Angstige oogenblikken.
De Kerst-postviucht naar Indië.
Ordeverstoring.
Noodlottige ontploffing te Dordrecht
Twee wielrijders door een trein gegrepen.
Proces-verbaal tegen Sinterklaas.
De roof uit den Indischen postzak.
Het drama van De Nieuwe Zorg.
Treinontsporing te Rotterdam.
i
P.
Gemengd Nieuws.
Auto te water.
De stranding van de „Celtic"
Tweede Kamer.
c
Plaatselijk Nieuws.
ET
ZE
3e overbrugging ln de verbinding van Rotterdam met
het Zuiden van ona land, waaromtrent nog een onder
zoek gaande la, en waarin vermoedelijk een groote over
brugging ovr het Hollandsch Diep zal worden opgeno
men. Wanneer het onderzoek la afgeloopen, zal wor
den overwogen, of de bouw van deze overbruggingen
ln het vorenontwlkkeldo werkprogram kan worden in-
geaohoven, dan wel of er aanleiding voor bestaat, dlon
bouw gelijktijdig met den bouw van de overige bruggen
volgens dit werkprogram ter band te nemen.
DE LIFT DAALDE.
Terwijl er Iemand beneden ln den koker aan het
werk woa.
Gistermorgen waa de 34-jarige betonwerker P. de R.
bezig ln den liftkoker van pand 17 aan de Boompjes te
Rotterdam. Plotseling zag hij, dat de lift naar beneden
kwam. Hoewel hij luidkeels schreeuwde, merkten zij,
die van den lift gebruik maakten, niet op dat iemand op
den bodem van den liftkoker stond en die dus verplet
terd dreigde te worden. De R. trachtte nog uit 'den ko
ker te klimmen, maar het was te laat Hij is met zijn
hoofd tusschen de lift en denl vloer van de parterre
verdieping bekneld geraakt. Ernstig gewond is hij ln
het ziekenhuis aan den Coolslngel ter verpleging opge
nomen.
Als de lift in den ondersten stand staat, ls er nog
een speling van 40 c.M. tusschen den bodem en den
vloer van den liftkoker. Als de R. plat was gaan liggen,
zou er niets gebeurd zijn.
looze papierrommel, waaronder, gelijk gemeld, een Ita-
ilaansche krant, bevatte.
Aan de Italloansche postadministratie, die, zooals ls
meegedeeld, uit Ant^rpon telegrafisch van de vermis
sing ln kennia te 's tevens duplicaat verzocht
van het verrovA t;s fvies, we ar op alle voor Nederland
bestemde waard estukk en zijn ingeschreven.
In den regel bevat deze wekelijksohe postzak gemid
deld een honderdtal stukken van aangegeven waarde.
Het totaal bedrag van dergelijke zendingen beloopt ge
middeld 15.000 gulden, al kan dit natuurlijk afwijkingen
vertoonen. De juiste aangegeven waarde van den leeg-
geroefden postzak kan dus eerst worden opgegeven na
ontvangst van het antwoord uit Genua, dat spoedig
wordt verwacht.
Nog zij gemeld, dat de verzekering van zeer hooge be
dragen langs anderen weg dan in brieven met aangege
ven waarde pleegt te geschieden, en dat de inhoud van
de bedoelde postzakken meestal uit particuliere brieven
met aangegeven waarde bestaat, voorzoover althans het
particuliere karakter aan de buitenzijde der enveloppen
valt te beoordeelen.
Het vertrek.
NOODLANDING IN SAKSEN.
Gisteravond om 8 uur i9 te Groningen de orde in
ernstige mate verstoord in en nabij het café A. aan
de N,ieuwstad, tot de politie moe9t overgaan tot het
arresteeren van twee personen De politie werd hier-
;bij ingesloten door het opdringende publiek, zoodat
versterking dringend moest worden aangevraagd.
Na aankomst van meer manschappen onder leiding
van een inspecteur bleef het publiek, dat tot een
groote menschenmenigte was aangegroeid, opdrin
gen, waardoor de politie zich genoodzaakt zag gs-
bruik te maken van gummistok en wapenen. De in
specteur lóste een schot, als gevolg waarvan een
persoon ineenzakte. Het publiek begon steeds meer
op te dringen, doch bij onderzoek bleek, dat de in
gestorte van schrik flauw was gevallen. Ten slotte
gelukte het de politie de beide arrestanten naar het
hoofdbureau over te brengen.
Zooals reeds in ons nummer van gister gemeld, is
gistermorgen in de vroegte van het vliegveld Schip
hol te Amsterdam de PH—AEN voor een Kerst-post-
vlucht naar Ned. Indië vertrokken.
Ofschoon de belangstelling ook ditmaal weer even
geestdriftig was als bij het vertrek der vorige vluch
ten, had de vinnige koude toch menigeen weerhouden,
den tocht naar het vliegveld te ondernemen. Maar
zooals gezegd, toch hadden nog velen zich de moeite
getroost; niet alleen per auto waren ze door het
nachtelijk duister en de wintorsche koude gekomen,
maar ook veel fietsers en zelfs wandelaars hadden
het ervoor over gehad. Zoo liepen er vóór het aan
breken van den dag op het hardbevroren vliegveld
toch nog eenige honderden om de voor het vertrek
gereedstaande machine te ijsberen en te stampvoeten
om de warmte erin te houden, torwijl het personeel
van de posterijen bezig was de post in te laden en
motoren raasden, alsof ze zelf ook vóór het aanvaar
den van de groote reis op temperatuur wilden komen.
Nadat de post was Ingeladen, bestegen even vóór
halfacht de eerste bestuurder Duimelaar, de tweede
Frijns, die de reis reeds met Koppen gemaakt heeft,
en de werktuigkundige Bruinestein na een hartelijk
afscheid van hun echtgenooten do machine, die pre
cies half acht met oen mooien start opsteeg, en na
tweemaal over het terrein gecirkeld te hebben, onder
het gejuich der aanwezigen in Oostelijke richting
verdwenen.
Noodlanding.
■Bij de Kon. Luchtvaartmij. is bericht ontvangen, dat
het gistermorgen naar Indië vertrokken vliegtuig na
bij Gotha, op 30 K.M. afstand van Erfurth, een nood-,
landing heeft gedaan.
De noodlanding was noodzakelijk wegens de ijs-1
vorming op de vleugels van het vliegtuig. Nader
wordt gemold, dat do landing een vlot verloop had.
De vliegers zouden trachten nog denzelfden dag naar
Erfurth te vliegen en willen daar overnachten. De be
doeling was geweest gister door te vliegen naar Praag.
Vandaag naar Erfuri. j
Naar wij uit Erfurt vernemen, stoi^d het vliegtuig
PH—AEN gistermiddag half vijf nog steeds op de
plek der noodlanding en zal de Fokker-machine dus
eerst hedenochtend naar Erfurt verder kunnen vlie
gen. Personeel van de Lufthansa verleent hulp. Wij
vernamen dat niets aan het vliegtuig is beschadigd.
Wat de bemanning vertelt. 1
De bemanning van het vliegtuig PH—AEN heeft
de directie der KLM opgebeld uit Gotha, mededeelend,
dat zij aldaar op een bouwland om 11 uur 30 Amster-
dainscho tijd hebben moeten landen, daar zich op
den vleugel een ijslaag van zeven c.M. dik had afge-.
zet. Het toestel heeft in het geheel geen averij gekre-
gen en er worden thans terstond maatregelen geno
men, oin het dichtstbijgelegen vliegveld van Erfurt te
bereiken, om van daar uit, zoodra nieuwe ijszetting
niet meer gevreesd behoeft te worden, den tocht voort
te zetten.
De ijsvorming heeft tweeërlei gevolgen. In de eerste
plaats, dat zij het gewicht van het toestel buitenge
woon verzwaart, en in de tweede plaats, dat zij het
oppervlak van den vleugel dusdanig wijzigt, dat het
draagvermogen ervan nadeelig wordt beïnvloed. I
ÏJsvorming op vleugels is een zeer zeldzaam ver
schijnsel, dat bij do KLM tot dusver slechts éénmaal
is waargenomen.
De maohine niet beschadigd.
Naar wij vernemen is het vliegtuig bij de landing
(deze geschiedde op een aardappelveld) niet bescha
digd.
Het is niet onmogelijk, dat de PH—AEN reeds he
den verder vliegt, wanneer het ijs van de vleugels
verwijderd zal zijn.
Uit Erfurt (een groot vliegstation) zijn hulpkrach
ten naar de plaats der noodlanding vertrokken.
CHAUFFEUR GEDOOD.
Bij het afladen van een auto met zuurstofcylinders
gistermiddag half vijf bij de firma Van der W. en
Co. aan de Pompkade te Dordrecht, sprong een der
cylinders uit elkaar. De 19-jarige chauffeur C. Boer
werd de lucht ingeslingerd en een vijftiental meters
verder neergeslagen. Hij was zwaar verminkt en
moet op slag dood zijn geweest. Per politiebrancard
werd het stoffelijk overschot naar de begraafplaats
vervoerd. Eenige personen, die in de buurt stonden,
kregen wonder boven wonder geen letsel. Wel zijn
tal van ruiten gesprongen.
OP EEN ONBEWAAKTEN OVERWEG.
Een doode on eon zwaar gowondd.
Waar de spoorlijn OldenzaalLosser den straatweg
Oldenzaal—Enschede, in do nabijheid van Oldenzaal,
snijdt, zijn gisteravond tweo wielrijders, eon man on
een vrouw uit een woonwagen, door een trein gegre
pen. De man was onmiddellijk dood, de vrouw wer
den de beide beenen afgereden. Zij verklaarde, dat
de machnist tijdig het fluitsignaal heeft doen hooren.
Zij meenden echter nog te unnen passeeren.
HOE DE BURGERVADER VAN KRIMPEN AJ>.
IJS EL OVER DIT FEEST DENKT.
Van heidensch-roomsch-katholleken. oorsprong.
VERMOEDELIJK VOOR f 15000 GESTOLEN.
In aansluiting aan het bericht, dat het personeel van
het ln den trein van Antwrpen naar oRtterdam Inge
richte spoorweg-postkantoor bij de opening van de brie
venmaal van Genua-statlon, Zondagochtend vaststelde,
dat de Inhoud uit oud papier in plaats van uit waarde-
stukkeri bestond, wordt nog het volgende gemeld
De Indische postkantoren maken van hun waardebrie-
ven afzonderlijke dépêches voor Genua. De postdienst te
Genua maakt van deze dépêches weer gesloten recht-
etreeksche zendingen voor de betrokken landen en be
houdt duplicaat van do adviezen der aangegeven waar
destukken.
De bewuste, voor Nederland bestemde postzak ls door
het personeel van het spoorwegpostkantoor overgenomen
van het postpersoneel van den trein uit Genua; de zak
was uiterlijk ongeschonden en behoorlijk verzegeld.
Bij opening van dezen zak evenwel door de Neder-
landsche postambtenaren te Antwerpen ter verdere sor
teering voor de onderscheidene plaatsen van bestem
ming in ons land moesten zij tot hun ontsteltenis ont
dekken, dat deze waard e-poatzak plets dan waarde-
Zaterdagmiddag hadden partij en vakbeweging van
de S.D.A.P. te Krimpen a.d. IJsel den kinderen der
leden een St. Nicolaasfeest bereid, aldus lezen we in
„Het Volk." Te halfvier werden St Nicolaas en zijn
knecht van het veer afgehaald; zij stapten in den ge-
reedstaanden auto en met muziek voorop trok men naar
het eVreenigingsgebouw waar het feest plaats vond.
„Tot zoover niets bijzonders", zult gij zeggen, maar
dan kent gij Krimpen a.d. IJsel en deszelfs burgervader
niet. Dezen burgervader was eerst toestemming ge
vraagd voor het houden van een Sinterklaasoptocht,
maar hij weigerde toestemming te verleenen.
Waarom?
De burgervader gaf van zijn weigering de volgende
verklaring:
Het Sinterklaasfeest was zijns inziens niets anders
dan een vereering van een heilige en een feest van
heldensch-roomsch-katholleken oorsprong.
Het vieren daarvan was zijns Inziens niet meer of
minder dan hot plegen van een handeling, die lijnrecht
in strijd was met den bijbel als Gods Woord.
Dat onze vrienden toch hun feest vierden, heeft men
uit dit bericht reeds kunnen lezen, zoo schrijft „Het
Volk" verder. Hun euvelen moed werd echter gestraft,
want Zondagochtend kwam de Krlmpensche politie bU
onzen kameraad, die don vorigen dag als St. Nicolaas
vermomd per auto door Krimpen a.d. IJsel had gereden
en zij maakte deswege proces-verbaal op. Een hande
ling, die blijkbaar in vroom Krimpen wel geoorloofd ls,
zelfs op Zondag. Ook de voorzitter der partij-afdeeling,
die in Krimpen heidensche zeden had ingevoerd,kreeg
een proces-verbaal.
AlduB geschied ln het jaar onzes heeren 1928.
ERNSTIGE BESCHULDIGING TEGEN
SLEEPERS.
den niet zouden zlln te betreuren
Dagen zijn intusschen verlcopen en nog steeds lag het
schip op de plaats, waar het verging, met vijf lijken
aan boord. De assurantie maatschappij weigerde het te
bergen. Daarop heeft Waterstaat zich het geval aange
trokken en ls met de firma Hoogenboezem en v. d. Tak
te Rotterdam overeengekomen, het schip te lichten.
Eerst zou dit werk Zaterdag geschieden, daarna weer
Maandag. Door verschillende omstandigheden werd het
telkens uitgesteld.
Zaterdag bezocht de rijkspolitie, die dit drama met
aandacht volgt, de plaatB waar het schip is vergaan.
Dinsdag had de lichting plaats. Om 8 uur verzamel
den zich de kapitein der marechaussees, jhr. Laman
Trip, de loco-burgemeester van Steenbergen, de héér
Swagemakers, de ambtenaar Pellinkchof van rijkswa
terstaat, de marechaussees en gemeente-polltie van
Steenbergen en eenige persvertegenwoordigers aan het
Benedenras van den Roosendaalschen en Steenberg-
schen Vliet en zij vertrokken vandaar met de motorboot
Adriana van Dordt (met kapitein Bosch), naar de
plaats waar de mast van de Nieuwe Zorg, boven het
water uitstak. De bok Kolossus H van W. v. d, Tak'a
Bergingsmij. ging er eveneens naar toe. Duikers had
den reeds kettingen onder de boot gelegd, die nu aan
stonds werd opgetakeld.
Daarop ging men aan boord. In de roef vond men de
lijken van de eohtgenoote van den schipper en de drie
kinderen van 5, 3 en 1% jaar. De kindertjes waren ln
nachthempje. De vrouw lag op den bodem met het
kleinste kind onder zich. Zij zelf was geheel gekleed.
Het Hjk van den schipper word niet gevonden. Dit wet
tigt het vermoeden, dat schipper Meyer nog gepoogd
heeft per roeiboot hulp te halen, want ook de roeiboot
ontbreekt,
Aan boord zijn de lijken op kosten van de gemeente
Steenbergen gekist en daarna zijn zij naar Steenbergen
gebracht, waar zij Woensdag ter aarde worden besteld.
De boot De Nieuwe Zorg, 124 ton, van schipper Meyer,
Kamperland, is naar het Benedensas gesleept en ligt
daar nu onder bewaking van de marechaussee, die een
onderzoek instelt, naar de hierboven genoemde beschul
digingen.
Het schip zal door de gemeente Steenbergen voor re
kening van waterstaat worden verkocht.
LOCOMOTIEF EN 15 WAGONS UIT DE RAILS
GELOOPEN.
Gisteren is op het emplacement van de Nederland-
sche Spoorwegen nabij den West-Varkenoordschen
weg te Rotterdam, tengevolge van een verkeerden wis
selstand, eon trein, komende uit de richting Baren-
drecht en bestaande uit 2 locomotieven en 50 wagons,
elk geladen met 20 ton kolen, gereden op spoor 18,
welk spoor in reparatie is. De tweede locomotief en
15 wagens zijn daardoor ontspoord. Van deze wagens
zijn er 5 vrijwel geheel vernield; de andere 10 zijn
ernstig beschadigd. Persoonlijke ongelukken zijn niet
gebeurd. De materieele schade is aanzienlijk.
steun-verleaning onbevredigend en volgens hi
leek ze meer een soort armenzorg.
De heer Fleekens (r. k.) kwam krachtig op
de plagerijen, waaraan personen en instelling^
wijlen van de zijde der belastingambtenaren
staan. Ook de wijze, waarop het mobilair woi,
schat gaat volgens sommige afgevaardigden w
beetje buiten de perken. Het heeft soms veel
van brandschatten.
De hoer J. ter Laan wil herziening Yan de k
indeeling der gemeenten en afschaffing van 4
slacht-accijns, evenals de heer Braat.
Nog verschillende wenschen passeerden de
dóch de voorzitter maakte er een eind aan,
moest nog een wetsontwerp behandeld, wordei n
nadere regeling van
Ke<
de
Mme
de belegging van gelden eni rijksfondsen
-instellingen.
Berg
Het ontwerp strekt er toe, een Centralen Belegj
raad in te stellen, aan wie de regeling van de
leggen fondsgelden zal worden opgedragen.
Algemeen was men van meening, dat het pri
wel goed was. De huidige toestand was onlo
en kostbaar. Toch moet r voor gewaakt wc
volgens den heer Oud, dat de in te 9tellen Raa<
een te groote economische macht krijgt.
De eindstemming over het wetsontwerp zal Vi 0
plaats hebben.
)ttei
De
ibbe
indi
tezo
lew
Deer
Heö
TEGEN DE TOLLEN TE VENLO
EN ROERMOND-
Frotoatvenpulerlilir viui d.n Hond van Bodr^lf*
nutohoudom
WATERSTAAT.
In de avondvrgadering is bij de Waterstaats!
ting o.m. behandeld de verleening van cri
voor de uitvoering van de Zuiderzeesteunwet.
De toestand van de Zuiderzee-visschersbevö
wordt nijpend genoemd. Er moet haast
worden met de steunverleening.
De heer Duys (S.D.A.P.) merkt op, dat, wanncL
Zuiderzeewerken zullen zijn ten einde gebracht|l''of'
3 standheelden behoorde op te richten, één voo
heer Lely, één voor den onbekenden aannem
één voor den onbekenden visscher. Etr wordt
ontzaglijk veel geleden rondom de Zulde
Sommige menschen worden b.v. met 3 gulde
in de week naar huis gezonden. Naar sprekers R,
ning wreekt zich hierbij geheel het werk der
rale Steuncommissie.
De minister zegt toe, dat de Zujderzee-steunw
behoorlijke wijze zal worden uitgevoerd. Bij
handeling van het Zuiderzee-ontwerp zullen
worden genoemd.
De extra uitkeerlng aan het spoorwegperso&i
Bovendien is in behandeling gekomen de ku
van een halve maand extra-9alaris aan het s
wegpersoneel. De directie heeft medegedeeld, 1
de minister, dat dat geld thans niet beschikba
maar zij hoeft zich bereid verklaard, om de
lijkheid van een extra-uitkeering onder het c
zien in dien zin, dat één wek extra zal worden
betaald. 'Hoewel spr. gelooft, dat in dezen wel ,tP.'
bevredigende oplossing zal worden bereikt, hoop ootl
toch, dat de directie met den Per9oneelraad in 1 T\
tot een vergelijk zal weten te komen. J
dei
ALS EEN BEZOEK AAN DEN TANDA]
V.D. verneemt uitVenlo:
Gisteravond heeft de Bond van Bedrijfsautohouder»,
afdeeling Llmiburg-Noord een groote protestvergadering
gehouden tegen de tollen te Venlo en Roermond, die
jaarlijks vele tienduizenden guldens kostten. Als spre
ker trad op de algemeen secretaris van den B.B.N., te
Amsterdam. Er werd een motie aangenomen, waarin
gevraagd wordt de concessie van deze tollen niet meer
te verlengen en den tol te Roermond af te schaffen.
In het Engelsche Lagerhui» zeldo gistermldd:
premier dat hU er zeker van was, dat alle partij*
meening waren, dat het programma van de zlttli
spoedig mogelijk moest worden afgewerkt. Een
meene verkiezing was als eon bozook aan den tnn
hoe gauwer het gebeurd la. hoe beter!
nFL
bo
INZITTENDEN VERDWENEN.
Men schrijft aan de N.R.Ct.:
In den nacht van 23 November, tijdens zeer hevigen
storm, is, gelijk men weet, ln het Volkerak, voor de
monding van den Roosendaalschen en Steenbergschen
Vliet, vergaan het schip de Nieuwe Zorg, beladen met
suikerbieten voor de coöperatieve suikerfabriek Roosen-
deel, met aan boord schipper J. Meyer, zijn vrouw en
drie kinderen, die allen een graf ln de golven vonden.
Een andere schipper, Mljer heetende, die in denzelfden
nacht op eenige honderden meters van de Nieuwe Zorg
lag, verklaart, dat de sleepers in de haven hebben ge
weigerd hem on zijn collega binnen te halen, in de hoop
dat zij later de noodvlag wel zouden hijschen, hetwelk
den kapiteins der sleepbooten "Me mogelijkheid opent,
een hoog, zelfs vijfdubbel sleepgeld, dikwerf 150 gulden,
te vorderen'. Aangezien de schippers dit sleepgeld niet
konden betalen, zijn zU in het Volkenrak voor anker
gegaan, in de hoop, den nacht wel door te tobben.
Bijna den geheelen nacht bleef schipper Mijer aan
dek, beschut door een pak zeildoek. Van elf tot half
twee bleef hij ln de kajuit. Tot elf uur had hij nog
steeds de lichter van de Nieuwe Zorg gezien, daarna
niet meer. Hij vermoedde, dat het schip een andere lig
plaats had gezocht. Bij het aanbreken van den dag zag
hij evenwel tot zijn ontzetting het topje van de mast
boven het water uitsteken.
Schipper Mijer verklaart, dat, wanneer de sleepbooten
gedaan hadden, wat van hen gevraagd waa, deze doo-
Dinsdagavond ikwam een 12-jarige jongen, Sterk ge
naamd, die omstreeks half tien op zijn rijwiel de
boerderij Nieuwgelegen op den Amsteldijk passeerde,
het café Oud-Kalfje binnenloopen met de mededee-
ling dat er een auto in den Amstel lag.
De eigenaar van Oud-Kalfje, de heer Van Wilpen,
die eerst de politie waarschuwde, trok er, vergezeld
van zijn compagnon en den jongen Sterk onmiddel
lijk met dreggen op uit. Na 4 a 5 minuten waren zij
bij de plaats waar de auto te water lag. Met een
fietslantaarn trachtte men in de duisternis eenig
zicht te verkrijgen. Men kon slechts den kap van de
auto zien, die recht in het water stond. Reddingspo
gingen konden op dat oogenblik geen succes hebben,
maar gelukkig kwam spoedig de reddingwagen van
de brandweer, die op het alarm van de politie direct
was uitgerukt. Nu kon met schijnwerpers het Amstel-
water verlicht worden.
Het gelukte de brandweer binnen betrekkelijk kor
ten tijd de auto op den wal te krijgen. De inzitten
den waren er echter uit verdwenen. Het eenige wat
men vond was een overhemd waarop bloedvlekken
voorkwamen. Hoe de inzittenden uit de auto, waar
van verschillende ruiten gebroken waren, gekomen
zijn, was niet dadelijk vast te stellen. Verondersteld
wordt dat zij erin geslaagd zijn, door het inslaan van
ruiten, uit de auto te kruipen en zwemmende den
wal te bereiken. Een en 'ander wordt in verband ge
bracht met mededeelingen, die door een chauffeur
van een autobus van don dienst Ouderkerk—Amster
dam werden gedaan. Deze chauffeur had een auto,
waarin naar zijn zeggen vermoedelijk drie personen
hebben gezeten, die niet nuchter bleken te zijn, om
streeks negen uur op den Amsteldijk zien passeeren.
Het had zijn aandacht getrokken, dat de auto over
den weg slingerde en daarom had hij, ten. einde den
slingerendon wagen zonder ongelukken te laten pas
seeren, zijn autobus zoo ver mogelijk naar den berm
van den weg doen uithalen.
Daarna moet het ongeluk gebeurd1 zijn.
Die politie houdt rekening met de mogelijkheid, dat
de inzittenden bij het te Water raken van den auto
verdronken zijn en in verband hiermede bleven
eenige politiemannen op de plaats waar het ongeluk
is gebeurd, dreggen.
Zooals gemeld, bestaat er echter wel reden voor
de veronderstelling, dat de verongelukte passagiers
zich hebben weten te redden en evenals een dezer
dagen op den Haarlemmerweg is geschied een veilig
heenkomen hebben gezocht, zonder zich verder om
de auto te hekommeren.
r;:
ijk
Nog nlel
Reuter meldt uit Londen:
De pogingen om de „Celtic", het hij Ierland ges
de Engelsche s.s. vlot te krijgen, zijn tot dusver
geefs geweest. Het schip ligt droog op de rotsen,
geveer 300 meter van Roches Point verwijderd.
Men meent te weten dat, ofschoon in eenige li
het water twaalf voet hoog staat, er geen onmldi
gevaar is. De bemanning blijft op haar post
Tot de eommanobrug onder 1 uw
Een nieuwe poging gistermorgen vroeg gedaan
„Celtic" vlot te krijgen, is mislukt. Het weder
gunstig. In enkele ruimen van het schip heeft hl
ter een hoogte bereikt van 24 voet. Direct onder d3r
chinekamer is een gat in het schip gestooten.
schip is thans blijkbaar geen beweging meer te kif
het ligt tot de commandobrug onder water.
Da pogingen tot het viotbrengen duren
De Nederlandsche sleepboot „Gele Zee" is dei
heelen nacht in de buurt van de „Celtic" geblev<
dus wordt later nog gemeld, en vernomen word zin
de Dultsche sleepboot „Seefalke" gisteravond li ilak
aangekomen en zich gereed houdt tot het bijstaa fere
de plaatselijke sleepbooten bij verdere pogingen 0 Sta;
gestrande schip vlot te brengen. Deze pogingen 1^1
waarschijnlijk vanmiddag (dus gister) worden &er'
■te i
dc
FINANCIëN.
De steunregeling voor de oud-gepensionneerden.
Bij de voortgezette algemeen e beschouwingen over
het ibegrootingshoofdstuk „Financiënf heeft de
Tweede Kamer het naast een praa/tje over belasting
zaken, ook nog gehad over een betere steunregeling
aan oud-gepensionneerden, welke volgens den heer
Staalman niet toereikend is. Er mag niet op te
schriele wijze worden gesteund, meent deze afgevaar
digde, wanneer het menschen betreft, die den Staat
soms zeer belangrijke diensten hebben bewezen en
op hun ouden dag in zorgvolle omstandigheden drei
gen achter te blijven. Ook de heer Oud vond dt
Men weet niet of de „Celtic" gelicht is, doolen'
acht het zeer waarschijnlijk. Men golooft dat he
dengedeelte van de passagiersboot ls geteisterd,
luidt het laatste bericht.
dr
lier
ZIJN OUD-ONDERWIJZERES VERMi
Omdat zl| hem drie Jaar geleden
Uit Sheridan (Michigan) wordt gemeld:
De zestienjarige scholier Jimmy Deackens he<'t
kend dat hij Vrijdag zijn vroegere onderwijzeres,
jarige miss Flossie Carter, heeft vermoord. Hij V
den moord gepleegd, omdat de pnderwijzeres hei
jaar geleden eens bestraft heeft.
RECTIFICATIE.
De heer Leguit verzoekt ons in 't Raadsversli
volgende te verbeteren:
„De heer Leguit zegt, dat hij zich tot Sm
gewend met het verzoek of deze (Snaas) eens .1
Notaris wilde gaan opdat deze spoed zou betra
Dus, de heer Leguit zelf was niet naar den
GERUCHTEN.
Er sohijnen plannen te bestaan, het Postl
alhier over te plaatsen naar het gebouw van het
woordige Registratiekantoor in de Landbouw
Het gebouw van het postkantoor zou niet lang*
de postadministratie te huren zijn, en tot koopen
postdlreotie niet over.
Nu het voornemen bestaat het registratiekant
hier op te heffen, was het oog op de vrijkomende
in dit Rijksgebouw aan de Landbouwstraat
voor postkantoor.
Door verbouwing zou aan de benoodlgde ïokal
ten worden gekomen. Een architect heeft
I reeds opnamen verricht
U
1 °fl