Den Inventaris van 'n
Verkooping.
TWEEDE KAMER.
Marktberichten.
Openbare
Dinsdag 12 November 1929,
kaasfabriek
Eene Woning,
Plaatselijk Nieuws.
verhuur drie kamers van je woning aan aen eersten den
besten koelie, die je ziet en neem in de overige kamers
zelf je Intrek. Ze kunnen je dan niets maken, want in
de wet staat, dat wanneer je drie of minder dan drie
kamers verhuurt, je geen hotel houdt en in die kamers
kun je altijd „gasten" ontvangen. Het liep echter anders
af dan de woestijntrapper had gedacht De politie maak-
/te tegen den Arabier toch proces-verbaal op, en deze
verscheen voor den landrechter met een gezicht, alsof
hij zeggen wilde: „Zie mij nou maar eens te grazen te
nemen." Hij produceerde zoo Iets als een officieel con-
tract door den een of anderen advocaat opgesteld, waar
in hij verklaarde drie kamers van zijn woning in
werkelijkheid een verkapt bordeel aan een te goeder
naam en faam bekend staanden koelie te hebben ver
huurd en do rest van het huls bewoonde hij zelf. De man
met-den-tulband werd er echter toch bijgelapt, want de
landrechter redeneerde: „Drie kamers zijn drie kamers
en het gedeelte, dat u bewoont, mijnheer, zal ik voor
een kamer rekenen. In totaal dus: vier kamers. Laten
wij de boete op f 150 vaststellen." De man betaalde on
der luid protest tegen die wetgeving, waarvan hy niets
begreep, maar hij betaalde, en nam zich voor om zich
nooit meer met hotclzaken in te laten. De polltio keek
glunder vanwege de nieuwe trouvaille, die zoo fijn was
ingeslagen.
De algemeene beschouwingen over de Staatsbe-
grooting zijn op het Prinsenhof in Den Haag begon-
non en het spreekt vanzelf dat allerlei politieke over
peinzingen nu in klinkende speechen worden om
gezet.
De rij der sprekers werd geopend door het nieuwe
lid, den heer Floris Vos, den man, die daar, zonder
bij een partij te zijn aangesloten, zijn stem in het
kapittel deed hooren. En nu is het eerste optreden
van dezen ridder van de vrije tol direct geen succes
geweest. Zijn parlementaire onervarenheid bracht
hem er toe bij deze algemeene beschouwingen pun
ten Ier sprake te brengen die buiten de orde vielen.
Deze spreker wees er in zijn betoog op, dat in de
Tweede Kamer een ruimen tijd wordt besteed aan
de besprekingen van de belangen van de arbeiders
klasse en dat ook de kapitalisten niet worden ver
geten, maar de groote middengroep wordt vergeten.
Spr. noemt zich voor vrijhandel en sociale wetten
zullen in hem een voorstander vindon. Hij is niet
tegen de subsidie voor bijzonder onderwijs, maar het
steunen en oprichten van allerlei scholen luk-raak
acht spr. verkeerd. Verder uit de heer Floris Vos
zich voor het instellen van een. politieleger.
Op belastinggebied is spr voor het verhoogen van
het minimum van het onbelastbaar inkomen en in
Jndiö is hij voor de medezeggingschap van de in-
landscho bevolking.
Een afzonderlijk departement van Landbouw wordt
noodig geacht en de voorlichtingsdienst moet ver
beterd.
De tollen moeten natuurlijk opgeruimd en spr. eindigt
met de hoop uit te spreken dat de regeering vele mis
standen zal helpen opruimen.
Toen volgde de heer Knottenbelt, de vertegenwoor
diger van den Vrijheidsbond, die beschouwingen
houdt over het parlementaire stelsel. In de politiek
is een zekere lusteloosheid, die o.m. haar oorzaak
vindt in het feit dat het algemeen kiesrecht niet dat
hoeft gebracht wat men or van heeft verwacht. Daar
door zijn allerlei groepsbelangen behartigd geworden
en niet meer het algemeen volksbelang, liet vertrou-
wen in het parlement moet worden hersteld en dat
kan alleen als do besten der natie aan het politieke
leven deelnemen. Zelfbeperking in het aantal en den
f duur der redevoeringen is noodig en hervorming van
i hét parlementaire stelsel.
Daarna behandelt spreker de verhouding der libe-
rale partij tot do democratie en zegt dat de S.D.A.P.
zich ten onrechte beschouwt als cïe vertegenwoor-
digster der democratie.
De liberale beginselen bevorderen veel meer de de
mocratie dan de sociaal-democratische. De liberale
partij is thans geen regeeringspartij meer en kan
dus niet zelf met sociale hervormingen komen, maar
haar standpunt ton aanzien van de sociale taak van
den staat is niet gewijzigd. De achteruitgang van net
aantal zotels der liberale partij is geenszins een ge-
volg van deze verschuiving in democratische rich-
ting, maar van de vorming van de Middenpartij
voor Stad en Land, wier vertegenwoordiger Floris
Vos is.
Daarna is de rechtsche coalitie aan de beurt, die
nooit anders is geweest dan een belangengemeen
schap. En toen die coalitio mislukte, was het eenige
wat komen kon een extraparlementair kabinet..
Spr. noemt hot onjuist, dat de voorzitter der R.-K.
Staatspartij dit kabinet formeerde. De formateur
heeft thans («n kabinet gevormd, dat er precies uit
ziet als eonig vorig coalitiekabinet. Van het oogen-
blik af, dal een parlementair rechtsch kabinet niet
mogelijk bleek, was er geen enkele reden, een zooge-
genaamd extra-parlementair rechtsch kabinet te
vormen. Dit kabinet is in wezen een parlementair
rechtsch kabinet.
Spr. noemt het absurd dat de rechtsche partijen het
monopolie zouden hebben van een christelijke levens-
en wereldbeschouwing. Het liberalisme heeft onder
zijn aanhangers steeds goede christenen gehad. Ook
onder andere partijen had dus de minister-president
zijn christelijke ministers kunnen vinden. Van <le
daden van dit Kabinet zal spr. laten afhangen of
hij het. zal steunen.
De Vrijzinnig-Democraat, Mr. Merchant, ziet in
den uitslag der verkiezingen een uitspraak der kie
zers voor een scherp democratisch accent in de te
voeren politiek. Spr. betoogt verder dat wij thans te
doen hebben met een zuiver parlementair kabinet
en dat de ministers in zulk een kabinet zijn de last
gevers van bepaalde groepen. En dit kabinet is dan
ook alleen een kabinet der rechterzijde, en de meeste
rechtsche partijen nemen daar tegenover dan ook
geen andere houding aan. En toch willen de recht
sche partijen voor dit kabinet niet de risico
dragen, omdat er niet meer van een coalitie mocht
worden gesproken, omdat anders de heeren Ds. Ling-
hee.k en Ds. Kersten bevoordeeld worden en de chr.-
hist. kiezers kopschuw zouden worden gemaakt.
Maar toch is dit oen rechts ministerie en het afwijzen
der verantwoordelijkheid van de rechtsche partijen
van dit ministerie, is een even ijdel gebaar als het
schermen met hot extra parlementarisme van dit ka
binet.
De drie rechtsche fracties schijnen het te willen
voorstellen alsof een kabinet, waarvan zij de ver
antwoordelijkheid hadden gedragen, er heel anders
zou hebben uitgezien. Maar dit kabinet is inderdaad
uitstekend in zijn soort. Men lotte slechts op zijn
samenstelling: vier R.K., twee A.R. en twee C.H. Als
negende man nani de formateur een ongeorganiseerd
lid der Unio Mystica.
Maar de heeren der rechterzijde, bang, zich te com-
promittecren, zeggen: „Wij kennen deze mannen
niet!" Dit is geen betamelijke houding. De formateur
had heter verdiend. Hij heeft ervan gemaakt, wat er
van te maken was.
Wat de belastingen betreft, zegt Mr. Marchant, dat
het geen indruk meer mankt als deze minister van
Financiën zegt, dat er geen overschot meer is. Er
Wordt jaarlijks te veel belasting geheven en de pro
ductieve uitgaven die de Kamer wil, worden maar af
gewezen.
Het overschot wordt voor schulddelging bestemd.
Geen wonder, dat. do Kamer medezeggingschap wil
in zake de bestemming van het overschot. Men
wenscht do belastingopbrengst niet door den minister
op eigen hand bestemd te zien voor doeleinden, waar
voor de belastingen niet zijn gevoteerd. Spr. bepleit
afschaffing van den vlecschaccijns in plaats van ver
laging van de. vcrdcdigingsbelasting II.
Spr. komt ertegen op, dat men vóór de economische
wapenstilstand tot stand komt, nog gauw een ouder-
handelingstarlel wil invoeren en dat men net sub
sidie voor de burgerwachten gaat verhoogen, terwijl
.door de verlaging daarvan geen enkele burgerwacht is
verdwenen.
Spr. uit zich eveneens voor het vrije ruilverkeer en
critiseert in deze de houding der regeering. Van de
te niet gegaan.
Op spr.'s vragen inzake de ontwapening is geen be
vredigend antwoord gegeven. Ten onrechte wordt
herziening van het bezoldigingsbesluit afgewezen. De
benoeming van den minister van Koloniën is met ver
wondering en teleurstelling ontvangen, wegens zijn
anti-democratische richting.
Omtrent de groote dingen ontbreekt bij de recht
sche partijen eenheid van inzicht. Toch houden de
rechtsche partijen vol, dat zij alleen een kabinet kun
nen formeeren wegens hun gemeenschapsbeginselen
en omdat zij alleen volkspartijen zijn.
Spr. meent, dat de Christelijke normen medebren
gen. dat men zich kant tegen de gruwelen van den
oorlog; maar spr. is een leek.
Vervolgens betoogt spr., dat de leiding van het be
steden van het kapitaal meer en meer in enkele han
den komt Gewaarborgd dient, dat deze handen niet
lichtvaardig met de volksbelangen omspringen. In
den strijd daartegen dient men geen enkel democra
tisch element te missen. Het beginsel der dienende
liefde moet uitlokken tot democratische politiek.
Spr. mengt zich ongaarne in het intieme leven van
een politieke partij, doch hij meent dit tot de katholie
ken te moeten zeggen: een partij, die de consequen
ties van haar beginselen niet aanvaardt, zal ten onder
gaan.
De heer Ds. Lingbeck van de Gereformeerde Staats
partij zegt, dat deze kabinetsformateur zelfs Simson
heeft overtroffen in het opgeven van raadselen en dat
op hem van toepassing is: in raadselen wandelt de
mensch op aarde. Spr. weet niet wat voor een kabi
net dit is. Een zakenkabinet? Geen parlementair ka
binet? Spr. weet het niet.
Men houdt vol dat er nog steeds een rechterzijde
is en een rechtsche meerderheid; maar het Kabinet
geeft op de vraag of het een rechtsch Kabinet is een
antwoord als het orakel van Delphi: het is een „ja-
en-neen'-rechtsch Kabinet! Spr. meent, dat de rech
terzijde was voortgekomen uit de coalitie der drie
bekende partijen. Sinds 11 November 1925 is deze uit
eengespat en is er nog slechts een „wijlen der rechter
zijde". Eenheid van streven of van beginsel is er
toch niet tnsschen Roomschen, Anti-Revolutionnairen
en Christelijk-Historischen.
In dit verkiezingsmanifest der Christelijk-I-ïistori-
sche Unie was van die „rechterzijde' niets te bemer
ken en heette het daarentegen dat het protestantsch
karakter der Nederlandsche natie gehandhaafd dien
de te worden. Blijkbaar vreesde men voor den afval
van protestantschc kiezers! In ieder geval is de „een
heid tusschen de Roomschen en de Protestantsche par
tijen niet groot genoeg om een politieke eenheid te
vormen.
En spr. vraagt daarom oplossing van de puzzle.
Spr. meent dnt een ander kabinet zeer wel moge
lijk was geweest. Sociaal- en Vrijzinnig-Democraten
wilden alle eischen der katholieken inwilligen. Aan
den oever van een snelle vliet zat een weenend
meisje neer. Dat meisje was Marchant. (Gelach.) Daar
was de oplossing geweest Toch bleef Roomsch samen
hokken met de anti-revolutionnairen en christelijk-
historischen. De verklaring is: op iedere veiling wordt
de hoogste bieder kooper. De christelijk-historischen
en anti-revolutionnairon beloven Rome nóg grooter
voordeel in combinatie met Rome dan Albarda en
Marchant. Immers anders zouden de Roomsche arbei
ders op neutralen grondslag zich met de roode ar
beiders verbinden.. Maar vooral: de Roomsche partij
heeft hooger aspiraties dan indifferentisme en daaruit
voortvloeide neutraliteit. Haar verste begeeren
strekt zich uit naar wat anders. Het gaat om het
ouvris van het Katholiek beginsel op staatkundig ter
rein; wat Rome als einddoel voor oogen zweeft is om
het oude Nederland terug te brengen aan de voe
ten van den Paus. Daartoe heeft Rome een bolwerk
gevormd, tot de tanden gewapend.
Dit kabinet is rechts onder Roomsche signatuur cn
het doet spr. genoegen dat dit zoo duidelijk merk
baar is. Uit naam van het Geuzenvolk protesteert
spr. tegen een politiek die ons als christelijk wordt
aangeprezen, doch die in het Ministerie haar uiterlijke
kleur mist.
In de volgende zitting was de heer Vliegen namens
de S.D.A.P. het eerst aan het woord, die er in de
eerste plaats op wees, dat er zoovele wetsontwerpen
zijn, die al jaren liggen, en niet worden afgedaan.
Konden die niet worden ingetrokken? Voorts wijst
spr. op de wijze, waarop de ministers zich dikwijls
van vragen van Kamerleden afmaken.
Daarna komt spr. tot de vraag: „Wat is de positie
van het socialisme in ons land?" Spr. zegt, dat het
socialisme de tegenstanders manieren heeft geleerd
en het peil der arbeidersklasse heeft doen stijgen.
Men erkent nu, dat er onder de socialisten eerlijke
menschen zijn. Thans is ongeveer een ieder demo
craat. In den verkiezingstijd echter komen de ouder-
wetsche geluiden telkens weer te voorschijn en heet
het: „het socialisme predikt vrije liefde, ontheiligt
het huwelijk en huldigt valsche leuzen. De leiders
bestrijden het kapitalisme, maar leven en sterven als
kapitalisten," enz.
Onze taak, aldus spr., blijft, de arbeiders te orga-
niseeren in den strijd tegen het kapitalistische
stelsel.
In den strijd tegen het kapitalistische stelsel orga-
niseeren zich de arbeiders, bij wie zich anderen aan
sluiten, buiten de arbeiders-klasse, die de zedelijke
veroordeeling van het kapitalisme declen.
Spr. beredeneert dat bij de verkiezing de S.D.A.P.
niet de nederlaag heeft geleden. Wel was op meer ge
rekend. Er kwam niet veel verandering, maar toch
schoof alles op in democratische richting. In de ka
tholieke partij is het arbeiderselement versterkt, spr.
hoopt, dat zij zich haar taak hier zal herinneren, tot
dusver waren zij slechts de hulptroepen van hen die
de verlossing van het proletariaat tegenhouden. Een
eenheid der arbeiders, ^oals in Engeland, is hier
nog niet mogelijk. En dat de Labourpartij in Enge
land geen socialistische partij is, noemt spr. onjuist.
Spr. heeft zoowel MacDonald als Henderson in de
kringen der tweede internationale ontmoet en Hen
derson is president geweest.
De democratische vooruitgang demonstreert spr.
ook in den vooruitgang der Vrijz.-Democratcn en den
achteruitgang der anti-revolutionnairen en den Vrij
heidsbond. Ook spr. wijst op de verschillen op staat
kundig gebied der rechtsche partijen en deze partijen
durven de verantwoordelijkheid om te regeeren niet
meer aan, er bestaat geen eenheid. Dit kabinet be
hoort voort te komen uit den volkswil en daarop te
steunen en dat is niet het geval.
Spr. zegt, dat de arbeidersklasse op hervormings-
gebied meer daden wil zien, maar dit kabinet maakt
zich van de verkiezingsprogramma's der partijen af.
Op belastingebied veroordeelt spr. het kweeken van
exhorbitante overschotten en als er belastingverla
ging moet komen, schaf dan de rijwielbe
lasting af. Nu wordt de suikeraccijns afgeschaft. Toen
spr. het indertijd voorstelde, stemde de heele rechter-
partij tegen. De indirecte belastingen dienen eSrder te
worden verlaagd en dan de directe.
Op militair gebied doet de regeering niets, ook
niet op koloniaal gebied. Wij zitten in het moeras; er
is in de arbeidende klasse stijgende weerzin om zich
aan de kapitalistische macht te onderwerpen. Wij
weten, dat de aantrekkingskracht van onze beweging
de arbeiders los zal maken van hun natuurlijke te
genstanders.
De heer Colijn, anti-revolutionnair, twijfelt aan de
conclusies die men uit den uitslag der verkiezingen
trekt. Wanneer men zegt, dat de uitslag in democra
tische richting wijst, dan vergeet men, dat democratie
niet is een scherp omlijnd begrip en men overschat
het onderscheidingsvermogen van de kiezers. Wan
neer voorts van de A. R. Partij stemmen overgaan op
de Staatkundige Ger. Partij cn op de C. H. Unie, is
dat dan een verschuiving in democratische richting?
Spr. beredeneert dat de tegenstelling democratisch
of niet, niet is te maken, ook niet op het gebied van
het bedrijfsleven en ook niet op het gebied der defen
sie.
Als men een conclusie uit den stembus-uitslag wil
trekken, dan is het deze, dat de meerderheid van het
Nederlandsche volk zich heeft uitgesproken voor een
staatsbeleid in Christelijken zin. Daarom was de aan
vaarding door den heer Ruys van de opdracht om
een kabinet te vormen, steunende op de rechtsche
partijen juist. De a.r. fractie was bereid om de tot
standkoming van zulk een kabinet te helpen bevor
deren.
Een parlementair kabinet was niet mogelijk zonder
voorafgaand overleg. Voor de algemeene beginselen
moet een parlementair kabinet op de Kamermeer
derheid kunnen steunen. Zonder zulk een zekerheid
kan het niet regeeren, maar wordt het gestuurd.
En het is gebleken dat het niet mogelijk was om
tot een parlementair kabinet te komen. Dat was voor
de anti-rev. een teleurstelling. En toen kwam de
vraag, of een extra-parlementair kabinet mogelijk
was. En die vraag is het nu, of dit kabinet dat nu
werkelijk is. Elke beschuldiging, dat dit kabinet ge
wild is om aan de verantwoordelijkheid te ontkomen,
wijst spr. vierkant af.
Dit kabinet is extra-parlementair, omdat het zon
der overleg tot stand is gekomen. De benoeming van
de ministers heeft spr. uit de dagbladen moeten ver
nemen.
En nu zal men moeten afwachten wat dit kabinet
doen zal een spr.'s houding zal er eene zijn van wel
willende afwachting. Hij zal dit kabinet steunen int
zoover het niet leidt tot verzak in;: van beginselen.
Wat het buitenlandsch beleid beireft, is de houding
inzake België ook die van spr. De opening der onder
handelingen behooren te leiden tot resultaten die dit
maal niet door de Kamers mogen worden afgewezen.
Buitenlandsche Zaken en Waterstaat zijn het in deze
ook eens.
Wat de finanticn betreft, zegt spr. dat de tekorten
van 1921 en 1923 hebben plaats gemaakt voor over
schotten. De groote angstvalligheid voor uitgaven van
toen en thans is niet meer noodig. Belastingverho
ging is echter voor de volkswelvaart schadelijker dan
voorziening in overigens gewenschte uitgaven, het
evenwicht in het budget moet gehandhaafd blijven.
De regeering moet in deze de leiding houden, haar
ja in deze zij ja, maar haar neen, neen. Als er
geld is, heeft spr. bepaalde wenschen op het terrein
der sociale politiek en het onderwijs, die spr. niet
nader aanduidt.
Wat bedrijfsorganisatie betreft, waarschuwt spr.
tegen d wingendc stappen om van bovenaf een pu
bliekrechterlijke bedrijfsorganisatie te scheppen. Voor
loopig verbindend verklaring van collectieve con
tracten, althans ten aanzien der arbeidsvoorwaarden
is voorloopig voldoende.
Voorts wenscht spr. werkloosheidsverzekering en
herziening der Ouderdoms- en Invaliditeitswet. Deze
moet zelfs de voorkeur hebben. Spr. ziet niet in, waar
om deze tot 1932 moet worden uitgesteld. Wat de ko
loniale politiek betreft, juicht spr. toe dat met de
ontvoogding geen verdere voortgang zal worden ge
maakt, voordat de bestuursherziening verder is uit
gevoerd.
De beginselen van dit Kabinet nogmaals bespre
kend, zegt de spreker dat het rekening wil houden
met de christelijke wereld en levensbeschouwing.
Van de mate, waarin de regeering haar toezegging
gestand dcet, aldus spr., zal de mate van steun, dien
wij aan het kabinet kunnen geven, in ruime mate
afhangen. Wij willen het kabinet ook steunen bij an
dere maatregelen. Maar het zedelijk en het geestelijke
staat hooger bij ons dan het stóffelijke. De overheid
heeft in dezen een roeping te vervullen, op eigen ter
rein, als onderneemster, maar ook bij de spoorwegen,
om opzettelijke inbreuk op de Zondagsrust tegen te
gaan.
Als het kabinet de christelijke vlag niet alleen
hijscht, maar ook zorgt, dat die vlag niet wordt neer
gehaald, zal het op don steun der A.-R. kunnen reke
nen.
De hoer Bierema, liberaal, bespreekt den finan-
tieelen toestand. De indruk daarvan kan moeilijk an
ders dan gunstig zijn. Wat de raming betreft, oor
deelt spr., dat men een jaar achter de feiten aanloopt.
Spr. wil rekening houden met het verwacht acrès.
Spr. wil hooger bijdrage aan het Wegenfonds, 'lat nu
geraamd is op twee millioen. Daardoor komt de rui
mere op rengst van de wegenbelasting te goede
niet aan de wegenverbetering maar aan de Rijksbe-
grooting.
Spr. behandelt eveneons de overschotten en becij
fert, dat van 19231928 een surplus is gebruikt van
239 millioen per jaar, is dus zegt spr. GO millioen
meer belasting betaald dan noodig is. Spr. acht be
lastingverlaging noodig. De hooge belastingen en ta
rieven zijn een der ernstige oorzaken van de duurte
in ons land. Spr. verheugt zich over de verlaging der
posttarieven en over de voorgestelde verlaging van de
belastingen voor het Leeningsfondr. Een en ander
zal een gunstigen invloed hebben op het economisch
leven. Het heeft spr. zeer verheugd dat de minister
gevolg geeft aan de aanbeveling van het Economisch
Volkenbondscomité om den suikeraccijns te verlagen.
Ook verlaging van het accijns op geslacht is noo
dig.
Belastingverlaging in een land als het onze met
zijn hooge belastingen is de eerste vereischte voor
economisch herstel en volkswelvaart om daardoor in
de toekomst te kunnen komen tot een betere behar
tiging van cultureele en sociale belangen, welke geens
zins steeds van den Staat behoeft uit te gaan.
De heer Rutgcrs van Rozenburg, christ-historisch.
bepaalt zich eveneens tot de finantiën cn spr. brengt
de regeering hulde voor de a.s. belastingverlaging.
Spr. vraagt ten behoeve van de ouden van dagen, dat
de herziening der Ouderdomswet niet een jaar later
in werking zal treden dan de herziening der Invali
diteitswet, die 1 Januari 1932 in werking moet tre
den.
Een verlaging van de vleeschaccijns in plaats van
die der verdedigingsbclasting. acht spr. niet mogelijk,
omdat wij dan een vermenging krijgen van den ge
wonen dienst met den crisisdienst. Spr. hoopt dat de
minister zal voortgaan met zijn verstandige en voor
zichtige politiek.
SCHAGEN, 7 November.
62 Geldekoelen magere f 130310. 68 idem vette'f 250
tot 465. 5 kalfkoelen f 240—310, 112 vaaren f 90—170,
93 graskalvcren f 5090, 34 nuchtere kalveren f 16
28, 381 oevrhouders f 28—36, 7 bokken en geiten f 412,
20 varkens magere f 3250. 53 idem vete per Kg 7881
ct„ 192 biggen f 2029. 6 konijnen, 119 kippen, 44
eenden, 60 K.G. boter f 2.20—2.30.
60 vette schapen f 3850. 36 konijnen 0.752.50, 119
kippen f 0.751.75, 44 eenden f 11.75, haantjes f 0.50
tot 2. 60 K.G. boter f 2.20—2.30.
EIERVEILING, SCHAGEN. 7 Nov.
Aangevoerd zijn 46 partijen 12781 stuks kipeieren, 15
partijen 878 stuks eendeieren. De prijs liep van kipeieren
f 9.3011, kleine t 7.90—8, bruine f 10.80—11.40, eend-
eieren f 5.906.50.
De veiling duurt voort
ALKMAAR. 6 Nov.
Chin. kool f,1.60—3. andijvie f 0.50—2.40, boerenkool
f 3.60, groene kool f 2.907.50, knolselderle f 4.606.60,
per 100 stuks, appelen f 3.607.50, per 100 pond, bieten
f 2.10, gele kool f 4.40 per 100 Kg., Chrysanten kleine
bloemen per bos 720 cent; CCrysanten groote bloemen
per stuk 7 cent; potblocmen 8152 cent per stuk; roode
kool f 5, spruiten f 12—27, uien f 4.50—5 20 per 100 Kg.,
selderie f 3.605 per 100 bos, snijboonen f 26.60—27, wit
lof f 1220 per 100 pond, wortelen f 5.208.50 per 100
bos.
Barsingerhorn.
Notaris J. van dies» Knaap
te Wieringerwaard, zal op
in het openbaar verkoopen:
a. des voormiddags 9 uur, in na te
melden gebouw aan den Meeldijk te
Barsingerhorn
bestaande in
Sinus Melkwezgbascule, 9 kaaspersen,
1 karnmachine, 3 kaasbakken van 3600
L„ 2400 L. en 300 L., kaasborden met
stellingen, 2 botermouten, 1 trap, 4
pekelbalies, blikkenemmers, 4 schop
pen, 3 gasstellen, 1 stormlantaarn, 1
weipomp, zwarsvaten, 1 bascule, kaas-
kleeden, schragen, handtrekzaag, kaas-
zetters, sintels, kaaskros, theems en
Salamanderkachel.
En hetgeen verder ten verkoop zal
worden aangeboden,
en b. des namiddags 1 uur in het
Café van den Heer A. KOSSEN aan
dc Kreil te Barsingerhorn:
met ruime Bergplaats en Pakhuis,
vroeger Kaasfabriek „De Kreil", Erf
en Grond aan den Meeldijk te Bar
singerhorn, kadaster Sectie A No. 551,
groot 6 Aren 48 Centiaren.
Voorzien van brongas-installatie.
Aanvaarding bij de betaling op 1
December 1929 of vroeger.
Nadere inlichtingen geven de Heer
C. MOSTERT aan de Kreil te Bar
singerhorn en genoemde Notaris.
BROEK OP LANGENDIJK, 6 Nov.
Bloemkool le soort f 1824.80, II f 46.40, Chin. kool
f 3.10 per 100 stuks, roode kool f 2.40-5, II f 1.20—1.70,
gele kool f 2.806.10, witte kool f 1.10, Deensche witte
kool f 1.703.10, uien f 3.403.70, drielingen f 2.20, nep
f 4.10—4.90, bieten f 2.30—2.50, peen f 2.40—2.50 per 100
Kg. Totaal aanvoer 1600 stuks 'bloemkool, 26000 Kg.
roode kool, 10000 Kg. gele kool, 1200 Kg. witte kool, 15600
Kg. Deensche witte kool, 9000 Kg. uien, 2800 Kg. bieten
10800 Kg. peen, 700 stuks Chin. kool.
AMSTERDAM, 6 November.
Aardappelen. (Bericht v.d. mak Jac. Knoop). Zeeuw-
sche bonten f 2.402.60, id blauwen f 2.602.75, id. bl.
eigenheimers f 1.301.90 per H.L.; id juin f 1.50 per
50 Kg., id. eigenheimers f 1.70—1.80, id. blauwe poters
f 1.751.80, id. bonte poters f 1.751.80, eigenheimers
(IJpolder) f 1.701.80, id blauwe eigenheimers f 1.80
1.90, id. Bevelanders f 1.601.75, Andijker blauwen f 2.10
tot f 2.50, id bonten f 2.50—2.80, Noord-Holl. eigenhei
mers f 1.701.80, id. blauwe eigenheimers f 1.801.90,
Anna Paulowna Zahd f 2.102.80, id. id. roodstar f 1.70—
1.80, Hillegommer zandaardappelen f 2.102.80, Te3sar-
sche zand f 2.102.80, id. roode f 1.701.80, id. drielin
gen f 2.10, Drentsche eigenheimers f 33.50, Flakkce-
sche eigenheimers f 1.701.80, per H.L., id. juin f 1.50
per 50 Kg., Spuische eigenheimers f 1.701.80, id. bl.
eigenheimers f 1.801.90, id. eigenheimers poters f 1.70
tot f 1.80 per H.L.
AMSTERDAM, 6 November
Vee. Ter markt waren heden aangevoerd: 240 vette
kalveren, le kw. 108120 ct., 2e kw. 98106 ct., 3e kw.
8595 ct., per Kg. levend gewicht, 42 nuchtere kalveren
f 1421, 400 varkens, vleeschvarkens 90110 Kg. 9697
ct, zware varkens 9596 ct., vette varkens 9485 ct.,
per Kg. slachtgewicht,
NOORDSCHARWOUDE. 6 Nov.
Bl. aardappelen f 3, uien f 3.203.80, drielingen f 2
2.20, grove f 3.80, gele nep f 4.50, peen f 2.202.70, kl.
peen f 1.60, Deensche witte kool f 1.302.90, roode kool
f 2.40—5, witte kool f 1—1.10, gele kool f 3.50—3.80, per
100 Kg., bloemkool f 26.70, Chin. kool f 3.40 per 100 stuk»
Totaal aanvoer: 600 Kg. aardappelen, 6500 Kg. uien,
4700 Kg. peen, 14890 Kg. Deensche witte kool, 59200 Kg.
roode kool, 28500 Kg. witte kool, 2000 Kg. gele kool,
230 stuks bloemkool, 800 stuks Chin. kool.
WARMENHUIZEN, 6 Nov.
Roode koofle soort f 2.20—2.80. kale f 1.60—2.30, witte
kool le soort f 1—1.10 per 100 Kg., bloemkool le soort
f 16.9018.10, 2e soort f 4.20 per 100 stuks.
Totaal aanvoer: 22100 Kg. roode kool, 12300 Kg. witte
kool, 250 stuks bloemkool.
WINKEL, 6 Nov.
Appelen f 212, peren f 213, tomaten f 25. kool
f 12 per 100 pond, andijvie f 1—2 per 100 stuks.
KOOKCURSUS.
Wij plaatsten in de courant van 6 Nov. een berichtje
over een Kookcursus van den R.K. Vrouwenbond alhier,
doch moeten dit even corrigeeren, omdat de cursus
gegeven wordt door de Vereeniging voor Landbouw-
huishoudonderwij3, die het verzoek van een 12-tal R.K.
Dames voor een korten kookcursus welwillend beeft
ontvangen en tot uitvoering zal brengen.
THUISBEZORGING VAN AAN GE TEE KENDE
STUKKEN.
De Directeur van het Postkantoor te Schagen brengt
ter kennis van belanghebbenden dat met ingang van 16
dezer aangeteekende stukken ten huize van de geadres
seerden zullen worden besteld. De aandacht wordt er
op gevestigd, dat alléén de geadresseerde persoonlijk
bevoegd is het ontvangbewijs te teekenen. Huisgenoo-
ten kunen dit niet doen tenzij daartoe bij volmacht ge
machtigd.
GEMEENTE SCHAGEN.
Geboren: Willem, zoon van lede Wlersma en van
Hendrika Domper.
POLITIE.
Verloren: een vulpenhouder; een rijwielplaatje.
Gevonden: een rijwielplaatje; een kalf.
WINKEL.
Woensdagavond Is ten overstaan van den Notaris G.
J. van Leersum verkocht: huis, erf en land, ter grootte
van 6.42.76 H.A van den heer R. Kuin en gekocht door
den heer C. Amels te Winkel voor f 21269.96.
GEMEENTE NIEUWE NTEDORP.
Ingeschreven gedurende de maand October.
Geboren: Lucia Maria, dochter van Anthonic van der
Gulk en Catharine Meestera zhedt jaActoETAOIETAOI
Gulik en Catharine Meester. Jacobus, zoon van Jacob
Smit en Catharine Geertruida Schekkerman. Jacob Jo
zef, zoon van Jacob Berkhout en Maria Groen. Jan Wil
lem, zoon van Reinder Rougoor en Grietje Spreeuw.
Ondertrouwd en Getrouwd: Geene.
Overleden: Antje de Wit, oud 38 jaren, dochter va»
Anthony de Wit en Maartje Teellng.