ZIJPE. WIERINGERWAARD. ANNA PAULOWNA. BARSSNGERHORN. WARMENHUIZEN. TEGEN TARIEFMUREN. VERKEERSONGELUKKEN. WEERINGEN. Gemengd Nieuws. Duitsch vliegtuig neergestort De vulkanische uitbarsting op Guatemala. Twee gruwelijke drama's in België. Reusachtige brand te Berlijn. Op zoek naar een verzonken schat Binnenlandsch Nieuws. Ernstige aanvaring bij Rotterdam. ZUIDSCHARWOIJDE. Alhier wordt een cursus in „Eerste Hulp bij Onge lukken" gegeven, in het lokaal van den heer Schoen maker j NOORDSCHARWOUDE. Naar wij vernemen, worden alhier pogingen aange wend, om de repetities van de Symphcnie „Sempre Cres cendo", welke eenigen tijd gestaakt werden wegens gebrek aan belangstelling, weer op den zelfden voet voort te doen zetten. Dit kan niet anders dan toegejuicht worden, daar deze vereeniging zeker recht van bestaan heeft. ZUIDSCHARWOIJDE. Van bevriende zijde vernamen we, dat het Fanfare corps „Kunst na Arbeid" in intlemen kring zijn 35- jarig jubileum heeft gevierd. Woensdagmorgen werd in het lokaal van den heer G. Fijma ten overstaan van Notaris de Lange te Alkmaar publiek gepresenteerd, een boerenwoning met ierkelder benevens drie perceelen weiland nabij de Pettenerkluft, tezamen groot 6.47.88 eigendom van den heer A. de Leeuw. Het huis werd in bod gebracht door den heer Fijma op f 1340, en werd niet gemijnd. De drie perceelen weiland tezamen groot 6.40.70 H.A. werden in bod ge bracht op f 10850.04 en bij combinatie op f 140 daarbo- ver afgemijnd door den heer H. S. Eriks van Petten, al zoo f 10990.04. Nader vernemen wU dat de heer Eriks gekocht heeft voor den heer Rijs te Pettenerkluft To tale opbrengst van huis en land f 12330.04. OUDESLUIS. Naar wjj vernemen, zal op 1 Dec. in café Bulsman op treden de alom bekende Kees Pruis en zijn gezelschap. Gezien de gunstige reputatie die hiervan uitgaat, be looft dit een genotvolle avond te worden. Nadere bizon- derheden zullen nog per advertentie bekend gemaakt worden. De melkprijzen zijn alhier weer met 1 cent per L. ver hoogd en gesteld op 14 cent Ieder verstandig rooker Heeft G0MARUS in z'n kokerl Sigaren Seriemerk van 5-20 ets. Vergadering van den gemeenteraad, op Zaterdag den 9 Nov. a.s., des namiddags ten twee uur. Agenda: 1. Notulen; 2. Mededeelingen en Ingekomen stukken; 3. Praeadvles nopens voorstellen van den heer P. Kaan Inzake de Zeegras-exploitatie; 4. Praeadvles nopens een voorstel van den heer D. Oden tot verdeeling der winst, gevallen op den verkoop der zeegrasoogst 1929 onder de maaiers; 5. Voordracht tot wijziging van het Raadsbesluit in zake subsidieering van het centraal ziekenhuis te Alkmaar; 6. Voordracht tot het aanbrengen eener klinkerbestra ting in een gedeelte van de Elft; 7. Voordracht inzake verlenging van de pacht der wier waarden in de Zuiderzee; 8. Vaststelling le suppl. begrooting dienst 1929; 9. Vaststelling begrooting der Zeegras-expl. dienst 1029—1930; 10. Vaststelling gemeente-begrooting dienst 1930. Het nieuwbenoemd hoofd aan school I te Klelnesluis de heer G. 't Hart, zal 1 Januari 1930 in functie treden en dienzelfden datum zal het tegenwoordig hoofd dier school, de heer A. Kramer, zijn werkkring in Den Hel der aanvaarden. Naar we vernemen is aan A. A. Schouten aannemer, opgedragen den bouw van een Lunchroom met twee woningen aan den Zwarteweg hoek Meerweg, voor reke ning van den heer L. Raven. BREEZAND. Dinsdagavond, toen de heer D. H. van een verjaars- feestje bij zijn zwager G. B. Sr. kwam, moest hij, dicht by zijn huis in den Verl. Kleiweg, met zyn auto die van G. B Jr. passeeren. De laatste t^jneprde zijn lichten en toen de heer H. dit ook wilde doen, reed hij te water. Bestuurder en vrouw en dochtertje kwamen met den schrik vry, terwijl de auto, die den volgenden morgen op het droge werd gehaald, licht beschadigd was. De heer J. L. H. J. Westenberg, onderwijzer aan de O.L.-school alhier, heeft tegen 1 Januari 1930 als zoo danig ontslag gevraagd wegens zijn benoeming bij het Openbaar Lager Onderwys te Den Helder. Aan den dienstplichtige A. Schenk der lichting 1929 uit deze gemeente is uitstel van eerste oefening ver- leend tot Mei 1930. In verband met zijne benoeming tot onderwyzer aan de o. 1. school no. 7 te Den Helder, heeft onze plaatsge noot de heer J. L. H. J. Westenberg tegen 1 Januari a.s. ontslag gevraagd als zoodanig aan de school alhier. KOLHORN. De heer W. J. Blaauboer, onderwijzer alhier, is op de voordracht geplaatst als no. 1 en no. 2 respectievelijk voor school 12 en school 9 Openbaar onderwijs te Zaan dam. Zondag 3 November gaf de Bioscoopondernemer A. van Loenen bij den heer Mosch een voorstelling voor een stampvolle zaal, met de boeiende film „De Redder uit den Nood", die met groote tevredenheid werd gevolgd HET JUISTE ADRES. (Gutierrez.) Jan: Wanr ga je naar toe? Kees: Weet ik veui! Vraag het hem: Ons bestaan is niet meer afhankelijk van het klei ne plekje grond, waarop we leven en ook niet van het land, dat we ons vaderland noemen. Heel de wereld is ons schatplichtig cn we aan vaarden dat als de natuurlijkste zaak van de we reld. Het graan, waarvan ons brood wordt gebakken, komt gedeeltelijk uit Amerika of een anderen uit hoek der aarde. Indië levert ons thee en rij3t, Bra zilië koffie, Australië wol, Afrika boter al is het dan maar nagemaakte enz. enz. Het wereldverkeer, de wereldhandel verzorgt dit alles en als er storing komt, zooals tijdens den oor log van 1914—1918 merken we pas, hoe nauw ons lot aan dat van andere landen en volken is verbonden. Alles moet er op gezet worden, zou men zoggen, om het onderling verband te versterken en te ver beteren, opdat onze Moeder-Aarde een zoo goed mo gelijke woonplaats worde voor al haar menschen- kinderen. Toch is de praktijk nog anders! Wat we in het klein om ons heen zien, is ook het beeld der wereld. Weinig samenwerking en veel strijd. Plet is vechten om de vetste kluif en om hot beste plekje in de zon. Eerst kom ik; dan nog eens ik en de rest? Wel, die kale de duivel! Het is wat hard gezegd, en vloekt met wat we ge leerd hebben over naastenliefde en andere schoone deugden. Inderdaad, maar ligt de fout bij ons, die het uitspreken, of bij ons allen, die met voeten en el lebogen ons een weg trachten te banen naar een uit verkoren plekje, dat geen plaats biedt voor ieder een? We voelen en weten ons afhankelijk van elkander heel de wereld over, en niettemin kost het ontzet- tonde moeite om den weg tot samenwerking te vin den. In anderen menschen of volken zien we geen medewerkers, doch concurrenten en vijanden en we maken ons gereed om elkander desnoods te vernietigen. In onze kleine omgeving mogen we moord en dood slag niet langer als middel gebruiken om ons doel te bereiken. Dat is wel vroeger zoo geweest, doch nu een overwonnen standpunt, üp grootere schaal, niet tusschen individuen, maar wel tusschen volken, geldt het nog ten volle en milliarden schats zijn er jaarlijks mee gemoeid om ons gereed te kunnen hou den voor elkanders vernietiging. Intusschen willen we het daarover nu niet heb ben. Er is nog een ander middel om het zich zelf en elkaar moeilijk te maken. Moord cn doodslag komt er niet bij te pas, doch het belet ons wel wereldbur gers te worden. We bedoelen het optrekken, in stand houden en hooger maken van tarielmuren. Ieder volk, het eene erger dan het andere, sluit zich in. Het doet of het zich zelf genoeg is en an dere niet noodig heeft. Zoo afhankelijk als we van elkaar zijn, maken we het onderling verkeer niet zoo gemakkelijk mogelijk, doch leggen het allerlei hinderpalen in den weg. De grenzen worden goed bewaakt en formaliteiten en geld is er noodig om ze te passeeren. Dat maakt net leven lastiger en duurder en alsof dat juist het doel ware, probeeren sommigen die muren nog te ver sterken en te verhoogen. Wij maken het andere volken lastig om wat zij te veel hebben, aan ons kwijt te worden. Omgekeerd precies hetzelfde. De prijzen gaan omhoog en we be talen het zelf. Misschien profiteeren er soms de pro ducenten van, doch tegenover deze weinigen, staan dan in elk geval de duizenden consumenten, aan wie de rekening wordt gepresenteerd. Invoerrechten werken als belasting en wel als be lasting van de slechtste soort, omdat ze met nie- mands draagkracht rekening houden en. het ergst treffen de groote gezinnen. Laat ons een voorbeeld nemen. Er worden wollen stoffen ingevoerd en over de grens kost een zekere hoeveelheid f 100. Het onkele passeeren, van de grens brengt den prijs op f 108, in dien er 8 invoerrechten worden geheven. Met dezen prijs houdt natuurlijk do binnenland- sche fabrikant rekening. Moest hij anders concur- reeren op den grondslag van f 100, nu kan hij tot bij de f 108 gaan. Hij haalt er uit wat mogelijk is en de binnenlandsche gebruiker, de landgenoot betaalt den verhoogden prijs. Gedeeltelijk komt die in de schat kist en gedeeltelijk in de brandkast van den land genoot-fabrikant. Wie de meeste wollen stof moet gebruiken en dat is natuurlijk het groote gezin draagt het meeste bij in die extra-heffing, die het le ven duurder en lastiger maakt. Gelukkig rijst er tegen dit dwaze systeem verzet. In Genève wordt er druk over gesproken en doet men pogingen, om het kwaad te stuiten. Men wil het bs- vriezingssysteem toepassen en van de verschillende landen de belofte vragen, om de bestaande tariefmu ren niet te verhoogen en zeker geen nieuwe op te trekken. In een volgend nummer komen we hierop nog even terug. ZES DOODEN. Geen Nederlanders onder de slachtolfers. Reuter meldde gisteren uit Londen: Het Duitsche vliegtuig G 24, dat vanochtend om 9 u. 41 uit Croydon vertrok, is brandend omlaag ge stort bij Mardin in Kent Er zijn zes dooden. Een nader bericht meldt: Het vliegtuig heeft Croydon hedenmorgen 9.44 ver laten, om via Amsterdam naar Berlijn te vertrekken met vier passagiers en een equipage van vier perso nen aan boord. Men gelooft dat slechts een passagier er het leven heeft afgebracht. Het vliegtuig, dat neerstortte, is een driemotorige Junkers van den geregeldcn dienst. Het toestel zou te Amsterdam om 13.20 uur starten naar Berlijn. Reuter meldt, dat de passagierslijst van de Junkers geen Nederlandsche namen bevatte. Tcgsn een heuvel gevlogen. Het ongeluk met dc G 2i is waarschijnlijk ontstaan doordat het vliegtuig te laag vloog. Wiersma, de Ne derlandsche K.L.M.-piloot, die even later was ver trokken, hoeft medegedeeld, dat hij direct boven de lage bewolking was geklommen, wetende, dat hij aan de andere zijde van het Kanaal zeer goed weer zou treffen. De Junkers-machine is vermoedelijk onder de wol ken gebleven. Men neemt aan, dat zij boven den spoorweg heeft gevlogen, welke een weinig ten zui den van Croydon in een vallei loopt. Deze spoorweg verdwijnt echter tusschen Godstonc (Surrey) en Mar den Park (Kent) in een tunnel en daar is het ook voor de vliegers noodzakelijk boven een heuvelrug uit te stijgen. Het ten gevolge van den mist te laat opmer ken van het begin van deze tunnel kan zeer wel dc oorzaak van het ongeval zijn gcwcesL Op het laatste moment stijgend, zou de Junkers dan vermoedelijk te gen een boom zijn terecht gekomen, waarna zij neer stortte en in brand vloog. De Lufthansa te Amsterdam deelt mede, dat het ongoluk inderdaad aan slecht zicht is te wijten. De machine kwam met een vleugel in aanraking met een heuvel en geraakte daarna in brand. Twe# overlevenden. Reuter seint: Gemeld wordt, dat een der overlevende passagiers is Prins Ernst zu Schaumburg—Lippc, die eenige dagen voor zaken te Londen heeft vertoefd voor de firma Benz-Mercedes. Hij heeft ernstige brandwonden en is, hoewel bewusteloos na de red ding, thans tot bewustzijn gekomen. Ilij is naar het huis van dr. Greig vervoerd, dat zich in do nabijheid bevond. Nog wordt gemeld, dat ook lt. Comm. Glen- kidstone (marineofficier) de ramp heeft overleefd, zoodat er zes dooden zijn te betreuren. De namen dor dooden. Bij het vliegongeluk kwamen om het leven de eer ste bestuurder ltodschinka, Ulrich, mecanicien en Niklas, marconist. Verder de passagiers Jones (op weg naar Amsterdam) en Milns cn Gasper (op weg naar Berlijn). Gemeld wordt, dat men verwacht, dat Prins zu Schaumburg Lippe en Glenkidstone zullen herstellen. REEDS 300 DOODEN. Gisteren meldden wij reeds, dat tengevolge van de vulkanische uitbarsting in de Midden-Amerikaan- sche republiek, Guatemala twee steden met hun ge- heele bevolking onder de lava waren bedolven. Thans zijn volgens een Reuter-berichi uit New- York Dinsdag door een uitbarsting van den vulkaan Santa Maria driehonderd personen gedood en twee honderd gewond. Een twee meter hooge lavastroom vernielde de huizen, welker bewoners op de vlucht sloegen; velen zijn echter door het inademen der ont snappende gassen gestikt. Op enkele plaatsen, die do.or lavastroomen geheel zijn afgesneden, bevinden zich nog menschen die door honger, dorst en de opdringende gloeiende steenmassa's met een vreeselijken dood bedreigd worden. Het is niet mogelijk hen hulp te verleenen, daar de gesteltenis van den bodem het landen van vlieg tuigen, waar trouwens gebrek aan is, uiet toelaat. WAARBIJ DRIE MENSCHEN DEN DOOD VONDEN. Te Jumet-Houbois, bij Charleroi, heeft, naar de correspondent van de N.R.Crt. te Brussel meldt, een 47-jarige oudstrijder, die, tongevolge van een aan het front opgedane ziekte, bijna geheel blind was ge worden, in een aanval van zinsverbijstering, zijn vrouw den hals opengesneden, terwijl hij haar om helsde. Toen de politie verscheen sneed de dader zich, op zijn beurt, het strottenhoofd letterlijk mid dendoor. Beide ongelukkigen waren onmiddellijk dood. Een ander bloedig drama speelde zich te Gent af waar een 71-jarige grijsaard, die, tengevolge van een krach, in een wisselkoers dezer stad, nagenoeg alles wat hij bezat, had verloren, zijn vrouw verscheidene messteken toebracht en zich vervolgens den hals af sneed. De man stierf na enkele minuten. Heel gebouwencomplex afgebrand. Ook 30 auto's en een vliegtuig in vlammen opgegaan. Ontzaglijke menschenmenig- te op de been. Volgens een V.D.-bcricht uit Berlijn is te Moahit, in het Noord-Westen van Berlijn, gisterochtend tegen drie uur een brand ontstaan, die zich met razende snelheid uitbreidde en zich ontwikkelde tot een vlammenzee, die ver in den omtrek zichtbaar was. De brand ontstond in een twee verdiepingen hoog fabrieksgebouw, waarin de auto-herstelplaatsen van de Hansa-fabrieken gevestigd zijn. Korten tijd later tastte het vuur ook het belendende één verdieping hooge fabrieksgebouw aan, zoodat de vlammenzee reeds een oppervlakte van 2100 vierkanten meter be sloeg. De brandweer, die op het alarm „groote brand" met zeer veel materieel ter plaatse verscheen, had hot hard te verantwoorden. Met achttien stralen werden geweldige massa's wa ter in de vlammen geworpen en eerst na vier uur harden arbeid konden vijf van de tien motorwagens inrukken. Behalve de auto-werkplaatsen zijn nog een compressor-fabriek, een theaterdccoratelier, oen ma gazijn, een opslagplaats van conserven en de lokalen van een filmmaatschappij door de vlammen vernield. In laatstgenoemde lokalen bevonden zich een sport- vlicgtuig en 30 auto's, die eveneens verbrandden. De materieele schade is zeer groot, doch persoonlijke ongevallen kwamen gelukkig niet voor. (Jok een drij vende brandspuit nam aan het blusschingswerk deel. Ondanks het vroege uur was een ontzaglijke menigte op de been om het schouwspel gade te slaan. In het jaar 1808 door den koning van Napels op een schip verv oerd. Het schip met zijn fabelachtige rijkdommen in den storm ver gaan. Dezer dagen het wrak van het schip teruggevonden. In 1808 liet de koning Ferdlnand IV van Napels, toen hij het einde van zijn heerschappy voelde naderen, al het beschikbare goud in zyn land, waarop beslag gelegd kon worden, en een groot aantal kunstwerken verzame len en aan boord brengen van bet Spaansche zeilschip Pollux, dat zyn rijkdommen naar een veilige plaats moest brengen. Op de Itallaansche kust geraakte het schip In een storm en het verging niet ver van Porto- longone. Do matrozen, die er het leven van afbrachten, vestigden zich in het havenplaatsje, in de hoop, dat het hun in den loop der tyden zou gelukken uit het wrak iets op te halen van de fabelachtige rykdommen, die het schip bevatte. Van geslacht op geslacht ging onder geheimhouding de aanduiding over van de plaats, waar de Pollux op den zeebodem rustte, met een beschryvlng van de verzonken schatten. Langzamerhand geraakte dc zaak echter meer en meer in vergetelheid en begon men het verhaal als een legende te beschouwen, te moer om dat alle pogingen om het befaamde wrak te vinden vruchteloos bleven. Sinds de laatste jaren echter de mid delen om den zeebodem af te zoeken en verzonken schatten te lichten, aanzieniyk verbeterd zyn, is men ook weer ernst gigaan denken aan het opsporen van den schat van den koning van Napels. Er is een maatschap- py gevormd, die thans met haar werk begonnen ls. In zooverre is men al geslaagd, dat men inderdaad op de aangewezen plaats het wrak van een groot schip heeft aangetroffen. Portolongo verkeert thans In opwinding of men inderdaad met de Pollux te doen zal biyken te hebben en of men er in slagen zal iets van de verzonken schatten boven te brengen. Wie. als Nederlander de ge schiedenis van de Lutine voor oogen staat is licht ge neigd sceptisch te staan tegenover het welslagen van de onderneming. Men kan echter nooit weten. TWEE ITALIAANSCHE SCHEPEN OP ELKAAR GELOOPEN. Een der schepen onmiddellijk gaan zinken. Gistermorgen is op de Nieuwe Maas by Rotterdam, ter hoogte van de Heyplaat, een ernstige aanvaring ge beurd, waarby zich merkwaardiger wijze geen persoon lijke ongelukken hebben voorgedaan, maar waarby veel materieel* eelnuie is veroorzaakt Het binnenkomende stoomschip Barbane G. heeft het uitgaande stoomschip Atlantic geramd. Eerstgenoemd schip heeft daarby den steven gebroken en een gat opgeloopen, vier meter boven de waterlyn. Het andere schip was er erger aan toe. In de mid scheeps aan stuurboordszy heeft het een groot gat ge kregen, dat van het sloependek doorloopt tot ver onder de wateriyn, juist ter hoogte van de machinekamer. Het schip maakte terstond veel water en verkeerde dadeiyk ln zinkendon toestand. Haastig toegeschoten sleepbooten hebben het schip tegen den Zuidwal opge trokken en het zoo aan den grond gezet. Het werd toen hoog tyd, want het dek stak nog maar net een meter boven den waterspiegel uit. De uit circa 35 koppen bestaande bemanning kon aan boord biyven. Doordat het water juist wa3 gaan vallen, en er dus nog veel water stond, kon het schip hoog op den wal worden ge trokken. Met ankers is het vastgelegd, om afdryven te voorkomen. Een duiker heeft reeds een onderzoek ingesteld. Men zal eerst de lading welke uit kolen bestaat, los sen, daarna een bekisting aanbrengen en het schip ver volgens naar een dok sleepen. Vrachtauto door een trein gegrepen. Op een onbewaakten overweg. Dinsdagmiddag reed de vrachtryder O. uit Hoofddorp met zyn leege vrachtauto het erf af van den heer T. aan den IJweg. Hy wilde den onbewaakten overweg over de spoorlijn HaarlemHoofddorp oversteken. Op hetzelfde moment naderde echter een trein, waardoor de auto gegrepen werd en ongeveer 16 meter meege sleurd. Het voertuig werd zwaar beschadigd. Wonder boven wonder bleef O., die ln de gesloten cabine zat, ongedeerd. Boerenwagen achfisrop gereden door een trom. De koolrapen naar alle kanten verspreid. Gistermorgen om kwart voor tien reed een land bouwer met zyn wagen op den tramweg van den Bilt- schen straatweg ln de richting Utrecht, toen hy bemerk te. dat een achteroprydende Zeister tram op zyn wagen instormde, zoodat deze zwaar werd beschadigd en de zich daarin bevindende koolrapen naar alle kanten over den weg werden verspreid. Ook de tram zelf had van deze botsing zwaar te ïyden. Het paard van den landbouwer, dat eveneens kneuzingen bekwam, moest naar de Veeartsenijkundige School worden vervoerd. Het ls onbegrUpelijk, dat de bestuurder van de tram den wagen niet tydig heeft bemerkt. Ernstige tram botsing bij Doorn. Vier passagiers licht en de conducteur zwaar gewond. Gistermorgen te kwart over zeven kwamen twee tram treinen van de Nederlandsche Buurtspoorwegmaatschap pij op den grens van Doorn naar Driebergen naby de Llndenhorst met alkaar in ernstige botsing. VermoedeHjK doordat de automatische selninrlchting niet goed func- tionneerde. Het uitzicht daar ter plaatse ls door een bocht zeer gering. De wagenbestuurder Achterberg van de tram, die uit Doorn kwam, was zoodanig tusschen de versplinterde voorbalcons bekneld geraakt, dat hy eerst nu een uur bevryd kon worden. Hij werd ernstig gowond en had ge compliceerde beenbreuken en Inwendige kneuzingen. zyn toestand ls vermoedeiyk niet levensgevaariyk. Hy is dan ook naar zyn woning te Neerlangbroek vervoerd. Door het vroege uur hadden de trams slechts weinig passagiers. Vier hunner liepen slechts lichte verwondin gen op. De materieele schade ls zeer aanzieniyk. De beide motorwagens zyn van voren Ingedrukt cn ook van de volgrytuigen zijn de balkons geheel versplinterd. Drie geneesheeren en technisch personeel uit Zeist, Drieber gen en Doorn en ook de burgemeester van Driebergen waren na het ongeval zeer snel ter plaatse. De post werd onmlddeliyk doorgezonden. Van de duo geslingerd. Ernstig motoron geval by Hoofddorp. Op den hoofdweg by Hoofddorp heeft een ernstig mo torongeval plaats gehad. Moj. K. L. zat bij haar ver loofde op de duo. Plotseling slipto het motorrywiel, met het gevolg, dat zy er af geslingerd werd. Het meisje kreeg een schedelfractuur en een hoofdwonde, terwyi bovendien een hersenschudding werd geconstateerd. Gecompliceerde botsing by De Bilt Per* sonenauto tegen een paard en wagen. Dinsdagavond om ongeveer zes uur reed op den Bran- denburgerweg te De Bilt een personenauto eerst tegen een met een paard bespannen wagen aan. daarna botste de auto tegen een yzeren hek, dat omver werd geworpen en vervolgens tegen een muur aan van een langs den weg staand huis, De muur werd ontzet, binnenshuis viel een spiegel In scherven. Het paard werd zoodanig ver wond, dat hot ter plaatse onmlddeliyk moeat worden afgemaakt De bestuurder van den wagen werd licht gewond. In de auto zaten twee monteurs, die na een reparatie de auto terugbrachten. Beide monteurs kwa men wonder boven wonder met den schrik vry. De auto werd zwaar beschadigd. 250-JARIG JUBILEUM DER ARTILLERIE- INRICHTINGEN AAN DE HEMBHUG. Een huldiging van de Beroeps-Officieren. De 22sten November a.s. hopen de Artillerie-Inrichtin gen aan de Hcmbrug het feit te herdenken, dat het 250 jaar Is geleden, dat een begin van uitvoering aan hare oprichting werd gegeven. Gezien het vele. dal de Artil lerie-Inrichtingen In den loop van haar bestaan ten bate van de Weermacht hebben verricht, heeft zich een Com missie gevormd, welke zich ten doel stelt aan deze In stelling een bewys van waardeering te doen toekomen. Deze commissie stelt zich voor, dat deze huldiging uit zal gaan van alle actief dienende beroeps-officieren, die met het denkbeeld Instemmen. De commissie bestaat uit de navolgende officieren: Generaal-Majoor, adjudant In buitengewonen dienst van H.M. de Koningin, In specteur der Infanterie en waarn. Inspecteur van den Vryw. Landstorm. J. H. Borel; Generaal-Majoor, In specteur der Cavallerie, W. J. C. Schuurman; Generaal- Majoor, Inspecteur der Genie, H. Raaijmakers; Gene raal-Majoor, Inspecteur van den Geneeskundigen Dienst der Landmacht, Dr. J. C. Diehl; Generaal-Majoor, Di recteur voor het Materieel der Landmacht. K. A. Pfeif fer; Generaal-Majoor-Hoofdlntcndant A. M. Vorstman; Kolonel, Inspecteur der Kon. Marechaussee, Gj J D. Daudln; Kolonel, Inspecteur der Militaire Administratie N. H van Roggen; Luitenant-Kolonel, Chef van den Militairen Pharmaceutischen Dienst. W. F. Privé; en iuitenant-Kolon'1, Chef van den Militairen Veterinairen Dienst, W. Folmer. CURSUS BIJ DE STORMSCHOOL. Aanvangende op 11 November a.s. zal een cursus won den gehouden by de 2de Stormsehool, waaraan zal wor den deelgenomen door de Kaderklassc van de opleiding tot Onderofficier, 2de ploeg der lichting van 129, van het 21o Regiment Infanterie (de jongens uit de pro vincie Noordholland). EERVOL ONTSLAG. Aan de reserve-sergeanten N. A. Konlg en B. G. van Zeelst, uit de gemeente Hoorn, J. Boot uit Sljbekarspei en A. van Pelt uit Den Helder is, Ingaande 2 Augustus 129, eervol ontslag uit den militairen dienst verleend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 7