Schager Courant
ie
iuwl
neet
isje
HET HOOGHEEMRAADSCHAP NOORDHOLLANDS
NOORDERKWARTIER.
Raad
Anna Paulowna.
Donderdag 6 December 1928.
71ste Jaargang. No. 8370
Tweede Blad.
am.
bar
irc
SURPRISE-ONTHULLINGEN.
Staatsloterij.
eek
irlor
en beloc
en Autor
Belg.
BETIJ
MO
al, 3 sla
:bodenki
i electr.
net tuin.
bevragei
eet, Sch
je
jplaJ
ewarefl
r. A. PB
it.
iele „Ci
aartensb
een Ui
'tZi
Op het oude Slnterklaaefeeit
Stonden we, al® lader jaar,
Met een keur van grappigheden,
En met veel surprise® klanr.
't Kon weer glad van atapel loop*»,
En 't la tamelijk raak geweest,
Daar hot van diverse kanten
'n Tijd is vol surprlsos-geeetl
Voor de nieuwe candldaten
Naar hot kamerlidmaatschap
Hadden de getrouwe kiezers
Een vrij goed geziene grap:
In een actentasch verborgen.
Voor de toekomst klaar gezet,
'n Potje honing, wel omwikkeld
Mot oen stemmig stembiljet!
De voorlooplge regeering,
Die maar steeds voorlooplg blijft,
En op de gebroken wieken
Va.i den dooden volkswil drijft,
Kreeg 'n gespleten marsepein-hart,
In zijn soort bijzonder fraai,
'n Pepernoten-overschotje,
En een zetel van taai-taai!
Alle kleine wijze menschjes,
Onze burgers la den dop,
Die hun pa en ma regeeren,
En al spreken van: „Een strop!**
Vonden Iets bepaald opfrisachenda,
Want ze denken weinig na,
't A B C van de beleefdheid
In massieve chocola! I
Voor de grijze vrijgezellen,
Die soms wel wat eenzaam zijn,
En wat joligheid bewaren
Voor den ulterlljken schijn,
Had de Sint een slappen vrijer,
Met een Ietwat kwaden reuk,
Itallano hoesttabletten.
En een Mussollnl-spreuk!
Maar voor alle goede moeders
Van het groote hulsgezin,
En voor alle brave oma's.
Was 't cadeau vol diepen zin!
Iets wat aan geluk herinnert,
Bij hun zorg voor groot en klein:
't Allerzoetste woordje: „LIEFDE!"
Van het kostbaarst marsepein!!
Trekking van Dinsdag 4 Dec.
2e Klasse 2e Lijst.
No. 0046 t 20.000.
No. 832 f 1000
No. 4607 f 1000.
Nos. 6834 14217 14388 leder f 400.
Nos. 0410 20101 «n 20408 leder f 200.
Nos. 10 7017 8004 1001» 11708 en 11870 ledsr f 100.
December 1928.
(Nadruk verboden).
KROES.
22 114 142 160
426 606 600 619
688 700 772 818
088 073 1008 1180
1311 1402 1417 1426
1888 1674 1608 1872
1968 1960 1999 2081
2288 2286 2204 2321
2606 2022 2678 2712
2052 2980 8088 3060
3201 3222 3264 8411
3738 8779 3882 3897
4034 4072 4083 4008
4160 4163 4261 4275
4348 4362 4372 4460
4613 4674 4752 4754
6042 6136 5178 5212
6711 6768 6803 5962
6208 0209 6209 0280
6423 6460 0492 6630
6942 6083 7003 7011
7314 7388 7390 7421
«J610 7876 7700 7759
7983 8087 8158 8173
8294 8329 8377 8447
8584 8702 8750 8768
8979 9168 0213 9289
9523 9579 9593 9642
0802 9850 9879 0907
10297 10803 10325 10382
10584 10664 10671 10848
11066 11076 11123 11145
11273 11383 11411 11469
11644 11666 11689 11721
11999 12001 12165 1^217
12503 12574 12628 12670
12884 12909 12948 12968
13148 13191 13320 13897
13633 13646 13666 13693
13894 13977 14037 14048
14243 14292 14343 14405
14506 14537 14672 14681
14941 14954 14956 14958
15112 15152 15153 15195
15289 15396 15397 15418
15800 15800 15814 15819
16048 16132 16143 16227
16509 16617 16668 16685
16915 16917 16933 17083
17244 17301 17336 17429
17555 17562 17620 17663
17S62 17911 17940 17971
18084 18090 18093 18099
18201 18206 18210 18211
18290.18347 18649 18704
18830 18901 18967 19075
19378 19404 19405 19437
19672 19700 19703 19724
20097 20103 20125 20162
20360 20447 20464 20526
20838 20866 20912 20917
Prijzen van f 30.
220 806 357 415
557 598 009 641
818 819 820 896
1171 1276 1297 1298
1427 1450 1497 1551
1774 1794 1880 1901
2095 2129 2216 2221
2340 2402 2509 2516
2723 2806 2884 2885
3092 3109 3179 3190
3423 3592 3605 3704
3898 3087 4022 4027
4110 4130 4189 4147
4292 4314 4322 4343
4485 4491 4526 4555
4809 4940 4951 4972
5356 5385 6471 5689
6001 6106 6152 6197
8281 6287 6384 6402
6081 6745 6918 0933
7037 7053 7195 7210
7502 7536 7558 7571
7779 7814 7908 7973
8284 8243 8250 8263
8454 8499 8523 8565
8812 8821 8850 8863
9303 9337 9367 0411
9653 9694 0695 9701
10051 10082 10145 .10164
10491 10497 10503 10563
10862 10980 11019 11052
11178 11193 11207 11257
11481 11490 11540 11568
11821 11858 11988 11998
12264 12276 12279 12415
12748 12778 12834 12752
13049 13080 13103 13112
13472 13476 13486 13530
13723 13749 13784 13852
14067 14071 14161 14199
14419 1444T 14469 14485
14609 14700 14758 14845
14968 15044 15052 13073
15237 15273 15278 15281
15477 15648 15870 15760
15872 15911 15946 16019
16264 16444 16488 16507
16737 16812 16836 16845
17092 17116 17194 17203
17463 17478 17484 17525
17699 17743 17780 17855
17985 18016 18030 18080
18102 18172 18173 18192
18217 18257 18266 18283
18709 18754 18801 18824
19223 19278 19280 19294
19496 19499 19639 19640
19737 19790 19848 20079
20170 20254 20273 20340
20636 20778 20792 20825
20980
8o.
8o.
9o.
lOo.
llo.
12o.
tw van Wm was lang*
bossohen zeewering een bedrag van
voor verbetering van den weg op den
Westfrieschen Omrlngdljk van Koedijk
tot Sohoorldam
voor den weg op den Westfrieschen Om
ringdijk tussohon Kolhorn en den Miel-
dljk
voor den wog op den Zuid Sohlnkeldljk
voor den weg op don Bllkkerdljk
voor den weg op den Westerdljk van
de Vier Noorder Koggen
voor den weg op den NoorderdUk van
Dreohterland
voor den weg op den Zulderdljk van
Dreohterland
voor den weg op den Katwouderdljk
voor den weg op den Oostzanerdijk
voor den weg o pden Westz&nerdljk
voor den weg op den Assendelvercss-
dljlc
q« söbrif- 9. Dtv matrtsartw kaansas 8mt£«nl volgens de ao*
f 10.000.— veelheden en prijzen, vermeld ln de in de vorige par.
opgestelde berekeningen.
Volgens deze beslissing behoort hst Hbogheemraad-
f 16.000.— schap uit sen oogpunt van billijkheid t.e betalen, wegens
gele verden meerderen kleigrond, aan do aannemers van:
peroeelen 1 en 2 f 8.200.—
f 2.700.— peroeelen 8 on 4 f 1.540.—
f 2.080.— perceel 5 f 11.380.—
1.350.— benevens f 140, als aandssl ln ds kosten van arbitrage,
totaal dus f 16.070.
f 15.000.—
f 12.000.—
f 24.000.—
f 88.000.—
f 1.800.—
f 1.400.—
Totaal f203.480.—
Het bedrag dat én voor verbetering èn. voor onderhoud
van do wegon was ultgetrokkon, bedroeg
ln 1020 tezamen f210.410.—
ln 1927 tezamen f211.860.—
ln 1028 tezamen f247.190.
terwijl voor 1929 Is voorgesteld f815.050.
Hierbij dient te worden opgemerkt, dat togenover do
laatstgenoemde «om een ontvangst staat van f 44.000.
uit den dienst 1928 en van f 12.500.als bijdrage uit
het Wegenfonds.
Van den post groot f 815.050.— 1», zooals uit het
htervoren vermelde blijkt, een bedrag van f 203.430.—
bestemd voor verbetering van de wegen, eene som* van
i f 111.620.ls bestemd voor gewoon onderhoud,
i Het zal de eerstvolgende Jaren nog noodlg zijn de ver
betering van de wegen op krachtige wijze voort te zet
ten, ln de eerste plaats om deze aan hun doel te doen
beantwoorden, ln de tweede plaats om te komen tot
besparing op het jaarlljksch onderhoud.
Voor de wegverbetering, die naar D. en H. meenen
na 1929 in een tijdsverloop van 4 jaren behoort te wor-
I den afgwwerkt, bieden, zij een werkplan aan.
Het ls de bedoeling de te verbeteren wegvakken te
verbreeden en te voorzien van een Inge walste laag
steenslag afgedekt met een waterdichte afdekking van
spramex met spilt.
Zij meenen, dat over de jaren 1930 tot en met 1938
aan verbetering van de wegen zal moeten worden be*
i steed een totaal bedrag van f 336.500.of gemiddeld
per jaar f 84.000.Rekent mten daarbij nog een bedrag
van f 6000.per jaar voor plaatselijke verbeteringen,
dan zal over de genoemde jaren de begrooting Jaarlijks
belast worden met een bedrag van rond f 90.000.
voor wegverbetering.
Wanneer het hiervoor genoemde werkplan is uitge
voerd, mag worden aangenomen, dat de daarvoor thans
ln aanmerking komende wegen van een voldoende
breedte en voor het verkeer doelmatige verharding zijn
voorzien, die betrekkelijk weinig aan onderhoud kost.
De verbetering van den Oostzanerdijk zal in 1929 wor
den voltooid en daarvoor dacht het Dag. Bestuur over
een gedeelte van het vermoedelijk batig saldo van. den
dienst 1928, ad f 44.000.— te beschikken.
Een enander samenvattende, komen wij dus tot het
onderstaande overzicht:
Verbetering
Onderhoud
Totaal
Jaar
der wegen.
der wegen.
der kosten.
1926
f 96.900.—
f 118.510.—
f 210.410.—
1927
f 100.210.—
f 111.650.—
f211.860.—
1928
f 178.070
f 113.120.—
f291.390.—
1929
f 185.000.—
f 105.550.—
fZTO.550.—
1930
f 134.000.—
f110.000.—
f244.000.—
1931
f 90.000.—
f 110.000.—
f 200.000.—
1932
f 90.000.—
fllO.GOO.—
f200.000.—
1933
f 90.000.—
f 110.000.—
f200.000.—
1934
f 40.000.—
f 110.000.—
f 150.000.—
De algemeene vergadering van het bestuur van dit
waterschap wordt Woensdag 12 December aa. in het
Gemeenlandshuls te Alkmaar gehouden, o.m. ter be
handeling van de begrooting voor 1929.
Deze begrooting wordt door Dijkgraaf en Hoogheem
raden aangeboden, sluitende wat den gewonen dienst
aangaat, in ontvangst en uitgaaf op f 1.315.840.en
wat den buitgenwonen dienst betreft, in ontvangst en
Uitgaaf op f 6..140.
Uit het voorwoord der begrooting vermelden we het
volgende:
De lasten.
Het totaal d6r hieop betrekking hebbende begroo-
tlngsposten bedraagt f 986.900—, tegen f L001.220 ln
1928. Mede door de stijging van de belastbare opbrengst
der gebouwde en ongebouwde eigendommen, die bij
het vorige jaar vergeleken f 200.000.meer bedraagt,
was het mogelijk de heffingspercentages wederom iets
te verlagen.
Voor dekking van de gewone bestuur»- en andere
Uitgaven kon het percentage worden teruggebracht van
188 tot 4.74; voor dekking van de watersnoodkosten
kon dit van 1.02 tot 1.86 worden verminderd.
Dientengevolge kon het totaal der heffingspercenta-
fes worden teruggebracht van 6.8 op 6.6, waarbij de
post voor onvoorziene uitgaven kon worden uitgetrokken
op een bedrag da* ongeveer overeenstemt met den eer
sten post van ontvangst, t.w. het batig saldo van den
dienst 1927.
De geldleening ad f 400.000 kon geplaatst worden
tegen een rente van 4% parlkoers en hoewel een
provisie van moest worden betaald en daardoor
de rente totaal 4.4 bedroeg, meent het Dag. Bestuur
dat zeker wel het record is gemaakt t o .v. de in den
laats ten tijd geplaatste geldleeningen. Voor een geldlee-
ttlng oorspronkelijk groot f 240.000 en thans nog bedra
gende f 120.000, kon de rente van 5 tot 4H worden
teruggebracht
De archieven van een zevental opgeheven water-
•ohappen zijn thans geregeld en thans is het archief
van den Hondsbossche en Duinen tot Petten onder
handen.
De omslag.
T. a. v. den omslag wordt medegedeeld, dat voor den
dienst 1928 een proef werd genomen met een andere
Inrichting van het kohier.
Hierbij verwerkte de afd. Kadaster van. de secretarie
do jaarlijksche veranderingen in de eigendommen in de
liggers der onder het waterschap ressorteerende 101
kadastrale gemeenten en werd daarna overgegaan tot
het opmaken van het kohier, en werd het Ingeschreven
•n berekend in een 55-tal register» Wel was het door
deze werkwijze binnen enkele dagen na de vaststelling
van de herziene legger door Dijkgraaf er. Hoogheemra
den, het kohier ln zijn geheel aan den penningmeester
overgelegd en was dezo in staat er voor te zorgen dat
hlnnon zeer korten tijd de eerste der pl.m. 62.000 bil
jetten onder de Ingelanden waren verspreid, maar daar
tegenover stond het bezwaar, dat gedurende het geheeie
Jenr met een uit 55 deelen bestaand kohier moest wor
den gewerkt; en bovendien met een kaartregister, waar-
op alle vragen en verders bijzonderheden van de aange-
dagenen.
Thans zijn de 55 deelen van het kohier vervallen en
het kohier ln kaartvorm vastgesteld en worden van de
dagelijks betaald wordende aanslagen de betrekkelijke
kaartjes uit het kohier gelicht, als „betaald" afge
stempeld en ter zijde gelegd. De omvang van het ko
hier wordt dus voortdurend geringer, wat voor de ver
dere behandeling groot gemak oplevert.
Het gevolg was, dat het onderdeel „schrljfloonen" van
den post: „Kosten van Invordering van den omslag"
miet f 100 kon worden verlaagd en bovendien op den
post „schrljfloonen van de secretarie" het onderdeel
„schrijven en berekenen van de kohieren" met f 700 kon
worden verlaagd. Dat het onderdeel „Afsluiting van den
legger" f 550 hooger is uitgetrokken, moet worden
toegeschreven aan de omstandigheid, dat de ambte
naren van de afdeellng kadaster aan de voorbereiding
voor de overname der dijken werkzaam zijn, wat van
tljdelljkan aard ls.
Aan het voorgestelde werkplan mag echter geen bin
dende kracht worden toegekend en Dijkgraaf en Hoog
heemraden behouden zich voor, om indien 't noodlg is,
in de toekomst van het plan af te wijken. Het is Im
mers niet ondenkbaar, dat in den loop dezer vier jaar
nieuwe behoeften zullen ontstaan.
Maar wel, zeggen D. en H„ moge uit het voorgaande
blijken dat wij vertrouwen, dat, na nog enkele jaren
van krachtig voortgezetten arbeid, een wezenlijke ver
betering ln de onder ons beheer staande wegen zal zijn
ingetreden, en dat deze van geleidelijken Invloed op
de heffing der lasten zal zijn.
Do uit te voeren werken.
He»t onderhoud van den weg van Sohoorl
dam tot Krabbendam.
In een opnieuw Ingediend adres van J. Turkstra e.a.
te Krabbendam, wordt gevraagd verbetering te brengen
ln den toestand van den weg op den Westfrieschen om
rlngdljk van Schoorldam tot Krabbendam. Adressanten
merken ln het adres op, dat op een 17 September inge
diend verzoek om verbetering van het wegdek van den
Westfrieschen omrlngdljk, van het Hoogheemraadschap
bericht Inkwam, dat bij de gehouden inspectie bleek,
„dat da weg ln behoorlijken toestand verkeert en ver
gelijking met de wegen in. de gemeenten Warmenhul-
zen en do Zijpe zoor goed kan doorstaan.
Wo willen, toegeven dat het mogelijk ls een gunstige
tijd te treffen, dat de weg berijdbaar en vrij goed ls.
In het algemeen zult U echter van de weggebruikers
wel andere taal hoor en.
Tevens werd ln dat schrijven overweging toegezegd
van het teren of spramxen van den weg in de bebouwde
kommen van Schoorldam en Krabbendam.
Tot nog toe ls geen verbetering Ingetreden.
Reden waaromi ondergeteekenden zich tot Uw ver
gadering wenden, met het beloofd verzoek: Geef ons
tooh een betere weg. De weg ls nu totaal onbe
gaanbaar voor voetgangers en voor fietsers een kruis.
Er is bna geen plaatsje te vinden, waar geen bazalt
ligt. Toch ls het.al gerulmen tijd geleden, dat men op
de bekende verkwistende manier bazalt op den weg
bracht. Wat U er nu vindt !s weer losgereden uit den
weg en men kan er nu milsschlen meer afvegen, dan er
opgebracht ls: 't Is een last voor mensch en dier.
Helpt ons, door niet langer te overwegen, maar voor
ziet ln een dringende behoefte.
Verlost ons van deze dagelljksche kwelling en wilt
ook hier afdoende verbetering aanbrengen, door welk
middel dan ook.
Dijkgraaf en Hoogheemraden deelen nog naar aanlei
ding van dit adres het volgende mede:
De toestand van bedoeld weggedeelte maakte het
noodlg aldaar ln den herfst van 1927 grove basaltslag
aan te brengen. Deze laag ls toen afgedekt met gruis
en klei uit de zijkanten, teneinde daarmede de afdek
king vast te leggen, opdat het verkeer zoo min moge
lijk zou worden belemmerd.
Bij het onderzoek, dat wij. mede naar aanleiding van
dit adres, weinige dagen na d# ontvangst daarvan, In
stelden. bleek deze wijze van onderhoud volkomen aan
de verwachtingen te hebben beantwoord en de weg niet
alleen in een goeden, mjaar zelfs in een zeer goeden
toestand te verkeeren.
j Erkend moet worden, dat basaltslag, nadat dezo in d«
wielslagen en gaten van den weg is uitgestrooid, zonder
onmiddellijk te worden in gewalst, gedurende eenigen
I tijd het verkeer overlast bezorgt, omdat do boven
omschreven maatregelen mi eenmaal niet geheel kun
nen voorkomen, dat de basaltslag zich ook over den weg
verspreidt Dit zou alleen geschieden door het gebruik
van een wals, doch het weggedeelte waarop het adres
betrekking heeft viel voor inwalsen niet ln de termen,
omdat er een paardenpad ligt, terwijl trouwens on»
systeem van wegonderhoud ls, dat ln dergelijke gevallen
het verkeer de taak heeft het onderhoudsmaterlaal
ln te drukken en een ander systeem van wegonderhoud
gepaard zou gaan met groote geldelijke offers.
Op hun eerste, tot ons gericht adres, hebben wij aan
adressanten bij brief van 4 November 1927 medegedeeld,
dat wij het teren of spramex en van den weg ln de be
bouwde kommen van Schoorldam en Krabbendam na-
der zouden overwegen. Als gevolg hiervan zijn. op de
begrooting voor 1929 gelden uitgetrokken voor het
teren van een gedeelte weg In de kom van Krabbendam,
terwijl, bijlkens het voorwoord dier begrooting, de ver
betering van den weg van Koedijk tot Oude Wal in
het werkplan ia opgenomen en vermoedelijk in 1930 een
voorstel daartoe Uw College zal bereiken.
Uit een financieel oogpunt achten wij het niet gemo
tiveerd de verbeteringen aan den weg Schoorldam tot
Krabbendam nog verder door te voeren, er. wij hebben
de eer U derhalve in overweging te geven ons te machtl
gen ln dezen zin aan adressanten te berichten.
Door de goedgekeurde wijziging van het bestuurs
reglement ls de heffing voor het onderhoud van den
Zaanlandschen Communlcotleweg sedert 1 Januari 1928
komen te vervallen, waardoor het Hoogheemraadschap
te dien aanzien geen verdere bemoeiingen meer heeft.
Behoudens onvoorziene gevallen zal overal met het
dagelljksch onderhoud kunnen worden volstaan.
Voor denJ Balgdljk, Amsteldijk, Oostdijk en Wleringer-
waarddijk zijn slechts zeer kleine bedragen ultgetrok- N
ken; voor den dijk van den Waard- en Groetpolder en
voor den Westerdljk van de Vier Noorder Koggen eenige
duizenden guldens, waarbij echter dient te worden op
gemerkt dat deze laatste bedragen slechts ten deele
behoeven te worden verwerkt indien blijkt, dat de
Wleringermeerdijk tusschen Medemblik en WIeringen
in 1929 tijdig zal zijn afgesloten.
Voor de vooroevers kan wederom mUnder worden uit
getrokken dan in het vorige dienstjaar.
De vooruitgang der Zuiderzeewerken heeft dus zijn
invloed op de onderhoudswerken, deze worden daar
om tot het strikt noodzakelijke beperkt
In herlnnnerlng wordt echter gebracht dat was d®
Zuiderzeedijk na den watersnood van 1916 niet aan
zienlijk verhoogd en verzwaard, het zonder twijfel de
storm, van 25 op 26 November 1925 zou zijn geweest
dis voor het Noorderkwartier oen ramp zou hebben
veroorzaakt Deze is slechts voorkomen door den staat
waarin zloh toen de Zuiderzeedijk bevond en daarom
blijft zoolang de afsluitdijk niet gereed ls, t o. v. het
onderhoud van den dijk de grootste waakzaamheid ge
boden.
Is echter eenmaal de Wleringermeerdijk voltooid, dan
kon althans voor dat gedeelte van den Zuiderzeedijk het
onderhoud zoodanig worden beperkt dat tot verminde
ring van het aantal der technische ambtenaren kan
worden overgegaan.
De wijze waarop dit zal kunnen geschieden, heeft
reeds thans de voll® aandacht van Dijkgraaf en Hoog
heemraden.
Uit den staat van uit te voeren werken vermelden we
dan: onderhoud en instandhouding van wegen, behalve
het gewone onderhoud, de verbreeding van de kruin
over het gedeelte van Koedijk tot Schoorldam tot een
minimum kruinsbreedto van 7.50 meter over een lengte
van 2500 Meter;
den weg op den Zuldschlnkeldljk, verbreeding van
de verharding tot een breedte van 4 meter over een
lengte vaA 400 mieter;
D© Znlderzeedljk. den weg op den Noordschlnkeldljk en den Helmdijk,
verbreeding van een gedeelte weg te Groote Keeten.
De uitspraak ln het geschil met de aan-
D© Hondsbossche Zeewering 4.
met de daarvoor gelegen hoofden zal in 1929 krachtig
met de reconstructie worden voortgegaan. Evenals het
vorig jaar ls wederom gerekend op het verbeteren van
de steenglooiing van hoofden en dijk en bestorting van
de koppen der hoofden, ten deele met uit de piasber
men vrijkomende stortsteen.
D© verbreiding en verbetering der wegen.
Ook nu weer is gerekend op de voortzetting van deze
werkzaamheden en sjjn de volgende bedragen uitge
trokken:
Behalve de behandeling van de begrooting wordt o.m.
aan de orde gesteld het voorstel tot wijziging van de
begTOotlng van 1928, in verband met de uitspraak in
het geschil met de aannemers van bestek no. 31 van
1926, betreffende de verbetering van de Zuiderzeewering,
Zooals bekend betrof het hier de vraag of er op
gronden van billijkheid aanleiding bestond om aan de
aannemers, hetzij voor alle, hetzij voor één of meer
perceelen, boven de uitbetaalde sommen en de verreken-
bedragen voor mieer of minder werk een tegemoetko
ming toe te kennen en zoo ja, tot welk bedrag, wegens
naar de meening der aannemers verwerkten meerderen
kleigrond dan volgens het bestek te berekenen zou zijn
geweest.
Nadat het overleg dat met do aannemers ls gevoerd,
niet tot een bevredigende oplossing had govoerd, kwa
men de partijen overeen de zaak ln handen te stellen
van Ir. W. G. C. Gelinck, Hoofdingenieur-Directeur van
den Rijkswaterstaat ln Noordholland te Haarlem, die
zich bereid verklaarde als arbiter op te treden.
De concluslën van de uitspraak van den arbiter luid
den als volgt:
L De aannemers kunnen naar de letter van de door
hen vrijwillig aangegane overeenkomst, rechtens
geen uitspraak op tegemoetkoming doen gelden,
2. Het verwerken van meer klei dan zij berekend had
den, valt hier niet onder het begrip „schade" vol
gens de A_ V.
3. De in het voorgaande punt bedoelde overschrijding
ia niet te gronden op afwijkingen van de proflllen
met de werkelijkheid.
Een verschil van verwerkte hoeveelheden van 20
boven de theoretische hoeveelheden uit de profillen,
ia als normaal te beschouwen.
Wanneer bij eenlg perceel het bedoeld verschil boven
de 20 is, kan dit gedacht worden te zijn veroor
zaakt door den toestand en de eigenschappen van
het object waaraan gewerkt werd (den dijk).
Besteder hoeft bij bestek of bij de aanwijzing geen
Inlichtingen gegeven omtrent de hoeveelheden die
hij zelf verwachtte, dat verwerkt zouden moeten
worden.
In verband hlermlede ls het billijk te achten, de aan
nemers van de perceelen waarbij zich het geval, be
doeld ln punt 5, voordoet, eene tegemoetkoming ln
de kosten van het werk toe te kennen.
Vergadering van den Raad op Woensdag 5 Decem
ber 1928, des middags 2 uur.
Alle leden zijn aanwezig.
Voorzitter de heer G. J. Lovink, burgemeester,
secretaris de heer C. Keijzer.
De Voorzitter opent de vergadering, in het bijzon
der welkom heetende «den heer Koorn en hem felici-
teerende met zijn herstel. Spr. hoopt dat dit her
stel van langdurigen aard zal zijn en dat de heer
Koorn nog lang de kracht en lust zal hebben met ons
samen te werken.
De notulen worden gelezen, ze worden onder dank'
zegging goedgekeurd.
De avond van 5 December niet geschikt
voor vergaderen.
De heer Keuris merkt op, dat 11 weken geleden is
vergaderd en nu heeft het spr. getroffen dat precies
5 December deze vergadering wordt gehouden. Spr.
heeft dat gevoeld als geen bijzonder geschikte dag. om
dat in den avond van 5 December een ieder het liefst
thuis zal zijn Spr. stelt dan ook voor uiterlijk tot 5
uur te vergaderen en als we dan niet klaar zijn, de
vergadering te verdagen.
De Voorzitter zegt dat dan tot 5 uur zal worden
vergaderd en als we dan niet klaar zijn, het voor
stel aan het oordeel van den Raad zal worden onder
worpen.
Voor de mededeelingen verwijzen we naar het num
mer van Zaterdag j.1., ook wat de adressen en de
prae-adviezen van B. en W. betreft
Een noodlanding.
De Voorzitter deelt nog mede, dat hij door de komst
van den beroepen predikant de pastorie heeft moeten
ontruimen en nu in de villa te Wieringerwaard
1 woont.
De heer Kuiken vraagt welken tijd de burgemees-
iter voor de ingezetenen is te spreken.
I De Voorzitter zegt dat dit een gewetensvraag is, en
antwoordt van op den gewonen tijd, 's avonds niet,
maar hij is telefonisch aangesloten onder no. 2 en
heeft nachtverbinding aangevraagd voor gevallen van
brand enz.
De heer Kuiken begrijpt dat het een noodlanding
is en oordeelt dat het dan nog wel een beetje los
loopt.
De Voorzitter: Ik dacht het
Bij de mededee'ling dat aan school II de heeren De
Vries en Kooiman en Mej. Zelvelder zich gratis be
schikbaar hebben gesteld voor het geven van vervolg
onderwijs, vraagt de hoer Koom, of er geen mouw