Schager Courant De Actie tegen de nieuwe Salarisregeling VAN BURGEMEESTERS, SECRETARISSEN, ONTVANGERS Tweede Blad. Zaterdag 16 Februari 1929. 72ste Jaargang. No. 8410. t In „Het Gulden Vlies" van den heer W. Mooij te Jkmaar, had Donderdag 14 Februari de door de ^Commissie uit den Raad der gemeente Harenkarspel uitgeschreven vergadering plaats, ter bespreking [7 van de te voeren actie inzake de salarisregeling van lurgemeesters, secretarissen en ontvangers in de pro- lljvincie Noordholland. Aan do bestuurstafel zagen wij zitten de heeren J. de Groot cn A. Dekker, wethouders en de 'heeren S. J. de Vries en Doodeman, leden van den Raad der ;emeente Harenkarspel, benevens de heer C. Kramer, id van den Raad der gemeente Zuidscharwoude. Vertegenwoordigd waren de gemeenten: Huizen, Wijdewormer, Schagen, Oudendijk, Krom- liljmenie, Abbekerk, Ursem, Wognum, Callantsoog, Zuid- idharwoude, Berkhout, Jisp, Grootebroek, Hoogkar- $1 jpol, Oterleek, Schermerhorn, Monnikendam, Beets, talsmeer, Oudkarspel, Nederhorst den Berg, Twisk, St. Maarten, Hoogwoud, Avenhorn, Katwoude, Sijbe- karspel en Harenkarspei. De heer J. de Groot, Harenkarspel, opende de bij eenkomst en deelde mede, dat er 118 uitnoodigingen ii tot het voeren van actie waren verzonden, dat hier- Jfj van van 28 gemeenteraden bericht was ingekomen 11 dat ze accoord gingen met de te voeren actie, dat 26 raden mededeelden de circulaire van Harenkarspel 'voor kennisgeving te hebben aangenomen en van de overige gemeentebesturen was taal noch te eken ont vangen. Spr. releveert de ontvangst van de ontwerp-rege- ■Hng van Ged. Staten, de regeling die voor de gemeente ^^Harenkarspei, voor 2 ambtenaren, een verhooging zou aeebrengen van f2400, plus bovendien vrij pensioen in dat terwijl de salarissen 2 jaar geleden automatisch waren verhoogd. De raad van Harenkarspel besloot dan ook aan Ged. Staten te adviseeren de niewe re geling niet tot te passen, in de le plaats omdat de le den do voorgestelde salarissen te hoog vonden, in de plaats omdat zij tegen het premievrij pensioen wa ren en in de 3e plaats, omdat zij oordeelden dat to- genover de plichten die Ged. Staten der gemeenten opleggen, ook rechten dienen te komen en Ged. Sta ten daarover niet spreken. Maar bovendien gingen er stemmen op, dat een algemeene actie moest wor den gevoerd, omdat niet alleen de gemeente Haren- iarspel door de nieuwe salarisregeling zwaar zal wor den belast, maar ook andere gemeenten. Een voor- stel-De Vries om een gezamenlijke actie te gaan voe- werd in den gemeenteraad van Harenkarspel met 4 tegen 3 stemmen aangenomen. De minderheid ,van den raad vreesde dat de actie niet veel effect zou ressorteeren. En waar nu spr. een dezer tegen- jjgmmers was, heeft spr. op zich genomen wel het r^ingswoord uit te spreken, maar de verdere lei- £>ig der vergadering zal berusten bij den heer C. "amer, lid van den gemeenteraad van Zuidschar- juude. Spr. heet de afgevaardigden dan ook hartelijk walkom en geeft het woord aan den voorzitter dezer J bijeenkomst, den heer Kramer. De bezwaren tegen de nieuwe salaris- regeling. De heer Kramer begint met er op te wijzen, dat hem onverwachts is gevraagd deze taak op zich te nemen en dus geheel onvoorbereid is. Toch heeft hij niet ge aarzeld aan hot verzoek te voldoen, omdat hij meent dat de drang tot actie spontaan tot uiting is geko men. Spr. is ovortuigd dat we allen deze zaak zake lijk willen bchandolon. Spr. gelooft ook wel dat we met het voeren van actie niet direct resultaat zul len hebben cn wijst er op dat. aan do gemeenteraden slechts advies wordt gevraagd en dat de salarissen door den Kroon worden vastgesteld, nadat Ged. Staten de raden hebben gehoord. Aan de wet wordt dan ook voldaan en we kunnen niet spreken van het aan- isten der autonomie der gemeenteraden. En toch leent spr. dat er in deze zaak een woord van pro est mag worden gesproken of om het zachter uit te rukken, eenige actie mag worden gevoerd tegen leze ontwerp-regeling. Alle gemeenteraden hadden bij de ontvangst van de circulaire van Ged. Staten de gemeentebegrooting voor 1929 vastgesteld en door de nieuwe ontwerprege- zullen voor verschillende gemeenten de begroo- lljk, maar apr. acht rijn ldée in het belang van de kleine plattelandsche gemeenten, met weinig finan- tieele draagkracht. De afgevaardigde van Jisp kan zich met een naar voren gebrachte wijziging van de classificatie vereeni- j gen. Zijn gemeente telt 757 inwoners en komt daar- jdoor blijkens de regeling van Ged. Staten reeds in de tweede klasse. De heer Boor, Huizen, oordeelt dat het standpunt uiteengezet door den voorzitter, het zuiverste stand- i punt is. Ook spr.'s gemeente zal straks wel in een grensgeval verkeken, waar zij thans 7800 inwoners telt, en spr. stellig verwacht dat dit aantal volgend jaar 8000 zal zijn. Maar om daaromtrent een beslis sing uit te lokken, is moeilijk. Laten we ons aan een principieel standpunt houden, zooals door den voor zitter gezegd. In spr.'s gemeente werd in 1928 beslo ten tot een verlaging van belasting, maar toen achtten Ged. Staten den juisten tijd niet gekozen, als een der gelijk voorstel bij de begrooting werd ingediend, was er over te praten. Welnu, dat antwoord was zoo adrem mogelijk, maar dan is 't op 't oogenblik ook voor ons de .tijd niet om de nieuwe salarisregeling te aan vaarden. Iedere gemeente op zich zelf heeft reeds haar bezwaren kenbaar gemaakt. Willen wij nu met deze gemeenschappelijke actie iets productiefs berei ken, dan moeten we ons tot deze twee punten bepa len, n.1. dat het nu de tijd niet is voor een nieuwe regeling en wijzen op de consequentie die het verlee- nen van premievrij pensioen aan de hoofdambtenaren met zich brengt (Applaus.) Hoe de burgemeester van Scha gen er over denkt. De heer Cornelissen, burgemeester van Schagen, heeft met veel genoegen en met veel belangstelling naar de interessante uiteenzetting geluisterd van den voorzitter, die spr. het gras voor de voeten iheeft weg gemaaid. Waar spr. de eenigste burgemeester is die hier aanwezig is, wil 'hij ook hier, evenals hij in den gesproken belang dat er is een goede samenwerking tusschen de raden en Ged. Staten. Men heeft rech ten, maar men heeft ook plichten. Spr. vreest dat ook nu weer Ged. Staten het advies van de gemeente raden aan hun laars zullen lappen, er wordt geen rekening met het advies gehouden. En daarom is het gewenscht een gezamenlijke actie te voeren. Ook al zal daarmee deze nieuwe salarisregeling "niet zijn te stuiten, dan toch kan ze wellicht leiden tot een goede samenwerking, indien Ged. Staten in den vervolge wat meer rekening met de adviezen der gemeentera den houden. Er wordt veel gesproken over, ja geschermd met de autonomie der gemeente en spr. herhaalt, die wordt in dit geval volgens de letter niet aangetast, maar toch, het rechtsgevoel wordt aangetast. Als er met de bestuursaangelegenheden wordt gesold is niet pret tig. Spr. erkent dat Ged. Staten wel eens een betere kijk op de zaken hebben, dat ze de algemeene lijn gemeenteraad van Schagen heeft gedaan, mededeelen, moeten volgen, maar toch er dient een prettige sa- j dat hij verbgasd was over de nieuwe voorgestelde sa menwerking te komen. Die is er op het oogenblik j larisregeling, waar niet om was verzocht. Spr. wijst niet en om te trachten dat zij wel tot stand komt, is een provinciaal belang. Spr. wil niet geheel ingaan op de aanhangige sa larisregeling, maar wil toch wijzen op de pensioen regeling, waardoor een precedent zal worden gescha- er op, dat de levensomstandigheden niet zijn gewijzigd en als degene die mede aangewezen is om het belang zijner gemeente te behartigen, was spr. er over ont steld, dat Ged. Staten op deze wijze de gemeentebe grooting in de war sturen. Spr. wil overigens alleen zal hebben. Als aan de drie hoofdambtenaren: den burge meester, secretaris en ontvanger premievrij pensioen pen en die in de toekomst onaangename gevolgen dit nog zeggen, dat hij de regeling van de pensioenen zeer afkeurenswaardig vindt. Spr. zou het vreeselijk vinden, als hij zelf, de secretaris en de ontvanger geen pensioenbijdrage moesten storten en de mindere amb- wordt verleend, dan zal het, als straks ook de andere tenaren en de arbeiders de pensioenbijdrage wel ambtenaren om premievrij pensioen zullen verzoeken, moesten betalen. Dat is ongerijmd en wat zal het ge- zeer moeilijk vallen op die vraag neen te zoggen. volg wezen I Dat al die ambtenaren en arbeiders vrij Spr. acht dat ondérdeel van do regeling dan ook hetpensioen zouden krijgen en dat zou voor de ge breken van de traditie niet alleen, maar tevens inmeento een verschil aan uitgaaf worden van ruim strijd met de pensioenwet, waar deze bepaalt dat de (f3000. Niet alleen dus de veriiooging van tractemen- gemeente verhaal mag toepassen. Tot nu bepaalde ten daur is nog wel overheon te komen, al is de gemeenteraad het netto-salaris, doch straks zal het gewenscht er mee te wachten tot 1 Januari do gemeente zelf het verhaal op het pensioen moeten betalen. Het is van groot nut op deze zaak te wijzen en het is te betreuren, dat de medewerking van de verschillen de gemeenteraden niet grooter is. Iedereen Is tegen deze regeling, doch de tijd van voorbereiding is te kort, en zeer dikwijls heeft de meening gedomineerd: verzet tegen de voorgestelde regeling baat toch niet. Als echter de 28 gemeenteraden de actie tegen de regeling yoeren, geschiedt dat ook in het belang der andere 90 gemeenten en door de bezwaren ter ken nis te brengen van Ged. Staten, 'kunnen we trach ten een betere verhouding te scheppen en meer reke ning te doen houden met de autonomie der gemeente, de autonomie die indirect wordt aangetast. Spr. stelt zich voor dat een actie, op papier, toch den indruk zal vestigen, dat het niet don goeden weg opgaat en dat Ged. Staten zullen inzien dat meer rekening zal moeten worden gehouden met het pres tige van do gemeenteraden, met hunne gemotiveer de wenschcn. (Applaus.) De disou-ssiön. Hierna wordt aan de afgevaardigden gelegenheid gegeven hun meening kenbaar te maken en daarvan wordt in de eerste plaats gebruik gemaakt door den heer Heeringa, Oterleek. Deze is het volkomen eens met do door don voorzitter genoemde 2 punten. Ook z.i. komen Ged. Staton al op een zeer ongeschikten tijd met dezo rogeling, na de vaststelling der begroo ting. In hoofdzaak gaan do gemeentoraden accoord met do nieuwe regeling, omdat ze moonen dat verzet niet zal 'helpen. Dat is de dooddoener in vele gemeen ten geweest, maar door die veronderstelling mogen we ons niet laten leiden. Wo moeten trachten te be reiken wat wc kunnon, als het kan de regeling niet eerder to doen ingaan dan 1 Januari 21930, of, nog liever, niet eerder dan als de wet, regelende do finan- tieole verhouding tusschen rijk cn gemeenten, zal zijn aangenomen. Spreker is hot ook eens met wat door den voorzit- ter is gozogd over premievrij pensioen, we spreken hier voor hot recht van allen. Als de burgemeester, secretaris en ontvanger alleen premievrij pensioen ont vangen, is dat een groote onrechtvaardigheid. Spr. wijst hier ook op de onderwijzers, die, hoewel ze door tingen belangrijk worden overschreden. Waarom zijnl^6* rijk worden betaald, door de gemeente worden Ged. Staten dus niet met hun nieuwe regeling voor de vaststelling van de begrooting voor 1929 gekomen? Als do nieuwe rogeling eventueel 1 April ingaat, zal dat voor enkele gemeenten een meerdere uitgaaf van 12000, f3000 ft f5000 beteekenen. Een tusschcntijdsche belastingverhooging zal het gevolg moeten wezen of benoemd. Maar spr. zou de actie nog verder gevoerd willen zien. Voor kleine gemeenten n.1. zal het van groot bolang zijn als God. Staten konden besluiten wijziging in do classificatio te brongori en wol 'zoo dat do eerste klas wordt gevormd door gemeenten met 1 tot 1000 inwoners, de 2o klasse van 1001—2000 gemeenten raken met hun finantiën in moeilijk- inwoners on dus niet zooals wordt voorgesteld de le heden. In hoofdzaak is het dan ook tegen deze wijze klas tot 750, dc 2e klas van 751 tot 2000. De meeste van doen, dat het voeren van actie gemotiveerd is. kleine gemeenten zullen met spr.'s regeling gebaat Spr. stelt zidh niet voor dat we door de gezamenlijke zijn cn de adininistratio voor burgerlijken stand enz. actie Ged. St. zullen kunnen bewegen de ontwerp-rc-1 is niet veel meer of het is voor 750 of voor 1000 in geling terug te nemen of haar 1 Januari 1930 in wer- woners. Maar mot nadruk wijst spr. op de inconse- king te doon treden, maar dc actie dient toch te wor- quentio die Ged. Staten begaan met de voorgestelde den gevoerd, opdat Ged. Staten in het vervolg toch regeling voor de ontvangers, waar die eenige jaren iets meer rekening houden met de gemeenteraden, terug, toen de inning der belastingen overging naar Over de hoegrootheid van de betrokken salarissen het rijk, in salaris achteruit gingen. Spr. kan ook niet kan men verschillend denken, en het is niet altijd goedvinden dat bij deze regeling het maximum sala- goed de vaststelling aan de raden over te laten, met ris reeds wordt verkregen na 8 dienstjaren-. Spr. kan de schrielheid waarmee de gemeenteraden ze kunnen zich voorstellen dat dit wordt gedaan voor burge- vaststellen, dient rekening te worden gehouden en er meesters, die bijv. op eenigen leeftijd worden be.- Wordt wel eens te veel op finantieele moeilijkheden noemd, maar er worden oo;k tal van andere burge der gemeenten gelet. meesters benoemd. Spr. is er vierkant tegen dat het Een andere kwestie is, of het ambt van burge- maximum-salaris na 8 jaren wordt bereikt. Weester den geheelen mensch vergt. Blijkbaar niet, De heer Koster, Avenhorn, vindt het beter zich te waar dikwijls de burgemeester ook het ambt van bepalen tot de voorstellen van Ged. Staten en meent secretaris waarneemt, of de burgemeester het ambt dat we ons op een gevaarlijken weg begeven als we ven uit voor 2 of 3 gemeenten. En wanneer het ambt met andere voorstellen komen. Ook spr. oordeelt dat van burgemeester wel den geheelen mensch vroeg, dan het ambt van burgemeester over het algemeen geno- *°u deze nieuwe salarisregeling nog te laag wezen; men in do plattelandsche gemeenten niet den gehee- m verband met de levensomstandigheden en andere len mensch vraagt, cn uit dien hoofde is spr. tegen saken zou dan een salaris van f2500 k f3000 nog te de jaarwedde verhooging. Spr. vraagt zich af of het, 'aag wezen. Spr. wijst hier bijv. op de salarissen van om den burgemeesters dan een behoorlijk bestaan «e onderwijzers. te verzekeren, niet beter is kleinere gemeenten sa- Aan de hand hiervan is dus uitgemaakt dat het men te voegen. Wnbt niet vraagt den geheelen mensch. De Voorzitter wijst er op, dat wat de salarieering t Is niet de eerste keer dat Ged. Staten geen reke- betreft, men rekening moet houden met de grootte ning houden met de adviezen van den raad en zij van de gemeente. Om dit punt in 't geheel naar vo- i ?een rekening houden met wijziging van omstandig- ren te brengen, is moeilijk. We zouden bier onder- neden, die bijv. oorzaak 'kunnen zijn, dat een gemeen- scheid moeten maken tusschen plattelandsche en tus- je, eerst geplaatst in een hoogere klasse, na de wij- schen stedelijke gemeenten. De wijziging van klassi- der omstandigheden wederom in een lagere ficatie is ook moeilijk, er zijn altijd grensgevallen Klasse diende te worden geplaatst En hier moeten we en spr. meent dan ook dat de vergadering zich moei- glri!0^ tornen. De gemeenteraad kan het de plaat- lijk kan verdiepen in de vaststelling van een nieuw omstandigheden beoordeelen, zoowel het be- schema, van den functionnaris als dat van de gemeente. De heer Heeringa wil niet de salarieering aantas- .Pt gelooft niet, dat Ged. Staten het beter kunnen ten. Het salarieeren moet zoo geschieden, dat de per- jTjordeelsn dan de raden. En dat wekt een onaange- tonen met alle mogelijke activiteit en lust hun taak reert in de betrokken raden. Het is in het uit- vervullen. Een grenstreVking bij klassificatie is moei- M Q?üap tOwitfbt, ze ook een kop en we wonpen het, zegt spr. Dat 'heb ben we tweemaal beleefd, Daarom paeent spr. als we wat willen bereiken, cjr-ri moet er een deputatie naar Haarlem, De salarissen zijn te hoofr Weinig intellectaeelezu De heer De Vries, Harenkarspei, heeft tot heden in de besprekingen nog weinig beluisterd de meening, dat de salarisregeling op zichzelf te hoog wordt ge acht. Als regel bijna ziet men dat voor plattelandsche gemeenten voor de betrokken ambten menschen wor den aangesteld, die niet anders dan lager onderwijs hebben genoten. Intellectueel ontwikkelde menschen worden er niet verlangd. Harenkarspel had een bur gemeester met een salaris van f2000 en dat werd tus- schentijds f3000 en toen werd er op gewezen dat het ambt geen sinecure was, doch dat het den vollen mensch vereischte. Later werd de burgemeester ook burgemeester van Warmenhuizen en spr. heeft hem toen gevraagd, hoe hij het wilde inpikken om bij een volle dagtaak nog een dito waar te nemen. En bovendien een serie an dere functies nam hij er bij en die werden vervuld tot volle tevredenheid van de corporaties. Ged. Sta ten hadden nooit aanmerking, de gemeentenaren waren zeer met hun burgemeester ingenomen en dus concludeert spr. dat de functie niet den gehee len mensch vereischt. De burgemeesters komen dik wijls achter de koeien of de toonbank vandaan,en ze doen hun werk met eere. Dat kunnen we in onze omgeving zien en als de gemeente dan eens een burgemeester thuis krijgt gestuurd, een meester in de rechten of iets derge lijks, dan denken die maar direct uit zoo'n plaatsje een stadje te kunnen knijpen. In de gemeente Hareilkarspel hebben de burge meester en secretaris 2 jaar geleden f 500 verhooging gekregen. Thans bij de nieuwe salarisregeling zaHiet worden: voor den burgemeester, een halve, f3885. den secretarié-ontvanger f4800, plus pensioenbijdra ge, is pl.m. f5200, en daarbij dan een ontvanger, die, doordat het rijk de belastingen int half werk krijgt. Dus voor een halven burgemeester en een halven ontvanger dubbel salaris. Spr. heeft dat in den raad zijner gemeente een gekko streek genoemd en het werd niet goedgevon den een voorstel van zoo'n hoog collego, aldus te noemen. Spr. heeft er echter onkole wekon over na gedacht, maar spr. kan er geen andere benaming voor vinden, spr. blijft het van Ged. Staten een abnormale streek noemen. Voor de functies van burgemeester, secretaris en ontvanger moet Harenkarspei aanstonds f9500 be talen. In het adres van den Bond van Gemeente ambtenaren wordt gezegd, dat goede salarissen ge geven dienen te worden. Spr. is het daarmee eens, maar wijst er opnieuw op, dat het veelal betreft men schen die de gewone lagore school aan den binnen kant hebben gezion, en het dus niet betreft salaris sen van afgestudeerde menschen. Men kan nu wel een kikker opblazen, dat hij knalt als een cham- pagneflesch, maar hij blijft toch een kikker. En dan wordt er wel gezegd dat de burgemeester naar zijn stand moot leven, maar als wij moeten zorgen dat de burgemeester eon auto-tje kan rijden dan is toch het eind zoek, dan kunnen we wel de brandkast van de gemeonte ln het huis van den burgemeester zetten en tot hem zeggen: „haal maar uit." Als er een deputatie naar Haarlem gaat dient ge vraagd te worden naar de motiveering van het voor stel. Het indexcijfer van de laatste jaren beweegt zich in dalende lijn; de prestatie der ambtenaren is niet gewijzigd. Spr. herinnert er ook aan dat 3 jaar geleden werd voorgesteld door God. Staten het salaris van den ontvanger van f 900 op f 70Q te bren gen. De raad van Harenkarspei heeft het salaris op f900 gelaten, omdat geoordeeld werd dat verlaging niet gewenscht was, als «en salaris eenmaal op een bepaald bedrag is bepaald on de functionnaris zich daarop heeft ingericht. Nu ovenwei vragen Ged. Staten advies over een salaris van f1950. Er Is geen lijn in do voorstellen, ze worden blijkbaar meego- sleopt door do organisatie van de gemeente-ambte naren. Ilot kan geen voorstel wezen uit don koker van Ged. Staten zelf, Do hoer Vos, Huizen, wil Ged. 8taten vragen da regeling tejug te trekken en dan kunnen de ge meenten haar bij de begrooting in ernstige overwe ging nemen. Vooral do quaestie van vrij pensioen moot weg, want dat beteekent voor grootere ga- meenten zeer veel. De heer Koster, Avenhorn, wil, dat de commissie dan e:r,n uitvoerig schrijve richt tot (WA. Staten cn wijst op de niet gemotiveerde verhoog'ng «n de de putatie kan dan het schrijven mondeling toelichten. Spr. vraagt naar het aantal voor- en tegenstanders. Als er 90 vari de gemeenten tegen de nieuwe re geling is, dan wil epr. wel eene zien dat Ged. Sta ten zich houden aAn het advies van 10 D« Voorzitter wijst er op, dat Ged. Staten het Juiste aantal voor- en tegenstander* te weten komen. Ner gens wordt do regeling van harte aangenomen. Als de zekerheid bestond dat we iet* konden bereiken, zou het ovorgrooto deol der gomoenton wel achter ons zou staan. De Voorzitter stelt dsn voor, een deputatie te be noemen van 5 personen, die dan iri de eerste plaats erop zal aandringen, dat de datum van in werking treding wordt uitgesteld en dat getracht wordt voor de a,s. begrooting de zaak weer opnieuw aan de orde gesteld te krijgen. Verschillende stemmen hiertegen gaan op, die de regeling geheel ingetrokken wenschen te zien. De Voorzitter meent echter, dat de kan» van sla- Pi PUPPgen -in 't oog moet worden gehouden. We moeten Minister oordeelt dat de gemeenten erg voorzichtig rekening houden met de praktijk. En de taak der moeten zijn met deze nieuwe regeling. Wat bijv. de .commissie kan moeilijk vast worden omschreven, forensenbelasting betreft, voorheen was die zoo dat de .Het i» vooral de heer Groot. Schermerhorn, die woon-gemeente (het volle belastingbedrag ontving, de werkgemeente 1/3. Later is dat geworden de woonge- meente 2/3 cn de werkgemeente 2/3. De minister nu maar juist op do quaestie der pensioenen, zou spr. de aandacht van Ged. Staten willon vestigen. (Appl.) Een motie. Do heer Wit, Berkhout, stolt voor de volgende motio aan te nemen: Do gecombineerde vergadering van de navolgen de gemeenten; gehoord de besprekingen; van oordeel dat do thans aanhangige salarlsver- hooging voorgesteld door Ged. Staton, thans niet is: ten le. het gewonschte tijdstip, daar de meeste begrootingen reeds zijn vastgesteld; 2e. dat de voorgestelde verhoogingen voor vele gemeenten belastingverhooging tengevolge moet hebben; 3e. dat het voor vele gemeenten een moeilijk vraagstuk zal worden de hoogere functionnarissen premievrij pensioen te geven en de mindere amb tenaren niet, besluit deze motio ter kennis to brengen van God. Stgten dezer provincie. Nog'meerdere afgevaardigden verklaren zich togen de voorgestelde salarisregeling. De heer Boor, Huizen, meent dat men voorzichtig moet wezen met het aannemen van een motie. We moeten con algemeene lijn trekken en eerst dan onze houding bepalen. De heer Wit, Berkhout, zegt, dat het zijn bedoeling is te doen uitkomen: le. het ongewonschte tijdstip; 2e. dc belastingverhooging en ten 3e. de bezwaren te gen premievrij pensioen te doen uitkomen. Als 4e punt zou dan aan Ged. Staten kunnen worden ver zocht de regeling uit te stellen tot 1 Januari 1930. De voorzitter meent, dat hoewel we nu nog tasten naar een bepaalden voren, er een besluit moet worden genomen tot het voeren van actie, «n desnoods voort te zetten tot naar den Kroon. Wat het wachten op de nieuwe finantieele verhouding tusschen rijk en ge meenten beseft, hot tot stand komen van die rege ling, kan zeer lang duren. Na de a.s. verkiezingen kan het ontwerp wel weer veranderen. De actie zal een preventieve werking hebben, dunkt spr., want bij voorkomende gevallen zal er wel een grootere steun worden verkreger^ De heer Bakker, Oucfkarspel, meent dat juist een motie zeer veel resultaat kan opleveren. Spr. zou het laatste gedeelte van de motie er echter willen af nemen, omdat Ged. Staten wol zullen zeggen, dat do gemeenteraden het zelf in hun hand hebben of ze de overige ambtenaren al of niet vrij pensioen wil len geven. Maar spr. zou bij de motie willen voegen dat de regeling niet eerder dan 1 Januari 1930 dient in te gaan. Blijft de forensenbelastiiig bestaan? De heer Boor is, wat de betere finantieele verhou ding tusschen rijk en gemeenten betreft, erg pessi mistisch gestemd. Toevallig is het spr. bekend dat de zich met hand en tand tegen de regeling van Ged. Staten wil verzetten. Is het niet in Haarlem, dan in w/u. llLl Den Haag. Als het niet, gelukt, de regeling van de heeft een wijziging van zijn voorstel klaar, waarbij de ^iaan *-e krijgen, dan zullen Ged. Staten toch begrijp i J rtan fin! 7^1 forensenbelasting blijft bestaan en wel de woonge- meente de helft van de belasting en de werkgemeente ook de helft. Dat is een bevoordeeling van de groote1 pen, dat ze wat voorzichtiger met onze centen moe ten omspringen in den vervolge. De jhcer Boor, Huizen, raadt opnieuw aan, het "v. in.ni/. xsa.1. ia CX.II ujovwiuccjuis van ue Kiouw;. i„ gemeenten en van een nadere regeling zal, denkt vn{, Poe<^ vast te houden. Hui/en wil zich aan- spr., niet veel terecht komen. Als wij dus op deze - en w e 00r zaak willen wachten, geven we een wissel op dc1 eeuwigheid af. Willen we iets tastbaars, dan gelooft spr. dat we deze laatste 'kwestie links moeten laten liggen. De gemeente Huizen wil zich tenminste, ge zien wat zij weet, afzijdig houden. Wel wil spr. de inconsequentie ten opzichte van de salarieering der gemeente-ontvangers naar voren gebracht zien. Green motie, er zelf op af. De heer Groot, Schermerhorn, deelt mede, dat de salarisregeling voor zijn gemeente beteekent, dat ze f 3 per inwoner kost. Spr. gaat uitvoerig den toestand in zijn gemeente na, die verre van rooskleurig blijkt te zijn en waar de belasting zoo hoog is als in geen enkele gemeente in de omgeving. De motie acht spr. geen cent waard. Elke ambtenaar in Haarlem, zelfs de Commissaris, heeft een prullemand en dus je hand didhfknijpen cn dan laten vallen en de motie is in de dorzitter heeft gezegd. Tenslotte wordl dan goedgevonden dat de commis sie zal wijzen: lo. op de ontijdigheid van het indjenen van de nieuwe regeling en aangedrongen wordt op intrek ken, subsidiair uitstel; 2o. op de finantieele bèzwaren; 3o. op de pensioenkwestie-. 4o. op de a.s. regeling van de finantieele verhou ding tusschen rijk en gemeenten; 5o. op de inconsequentie wat de salarieregeling betreft van de gemeente-ontvangers. Na eenige bespreking wordt de deputatie samen gesteld uit de heeren C. Kramer, Zuidscharwoude, J. G. C. Maas, Hoogkarspel. C. Groot, Schermerhorn, J. Boor, Huizen, en S. J. de Vries, Harenkarspel. Zoo spoedig mogelijk zal een onderhoud bij Ged. Staten worden aangevraagd en van het onderhoud zal aan de betrokken gemeentebesturen en aan de pers een rapport worden gezonden. -- _a N°S enkele huishoudelijke.zaken worden bespro- prullemand verdwenen. Spr. vertelt de vergadering, ken en daarni dankt de Voorzitter voor de onder hoe de begrooting van Schormerhorn 4 maal heen vonden medewerking on spreekt don wensch uit, dat en terug is geweest, maar in Schermerhorn hebben de actie vrucht zal dragon.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 5