Scbager Courant WIE K I Radioprogramma Gratie voor misdadigers in de middeleeuwen Tweede Blad. Kostbare levens. GRATIS. Gedoopte en gestrafte kerkklokken. De rol van de Parijsche vrouw. Het paradijs der mannen. Het „verbidden" van een ter dood veroordeelde. Donderdag 21 Maart 1929. 72ste Jaargang. No. 8429. ZICH MET INGANG VAN 1 APRIL 1929 OPGEEFT ALS LEZER VAN DE öesx, cagafota «a ia&i ixuöBvvw D® oecdg» ba zigheid dl© de man op Rapa zich verwaardigt te dóen, is hengelen, maar hengelen ia daar ook geent werk, maar een ontspanning. De luiheid van de mannen ia zoo .groot en zoo'n afschuw hebben zij van iedere niet strikt noodzakelijke beweging dat zij niet eens zelfs het eten naar hun imond brengen. Heeft het etens- uurtje geslagen dan gaat de man naar d'en oever van een rivier en strekt zich daar behagelijk in het gras* uit. De vrouw verzorgt den maaltijd die overigens zeer eenvoudig is. Het bestaat uit kleine balletjes van de vruchten die op Rapa groeien, die de vrouw dan met groote behendigheid in den wijdopen mond van haar heer gemaal rmikt. Wee de vrouw die de balletjes niet 'goed werpt, zoodat ze niet in den mond van haar heer en meester terecht komen; het vergaat haar niet goed en zij onvangt (haar gerechte straf voor zulk een onver geeflijk misdrijf. Zooals men ziet, is' Rapa nog niet ge- heel rijp voor vrouwenemancipatie en zullen suffra gettes goed doen, om zich groote ergernis te besparen het eiland Rapa voorloopig nog niet als vacantie-ooixj te kiezen. SCHAGER COURANT, ONTVANGT DE NOG VERSCHIJ. NENDE NUMMERS VAN MRT. T>EB VOOR MILLIOENEN ZIJN VERZEKERD. IN VROEGER TIJDEN. In vroeger tijden werden dekerkklokken niet allen gedoopt, maar zij hadden ook peeten. Zoo hing in St. Laurence (Reading) een kerkklok die twee mannelijke en een vrouwelijke peet had. In Frankrijk echter be handelde men) de klokken in nog sterkere mate, alsof het menschen waren. Benoit verhaalt in zijn geschie denis van het ediot van Nantes, hoe de klok van de Protestantsche kapel te la Roebelle gegeeseld werd, omdat deze de ketters behulpzaam zou geweest zijn. Daarna werd de klok begraven en weder opgegraven, waarmede een symbool bedoeld werd, van de weder geboorte. Ten slotte werd de klok gedoopt eni door de gemeente aan eem naburige gemeente verkocht. Toen wreekte de klok zich echter over het aangedane on recht. Toen de bewoners van la Roohelle de betaling voor de klok van hun naburen eischten, weigerden deze en voeren als grond voor deze weigering aan, dat de klok een bekeerde Hugenoot waa en dat deze volgena een privilege uit die dagen, het recht had met de be taling van gekochte goederen drie jaren, ta wachten. De Engelsche maatschappij die de experimenten fi nanciert van den uitvinder der televisie, J. L. Baird, heeft zooeven' diens leven, verzekerd voor een enorm groot bedrag. Intusscheri zijn er dn Engeland buiten dien nog meer exorbitant hooge levensverzekeringen gesloten. In de Vereenigde "Staten echter wordt ook op dit gebied een record behaald. Het leven van den heer Hodman Wanaimaker, den bekenjden warenhulsbezitter I is verzekerd voor een .groot aantal millioenen. Veertden andere bekende en rijke Amerikanen zijn eveneens tegen zulk een bedrag verzekerd. De groote filmster ren nemen ook ln de levensverzekering een bélangrijike plaats in. Zoo is het leven vane John. Barryimore en Glo ria Swanson verzekerd tot een zeer sympathiek aantal millioenen. Dat van Norma Talmadge, hoewel iets min der, toch ook zeer hoog, terwijl nog vele andere film acteurs en actrices zich tot een zeer hoog bedrag lieten verzekeren. BESTAAT DE VROUWELIJKE SCHROOM NOG. De kunst om ze'aan te spreken. OP HET EILANDJE RAPA, IN DEN INDISCHEN OCEAAN. Een der eigenaardigste eilanden der wereld is het eiland Rapa in den Indischen Oceaan. Jean Dorsenne geeft dn een Fransoh tijdschrift een schitterende be schrijving van dit eiland dat volgens hem een waar paradijs voor mannen moet zijn. Het klimaat is een der gezondsten van de wereld; kokospalmen, vruchtboomen en. schitterende bloemen omgeven de oevers der meren die prachtige natuurlijke havens vormen. Geiten enj wilde zwijmen, leven tot groote vreugde der jagers in menigte op het eiland. De meren zijn rijk van vissollen voorzien en er zijn zooveel dat alle visch. onmogelijk gevangen kan worden. Rapa is het paradijs der mannen. Dik en vet liggen zij den geheelen dag in de zon en doen niets dan luieren, Rapa is eenig op de wereld. Rapa telt naar verhouding veel en veel minder mannen dan vrouwen; zoodat wanneer ergens, dan wel hier de man een groote kostbaarheid is. In alle cultuurstaten hebben de man- men de zeer slechte gewoonte hard te werken en daar bij een vrouw te onderhouden. De mannen hebben hier met, deze verouderde gewoonte eens en vooral gebroken. De toerist die op het eiland Rapa 'komt, zal tot zijn niet geringe verbazing zien, dat de mannen den ge heelen dag in de schaduw van, de boomen. liggen, ter wijl de vrouweni de cooosnooten plukken, oopra berei- Parijs staat als een gevaarlijke stad bekend. Ouders denken daarbij aan zoons en dochters, die ze er vrijla ten. Of de verleiding hier sterker is dan in ander© groote steden is een vraag, waarop het antwoord opon- blijve. In elk geval hult ze zich ln aangenamer vormen. Ergdenltende lieden voeren dit aan om met te meer nadruk tegen die verlokkingen te waarschuwen. Dat hier internationaal schuim tezamen vloeit is den Parijzenaars zelf en voornamelijk den politiemannen een doorn in het oog. Dit vuil etaleert zich niet ln den vollen dag. Men kan dames met kijk op het leven en ervaring verbazing hooren uitspreken over die reputatie Ik zie, zeggen ze, op den grooten boulevard aardige be scheiden meisjes, die door gedrag, noch houding aan iemand aanstoot geven. Ze zouden zusters van me kun nen zijn. Deze zusjes treden, het is niet anders, op met een ge mak en een aanpassingsvermogen, die vele sexegenoo- ten, althans in bepaalde landen, haar benijden. Maar deze reserve wordt niet in alle omstandigheden gehand haafd. In'het felle licht van internationaal bekende za len weten ze zich op andere manieren te laten kennen en in den nacht geven ze in zekere wijken nog meer van dien vrouwelijken schroom prijs. De vrouwelijke schroom, bestaat die eigenlijk nog? aldus de Parijsche correspondent van de N.R.C. De mo derne vrouw, de vrouw in het gemeen, kan in de we- j reldsteden dit beletsel evenmin meer lijden als lange I rokken en Me rest. Dit houdt niet in, dat het „zwakke" i geslacht zich brutaal op den voorgrond dringt of zich luidruchtig laat gelden. Maar de werkend© vrouw in de eerste plaats is aan zichzelf verplicht, zich, voorzoo- i ver' ze met hoofd en handen het'brood verdient, met den i man op één lijn te stellen. De uitvoering van die ver- j plichting behoeft niet ten koste van vrouwelijke eigen- schappen te gaan. Een ieder kan zich hier van de j waarheid overtuigen, zoowel in bureau als magazijn, wuals«l c*£ d® middel«A van cfjeaabaar vervoer, hier woonachtige landgenoot noteerde eens in deze zelfde rubriek, dat in den smook en het heïsche gerucht van het Gare du Nord de eene arbeidster, de andere af lossend bij reinigings- of dergelijken arbeid, haar kuste. Niettemin laat het toenemende aandeel van dè vrouw in het bedrijfsleven op haar geest en houding in het le ven sporen na. Die houding heeft de laatste jaren aan vastberadenheid gewonnen. Deze ontwikkeling gaat ge lijk op met een groeiend zakeninzicht en de verhouding van de technische belangstelling en bedrevenheid bij de vrouw. De ontwikkeling geldt voor alle trappen van het economische leven, waar de opdrachten gegeven zoo wel ais waar de initiatieven uitgevoerd worden. Gelijk overal is hier de positie van den man tegen over de vrouw gewijzigd. Men bemerkt meer en meer, dat de ega, die van haar heer gemaal de beslissingen verwachtte, tot het verleden behoort. In winkels, hotels en dergelijke was de vrouw al lang baas. Zij zat en zit er dikwijls aan de kas en gaat zoowel over den omgang met klanten of .bezoekers als over het flnantleele be stier. Dit alles kan als onherroepelijk tijdverschijnsel niet betreurd worden. De mannen moeten zich die kwet suren van hun eigenliefde laten welgevallen. Van hun kant laten ze allengs de vooze plichtplegingen vallen, j Het is makkelijk, ter demonstratie van eigen scherpzin- nigheid op de spreekwoordelijke Fransch© beleefdheid i die de machinerie van den vluchtigen omgang smeert j En zooals het behoiprt, blijken die betrekkingen zakelijk Daarmee hangt samen, dat vrouwen alleen zich hier j in alle omstandigheden makkelijk kunnen bewegen. Wie worden aangesproken, hebben dit in vele gevallen mw zichzelf te wijten. Ze loopen er naar, zijn opvallend ge kleed of van bijzondere uiterlijke aantrekkelijkheid. Maar naar verzachtende omstandigheden voor den op- j dringerigen man behoeft niet te worden gezocht. Men j moet erkenlnen, dat bepaalde dames, op wie voor het overige niet3 te zeggen valt, die oppervlakkige hulde- I betuigingen niet onwelgevallig zijn. De latijnsche man ziet die dingen anders. Hij rekent het zich tot zekere hoogte ten plicht, een lieftallige passante op meer of minder oirbare wijze zijn compliment te maken en hij bewijst den graad van die hulde door niet te appu- yeerenj, als hij niet slaagt. - Over de kunst van vrouwen aan te spreken ls ln het I Fransoh een geestig boekje vei-sdhenen. Den degelijken landgenoot kan het paradoxaal en uit den tijd klinken. I Voor Parijs is het dit stellig. Wij hier hebben tijd noch I gelegenheid, aan voorbij gangsters zooveel aandacht te wijden of hen te volgen* De mate der hinderlijkheid van dit volgen hangt van beiden af. In zoo ver is Parijs veilig, veiliger, naar dames me verzekeren, dan zekere j steden in het vaderland. Te veilig, naar het oordeel van vrouwen, die tot het ondernemende gilde behooren. Zij1 vreezen, dat de man j gevaar loopt, zijn plezier aan het schoone geslacht te j verliezen. Vandaar hun streven, dit plezier een beetje aan te wakkeren.'Daartoe bedienen ze zich, voorzoover de middelen het toelaten van een autotje. Ze bewegen j er zich makkelijker mee voort dan de anderen, op de beeneni en bovendien Ln het „sjieker". Als ze dan een eenzaam, jonkman zien, die in de termen valt om ln haar net zich te laten verstrikken, wel, dan knoop en ze een praatje aan. En de rest laat zich deuken, in geval de visch toehapt. Vrijdag 22 Maart 1929, 10.HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding. 10.20 HAMBURG (392) Gramophoonplaten. 11.— HUIZEN (336) Korte ziekendienst. 11.20 DAVENTRY (1563) Gramophoonplaten. 11.30 HUIZEN (336) Godsdienst-halfuurtje. 11.50 HAMBURG (392) Concert uit Hannover. 12.— HILVERSUM (1071) Politieberichten. 12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek 12.15 HUIZEN (336) Lunchmuziek. 12.25 LANGENBERG (462) Middagconcert 12.50 PARIJS (1765) Concert 12.50 DAVENTRY (1563) Orgelconcert. 1.15 HUIZEN (336) Gramophoonplaten. 1.20 DAVENTRY (1563) Lunchmuziek. 1.25 HAMBURG (392) Concert uit Bremen. 1.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert 2.05 HILVERSUM (1071) Schooluitzending. 2.45 HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten. 3.50 DAVENTRY (482) Orgelrecital. 4.— HUIZEN (336) Gramophoonplaten. 4.05 PARIJS (R1765) Concert 4.20 BERLIJN (475) Concert 4.20 DAVENTRY (482) Dansmuziek. ZONDERLING RECHT VOOR JONGE DOCHTER OF WEDUWE. Sterven of trouwen. In de N.R.Ct.'vertelt F. B. van het verleenen van gra tie aan misdadigers in de middeleeuwen. Zelfs tot in het begin der vorige eeuw, aldus schrij ver, werd naar onze tegenwoordige rechtsopvattingen al zeer zonderling en wreed reoht gesproken. Veelal ontbraken de geschreven wetten en was de justitie ver plicht tot het gewoonterecht haar toevlucht te nemen. Men strafte naar de plaatselijke gebruiken of zooals het in de gerichtssignaten van de schepenbanken is te lezen „naar de hoegrootheid der misdaad, naar het goed vinden der rechters en de statuten van de plaats". De rechterlijke macht handelde meestal al zeer despotiek en met de meest geruste consciëntie werden dikwijls op bloot vermoeden, de meest barbaarsche en willekeurig- ste straffen opgelegd. Van genade was meestal geen sprake. Zonderling was echter de wijze, waarop veroordeelden in de middeleeuwen soms gratie kregen. In 1483 stond te Bommel een dief reeds op de ladder, toen de schepenen en goede mannen voor hem baden en de amptman zich voor 25 Rijnsguldens liet componee- ren. Hiermee was echter de scherprechter niet tevre den, die wilde zijn salaris niet misloopen en dus moest de veroordeelde het ook met zijn beul op een accoord- je gooien, wat hij waarschijnlijk wel gedaan zal hebben, ondanks dat die middeleeuwsche scherprechters alles behalve goedkoop waren en er slag van hadden hun re keningen op te drijven. Dergelijke afkoopingen, zelfs van de doodstraf, kwamen nog al eens voor. Ook wer den bedevaarten als straf opgelegd en do verplichting om éenige honderden zielmissen te laten lezen of wel ©énige jaren lang alle Vrijdagen te vasten. Die veroor deelingen tot het doen van bedevaarten naar ver afgele gen plaatsen, van waar de veroordeelden een bewijs van de geestelijkheid moesten medebrengen, dat zij de plaats hadden bezocht, kwamen vroeger heel veel voor en werden in Gelderland eerst in 1622 door de staten bij plakkaat afgeschaft. Vele misdrijven werden gestraft met het afhouwen van de vuist, maar soms, wanneer de rechters zeer zacht gestemd waren, lieten ze den boosdoener ootmoe dig vergiffenis vragen in de kerk, waar hij met een brandende kaars moest verschijnen, aan welke kaars „een metaele vuist met synen naem daerop" moest han gen; „Zal voorts tot sijne coste binnen ses weken doen gieten een metaele vuist met een bijlken daarin, doende daerop sculperen syn naem ende doen hanghen hier in den vierscharen, openbaerliok ten aensien van een yege- lycken tot een eeuwige memorie" stond er dan in het vonnis. Dat was nu wel een enorme schande, maar zijn eigen vuist had de delinquent behouden en dat was wel wat waard. In vele gerechtszalen zag men zulke metalen vuisten met hun opschriften hangen, In de groote vierschaar van het Brugsche Vrije, waren zelfs koperen hoofden, waarvan de tongen 'met een ijzer doorboord waren. Zoo'n koperen hoofd ibeteekende dus dat de personen ter eere van wie het opgehangen was, zijn eigen (hoofd had mogen behouden en dus gratie gekregen had. Ofschoon het beulshandwerk meestal goed betaald werd, was 't allesbehalve een eerebaantje en waren er niet altijd liefhebbers voor te vinden. In zoo'n geval pro fiteerde een veroordeelde er wel eens van. Hij kreeg gratie maar tevens zijn aanstelling als scherprechter. Een van de zonderlingste manieren waarop een mis dadiger gratie kon krijgen, was wel het zoogenaamde „verbidden". Een jonge dochter of weduwe kon het le ven van een veroordeelden misdadiger redden, indien zij zich bereid verklaarde met hem te trouwen. Zij moest dan op de plaats der strafoefening komen en ten aan- hoore van alle aanwezigen haar verklaring afleggen. Het zullen wel meestal jonge en knappe boosdoeners zijn geweest, die van dezen maatregel geprofiteerd heb ben. In ieder geval waren de gehuwden van dit voor recht uitgesloten. Collot d'Escury schrijft den oorsprong van het „ver bidden" toe aan den invloed der katholieken kerk, om dat deze het huwelijk als een bijzonder heilige hande ling beschouwde en een dergelijke sacrementeele ver bintenis steeds wenschte te bevorderen. Intusschen sohijnt slechts zeer zelden van dit recht gebruik ge maakt te zijn. Meestal verzette de overheid er zich te- gen. In 1582 had een soldaat, een zekere Vincent Claesz, die op het slot te Muiden in garnizoen lag, een collega van hem, Henrich, om het leven gebracht. Vincent was een ruwe klant en het was maar gelukkig voor de be woners van Amstelland en Gooiland, dat de justitie hem wist te vangen. Na een tijdje op 't slot van Abcoude in I verzekerde bewaring gezeten te hebben, werd de man i naar Utrecht gevoerden door het Hof ter dood veroor deeld. i Waarschijnlijk omdat hij een boerenjongen uit Vree- wijk was en ook om zijn jeugdigen leeftijd, kregen eeni- ge burgers uit Utrecht medelijden en trachtten hem te redden. Een jonge vrouw werd overgehaald zijn dood te „verbidden", maar de Utreohtsoke regeering was daar heelemaal niet van gediend. Uit de notulen der Ge deputeerde Staten, de dato 9 Februari 1583 blijkt, ^elke middelen zij toepaste, om te beletten ,dat Vincent Claesz zijn straf zou ontloopen. „Die Raatsbeer Bruxeïlis ende Ruysch hebben ver- thoont, hoe dat er een vrouwspersoon toegemaeckt ende verwillicht is, in meyninghe Vincent Claesz. van Vree- lant, die van dagbe geexcu teert soude werden, op of voor 't scavot te verbidden, nyet tegenstaende haer ende de vrienden van de voorn. Vincent 't selve bij den hove afgeslaghen is, dat sy daerom besorcht waren, dewille het marctdach ls, dat duur 't bycomen van de voorn, vrouwe een beroerte soude moghen ontstaen, versoe^ kende advys van mijnheeren, of men, omdat het marct- dach Is, de executie ophouden sal tot een ander dach, lof dat mijn heeren middelen souden willen adviseren, daarmede de oproerte soude moghen voorcomen wor den. Op welcke remonstrantie gedelibereert wesende, ls geresolveert, dat mijn heer die Schout de toegemaect vrouwspersoon ende die vrienden in zijn kamerken ont bieden en de aldaer behouden sal, ter tyt toe d'executie gedaen sal zijn, ende dat burgemeesters die hopman, die de wacht heeft, als ook Peter Vos ontbieden zullen, ten eynde sij met haer volok, in geval van enighe beroerte op haer post willen, sijn." Die Utrechtsche overheid wist er wel raad mee. Ze liet doodeenvoudig de trouwlustige juffrouw en de [vriendjes van den veroordeelde, eenlgë uren voor de executie, bij den Schout komen, die ze dan maar wat aan den praat moest houden, totdat Vincent Claesz goed en wel gehangen was. Van een gelukkig huwelijk I's dus in dit geval niets gekomen. De bruid kreeg geen gele genheid haar bruigom te „verbidden." Evenmin als de Utrechtsche schoone had vijf jaar later de Leidsche ongehuwde dame, van edele afkomst, succes, toen zij poogde den chevalier du Maulde van den dood te redden. De chevalier was officier en had zijn veroordeeling te wijten aan een muiterij te Leiden, die eén gevolg was van de woelingen tusschen den aan hang van Leicester en diens tegenstanders. Hij had al tijd den Staat trouw gediend en de algemeene opinie te Leiden was, dat de magistraat veel te streng was ge weest en dat zelfs Alva niet zoo zou gehandeld hebben. Vooral juffrouw Uytenbroek, trok zich het lot van den armen du Maulde bijzonder aan. 4J0 MOTALA Qcocwrt é.30 HILVERSUM (1071) Rustpoos gereserveerd flóör de N.SE. 4.50 DAVENTRY (1563) Orkestmuziek. 5.— HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten, 5.— HUIZEN (336) Vooraviondooincert. 5.05 LANGENBERG (462) Kamermuziek. 5.20 BRUSSEL (509) Concert 5.20 HAMBURG (392) Concert. 5.30 HILVERSUM (1071) Spreekuur van den radio dokter. 6.HILVERSUM (1071) Tijdsein en dinermmziek. 6.20 HAMBURG (392) Concert (voortzetting). 6.40 HUIZEN (1852) Spr.: Pater Magister Alb. C. Doodkorte O. P, Onderw.„Over het Nationale", 6.50 BRUSSEL (509) Concert. 0.50 BRUSSEL (509) Concert, 8.60 DAVENTRY (482) Concert. 7.— HUIZEN (1862) Spr. Pater Qulrlnus O. M.: „Het Apostolaat ter zee." 7.05 PARIJS (R.1765) Gramophoonplaten. 7115 HILVERSUM (1071) Radiocuirsua Onderwijl fonds voor de Binnenvaart. 7.20 BERLIJN (475) Dudtsche volksliederen). 7.20 KALUNDBORG (1153) „Jepiht.- Oratorium (van Handel. 7.20 BRUSSEL (509) Graonophoonmuziek. 7.20 HAMBURG (392) „Der Tag des Buches" roet muziek. 7.35 KUIZEN (1852) V.P.R.O.-avond. 7.46 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 8.-+- HILVERSUM (1071) Tijdsein en daarna lezing dooT prof. B, G. Elsscher: Wat wij hebben te ver wachten van de uitbarsting van de Krakatau, 8.35 BRUSSEL (609) Concert. 8.40 HILVERSUM (1071) Concert met medewerking van de liedertafel „Zang en Vriendschap". 8.50 PARIJS (R1765) Concert. 10.HILVERSUM (1071) Persberichten van Vaz Dias. 10.10 HILVERSUM (1071) Aansluiting aan Theater Carré te Amsterdam. 17e Stedenkennismakings- avond. Concert door omroeporkest o.l.v. Nico Treep. Solisten Hélène Cals, sopraan, Lotti Mus- keri|QSleurs, sopraan, Paul Pul, ibar. 10.35 DAVENTRY (482) Dansmuziek. 10.40 DAVENTRY (1563) Vocaal concert en daarna verrasslngsnumaner. 10.50 HAMBURG (392) Dansmuziek. 11.20 DAVENTRY (482) Dansmuziek. 11.35 DAVENTRY (1563) Dansmuziek. Zaterdag 23 Maart 1929. 10.— HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding. 10.20 HAMBURG (392) Gramophoonplaten. 11.30 LANGENBERG (462) Gramophoonplaten. 11.50 HUIZEN (336) Godsdienstig halfuurtje. 12.— HAMBURG (392) Concert uit Hannover. 12.— HILVERSUM (1071) Politieberichten. 12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. 12.15 HUIZEN (336) Lunchmuziek. 12.25 LANGENBERG (462) Middagconcert. 12.50 PARIJS (R1765) Dansmuziek. 1.15 HUIZEN (336) Gramophoonplaten. 1.20 DAVENTRY (1563) Lunchmuziek. 2.— HILVERSUM (1071) Filmmuziek uit Theater Tuschdnskl. 2.50 KALUNDBORG (1158) Namiddagconcert. 2.50 MOTALA (1365) Populair concert uit Malmö. 3.— .HUIZEN (336) Kinderuurtje. 3.20 DAVENTRY (482) Opera Madame Butterfly. 3.50 BERLIJN (475) Concert 4.— HILVERSUM (1071) Italiaansche le» voor be ginners. 4.05 PARUS (R.1765) Dansmuziek. 4.30 HILVERSUM (1071) Italiaansche les voor gevor derden. 4.50 DAVENTRY (482) Concert. 4.50 HAMBURG (392) Concert 5— HILVERSUM (1071) Fransch voor beginners. 5.05 LANGENBERG (462) Vesperconcert. 5.20BRUSSEL (509) Dansmuziek. 5.30 HUIZEN (336) Gramophoonplaten. 5.30 HILVERSUM (1071) Fransch voor gevorderden. 6.— HILVERSUM (1071) Tijdsein en dinermuziek. 6.30 HUIZEN (1852) Spr.: Mr. V. G. G. H. Dubols: „Het Landibouworediet". 6.45 HILVERSUM (1071) Duitsche les voor beginners. 6.50 HUIZEN (1852) Katholieke berichten. 7.— HUIZEN (1852) Engelsch voor beginner». 7.05 DAVENTRY (482) Concert 7.05 PARIJS (R.1765) Gramophoonplaten. 7.15 HILVERSUM (1071) Dultsch voor gevorderden* 7.20 BERLIJN (475) „Der Hofnarr" Operette. 7.20 LANGENBERG (462) Vroolijke avond, daarna nieuws en dansmuziek. 7.20 BERN (4J1) Concert Hij had immers den staat steeds zoo trouw gediend en dan, hij was een edelman, hij was jong en knap. Was 't wonder dat de juffrouw medelijden kreeg en hem gaarne haar hand vilde schenken? Maar de ma gistraat was van die tusschenkomst heelemaal niet ge diend en evenals de Utrechtsche heeren gedaan hadden kreeg de .joffrou" nul op 't rekwest, toen zij ootmoedig verzocht den veroordeelde te mogen afbidden en om haar de gelegenheid te ontnemen ten aanhoore van het volk haar verzoek op de strafplaats te herhalen, belette men, haar aanwezig te zijn. Du Maulde stierf als een misdadiger en juffrouw Uytenbroek moest ongehuwd blijven. De gevallen waarin dit middel om gratie te verkrijgen succes had, zijn dus uiterst schaarsch, althans in de zestiende eeuw. Wellicht dat dit vroeger wel het geval is geweest, anders zou' het toch dwaasheid geweest zijn, dat men het destijds algemeen als voldoende beschouw de om een doodstraf te doen vernietigen dat een jonge maagd zich aanbood den veroordeelde tot man te ne» In het Descriptium Uibis Rheno-Trajecinae deelt de Utrechtsche geschiedschrijver Arnold van Buche (1565 1641) echter een geval mee, waarin nog in 1598 zoo'n afbidding met succes bekroond was. Het betrof natuurlijk een schoonen, krachtigen jon gen man, die zich als krijgsman had onderscheiden, maar die zich, ondanks dat, aan,verschillende misdaden had schuldig gemaakt en dus veroordeeld was om met den koorde gestraft te worden tot de dood erop volgde. De man had buiten de Weerdpoort gewoond en al zijn buren, vooral de vrouwen, trokken zich zijn lot aan en poogden hem te redden. Eerst hielden de rechters zich doof en de veroordeelde werd dan ook naar het Vree burg geleld, waar de beul en zijn knechts hem in ont vangst namen en alles in gereedheid brachten om het slachtoffer volgens de regelen der kunst op te knoopen De ladder stond al tegen de galg, de strop was gereed, de veroordeelde gekneveld. Er was heel wat volk op de been en onder het zingen van den lijkzang is het dood stil op het groote plein. Nauwelijks is het gezang ten einde en zal de man de ladder beklimmen of een jonge schoone maagd van nauwelijks achttien jaren, wier ha ren als een bruid met een bloemenkrans getooid zijn, loopt naar voren en verzoekt, volgens het recht aan hare sekse geschonken, om vergiffenis voor den veroor deelde, dien zij bereid is tot echtgenoot te nemen. Even was er een beetje consternatie, maar de rechters waren blijkbaar goed gemutst en het woord „genade" wordt gesproken. Nu liet men er ook geen gTas over groeien en nadat een psalm gezongen was en de rechters den bevrijde nog wat ernstige vermaningen hadden gege ven, werd het huwelijk door denzelfden geestelijke, wien taak het geweest was hem tot den dood voor te bereiden, voltrokken, terwijl de gebeden van de verza melde toeschouwers zich met dat van den geestelijke vereenigen „Het spelletje eindigde daarmede" zegt de geschied schrijver, „dat de knechts van den scherprechter in de handen klapten."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 5