Aiietitei Bitlis-
Mnrtentit- LnttinllU
s.
Radioprogramma
EEN VR00LIJKE
ROMANCE
NOORD-HOLL STOOMWASSCHERIJ
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Eerste Blad.
Mevrouw
Gemengd Nieuws.
De koning der geveltouristen.
STER-TABAK
De ontploffing in de dynamïetfabriek
Foerde.
Straatroof te Londen.
Dinsdag 17 September 1929.
CHAGËR
72ste Jaargang No. 8529
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitlcomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.65. Losse nummers 6 cent. ADVEBTEN-
TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bcwijsno.
inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN.
7.38
10.—
10.35
11.20
11.20
11.30
12.—
12.15
12.15
12.20
12.30
12.50
1.15
1.20
1.25
1.45
1.50
2.—
2.—
2.20
2.45
3.20
4.—
4.05
4.20
4.20
4.30
4.35
4.35
4.50
4.50
5.20
5.20
5.20
5'30
5.55
6.20
6.35
6.45
6.50
6.50
6.50
6.55
7.—
7.15
7.20
7.45
8.—
8.20
8.20
8.20
8.20
8.30
Voor Dinsdag 17 Augustus 1929.
LANGENBERG (473) Gramophoonplaten en con
cert.
HILVERSUM (1875) Tijdsein en morgenwijding.
LANGENBERG (473) Gramophoonplaten.
HAMBURG (372) Gramophoonplaten.
DAVENTRY (1553) Gramophoonplaten en orgel
concert.
HUIZEN K.R.O. Godsdienstig Halfuurtje.
HILVERSUM (1875) Politieberichten.
HILVERSUM (1875) Lunchmuziek.
HUIZEN (298) Lunchmuziek.
KALUNDBORG (1153) Muziekprogramma.
LANGENBERG (473)Gramophoonplaten.
PARIJS (R.1725) Concert
HUIZEN (298) Gramophoonplaten.
DAVENTRY (1553) Populair concert.
LANGENBERG (372) Middagconcert.
HILVERSUM (1875) Gramophoonmuziek.
HAMBURG (372) Concert.
HILVERSUM (1875) Wenken op het gebied van
koken.
HUIZEN (298) Knipcursus en stofversieren.
HUIZEN (298) K.R.O. Vrouwenuurtje.
HILVERSUM (1875) Praatje door Mevr. de
Leeuw van Rees.
HILVERSUM (1875) Gramophoonplaten.
KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert.
HILVERSUM (1875) Rustpoos ter verzorging
van den zender.
PARIJS (R.1725) Concert
DAVENTRY (479) Concert.
DAVENTRY (1553) Populair concert.
HILVERSUM (1875) Microfoondebutanten.
FRANKFURT a. M. (390) Concert
HAMBURG (372) Walsmuziek, daarna concert
BERLIJN (418) Concert.
KONINGSBERGEN (276) Populair concert
HUIZEN (298, na 6 uur: 1071) Gramophoonmuziek
BRUSSEL (509) Kamermuziek.
MOTALA (1348) Gramophoonmuziek.
BERLIJN (418) Populair concert
HILVERSUM (1875) Dinerconcert en tijdsein.
LANGENBERG (473) Vesperconcert
WARSCHAU (1411) Concert
HAMBURG (372) Populair concert
HUIZEN (1071) Praatje door P. Heilker.
DAVENTRY (479) Concert
BRUSSEL (509) Gramophoonplaten.
MOTALA (1348) Populair concert
PAPJJS (R.1725) Gramophoonplaten.
HUIZEN (1071) Sprekers: Prof. Dr. K. L. Bellon
en Mr. H. F. A. Donders.
HILVERSUM (1875) Lezing door Dr. C. A. Crom-
melin. Onderwerp: Natuurkundige schetsen.
BERLIJN (418) Gramophoonplaten.
HILVERSUM (1875) Politieberichten.
HILVERSUM (1875) Tijdsein. Boekenhalfuurtje.
HUIZEN (1071) Studio-opvoering van Leontientje,
tooneelspel in drie bedrijven.
KALUNDBORG (1153) Concert
BERLIJN (418) Internationaal cabaretprogram
ma (gram.-muziek).
DAVENTRY (1553) Conoert.
ZEESEN (1635) Concert door Domkoor.
HILVERSUM (1875) Concert door het omroep
orkest. Als Intermezzo te 9.30: declamatie door
Kommer Kleijn. 10 uur: Nieuwsberichten van
Vaz Dias. Dansmuziek.
FEUILLETON
25.
P. G. WODEHOUSE.
Een vroeger ingesteld onderzoek had hem met de
gesteldheid van het terrein vertrouwd gemaakt. Hij
vond zijn weg naar de groen baaien deur zonder de
minste moeilijkheid, ging er door. en stond in de hal,
waar de blokken hout in de schouw nog nagloeiden. Dit
was evenwel de eenige verlichting, en het trof dus ge
lukkig dat hij geen licht noodig had om hem te wijzen
waar de deur van het museum was.
Hij wist waar zij was en had den afstand uitgemeten.
Zij was precies zeventien stappen van de plek waar hij
stond. Behoedzaam, en ieder geluid vermijdende, begon
hij zeventien stappen te doen.
Hij was met den elfden bezig, toen hjj tegen iemand
aanbonsde.
Die iemand voelde zacht aan.
Iemand met een zachte hand, als van een vrouw. Dat
voelde hij, toen hij met die hand in aanraking kwam.
Een blok hout viel op de asch en flikkerde op. Een
vlam doorboorde de duisternis; daarna ging het vuur
uit. Die korte vlam was een laatste opflikkering ge
weest, maar hij had genoeg gezien om Joan Valentine
herkend te hebben.
„Genadige hemel!" hijgde hij.
Zijn verbazing was van korten duur. Het volgende
oogenblik was het eenige waarover hij verbaasd was,
dat hij nog niet méér verbaasd was. Dit meisje had
iets over zich dat de meest zonderlinge gebeurtenissen
eenvoudig en natuurlijk deed schijnen. Vanaf het eer
ste oogenblik waarin hij met haar kennis gemaakt had,
was zijn leven van een geregeld verloop vna pietluttige
voorvallen oevrgegaan in een aaneenschakeling van on
verwachte voorvallen, en hij begon er reeds aan te
wennen. Het leven had de gedaante aangenomen van
een droom, waarin hem alles overkomen kon, en waar
8.35 BRUSSEL (509) Concert
8.50 LANGENBERG (473) Concert
8.55 PARIJS (R.1725) Concert
9.20 ROME (441) Gevarieerd concert
10.05 DAVENTRY (479) Concert
10.10 KALUNDBORG (1153) Concert.
10.30 MOTALA (1348) Zweedsche orgelcomposities.
10.35 DAVENTRY (1553) Dansmuziek tot 12.20 uur.
10.35 BERN (403) Concert
10.40 PRAAG (487) Dansmuziek.
10.45 HAMBURG (372) Concert
10.50 KONINGSBERGEN (276) Populair concert
Voor Woensdag 18 September 1929.
7.35 LANGENBERG (473) Gramophoonplaten en con
cert
7.40 HAMBURG (372) Gramophoonplaten.
10.HILVERSUM (1875) Tijdsein en morgenwijding.
10.30 (298) N.C.R.V. Korte Ziekendienst.
10.35 LANGENBERG (473) Gramophoonplaten.
11.20 DAVENTRY (1553) Gramophoonplaten.
11.20 HAMBURG (372) Gramophoonplaten.
12.— HILVERSUM (1875) Politieberichten.
12.15 HILVERSUM (1875) Lunchmuziek.
12.20 DAVENTRY (1553) Balladenconcert daarna
gramophoonplaten.
12.20 ZEESEN (1635) Gramophoonplaten.
12.30 LANGENBERG (473) Gramophoonplaten.
12.50 PARIJS (R.1725) Symphonieconcert (gramo-
phoon).
1.20 DAVENTRY (1553) Populair concert
1.25 LANGENBERG (473) Concert
1.50 HAMBURG (372) Gramophoonmuziek.
2.— HILVERSUM (1875) Radio-kinderzang.
2.HUIZEN (298) Gramophoonmuziek.
2.30 HUIZEN (298) Conoert
2.45 HILVERSUM (1875) Gramophoonplaten.
3.30 HILVERSUM (1875) De voornaamste studie-
muziek voor piano.
3.50 KALUNDBORG (1153) Concert.
4.— HILVERSUM (1875) Declamatie door Elias van
Praag.
4.05 PARIJS (R.1725) Concert
4.20 DAVENTRY (479) Concert
4.20 DAVENTRY (1553) Dansmuziek.
4.30 HUIZEN (298) Gramophoonmuziek.
4.30 HILVERSUM (1875) Gramophoonmuziek.
5.— HUIZEN (298) N.C.R.V. Kinderuurtje.
5.HILVERSUM (1875) Rustpoos ter verzorging van
den zender.
5.05 DAVENTRY (1553) Orgelconcert
5.20 BRUSSEL (509) Spaansch programma.
5.20 BERLIJN (418) Populair concert
5.20 DAVENTRY (479) Dansmuziek.
5.20 MOTALA (1348) Gramophoonmuziek.
5. 30 HILVERSUM (1875) Dinerconcert en tijdsein.
5.35 BOEDAPEST (550) Concert
5.55 LANGENBERG (473) Vesperconcert
6.HUIZEN (1071) Gramophoonplaten.
6.20 HAMBURG (372) Populair concert
6.20 WARSCHAU (1411) Concert.
6.50 BRUSSEL (509) Gramophoonplaten.
6.50 DAVENTRY (479) Dansmuziek.
6.55 PARIJS (R.1725) Gramophoonplaten.
7.HUIZEN (1071) Declamatie door G. Delo, gramo
phoonplaten.
7.15 HILVERSUM (1875) Causerie door H. J. Boldingh.
7.20 DAVENTRY (479) Populair concert
7.45 HILVERSUM (1875) Politieberichten.
8.HILVERSUM Tijdsein. Herdenking van den
bangsten dag uit het beleg van Alkmaar. 9.15:
concert; 10.10: persberichten Vaz Dias; 10.25: Po
pulair concert; gramophoonplaten.
WIJ BREIEN
en repareeren alle soorten Wollen .Kleeding, Konsen
en Sokken, ook de allerfijnste. JAAP SNOR. Zuid
straat 15, DEN HELDER. Let op den gelen winkel.
Depot Schagen: C. de Moei, Noord.
in alles wat hem overkwam, door hem aanvaard werd
met die stoicynsche kalmte, waarin men een droom als
vanzelfsprekend aanvaardt Het was vreemd, dat zij ln
het stikdonker hier in het midden van de hal zou staan,
maar, goed beschouwd niet vreemder dan dat hij in
hetzelfde geval verkeerde. In de droomwereld waarin hij
zióh nu bewoog, moest men voetstoots aannemen dat
menschen allerlei gekke dingen deden uit allerlei gekke
beweegredenen.
„Hallo!" zei hij.
„Maak u niet ongerust"
„O, neen."
„Wij zijn hier, geloof ik, met dezelfde beweegredenen."
„Ge wilt toch niet zeggen dat..."
„O, jawel, ik ben hier gekomen met de bedoeling die
duizend pond te verdienen, Mijnheer Marson.Wg zijn
concurrenten."
In zijn tegenwoordigen gemoedstoestand leek het Ashe
zoo eenvoudig en verklaarbaar dat hij zioh verwonderd
afvroeg of hij het inderdaad voor den eersten keer
hoorde. Hij had een vreemd gevoel alsof hij het al dien
tijd geweten had.
„Zijt gij hier om de scarabee weg te nemen?"
„Juist geraden."
Ashe voelde iets in zich opkomen als moest hij daar
bezwaar tegen maken, maar liet het weer los. Toen
kwam het bij hem terug.
„Maar gjj zgt geen jonkman met een gunstig uiter
lijk," zei hg.
„Ik weet niet wat ge bedoelt. Maar Aline Peters is
een oude vriendin van me. Zij vertelde dat haar vader
een ruime belooning uitgeloofd had aan degene die
hem zijn scarabee terugbezorgde, en dus..."
„Pas op!" fluisterde Ashe. „Maak u uit de voeten!
Daar komt iemand aan!"
Op de trap werden zachte voetstappen vernomen, een
geklik, en boven het hoofd van Ashe verscheen een
licht Hij keek om zich heen. Hij was alleen, en de
groen baaien deur zwaaide zachtjes heen en weer."
„Wie is dat? Wie is daar?' riep een stem.
De pientere Baxter daalde de breede trap af.
Een algemeen wantrouwen jegen het menschdom, en
het wantrouwen jegens één mensch in het bizonder, is
een slecht slaapmiddel. Langer dan een uur was de
slaap den pienteren Baxter met hardnekkige schuwheid
ontvloden. Hg had alle kunstmiddeltjes waarmee men
het in slaap vallen bevordert geprobeerd, maar yruch-
8.— HUIZEN (1071) N.C.R.V. Bestuursmededeeling.m.
8.30: Spaansche avond. Spr.: Ds. H. Bakker; pers
berichten Vaz Dias; gemeenschappelgken zang.
8.05 DAVENTRY (1553) Militair concert Spaansch
prograisssha.
8.20 BERN (403) Opera „Der fliegende Hollander".
8.20 MOTALA (1348) Spaansch programma,
8.35 BRUSSEL (509) Concert.
8.55 PARIJS (R.1725) Concert
9.20 LANGENBERG (473) Spaansche avond.
10.20 KALUNDBORG (1153) Populair concert
10.35 DAVENTRY (479) Dansmuziek.
10.50 MOTALA (1348) Dansmuziek.
10.50 KONINGSBERGEN (276) Dansmuziek.
11.05 MUNCHEN (533) Dansmuziek.
11.20 DAVENTRY (1553) Dansmuziek.
11.20 WARSCHAU (1411) Dansmuziek.
11.20 BOEDAPEST (550) Concert door Zigeunerkapel.
VAN
Ons waschgoed is helder en onze
prijzen zeer billijk,
lederen Dinsdag komen wij de
wasschen te Schagen halen en
brengen.
UIT DE GEVANGENIS ONTSNAPT, DOCH WEER
GEPAKT.
Naar uit Berlijn gemeld wordt is Paul Kassner, de
„koning der geveltoeristen" Vrijdag kort voor het mid
daguur ontsnapt uit de gevangenis van Berlgn-Teghel.
Hij was onlangs tot 4SA jaar gevangenisstraf veroor
deeld wegens het plegen van belangrijke diefstallen in
groote hotels. Kassner heeft ditmaal niet veel genoegen
van zijn vlucht gehad, want een uur na zijn ontsnap
ping werd hij al weer gepakt.
Kassner was in een bijzondere cel opgesToten. die hij
slechts onder geleide van een cipier mocht verlaten.
Toen nu heden de cipier in de cel verscheen, was Kass
ner verdwenen. Uit het onderzoekbleek, dat Kassner
er op nog onopgehelderde wijze in was geslaagd de bin
nenplaats van de gevangenis te bereiken. Hij was daar
op een vuilnisbak geklommen, waarna hij met de hulp
van een andere gevangene, die met hem vluchtte er in
geslaagd is over den muur te klauteren. Een sterke po
litiemacht was onmiddellijk op de been en doorzocht de
heele omgeving van de gevangenis met het resultaat dat
Kassner werd ontdekt. Hij verzette zich en poogde op
nieuw te ontkomen, waarop de agenten van hun revol
vers gebruik maakten. Kas3ner werd door een schot in
de rug getroffen en terstond naar de ziekenzaal van
het huis van bewaring te Mohabit overgebracht, waar
teloos, en had zelfs van achteren naar voren schapen
geteld. De gebeurtenissen van den avond woelden hem
te veel door het hoofd. Wat hij ook deed om het bewust
zijn kwijt te raken, de gedachte aan het komplot dat hij
ontdekt had, bleef in zijn hersens hameren en uield
hem wakker. Het is de straf voor het wantrouwend
type, dat het door de werkzaamheid van zijn eigen
brein lijdt. Vanaf het oogenblik dat hij Mijnheer Peters
betrapt had, in het museum rondscharrelende, en Ashe
van medeplichtigheid beticht had, was het met de rust
van Baxter gedaan. Geen opium of mandragora, noch
alle verdoovende middelen op de geheele aarde, waren
in staat om hem te dompelen in dien slaap des recht
vaardigen, dien hij nog gisteren genoten had.
Toen was het hem te binnengeschoten dat hij voor
gaande aanvallen van slapeloosheid, een heete whisky
grog een heilzame uitwerking gehad had, en deze her
innering had hem zijn bed doen verlaten om naar bene
den te gaan. Zijn doel bestond uit de kraf op de tafel
in de rookkamer, en dit was een van de kamers die uit
kwam op de galerij, vanwaar men op de hal neerzag.
Door middel van zijn spiritustoestel kon hij op zijn ka
mer zelf warm water gereedmaken.
Dus was hg uit bed gekropen, de trap afgedaald, en
daar stond hij nu, naar allen schijn juist bijtijds om
hetzelfde komplot te verijdelen dat hem uit den slaap
gehouden had. Mijnheer Peters zou wel in bed liggen,
maar daar in de hal beneden hem stond de medeplich
tige, geen tien stappen van de deur van het museum
af.
Met bliksemsnelheid kwam hij op de plek aan en stond
tegenover Ashe.
„Wat doet ge hier?"
En toen gingen de dingen, van het Baxter-standpunt,
verkeerd. Volgens alle regels van het spel had Ashe,
als het ware op heeterdaad betrapt, beteuterd, verlamd
moeten staan, en alles opgebiecht moeten hebben. Maar
daar stond Ashe, gesterkt door de filosofische kalmte,
die in droomen over ons komt, en bovendien met zijn
verontschuldiging kant en klaar.
„Mijnheer Peters heeft om mij gescheld, mijnheer."
Hij had nooit verwacht dat hij zich dankbaar gestemd
gevoelen zou jegens den kleinen driftkop dien hij dien
de, maar hij moest erkennen dat de millionnair, bij hun
laatste onderhoud, blijken van schrander doorzicht ge
geven had. Hij werd getroffen door de gedachte dat, als
mijnheer Peters dat smoesje niet aan de hand ge
Overal verseh
hij onmiddellijk werd geopereerd. Zijn toestand zou niet
onrustwekkend zijn.
Naar later nog gemeld wordt, bleek Kassner in het
bezit te zijn van een valsche sleutel, waarmee hij de
deur van zijn cel kon openen. Hoe hij aan dezen sleu
tel is gekomen is een raadsel. Men vermoedt, dat een
bezoeker hem heeft meegebracht. Kassner zelf weigert
natuurlijk de noodige opheldering tte geven.
HET GEHEELE GEBOUW IN DE LUCHT
GEVLOGEN
Wolff meldt uit Grevenbruck:
Aangaande de ontploffing in de dynamïetfabriek
Foerde, waarbij, zooals wij reeds Zaterdag meldden, vijf
menschen om het leven zijn gekomen, wordt nog ge
meld, dat het geheele gebouw met een geweldigen knal
in de lucht vloog.
De lijken der slachtoffers werden op grooten afstand
en afschuwelijk verminkt gevonden.
Het fabrieksterrein is in een grooten puinhoop her
schapen. De fabriek Is reeds tweemaal, in 1903 en ge
durende den oorlog, door ernstige explosies geteisterd.
AMERIKAANSCHE METHODEN.
Een looper van BarclaYs Bank is Zaterdagmorgen
Clapham road een drukke verkersweg toen hij
het bankgebouw met een tasch met ruim duizend pond
erin verliet, door twee gemaskerde kerels tegen den
grond geslagen, waarop de boeven in een tegen het
trottoir gereedstaanden auto verdwenen natuurlijk met
de tasch. Ofschoon particuliere auto's onmiddellijk een
achtervolging begonnen en later ook een van de „flying
squads" van de politie eraan deelnamen, was om zeven
uur bij het invallen der duisternis nog geen spoor van
de bandieten gevonden. De looper heeft een zware her
senschudding opgeloopen.
FRANSCH BOMBARDEMENTSVLIEGTUIG
NEERGESTORT.
Een bombardeervliegtuig van het 22ste luchtvaart-re
giment, dat Vrijdagavond voor een nachtvlucht is opge
stegen, is naar beneden gestort nabij Courville, doordat
het toestel in brand vloog.
De vier inzittenden kwamen om.
Uit de overblijfselen van het vliegtuig konden tot nu
toe twee lijken geborgen worden.
daan had, hij nu in een uiterst pijnlijken toestand ver
keerd zou hebben, want, op de eigenschap van snel uit
vluchten te kunnen verzinnen, mocht hij niet hogen.
„Om je gescheld? Te half drie in den nacht?"
„Om hem voor te lezen, mijnheer."
„Om hem voor te lezen? Op dit uur?"
„Mijnheer Peters lijdt aan slapeloosheid, mijnheer. Hij
heeft een slechte spijsvertering, en soms beletten de fij
nen hem het slapen. Zijn maagwand is niet geheel zoo
als het behoorde."
„Ik geloof er geen woord van."
Met het armzalige gezicht dat den verongelijkte tct
zulk een beklagenswaardig schepsel maakt, trok Ashe
zijn roman uit zijn zak.
„Ziehier het boek, waaruit ik hem ging voorlezen. Als
u mij niet kwalijk neemt, mijnheer, wordt het nu tijd
dat ik naar hem toe ga. Wel te rusten, mijnheer."
En hij begon de trap te beklimmen. Het speet hem
voor mijnheer Peters dat hij hem zoo ten ontijde uit
een verkwikkenden slaap moest wekken, maar dat zijn
nu eenmaal de traditlën des levens, en zij moeten moe
dig gedragen worden.
De pientere Baxter bleef hem over den heelen weg
op een afstand volgen, en dook in de schaduw, telkens
wanneer een hier of daar brandend electrisch licht zulks
raadzaam maakte. Toen gaf hij eensklaps de achtervol
ging op. Voor de eerste maal werd zijn betrekkelijke
onmacht in het zwijgende conflict waarin hij zijn neus
gestoken had hem duidelijk, en begreep hij dat hij op
zuivere verdenking, al was deze nog zoo sterk, niets kon
doen. Mijnheer Peters van diefstal of van poging tot
diefstal te beschuldigen, daarvan was geen sprake. Maar
toch verzette hij zich met zijn geheele wezen er tegen,
het denkbeeld te dulden dat de heiligheid van het mu
seum zou worden aangetast. In werkelijkheid behoorde
de inhoud daarvan aan Lord Elmsworth, maar zoo lang
hij op het kasteel werkzaam geweest was, was hij met
zorg voor het museum belast geweest, en hij was het
langzamerhand als zijn eigendom gaan beschouwen. Al
was hij niet meer dan een verzamelaar bij volmacht, hij
bezat niettemin het zwak van den verzamelaar voor cu
riositeiten, naast welke de liefde van de leeuwin voor
haar welpen slechts lauw is. En bovendien zag hij tegen
niets op om in hot bezit te blijven van een scarrabee, je
gens welke hij reeds een gevoel was gaan koesteren als
kwam zij hem levenslang toe.
Wordt vervolgd.