Radioprogramma
Reclames.
VOOR VROUWEN.
BILLY BOO.
plaats maken voor optimisme en Idealisme en voor
de lust om zich aan de ontwikkeling der menschheid
te wijden en zich daaraan te blijven wijden, gesteund
door de overtuiging dat het groote doel bereikt, al
thans steeds meer benaderd zal worden. Als ik dat
geloof miste, zou ik geen enkel artikel meer kunnen
schrijven, omdat 't dan absoluut nutteloos en on
vruchtbaar werk zou wezen.
Alle geestelijke werkers, die zich ten doel hebben
gesteld de menschheid verder te brengen door haar
ihoogere zedelijke en religieuse begrippen bij te bren
gen, door haar tot denken te prikkelen, hebben dit
gedaan in de stellige overtuiging dat die mensch
heid daarvan den invloed zou ondergaan. Dit hun
geloof maakte hen sterk om te volharden en, helaas,
ook vaak om te lijden. Ik behoef slechts te herinne
ren aan menschen als Boedha, Jezus, Socrates, Fran-
ciscus van Assisi, Savonarola, Luther of uit latetren
tijd: aan Goethe, Tolstï, Kropotkine, Domela Nieu-
wenhuis, Multatuli enz.
Maar zoo zal mijn Warmenhuizer vriend wel
licht opmerken, maar waar zijn de resultaten
van hun arbeid? Worden zij niet (zooals b.v. met
Tolstoï is gebeurd) nó, hun dood geëerd en gepre
zen, terwijl hun invloed toch onmerkbaar blijft?
Indien dit werkelijk zoo zou zijn, dan zou hij ge
lijk hebben en dan zou er inderdaad aanleiding kun
nen bestaan om het geloof in de menschheid te ver
liezen.
En we hebben dus als eerlijke, kritische menschen
de vraag te stellen of er recht is om dit geloof te
handhaven. Met andere woorden: wij moeten het
redelijke van dit geloof trachten aan te toonen.
Het is een feit van algemeene bekendheid, dat ieder
een geneigd is om te gelooven in wat hij hoopt. En het
zou dus kunnen gebeuren dat hij, die hoopt dat de
menschheid inderdaad evolueert d.i. gestaag zich
ontwikkelt, dit ook gaat gelooven. Wij moeten dus
pogen onze hoop uit te schakelen en door puren
waarheidszin gedreven een antwoord trachten te vin
den op de vraag of-wij in de menschheidsevolutie
kunnen, mogen, moeten gelooven. Kunnen wij dit
niet, welnu dan hebben we ons daarbij als iets on
vermijdelijks neer te leggen. In ieder geval gelde
voor ons het: waarheid bóven alles!
ASTOR.
'(Wordt vervolgd.)
Voor Zondasr 2 Juni.
8.25 HUIZEN (336) NCRV. Morgenwijding.
9.00 HILVERSUM (1071) VARA gramofoonplaten; al
gemeene mededeelingen in Esperanto, daarna or
gelrecital en gramofoonplaten.
9.30 HUIZEN (1852) KRO-Uitzendlng van de kerk
dienst en „Bronk" (Processie) uit Spaubeek.
10.30 HILVERSUM (1071) VPRO. Ochtenddienst van
de vereeniging van Vrijz. Hervormden uit de
doopsgezinde kerk te Amersfoort. Spr. Ds. C. E.
Bleeker.
12.00 HILVERSUM (1071) Lezing door J. P. van Bel.
Onderw.: „Het scheidsrechterwezen in den Ne-
derlandschen Voetbalbond.
1220—BERLIJN (475) Concert.
12.30 HILVERSUM (1071) Lunchconcert
12.30 HUIZEN (336) Lunchconcert.
12.35 HAMBURG (392) Concert
1.05 PARIJS (R. 1744) Symphonieconcert.
1.20 LANGENBERG (462) Middagconcert
1.25 HAMBURG (392) Middagconcert.
1.30 HUIZEN (336) Krakeel 3.
2.00 HILVERSUM (1071) AVRO.-tooneelhalfuurtje.
2.30 HUIZEN (386) Middagconcert uit Artis..
2.30 HILVERSUM (1071) Concert te geven door het
Haydn-lcwartet, tusschenin voordrachten door
Jennie Fransman.
3.20 HAMBURG (392) Concert.
3.30 HILVERSUM (1071) Middagconcert
3.50 DAVENTRY (482) Concert
3.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert
3.50 DAVENTRY (1563) Concert
4.00 HILVERSUM (1071) Wedstrijduitslagen verstrekt
door het persbureau Vaz Dias in de rustpoozen
gromofoonmuziek
4.00 HUIZEN (336) Zlekenlof uit Bloemendaal.'
4.20 WEENEN (520) Concert
4.20 HAMBURG (392) Concert.
4.50 PARIJS (R. 1744) Gramofoonmuziek.
5.00 HILVERSUM (1071) VARA-kleuteruurtje.
5.10 DAVENTRY (482) Orkestmuziek.
5.20 BERLIJN (475) Populair concert
5.20 BRUSSEL (512) Concert.
5.20 WARSCHAU (1385) Concert
5.20 HAMBURG (392) Concert.
5.20 LANGENBERG (462) Concert.
eigen adel hem toch die kracht. Heb je dat niet ln hem
opgemerkt? Hij bezit die grootheid welke de meeste men
schen eerst na jaren van strijd krijgen."
„Ik heb het opgemerkt," zeide Avory heel zacht.
„Daarna ben ik weggegaan. Het eerste, wat Ik ver
volgens hoorde, was, dat de oude man gestorven en hij
met jou getrouwd was. Je hebt mij je geheim niet heel
gauw verteld, zie je. Natuurlijk begreep ik, dat alles zoo
gauw in zijn werk gegaan was, omdat je hem in zijn
eenzaamheid wilde troosten. Dat was precies Iets wat Ik
van jou verwachtte. En ik dacht ook dat hij je alles
verteld had en dat jij genoeg van hem hield om hem
vergiffenis te schenken. Eerst toen lk je kwam opzoe
ken, begreep ik, dat dit niet zoo was."
Weer sprak hij als iemand, die iets, dat hij In de verte
ziet. beschrijft.
„Natuurlijk speet dat me. Ik wist, dat je er vroeger of
later achter zou komen. Ik kon er niets aan doen. Ik
wachtte slechts. En het toeval wilde, dat ik niet lang
behoefde te wachtep. Plers kwam op een avond in Au
gustus bij mij en vertelde mij, dat alles uitgekomen was
en dat je niet langer met hem wilde samenleven. Ik
begreep je gevoelens. Je moest in den beginne zoo voe
len. Maar lk wist, dat je hem liefhad. Ik wist, dat dat
vroeger of later een verschil zou maken. En lk probeer
de hem moed ln te spreken. Want hü de arme jon
gen,' was bijna krankzinnig van ellende."
Avery zat stil voor zich uit te staren.
„Dat is ongeveer alles, wat er te vertellen valt, bë-
halve dat hij, van af den dag, waarop hij je verlaten
heeft, tot heden toe, zijn last gedragen heeft als een
man en niets gedaan heeft wat jou onwaardig is. Hij is
een man, Avery, en niet langer een jongen. H;1 is een
man, dien je vertrouwen kan, want hij zal je nooit meer
bedriegen. Als hij zijn plaats van berouw nog niet gevon
den heeft, dan komt dat niet, omdat hij er niet naar ge
zocht heeft, Als jij hem een briefje met vergiffenis kun.t
zenden, zal hij den oorlog ingaan met een verlicht hart
en zal je reden hebben trotsch op hem te zijn, als Je el-
haar weer ontmoet."
Hij stond op en liep de kamer door.
„En laat ik je nu een kop thee geven,' zeide hij. „Je
zult wel erg moe zijn."
Had hij de tranen gezien, die langs haar wangen
stroomden? Zoo ja, dan liet hij het toch niet blijken.
Kalro schonk hij een kop thee.in en vóór hij weer bij
haar terugkwam, had zij ze weggeveegd.
5.50 HUIZEN (336) NCRV. Kerkdienst uit de Geref.
kerk te Middelburg. Voorganger Ds. D. Ringnalda
6.00 HILVERSUM (1071) Vooravondconcert,
6.05 DAVENTRY (1563) Bachcantate.
6.50 BRUSSEL (512) Gramofoonmuziek.
6.50 PARIJS (R. 1744) Gramofoonmuziek.
7.30 HILVERSUM (1071) Gramofoonplaten.
7.30 HUIZEN (1852) KRO. Spr. Mr. Baron A. J. M.
G. van Wijnbergen; daarna tijdsein, voetbaluit
slagen, praatje. Concert van operafragmenten te 9.30
uur. Nieuwsberichten van Vaz Dias en te 10.45 uur epi
loog door klein koor.
7.50 MOTALA (1351) Noorsch zangersfeest.
8.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein; pers- en sportbe
richten van Vaz Dias. Wiener Operetteavond. In
de pauze voordrachten door Anton Verheyen.
8.20 LANGENBERG (462) Strausavond.
8.20 HAMBURG (392) Mandelliedereri en marschen.
8.35 BRUSSEL (512) Concert
8.35 BERLIJN (475) Concert
8.50 PARIJS (R. 1744) Concert
8.50 TOULOUSE (383) Concert.
9.20 DAVENTRY (482) Concert
9.20 HAMBURG (392) Concert.
9.25 DAVENTRY (1563) Concert
10.20 MOTALA (1351) Opera „Cavalleria Rusticana".
10.20 BARCELONA (351) Concert
10.35 BERN (406) Concert.
10.50 TURIJN (272) Dansmuziek,
10.50 HAMBURG (392) Concert
10.50 KONINGSBERGEN (280) Dansmuziek.
11.00 HILVERSUM (1071) Gramofoonplaten, dansmu
ziek
11.05 BOEDAPEST (545) Concert door zigèun'erkapel.
11.20 KATTOWITZ (416) Dansmuziek.
Voor Maandag 3 Juni 1929.
10.HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding.
10.35 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten.
11.— HUIZEN (336) N.C.R.V. Korte ziekendienst.
11.20 HAMBURG (392) Gramofoonplaten.
11.20 DAVENTRY (1563) Gramofoonplaten.
12.— HILVERSUM (1071) Politieberichten.
12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek.
32.20 DAVENTRY (1563) Balladenconcert
12.30 LANGENBERG (462) Gramofoonmuziek.
12.30 HUIZEN (336) Orgelconcert
12.50 PARIJS—R. (1744) Symphonie-concert
1.20 DAVENTRY (1563) Lunchconcert
1.25 LANGENBERG (462) Middagconcert
1.50 HAMBURG (392) Concert
2.HILVERSUM (1071) Gramofoonplaten.
2.30 HILVERSUM (1071) Aansluiting van het Rem-
brandt-Tbeater te Amsterdam.
3.20 DAVENTRY (1563) Dansorkest Jack Payne.
3.20 DAVENTRY (482) Concert
4.— HUIZEN (336) Ziekenuurtje.
4.05 PARLJS-R (1744) Concert
4.20 DAVENTRY (482) Balladenconcert
4.20 WEENEN (520) Concerto - ■«-■■■
4.30 HILVERSUM (1071) Rustpoos voor het verzor
gen van den zender. r/Al'i >l'V V i
4.35 DAVENTRY 1563) Orkest x- n
4.50 DAVENTRY (482) DansmuziekJack Payne;
5.HUIZEN (336) Gramofoonplaten.
5.HILVERSUM (1071) Kinderuurtje.
5.20 BRUSSEL (512) Concert
5.50 BERLIJN (475) Vioolconcert.
6.HILVERSUM (1071) Tijdsein en vooravondedn-
cert
-6.06 LANGENBERG-r-<462>- Vespercorroert.
6.20 HAMBURG (392) Concert
6.30 HUIZEN (1852) Literaire lezing" Tioor P" van
Renssen. Onderwerp: „Sprongen" van Jan H. de
Groot
6.50 BRUSSEL (512) Gramofoonmuziek.
6.50 MOTALA (1351) Gramofoonplaten.
6.50 PARIJS-R (1744) Gramofoonmuziek.
6.50 DAVENTRY (482) Concert
7.— HUIZEN (1852) Spr. H. Pilon. beo 'r.,*
7.15 HILVERSUM (1071) Lezing door Herman Rut-
ters. Onderwerp: Muziekbeoefening voorheen en
thans. nsv-■
7.30 HUIZEN (1852) Gramofóonplateri. 7
7.45 HAMBURG (392) „Die Fïedermaus", Operette
in drie bedrijven.
7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
8.— HILVERSUM (1071) Tijdsein. Daarna A.V.R.O.-
B oekenhalf uurtj e, -
8.05 DAVENTRY (1563) Vaudeville-programma.
8.25 MOTALA (1351) Concert
8.20 KONINGSBERGEN (280) ,Don Glovanni", Opera
ln 3 bedrijven van Mozart
8.20 LANGENBERG (462) Concert
8.30 HILVERSUM (1071) A.V.R.O.-Radio-tooneel.
Holl. Tooneelvereeniging. Opvoering van „Nelly",
tooneelspel in 10 tafereelen. In de pauze be
richten van Vaz Dias, na afloop Gramofoonmu
ziek.
8.30 WARSCHAU (1385) Operette „Polenbloed".
8.35 BUDAPEST (545) Concert
8.35 PARIJS-R (1744) Concert
Hij bediende haar met vrouwelijk gemak en later
bracht hij haar naar het hotel, waar Plers gewoonlijk
logeerde, en zorgde, dat zij een goede kamér kreeg.
Eerst toen zij afscheid namen, vond zij woorden. Toen
fluisterde zij met haar hand in de zijne
„Ik heb een gevoel alsof alèof ik hem Juist aan
zijn lot overgelaten heb toen hij mijhet meest noodig
had. Hij was in de gevangenis en ik heb hem daarin
gelaten."
Crowther keek haar aan met een hartelijkheid, die
vol opbeurenden troost was. „Hij heeft zich losgemaakt
uit de gevangenis," zeide hij. „Maak je daar niet bezorgd
over."
Haar lippen trilden. Zij wendde haar gezicht af. „Hij
zal me nu niet meer noodig .hebben," zeide zij.
„Schrijf en vraag het hem?" zeide Crowther zacht.
Zij maakte een aandoenlijk-wanhopig gebaar. „Ik
moet eerst mijn plaats van berouw vinden," zeide zij.
„Ik zou niet langer wachten. Schrijf dadelijk!"
En dan zat Avery den halven nacht haar man een
brief te schrijven, dien hij nooit krijgen zou,
HOOFDSTUK VIII.
DE BEVRIJDING VAN DEN GEVANGENE.
Zwaar gewond, zóó zwaar, dat bijna niemand op her
stel durfde hopen, lag Piers in het hospitaal. Hij ver
langde onuitsprekelijk naar den Dood, maar de Dood
werd hem ontzegd. En wanneer iemand zich over hem
heen boog en zij nkrachtlooze hand nam, fluisterde hij
met gesloten oogen een dringend verzoek, om niet tot
de werkelijkheid teruggeroepen te worden.
„Het is zoo iets vreeselijks," prevelde hij jammer
lijk, „dat ontwaken."
„Wil je niet met een vriend spreken, Plers?" zeide
een stem.
Toen sloeg hij zijn oogen open. Hij had zijn naam
in geen maanden gehoord Hij keek op in oogen, die
havikachtig door een bril glansden, en onmidellijk her
kende hij dengene, die hem zoo toesprak.
„Jij!" fluisterde hij, wanhopig trachtend de pijn, die
dat herkennen hem gaf, te kalmeeren.
„All rlght. Spreek maar niet!" zeide Tudor kalm. „Ik
geloof, dat ik je helpen kan."
En hij hielp hem met de grootste zachtheid, tot het
ergste voorbij was.
8.35 BRESLAU (321)' Johan Strauss-programma.
8.40 WEENEN (520) Johann Strauss-concert
8.50 BERLIJN (475) Zang en Dansmuziek.
8.50 TOULOUSE (383) Spaansche liederen.
9.15 TURIJN (272) Symphonie-concert.
9.20 LEIPZIG (362) Concert
9.30 TOULOUSE (383) Concert
9.35 BRUSSEL (512) Dansmuziek.
9.50 BERLIJN (475) Sonatenconcert. Daarna Dans
muziek.
9.55 DAVENTRY (1563) Symphonie-concert
10.35 BERN (406) Concert. i
lO.fe TOULOUSE (383) Dansmuziek.
10.25 BARCELONA (351) Concert.
10.25 KALUNDBORG (1152) Moderne Operette-muziek.
10.35 DAVENTRY (482) Dansmuziek.
10.45 PRAAG (343) Gramofoonplaten.
11.20 HAMBURG (392) Dansmuziek.
11.20 WARSCHAU (1385) Dansmuziek.
11.20 DAVENTRY (482) Orkest
11.20 KATOWICE (416) Dansmuziek.
11.20 DAVENTRY (1563) Dansmuziek.
11.20 TURIJN (272) Dansmuziek.
Voor Dinsdag 4 Juni 1929.
10.HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding.
10.35 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten.
11.20 DAVENTRY (1563) Gramofoonplaten.
11.30 HUIZEN (336) K.R.O. Godsdienstig halfuurtje.
12.— HILVERSUM (1071) Politieberichten.
12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek.
12.15 HUIZEN (336) Lunchmuziek
12.20 KALUNDBORG (1153) Uitzending uit het restau
rant Wivel. Strijkorkest o.l.v. Ingemann Palmhoj.
12.50 PARIJS-R. (1744) Concert
12.55 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten*
1.15 HUIZEN (336) Gramofoonplaten.
1.20 DAVENTRY (1563) Lunchconcert
1.25 LANGENBERG (462) Middagconcert
1.25 PARIJS-R. (1744) Voortzetting van het concert
1.50 HAMBURG (392) Concert
2.— HILVERSUM (1071) Wenken op het gebied van
koken door P. J. Kers. Daarna gramofoonplaten.
2.HUIZEN (336) Knipcursus en stofversieren.
3.— HILVERSUM (1071) Knipcursus van de A.V.R.O
door Mevr. de Leeuw van Rees.
3.20 KALUNDBORG (1158) Concert
3.20 DAVENTRY (482) Orkest
4.HILVERSUM (1071) Microfoon-debutanten. Daar
na gramofoonplaten.
4.05 PARIJS-R. (1744) Concert.
4.20 DAVENTRY (482) Concert
4.20 WEENEN (520) Concert
4.50 LEIPZIG (362) Populair concert
5.HILVERSUM (1071) Rustpoos voor het verzor
gen van den zender.
5.HUIZEN (336) Gramofoonplaten.
5.20 BRUSSEL (512) Kamermuziek.
5.20 BERLIJN (475) Populair concert.
5.30 HILVERSUM (1071) Dinermuziek.
6.— HILVERSUM (1071) Tijdsein.
6.— BOEDAPEST (545) Concert.
6.35 HAMBURG (392) Dansmuziek.
6.50 MOTALA (1351) Gramofoonmuziek.
gsni
Billy droomde, dat hij naar school ging,
In een rijtuig als 'n vorst.
En zijn schoolmakkers hem prezen,
Als een jongen, die wat dorst
Hij droomde, op den bok zaten,
Een koetsier en palfrenier,
En hij zat in het rijtuig,
Hoog opgericht, trotsch en fier.
Plers was aandoenlijk dankbaar. Zijn geest was in die
dagen heel terneergeslagen. Niemand had, voor zoover
hij zich herinneren kon, tot dusverre eenige moeite
gedaan, om zijn pijn te verzachten
„Het is zoo erg geweest," fluisterde hij dan. „Je
moet weten ik heb een schot door mijn hart
gekregen."
Tudoris gelaat stond heel ernstig. „Ja, je bent er
leelijk aan toe," zeide hij. „Maar je bent er tot dus
verre aardig doorgekomen. En dat is in je voordeel. En
kijk eens, je moet altijd plat op je rug liggen. Begre
pen? Het is ongeveer je eenige kans."
„Om te blijven leven," fluisterde Piers. „Maar ik wil
niet. blijven leven. Ik wil sterven."
„Wees geen idioot!"
„Ik ben geen idioot. Ik naat het leven!" Een trilling
van hartstocht klonk door die woorden.
Tudor legde zijn hand op hem. „Piers, als ooit Iemand
reden gehad heeft om te leven, dan ben jij het, kerel."
„Wat bedoel je?" Plers' oogen, donker als de nacht,
dien hij doorgemaakt had, keken naar hém op.
„Dat Is nogal eenvoudig. Als je niet leven kunt ter
wille van je zelf, doe het dan ter wille van haar! Zij
verlangt naar je. Het zal haar hart breken, als je nu
sterft."
„Groote God, kerel! Meen je dat in ernst?" fluis
terde Piers.
„In vollen ernst. Ik weet precies wat ik zeg. Ik praat
niet in het wilde weg. Zij heeft je lief. Zij verlangt naar
je. Je hebt je heele leven voor jezelf geleefd. Nu moet
je voor haar leven."
Tudor's stem klonk zacht en heftig. Een zwakke
schittering kwam in Pier's oogen, toen hij het hoorde.
„Bij God," zeide hij zacht, „jij bent een kerel! Maar
heb je niet bedacht wat er zou kunnen gebeuren
als ik per slot van rekening toch dood ging? Vroeger
zou je me heel graag uit den weg geruimd hebben!"
„Ik beseft toen niet hoe gewichtig jij was," antwoord
de Tudor met een bitter glimlachje. „Je behoeft die
richting nu niet verder uit te gaan. Die loopt uit op
een blinden muur. Je moet leven of je wilt of niet.
Ik zal alles, wat in mijn macht is, doen, om je in het
leven te houden, en je bent een gemeene hond, als je
me daarbij niet helpt."
Zijn oogen keken domineerend en doordringend op
Piers neen. En Piers gaf zich over met een gedwee-
6.50 ®RUSSEL (512) Gramofoonmuziek.
6.50 DAVENTRY (482) Dansmuziek.
G.50 PARIJS-R. (1744) Gramophoonplaten.
7.HUIZEN (1852) Kerklatijn voor beginners.
7.— HILVERSUM (1071) Politieberichten.
7.15 HILVERSUM (1071) Doorloopend verslag doe
een deskundig ooggetuige van den voetbalwet
strijd HollandSchotland ln het Stadion te Aj
sterdam.
7.35 HUIZEN (1852) Kerklatijn voor gevorderden.
8.— HUIZEN (1852) Spr. K. Hoeben.
8.05 DAVENTRY (1563) Concert.
8.20 HAMBURG (392) Vioolconcert
8.20 HAMBURG (392) Vioolconoert uit Malmö.
8.20 BRUSSEL (512) Concert
8.30 HUIZEN (1852) Orgelconcert
8.30 LANGENBERG (462) Concert
8.50 MILAAN (504) Concert.
8.55 PARIJS (R. 1744) Concert
8.50 TOULOUSE (383) Concert
9.00 HILVERSUM (1071) Concert onder leiding v&
Nico Treep. In de pauze berichten van Vaz Dlai
Na afloop gramofoonplaten.
9.15 TURIJN (272) Concert.
9.20 DAVENTRY (482) Concert.
9.45 HUIZEN (1852) Persberichten Vaz Dias. Daarni
concert
10.35 BERN (406) Dansmuziek.
11.20 DAVENTRY (1563) Dansmuziek.
11.20 TURIJN (272) Dansmuziek.
Vrouwen vooral, hebben nu en dan behoefte aai
de hulp van Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Vana
de vorming tot. voorbij den middelbaren leeftijd tre
den in het vrouwelijk organisme voortdurende ver
anderingen op, die veel inspanning van de nierer
vorderen. Eveneens in het kritieke tijdperk en in
de maanden voor en na de geboorte van kinderen,
krijgen de nieren veel extra werk te doen. Het is
daarom geen wonder, dat vrouwen zoo vaak lijden
aan rugpijn, afmattende pijnen, waterzuchtige zwel
lingen, hoofdpijn, duizeligheid, zenuwachtigheid en
urinestoornissen.
Vrouwen behooren te weten, dat de nieren de ge
wichtige levenstaak hebben om de onzuivere stoffen
uit het bloed te filtreeren. Als de nieren verzwakt ol
overspannen zijn, wordt de bloedsomloop geïnfec
teerd en het geheele gestel aangedaan, waardoor spit
blaasontsteking,, rheumathiek, lendezwakte enz
kunnen ontstaan.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen zullen voor vrou
wen in tijd van nood een zegen blijken. Zij worden
aanbevolen door vele dankbare, verstandige vrou
wen, die haar herstel en welzijn aan het tijdig ge
bruik van dit versterkend niermiddel te danken
hebben.
Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket
let hier vooral op) bij apotheken en drogisten f 1.75
per flacon.
Billy was beroemd geworden
Door zijn tocht naar de planeet.
Een tocht vol avonturen,
Die vóór hem nog niemand deed.
En waar hij zich ook vertoonde,
Juichte men hem zeer toe,
Luide klonk het in de straten:
„Leve onze Billy Boo"
Ik was bijna vergeten, dat Billy ooit op school geweest
was. Doch dit is niet bet einde van zijn droom.
held, zooals Tudor nooit te voren in hem gezien had.
„All rlght," zeide hij, „ik zal mijn best doen."
En zoo gingen zij een vennootschap aan, die tot eenig
doel had het geluk der vrouw, die zij liefhadden; en in
dat verbond was hun wedijver voor goed uitgedoofd.
HOOFDSTUK IX.
HEILIGE GROND.
„Ze zeggen, dat hij nooit meer zal vechten," zeide
Crowther ernstig. „Misschien zal hij blijven leven. Ze
zeggen, dat hij zal blijven leven. Maar hij zal nooit
meer sterk worden."
„Als ik hem maar zien mocht!"
„Ja. dat begrijp lk. Dat ls het zwaarste deel. Maar
heb nog een tijdje geduld! Er hangt zooveel van af.
Vanochtend nog heb ik gehoord, dat iedere opwinding
noodlottig kan worden. Niemand schijnt te begrijpen
hoe hij het erdoor gehaald heeft."
„Ik zou hem zoo graag nelpen."
„Dat weet ik. En dat kan je als je wilt. Maar niet
door naar hem toe te gaan. Dat zou hem meer kwaad
dan goed doen."
„Hoe kan ik anders iets doen? Hij verlangt ver
langt er toch zeker ook naar mij te zien?"
Zij stond in Crowtheris kamer en keek hem aan r%et
oogen, die hem tot een diep medjijden bewogen.
Hij legde zijn hand op haar schouder. „Natuurlijk
wil hij je graag zien. Maar het zou niet mogelijk zijn
hem kalm te houden, als hij je zag. Hij is er niet tegen
opgewassen. Hij is bezig den zwaarsten strijd van zijn
leven te strijden en daarvoor heeft hij al zijn kracht
noodig. Maar je kan je deel ook doen, als je dat wilt.
Je kan naar Rodding Abbey gaan en alles ln gereedheid
brengen, om hem te ontvangen. En je kan Victor stu
ren, om hem te helpen zoodra hij he thospitaal verlaten
kan. Hij en ik zullen hem dan bij je brengen. En als
je daar dan heel gewoon bent, geloof ik, dat er minder
kans op opwinding is. Wi) je dat doen, Avery? Is het
te veel van je gevraagd?"
„Niets zou mij te veel zijn. Ik zou alles alles wil
len doen. Maar als hij naar mij verlangde en ik niet
in de nabijheid was. Als als hij zou sterven!"
Haar stem begaf haar.
(Slot volgt).