ISCHETSENI l\ |o|000000000000000000000000|0f KINDEREN. Hooge kamer - zonneschijn, Schommelwiegje - kant gordijn, Troetelkindje, kleine „hij".... Dekentjes van dons en zij. Lage vliering - weinig licht, Stump'rlg, pas geboren wicht Kindje, onder 't pannendak, Ligt er op een voddenzak.... H. H. DE BRUIN—LE6N. Nadruk verboden.) Kleine raadgevingen. In den zomer wil de boter wel eens snel Tanzig worden. Wanneer dit het geval is, [behoeft men ze nog absoluut niet af te keu- jien, doch bestaat er een middel om de ran zigheid weg te nemen, dat in de meeste ge- kallen goede resultaten geeft. Men slaat de feoter door water, waaraan men circa 5 gram dubbelkoolzure soda per K.G. boter toege kroegd heeft. Daarna laat men ze twee uren fctaan, wascht na met frisch water en de boter is weer goed voor elk gebruik. f Ook de melk heeft dikwijls kuren in de kearme dagen en om zuur worden te voor tkomen, helpt hetzelfde middel. Men voegt kan de melk een gram dubbelkoolzure soda per liter toe en het gevaar voor zuur worden ds bezworen. j Vetvlekken uit een parketvloer kan men Ihet beste als volgt verwijderen: Men kookt |«en liter water met 100 gram Vollersaarde en levenzooveel potasch. Deze oplossing wordt poo warm mogelijk over de vlekken uitge spreid en daarna tien a twaalf uren aan zijn (lot overgelaten. Vervolgens wordt nagewre- jven met een dun papje van fijn zand met prater. Flink laten drogen en daarna met (was behandelen. Parijsche modesnufjes. Schepen en alles wat met d.e zee te maken beeft, zijn op 't oogenblik zeer in de mode. •Zoo ziet men vele Sweaters versierd met een peil jacht, met ankers, met reddinggordels en ^lelfs met exotische visschen, aan welke men dikwijls nog vleugels geeft. De mode welke tot doel heeft om eenheid ln alle onderdeelen van het toilet te schep pen. breidt zich steeds meer en meer uit. Na de hoedjes, de shawls, de ceintuurs, de tasch- Jes en de zakdoeken die in dezelfde kleur en 'dikwijls zelfs ln denzelfden stof als de Japon tgekozen worden, zijn nu de schoenen aan de .beurt gekomen. En maakt men deze nu ook ijveel uit dezelfde stof als het toilet. Onge twijfeld zeer aardig om te zien, maar of het de degelijkheid ten goede zal komen, Is na tuurlijk een andere vraag. Maar daaraan 'c.oort de mode ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mantels en Kin derjurken zijn verkrijgbaar bi) onze mode redactrice Mejuffronw L. Berendes, Joan ftlaet- suyckerstraat 96, Den Haag. De patronen voor dames kosten 1.die voor Kinderen 0.60. Het duurt ongeveer 10 dagen alvorens ze in het bezit komen van degenen die patronen aanvragen. Aan de lezeressen, die een patroon bestellen, wordt beleefd verzocht bi) de aanvrage het ver gehuldigde bedrag in te siuiteD ter voorkoming van administratiekosten. OFJ),!CTIE. VOLANTS EN STRIKKEN. Sinds vele seizoenen Is de mode eigenlijk niet merkbaar veranderd. Daar bedoelen wij mee dat zij niet verandert in de hoofdlijnen en laten we dit er direct bijvoegen, het riet er niet naar uit of zij voorloopig ver anderen zal omdat zij vastgelegd is door de eischen van het moderne leven. Maar, geen enkele vrouw zou er voor te vinden zijn om jaar in jaar uit op dezelfde wijze gekleed te gaan en de groote vraag is dus om verande ring in onze japonnen aan te brengen fcoch te voldoen aan de volgende drie eischen: le. een japon die gemakkelijk aan en uit te trekken is, 2e. een japon die kort moet zijn, 3e. een japon die gemakkelijk zit ten moet en ons niet in onze bewegingen be- lempiert. Hoe zulks te doen? Door goed ge kozen details in snit en in garneering. Daar om willen we ditmaal van volants en strik ken spreken. 1. Allereerst een japon in marineblauw crêpe de chine, met rok en bovenlijf gegar neerd met kleine platte volants, welke aan de zijde geplisseerd zijn en, aan het middel, een boeketje gele bloemen. 2. Vervolgens een champagnekleurige Ja pon in zijden mousseline, het bovenlijf ge garneerd met gekruiste a-jours. De volants van den rok, welke eveneens gekruist zijn, zijn omgeoogd. Een breede ceintuur in bruin rood soepel fluweel en met langen strik om het middel. 3. Voor haar die trouw blijven aan zwart crêpe de chine is het volgende model door zijn sobere elegantie als geknipt. De garnee ring bestaat hier uit diagonaalsgewijze aan gebrachte volants. Een ceintuur in dezelfde stof, aan de zijde gestrikt, geeft het middel aan. Het décolleté, ook in diagonaal wordt aan den schouder opgevroolijkt door een boeketje kleine roosjes. 4. Voor haar die liever crêpe satin heeft, diene het volgende model. De rok heeft 2 groote volants, in vorm gesneden. De boven ste van deze volants is bevestigd door een strik, eveneens in crêpe satin. Op het boven lijf vinden we twee geincrusteerde banden die op dezelfde wijze gestrikt zijn als de bovenste volant. Dit bovenlijf bloest eenigs- zins op het middel. 5. En dan een zeer smaakvol japonnetje ln satijn of eveneens in crêpe satin, cham- pagnekleur bijvoorbeeld. De rok is aan den zijkant verwijd door een godet in V vorm, waarvan de grenzen door een Venetiaan- schen a-jour rand afgeteekend zijn. Deze a-jour wordt op het bovenlijf diagonaals gewijze vervolgd. Aan den ceintuur en aan de kruising van het décolleté een kleine strik, welke laatste men ook aan den pols terugvindt. Strikken aan de polsen zijn altijd een beetje een gewaagde onderneming, maar aardig staan doen zij dikwijls. 6. Daarnaast een lavendelblauw crêpe de chine japon met een puntvormig ingezet stuk van voren, waardoor dit model zeer lang kleedt. Aan décolleté en middel een strik uit dezelfde stof. 7. Een eenvoudig japonnetje in duiven- grijs crêpe de chine met incrustaties van smalle banden aan de heupen en bij het décolleté. Ditmaal zijn de strikken waarin deze banden eindigen zeer klein en onder het ijzer geplet. 8. En ten slotte nog een Japon in rood crêpe marocain. De rok is in vorm gesneden, aan de heupen een ingezet stuk iets wat op 't oogenblik een zeer gewilde garneering is met een strik aan de voorzijde van het middel en een zelfde aan den punt van het décolleté. MADEMOISELLE ROSE BERTIN. Een beroemdheid n!t de Parijsche mode-geschiedenis. Rose Bertin was de grootste kleermaakster aan het hof van Koningin Marie Antoinett'\ de vrouw van den ongelukkigen Lodewljk XVI. Zij was de voorloopster van de groote Parijsche kleermakers, zooals wij die tegen woordig kennen. Haar eigenlijke na2m was Marie Jeanne Bertin, maar aan het hof werd i karakters uit en snobistisch, daarbij onbeschoft arrogant. Zij was vreeselijk jaloerse! concurrenten, in 't bijzonder op Lé Beaulard. Een harer medewerkstei lotte Picot, opende op zekeren dag ei zijn in Versailles voor haar eigen Kort daarop ontmoette Rose Bertin de gang bij de koningin's appartem achtte het niet beneden hare wai haar vroegere employé uit te vloeke Rose's magazijn was als een pracl ingericht, en deed in niets onder installatie der tegenwoordige model Prachtige Venetiaansche spiegels wand en daartusschen schilderijen haar beroemde klanten. Met medewerking der behaag koningin schiep zij een groote menigi welke alle als toonaangevend voor golden. De enorme hooge haar-be die eenige jaren zeer in de mode m ;.g. poufs, die op deze hooge coiffm den, de decadente kleeding, welke koningin en het hof gedragen wi in geheel Europa in den laatsten Lodewijk's regeering,waren hare sche Alle producten van Rose Bertin hun eigen naam, in 't algemeen ontle r>e loopende gebeurtenissen, maar vijls die van beroemde persoonlijl^ bekende tooneeli zij nooit anders genoemd als „Mademoiselle Rose". Bij de koningin stond zij in zoo hoog aan zien, dat zij tweemaal in de week bij deze op bezoek kwam, om over alle toiletaangelegen heden haar raad te geven. Daardoor hadden de hovelingen haar den bijnaam gegeven van „Minister van het Departement Mode". Als jong meisje van 16 jaren was zij in 1763 naar Parijs gekomen en trad als naaister in dienst bij Mademoiselle Cadelle, de kleermaakster van Madame du Barry, de beroemde mai tresse van Lodewijk XV. Maar zij maakte zulke snelle vorderingen in het modevak, dat zij zich spoedig in een eigen zaak in de Rue St. Honoré kon vestigen, onder den naam de .Groote Mogol". In dien tijd was de Rue St. Honoré wat nu de Rue de la Paix en de Champ Elysées als centrum der mode industrie zijn. Zonder eenige familierelaties of sociale positie, met een zeer eenvoudige opvoeding, maar met een bijzondere aangeboren han digheid, energie en vindingrijkheid, gepaard aan een handelsgeest, wist Mademoiselle Rose zich in weinig jaren tot de toonaan gevende modeschepster van geheel Europa op te werken. Niet alleen kleedde zij de koningin van Frankrijk en de hooge adelijke dames van het hof, zij had hare klanten in de meeste buitenlandsche hoven, tot in Tur kije, Rusland en de Scandinavische landen toe. Zij was het die op de gedachte kwam om hare nieuwe modellen onder den vorm van aangekleede poppen naar de buitenland sche hoven te zenden. Elke maand vertrok een koerier met een zending van deze poppen en nam de bestellingen voor het buitenland volgens deze monsters aan. Onder de eerste klanten van Rose Bertin trof men ook Madame Du Barry, die in latere jaren bij haar kwam voor hare toi letten. Als persoonlijkheid moet Rose Bertin een niet bijzonder gemakkelijk karakter bezeten hebben. Zij was trotsch, zeer uit de hoogte rfl Otfl Kwam zij dan nog ideeën te kort,» wij Is het geval was, dan nam zij au kundige namen, of ook wel personej werken der klassieke schrijvers, uitdi sche mythologie of oorlogshelden. j scheppingen droegen steeds den si een enorme vindingrijkheid, eni haar eenvoudige opvoeding wist zij werken en het bestudeeren der kui ontwikkeling te bereiken die haar dellen inspireerde en deze tot grool sen maakte. Toen de macht én de invloed van XVI en Marie Antoinette begonnen ging het met Rose Bertin's invloed den weg op. Kort voor de revolutie vele hooge adelijke personen en verloor zij een groot deel van hare En bovendien vergaten deze allen openstaande rekeningen voor hun ve vereffenen, waardoor zij anderhalf francs er bij inschoot, voor dien tijd nu nog!) een enorme som. Ondanks pogingen was het onmogelijk in late slechts een gedeelte daarvan te inne was genoodzaakt hare zaken zeer in! pen en nooit meer geraakten deze bloei als onder Marie Antoinette. V! de export naar buitenlandsche hov geheel stil door de voortdurende ooi Frankrijk in dien tijd met ander voerde. Haar invloed op de mode in tenland smolt daardoor langzamerl! heel weg, niet doordat haar geest nl scheppen kon, maar doordat alle onder deze omstandigheden practis mogelijk was. Mogelijk is het ook dat Rose Bert niet geheel bij Napoleon's ideeën aai kon, gewend als zij was hare eigen ln te volgen. Het slot was dat zij hare dagen sleet in een klein winkeltje, zij met den verkoop van eenvoudige len' en modesnufjes haar brood moe dienen en in 1813 blies zij den laatste: uit, vrijwel door iedereen vergeten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 20