KEG's THEE
KEG's KOFFIE
Humt» Nitus-
COURANT.
GEESTELIJK LEVEN.
Smetten, DoorziHet)
Siukloopen der Huid
GRATIS
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMN Co., Schagen.
Eerste Blad.
Voor jonge menschen.
B
1 pak Keg's
JAVA
RIJST
(ter waarde van 25 ets.)
Vraagt Uwen winkelier!
Staatsloterij.
Zaterdag 24 Augustus 1929.
SCIAGER
72ste Jaargang No. 8516
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden fl.G5. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN.
Met eenige aarzeling ga ik dit artil el schrijven; ik
heb er ernstig aan gedacht om het ongeschreven te
laten en mij met een particulieren brief te richten
tot hem, op wiens verzoek ik mij ditmaal wend tot
jonge menschen in het bijzonder. Ik heb echter mijn
aarzeling overwonnen door te bedenken, dat ik een
bewijs van vertrouwen van de zijde van een jongen
man niet beter kon toonen te waardeeren dan door
te voldoen aan het door hem gedane verzoek.
De zaak is deze: iemand van 21-jarigen leeftijd
vraagt me iets te schrijven over wat de Duitschers
noemen „Sturm und Drang". Hij maakt een lastige
periode door, heeft met innerlijke moeilijkheden te
kampen. Hij is zijn stuur blijkbaar wat kwijtge
raakt. Hij kan tobben over de kleinste nietigheden.
En omdat men hem de verzekering heeft gegeven,
dat alle jonge menschen zoo iets doormaken, richt
hij zich tot mij met 't bovenvermeld verzoek, in de
overtuiging, dat ik daardoor hem en anderen tot
sleun kan wezen.
Het zal me inderdaad verheugen, wanneer dit arti
kel iets kan bijdragen om jonge menschen te hel
pen om zonder groote geestelijke schade den inder
daad zwaren tijd, waarop de jeugdige schrijver doelt,
door te maken. Want inderdaad, die zware tijd is
er. Wanneer het aantal levensjaren ongeveer zes
tien of zeventien is geworden (soms ook reeds eer
der) komt er een groote verandering in het leven
van den jongen en het meisje. Het is de periode van
man- en vróuwwording. Dan wordt men zich zeer
sterk van zijn geslacht bewust. In het lichaam
gaan krachten gisten, welke de gedachten in een
bepaalde richting voeren, de fantasie prikkelen en
verlangens tevoorschijn roepen. Deze verlangens,
welke niet vervuld worden, brengen vaak een gevoel
van onvoldaanheid en onbevredigdheid. Deze ver
langens zijn duister en vaag, maar brengen toch on
rust in het gemoed en onzekerheid in het leven. Ze
zijn het-dikwijls-onbewuste-begeeren naar het an
dere geslacht. Wanneer wij, menschen, nog leefden
in den toestand der eenvoudige natuurlijkheid, dan
zou de moeilijkheid niet zoo groot zijn, dan zou de
lijfsbegeerte drijven tot hare vervuiling en daarin
bevrediging vinden en het evenwicht zou niet ver
stoord worden in den mensch. Maar wij zijn geen
alléén-natuurlijke menschen meer. In ons is de geest
ontwaakt; wij gevoelen te moeten rekenen met zede
lijke overwegingen; wij willen boven de alléén
natuurlijkheid uitstijgen; wij beseffen dat
waarachtig mensch-zijn iets anders is dan dier-zijn
en hoe 't verschil juist hierin ligt, dat de lijfsbe
geerten komen te staan onder de tucht van den geest.
Daarbij komt dat we leven in een wereld, waarin
zich in den loop der tijden een bepaalde moraal heeft
gevormd, die haar invloed oefent ook op ons.
Het gevolg hiervan is, dat er onevenwichtigheid
komt in 't jonge menschenleven, waarin de zooeven
aangeduide krach,ten beginnen te gisten. De fanta
sie begint te werken. In den droom heeft zij vrij
spel. Het in den droom doorleefde doet 't verlangen
groeien om met volle bewustheid de droomheerlijk-
heid als werkelijkheid te leeren kennen. De onmoge
lijkheid hiervan door 't verzet van den geest, door
den invloed der moraal, door religieuse bezwaren
roept een conflict te voorschijn.
Dit conflict is van verschillenden aard en hangt
samen met het geslacht, waartoe men behoort. Het
is, als regel, anders bij den man dan bij de vrouw.
Bij den man komt 't gevoel van kracht op, het sterke
trekt hem aan. Daarom zien we op den leeftijd van
ongeveer 16 tot 21 of 22 jaar hoe jongens de neiging
vertoonen om zi^h groot, manhaftig voor te doen. Ze
hangen graag den „brani" uit. In hun gesprekken
houden zij zich bij voorkeur bezig met groteske da
den, zij zijn opschepperig en hebben behagen in
woordspelingen, en grappen, die in verband staan
met het sexueele leven. Waar zij hun sexueelen
drang niet kunnen bevredigen, vinden zij in de
woordenkuischheid een zekere voldoening.
Bij meisjes komt iets op, wat wij misschien het
best kunnen omschrijven als een stil wachten op
een vermoed geluk; een ggluk, dat zij niet precies
onder woorden vermogen te brengen, maar waaraan
zij toch de gedachte verbinden van een zich geheel
geven aan hèm; aan hem, voor wien zij eens een
groote liefde zullen voelen en zij denken zich die
overgave als bedwelmende zaligheid, waarbij alles
wordt vergeten. Daar komt bij het onbewust verlan
gen in elke vrouw om ééns moeder te worden, moe
der van een kind van hem, dien zij liefheeft. En ook
zij voelt zich onbevredigd zoo lang zij niet gevonden
heeft dien éénen, in wien zij haar ideaal belichaamd
ziet. En deze onbevredigdheid openbaart zich bij haar
in buien van onbestemde weemoed, in wispelturig
heid, in een zoeken naar iets, waardoor zij inhoud
aan haar leven denkt en hoopt te geven. Want het
ligt in het wezen van de vrouw, dat zij zich wijdt in
dienende liefde. Maar ook, als zij een werkkring
vindt, zelfs een zoodanigen, die haar gansche per
soonlijkheid opeischt, blijft héél in de diepte van
haar wezen toch het verlangen sluimeren naar hèrn
d.i. naar dien éénen man voor wien zij alles, alles
zou willen zijn. En zij zal, vooral wanneer zij nog
jong is, een 5nooie, geldelijk voordeelige betrekking
opgeven om een leven van zorg te leiden naast hem,
in wiens liefde zij -gelooft.
Het ligt voor de hand dat deze periode in het jonge
menschenleven haar eigenaardige bezwaren en
gevaren met zich brengt. Weinigen zijn er, die dit
niet bij ondervinding weten.
Hoe kunnen wij die bezwaren overwinnen en die
gevaren vermijden?
Hier wijs ik allereerst op den grooten zegen van
den arbeid. Vooral de jonge mensch heeft behoefte
aan bezigheid. Hij moet werk verrichten, waarvoor
hij iets gevoelt. Deze arbeid kan lichamelijk en gees
telijk zijn, maar eerste vereischte is, dat hij arbeidt
met lust en daarvoor is noodig dat hij zoo veel mo
gelijk werkt in de richting van eigen aard en aan
leg.
Niets doen is uit den booze!
Verderfelijk is het, zonder slaap in bed te blijven
liggen. Ik ben er nog altijd dankbaar voor, dat ik,
van mijn vroege jeugd af, van mijn ouders heb ge
leerd om, zoodra ik, wakker werd des morgens, on
middellijk op te staan. Hoe herinner ik me nog, dat
mijn moeder me altijd zeide, „het bed is om te sla
pen, niet om wakker te liggen en te luieren". Zij
had er aan toe kunnen voegen: en niet om onreine
gedachten te koesteren.
Er zit een schat van wijsheid in die oud-IIolland-
sche spreuk: ledigheid is des duivels oorkussen.
Daarom is het zoo jammer, dat onze opvoeding ten
opzichte van de jongens m.i lijdt aan het gebrek,
dat zij geen handwerken leeren. Ik zou wenschen,
dat zij, evenals de meisjes, dit leerden en dat men
eindelijk eens ging begrijpên, hoe dwaas het is om
dit voor jongens als minderwaardig en belachelijk
te qualificeeren. Zoolang dit echter gebeurt, is hst
gewenscht dat jongens dan tenminste iets anders-
Ie éren, b.v. figuurzagen, houtsnijden, timmeren.
Natuurlijk moet er ook ontspanning zijn. Deze is
te zoeken in sport en openluchtspelen. Daarnaast kan
de natuur, indien den jongen menschen gewezen
wordt op haar schoonheid en haar geheimen, een
bron worden van ongekend genot. Zelfs een kleine
tuin kan reeds zoo veel doen. Wie met toewijding en
liefde zijn planten verzorgt, zijn bloemen kweekt,
zijn zaad wint, weert in zich zelf verkesrde gedach
ten, omdat hij met zijn gansche ziel bij het werk is
en de vreugde smaakt van zijn werk te zien beloond
door de kleurenpracht van zijn paradijsje.
Dit alles is echter niet voldoende, althans voor de
meesten niet. Daar zijn er, die niet gevoelen voor
sport, nóch voor vrijen arbeid: hun liefhebberij is
b.v. de lectuur. Welnu, ook deze heeft haar groote
waarde. Maar dan moet die lectuur met zorg wor
den gekozen. Daar zijn boeken, die een verderfelijken
invloed kunnen hebben, doordat zij verkeerde ge
dachten oproepen. Er wordt soms gelezen met de be
doeling sexueel te worden geprikkeld. Dan wordt het
gemoed vergiftigd en de fantasie op den verkeerden
weg gebracht. Het zegenrijkst zijn boeken, die ons
doen meeleven met sterke karakters, met verheven
geesten. Of boeken, die onzen gezichtskring verrui
men en ons denken prikkelen, die ons doen peinzen
over de raadselen des levens, die wijding brengen
over onze zielen. Daarom heb ik onlangs met zoo
veel liefde gewezen op het prachtige boekje van J.
Mathijs Acket. Het is niet in woorden uit te drukken
wat van zulk een boekje uitgaat. Daardoor wordt die
echte vroomheid aangekweekt, welke de groote
kracht is van den zedelijken mensch.
Bovenal is niet te vergeten de ontzaglijke waarde
van gezond idealisme. Laat de jeugd gerust wat
overmoedig zijn, laat zij leven in de verbeelding, in
een ommezientje de wereld te zullen herscheppen.
Ik heb er vollen vrede mede. Als zij maar idealen
heeft! Geen beter middel haast is denkbaar tegen de
Vanaf Maandag 19 f.m. Zaterdag 31 Aug.
1929 ontvangt iedere kooper van 2 ons Keg's
Thee en 1 halfpondsp. Keg's Koffie daarbij
if i i II H ili iiii Illlifl II IéBHiH—II I' iiII ii III I i i
KEG's Thee in prijzen van 48, 42, 39^ 37, 32 en 25 ct. p. ons
KEG's KOFFIE in prijzen v. 75, 65,60,55,50 en 45 ct. p.1 /2 pond
KEG's Zelfrijzend Bakmeel
KEG's 3 Minuten Havermout
KEG's Javarijst
KEG's Griesmeel
per pak 20
per pondspak 25
25
22'/2
onbevredigdheid, de moedeloosheid, dan 't verlangen
om met frisschen moed in die wereld op te treden
tegen al wat door de jeugd wordt beschouwd als on
rechtvaardig, liefdeloos, hard, wreed, ruw. Daarin
komt dan tot uiting iets van de krachten, die in
haar gisten en een uitweg zoeken.
Ik 'houd van jonge menschen, die zich werkelijk
jong voelen, vol bruischende levenskracht en die
daarom lust hebben in hun arbeid. Daarom is 't me
altijd een vreugde als ik bij dien arbeid hun lied hoor
schallen. Het is me een bewijs dat zij werken mot
plezier. Het is een gezonde gebruikmaking van de
kracht, die zich uiten moet.
Maar ik houd ook van jonge menschen, die zich
opmaken ten strijde. En ziet: hunne oogen stralen
van geestdrift, hun houding is fier en hoog richten
zij op hun banier. Daarin vindt óók hun kracht een
gezonden uitweg. Want in dien strijd worden hunne
gedachten bepaald bij ideëele dingen, die somber
heid en onbevredigdheid tot een minimum beperken,
zoolang niet het oogenblik is gekomen, waarop een
zuivere, groote, waarachtige liefde de ziel vervult cn
door haar wijdinig de lijfsbegeerte heiligt.
ASTOR.
Aan v. R. te A. Aardig dat ge mij hebt geschreven.
Natuurlijk ben ik het met je eens. Maar dit te
zeggen lag buiten het kader van 't artikel. Ik zal
nog wel eens gelegenheid krijgen daarover te
schrijven. Saluut!
Trekking van Woensdag 21 Augustus 1929.
3de Klasse 3de Lijst
No. 8856 met f 1000.
Nos. 9102 16992 19383 met f 400.
No. 1181 met f 200.
Nos. 1654 3076 10641 12723 18303 20067 met f 100.
Prijzen van f 45.
20 82 92 93 239 246 338 346
348 368 531 600 601 604 609 636
644 653 706 708 729 787 809 827
865 868 871 876 880 893 901 953
962 1024 1029 1035 1043 1071 1126 1130
1132 1170 1202 1225
1451 1507 1544 1551
1863 1872 1918 1942
2346 2357 2387 2486
2731 2753 2765 2766
3013 3111 3136 3207
3363 3369 3371 3379
3590 3600 3664 3665
3759 3775 3880 3898
4121 4154 4156 4164
4357 4381 4481 4499
4620 4682 4756 4762
4945 4959 4967 5132
5344 5354 5413 5474
5605 5672 5707 5948
6335 6341 6372 6385
6496 6645 6663 6665
7018 7033 7070 7090
7363 7370 7403 7468
7782 7788 7837 7944
8198 8203 8204 8264
8454 8468 8521 8729
8827 8829 8930 8951
9590 9605 9639 9666
9903 9913 9980 10043
10123 10147 10198 10237
10445 10455 10567 10574
10807 10812 10822 10835
10976 10995 11025 11129
11335 11384 11412 11499
11742 11787 11831 11845
12195 12298 12332 12370
12502 12639 12688 12698
12935 12936 12940 12946
13229 13316 13317 13360
13570 13597 13642 13671
13916 14102 14103 14155
14295 14466 14481 14491
14588 14637 14653 14686
14961 14969 14981 15006
15100 15102 15116 15120
15373 15402 15409 15413
15594 15674 15681 15756
15897 15960 15992 16009
16165 16198 16235 16411
16716 16897 16928 16963
17229 17350 17404 17468
17769 17849 17852 17886
18208 18227 18240 18274
18557 18605 18647 18688
18910 18951 19006 19039
19207 19273 19274 19357
19772 19793 19854 19980
20109 20163 20226 20278
20446 20498 20527 20599
20741 20763 20772 20803
20977
1276 1348 1362 1388
1678 1706 1719 1736
1983 2006 2225 2265
2521 2549 2585 2674
2834 2869 2884 2983
3215 3232 3240 3330
3385 3412 3480 3531
3667 3699 3702 3703
3924 4007 4050 4074
4217 4227 4257 4329
4502 4545 4568 4576
4774 4812 4835 4901
5140 5168 5179 5212
5504 5533 5558 5566
6185 6199 6289 6321
6398 6421 6425 6433
6728 6803 6969 6998
7109 7136 7210 7265
7479 7483 7544 7701
7964 8028 8094 8122
8311 8336 8417 8430
8757 8764 8793 8806
9126 9134 9149 9194
9810 9849 9850 9881
10046 10056 10063 10101
10258 10346 10423 10435
10597 10676 10680 10686
10841 10842 10861 10929
11217 11234 11256 11291
11548 11585 11595 11716
11930 11937 11975 12035
12444 12471 12480 12494
12738 12742 12785 12810
12994 13106 13185 13199
13369 13453 13513 13551
13799 13855 13884 13892
14186 14219 14221 14260
14493 14525 14576 14584
14702 14860 14871 14916
15012 15065 15083 15092
15146 15172 15225 15382
15430 15460 15525 15527
15791 15822 15854 15862
16014 16034 16120 16164
16543 16590 16634 16667
17107 17173 17197 17206
'17493 17676 17705 17753
17971 18025 18043 18160
18307 18380 18448 18472
18797 18816 18843 18882
19081 19087 19141 19161
19467 19500 19618 19650
19989 19991 20051 20077
20322 20367 20369 20404
20604 20645 20684 20702
20837 20853 20908 20963