EENIGE AARDIGE
ZOMER COSTUUMPJES.
BEZOEK.
WAT IS SCHOONHEID
Wat voor oogen moeten wij hebben? Wat
voor handen? Ook schoonheid is aan de steeds
wisselende wetten der mode onderworpen.
„Doe me het plezier, man, en wees van
avond alsjeblieft wat vriendelijk tegen dat
meisje Ja, doe maar niet zoo verwonderd,
je kunt anders onhebbelijk genoeg zijn. Juf
frouw v. Minden is mij aanbevolen door een
oude vriendin, van wie ik véél houd en ter-
wille van haar
„Moet ik vanavond „le galant homme"
spelen, niet? Ik ben me anders niet bewust
onbeleefd te zijn tegenover je sexe. Als ik in
gezelschap stil ben, is er een exemplaar dat
me interesseert de vrouw is ondoorgron
delijk een goed studie-object ik kijk
maar naar haar bewegingen luister wat
het mondje zegt maak m'n conclusies!
Verre van onbeleefd te willen zijn, geef ik ze
mijn aandacht
„En die malloten vinden jou nog interes
sant, meneertje! Maar doe vanavond nu eens
niet contemplatief en beloof me, dat je lief
zult zijn tegemoetkomend voor het kind;
ze woont alleen, heeft hier geen familie en
ze studeert.
„Natuurlijk een blauwkous!"
Verontwaardigd keerde Lies zich om. „Die
blauwkous kon jou nog wel eens een lesje
geven," bitste ze. „Maar je slaat de plank mis.
't Is een bijzonder talent beeldhouwster,
ze moet héél knap werk maken werkt voor
den Prix
's Avonds, in de knusse, gezellige kamer,
onder 't lamplicht zaten ze met z'n drieën
't jonge meisje in een lage armstoel, non
chalant de beenen gekruist en rook uitbla
zend van de sigaret, die Wim haar aller
hoffelijkst geoffreerd had.
Ze was ontegenzeggelijk een opvallend
meisje niet bepaald mooi, maar met zeer
geprononceerde trekken en met groote ge
makkelijkheid van bewegen.
„Heel anders, dan ik me voorstelde," dacht
hij „geen gewoon type" en toen ze over
kunst spraken, over verschillende meesters
en de moderne richting over musea in
Rome over de blauwe meren van het zon
nig Italië toen schitterden haar oogen en
de jonge man keek naar haar, de ras-artiste,
nu niet critiseerend en vergat z'n conclu
sies te maken
De gastvrouw, het perfecte huismoedertje,
schonk thee presenteerde het eigen ge
bak, dat de verdiende aandacht miste
„Hoe vindt deze ringen?" vroeg Wim,
over den tafel een doosje naar de bezoekster
schuivend ze zijn antiek en zullen u wel
interesseeren
Met een kreet van verrassing nam ze on
middellijk een dof gouden uit de collectie en
hield hem omhoog.
„Déze!" zei ze „o, déze is prachtig" en
inderdaad had haar kunstenaarsoog terstond
Het goede, het ware, het mooie deze alle
zijn begrippen, welke ons geheel familiaar
zijn. Maar wat eigenlijk schoonheid is, dat
heeft nog nooit iemand kunnen definieeren.
Waarom niet? Oogenschijnlijk zal men zegr
gen dat dit zoo is omdat schoonheid heele-
maal geen definitie noodig heeft, omdat
iedereen weet wat dit zeggen wil. Maar dan
slaat men toch leelijk den plank mis. Hebt
U wel eens schilderijen van Botticelli en van
Rubens bekeken? De eerste schildert vrouwen
met een slank, lenig lichaam, zachte uitdruk
king der oogen en handen en voeten als van
een etherisch wezen. Rubens daarentegen
koos als zijn schoonheidsideaal breedheupige
vrouwen, stralende oogen,
Honderd pond of honderd kilo? Welke der
beide types moet men kiezen? Hoe meer men
er over nadenkt, hoe meer men tot de slót
som komt dat schoonheid wel tot de meest
betrekkelijke dingen op deze wereld behoort,
dat het woord schoonheid de grootste tegen
strijdigheden omvat, ja, dat het eigenlijk
niets zeggen wil. Probeeren we dus ook niet
er een definitie van te geven.
In den loop van dezen winter was er een
groot gecostumeerd bal in Berlijn bij mevr.
Von GoldschmidtRotschild. De gasten wa
ren uitgenoodigd om zóó te verschijnen, zoo
als zij dit gaarne zouden zijn. Als iedee was
dit zeer geestrijk, maar het resultaat wais
niet sensationeel, eerder bedroevend. Waar
om? Omdat dit Idee gebaseerd was op een
psychologische fout. De bedoeling was na
tuurlijk dat de gasten een historische figuur-
voor zouden stellen, die zij tot hun ideaal
verkozen hadden. Dit was zeer goed begrepen
maar men vergat daarbij één ding. Welk
csotuum men ln een dergelijk geval ook kiest,
steeds zal het een costuum blijven en nooit
een bij de persoon passend kleed Want'"op
den keper beschouwd wil geen enkele vrouw
er uit zien zooals hare overgrootmoeder, en
stellig nog minder als hare eigen moeder Er
is slechts één ding waarnaar alle vrouwen
verlangen: zooveel mogelijk het schoonheids
ideaal van haren eigen tijd nabij te kómen.
Misschien zijn er primitieve menschen dïe
meenen dat het vrouwelijk lichaam door een
corset of door het een of ander dieet veran
dert. Maar dan vergissen zij zich deerlijk.
Het is de geest, die zich het lichaam vormt.
Een men kan er van verzekerd zijn dat wan
neer op een zekeren dag de Japansche man
nen de gespleten oogen niet meer mooi vin
den, dat het dan slechts een paar jaren zou
duren of alle Japansche vrouwen zouden zoo
ronde oogen hebben als de baby van de
Cadum-zeep of van Nestle's Kindermeel.
Men is er dikwijls verwonderd over hoe
het kostelijkste exemplaar te pakken. „Dat oppervlakkige menschen het begrip mode
Is oud Perzisch zetsel! een juweeltje-" en als een kleinigheid beschouwen Want de
den ring aan haar vinger schuivend, riep ze mocje js
opgewonden: „Dit is nu dè ring, dien ik zoek,
ik draag ze gewoonlijk niet ze zijn bijna
altijd leelijk maar déze o, déze!"
En in extase bekeek ze haar uitgespreide
hand, waar aan de spitse pink het ringetje
glansde
„Ik geef hem niet terug och, toe. léén
hem mij verbeterde ze. de oogen vól op
slaand naar den gastheer, die op het punt
»tond een toestemmend gebaar te maken,
maar twee strakke wonderlijk verschrikte
oogen, die van zijn vrouw, hielden hem
terugHet spijt mij...." stamelde hij,
en ineens viel er een stilte
„Als u de laatste tram nog wilt pakken
had Lies gezegd, de vriendelijkheid van haar
man negeerend. die het geleide aanbood
En binnen de stille muren van de slaap
kamer, toen Lies reeds lang was ingeslapen,
dacht hij over den vreemden glans, dien hij
in de oogen van zijn vrouw had zien flikke
ren en hóé stil ze dien avond geweest was.
En maakte als gewoonlijk conclusies.
H. H. DE BRUIN—LEÓN
(Nadruk verboden.)
ONZE PAIHUNtN.
Patronen vao de modellen yan mantels en Kin
derjurken zijn verkrijgbaar oti onze mode
redactrice MejuliTuim L tierende». Joan ftlaet-
suyckerstraal 96. tien Haag
De patronen voor dame» kosten f l.die vooi
kinderen 0.80 Uel duurt ongeveer 10 dager
alvorens ze in bel bezit komen van degenen di«
patronen aanvragen.
Aan de lezeressen, die een patroon bestellen
wordt beleefd verzocbl bp de aanvrage bet ver
6chuidigde bedrag In te sluiten ter voorkoming
van administratiekosten.
KEDACT1&
zoo machtig dat zij het begrip
schoonheid in discrediet zou kunnen bren
gen. Want met schoonheid verbindt zich on
willekeurig de gedachte aan iets klassieks, en
het klassieke behoort onvermijdelijk tot het
verleden. Men zegt elegant of chic of bekoori
lijk of betooverend, om te zeggen waarover
men verrukt is maar daarmee bedoelt
men schoonheid Waar dus, evenals al het
andere, ook de schoonheid en deze zelfs
in de eerste plaats aan de mode onder
worpen is, zoo moest elk respectabel mode
tijdschrift ook gegereld aangeven welke ver
anderingen in de vormen van houding, ge
zicht, handen, voeten en beenen een nieuwe,
mode meebrengt, zoodat de lezeressen zich
daarna richten kunnen.
Kleine illustraties kunnen dit dan ver
duidelijken.
Welke handen draagt men? Welke oogen?
En dan moeten de lezeressen zich met be
hulp van de tegenwoordig zoo ver gevor
derde schoonheidscultuur daarbij trachten
aan te passen Zeker het zal niet zoo een
voudig zijn als met de kleeding, maar wil
men met de eischen des tijds meegaan, dan
moet ook het lichaam naar de „allerlaatste
mode" zijn.
Parasols.
De parasols zullen dit jaar zeer kort zijn
de steel komt ternauwernood te voorschijn
wanneer zij gesloten zijn. In dat geval zul
len zij ons dus al heel weinig hinderen et
zijn er zelfs die wij ln onzen handtasch op
tergen kunnen!
De grootste fantasie heerscht er op dit
gebied en men kan gerust zeggen dat vele
vrouwen er meer mee zullen wandelen uit
coquetterle dan wel om haar gezicht tegen
de zonnestralen te beschutten. Want is nie'
een donkere huidskleur nog steeds in de
mode?
De stelen .zijn in kostbaar materiaal en
zeer bewerkte de stof is veel van kant, of in
mousseline, in vele.tinten over elkaar gelegd,
of wel in veelkleurige zijde of cretonne. Dik'
wijls is de parasol gezoomd door een breede
rand, die sterk contrasteert met den stof zelf
Wat betreft den vorm, men ziet bolle para
sols, maar de groote mode is meer de vorm
der Japansche parasols, bijna plat
Zeer bijzondere parasols ziet men in licht
strop .met. als garneering een grooten fluwee-
len strik, en voorts uit geborduurd raffia
Vooral voor strandgebruik zal men deze zien
verschijnen.
DE KEUKEN.
In de stad is de keuken doorgaans het
kleinste vertrek van de woning; in kleine
plaatsen en op den buiten, is ze een groote
geriefelijke zaal Hoe ook, juist omdat ze voor
bepaalde doeleinden bestaat, moet ze prac-
tisch ingericht worden.
In het algemeen zal de meubileering een
voudig zijn: het fornuis, de gootsteen, eenige
muurkasten, een tafel, een stoel, wat schap
pen: als versiering, het keukengerief en alles
wat daarbij begrepen wordt. Zoo kan men er
iets liefs van maken De muren zullen wit of
crème geverfd zijn, zoo men wil met Ripolin
Rond het fornuis en de gootsteen kunnen
tegels gepaard gaan met een geschabloneerde
fries* in Ripolin, dus waschbaar, en de kleu
ren der tegels herhalend. Bovenaan de muren
van de keuken, kan ook een fries aangebracht
worden, die insgelijks in dezelfde kleuren
zal zijn als de versiering rond fornuis en
gootsteen. Op de schappen* zeildoek, waar
door het onderhoud vergemakkelijkt wordt
en het lastig randpapier afgeschaft, waar
mede men de planken bedekt om ze te be-
schermen tegen de voorwerpen die er op ge
plaatst worden. Aan den rand der schappen
kan een strook grauw linnen aangebracht
worden, vlug ln den steelsteek geborduurd,
met eenvoudige naïeve motieven in den geest
van voorgenoemde fries: dieren, mannetjes,
keukengerief. bloemen of groenten.
Als tafel gebruike men liefst een opvouw
baar meubel, dat tegen den muur kan ge
plooid worden, zoodra men hem niet meer
noodig heeft en zoo weinig plaats inneemt,
De stoel zal een zetel met een voetbankje
zijn, ook dienstig om hooggeplaatste voor
werpen te bereiken.
Bezit men mooi keukengerief met pannen
van koper, nikkel of aluminium, prachtig
glimmend als spiegels, spreekt het vanzelf
dat men die laat zien, dat zal de keuken
meer oog geven; hetzelfde geldt zoo de pan
nen van gaaf émail zijn, rood, groen of
blauw
Is zulks evenwel niet het geval, dan raden
we de huisvrouw een strookje bebloemd of
bedrukt weefsel voor de minder nette voor
werpen te hangen, in overeenstemming met
de verdere versiering van de keuken Is het
vertrek helder verlicht, dan kan men gor
dijnen voor de ruiten laten; is de keuken
slecht belicht, dan voldoet het rond het
raam een soort drapeering te plaatsen, be
staande uit een ingehaalde rand bovenaan
en twee effen strooken aan weerskanten In
de muurkasten zullen de planken en de
achterkant der deuren met cretonne gespan
nen worden, die ook voor garnituur in de
keuken gebruikt werd.
De kolenbak en de vuilnisdoos worden na
tuurlijk in een onzichtbaar hokje sreborgen
De eerste meestal onder het fornuis, de
tweede onder de gootsteen, waar zich een
deur zal bevinden, die men altijd dicht laat
Zooveel mogelijk, wordt onder de gootsteen
ook een plankje aangebracht, waar alles wat
noodig is om schoon te maken, geborgen
wordt.
Vergeten wij niet dat de bloemen haar
plaats hebben overal waar het kan; op een
hoek van het keukenbuffet zal een steenen
pot met bloemen zeer frisch aandoen en het
eindpunt zijn van de inrichting en versiering
onzer keuken.
Vele lichte mantels op donkere j
of ook wel omgekeerd.
Op de japonnen in effen of bedril
fen zeer veel lingerie garneeringen
gen, vesten, plastrons, jabots, polsga
Ensembles van zwart en wit
contrast of ook wel langzaam door
ten grijs in elkaar overgaande.
Platte en geplisseerde volants, bij
drie etagewij ze boven elkaar geplaal
Sweaters, pull-overs en jumpers vo
lijk uit jersey of tricot gemaakt, vee
zontaal gestreept. Maar dit laatste
leen voor slanke figuren!
Een jurk van geruit Tobralco in de
marine, rood en beige, open vallend o
guimpe, met mouwen van waschbaJ