De Elfstedentocht.
De geweldige koude
Leemburg van Leeuwarden kampioen.
Westra van Warmenhuizen vierde.
Binnenlandsch Nieuws.
Verlaging van den gedistilleerd accijns.
De verbinding met Texel.
In ons eigen land.
Een Kanaal-boot gestrand.
Fabrieksgebouw in de lucht gevlogen.
*tkg «wvntog*aa. Tot fcsdea strekte de ultbroldïög
uit tot aan Tcrdiek. Maar ook aan do Lengerel» wildt
men gaarne aaneluiten, wat aanleiding tot beepreking
en onderhandeling gaf met den ondernemer, den heer
Ooopa. Het gevolg was, dat men het met de gestelde
condities eens werd, en zich reeds een dertigtal tot aan
sluiting opgaven, welk aantal zeer waarschijnlijk bin
nen korten tijd tot 50 zal aangroeien. Alzoo een besluit
waar de dijkbewoners mee in hun schik zullen zijn en
voor radlo-dlstributle-ondernemer een mooie aanwinst.
Nadat in onze gemeente sinds weken geen mond
en klauwzeer meer voorkwam, is heden wederom 'n
geval geconstateerd bij den heer H. v. d. M.
Be volgends aankomt», i Jamart heeft hedenmiddag ssn ernstige «cetyleenont-
Na den kampioen en na nummer twee, den beken-1 ploffing plaats gehad, waardoor een der fobrieksge-
den langebaan rijder Jongert, kwamen als derde en (bouwen totaal werd vernield.
HET RECORD VAN DE KONING NIET CEBROKEN.
vierde resp. Jonóerts kameraad Westra, uit War
menhuizen om 5.06 en S. van der Heide uit Leeuwar
den om 5.10 binnen.
De laaisten.
Hedennacht om twaalf uur kwamen er zelfs nog
deelnemrs van den tocht binnen. Er zijn geen dames
die het einddoel hebben bereikt. Misschien hebben
ongeveer 50 van alle rijders deng heelen tocht af
gelegd, die volgens de algemeene opinie zeer moei
lijk W8 8.
Gebleken is, dat Jongert zich in een klein gedeelte
van de route vergist heeft en daarom een stuk heeft
omgereden.
Op feestelijke en echt spontaan Friesche wijze zijn
in de Sociöteit Harmonie te Leeuwarden de prijzen
uitgereikt waarbij bijzonder hartelijk de eerste prijs
winnaar Leemburg werd toegesproken. Mï. Hepke-
ma zeide tot hem: „Als Fries en Leeuwardensche
jongen hebt gij de oer hooggehouden".
Herhaaldelijk werd het Friesche volkslied go-
•peeld.
De sdhok was zoo geweldig, dat men eenige K.M.
ver den grond voelde trillen als bij een lichte aard
beving.
Over een breedte van tien meter zijn de muren van
het gebouw ingestort. Er werden drie dooden en vijf
ten deele zwaar gewonde arbeiders van onder de
puinhoopen tc voorschijn gehaald.
Men veronderstelt, dat de ontploffing is ontstaan bij
het ontdooien van bevroren carbid.
MIJN-ONGELUK IN FRANKRIJK.
In een mijn te St. Barthlémy-le-Plain, op 3 K.M.
afstand van Toulon, is een mijngang ingestort. Ver
scheidene arbeiders werden bedolven. Tot dusver
kon men slechts één hunner, die ernstige kwetsuren
had opgoloopon, in veiligheid brongen.
Voor het eerst sedert 1917 is gister weer eens la
Friesland de beroemde Elfstedentocht verreden. Dit is
thans voor de derde maal, dat deze wedstrijd officieel
pleate heeft. De eerste werd gehouden in 1909.
Op de kaart nagaande, zien wij, dat de tocht begint
te Leeuwarden, langs de Ee, naar Dokkum, zelfde weg
terug, dan naar Franeker en Harllngen, via Bolsward
langs de kuststeden WJorkum en Hindeloopen naar Sta
voren, waar het verste punt bereikt ls en het zwaar
ste deel begint: in den wind op! Over de Morra,
Fluesen en Hieeger meer naar Sloten, dan recht noorde
lijk naar LJlst en Sneok, om vandaar recht-toe recht
aan op het einddoel af te stevenen. Met elkaar onge
veer een, afstand van 200 kilometer.
Dit jaar bestond er /oor den wedstrijd een over
rompelende belangstelling. Maandagavond waren er bij
het bestuur van „De Friesche Elf Steden" roods 370
aangiften van deelname Ingekomen, en nog stond dit
cijfer niet definitief vast, daar er nog steeds meer
binnenkwamen. Uit alle deelen van het land meldden
de rijders zich aan, waaronder de meest bekende hard-
i ijders als Pronk, Jongert, Roelfsema, enz. Zelfs uit
Riga was ds secretaris van de Amerika&nsche legatie
aldaar overgekomen, om zleh met de Nsderlandsche
sportsman te meten.
De officieels afstandswijzcr.
K.M.
LeeüwardenDokkum 23.8
DokkumLeeuwarden 23.8
LeeuwardenFraneker18.7
FranekerHarllngen 9.2
HarlingeniBolsward 18.5
BolswardWorkum U.7
WorkumHindeloopen; 8.7
Hindeloopen—Stavoren 10.5
i StavorenSloten 4 26.5
Sloten—IJlst -137
UlstSneek 4.0
SneekLeeuw-arden -27.0
Totaal 195.1
Dit ls echter de minimum afstand. Er moet n.1. wel
eens 'n eindje om worden gereden, vooral soms op de
meren als tengevolge van het werken" van het ijs
de rechte route niet kon worden gevolgd, en zoo mag
de werkelijke afstand dooreen wel op 200 k 205 K.M.
worden gesteld.
Hoever of dit ls? Sla uw automobiel-kaart er eens
op na, dan zult U zien, dat het ongeveer zoo ver la
als van Schagen tot over de Duitsche grens bij Zeve
naar, niet hemelsbreed, maar langs den weg. Met dit
voor oogen zujt U zich een voorbeeld kunnen vormen
van de inspanning, die de Elfstedentocht vergt.
De groote vraag is: zal het record van C. J. J. do
Koning van 1917 verbeterd worden, die het traject toen
reed met een gemiddelde uursnelheid van 24 K.M.
Een koud begin.
Gistermorgen om vijf uur werd dan in groote kou
en in diepe duisternis van de brug op de Willems
kade te Leeuwarden voor door ruim 300 deelnemers
aan den Frieschen Elfstedentocht gestart. Tweehon
derd van hen reden mee voor den tocht, de overigen
voor den wedstrijd.
Alsof het een korte baanwedstrijd gold, schoten de
deelnemers in het donker weg, want het parool was
direct „néér voren" om bij de voorsten te kunnen
blijven. Slechts enkele minuten later klonken twee
schoten, ten teeken dat de deelnemers aan den tocht
konden vertrekken.
Opgewekt zette deze groote groep zich in beweging.
De groote strijd was begonnen.
Pronk en Jongert nemen de leiding.
Nioo Pronk van Warmenhuizen en Corn. Jongert
van Ilpendam, deze twee stoere Noordhollandsche
Jongens hadden direct een voorsprong van enkele
minuten. In het donker ihadden zij tegen den wind in
24 kilometer naar Dokkum afgelegd in 1 uur en 10
minuten. Zwart als negers door het stof, dat zich
op hun ingevet gelaat had vastgezet, kwamen ze op de
controle-post aan. Twee minuten later kris-krasten
hun schaatsen weer over het ijs.
De leiding verloren.
Bij de aankomst te Bolsward was de grootste ver
rassing, dat Jongert en Pronk de leiding hadden ver
loren. Westra van Warmenhuizen was hier een van
de erstaankomenden terwijl Leemburg van Leeuwar
den zich verrassend naar voren 'heeft gewerkt. Te
Hindeloopen was de belangstelling voor den jongen
Westra algemeen, die nu zijn beide leermeesters
Pronk en Jongert veertien minuten op voor was.
Later heeft Pronk het vanwege de koude op moeten
geven.
Naar het einde
Tegen vieren in den middag maakte men zich te
Leeuwarden op, om aan het eindpunt op de Willems
kade den overwinnaar te verwelkomen. Op een wit
doek dwars boven de baan gespannen, waarschuwde
het woord controle, waar de Elf Stedentocht een ein
de nam. Degenen, die per auto enkele punten waai
rijders langs kwamen, bezocht hadden, wisten, dat
in den namiddag overal de algemeene belangstelling
was toegenomen. Te Sloten waren de wedstrijdrij
ders met saluutschoten begroet, overal was de bevol
king met onvervalscht Friesche geestdrift voor de
hardrijderij uitgeloopcn.
Onder de wachtenden was ook C. J. J. de Koning
de recordhouder van de Elfstedentochten van 1912
en 1917, die reeds voorspelde, dat door 't harde, ijs
koude weer zfjn record wel niet verbeterd zou wor
den. Hetgeen dan ook is uitgekomen.
Want eindelijk, volgens den officieelen tijd. om
4 27, kwam onder daverend gejuich Leemburg, die
dan toch eerste had weten te blijven, aangereden.
Daar men om 5.18 des morgens was vertrokken, is
zijn rijtijd elf uur negen minuten geweest. De af
stand bedroeg ditmaal pl.m. 200 km. Jammer genoeg
is de baan niet nauwkeurig opgemeten en menig
een heeft nog een omweg gemaakt De Koning's tijd
beliep in 1917 9.53 over 195 km.
Leemburg is iemand van 39 jaar en kolenhande
laar te Leeuwarden. Ook op ander sportgebied ic hij
vermaard in Friesland.
EN ENGELAND.
De Xngelaohe dr- ndioozc dienst meldt:
De koude van glsteran «wrd op vele plaatsen door
atorm uit het Oosten verergerd. De «torrm ging met
sneeuwjacht gepaard en er ontstonden alom sneeuw,
banken, die het verkeer bemoeilijkten.
Tegen den ochtend werd de wind minder en later
bqhoen de zon algemeen, maar de temperatuur was la
ger, en volgen» het weerbericht, moet men het voort
duren van strenge koude met stormachtig en plaatse-
lijke sneeuwjacht verwachten.
Een kleine kustboot die met een lading soda naar
Londen op weg was, ls in den sneeuwstorm gestrand.
De dertien koppen van de bemanning zijn er door de
reddingboot uit Plymouth met moeite afgehaald.
Het atoomschip Peel Oaatle, uit Douglae, op het
eiland Man, naar Llverpool, kwam voor den mond
van Mersy ln oen zworen sneeuwstorm en moest bij
draaien. De passagiers moesten den heelen nacht aan
boord blijven.
In de graafschappen langs do Zuidkust hebben ook
hevige sneeuwstormen gewoed.
In Wales en Schotland moesten de spoorlijnen met
sneeuwploegen vrijgemaakt worden.
De vliegers van de Imperial Airways op do route
LondenParijs, verklaarden bij aankomst dat het in
de hooge luchtlagen boven het Kanaal zoo koud was
als het in bijna tien jaren niet geweest waa.
Vt ZWTTSERI.AND. ,^N„^°LÏ'N'
De Directeur der Directe BelMtlngen, Invoerrechten De hevige koude bl«ft ln het gehoele tand aanhouden ^koe ttai?'vïlkoSlT2St{ShL ZZZ
en Accijnzen te Amsterdam deelt one mede, dat ter uit- Bern, Zurioh, en andere groote eteden noteerden nacht- gebrek aan bruikbare locomotieven,
voering van art 5 der Wet van 7 Februari 1829, Stbl. temperateren tot 2S gr. c. voret utnl.^mo.Ln dé«taw,.Si
no. 37, door hem ale publiek entrepdt voor den op- Een eeldzeam verschijnsel valt bij Solothurn be den,
slag van gedistilleerd, waarvoor teruggaaf van accijns waar de Aare over een afstand van ruim 4 K.M. vol-
hetgeen reeds aanleiding heeft gegeven
orng van geaisuueera, waarvoor ie ruggaai van accijns v""T~7\'Zl onvorkwlkk<,lHk« «fine.
wordt verlangd is aangewezen voor het ressort van de komen dichtgevroren la. De ijsBchotsen liggen tot 4 M. hehhen arbeid*™'
Kamer van Koophandel te Haarlem, het pand Gedempte hooS °P elkaar gestapeld.
Oude Gracht 146 te Haarlem en dat dit pand ge- J
opend zal zijn voor den opslag van gedistilleerd op OOST-EUROPA,
werkdagen van 20 Februari 1929 tot en met 26 Febru- j Geen water en kolen,
arl 1929, van 9—17 uur en voor het wegvoeren van De markten te Ween en waren gisteren wegen» de
opgeslagen gedistilleerd, op werkdagen van 1 Maart felle koude gesloten. Do watervoorraden ln de stad
1929 tot en met 7 Maart 1929 van 9—17 uur. Weenen loopen ten ein'de en men vreest, dat wanneer
Voort» voor het ressort van de Kamer van Koop- de koude aanhoudt, de watertoevoer zal moeten worden
handel voor Hollands Noorderkwartier te Alkmaar, het stopgezet.
pand Gasthuisstraat No. 1 aldaar, welk pand voor op- Voor de behoeftigen wordt op verschillende plu&tsen
in de stad thee met koek beschikbaar gesteld.
In het gebergte sterven de dieren van de koude. Op
tot allerlei
slag en weder terugvoeren van het gedistilleer dop de
zelfde werkdagen geopend zal zijn van 812 en 13%
17 uur, terwijl voor de geheele Directie Amsterda*-
benevens voor de gemeenten Mijdrecht, Abcoude,
Ba&mbrugge, AbcoudeProostdij, Muiden, Naarden,
Nederhorst den Berg, Weesp en Wleespercarspel, is
Zoo hebben arbeiders uit de omgeving van War
schau, die naar hun werk ln de hoofdstad wilden, een
barrikade op de rails opgericht om een sneltrein tot
stoppen te dwingen. Dank zij de waakzaamheid van
den machinist, werd een catastrofe verhinderd en de
trein bijtijds tot stilstand gebracht De arbeider» ste
gen in en, hadden dus hun doel bereikt Het gelukte
de politie niet de daders te arresteeren.
IN NOOI) VERKEEREXDE SCHEPEN.
In het W. der Oostzee zijn c.o. 30 stoomschepen, van
welke de meeste de Engelsclie, de Zweedsche, de Noor-
m^ltandT plutaen dwde d* ™eren' f"?
»7jiw.iimiiwïik |ja ingesloten. ZIJ seinen om hulp, hebben ten deele
Door* de voortdurende koude ls de kol en voorziening ^rc!via^d
te gevaar gebrecht. Coke, 1. te Praag ntet meer te De ""'««b-P-o ..Sch|„wlg-HoI!etetn - dat naar d.
aangewezen pa^uta ^oe^a^' T^t Nieuw, krljlen, te^lj. .teenkolen en briket ..echt. be- meldt T dagvn reed;
Entrepot aan den Cru,,treweg no. li t. Amaterdam, perkte hoevereden aanw.zig _zlj„. De -obolen gullen
welk pand op dezelfde dagen al» hiervoor genoemd waarschijnlijk worden gesloten. De oorzaak van het go-
geopend zal zijn voor opslag van gedistilleerd des Za- brek aan kolen is de onmogelijkheid kolen tc vervoe-
terd&gs van S—12 uur en de overige dagen van 815
uur en voor het terughalen des Zaterdags van 812
uur en de overige dagen van 818 uur.
Het vorenstaande geldt niet voor het gedistilleerd
dat met toestemming van den Inspecteur onder eigen
beheer kan worden opgeslagen.
ren. Op de stations blijven de kolenwagen» tien tot
twaalf dagen staan, terwijl dertig procent van het
spoorwegpersoneel griep heeft.
EN ZUID-OOST-EUROPA.
In Oostenrijk gaven, de temperaturen een geringe ver
mindering van de koude aan. De gemiddelde tempera
tuur was 18 tot 25 graden C. Te Weenen waa het
bij weinig sneeuwval 22 mgr. C.
In Hongarije.
- Te Boedapest vroor het 18 gr. C., terwijl het zacht
van 7
sterdam twee pokkengevallen zijn geconstateerd. I
POKKEN AAN BOORD.
Naar wij vernemen is radio-telegrafisch bericht
MET TE GROOTE VAART GEREDEN.
In Servië.
In Servië ligt de Sau voor het eerst na 49 Jaar tijd»
[weer geheel dicht De spoorwegverbinding met Split
n. tt r„e,(Spalato) die al sinds 23 Januari gestremd is, kon nog
harden wind achter ich per "haats rok uroote ntet hersteM' pto*t9en »an
vSrt™ ekregen da^ hlj tegen de ijzw-en brugleggers temperaturen va* -31 gr. C. opgetekend.
bij het Provinciaal Ziekenhuis reed. Hij sloeg achter
over en bleef bewusteloos liggen. Gewond en met j
een hersenschudding werd hij bij zijn in de nabij-1
heid wonende schoonouders binnengedragen. Zijn 8 -
toestand i9 te ernstig om vervoerd te worden.
MENSCHHEN DOODGEVROREN.
Aan den Brenner zijn vijf Duitsche smokkelaars
In Polen bij Jaziow zijn 82 zigeuners doodgevroren.
IN DUITSCHLAND.
Vier menschen doodgevroren.
Men meldt uit Berlijn:
De Berlijnscho weerdlenat voorspelt dat het voorloo-
pig koud, znaar mooi weer zal blijven. Het ie niet eens
uitgesloten dat het nog kouder zal worden.
Uit de laatste ontvangen berichten blijkt, dat alle
Uit Den Helder meldt men:
Gistermorgen is de Texelsche boot, na opnieuw ge
tracht te hebben door de ijsmassa's in de haven van
Nieuwediep en het Marsdiep heen te komen, om half
tien onverrichterzake, teruggekeerd. Het mócht haar ™rbindlng met M .lland Borkumjmt hrt vasteW
t Jivv.lu mttMon vun vwWton wd»V vArhrvkk«m is IV-
niet gelukken, verder dan laly2 K.M. uit den wal
te komen.
De directeur van het postkantoor te Burg op Texel
deelt mede, dat er plannen bestaan, de post per vlieg-
sknds het midden van verleden week verbroken is. De
Eems tusschen Borkum en Nederland lijkt een golvende
ijszee.
In Sllezlë is tengevolge van de groote koude een be
perking van het reizigersverkeer noodzakelijk gewor-
tuig tc vervoeren, wanneer Texel niet spoedig uit zijn 36
isolement mocht worden verlost
DE ..SCHUTTEVAER".
Eindelijk vertrokken naar Amerika.
Uit Lissabon wordt gemeld, dot de heer J. Sohutte-
fcot 40 graden gemeld. Veel wild is daar omgekomen.
Te MUnchen vroor het Zondag in de stad 26 graden
en in de buitenwijken 30. In de Beieracho Alpen is de
temperatuur aanmerkelijk hooger; zoo stond het kwik
op de Zugspltze, het hoogste punt van Duitschl&nd,
v.rn«TïrX,.»H l L u ^ohta 16 graden, te Mlttenwaid 14 graden onder nul.
vacr op 8 Februari dos middag, om halt bnint zUn Tc sdheudlte bil Hall. ziin (wee mer.ren en twe.
reddingsboot „Schuttevaer" uit de haven van Lissabon
naar Amerika via de Azaren (Pooita Delgada) is ver
trokken.
DE ZOMERTIJD.
Bij K. B. ls bepaald, dat ln 1929 de vervroeging met
één uur van den wettel Ijken tijd, bedoeld ln art. 1 der
wet van 28 Juli 1908, zal aanvangen 15 Mei en zal ein
digen 6 October.
DE KAMERVERKIEZINGEN.
Ds groslijst der S.DJUP. in den kieskring Helder.
Het referendum voor de Kamerverkiezing in de
kieskringen Helder-Haarlem, heeft de volgende de
finitieve groslijst der S.D.A.P. gebracht: 1. mr. J. E.
W. Duys; 2. Ch. G. Cramer; 3. C. Thomassen; 4. J. E.
Stokvis; 5. F. van der Walle; 6. Wt van de Vall; 7.
A. de Vries; 8. P. Zeeman; 9. F. van Meurs.
Te Scheudltx bij Halle zijn twee mannen en twee
vrouwen, die in een met stroo bedekte schuur aüepea,
doodgevroren. Het waren bezembinders, die in de
schuur een toevlucht tegen de koude hadden gezocht.
De rijnhaven te Karleruhe is geheel dichtgevroren;
te Dresden ls het sinds 1863 niet meer zoo koud ge
weest ais gisteren.
zijn heden wederom ultgeloopen om hulp te bieden.
De bond van Duitsche re ede ra te Hamburg heeft ge
durende twoe dagen de In nood verkeerende schepen
uit de vooradon der groote reederijen met levenamld»
delen voorzien. Thane heeft de rijksregeerlng vliegtui
gen der Lufthansa daarmee belast. Aan alle schepen
zonder onderscheid zal hulp worden geboden.
IJS IN DE ZWARTE ZEE.
Volgens berichten uit Varna en Boergus zijn de Bul»
gaarsche havens aan de Zwarte Zee dichtgevroren en
voor de scheepvaart gesloten. Het ijs strekt zich onaf
zienbaar ver langs de geheole kust uit en het la zoo
dik, dat men er kan schaatsenrijden, een buitengewoon
zeldzaam verschijnsel, dat sedert 1849 niet is voorge
komen.
Het ijs in de Waal heeft zich voor Tiel gistermiddag
te halféén vastgezet
De dienst met de Alkmaar-Packet ls gehalveerd*
Ook naar IJmuiden is de dienst gehalveerd. In de ZAajj«
streek is de dienst gestaakt
De Zaan, die tot gistermorgen nog tot aan het conyda
plex van Wessanen'a Koninklijke Febrteken bevaarbaa^ 1
was, Is thans zoo vast dichtgevroren, dat de beschikbar» c
ijsbrekers geen kans zagen, de vaargeul naar Amsteft
dam open te houden. Voor de industrie aan de Zaan
beteekent dit een niet onbe^igrijke stagnatie.
Vlieland afgesneden.
Men meldt uit Vlieland:
Maandag en gisteren kon de postboot wegen» d«a
ijstoestand niet uitvaren, zoodat Vlieland thans al
twee dagen 1» geïsoleerd.
TerachHIinger boot aangekomea,
Ondanks het zeer zware drijfijs is hst de sleepboot
„Volharding" toch gelukt de haven van Harllngen t
bereiken. Gistermiddag één uur kon ds post van ds
„Volharding" te Harllngen worden overgeladen.
De terugreis werd later weer aanvaard.
ia
De-Isolatie van Scblcrmor.nlkoof,
Gistermorgen te acht uur is de ijsvlct. die Vrijdag
jj. van Oostmahora naar Schiermonnikoog wist ts
komen, van het eiland vertrokken om te trachten
den vasten wal te bereiken. Een derde gedeelte van
J den weg naar Oostmahorn werd over vast Ijs afgelegi
Daarna kwam men aan het open water van het
j Friesche wad, waar het ijs ln beweging waa Het bleek
I toen, dat de vlet lek was geworden en in allerijl brach-
De vorst neemt Iets af. ten de vijf inzittenden het vaartuigje weer op bet
Ofschoon er thans in geheel Duitschland nog tempe- vaste ijs om zoo spoedig mogelijk naar Schlermonnik-
raturen van meer dan 20 graden C. beneden nul worden oog te mg te keeren. Te ruim een uur was da vlet n»
waargenomen, schijnt volgens Wolff de eergsto koude een vergeefsche reis van vijf uur op het eiland u-rug
voorbij te zijn. niettegenstaande voorloopig nog op
strenge vorst te rekenen valt De uit Rusland komende
Oostenwinden voorspellen ook voor de volgende dagen
nog helder weer; sneeuw ts niet te verwachten.
In geheel Oost-Duitschland is de temperatuur iets
De passagiersboot Ville de Llegé uit Ostende is bij het
binnenkomen in de haven van Dover op de rotsen ge-
loopen.
De passagiers zijn met reddingbooten aan wal ge
bracht. Men vreest dat het schip een groot gat heeft
gekregen.
Er waren acht en veertig reizigers aan boord. Sleep
boten hebben het schip van de rotsen gehaald, maar
ilt schijnt nu te zinken.
De vrouwen zUn het eerst aan wal gebracht
Later:
De Paketboot Ville dë Liegé van den maildienst Oost-
■ïnde—Dover is gisteravond tien uur bij aankomst te.
Dover ten gevolge van de hooge zee op de rotsen bij
len Ingang der haven gedoopen. Twee sleepbooten die
->p de lichtsignalen en raiketlichten van het schip ter
lulp gevaren waren mochten er niet in slagen de Ville
ie Llegé op sleeptouw te nemen, daar deze begon te
:inken. Toen werden alle reddingbooten te water gela-
cn. De 48 passagiers en ook de bemanning konden met
nedehulp van reddingbooten uit de haven van Dover
rered worden. De meeste pasagiers zijn met den' nacht
trein doorgegaan naar Londen.
Volgens de laatste berichten zoq de Ville de Llegé
niet geheel gezonken zijn.
DRIE DOODEN, VUT GEWONDEN.
Uit Bannen, II Februari:
Ia ie ceaetaietieereifcplutMa der firm* Sltter ea
Crk
Het eiland Urk is thans geheel geïsoleerd,
volge van den feilen Oostenwind is de
de Zuiderzee zeer laag en zit de postboot „Altiag
Gesau" voor de haven van Urk aan den grond, toodrf
deze geen dienst meer kan doen. Al» de toestand nid
verandert, zal Donderdag *s~ een vliegtuig van de K L»
M. met post en gist van Amsterdam naar Urk vertrek-
ken. v
den-Duitechlaud word» temperaturen van -30 graden' ,7*" Zw°"* ^*^1
(meenomen, hlivnorheeld ln de onwevine v»n W.i™, Ult- m" de Gtethoom te ga-n. BS. O»
hooger geworden.
De koude doet zich, nu de wind wat naar het Zui
den gedraald is, thans ook hevig in Zuid-Duitschland
gevoelen, met name in de laagvlakte van den Opper-
Rijn.
Ook om de Noord- en Oostzeekusten is het verbazend
koud; de gemiddelde temperatuur is 25 graden. In Mid-
nemuklen vergisten zij zich in de richting, raakt/*. 4*
koers kwijt en belandden ten slotte op SchokianA
Vóór den sterken Oostenwind w&a de tocht ui teert rist
verioopen, znaar toen moesten zij teg^n d«i wind I»
terug. Al spoedig bleek, dat zij op de Ijzer* niets r
uit kwamen, zij doden dezen af znaar ook op de schöh
opgenomen, bijvoorbeeld in de omgeving van Wei/nar.
De ingevroren schepen in de Oostzee.
De vliegtuigen die gisteren door den bond van Duit
sche reeders naar den Lübeckater en Mecklenburger
Bocht gestuurd zijn, hebben geen succes gehad. Het
eene vliegtuig heeft door den hevigen sneeuwstorm
zijn tocftil reed» te Traveenünde moeten opgeven, daar J1'"'11 1 drlt- uren r r: T-> _u
ook het zicht zeer slecht was. Ook het andere toestel ^ou*emr°e^n scherpen wind in gwtefl*
heeft zijn hoofdtaak, nJ. hot stoomschip Planet van h Vollenhove zag een bewoner en hielp
proviand te voorzien, niet ten uitvoer kunnen brongen. naAr dlt Vandaar keerde zij per suft» nas*
Na een tocht van meer dam drie uur heeft het vliegtuig Zwo,le terug. Toen bleek van den oudste het
vast kunnen stellen, dat er in het gebied vam de beide k°°'d 2#n bevroren.
baaien, rondom Fehmarn en in den Febmarner Belt tot Voor
Laaland geen schepen zijn. j Door dea «terken wind opgezweept begint hot /eet? ||jQ
I voor de haven van. MedembUk te kruien. He' Hgt tt
De Boven-RUn dichtgevroren metera hoog. Voor zoo ver men zien kan, vormen
De Boven-Rijn tussohen Komstamz en Baael is mede ijsbruggen.
door den zeer Lagen waterstand op aewnmige plaatsen Dc Maas voor Vtmk
geheel dichtgevroren, zoodot men over het ije van Ba- Gisteren kwamen voor hot eerst zware fcsschoflki
den naar Zwitserland kan gaan. voorbij drijven in de Maaa --
In Opper-Baden komen de treiwert uit het Noorden Naar ...de oude Zew
thans ook met aanzienlijke vertraging Gisteren hebben zeven mannen uit Den Oever o?
Het verkeer op de schipbruggen tusschen Bazel en Wieringen getracht een verbinding tot stand te breo- 4
Mannheim is door den sterken ijsgang van den Rijn 8en met de Zandplaat ,J>e Oude Zeug", die, :-;iar "M®
voor het grootste dteel stopgezet. weet, met haar ongeveer honderd bewoner» door
j vorst i» geïsoleerd. ZIJ liepen over het ij» cm hebben l»
IN FRANKRIJK. j derdaad het doel van. hun toch bereikt. Op ,J>e Oud*
Ook Frankrijk krijgt zijn deel van de koude. Zoo Zeug" leefden de bewoners van erwtensoep en r;"::s#P*
wees bijv. ts Parijs de thermometer 12 graden CëJ- beschuit; brood bod men niet meer en aan brandsto»' pn
eius asm; ts Tour» 11 graden. fen won «rmnsèns gebrek.
Ook ln andere «trelcn. nxMta hot Uarmcabted ,n InNadat de Wterlng-ra den tenrtnnd Itedd» efp"
de Vogeten vrltet het 20 «raden. i min aanvaardden itj den terugtocht
Op de hoogvlakte ven Bourgondld ntjn verechBlende Blijkene een ander bericht rijn no# enkele
eslwp» door «neeuw wan de bultesereretd etcaeloten.«ver hat «Ja naar „d« oude Zeu#" vertrokken.
irt.