ISCHETSENI
l\
|o|000000000000000000000000|0f
KINDEREN.
Hooge kamer - zonneschijn,
Schommelwiegje - kant gordijn,
Troetelkindje, kleine „hij"....
Dekentjes van dons en zij.
Lage vliering - weinig licht,
Stump'rlg, pas geboren wicht
Kindje, onder 't pannendak,
Ligt er op een voddenzak....
H. H. DE BRUIN—LE6N.
Nadruk verboden.)
Kleine raadgevingen.
In den zomer wil de boter wel eens snel
Tanzig worden. Wanneer dit het geval is,
[behoeft men ze nog absoluut niet af te keu-
jien, doch bestaat er een middel om de ran
zigheid weg te nemen, dat in de meeste ge-
kallen goede resultaten geeft. Men slaat de
feoter door water, waaraan men circa 5 gram
dubbelkoolzure soda per K.G. boter toege
kroegd heeft. Daarna laat men ze twee uren
fctaan, wascht na met frisch water en de
boter is weer goed voor elk gebruik.
f Ook de melk heeft dikwijls kuren in de
kearme dagen en om zuur worden te voor
tkomen, helpt hetzelfde middel. Men voegt
kan de melk een gram dubbelkoolzure soda
per liter toe en het gevaar voor zuur worden
ds bezworen.
j Vetvlekken uit een parketvloer kan men
Ihet beste als volgt verwijderen: Men kookt
|«en liter water met 100 gram Vollersaarde en
levenzooveel potasch. Deze oplossing wordt
poo warm mogelijk over de vlekken uitge
spreid en daarna tien a twaalf uren aan zijn
(lot overgelaten. Vervolgens wordt nagewre-
jven met een dun papje van fijn zand met
prater. Flink laten drogen en daarna met
(was behandelen.
Parijsche modesnufjes.
Schepen en alles wat met d.e zee te maken
beeft, zijn op 't oogenblik zeer in de mode.
•Zoo ziet men vele Sweaters versierd met een
peil jacht, met ankers, met reddinggordels en
^lelfs met exotische visschen, aan welke men
dikwijls nog vleugels geeft.
De mode welke tot doel heeft om eenheid
ln alle onderdeelen van het toilet te schep
pen. breidt zich steeds meer en meer uit. Na
de hoedjes, de shawls, de ceintuurs, de tasch-
Jes en de zakdoeken die in dezelfde kleur en
'dikwijls zelfs ln denzelfden stof als de Japon
tgekozen worden, zijn nu de schoenen aan de
.beurt gekomen. En maakt men deze nu ook
ijveel uit dezelfde stof als het toilet. Onge
twijfeld zeer aardig om te zien, maar of het
de degelijkheid ten goede zal komen, Is na
tuurlijk een andere vraag. Maar daaraan
'c.oort de mode
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mantels en Kin
derjurken zijn verkrijgbaar bi) onze mode
redactrice Mejuffronw L. Berendes, Joan ftlaet-
suyckerstraat 96, Den Haag.
De patronen voor dames kosten 1.die voor
Kinderen 0.60. Het duurt ongeveer 10 dagen
alvorens ze in het bezit komen van degenen die
patronen aanvragen.
Aan de lezeressen, die een patroon bestellen,
wordt beleefd verzocht bi) de aanvrage het ver
gehuldigde bedrag in te siuiteD ter voorkoming
van administratiekosten.
OFJ),!CTIE.
VOLANTS EN STRIKKEN.
Sinds vele seizoenen Is de mode eigenlijk
niet merkbaar veranderd. Daar bedoelen wij
mee dat zij niet verandert in de hoofdlijnen
en laten we dit er direct bijvoegen, het
riet er niet naar uit of zij voorloopig ver
anderen zal omdat zij vastgelegd is door de
eischen van het moderne leven. Maar, geen
enkele vrouw zou er voor te vinden zijn om
jaar in jaar uit op dezelfde wijze gekleed te
gaan en de groote vraag is dus om verande
ring in onze japonnen aan te brengen
fcoch te voldoen aan de volgende drie
eischen: le. een japon die gemakkelijk aan
en uit te trekken is, 2e. een japon die kort
moet zijn, 3e. een japon die gemakkelijk zit
ten moet en ons niet in onze bewegingen be-
lempiert. Hoe zulks te doen? Door goed ge
kozen details in snit en in garneering. Daar
om willen we ditmaal van volants en strik
ken spreken.
1. Allereerst een japon in marineblauw
crêpe de chine, met rok en bovenlijf gegar
neerd met kleine platte volants, welke aan de
zijde geplisseerd zijn en, aan het middel, een
boeketje gele bloemen.
2. Vervolgens een champagnekleurige Ja
pon in zijden mousseline, het bovenlijf ge
garneerd met gekruiste a-jours. De volants
van den rok, welke eveneens gekruist zijn,
zijn omgeoogd. Een breede ceintuur in bruin
rood soepel fluweel en met langen strik om
het middel.
3. Voor haar die trouw blijven aan zwart
crêpe de chine is het volgende model door
zijn sobere elegantie als geknipt. De garnee
ring bestaat hier uit diagonaalsgewijze aan
gebrachte volants. Een ceintuur in dezelfde
stof, aan de zijde gestrikt, geeft het middel
aan. Het décolleté, ook in diagonaal
wordt aan den schouder opgevroolijkt door
een boeketje kleine roosjes.
4. Voor haar die liever crêpe satin heeft,
diene het volgende model. De rok heeft 2
groote volants, in vorm gesneden. De boven
ste van deze volants is bevestigd door een
strik, eveneens in crêpe satin. Op het boven
lijf vinden we twee geincrusteerde banden
die op dezelfde wijze gestrikt zijn als de
bovenste volant. Dit bovenlijf bloest eenigs-
zins op het middel.
5. En dan een zeer smaakvol japonnetje
ln satijn of eveneens in crêpe satin, cham-
pagnekleur bijvoorbeeld. De rok is aan den
zijkant verwijd door een godet in V vorm,
waarvan de grenzen door een Venetiaan-
schen a-jour rand afgeteekend zijn. Deze
a-jour wordt op het bovenlijf diagonaals
gewijze vervolgd. Aan den ceintuur en aan
de kruising van het décolleté een kleine
strik, welke laatste men ook aan den pols
terugvindt. Strikken aan de polsen zijn altijd
een beetje een gewaagde onderneming, maar
aardig staan doen zij dikwijls.
6. Daarnaast een lavendelblauw crêpe de
chine japon met een puntvormig ingezet
stuk van voren, waardoor dit model zeer
lang kleedt. Aan décolleté en middel een
strik uit dezelfde stof.
7. Een eenvoudig japonnetje in duiven-
grijs crêpe de chine met incrustaties van
smalle banden aan de heupen en bij het
décolleté. Ditmaal zijn de strikken waarin
deze banden eindigen zeer klein en onder het
ijzer geplet.
8. En ten slotte nog een Japon in rood
crêpe marocain.
De rok is in vorm gesneden, aan de heupen
een ingezet stuk iets wat op 't oogenblik
een zeer gewilde garneering is met een
strik aan de voorzijde van het middel en een
zelfde aan den punt van het décolleté.
MADEMOISELLE ROSE BERTIN.
Een beroemdheid n!t de Parijsche
mode-geschiedenis.
Rose Bertin was de grootste kleermaakster
aan het hof van Koningin Marie Antoinett'\
de vrouw van den ongelukkigen Lodewljk
XVI. Zij was de voorloopster van de groote
Parijsche kleermakers, zooals wij die tegen
woordig kennen. Haar eigenlijke na2m was
Marie Jeanne Bertin, maar aan het hof werd i karakters uit
en snobistisch, daarbij onbeschoft
arrogant. Zij was vreeselijk jaloerse!
concurrenten, in 't bijzonder op Lé
Beaulard. Een harer medewerkstei
lotte Picot, opende op zekeren dag ei
zijn in Versailles voor haar eigen
Kort daarop ontmoette Rose Bertin
de gang bij de koningin's appartem
achtte het niet beneden hare wai
haar vroegere employé uit te vloeke
Rose's magazijn was als een pracl
ingericht, en deed in niets onder
installatie der tegenwoordige model
Prachtige Venetiaansche spiegels
wand en daartusschen schilderijen
haar beroemde klanten.
Met medewerking der behaag
koningin schiep zij een groote menigi
welke alle als toonaangevend voor
golden. De enorme hooge haar-be
die eenige jaren zeer in de mode m
;.g. poufs, die op deze hooge coiffm
den, de decadente kleeding, welke
koningin en het hof gedragen wi
in geheel Europa in den laatsten
Lodewijk's regeering,waren hare sche
Alle producten van Rose Bertin
hun eigen naam, in 't algemeen ontle
r>e loopende gebeurtenissen, maar
vijls die van beroemde persoonlijl^
bekende tooneeli
zij nooit anders genoemd als „Mademoiselle
Rose".
Bij de koningin stond zij in zoo hoog aan
zien, dat zij tweemaal in de week bij deze op
bezoek kwam, om over alle toiletaangelegen
heden haar raad te geven. Daardoor hadden
de hovelingen haar den bijnaam gegeven van
„Minister van het Departement Mode". Als
jong meisje van 16 jaren was zij in 1763 naar
Parijs gekomen en trad als naaister in dienst
bij Mademoiselle Cadelle, de kleermaakster
van Madame du Barry, de beroemde mai
tresse van Lodewijk XV. Maar zij maakte
zulke snelle vorderingen in het modevak, dat
zij zich spoedig in een eigen zaak in de Rue
St. Honoré kon vestigen, onder den naam de
.Groote Mogol". In dien tijd was de Rue St.
Honoré wat nu de Rue de la Paix en de
Champ Elysées als centrum der mode
industrie zijn.
Zonder eenige familierelaties of sociale
positie, met een zeer eenvoudige opvoeding,
maar met een bijzondere aangeboren han
digheid, energie en vindingrijkheid, gepaard
aan een handelsgeest, wist Mademoiselle
Rose zich in weinig jaren tot de toonaan
gevende modeschepster van geheel Europa
op te werken. Niet alleen kleedde zij de
koningin van Frankrijk en de hooge adelijke
dames van het hof, zij had hare klanten in
de meeste buitenlandsche hoven, tot in Tur
kije, Rusland en de Scandinavische landen
toe. Zij was het die op de gedachte kwam
om hare nieuwe modellen onder den vorm
van aangekleede poppen naar de buitenland
sche hoven te zenden. Elke maand vertrok
een koerier met een zending van deze poppen
en nam de bestellingen voor het buitenland
volgens deze monsters aan.
Onder de eerste klanten van Rose Bertin
trof men ook Madame Du Barry, die in
latere jaren bij haar kwam voor hare toi
letten.
Als persoonlijkheid moet Rose Bertin een
niet bijzonder gemakkelijk karakter bezeten
hebben. Zij was trotsch, zeer uit de hoogte
rfl
Otfl
Kwam zij dan nog ideeën te kort,»
wij Is het geval was, dan nam zij au
kundige namen, of ook wel personej
werken der klassieke schrijvers, uitdi
sche mythologie of oorlogshelden. j
scheppingen droegen steeds den si
een enorme vindingrijkheid, eni
haar eenvoudige opvoeding wist zij
werken en het bestudeeren der kui
ontwikkeling te bereiken die haar
dellen inspireerde en deze tot grool
sen maakte.
Toen de macht én de invloed van
XVI en Marie Antoinette begonnen
ging het met Rose Bertin's invloed
den weg op. Kort voor de revolutie
vele hooge adelijke personen en
verloor zij een groot deel van hare
En bovendien vergaten deze allen
openstaande rekeningen voor hun ve
vereffenen, waardoor zij anderhalf
francs er bij inschoot, voor dien tijd
nu nog!) een enorme som. Ondanks
pogingen was het onmogelijk in late
slechts een gedeelte daarvan te inne
was genoodzaakt hare zaken zeer in!
pen en nooit meer geraakten deze
bloei als onder Marie Antoinette. V!
de export naar buitenlandsche hov
geheel stil door de voortdurende ooi
Frankrijk in dien tijd met ander
voerde. Haar invloed op de mode in
tenland smolt daardoor langzamerl!
heel weg, niet doordat haar geest nl
scheppen kon, maar doordat alle
onder deze omstandigheden practis
mogelijk was.
Mogelijk is het ook dat Rose Bert
niet geheel bij Napoleon's ideeën aai
kon, gewend als zij was hare eigen ln
te volgen. Het slot was dat zij hare
dagen sleet in een klein winkeltje,
zij met den verkoop van eenvoudige
len' en modesnufjes haar brood moe
dienen en in 1813 blies zij den laatste:
uit, vrijwel door iedereen vergeten.