DE „TROIS PIECES, »- iT ,nmmimmmm •-v<|lf*/"."i» -Jl.- -V 'V - 1. Jeanne heeft zich een zeer origineel ensemble gekozen. De rok ls uit wit crêpe de chlne met roode moezen en geheel geplis- seerd. De shawl ls uit dezelfde stof als de rok gekozen. Jumper en manteltje zijn in roode jersey, gegarneerd met stiksels in grof witte zijde. Benoodigd: Witte crêpe: 3 M. in 1 M. Roode jesey: 2.50 M. in i.40 M. 2. Henrlette heeft de voorkeur gegeven aan pastelblauwe jersey. Ronde plooien geven van voren de verlangde wijdte aan den rofc. De casaque is geïncrusteerd met 2 breede chevrons in twee tinten blauw. Deze kleuren herhalen zich op den shawl, welke zij om den hals geknoopt heeft. Benoodigd: 4.50 M. in 1.40 M. breed. 3. Willie heeft een trois pièces in gele kasha. De rok is geheel geplisseerd. Het bovenlijf heeft lange mouwen, terwijl het manteltje dat zij daarover draagt, geen mou wen heeft. Beide zijn gegarneerd met een wit en zwart zijden galon. Op den schouder draagt zij witte en zwarte bloemen. Benoodigd 4.50 M. in 1.40 M. 4. Tenslotte Helena. Haar ensemble is in natuurlijke kasha. De rok heeft over den ge- heelen omtrek platte plooien, de casaque en het manteltje zijn gegarneerd met ingezette stukken, de eerste heeft aan het middel een peau de suède ceintuur, het tweede op den schouder 'n geel met zwarte bloemgarneering Benoodigd: 4.50 M. in 1.40 M. breed. HET KIND IN PARIJS. In alle Parijsche parken en tuinen en er zijn er vele! overal spelen kinderen. Het loopen op de grasperken is dusdanig veroorloofd, dat het aan de Hollandsche bezoekers bijna als zoodanig voorkomt. En wanneer er soms iets in de. groote parken aan volwassenen verboden is, zoo is dat aan de kinderen toch toegestaan. Kinderen mo gen in Parijs op de banken staan, door hek ken kruipen of er overheen klimmen. Zij mogen ballen in bloemperken werpen en bloemen plukken. Spartaansche principes om de kinderen op te voeden, huldigt de Franschman geenszins. In den Jardirr du Luxembourg, in de Champs Elysées en in de Tuilerieën, overal kan men de kleine bonte tenten zien, waarin de pop penkast vertoond wordt. Op lage banken zit ten de toeschouwers, kleine meisjes, als dames met handschoenen en mooie hoedjes, terwijl kleine ridderlijke knapen hunne dames met volkomen beleefdheid en onberispelijke ma nieren behandelen. Het is als een voorspel voor hun optreden in de groote wereld. De gratie in hare bewegingen, in hare houdin gen, kortom in het geheele wezen dezer jonge meisjes is precies dezelfde als die van hare jonge moeders. De Fransche kinderen heb-' ben een gemak van beweging als de volwas sen menschen. Dat is minder een ras-aan gelegenheid als wel meer het gevolg van de liefderijke en warme toegevendheid der ouders. Het paedagogische principe in Frank rijk is niet: Spartaansche strengheid, maar: Romaansche vrijheid, aanpalend bij de individueele karaktereigenschappen het is niet opkweeking, maar gewoonte. In alle tuinen, op alle kermissen in de ver schillende stadskwartieren of op speciale feest dagen tr§ft men overal speciale kinderdraai molens aan. Deze zijn een der meest geliefde amusementen der Parijsche kinderen, die naast het plezier, welke zij den kinderen geven, bovendien het voordeel hebben hun tegenwoordigheid van geest bij te brengen en snel te doen handelen. De eigenaar van den draaimolen houdt aan een stok -loshan gende ringen in zijn hand. Alle kinderen op de kfdine hobbelpaarden of in de schomme lende schuitjes krijgen een kleine staf en moeten probeeren onder het draaien deze ringen daarmee te steken. Wie het grootste aantal ringen bemachtigt krijgt een prijs. Maar ook dikwijls gaat het alleen om de eer. Reeds de kleinste kinderen, hoogstens drie of vier jaren oud, doen daaraan mee. Zij leeren zoodoende snel handelen, de waarde van het oogenblik, het vlugge nadenken en het juiste mikken. Men zal moeite hebben in Parijs een park te vinden, waar het rijden met kinderwagens verboden is. Kinderen mogen eigenlijk alles. In musea,, in de oude paleizen, overal mogen zij vooraan staan, om toch goed alles in zich op te kunnen nemen. Zijn er vijvers of meertjes, dan is er geen agent die het ver bieden zal de zwanen en eenden te voeren. En wat een genoegen om met zeilbooten te kunnen spelen! Nooit overdreven angst der ouders dat zij in het water zouden kunnen vallen. Deze zeilbooten vindt men in alle magazijnen of wel men kan ze huren. Geen uitgeholde klompen, maar mooie, groote schepen, volkomen uitgerust en waarvan de jongens wat leeren. Urenlang staan de kna pen aan den rand der enorme marmeren bassins, ieder vol aandacht zijn eigen schip volgend, dolblij wanneer de wind stevig in de zeilen blaast en het scheepje snel voort stuwt, zeer geïnteresseerd wanneer er botsing ontstaat met een vijandelijk schip, waarna bijna meestal beide naar den oever terug- keeren. Dan worden zij weder met lange stokken afgestooten om opnieuw den over tocht op het zacht kabbelend water te onder nemen. Kind zijn in een Parijsch park is nog niet zoo'n slecht leventje! ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mantels en kin derjurken zün verkrijgbaar bU onze mode redactrice Mejuffrouw L. Berendes, Joan Maet- suyckerstraat 96, Oen Haag. De patronen voor dames kosten 1.die voor kinderen 0.80. Het duurt ongeveer 10 dagen alvorens ze in het bezit komen van degenen die patronen aanvragen. Aan de lezeressen, die een patroon bestellen, wordt beleefd verzocht bfj de aanvrage het ver schuldigde bedrag in te sluiten ter voorkoming van administratiekosten. REDACTIE. PARIJSCHE MODE-NIEUWTJES. Men ziet in Parijs: Ceinturen die passend gekozen zijn bij de handtasschen, shawls in denzelfden stof als de groote zakdoeken, schoengespen welke ge lijken op de garneering die men op den hoed draagt. Pyama's, samengesteld uit wijde effen broeken. Waarover een jasje uit bedrukte stof met zéér groote bloemen. Kamerjaponnen van zeer mannelijken snit meestal uit opgevuld satijn of wel uit de een of andere lichte wollen stof gemaakt. Kant onder alle mogelijke vormen, met kleine en groote dessins ln linnen, in zijde, in wasstof. Zwart fluweelen shawl-halsdoeken, met zeer lange, platte zijden franjes, hetgeen een verrassend effect maakt op een eenvoudig gesneden japon in een lichten tint. RECEPTEN. Gestoofde kabeljauwstaart. Benoodigdheden: 1 kabeljauwstaart, 100 G. boter, 1 citroen, geboorde aardappelen, zout. Bereiding: Het vel en de graat van den kabeljauwstaart verwijderen. Om het vel gemakkelijk te kunnen wegnemen, maakt men dit los aan het bovenste, dus breedste gedeelte van den staart en trekt het naar den staart toe er af. De graat verwijdert men het gemakkelijkst door ook aan den bovenkant te beginnen het vleesch los te snijden en dit voortgaande langs de geheele lengte van den staart los te maken met een scherp mes. De visch nu wasschen, voorzien met zout en ln een vuurvasten schotel leggen met kleine klontjes boter, een weinig water en uitgetande schijfjes citroen. Den schotel in den oven zetten, tot de visch gaar is. Het laatste kwartier kleine gaar gekookte ge boorde aardappelen om den visch leggen. De visch en de aardappelen moeten licht bruin gékleurd zijn als de schotel gereed ls. Ragout van kalfsvleeschresten. 300 400 G. (3 k 4 ons) koud kalfsvleesch, Vx L. bouillon (b.v. magere kalfsjus met water met 2 Maggiblokjes), 40 G. (4 afge streken eetlepels) tarwebloem, 50 G. (J4ons) boter of vet van de jus, stukje uit, laurier blaadje, stukje tijm, wat peper, sap van K citroen, takje peterselie. Laat in den bouillon de verschillende kruiden (ui, laurierblad, tijm, peterselie) zachtjes trekken. Verwarm dan roerende de boter met de bloem, voeg er in kleine scheutjes den ge- zeefden bouillon bij en laat de saus even doorkoken tot ze voldoende gebonden is. Doe er het in dobbelsteentjes gesneden vleesch in, voeg er het citroensap bij en misschien wat peper, en laat dan de ragout nog zachtjes een half uurtje stoven. „ER WAS EENS...." „Er was eens" een klein meisje. Haar bedje lag gespreid, En als een jarig prinsesje^ Bliep dan de kleine meid. „Er was eens...." Jaren IA ter Een Jonge, sterke vrouw, Die 't waagde met het leven, Haar weg wel vinden zou.... De wereld bloeide open, Een sprookjes-zonnetuin, En lokkend floot een vogel, In hoogen boomenkruln,... Nu Is ze oud geworden, Met zilvergryzend haar En rond haar stoel zit luist'rend Een kleine kinderschaar. Ze kijken vol verwachting En dringen om haar heen; „Toe, grootje, nóg een sprookje. Toe als 't u blieft nog één.., Dan rijst een beeld van vroeger, Van blij, geloovend kind, Als zij héél zacht het sprookje: „Er was eensweer begint..., H. H. DE BRUINU (Nadruk verboden). Rijst met abrikozen. Men kookt 1.5 H.G. rijst gaar in 1 i en roert er 1 H.G. suiker door. Dan lo 10 gram gelatine in een weinig water op en roert die eveneens door Als de massa bekoeld is wordt KI geklopte room door de rijst geroerd. D van de massa wordt dan in een met water omgesp(oelden vorm gestort, wordt een laag abrikozen gelegd, waa, rest van de massa in den vorm wordt. APHORISMEN OVER SCHOONHEID. Schoonheid ls de beste aanbevelingsbrief. Diogenes. Schoonheid een zwijgend bedrog. Theophrastus. Schoonheid is een dwingheerschappij van korten duur. Socrates. Wie tusschen schoonheid en verstand de keus heeft moet als vriendin de mooie, maar tot vrouw de verstandige kiezen. Calderon. Een schoone jonkvrouw draagt haar bruid schat in het aangezicht. (Lehmann 1662). Schoonheid ls als een lijfrente, wanneer de schoonheid sterft houdt de betaling op, en zij sterft steeds jong. Kotlebue. Een mooie vrouw behaagt aan onze oogen, een goede vrouw behaagt aan ons hart. De eerste is een juweel, maar de tweede is een groote schat. Napoleon. De schoonheid eener vrouw valt zeer op, maar zij is vergankelijk. Een goed karakter treedt minder op den voorgrond, maar dit blijft. Montalgue. VOOR DE TAFEL. De nieuwe menu-houders zijn alleraar digst maar helaas zeer breekbaar en niet aan te bevelen wanneer gij rumoerige gasten verwacht. De kaart wordt tusschen de horens of de ooren van een mooi en smaak vol dier, een kunstproduct van glasblazers kunst, geplaatst. Herten, reeën, hazewind honden rennen zoodoende tusschen het kostbare servies door. Bij voorkeur maakt men ze uit zwart glas, zoodat ze er uitzien als gemaakt uit éen pennestreek met Oost- Indische inkt. De voet waarop zij rusten is uit doorzichtig glas, zoodat men deze op het tafellaken niet ziet. EENVOUDIGE EN SMAAKVOLLE MJDELL*. VOOR JAPONNEN. 1) Allereerst een japonnetje in zandkleurige kasha, dubbel gekruist aan de zijkant, gesloten bij het décolleté met twee paar knoopen. Even eens een dubbele ceintuur welke zeer smal ge kozen wordt. Ongeveer vanaf de heupen tot aan den onderzoom der rok treffen we twee holle plooien aan, welke den rok de noodige wijdte verleenen. De mouwen zijn zeer soepel gekozen, nauw gesloten aan den pols. 2) Daarop volgt een Japon uit marine-blauwe reps. Zoo op 't eerste gezicht is deze zeer een voudig, maar geven de dubbele mouwen en het ingezette stuk dat van den rok tot op het bo venlijf loopt hieraan een bijzonder cachet. De noodige wijdte van den rok wordt hier verkre gen door een groep plooien te zamen komende op de heup. Voorts een zeer eenvoudig décolleté in V vorm zonder de minste garneering. Hierop volgen twee tweeling-zusters met twee japonnen die eerst zeer op elkaar gelijken, maar in werkelijkheid zeer verschillend zijn. 3) De eerste ls in satljnlaken, b.v. amandel- groen, met een kleine platliggende blousekraag, die men evenwel ook gesloten dragen kan. Een smalle ceintuur uit peau de suède. De mouwen zijn half aansluitend. Op den rok een driedub bele holle plooi, eindigende alle drie in een punt- garneerlng. 4) De tweeling-zuster heeft als stof een frlsch rose kasha gekozen. De rok ls hier een klokmodeL Ingezette stukken die ter weerszijden van den rok uitgaan loopen door tot onder de sterk gekruiste revers. Onder deze revers komt een klein plastron te voorschijn van wit llnon. Daarop draagt zl) een klein strlkdasje van zwarte VlaamseIie zijde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 24