EEN BADCOSTUUM MET BIJBEHOORENDE BADMANTEL.
n=3 cof"
at,
ng
lat
Vele vrouwen houden niet van een badpak
ngfcn geven den voorkeur aan een badcostuum.
n8 tfaar om dit geheel gemaakt te koopen zijn
x twee bezwaren: le. is de prijs van een
ae^adcostuum vrij hoog, en 2e. is het maar zel
den dat dit goed zit, een der eerste ver-
(jgBiscthen. Daarom raad ik u aan, maak het
iS. Belf en volg het hierbij gaande model, of
leter een van de vijf modellen die ik hier geef.
ïp Ons patroon geeft een kleine pantalon, die
V. mn het middel sluit met een elastieken band,
:ej [oorts van twee tunieken die bijna tot over
e* leze pantalon reiken. De middenfiguur stelt
«or een tuniek zonder ceintuur, eenigszins
er Is vorm gesneden. De andere is geheel recht
.b ran snit, met een puntvormig décolleté en
0t met een kleine ceintuur om het lichaam
sluitend.
ts Een dergelijk badcostuum moet gemaakt
worden van yersey of van alpaga, dit zijn
n de eenige werkelijk practische en sterke
B* weefsels voor badkleeding.
Voor het rechte costuum met pantalon
!J heeft men noodig 2.40 M. stof van 1.20 M. br.
jt roor dat hetwelk in vorm gesneden is, iets
neer, n.1. 2.70 M.
n Het costuum wordt gezoomd met een smalle
wollen tres van wol, of met een galon of wel
alleen maar met een enkele festonsteek van
wol of van stevig, waterbestendig katoen.
0 Op dit costuum wordt de badmantel ge-
a dragen, die door zijn model, kort en zonder
kraag, aan een kamerjapon doet denken. In
badhanddoekenstof vindt men alleraardigste
inten en dessins. Of ook wel neemt men een
retonne mantel die dan met badhanddoeken
stof gevoerd wordt.
Voor dezen mantel heeft men ongeveer
2.30 M. stof van 1 M. of 1.20 M. noodig.
i*
r
3>evA/vr
„J?
3ASftt<« DevAATT
Het recutei voorstuk Ccote droitj wordt
over de linkerzijde (coté gauche) gekruist en
met twee slippen vastgeknoopt. De mouwen
beginnen betrekkelijk laag op de schouders,
en zijn geheel recht. De badmantel moet
vooral niet ver over de knieën reiken, want
daardoor zou hij niet meer gratieus zijn.
Hf.
Wat men weten moet
HOORN (EN SCHILDPAD).
Na korter of langer gebruik gaat de door-
chijnende glans van hoorn en schildpad
erloren, de gladheid neemt af en zoo zou-
len de voornaamste eigenschappen aan deze
rtikelen weldra ontbreken, als men geen
Qiddel bij de hand had om het zijn oor-
pronkelijken glans telkens terug te geven,
len wrijft het voorwerp op met een linnen
loekje, dat men in krijt, die met olijfolie
aangemaakt, bevochtigt. Daarna gaat men
r nog eens flink over met de palm van de
and.
Indien een voorwerp van schildpad of
oom, voornamelijk een kam, uit den vorm
gegaan, dat wil zeggen, dat het van zijn
«rspronkelijke gedaante is afgeweken, of
'el, als men het een ander model wil geven,
loudt men beurtelings de beide zijden voor
iet vuur, zorg dragende, dat ze niet branden
o doet dit zoolang, totdat het voorwerp
'arm is; in dien toestand kan men het naar
rtllekeur buigen. Als men voorzichtig te werk
ftat, kan men de kam haar oorspronkelijken
ïorm of een nieuw model geven. Spoedig
koelt het schildpad weer af en blijft in den
bouwen vorm
ETIQUETTEN.
Etiquetten op bussen of glazen flesschen
tooet men nooit met stijfselpap opplakken,
da« dit de muizen aantrekt Men gebruike
öaartoe. liever lijm, of beter nog, wanneer de
®tlquetten op glas geplakt moeten worden,
tersch eiwit. Men klutst daartoe het eiwit in
platte schaal tot schuim, laat het uit
joelen en bestrijkt hiermede de etiquetten
toet behulp van een plat penseel en drukt ze
toe' een schoonen doek vast op het glas.
F'1 waal gedroogd, laten de etiquetten. zelfs
to vocht, niet weer los
Om sla-olie te bewaren voor dik-worden.
doet
lijn zout.
men in de flesch een theelepel droog
SPONZEN.
Er zijn heel veel huisvrouwen, die erg ge
stéld zijn op gebleekte sponzen, daar deze er
zoo mooi uitzien. Inderdaad is dit niet meer
dan schijn, want daar men dit artikel, om
't die mooie gele kleur te geven, door diverse
chemicaliën moet laten gaan, spreekt het
vanzelf, dat de sponzen daardoor meer aan
getast, ergo voor een aanmerkelijk deel van
hun inwendige sterkte beroofd zijn, terwijl
de z.g. naturel sponzen, dat zijn de bruine,
hoogstens 1 maal óf door zwavelzuur óf door
zoutzuur zijn gegaan, om ze van diverse on
reinheden, die bij hun aankomst aankleven
(steenen of zand) te ontdoen, waarna ze in
schoon water worden nagespoeld. Zoodat
deze sponzen, alleen reeds omdat ze minder
met diverse chemicaliën geïmpregneerd zijn,
beter geschikt zijn voor de menschelijke huid.
Het al of niet genaaid zijn van een spons
behoeft aan de geschiktheid of degelijkheid
niets af te doen.
In plaats van de natuurlijke worden tegen
woordig veel gutta-percha sponzen in den
handel gebracht. Dit surrogaat is elastisch
en stevig, maar stugger in het gebruik; de
gummispons heeft echter het groote voor
deel, dat zij gerust in zeepsop gestopt mag
worden. Daarom kan men haar ook gebrui
ken voor vuil werk.
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mantels
en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze
mode-redactrice Mejuffr. L. Berendes, Joan
Maetsuyckerstraat 96, Den Haag.
De patronen voor dames kosten f 1.
die voor kinderen f 0.80. Het duurt onge
veer 10 dagen alvorens ze in het bezit
komen van degenen die patronen aanvragen.
Aan de lezeressen die een patroon bestel
len, wordt beleefd verzocht bij de aanvrage
het verschuldigde bedrag in te sluiten, ter
voorkoming van administratiekosten.
REDACTIE.
GEDACHTEN EN GEZEGDEN.
Wees meester van Uwen wil en dienaar van
Uw geweten.
EbnerEschenbach.
De spot eindigt, waar het inzicht aanvangt.
EbnerEschenbach.
WAARHEDEN OVER DE LEUGEN.
Waarom herhaalt men toch steeds dat de
vrouwen leugenachtiger zijn dan de mannen?
Men kan haar toch hoogstens verwijten dat
zij op natuurlijker wijze en veel spontaner
jokken dan de mannen. Maar zijn dit gemak
en deze onbewustheid niet eerder verzachten
de omstandigheden?
De vrouwen jokken terwijl zij u In het ge
zicht kijken en dikwijls met een glimlach
op het gelaat. Wanneer de mannen de naar
heid verbloemen willen, dan bekijken zij het
patroon van het vloerkleed, of ze verbergen
zich half achter een krant of wel zij nemen
een nadenkende houding aan. Zou dat niet
komen omdat de mannen meer er van door
drongen zijn dat zij jokken en dus meer
schuldig?
De vrouwen vinden haar leugentjes zoo
natuurlijk dat zij zich niet de moeite geven
een excuus er voor te bedenken. De mannen,
veel voorzichtiger, noemen hun onwaarheden
„medelijden", handigheid", voorzichtigheid"
ja soms zelfs „liefde".
LICHT EN DONKER.
Het is ons allen bekend, dat zwart een
kleur is die uitstekend staat bij blonde vrou
wen, maar o wee, wanneer gij het ongeluk
hebt donker te zijn. Dan kunt gij' slechts
zwart dragen wanneer er tusschen japon en
gezicht een lichtere overgang is. Maar er
zijn eveneens vele sombere kleuren die ge
heel niet flatteus zijn voor den teint van
blonde vrouwen.
De mode heeft zich beziggehouden met aan
dit ongemak tegemoet te komen door japon
nen te scheppen die van onderen donker zijn
doch van boven in een lichte tint. En deze
mode best? at zoowel voor sportcostuums als
voor namid^g- of avond kleeding.
1. Allereerst een avondtoilet, in zwart en
wit. Het bovengedeelte der jnpon is in wit
crêpe satin, de rok in zwart crêpe satin, vol
gens de heerschende mode van achteren
langer vallende dan van voren en eenigszins
in vorm gesneden. Om den overgang te vor
men zijn ongeveer ter hoogte van het middel
meerdere rijen p2illettes aangebracht, welke
de geïncrusteerde lijn van den zwarten
rok volgen.
No. 2. Het volgend toilet is in twee tonen
grijs, bóven zeer licht, bijna op wit af. Naar
de lange mouwen te oordeelen, zou men meer
zeggen dat het een thee japon was, maar de
mode staat tegenwoordig ook 's avonds lange
mouwen toe. Aan het middel een strik op de
platina grijze rok in crêpe satin. Deze rak-
is. geheel in.vorm gesneden.
3. Nogr ëen overgang tusschen middag en
STEMMING.
Nu zie Ik wonderlijk gestemd
Weer alles rijk en mooi,
De groene wei het open veld,
Het bosch in vlaggentooL
Nu neurie ik weer zacht een wijs
Met blijden levensmoed,
En wil ik, als een dankbaar mensc
Tevréden zijn en goed.
Dat doet de warme zonneschijn,
Die schittert wijd en zijd,
Dat doet de zoele voorjaarswind,
Die langs mijn wangen glijdt.
H. H. DE BRUIN—LéON.
avondjapon van onderen in zwart sati
en het bovenlijf in ivoorkleurig quipure. De,
stof wordt op het oogenblik zeer veel gedr
gen. Inderdaad geeft zij een bescheidt
elegantie en alle vrouwen kunnen deze st
rustig kiezen.
AARDBEIEN-DESSERT.
250 G. mooie geurige aardbeien (llei.
kleine) 40 G. suiker 100 G. biscuits.
Voor de vanille-vla:
2y2 d.L. melk 2i/2 d.L. kookroom
G. suiker stukje vanille 20 G. maizei
2 eieren 1 d.L. slagroom.
Bereiding: Maak de aardbeien schoon
laat ze, met suiker bestrooid, een paar ut
staan; houd een twaalftal mooie frisscl
aardbeien afzonderlijk om ze later voor ga
neering te gebruiken. Bereid de vanille-v
door de melk en den room met de vanil
langzaam aan de kook te brengen; de eiert
te kloppen met de suiker; met deze vloeisto
de maïzena aan te mengen; dit mengsel m
wat van de kokende melk te verdunnen c
het ten slotte onder flink roeren in de k<
kende vloeistof te gieten en te laten koke
tot de maizena gaar is. Laat de saus afkoi
len, af en toe roerende om te voorkome:
dat zich aan de oppervlakte een vlies vorm
Leg intusschen de gesuiker de aardbeien las
om laag met de biscuits in een kristallen vk
schotel! bedek ze ten slotte met de kouc
roomvla Klop den room stijf, vermeng
met wat suiker, spreid ze in vlokken op c
vla en leg in den room hier en daar de terug
gehouden, frissche aardbeien.
EENVOUDIGE AARDBEIENTAART.
250 G. tarwebloem 75 G. boter bijn
1 d.L. melk 2 theelepels bakpoeder iel
zout versche aardbeien.
Bereiding: Vermeng de droge bloem goe
met het bakpoeder en het zout, verdeel t
(met een mes) de boter in, vorm er dan me
de melk een stevig samenhangend deeg va
en verdeel dit in vier gelijke stukken. Rol el
stuk op een met meel bestoven deegplank ui
ter grootte ongeveer van een ontbijtbordji
Leg de plakken deeg op elkasïr met telken
een laagje weekgemaakte boter er tussche:
en laat den geheelen stapel dan op een ge
boterd bakblik in den oven gaar worden (2
a 30 minuten). Neem de lagen van elkaa
(een bewerking, die door de tusschenlig
gende boter zeer gemakkelijk gaat), laat z
bekoelen en stapel ze daarna met telken
een laag gekneusde, gesuikerde aardbeien e
tusschen, weer op elkander. Bestrooi den bo
venkant met poedersuiker.
1. Een mantel in beige en rood-bruin
tweed, gezoomd met een rand in effen
toon, zij het beige dan wel roodbruin, met
zeer kleine soepele revers en zonder sluiting,
want de kleermakers verwachten een ideaal
klimaat zonder wind en zonder regen, en
hoeft gij geen parapluie te dragen, zoodat
deze hand steeds vrij is om den mantel ge
sloten te houden.
2. Een robe-manteau in een mooi
zwart laken met een rók welke groote
godes vormt en een kleine shawl om
den hals, en aan de polsen kleine lipjes
om door de jus te halen!
3. Een japon in marine-blauw cre-
pella met platte plooien, tarpsgewijze op
rok en bovenlijf aangebracht. Nauw aanslui
tende mouwen en een vestblouse die losge
maakt kan worden om verfrischt te worden.
Deze vestblouse zou ik u aanraden in zijden
piqué of in crêpe de chine en met een ge
strikte kraag.
4. Een japon, in zacht-blauw crêpe
marocain. Het bovenlijf met gefeston
neerde versiering. De rok is in vorm
gesneden, het decolleté is rond. De mouwen
zijn effen en op dezelfde wijze gegarneerd
als het bovenlijf.