Mager Courant
Vierde Blad.
Gemengd Nieuws'.
De Grieksche vrouw en het Kamer
lidmaatschap.
La mislukte moordaanslag te Weenen.
Brand in de haven van Embdcn,
Waar ra Trotsld niet in Engeland werd
toegelaten.
Zelfmoord van een hond.
Hooitijd.
BOERDERIJ en \EEHOUDERIJ
Zaterdag 20 Juli 1929.
72ste Jaargang. No. 8496
IIAAR SCHOONHEID EEN GEVAAR?.
De bezwaren tegen het vrouwenkiesrecht, in ons
land sinds lang overwonnen, houden in andere landen
nog ernstig de gemoederen bezig. Een dier landen is
Griekenland, waar de regeering de vrouwen het uit
zicht wil openen op het kiesrecht voor den gemeente
raad, maar haar dat voor de Kamer nog wil onthouden.
Dit is aanleiding geweest tot de indiening van een mo
tie ln de Kamer om de vrouwen zoowel het actief als
passief kiesrecht te verleenen, d.w.z. ze behalve kiezer
ook verkiesbaar te maken. Tegen dit laatste voornemen
heeft het Kamerlid Floros ernstig gewaarschuwd. Wij
hebben al genoeg gehad, zei hij, van rijkaards, die zich
in afgelegen districten met hun geld Kamerzetels koch
ten, zou men ons nu aan een nieuw gevaar willen bloot
stellen, dat van de jonge en schoone vrouwen? Vrouwen
beneden de 30 jaar en met schoonheid gezegende vrou
wen mogen'niet verkiesbaar zijn. Wie te jong of te be-
tooverend is, moet in ieder geval van de verkiesbaar
heid worden uitgesloten.
Aldus de heer Floros. Het Grieksche volk is galant,
maar het is van oudsher opgevoed in de politiek. Zou
de heer Floros inderdaad bang zijn, dat er kiezers op
een vrouw zouden stemmen om haar aantrekkelijk uiter
lijk? Of is hij bang, dat schoone vrouwen den vrede in
de Kamer zouden verstoren? In dat geval zou er nog
iets voor zijn bezorgdheid te zeggen zijn.
EEN ANEER ALS BEDOELD WERD BIJNA HET
SLACHTOFFER.
Donderdagmiddag tegen 12 uur deden in Weenen
geruchten de ronde omtrent een moordaanslag op
•den bondspresident, dr. Miklas.
Spoedig bleek echter, dat het bij een mislukte po
ging is gebleven.
Voor het gebouw op de Ballhausplatz, waar zoowel
hondspresident Miklas als de bondskanselier, dr.
Streruwitz, hun buroaux hebben, verscheen een man,
die zijn revolver trok op het oogenblik, dat dr. Streru
witz het gebouw verliet, om zich in zijn auto te be
geven.
Gelukkig ketste de revolver en een dienstdoende
bewakingsbeambte liep op den man toe, die hem de
revolver naar het hoofd wierp.
De man werd gearresteerd en heeft voor de politie
verklaard een werkloos varensgezel te zijn, die door
een aanslag op den tymdsinspecteur de aandacht op
zijn treurigen toestand wilde vestigen.
De man maakt don indruk geestesziek te zijn.
Indien de aanslag, die bedoeld was op dr. Miklas,
die momenteel niot te Weenen aanwezig is, gelukt
ware, zou dr. Streruwitz het slachtoffer* ervan zijn
geweest.
Met een zwakzinnige te doen.
Nader wordt omtrent dezen aanslag nog gemeld,
dat de gearresteerde is de smidsgezel Anton Leiner
uit Klagenfurth, die pas sedert drie daeren te Wee
nen vertoeft en bij een arbeider woont. Hij had zich
een pistool aangeschaft, waarmee hij niet kon om
gaan. Om de behandeling van het wapen te leeren
had hij een handboek gekocht, dat bij zijn arrestatie
op hem gevonden werd.'
Bij het verhoor vorklaarde hij, dat hij den Bonds
president met een stuk ijzer had willen neerslaan,
omdat deze de schuld was van alle ellende en werk
loosheid. Hij wist niet, dat de president op het oogen
blik niet in Weenen was en kende hem trouwens ook
niet persoonlijk. Het stuk ijzer, waarmee de man zijn
daad had willen plegen, werd eveneens op hem ge
vonden.
Een telegram van het W. B. meldt o.a. nog, dat
volgens den moordenaar de hondspresident verant
woordelijk was voor de groote werkloosheid in
Oostenrijk. Dezen winter heeft de smidsgezel eenige
maandon in een krankzinnigengesticht gezeten.
""LISTIG- VLIEGONGELUK
CHARTREUSE.
Naar uit Parijs wordt gemeld, heeft een ernstig
vliegtuig-ongeluk hij Chartreuse plaats gehad. Een
bombardeervliegtuig, waarin een luitenant en drie
onderofficieren zaten, kwam bij de landing zoo hevig
tegen den grond terecht, dat het over den kop sloeg
waarbij een benzinetank in brand vloog. Terwijl de
luitenant en twee onderofficieren tijdig uit het vlieg
tuig wisten te springen, geraakte de derde onderof
ficier, die als Marconist dienst deed in de draden ver
ward en kreeg zulke ernstige hrandwonden, dat hij
kort na zijn opneming in het ziekenhuis stjerf. De on
gelukkige was eerst sedert drie weken gehuwd.
NIEUVJE AMERIKAANSCHS OrEAAN-
REUZEN.
Naar do United States Lines hekend maken, zullen
twee enorme passagiersschepen van 56.000 ton elk,
die ieder 25 millioen dollar zullen kosten, in den
loop van het volgende jaar op stapel worden ge
plaatst en in 1932 in dienst worden genomen voor de
vaant over den Atlantischeu Oceaan.
AMERIKAANSCH WARENHUIS DOOR
EEN ONTPLOFFING VERNIELD.
Uit Hammouth (Indiana) wordt gemeld:
Een drie verdiepingen hoog warenhuis in de bui-
tenlanderswijk werd heden door een ontploffing vol
komen vernield. De schade wordt op 300.000 dollar
geschat. Door de ontploffing werden ook de belen
dende gebouwen beschadigd. De politie vermoedt,
dat de ontploffinig verband houdt met heerschende
gisting onder de arbeiders.
EEN MILLIOEN MARS SCHADE.
Wolff meldt d.d. Donderdag uit Embden:
In de haven alhier is hedenmiddag een ernstige
brand uitgebroken. Hij ontstond in de groote opslag
plaatsen van de Westfal. Transport A.G., waarin zich
ruim 300 ton haver en gerst van Bremer firma's en
vele machines voor het bedrijf der elevatoren bevon
den.
De brand moet zijn ontstaan door zelfontbranding
tengevolge van de heerschende warmte. In verband
met herstelwerkzaamheden aan het gebouw was er
een opening gemaakt, waardoor de zonnestralen
vrijen toegang hadden.
In totaal heeft de brand een schade van ca. een
millioen mark aangericht. Vier groote kranen voor
het lossen van schepen, een elevator, 90 ton haver
en 150 ton gerst zijn een prooi der vlammen gewor
den, het gebouw zelf is een groote puinhoop. Eerst
na drie uren was het gevaar voor de omgeving ge
weken. Enkele personen werden bij het blusschings-
werk gewond.
MaOilUENAAR VERSCHANST ZïCH IN
ZIJN WONING.
Hei huis dqor de politie In brand gestalten.
Wolff meldt uit Sofia:
Te Vidin heeft een zekere Nikolaf zijn vrouw en
zijn broer doodgeschoten, uit wraak omdat laatstge
noemde zijn vrouw had willen verleiden. Toen de po
litie den moordenaar wilde arresteeren, verschanste
hij zich in zijn huis; er ontstond een schietpartij
die 5 uren aanhield. De politie wierp: handgranaten
in het huis, doch daar dit niets uitwerkte, werd het
ten slotte in brand gestoken. Toen de moordenaar in
zag, dat hij zich niet meer kon verweren, schoot hij
zich egn kogel door het hoofd.
GOUDBEWEGING.
Reuter seint uit Londen, dat de Bank van Enge
land Donderdag 1830 goud in baren heeft gekocht
en 667.200 verkocht. Naar van andere zijde wordt
geseind, is dit goud voor Frankrijk en Duitschland
bestemd.
ONTPLOFFING IN EEN BADINRICHTING.
Badgasten levensgevaarlijk gewond.
Uit Berlijn wordt gemeld:
Donderdagmiddag is er in de badinrichting aan de
Zuidzijde van het schiereiland Pichelswerder aan de
Havel een ernstig ongeluk gebeurd. Terwijl drie be
zoekers der badinrichting, twee vrouwen en een man,
het middageten op een spirituskoker wilden klaar
maken, kwam het tot een ontploffing.
De drie bezoekers, die slechts in badpakken ge
kleed waren, werden onmiddellijk door de vlimmcn
aangetast en levensgevaarlijk gewond.
VREES VOOR ONRUST.
Clynus heeft Donderdag in het Lagerhuis nader de
redenen uiteengezet, waarom de regeering Trotski
niet had kunnen toelaten. De regeering had voldoen
de verzekeringen van Trotski zelf ontvangen en ge
loofde ook gaarne, dat hij zich daaraan zou hebben,
willen houden. Maar Trotski had daarbij vergeten,
dat het niet in zijn macht alleen stond om die ver
plichtingen na te komen en de regeering was over
tuigd dat tal van kwaadgezinde elementen van de
aanwezigheid van Trotski in Engeland gebruik zou
den hebben gemaakt om onrust te stichten en in dit
geval zou de regeering hem niet goed weg kunnen
krijgen. Het ging niet om weigering van het eeuwen
oud asylrecht, maar slechts om het feit, dat dit recht
niet opgeëischt kon worden door personen, wier aan
wezigheid alleen al gevaar opleverde voor de belan
gen van het Engelsche gemeenebest.
„OEF, V/AT IS HET WARM!"
Waarom zou de groote hitte, die het denkvermo
gen van elk mensch wel eens ietwat doet verslap
pen. ook een redactie-bureau-als-geheel niet kunnen
teisteren?
In de „Evening Standard" lezen wij dat Donderdag
eenige duizenden menschen aan het strand te Has-
tings hebben aanschouwd, hoe een hond zelfmoord
pleegde. Het dier, een groote retriever, een apportee-
rende hond, sprong eensklaps in zee en zwom weg,
steeds verder. Na eenigen tijd ging een roeibootje op
zoek naar den roekeloozen zwemmer, die echter
reeds was verdronken.
De redactie weet nu mede te deelen dat de hond
zich moedwillig van het leven heeft beroofd. Dit is
op zich zelf al een staaltje van goede reportage. Magr
zij weet de reden ervan nog aan toe te voegen: de
baas van den hond was de vorige week verhuisd van
een huis met tuin naar een flat. Blijkbaar heeft de
„Evening Standard" inzage gekregen van een brief,
dien de hond heeft achtergelaten, waarin hij de mo
tieven van zijn daad uiteenzet. Natuurlijk, het le-
\gr\ in een étagewoning zonder tuin is ook ondrage
lijk voor een levenslustigen hond.
Oef, wat is het warm!
DE SRUSSELSCHE FALSIFICATIE.
Onthullingen van Ward Hermans?
Naar de correspondent van de N.R Crt. te Brussel
meldt, heeft het Vlaamsch-nationale Kamerlid voor
Mechelen, Ward Hermans, aan zijn politieke vrien
den in Kamer en Sonaat het plan te kennen gegeven,
Als ik dit schrijf is het avond. Een aangename koelte
doet de warmte van den afgeloopen dag eenigszins ver-
ge-ten, doch heel gemakkelijk gaat dit niet, want 't is
werm geweest vandaag. Vooral in den middag toen het
in de natuur bladstil was, was het warm op het
hooiland en het wegen van onze hooilandproefperceeltjes
ging dan ook niet zoo voortvarend als anders. Onwille
keurig ging ik in gedachten teug naar mijn jongens
jaren en de herinneringen aan den hooitijd in vroegere
jaren kwamen mij zeer duidelijk voor den geest. Ik wil
niet zeggen dat het toen warmer kon zijn dan nu, dat
niet, neen, maar er moest door de menschen op het
veld en in de schuur veel harder gewerkt worden. Het
opladen der hooiwagens, het afsteken thuis met den
gavel, het optassen van het hooi in bergen en schuren,
het was alles veel bewerkelijker. De gestadig voort-
scbreldende techniek heeft ook aan de veeteeltbedrijven,
waar veel hooi voor den winter moet worden vergaard,
gemakkelijk te bedienen werktuigen verschaft. Ditmaal
wil ik eens een praatje houden over hooitransporteurs
bij het optassen van hooi in de bewaarplaatsen, omdat
deze vooral veel zwaar werk uit de handen hebben ge
nomen van den hooier. De hooitransporteurs dan die voor
het optassen worden gebruikt, kunnen wij in drie groe
pen verdeelen:
le. Inrichting met grijpvorken;
2e. Inrichtingen met Jacobsladder;'
3e. Hooiventilators.
L INRICHTING MET GRIJPVORKEN.
Aan een rail,, die langs den nok van de schuur loopt,
is een loopkat gemaakt met takel, waaraan de grijp-
vork Is opgehangen. Een werkman, die beneden op het
aangevoerde hooi staat, drukt de tanden van de vork
in het hooi en trekt daarna aan het bedieningstouw,
dat naar de frictielier loopt. Indien men geen lier met
motor heeft, kan men ook van een paard gebruik maken.
Door het in werking zetten van de frictielier, wordt
het touw op een trommel gewonden en de grijpvork
met het hooi gaat omhoog. Boven gekomen, duwt het
wieltje van de takel de klink los, die de loopkat tot
dusver op zijn plaats heeft gehouden, terwijl het wiel
zelf verankerd wordt in de loopkat. De loopkat rijdt nu
laags de rail de schuur in tot de plaats waar men het
hooi wil neerstorten Door aan een tweede touw te trek
ken, gaat de grijper open en het hooi valt dan naar
beneden. Het grootste gedeelte van voorraad zal na
tuurlijk in het midden van de bergplaats vallen, onder
de rail dus. Vandaar dat het noodig is dat Iemand dn de
bergruimte het hooi meer verdeelt en op de gewenschte
plaats neervlijt. Zoodra de grijper leeg is, laat men het
touw schieten; de lier komt dan eerst op zijn vrij-
Icop en de looptakel wordt door een contragewicht te
ruggetrokken naar de plaats waar de loopkat tegen
de stuit loopt, waardoor hij wordt vastgehouden; gelijk
tijdig wordt het wiel van de takel losgelaten, hetwelk
nu naar beneden gaat; het geheele spelletje kan nu weer
opnieuw beginnen De grijper neemt telkens een pluk
hooi van pl.m. 100 K.G. mee, zoodat een voer hooi in
ongeveer 8 keer wordt gelost. Hierover doet men onge
veer 15 minuten. Als beweegkracht wordt een electri-
sche motor gebruikt van 3 P.K., waar electrische kracht
ontbreekt kan men ook een benzinemotor benutten.
Het aanleggen van een installatie, bestaande uit één
lier, 2 rails, 1 grijper en 2 loopkatten, varieert van 310
tot 425 gld. Om in een bestaand gebouw een dergelijke
installatie aan te leggen, is het misschien noodig, om
de nok hier en daar wat te versterken. Bij yieuwe ge
touwen kan men de rails van de transportinriebting
gevoegelijk aanbrengen in een koekoek boven den nok.
Inrichtingen met grypvorken voldoen zeer goed. Ze zijn
betrekkelijk eenvoudig en nemen weinig plaats in. Een
nadeel is, dat het uitspreiden van het hooi niet volmaakt
is. Door de grijpers wordt het hooi eenigszins samen
gedrukt en deze ballen van ruim 100 K.G. liggen niet
direct goed op hun plaats. Bij den heer J. H. Köhne
op het Deutze Hofke in de Beemster is bovenbeschreven
inrichting te zien, die het hooi over vijf vierkanten kan
optassen; de motor wordt met electrische kracht aan
gedreven.
IL JACOBS LADDERS.
Jacobsladders voor het optassen van hooi zijn op
meerdere bedrijven in gebruik, zoo o.a. bij den heer
H. K. Koster, Wieringerwaard en bij den heer'Wonder
aan de Kreil.
Jacobsladders bestaan uit een ketting of band zonder
eind, welke voorzien zijn van latten met tanden, welke
zich in een houten lade naar boven bewegen, daarbij
het hcoi meenemen en in het ipidden voor de bergruimte
onmiddellijk na de hervatting van de parlementaire
werkzaamheden de kwestie der documenten, waarvan
er een door het Utrechtsch Dagblad werd gepubli
ceerd, in de Kamer te berde te gaan brengen, Ook
denkt hij er over, de regeering in verband daarmee
te interpelleeren, waarbij men, naar verzekerd wordt,
zekere onthullingen zijnerzijds mag verwachten.
LORD COVENTRY.
Een record.
De 91-jarige graaf Conventry kan er zich op beroe
men dat hij den pairstitel het langste in de Britsche
geschiedenis bezeten heeft. Hij volgde zijn grootva
der op 15 Mei 1843 in den titel op en draagt dien dus
nu ruim 86 jaar. Hij heeft het record van den vijfden
burggraaf Cullen gebroken, die in 1S02 stierf, na zijn
titel 86 jaar en 61 dagen gedragen te hebben.
Dit is echter niet zijn eenige record. Nu de markies
van Zetland is overleden, is hij de eenige pair die zijn
erfenis aanvaard heeft zonder dat er successierechten
van betaald zijn. Zij zijn pas ingevoerd nadat hij pair
was geworden.
X.
storten om daarna langs de onderzijde van de lade
terug te keeren. De uitvoering van een en ander kan
verschillend worden gemaakt, al naar de omstandig
heden zulks noodzakelijk maken.
Soms ziet men slechts één schuin staande transpor
teur; bij een ander is eerst een korte horizontale trans
porteur aangebracht, die het hooi naar de schuinstaand©
toevoert De uitvoering kan eenvoudig zijn, en kan door
een dorpstimmerman heel goed worden aangebracht
Uit mijn aanteekenlngen, die Ik maakte over het ge
bruik van een Jacobsladder deze slaan niet op de
bedrijven van bovengenoemde heeren blijkt dat men
een voer van 800 K.G. in 12 minuten omhoog kon bren
gen. De Jacobsladder werd daarbij aangedreven door
een 3 P.K. electromotor. Voor het vullen voor 2 berg
ruimten die in totaal 100.000 K.G. hooi bevatten, was
voor f 8.40 aan electrischen stroom verbruikt bij een
stroomprys van 19 cent per K.W.U.; in deze som was
bovendien nog begrepen de stroom gebruikt voor het
waterpompen en het aandrijven van een waschmachine.
Het is niet onmogelijk dat men met een motor van
1^ 2 P.K. zou kunnen volstaan. De prijs van de in
stallatie zonder motor varieert van 350 tot 500 gulden.
Bij een kettingoverbrenging is breuk niet geheel uitge
sloten, transportriemen schijnen beter ln de praktijk te
bevallen.
Jacobsladders eischen nogal ruimte in de schuur, 's
Winters wordt de lade ln 2 of 3 stukken uit elkaar ge
nomen en zoo opgeborgen.
ÏIOOIVENTILATOREN.
De derde inrichting om het hooi op te tassen zijn de
ventilatoren, waar het hooi iets excentrisch van het
hart van het schoepenrad toegevoerd wordt en dan door
een pijp met een diameter van 33 44 c.M. wordt weg
geblazen. Deze werktuigen vragen meer kracht dan de
vorige. Gewoonlijk wordt een 6 P.K. motor gebruikt.
Het weggeblazen hooi wordt door buisleidingen op de
plaats van bestemming gebracht, alwaar het tamelijk
fijn verdeeld in de bergruimte neervalt. Doordat het bo
veneinde van de buisleiding naar alle kanten draaibaar
is, kan men het hooi eenigszins verdeelen over den
berg, waardoor het vlijen gemakkelijker wordt. Bij deze
wijze van lossen heeft men hier ook weer één. man in
de bergruimte en één man op den wagen. Voor het los
sen van een voer is ongeveer 20 minuten noodig; soms
zelfs nog Iets meer. Dit hangt er o.a. van af, of het hooi
mooi droog, dan wel iets vochtig is. In het laatste ge
val vraagt de ventilator ook aanmerkelijk meer kracht.
Ook hier wordt de installatie geleverd, zonder motor
voor t 340 tot f 500. De ventilatoren eischen wel niet
veel ruimte, maar wel meer kracht (motor van 6 P.K.
tegen pl.m. lVi bij Jacobsladder en 2 3 bij grijpers.)
Ze hebben evenwel het bezwaar dat men zeer voorzich
tig moet ingooien, daar als er een te groote pluk in den
trechter komt, deze verstopt. Ook is het bezwaar niet
denkbeeldig dat bü klaverrijk hooi, in zeer drogen toe
stand een gedeelte van het blad zal worden afgeslagen;
in zeer rijpen toestand zou ook zaadverlles plaats heb
ben. De capaciteit ls, vooral bij iets vochtig hooi, ge
ringer dan bij de andere systemen. Wel komt het hooi
zeer gelijkmatig en los in den berg. Bovendien hindert
het niet als men de buisleiding eens eenige meters lan
ger moet maken. Stel bijv. eens het geval dat het hooi
per schuit wordt aangevoerd. De zuigleiding zal dan
mogelyk eenige tientallen meters lang gemaakt moeten
worden om de bergruimte te bereiken; dit is voor de
ventilators geen bezwaar. Een hooiventilator is in be
drijf te zien bij den heer E. Dz. Govers, Schermerweg,
Alkmaar.
Is het gebruik van deze transportinrichtingen econo
misch. De aanschaffigskosten varieeren (zonder motor)
van f 350 tot f 500 gulden. Daar de machines slechts
korten tyd per jaar gebruik^ worden, zeg hoogstens 75
uur, kan de afschrijving als er verder goed voor ge
zorgd wordt, betrekkelijk laag zijn. Nemen we voor
rente, onderhoud en afschrijving bijv. 10 pet., dan zou
den de jaarlyksche kosten 40 a f 50 gulden bedragen,
waarbij nog komt f 10 aan brandstof of stroomkosten.
Totaal dus 50 a 60 gld.
Welke winst staat hiertegenover?
Indien de oogst met do hand geborgen moet worden
heeft men gemiddeld 2 man meer noodig. Daar deze
per week gehuurd worden, om en bij 30 gld. per week
verdienen, kan men de extrakosten op minstens 90 gul
den stellen. Begint de bergruimte vol te worden dan
kan het gebeuren dat men maximaal 5 man noodig
heeft bij het afladen. De aanschaffing van deze machi
nes is dus economisch zeer goeU te verdedigen.
Het groote voordeel moet echter hierin gezocht wor
den, dat de oogst veel vlugger geborgen kan worden,
wat bij dreigend slecht weer van veel beteekeni3 kan
zyn en groote schade kan voorkomen. Al met al kan
men gerust zeggen, dat deze werktuigen een waarde
volle steun voor den weidebocr zijn.
S. y.