Binnenlandsch Nieuws.
De overwintering der bijen.
Een geheimzinnige auto te Amsterdam.
De spoorwegen en de yorst-periode.
Vechtpartij bij een bokswedstrijd.
Het Oceaanschip „Europa" in brand.
Amokmaker aan boord ran een schip.
Gemengd Nieuws.
De Middellandsche zeereis van de
Graf Zeppelin.
Ernstigs aanvaring op de Noordzee.
BILLY BOO.
•worden.
De heer Raat wil entre nous den heer Doorn wel
nader Inlichten,
De heer HooU acht het gewenacht te 't Zand een maxi
mum snelheid te bepalen voor automobielen en motorrij
wielen.
De heer Nannls zegt, dat hij vele malen deze zaak
heeft besproken, en nooit veel steun ondervond bij
den heer Hooij. Nu de heer Hpoij la verhuisd, blijkt hij
de situatie te zien. Dat doet spr. genoegen.
De Voorzitter zegt dat B. en W. het zullen bespreken.
In de practijk schijnt een verzoek om langzaam te rij
den meer resultaat te hebben.
Hierna sluiting.
ONDANKS DE STRENGE VORST
ALGEMEEN GOED.
Men schrijft aan de N.R.Ct.:
De overwintering der bijen ls niettegenstaande de
strenge vorst over het algemeen goed geweest. De koude
als zoodanig doet geen kwaad, mits de bijen rustig bin
nen blijven. Schijnt de zon op korven met het vlieggat
in het midden dan worden de bijen, al is de tempera
tuur te laag, naar bulten gelokt, vliegen wat rond en
zetten zij zich dan neer in. de «ohaduw o£ op den be
vroren grond, da n verstijven zij en worden zij onmach
tig weer naar binnen te gaan. Ik zag dit op 2 Februari
een kouden zonnigen dag, den volgenden morgen lagen
zeer vele verstijfde bijen voor den stand. Waar de stan
den gesloten waren voor Invallend zonlicht kwam dit
niet voor. Het zachter weer na begin Maart leverde vele
dagen op, waarop de bijen uit konden vliegen, zoodat de
roer, die hier en daar voorkwam, tot stilstand is geko
men.' Vele volken hebben reeds wat broed en de eerste
pollen werden reeds binnen gedragen. De bloemen zijn
laat dit jaar; maar het sneeuwklokje, het leverbloempje
de els, de voorjaasheide enz. beginnen toch te bloeien
Bijvoeren is voor veel volken hoog noodig, want de win
tervoorraad voedsel is sterk ingeteerd en dracht van
beteekenis is voor einde April niet te verwachten.
KIND TE VONDELING GELEGD.
ïn een aanval van melancholie.
Zondagmorgen ontdekten inwoners van Harmeien,
dat op het R.K. Kerkhof aldaar een kindje van naar
schatting een jaar oud, te vondeling was gelegd.
Het had den geheeien nacht buiten doorgebracht en
was dan ook verkleumd, toen het door de politie werd
opgenomen. Al spoedig bleek, dat het toebehoorde
aan een vroegere bewoonster van Harmeien, een
gehuwde vrouw, die thans in Utrecht woont. De
Utrechtsche recherche heeft haar voor den burge
meester geleid. Uit do raededeelingen van haar man
viel af te leiden, dat de vrouw vaker last heeft van
melancholie en vooral in het voor- en najaar neigin
gen vertoont te gaan zwerven.
DOODGEREDEN.
Gistermorgen 1b aan den Verlengden Heereweg te Gro
nlngen bij het oversteken van het rijwielpad naar den
weg ter hoogte van den Esaerweg, op do gren» van
Groningen on Haren, de heer P. Takens uit Onnen, dlo
op een rijwiel was gezeten, door een tot nu toe onbe
kende auto aangereden) met het gevolg, dat hij onmid
dellijk werd gedood.
edhlp nu de terugreis ls begonnen. Om 8 uur '6 avonds
bevond het zich al weer 7ö K.M. ten Westen van Ghaza
en ongeveer 50 K.M. ten Noorden van El Arisch aan de
Egyptische Oostkust.
TE WATER GEREDEN.
Maandagavond is de heer Pothaar, uit Heerenveen,
die door den mist niet zag dat de brug te Oudeschoot
geopend was, met zijn auto in het Tjongekanaal gere
der, Met behulp van den brugwachter konden de heer
Pothaar en zijn verloofde zich redden. De scheepvaart
was tot gistermorgen .10 uur gestremd.
HULPGEROEP VAN EEN VROUW.
NA DEN LEIDSCHEN STADHUISBRAND.
Brandkast uit depuinhoopen te voorschijn gehaald.
Op eenige punten van de stad is gisternacht een
auto gesignaleerd, waarin blijkbaar vreemde dingen
gebeurden, die tot dusverre nog niet vastgesteld zijn.
Èen politicagent van het bureau Stadhouderskade,
die op de Weteringschans ter hoogte van de kruising
Vijzelgracht surveilleerde, nam een groen gelakten
auto waar. Van den wagen, die met groote snelheid
reed, stonden de portieren open. Een vrouw, die zich
in den auto 'bevond, riep luidkeels om hulp. De agent,
die de provincieletter H zag, vermoedde dat de wagen
zijn weg in zuidelijke richting zou nemen, liep naar
den politiepost Ferdinand Bolstraat en belde het bu
reau Admiraal de Ruijterweg op met het verzoek den
auto, indien hij daar passeerde, te willen aanhouden.
Dat was om 4.07.
Om bij half vijf, toen de bezetting van het bureau
Admiraal de Ruijterweg daar toezicht hield, naderde
plotseling uit de richting van de stad een zeer snel
rijdende auto. De wagen was onmogelijk tegen te hou
den. In het voorbijgaan werd op verschillende punten
groene kleur had, de provincieletter H droeg en dat
door vier politieagenten geconstateerd, dat de auto een
een per portieren, het rechter, openstond. Ook werd
gehoord, dat een vrouw riep: Help, ik word vermoord,
of: Help, ik wordt ontvoerd.
Men «meent bovendien een tweede vrouw in den wa
gen gezien te hebben. Het nummer kon niet genoteerd
worden.
Eenige agenten trachtten nog op de fiets den wa
gen wiens koplichten fel brandden, na te zetten,
doch deze wa3 spoedig uit het gezicht verdwenen.
Als vaststaand kan worden aangenomen, dat de
auto op den Haarlemmerweg is terechtgekomen. Of
hij dezen gevolgd heeft is intusschen de vraag. Eeni-
gen tijd na het passeeren op den De Ruyterweg heeft
de politie ter hoogte van Sloterdijk een vrachtrijder
aangehouden. Deze verklaarde op den Haarlemmer
weg geen auto te zijn tegengekomen, zoodat de mo
gelijkheid niet is uitgesloten, dat de wagen een der
zijwegen is ingeslagen.
Van de omliggende plaatsen word goenerlei be
richt ontvangen. Mogelijk is,- dat men hier te doen
heeft met een misplaatsten grap: ook zou hot kun
nen, dat het hier het vervoer van een zenuwpatiënte
betrof, of dat misdrijf in het spel is.
Om bij halfvijf werd de auto op den Admiraal de
Ruyterweg gezien, zoodat vastgesteld kan worden,
dat hij regelrocht van de Weteringschans naar het
Westelijk deel van Amsterdam is doogegaan. Tel.
Uit de puinhoopen van het afgebrande Leidsche
stadhuis is thans te voorschijn gehaald de brand
kast van gemeentewerken, waarin zich f1500.—be
vond. Zij is overgebracht uaar het politiebureau,
waar de inhoud zal worden onderzocht.
Het bleek,, dat de inhoud geheel verkoold was.
Gistermiddag hebben eenige experts van de Neder-
landsche Bank uit Amsterdam ter plaatse een on
derzoek ingesteld. De uitslag van dit onderzoek, dat-
uit den aard der zaak slechts zeer voorloopig is ge
weest, was niet ongunstig. Verder waren er in de
kast tien gouden tientjes, welke wel geschroeid,
doch overigens intact gebleven waren. De verkoolde
bankbiljetten zijn thans tot verder onderzoek naar
Amsterdam overgebracht.
DE FILOSOOF.
(Moustique.)
Wanneer zul je dit hout eens gaan tokken?
ïk dacht zoo, alsdat het toch Brandhout la es
of dat ik het dan niet meteen kon aansteken?
DOOR ZIJN SCHOONZOON BESTOLEN.
Iemand te Eindhoven ontdekte Maandag, dat er
f2000 aan bankbiljetten aan zijn kas ontbrak. Daar
er geen sporen van inbraak aanwezig waren, viel
de verdenking op don inwonenden schoonzoon. Toen
deze heden van een reis naar Amsterdam terug
gekeerd, werd hij gearresteerd. De mian heeft be
kend. Het geld werd teruggevonden op de heide on
der Eindhoven, waar hij het verborgen had.
ZWAVELAFZETTINGEN.
Uit New York wordt gemeld:
Naar verluidt zijn reusachtige nieuwe zwavelaf-
zettingen ontdekt bij den vulkaan Tuscana, in de
buurt van Galama, in Chili. Men schat, dat daar
20.000.000 ton vrijwel zuivere zwavel in den krater
zijn afgezet.
EEN GRATIFICATIE VOOR HET PERSONEEL.
De directie der Ned. Spoorwegen heeft een dienstor
der uitgevaardigd, waarin zij o.a. zegt:
De achter ons liggende weken hebben door de felle
vorst, de vele zieken en het drukke goederenvervoer,
van een groot deel van het personeel, zoowel hoog- als
laaggeplaatsten, extra-inspanning en meer werk gevor
derd. Men heeft zich die over het algemeen niet slechts
getroost, doch met ijver en toewijding zijn zwaardere
taak verricht en daaraan danken wij het, dat de dienst
nog uitgevoerd is kunnen worden op de wijze, waarop
dit is geschied. Wij stellen er prijs op, daarover onze
waardeering uit te spreken.
Aan het personeel dat in het tijdvak van 11 Februari
tot en met 10 Maart 1929 onder RD.V,-verband werk
zaam was en door genoemde omstandigheden meer
werkzaamheden heeft verricht, zal een gratificatie wor
den uitgekeerd, varieerend tusschen 1 en 4 dagen loon.
van. touwen, aan boord hesche®
Nauwelijks drie minuten nadat de laatste man gered
was, verdween de „Venetia" in de diepte. De beman
ning had alles moeten achterlaten en dankt het leven
hoofdzakelijk aan de kalme zee.
De „Batavier1, die op weg was van Hamburg nnar
Rotterdam, heeft veel schade aan den steven, welke
geheel ls ingedrukt
De boot 5s gisternacht te Rotterdam aangekomen.
De bemanning van de ,Venetia" is overgebracht. raar
het Deutsch Seemansshoim enj later per trein naar
Stettin vertrokken.
RUIM 100 GEWONDEN.
Te Chicago is liet Maandagavond bij eon bokswed
strijd fl-usschcn een blanke en oen neger tot een ern
stige vechtpartij gekomen. De negers trokken partij
voor hun rasgenoot, toen deze overwonnen werd ver
klaard en het kwam tot een verwoed handgemeen,
waarbij ruim 100 personen gewond werden. Onder de
toeschouwers ontstond een paniek, daar men eerst
meende, dat er een gevecht tusschen twee vijandelijke
benden van misdadigers ontbrandde. De politie kwam
tenslotte met een groote macht opzetten en arresteer
de meer dan 100 vechtersbazen, waarna de zaal ont
ruimd werd.
ZINSVERBIJSTERING,
Men meldt uit Berlijn:
Te Vesene in Zweden he6ft een 2S-jarige vrouw in
een aanval van zinsverbijstering haar twee dochtertjes
van 5 en 3 jaar en een zoontje van 1 jaar in een groo-
ten waterketel verdronken.
Het vaartuig als verloren beschouwd.
Het vaortuig als verloren beschouwd.
Een passagier vermoord en anderen gewond.
EEN BIOSCOOPSCHANDAAL.
Twee directeuren en twee geëmployeerden in
hechtenis genomen.
Uit Praag wordt gemeld:
De politie heeft hier een groote zwendelzaak met toe
gangskaarten tot bioscopen aan het licht gebracht,
waardoor de eigenaar van eenige bioscopen alsmede de
gemeente Praag en de staat een aanzienlijke schade heb
ben geleden, welke in de honderdduizenden kronen moet
lcopen. Twee bioscoopdirecteuren en twee employé's zijn
aangehouden.
BOVEN JAFFA EN JERUZALEM.
Wolft meldt uit, Frledrichshafen:
Volgens draadlooze berichten van de Garf Zeppelin is
het luchtschip om vijf uur over Jaffa gevlogen en om
half zeven over Jeruzalem.
Reuter meldt uit Jeruzalem:
Even na zeven uur kon men het luchtschip uit de
verte in Jeruzalem zien. De Zeppelin ging eerst naar het
Z.-Westen en daarna naar het Westen. Uit het Z.-Wes-
ten vloog het gevaarte over de stad.
Uit het huis van den gouverneur werd een begroeting
uitgezonden, waarop de Zeppelin antwoordde.
Het laatste bericht meldt, dat de maatschappij te
Friedrichshafen bericht heeft ontvangen, dat het lucht-
Aneta meldt uit Soerabaja:
Een amokmaker aan boord van het stoomschip der
K. P. M. „De Klerk", liggende to Laboean Hadjo (ei
land Lombok) stak een inlandschen scheepskok en
een inlandschen passagier overhoop. Vervolgens stak
hij den gezagvoerder van dat schip Ch. J. van der
Meyden in den rug en bracht bovendien den tweeden
stuurman W. J. Butteling een ernstige verwonding
toe. De toestand van laatstgenoemde is echter niet
zorgwekkend. De amokmaker zelf word neergeslagen
en diens toestand is zeer ernstig.
Het ,;Soer. Hdbl." van 25 Maart verneemt nog om:
trent de amokpartij aan boord van de „De Klerk" van
de Kon. Paketvaart Maatschappij op de reede van
Laboeanhadji, dat een Timoereesch matroos een in
landschen passagier vermoordde, vervolgens den in
landschen kok wonden toebracht en den gezagvoer
der en den eersten en den tweeden stuurman verwon
dingen toebracht. Dc gezagvoerder werd in den rug
gestoken. De eerste stuurman 'kreeg een diepe fcap-
wond in den arm en de tweede stuurman een gevaar
lijke messteek in den buik. De gewonden werden over
gebracht aan boord van de „Van Riebeeck", die den-
zelfden morgen om negen uur te Soerabaja verwacht
werd.
EEN GAS-COMPRESSOR ONTPLOFT.
In het station te Brandenburg aan de Havel is
een gascompressor door onbekende oorzaak in de
lucht gevlogen. Twee arbeiders zijn. door steekvlam
men ernstig gewond, .een hunner levensgevaarlijk.
Te Hamburg is gistermorgen op de scheepswerf van
de firma Blohm en Vos een groote brand uitgebroken
op het nieuwe Lloy-schlp Europa, groot 46000 ton.
Het voorschp staat in vlammen.
Gisterochtend om 11 uur was de brand op de Europa
(■nog steeds niet gebïuscht.
De brandweer neemt, naast het blusschlngswerk, maat
regelen om te verhinderen, dat het schip omslaat.
Wolff meldde gistermorgen:
De brand op de Europa is reeds vannacht om drie
uur uitgebroken. De sterke Wind deed het vuur snel om
zich heengrijpen. De geheelo Haimbui-gsohe brandweer tó
onvermoeid bezig om den brand te bestrijden, die echter
mot onverminderde hevigheid voortwoedt. Dikke rook
wolken stijgen uit (het schip op. Vermoedelijk ifl do
brand ln de koelkamer ontstaan.
In den loop van den ochtend breidde het vuur zich
van het voorschip uit naar het midden- en achterschip,
Het vuur in het achterschip heeft men blijkbaar later
kunnen beperken. Tegef?*elf uur Stegen zeer dikke rook
wolken uit het voor- en middenschip op en door ver
scheidene patrijspoorten kon men ook de vlammen bin
nen in het schip zien.
Van tijd tot tijd moest de brandweer rieh beperken
tot het bestrijden van het vuur van buiten af. Door de
enorme massa's water, die in het schip gespoten wer
den, begon het schip langzamerhand sterk naar stuur
boordszijde over te hellen. e
In allerijl werden toen de pompen en drijvende spui
ten verwijderd om niet bij het omslaan van het schip
verpletterd te worden. Men hoopt echter, dat het gevaar
voor het omslaan geweken is, daar het schip aan de
stuurboordzijde op den grond ligt.
i Door de groote hitte zijn de ijzeren reelings en' de
I schotten in het schip verbogen. Aan den buitenkant van
jhet schip zijp nog geen -bijzondere beschadigingen te
zien. Of en wanneer men erin slagen zal het vuur mees-
I ter te worden en of het mogelijk zal zijn om het schip
to herstellen is thans nog niet te zeggen.
DUITSCH STOOMSCHIP GEZONKEN.
De geheel© bemanning gered.
1 >4.
Maandagmorgen, ongeveer zeven uur is, tijdens den
dikken mist op 20 mijl beoosten het vuurschip Ter-
schelllngerbank het 842 bruto register tona groot©
Duitsche vrachtschip „Venetia" van de rederij Kunst-
mann 'uit Stettin met eenJ lading oud ijzer op weg van
Londen naar Hamburg aangevaren door het stoom
schip „Batavier I".
De mist was zóó dik, dat de kapitein van do „Vene
tia" de .Batavier I" pas zag, toen deze 150 meter van
zijn -boot af was .en recht er op toekwam. HJoewel beide
schepen op halve kracht voerenen onmiddellijk met
volle kracht achteruit werd gevaren, ramde de „Bata
vier I" het Duitsche schip aan stuurboord ter hoogte
'van ruim 2 met zulk een kracht, dat een groot gat
ontstond.
Op de „Batavier" werd gelukkig terstond bemerkt,
dat het aangevaren schip in nood verkeerde. Daarom
liet de kapitein zijn schip zoo spoedig mogelijk weer
bij de „Venetia" komen, die toen reeds sterk dagzij
maakte. De bemanning, die elf koppen telde, namelijk
de kapitein Max Zlmmermann uit Lübeck, de le stuur
man, twee machinisten, drie matrozen en twee stokers
konden, doordat de boeg van de „Batavier" in het door
de aanvaring gemaakte gat werd gezet, op dit schip
overgegaan, dank zij de .tegenwoordigheid van geest
van de Hollanders, die de schipbreukelingen met behulp
„Waarheen zal onze tocht ons voeren",
Vroeg Billy, toen hij den tuin verliet,
„Willen we maar gaan1 wandelen!, Rednelb,"
„Neen," zei Redneb, „dat doen we niet."
Wij nemen een aardig beestje,
Mijn beste Billy Boe,
Wat zou denken, Jerry,
'Van «en jongen kaangarosF'
„Ja, een kangaroe zal me lijken^
Ik zoo'n beest ,wel aardig vind.
Jjk zal d'amulet maar wrijven,
't Beest loopt harder dan 'n hazewind."
3Sn nauw'lijks had hij uitgesproken,
Of de kangaroe stond gereed.
Vooruit op het dier gesprongen,
33c nog veel aardiger plekje» weet,"
Wélke vsmuatnaw* bwródt BtUy eon voort
Brandstichting da oorzaak t
Talrijke geruchten over de oorzaak van den brand
doen do ronde. Onbegrijpelijk ls hoe de l.-rarvï zich swe
snel heeft kunnen, uitbreiden. Men vermoedt da* de
brand is aangestoken; ook wordt beweerd, cat de brand
weer ven de werf van de firma Blohm en. Vos niet di
rect de Hamburgsche brandweer heeft gealarmeerd,
doch eerst gepoogd heeft den brand met eigen middelen
te blusschen. Dit alles is echter niet te controleeren.
Nog nooit heeft zulk een groote brand op oen schip
in de haven van Hamburg gewoed.
De aangerichte schade.
De Berliner Zeitung a. M. merkt, nopens de kwestie
wie de schade van den brand zal hebben te betalen op,
dat de Nord-Deutsche Lloyd het schip nog niet overge
nomen had. De verantwoording en de schade komen
dus op rekening van de werf van de firma Blohm en
Vos. De firma heeft zich voor de materieele schade
hoofdzakelijk door herverzekering gedekt. De directe
schade ls desondanks nog buitengewoon groot.
Het schip was nog miet geheel gereed, maar men kan
aannemen, datode machines reeds gemonteerd waren.
De waarde van het afgewerkte schip zou ongeveer 50
miljoen mark bedragen hebben. Het bestuur van de
Nord Deutsche Lloyd heeft onmiddellijk twee technische
directeuren naar Hamburg gestuurd, terwijl de andere
leden van het bestuur in een vergadering bijeenkwamen,
welke tegen den middag nog voortduurde.
Hij hoeft ons toch niet zoo duidelijk de
massa waterkracht die we verspillen te de*
monstreerenl (Vliegende Bl&tter),
Bet schip niet meer te redde®,
iV\D. verneemt d.d. gisteren uit Hamburg:
Tegen twaalf uur hedenmiddag lag de „Europa" reeds
met het eerstedek tot aan den naam onder water.
De eerste vernielingen heeft do brand in het binnen
schip aangericht, waar al het ijzerwerk is kromgetrok
ken of geheel gesmolten.
In het voorschip woedt het vuur nog onverminderd
voort. Door de luiken en openingen in den buitenwand
ziet men neg de laaiende vlammen, terwijl een dikke
geel-witte rook over de geheele omgeving ligt.
Het staat thans vaat, dat van het reusachtige schip
absoluut niets meer te redden valt. Het is nog niet
zeker, hoeveel personen, bij het uitbtreke» van den
brand aan boord werkzaam waren.
Men» weet daarom ook nog niet met zekerheid, of
bij de snelle uitbreiding van het vuur geen menschenr
levens in gewaar zijn gekomen of te betreuren) zijn. Bijl
het blusschlngswerk móesten twee brandweerlieden
naar een ziekenhuis worden, overgebracht-
Wat er nog van het schip over is, is volkomen on
bruikbaar, verbogen en, doorgesmolten. De in middel-
i lijn 17 meter breede schoorsteenen zijn aan de .water-
i zijde doorgebrand. Men hoopt de machines en de ketels
i nog voor een deel te kunnen, redden. Alle binnenkomen-
I de schepen, worden bij den. haveningang aangehouden,
j met het verzoek, hun scheepstoluschapparaten ter be-
schikking te stellen.
Volgens een later binnengekomen Wolffhericht rivn
het achterdeel van het schip, zoowel als alle machines
en ketels gespaard gebleven.
Tengevolge van de bij het blusschen van »den brand
gebruikte watermassa ïs de diepgang van, het schip
skjo verlaagd, dat dit than» aan den grond ligt Gevaar
j voor kapseizen van het schip ia ssiét,