Sohager Courant
Amerikaansche
Impressies.
BURGEMEESTERS-SALARISSEN IN NOORDHOLLAND
Staatsloterij.
Vierde Blad.
eiiiiricü-mtagzom
Binnenlandsch Nieuws.
Amerika-Vaart.
De
familie Colijn heeft
auto-ongsluk gehad.
een
Rottingfabriek bij Apeldoorn afgebrand.
En die der Secretarissen en Ontvangers.
Een paard van 44 jaar.
Onze luchtvaart in 1928.
tegen mudfcale prestaties een vrijen ovtrtgcjbt ven»-
kerden) op een met vleggedoek yereierd podium en
fl'uiromheen do dansende, Jezzende troep ln alle moge
lijke fanlastisohe jumper» en sweater» en plua-fours,
"dat Alleen ia oen „slght", waard de Amerika Vaartl
KEES VAN HOEK.
Zaterdag
71ste Jaargang
5 Januari 1929.
No. 8386
Jfcjwa v*n 2 85.
Trekking van Donderdag 3 Januari
4e klasse 8e lijst.
No. 471 f 100.
6 427 7TB 1003
1228 2774 2881 2889
8418 8018 3872 8013
4489 4403 4019 8033
«230 0243 7084 7008
9525 9030 0705 0852
10202 10237 30349 10300
12.055 12312 12314 12316
13005 13777 18800 14001
15041 15476 15608 15910
10700 16885 17034 17300
18207 18278 18370 18434
19103 10174 19515
1782 1812 2040 2155
8108 8289 8819 8800
4187 4170 4383 4419
5406 6450 0521 0828
7151 7549 7000 7077
9882 10029 10088 10099
10455 10821 11020 11780
12522 12530 12935 13002
14182 14280 14670N14814
10010 10304 10520 16841
17509 17018 17792 17854
18403 18785 18891 18054
Reeds 100 Jaar onovertroffen voor olie maasaan»
doenhgen en apljaverterlnga-itoornlaaen. SJccbf»
sjetfarondeerd met het portret ven den uitvinder"
He» „l 1 -•
5 «wel*
en hc
oeinparltweg 10, Amsterdam, gr.
tabletten I. —83 en L 1.20.
Verkoop voor Scltugen «n Oraitrekcn i Gebr. Rotgani,
Hoogsljde B 16. Schagen. Ook voor «ngroi.
..Zoogenaomde uIIrleh-Zoul'Msnamash en moet
'ev/algerd worden, Monster» are*In en franco van
'en hoofdvertegenwoordiger de Bruin, Unn-
i, unn»
L - «O,
Do „Holland-America Lino-Ooonn Express", zooals
groote borden op de Pulman Oars het wijd«ch aandui
den, had zijn langen shirt wagons dien October-avond
tot stilstand gebracht aan de havonkado van South-
nmpton. En nog wéT eon vol uur duurde het, alvorens
bezige kranen de netten met hondorden koffers in do
overzetboot gedeponeerd hadden, welke ons van do
kade naar het schip brengen moest. Koud en buiig was
die uitvaart uit de ruime baal van Southampton, mys~
terleuse halfclrkel van duizenden lichten, vaste en drij
vende van al 't geree aa.Ti den wal en der tallooze booten
die ln spookjesachtige stilte, als vermoeid van lange
reizen over verre wereldzeeën naar dit maritieme hart
van het Brltsche Rijk weggedoken lagen, tot aan den
einder der baal de „Volendam" in het zicht kwam, ln
volle illuminatie van uitbundig vorliciite patrijspoorten
en met overmatige belangstelling harer bevolking, meer
dan duizend passagiers en driehonderd man personeel
deze reis: de „Volendam", die van het morgenstondsche
vertrek uit Rotterdam en een middaghalte ln Boulogne,
hier ln Southampton haar laatste contingent Innam,
alvorens de lange onafgebroken vaart naar New-York
te beginnen.
Den tweeden dag, vroeg ln den middag, verdween het
laatste gedeelte Europa de Scilly Eilanden uit
het zicht en nu zouden er dagen lang niets anders meer
zijn dan de elndelooze zee en de elndelooze luchten, al
vorens de scyscrapers van New-York "den horizon der
Nieuwe Wereld kwamen aanstippen.
Dagen lang lucht en water! En toch is er geen mo
ment van verveling geweest al dien tijd. Den derden
dag reeds kwam de scheepskrant „De Ocean Post" met
het bulletin „storm" uit. Doch zelfs dit belangrijke
nieuws hadden wtf al voor het „rollen der persen" ge
roken, toen de ijzeren platen voor de patrijspoorten
geschoven werden, en de geriefelijke eetzaal onrustba
rende gapingen begon te vertoonen. Inplaats echter
van over dit onrustbarend fantoom „zeeziekte" te pra
ten een fantoom dat overigens na eenige dagen
grondig verdwenen was vertel ik U liever over dat
anachronistische amphlble, de scheepskrant. Eiken
middag omstreeks vier uur komt de krant uit, drie
vellen met breede margines van Amerikaansche hotel
advertenties, vier pagina's algemeene artikeltjes met
schaar en lijmpot haastig uit allerlei tijdschriften bij
eengegaard en twee pagina's „actueel fotonieuws" door
den draadloozen dienst aan boord opgevangen. Die tele
grammen brachten in de gelaten rust van ons afzon
derlijk wereldje al de sensaties van daarbuiten en iedere
passagier vond er uit liet „funkelnagelneue" iets naar
zijn gading. Onder een Romeinsch telegram over d©
ongesteldheid des Pausen las ik 'n avond een New-
Yorksch, de verloving van den zoon van Douglas Falr-
banks, de bioseoopster, der wereld kond doende. En
beide onderwerpen werden dus instantelijk in de salons
bedisöussieerd.
Die salons zijn, vooral in den avond, als de duister
nis gevallen is, èn de wind kouder snijdt, het punt van
samenkomst der „upper ten" van onze boot; Amerika-
nen, Hollanders en Engelschen. Ook de tweede klasse
salons zijn geriefelijk, doch laag, de eerste klasse salons
zijn evenwel heerlijk ruim onder hooge koepels, met
uitzichten op sierlijk gebouwde trappenhallen en ver
fijnd luxleus gemeubileerd. En als dan 's avonds na het
diner, terwijl het strijkje op do ballustrade speelt,
languissant do dames aan den arm hunner gerokte
heeren naar boven schrijden, ora of in de deftig-rustlge
bibliotheek, ln de chique salons of de huiselijke rook
kamer verder den avond te slijten, is do illusie van een
drijvend hotel-paleis volkomen. Nog volkomer.er, wan
neer men dan over de breede promenade-dekken fla
neert en door de eikenhout omlijste vensters in de wit
gelakte wanden de bezigheid gadeslaat „du monde ou
1'on s'ennuie".
Variatie is er te over aan boord van een zeekasteel
als de trotsche schepen onzer grootste stoomvaart
maatschappij Halverwege onzen weg passeerden wij 'n
middag de kolossale „Paris" van de Fransch-Amerl-
kaansche Compagnie Transatlantique. Donker pronkte
de zware roode driedrijver, licht pronkte de zonnig gele
„Volendam".
En daar voeren wij langs elkaar heen, midden, op
den Oceaan, en de naamdraagster van het pitoresque
doode stadje aan de Zuiderzee hoefde voor de naam
genoot© van 's v-erelds unieke „Ville Lumière" in niets
onder te doen. Parijs en Volendam, hlpr ontmoetten zij
elkaar als gelijken en hun vlaggen daalden en rezen in
simpelen doch impressloneerenden groet.
Daar boven op het zonovergoten opperdek in de com
fortabele dekstoelen gelegen, met de frlssche bries door
de touwen, met vergeef mij deze materialistische
uitval, doch de keuken der Lijn Is zoo gerenommeerd,
aml lecteur! het behaaglijke vooruitzicht van ont
bijt en lunch en diner in een beangstigende volmaakt
heid van niet te te tellen gangeh, met de sport en het
vertier van eiken nieuwen dag, met de tennisbanen aan
dele en het gemaskerd bal in den laten avond, vallen
de dagen, die voor wel iederon passagier een glorieuze
zoovacnntle worden, veel te kort
En toch is dit. vertier niet beperkt tot hen, die zich
de zij het dikwijls noodgedwongen luxe van een
Atlantische retour tegen oen dikke duizend Hollandschc
guldens kunnen of mooten verschaffen. Sinds eenlgo
jaren heeft zich het systeem der goodkoope retours
ontwikkeld, de „Studenten en Tourlsten'-klas, die de
|1eego plaatsen vult, vacant geworden sinds beperkende
bepalingen den Immigrantenatroom zoo deed Inkrim
pen .Meer dan uit tourlaten, bestaat deze klasse uit stu
denten. vooral de Amerikaansche Hoogescholen, die op
de/o wijze ln staat zijn, tegen goreduceerden prijs te pel-
prlmeoren naar allo landen van Europcesche cultuur:
naar Shakespearo'a land, het zonnigo Italië, of de blonde
schoonheid onzer eigen loge landen.
Ik ben oen avond Ie geweest. waar de vijfhonderd
«tudent-tourloten verblijf hielden. De meisjes-studenten
sin pen ln het achtersteven, de jonge mannen onder het
voordek, doch van don vroegen morgen tot laat ln den
avond kunnen zij op wederzijds grondgebied hun spelen
en hun vermaak organlseeren. Wat men ook tegen de
mot hot strijkje van onbemiddelde studenten (die zich
moderne jeugd moge Inbrengen, wie eenige uren in hun
midden hoeft mogen vieren, kan niet anders weggaan
dan jonger en gelukkiger door hun „savoir vivre". De
- •ludcerendo Jougd van Amerika maakt physiek en !n-
pgMlectuoel een perfgeten indruk, zelfs in standing pre-
reroer ik boven kommtgo rijke „snobs" onzer eerste
klasse. Hen te zien ln hun blauwe collegejassen met de
«oud opgewerkte en door den adelaar gekroonde wa-
l»M hunnor unlveriltelten; de gelmprovieeerde bal.,
GOED AFGELOOPEN.
•De familie Colijn heeft bij Wiesbaden een auto-
ongeluk gehad, clat in zijn gevolgen minder ernstig
blijkt geweest te zijn dan het zich aanvankelijk liet
aanzien, Met oen huurauto uit Wiesbaden maakten
do hoer en mevrouw H. Colijn en hun zoon en schoon
dochter, do hoor cn mevrouw dr. A. Colijn, een tocht
ln de omstreken, toen men 50 k 60 K.M, huiten do stad
eon andoren auto ontmoette, dlo een holling afkwam.
Het dooiwater van den bosneeuwden weg was bevro
ren en de auto gleed met vaststaande wielen op den
auto der familie Colijn in. De heer H. Coüjn werd
licht aan 't hoofd gewond en ook zJJn. zoon en schoon
dochter ontsnapten het gevaar, doch mevrouw Colijn
verloor, door beleediging van de ruggograat, tijdelijk
het bewustzijn. Gelukkig bleek bij medisch onderzoek,
dat er geen gevaar voor haar leven bestond. Zij kon
naar Wiesbaden worden vervoerd en wordt daar in
haar hotel verpleegd. Waarschijnlijk zal zij de volgen
de week in zooverre hersteld zijn, dat zij de terug
reis naar het vader!and zal kunnen maken.
GROOTE VOORRADEN VERLOREN GEGAAN.
VOORSTEL TOT VERHOOGING VAN
GED. STATEN.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben
het advies van de gemeentebesturen gevraagd over
jaarWeddeverhooging voor burgemeester, secretaris
sen en ontvangers. De gemeenten worden naar het
zielental ingedeeld in acht klassen, namelijk beneclsn
750 zielen, 751—2000; 2001-3000; 3001-4500; 4501—
6000; 6001—8000; 8001—10000; 10001—15000 zielen.
D.e jaarwedden in deze klassen fcljg;
Voor de burgemeester.
f 1500i 1800; f2000f2400;; f2500—f3000;
f 300Ö-f 3600; f 3500-4 4200; f4000—f4800;
f4500—f5400; f5000—f6000.
Voor de secretarissen.
f 1500—ff 1800; f 190ft-4 2300; f 2300-12800;
f2700—f3300; f 3100-18800; f3500—f4300;
f 3900tf 4800; f 4300-4 5300;
Voor burgemeesters, tevens secretaris.
f2800—f3300; f3600-f4300; f4400—f5300;
f 5200-4 6300; f 6000-4 7300.
Voor de drie laatste klassen bestaat geen regeling.
Voor da ontvangers.
f 400f 600; f 7501f 1050; f 110O-f 1500;
f 1450-41960; f1800—f2400; f2150—f2850;
f2500—f3300; f2850-f3750.
Voor secretarissen, tevens ontvangers.
f 1800-42300; f2450—f3150; f3100—f4000;
f3750—f4850; f 4400—f 5700.
Voor de drie laatste klassen bestaat geen regeling.
6 ft
Om bepaalde redenen stedelijk karakter, hoogen
levensstandaard, vreemdelingenbezoek, marktver
keer, uitvoerhandel, geïsoleerde ligging als anders
zins kan de gemeente in een hoogere klasse wor
den geplaatst dan het zielental aangeeft. .Gemeen
ten der hoogste of 8e klasse komen dan in klasse
8a, burgemeester f 5500—f6600, secretaris f4700—
f5800 ontvanger f8200f4200,
Aftrek wegens het hebben van een ambts
woning.
Bdj de invoering dezer regeling wordt bepaald,
dat, zoolang do na te noemen titularissen de be
schikking zullen hebben over een ambtswoning voor
het genot daarvan zal worden ingehouden op de
jaarwedde;
Van den burgemeester van Anna Paulowna f700.—
f200.—
f100,-
f200.—
f350,-
f285.—
f500.—
f600.—
f 200.—
Burgemeesters, Secretarissen en Ontvangers, die in
het genot zijn van een hoogere bezoldiging, dan
zij aan het hierboven bepaalde ontleenen, in dat ge
not b 1 ij v e n, totdat de nieuwe regeling voor hen
gunstiger wordt dan de op genoemden datum voor
hen geldende.
In gemeenten waar de pensioenbijdragen overeen
komstig artikel 35 4e lid der Pensioenwet 1922 wor
den verhaald, worden de jaarwedden nog verhoogd
met een bedrag gelijk aan dat der toegepaste korting.
Wij laten hier nog volgen ter vergelijking de sala
risregeling van Burgemeesters, Secretarissen en
Ontvangers, zooals ze tot dusver was:
Voor de burgemeesters.
f 1200f 1500; f 1600-4 2000; f 2000-4 2500;
f2400—f3000; f2800—f3500; f3200—f4000;
f3600—f4500; f4000—f5000.
Voor de secretarissen.
f 1100—f 1400; f 1500—f 1900; f1800—f2300;
f2200—f2800; f2500—f3200; f2900—f3700;
f 3200f 4100; f3600—f4600.
Donderdagmorgen heeft een groote brand gewoed in
•die Rottingfabriek aan het Kanaal te Apeldoorn. De fa
briek, waarin zich groote voorraden bewerkte rotting
o.m. 40.000 K.G. schenen en 5000 Kg. pitriet bevonden,
is vrijwel geheel uitgebrand, ondanks het optreden van
de Apeldoornsche brandweer, die met zeven waterstra
len de enorme vuurzee, aangewakkerd door een feilen
Noord-oostenwind bestreed.
De oorzaak van den brand Is te zoeken in kortslui
ting. Kort voordat het vuur ln één der hoeken van het
fabrieksgebouw ontdekt werd. had de machinist Hullo»
man, omdat het licht slecht brandde, een nieuwen stop
ingedraaid. Even daarna werd hij gewaarschuwd, dat
de leiding warm werd en het naar brandende rubber
rook. Weer even later zag men het vuur. De bedrijfs
leider, de heer Schmit kon de kantoorboeken en de in
ventaris ln veiligheid brengen. De fabriek is op beurs-
polis verzekerd. De schade wordt geschat op f 15.000.
DDE ZICH DE HAVER NOG GOED LAAT
SHAKEN.
Een paard van 44 jaar is wel een zeldzaamheid,
schrijft De Veldbode; het Is da Friesche merrie Flora;
zij werd geboren in 1884 en kwam als driejarige in het
bezit van baron de Vos van Steenwijk op den huize
Windesheim bij Mantgum, Zij deed dienst als koetspaard
en werd gebruikt om den vader van den tegenwoordl-
gen eigenaar, destijds burgemeester van Zwollerkers
pel, naar Zwolle te vervoeren. De merrie 'liep toen zeer
snel, maar was blijkbaar nog al ongemakkelijk, want na
eenige jaren te hebben dienst gedaan ging zij op hol,
sloeg van een smalle brug en verspeelde er bijna een
oog bij. Op 21-jarigen leeftijd liep Flora nog zeer snel.
Toen er eens groote haast bij was om bij een zeer
ernstige zieke een geneesheer te halen, werd Flora
daarvoor wegens haar snelheid gekozen. Later ver
richtte zij ook andere diensten en hielp zij menig stuk
grasland scheuren.
Thans eet de merrie het genadebrood. Zij is gezond
en laat zich de haver goed smaken. Het mooist is, dat
zij nog geregeld gaat liggen en nog met gemak over
eind komt.
Voor burgemeesters, tevens secretaris. Jonge landarbeiders naar Canada.
Van den secretaris van Anna Paulowna
Van den secretaris van Harenkarspel
Van den burgemeester van Koedijk
Van den secretaris van Schoorl
Van den secretaris van Wieringen
Van den secretaris van Wieringerwaard
Van den burgemeester van Zuidscharwoude
Van den secretaris van Zijpe
Tevens te bepalen, dat dit besluit in werking treedt
met ingang van 1 April 1929. met dien verstalde
evenwel, dat het op de alsdan in functie zijnde
f 1100; f1500; f1800; f2200; .f2500.
De jaarwedden der ontvangers zijn in 1925 op
nieuw geregeld en bedroegen toen voor Schagen en
omstreken:
Anna Paulowna f 1050f '1540. Barsingerborri
f 490-4 770. Broek op Langendijk f840—f1260.
Callantsoog. f490—f770, Harenkarspel f900—
f 1400. Heerhugowaard f 1050f 1540. Hoog
woud f630—f960. Koedijk f490—f770. St. Maar
ten f490—f770. i Nieuwe Niedorp f490—f770.
Noordscharwoude f 630—f 980. Oude Niedorp f 490
tf 770. Oudkarspel f 840—f 1260. 'St. Pancras
f490—f770. Petten f 350-4 560. Schagen f1050—
1540. Schoorl f630—f980. Warmenhuizen f900—
f 1400. Wieringen f 840—f 1260. Wieringerwaard
f490—f770. Winkel f490—f770. Zuidschar
woude f 630—f 980. Zijpe f 1050f1540.
Indien de betrekking van ontvanger tevens door
den secretaris dier gemeente werd waargenomen,
bedroeg en bleef de jaarwedde voor het ontvanger
schap het laagste van de hierboven genoemde cijfers.
Aantal Inwoners dar omliggende ge
meenten.
Anna Paulowna 4520. Barsingerhorn 1747.
Jroek op Langendijk 2367. t Callantsoog 1019.
Harenkarspel 3210. Heerhugowaard 4037. Hoog
woud 2124 Koedijk 1968. St. Maarten 1292.
Nieuwe Niedorp 1640. Noordscharwoude 1901.
Oude Niedorp 1292. Oudkarspel 1834. St. Man
eras 1348. Petten 345. Schagen 3732. Schoorl
1982. Warmenhuizen 2231. Wieringen 3923. -r
Wieringerwaard 1139. Winkel 1665. Zuidschar
woude 1726. Zijpe 4846.
Voor Schagen.
Wanneer we nu de toekomstige salarisregeling in
Schagen eens nagaan, dan zien we, dat Schagen vol
gens het aantal inwoners in de 4de klasse zal wor
den opgenomen. Nochtans zal Schagen een plaats
krijgen in de 5de klasse, dus een klas hooger, zoó-
als dat ook nu reeds het geval is en wel om be
paalde redenen, zooals marktverkeer enz.
ER ZUN NOG PLAATSEN OPEN.
Vandaag zijn zeven jonge landarbeiders, die zich naar
aanleiding van een circulaire van. de Emigratie-Cen
trale Holland bobben aangemeld voor de emigratie naat
Canada, tot den datum van hun vertrek (ln de maand
April) tewerkgesteld in de centrale werkverschaffing te
Witteveen (Dr.) Van. deze tewerkgestelder» zijn 2 af
komstig uit de gemeente Bellingwolde, 1 uit Marum, 3
uit de Leek en 1 uit Sleen. Het aantal aanmeldingen
is beneden de verwachting gebleven; er was gerekend
op een 20-tal jongelui. De aanmelding is echter nog tot
half Januari open.
HET PASSAGIERSVERVOER MET
SS TOEGENOMEN.
Het goederenvervoer met 71 en het
pakketpogfrvervoer mat 42
De K.L.M. heeft in het afgeloopen Jaar 17.105 pa#*
saglers, 688.130 K.G. goederen, 35.100 K.G. briefport en
23.233 K.G. pakketpoef vervoerd. Ten opzichte van 1927
beteekent dit een vermeerdering van het vervoer van
passagiers met SS pet, van het goederenvervoer mat
71 pet, een tweevoudige toeneming van het postvervoer
en een toeneming met 42 pet van het gewicht aan
pakketpost
De vloot van de K.L.M. presteerde 1.720.118 ton KJL,
legden daarbij omstreeks 1millioen KM ai; de dienst
35.4 pet beteekent
De toestellen vlogen 10.287 uur, tegen 8187 In 1927. Zij
legden daarbij omstreeks 1% millioen k m, de dienst
regelmatigheid bedroeg 65JL pet
Het aantal personen, die korte vluchten met d«
K.L.M. maakten op de vliegvelden en op SoesterbeTg,
ln Den Helder, te Arnhem, Venlo, enz., bedroeg 17.170.
Tal van bijzondere vluchten werden uitgevoerd, teza
men over 450.000 KM. Genoemd worden hier de vluch
ten op Ameland, Schiermonnikoog en Urk op S en 4
Januari, toen deze eilanden tengevolge van ijsgang van
alle verkeer waren verstoken, de vluchten van den hees
Van Lear Black (o.a. naar Khartoem, Kopenhagen.
Berlijn, Reims en Southampton), majoor Holt en kapi
tein Loewenstein.
HJet vervoer van tuinbouwproducten la geweldig ge»
ategen. In Mei alleen bedroeg dit reeds 70.000 K.G.
Het aantal passagiers over Augustus 1928 is onge
veer gelijk aan dat over het geheele jaar 1828, «n het
vervoer alleen van aardbeien in Mei Igelijk aan hei
geheele goederenvervoer van 1933U