedrag, wegens naar de meening der aannemers verwerkten meerderen kleigrond dan volgens het bestek te berekenen zou zijn geweest. Nadat het overleg dat met do aannemers ls gevoerd, niet tot een bevredigende oplossing had govoerd, kwa men de partijen overeen de zaak ln handen te stellen van Ir. W. G. C. Gelinck, Hoofdingenieur-Directeur van den Rijkswaterstaat ln Noordholland te Haarlem, die zich bereid verklaarde als arbiter op te treden. De concluslën van de uitspraak van den arbiter luid den als volgt: L De aannemers kunnen naar de letter van de door hen vrijwillig aangegane overeenkomst, rechtens geen uitspraak op tegemoetkoming doen gelden, 2. Het verwerken van meer klei dan zij berekend had den, valt hier niet onder het begrip „schade" vol gens de A_ V. 3. De in het voorgaande punt bedoelde overschrijding ia niet te gronden op afwijkingen van de proflllen met de werkelijkheid. Een verschil van verwerkte hoeveelheden van 20 boven de theoretische hoeveelheden uit de profillen, ia als normaal te beschouwen. Wanneer bij eenlg perceel het bedoeld verschil boven de 20 is, kan dit gedacht worden te zijn veroor zaakt door den toestand en de eigenschappen van het object waaraan gewerkt werd (den dijk). Besteder hoeft bij bestek of bij de aanwijzing geen Inlichtingen gegeven omtrent de hoeveelheden die hij zelf verwachtte, dat verwerkt zouden moeten worden. In verband hlermlede ls het billijk te achten, de aan nemers van de perceelen waarbij zich het geval, be doeld ln punt 5, voordoet, eene tegemoetkoming ln de kosten van het werk toe te kennen. Vergadering van den Raad op Woensdag 5 Decem ber 1928, des middags 2 uur. Alle leden zijn aanwezig. Voorzitter de heer G. J. Lovink, burgemeester, secretaris de heer C. Keijzer. De Voorzitter opent de vergadering, in het bijzon der welkom heetende «den heer Koorn en hem felici- teerende met zijn herstel. Spr. hoopt dat dit her stel van langdurigen aard zal zijn en dat de heer Koorn nog lang de kracht en lust zal hebben met ons samen te werken. De notulen worden gelezen, ze worden onder dank' zegging goedgekeurd. De avond van 5 December niet geschikt voor vergaderen. De heer Keuris merkt op, dat 11 weken geleden is vergaderd en nu heeft het spr. getroffen dat precies 5 December deze vergadering wordt gehouden. Spr. heeft dat gevoeld als geen bijzonder geschikte dag. om dat in den avond van 5 December een ieder het liefst thuis zal zijn Spr. stelt dan ook voor uiterlijk tot 5 uur te vergaderen en als we dan niet klaar zijn, de vergadering te verdagen. De Voorzitter zegt dat dan tot 5 uur zal worden vergaderd en als we dan niet klaar zijn, het voor stel aan het oordeel van den Raad zal worden onder worpen. Voor de mededeelingen verwijzen we naar het num mer van Zaterdag j.1., ook wat de adressen en de prae-adviezen van B. en W. betreft Een noodlanding. De Voorzitter deelt nog mede, dat hij door de komst van den beroepen predikant de pastorie heeft moeten ontruimen en nu in de villa te Wieringerwaard 1 woont. De heer Kuiken vraagt welken tijd de burgemees- iter voor de ingezetenen is te spreken. I De Voorzitter zegt dat dit een gewetensvraag is, en antwoordt van op den gewonen tijd, 's avonds niet, maar hij is telefonisch aangesloten onder no. 2 en heeft nachtverbinding aangevraagd voor gevallen van brand enz. De heer Kuiken begrijpt dat het een noodlanding is en oordeelt dat het dan nog wel een beetje los loopt. De Voorzitter: Ik dacht het Bij de mededee'ling dat aan school II de heeren De Vries en Kooiman en Mej. Zelvelder zich gratis be schikbaar hebben gesteld voor het geven van vervolg onderwijs, vraagt de hoer Koom, of er geen mouw

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 5