Radioprogramma Reclames. VOOR VROUWEN. BILLY BOO. plaats maken voor optimisme en Idealisme en voor de lust om zich aan de ontwikkeling der menschheid te wijden en zich daaraan te blijven wijden, gesteund door de overtuiging dat het groote doel bereikt, al thans steeds meer benaderd zal worden. Als ik dat geloof miste, zou ik geen enkel artikel meer kunnen schrijven, omdat 't dan absoluut nutteloos en on vruchtbaar werk zou wezen. Alle geestelijke werkers, die zich ten doel hebben gesteld de menschheid verder te brengen door haar ihoogere zedelijke en religieuse begrippen bij te bren gen, door haar tot denken te prikkelen, hebben dit gedaan in de stellige overtuiging dat die mensch heid daarvan den invloed zou ondergaan. Dit hun geloof maakte hen sterk om te volharden en, helaas, ook vaak om te lijden. Ik behoef slechts te herinne ren aan menschen als Boedha, Jezus, Socrates, Fran- ciscus van Assisi, Savonarola, Luther of uit latetren tijd: aan Goethe, Tolstï, Kropotkine, Domela Nieu- wenhuis, Multatuli enz. Maar zoo zal mijn Warmenhuizer vriend wel licht opmerken, maar waar zijn de resultaten van hun arbeid? Worden zij niet (zooals b.v. met Tolstoï is gebeurd) nó, hun dood geëerd en gepre zen, terwijl hun invloed toch onmerkbaar blijft? Indien dit werkelijk zoo zou zijn, dan zou hij ge lijk hebben en dan zou er inderdaad aanleiding kun nen bestaan om het geloof in de menschheid te ver liezen. En we hebben dus als eerlijke, kritische menschen de vraag te stellen of er recht is om dit geloof te handhaven. Met andere woorden: wij moeten het redelijke van dit geloof trachten aan te toonen. Het is een feit van algemeene bekendheid, dat ieder een geneigd is om te gelooven in wat hij hoopt. En het zou dus kunnen gebeuren dat hij, die hoopt dat de menschheid inderdaad evolueert d.i. gestaag zich ontwikkelt, dit ook gaat gelooven. Wij moeten dus pogen onze hoop uit te schakelen en door puren waarheidszin gedreven een antwoord trachten te vin den op de vraag of-wij in de menschheidsevolutie kunnen, mogen, moeten gelooven. Kunnen wij dit niet, welnu dan hebben we ons daarbij als iets on vermijdelijks neer te leggen. In ieder geval gelde voor ons het: waarheid bóven alles! ASTOR. '(Wordt vervolgd.) Voor Zondasr 2 Juni. 8.25 HUIZEN (336) NCRV. Morgenwijding. 9.00 HILVERSUM (1071) VARA gramofoonplaten; al gemeene mededeelingen in Esperanto, daarna or gelrecital en gramofoonplaten. 9.30 HUIZEN (1852) KRO-Uitzendlng van de kerk dienst en „Bronk" (Processie) uit Spaubeek. 10.30 HILVERSUM (1071) VPRO. Ochtenddienst van de vereeniging van Vrijz. Hervormden uit de doopsgezinde kerk te Amersfoort. Spr. Ds. C. E. Bleeker. 12.00 HILVERSUM (1071) Lezing door J. P. van Bel. Onderw.: „Het scheidsrechterwezen in den Ne- derlandschen Voetbalbond. 1220—BERLIJN (475) Concert. 12.30 HILVERSUM (1071) Lunchconcert 12.30 HUIZEN (336) Lunchconcert. 12.35 HAMBURG (392) Concert 1.05 PARIJS (R. 1744) Symphonieconcert. 1.20 LANGENBERG (462) Middagconcert 1.25 HAMBURG (392) Middagconcert. 1.30 HUIZEN (336) Krakeel 3. 2.00 HILVERSUM (1071) AVRO.-tooneelhalfuurtje. 2.30 HUIZEN (386) Middagconcert uit Artis.. 2.30 HILVERSUM (1071) Concert te geven door het Haydn-lcwartet, tusschenin voordrachten door Jennie Fransman. 3.20 HAMBURG (392) Concert. 3.30 HILVERSUM (1071) Middagconcert 3.50 DAVENTRY (482) Concert 3.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert 3.50 DAVENTRY (1563) Concert 4.00 HILVERSUM (1071) Wedstrijduitslagen verstrekt door het persbureau Vaz Dias in de rustpoozen gromofoonmuziek 4.00 HUIZEN (336) Zlekenlof uit Bloemendaal.' 4.20 WEENEN (520) Concert 4.20 HAMBURG (392) Concert. 4.50 PARIJS (R. 1744) Gramofoonmuziek. 5.00 HILVERSUM (1071) VARA-kleuteruurtje. 5.10 DAVENTRY (482) Orkestmuziek. 5.20 BERLIJN (475) Populair concert 5.20 BRUSSEL (512) Concert. 5.20 WARSCHAU (1385) Concert 5.20 HAMBURG (392) Concert. 5.20 LANGENBERG (462) Concert. eigen adel hem toch die kracht. Heb je dat niet ln hem opgemerkt? Hij bezit die grootheid welke de meeste men schen eerst na jaren van strijd krijgen." „Ik heb het opgemerkt," zeide Avory heel zacht. „Daarna ben ik weggegaan. Het eerste, wat Ik ver volgens hoorde, was, dat de oude man gestorven en hij met jou getrouwd was. Je hebt mij je geheim niet heel gauw verteld, zie je. Natuurlijk begreep ik, dat alles zoo gauw in zijn werk gegaan was, omdat je hem in zijn eenzaamheid wilde troosten. Dat was precies Iets wat Ik van jou verwachtte. En ik dacht ook dat hij je alles verteld had en dat jij genoeg van hem hield om hem vergiffenis te schenken. Eerst toen lk je kwam opzoe ken, begreep ik, dat dit niet zoo was." Weer sprak hij als iemand, die iets, dat hij In de verte ziet. beschrijft. „Natuurlijk speet dat me. Ik wist, dat je er vroeger of later achter zou komen. Ik kon er niets aan doen. Ik wachtte slechts. En het toeval wilde, dat ik niet lang behoefde te wachtep. Plers kwam op een avond in Au gustus bij mij en vertelde mij, dat alles uitgekomen was en dat je niet langer met hem wilde samenleven. Ik begreep je gevoelens. Je moest in den beginne zoo voe len. Maar lk wist, dat je hem liefhad. Ik wist, dat dat vroeger of later een verschil zou maken. En lk probeer de hem moed ln te spreken. Want hü de arme jon gen,' was bijna krankzinnig van ellende." Avery zat stil voor zich uit te staren. „Dat is ongeveer alles, wat er te vertellen valt, bë- halve dat hij, van af den dag, waarop hij je verlaten heeft, tot heden toe, zijn last gedragen heeft als een man en niets gedaan heeft wat jou onwaardig is. Hij is een man, Avery, en niet langer een jongen. H;1 is een man, dien je vertrouwen kan, want hij zal je nooit meer bedriegen. Als hij zijn plaats van berouw nog niet gevon den heeft, dan komt dat niet, omdat hij er niet naar ge zocht heeft, Als jij hem een briefje met vergiffenis kun.t zenden, zal hij den oorlog ingaan met een verlicht hart en zal je reden hebben trotsch op hem te zijn, als Je el- haar weer ontmoet." Hij stond op en liep de kamer door. „En laat ik je nu een kop thee geven,' zeide hij. „Je zult wel erg moe zijn." Had hij de tranen gezien, die langs haar wangen stroomden? Zoo ja, dan liet hij het toch niet blijken. Kalro schonk hij een kop thee.in en vóór hij weer bij haar terugkwam, had zij ze weggeveegd. 5.50 HUIZEN (336) NCRV. Kerkdienst uit de Geref. kerk te Middelburg. Voorganger Ds. D. Ringnalda 6.00 HILVERSUM (1071) Vooravondconcert, 6.05 DAVENTRY (1563) Bachcantate. 6.50 BRUSSEL (512) Gramofoonmuziek. 6.50 PARIJS (R. 1744) Gramofoonmuziek. 7.30 HILVERSUM (1071) Gramofoonplaten. 7.30 HUIZEN (1852) KRO. Spr. Mr. Baron A. J. M. G. van Wijnbergen; daarna tijdsein, voetbaluit slagen, praatje. Concert van operafragmenten te 9.30 uur. Nieuwsberichten van Vaz Dias en te 10.45 uur epi loog door klein koor. 7.50 MOTALA (1351) Noorsch zangersfeest. 8.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein; pers- en sportbe richten van Vaz Dias. Wiener Operetteavond. In de pauze voordrachten door Anton Verheyen. 8.20 LANGENBERG (462) Strausavond. 8.20 HAMBURG (392) Mandelliedereri en marschen. 8.35 BRUSSEL (512) Concert 8.35 BERLIJN (475) Concert 8.50 PARIJS (R. 1744) Concert 8.50 TOULOUSE (383) Concert. 9.20 DAVENTRY (482) Concert 9.20 HAMBURG (392) Concert. 9.25 DAVENTRY (1563) Concert 10.20 MOTALA (1351) Opera „Cavalleria Rusticana". 10.20 BARCELONA (351) Concert 10.35 BERN (406) Concert. 10.50 TURIJN (272) Dansmuziek, 10.50 HAMBURG (392) Concert 10.50 KONINGSBERGEN (280) Dansmuziek. 11.00 HILVERSUM (1071) Gramofoonplaten, dansmu ziek 11.05 BOEDAPEST (545) Concert door zigèun'erkapel. 11.20 KATTOWITZ (416) Dansmuziek. Voor Maandag 3 Juni 1929. 10.HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding. 10.35 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten. 11.— HUIZEN (336) N.C.R.V. Korte ziekendienst. 11.20 HAMBURG (392) Gramofoonplaten. 11.20 DAVENTRY (1563) Gramofoonplaten. 12.— HILVERSUM (1071) Politieberichten. 12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. 32.20 DAVENTRY (1563) Balladenconcert 12.30 LANGENBERG (462) Gramofoonmuziek. 12.30 HUIZEN (336) Orgelconcert 12.50 PARIJS—R. (1744) Symphonie-concert 1.20 DAVENTRY (1563) Lunchconcert 1.25 LANGENBERG (462) Middagconcert 1.50 HAMBURG (392) Concert 2.HILVERSUM (1071) Gramofoonplaten. 2.30 HILVERSUM (1071) Aansluiting van het Rem- brandt-Tbeater te Amsterdam. 3.20 DAVENTRY (1563) Dansorkest Jack Payne. 3.20 DAVENTRY (482) Concert 4.— HUIZEN (336) Ziekenuurtje. 4.05 PARLJS-R (1744) Concert 4.20 DAVENTRY (482) Balladenconcert 4.20 WEENEN (520) Concerto - ■«-■■■ 4.30 HILVERSUM (1071) Rustpoos voor het verzor gen van den zender. r/Al'i >l'V V i 4.35 DAVENTRY 1563) Orkest x- n 4.50 DAVENTRY (482) DansmuziekJack Payne; 5.HUIZEN (336) Gramofoonplaten. 5.HILVERSUM (1071) Kinderuurtje. 5.20 BRUSSEL (512) Concert 5.50 BERLIJN (475) Vioolconcert. 6.HILVERSUM (1071) Tijdsein en vooravondedn- cert -6.06 LANGENBERG-r-<462>- Vespercorroert. 6.20 HAMBURG (392) Concert 6.30 HUIZEN (1852) Literaire lezing" Tioor P" van Renssen. Onderwerp: „Sprongen" van Jan H. de Groot 6.50 BRUSSEL (512) Gramofoonmuziek. 6.50 MOTALA (1351) Gramofoonplaten. 6.50 PARIJS-R (1744) Gramofoonmuziek. 6.50 DAVENTRY (482) Concert 7.— HUIZEN (1852) Spr. H. Pilon. beo 'r.,* 7.15 HILVERSUM (1071) Lezing door Herman Rut- ters. Onderwerp: Muziekbeoefening voorheen en thans. nsv-■ 7.30 HUIZEN (1852) Gramofóonplateri. 7 7.45 HAMBURG (392) „Die Fïedermaus", Operette in drie bedrijven. 7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 8.— HILVERSUM (1071) Tijdsein. Daarna A.V.R.O.- B oekenhalf uurtj e, - 8.05 DAVENTRY (1563) Vaudeville-programma. 8.25 MOTALA (1351) Concert 8.20 KONINGSBERGEN (280) ,Don Glovanni", Opera ln 3 bedrijven van Mozart 8.20 LANGENBERG (462) Concert 8.30 HILVERSUM (1071) A.V.R.O.-Radio-tooneel. Holl. Tooneelvereeniging. Opvoering van „Nelly", tooneelspel in 10 tafereelen. In de pauze be richten van Vaz Dias, na afloop Gramofoonmu ziek. 8.30 WARSCHAU (1385) Operette „Polenbloed". 8.35 BUDAPEST (545) Concert 8.35 PARIJS-R (1744) Concert Hij bediende haar met vrouwelijk gemak en later bracht hij haar naar het hotel, waar Plers gewoonlijk logeerde, en zorgde, dat zij een goede kamér kreeg. Eerst toen zij afscheid namen, vond zij woorden. Toen fluisterde zij met haar hand in de zijne „Ik heb een gevoel alsof alèof ik hem Juist aan zijn lot overgelaten heb toen hij mijhet meest noodig had. Hij was in de gevangenis en ik heb hem daarin gelaten." Crowther keek haar aan met een hartelijkheid, die vol opbeurenden troost was. „Hij heeft zich losgemaakt uit de gevangenis," zeide hij. „Maak je daar niet bezorgd over." Haar lippen trilden. Zij wendde haar gezicht af. „Hij zal me nu niet meer noodig .hebben," zeide zij. „Schrijf en vraag het hem?" zeide Crowther zacht. Zij maakte een aandoenlijk-wanhopig gebaar. „Ik moet eerst mijn plaats van berouw vinden," zeide zij. „Ik zou niet langer wachten. Schrijf dadelijk!" En dan zat Avery den halven nacht haar man een brief te schrijven, dien hij nooit krijgen zou, HOOFDSTUK VIII. DE BEVRIJDING VAN DEN GEVANGENE. Zwaar gewond, zóó zwaar, dat bijna niemand op her stel durfde hopen, lag Piers in het hospitaal. Hij ver langde onuitsprekelijk naar den Dood, maar de Dood werd hem ontzegd. En wanneer iemand zich over hem heen boog en zij nkrachtlooze hand nam, fluisterde hij met gesloten oogen een dringend verzoek, om niet tot de werkelijkheid teruggeroepen te worden. „Het is zoo iets vreeselijks," prevelde hij jammer lijk, „dat ontwaken." „Wil je niet met een vriend spreken, Plers?" zeide een stem. Toen sloeg hij zijn oogen open. Hij had zijn naam in geen maanden gehoord Hij keek op in oogen, die havikachtig door een bril glansden, en onmidellijk her kende hij dengene, die hem zoo toesprak. „Jij!" fluisterde hij, wanhopig trachtend de pijn, die dat herkennen hem gaf, te kalmeeren. „All rlght. Spreek maar niet!" zeide Tudor kalm. „Ik geloof, dat ik je helpen kan." En hij hielp hem met de grootste zachtheid, tot het ergste voorbij was. 8.35 BRESLAU (321)' Johan Strauss-programma. 8.40 WEENEN (520) Johann Strauss-concert 8.50 BERLIJN (475) Zang en Dansmuziek. 8.50 TOULOUSE (383) Spaansche liederen. 9.15 TURIJN (272) Symphonie-concert. 9.20 LEIPZIG (362) Concert 9.30 TOULOUSE (383) Concert 9.35 BRUSSEL (512) Dansmuziek. 9.50 BERLIJN (475) Sonatenconcert. Daarna Dans muziek. 9.55 DAVENTRY (1563) Symphonie-concert 10.35 BERN (406) Concert. i lO.fe TOULOUSE (383) Dansmuziek. 10.25 BARCELONA (351) Concert. 10.25 KALUNDBORG (1152) Moderne Operette-muziek. 10.35 DAVENTRY (482) Dansmuziek. 10.45 PRAAG (343) Gramofoonplaten. 11.20 HAMBURG (392) Dansmuziek. 11.20 WARSCHAU (1385) Dansmuziek. 11.20 DAVENTRY (482) Orkest 11.20 KATOWICE (416) Dansmuziek. 11.20 DAVENTRY (1563) Dansmuziek. 11.20 TURIJN (272) Dansmuziek. Voor Dinsdag 4 Juni 1929. 10.HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding. 10.35 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten. 11.20 DAVENTRY (1563) Gramofoonplaten. 11.30 HUIZEN (336) K.R.O. Godsdienstig halfuurtje. 12.— HILVERSUM (1071) Politieberichten. 12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. 12.15 HUIZEN (336) Lunchmuziek 12.20 KALUNDBORG (1153) Uitzending uit het restau rant Wivel. Strijkorkest o.l.v. Ingemann Palmhoj. 12.50 PARIJS-R. (1744) Concert 12.55 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten* 1.15 HUIZEN (336) Gramofoonplaten. 1.20 DAVENTRY (1563) Lunchconcert 1.25 LANGENBERG (462) Middagconcert 1.25 PARIJS-R. (1744) Voortzetting van het concert 1.50 HAMBURG (392) Concert 2.— HILVERSUM (1071) Wenken op het gebied van koken door P. J. Kers. Daarna gramofoonplaten. 2.HUIZEN (336) Knipcursus en stofversieren. 3.— HILVERSUM (1071) Knipcursus van de A.V.R.O door Mevr. de Leeuw van Rees. 3.20 KALUNDBORG (1158) Concert 3.20 DAVENTRY (482) Orkest 4.HILVERSUM (1071) Microfoon-debutanten. Daar na gramofoonplaten. 4.05 PARIJS-R. (1744) Concert. 4.20 DAVENTRY (482) Concert 4.20 WEENEN (520) Concert 4.50 LEIPZIG (362) Populair concert 5.HILVERSUM (1071) Rustpoos voor het verzor gen van den zender. 5.HUIZEN (336) Gramofoonplaten. 5.20 BRUSSEL (512) Kamermuziek. 5.20 BERLIJN (475) Populair concert. 5.30 HILVERSUM (1071) Dinermuziek. 6.— HILVERSUM (1071) Tijdsein. 6.— BOEDAPEST (545) Concert. 6.35 HAMBURG (392) Dansmuziek. 6.50 MOTALA (1351) Gramofoonmuziek. gsni Billy droomde, dat hij naar school ging, In een rijtuig als 'n vorst. En zijn schoolmakkers hem prezen, Als een jongen, die wat dorst Hij droomde, op den bok zaten, Een koetsier en palfrenier, En hij zat in het rijtuig, Hoog opgericht, trotsch en fier. Plers was aandoenlijk dankbaar. Zijn geest was in die dagen heel terneergeslagen. Niemand had, voor zoover hij zich herinneren kon, tot dusverre eenige moeite gedaan, om zijn pijn te verzachten „Het is zoo erg geweest," fluisterde hij dan. „Je moet weten ik heb een schot door mijn hart gekregen." Tudoris gelaat stond heel ernstig. „Ja, je bent er leelijk aan toe," zeide hij. „Maar je bent er tot dus verre aardig doorgekomen. En dat is in je voordeel. En kijk eens, je moet altijd plat op je rug liggen. Begre pen? Het is ongeveer je eenige kans." „Om te blijven leven," fluisterde Piers. „Maar ik wil niet. blijven leven. Ik wil sterven." „Wees geen idioot!" „Ik ben geen idioot. Ik naat het leven!" Een trilling van hartstocht klonk door die woorden. Tudor legde zijn hand op hem. „Piers, als ooit Iemand reden gehad heeft om te leven, dan ben jij het, kerel." „Wat bedoel je?" Plers' oogen, donker als de nacht, dien hij doorgemaakt had, keken naar hém op. „Dat Is nogal eenvoudig. Als je niet leven kunt ter wille van je zelf, doe het dan ter wille van haar! Zij verlangt naar je. Het zal haar hart breken, als je nu sterft." „Groote God, kerel! Meen je dat in ernst?" fluis terde Piers. „In vollen ernst. Ik weet precies wat ik zeg. Ik praat niet in het wilde weg. Zij heeft je lief. Zij verlangt naar je. Je hebt je heele leven voor jezelf geleefd. Nu moet je voor haar leven." Tudor's stem klonk zacht en heftig. Een zwakke schittering kwam in Pier's oogen, toen hij het hoorde. „Bij God," zeide hij zacht, „jij bent een kerel! Maar heb je niet bedacht wat er zou kunnen gebeuren als ik per slot van rekening toch dood ging? Vroeger zou je me heel graag uit den weg geruimd hebben!" „Ik beseft toen niet hoe gewichtig jij was," antwoord de Tudor met een bitter glimlachje. „Je behoeft die richting nu niet verder uit te gaan. Die loopt uit op een blinden muur. Je moet leven of je wilt of niet. Ik zal alles, wat in mijn macht is, doen, om je in het leven te houden, en je bent een gemeene hond, als je me daarbij niet helpt." Zijn oogen keken domineerend en doordringend op Piers neen. En Piers gaf zich over met een gedwee- 6.50 ®RUSSEL (512) Gramofoonmuziek. 6.50 DAVENTRY (482) Dansmuziek. G.50 PARIJS-R. (1744) Gramophoonplaten. 7.HUIZEN (1852) Kerklatijn voor beginners. 7.— HILVERSUM (1071) Politieberichten. 7.15 HILVERSUM (1071) Doorloopend verslag doe een deskundig ooggetuige van den voetbalwet strijd HollandSchotland ln het Stadion te Aj sterdam. 7.35 HUIZEN (1852) Kerklatijn voor gevorderden. 8.— HUIZEN (1852) Spr. K. Hoeben. 8.05 DAVENTRY (1563) Concert. 8.20 HAMBURG (392) Vioolconcert 8.20 HAMBURG (392) Vioolconoert uit Malmö. 8.20 BRUSSEL (512) Concert 8.30 HUIZEN (1852) Orgelconcert 8.30 LANGENBERG (462) Concert 8.50 MILAAN (504) Concert. 8.55 PARIJS (R. 1744) Concert 8.50 TOULOUSE (383) Concert 9.00 HILVERSUM (1071) Concert onder leiding v& Nico Treep. In de pauze berichten van Vaz Dlai Na afloop gramofoonplaten. 9.15 TURIJN (272) Concert. 9.20 DAVENTRY (482) Concert. 9.45 HUIZEN (1852) Persberichten Vaz Dias. Daarni concert 10.35 BERN (406) Dansmuziek. 11.20 DAVENTRY (1563) Dansmuziek. 11.20 TURIJN (272) Dansmuziek. Vrouwen vooral, hebben nu en dan behoefte aai de hulp van Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Vana de vorming tot. voorbij den middelbaren leeftijd tre den in het vrouwelijk organisme voortdurende ver anderingen op, die veel inspanning van de nierer vorderen. Eveneens in het kritieke tijdperk en in de maanden voor en na de geboorte van kinderen, krijgen de nieren veel extra werk te doen. Het is daarom geen wonder, dat vrouwen zoo vaak lijden aan rugpijn, afmattende pijnen, waterzuchtige zwel lingen, hoofdpijn, duizeligheid, zenuwachtigheid en urinestoornissen. Vrouwen behooren te weten, dat de nieren de ge wichtige levenstaak hebben om de onzuivere stoffen uit het bloed te filtreeren. Als de nieren verzwakt ol overspannen zijn, wordt de bloedsomloop geïnfec teerd en het geheele gestel aangedaan, waardoor spit blaasontsteking,, rheumathiek, lendezwakte enz kunnen ontstaan. Foster's Rugpijn Nieren Pillen zullen voor vrou wen in tijd van nood een zegen blijken. Zij worden aanbevolen door vele dankbare, verstandige vrou wen, die haar herstel en welzijn aan het tijdig ge bruik van dit versterkend niermiddel te danken hebben. Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket let hier vooral op) bij apotheken en drogisten f 1.75 per flacon. Billy was beroemd geworden Door zijn tocht naar de planeet. Een tocht vol avonturen, Die vóór hem nog niemand deed. En waar hij zich ook vertoonde, Juichte men hem zeer toe, Luide klonk het in de straten: „Leve onze Billy Boo" Ik was bijna vergeten, dat Billy ooit op school geweest was. Doch dit is niet bet einde van zijn droom. held, zooals Tudor nooit te voren in hem gezien had. „All rlght," zeide hij, „ik zal mijn best doen." En zoo gingen zij een vennootschap aan, die tot eenig doel had het geluk der vrouw, die zij liefhadden; en in dat verbond was hun wedijver voor goed uitgedoofd. HOOFDSTUK IX. HEILIGE GROND. „Ze zeggen, dat hij nooit meer zal vechten," zeide Crowther ernstig. „Misschien zal hij blijven leven. Ze zeggen, dat hij zal blijven leven. Maar hij zal nooit meer sterk worden." „Als ik hem maar zien mocht!" „Ja. dat begrijp lk. Dat ls het zwaarste deel. Maar heb nog een tijdje geduld! Er hangt zooveel van af. Vanochtend nog heb ik gehoord, dat iedere opwinding noodlottig kan worden. Niemand schijnt te begrijpen hoe hij het erdoor gehaald heeft." „Ik zou hem zoo graag nelpen." „Dat weet ik. En dat kan je als je wilt. Maar niet door naar hem toe te gaan. Dat zou hem meer kwaad dan goed doen." „Hoe kan ik anders iets doen? Hij verlangt ver langt er toch zeker ook naar mij te zien?" Zij stond in Crowtheris kamer en keek hem aan r%et oogen, die hem tot een diep medjijden bewogen. Hij legde zijn hand op haar schouder. „Natuurlijk wil hij je graag zien. Maar het zou niet mogelijk zijn hem kalm te houden, als hij je zag. Hij is er niet tegen opgewassen. Hij is bezig den zwaarsten strijd van zijn leven te strijden en daarvoor heeft hij al zijn kracht noodig. Maar je kan je deel ook doen, als je dat wilt. Je kan naar Rodding Abbey gaan en alles ln gereedheid brengen, om hem te ontvangen. En je kan Victor stu ren, om hem te helpen zoodra hij he thospitaal verlaten kan. Hij en ik zullen hem dan bij je brengen. En als je daar dan heel gewoon bent, geloof ik, dat er minder kans op opwinding is. Wi) je dat doen, Avery? Is het te veel van je gevraagd?" „Niets zou mij te veel zijn. Ik zou alles alles wil len doen. Maar als hij naar mij verlangde en ik niet in de nabijheid was. Als als hij zou sterven!" Haar stem begaf haar. (Slot volgt).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 2