Aiietitei Bitlis- Mnrtentit- LnttinllU s. Radioprogramma EEN VR00LIJKE ROMANCE NOORD-HOLL STOOMWASSCHERIJ Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. Mevrouw Gemengd Nieuws. De koning der geveltouristen. STER-TABAK De ontploffing in de dynamïetfabriek Foerde. Straatroof te Londen. Dinsdag 17 September 1929. CHAGËR 72ste Jaargang No. 8529 COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitlcomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden f 1.65. Losse nummers 6 cent. ADVEBTEN- TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bcwijsno. inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. 7.38 10.— 10.35 11.20 11.20 11.30 12.— 12.15 12.15 12.20 12.30 12.50 1.15 1.20 1.25 1.45 1.50 2.— 2.— 2.20 2.45 3.20 4.— 4.05 4.20 4.20 4.30 4.35 4.35 4.50 4.50 5.20 5.20 5.20 5'30 5.55 6.20 6.35 6.45 6.50 6.50 6.50 6.55 7.— 7.15 7.20 7.45 8.— 8.20 8.20 8.20 8.20 8.30 Voor Dinsdag 17 Augustus 1929. LANGENBERG (473) Gramophoonplaten en con cert. HILVERSUM (1875) Tijdsein en morgenwijding. LANGENBERG (473) Gramophoonplaten. HAMBURG (372) Gramophoonplaten. DAVENTRY (1553) Gramophoonplaten en orgel concert. HUIZEN K.R.O. Godsdienstig Halfuurtje. HILVERSUM (1875) Politieberichten. HILVERSUM (1875) Lunchmuziek. HUIZEN (298) Lunchmuziek. KALUNDBORG (1153) Muziekprogramma. LANGENBERG (473)Gramophoonplaten. PARIJS (R.1725) Concert HUIZEN (298) Gramophoonplaten. DAVENTRY (1553) Populair concert. LANGENBERG (372) Middagconcert. HILVERSUM (1875) Gramophoonmuziek. HAMBURG (372) Concert. HILVERSUM (1875) Wenken op het gebied van koken. HUIZEN (298) Knipcursus en stofversieren. HUIZEN (298) K.R.O. Vrouwenuurtje. HILVERSUM (1875) Praatje door Mevr. de Leeuw van Rees. HILVERSUM (1875) Gramophoonplaten. KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert. HILVERSUM (1875) Rustpoos ter verzorging van den zender. PARIJS (R.1725) Concert DAVENTRY (479) Concert. DAVENTRY (1553) Populair concert. HILVERSUM (1875) Microfoondebutanten. FRANKFURT a. M. (390) Concert HAMBURG (372) Walsmuziek, daarna concert BERLIJN (418) Concert. KONINGSBERGEN (276) Populair concert HUIZEN (298, na 6 uur: 1071) Gramophoonmuziek BRUSSEL (509) Kamermuziek. MOTALA (1348) Gramophoonmuziek. BERLIJN (418) Populair concert HILVERSUM (1875) Dinerconcert en tijdsein. LANGENBERG (473) Vesperconcert WARSCHAU (1411) Concert HAMBURG (372) Populair concert HUIZEN (1071) Praatje door P. Heilker. DAVENTRY (479) Concert BRUSSEL (509) Gramophoonplaten. MOTALA (1348) Populair concert PAPJJS (R.1725) Gramophoonplaten. HUIZEN (1071) Sprekers: Prof. Dr. K. L. Bellon en Mr. H. F. A. Donders. HILVERSUM (1875) Lezing door Dr. C. A. Crom- melin. Onderwerp: Natuurkundige schetsen. BERLIJN (418) Gramophoonplaten. HILVERSUM (1875) Politieberichten. HILVERSUM (1875) Tijdsein. Boekenhalfuurtje. HUIZEN (1071) Studio-opvoering van Leontientje, tooneelspel in drie bedrijven. KALUNDBORG (1153) Concert BERLIJN (418) Internationaal cabaretprogram ma (gram.-muziek). DAVENTRY (1553) Conoert. ZEESEN (1635) Concert door Domkoor. HILVERSUM (1875) Concert door het omroep orkest. Als Intermezzo te 9.30: declamatie door Kommer Kleijn. 10 uur: Nieuwsberichten van Vaz Dias. Dansmuziek. FEUILLETON 25. P. G. WODEHOUSE. Een vroeger ingesteld onderzoek had hem met de gesteldheid van het terrein vertrouwd gemaakt. Hij vond zijn weg naar de groen baaien deur zonder de minste moeilijkheid, ging er door. en stond in de hal, waar de blokken hout in de schouw nog nagloeiden. Dit was evenwel de eenige verlichting, en het trof dus ge lukkig dat hij geen licht noodig had om hem te wijzen waar de deur van het museum was. Hij wist waar zij was en had den afstand uitgemeten. Zij was precies zeventien stappen van de plek waar hij stond. Behoedzaam, en ieder geluid vermijdende, begon hij zeventien stappen te doen. Hij was met den elfden bezig, toen hjj tegen iemand aanbonsde. Die iemand voelde zacht aan. Iemand met een zachte hand, als van een vrouw. Dat voelde hij, toen hij met die hand in aanraking kwam. Een blok hout viel op de asch en flikkerde op. Een vlam doorboorde de duisternis; daarna ging het vuur uit. Die korte vlam was een laatste opflikkering ge weest, maar hij had genoeg gezien om Joan Valentine herkend te hebben. „Genadige hemel!" hijgde hij. Zijn verbazing was van korten duur. Het volgende oogenblik was het eenige waarover hij verbaasd was, dat hij nog niet méér verbaasd was. Dit meisje had iets over zich dat de meest zonderlinge gebeurtenissen eenvoudig en natuurlijk deed schijnen. Vanaf het eer ste oogenblik waarin hij met haar kennis gemaakt had, was zijn leven van een geregeld verloop vna pietluttige voorvallen oevrgegaan in een aaneenschakeling van on verwachte voorvallen, en hij begon er reeds aan te wennen. Het leven had de gedaante aangenomen van een droom, waarin hem alles overkomen kon, en waar 8.35 BRUSSEL (509) Concert 8.50 LANGENBERG (473) Concert 8.55 PARIJS (R.1725) Concert 9.20 ROME (441) Gevarieerd concert 10.05 DAVENTRY (479) Concert 10.10 KALUNDBORG (1153) Concert. 10.30 MOTALA (1348) Zweedsche orgelcomposities. 10.35 DAVENTRY (1553) Dansmuziek tot 12.20 uur. 10.35 BERN (403) Concert 10.40 PRAAG (487) Dansmuziek. 10.45 HAMBURG (372) Concert 10.50 KONINGSBERGEN (276) Populair concert Voor Woensdag 18 September 1929. 7.35 LANGENBERG (473) Gramophoonplaten en con cert 7.40 HAMBURG (372) Gramophoonplaten. 10.HILVERSUM (1875) Tijdsein en morgenwijding. 10.30 (298) N.C.R.V. Korte Ziekendienst. 10.35 LANGENBERG (473) Gramophoonplaten. 11.20 DAVENTRY (1553) Gramophoonplaten. 11.20 HAMBURG (372) Gramophoonplaten. 12.— HILVERSUM (1875) Politieberichten. 12.15 HILVERSUM (1875) Lunchmuziek. 12.20 DAVENTRY (1553) Balladenconcert daarna gramophoonplaten. 12.20 ZEESEN (1635) Gramophoonplaten. 12.30 LANGENBERG (473) Gramophoonplaten. 12.50 PARIJS (R.1725) Symphonieconcert (gramo- phoon). 1.20 DAVENTRY (1553) Populair concert 1.25 LANGENBERG (473) Concert 1.50 HAMBURG (372) Gramophoonmuziek. 2.— HILVERSUM (1875) Radio-kinderzang. 2.HUIZEN (298) Gramophoonmuziek. 2.30 HUIZEN (298) Conoert 2.45 HILVERSUM (1875) Gramophoonplaten. 3.30 HILVERSUM (1875) De voornaamste studie- muziek voor piano. 3.50 KALUNDBORG (1153) Concert. 4.— HILVERSUM (1875) Declamatie door Elias van Praag. 4.05 PARIJS (R.1725) Concert 4.20 DAVENTRY (479) Concert 4.20 DAVENTRY (1553) Dansmuziek. 4.30 HUIZEN (298) Gramophoonmuziek. 4.30 HILVERSUM (1875) Gramophoonmuziek. 5.— HUIZEN (298) N.C.R.V. Kinderuurtje. 5.HILVERSUM (1875) Rustpoos ter verzorging van den zender. 5.05 DAVENTRY (1553) Orgelconcert 5.20 BRUSSEL (509) Spaansch programma. 5.20 BERLIJN (418) Populair concert 5.20 DAVENTRY (479) Dansmuziek. 5.20 MOTALA (1348) Gramophoonmuziek. 5. 30 HILVERSUM (1875) Dinerconcert en tijdsein. 5.35 BOEDAPEST (550) Concert 5.55 LANGENBERG (473) Vesperconcert 6.HUIZEN (1071) Gramophoonplaten. 6.20 HAMBURG (372) Populair concert 6.20 WARSCHAU (1411) Concert. 6.50 BRUSSEL (509) Gramophoonplaten. 6.50 DAVENTRY (479) Dansmuziek. 6.55 PARIJS (R.1725) Gramophoonplaten. 7.HUIZEN (1071) Declamatie door G. Delo, gramo phoonplaten. 7.15 HILVERSUM (1875) Causerie door H. J. Boldingh. 7.20 DAVENTRY (479) Populair concert 7.45 HILVERSUM (1875) Politieberichten. 8.HILVERSUM Tijdsein. Herdenking van den bangsten dag uit het beleg van Alkmaar. 9.15: concert; 10.10: persberichten Vaz Dias; 10.25: Po pulair concert; gramophoonplaten. WIJ BREIEN en repareeren alle soorten Wollen .Kleeding, Konsen en Sokken, ook de allerfijnste. JAAP SNOR. Zuid straat 15, DEN HELDER. Let op den gelen winkel. Depot Schagen: C. de Moei, Noord. in alles wat hem overkwam, door hem aanvaard werd met die stoicynsche kalmte, waarin men een droom als vanzelfsprekend aanvaardt Het was vreemd, dat zij ln het stikdonker hier in het midden van de hal zou staan, maar, goed beschouwd niet vreemder dan dat hij in hetzelfde geval verkeerde. In de droomwereld waarin hij zióh nu bewoog, moest men voetstoots aannemen dat menschen allerlei gekke dingen deden uit allerlei gekke beweegredenen. „Hallo!" zei hij. „Maak u niet ongerust" „O, neen." „Wij zijn hier, geloof ik, met dezelfde beweegredenen." „Ge wilt toch niet zeggen dat..." „O, jawel, ik ben hier gekomen met de bedoeling die duizend pond te verdienen, Mijnheer Marson.Wg zijn concurrenten." In zijn tegenwoordigen gemoedstoestand leek het Ashe zoo eenvoudig en verklaarbaar dat hij zioh verwonderd afvroeg of hij het inderdaad voor den eersten keer hoorde. Hij had een vreemd gevoel alsof hij het al dien tijd geweten had. „Zijt gij hier om de scarabee weg te nemen?" „Juist geraden." Ashe voelde iets in zich opkomen als moest hij daar bezwaar tegen maken, maar liet het weer los. Toen kwam het bij hem terug. „Maar gjj zgt geen jonkman met een gunstig uiter lijk," zei hg. „Ik weet niet wat ge bedoelt. Maar Aline Peters is een oude vriendin van me. Zij vertelde dat haar vader een ruime belooning uitgeloofd had aan degene die hem zijn scarabee terugbezorgde, en dus..." „Pas op!" fluisterde Ashe. „Maak u uit de voeten! Daar komt iemand aan!" Op de trap werden zachte voetstappen vernomen, een geklik, en boven het hoofd van Ashe verscheen een licht Hij keek om zich heen. Hij was alleen, en de groen baaien deur zwaaide zachtjes heen en weer." „Wie is dat? Wie is daar?' riep een stem. De pientere Baxter daalde de breede trap af. Een algemeen wantrouwen jegen het menschdom, en het wantrouwen jegens één mensch in het bizonder, is een slecht slaapmiddel. Langer dan een uur was de slaap den pienteren Baxter met hardnekkige schuwheid ontvloden. Hg had alle kunstmiddeltjes waarmee men het in slaap vallen bevordert geprobeerd, maar yruch- 8.— HUIZEN (1071) N.C.R.V. Bestuursmededeeling.m. 8.30: Spaansche avond. Spr.: Ds. H. Bakker; pers berichten Vaz Dias; gemeenschappelgken zang. 8.05 DAVENTRY (1553) Militair concert Spaansch prograisssha. 8.20 BERN (403) Opera „Der fliegende Hollander". 8.20 MOTALA (1348) Spaansch programma, 8.35 BRUSSEL (509) Concert. 8.55 PARIJS (R.1725) Concert 9.20 LANGENBERG (473) Spaansche avond. 10.20 KALUNDBORG (1153) Populair concert 10.35 DAVENTRY (479) Dansmuziek. 10.50 MOTALA (1348) Dansmuziek. 10.50 KONINGSBERGEN (276) Dansmuziek. 11.05 MUNCHEN (533) Dansmuziek. 11.20 DAVENTRY (1553) Dansmuziek. 11.20 WARSCHAU (1411) Dansmuziek. 11.20 BOEDAPEST (550) Concert door Zigeunerkapel. VAN Ons waschgoed is helder en onze prijzen zeer billijk, lederen Dinsdag komen wij de wasschen te Schagen halen en brengen. UIT DE GEVANGENIS ONTSNAPT, DOCH WEER GEPAKT. Naar uit Berlijn gemeld wordt is Paul Kassner, de „koning der geveltoeristen" Vrijdag kort voor het mid daguur ontsnapt uit de gevangenis van Berlgn-Teghel. Hij was onlangs tot 4SA jaar gevangenisstraf veroor deeld wegens het plegen van belangrijke diefstallen in groote hotels. Kassner heeft ditmaal niet veel genoegen van zijn vlucht gehad, want een uur na zijn ontsnap ping werd hij al weer gepakt. Kassner was in een bijzondere cel opgesToten. die hij slechts onder geleide van een cipier mocht verlaten. Toen nu heden de cipier in de cel verscheen, was Kass ner verdwenen. Uit het onderzoekbleek, dat Kassner er op nog onopgehelderde wijze in was geslaagd de bin nenplaats van de gevangenis te bereiken. Hij was daar op een vuilnisbak geklommen, waarna hij met de hulp van een andere gevangene, die met hem vluchtte er in geslaagd is over den muur te klauteren. Een sterke po litiemacht was onmiddellijk op de been en doorzocht de heele omgeving van de gevangenis met het resultaat dat Kassner werd ontdekt. Hij verzette zich en poogde op nieuw te ontkomen, waarop de agenten van hun revol vers gebruik maakten. Kas3ner werd door een schot in de rug getroffen en terstond naar de ziekenzaal van het huis van bewaring te Mohabit overgebracht, waar teloos, en had zelfs van achteren naar voren schapen geteld. De gebeurtenissen van den avond woelden hem te veel door het hoofd. Wat hij ook deed om het bewust zijn kwijt te raken, de gedachte aan het komplot dat hij ontdekt had, bleef in zijn hersens hameren en uield hem wakker. Het is de straf voor het wantrouwend type, dat het door de werkzaamheid van zijn eigen brein lijdt. Vanaf het oogenblik dat hij Mijnheer Peters betrapt had, in het museum rondscharrelende, en Ashe van medeplichtigheid beticht had, was het met de rust van Baxter gedaan. Geen opium of mandragora, noch alle verdoovende middelen op de geheele aarde, waren in staat om hem te dompelen in dien slaap des recht vaardigen, dien hij nog gisteren genoten had. Toen was het hem te binnengeschoten dat hij voor gaande aanvallen van slapeloosheid, een heete whisky grog een heilzame uitwerking gehad had, en deze her innering had hem zijn bed doen verlaten om naar bene den te gaan. Zijn doel bestond uit de kraf op de tafel in de rookkamer, en dit was een van de kamers die uit kwam op de galerij, vanwaar men op de hal neerzag. Door middel van zijn spiritustoestel kon hij op zijn ka mer zelf warm water gereedmaken. Dus was hg uit bed gekropen, de trap afgedaald, en daar stond hij nu, naar allen schijn juist bijtijds om hetzelfde komplot te verijdelen dat hem uit den slaap gehouden had. Mijnheer Peters zou wel in bed liggen, maar daar in de hal beneden hem stond de medeplich tige, geen tien stappen van de deur van het museum af. Met bliksemsnelheid kwam hij op de plek aan en stond tegenover Ashe. „Wat doet ge hier?" En toen gingen de dingen, van het Baxter-standpunt, verkeerd. Volgens alle regels van het spel had Ashe, als het ware op heeterdaad betrapt, beteuterd, verlamd moeten staan, en alles opgebiecht moeten hebben. Maar daar stond Ashe, gesterkt door de filosofische kalmte, die in droomen over ons komt, en bovendien met zijn verontschuldiging kant en klaar. „Mijnheer Peters heeft om mij gescheld, mijnheer." Hij had nooit verwacht dat hij zich dankbaar gestemd gevoelen zou jegens den kleinen driftkop dien hij dien de, maar hij moest erkennen dat de millionnair, bij hun laatste onderhoud, blijken van schrander doorzicht ge geven had. Hij werd getroffen door de gedachte dat, als mijnheer Peters dat smoesje niet aan de hand ge Overal verseh hij onmiddellijk werd geopereerd. Zijn toestand zou niet onrustwekkend zijn. Naar later nog gemeld wordt, bleek Kassner in het bezit te zijn van een valsche sleutel, waarmee hij de deur van zijn cel kon openen. Hoe hij aan dezen sleu tel is gekomen is een raadsel. Men vermoedt, dat een bezoeker hem heeft meegebracht. Kassner zelf weigert natuurlijk de noodige opheldering tte geven. HET GEHEELE GEBOUW IN DE LUCHT GEVLOGEN Wolff meldt uit Grevenbruck: Aangaande de ontploffing in de dynamïetfabriek Foerde, waarbij, zooals wij reeds Zaterdag meldden, vijf menschen om het leven zijn gekomen, wordt nog ge meld, dat het geheele gebouw met een geweldigen knal in de lucht vloog. De lijken der slachtoffers werden op grooten afstand en afschuwelijk verminkt gevonden. Het fabrieksterrein is in een grooten puinhoop her schapen. De fabriek Is reeds tweemaal, in 1903 en ge durende den oorlog, door ernstige explosies geteisterd. AMERIKAANSCHE METHODEN. Een looper van BarclaYs Bank is Zaterdagmorgen Clapham road een drukke verkersweg toen hij het bankgebouw met een tasch met ruim duizend pond erin verliet, door twee gemaskerde kerels tegen den grond geslagen, waarop de boeven in een tegen het trottoir gereedstaanden auto verdwenen natuurlijk met de tasch. Ofschoon particuliere auto's onmiddellijk een achtervolging begonnen en later ook een van de „flying squads" van de politie eraan deelnamen, was om zeven uur bij het invallen der duisternis nog geen spoor van de bandieten gevonden. De looper heeft een zware her senschudding opgeloopen. FRANSCH BOMBARDEMENTSVLIEGTUIG NEERGESTORT. Een bombardeervliegtuig van het 22ste luchtvaart-re giment, dat Vrijdagavond voor een nachtvlucht is opge stegen, is naar beneden gestort nabij Courville, doordat het toestel in brand vloog. De vier inzittenden kwamen om. Uit de overblijfselen van het vliegtuig konden tot nu toe twee lijken geborgen worden. daan had, hij nu in een uiterst pijnlijken toestand ver keerd zou hebben, want, op de eigenschap van snel uit vluchten te kunnen verzinnen, mocht hij niet hogen. „Om je gescheld? Te half drie in den nacht?" „Om hem voor te lezen, mijnheer." „Om hem voor te lezen? Op dit uur?" „Mijnheer Peters lijdt aan slapeloosheid, mijnheer. Hij heeft een slechte spijsvertering, en soms beletten de fij nen hem het slapen. Zijn maagwand is niet geheel zoo als het behoorde." „Ik geloof er geen woord van." Met het armzalige gezicht dat den verongelijkte tct zulk een beklagenswaardig schepsel maakt, trok Ashe zijn roman uit zijn zak. „Ziehier het boek, waaruit ik hem ging voorlezen. Als u mij niet kwalijk neemt, mijnheer, wordt het nu tijd dat ik naar hem toe ga. Wel te rusten, mijnheer." En hij begon de trap te beklimmen. Het speet hem voor mijnheer Peters dat hij hem zoo ten ontijde uit een verkwikkenden slaap moest wekken, maar dat zijn nu eenmaal de traditlën des levens, en zij moeten moe dig gedragen worden. De pientere Baxter bleef hem over den heelen weg op een afstand volgen, en dook in de schaduw, telkens wanneer een hier of daar brandend electrisch licht zulks raadzaam maakte. Toen gaf hij eensklaps de achtervol ging op. Voor de eerste maal werd zijn betrekkelijke onmacht in het zwijgende conflict waarin hij zijn neus gestoken had hem duidelijk, en begreep hij dat hij op zuivere verdenking, al was deze nog zoo sterk, niets kon doen. Mijnheer Peters van diefstal of van poging tot diefstal te beschuldigen, daarvan was geen sprake. Maar toch verzette hij zich met zijn geheele wezen er tegen, het denkbeeld te dulden dat de heiligheid van het mu seum zou worden aangetast. In werkelijkheid behoorde de inhoud daarvan aan Lord Elmsworth, maar zoo lang hij op het kasteel werkzaam geweest was, was hij met zorg voor het museum belast geweest, en hij was het langzamerhand als zijn eigendom gaan beschouwen. Al was hij niet meer dan een verzamelaar bij volmacht, hij bezat niettemin het zwak van den verzamelaar voor cu riositeiten, naast welke de liefde van de leeuwin voor haar welpen slechts lauw is. En bovendien zag hij tegen niets op om in hot bezit te blijven van een scarrabee, je gens welke hij reeds een gevoel was gaan koesteren als kwam zij hem levenslang toe. Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 1