Ongevallen op de Amerikaansche spoor
overwegen.
De scheepsramp bij Ostende.
Zomersproeten ver
dwijnen spoedig door een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
Uit en voor de Pers.
DE LANGENDIJKER
GROENTENVEILINGEEN.
Binnenlandsch Nieuws.
Het nieuwe Kabinet.
Autobus door een trein vernield.
Kasumigaura In Japan zal hebben bereikt Deze tocht
"van vijf dagen zal een der langste zijn, welke ooit be
proefd is.
Men beschouwt deze tooht van 6600 mijl als een zware
proef voor de Zeppelin, welke in ormale omstandig
heden slechts 6000 mijl aflegt bij een snelheid van 65
tot 70 mijl per uur.
EEN MERKWAARDIG VLIEGONGEVAL.
Een eigenaardig ongeluk heeft zich op een Poolsch
vliegtuig voorgedaan. De bestuurder viel uit het
vliegtuig, doch het gelukte hem zijn valscherm te
openen en zoo ongedeerd den grond te bereiken. Het
vliegtuig vloog zonder bestuurder verder en bleef
nog ruim een kwartier in de lucht. Toen eerst viel
het naar beneden, waarbij het geheel vernield werd.
DE BROMO WERKT WEER.
Aneta meldt uit Tosari:
De Bromo, een vulkaan op Java, is opnieuw be
ginnen te werken, en wel in den nacht van 6 op 7
Augustus. Zware aschwolken werden uitgestooten.
DE GIFTMENGSTERZAAK IN HONGARIJE.
In de zaak der giftmengsters in het Theissgebied
zijn tot nu toe 21 boerinnen in de dorpen Tisza
Kuert en Nagyrev in hechtenis genomen, die ver
dacht werden hun mannen om het leven te hebben
gebracht.
Een der gearresteerden heeft 6 familieleden van
haar man, twee zusters en een oom vergiftigd, ten
einde het familiebezit, bestaande uit 6 joch akker
land en een klein huis in handen te krijgen. Alle ge
arresteerden hebben een bekentenis afgelegd.
De misdaden zijn aan het licht gekomen, doordien
men bij de Opening van 2 graven belangrijke hoe
veelheden arsenicum in de kisten heeft gevonden.
DE OVERSTROOMINGEN IN BR.-INDIë.
20 dooden, voor 400.000 p. st. schade.
Uit Karachi wordt gemeld:
Volgens officieele schattingen bedraagt de schade,
die in de vorige maand in de streek Sind door de
overstroomingen zijn aangericht, 400 000 pond ster
ling.
In de stad Haidarabad alléén werden 2000 huizen
verwoest. De oogsten en de graanvoorraden werden
in verscheidene plaatsen vernield.
De toestand was nog verergerd door het uitbreken
van een cholcra-epidemie in Opper-Sind.
Bij de overstroomingen zijn 20 personen omgeko
men.
MERKWAARDIGE FEITEN.
Toeneming van het aantal ongelnkken door de
verregaande roekeloosheid van het
Amerikaansche publiek.
De jongste Amerikaansche statistieken onthullen
merkwaardige fieten met betrekking tot het aantal
ongevallen op de overwegen gedurende het afgeloopen
jaar.
In de eerste plaats blijkt, dat meer dan 25 van het
totaal aantal ongelukken op de overwegen waar motor
rijtuigen in betrokken waren, veroorzaakt werd doordat
motorrijders en automobilisten de treinen van terzijde
aanreden.
In de tweede plaats, dat er grootere toeneming in het
aantal ongevallen, veroorzaakt, doordat automobilisten
treinen van terzijde aanreden, te constateeren valt, ver
geleken met het jaar 1927 dan in het aantal overweg
ongevallen, als gevolg van aanrijdingen van automo
bielen door de treinen.
Van de 5036 motorongevallen, waren er 1275 te wijten
aan automobilisten, die stilstaande of zioh in beweging
bevindende treinen van terzijde aanreden. Dit was een
vermeerdering van 113 of 9.7 vergeleken met het
aantal van dergelijke ongevallen in 1927. In totaal be
reikte het aantal ongevallen op de overwegen veroor
zaakt doordat motorrijtuigen door de treinen gegrepen
werden een getal van 3761, een vermeerdering van 74
vergeleken met 1927.
In 1928 verloren 2175 menschen hun leven door deze
overwegongelukken, een verminderig van 183 tegenover
3927. Van dit totaal komen 1898 sterfgevallen op reke
ning van auto-ongevallen, veroorzaakt doordat auto's
door treinen gegrepen werden, terwijl 277 personen ver
ongelukten, doordat zij treinen van terzijde aanreden.
Er valt een vermeerdering te constateeren van 159 In
het aantal menscheh, die bij motorongelukken op de
overwegen verwondingen opliepen.
De spoorwegen zijn jaren doende om de allergevaar
lijkste overwegen te vervangen door tunnels of door
bruggen. Nieuwe overwegen worden echter voortdurend
aan de bestaande toegevoegd. Tientallen millioenen wor
den jaarlijks door de spoorwegen besteed, in vele ge
vallen in samenwerking met de Staten en Gemeente
besturen, voor het installeeren en het onderhoud van
waarschuwingssignalen.
Ondanks al deze maatregelen zal de verregaande roe
keloosheid van het Amerikaansche publiek ook ln de
toekomst nog vele slachtoffers op de overwegen eischen.
Zelfs de jarenlang gevoerde .campagne van „Safety
first" heeft geen merkbare vermindering van het aantal
overweg-ongelukken ten gevolge gehad, waarbij men ln
het oog dient te houden, dat het aantal auto's in de
Vereenigde Staten nog steeds enorm toeneemt.
VERREGAANDE NALATIGHEID VAN DE
SCHIPPERS.
In het vooruitzicht van de mogelijkheid, dat 5 lijken
kunnen aanspoelen van door de ramp van Ostende om
gekomen personen, heeft men aan het strand te Bree-
daire een waakdienst ingericht.
Vernomen wordt, dat de vier personen uit één gezin,
waarvan men vreesde, dat zij met de „Jozef III" zou
den zijn omgekomen, terecht zijn, zij bevonden zich niet
ta Ostende, waarheen hun familieleden dachten, dat zij
zich begeven hadden.
Bij de voortzetting van het onderzoek is gebleken
hoe schromelijk nonchalant de patroons van de „Knoc
ke" en van de „Jozef UT hun pliohten als gezagvoer
ders opvatten.
Wat den schipper van Loocke, den patroon van de
gezonken .Jozef IIP' betreft:
Deze had verklaard dat alle reddingstuigen zich in
het bereik bevonden van de passagiers, en heeft vast
gesteld, dat in werkelijkheid dit materiaal zich in het
ruim van de boot bevond verpakt in zeildoek.
Van Loocke had eveneens verklaard, dat hij geene
signalen geven kon, omdat de sirene in werking werd
gebracht door den motor en deze stil lag. Men heeft
echter geen sirene aan boord gevonden. Hierop ver
klaarde Van Loocke dat hij deze enkele dagen voor
de ramp had weggenomen, omdat hij te veel lawaai
maakte voor de passagiers. Hij had de sirene noch
tans geplaatst boven aan den mast.
Het schip draagt geen opschrift, waarop vermeld
staat het aantal passagiers dat zich aan boord mag be
vinden.
De experten zijn tot een nauwgezet onderzoek over
gegaan van het vaartuig en hebben photo's genomen.
Vervolgens zijn de commissieleden naar de dok ge
varen, waar de „Knocke" gemeerd ligt. Hier stelde men
vast, dat er enkel wat verf van den voorsteven ge
schaafd was. Daaruit mag men besluiten, dat er van
een krachtigen schok geen sprake kan zijn.
Beauprez, schipper van de „Knocke", legde een ver
klaring af over de manoeuvres, welke hij met zijn
schip had uitgevoerd. De experten onderzochten de ma
chines en verzochten om Inlichtingen aangaande de
reddingsmiddelen.
Op dé brug van het schip stevig vastgesnoerd bevond
zich een vlot, daardoor 8 a 10 personen gered konden
worden, evenals 4 groote reddingsboeien, waarvan men
zich niet bediend heeft.
Een der leden der onderzoekcommissie vroeg om de
reddingsgordels te zien. Deze bevonden zich beneden in
het ruim van het schip, op eene plaats welke moeilijk te
bereiken is.
Evenals op de „Jozef III" draagt het schip geen en
kel bord met mededeeling betreffende het maximum
aantal passagiers, dat het vervoeren kan.
De commissie bezicht vervolgens de „Jozef II", zus
terschip van de .Jozef UI", om zich te overtuigen of
de stuurman voor zich uit kon zien. Men stelde vast
dat als het schip vol volk was de stuurman niets zien
kon en bijgevolg niet kon waarnemen wat er voor hem
gebeurde.
Na verschillende proeven tusschen de beide staketsels
werd het onderzoek gesloten.
Van weerszijde werden dus zware onregelmatigheden
waargenomen, voortspruitende uit een tekort aan toe
zicht
DE BLOEDIGE INCIDENTEN VAN LUPENY.
Het Boemeensche kabinet heeft gisteren een zitting,
die zes uur duurde, gewijd aan de bloedige incidenten
van Lupeny. De correspondent van het Berliner Ta-
geblatt te Boekarest meldt, dat het rapport van de
commissie van onderzoek weliswaard nog niet be
kend is, maar vermoedelijk zeer ongunstig voor den
bevoegden prefect zal luiden. De sociaal-democrati
sche partij heeft een eigen onderzoek ingesteld en is
tot de conclusie gekomen dat de prefect, die zelf
de onafhankelijke vakvereenigingen in het leven had
geroepen, aansprakelijk voor het gebeurde moet wor
den geacht. De prefect zou ook het eerste schot heb
ben afgevuurd. De regeering heeft steun aan de ge
zinnen der slachtoffers laten uitbetalen.
NOODLOTTIG AUTO-ONGELUK TE BERLIJN.
Twee dooden, vier zwaargewonden.
Op den Kaiserdamm te Berlijn zijn Zaterdagavond
een luxe auto en een bus in zoo groote vaart op el
kaar gereden, dat beide omsloégen en twee inzitten
den gedood en vier zwaargewond werden.
De oorzaak van het ongeluk was, dat een levens
moede man zich voor de luxe-auto wierp. De chauf
feur trachtte hem nog te mijden en gooide het stuur
om met het gevolg, dat hij tegen de bus reed.
De oplossing van de Kabinets
crisis.
M. (mr. H. P. Marchant) schrijft in De Vrijz.-De-
mocraat over het nieuwe ministerie:
Waar de grondslag, het program niet bekend is,
en alleen namen voor ons liggen, moeten, wij ons
bepalen tot een saluut en een kansrekening.
Het saluut zij gaarne gebracht In de verwording
van ons staatskundig leven is het feit van de ge
boorte van een Kabinet een gelukwensch waard aan
den formateur.
Voorzoover er continuïteit is en deze mogelijk
was onder de beoogde conversie van het intermezzo
kabinet in een rechtsch kabinet, werden uit het ka-
b:net-de Geer de beste krachten behouden. Dienten
gevolge moest in Mr. Kan een der beste krachten
verdwijnen. De heer Donner zal ieder met voldoening
voor Justitie behouden zien. Dat de heer Beelaerts,
van wien beweerd werd, dat hij er genoeg van had,
zich met de leiding van Buitenlandsche Zaken blijft
belasten, verheugt ons vooral omdat hij heeft ge
toond, tegenover de Belgische aanmatiging het been
stijf te houden.
Over het verdwijnen van den heer Koningsberger
zal niemand een traan laten. De gelegenheid om
hem te vervangen door een leiding gevende kracht
met perspectief, die Indië zoo bitter noodig heeft, liet
de formateur voorbijgaan. Er is geen reden voor de
hoop, dat het bewind van den heer de Graaff in de
toekomst iets beters zal te zien geven dan in het
verleden. De heer Feber zal zich opgewekt gevoelen
tot het ondernemen van nieuwe, ons gezag ondermij
nende experimenten. Uit deze benoeming spreekt de
vrees, om tusschen de strijdende strevingen een keu
ze te doen.
Van de nieuwe heeren willen wij het beste hopen.
De heer Deckers heeft juiste een onjuiste denkbeel
den. Aan welke hij de voorkeur zal geven en of hij
een bekwaam regent zal blijken, meoten wij afwach
ten. Aan moed ontbreekt het hem kennelijk niet.
Politiek is dit extra-parlementaire kabinet zuiver
rechtsch. De katholieken kunnen tevreden zijn met
hunne vier portefeuilles. Hier wordt veel aan het
cijfer gehecht, en de bezette departementen geven ge
legenheid om de cijfers te vergrooten.
Of de katholieke arbeiders zullen worden „verlost
uit het proletariaat", is een andere vraag. Van den
heer Verschuur is ons niet anders bekend dan dat
hij katholiek i9 en voorzitter' van een Raad van Ar
beid. De laatste qualiteit doet de vrees opkomen, dat
hij verankerd zit in het nu eenmaal gevestigde
systeem van de verplichte verzekering. Zal hij po
gingen wagen om de arbeiders „uit het proletariaat
te verlossen", die geld kosten, dan zal hij met zijn
ambtgenoot de Geer te doen krijgen. Transigent is
deze persoonlijkheid niet. Er is dus geen reden om
aan te nemen, dat wij een anderen de Geer zullen
zien dan dien van het intermezzo-kabinet. Deze zal
zich moei?ijk kunnen inleven in eenige verandering
van positie tengevolge van het feit, dat hij niet meer
leider is van het Kabinet. Zijn buitengewone be
kwaamheid maakt hem sterk. Den"leider van thans
zij kracht toegewenscht.
Sommigen schijnen van oordeel, dat het extra-par
lementaire karakter van het kabinet een voordeel is:
het kan naar believen voor elk belangrijk vraagstuk
een andere meerderheid vinden; het behoeft die meer
derheid niet steeds te vinden in de partijen, waaruit
het is samengesteld.
Wij vreezen, dat deze optimisten zich overgeven
aan een illusie, wat betreft den gehoopten steun van
een deel der linkerzijde. Zij vergeten, dat van het
democratische program de handhaving van het par
lementaire stelsel één is. Dat was het ook in een ver
kiezingsstrijd. De democraten zien in de verwaarloo-
zing van dit nummer één het grootste gevaar voor
de democratie. Wie van deze verwaarloozing de
schuld dragen, is onverschillig. Het gevaar is er en
moet worden bestreden. De schuld dragen allen, die
in een rechtsch kabinet de eenige mogelijkheid zien,
ondanks het feit, dat de actueele. strijdvragen aldus
geen van alle een bevredigende oplossing kunnen
verkrijgen.
Als de christelijk-historischen een parlementair
rechts kabinet hebben onmogelijk gemaakt, zijn zij
slechts verantwoordelijk voor het mislukken van
een staatkundig onvruchtbare formatie. De katholie
ken dragen daarentegen de volle verantwoordelijk
heid voor het onmogelijk maken van een staatkundig
vruchtdragende combinatie. Zij gaan daarvoor num
mer één van het democratische program voorbij.
De eerste plicht van de democraten is derhalve,
een vruchtbelovende toepassing van het parlemen
taire stelsel te blijven nastreven. De handhaving van
een extra-parlementair kabinet, hetzij links of
rechtsch „georiënteerd" is met dit doel niet vereenig-
baar en men moest nu eens oj uden met aan de
vrijzinnig-democraten een biefstu.-je voor te houden,
dat slechts moet dienen om de christelijk-histori
schen gedwee te maken. Dat wordt beleedigcnd. Wij
hebben het vroeger gezegd en wij herhalen het hier:
deze manoeuvres maken op ons niet den minsten
indruk. Er is geen schijn bewijs geleverd, dat een
samenwerking van katholieken met anti-revolution-
nairen en vrijzinnig-democraten een democratisch
regeerbeleid zou kunnen waarborgen. De eerste aan
wijzing daarvan moeten wij nog zien- De komende
periode zal daarvoor gelegenheid kunnen geven. Tot
dusver zagen wij slechts het tegendeel.
Dit wil niet zeggen, dat wij tegen dit kabinet een
oppositie zullen voeren quand même. Wij zullen elk
voorstel, dat de Kamer bereikt, hebben te toetsen aan
het landsbelang, zooals wij het verstaan. Het wil wél
zeggen, dat wij in een begeerte tot handhaving van
het kabinet op zich zelf, buiten het oordeel over de
waarde van zijn voorstellen geen reden zullen vin
den om het te steunen.
Groote drukte aan de veilingen; invloed
van de Duitscbe toltarieven op de aardap-
pelenprijzenaardappelen worden ingekuild.
Slechte prijzen voor wortelen; bloemkool
loopt sterk terug, evenals roode en witte
kool. Aanvoer gele kool, die ook in prijs
daalde. Zilvernep goede prijzen, drielingen
bevredigend. Tomaten hooger. Boonen be
vredigend. lage prijzen voor bieten.
Uit de omstandigheid dat deze heele week de ver
hoogde invoerrechten, door Duitschland, op onze aard-
apeplen geheven, van toepassing waren en uit de over
weging, dat in verband hiermee de vorige week nog
veel was afgeleverd, kon wel worden voorspeld, dat de
aanvoeren van vroege aardappelen aan onze veilingen
deze week zeer zouden verminderen. Dit is dan ook in
werkelijkheid het geval gebleken. Verschillende tuin
bouwers zijn niettemin druk aan het rooien, doch we
zagen er verscheidene bezig met het inkuilen van de
aardappelen. Zij kijken de kat nog even uit den boom,
nemen den strop, zooals men dit hier zegt, nu nog niet,
doch hopen hem te ontgaan, als in September de invoer
rechten weer tot het oude tarief zijn teruggebracht en
de prijzen met de verminderde rechten mochten worden
verhoogd. Volgens insiders is daarop echter niet veel
kans, doch met wachten kan men niet veel verspelen;
de tegenwoordige prijzen toch zijn van dien aard, dat
hét al heel vreemd zou moeten loopen, als bïnnen en
kele weken n iet evenveel zou worden gemaakt als nu,
Al was de aardappelenaanvoer dan wat kleiner dan
de vorige weken, de drukte aan onze veilingen was er
niet minder om. Ongerekend nog de buitengewone be
langstelling, die Vrijdagmorgen aan de Broeker veiling
heerschte ter gelegenheid van de opening der bloem-
bollenveiling in dezelfde gebouwen als die bestemd
voor de groenten, en ook niet mee gerekend het bezoek
van een aantal Deensche land- en tuinbouwers, aan
onze veiling, de tuinbouwakkers en het Betaalkantoor,
heerschte er weer leven en bedrijvigheid, zoowel te
Broek als te Noordscharwoude. Een keur van groen
ten, afwisselend en verscheiden in soort en kwaliteit,
werden den kooplieden weer aangeboden. Dat deze in-
tusachen zelf niet stil zitten in het behartigen van de
belangen van den handel en daardoor in 't bijzonder in
die van den tuinbouw, bleek wel uit het verhandelde op
de vergadering van den Koophandel, waar over de wen-
van aardappelen werd gesproken en over de nood
zakelijkheid eener betere sorteering van bloemkool.
Bij dergelijke besprekingen blijken de belangen van
tuinder en handelaar hand aan hand te gaan, zoodat een
groote samenwerking in beider belang moet worden
geacht
Te Noordsoharwoude werden de meeste aardappelen
aangevoerd, n.1. rond 107 spoorwagons tegen 52 aan de
veiling van de Langendijker Groentencentrale. De
hoofdaanvoer bestaat nog uit Schotsche muizen, die
Maandag te Noordscharwoude f 1.80-3.50 opbrachten,
f 2.203.80 te Broek op Langendijk. In deze prijzen
kwam de volgende dagen weinig verandering: de laag
ste prijs, welke hier besteed werd, was f 2, de hoogste
f 4, Te Noordscharwoude waren de prijzen gemiddeld
nog een 30 cent lager. Voor eigenheimers werden betere
prijzen besteed: te Broek f 2.30 tot f 5, te Noordschar
woude f 24.40, schoolmeesters zijn niet zoo in trek,
zoodat aan de veiling der L.G.C. f 2.103.70, aan die van
den Noordermarktbond f 1.802.90 werd betaald. Drie
lingen brachten aan de Broeker veiling f 2.403.50 op,
te Noordscharwoude f 1.802.70.
De wortelenaanvoer was niet groot; de lage prijzen
zijn daar gedeeltelijk debet aan, daar sommigen nog
wachten met rooien, om ze zoo noodig los aan te bie
den. Kon in 't begin der week aan de Broeker veiling
nog f 4.705 worden gemaakt, in de laatste helft der
week lagen de prijzen tusschen f 2.504. Te Noord
scharwoude waren de prijzen zelfs nog lager; daar was
de aanvoer echter zeer gering, n.1. 4790 bos; te Broek
12900 bos.
Was de bloemkool verleden week zeer duur, deze
week liepen de prijzen met sprongen aohteruit Voor de
mooiste eerste soort werd de vorige week nog over de
f 40 betaald, dezen Maandag was de hoogste noteering
f 18.30, de laagste f 8.60. Donderdag lagen de prijzen
tusschen f 7.80 en f 13, Zaterdag was de noteering f 9.90
14.10. Te Noordscharwoude werd Zaterdag f 4.40
12.30 besteed, Maandag f 8.5014.70,. Voor tweede soort
was op de laatste veiilng de prijs al zeer laag: Maan
dag f 1.302.90, Donderdag f 0.902.50, Zaterdag f 0.60
1.80. In totaal werden 145680 stuks aan beide veilingen
aangevoerd, waarvan 57.700 te Noordscharwoude. Bij
deze prijzen mag niet vergeten worden dat veel tweede
soort aangevoerd, en dat het besohot per snees gering
is, daar de draaihartigheld heel veel waardeloos heeft
gemaakt.
Mis liep het ook met de roode kool. In 't begin der
week werd te Broek f 8.60—10.30 betaald, te Noord
scharwoude f 8.5010.50, een paar gulden minder alzoo
dan de laatste dagen der vorige week. Donderdag ech
ter was deze prijs te Broek tot f 3.705.20 teruggeloo-
pen, te Noordscharwoude tot f 3.906.70. Hier was de
noteering Zaterdag f 3.905.50, aan de Broeker veiling
f 4.205.50. Aanvoer aan beide veilingen 65 spoorwa
gens, waarvan 55 aan de veiling der L.G.C.
Gele kool liep ook in prijs achteruit. Maandag kon
nog f 11.9013.40 worden gemaakt, Zaterdag nog slechts
f 6.508.80. Te Noordscharwoude was op dien dag de
noteering f 8.409.30. In totaal werden 8 spoorwagens
geveild, waarvan nog geen spoorwagen aan den Noor-
dermarktbond.
In tegenstelling hiermee werd aan de veiling van den
Noordermarktbond meer witte kool aangevoerd, n.1. 12
spoorwagens tegen 3% te Broek. Werd in de eerste
helft der week f 2.503.10 betaald, Zaterdag was deze
noteering f 4.605.90, te Noordscharwoude. Aan de an
dere velling weken de prijzen weinig van deze af. Zilver-
nep bracht f 13.8020.80 op, drielingen f 3.607.90, zil
veruien f 0.803. Voor gele nep werd f 1518 gemaakt,
drielingen van deze uiensoort f 4.907.10, uien van
f 6.707.50, Aan beide veilingen werden 25 spoorwagens
uien aangevoerd.
Voor tomaten was een gunstiger stemming aange
broken. Maandag werden voor de volgende prijzen be
steed: A-kwaliteit f 14.60—17.70, B- f 10.70, C- f 12.70 en
CC f 5.50. Zaterdag echter waren deze prijzen gestegen,
tot resp. f 24, f 19.80, f 24.30, en f 9.10. Deze prijzen zijn
weer bevredigend. De aanvoer beliep 18500 Kg.
De noteeringen voor slaboonen liepen op de verschil
lende dagen weinig uit elkaar, gemiddeld f 12 per 100
Kg. Aan de veiling der L.G.C. was de hoogst bestede
prijs f 14, laagste f 10.10. Te Noordscharwoude golden de
spercieboonen van f 10.5016. In totaal werden 20300
Kg. aangevoerd, waarvan 15900 Kg. te Noordschar
woude.
Voor snijboonen werd f 11.6018.20 betaald. Tuinboo-
nen, die alleen te Noordscharwoude werden geveild,
brachten f 1.902.80 op.
Kroten werden voor lage prijzen verkocht: f 1.90—4.10
te Broek f 2.203 te Noordscharwoude.
UIT DE R.K. STAATSPARTIJ.
Jhr. Ruys de Beerenbrouck neemt ontslag als
voorzitter.
Naar de Maasbode verneemt, heeft jhr. mr. Ch.
Ruys de Beerenbrouck, in verband met zijn optre
den als minister van binnenlandsche zaken en land
bouw, zijn ontslag genomen als voorzitter van de
R.-K. Staatspartij.
INBRAAK TE SCHIEDAM.
Een bedrag van f5000.gestolen.
Mèn meldde Zaterdag uit Schiedam:
In den afgeloopen nacht hebben onbevoegden zich
toegang verschaft tot het kantoor van de Nationale
Olie- en Vetindustrie aan de Westvest. In een brand
kastje op de eerste verdieping werd" bij het slot een
gat geboord, zoodat. dit kon worden geopend. Ver
mist wordt een bedrag van circa f 5000, bestemd voor
uitbetaling van tractementen enz.
De daders zijn vermoedelijk door middel van een
roeibootje over het water het pand binnengedrongen.
DE ONBEWAAKTE OVERWEG BIJ RILLAND-
BATH.
Vragen van mr. Boon.
Het Tweede Kamerlid de heer Boon heeft aan den
minister van waterstaat gevraagd:
1. Is de minister bereid mede te deelen, welke de
reden is, dat nog steeds geen gevolg is gegeven aan
het geruimen tijd geleden aangekondigde voornemen
om wachthuis 20 A bij den onbewaakten spoorover
weg te Rilland Bath te amoveeren, door welke uit-
zichtbelemmering 3 Augustus wederom een auto is
verpletterd, niettegenstaande de bestuurder die
bekend was met den gevaarlijken toestand do
uiterste voorzichtigheid had betracht?
2. Is de minister bereid thans onverwijld te bevor
deren, dat dit wachthuis onmiddellijk worde ge
sloopt?
VROUW GESCALPEERD.
Tragisch ongeluk te Vierlingsbeek.
Te Vierlingsbeek is mej. F„ terwijl zij eenige werk
zaamheden verrichtte in de smederij van haar man,
door een drijfriem gegrepen. Haar haren raakten
in de machine verward en werden met de hoofdhuid
geheel afgerukt. In ernstigen toestand is de vrouw
naar het ziekenhuis te Venlo vervoerd.
DE BESEDIGING DER MINISTERS.
Zaterdagmorgen omstreeks half twaalf zijn de
nieuwe ministers Ruys de Beerenbrouck, Deckers, de
Graaff, Terpstra, Verschuur en mr. P. Reymer door
H. M. de Koningin op het Paleis te Soèstdijk be-
eedigd.
De eerste vijf kwamen in hof auto's van het Sta
tion te Utrecht ten paleize aan vertrokken na afloop
van de beëediging weer in hofauto's naar Utrecht.
De heer Reymer was per auto uit Hilversum ge
komen en keerde na de beëediging weer naar zijn
woonplaats terug.
Bij Kon. besluit van 9 Augustus 1929 is met ingang
van den dag waarop hem ontslag zal worden ver
leend als Minister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw, tot secretaris-generaal van dat Departe
ment met gelijktijdige opdracht van de functie van
secretaris-generaal in Algemeenen Dienst benoemd:
mr. J. B. Kan.
OP EBN ONBEWAAKTEN OVERWEG
TE APELDOORN.
12 der inzittenden licht gewond.
Een autobus uit Friesenveen, waarin zich een zang
gezelschap bevond is Zaterdagavond op den onbewaak
ten overweg bij den gedênkpaal te Apel
doorn door den motortrein, die om 7.30 uit Apel-
doorijn vertrekt, aangereden. De autobus werd totaal
vernield en het mag een wonder heeten, dat zich. geen
ernstige ongelukken hebben voorgedaan. Twaalf perso
nen bekwamen lichte verwondingen. De overweg is hier
30 a 40 M. breed en biedt een zeer goed uitzicht. De
chauffeur beriep zich er op, dat hij den trein pas op
een afstand van zeven meter zag naderen en toen niet
meer kon stoppen. Hij wilde er nog voor langs rijden,
wat hem noodlottig werd. De politie heeft tegen den
chauffeur proces-verbaal opgemaakt
Naar werd meegedeeld, reed de trein zeer lang
zaam.