Fa. Gebr. Rotgans,
FOTOGRAFEEREN
Kermis
in de Koffiemolen.
Indian Scout
hondenkar
zoekt plaats,
SLAGERIJ
een Woning,
Predikbeurten.
Gemengd Nieuws.
De ramp van de H47.
Verzet tegen de nieuwe Amerikaansche
invoerrechten.
Uit en voor de Pers.
Binnenlandsch Nieuws.
Het vlieg-ongeluk te Huisduinen.
Felle pakkisbrand te Groningen.
Zal de „Eugema" gaan glijden?
Advertentiën.
J
8
rijden
A. SPOOR,
uil E16 -
Firma GEBRS. ROTGANS,
30.000 Mangel=
wortelplanten,
zit=slaapkamer.
ZONDAG 14 JULI 1929.
NED. HERV. GEMEENTE te:
Behagen, voorm. 10 uur, Ds. Van Dijk. Doop.
Dlrkshorn, voorm. 9% uur (o.t.) Ds. de Leeuw. Onder
werp: Uitverkoren.
Veenhuizen voorm. 9% uur (o.t.) Ds. Schermerhorn.
Heerhugowaard, zie Veenhuizen.
Oudkarspel, nam. 7 uur (o.t.) Ds. de Leeuw.
Den Helder, voorm. 10% uur, Ds. Damsté. Onderwerp:
„Drie dagen".
Hulsduinen, voorm. 9 uur, Ds. Damsté. Onderwerp:
„Drie dagen".
Julianadorp, nam. 8 uur, Ds. Damsté. Onderwerp:
„Drie dagen".
Callantsoog, voorm. 10% uur, Ds. Van Loon.
Burgerbrug, geen dienst.
St.-Maartensbrug, geen dienst.
Oudesluis, voorm. 10 uur, Ds. Witkop.
Schagerbrug, nam. 7 uur, Ds. Witkop.
Hippolytushoef, voorm. 10% uur, Ds. Van Beek.
Oosterland, nam. 2% uur, Ds. Van Beek.
Hoogwoud, voorm. 10% uur, Ds. Kruizinga.
Winkel, geen dienst.
Nieuwe Niedorp, nam. 2% uur, Ds. SchermerTiorn.
Afscheidsrede.
Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Ds. Vorstman.
Warmenhuizen, nam. 8 uur, Da Zillinger Molenaar.
Zuidscharwoude, voorm. 10% uur, Ds. Zillinger Mole
naar.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE te:
Barsingerhorn, geen dienst.
Nieuwe Niedorp, geen dienst.
EVANGELISATIE te:
Schagen, voorm. 11 uur, de heer Hofmeester Jr., van
Amsterdam. Nam. 5 uur, de heer Boon, van Breezand.
Breezand, voorm. 10 uur, de heer Boon.
Hippolytushoef, voorm. 10 uur, de heer Bosma.
GEREF. GEMEENTE te:
Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Preeklezen.
Nam. 2% uur, Preeklezen.
Kolhorn, voorm. 10 uur, Ds. Steen, van Andijk.
Nam. 3 uur, Da Steen.
THE STAR OF HOPE MISSION.
Julianadorp, nam. 8 uur, de heer Brasser van Helder.
DE GEZONKEN DUIKBOOT LIGT 115 METER DIEP
Het aantal slachtoffers tot 24 gestegen.
V.D. verneemt uit Londen:
Het staat thans wel vast, dat het aantal slachtoffers
van de vreeselijke ramp van de Engelsche onderzeeboot
H 47, 24 bedraagt. Volgens de laatste mededeelingen
van de admiraliteit konden van de H 47 drie man, waar
onder de bevelvoerende officier, gered worden; 21 man,
onder wie de tweede officier, worden vermist Van de
L. 12, waarmee de botsing plaats vond, worden twee
man vermist. Eén der overlevenden is Dinsdag aan de
gevolgen van de bij de botsing opgeloopen verwondin
gen overleden.
De L. 12 heeft Dinsdagavond op eigen kracht Milford
Haven bereikt. De duikboot is aanzienlijk beschadigd.
De man, die bij de botsing gedood werd en een tweede
matroos, die ernstig werd gewond, bevinden zich aan
boord.
De botsing onder water of aan de opper
vlakte.
Nauwkeurige bijzonderheden omtrent het ongeluk zijn
nog niet bekend. Volgens de eene lezing vond de bot
sing plaats, toen beide duikbooten aan de oppervlakte
waren, volgens een andere lezing bevond de H. 47 zich
op het moment van de botsing onder de oppervlakte.
Zestien marine-vaartuigen .onder welke het linieschip
Rodney en 26 vliegtuigen vertoeven op de plaats.
Door nader onderzoek is bevestigd, dat de duikboot
ongeveer 115 M. diep ligt. Groote hoeveelheden olie be
dekken in wijden omtrek de golven op de plaats van
het ongeluk. Duikbooten hebben getracht nauwkeurig
de positie van den gezonken onderzeeër op te nemen.
Merkwaardige redding.
De geheimzinnige redding van den bevelvoerenden
officier schijnt hierdoor te verklaren, dat bij de botsing
een groot gat in den scheepswand van de H 47 ont
stond, waardoor hij zich kon redden.
In marinekringen te Fortsmouth concludeert men
uit de bijzonderheden, die bekend zijn, dat de duikboot
na de botsing als een steen naar de diepte zonk.
Verklaring van minister Alexander.
Met betrekking tot het vergaan van de Brltsche
duikboot werd Dinsdagmiddag door den minister van
Marine Alexander in het lagerhuis een verklaring af
gelegd, waarin hij mededeelde, dat deze duikboot deel
uitmaakte van een instructie-flottille, welke op weg was
van Lamlash naar Portland, Omtrent de omstandighe
den, waaronder de botsing heeft plaats gehad, waren
nog geen bijzonderheden beschikbaar. Met den grootst
mogelijken spoed, aldus de minister, worden echter
maatregelen genomen om de juiste plaats, waar de
H 47 ligt, vast te stellen, doch het redden van het vaar
tuig in dit diepe water moet hoogst onwaarschijnlijk
worden genoemd. De beste duikapparaten, waarover
men beschikt, zijn in allerijl naar het tooneel van de
ramp gebracht. Prof. Leonard Hill is eveneens op weg
daarheen ten einde de duikoperaties te leiden. „Ik be
treur evenwel", zeide de minister, ,dat geen hoop kan
bestaan op de redding van de overblijvende leden der
bemanning. Ik ben er zeker van, dat het geheele Huis
met mij zijn diepgevoelde sympathie zal willen uitspre
ken met de nagelaten betrekkingen."
Geen teekenen van leven.
Reuter meldt uit Londen:
De duikboot L 69 is ondergedoken om met behulp van
geluidteekens te trachten, verbinding te verkrijgen met
de H 47, doch zij ontving geen teekenen van antwoord
Er ls dan ook, zooals reeds gemeld, geenerlei hoop
meer, dat er zich aan boord van het gezonken vaartuig
nog Iemand in leven bevindt. „Ik ben er van overtuigd"
zeide de schout-bij-nacht, die het bevel voert over de
duikbootflottille, waartoe de H 47 behoorde, heden in
zijn officieel rapport, „dat er geen mogelijkheid is, dat
iemand aan boord van de duikboot langer dan een
paar minuten de ramp heeft kunnen overleven".
Een officieuse verklaring van de toedracht
van zaken.
In het Lagerhuis vroeg gistermiddag Commander
Kenworthy aan den Eersten Lord der Admiraliteit,
Alexander ,of hij nog nader inlichtingen kon geven om
trent het zinken van de H 47.
De minister las daarop het rapport voor van den
schout-bij-nacht, die het flottielje commandeerde, en
voegde er bij dat het aantal dooden thans 24 bedraagt,
met inbegrip van een lid der bemanning van de L 12,
waarmede de H 47 in aanvaring is gekomen.
In de eerste berichten was gezegd, dat de beide duik
booten in den morgen aan de oppervlakte kruisten toen
te tien over acht de L 12 de andere duikboot onder een
rechten hoek ramde aan bakboordzijde, waarbij de boeg
van de L 12 twee voet binnen drong. De H 47 zonk on
middellijk en trok de L 12 tot een hoek van 45 graden
mee tot 40 voet onder de oppervlakte, waarbij allen,
die aan dek waren, kapitein, officieren, en bemanning,
in het water werden geworpen. De L 12 kreeg veel water
binnen voor de luiken konden worden gesloten. De
schout-bij-nacht is er van overtuigd, dat niemand meer
dan een paar minuten na de botsing, in leven kan zijn
gebleven.
De reddingspogingen gestaakt.
De Eerste Lord der Admiraliteit heeft in het Lager
huis medegedeeld dat de ongunstige weersgesteldheid
de tijdelijke staking van het reddingswerk noodzakelijk
heeft gemaakt
Deelneming des Konings.
Reuter meldt dat de Koning in een mededeellng aan
de Admiraliteit zijn deelneming en die der koningin met
de ramp heeft uitgesproken.
DE HITTE IN DE VER. STATEN.
Verscheidene doodsgevallen.
Door de steeds nog voortdurende hitte werden te
New York vier personen gedood. Ook uit de omge
ving van New York worden verscheidene doodsge
vallen gemeld. Men verwacht dat de hitteperiode in
de komende dagen zal eindigen.
AARDSCHUIVING IN JAPAN.
Dertig personen omgekomen.
In de prefectuur Kagosjima zijn bij een nachtelijke
grondverschuiving die het gevolg was van den over-
dadigen regenval, 30 personen omgekomen. Een ge
heel visschersdorp is met de aardmassa's mee in
zee geschoven.
VLIEGTUIGONGELUK IN AMERIKA.
Twee dooden.
Bij een oefening boven het vliegveld bij Montreal
zijn een instructeur en een leerling gedood.
Het vliegtuig viel op den neus en vatte vlam.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK IN SPANJE.
12 zwaar gewonden.
Uit Madrid wordt gemeld, dat een zware autobus
bij een scherpen bocht in den weg bij Alfaro is om
geslagen. Twintig inzittenden werden gewond, van
wie twaalf zoo zwaar dat men aan hun herstel
twijfelt.
HET TIJDSDUUR-RECORD IN DE LUCHT.
Reeds meer dan 175 uur en 59 sec..
Reuter meld dd. gister uit Londen:
Uit Culver City wordt nog gemeld, dat het vlieg
tuig Angelena met de vliegers Mendell en Reinhart
reeds 175 uur en 59 sec. in de lucht waren en, na (in
de lucht) 75 gallons benzine te hebben ingenomen,
nog steeds aan het vliegen waren.
Het dezer dagen door twee Amerikanen verbeter
de tijdsduurrecord is dus opnieuw geslagen.
KANON UIT ELKAAR GESPRONGEN.
Bij oefeningen van het 24ste artillerie regiment in
de buurt Lemberg is een kanon uit elkaar gespron
gen. Twee soldaten werden op slag gedood, 3 an
dere zwaar gewond.
TREINBOTSING IN AMERIKA.
In den Amerikaanschen staat Mississipi heeft een
ernstige treinbotsing plaats gehad, waarbij 7 passa
giers gedood en 20 gewond zijn.
NEDERLAND'S PROTEST INZAKE BLOEMBOLLEN
EN DIAMANTEN.
Reuter meldt uit Washington:
Tot heden hebben reeds achtendertig naties gepro
testeerd tegen het nieuwe douanetarief, dat door het
Amerikaansche Huis van Afgevaardigden is aange
nomen en op het oogenblik in den Senaat besproken
wordt en men verwacht nog meer protesten.
Het protest van Frankrijk heeft betrekking op den
toestand der douanetarieven in het algemeen en Ne
derland verzet zich tegen de nieuwe rechten op dia
manten en bloembollen.
Ofschoon het meerendeel der protesten van Euro-
peesche landen afkomstig is, hebben ook de regee
ringen van Zuid-Amerikaansche staten een pro
test doen hooren.
Uruguay en Mexico verzetten zich tegen de in
voerrechten op vleesch; de regeering van Perzië
heeft een protest geuit tegen de rechten op tapijten.
Naar een Coalitie-kabinet?
Wij lezen ojm. in „Het Volk":
Als wij, wat in sommige rechtsche kringen in Den
Haag verteld wordt, mogen gelooven, meent men in
rechtsche Kamerfrakties, dat pogingen moeten worden
gedaan tot herstej van de rechtsche koalïtie. Men
schuift, naar het schynt, Staatsraad Klooien in dit ver
band op den voorgrond als kabinetsformateur. Hem
zou het katholieke „Centrum" op het oog hebben ge
had, toen het blad schreef, dat voor de Kabinetsforma
tie uit de koalitie alleen kans van slagen zou hebben
„een hoogstaand man, die buiten de aktueele politiek
in de laatste jaren gestaan heeft en daarom bij geen
der drie partijen eenige gevoeligheid opwekt, maar die
door zijn kunde en zijn persoon, het vertrouwen van
alle drie geniet"
Men acht in die rechtsche kringen den heer Kooien
voor een poging tot formatie van een koalitiekabinet
den aangewezen man, ook omdat, als de poging mis
lukt zijn politiek prestige niet geschaad geacht behoeft
te worden, daar hij als lid van den Raad van State bui
ten de partijenpolitiek staat.
Gelukt zulk een poging, dan zou, naar men hier ver
telt, de heer Kooien de portefeuille van Financiën
moeten nemen. Er zyn er echter, die van oordeel zyn,
dat hij beter zou doen, geen voorzitter van den minis
terraad te worden, omdat men dat voorzitterschap thans
van dé portefeuille van Financiën zou willen scheiden.
Jhr. Ruys de Beerenbrouck wordt thans genoemd
als Minister van Blnnenlandsche Zaken en als voor
zitter van den Ministerraad. Verder denkt men de porte
feuille van Justitie toe aan mr. Rutgers, die van Ar
beid aan mr. Aalberse en die van onderwijs aan prof. de
Savornin Lohman.
Wat een konservatief kabinet zou dat zyn!
EEN VOORSTEL.
(Jagend).
Film-magnaatNu heb ik nog iemand
noodig, die zijn leven moe is en zich voer 5
gulden uoor een krokodil >wil 'aW* c
HET TOESTEL UIT ZEE OPGEHAALD.
Lijk van den bestuurder er vermoedelijk reeds
uitgespoeld.
Gistermorgen om elf uur is het vliegtuig 547, dat
Dinsdagmiddag te Huisduinen in zee gestort is, door
de sleepboot Drente in de haven van Nieuwediep ge
bracht en aan boord van het marine-bergingsvaartuig
geheschen. Het lijk van den luitenant-vlieger Brug-
ma was niet meer in het toestel en is vermoedelijk
Dinsdagmiddag reeds eruit gespoeld. Bij den val in
het water is het vliegtuig juist bij de bestuurders
plaatsen gebroken, zoodat ook de motor verloren is.
De rest van het toestel is een wrakhoop, een chaos,
waaruit geen vliegtuig meer te herkennen is.
Toen de ramp Dinsdagmiddag in Den Helder be
kend werd, heeft men direct alle moeite gedaan, om
het toestel, te lichten. De plaats waar het gevallen
was, was echter niet met zekerheid bekend. Oorspron
kelijk dacht men, dat het toestel op 100 M. uit de
kust in zee gestort was. Later bleek, dat het zeker
500 M. uit den wal in het water gekomen was. Eenige
marinevaartuigen, de pantserbooten Brinio en Gruno,
hebben oogenblikkelijk naar het toestel gezocht, doch
zonder resultaat.
Het toestel gelicht.
Om zeven uur Dinsdagavond, is een stoomsloep van
het marine-duikbedrijf, bemand o.m. met den leider
van dit bedrijf, luitenant ter zee der le kl. J. J. Wi-
chers en een duiker van de marine, naar de vermoe
delijke plaats des onheils vertrokken. Na lang zoeken
had men Dinsdagavond om twaalf uur vastgemaakt.
De duiker had het vliegtuig op 13 M. diepte gevon
den. Het lijk van den bestuurder was er toen reeds
uit. Een reep werd aan de wrakhoop bevestigd, waar
aan een boei werd opgestoken. Men heeft den morgen
afgewacht om het toestel bij stil water te lichten.
Om negen uur gisterochtend vertrok de sleepboot
Drente daarvoor uit de haven van Nieuwediep en
deze heeft het toestel gedeeltijk boven water gehaald,
waarna het naar de haven werd gesleept^ en aan
bóöird van het marine-bergingsvaartuig werd gehe
schen.
De oorzaak van het ongeluk nog niet bekend.
Omtrent de toedracht van het ongeluk verkeert men
in het onzekere. Volgens ooggetuigen zou de bestuur
der op een hoogte van ongeveer 200 M. een looping
gemaakt hebben, waarna het vliegtuig in een vrille
schoot en in zee stortte. Volgens deze zou de hoogte
te gering zijn geweest om een looping te maken.
Vliegers beweren, dat de motor op het critieke mo
ment heeft geweigerd, zoodat de bestuurder zijn toestel
niet meer op kon trekken. Men heeft, toen het toe
stel vlak boven het water was, den motor nog hoo
ren werken. Het was toen echter te laat.
Op het strand te Huisduinen was het op het oogen
blik dat de ramp geschiedde, zeer druk. Tal van
menschen zagen het dan ook gebeuren en waren diep
onder den indruk.
DE SCHADE BEDRAAGT EENIGE TONNEN.
Twee serveilleeren.de agenten van politie hebben gis
ternacht om half vier brand ontdekt in een vier ver
diepingen hoog pakhuis aan de Oosterhaven te Gro
ningen, vroeger toebehoorende aan de firma Schilthuis,
thans eigendom van het Veem- en Factorbedrijf, direc
teur de heer E. M. Wiersema. De brand, die reeds
eenige uren tevoren in het pakhuis moet zyn ontstaan,
sloeg plotselig met zulk een felheid naar buiten, dat
blusschen onmogelijk was. Het pakhuis is totaal ver
woest. De gebouwen zyn op beurspolis verzekerd. De
schade bedraagt eenige tonnen.
Nader meldt men, dat het pakhuis Oosterhaven ge
heel is uitgebrand en het pakhuis Eems gedeeltelik,
maar het naastgelegen pakhuis Alpha werd ook door
den brand aangetast en dat ls geheel uitgebrand. Twee
arbeiders, die gisternacht bezig waren op de Eems soja-
boonen te drogen, hoorden te ongeveer drie uur een plof
op de derde verdieping, tengevolge waarvan het elec-
trisch licht uitging. Tot hun schrik ontdekten zq toen,
dat de bovenverdieping van het pakhuis in volle vlam
stond. Zeven graanfirma's zyn bij den brand betrokken.
Alle opgeslagen goederen waren echter verzekerd.
POGINGEN OM HET SCHIP OP TE VIJZELEN.
De laatste dagen heeft men een andere wijze toege
past, om het op den zeedijk te Den Helder gestrande
Grieksche s.s. „Eugenia", vlot te brengen. Aan bak
boordzijde, aan den dijkkant, heeft men een zestig
tal vijzels geplaatst met de bedoeling, door het op
draaien daarvan, het schip naar stuurboordzijde te
doen hellen, zoodat het van de steenen, waarop het
geboeid zit, vrij komt.
Het resultaat van het werken van Maandag en
Dinsdag is, dat het schip reeds 15 c.M. meer slagzij
heeft gekregen. Men hoopt daardoor dat het schip
van den dijk zal glijden. Eerst dan zullen er weer
sleepbooten voor komen.
METHUSALEM!
(Moustique)
- Is dit de beroemde eik, die 200 jaar oud fs?
Ja mijnheer. En ik heb hem nog gekend, toen
hij niet hooger was dan zóó!
OSOOÜÖOÖOOÉOOÈOOÈOOIO
w Den 14 Juli hopen onze ge-
z liefde Ouders,
o C. Hoveling Wz. 0
Q T. Hoveling-Visser g
q hunne 40-jarige Echtvereeni- q
ging te herdenken. X
Q Hunne dankbare Kinderen, Q
0 Behuwd- en kleinkinderen. 0
Q Petten, Juli 1929.
CfOOOODOOCOCfOCOCK)
öOGOOiOCXDQOOöaOaO
Den 13en Juli hopen onze ge- X
z liefde Ouders z
0 G. Buik 0
A. Groenewoud
hunne 12'/2-jarige Echtvereeni-
ging in stilte te herdenken.
Hunne dankbare Kinderen
en Behuwdzoon.
Schagerbrug,
Ruigeweg 11 Juli 1929.
OOOKDOeOOOOOOOOsOOêO
Ondergeteekende beveelt zich
beleefd aan voor het
van alle voorkomende
losse vrachten.
Transport, verhuizingen, zoowel al3
veevervoer; 3 auto's ter beschik
king, 4, 3 en 2 M ton groot.
Transporteur, DIKKSHORN.
Tel. no. 10.
Gediplomeerd
Opticien.
is iets, waarvan U en Uw kinderen plezier kunnen hebben
in den VACANTIETIJD.
Duizenden, zoowel kinderen als volwassenen, maken schit
terend geslaagde opnamen met de „eenvoudigste" Camera.
Vraagt gratis onze Kodak Prijscourant.
FOTO-TOESTELLEN vanaf f5.75.
Gediplomeerd Opticien. HOOGZIJDE, E IS.
Alle foto-benoodigdheden. Moderne ontwikkel- en
afdruk-inrichting.
Billijke tarieven. Gratis onderricht in het fotografeeren.
Beslist vakkundige voorlichting.
Dansen met ilink Orkest.
W. GROENLAND.
ALKMAAR.
voor direct te aanvaarden.
Wegens ziekte van den eigenaar op
besten stand eene Slagerij.
Koopsom f 2500.—.
Huis billijk te huuT.
Inlichtingen verstrekt J. BOSSERT,
Beëedigd Makelaar te Alkmaar,
Tel. 920.
TE KOOP:
bij A. NIEUWLAND, Veenhuizer Mid
denweg, Heerhugowaard (Noord.)
Electrisch, duozitting, nieuwe banden,
alluminium zuiger, gegarandeerd goed,
prijs zeer billijk. Te bevragen bij G.
VISSER, Autogarage, Anna Paulowna.
12.000 GELE
KOOLPLANTEN
te koop, bij G. DE GEUS, Stroef,
St. Maarten.
TE KOOP: Een
met tuig en eenig boerengereed
schap, bij C. WINK, Dirkshorn,
Gevraagd: Een
bij P. C. SLIK, 't Zand.
Te huur gevraagd in Schagen,
f 2.50' f3. Br. onder letter TH.
Bur. van dit blad.
Heer vraagt
Brieven onder letter KW. Bur. van
dit blad.
Jongmensch, 21 jaar,
liefst v. vast of voor z. mnd., bij
boer omtrek Schagen. Br. onder no.
7890 Bur. van dit blad.