Mager Courant Vierde Blad. Gemengd Nieuws'. De Grieksche vrouw en het Kamer lidmaatschap. La mislukte moordaanslag te Weenen. Brand in de haven van Embdcn, Waar ra Trotsld niet in Engeland werd toegelaten. Zelfmoord van een hond. Hooitijd. BOERDERIJ en \EEHOUDERIJ Zaterdag 20 Juli 1929. 72ste Jaargang. No. 8496 IIAAR SCHOONHEID EEN GEVAAR?. De bezwaren tegen het vrouwenkiesrecht, in ons land sinds lang overwonnen, houden in andere landen nog ernstig de gemoederen bezig. Een dier landen is Griekenland, waar de regeering de vrouwen het uit zicht wil openen op het kiesrecht voor den gemeente raad, maar haar dat voor de Kamer nog wil onthouden. Dit is aanleiding geweest tot de indiening van een mo tie ln de Kamer om de vrouwen zoowel het actief als passief kiesrecht te verleenen, d.w.z. ze behalve kiezer ook verkiesbaar te maken. Tegen dit laatste voornemen heeft het Kamerlid Floros ernstig gewaarschuwd. Wij hebben al genoeg gehad, zei hij, van rijkaards, die zich in afgelegen districten met hun geld Kamerzetels koch ten, zou men ons nu aan een nieuw gevaar willen bloot stellen, dat van de jonge en schoone vrouwen? Vrouwen beneden de 30 jaar en met schoonheid gezegende vrou wen mogen'niet verkiesbaar zijn. Wie te jong of te be- tooverend is, moet in ieder geval van de verkiesbaar heid worden uitgesloten. Aldus de heer Floros. Het Grieksche volk is galant, maar het is van oudsher opgevoed in de politiek. Zou de heer Floros inderdaad bang zijn, dat er kiezers op een vrouw zouden stemmen om haar aantrekkelijk uiter lijk? Of is hij bang, dat schoone vrouwen den vrede in de Kamer zouden verstoren? In dat geval zou er nog iets voor zijn bezorgdheid te zeggen zijn. EEN ANEER ALS BEDOELD WERD BIJNA HET SLACHTOFFER. Donderdagmiddag tegen 12 uur deden in Weenen geruchten de ronde omtrent een moordaanslag op •den bondspresident, dr. Miklas. Spoedig bleek echter, dat het bij een mislukte po ging is gebleven. Voor het gebouw op de Ballhausplatz, waar zoowel hondspresident Miklas als de bondskanselier, dr. Streruwitz, hun buroaux hebben, verscheen een man, die zijn revolver trok op het oogenblik, dat dr. Streru witz het gebouw verliet, om zich in zijn auto te be geven. Gelukkig ketste de revolver en een dienstdoende bewakingsbeambte liep op den man toe, die hem de revolver naar het hoofd wierp. De man werd gearresteerd en heeft voor de politie verklaard een werkloos varensgezel te zijn, die door een aanslag op den tymdsinspecteur de aandacht op zijn treurigen toestand wilde vestigen. De man maakt don indruk geestesziek te zijn. Indien de aanslag, die bedoeld was op dr. Miklas, die momenteel niot te Weenen aanwezig is, gelukt ware, zou dr. Streruwitz het slachtoffer* ervan zijn geweest. Met een zwakzinnige te doen. Nader wordt omtrent dezen aanslag nog gemeld, dat de gearresteerde is de smidsgezel Anton Leiner uit Klagenfurth, die pas sedert drie daeren te Wee nen vertoeft en bij een arbeider woont. Hij had zich een pistool aangeschaft, waarmee hij niet kon om gaan. Om de behandeling van het wapen te leeren had hij een handboek gekocht, dat bij zijn arrestatie op hem gevonden werd.' Bij het verhoor vorklaarde hij, dat hij den Bonds president met een stuk ijzer had willen neerslaan, omdat deze de schuld was van alle ellende en werk loosheid. Hij wist niet, dat de president op het oogen blik niet in Weenen was en kende hem trouwens ook niet persoonlijk. Het stuk ijzer, waarmee de man zijn daad had willen plegen, werd eveneens op hem ge vonden. Een telegram van het W. B. meldt o.a. nog, dat volgens den moordenaar de hondspresident verant woordelijk was voor de groote werkloosheid in Oostenrijk. Dezen winter heeft de smidsgezel eenige maandon in een krankzinnigengesticht gezeten. ""LISTIG- VLIEGONGELUK CHARTREUSE. Naar uit Parijs wordt gemeld, heeft een ernstig vliegtuig-ongeluk hij Chartreuse plaats gehad. Een bombardeervliegtuig, waarin een luitenant en drie onderofficieren zaten, kwam bij de landing zoo hevig tegen den grond terecht, dat het over den kop sloeg waarbij een benzinetank in brand vloog. Terwijl de luitenant en twee onderofficieren tijdig uit het vlieg tuig wisten te springen, geraakte de derde onderof ficier, die als Marconist dienst deed in de draden ver ward en kreeg zulke ernstige hrandwonden, dat hij kort na zijn opneming in het ziekenhuis stjerf. De on gelukkige was eerst sedert drie weken gehuwd. NIEUVJE AMERIKAANSCHS OrEAAN- REUZEN. Naar do United States Lines hekend maken, zullen twee enorme passagiersschepen van 56.000 ton elk, die ieder 25 millioen dollar zullen kosten, in den loop van het volgende jaar op stapel worden ge plaatst en in 1932 in dienst worden genomen voor de vaant over den Atlantischeu Oceaan. AMERIKAANSCH WARENHUIS DOOR EEN ONTPLOFFING VERNIELD. Uit Hammouth (Indiana) wordt gemeld: Een drie verdiepingen hoog warenhuis in de bui- tenlanderswijk werd heden door een ontploffing vol komen vernield. De schade wordt op 300.000 dollar geschat. Door de ontploffing werden ook de belen dende gebouwen beschadigd. De politie vermoedt, dat de ontploffinig verband houdt met heerschende gisting onder de arbeiders. EEN MILLIOEN MARS SCHADE. Wolff meldt d.d. Donderdag uit Embden: In de haven alhier is hedenmiddag een ernstige brand uitgebroken. Hij ontstond in de groote opslag plaatsen van de Westfal. Transport A.G., waarin zich ruim 300 ton haver en gerst van Bremer firma's en vele machines voor het bedrijf der elevatoren bevon den. De brand moet zijn ontstaan door zelfontbranding tengevolge van de heerschende warmte. In verband met herstelwerkzaamheden aan het gebouw was er een opening gemaakt, waardoor de zonnestralen vrijen toegang hadden. In totaal heeft de brand een schade van ca. een millioen mark aangericht. Vier groote kranen voor het lossen van schepen, een elevator, 90 ton haver en 150 ton gerst zijn een prooi der vlammen gewor den, het gebouw zelf is een groote puinhoop. Eerst na drie uren was het gevaar voor de omgeving ge weken. Enkele personen werden bij het blusschings- werk gewond. MaOilUENAAR VERSCHANST ZïCH IN ZIJN WONING. Hei huis dqor de politie In brand gestalten. Wolff meldt uit Sofia: Te Vidin heeft een zekere Nikolaf zijn vrouw en zijn broer doodgeschoten, uit wraak omdat laatstge noemde zijn vrouw had willen verleiden. Toen de po litie den moordenaar wilde arresteeren, verschanste hij zich in zijn huis; er ontstond een schietpartij die 5 uren aanhield. De politie wierp: handgranaten in het huis, doch daar dit niets uitwerkte, werd het ten slotte in brand gestoken. Toen de moordenaar in zag, dat hij zich niet meer kon verweren, schoot hij zich egn kogel door het hoofd. GOUDBEWEGING. Reuter seint uit Londen, dat de Bank van Enge land Donderdag 1830 goud in baren heeft gekocht en 667.200 verkocht. Naar van andere zijde wordt geseind, is dit goud voor Frankrijk en Duitschland bestemd. ONTPLOFFING IN EEN BADINRICHTING. Badgasten levensgevaarlijk gewond. Uit Berlijn wordt gemeld: Donderdagmiddag is er in de badinrichting aan de Zuidzijde van het schiereiland Pichelswerder aan de Havel een ernstig ongeluk gebeurd. Terwijl drie be zoekers der badinrichting, twee vrouwen en een man, het middageten op een spirituskoker wilden klaar maken, kwam het tot een ontploffing. De drie bezoekers, die slechts in badpakken ge kleed waren, werden onmiddellijk door de vlimmcn aangetast en levensgevaarlijk gewond. VREES VOOR ONRUST. Clynus heeft Donderdag in het Lagerhuis nader de redenen uiteengezet, waarom de regeering Trotski niet had kunnen toelaten. De regeering had voldoen de verzekeringen van Trotski zelf ontvangen en ge loofde ook gaarne, dat hij zich daaraan zou hebben, willen houden. Maar Trotski had daarbij vergeten, dat het niet in zijn macht alleen stond om die ver plichtingen na te komen en de regeering was over tuigd dat tal van kwaadgezinde elementen van de aanwezigheid van Trotski in Engeland gebruik zou den hebben gemaakt om onrust te stichten en in dit geval zou de regeering hem niet goed weg kunnen krijgen. Het ging niet om weigering van het eeuwen oud asylrecht, maar slechts om het feit, dat dit recht niet opgeëischt kon worden door personen, wier aan wezigheid alleen al gevaar opleverde voor de belan gen van het Engelsche gemeenebest. „OEF, V/AT IS HET WARM!" Waarom zou de groote hitte, die het denkvermo gen van elk mensch wel eens ietwat doet verslap pen. ook een redactie-bureau-als-geheel niet kunnen teisteren? In de „Evening Standard" lezen wij dat Donderdag eenige duizenden menschen aan het strand te Has- tings hebben aanschouwd, hoe een hond zelfmoord pleegde. Het dier, een groote retriever, een apportee- rende hond, sprong eensklaps in zee en zwom weg, steeds verder. Na eenigen tijd ging een roeibootje op zoek naar den roekeloozen zwemmer, die echter reeds was verdronken. De redactie weet nu mede te deelen dat de hond zich moedwillig van het leven heeft beroofd. Dit is op zich zelf al een staaltje van goede reportage. Magr zij weet de reden ervan nog aan toe te voegen: de baas van den hond was de vorige week verhuisd van een huis met tuin naar een flat. Blijkbaar heeft de „Evening Standard" inzage gekregen van een brief, dien de hond heeft achtergelaten, waarin hij de mo tieven van zijn daad uiteenzet. Natuurlijk, het le- \gr\ in een étagewoning zonder tuin is ook ondrage lijk voor een levenslustigen hond. Oef, wat is het warm! DE SRUSSELSCHE FALSIFICATIE. Onthullingen van Ward Hermans? Naar de correspondent van de N.R Crt. te Brussel meldt, heeft het Vlaamsch-nationale Kamerlid voor Mechelen, Ward Hermans, aan zijn politieke vrien den in Kamer en Sonaat het plan te kennen gegeven, Als ik dit schrijf is het avond. Een aangename koelte doet de warmte van den afgeloopen dag eenigszins ver- ge-ten, doch heel gemakkelijk gaat dit niet, want 't is werm geweest vandaag. Vooral in den middag toen het in de natuur bladstil was, was het warm op het hooiland en het wegen van onze hooilandproefperceeltjes ging dan ook niet zoo voortvarend als anders. Onwille keurig ging ik in gedachten teug naar mijn jongens jaren en de herinneringen aan den hooitijd in vroegere jaren kwamen mij zeer duidelijk voor den geest. Ik wil niet zeggen dat het toen warmer kon zijn dan nu, dat niet, neen, maar er moest door de menschen op het veld en in de schuur veel harder gewerkt worden. Het opladen der hooiwagens, het afsteken thuis met den gavel, het optassen van het hooi in bergen en schuren, het was alles veel bewerkelijker. De gestadig voort- scbreldende techniek heeft ook aan de veeteeltbedrijven, waar veel hooi voor den winter moet worden vergaard, gemakkelijk te bedienen werktuigen verschaft. Ditmaal wil ik eens een praatje houden over hooitransporteurs bij het optassen van hooi in de bewaarplaatsen, omdat deze vooral veel zwaar werk uit de handen hebben ge nomen van den hooier. De hooitransporteurs dan die voor het optassen worden gebruikt, kunnen wij in drie groe pen verdeelen: le. Inrichting met grijpvorken; 2e. Inrichtingen met Jacobsladder;' 3e. Hooiventilators. L INRICHTING MET GRIJPVORKEN. Aan een rail,, die langs den nok van de schuur loopt, is een loopkat gemaakt met takel, waaraan de grijp- vork Is opgehangen. Een werkman, die beneden op het aangevoerde hooi staat, drukt de tanden van de vork in het hooi en trekt daarna aan het bedieningstouw, dat naar de frictielier loopt. Indien men geen lier met motor heeft, kan men ook van een paard gebruik maken. Door het in werking zetten van de frictielier, wordt het touw op een trommel gewonden en de grijpvork met het hooi gaat omhoog. Boven gekomen, duwt het wieltje van de takel de klink los, die de loopkat tot dusver op zijn plaats heeft gehouden, terwijl het wiel zelf verankerd wordt in de loopkat. De loopkat rijdt nu laags de rail de schuur in tot de plaats waar men het hooi wil neerstorten Door aan een tweede touw te trek ken, gaat de grijper open en het hooi valt dan naar beneden. Het grootste gedeelte van voorraad zal na tuurlijk in het midden van de bergplaats vallen, onder de rail dus. Vandaar dat het noodig is dat Iemand dn de bergruimte het hooi meer verdeelt en op de gewenschte plaats neervlijt. Zoodra de grijper leeg is, laat men het touw schieten; de lier komt dan eerst op zijn vrij- Icop en de looptakel wordt door een contragewicht te ruggetrokken naar de plaats waar de loopkat tegen de stuit loopt, waardoor hij wordt vastgehouden; gelijk tijdig wordt het wiel van de takel losgelaten, hetwelk nu naar beneden gaat; het geheele spelletje kan nu weer opnieuw beginnen De grijper neemt telkens een pluk hooi van pl.m. 100 K.G. mee, zoodat een voer hooi in ongeveer 8 keer wordt gelost. Hierover doet men onge veer 15 minuten. Als beweegkracht wordt een electri- sche motor gebruikt van 3 P.K., waar electrische kracht ontbreekt kan men ook een benzinemotor benutten. Het aanleggen van een installatie, bestaande uit één lier, 2 rails, 1 grijper en 2 loopkatten, varieert van 310 tot 425 gld. Om in een bestaand gebouw een dergelijke installatie aan te leggen, is het misschien noodig, om de nok hier en daar wat te versterken. Bij yieuwe ge touwen kan men de rails van de transportinriebting gevoegelijk aanbrengen in een koekoek boven den nok. Inrichtingen met grypvorken voldoen zeer goed. Ze zijn betrekkelijk eenvoudig en nemen weinig plaats in. Een nadeel is, dat het uitspreiden van het hooi niet volmaakt is. Door de grijpers wordt het hooi eenigszins samen gedrukt en deze ballen van ruim 100 K.G. liggen niet direct goed op hun plaats. Bij den heer J. H. Köhne op het Deutze Hofke in de Beemster is bovenbeschreven inrichting te zien, die het hooi over vijf vierkanten kan optassen; de motor wordt met electrische kracht aan gedreven. IL JACOBS LADDERS. Jacobsladders voor het optassen van hooi zijn op meerdere bedrijven in gebruik, zoo o.a. bij den heer H. K. Koster, Wieringerwaard en bij den heer'Wonder aan de Kreil. Jacobsladders bestaan uit een ketting of band zonder eind, welke voorzien zijn van latten met tanden, welke zich in een houten lade naar boven bewegen, daarbij het hcoi meenemen en in het ipidden voor de bergruimte onmiddellijk na de hervatting van de parlementaire werkzaamheden de kwestie der documenten, waarvan er een door het Utrechtsch Dagblad werd gepubli ceerd, in de Kamer te berde te gaan brengen, Ook denkt hij er over, de regeering in verband daarmee te interpelleeren, waarbij men, naar verzekerd wordt, zekere onthullingen zijnerzijds mag verwachten. LORD COVENTRY. Een record. De 91-jarige graaf Conventry kan er zich op beroe men dat hij den pairstitel het langste in de Britsche geschiedenis bezeten heeft. Hij volgde zijn grootva der op 15 Mei 1843 in den titel op en draagt dien dus nu ruim 86 jaar. Hij heeft het record van den vijfden burggraaf Cullen gebroken, die in 1S02 stierf, na zijn titel 86 jaar en 61 dagen gedragen te hebben. Dit is echter niet zijn eenige record. Nu de markies van Zetland is overleden, is hij de eenige pair die zijn erfenis aanvaard heeft zonder dat er successierechten van betaald zijn. Zij zijn pas ingevoerd nadat hij pair was geworden. X. storten om daarna langs de onderzijde van de lade terug te keeren. De uitvoering van een en ander kan verschillend worden gemaakt, al naar de omstandig heden zulks noodzakelijk maken. Soms ziet men slechts één schuin staande transpor teur; bij een ander is eerst een korte horizontale trans porteur aangebracht, die het hooi naar de schuinstaand© toevoert De uitvoering kan eenvoudig zijn, en kan door een dorpstimmerman heel goed worden aangebracht Uit mijn aanteekenlngen, die Ik maakte over het ge bruik van een Jacobsladder deze slaan niet op de bedrijven van bovengenoemde heeren blijkt dat men een voer van 800 K.G. in 12 minuten omhoog kon bren gen. De Jacobsladder werd daarbij aangedreven door een 3 P.K. electromotor. Voor het vullen voor 2 berg ruimten die in totaal 100.000 K.G. hooi bevatten, was voor f 8.40 aan electrischen stroom verbruikt bij een stroomprys van 19 cent per K.W.U.; in deze som was bovendien nog begrepen de stroom gebruikt voor het waterpompen en het aandrijven van een waschmachine. Het is niet onmogelijk dat men met een motor van 1^ 2 P.K. zou kunnen volstaan. De prijs van de in stallatie zonder motor varieert van 350 tot 500 gulden. Bij een kettingoverbrenging is breuk niet geheel uitge sloten, transportriemen schijnen beter ln de praktijk te bevallen. Jacobsladders eischen nogal ruimte in de schuur, 's Winters wordt de lade ln 2 of 3 stukken uit elkaar ge nomen en zoo opgeborgen. ÏIOOIVENTILATOREN. De derde inrichting om het hooi op te tassen zijn de ventilatoren, waar het hooi iets excentrisch van het hart van het schoepenrad toegevoerd wordt en dan door een pijp met een diameter van 33 44 c.M. wordt weg geblazen. Deze werktuigen vragen meer kracht dan de vorige. Gewoonlijk wordt een 6 P.K. motor gebruikt. Het weggeblazen hooi wordt door buisleidingen op de plaats van bestemming gebracht, alwaar het tamelijk fijn verdeeld in de bergruimte neervalt. Doordat het bo veneinde van de buisleiding naar alle kanten draaibaar is, kan men het hooi eenigszins verdeelen over den berg, waardoor het vlijen gemakkelijker wordt. Bij deze wijze van lossen heeft men hier ook weer één. man in de bergruimte en één man op den wagen. Voor het los sen van een voer is ongeveer 20 minuten noodig; soms zelfs nog Iets meer. Dit hangt er o.a. van af, of het hooi mooi droog, dan wel iets vochtig is. In het laatste ge val vraagt de ventilator ook aanmerkelijk meer kracht. Ook hier wordt de installatie geleverd, zonder motor voor t 340 tot f 500. De ventilatoren eischen wel niet veel ruimte, maar wel meer kracht (motor van 6 P.K. tegen pl.m. lVi bij Jacobsladder en 2 3 bij grijpers.) Ze hebben evenwel het bezwaar dat men zeer voorzich tig moet ingooien, daar als er een te groote pluk in den trechter komt, deze verstopt. Ook is het bezwaar niet denkbeeldig dat bü klaverrijk hooi, in zeer drogen toe stand een gedeelte van het blad zal worden afgeslagen; in zeer rijpen toestand zou ook zaadverlles plaats heb ben. De capaciteit ls, vooral bij iets vochtig hooi, ge ringer dan bij de andere systemen. Wel komt het hooi zeer gelijkmatig en los in den berg. Bovendien hindert het niet als men de buisleiding eens eenige meters lan ger moet maken. Stel bijv. eens het geval dat het hooi per schuit wordt aangevoerd. De zuigleiding zal dan mogelyk eenige tientallen meters lang gemaakt moeten worden om de bergruimte te bereiken; dit is voor de ventilators geen bezwaar. Een hooiventilator is in be drijf te zien bij den heer E. Dz. Govers, Schermerweg, Alkmaar. Is het gebruik van deze transportinrichtingen econo misch. De aanschaffigskosten varieeren (zonder motor) van f 350 tot f 500 gulden. Daar de machines slechts korten tyd per jaar gebruik^ worden, zeg hoogstens 75 uur, kan de afschrijving als er verder goed voor ge zorgd wordt, betrekkelijk laag zijn. Nemen we voor rente, onderhoud en afschrijving bijv. 10 pet., dan zou den de jaarlyksche kosten 40 a f 50 gulden bedragen, waarbij nog komt f 10 aan brandstof of stroomkosten. Totaal dus 50 a 60 gld. Welke winst staat hiertegenover? Indien de oogst met do hand geborgen moet worden heeft men gemiddeld 2 man meer noodig. Daar deze per week gehuurd worden, om en bij 30 gld. per week verdienen, kan men de extrakosten op minstens 90 gul den stellen. Begint de bergruimte vol te worden dan kan het gebeuren dat men maximaal 5 man noodig heeft bij het afladen. De aanschaffing van deze machi nes is dus economisch zeer goeU te verdedigen. Het groote voordeel moet echter hierin gezocht wor den, dat de oogst veel vlugger geborgen kan worden, wat bij dreigend slecht weer van veel beteekeni3 kan zyn en groote schade kan voorkomen. Al met al kan men gerust zeggen, dat deze werktuigen een waarde volle steun voor den weidebocr zijn. S. y.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 13