DE „TROIS PIECES,
»- iT ,nmmimmmm
•-v<|lf*/"."i» -Jl.- -V 'V -
1. Jeanne heeft zich een zeer origineel
ensemble gekozen. De rok ls uit wit crêpe de
chlne met roode moezen en geheel geplis-
seerd. De shawl ls uit dezelfde stof als de
rok gekozen. Jumper en manteltje zijn in
roode jersey, gegarneerd met stiksels in grof
witte zijde.
Benoodigd: Witte crêpe: 3 M. in 1 M. Roode
jesey: 2.50 M. in i.40 M.
2. Henrlette heeft de voorkeur gegeven
aan pastelblauwe jersey. Ronde plooien geven
van voren de verlangde wijdte aan den rofc.
De casaque is geïncrusteerd met 2 breede
chevrons in twee tinten blauw. Deze kleuren
herhalen zich op den shawl, welke zij om
den hals geknoopt heeft.
Benoodigd: 4.50 M. in 1.40 M. breed.
3. Willie heeft een trois pièces in gele
kasha. De rok is geheel geplisseerd. Het
bovenlijf heeft lange mouwen, terwijl het
manteltje dat zij daarover draagt, geen mou
wen heeft. Beide zijn gegarneerd met een
wit en zwart zijden galon. Op den schouder
draagt zij witte en zwarte bloemen.
Benoodigd 4.50 M. in 1.40 M.
4. Tenslotte Helena. Haar ensemble is in
natuurlijke kasha. De rok heeft over den ge-
heelen omtrek platte plooien, de casaque en
het manteltje zijn gegarneerd met ingezette
stukken, de eerste heeft aan het middel een
peau de suède ceintuur, het tweede op den
schouder 'n geel met zwarte bloemgarneering
Benoodigd: 4.50 M. in 1.40 M. breed.
HET KIND IN PARIJS.
In alle Parijsche parken en tuinen en
er zijn er vele! overal spelen kinderen.
Het loopen op de grasperken is dusdanig
veroorloofd, dat het aan de Hollandsche
bezoekers bijna als zoodanig voorkomt. En
wanneer er soms iets in de. groote parken
aan volwassenen verboden is, zoo is dat aan
de kinderen toch toegestaan. Kinderen mo
gen in Parijs op de banken staan, door hek
ken kruipen of er overheen klimmen. Zij
mogen ballen in bloemperken werpen en
bloemen plukken. Spartaansche principes
om de kinderen op te voeden, huldigt de
Franschman geenszins.
In den Jardirr du Luxembourg, in de Champs
Elysées en in de Tuilerieën, overal kan men
de kleine bonte tenten zien, waarin de pop
penkast vertoond wordt. Op lage banken zit
ten de toeschouwers, kleine meisjes, als dames
met handschoenen en mooie hoedjes, terwijl
kleine ridderlijke knapen hunne dames met
volkomen beleefdheid en onberispelijke ma
nieren behandelen. Het is als een voorspel
voor hun optreden in de groote wereld. De
gratie in hare bewegingen, in hare houdin
gen, kortom in het geheele wezen dezer jonge
meisjes is precies dezelfde als die van hare
jonge moeders. De Fransche kinderen heb-'
ben een gemak van beweging als de volwas
sen menschen. Dat is minder een ras-aan
gelegenheid als wel meer het gevolg van de
liefderijke en warme toegevendheid der
ouders. Het paedagogische principe in Frank
rijk is niet: Spartaansche strengheid, maar:
Romaansche vrijheid, aanpalend bij de
individueele karaktereigenschappen het is
niet opkweeking, maar gewoonte.
In alle tuinen, op alle kermissen in de ver
schillende stadskwartieren of op speciale feest
dagen tr§ft men overal speciale kinderdraai
molens aan. Deze zijn een der meest geliefde
amusementen der Parijsche kinderen, die
naast het plezier, welke zij den kinderen
geven, bovendien het voordeel hebben hun
tegenwoordigheid van geest bij te brengen
en snel te doen handelen. De eigenaar van
den draaimolen houdt aan een stok -loshan
gende ringen in zijn hand. Alle kinderen op
de kfdine hobbelpaarden of in de schomme
lende schuitjes krijgen een kleine staf en
moeten probeeren onder het draaien deze
ringen daarmee te steken. Wie het grootste
aantal ringen bemachtigt krijgt een prijs.
Maar ook dikwijls gaat het alleen om de eer.
Reeds de kleinste kinderen, hoogstens drie
of vier jaren oud, doen daaraan mee. Zij
leeren zoodoende snel handelen, de waarde
van het oogenblik, het vlugge nadenken en
het juiste mikken.
Men zal moeite hebben in Parijs een park
te vinden, waar het rijden met kinderwagens
verboden is. Kinderen mogen eigenlijk alles.
In musea,, in de oude paleizen, overal mogen
zij vooraan staan, om toch goed alles in zich
op te kunnen nemen. Zijn er vijvers of
meertjes, dan is er geen agent die het ver
bieden zal de zwanen en eenden te voeren.
En wat een genoegen om met zeilbooten te
kunnen spelen! Nooit overdreven angst der
ouders dat zij in het water zouden kunnen
vallen. Deze zeilbooten vindt men in alle
magazijnen of wel men kan ze huren. Geen
uitgeholde klompen, maar mooie, groote
schepen, volkomen uitgerust en waarvan de
jongens wat leeren. Urenlang staan de kna
pen aan den rand der enorme marmeren
bassins, ieder vol aandacht zijn eigen schip
volgend, dolblij wanneer de wind stevig in
de zeilen blaast en het scheepje snel voort
stuwt, zeer geïnteresseerd wanneer er botsing
ontstaat met een vijandelijk schip, waarna
bijna meestal beide naar den oever terug-
keeren. Dan worden zij weder met lange
stokken afgestooten om opnieuw den over
tocht op het zacht kabbelend water te onder
nemen.
Kind zijn in een Parijsch park is nog niet
zoo'n slecht leventje!
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mantels en kin
derjurken zün verkrijgbaar bU onze mode
redactrice Mejuffrouw L. Berendes, Joan Maet-
suyckerstraat 96, Oen Haag.
De patronen voor dames kosten 1.die voor
kinderen 0.80. Het duurt ongeveer 10 dagen
alvorens ze in het bezit komen van degenen die
patronen aanvragen.
Aan de lezeressen, die een patroon bestellen,
wordt beleefd verzocht bfj de aanvrage het ver
schuldigde bedrag in te sluiten ter voorkoming
van administratiekosten.
REDACTIE.
PARIJSCHE MODE-NIEUWTJES.
Men ziet in Parijs:
Ceinturen die passend gekozen zijn bij de
handtasschen, shawls in denzelfden stof als
de groote zakdoeken, schoengespen welke ge
lijken op de garneering die men op den
hoed draagt.
Pyama's, samengesteld uit wijde effen
broeken. Waarover een jasje uit bedrukte
stof met zéér groote bloemen.
Kamerjaponnen van zeer mannelijken snit
meestal uit opgevuld satijn of wel uit de een
of andere lichte wollen stof gemaakt.
Kant onder alle mogelijke vormen, met
kleine en groote dessins ln linnen, in zijde,
in wasstof.
Zwart fluweelen shawl-halsdoeken, met
zeer lange, platte zijden franjes, hetgeen een
verrassend effect maakt op een eenvoudig
gesneden japon in een lichten tint.
RECEPTEN.
Gestoofde kabeljauwstaart.
Benoodigdheden: 1 kabeljauwstaart, 100
G. boter, 1 citroen, geboorde aardappelen,
zout.
Bereiding: Het vel en de graat van den
kabeljauwstaart verwijderen. Om het vel
gemakkelijk te kunnen wegnemen, maakt
men dit los aan het bovenste, dus breedste
gedeelte van den staart en trekt het naar
den staart toe er af. De graat verwijdert
men het gemakkelijkst door ook aan den
bovenkant te beginnen het vleesch los te
snijden en dit voortgaande langs de geheele
lengte van den staart los te maken met een
scherp mes.
De visch nu wasschen, voorzien met zout
en ln een vuurvasten schotel leggen met
kleine klontjes boter, een weinig water en
uitgetande schijfjes citroen. Den schotel in
den oven zetten, tot de visch gaar is. Het
laatste kwartier kleine gaar gekookte ge
boorde aardappelen om den visch leggen.
De visch en de aardappelen moeten licht
bruin gékleurd zijn als de schotel gereed ls.
Ragout van kalfsvleeschresten.
300 400 G. (3 k 4 ons) koud kalfsvleesch,
Vx L. bouillon (b.v. magere kalfsjus met
water met 2 Maggiblokjes), 40 G. (4 afge
streken eetlepels) tarwebloem, 50 G. (J4ons)
boter of vet van de jus, stukje uit, laurier
blaadje, stukje tijm, wat peper, sap van K
citroen, takje peterselie.
Laat in den bouillon de verschillende
kruiden (ui, laurierblad, tijm, peterselie)
zachtjes trekken.
Verwarm dan roerende de boter met de
bloem, voeg er in kleine scheutjes den ge-
zeefden bouillon bij en laat de saus even
doorkoken tot ze voldoende gebonden is.
Doe er het in dobbelsteentjes gesneden
vleesch in, voeg er het citroensap bij en
misschien wat peper, en laat dan de ragout
nog zachtjes een half uurtje stoven.
„ER WAS EENS...."
„Er was eens" een klein meisje.
Haar bedje lag gespreid,
En als een jarig prinsesje^
Bliep dan de kleine meid.
„Er was eens...." Jaren IA ter
Een Jonge, sterke vrouw,
Die 't waagde met het leven,
Haar weg wel vinden zou....
De wereld bloeide open,
Een sprookjes-zonnetuin,
En lokkend floot een vogel,
In hoogen boomenkruln,...
Nu Is ze oud geworden,
Met zilvergryzend haar
En rond haar stoel zit luist'rend
Een kleine kinderschaar.
Ze kijken vol verwachting
En dringen om haar heen;
„Toe, grootje, nóg een sprookje.
Toe als 't u blieft nog één..,
Dan rijst een beeld van vroeger,
Van blij, geloovend kind,
Als zij héél zacht het sprookje:
„Er was eensweer begint...,
H. H. DE BRUINU
(Nadruk verboden).
Rijst met abrikozen.
Men kookt 1.5 H.G. rijst gaar in 1 i
en roert er 1 H.G. suiker door. Dan lo
10 gram gelatine in een weinig
water op en roert die eveneens door
Als de massa bekoeld is wordt KI
geklopte room door de rijst geroerd. D
van de massa wordt dan in een met
water omgesp(oelden vorm gestort,
wordt een laag abrikozen gelegd, waa,
rest van de massa in den vorm
wordt.
APHORISMEN OVER SCHOONHEID.
Schoonheid ls de beste aanbevelingsbrief.
Diogenes.
Schoonheid een zwijgend bedrog.
Theophrastus.
Schoonheid is een dwingheerschappij van
korten duur. Socrates.
Wie tusschen schoonheid en verstand de
keus heeft moet als vriendin de mooie, maar
tot vrouw de verstandige kiezen.
Calderon.
Een schoone jonkvrouw draagt haar bruid
schat in het aangezicht.
(Lehmann 1662).
Schoonheid ls als een lijfrente, wanneer
de schoonheid sterft houdt de betaling op,
en zij sterft steeds jong. Kotlebue.
Een mooie vrouw behaagt aan onze oogen,
een goede vrouw behaagt aan ons hart. De
eerste is een juweel, maar de tweede is een
groote schat. Napoleon.
De schoonheid eener vrouw valt zeer op,
maar zij is vergankelijk. Een goed karakter
treedt minder op den voorgrond, maar dit
blijft. Montalgue.
VOOR DE TAFEL.
De nieuwe menu-houders zijn alleraar
digst maar helaas zeer breekbaar en niet
aan te bevelen wanneer gij rumoerige gasten
verwacht. De kaart wordt tusschen de
horens of de ooren van een mooi en smaak
vol dier, een kunstproduct van glasblazers
kunst, geplaatst. Herten, reeën, hazewind
honden rennen zoodoende tusschen het
kostbare servies door. Bij voorkeur maakt
men ze uit zwart glas, zoodat ze er uitzien
als gemaakt uit éen pennestreek met Oost-
Indische inkt. De voet waarop zij rusten is
uit doorzichtig glas, zoodat men deze op het
tafellaken niet ziet.
EENVOUDIGE EN SMAAKVOLLE MJDELL*.
VOOR JAPONNEN.
1) Allereerst een japonnetje in zandkleurige
kasha, dubbel gekruist aan de zijkant, gesloten
bij het décolleté met twee paar knoopen. Even
eens een dubbele ceintuur welke zeer smal ge
kozen wordt. Ongeveer vanaf de heupen tot aan
den onderzoom der rok treffen we twee holle
plooien aan, welke den rok de noodige wijdte
verleenen. De mouwen zijn zeer soepel gekozen,
nauw gesloten aan den pols.
2) Daarop volgt een Japon uit marine-blauwe
reps. Zoo op 't eerste gezicht is deze zeer een
voudig, maar geven de dubbele mouwen en het
ingezette stuk dat van den rok tot op het bo
venlijf loopt hieraan een bijzonder cachet. De
noodige wijdte van den rok wordt hier verkre
gen door een groep plooien te zamen komende
op de heup. Voorts een zeer eenvoudig décolleté
in V vorm zonder de minste garneering.
Hierop volgen twee tweeling-zusters met twee
japonnen die eerst zeer op elkaar gelijken,
maar in werkelijkheid zeer verschillend zijn.
3) De eerste ls in satljnlaken, b.v. amandel-
groen, met een kleine platliggende blousekraag,
die men evenwel ook gesloten dragen kan. Een
smalle ceintuur uit peau de suède. De mouwen
zijn half aansluitend. Op den rok een driedub
bele holle plooi, eindigende alle drie in een punt-
garneerlng.
4) De tweeling-zuster heeft als stof een
frlsch rose kasha gekozen. De rok ls hier een
klokmodeL Ingezette stukken die ter weerszijden
van den rok uitgaan loopen door tot onder de
sterk gekruiste revers. Onder deze revers komt
een klein plastron te voorschijn van wit llnon.
Daarop draagt zl) een klein strlkdasje van
zwarte VlaamseIie zijde.