S.
N00RB-H0LL. ST00MWASSCHER1J
Hat schip der miQionnairs.
GASVULLING
VAN LUCHTSCHEPEN.
Binnenlandsch Nieuws.
Laffe dierenmishandeling.
Een polder bedreigd.
Jt» koopt wat effecten, voor f 100.000 bijv.. Je doet
niets en een dag later zie je, dat je „papieren" één, twee
drie duizend gulden meer waard zijn.
Slapende verdiend!
En dikwijls met andersmans geld!
Want de speculant leent om te speculeeren en zoolang
het goed gaat en dezen ker ging het maanden lang
gced kan de hooge rente voor wat hij leent, er best
af. Leenen tegen 10 pet 's jaars en van vandaag op mor
gen soms 3 en meer percenten winnen, wel, dat is toch
vol te houden. Zoo ontstond de razende vraag naar
geld. om te kunnen speculeeren en raakte het werke
lijke zakenleven door de hooge rente in de verdrukking.
Maar nu is het mis.
Wie de vorige week op speculatie kocht, bijv. voor een
ton, ziet thans de waarde van dien koop gedaald tot mis
schien niet meer dan 40 mille. Weg zijn er 60, dikwijls
grootendeels van een ander.
De ellende is niet te overzien.
Toch ziet een zakenman als Sloan, de president van
General Motors, nog een lichtpunt
Het is een goed ding. zoo zeide hij, dat deze daling in
Wallstreet de beurswijk in New-York heeft plaats
gehad, want thans zal ieder aan het werk gaan in plaats
van het denkbeeld te koesteren, dat het mogelijk is snel
rijk te worden met speculeeren. Ik vind de daling een
gezond teeken, aldus Sloan, vroeg of laat moest zoo iets
toch komen en het is beter achter den rug. Alleen was
de daling wat al te drastisch. Maar wanneer de slinger
zich in beweging zet zwaait hij meestal te ver door. Ge
heel Amerika heeft gespeculeerd en dat heeft het volk
afgeleid van den belangrijksten factor voor de welvaart
van het land: werken. Als iemand meent meer geld te
krijgen door speculeeren, dan door arbeid, dan is het lo
gisch dat hij gaat speculeeren. Dit is gebeurd. Zooveel
vermogens zijn in den laatsten tijd door speculeeren ver
kregen, dat velen slechts in beslag zijn genomen door
hun speculatieve transacties."
Deze zakenman wordt waarschijnlijk niet door de
krach afgeslacht Hij praat er makkelijk over.
Het Volk teekent het lot van de slachtoffers aldus:
Honderden die gespeculeerd hebben, zien op het
oogenblik hun bestaan bedreigd of hun spaargelden
verloren gaan. Langs onzichtbare wegen komen deze
In de zakken der groote kapitalisten terecht, die door
ontijdig te spreken of te zwijgen, de koersen gedurende
eenige maanden hebben overgelaten aan het zinlooze
spel der speculanten."
Voor de vier leidende monopolie-fondsen op de Am-
fiterdamsche effectenbeurs, n.1. Philips, Margarine-Unie,
Kunstzijde en Koninklijke Olie, waarin sinds dezen
zomer met razende kracht werd gespeculeerd, berekent
Het Volk een verlies van 1300 millioen.
Van de ook hierboven reeds genoemde Margarine
Unie de combinatie van Van den Bergh en Jurgens
bedraagt het aandeelenkapitaal 130 millioen.
Eind Augustus was dit opgejaagd tot een beurswaarde
van ruim 880 millioen. Dinsdag zakte die in tot om
streeks 490 millioen.
Het Volk besluit aldus en daarmee eindigen wij dit
geldpraatje:
„De weerslag van dit gebeuren, zoowel bij ons, als
in de andere groote centra en in het bijzonder New
York, zal zich sterk doen gevoelen. De verliezen, die
geleden zijn, zullen een druk blijven uitoefenen op het
economisch leven en den normalen gang van zaken be
lemmeren. De winsten van midden- en kleinbedrijf
worden er door aangetast, zoodat het geheele economi
sche leven onder den indruk komt. Vooral in Amerika
vreest men een algemeene lusteloosheid en reeksen fall-
lissmeenten. Eerst na jaren zal een herstel van het
normale leven kunnen volgen.
De lichtzijde van dit afschuwelijke spel, dat een uit
was is van de ongebreidelde productie en van het toe-
zichtslooze kapltaalbeheer. zal zijn, dat de rente in de
groote centra daalt en daardoor, zij het ook in een zeer
langzaam tempo de kapitaalvorming kan plaats heb
ben in die takken van handel en nijverheid en van
openbare lichamen, die in tijden van groote speculatie
door het geldbeleggend publiek plegen te worden ver
smaad."
Op het oogenblik wordt alles gedaan, om een her
stelbeweging kracht te geven en de beurzen te New-
York, Londen en ook Amsterdam gaven wel eenlg blijk
van herstel.
Te New-York bijv. werd Donderdag alles op haren en
snaren gezet om het beurspubllek op te monteren en
het danig geschokte vertrouwen te herstellen. Verschil
lende groote maatschappijen hebben een extra dividend
aangekondigd, ofschoon het een publiek geheim is, dat
haar winstcijfers aanmerkelijk lager zijn dan in het
vorige kwartaal en de overeenkomstige periode van
verleden jaar.
De gevolgen van de beurspaniek **jn ook in het dage-
lijksche leven in Amerika duidelijk waar te nemen.
Sedert het begin van deze week staan alle bladen In
de V. S. vol met advertenties van speculanten, die ge
dwongen zijn hun villa's, auto's, juweelen en andere
dingen van waarde te verkoopen. Op de banken van
leening in alle deelen van het land loopt het storm.
Ook de lugubere rubriek der zelfmoorden heeft in de
dagbladen een grooteren vorm aangenomen dan obit
te voren. Tal van milllonnair3 zijn tot den bedelstaf ge
bracht. Anderen zijn zoo zwaar getroffen, dat zij althans
voorlooplg hun rol in de socity niet zullen kunnen
spelen.
TIJDING VAN DE CRISIS AAN DE NEW YORK-
SCHE BEURS BEREIKT HEN IN OPEN ZEE.
Een medewerker van het „Journal", Emile Con-
droyer, schrijft uit Havre een pathetisch verhaal over
de aankomst, uit New York, van een passagiersschip
van een -der groote transatlantische lijnen, waarop
zich verscheidene' Amerikaansche bankiers en in-
dustrieelen natuurlijk millionnairs! bevonden,
die onderweg door de radio verwittigd werden van
de crisis aan de New Yorksche beurs.
Een transatlantisch schip is te Havre aangekomen,
zoo vertelt hij. Een banaal geval? Ongetwijfeld.
Doch dit schip was niet gelijk de andere. Men zou
gezegd hebben dat het 't schip was van de wan
hoop, de vertwijfeling, de koorts. Nauwelijks had het
aam de kade gemeerd of het meerendeel der passa
giers vertrok zonder naar hun bagage om te zien,
bezeten door de haast om weg te komen van het
schip, waar, naar het scheen, het noodlot hen had
geslagen.
Geen glimlach op hun gelaat, geen vreugde over
hun aankomst. In hun oogen las men oneindige el
lende als hadden zij welke afschuwelijke schipbreuk-
tooneelen aanschouwd. Weliswaar betrof het inder
daad een schipbreuk, geen gewone schipbreuk ech
ter, maar de schipbreuk van hun fortuin. Dit ge-
schicddt in vollen oceaan.
Aanvankelijk verliepen de uren aan boord rustig
en het orkestje in de salons zette in de eenzaam
heid van den Oceaan de illusie van het mondaine
en stadsleven voort. Bijna alle vijfhonderd passa
giers waren Amerikanen, rijke Amerikanen, die naar
Frankrijk gingen om zich te vermaken.
Totdat een eerste radiobericht de zuivere atmos
feer vertroebelde. Onmiddellijk werd men angstig. De
volgende radioberichten deden de vrees nog toene
men: „Paniek op de New Yorksche beurs! Dertien
millioen aandeden in Wall Street verkocht! Meer
dan zes millioen op de niet-officieele beurs van de
hand gedaan! De totale teruggang der fondsen be
loopt vijf millioen dollar op één dag. De New York
sche beurs zal haar deuren sluiten!''
Een radeloosheid mankte zich van de passagiers
op het luxeschip meester. Bij elk bericht gevoelden
zij hun fortuin dieper weg zinken. De cabine van de
radio werd bestormd, orders en tegenorders werden
de lucht in geslingerd. De marconist seinde de be
richten als gold het S.O.S.
Een sombere, wanhopige stemming overheerschte
gedurende het laatste gedeelte van de reis. Tal van
millionnairs zagen zich geruineerd. Toen het schip
in Havre aankwam had de marconist nog wel voor
drie dagen werk. Doch toen stond het telegraafkan
toor van Havre ter beschikking der ongelukkigen,
die er heen snelden om te seinen, te seinen in
de hoop dat er nog iets te redden viel.
De paniek In Wallstreet.
Dat zelfs het deb&cle in de geldwereld misschien
van invloed zal zijn op de komende politieke ge
beurtenissen in Amerika bewijst het volgende bericht:
Beethoven hoorde toen zijn ooren nog goed wa
ren muziek in alles: in het kabbelen van het wa
ter, het gieren van den wind, het gezoem van de bij,
het neerkletteren van den regen, het gedonder van
den gletscher, in de duizend en een geluiden van
strand en bosch.
Amerikaansche politici weten uit alle gebeurtenis
sen des dagelijkschen levens munt te slaan. Zoo zul
len eenige draadtrekkers der Democratische Parij.
met name de oud-gouverneur van den staat New-
York, Alfred E. Smith, en zijn opvolger F. D. Roose-
velt, pogen om bij de komende verkiezingen in New
York de Republikeinsche Partij en Republikeinsche
groote financiers aansprakelijk te stellen voor de
debacle.
Trouwens onder die groote financiers zijn er velen,
die het al zwaar genoeg hebben. Wij lezen in een
Engelsch blad van een Canadccschen speculant,
Arthur Cutter, die 100.000.000 verspeeld zou
hebben. Het ergste is dat het misschien nog waar
is ook!
van
Mevrouw.
Laat ons Uw wasch doen, wl] doen
dat goed en onze prijzen zijn laag.
Iedere week Dinsdags halen en
brengen wij de wasschen richting
Schagen.
„LICHTER DAN LUCHT."
Oorspronkelijk met het dure helium gevuld.
Later met waterstofgas, terwijl nu ook
het blanwgas wordt gebruikt. Dit bietste
gas dient ook als brandstof voor de motoren
in de plaats van benzine.
Toen voor een paar weken terug vele Nederlanders de
„Graf Zeppelin", het machtige Duitsche luchtschip statig
over ens land hebben zien drijven zullen zij ongetwijfeld
vol bewondering hebben gestaan voor de geweldig voort
schrijdende techniek dezer twintigste eeuw, die derge
lijke scheppingen voort weet te brengen.
Zij zullen misschien des anderen daags, of reeds eer
der gelezen hebben over de twee systemen die het ver
keer door de lucht beheerschen, het eene n.1.: „lichter
dan de lucht" en het andere: „zwaarder dan de lucht".
De „Graf Zeppelin" dus in het algemeen het luchtschip,
berust op het eerste systeem,, terwijl de vliegmachine
aan het tweede ten grondslag ligt. Dit wil dus zefjgen,
dat een luchtschip, wanneer het met gas gevuld is
dit gas is lichter dan lucht omhoog zal stijgen, als
het aan zich zelf wordt overgelaten. Hetzelfde zien we
bij de luchtballon en de gekleurde ballonnetjes, die de
kinderen op de kermis koopen. De vliegmachine daaren
tegen moet eerst een zekere voorwaartsche beweging
hebben, de „aanloop" om in de hoogte te kunnen stij
gen. Dit zullen wij allen wel eens gezien hebben. Doch
het toestel b 1 ij f t „zwaarder dan de lucht" Zoodra de
voorwaartsche beweging ophoudt, valt het „als een bak
steen" naar beneden.
Het volgende zal nu echter niet gaan over dit laatste
maar wel over het eerste systeem en speciaal over de
gasvulling der luchtschepen.
Wanneer we daarbij de geschiedenis van het lucht
schip nagaan, dan zien we, dat ze voor enkelen jaren
terug werden gevuld met het soortgelijk zeer lichte wa
terstofgas. Dit gas heeft echter de onaangename eigen
schap om, met lucht gemengd, een zeer gevaarlijk brand
baar mengsel, te vormen, zoodat m enzocht naar een
ander gas, dat niet brandbaar was en toch lichter dan
lucht De keuze viel op het helium, dat bij de totale zons
verduistering in 1868 in het zonnespectrum was ontdekt
en zoo genoemd werd omdat men in de veronderstelling
verkeerde, dat het alleen op de zon voorkwam. In 1894
ontdekte Lord Rayleigh echter, dat het ook op de aarde
aanwezig was en kon Kalser het nieuwe gas zelfs aan-
toonen in de ons omringende lucht, zij het dan in zeer
geringe hoeveelheden, zóó gering, dat de winning ervan
door vloeibaar maken van de lucht waarbij dan het
kostbare helium zou achterblijven, practisch onuitvoer
baar Is, wegens de hooge kosten die deze methode met
zich medebrengt Binnen het bereik der mogelijkheden
ligt de winning uit radio-actieve mineralen; zoo wordt
bijvoorbeeld bij eenvoudig ultglooien van deze stoffen
tot ongeveer 1000 gr. C„ ul t 1 KG. rond 1 liter helium
verkregen. Een voldoende economisch te winnen hoe
veelheid helium bevindt zich echter ln brongassen, hoe
wel de afscheiding van de overige gassen zeer ingewik
keld is.
int dit alles blijkt, dat het gas zeer duur ls, vooral Jn
verhouding tot waterstofgas en men trachtte er dan
ook zoo zuinig mogelijk mede om te gaan.
In Amerika vulde men de belde luchtschepen Z R 1
en Zü. 3, welke een Inhoud hebben van respectieve
lijk 68000 en 70.000 kubieke meter met dit gas. Men
trachtte op de een of andere wijze het noodzakelijke
verlies aan „draaggas»' tegen te gaan. Dit verlies noe
men we „noodzakelijk", omdat gedurende een luchtreis
door het benzineverbruik van de motoren het luchtschip
steeds lichter zal worden en men dus genoodzaakt is
vóór de landing een groote hoeveelheid draaggas te la
ten ontsnappen, daar met het lichter worden van het
schip (afname van het eigengowlcht) de opheffende
kracht grooter wordt.
De L Z 326 moest bijvoorbeeld voer de landing in
Amerika na de tocht ove r de Oceaan, stijgen tot 3700
M., om 26000 M3. waterstofgas toentertijd ter waarde
van 13000 Mark, te laten ontsn«ppen. Zulks mocht met
het dure helium natuurlijk niet geschieden en men ging
er in Amerika toe over bij eike motor een installatie aan
te brengen, welke diende om het in de uitlaatgassen
aanwezige water „aan boord" te houden.
Bij verbranding van benzine ontstaat namelijk o.m.
water en men kan theoretisch precies bepalen, welk ge
deelte van het gewicht van de verbrande benzine men
aan waterballast terugkrijgt.
Voor korte luchtreizen was het resultaat bevredigend,
de teruggevonden hoeveelheid ballast bedroeg steeds on
geveer 100 pet van het gewicht der verbruikte benzine,
echter kan men de installatie niet langer dan ongeveer
20 uur gebruiken, omdat de dunne buizen, waar de heete
verbrandingsgassen doorheen gingen, dan verbrandden
en doorroestten. Bovendien was het gewicht van deze
toestellen vrij groot.
Voorstellen om door verwarming van het draaggas,
volumevergrooting en daardoor vergrooting van draag
kracht te evrkrijgen, zijn ln het groot nooit uitgevoerd,
hoewel deze gedachtengang niet onaardig ls.
Immers zou men dan starten met een verwarmd
luchtschip, dat dan onderweg net zooveel zou moeten
afkoelen en dus draagvermogen verliezen, als het ge
wicht van de verbruikte brandstof bedraagt.
Het ligt voor de hand, dat zoolang men brandbare
gassen als vulling, dus als „draaggas" gebruikt, mon
ook die hoeveelheid, die we zoojuist met „noodzakelijk
verlies" aanduidden, in de motoren zou kunnen ver
branden. Het blijkt practisch mogelijk te zijn de moto
ren zoo ln te richten, dat zij geschikt zijn voor zoowel
vloeibare-(benzine) als gasvormige brandstof.
In 128, nam men op aanraden van Dr. Lempertz
proeven met gasvormige brandstoffen, die hetzelfde
soortelijk gewicht hadden als de lucht. Deze proeven
slaagden uitstekend en men besloot het nieuwe groote
luchtschip LZ 127 (meer bekend als „Graf Zeppelin")
van deze brandstof te voorzien.
Dit luchtschip, dat den laatsten tijd zeer gunstige
resultaten heeft laten zien, heeft dus 't belangrijke voor
deel, geen gewichsverandering te ondergaan bij het
verstoken van de gasvormige brandstof, daar dit gau
even zwaar is als de lucht, die er voor in de plaats
komt. De aanwezige benzinevoorraad behoeft lang niet
zoo groot te zijn als voorheen, doch kan echter niet
geheel vervallen, omdat deze o.m. dient om gewichts-
verschillen te nlvelleeren ,die ontstaan door verschil
in temperatuur van het draaggas.
De „Graf Zeppelin" (LZ 127) bevat voor ongeveer
twee derde van de door het omhulsel omgeven ruim
te, draaggas. Het luchtschip is daartoe door een hori
zontale afscheding in twee deelen verdeeld; de boven
ste helft is met draaggas gevuld en levert dus het
draagvermogen; de onderste helft bevat de gasvormige
brandstof, die door middel van de motoren voor ae
voortbeweging van het luchtschip zorgt
De gasvormige brandstof is een koolwater-stofgae-
mengsel, soms wel Blaugas genoemd, naar de firma
die het vervaardigde. Het heeft een verbrandirigswaarde
die ongeveer 30 grooter is dan die van benzine; bo
vendien is het niet zoo snel ontvlambaar als water
stof en benzine, zoodat dus ook de veiligheid naast de
economische bruikbaarheid van de luchtschepen, bQ
toepassing van dit systeem, vergroot wordt.
In verhouding tot de oude „benzine-luchtschepen"
biedt de „Zepp" dus vele voordeelen, die een niet gering
aandeel hebben ln het succes dat dit luchtschip in be
trekkelijk korten tijd heeft geoogst.
EEN SPAAK IN HET WIEL.
(Smith's Weekly).
En hoe gaat het met het vioolspelen van
Harrie
Slecht De pandjeshuishouder wil hem er
niet op laten oefenen.
NEKKRAMP.
Te Den Helder heeft zich een geval van nekkramp
voorgedaan.
EEN KIND IN KOKEND WATER GEVALLEN.
Aan de gevolgen overleden.
Te Moerdijk is het tweejarig zoontje van bakker P.
in een waschketel met kokend water gevallen. De
arme kleine werd onmiddellijk naar het Ziekenhuis
te Breda vervoerd, waar het aan de gevolgen is over
leden.
KIND DOODGEREDEN.
Donderdagmiddag omstreeks kwart over vier is op
het VaillantpJein in Den Haag een 5-jarig meisje,
doordat het onvoorzichtig den rijweg overstak, door
een vrachtauto overreden. Het kind was onmiddellijk
dood.
DE HERV. KERK EN DE ZUIDERZEE.
Clas&verg. te Zwolle; binnenkort een vergadering
van class. commissies.
In een buitengewone vergadering van de clasis
Zwolle der Ned. Herv. Kerk, heeft prof. dr. J. R. Slo-
temaker de Bruine, voorzitter van het Dage!. Bestuur
van het Zuidcrzeefonds, Woensdag gesproken over
„De taak der Ned. Herv. Kerk in verband met het
droog te leggen Zuiderzeegebied."
Aan het siot van zijn rede deelde spr. mede, dat op
8 Nov. eenige reeds voor dit doel gevormde classicale
commissies te Utrecht in vergadering bijeen zullen
komen.
TWEE HONDEN AANGESCHOTEN EN ZE IN EEN
TON GESTOPT.
Waarin ze tenslotte gestikt zijn.
Woensdagmiddag vermiste de landbouwer KI. aan
het Russchveen te Veenendaal zijn twee waakhon
den. Ilij stelde de politie hiervan op de hoogte, welke
een onderzoek instelde, met het resultaat, dat de
landbouwer v. d. P. in den Hondsenelboog door de
mand viel.
1 o o lïli>
Spijt verteringsstoringen
it kinds 100 jaar onovertroffen het beste middel
Bullrlch-Zout
Tabielten fl.0,25 en ft. 1,20. Slechts echt ln blauvre
verpakking met het portret van den uitvinder.
Monsters gratis en franco v. d. vertegenwoordiger
K ie Brain. Amsterdam Bost. UBnaeospailorm 16
V. d. P. had de twee foxterrlers op zijn erf gezien,
die naar hij beweerde een van zijn kippen aanvielen.
Hij heeft toen een jachtgeweer gehaald met hagel
op de twee honden geschoten, die beide in borst en
voorpooten getroffen werden. V d. P. nam de hon
den mee naar binnen en gooide ze in een ton, die hij
met een zwaren balk afsloot. De honden gingen ge
weldig te keer. V. d. P. ging echter gewoon aan zijn
werk en na eenige uren vond hij de dieren dood in
de ton. Ze waren den verstikkingsdood gestorven.
Hij begroef de dieren in zijn tuin.
De politie waarschuwde een dierenarts en liet de
cadavers opgraven, welke laatste in beslag werden
genomenf, evenals het jachtgeweer, waarvoor hij
geen vergunning had.
OMHING DIJK DOOR HET BUITENWATER
ONDERMIJND.
In den nacht van Woensdag op Donderdag werd
in het binnentalud van den omringdijk van den
Menningweerpolder nabij den watermolen van D.
Koning Pz. in de gemeente Zuid- en Noord-Scher
mer (N.H.) een vrij groot gat ontdekt. De dijk was
ondermijnd door buitenwater uit de Scherrnerring-
sloot, dat dezen zomer wegens den lagen waterstand
in den polder veelvuldig was binnengelaten. Men
wist toen niet dat de duiker, waardoor dit water
binnen moest loopen, defect was.
De opzichter van den Eilandpolder, de heer Humer
co De Rijp, werd ten spoedigste gewaarschuwd. Ter
stond werden de noodige voorzorgsmaatregelen ge
troffen, waardoor verder onheil is voorkomen.
De bedreigde polder ressorteert onder het heem
raadschap de Eilandpolder. Dit waterschap, dat mis
schien al uit de negende eeuw dateert, omvat het
geheele Schermereiland, maar heeft geen stevigen
omringdijk. De kaden zijn vrij laag en doen bij hoo-
gen waterstand meermalen voor overstroomingen
vreezen.
LANDBOUWER UIT EEN BOOM GEVALLEN.
Doodelljk ongeval bij Culemborg.
Te Culemborg viel Dinsdagmiddag de landbouwer
Willem Wammes, wonende aan den Tielschcn Zand
weg aldaar, bij het appelplukken uit den boom, waar
door verschillende lichaamsdeelen werden benadeeld.
Donderdagmorgen is hij aan de gevolgen overleden.
Woorden die bedriegen.
Een potlood... bevat geen lood. U schrijft met grafiet,
een delfstof.
Een Chlneesch biggetje... komt niet van Gulnea, maar
van den Amerikaanschen Zuidkust
Duitsch zilver... Is geen zilver, het is een mengsel van
koper, nikkel en zink.
Een koffie-boon... is geen boon, maar de pit van de
koffievrucht
Sodawater... bevat geen soda, maar !s water met kool
zuur.
Een inktvlsch... is geen vlsch, maar een poliep.
Panamahoeden... komen niet van Panama, maar van
Equador en Curaqao.
De vliegende hond... ls geen hond, maar een vleer
muis.
Een walvlsch... is geen vlsch, maar een zoogdier met
warm bloed, dat levende Jongen ter wereld brengt
De heerschappij van het Insect.
Hoe een Amerikaansch professor de toe
komst ziet
„De wereld zal misschien eens door Insecten worden
beheerscht", is de meening van den entomoloog aan ae
Californlsche Universiteit, prof. E. O. Esslg, ln een ar
tikel in de „Sclentific Monthly". Professor Esslg gelooft,
dat niet slechts de mogelijkheid, maar zelfs een zekere
waarschijnlijkheid bestaat, dat te eeniger tijd de Insec
ten zich zoodanig vermeerderen, dat zij wellicht de
aarde behereschen, terwijl zij of de menschen verdelgen,
o fonderwerpen. In dat artikel toont hij aan, dat het tot
nu toe den menschen niet gelukt is, het een of ander
schadelijk insect uit te roeien. Alle hebben zich nog
meer verbreid en hun numerieke groei wordt door do
handelingen der menschen zelfs nog vergemakkelijkt.
Terwijl de menschen althans voor een deel andere
schepsels aan zich ondergeschikt hebben gemaakt, is
hun dit bij de lagere wezens, de mlllioenen bacteriën
en protozoën, die de menschen door hun uitwerking
menigmaal bepaald hulpeloos schijnen te zijn, gelukt
„Beschouw slechts eens de door zwammen opgewekte
plantenziekten, welke altijd weer de voedingsmiddelen-
verzorging der menschen in gevaar brengen," gaat de
hoogleeraar in zijn artikel verder. „In het gunstige ge
val kunnen de menschen zich bij tijden tegen hun voort
gang verzetten."
De professor voert een gansche reeks door insecten te
voorschijn geroepen ziekten aan, waarvan het den men
schen niet gelukt is ze duurzaam te bestrijden. Vele heb
ben zich van een bepaald gebied uit over de gansche
aarde verbreid. De ziekten zijn alle in krachtdadigheid
en uitgestrektheid toegenomen.
EEN MOEILIJK GEVAL.
(Gntlerrez.)
Mazle. Ik keb zes maal om |e gebeld.
Pardon, mevrouw, ik was
Antwoord me niet.
Maar waarom spreekt u dan bet eerst f