Angstige oogenblikken. De Kerst-postviucht naar Indië. Ordeverstoring. Noodlottige ontploffing te Dordrecht Twee wielrijders door een trein gegrepen. Proces-verbaal tegen Sinterklaas. De roof uit den Indischen postzak. Het drama van De Nieuwe Zorg. Treinontsporing te Rotterdam. i P. Gemengd Nieuws. Auto te water. De stranding van de „Celtic" Tweede Kamer. c Plaatselijk Nieuws. ET ZE 3e overbrugging ln de verbinding van Rotterdam met het Zuiden van ona land, waaromtrent nog een onder zoek gaande la, en waarin vermoedelijk een groote over brugging ovr het Hollandsch Diep zal worden opgeno men. Wanneer het onderzoek la afgeloopen, zal wor den overwogen, of de bouw van deze overbruggingen ln het vorenontwlkkeldo werkprogram kan worden in- geaohoven, dan wel of er aanleiding voor bestaat, dlon bouw gelijktijdig met den bouw van de overige bruggen volgens dit werkprogram ter band te nemen. DE LIFT DAALDE. Terwijl er Iemand beneden ln den koker aan het werk woa. Gistermorgen waa de 34-jarige betonwerker P. de R. bezig ln den liftkoker van pand 17 aan de Boompjes te Rotterdam. Plotseling zag hij, dat de lift naar beneden kwam. Hoewel hij luidkeels schreeuwde, merkten zij, die van den lift gebruik maakten, niet op dat iemand op den bodem van den liftkoker stond en die dus verplet terd dreigde te worden. De R. trachtte nog uit 'den ko ker te klimmen, maar het was te laat Hij is met zijn hoofd tusschen de lift en denl vloer van de parterre verdieping bekneld geraakt. Ernstig gewond is hij ln het ziekenhuis aan den Coolslngel ter verpleging opge nomen. Als de lift in den ondersten stand staat, ls er nog een speling van 40 c.M. tusschen den bodem en den vloer van den liftkoker. Als de R. plat was gaan liggen, zou er niets gebeurd zijn. looze papierrommel, waaronder, gelijk gemeld, een Ita- ilaansche krant, bevatte. Aan de Italloansche postadministratie, die, zooals ls meegedeeld, uit Ant^rpon telegrafisch van de vermis sing ln kennia te 's tevens duplicaat verzocht van het verrovA t;s fvies, we ar op alle voor Nederland bestemde waard estukk en zijn ingeschreven. In den regel bevat deze wekelijksohe postzak gemid deld een honderdtal stukken van aangegeven waarde. Het totaal bedrag van dergelijke zendingen beloopt ge middeld 15.000 gulden, al kan dit natuurlijk afwijkingen vertoonen. De juiste aangegeven waarde van den leeg- geroefden postzak kan dus eerst worden opgegeven na ontvangst van het antwoord uit Genua, dat spoedig wordt verwacht. Nog zij gemeld, dat de verzekering van zeer hooge be dragen langs anderen weg dan in brieven met aangege ven waarde pleegt te geschieden, en dat de inhoud van de bedoelde postzakken meestal uit particuliere brieven met aangegeven waarde bestaat, voorzoover althans het particuliere karakter aan de buitenzijde der enveloppen valt te beoordeelen. Het vertrek. NOODLANDING IN SAKSEN. Gisteravond om 8 uur i9 te Groningen de orde in ernstige mate verstoord in en nabij het café A. aan de N,ieuwstad, tot de politie moe9t overgaan tot het arresteeren van twee personen De politie werd hier- ;bij ingesloten door het opdringende publiek, zoodat versterking dringend moest worden aangevraagd. Na aankomst van meer manschappen onder leiding van een inspecteur bleef het publiek, dat tot een groote menschenmenigte was aangegroeid, opdrin gen, waardoor de politie zich genoodzaakt zag gs- bruik te maken van gummistok en wapenen. De in specteur lóste een schot, als gevolg waarvan een persoon ineenzakte. Het publiek begon steeds meer op te dringen, doch bij onderzoek bleek, dat de in gestorte van schrik flauw was gevallen. Ten slotte gelukte het de politie de beide arrestanten naar het hoofdbureau over te brengen. Zooals reeds in ons nummer van gister gemeld, is gistermorgen in de vroegte van het vliegveld Schip hol te Amsterdam de PH—AEN voor een Kerst-post- vlucht naar Ned. Indië vertrokken. Ofschoon de belangstelling ook ditmaal weer even geestdriftig was als bij het vertrek der vorige vluch ten, had de vinnige koude toch menigeen weerhouden, den tocht naar het vliegveld te ondernemen. Maar zooals gezegd, toch hadden nog velen zich de moeite getroost; niet alleen per auto waren ze door het nachtelijk duister en de wintorsche koude gekomen, maar ook veel fietsers en zelfs wandelaars hadden het ervoor over gehad. Zoo liepen er vóór het aan breken van den dag op het hardbevroren vliegveld toch nog eenige honderden om de voor het vertrek gereedstaande machine te ijsberen en te stampvoeten om de warmte erin te houden, torwijl het personeel van de posterijen bezig was de post in te laden en motoren raasden, alsof ze zelf ook vóór het aanvaar den van de groote reis op temperatuur wilden komen. Nadat de post was Ingeladen, bestegen even vóór halfacht de eerste bestuurder Duimelaar, de tweede Frijns, die de reis reeds met Koppen gemaakt heeft, en de werktuigkundige Bruinestein na een hartelijk afscheid van hun echtgenooten do machine, die pre cies half acht met oen mooien start opsteeg, en na tweemaal over het terrein gecirkeld te hebben, onder het gejuich der aanwezigen in Oostelijke richting verdwenen. Noodlanding. ■Bij de Kon. Luchtvaartmij. is bericht ontvangen, dat het gistermorgen naar Indië vertrokken vliegtuig na bij Gotha, op 30 K.M. afstand van Erfurth, een nood-, landing heeft gedaan. De noodlanding was noodzakelijk wegens de ijs-1 vorming op de vleugels van het vliegtuig. Nader wordt gemold, dat do landing een vlot verloop had. De vliegers zouden trachten nog denzelfden dag naar Erfurth te vliegen en willen daar overnachten. De be doeling was geweest gister door te vliegen naar Praag. Vandaag naar Erfuri. j Naar wij uit Erfurt vernemen, stoi^d het vliegtuig PH—AEN gistermiddag half vijf nog steeds op de plek der noodlanding en zal de Fokker-machine dus eerst hedenochtend naar Erfurt verder kunnen vlie gen. Personeel van de Lufthansa verleent hulp. Wij vernamen dat niets aan het vliegtuig is beschadigd. Wat de bemanning vertelt. 1 De bemanning van het vliegtuig PH—AEN heeft de directie der KLM opgebeld uit Gotha, mededeelend, dat zij aldaar op een bouwland om 11 uur 30 Amster- dainscho tijd hebben moeten landen, daar zich op den vleugel een ijslaag van zeven c.M. dik had afge-. zet. Het toestel heeft in het geheel geen averij gekre- gen en er worden thans terstond maatregelen geno men, oin het dichtstbijgelegen vliegveld van Erfurt te bereiken, om van daar uit, zoodra nieuwe ijszetting niet meer gevreesd behoeft te worden, den tocht voort te zetten. De ijsvorming heeft tweeërlei gevolgen. In de eerste plaats, dat zij het gewicht van het toestel buitenge woon verzwaart, en in de tweede plaats, dat zij het oppervlak van den vleugel dusdanig wijzigt, dat het draagvermogen ervan nadeelig wordt beïnvloed. I ÏJsvorming op vleugels is een zeer zeldzaam ver schijnsel, dat bij do KLM tot dusver slechts éénmaal is waargenomen. De maohine niet beschadigd. Naar wij vernemen is het vliegtuig bij de landing (deze geschiedde op een aardappelveld) niet bescha digd. Het is niet onmogelijk, dat de PH—AEN reeds he den verder vliegt, wanneer het ijs van de vleugels verwijderd zal zijn. Uit Erfurt (een groot vliegstation) zijn hulpkrach ten naar de plaats der noodlanding vertrokken. CHAUFFEUR GEDOOD. Bij het afladen van een auto met zuurstofcylinders gistermiddag half vijf bij de firma Van der W. en Co. aan de Pompkade te Dordrecht, sprong een der cylinders uit elkaar. De 19-jarige chauffeur C. Boer werd de lucht ingeslingerd en een vijftiental meters verder neergeslagen. Hij was zwaar verminkt en moet op slag dood zijn geweest. Per politiebrancard werd het stoffelijk overschot naar de begraafplaats vervoerd. Eenige personen, die in de buurt stonden, kregen wonder boven wonder geen letsel. Wel zijn tal van ruiten gesprongen. OP EEN ONBEWAAKTEN OVERWEG. Een doode on eon zwaar gowondd. Waar de spoorlijn OldenzaalLosser den straatweg Oldenzaal—Enschede, in do nabijheid van Oldenzaal, snijdt, zijn gisteravond tweo wielrijders, eon man on een vrouw uit een woonwagen, door een trein gegre pen. De man was onmiddellijk dood, de vrouw wer den de beide beenen afgereden. Zij verklaarde, dat de machnist tijdig het fluitsignaal heeft doen hooren. Zij meenden echter nog te unnen passeeren. HOE DE BURGERVADER VAN KRIMPEN AJ>. IJS EL OVER DIT FEEST DENKT. Van heidensch-roomsch-katholleken. oorsprong. VERMOEDELIJK VOOR f 15000 GESTOLEN. In aansluiting aan het bericht, dat het personeel van het ln den trein van Antwrpen naar oRtterdam Inge richte spoorweg-postkantoor bij de opening van de brie venmaal van Genua-statlon, Zondagochtend vaststelde, dat de Inhoud uit oud papier in plaats van uit waarde- stukkeri bestond, wordt nog het volgende gemeld De Indische postkantoren maken van hun waardebrie- ven afzonderlijke dépêches voor Genua. De postdienst te Genua maakt van deze dépêches weer gesloten recht- etreeksche zendingen voor de betrokken landen en be houdt duplicaat van do adviezen der aangegeven waar destukken. De bewuste, voor Nederland bestemde postzak ls door het personeel van het spoorwegpostkantoor overgenomen van het postpersoneel van den trein uit Genua; de zak was uiterlijk ongeschonden en behoorlijk verzegeld. Bij opening van dezen zak evenwel door de Neder- landsche postambtenaren te Antwerpen ter verdere sor teering voor de onderscheidene plaatsen van bestem ming in ons land moesten zij tot hun ontsteltenis ont dekken, dat deze waard e-poatzak plets dan waarde- Zaterdagmiddag hadden partij en vakbeweging van de S.D.A.P. te Krimpen a.d. IJsel den kinderen der leden een St. Nicolaasfeest bereid, aldus lezen we in „Het Volk." Te halfvier werden St Nicolaas en zijn knecht van het veer afgehaald; zij stapten in den ge- reedstaanden auto en met muziek voorop trok men naar het eVreenigingsgebouw waar het feest plaats vond. „Tot zoover niets bijzonders", zult gij zeggen, maar dan kent gij Krimpen a.d. IJsel en deszelfs burgervader niet. Dezen burgervader was eerst toestemming ge vraagd voor het houden van een Sinterklaasoptocht, maar hij weigerde toestemming te verleenen. Waarom? De burgervader gaf van zijn weigering de volgende verklaring: Het Sinterklaasfeest was zijns inziens niets anders dan een vereering van een heilige en een feest van heldensch-roomsch-katholleken oorsprong. Het vieren daarvan was zijns Inziens niet meer of minder dan hot plegen van een handeling, die lijnrecht in strijd was met den bijbel als Gods Woord. Dat onze vrienden toch hun feest vierden, heeft men uit dit bericht reeds kunnen lezen, zoo schrijft „Het Volk" verder. Hun euvelen moed werd echter gestraft, want Zondagochtend kwam de Krlmpensche politie bU onzen kameraad, die don vorigen dag als St. Nicolaas vermomd per auto door Krimpen a.d. IJsel had gereden en zij maakte deswege proces-verbaal op. Een hande ling, die blijkbaar in vroom Krimpen wel geoorloofd ls, zelfs op Zondag. Ook de voorzitter der partij-afdeeling, die in Krimpen heidensche zeden had ingevoerd,kreeg een proces-verbaal. AlduB geschied ln het jaar onzes heeren 1928. ERNSTIGE BESCHULDIGING TEGEN SLEEPERS. den niet zouden zlln te betreuren Dagen zijn intusschen verlcopen en nog steeds lag het schip op de plaats, waar het verging, met vijf lijken aan boord. De assurantie maatschappij weigerde het te bergen. Daarop heeft Waterstaat zich het geval aange trokken en ls met de firma Hoogenboezem en v. d. Tak te Rotterdam overeengekomen, het schip te lichten. Eerst zou dit werk Zaterdag geschieden, daarna weer Maandag. Door verschillende omstandigheden werd het telkens uitgesteld. Zaterdag bezocht de rijkspolitie, die dit drama met aandacht volgt, de plaatB waar het schip is vergaan. Dinsdag had de lichting plaats. Om 8 uur verzamel den zich de kapitein der marechaussees, jhr. Laman Trip, de loco-burgemeester van Steenbergen, de héér Swagemakers, de ambtenaar Pellinkchof van rijkswa terstaat, de marechaussees en gemeente-polltie van Steenbergen en eenige persvertegenwoordigers aan het Benedenras van den Roosendaalschen en Steenberg- schen Vliet en zij vertrokken vandaar met de motorboot Adriana van Dordt (met kapitein Bosch), naar de plaats waar de mast van de Nieuwe Zorg, boven het water uitstak. De bok Kolossus H van W. v. d, Tak'a Bergingsmij. ging er eveneens naar toe. Duikers had den reeds kettingen onder de boot gelegd, die nu aan stonds werd opgetakeld. Daarop ging men aan boord. In de roef vond men de lijken van de eohtgenoote van den schipper en de drie kinderen van 5, 3 en 1% jaar. De kindertjes waren ln nachthempje. De vrouw lag op den bodem met het kleinste kind onder zich. Zij zelf was geheel gekleed. Het Hjk van den schipper word niet gevonden. Dit wet tigt het vermoeden, dat schipper Meyer nog gepoogd heeft per roeiboot hulp te halen, want ook de roeiboot ontbreekt, Aan boord zijn de lijken op kosten van de gemeente Steenbergen gekist en daarna zijn zij naar Steenbergen gebracht, waar zij Woensdag ter aarde worden besteld. De boot De Nieuwe Zorg, 124 ton, van schipper Meyer, Kamperland, is naar het Benedensas gesleept en ligt daar nu onder bewaking van de marechaussee, die een onderzoek instelt, naar de hierboven genoemde beschul digingen. Het schip zal door de gemeente Steenbergen voor re kening van waterstaat worden verkocht. LOCOMOTIEF EN 15 WAGONS UIT DE RAILS GELOOPEN. Gisteren is op het emplacement van de Nederland- sche Spoorwegen nabij den West-Varkenoordschen weg te Rotterdam, tengevolge van een verkeerden wis selstand, eon trein, komende uit de richting Baren- drecht en bestaande uit 2 locomotieven en 50 wagons, elk geladen met 20 ton kolen, gereden op spoor 18, welk spoor in reparatie is. De tweede locomotief en 15 wagens zijn daardoor ontspoord. Van deze wagens zijn er 5 vrijwel geheel vernield; de andere 10 zijn ernstig beschadigd. Persoonlijke ongelukken zijn niet gebeurd. De materieele schade is aanzienlijk. steun-verleaning onbevredigend en volgens hi leek ze meer een soort armenzorg. De heer Fleekens (r. k.) kwam krachtig op de plagerijen, waaraan personen en instelling^ wijlen van de zijde der belastingambtenaren staan. Ook de wijze, waarop het mobilair woi, schat gaat volgens sommige afgevaardigden w beetje buiten de perken. Het heeft soms veel van brandschatten. De hoer J. ter Laan wil herziening Yan de k indeeling der gemeenten en afschaffing van 4 slacht-accijns, evenals de heer Braat. Nog verschillende wenschen passeerden de dóch de voorzitter maakte er een eind aan, moest nog een wetsontwerp behandeld, wordei n nadere regeling van Ke< de Mme de belegging van gelden eni rijksfondsen -instellingen. Berg Het ontwerp strekt er toe, een Centralen Belegj raad in te stellen, aan wie de regeling van de leggen fondsgelden zal worden opgedragen. Algemeen was men van meening, dat het pri wel goed was. De huidige toestand was onlo en kostbaar. Toch moet r voor gewaakt wc volgens den heer Oud, dat de in te 9tellen Raa< een te groote economische macht krijgt. De eindstemming over het wetsontwerp zal Vi 0 plaats hebben. )ttei De ibbe indi tezo lew Deer Heö TEGEN DE TOLLEN TE VENLO EN ROERMOND- Frotoatvenpulerlilir viui d.n Hond van Bodr^lf* nutohoudom WATERSTAAT. In de avondvrgadering is bij de Waterstaats! ting o.m. behandeld de verleening van cri voor de uitvoering van de Zuiderzeesteunwet. De toestand van de Zuiderzee-visschersbevö wordt nijpend genoemd. Er moet haast worden met de steunverleening. De heer Duys (S.D.A.P.) merkt op, dat, wanncL Zuiderzeewerken zullen zijn ten einde gebracht|l''of' 3 standheelden behoorde op te richten, één voo heer Lely, één voor den onbekenden aannem één voor den onbekenden visscher. Etr wordt ontzaglijk veel geleden rondom de Zulde Sommige menschen worden b.v. met 3 gulde in de week naar huis gezonden. Naar sprekers R, ning wreekt zich hierbij geheel het werk der rale Steuncommissie. De minister zegt toe, dat de Zujderzee-steunw behoorlijke wijze zal worden uitgevoerd. Bij handeling van het Zuiderzee-ontwerp zullen worden genoemd. De extra uitkeerlng aan het spoorwegperso&i Bovendien is in behandeling gekomen de ku van een halve maand extra-9alaris aan het s wegpersoneel. De directie heeft medegedeeld, 1 de minister, dat dat geld thans niet beschikba maar zij hoeft zich bereid verklaard, om de lijkheid van een extra-uitkeering onder het c zien in dien zin, dat één wek extra zal worden betaald. 'Hoewel spr. gelooft, dat in dezen wel ,tP.' bevredigende oplossing zal worden bereikt, hoop ootl toch, dat de directie met den Per9oneelraad in 1 T\ tot een vergelijk zal weten te komen. J dei ALS EEN BEZOEK AAN DEN TANDA] V.D. verneemt uitVenlo: Gisteravond heeft de Bond van Bedrijfsautohouder», afdeeling Llmiburg-Noord een groote protestvergadering gehouden tegen de tollen te Venlo en Roermond, die jaarlijks vele tienduizenden guldens kostten. Als spre ker trad op de algemeen secretaris van den B.B.N., te Amsterdam. Er werd een motie aangenomen, waarin gevraagd wordt de concessie van deze tollen niet meer te verlengen en den tol te Roermond af te schaffen. In het Engelsche Lagerhui» zeldo gistermldd: premier dat hU er zeker van was, dat alle partij* meening waren, dat het programma van de zlttli spoedig mogelijk moest worden afgewerkt. Een meene verkiezing was als eon bozook aan den tnn hoe gauwer het gebeurd la. hoe beter! nFL bo INZITTENDEN VERDWENEN. Men schrijft aan de N.R.Ct.: In den nacht van 23 November, tijdens zeer hevigen storm, is, gelijk men weet, ln het Volkerak, voor de monding van den Roosendaalschen en Steenbergschen Vliet, vergaan het schip de Nieuwe Zorg, beladen met suikerbieten voor de coöperatieve suikerfabriek Roosen- deel, met aan boord schipper J. Meyer, zijn vrouw en drie kinderen, die allen een graf ln de golven vonden. Een andere schipper, Mljer heetende, die in denzelfden nacht op eenige honderden meters van de Nieuwe Zorg lag, verklaart, dat de sleepers in de haven hebben ge weigerd hem on zijn collega binnen te halen, in de hoop dat zij later de noodvlag wel zouden hijschen, hetwelk den kapiteins der sleepbooten "Me mogelijkheid opent, een hoog, zelfs vijfdubbel sleepgeld, dikwerf 150 gulden, te vorderen'. Aangezien de schippers dit sleepgeld niet konden betalen, zijn zU in het Volkenrak voor anker gegaan, in de hoop, den nacht wel door te tobben. Bijna den geheelen nacht bleef schipper Mijer aan dek, beschut door een pak zeildoek. Van elf tot half twee bleef hij ln de kajuit. Tot elf uur had hij nog steeds de lichter van de Nieuwe Zorg gezien, daarna niet meer. Hij vermoedde, dat het schip een andere lig plaats had gezocht. Bij het aanbreken van den dag zag hij evenwel tot zijn ontzetting het topje van de mast boven het water uitsteken. Schipper Mijer verklaart, dat, wanneer de sleepbooten gedaan hadden, wat van hen gevraagd waa, deze doo- Dinsdagavond ikwam een 12-jarige jongen, Sterk ge naamd, die omstreeks half tien op zijn rijwiel de boerderij Nieuwgelegen op den Amsteldijk passeerde, het café Oud-Kalfje binnenloopen met de mededee- ling dat er een auto in den Amstel lag. De eigenaar van Oud-Kalfje, de heer Van Wilpen, die eerst de politie waarschuwde, trok er, vergezeld van zijn compagnon en den jongen Sterk onmiddel lijk met dreggen op uit. Na 4 a 5 minuten waren zij bij de plaats waar de auto te water lag. Met een fietslantaarn trachtte men in de duisternis eenig zicht te verkrijgen. Men kon slechts den kap van de auto zien, die recht in het water stond. Reddingspo gingen konden op dat oogenblik geen succes hebben, maar gelukkig kwam spoedig de reddingwagen van de brandweer, die op het alarm van de politie direct was uitgerukt. Nu kon met schijnwerpers het Amstel- water verlicht worden. Het gelukte de brandweer binnen betrekkelijk kor ten tijd de auto op den wal te krijgen. De inzitten den waren er echter uit verdwenen. Het eenige wat men vond was een overhemd waarop bloedvlekken voorkwamen. Hoe de inzittenden uit de auto, waar van verschillende ruiten gebroken waren, gekomen zijn, was niet dadelijk vast te stellen. Verondersteld wordt dat zij erin geslaagd zijn, door het inslaan van ruiten, uit de auto te kruipen en zwemmende den wal te bereiken. Een en 'ander wordt in verband ge bracht met mededeelingen, die door een chauffeur van een autobus van don dienst Ouderkerk—Amster dam werden gedaan. Deze chauffeur had een auto, waarin naar zijn zeggen vermoedelijk drie personen hebben gezeten, die niet nuchter bleken te zijn, om streeks negen uur op den Amsteldijk zien passeeren. Het had zijn aandacht getrokken, dat de auto over den weg slingerde en daarom had hij, ten. einde den slingerendon wagen zonder ongelukken te laten pas seeren, zijn autobus zoo ver mogelijk naar den berm van den weg doen uithalen. Daarna moet het ongeluk gebeurd1 zijn. Die politie houdt rekening met de mogelijkheid, dat de inzittenden bij het te Water raken van den auto verdronken zijn en in verband hiermede bleven eenige politiemannen op de plaats waar het ongeluk is gebeurd, dreggen. Zooals gemeld, bestaat er echter wel reden voor de veronderstelling, dat de verongelukte passagiers zich hebben weten te redden en evenals een dezer dagen op den Haarlemmerweg is geschied een veilig heenkomen hebben gezocht, zonder zich verder om de auto te hekommeren. r;: ijk Nog nlel Reuter meldt uit Londen: De pogingen om de „Celtic", het hij Ierland ges de Engelsche s.s. vlot te krijgen, zijn tot dusver geefs geweest. Het schip ligt droog op de rotsen, geveer 300 meter van Roches Point verwijderd. Men meent te weten dat, ofschoon in eenige li het water twaalf voet hoog staat, er geen onmldi gevaar is. De bemanning blijft op haar post Tot de eommanobrug onder 1 uw Een nieuwe poging gistermorgen vroeg gedaan „Celtic" vlot te krijgen, is mislukt. Het weder gunstig. In enkele ruimen van het schip heeft hl ter een hoogte bereikt van 24 voet. Direct onder d3r chinekamer is een gat in het schip gestooten. schip is thans blijkbaar geen beweging meer te kif het ligt tot de commandobrug onder water. Da pogingen tot het viotbrengen duren De Nederlandsche sleepboot „Gele Zee" is dei heelen nacht in de buurt van de „Celtic" geblev< dus wordt later nog gemeld, en vernomen word zin de Dultsche sleepboot „Seefalke" gisteravond li ilak aangekomen en zich gereed houdt tot het bijstaa fere de plaatselijke sleepbooten bij verdere pogingen 0 Sta; gestrande schip vlot te brengen. Deze pogingen 1^1 waarschijnlijk vanmiddag (dus gister) worden &er' ■te i dc FINANCIëN. De steunregeling voor de oud-gepensionneerden. Bij de voortgezette algemeen e beschouwingen over het ibegrootingshoofdstuk „Financiënf heeft de Tweede Kamer het naast een praa/tje over belasting zaken, ook nog gehad over een betere steunregeling aan oud-gepensionneerden, welke volgens den heer Staalman niet toereikend is. Er mag niet op te schriele wijze worden gesteund, meent deze afgevaar digde, wanneer het menschen betreft, die den Staat soms zeer belangrijke diensten hebben bewezen en op hun ouden dag in zorgvolle omstandigheden drei gen achter te blijven. Ook de heer Oud vond dt Men weet niet of de „Celtic" gelicht is, doolen' acht het zeer waarschijnlijk. Men golooft dat he dengedeelte van de passagiersboot ls geteisterd, luidt het laatste bericht. dr lier ZIJN OUD-ONDERWIJZERES VERMi Omdat zl| hem drie Jaar geleden Uit Sheridan (Michigan) wordt gemeld: De zestienjarige scholier Jimmy Deackens he<'t kend dat hij Vrijdag zijn vroegere onderwijzeres, jarige miss Flossie Carter, heeft vermoord. Hij V den moord gepleegd, omdat de pnderwijzeres hei jaar geleden eens bestraft heeft. RECTIFICATIE. De heer Leguit verzoekt ons in 't Raadsversli volgende te verbeteren: „De heer Leguit zegt, dat hij zich tot Sm gewend met het verzoek of deze (Snaas) eens .1 Notaris wilde gaan opdat deze spoed zou betra Dus, de heer Leguit zelf was niet naar den GERUCHTEN. Er sohijnen plannen te bestaan, het Postl alhier over te plaatsen naar het gebouw van het woordige Registratiekantoor in de Landbouw Het gebouw van het postkantoor zou niet lang* de postadministratie te huren zijn, en tot koopen postdlreotie niet over. Nu het voornemen bestaat het registratiekant hier op te heffen, was het oog op de vrijkomende in dit Rijksgebouw aan de Landbouwstraat voor postkantoor. Door verbouwing zou aan de benoodlgde ïokal ten worden gekomen. Een architect heeft I reeds opnamen verricht U 1 °fl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 2