Den Inventaris van 'n Verkooping. TWEEDE KAMER. Marktberichten. Openbare Dinsdag 12 November 1929, kaasfabriek Eene Woning, Plaatselijk Nieuws. verhuur drie kamers van je woning aan aen eersten den besten koelie, die je ziet en neem in de overige kamers zelf je Intrek. Ze kunnen je dan niets maken, want in de wet staat, dat wanneer je drie of minder dan drie kamers verhuurt, je geen hotel houdt en in die kamers kun je altijd „gasten" ontvangen. Het liep echter anders af dan de woestijntrapper had gedacht De politie maak- /te tegen den Arabier toch proces-verbaal op, en deze verscheen voor den landrechter met een gezicht, alsof hij zeggen wilde: „Zie mij nou maar eens te grazen te nemen." Hij produceerde zoo Iets als een officieel con- tract door den een of anderen advocaat opgesteld, waar in hij verklaarde drie kamers van zijn woning in werkelijkheid een verkapt bordeel aan een te goeder naam en faam bekend staanden koelie te hebben ver huurd en do rest van het huls bewoonde hij zelf. De man met-den-tulband werd er echter toch bijgelapt, want de landrechter redeneerde: „Drie kamers zijn drie kamers en het gedeelte, dat u bewoont, mijnheer, zal ik voor een kamer rekenen. In totaal dus: vier kamers. Laten wij de boete op f 150 vaststellen." De man betaalde on der luid protest tegen die wetgeving, waarvan hy niets begreep, maar hij betaalde, en nam zich voor om zich nooit meer met hotclzaken in te laten. De polltio keek glunder vanwege de nieuwe trouvaille, die zoo fijn was ingeslagen. De algemeene beschouwingen over de Staatsbe- grooting zijn op het Prinsenhof in Den Haag begon- non en het spreekt vanzelf dat allerlei politieke over peinzingen nu in klinkende speechen worden om gezet. De rij der sprekers werd geopend door het nieuwe lid, den heer Floris Vos, den man, die daar, zonder bij een partij te zijn aangesloten, zijn stem in het kapittel deed hooren. En nu is het eerste optreden van dezen ridder van de vrije tol direct geen succes geweest. Zijn parlementaire onervarenheid bracht hem er toe bij deze algemeene beschouwingen pun ten Ier sprake te brengen die buiten de orde vielen. Deze spreker wees er in zijn betoog op, dat in de Tweede Kamer een ruimen tijd wordt besteed aan de besprekingen van de belangen van de arbeiders klasse en dat ook de kapitalisten niet worden ver geten, maar de groote middengroep wordt vergeten. Spr. noemt zich voor vrijhandel en sociale wetten zullen in hem een voorstander vindon. Hij is niet tegen de subsidie voor bijzonder onderwijs, maar het steunen en oprichten van allerlei scholen luk-raak acht spr. verkeerd. Verder uit de heer Floris Vos zich voor het instellen van een. politieleger. Op belastinggebied is spr voor het verhoogen van het minimum van het onbelastbaar inkomen en in Jndiö is hij voor de medezeggingschap van de in- landscho bevolking. Een afzonderlijk departement van Landbouw wordt noodig geacht en de voorlichtingsdienst moet ver beterd. De tollen moeten natuurlijk opgeruimd en spr. eindigt met de hoop uit te spreken dat de regeering vele mis standen zal helpen opruimen. Toen volgde de heer Knottenbelt, de vertegenwoor diger van den Vrijheidsbond, die beschouwingen houdt over het parlementaire stelsel. In de politiek is een zekere lusteloosheid, die o.m. haar oorzaak vindt in het feit dat het algemeen kiesrecht niet dat hoeft gebracht wat men or van heeft verwacht. Daar door zijn allerlei groepsbelangen behartigd geworden en niet meer het algemeen volksbelang, liet vertrou- wen in het parlement moet worden hersteld en dat kan alleen als do besten der natie aan het politieke leven deelnemen. Zelfbeperking in het aantal en den f duur der redevoeringen is noodig en hervorming van i hét parlementaire stelsel. Daarna behandelt spreker de verhouding der libe- rale partij tot do democratie en zegt dat de S.D.A.P. zich ten onrechte beschouwt als cïe vertegenwoor- digster der democratie. De liberale beginselen bevorderen veel meer de de mocratie dan de sociaal-democratische. De liberale partij is thans geen regeeringspartij meer en kan dus niet zelf met sociale hervormingen komen, maar haar standpunt ton aanzien van de sociale taak van den staat is niet gewijzigd. De achteruitgang van net aantal zotels der liberale partij is geenszins een ge- volg van deze verschuiving in democratische rich- ting, maar van de vorming van de Middenpartij voor Stad en Land, wier vertegenwoordiger Floris Vos is. Daarna is de rechtsche coalitie aan de beurt, die nooit anders is geweest dan een belangengemeen schap. En toen die coalitio mislukte, was het eenige wat komen kon een extraparlementair kabinet.. Spr. noemt hot onjuist, dat de voorzitter der R.-K. Staatspartij dit kabinet formeerde. De formateur heeft thans («n kabinet gevormd, dat er precies uit ziet als eonig vorig coalitiekabinet. Van het oogen- blik af, dal een parlementair rechtsch kabinet niet mogelijk bleek, was er geen enkele reden, een zooge- genaamd extra-parlementair rechtsch kabinet te vormen. Dit kabinet is in wezen een parlementair rechtsch kabinet. Spr. noemt het absurd dat de rechtsche partijen het monopolie zouden hebben van een christelijke levens- en wereldbeschouwing. Het liberalisme heeft onder zijn aanhangers steeds goede christenen gehad. Ook onder andere partijen had dus de minister-president zijn christelijke ministers kunnen vinden. Van <le daden van dit Kabinet zal spr. laten afhangen of hij het. zal steunen. De Vrijzinnig-Democraat, Mr. Merchant, ziet in den uitslag der verkiezingen een uitspraak der kie zers voor een scherp democratisch accent in de te voeren politiek. Spr. betoogt verder dat wij thans te doen hebben met een zuiver parlementair kabinet en dat de ministers in zulk een kabinet zijn de last gevers van bepaalde groepen. En dit kabinet is dan ook alleen een kabinet der rechterzijde, en de meeste rechtsche partijen nemen daar tegenover dan ook geen andere houding aan. En toch willen de recht sche partijen voor dit kabinet niet de risico dragen, omdat er niet meer van een coalitie mocht worden gesproken, omdat anders de heeren Ds. Ling- hee.k en Ds. Kersten bevoordeeld worden en de chr.- hist. kiezers kopschuw zouden worden gemaakt. Maar toch is dit oen rechts ministerie en het afwijzen der verantwoordelijkheid van de rechtsche partijen van dit ministerie, is een even ijdel gebaar als het schermen met hot extra parlementarisme van dit ka binet. De drie rechtsche fracties schijnen het te willen voorstellen alsof een kabinet, waarvan zij de ver antwoordelijkheid hadden gedragen, er heel anders zou hebben uitgezien. Maar dit kabinet is inderdaad uitstekend in zijn soort. Men lotte slechts op zijn samenstelling: vier R.K., twee A.R. en twee C.H. Als negende man nani de formateur een ongeorganiseerd lid der Unio Mystica. Maar de heeren der rechterzijde, bang, zich te com- promittecren, zeggen: „Wij kennen deze mannen niet!" Dit is geen betamelijke houding. De formateur had heter verdiend. Hij heeft ervan gemaakt, wat er van te maken was. Wat de belastingen betreft, zegt Mr. Marchant, dat het geen indruk meer mankt als deze minister van Financiën zegt, dat er geen overschot meer is. Er Wordt jaarlijks te veel belasting geheven en de pro ductieve uitgaven die de Kamer wil, worden maar af gewezen. Het overschot wordt voor schulddelging bestemd. Geen wonder, dat. do Kamer medezeggingschap wil in zake de bestemming van het overschot. Men wenscht do belastingopbrengst niet door den minister op eigen hand bestemd te zien voor doeleinden, waar voor de belastingen niet zijn gevoteerd. Spr. bepleit afschaffing van den vlecschaccijns in plaats van ver laging van de. vcrdcdigingsbelasting II. Spr. komt ertegen op, dat men vóór de economische wapenstilstand tot stand komt, nog gauw een ouder- handelingstarlel wil invoeren en dat men net sub sidie voor de burgerwachten gaat verhoogen, terwijl .door de verlaging daarvan geen enkele burgerwacht is verdwenen. Spr. uit zich eveneens voor het vrije ruilverkeer en critiseert in deze de houding der regeering. Van de te niet gegaan. Op spr.'s vragen inzake de ontwapening is geen be vredigend antwoord gegeven. Ten onrechte wordt herziening van het bezoldigingsbesluit afgewezen. De benoeming van den minister van Koloniën is met ver wondering en teleurstelling ontvangen, wegens zijn anti-democratische richting. Omtrent de groote dingen ontbreekt bij de recht sche partijen eenheid van inzicht. Toch houden de rechtsche partijen vol, dat zij alleen een kabinet kun nen formeeren wegens hun gemeenschapsbeginselen en omdat zij alleen volkspartijen zijn. Spr. meent, dat de Christelijke normen medebren gen. dat men zich kant tegen de gruwelen van den oorlog; maar spr. is een leek. Vervolgens betoogt spr., dat de leiding van het be steden van het kapitaal meer en meer in enkele han den komt Gewaarborgd dient, dat deze handen niet lichtvaardig met de volksbelangen omspringen. In den strijd daartegen dient men geen enkel democra tisch element te missen. Het beginsel der dienende liefde moet uitlokken tot democratische politiek. Spr. mengt zich ongaarne in het intieme leven van een politieke partij, doch hij meent dit tot de katholie ken te moeten zeggen: een partij, die de consequen ties van haar beginselen niet aanvaardt, zal ten onder gaan. De heer Ds. Lingbeck van de Gereformeerde Staats partij zegt, dat deze kabinetsformateur zelfs Simson heeft overtroffen in het opgeven van raadselen en dat op hem van toepassing is: in raadselen wandelt de mensch op aarde. Spr. weet niet wat voor een kabi net dit is. Een zakenkabinet? Geen parlementair ka binet? Spr. weet het niet. Men houdt vol dat er nog steeds een rechterzijde is en een rechtsche meerderheid; maar het Kabinet geeft op de vraag of het een rechtsch Kabinet is een antwoord als het orakel van Delphi: het is een „ja- en-neen'-rechtsch Kabinet! Spr. meent, dat de rech terzijde was voortgekomen uit de coalitie der drie bekende partijen. Sinds 11 November 1925 is deze uit eengespat en is er nog slechts een „wijlen der rechter zijde". Eenheid van streven of van beginsel is er toch niet tnsschen Roomschen, Anti-Revolutionnairen en Christelijk-Historischen. In dit verkiezingsmanifest der Christelijk-I-ïistori- sche Unie was van die „rechterzijde' niets te bemer ken en heette het daarentegen dat het protestantsch karakter der Nederlandsche natie gehandhaafd dien de te worden. Blijkbaar vreesde men voor den afval van protestantschc kiezers! In ieder geval is de „een heid tusschen de Roomschen en de Protestantsche par tijen niet groot genoeg om een politieke eenheid te vormen. En spr. vraagt daarom oplossing van de puzzle. Spr. meent dnt een ander kabinet zeer wel moge lijk was geweest. Sociaal- en Vrijzinnig-Democraten wilden alle eischen der katholieken inwilligen. Aan den oever van een snelle vliet zat een weenend meisje neer. Dat meisje was Marchant. (Gelach.) Daar was de oplossing geweest Toch bleef Roomsch samen hokken met de anti-revolutionnairen en christelijk- historischen. De verklaring is: op iedere veiling wordt de hoogste bieder kooper. De christelijk-historischen en anti-revolutionnairon beloven Rome nóg grooter voordeel in combinatie met Rome dan Albarda en Marchant. Immers anders zouden de Roomsche arbei ders op neutralen grondslag zich met de roode ar beiders verbinden.. Maar vooral: de Roomsche partij heeft hooger aspiraties dan indifferentisme en daaruit voortvloeide neutraliteit. Haar verste begeeren strekt zich uit naar wat anders. Het gaat om het ouvris van het Katholiek beginsel op staatkundig ter rein; wat Rome als einddoel voor oogen zweeft is om het oude Nederland terug te brengen aan de voe ten van den Paus. Daartoe heeft Rome een bolwerk gevormd, tot de tanden gewapend. Dit kabinet is rechts onder Roomsche signatuur cn het doet spr. genoegen dat dit zoo duidelijk merk baar is. Uit naam van het Geuzenvolk protesteert spr. tegen een politiek die ons als christelijk wordt aangeprezen, doch die in het Ministerie haar uiterlijke kleur mist. In de volgende zitting was de heer Vliegen namens de S.D.A.P. het eerst aan het woord, die er in de eerste plaats op wees, dat er zoovele wetsontwerpen zijn, die al jaren liggen, en niet worden afgedaan. Konden die niet worden ingetrokken? Voorts wijst spr. op de wijze, waarop de ministers zich dikwijls van vragen van Kamerleden afmaken. Daarna komt spr. tot de vraag: „Wat is de positie van het socialisme in ons land?" Spr. zegt, dat het socialisme de tegenstanders manieren heeft geleerd en het peil der arbeidersklasse heeft doen stijgen. Men erkent nu, dat er onder de socialisten eerlijke menschen zijn. Thans is ongeveer een ieder demo craat. In den verkiezingstijd echter komen de ouder- wetsche geluiden telkens weer te voorschijn en heet het: „het socialisme predikt vrije liefde, ontheiligt het huwelijk en huldigt valsche leuzen. De leiders bestrijden het kapitalisme, maar leven en sterven als kapitalisten," enz. Onze taak, aldus spr., blijft, de arbeiders te orga- niseeren in den strijd tegen het kapitalistische stelsel. In den strijd tegen het kapitalistische stelsel orga- niseeren zich de arbeiders, bij wie zich anderen aan sluiten, buiten de arbeiders-klasse, die de zedelijke veroordeeling van het kapitalisme declen. Spr. beredeneert dat bij de verkiezing de S.D.A.P. niet de nederlaag heeft geleden. Wel was op meer ge rekend. Er kwam niet veel verandering, maar toch schoof alles op in democratische richting. In de ka tholieke partij is het arbeiderselement versterkt, spr. hoopt, dat zij zich haar taak hier zal herinneren, tot dusver waren zij slechts de hulptroepen van hen die de verlossing van het proletariaat tegenhouden. Een eenheid der arbeiders, ^oals in Engeland, is hier nog niet mogelijk. En dat de Labourpartij in Enge land geen socialistische partij is, noemt spr. onjuist. Spr. heeft zoowel MacDonald als Henderson in de kringen der tweede internationale ontmoet en Hen derson is president geweest. De democratische vooruitgang demonstreert spr. ook in den vooruitgang der Vrijz.-Democratcn en den achteruitgang der anti-revolutionnairen en den Vrij heidsbond. Ook spr. wijst op de verschillen op staat kundig gebied der rechtsche partijen en deze partijen durven de verantwoordelijkheid om te regeeren niet meer aan, er bestaat geen eenheid. Dit kabinet be hoort voort te komen uit den volkswil en daarop te steunen en dat is niet het geval. Spr. zegt, dat de arbeidersklasse op hervormings- gebied meer daden wil zien, maar dit kabinet maakt zich van de verkiezingsprogramma's der partijen af. Op belastingebied veroordeelt spr. het kweeken van exhorbitante overschotten en als er belastingverla ging moet komen, schaf dan de rijwielbe lasting af. Nu wordt de suikeraccijns afgeschaft. Toen spr. het indertijd voorstelde, stemde de heele rechter- partij tegen. De indirecte belastingen dienen eSrder te worden verlaagd en dan de directe. Op militair gebied doet de regeering niets, ook niet op koloniaal gebied. Wij zitten in het moeras; er is in de arbeidende klasse stijgende weerzin om zich aan de kapitalistische macht te onderwerpen. Wij weten, dat de aantrekkingskracht van onze beweging de arbeiders los zal maken van hun natuurlijke te genstanders. De heer Colijn, anti-revolutionnair, twijfelt aan de conclusies die men uit den uitslag der verkiezingen trekt. Wanneer men zegt, dat de uitslag in democra tische richting wijst, dan vergeet men, dat democratie niet is een scherp omlijnd begrip en men overschat het onderscheidingsvermogen van de kiezers. Wan neer voorts van de A. R. Partij stemmen overgaan op de Staatkundige Ger. Partij cn op de C. H. Unie, is dat dan een verschuiving in democratische richting? Spr. beredeneert dat de tegenstelling democratisch of niet, niet is te maken, ook niet op het gebied van het bedrijfsleven en ook niet op het gebied der defen sie. Als men een conclusie uit den stembus-uitslag wil trekken, dan is het deze, dat de meerderheid van het Nederlandsche volk zich heeft uitgesproken voor een staatsbeleid in Christelijken zin. Daarom was de aan vaarding door den heer Ruys van de opdracht om een kabinet te vormen, steunende op de rechtsche partijen juist. De a.r. fractie was bereid om de tot standkoming van zulk een kabinet te helpen bevor deren. Een parlementair kabinet was niet mogelijk zonder voorafgaand overleg. Voor de algemeene beginselen moet een parlementair kabinet op de Kamermeer derheid kunnen steunen. Zonder zulk een zekerheid kan het niet regeeren, maar wordt het gestuurd. En het is gebleken dat het niet mogelijk was om tot een parlementair kabinet te komen. Dat was voor de anti-rev. een teleurstelling. En toen kwam de vraag, of een extra-parlementair kabinet mogelijk was. En die vraag is het nu, of dit kabinet dat nu werkelijk is. Elke beschuldiging, dat dit kabinet ge wild is om aan de verantwoordelijkheid te ontkomen, wijst spr. vierkant af. Dit kabinet is extra-parlementair, omdat het zon der overleg tot stand is gekomen. De benoeming van de ministers heeft spr. uit de dagbladen moeten ver nemen. En nu zal men moeten afwachten wat dit kabinet doen zal een spr.'s houding zal er eene zijn van wel willende afwachting. Hij zal dit kabinet steunen int zoover het niet leidt tot verzak in;: van beginselen. Wat het buitenlandsch beleid beireft, is de houding inzake België ook die van spr. De opening der onder handelingen behooren te leiden tot resultaten die dit maal niet door de Kamers mogen worden afgewezen. Buitenlandsche Zaken en Waterstaat zijn het in deze ook eens. Wat de finanticn betreft, zegt spr. dat de tekorten van 1921 en 1923 hebben plaats gemaakt voor over schotten. De groote angstvalligheid voor uitgaven van toen en thans is niet meer noodig. Belastingverho ging is echter voor de volkswelvaart schadelijker dan voorziening in overigens gewenschte uitgaven, het evenwicht in het budget moet gehandhaafd blijven. De regeering moet in deze de leiding houden, haar ja in deze zij ja, maar haar neen, neen. Als er geld is, heeft spr. bepaalde wenschen op het terrein der sociale politiek en het onderwijs, die spr. niet nader aanduidt. Wat bedrijfsorganisatie betreft, waarschuwt spr. tegen d wingendc stappen om van bovenaf een pu bliekrechterlijke bedrijfsorganisatie te scheppen. Voor loopig verbindend verklaring van collectieve con tracten, althans ten aanzien der arbeidsvoorwaarden is voorloopig voldoende. Voorts wenscht spr. werkloosheidsverzekering en herziening der Ouderdoms- en Invaliditeitswet. Deze moet zelfs de voorkeur hebben. Spr. ziet niet in, waar om deze tot 1932 moet worden uitgesteld. Wat de ko loniale politiek betreft, juicht spr. toe dat met de ontvoogding geen verdere voortgang zal worden ge maakt, voordat de bestuursherziening verder is uit gevoerd. De beginselen van dit Kabinet nogmaals bespre kend, zegt de spreker dat het rekening wil houden met de christelijke wereld en levensbeschouwing. Van de mate, waarin de regeering haar toezegging gestand dcet, aldus spr., zal de mate van steun, dien wij aan het kabinet kunnen geven, in ruime mate afhangen. Wij willen het kabinet ook steunen bij an dere maatregelen. Maar het zedelijk en het geestelijke staat hooger bij ons dan het stóffelijke. De overheid heeft in dezen een roeping te vervullen, op eigen ter rein, als onderneemster, maar ook bij de spoorwegen, om opzettelijke inbreuk op de Zondagsrust tegen te gaan. Als het kabinet de christelijke vlag niet alleen hijscht, maar ook zorgt, dat die vlag niet wordt neer gehaald, zal het op don steun der A.-R. kunnen reke nen. De hoer Bierema, liberaal, bespreekt den finan- tieelen toestand. De indruk daarvan kan moeilijk an ders dan gunstig zijn. Wat de raming betreft, oor deelt spr., dat men een jaar achter de feiten aanloopt. Spr. wil rekening houden met het verwacht acrès. Spr. wil hooger bijdrage aan het Wegenfonds, 'lat nu geraamd is op twee millioen. Daardoor komt de rui mere op rengst van de wegenbelasting te goede niet aan de wegenverbetering maar aan de Rijksbe- grooting. Spr. behandelt eveneons de overschotten en becij fert, dat van 19231928 een surplus is gebruikt van 239 millioen per jaar, is dus zegt spr. GO millioen meer belasting betaald dan noodig is. Spr. acht be lastingverlaging noodig. De hooge belastingen en ta rieven zijn een der ernstige oorzaken van de duurte in ons land. Spr. verheugt zich over de verlaging der posttarieven en over de voorgestelde verlaging van de belastingen voor het Leeningsfondr. Een en ander zal een gunstigen invloed hebben op het economisch leven. Het heeft spr. zeer verheugd dat de minister gevolg geeft aan de aanbeveling van het Economisch Volkenbondscomité om den suikeraccijns te verlagen. Ook verlaging van het accijns op geslacht is noo dig. Belastingverlaging in een land als het onze met zijn hooge belastingen is de eerste vereischte voor economisch herstel en volkswelvaart om daardoor in de toekomst te kunnen komen tot een betere behar tiging van cultureele en sociale belangen, welke geens zins steeds van den Staat behoeft uit te gaan. De heer Rutgcrs van Rozenburg, christ-historisch. bepaalt zich eveneens tot de finantiën cn spr. brengt de regeering hulde voor de a.s. belastingverlaging. Spr. vraagt ten behoeve van de ouden van dagen, dat de herziening der Ouderdomswet niet een jaar later in werking zal treden dan de herziening der Invali diteitswet, die 1 Januari 1932 in werking moet tre den. Een verlaging van de vleeschaccijns in plaats van die der verdedigingsbclasting. acht spr. niet mogelijk, omdat wij dan een vermenging krijgen van den ge wonen dienst met den crisisdienst. Spr. hoopt dat de minister zal voortgaan met zijn verstandige en voor zichtige politiek. SCHAGEN, 7 November. 62 Geldekoelen magere f 130310. 68 idem vette'f 250 tot 465. 5 kalfkoelen f 240—310, 112 vaaren f 90—170, 93 graskalvcren f 5090, 34 nuchtere kalveren f 16 28, 381 oevrhouders f 28—36, 7 bokken en geiten f 412, 20 varkens magere f 3250. 53 idem vete per Kg 7881 ct„ 192 biggen f 2029. 6 konijnen, 119 kippen, 44 eenden, 60 K.G. boter f 2.20—2.30. 60 vette schapen f 3850. 36 konijnen 0.752.50, 119 kippen f 0.751.75, 44 eenden f 11.75, haantjes f 0.50 tot 2. 60 K.G. boter f 2.20—2.30. EIERVEILING, SCHAGEN. 7 Nov. Aangevoerd zijn 46 partijen 12781 stuks kipeieren, 15 partijen 878 stuks eendeieren. De prijs liep van kipeieren f 9.3011, kleine t 7.90—8, bruine f 10.80—11.40, eend- eieren f 5.906.50. De veiling duurt voort ALKMAAR. 6 Nov. Chin. kool f,1.60—3. andijvie f 0.50—2.40, boerenkool f 3.60, groene kool f 2.907.50, knolselderle f 4.606.60, per 100 stuks, appelen f 3.607.50, per 100 pond, bieten f 2.10, gele kool f 4.40 per 100 Kg., Chrysanten kleine bloemen per bos 720 cent; CCrysanten groote bloemen per stuk 7 cent; potblocmen 8152 cent per stuk; roode kool f 5, spruiten f 12—27, uien f 4.50—5 20 per 100 Kg., selderie f 3.605 per 100 bos, snijboonen f 26.60—27, wit lof f 1220 per 100 pond, wortelen f 5.208.50 per 100 bos. Barsingerhorn. Notaris J. van dies» Knaap te Wieringerwaard, zal op in het openbaar verkoopen: a. des voormiddags 9 uur, in na te melden gebouw aan den Meeldijk te Barsingerhorn bestaande in Sinus Melkwezgbascule, 9 kaaspersen, 1 karnmachine, 3 kaasbakken van 3600 L„ 2400 L. en 300 L., kaasborden met stellingen, 2 botermouten, 1 trap, 4 pekelbalies, blikkenemmers, 4 schop pen, 3 gasstellen, 1 stormlantaarn, 1 weipomp, zwarsvaten, 1 bascule, kaas- kleeden, schragen, handtrekzaag, kaas- zetters, sintels, kaaskros, theems en Salamanderkachel. En hetgeen verder ten verkoop zal worden aangeboden, en b. des namiddags 1 uur in het Café van den Heer A. KOSSEN aan dc Kreil te Barsingerhorn: met ruime Bergplaats en Pakhuis, vroeger Kaasfabriek „De Kreil", Erf en Grond aan den Meeldijk te Bar singerhorn, kadaster Sectie A No. 551, groot 6 Aren 48 Centiaren. Voorzien van brongas-installatie. Aanvaarding bij de betaling op 1 December 1929 of vroeger. Nadere inlichtingen geven de Heer C. MOSTERT aan de Kreil te Bar singerhorn en genoemde Notaris. BROEK OP LANGENDIJK, 6 Nov. Bloemkool le soort f 1824.80, II f 46.40, Chin. kool f 3.10 per 100 stuks, roode kool f 2.40-5, II f 1.20—1.70, gele kool f 2.806.10, witte kool f 1.10, Deensche witte kool f 1.703.10, uien f 3.403.70, drielingen f 2.20, nep f 4.10—4.90, bieten f 2.30—2.50, peen f 2.40—2.50 per 100 Kg. Totaal aanvoer 1600 stuks 'bloemkool, 26000 Kg. roode kool, 10000 Kg. gele kool, 1200 Kg. witte kool, 15600 Kg. Deensche witte kool, 9000 Kg. uien, 2800 Kg. bieten 10800 Kg. peen, 700 stuks Chin. kool. AMSTERDAM, 6 November. Aardappelen. (Bericht v.d. mak Jac. Knoop). Zeeuw- sche bonten f 2.402.60, id blauwen f 2.602.75, id. bl. eigenheimers f 1.301.90 per H.L.; id juin f 1.50 per 50 Kg., id. eigenheimers f 1.70—1.80, id. blauwe poters f 1.751.80, id. bonte poters f 1.751.80, eigenheimers (IJpolder) f 1.701.80, id blauwe eigenheimers f 1.80 1.90, id. Bevelanders f 1.601.75, Andijker blauwen f 2.10 tot f 2.50, id bonten f 2.50—2.80, Noord-Holl. eigenhei mers f 1.701.80, id. blauwe eigenheimers f 1.801.90, Anna Paulowna Zahd f 2.102.80, id. id. roodstar f 1.70— 1.80, Hillegommer zandaardappelen f 2.102.80, Te3sar- sche zand f 2.102.80, id. roode f 1.701.80, id. drielin gen f 2.10, Drentsche eigenheimers f 33.50, Flakkce- sche eigenheimers f 1.701.80, per H.L., id. juin f 1.50 per 50 Kg., Spuische eigenheimers f 1.701.80, id. bl. eigenheimers f 1.801.90, id. eigenheimers poters f 1.70 tot f 1.80 per H.L. AMSTERDAM, 6 November Vee. Ter markt waren heden aangevoerd: 240 vette kalveren, le kw. 108120 ct., 2e kw. 98106 ct., 3e kw. 8595 ct., per Kg. levend gewicht, 42 nuchtere kalveren f 1421, 400 varkens, vleeschvarkens 90110 Kg. 9697 ct, zware varkens 9596 ct., vette varkens 9485 ct., per Kg. slachtgewicht, NOORDSCHARWOUDE. 6 Nov. Bl. aardappelen f 3, uien f 3.203.80, drielingen f 2 2.20, grove f 3.80, gele nep f 4.50, peen f 2.202.70, kl. peen f 1.60, Deensche witte kool f 1.302.90, roode kool f 2.40—5, witte kool f 1—1.10, gele kool f 3.50—3.80, per 100 Kg., bloemkool f 26.70, Chin. kool f 3.40 per 100 stuk» Totaal aanvoer: 600 Kg. aardappelen, 6500 Kg. uien, 4700 Kg. peen, 14890 Kg. Deensche witte kool, 59200 Kg. roode kool, 28500 Kg. witte kool, 2000 Kg. gele kool, 230 stuks bloemkool, 800 stuks Chin. kool. WARMENHUIZEN, 6 Nov. Roode koofle soort f 2.20—2.80. kale f 1.60—2.30, witte kool le soort f 1—1.10 per 100 Kg., bloemkool le soort f 16.9018.10, 2e soort f 4.20 per 100 stuks. Totaal aanvoer: 22100 Kg. roode kool, 12300 Kg. witte kool, 250 stuks bloemkool. WINKEL, 6 Nov. Appelen f 212, peren f 213, tomaten f 25. kool f 12 per 100 pond, andijvie f 1—2 per 100 stuks. KOOKCURSUS. Wij plaatsten in de courant van 6 Nov. een berichtje over een Kookcursus van den R.K. Vrouwenbond alhier, doch moeten dit even corrigeeren, omdat de cursus gegeven wordt door de Vereeniging voor Landbouw- huishoudonderwij3, die het verzoek van een 12-tal R.K. Dames voor een korten kookcursus welwillend beeft ontvangen en tot uitvoering zal brengen. THUISBEZORGING VAN AAN GE TEE KENDE STUKKEN. De Directeur van het Postkantoor te Schagen brengt ter kennis van belanghebbenden dat met ingang van 16 dezer aangeteekende stukken ten huize van de geadres seerden zullen worden besteld. De aandacht wordt er op gevestigd, dat alléén de geadresseerde persoonlijk bevoegd is het ontvangbewijs te teekenen. Huisgenoo- ten kunen dit niet doen tenzij daartoe bij volmacht ge machtigd. GEMEENTE SCHAGEN. Geboren: Willem, zoon van lede Wlersma en van Hendrika Domper. POLITIE. Verloren: een vulpenhouder; een rijwielplaatje. Gevonden: een rijwielplaatje; een kalf. WINKEL. Woensdagavond Is ten overstaan van den Notaris G. J. van Leersum verkocht: huis, erf en land, ter grootte van 6.42.76 H.A van den heer R. Kuin en gekocht door den heer C. Amels te Winkel voor f 21269.96. GEMEENTE NIEUWE NTEDORP. Ingeschreven gedurende de maand October. Geboren: Lucia Maria, dochter van Anthonic van der Gulk en Catharine Meestera zhedt jaActoETAOIETAOI Gulik en Catharine Meester. Jacobus, zoon van Jacob Smit en Catharine Geertruida Schekkerman. Jacob Jo zef, zoon van Jacob Berkhout en Maria Groen. Jan Wil lem, zoon van Reinder Rougoor en Grietje Spreeuw. Ondertrouwd en Getrouwd: Geene. Overleden: Antje de Wit, oud 38 jaren, dochter va» Anthony de Wit en Maartje Teellng.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 2