Gemengd Nieuws. Briisch-Amerikaansche besprekingen. Studente door een van haar leeraren vermoord. De mislukte Spaansche Oceaanvlucht. Binnenlandsch Nieuws. Do toekomst der Zsudorzeevissshers. Komt de „Keinrich Podeus" vlot? RACE-AUTO BSJ HALF WEG VERONGELUKT. Met een vaart van ver over da 100 K.E tegen een andere auto een toen tegen de kleine boompjes aan den kant gereden. Nagekomen Berichten. WIERINGEN. OUDE NIED0RP. NIEUWE NIEDORP. Dit alles neemt echter niet weg, dat men evengoed tcch kan gaan spuiten, al heeft men nog niet zulk een waarschuwing gehoord, want, de preventieve werking van een bespuiting eenigen tijd nawerkt; hoe lang dat zal zijn, is weer afhankelijk van verschillende factoren, o.a, hoe snel de planten groeien, hoeveel het regent en hoe spoedig na de bespuiting het regent enz. Dat de bespuiting goed moet geschieden, spreekt wel vanzelf, maar toch willen we er nog even met nadruk op wijzen, dat slecht spuiten evenmin resultaat kan geven als niet spuiten. Vervolgens mogen we er wel even op wijzen, dat de pap van goede samenstelling moet wezen en dat het niet goed is als er teveel koper in zit, maar, dat het evenmin goed is als er teveel kalk in aanwezig is. Het eerste is wel bekend, omdat een teveel aan koper zich spoedig genoeg wreekt, want, dan neemt men meest al beschadiging aan het gewas waar, maar als er veel kalk in de pap zit neemt met het niet waar, maar de mogelijkheid bestaat dan, dat de pap niet werkzaam is. Nu gaat men altijd van de veronderstelling uit, dat gekochte pappoeder wel goed zal zijn, maar dat is ook wel eens niet het geval; verleden jaar deed zich echter "het geval voor, dat gekochte pappoeder beschadiging van het gewas gaf. Na onderzoek te Wageningen bleek echter, dat er veel te veel kopersulfaat in aanwezig was. Het kan echter evengoed, of nog beter voorkomen, dat er teveel kalk in zit, dan merkt men het niet. Dit is een aansporing om zoo nu en dan de poeder eens te laten onderzoeken en dat is vooral goed mogelijk op die plaatsen, waar men gezamenlijk inkoopt. Over het gebruik van stuifmiddelen, die ook in den laatsten tijd meer en meer naar voren gebracht worden, willen we in dit korte bestek niet veel zeggen, alleen dit, dat bestuiven over het algemeen minder werkzaam is als bespuiten en meestal nog duurder op den koop toe. Ook kan men met de tegenwoordige stuifmiddelen niet altijd werken, maar alleen als het gedauwd heeft en het niet waait. Over dit onderwerp, namelijk over bestuiven contra bespuiten, komen we ter gelegener tijd nog wel eens terug. SL-Pancras. VAN HERWIJNEN. ONWEER EN HAGEL TE DURBAN. Te Durban in Zuid-Afrika is voor een half mil- lioen pond sterling schade aangericht door een on weer, waarbij het zoo gehageld heeft, dat de straten in enkele minuten met een laag hagelsteencn van 20 c.M. bedekt waren. OP HET DAK DER GEVANGENIS. In de militaire gevangenis van Rochefort zijn gis teren weer soldaten van een koloniaal regiment uit hun cellen gebroken en op het dak geklommen. Ze werden echter spoedig ontdekt, zoodat zij niet kon den ontkomen. Zij weigerden échter naar beneden te komen, en gaven zich eerst over, nadat zij twaalf uur belegerd waren. GROOTE OVEKSTROQMINGEN IN BUHMA. In Rangoon zijn berichten binnengekomen om- trent ernstige overstroomingen in het district Akyab. De met 45 personen bemande boot „Mahamaya" is tijdens een zwaren storm op cle rivier Kaladan gezonken. Slechts 20 personen konden worden gered. Een tweede barkas „Gopal" genaamd, verloor tij dens den storm 9 passagiers, die over boord spoel den. Acht konden echter weer gered worden. UIT DEN TREIN GEVALLEN. Een Berlijnsch ingenieur is gisteren uit den snel trein BerlijnBreslau gevallen en gedood. VIER MENS GEEN VERDRONKEN. Twee leden van de roeiverecniging Masovia te Koningsbergen zijn Zaterdag bij een tocht op het Spirdingmeer verdronken. In de boot zaten vijf per sonen. Door den hevigen storm geraakte de boot vol water en zonk. Eén der roeiers hield zich aan de omgekantelde boot boven water; cle vier anderen trachtten naar den kant te zwemmen. Na 3 uur zwemmen zijn twee hierin geslaagd; de twee ande ren zijn verdronken. Naar uit Elbing wordt gemeld, worden twee pa- gaaiers vermist, die Zaterdag voor een tocht over het Haff naar Kahlberg zijn vertrokken. Men vreest, dat ook zij verdronken zijn. AUTO-ONGELUK IN LUXEMBURG. Acht doodea en vele gewonden. Bij Libramont in de provincie Luxemburg heeft zich een ernstig auto-ongeluk voorgedaan. Een auto, waarin zich voetballers nevonden, die van een wed strijd naar huis terugkeerden, reed tegen een boom en werd geheel vernield. Alle inzittenden werden over den weg geslingerd; twee van hen waren op slag dood; zes anclere slachtoffers zijn inmiddels aan hun wonden bezweken. Een jongen werd zoo ernstig verminkt, dat men wanhoopt aan zijn leven. KLOQSTERBRAND. V.D. verneemt uit Montreal: Het klooster van het H. Hart te Saul au Recollet, in Canada, is door brand geheel vernield. Alle zus ters konden uit het brandende klooster gered wor den. De aangerichte schade bedraagt ongeveer 1 millioen dollar. EEN NIEUWE DUIKBOOT. Te Chattam is een nieuwe Engelsche duikboot van stapel geloopen, de „Parthianeen van een groep van zes duilcbooten, waarvoor op de begroo ting 1927/28 gelden zijn uitgetrokken. Deze duikboot wordt bewapend met een kanen van vier duim en acht torpedo-lanceerbuizen. Andere bizonderheden omtrent dit nieuwe schip zijn niet bekend, doch naar men verneemt, is het een verbeterde editie van de O-booten, die in 1923 werden gebouwd en voor over- zeesche patrouillediensten werden bestemd. De 0- booten hebben een waterverplaatsing van 1.540 ton boven en van 2.020 ton onder water., EEN REUSACHTIGE PYTHON GEVANGEN En voor i 15 verkocht. Dezer dagen bracht een landman eeD reusachtige python te Rangkasbetoen'g, in het Bantamsche, om die aan den meestbiedende van de hand te doen. Hij had die gevangen op een veld tusschen het struikgewas aan den kant van een bosch. Het mon ster kon zich nauwelijks bewegen, want het had eerst >een tamelijk groot hert beetgepakt, doodge drukt, en daarna ingeslikt. Toen het beest naar de stad gedragen werd, was de buik nog opgezwollen. Een Arabisch ingezetene, die ook handelt in slan genhuiden, kocht het beest voor f 15. Het was VA M. lang. Voorzichtig werd de buik opengesneden en daar kwam 't doodgedrukte hert te voorschijn. HET ONGELUK BOVEN HET KANAAL. De oorzaak. Reuter meldt uit Londen: Het gerechtelijk onderzoek naar de oorzaken van het vliegongeluk boven Het Kanaal is heden begonnen. Da Attorney-General verklaarde, dat de oorzaak is geweest een breuk in een bout, die vastzat aan krukstang nr. 4, waardoor deze losraakte. VERZEKERING TEGEN REGEN. 0.2 m.m. ta weinig neerslag. De greote vliegdeinonstratie op de centrale vlieg- haven van Tempelhof op Zondag was, naar de „Lo- kalanzeiger" volgens een Wölff-bericht meldt, voor Ü5.000 Mark tegen regen verzekerd. Weliswaar re gende het Zondag, maar de betrokken maatschappij heeft het bedrag niet uit te betalen, daar er 0.2 m.m. ontbrak aan de overeengekomen hoeveelheid neer slag van 1 c.M., die in den tijd van 1 tot 4 uur 's na middags had moeten vallen. EEN NIEUW ONDERHOUD TUSSCHEN MACDONALD EN DAWES. Reuter meldt uit Londen, d.d. gisteren; Tijdens een ontvangst van arbeiders heeft MacDonald hedenavond medegedeeld dat hij een tweede onderhoud met Dawes, den Amerikaanschen ambassadeur, alsmede met Gibson (gedelegeerde der Ver. Staten in de ontwa peningscommissie) heeft gehad. MacDonald voegde er aan toe: „Ik heb goede hoop, Ik hoop dat alvorens er veel dagen zijn verioopen wij in staat zullen zijn op definitieve wijze mede te doelen hoe de onderhandelingen zullen worden gevoerd, waar de conferentie zal worden gehouden en welke doelein den wij zullen trachten te bereiken." HET MEISJE VERSLAAFD AAN NARCOTISCHE MIDDELEN. Dr. Snook, een leeraar in de veeartsenijkunde aan de staatsuniversiteit van Ohio, heeft een zijner studenten, genaamd Theora Hix, vermoord. Het lijk van het meisje werd op vijf mijlen afstands ten Noorden van Columbus op het schietterrein der universiteit gevonden, de ken- teekenen vertoonend van te zijn bewerkt met een ha mer en een mes. De verdenking viel op dr. Snook, die gewoon was in een blauw rijtuig te rijden, dat gelijke nis vertoont met een rijtuig, dat in de nabijheid van het terrein werd gezien vlak voordat de moord werd be dreven. Een onderzoek in zijn rijtuig bracht een paar dameshandschoenen te voorschijn en een met bloed be vlekte mantel. Dr. Snook bekende tenslotte, na vijf da gen zijn onschuld te hebben volgehouden, dat hij het meisje „op wetenschappelijke" wijze had gedood door haar den halsslagader door te snijden. Hij verklaarde, dat zij verslaafd was aan narcotische middelen en dat zij had gedreigd zijn vrouw en kind te zullen vermoor den. EEN VERBOD DER RIJNLAND- COMMISSIE. Van betoogingen in verband met het Verdrag van Versailles. Wolff meldt uit Coblenz: Dc Rijnlandcommissie heeft alle betoogingen in ver band met het feit, dat tien jaar geleden het verdrag van Versailles werd onderteekend, verboden. DE DUIF VAN VERDUN. Een gedenkplaat onthuld. Zondag is te Verdun behalve het groote monument van de Verdedigers van Verdun, ook in het Fort Vaux een gedenkplaat onthuld, „Ter eere van de nagedachtenis van de postduivenhouders die hun le ven voor Frankrijk gaven en van de Duif van Ver dun". Onder den helm van een poilu, waarboven een dui'f in vlucht is aangebracht, staat een inscriptie, waarin xamueld wordt dat commandant Raynal door middel van de laatste duif, die hij had, op 4 Juni 1916 het bericht stuurde, dat hulp zeer noodig was, omdat de forten met vergiftige gassen gevuld wer den. De duif bracht het nieuws over, maar stierf spoedig tengevolge van gasvergiftiging. NOG GEEN SPOOR VAN DEN VLIEGER. Tot gisteravond 8 uur was nergens eenig spoor van Franco's vliegtuig ontdekt. Het Engelsche moederschip voor vliegtuigen Eagle, dat van Portsmouth naar Gibral tar onderweg Is, heeft drie vliegtuigen uitgezonden om aan de opsporing deel te nemen, maar twee zijn reeds onverrichter zake teruggekeerd. Op de door hen afge legde route hadden de waarnemers niets kunnen ont dekken. Als laatste hoop en mogelijkheid zal op tal van kleine eilandjes der Azoren-groep gezocht wor den, waar geen of weinig menschen wonen en geen ge regelde communicatiemiddelen voorhanden zijn. Het onjuiste bericht over de landing. De Spaansche minister van marine verklaarde Dins dagmiddag in den ministerraad, dat de vliegers als ver loren moeten- worden beschouwd, wanneer de gevonden vliegtuigresten inderdaad die van de Numancia blijken te zijn. Ook Primo de Rivera moest constateeren, dat de laatste berichten weinig bemoedigend waren. Naar zijn meening is het foutieve bericht van een landing op de Azoren te verklaren, doordat men het draadloos uit gezonden plan der Spaansche vliegers om aldaar een landing te maken, als een feit heeft beschouwd, De ko ning van Spanje, die te Parijs vertoeft, heeft telefo nisch Primo om inlichtingen verzocht, met name of de vliegers al weer vertrokken waren; blijkbaar ls Alfons slechts aangewezen op de berichtgeving der dagbladen Zooals bekend, heeft de minister van marine aan de onderzeeëers uit Cartagena opdracht gegeven naar het vermiste vliegtuig een onderzoek in te stellen. DOR DEN ELECTP.ISCHEN STROOM GEDOOD. Voor den aanleg van een kanaal worden op het oogen- blik nabij Ballenstadt (Duitschl.) boorwerkzaamheden verricht. Bij het ophalen van een boorstang kwamen drie arbeiders in aanraking met een boven de straal gespannen electrische geleiding, welke onder een span ning van 50.000 Volt stond. Een 46-jarige arbeider was op slag dood, terwijl een ander in hopeloozen toestand in het ziekenhuis is opgenomen en de derde lichte ver wondingen opliep. DE LOONSTRIJD IN DE SILEZISCHE METAALINDUSTRIE. De arbitrale uitspraak. In het loonconflict in de Silezische metaal-indu strie is gister de scheidsrechterlijke uitspraak geval len: De thans geldende loonen blijven gehandhaafd met de bepaling, dat met ingang van 1 Juli 1929 al gemeen een toeslag moet worden verleend, terwijl per 29 December een nieuwe toeslag van 2 pfennig voor de arbeiders in uurloon in het vooruitzicht wordt gesteld. De nieuwe regeling is met een twee maanden-ter mijn opzegbaar, voor 't eerst den 30sten September 1930. Partijen moeten voor 28 Juni haar antwoord indie nen. DOODELIJK ONGELUK. Gistermiddag had te Apeldoorn ln de Hoofdstraat een ernstig verkeersongeval plaats. Op het trottoir dier straat liepen eenige schooljongens te stoeien, waarbij plotseling de 8-jarige L. C. in 'vrij snelle vaart en al leen hot oog houdende op zijn makkers, zich op den rijweg begaf, waar juist een auto, bestuurd door den heer D., passeerde, liet kind geraakte onder dén auto, die bijna onmiddellijk tot' staan werd gebracht. Ern stig gewond werd de knaap bij Dr. H. binnen gedragen en vandaar per ziekenauto naar het ziekenhuis overge bracht, v/aar hij bij aankomst recd3 bleek overleden. Den chauffeur treft geen schuld. DGOR GIFTIGE C,fi"FTJ GEDOOD. Op een in Bilbao voor anker liggend vrachtschip „Arnotegei Mendi" dat aan een grondige desinfectie onderworpen was geweest, heeft een ernstige gasver giftiging het leven van drie havenarbeiders geëischt. De mannen waren n.1. ondanks een uitdrukkelijk ver bod, terstond na de ontsmetting in de laadruimten af gedaald. waar zij door de nog aanwezige giftige ont- smettingsgassen werden gedood. VLIEGEN OVER DE ZWAKTE ZEE. Een protest. De Volkenbondsraad heeft van de Dardanellen-com missie een mededceling ontvangen aangaande het overvliegen der Zwarte Zee door een Italiaansch vliegtuigeskader. Turkije had daartegen geprotesteerd. JOODSCH ARBEIDER TE LENINGRAD SCHANDELIJK MISHANDELD. Dezer dagen is te Leningrad een ergelijk geval van anti-semietisme aan het licht gekomen, waar van de bejaarde Joodsche arbeider Dawydkin het slachtoffer was. Dawydkin was, naar de „Izwestija" meldt, werkzaam in een reproductie-werkplaats van de hoofdcommissie voor wetenschappen waar hij aanhoudend door vier arbeiders met goedvinden der overige werklieden op alle mogelijke wijzen werd gekweld en mishandeld. Zoo bewerkte men den grijsaard met kwasten verf. overgoot hem met gips en heesch hem vervolgens met een katrol tegen het plafond, waar de gemartelde langen tijd moest blij ven hangen. De klachten van Dawydkin bij het ar beiderscomité hadden geenerlei resultaat, totdat eindelijk de wreedaards bij een inspectie werden betrapt. Een speciale commissie Leeft thans de zaak in onderzoek. OOSTMAHORN EN ZOUTKAMP. Den 21sten Juni j.1; hebben de vertegenwoordigers van verschillende dagbladen, daartoe uitgenoodigd door de Havencommissie, een excursie gemaakt naar Zoutkamp en de Engelsmanplaat. In dit bericht wordt over een eventueele verplaatsing van Zuiderzeevisschers naar een Waddenhaven gesproken, als zou deze „voor de beide partijen zeer noodlottig zijn." We laten in het midden, aldus schrijft men uit Fries land aan het „Hsbl.", of een nieuwe haven te Oostma- horn de voorkeur verdient boven verbetering der Zout- kamper haven. Het is nimmer de bedoeling van de „Havencommissie Oostmahorn" geweest, een haven te verkrijgen ten koste van Zoutlcamps belangen. Dat ze in de verdediging en toelichting harer plannen een ver gelijking tusschen beide plaatsen niet heeft kunnen ver mijden, vindt zijn oorzaak in het antwoord van den Minister op de vragen van het Kamerlid Hiemstra. In dit antwoord toch is de tegenstelling OostmahornZout kamp gesteld. We hebben integendeel in ons blad, zoo gaat de schrijver dezes verder, reeds meer dan eens betoogd, dat ook Zoutkamp belang heeft bij een goede en veilige vlucht haven te Oostmahorn. Een gemengd vlsschersbedrftf. Toen !n 1916 in de Tweede Kamer de Zuiderzeewet werd behandeld, deed minister Lely, ook namens zijn ambtgenooten, de toezegging dat aan die visschers, die het verlangen te kennen mochten geven, na 1933 hun bedrijf op de Noordzee voort te zetten, van Rijkswege een nieuw vaartuig zou worden verstrekt. Op deze belofte ls de wet aangenomen. De Zuiderzeevisschers hebben dus recht op een nieuw vaartuig, mits ze zich bereid verklaren, op de Noordzee te willen gaan visschen. Zoutkamp stelt op hen geen prijs. De haven aldaar is voor de eigen bestaande vloot reeds veel te klein en elscht dringend verbetering. Een nieuwe buitenhaven te Oostmahorn zou dus voor" tiental len gedupeerden een welkome oplossing brengen, te meer omdat zij, bij ongunstige omstandigheden voor de buitenvisscherij, op de Wadden zullen kunnen vis schen. Diegenen echter, die geen Noordzeevisscher willen worden, zullen ook te Oostmahorn geen toekomst vinden. De Noordzeevisschery biedt brood voor velen. Er is ons den laatsten tijd meermalen de vraag ge steld, of uitbreiding van het 'Noordzeevisscherijbedrijf mogelijk ls. De feiten zijn daar, om deze vraag zonder aarzelen bevestigend te beantwoorden. Vóór 1919 bezat Zoutkamp geen stoomtreilers. Thans, tien jaren later, telt zijn vloot er tien. Een geweldige' groei, waarmee de verbetering van de outillage der haven helaas geen gelijken tred heeft gehouden. Het gebeurt meermalen, dat visschers uit Denemar ken, met hun tweemans-scheepjeS komen visschen ten Noorden van onze Wadden-eilanden. Nog slechts kor ten tijd geleden telde de kapitein van het recherche vaartuig „Laman de Vries" er niet minder dan 33. Zou den deze visschers de verre reis van hun havenplaats Esbjerg naar hier maken, wanneer zij niet overtuigd waren van een overvloedige vangst? Wat de Esbjergers kunnen en durven, dat kunnen en durven onze Zuiderzeevisschers ook! Wij behoeven ons zeebanket toch niet door de buitenlanders te laten weg halen? Er is dus geen sprake van, dat „de overplaat sing van Zuiderzeevisschers naar Oostmahorn voor beide partijen noodlottig zou zijn". De „Havencommissie-Oostmahorn" voert haar actie, onafhankelijk van die van Zoutkamp. De belangen van Zoutkamp zullen door die van Oostmahorn niet worden geschaad. Zij heeft zich in de eerste plaats het groote belang dat geheel Nederland bij de zaak heeft, voor oogen gesteld. AUTOMOBIEL GFKANTELD. Een chauffeur is met de busnaaf van een vracht auto op den Rijksweg bij Venlo tegen een boom ge reden, waardoor de auto omslingerde en vernield werd. Twee der mede-inzittenden werden er uit geworpen en licht gewond. De chauffeur brak een arm en een been en werd naar het St. Jozefsgasthuis te Venlo vervoerd. STEUNFOND". PFESQNFEL NEDERL. SPOORWEGEN. Een gift van de directie. De directie der Nederlandsche Spoorwegen heeft aan het door haar pas gesticht Steunfonds voor personeel, dat in financieele moeilijkheden verkeert, als eerste schenking geschonken een gift van f 50.000 ter vorming van het grondkapitaal van het fonds. 14 BI. NAAR ZEE VERPLAATST. De Maatschappij, die heeft aangenomen om de in No vember j.1. tusschen Zandvoort en Noord wijk aan Zee gestrande „Keinrich Podeus" weer vlot te brengen, kan over den storm van gisternacht zeer verheugd zijn. Het schip is namelijk geheel gedraaid en met den boeg naar zee komen te liggen. Bovendien ligt het thans 14 meter verder van de duinen af in 3 M. diep water. De kans, dat het schip vlot komt, is door deze onvei'wachte wending zeer gestegen. Da laatsla dagen heeft men karrevrachten kolen aan boord gebracht, omdat de ketel gestookt werd voor stoom voor de vier zuigpompen, die aan de zijkanten van het schip bevestigd zijn en het zand rondom do keil wegzuigen.. Er is dus voldoende stookmateriaal aa n boord. BS WAGEN TOTAAL GEKRAAKT. EEN DOOBE; TWEE GEWONDEN. Gistermiddag ongeveer half vijf is even ten Oosten, van Halfweg een lichte Fransche race-auto, een Pai- get, verongelukt, en totaal vernield; een der inzitten den is gedood, twee gewond. De Fransche auto kwam van Amsterdam en reed met een zeer groote snelheid. Ooggetuigen hebben haar op 120 a 140 K.M. per uur geschat. Nog hoogere cijfers zijn zelfs genoemd. De race-auto moest een kleine auto inhalen, maar de bestuurder heeft blijk baar niet voldoende naar links uitgehaald. Het rech ter voorwiel van Fransche auto botste tegen 3- et lin ker achterwiel van den langzaam rijdenden wagen. Deze laatste had een verbogen spatbord en een wat ontzet linker achterwiel, doch daar bleef het bij. Van de inzittenden had niemand letsel. Anders was het gesteld met de race-auto. Hij vloog na de botsing, als een kaatsbal naar links tegen de jonge boompjes, welke verleden jaar zijn geplant. De boompjes konden de stooten niet weerstaan en vijf ervan braken af. Na het laatste boompje te hebben vernield, duikelde de auto en kwam onderste boven te liggen. De drie inzittenden waren er inmiddels uit geslingerd. Eén van hen, die aan het stuurrad had gezeten, was zeer zwaar gewond; een tweede had eveneens vrij zware wonden. Deze beide heeren zijn per auto van den Geneeskundigen Dienst, die, na dat een arts uit Halfweg de eerste hulp had verleend, naar het Tesselschade-Ziekenhuis vervoerd. De zwaarst gewonde is daar spoedig na aankomst over leden; de toestand van den andere was bevredigend. De derde inzittende was minder zwaar gewond. Hij is naar het Wilhelmina-Gasthuis vervoerd. De auto ln brand. Even nadat de race-auto was neergeploft, vloog de benzine in vlam en spoedig stond de auto in brand. Voor alle zekerheid alarmeerde men de brandweer, maar vóór zij kwam, had de politie, onder leiding van den hoofdinspecteur, den heer Modderman, de vlam men gedoofd. Toen de gewonden waren weggebracht en de brand was gebluscht, was er gelegenheid de vernielde auto te bekijken. Eigenlijk was er geen auto meer. Er wa ren wat stukken half verhoold hout, wat verbogen aluminium. De wielen en de reservebanden lagen een eind verder, andere onderdeel en waren naar alle kan ten weggevlogen. Het geheel was een wrak, niets meer. Als er geen ooggetuigen waren geweest, die iets over de geraamde snelheid konden vertellen, dan zou de toestand, waarin het overschot van het lichte; race-wagentje verkeerde, al voldoende duidelijk heb-! ben gemaakt, dat met enorme vaart was gereden, j Trouwens de vernieling van vijf boompjes na de bot-: sing zegt ook al genoeg. De slachtoffers. De slachtoffers van het ontzettende ongeluk waren een vertegenwoordiger der Bugatti-fabrieken in den Elzas, de Italiaan Mario Leonassi, die een ernstige schedelfractuur heeft opgeloopen. De autohandelaar Stam uit Soestdijk had een ernstige schouderfrac- teur, terwijl de bestuurder, een Italiaansch coureur, wiens naam nog niet bekend is, aan zijn verwon dingen is overleden. Dinsdag had het schoolfeest plaats van de o. 1. schooli te Hippolytushoef. Onder een stortregen reden de 3| bussen en de 4 luxe auto's weg, maar later klaarde het] weer toch op. De rei3 ging naar Schoorl, Bergen en Bergen aan Zee. de kinderen genoten. Vooral op het. speelduin en ln den speeltuin hadden ze veel pret. Er werd gestoeid en geravot naar hartelust Alles bij el kaar kan het een welgeslaagden dag genoemd worden. Aan degenen, die zoo bereidwillig hun auto beschik baar stelden, om de kinderen te vervoeren, Is een har telijk woord van dank hier wel op zijn plaats. Dinsdag trokken de oudste leerlingen der O. L school met een viertal geleiders naar Amsterdam om hun schoolreisje te genieten. Ofschoon het weei zich niet van zijn beste zijde liet kennen, viel hel toch per slot van rekening nog mede. Een prettige boottocht door de havens en grachtei en een bezoek aan Artis en het Aquarium, maakten het reisje tot een aangenaam geheel. Hoogst voldaai kwamen de jongelui om 8 uur thuis. Ledenvergadering der V.V. „N.-Niedorp" ondei presidium van den heer D. Breebaart, welke open met een woord van welkom tot de aanwezigen ei verzoekt den secretaris de notulen voor te lezen. De ze worden onveranderd goedgekeurd. Volgt verkiezing van een bestuurslid in de plaat van den heer Zwagerman, die door verandering val woonplaats niet meer in de gelegenheid is het secre tariaat waar te nemen en daardoor gedwongen ii als bestuurslid te bedanken Uitslag stemming: J Blokker 10 st., blanco 2 st., P. Nieuwboer 1 stem. D heer Blokker is alzoo met groote meerderheid va stemmen gekozen en neemt na eenige aarzeling he secretariaat voor zijn rekening In de rondvraag worden vereenigingsaangelegei heden van intiemen aardj als oefenavonden, te reinsgesteldheid, terreinsomrastering en goalpale besproken. Spoedig gaat de heer Breebaart dan over tot slu ting dezer vergadering, waarin bij in een vlott hartelijke speech eenige woorden van erkentelijl heid richtte tot den scheidenden secretaris.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 6