Fa. Gebr. Rotgans, FOTOGRAFEEREN Kermis in de Koffiemolen. Indian Scout hondenkar zoekt plaats, SLAGERIJ een Woning, Predikbeurten. Gemengd Nieuws. De ramp van de H47. Verzet tegen de nieuwe Amerikaansche invoerrechten. Uit en voor de Pers. Binnenlandsch Nieuws. Het vlieg-ongeluk te Huisduinen. Felle pakkisbrand te Groningen. Zal de „Eugema" gaan glijden? Advertentiën. J 8 rijden A. SPOOR, uil E16 - Firma GEBRS. ROTGANS, 30.000 Mangel= wortelplanten, zit=slaapkamer. ZONDAG 14 JULI 1929. NED. HERV. GEMEENTE te: Behagen, voorm. 10 uur, Ds. Van Dijk. Doop. Dlrkshorn, voorm. 9% uur (o.t.) Ds. de Leeuw. Onder werp: Uitverkoren. Veenhuizen voorm. 9% uur (o.t.) Ds. Schermerhorn. Heerhugowaard, zie Veenhuizen. Oudkarspel, nam. 7 uur (o.t.) Ds. de Leeuw. Den Helder, voorm. 10% uur, Ds. Damsté. Onderwerp: „Drie dagen". Hulsduinen, voorm. 9 uur, Ds. Damsté. Onderwerp: „Drie dagen". Julianadorp, nam. 8 uur, Ds. Damsté. Onderwerp: „Drie dagen". Callantsoog, voorm. 10% uur, Ds. Van Loon. Burgerbrug, geen dienst. St.-Maartensbrug, geen dienst. Oudesluis, voorm. 10 uur, Ds. Witkop. Schagerbrug, nam. 7 uur, Ds. Witkop. Hippolytushoef, voorm. 10% uur, Ds. Van Beek. Oosterland, nam. 2% uur, Ds. Van Beek. Hoogwoud, voorm. 10% uur, Ds. Kruizinga. Winkel, geen dienst. Nieuwe Niedorp, nam. 2% uur, Ds. SchermerTiorn. Afscheidsrede. Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Ds. Vorstman. Warmenhuizen, nam. 8 uur, Da Zillinger Molenaar. Zuidscharwoude, voorm. 10% uur, Ds. Zillinger Mole naar. DOOPSGEZINDE GEMEENTE te: Barsingerhorn, geen dienst. Nieuwe Niedorp, geen dienst. EVANGELISATIE te: Schagen, voorm. 11 uur, de heer Hofmeester Jr., van Amsterdam. Nam. 5 uur, de heer Boon, van Breezand. Breezand, voorm. 10 uur, de heer Boon. Hippolytushoef, voorm. 10 uur, de heer Bosma. GEREF. GEMEENTE te: Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Preeklezen. Nam. 2% uur, Preeklezen. Kolhorn, voorm. 10 uur, Ds. Steen, van Andijk. Nam. 3 uur, Da Steen. THE STAR OF HOPE MISSION. Julianadorp, nam. 8 uur, de heer Brasser van Helder. DE GEZONKEN DUIKBOOT LIGT 115 METER DIEP Het aantal slachtoffers tot 24 gestegen. V.D. verneemt uit Londen: Het staat thans wel vast, dat het aantal slachtoffers van de vreeselijke ramp van de Engelsche onderzeeboot H 47, 24 bedraagt. Volgens de laatste mededeelingen van de admiraliteit konden van de H 47 drie man, waar onder de bevelvoerende officier, gered worden; 21 man, onder wie de tweede officier, worden vermist Van de L. 12, waarmee de botsing plaats vond, worden twee man vermist. Eén der overlevenden is Dinsdag aan de gevolgen van de bij de botsing opgeloopen verwondin gen overleden. De L. 12 heeft Dinsdagavond op eigen kracht Milford Haven bereikt. De duikboot is aanzienlijk beschadigd. De man, die bij de botsing gedood werd en een tweede matroos, die ernstig werd gewond, bevinden zich aan boord. De botsing onder water of aan de opper vlakte. Nauwkeurige bijzonderheden omtrent het ongeluk zijn nog niet bekend. Volgens de eene lezing vond de bot sing plaats, toen beide duikbooten aan de oppervlakte waren, volgens een andere lezing bevond de H. 47 zich op het moment van de botsing onder de oppervlakte. Zestien marine-vaartuigen .onder welke het linieschip Rodney en 26 vliegtuigen vertoeven op de plaats. Door nader onderzoek is bevestigd, dat de duikboot ongeveer 115 M. diep ligt. Groote hoeveelheden olie be dekken in wijden omtrek de golven op de plaats van het ongeluk. Duikbooten hebben getracht nauwkeurig de positie van den gezonken onderzeeër op te nemen. Merkwaardige redding. De geheimzinnige redding van den bevelvoerenden officier schijnt hierdoor te verklaren, dat bij de botsing een groot gat in den scheepswand van de H 47 ont stond, waardoor hij zich kon redden. In marinekringen te Fortsmouth concludeert men uit de bijzonderheden, die bekend zijn, dat de duikboot na de botsing als een steen naar de diepte zonk. Verklaring van minister Alexander. Met betrekking tot het vergaan van de Brltsche duikboot werd Dinsdagmiddag door den minister van Marine Alexander in het lagerhuis een verklaring af gelegd, waarin hij mededeelde, dat deze duikboot deel uitmaakte van een instructie-flottille, welke op weg was van Lamlash naar Portland, Omtrent de omstandighe den, waaronder de botsing heeft plaats gehad, waren nog geen bijzonderheden beschikbaar. Met den grootst mogelijken spoed, aldus de minister, worden echter maatregelen genomen om de juiste plaats, waar de H 47 ligt, vast te stellen, doch het redden van het vaar tuig in dit diepe water moet hoogst onwaarschijnlijk worden genoemd. De beste duikapparaten, waarover men beschikt, zijn in allerijl naar het tooneel van de ramp gebracht. Prof. Leonard Hill is eveneens op weg daarheen ten einde de duikoperaties te leiden. „Ik be treur evenwel", zeide de minister, ,dat geen hoop kan bestaan op de redding van de overblijvende leden der bemanning. Ik ben er zeker van, dat het geheele Huis met mij zijn diepgevoelde sympathie zal willen uitspre ken met de nagelaten betrekkingen." Geen teekenen van leven. Reuter meldt uit Londen: De duikboot L 69 is ondergedoken om met behulp van geluidteekens te trachten, verbinding te verkrijgen met de H 47, doch zij ontving geen teekenen van antwoord Er ls dan ook, zooals reeds gemeld, geenerlei hoop meer, dat er zich aan boord van het gezonken vaartuig nog Iemand in leven bevindt. „Ik ben er van overtuigd" zeide de schout-bij-nacht, die het bevel voert over de duikbootflottille, waartoe de H 47 behoorde, heden in zijn officieel rapport, „dat er geen mogelijkheid is, dat iemand aan boord van de duikboot langer dan een paar minuten de ramp heeft kunnen overleven". Een officieuse verklaring van de toedracht van zaken. In het Lagerhuis vroeg gistermiddag Commander Kenworthy aan den Eersten Lord der Admiraliteit, Alexander ,of hij nog nader inlichtingen kon geven om trent het zinken van de H 47. De minister las daarop het rapport voor van den schout-bij-nacht, die het flottielje commandeerde, en voegde er bij dat het aantal dooden thans 24 bedraagt, met inbegrip van een lid der bemanning van de L 12, waarmede de H 47 in aanvaring is gekomen. In de eerste berichten was gezegd, dat de beide duik booten in den morgen aan de oppervlakte kruisten toen te tien over acht de L 12 de andere duikboot onder een rechten hoek ramde aan bakboordzijde, waarbij de boeg van de L 12 twee voet binnen drong. De H 47 zonk on middellijk en trok de L 12 tot een hoek van 45 graden mee tot 40 voet onder de oppervlakte, waarbij allen, die aan dek waren, kapitein, officieren, en bemanning, in het water werden geworpen. De L 12 kreeg veel water binnen voor de luiken konden worden gesloten. De schout-bij-nacht is er van overtuigd, dat niemand meer dan een paar minuten na de botsing, in leven kan zijn gebleven. De reddingspogingen gestaakt. De Eerste Lord der Admiraliteit heeft in het Lager huis medegedeeld dat de ongunstige weersgesteldheid de tijdelijke staking van het reddingswerk noodzakelijk heeft gemaakt Deelneming des Konings. Reuter meldt dat de Koning in een mededeellng aan de Admiraliteit zijn deelneming en die der koningin met de ramp heeft uitgesproken. DE HITTE IN DE VER. STATEN. Verscheidene doodsgevallen. Door de steeds nog voortdurende hitte werden te New York vier personen gedood. Ook uit de omge ving van New York worden verscheidene doodsge vallen gemeld. Men verwacht dat de hitteperiode in de komende dagen zal eindigen. AARDSCHUIVING IN JAPAN. Dertig personen omgekomen. In de prefectuur Kagosjima zijn bij een nachtelijke grondverschuiving die het gevolg was van den over- dadigen regenval, 30 personen omgekomen. Een ge heel visschersdorp is met de aardmassa's mee in zee geschoven. VLIEGTUIGONGELUK IN AMERIKA. Twee dooden. Bij een oefening boven het vliegveld bij Montreal zijn een instructeur en een leerling gedood. Het vliegtuig viel op den neus en vatte vlam. ERNSTIG AUTO-ONGELUK IN SPANJE. 12 zwaar gewonden. Uit Madrid wordt gemeld, dat een zware autobus bij een scherpen bocht in den weg bij Alfaro is om geslagen. Twintig inzittenden werden gewond, van wie twaalf zoo zwaar dat men aan hun herstel twijfelt. HET TIJDSDUUR-RECORD IN DE LUCHT. Reeds meer dan 175 uur en 59 sec.. Reuter meld dd. gister uit Londen: Uit Culver City wordt nog gemeld, dat het vlieg tuig Angelena met de vliegers Mendell en Reinhart reeds 175 uur en 59 sec. in de lucht waren en, na (in de lucht) 75 gallons benzine te hebben ingenomen, nog steeds aan het vliegen waren. Het dezer dagen door twee Amerikanen verbeter de tijdsduurrecord is dus opnieuw geslagen. KANON UIT ELKAAR GESPRONGEN. Bij oefeningen van het 24ste artillerie regiment in de buurt Lemberg is een kanon uit elkaar gespron gen. Twee soldaten werden op slag gedood, 3 an dere zwaar gewond. TREINBOTSING IN AMERIKA. In den Amerikaanschen staat Mississipi heeft een ernstige treinbotsing plaats gehad, waarbij 7 passa giers gedood en 20 gewond zijn. NEDERLAND'S PROTEST INZAKE BLOEMBOLLEN EN DIAMANTEN. Reuter meldt uit Washington: Tot heden hebben reeds achtendertig naties gepro testeerd tegen het nieuwe douanetarief, dat door het Amerikaansche Huis van Afgevaardigden is aange nomen en op het oogenblik in den Senaat besproken wordt en men verwacht nog meer protesten. Het protest van Frankrijk heeft betrekking op den toestand der douanetarieven in het algemeen en Ne derland verzet zich tegen de nieuwe rechten op dia manten en bloembollen. Ofschoon het meerendeel der protesten van Euro- peesche landen afkomstig is, hebben ook de regee ringen van Zuid-Amerikaansche staten een pro test doen hooren. Uruguay en Mexico verzetten zich tegen de in voerrechten op vleesch; de regeering van Perzië heeft een protest geuit tegen de rechten op tapijten. Naar een Coalitie-kabinet? Wij lezen ojm. in „Het Volk": Als wij, wat in sommige rechtsche kringen in Den Haag verteld wordt, mogen gelooven, meent men in rechtsche Kamerfrakties, dat pogingen moeten worden gedaan tot herstej van de rechtsche koalïtie. Men schuift, naar het schynt, Staatsraad Klooien in dit ver band op den voorgrond als kabinetsformateur. Hem zou het katholieke „Centrum" op het oog hebben ge had, toen het blad schreef, dat voor de Kabinetsforma tie uit de koalitie alleen kans van slagen zou hebben „een hoogstaand man, die buiten de aktueele politiek in de laatste jaren gestaan heeft en daarom bij geen der drie partijen eenige gevoeligheid opwekt, maar die door zijn kunde en zijn persoon, het vertrouwen van alle drie geniet" Men acht in die rechtsche kringen den heer Kooien voor een poging tot formatie van een koalitiekabinet den aangewezen man, ook omdat, als de poging mis lukt zijn politiek prestige niet geschaad geacht behoeft te worden, daar hij als lid van den Raad van State bui ten de partijenpolitiek staat. Gelukt zulk een poging, dan zou, naar men hier ver telt, de heer Kooien de portefeuille van Financiën moeten nemen. Er zyn er echter, die van oordeel zyn, dat hij beter zou doen, geen voorzitter van den minis terraad te worden, omdat men dat voorzitterschap thans van dé portefeuille van Financiën zou willen scheiden. Jhr. Ruys de Beerenbrouck wordt thans genoemd als Minister van Blnnenlandsche Zaken en als voor zitter van den Ministerraad. Verder denkt men de porte feuille van Justitie toe aan mr. Rutgers, die van Ar beid aan mr. Aalberse en die van onderwijs aan prof. de Savornin Lohman. Wat een konservatief kabinet zou dat zyn! EEN VOORSTEL. (Jagend). Film-magnaatNu heb ik nog iemand noodig, die zijn leven moe is en zich voer 5 gulden uoor een krokodil >wil 'aW* c HET TOESTEL UIT ZEE OPGEHAALD. Lijk van den bestuurder er vermoedelijk reeds uitgespoeld. Gistermorgen om elf uur is het vliegtuig 547, dat Dinsdagmiddag te Huisduinen in zee gestort is, door de sleepboot Drente in de haven van Nieuwediep ge bracht en aan boord van het marine-bergingsvaartuig geheschen. Het lijk van den luitenant-vlieger Brug- ma was niet meer in het toestel en is vermoedelijk Dinsdagmiddag reeds eruit gespoeld. Bij den val in het water is het vliegtuig juist bij de bestuurders plaatsen gebroken, zoodat ook de motor verloren is. De rest van het toestel is een wrakhoop, een chaos, waaruit geen vliegtuig meer te herkennen is. Toen de ramp Dinsdagmiddag in Den Helder be kend werd, heeft men direct alle moeite gedaan, om het toestel, te lichten. De plaats waar het gevallen was, was echter niet met zekerheid bekend. Oorspron kelijk dacht men, dat het toestel op 100 M. uit de kust in zee gestort was. Later bleek, dat het zeker 500 M. uit den wal in het water gekomen was. Eenige marinevaartuigen, de pantserbooten Brinio en Gruno, hebben oogenblikkelijk naar het toestel gezocht, doch zonder resultaat. Het toestel gelicht. Om zeven uur Dinsdagavond, is een stoomsloep van het marine-duikbedrijf, bemand o.m. met den leider van dit bedrijf, luitenant ter zee der le kl. J. J. Wi- chers en een duiker van de marine, naar de vermoe delijke plaats des onheils vertrokken. Na lang zoeken had men Dinsdagavond om twaalf uur vastgemaakt. De duiker had het vliegtuig op 13 M. diepte gevon den. Het lijk van den bestuurder was er toen reeds uit. Een reep werd aan de wrakhoop bevestigd, waar aan een boei werd opgestoken. Men heeft den morgen afgewacht om het toestel bij stil water te lichten. Om negen uur gisterochtend vertrok de sleepboot Drente daarvoor uit de haven van Nieuwediep en deze heeft het toestel gedeeltijk boven water gehaald, waarna het naar de haven werd gesleept^ en aan bóöird van het marine-bergingsvaartuig werd gehe schen. De oorzaak van het ongeluk nog niet bekend. Omtrent de toedracht van het ongeluk verkeert men in het onzekere. Volgens ooggetuigen zou de bestuur der op een hoogte van ongeveer 200 M. een looping gemaakt hebben, waarna het vliegtuig in een vrille schoot en in zee stortte. Volgens deze zou de hoogte te gering zijn geweest om een looping te maken. Vliegers beweren, dat de motor op het critieke mo ment heeft geweigerd, zoodat de bestuurder zijn toestel niet meer op kon trekken. Men heeft, toen het toe stel vlak boven het water was, den motor nog hoo ren werken. Het was toen echter te laat. Op het strand te Huisduinen was het op het oogen blik dat de ramp geschiedde, zeer druk. Tal van menschen zagen het dan ook gebeuren en waren diep onder den indruk. DE SCHADE BEDRAAGT EENIGE TONNEN. Twee serveilleeren.de agenten van politie hebben gis ternacht om half vier brand ontdekt in een vier ver diepingen hoog pakhuis aan de Oosterhaven te Gro ningen, vroeger toebehoorende aan de firma Schilthuis, thans eigendom van het Veem- en Factorbedrijf, direc teur de heer E. M. Wiersema. De brand, die reeds eenige uren tevoren in het pakhuis moet zyn ontstaan, sloeg plotselig met zulk een felheid naar buiten, dat blusschen onmogelijk was. Het pakhuis is totaal ver woest. De gebouwen zyn op beurspolis verzekerd. De schade bedraagt eenige tonnen. Nader meldt men, dat het pakhuis Oosterhaven ge heel is uitgebrand en het pakhuis Eems gedeeltelik, maar het naastgelegen pakhuis Alpha werd ook door den brand aangetast en dat ls geheel uitgebrand. Twee arbeiders, die gisternacht bezig waren op de Eems soja- boonen te drogen, hoorden te ongeveer drie uur een plof op de derde verdieping, tengevolge waarvan het elec- trisch licht uitging. Tot hun schrik ontdekten zq toen, dat de bovenverdieping van het pakhuis in volle vlam stond. Zeven graanfirma's zyn bij den brand betrokken. Alle opgeslagen goederen waren echter verzekerd. POGINGEN OM HET SCHIP OP TE VIJZELEN. De laatste dagen heeft men een andere wijze toege past, om het op den zeedijk te Den Helder gestrande Grieksche s.s. „Eugenia", vlot te brengen. Aan bak boordzijde, aan den dijkkant, heeft men een zestig tal vijzels geplaatst met de bedoeling, door het op draaien daarvan, het schip naar stuurboordzijde te doen hellen, zoodat het van de steenen, waarop het geboeid zit, vrij komt. Het resultaat van het werken van Maandag en Dinsdag is, dat het schip reeds 15 c.M. meer slagzij heeft gekregen. Men hoopt daardoor dat het schip van den dijk zal glijden. Eerst dan zullen er weer sleepbooten voor komen. METHUSALEM! (Moustique) - Is dit de beroemde eik, die 200 jaar oud fs? Ja mijnheer. En ik heb hem nog gekend, toen hij niet hooger was dan zóó! OSOOÜÖOÖOOÉOOÈOOÈOOIO w Den 14 Juli hopen onze ge- z liefde Ouders, o C. Hoveling Wz. 0 Q T. Hoveling-Visser g q hunne 40-jarige Echtvereeni- q ging te herdenken. X Q Hunne dankbare Kinderen, Q 0 Behuwd- en kleinkinderen. 0 Q Petten, Juli 1929. CfOOOODOOCOCfOCOCK) öOGOOiOCXDQOOöaOaO Den 13en Juli hopen onze ge- X z liefde Ouders z 0 G. Buik 0 A. Groenewoud hunne 12'/2-jarige Echtvereeni- ging in stilte te herdenken. Hunne dankbare Kinderen en Behuwdzoon. Schagerbrug, Ruigeweg 11 Juli 1929. OOOKDOeOOOOOOOOsOOêO Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan voor het van alle voorkomende losse vrachten. Transport, verhuizingen, zoowel al3 veevervoer; 3 auto's ter beschik king, 4, 3 en 2 M ton groot. Transporteur, DIKKSHORN. Tel. no. 10. Gediplomeerd Opticien. is iets, waarvan U en Uw kinderen plezier kunnen hebben in den VACANTIETIJD. Duizenden, zoowel kinderen als volwassenen, maken schit terend geslaagde opnamen met de „eenvoudigste" Camera. Vraagt gratis onze Kodak Prijscourant. FOTO-TOESTELLEN vanaf f5.75. Gediplomeerd Opticien. HOOGZIJDE, E IS. Alle foto-benoodigdheden. Moderne ontwikkel- en afdruk-inrichting. Billijke tarieven. Gratis onderricht in het fotografeeren. Beslist vakkundige voorlichting. Dansen met ilink Orkest. W. GROENLAND. ALKMAAR. voor direct te aanvaarden. Wegens ziekte van den eigenaar op besten stand eene Slagerij. Koopsom f 2500.—. Huis billijk te huuT. Inlichtingen verstrekt J. BOSSERT, Beëedigd Makelaar te Alkmaar, Tel. 920. TE KOOP: bij A. NIEUWLAND, Veenhuizer Mid denweg, Heerhugowaard (Noord.) Electrisch, duozitting, nieuwe banden, alluminium zuiger, gegarandeerd goed, prijs zeer billijk. Te bevragen bij G. VISSER, Autogarage, Anna Paulowna. 12.000 GELE KOOLPLANTEN te koop, bij G. DE GEUS, Stroef, St. Maarten. TE KOOP: Een met tuig en eenig boerengereed schap, bij C. WINK, Dirkshorn, Gevraagd: Een bij P. C. SLIK, 't Zand. Te huur gevraagd in Schagen, f 2.50' f3. Br. onder letter TH. Bur. van dit blad. Heer vraagt Brieven onder letter KW. Bur. van dit blad. Jongmensch, 21 jaar, liefst v. vast of voor z. mnd., bij boer omtrek Schagen. Br. onder no. 7890 Bur. van dit blad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 3