Sohager Courant Amerikaansche Impressies. BURGEMEESTERS-SALARISSEN IN NOORDHOLLAND Staatsloterij. Vierde Blad. eiiiiricü-mtagzom Binnenlandsch Nieuws. Amerika-Vaart. De familie Colijn heeft auto-ongsluk gehad. een Rottingfabriek bij Apeldoorn afgebrand. En die der Secretarissen en Ontvangers. Een paard van 44 jaar. Onze luchtvaart in 1928. tegen mudfcale prestaties een vrijen ovtrtgcjbt ven»- kerden) op een met vleggedoek yereierd podium en fl'uiromheen do dansende, Jezzende troep ln alle moge lijke fanlastisohe jumper» en sweater» en plua-fours, "dat Alleen ia oen „slght", waard de Amerika Vaartl KEES VAN HOEK. Zaterdag 71ste Jaargang 5 Januari 1929. No. 8386 Jfcjwa v*n 2 85. Trekking van Donderdag 3 Januari 4e klasse 8e lijst. No. 471 f 100. 6 427 7TB 1003 1228 2774 2881 2889 8418 8018 3872 8013 4489 4403 4019 8033 «230 0243 7084 7008 9525 9030 0705 0852 10202 10237 30349 10300 12.055 12312 12314 12316 13005 13777 18800 14001 15041 15476 15608 15910 10700 16885 17034 17300 18207 18278 18370 18434 19103 10174 19515 1782 1812 2040 2155 8108 8289 8819 8800 4187 4170 4383 4419 5406 6450 0521 0828 7151 7549 7000 7077 9882 10029 10088 10099 10455 10821 11020 11780 12522 12530 12935 13002 14182 14280 14670N14814 10010 10304 10520 16841 17509 17018 17792 17854 18403 18785 18891 18054 Reeds 100 Jaar onovertroffen voor olie maasaan» doenhgen en apljaverterlnga-itoornlaaen. SJccbf» sjetfarondeerd met het portret ven den uitvinder" He» „l 1 -• 5 «wel* en hc oeinparltweg 10, Amsterdam, gr. tabletten I. —83 en L 1.20. Verkoop voor Scltugen «n Oraitrekcn i Gebr. Rotgani, Hoogsljde B 16. Schagen. Ook voor «ngroi. ..Zoogenaomde uIIrleh-Zoul'Msnamash en moet 'ev/algerd worden, Monster» are*In en franco van 'en hoofdvertegenwoordiger de Bruin, Unn- i, unn» L - «O, Do „Holland-America Lino-Ooonn Express", zooals groote borden op de Pulman Oars het wijd«ch aandui den, had zijn langen shirt wagons dien October-avond tot stilstand gebracht aan de havonkado van South- nmpton. En nog wéT eon vol uur duurde het, alvorens bezige kranen de netten met hondorden koffers in do overzetboot gedeponeerd hadden, welke ons van do kade naar het schip brengen moest. Koud en buiig was die uitvaart uit de ruime baal van Southampton, mys~ terleuse halfclrkel van duizenden lichten, vaste en drij vende van al 't geree aa.Ti den wal en der tallooze booten die ln spookjesachtige stilte, als vermoeid van lange reizen over verre wereldzeeën naar dit maritieme hart van het Brltsche Rijk weggedoken lagen, tot aan den einder der baal de „Volendam" in het zicht kwam, ln volle illuminatie van uitbundig vorliciite patrijspoorten en met overmatige belangstelling harer bevolking, meer dan duizend passagiers en driehonderd man personeel deze reis: de „Volendam", die van het morgenstondsche vertrek uit Rotterdam en een middaghalte ln Boulogne, hier ln Southampton haar laatste contingent Innam, alvorens de lange onafgebroken vaart naar New-York te beginnen. Den tweeden dag, vroeg ln den middag, verdween het laatste gedeelte Europa de Scilly Eilanden uit het zicht en nu zouden er dagen lang niets anders meer zijn dan de elndelooze zee en de elndelooze luchten, al vorens de scyscrapers van New-York "den horizon der Nieuwe Wereld kwamen aanstippen. Dagen lang lucht en water! En toch is er geen mo ment van verveling geweest al dien tijd. Den derden dag reeds kwam de scheepskrant „De Ocean Post" met het bulletin „storm" uit. Doch zelfs dit belangrijke nieuws hadden wtf al voor het „rollen der persen" ge roken, toen de ijzeren platen voor de patrijspoorten geschoven werden, en de geriefelijke eetzaal onrustba rende gapingen begon te vertoonen. Inplaats echter van over dit onrustbarend fantoom „zeeziekte" te pra ten een fantoom dat overigens na eenige dagen grondig verdwenen was vertel ik U liever over dat anachronistische amphlble, de scheepskrant. Eiken middag omstreeks vier uur komt de krant uit, drie vellen met breede margines van Amerikaansche hotel advertenties, vier pagina's algemeene artikeltjes met schaar en lijmpot haastig uit allerlei tijdschriften bij eengegaard en twee pagina's „actueel fotonieuws" door den draadloozen dienst aan boord opgevangen. Die tele grammen brachten in de gelaten rust van ons afzon derlijk wereldje al de sensaties van daarbuiten en iedere passagier vond er uit liet „funkelnagelneue" iets naar zijn gading. Onder een Romeinsch telegram over d© ongesteldheid des Pausen las ik 'n avond een New- Yorksch, de verloving van den zoon van Douglas Falr- banks, de bioseoopster, der wereld kond doende. En beide onderwerpen werden dus instantelijk in de salons bedisöussieerd. Die salons zijn, vooral in den avond, als de duister nis gevallen is, èn de wind kouder snijdt, het punt van samenkomst der „upper ten" van onze boot; Amerika- nen, Hollanders en Engelschen. Ook de tweede klasse salons zijn geriefelijk, doch laag, de eerste klasse salons zijn evenwel heerlijk ruim onder hooge koepels, met uitzichten op sierlijk gebouwde trappenhallen en ver fijnd luxleus gemeubileerd. En als dan 's avonds na het diner, terwijl het strijkje op do ballustrade speelt, languissant do dames aan den arm hunner gerokte heeren naar boven schrijden, ora of in de deftig-rustlge bibliotheek, ln de chique salons of de huiselijke rook kamer verder den avond te slijten, is do illusie van een drijvend hotel-paleis volkomen. Nog volkomer.er, wan neer men dan over de breede promenade-dekken fla neert en door de eikenhout omlijste vensters in de wit gelakte wanden de bezigheid gadeslaat „du monde ou 1'on s'ennuie". Variatie is er te over aan boord van een zeekasteel als de trotsche schepen onzer grootste stoomvaart maatschappij Halverwege onzen weg passeerden wij 'n middag de kolossale „Paris" van de Fransch-Amerl- kaansche Compagnie Transatlantique. Donker pronkte de zware roode driedrijver, licht pronkte de zonnig gele „Volendam". En daar voeren wij langs elkaar heen, midden, op den Oceaan, en de naamdraagster van het pitoresque doode stadje aan de Zuiderzee hoefde voor de naam genoot© van 's v-erelds unieke „Ville Lumière" in niets onder te doen. Parijs en Volendam, hlpr ontmoetten zij elkaar als gelijken en hun vlaggen daalden en rezen in simpelen doch impressloneerenden groet. Daar boven op het zonovergoten opperdek in de com fortabele dekstoelen gelegen, met de frlssche bries door de touwen, met vergeef mij deze materialistische uitval, doch de keuken der Lijn Is zoo gerenommeerd, aml lecteur! het behaaglijke vooruitzicht van ont bijt en lunch en diner in een beangstigende volmaakt heid van niet te te tellen gangeh, met de sport en het vertier van eiken nieuwen dag, met de tennisbanen aan dele en het gemaskerd bal in den laten avond, vallen de dagen, die voor wel iederon passagier een glorieuze zoovacnntle worden, veel te kort En toch is dit. vertier niet beperkt tot hen, die zich de zij het dikwijls noodgedwongen luxe van een Atlantische retour tegen oen dikke duizend Hollandschc guldens kunnen of mooten verschaffen. Sinds eenlgo jaren heeft zich het systeem der goodkoope retours ontwikkeld, de „Studenten en Tourlsten'-klas, die de |1eego plaatsen vult, vacant geworden sinds beperkende bepalingen den Immigrantenatroom zoo deed Inkrim pen .Meer dan uit tourlaten, bestaat deze klasse uit stu denten. vooral de Amerikaansche Hoogescholen, die op de/o wijze ln staat zijn, tegen goreduceerden prijs te pel- prlmeoren naar allo landen van Europcesche cultuur: naar Shakespearo'a land, het zonnigo Italië, of de blonde schoonheid onzer eigen loge landen. Ik ben oen avond Ie geweest. waar de vijfhonderd «tudent-tourloten verblijf hielden. De meisjes-studenten sin pen ln het achtersteven, de jonge mannen onder het voordek, doch van don vroegen morgen tot laat ln den avond kunnen zij op wederzijds grondgebied hun spelen en hun vermaak organlseeren. Wat men ook tegen de mot hot strijkje van onbemiddelde studenten (die zich moderne jeugd moge Inbrengen, wie eenige uren in hun midden hoeft mogen vieren, kan niet anders weggaan dan jonger en gelukkiger door hun „savoir vivre". De - •ludcerendo Jougd van Amerika maakt physiek en !n- pgMlectuoel een perfgeten indruk, zelfs in standing pre- reroer ik boven kommtgo rijke „snobs" onzer eerste klasse. Hen te zien ln hun blauwe collegejassen met de «oud opgewerkte en door den adelaar gekroonde wa- l»M hunnor unlveriltelten; de gelmprovieeerde bal., GOED AFGELOOPEN. •De familie Colijn heeft bij Wiesbaden een auto- ongeluk gehad, clat in zijn gevolgen minder ernstig blijkt geweest te zijn dan het zich aanvankelijk liet aanzien, Met oen huurauto uit Wiesbaden maakten do hoer en mevrouw H. Colijn en hun zoon en schoon dochter, do hoor cn mevrouw dr. A. Colijn, een tocht ln de omstreken, toen men 50 k 60 K.M, huiten do stad eon andoren auto ontmoette, dlo een holling afkwam. Het dooiwater van den bosneeuwden weg was bevro ren en de auto gleed met vaststaande wielen op den auto der familie Colijn in. De heer H. Coüjn werd licht aan 't hoofd gewond en ook zJJn. zoon en schoon dochter ontsnapten het gevaar, doch mevrouw Colijn verloor, door beleediging van de ruggograat, tijdelijk het bewustzijn. Gelukkig bleek bij medisch onderzoek, dat er geen gevaar voor haar leven bestond. Zij kon naar Wiesbaden worden vervoerd en wordt daar in haar hotel verpleegd. Waarschijnlijk zal zij de volgen de week in zooverre hersteld zijn, dat zij de terug reis naar het vader!and zal kunnen maken. GROOTE VOORRADEN VERLOREN GEGAAN. VOORSTEL TOT VERHOOGING VAN GED. STATEN. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben het advies van de gemeentebesturen gevraagd over jaarWeddeverhooging voor burgemeester, secretaris sen en ontvangers. De gemeenten worden naar het zielental ingedeeld in acht klassen, namelijk beneclsn 750 zielen, 751—2000; 2001-3000; 3001-4500; 4501— 6000; 6001—8000; 8001—10000; 10001—15000 zielen. D.e jaarwedden in deze klassen fcljg; Voor de burgemeester. f 1500i 1800; f2000f2400;; f2500—f3000; f 300Ö-f 3600; f 3500-4 4200; f4000—f4800; f4500—f5400; f5000—f6000. Voor de secretarissen. f 1500—ff 1800; f 190ft-4 2300; f 2300-12800; f2700—f3300; f 3100-18800; f3500—f4300; f 3900tf 4800; f 4300-4 5300; Voor burgemeesters, tevens secretaris. f2800—f3300; f3600-f4300; f4400—f5300; f 5200-4 6300; f 6000-4 7300. Voor de drie laatste klassen bestaat geen regeling. Voor da ontvangers. f 400f 600; f 7501f 1050; f 110O-f 1500; f 1450-41960; f1800—f2400; f2150—f2850; f2500—f3300; f2850-f3750. Voor secretarissen, tevens ontvangers. f 1800-42300; f2450—f3150; f3100—f4000; f3750—f4850; f 4400—f 5700. Voor de drie laatste klassen bestaat geen regeling. 6 ft Om bepaalde redenen stedelijk karakter, hoogen levensstandaard, vreemdelingenbezoek, marktver keer, uitvoerhandel, geïsoleerde ligging als anders zins kan de gemeente in een hoogere klasse wor den geplaatst dan het zielental aangeeft. .Gemeen ten der hoogste of 8e klasse komen dan in klasse 8a, burgemeester f 5500—f6600, secretaris f4700— f5800 ontvanger f8200f4200, Aftrek wegens het hebben van een ambts woning. Bdj de invoering dezer regeling wordt bepaald, dat, zoolang do na te noemen titularissen de be schikking zullen hebben over een ambtswoning voor het genot daarvan zal worden ingehouden op de jaarwedde; Van den burgemeester van Anna Paulowna f700.— f200.— f100,- f200.— f350,- f285.— f500.— f600.— f 200.— Burgemeesters, Secretarissen en Ontvangers, die in het genot zijn van een hoogere bezoldiging, dan zij aan het hierboven bepaalde ontleenen, in dat ge not b 1 ij v e n, totdat de nieuwe regeling voor hen gunstiger wordt dan de op genoemden datum voor hen geldende. In gemeenten waar de pensioenbijdragen overeen komstig artikel 35 4e lid der Pensioenwet 1922 wor den verhaald, worden de jaarwedden nog verhoogd met een bedrag gelijk aan dat der toegepaste korting. Wij laten hier nog volgen ter vergelijking de sala risregeling van Burgemeesters, Secretarissen en Ontvangers, zooals ze tot dusver was: Voor de burgemeesters. f 1200f 1500; f 1600-4 2000; f 2000-4 2500; f2400—f3000; f2800—f3500; f3200—f4000; f3600—f4500; f4000—f5000. Voor de secretarissen. f 1100—f 1400; f 1500—f 1900; f1800—f2300; f2200—f2800; f2500—f3200; f2900—f3700; f 3200f 4100; f3600—f4600. Donderdagmorgen heeft een groote brand gewoed in •die Rottingfabriek aan het Kanaal te Apeldoorn. De fa briek, waarin zich groote voorraden bewerkte rotting o.m. 40.000 K.G. schenen en 5000 Kg. pitriet bevonden, is vrijwel geheel uitgebrand, ondanks het optreden van de Apeldoornsche brandweer, die met zeven waterstra len de enorme vuurzee, aangewakkerd door een feilen Noord-oostenwind bestreed. De oorzaak van den brand Is te zoeken in kortslui ting. Kort voordat het vuur ln één der hoeken van het fabrieksgebouw ontdekt werd. had de machinist Hullo» man, omdat het licht slecht brandde, een nieuwen stop ingedraaid. Even daarna werd hij gewaarschuwd, dat de leiding warm werd en het naar brandende rubber rook. Weer even later zag men het vuur. De bedrijfs leider, de heer Schmit kon de kantoorboeken en de in ventaris ln veiligheid brengen. De fabriek is op beurs- polis verzekerd. De schade wordt geschat op f 15.000. DDE ZICH DE HAVER NOG GOED LAAT SHAKEN. Een paard van 44 jaar is wel een zeldzaamheid, schrijft De Veldbode; het Is da Friesche merrie Flora; zij werd geboren in 1884 en kwam als driejarige in het bezit van baron de Vos van Steenwijk op den huize Windesheim bij Mantgum, Zij deed dienst als koetspaard en werd gebruikt om den vader van den tegenwoordl- gen eigenaar, destijds burgemeester van Zwollerkers pel, naar Zwolle te vervoeren. De merrie 'liep toen zeer snel, maar was blijkbaar nog al ongemakkelijk, want na eenige jaren te hebben dienst gedaan ging zij op hol, sloeg van een smalle brug en verspeelde er bijna een oog bij. Op 21-jarigen leeftijd liep Flora nog zeer snel. Toen er eens groote haast bij was om bij een zeer ernstige zieke een geneesheer te halen, werd Flora daarvoor wegens haar snelheid gekozen. Later ver richtte zij ook andere diensten en hielp zij menig stuk grasland scheuren. Thans eet de merrie het genadebrood. Zij is gezond en laat zich de haver goed smaken. Het mooist is, dat zij nog geregeld gaat liggen en nog met gemak over eind komt. Voor burgemeesters, tevens secretaris. Jonge landarbeiders naar Canada. Van den secretaris van Anna Paulowna Van den secretaris van Harenkarspel Van den burgemeester van Koedijk Van den secretaris van Schoorl Van den secretaris van Wieringen Van den secretaris van Wieringerwaard Van den burgemeester van Zuidscharwoude Van den secretaris van Zijpe Tevens te bepalen, dat dit besluit in werking treedt met ingang van 1 April 1929. met dien verstalde evenwel, dat het op de alsdan in functie zijnde f 1100; f1500; f1800; f2200; .f2500. De jaarwedden der ontvangers zijn in 1925 op nieuw geregeld en bedroegen toen voor Schagen en omstreken: Anna Paulowna f 1050f '1540. Barsingerborri f 490-4 770. Broek op Langendijk f840—f1260. Callantsoog. f490—f770, Harenkarspel f900— f 1400. Heerhugowaard f 1050f 1540. Hoog woud f630—f960. Koedijk f490—f770. St. Maar ten f490—f770. i Nieuwe Niedorp f490—f770. Noordscharwoude f 630—f 980. Oude Niedorp f 490 tf 770. Oudkarspel f 840—f 1260. 'St. Pancras f490—f770. Petten f 350-4 560. Schagen f1050— 1540. Schoorl f630—f980. Warmenhuizen f900— f 1400. Wieringen f 840—f 1260. Wieringerwaard f490—f770. Winkel f490—f770. Zuidschar woude f 630—f 980. Zijpe f 1050f1540. Indien de betrekking van ontvanger tevens door den secretaris dier gemeente werd waargenomen, bedroeg en bleef de jaarwedde voor het ontvanger schap het laagste van de hierboven genoemde cijfers. Aantal Inwoners dar omliggende ge meenten. Anna Paulowna 4520. Barsingerhorn 1747. Jroek op Langendijk 2367. t Callantsoog 1019. Harenkarspel 3210. Heerhugowaard 4037. Hoog woud 2124 Koedijk 1968. St. Maarten 1292. Nieuwe Niedorp 1640. Noordscharwoude 1901. Oude Niedorp 1292. Oudkarspel 1834. St. Man eras 1348. Petten 345. Schagen 3732. Schoorl 1982. Warmenhuizen 2231. Wieringen 3923. -r Wieringerwaard 1139. Winkel 1665. Zuidschar woude 1726. Zijpe 4846. Voor Schagen. Wanneer we nu de toekomstige salarisregeling in Schagen eens nagaan, dan zien we, dat Schagen vol gens het aantal inwoners in de 4de klasse zal wor den opgenomen. Nochtans zal Schagen een plaats krijgen in de 5de klasse, dus een klas hooger, zoó- als dat ook nu reeds het geval is en wel om be paalde redenen, zooals marktverkeer enz. ER ZUN NOG PLAATSEN OPEN. Vandaag zijn zeven jonge landarbeiders, die zich naar aanleiding van een circulaire van. de Emigratie-Cen trale Holland bobben aangemeld voor de emigratie naat Canada, tot den datum van hun vertrek (ln de maand April) tewerkgesteld in de centrale werkverschaffing te Witteveen (Dr.) Van. deze tewerkgestelder» zijn 2 af komstig uit de gemeente Bellingwolde, 1 uit Marum, 3 uit de Leek en 1 uit Sleen. Het aantal aanmeldingen is beneden de verwachting gebleven; er was gerekend op een 20-tal jongelui. De aanmelding is echter nog tot half Januari open. HET PASSAGIERSVERVOER MET SS TOEGENOMEN. Het goederenvervoer met 71 en het pakketpogfrvervoer mat 42 De K.L.M. heeft in het afgeloopen Jaar 17.105 pa#* saglers, 688.130 K.G. goederen, 35.100 K.G. briefport en 23.233 K.G. pakketpoef vervoerd. Ten opzichte van 1927 beteekent dit een vermeerdering van het vervoer van passagiers met SS pet, van het goederenvervoer mat 71 pet, een tweevoudige toeneming van het postvervoer en een toeneming met 42 pet van het gewicht aan pakketpost De vloot van de K.L.M. presteerde 1.720.118 ton KJL, legden daarbij omstreeks 1millioen KM ai; de dienst 35.4 pet beteekent De toestellen vlogen 10.287 uur, tegen 8187 In 1927. Zij legden daarbij omstreeks 1% millioen k m, de dienst regelmatigheid bedroeg 65JL pet Het aantal personen, die korte vluchten met d« K.L.M. maakten op de vliegvelden en op SoesterbeTg, ln Den Helder, te Arnhem, Venlo, enz., bedroeg 17.170. Tal van bijzondere vluchten werden uitgevoerd, teza men over 450.000 KM. Genoemd worden hier de vluch ten op Ameland, Schiermonnikoog en Urk op S en 4 Januari, toen deze eilanden tengevolge van ijsgang van alle verkeer waren verstoken, de vluchten van den hees Van Lear Black (o.a. naar Khartoem, Kopenhagen. Berlijn, Reims en Southampton), majoor Holt en kapi tein Loewenstein. HJet vervoer van tuinbouwproducten la geweldig ge» ategen. In Mei alleen bedroeg dit reeds 70.000 K.G. Het aantal passagiers over Augustus 1928 is onge veer gelijk aan dat over het geheele jaar 1828, «n het vervoer alleen van aardbeien in Mei Igelijk aan hei geheele goederenvervoer van 1933U

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 13