EENIGE AARDIGE ZOMER COSTUUMPJES. BEZOEK. WAT IS SCHOONHEID Wat voor oogen moeten wij hebben? Wat voor handen? Ook schoonheid is aan de steeds wisselende wetten der mode onderworpen. „Doe me het plezier, man, en wees van avond alsjeblieft wat vriendelijk tegen dat meisje Ja, doe maar niet zoo verwonderd, je kunt anders onhebbelijk genoeg zijn. Juf frouw v. Minden is mij aanbevolen door een oude vriendin, van wie ik véél houd en ter- wille van haar „Moet ik vanavond „le galant homme" spelen, niet? Ik ben me anders niet bewust onbeleefd te zijn tegenover je sexe. Als ik in gezelschap stil ben, is er een exemplaar dat me interesseert de vrouw is ondoorgron delijk een goed studie-object ik kijk maar naar haar bewegingen luister wat het mondje zegt maak m'n conclusies! Verre van onbeleefd te willen zijn, geef ik ze mijn aandacht „En die malloten vinden jou nog interes sant, meneertje! Maar doe vanavond nu eens niet contemplatief en beloof me, dat je lief zult zijn tegemoetkomend voor het kind; ze woont alleen, heeft hier geen familie en ze studeert. „Natuurlijk een blauwkous!" Verontwaardigd keerde Lies zich om. „Die blauwkous kon jou nog wel eens een lesje geven," bitste ze. „Maar je slaat de plank mis. 't Is een bijzonder talent beeldhouwster, ze moet héél knap werk maken werkt voor den Prix 's Avonds, in de knusse, gezellige kamer, onder 't lamplicht zaten ze met z'n drieën 't jonge meisje in een lage armstoel, non chalant de beenen gekruist en rook uitbla zend van de sigaret, die Wim haar aller hoffelijkst geoffreerd had. Ze was ontegenzeggelijk een opvallend meisje niet bepaald mooi, maar met zeer geprononceerde trekken en met groote ge makkelijkheid van bewegen. „Heel anders, dan ik me voorstelde," dacht hij „geen gewoon type" en toen ze over kunst spraken, over verschillende meesters en de moderne richting over musea in Rome over de blauwe meren van het zon nig Italië toen schitterden haar oogen en de jonge man keek naar haar, de ras-artiste, nu niet critiseerend en vergat z'n conclu sies te maken De gastvrouw, het perfecte huismoedertje, schonk thee presenteerde het eigen ge bak, dat de verdiende aandacht miste „Hoe vindt deze ringen?" vroeg Wim, over den tafel een doosje naar de bezoekster schuivend ze zijn antiek en zullen u wel interesseeren Met een kreet van verrassing nam ze on middellijk een dof gouden uit de collectie en hield hem omhoog. „Déze!" zei ze „o, déze is prachtig" en inderdaad had haar kunstenaarsoog terstond Het goede, het ware, het mooie deze alle zijn begrippen, welke ons geheel familiaar zijn. Maar wat eigenlijk schoonheid is, dat heeft nog nooit iemand kunnen definieeren. Waarom niet? Oogenschijnlijk zal men zegr gen dat dit zoo is omdat schoonheid heele- maal geen definitie noodig heeft, omdat iedereen weet wat dit zeggen wil. Maar dan slaat men toch leelijk den plank mis. Hebt U wel eens schilderijen van Botticelli en van Rubens bekeken? De eerste schildert vrouwen met een slank, lenig lichaam, zachte uitdruk king der oogen en handen en voeten als van een etherisch wezen. Rubens daarentegen koos als zijn schoonheidsideaal breedheupige vrouwen, stralende oogen, Honderd pond of honderd kilo? Welke der beide types moet men kiezen? Hoe meer men er over nadenkt, hoe meer men tot de slót som komt dat schoonheid wel tot de meest betrekkelijke dingen op deze wereld behoort, dat het woord schoonheid de grootste tegen strijdigheden omvat, ja, dat het eigenlijk niets zeggen wil. Probeeren we dus ook niet er een definitie van te geven. In den loop van dezen winter was er een groot gecostumeerd bal in Berlijn bij mevr. Von GoldschmidtRotschild. De gasten wa ren uitgenoodigd om zóó te verschijnen, zoo als zij dit gaarne zouden zijn. Als iedee was dit zeer geestrijk, maar het resultaat wais niet sensationeel, eerder bedroevend. Waar om? Omdat dit Idee gebaseerd was op een psychologische fout. De bedoeling was na tuurlijk dat de gasten een historische figuur- voor zouden stellen, die zij tot hun ideaal verkozen hadden. Dit was zeer goed begrepen maar men vergat daarbij één ding. Welk csotuum men ln een dergelijk geval ook kiest, steeds zal het een costuum blijven en nooit een bij de persoon passend kleed Want'"op den keper beschouwd wil geen enkele vrouw er uit zien zooals hare overgrootmoeder, en stellig nog minder als hare eigen moeder Er is slechts één ding waarnaar alle vrouwen verlangen: zooveel mogelijk het schoonheids ideaal van haren eigen tijd nabij te kómen. Misschien zijn er primitieve menschen dïe meenen dat het vrouwelijk lichaam door een corset of door het een of ander dieet veran dert. Maar dan vergissen zij zich deerlijk. Het is de geest, die zich het lichaam vormt. Een men kan er van verzekerd zijn dat wan neer op een zekeren dag de Japansche man nen de gespleten oogen niet meer mooi vin den, dat het dan slechts een paar jaren zou duren of alle Japansche vrouwen zouden zoo ronde oogen hebben als de baby van de Cadum-zeep of van Nestle's Kindermeel. Men is er dikwijls verwonderd over hoe het kostelijkste exemplaar te pakken. „Dat oppervlakkige menschen het begrip mode Is oud Perzisch zetsel! een juweeltje-" en als een kleinigheid beschouwen Want de den ring aan haar vinger schuivend, riep ze mocje js opgewonden: „Dit is nu dè ring, dien ik zoek, ik draag ze gewoonlijk niet ze zijn bijna altijd leelijk maar déze o, déze!" En in extase bekeek ze haar uitgespreide hand, waar aan de spitse pink het ringetje glansde „Ik geef hem niet terug och, toe. léén hem mij verbeterde ze. de oogen vól op slaand naar den gastheer, die op het punt »tond een toestemmend gebaar te maken, maar twee strakke wonderlijk verschrikte oogen, die van zijn vrouw, hielden hem terugHet spijt mij...." stamelde hij, en ineens viel er een stilte „Als u de laatste tram nog wilt pakken had Lies gezegd, de vriendelijkheid van haar man negeerend. die het geleide aanbood En binnen de stille muren van de slaap kamer, toen Lies reeds lang was ingeslapen, dacht hij over den vreemden glans, dien hij in de oogen van zijn vrouw had zien flikke ren en hóé stil ze dien avond geweest was. En maakte als gewoonlijk conclusies. H. H. DE BRUIN—LEÓN (Nadruk verboden.) ONZE PAIHUNtN. Patronen vao de modellen yan mantels en Kin derjurken zijn verkrijgbaar oti onze mode redactrice MejuliTuim L tierende». Joan ftlaet- suyckerstraal 96. tien Haag De patronen voor dame» kosten f l.die vooi kinderen 0.80 Uel duurt ongeveer 10 dager alvorens ze in bel bezit komen van degenen di« patronen aanvragen. Aan de lezeressen, die een patroon bestellen wordt beleefd verzocbl bp de aanvrage bet ver 6chuidigde bedrag In te sluiten ter voorkoming van administratiekosten. KEDACT1& zoo machtig dat zij het begrip schoonheid in discrediet zou kunnen bren gen. Want met schoonheid verbindt zich on willekeurig de gedachte aan iets klassieks, en het klassieke behoort onvermijdelijk tot het verleden. Men zegt elegant of chic of bekoori lijk of betooverend, om te zeggen waarover men verrukt is maar daarmee bedoelt men schoonheid Waar dus, evenals al het andere, ook de schoonheid en deze zelfs in de eerste plaats aan de mode onder worpen is, zoo moest elk respectabel mode tijdschrift ook gegereld aangeven welke ver anderingen in de vormen van houding, ge zicht, handen, voeten en beenen een nieuwe, mode meebrengt, zoodat de lezeressen zich daarna richten kunnen. Kleine illustraties kunnen dit dan ver duidelijken. Welke handen draagt men? Welke oogen? En dan moeten de lezeressen zich met be hulp van de tegenwoordig zoo ver gevor derde schoonheidscultuur daarbij trachten aan te passen Zeker het zal niet zoo een voudig zijn als met de kleeding, maar wil men met de eischen des tijds meegaan, dan moet ook het lichaam naar de „allerlaatste mode" zijn. Parasols. De parasols zullen dit jaar zeer kort zijn de steel komt ternauwernood te voorschijn wanneer zij gesloten zijn. In dat geval zul len zij ons dus al heel weinig hinderen et zijn er zelfs die wij ln onzen handtasch op tergen kunnen! De grootste fantasie heerscht er op dit gebied en men kan gerust zeggen dat vele vrouwen er meer mee zullen wandelen uit coquetterle dan wel om haar gezicht tegen de zonnestralen te beschutten. Want is nie' een donkere huidskleur nog steeds in de mode? De stelen .zijn in kostbaar materiaal en zeer bewerkte de stof is veel van kant, of in mousseline, in vele.tinten over elkaar gelegd, of wel in veelkleurige zijde of cretonne. Dik' wijls is de parasol gezoomd door een breede rand, die sterk contrasteert met den stof zelf Wat betreft den vorm, men ziet bolle para sols, maar de groote mode is meer de vorm der Japansche parasols, bijna plat Zeer bijzondere parasols ziet men in licht strop .met. als garneering een grooten fluwee- len strik, en voorts uit geborduurd raffia Vooral voor strandgebruik zal men deze zien verschijnen. DE KEUKEN. In de stad is de keuken doorgaans het kleinste vertrek van de woning; in kleine plaatsen en op den buiten, is ze een groote geriefelijke zaal Hoe ook, juist omdat ze voor bepaalde doeleinden bestaat, moet ze prac- tisch ingericht worden. In het algemeen zal de meubileering een voudig zijn: het fornuis, de gootsteen, eenige muurkasten, een tafel, een stoel, wat schap pen: als versiering, het keukengerief en alles wat daarbij begrepen wordt. Zoo kan men er iets liefs van maken De muren zullen wit of crème geverfd zijn, zoo men wil met Ripolin Rond het fornuis en de gootsteen kunnen tegels gepaard gaan met een geschabloneerde fries* in Ripolin, dus waschbaar, en de kleu ren der tegels herhalend. Bovenaan de muren van de keuken, kan ook een fries aangebracht worden, die insgelijks in dezelfde kleuren zal zijn als de versiering rond fornuis en gootsteen. Op de schappen* zeildoek, waar door het onderhoud vergemakkelijkt wordt en het lastig randpapier afgeschaft, waar mede men de planken bedekt om ze te be- schermen tegen de voorwerpen die er op ge plaatst worden. Aan den rand der schappen kan een strook grauw linnen aangebracht worden, vlug ln den steelsteek geborduurd, met eenvoudige naïeve motieven in den geest van voorgenoemde fries: dieren, mannetjes, keukengerief. bloemen of groenten. Als tafel gebruike men liefst een opvouw baar meubel, dat tegen den muur kan ge plooid worden, zoodra men hem niet meer noodig heeft en zoo weinig plaats inneemt, De stoel zal een zetel met een voetbankje zijn, ook dienstig om hooggeplaatste voor werpen te bereiken. Bezit men mooi keukengerief met pannen van koper, nikkel of aluminium, prachtig glimmend als spiegels, spreekt het vanzelf dat men die laat zien, dat zal de keuken meer oog geven; hetzelfde geldt zoo de pan nen van gaaf émail zijn, rood, groen of blauw Is zulks evenwel niet het geval, dan raden we de huisvrouw een strookje bebloemd of bedrukt weefsel voor de minder nette voor werpen te hangen, in overeenstemming met de verdere versiering van de keuken Is het vertrek helder verlicht, dan kan men gor dijnen voor de ruiten laten; is de keuken slecht belicht, dan voldoet het rond het raam een soort drapeering te plaatsen, be staande uit een ingehaalde rand bovenaan en twee effen strooken aan weerskanten In de muurkasten zullen de planken en de achterkant der deuren met cretonne gespan nen worden, die ook voor garnituur in de keuken gebruikt werd. De kolenbak en de vuilnisdoos worden na tuurlijk in een onzichtbaar hokje sreborgen De eerste meestal onder het fornuis, de tweede onder de gootsteen, waar zich een deur zal bevinden, die men altijd dicht laat Zooveel mogelijk, wordt onder de gootsteen ook een plankje aangebracht, waar alles wat noodig is om schoon te maken, geborgen wordt. Vergeten wij niet dat de bloemen haar plaats hebben overal waar het kan; op een hoek van het keukenbuffet zal een steenen pot met bloemen zeer frisch aandoen en het eindpunt zijn van de inrichting en versiering onzer keuken. Vele lichte mantels op donkere j of ook wel omgekeerd. Op de japonnen in effen of bedril fen zeer veel lingerie garneeringen gen, vesten, plastrons, jabots, polsga Ensembles van zwart en wit contrast of ook wel langzaam door ten grijs in elkaar overgaande. Platte en geplisseerde volants, bij drie etagewij ze boven elkaar geplaal Sweaters, pull-overs en jumpers vo lijk uit jersey of tricot gemaakt, vee zontaal gestreept. Maar dit laatste leen voor slanke figuren! Een jurk van geruit Tobralco in de marine, rood en beige, open vallend o guimpe, met mouwen van waschbaJ

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 6