Binnenlandsch Nieuws. De overwintering der bijen. Een geheimzinnige auto te Amsterdam. De spoorwegen en de yorst-periode. Vechtpartij bij een bokswedstrijd. Het Oceaanschip „Europa" in brand. Amokmaker aan boord ran een schip. Gemengd Nieuws. De Middellandsche zeereis van de Graf Zeppelin. Ernstigs aanvaring op de Noordzee. BILLY BOO. •worden. De heer Raat wil entre nous den heer Doorn wel nader Inlichten, De heer HooU acht het gewenacht te 't Zand een maxi mum snelheid te bepalen voor automobielen en motorrij wielen. De heer Nannls zegt, dat hij vele malen deze zaak heeft besproken, en nooit veel steun ondervond bij den heer Hooij. Nu de heer Hpoij la verhuisd, blijkt hij de situatie te zien. Dat doet spr. genoegen. De Voorzitter zegt dat B. en W. het zullen bespreken. In de practijk schijnt een verzoek om langzaam te rij den meer resultaat te hebben. Hierna sluiting. ONDANKS DE STRENGE VORST ALGEMEEN GOED. Men schrijft aan de N.R.Ct.: De overwintering der bijen ls niettegenstaande de strenge vorst over het algemeen goed geweest. De koude als zoodanig doet geen kwaad, mits de bijen rustig bin nen blijven. Schijnt de zon op korven met het vlieggat in het midden dan worden de bijen, al is de tempera tuur te laag, naar bulten gelokt, vliegen wat rond en zetten zij zich dan neer in. de «ohaduw o£ op den be vroren grond, da n verstijven zij en worden zij onmach tig weer naar binnen te gaan. Ik zag dit op 2 Februari een kouden zonnigen dag, den volgenden morgen lagen zeer vele verstijfde bijen voor den stand. Waar de stan den gesloten waren voor Invallend zonlicht kwam dit niet voor. Het zachter weer na begin Maart leverde vele dagen op, waarop de bijen uit konden vliegen, zoodat de roer, die hier en daar voorkwam, tot stilstand is geko men.' Vele volken hebben reeds wat broed en de eerste pollen werden reeds binnen gedragen. De bloemen zijn laat dit jaar; maar het sneeuwklokje, het leverbloempje de els, de voorjaasheide enz. beginnen toch te bloeien Bijvoeren is voor veel volken hoog noodig, want de win tervoorraad voedsel is sterk ingeteerd en dracht van beteekenis is voor einde April niet te verwachten. KIND TE VONDELING GELEGD. ïn een aanval van melancholie. Zondagmorgen ontdekten inwoners van Harmeien, dat op het R.K. Kerkhof aldaar een kindje van naar schatting een jaar oud, te vondeling was gelegd. Het had den geheeien nacht buiten doorgebracht en was dan ook verkleumd, toen het door de politie werd opgenomen. Al spoedig bleek, dat het toebehoorde aan een vroegere bewoonster van Harmeien, een gehuwde vrouw, die thans in Utrecht woont. De Utrechtsche recherche heeft haar voor den burge meester geleid. Uit do raededeelingen van haar man viel af te leiden, dat de vrouw vaker last heeft van melancholie en vooral in het voor- en najaar neigin gen vertoont te gaan zwerven. DOODGEREDEN. Gistermorgen 1b aan den Verlengden Heereweg te Gro nlngen bij het oversteken van het rijwielpad naar den weg ter hoogte van den Esaerweg, op do gren» van Groningen on Haren, de heer P. Takens uit Onnen, dlo op een rijwiel was gezeten, door een tot nu toe onbe kende auto aangereden) met het gevolg, dat hij onmid dellijk werd gedood. edhlp nu de terugreis ls begonnen. Om 8 uur '6 avonds bevond het zich al weer 7ö K.M. ten Westen van Ghaza en ongeveer 50 K.M. ten Noorden van El Arisch aan de Egyptische Oostkust. TE WATER GEREDEN. Maandagavond is de heer Pothaar, uit Heerenveen, die door den mist niet zag dat de brug te Oudeschoot geopend was, met zijn auto in het Tjongekanaal gere der, Met behulp van den brugwachter konden de heer Pothaar en zijn verloofde zich redden. De scheepvaart was tot gistermorgen .10 uur gestremd. HULPGEROEP VAN EEN VROUW. NA DEN LEIDSCHEN STADHUISBRAND. Brandkast uit depuinhoopen te voorschijn gehaald. Op eenige punten van de stad is gisternacht een auto gesignaleerd, waarin blijkbaar vreemde dingen gebeurden, die tot dusverre nog niet vastgesteld zijn. Èen politicagent van het bureau Stadhouderskade, die op de Weteringschans ter hoogte van de kruising Vijzelgracht surveilleerde, nam een groen gelakten auto waar. Van den wagen, die met groote snelheid reed, stonden de portieren open. Een vrouw, die zich in den auto 'bevond, riep luidkeels om hulp. De agent, die de provincieletter H zag, vermoedde dat de wagen zijn weg in zuidelijke richting zou nemen, liep naar den politiepost Ferdinand Bolstraat en belde het bu reau Admiraal de Ruijterweg op met het verzoek den auto, indien hij daar passeerde, te willen aanhouden. Dat was om 4.07. Om bij half vijf, toen de bezetting van het bureau Admiraal de Ruijterweg daar toezicht hield, naderde plotseling uit de richting van de stad een zeer snel rijdende auto. De wagen was onmogelijk tegen te hou den. In het voorbijgaan werd op verschillende punten groene kleur had, de provincieletter H droeg en dat door vier politieagenten geconstateerd, dat de auto een een per portieren, het rechter, openstond. Ook werd gehoord, dat een vrouw riep: Help, ik word vermoord, of: Help, ik wordt ontvoerd. Men «meent bovendien een tweede vrouw in den wa gen gezien te hebben. Het nummer kon niet genoteerd worden. Eenige agenten trachtten nog op de fiets den wa gen wiens koplichten fel brandden, na te zetten, doch deze wa3 spoedig uit het gezicht verdwenen. Als vaststaand kan worden aangenomen, dat de auto op den Haarlemmerweg is terechtgekomen. Of hij dezen gevolgd heeft is intusschen de vraag. Eeni- gen tijd na het passeeren op den De Ruyterweg heeft de politie ter hoogte van Sloterdijk een vrachtrijder aangehouden. Deze verklaarde op den Haarlemmer weg geen auto te zijn tegengekomen, zoodat de mo gelijkheid niet is uitgesloten, dat de wagen een der zijwegen is ingeslagen. Van de omliggende plaatsen word goenerlei be richt ontvangen. Mogelijk is,- dat men hier te doen heeft met een misplaatsten grap: ook zou hot kun nen, dat het hier het vervoer van een zenuwpatiënte betrof, of dat misdrijf in het spel is. Om bij halfvijf werd de auto op den Admiraal de Ruyterweg gezien, zoodat vastgesteld kan worden, dat hij regelrocht van de Weteringschans naar het Westelijk deel van Amsterdam is doogegaan. Tel. Uit de puinhoopen van het afgebrande Leidsche stadhuis is thans te voorschijn gehaald de brand kast van gemeentewerken, waarin zich f1500.—be vond. Zij is overgebracht uaar het politiebureau, waar de inhoud zal worden onderzocht. Het bleek,, dat de inhoud geheel verkoold was. Gistermiddag hebben eenige experts van de Neder- landsche Bank uit Amsterdam ter plaatse een on derzoek ingesteld. De uitslag van dit onderzoek, dat- uit den aard der zaak slechts zeer voorloopig is ge weest, was niet ongunstig. Verder waren er in de kast tien gouden tientjes, welke wel geschroeid, doch overigens intact gebleven waren. De verkoolde bankbiljetten zijn thans tot verder onderzoek naar Amsterdam overgebracht. DE FILOSOOF. (Moustique.) Wanneer zul je dit hout eens gaan tokken? ïk dacht zoo, alsdat het toch Brandhout la es of dat ik het dan niet meteen kon aansteken? DOOR ZIJN SCHOONZOON BESTOLEN. Iemand te Eindhoven ontdekte Maandag, dat er f2000 aan bankbiljetten aan zijn kas ontbrak. Daar er geen sporen van inbraak aanwezig waren, viel de verdenking op don inwonenden schoonzoon. Toen deze heden van een reis naar Amsterdam terug gekeerd, werd hij gearresteerd. De mian heeft be kend. Het geld werd teruggevonden op de heide on der Eindhoven, waar hij het verborgen had. ZWAVELAFZETTINGEN. Uit New York wordt gemeld: Naar verluidt zijn reusachtige nieuwe zwavelaf- zettingen ontdekt bij den vulkaan Tuscana, in de buurt van Galama, in Chili. Men schat, dat daar 20.000.000 ton vrijwel zuivere zwavel in den krater zijn afgezet. EEN GRATIFICATIE VOOR HET PERSONEEL. De directie der Ned. Spoorwegen heeft een dienstor der uitgevaardigd, waarin zij o.a. zegt: De achter ons liggende weken hebben door de felle vorst, de vele zieken en het drukke goederenvervoer, van een groot deel van het personeel, zoowel hoog- als laaggeplaatsten, extra-inspanning en meer werk gevor derd. Men heeft zich die over het algemeen niet slechts getroost, doch met ijver en toewijding zijn zwaardere taak verricht en daaraan danken wij het, dat de dienst nog uitgevoerd is kunnen worden op de wijze, waarop dit is geschied. Wij stellen er prijs op, daarover onze waardeering uit te spreken. Aan het personeel dat in het tijdvak van 11 Februari tot en met 10 Maart 1929 onder RD.V,-verband werk zaam was en door genoemde omstandigheden meer werkzaamheden heeft verricht, zal een gratificatie wor den uitgekeerd, varieerend tusschen 1 en 4 dagen loon. van. touwen, aan boord hesche® Nauwelijks drie minuten nadat de laatste man gered was, verdween de „Venetia" in de diepte. De beman ning had alles moeten achterlaten en dankt het leven hoofdzakelijk aan de kalme zee. De „Batavier1, die op weg was van Hamburg nnar Rotterdam, heeft veel schade aan den steven, welke geheel ls ingedrukt De boot 5s gisternacht te Rotterdam aangekomen. De bemanning van de ,Venetia" is overgebracht. raar het Deutsch Seemansshoim enj later per trein naar Stettin vertrokken. RUIM 100 GEWONDEN. Te Chicago is liet Maandagavond bij eon bokswed strijd fl-usschcn een blanke en oen neger tot een ern stige vechtpartij gekomen. De negers trokken partij voor hun rasgenoot, toen deze overwonnen werd ver klaard en het kwam tot een verwoed handgemeen, waarbij ruim 100 personen gewond werden. Onder de toeschouwers ontstond een paniek, daar men eerst meende, dat er een gevecht tusschen twee vijandelijke benden van misdadigers ontbrandde. De politie kwam tenslotte met een groote macht opzetten en arresteer de meer dan 100 vechtersbazen, waarna de zaal ont ruimd werd. ZINSVERBIJSTERING, Men meldt uit Berlijn: Te Vesene in Zweden he6ft een 2S-jarige vrouw in een aanval van zinsverbijstering haar twee dochtertjes van 5 en 3 jaar en een zoontje van 1 jaar in een groo- ten waterketel verdronken. Het vaartuig als verloren beschouwd. Het vaortuig als verloren beschouwd. Een passagier vermoord en anderen gewond. EEN BIOSCOOPSCHANDAAL. Twee directeuren en twee geëmployeerden in hechtenis genomen. Uit Praag wordt gemeld: De politie heeft hier een groote zwendelzaak met toe gangskaarten tot bioscopen aan het licht gebracht, waardoor de eigenaar van eenige bioscopen alsmede de gemeente Praag en de staat een aanzienlijke schade heb ben geleden, welke in de honderdduizenden kronen moet lcopen. Twee bioscoopdirecteuren en twee employé's zijn aangehouden. BOVEN JAFFA EN JERUZALEM. Wolft meldt uit, Frledrichshafen: Volgens draadlooze berichten van de Garf Zeppelin is het luchtschip om vijf uur over Jaffa gevlogen en om half zeven over Jeruzalem. Reuter meldt uit Jeruzalem: Even na zeven uur kon men het luchtschip uit de verte in Jeruzalem zien. De Zeppelin ging eerst naar het Z.-Westen en daarna naar het Westen. Uit het Z.-Wes- ten vloog het gevaarte over de stad. Uit het huis van den gouverneur werd een begroeting uitgezonden, waarop de Zeppelin antwoordde. Het laatste bericht meldt, dat de maatschappij te Friedrichshafen bericht heeft ontvangen, dat het lucht- Aneta meldt uit Soerabaja: Een amokmaker aan boord van het stoomschip der K. P. M. „De Klerk", liggende to Laboean Hadjo (ei land Lombok) stak een inlandschen scheepskok en een inlandschen passagier overhoop. Vervolgens stak hij den gezagvoerder van dat schip Ch. J. van der Meyden in den rug en bracht bovendien den tweeden stuurman W. J. Butteling een ernstige verwonding toe. De toestand van laatstgenoemde is echter niet zorgwekkend. De amokmaker zelf word neergeslagen en diens toestand is zeer ernstig. Het ,;Soer. Hdbl." van 25 Maart verneemt nog om: trent de amokpartij aan boord van de „De Klerk" van de Kon. Paketvaart Maatschappij op de reede van Laboeanhadji, dat een Timoereesch matroos een in landschen passagier vermoordde, vervolgens den in landschen kok wonden toebracht en den gezagvoer der en den eersten en den tweeden stuurman verwon dingen toebracht. Dc gezagvoerder werd in den rug gestoken. De eerste stuurman 'kreeg een diepe fcap- wond in den arm en de tweede stuurman een gevaar lijke messteek in den buik. De gewonden werden over gebracht aan boord van de „Van Riebeeck", die den- zelfden morgen om negen uur te Soerabaja verwacht werd. EEN GAS-COMPRESSOR ONTPLOFT. In het station te Brandenburg aan de Havel is een gascompressor door onbekende oorzaak in de lucht gevlogen. Twee arbeiders zijn. door steekvlam men ernstig gewond, .een hunner levensgevaarlijk. Te Hamburg is gistermorgen op de scheepswerf van de firma Blohm en Vos een groote brand uitgebroken op het nieuwe Lloy-schlp Europa, groot 46000 ton. Het voorschp staat in vlammen. Gisterochtend om 11 uur was de brand op de Europa (■nog steeds niet gebïuscht. De brandweer neemt, naast het blusschlngswerk, maat regelen om te verhinderen, dat het schip omslaat. Wolff meldde gistermorgen: De brand op de Europa is reeds vannacht om drie uur uitgebroken. De sterke Wind deed het vuur snel om zich heengrijpen. De geheelo Haimbui-gsohe brandweer tó onvermoeid bezig om den brand te bestrijden, die echter mot onverminderde hevigheid voortwoedt. Dikke rook wolken stijgen uit (het schip op. Vermoedelijk ifl do brand ln de koelkamer ontstaan. In den loop van den ochtend breidde het vuur zich van het voorschip uit naar het midden- en achterschip, Het vuur in het achterschip heeft men blijkbaar later kunnen beperken. Tegef?*elf uur Stegen zeer dikke rook wolken uit het voor- en middenschip op en door ver scheidene patrijspoorten kon men ook de vlammen bin nen in het schip zien. Van tijd tot tijd moest de brandweer rieh beperken tot het bestrijden van het vuur van buiten af. Door de enorme massa's water, die in het schip gespoten wer den, begon het schip langzamerhand sterk naar stuur boordszijde over te hellen. e In allerijl werden toen de pompen en drijvende spui ten verwijderd om niet bij het omslaan van het schip verpletterd te worden. Men hoopt echter, dat het gevaar voor het omslaan geweken is, daar het schip aan de stuurboordzijde op den grond ligt. i Door de groote hitte zijn de ijzeren reelings en' de I schotten in het schip verbogen. Aan den buitenkant van jhet schip zijp nog geen -bijzondere beschadigingen te zien. Of en wanneer men erin slagen zal het vuur mees- I ter te worden en of het mogelijk zal zijn om het schip to herstellen is thans nog niet te zeggen. DUITSCH STOOMSCHIP GEZONKEN. De geheel© bemanning gered. 1 >4. Maandagmorgen, ongeveer zeven uur is, tijdens den dikken mist op 20 mijl beoosten het vuurschip Ter- schelllngerbank het 842 bruto register tona groot© Duitsche vrachtschip „Venetia" van de rederij Kunst- mann 'uit Stettin met eenJ lading oud ijzer op weg van Londen naar Hamburg aangevaren door het stoom schip „Batavier I". De mist was zóó dik, dat de kapitein van do „Vene tia" de .Batavier I" pas zag, toen deze 150 meter van zijn -boot af was .en recht er op toekwam. HJoewel beide schepen op halve kracht voerenen onmiddellijk met volle kracht achteruit werd gevaren, ramde de „Bata vier I" het Duitsche schip aan stuurboord ter hoogte 'van ruim 2 met zulk een kracht, dat een groot gat ontstond. Op de „Batavier" werd gelukkig terstond bemerkt, dat het aangevaren schip in nood verkeerde. Daarom liet de kapitein zijn schip zoo spoedig mogelijk weer bij de „Venetia" komen, die toen reeds sterk dagzij maakte. De bemanning, die elf koppen telde, namelijk de kapitein Max Zlmmermann uit Lübeck, de le stuur man, twee machinisten, drie matrozen en twee stokers konden, doordat de boeg van de „Batavier" in het door de aanvaring gemaakte gat werd gezet, op dit schip overgegaan, dank zij de .tegenwoordigheid van geest van de Hollanders, die de schipbreukelingen met behulp „Waarheen zal onze tocht ons voeren", Vroeg Billy, toen hij den tuin verliet, „Willen we maar gaan1 wandelen!, Rednelb," „Neen," zei Redneb, „dat doen we niet." Wij nemen een aardig beestje, Mijn beste Billy Boe, Wat zou denken, Jerry, 'Van «en jongen kaangarosF' „Ja, een kangaroe zal me lijken^ Ik zoo'n beest ,wel aardig vind. Jjk zal d'amulet maar wrijven, 't Beest loopt harder dan 'n hazewind." 3Sn nauw'lijks had hij uitgesproken, Of de kangaroe stond gereed. Vooruit op het dier gesprongen, 33c nog veel aardiger plekje» weet," Wélke vsmuatnaw* bwródt BtUy eon voort Brandstichting da oorzaak t Talrijke geruchten over de oorzaak van den brand doen do ronde. Onbegrijpelijk ls hoe de l.-rarvï zich swe snel heeft kunnen, uitbreiden. Men vermoedt da* de brand is aangestoken; ook wordt beweerd, cat de brand weer ven de werf van de firma Blohm en. Vos niet di rect de Hamburgsche brandweer heeft gealarmeerd, doch eerst gepoogd heeft den brand met eigen middelen te blusschen. Dit alles is echter niet te controleeren. Nog nooit heeft zulk een groote brand op oen schip in de haven van Hamburg gewoed. De aangerichte schade. De Berliner Zeitung a. M. merkt, nopens de kwestie wie de schade van den brand zal hebben te betalen op, dat de Nord-Deutsche Lloyd het schip nog niet overge nomen had. De verantwoording en de schade komen dus op rekening van de werf van de firma Blohm en Vos. De firma heeft zich voor de materieele schade hoofdzakelijk door herverzekering gedekt. De directe schade ls desondanks nog buitengewoon groot. Het schip was nog miet geheel gereed, maar men kan aannemen, datode machines reeds gemonteerd waren. De waarde van het afgewerkte schip zou ongeveer 50 miljoen mark bedragen hebben. Het bestuur van de Nord Deutsche Lloyd heeft onmiddellijk twee technische directeuren naar Hamburg gestuurd, terwijl de andere leden van het bestuur in een vergadering bijeenkwamen, welke tegen den middag nog voortduurde. Hij hoeft ons toch niet zoo duidelijk de massa waterkracht die we verspillen te de* monstreerenl (Vliegende Bl&tter), Bet schip niet meer te redde®, iV\D. verneemt d.d. gisteren uit Hamburg: Tegen twaalf uur hedenmiddag lag de „Europa" reeds met het eerstedek tot aan den naam onder water. De eerste vernielingen heeft do brand in het binnen schip aangericht, waar al het ijzerwerk is kromgetrok ken of geheel gesmolten. In het voorschip woedt het vuur nog onverminderd voort. Door de luiken en openingen in den buitenwand ziet men neg de laaiende vlammen, terwijl een dikke geel-witte rook over de geheele omgeving ligt. Het staat thans vaat, dat van het reusachtige schip absoluut niets meer te redden valt. Het is nog niet zeker, hoeveel personen, bij het uitbtreke» van den brand aan boord werkzaam waren. Men» weet daarom ook nog niet met zekerheid, of bij de snelle uitbreiding van het vuur geen menschenr levens in gewaar zijn gekomen of te betreuren) zijn. Bijl het blusschlngswerk móesten twee brandweerlieden naar een ziekenhuis worden, overgebracht- Wat er nog van het schip over is, is volkomen on bruikbaar, verbogen en, doorgesmolten. De in middel- i lijn 17 meter breede schoorsteenen zijn aan de .water- i zijde doorgebrand. Men hoopt de machines en de ketels i nog voor een deel te kunnen, redden. Alle binnenkomen- I de schepen, worden bij den. haveningang aangehouden, j met het verzoek, hun scheepstoluschapparaten ter be- schikking te stellen. Volgens een later binnengekomen Wolffhericht rivn het achterdeel van het schip, zoowel als alle machines en ketels gespaard gebleven. Tengevolge van de bij het blusschen van »den brand gebruikte watermassa ïs de diepgang van, het schip skjo verlaagd, dat dit than» aan den grond ligt Gevaar j voor kapseizen van het schip ia ssiét,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 6