ZIJPE.
WIERINGERWAARD.
ANNA PAULOWNA.
BARSSNGERHORN.
WARMENHUIZEN.
TEGEN TARIEFMUREN.
VERKEERSONGELUKKEN.
WEERINGEN.
Gemengd Nieuws.
Duitsch vliegtuig neergestort
De vulkanische uitbarsting op Guatemala.
Twee gruwelijke drama's in België.
Reusachtige brand te Berlijn.
Op zoek naar een verzonken schat
Binnenlandsch Nieuws.
Ernstige aanvaring bij Rotterdam.
ZUIDSCHARWOIJDE.
Alhier wordt een cursus in „Eerste Hulp bij Onge
lukken" gegeven, in het lokaal van den heer Schoen
maker j
NOORDSCHARWOUDE.
Naar wij vernemen, worden alhier pogingen aange
wend, om de repetities van de Symphcnie „Sempre Cres
cendo", welke eenigen tijd gestaakt werden wegens
gebrek aan belangstelling, weer op den zelfden voet
voort te doen zetten.
Dit kan niet anders dan toegejuicht worden, daar
deze vereeniging zeker recht van bestaan heeft.
ZUIDSCHARWOIJDE.
Van bevriende zijde vernamen we, dat het Fanfare
corps „Kunst na Arbeid" in intlemen kring zijn 35-
jarig jubileum heeft gevierd.
Woensdagmorgen werd in het lokaal van den heer G.
Fijma ten overstaan van Notaris de Lange te Alkmaar
publiek gepresenteerd, een boerenwoning met ierkelder
benevens drie perceelen weiland nabij de Pettenerkluft,
tezamen groot 6.47.88 eigendom van den heer A. de
Leeuw. Het huis werd in bod gebracht door den heer
Fijma op f 1340, en werd niet gemijnd. De drie perceelen
weiland tezamen groot 6.40.70 H.A. werden in bod ge
bracht op f 10850.04 en bij combinatie op f 140 daarbo-
ver afgemijnd door den heer H. S. Eriks van Petten, al
zoo f 10990.04. Nader vernemen wU dat de heer Eriks
gekocht heeft voor den heer Rijs te Pettenerkluft To
tale opbrengst van huis en land f 12330.04.
OUDESLUIS.
Naar wjj vernemen, zal op 1 Dec. in café Bulsman op
treden de alom bekende Kees Pruis en zijn gezelschap.
Gezien de gunstige reputatie die hiervan uitgaat, be
looft dit een genotvolle avond te worden. Nadere bizon-
derheden zullen nog per advertentie bekend gemaakt
worden.
De melkprijzen zijn alhier weer met 1 cent per L. ver
hoogd en gesteld op 14 cent
Ieder verstandig rooker
Heeft G0MARUS in z'n kokerl
Sigaren Seriemerk van 5-20 ets.
Vergadering van den gemeenteraad, op Zaterdag den
9 Nov. a.s., des namiddags ten twee uur.
Agenda:
1. Notulen;
2. Mededeelingen en Ingekomen stukken;
3. Praeadvles nopens voorstellen van den heer P.
Kaan Inzake de Zeegras-exploitatie;
4. Praeadvles nopens een voorstel van den heer D.
Oden tot verdeeling der winst, gevallen op den
verkoop der zeegrasoogst 1929 onder de maaiers;
5. Voordracht tot wijziging van het Raadsbesluit in
zake subsidieering van het centraal ziekenhuis te
Alkmaar;
6. Voordracht tot het aanbrengen eener klinkerbestra
ting in een gedeelte van de Elft;
7. Voordracht inzake verlenging van de pacht der wier
waarden in de Zuiderzee;
8. Vaststelling le suppl. begrooting dienst 1929;
9. Vaststelling begrooting der Zeegras-expl. dienst
1029—1930;
10. Vaststelling gemeente-begrooting dienst 1930.
Het nieuwbenoemd hoofd aan school I te Klelnesluis
de heer G. 't Hart, zal 1 Januari 1930 in functie treden
en dienzelfden datum zal het tegenwoordig hoofd dier
school, de heer A. Kramer, zijn werkkring in Den Hel
der aanvaarden.
Naar we vernemen is aan A. A. Schouten aannemer,
opgedragen den bouw van een Lunchroom met twee
woningen aan den Zwarteweg hoek Meerweg, voor reke
ning van den heer L. Raven.
BREEZAND.
Dinsdagavond, toen de heer D. H. van een verjaars-
feestje bij zijn zwager G. B. Sr. kwam, moest hij, dicht
by zijn huis in den Verl. Kleiweg, met zyn auto die
van G. B Jr. passeeren. De laatste t^jneprde zijn lichten
en toen de heer H. dit ook wilde doen, reed hij te water.
Bestuurder en vrouw en dochtertje kwamen met den
schrik vry, terwijl de auto, die den volgenden morgen
op het droge werd gehaald, licht beschadigd was.
De heer J. L. H. J. Westenberg, onderwijzer aan de
O.L.-school alhier, heeft tegen 1 Januari 1930 als zoo
danig ontslag gevraagd wegens zijn benoeming bij het
Openbaar Lager Onderwys te Den Helder.
Aan den dienstplichtige A. Schenk der lichting 1929
uit deze gemeente is uitstel van eerste oefening ver-
leend tot Mei 1930.
In verband met zijne benoeming tot onderwyzer aan
de o. 1. school no. 7 te Den Helder, heeft onze plaatsge
noot de heer J. L. H. J. Westenberg tegen 1 Januari
a.s. ontslag gevraagd als zoodanig aan de school alhier.
KOLHORN.
De heer W. J. Blaauboer, onderwijzer alhier, is op de
voordracht geplaatst als no. 1 en no. 2 respectievelijk
voor school 12 en school 9 Openbaar onderwijs te Zaan
dam.
Zondag 3 November gaf de Bioscoopondernemer A.
van Loenen bij den heer Mosch een voorstelling voor
een stampvolle zaal, met de boeiende film „De Redder
uit den Nood", die met groote tevredenheid werd gevolgd
HET JUISTE ADRES.
(Gutierrez.)
Jan: Wanr ga je naar toe?
Kees: Weet ik veui! Vraag het hem:
Ons bestaan is niet meer afhankelijk van het klei
ne plekje grond, waarop we leven en ook niet van
het land, dat we ons vaderland noemen.
Heel de wereld is ons schatplichtig cn we aan
vaarden dat als de natuurlijkste zaak van de we
reld.
Het graan, waarvan ons brood wordt gebakken,
komt gedeeltelijk uit Amerika of een anderen uit
hoek der aarde. Indië levert ons thee en rij3t, Bra
zilië koffie, Australië wol, Afrika boter al is het
dan maar nagemaakte enz. enz.
Het wereldverkeer, de wereldhandel verzorgt dit
alles en als er storing komt, zooals tijdens den oor
log van 1914—1918 merken we pas, hoe nauw ons lot
aan dat van andere landen en volken is verbonden.
Alles moet er op gezet worden, zou men zoggen,
om het onderling verband te versterken en te ver
beteren, opdat onze Moeder-Aarde een zoo goed mo
gelijke woonplaats worde voor al haar menschen-
kinderen.
Toch is de praktijk nog anders!
Wat we in het klein om ons heen zien, is ook het
beeld der wereld. Weinig samenwerking en veel
strijd. Plet is vechten om de vetste kluif en om hot
beste plekje in de zon. Eerst kom ik; dan nog eens
ik en de rest? Wel, die kale de duivel!
Het is wat hard gezegd, en vloekt met wat we ge
leerd hebben over naastenliefde en andere schoone
deugden. Inderdaad, maar ligt de fout bij ons, die
het uitspreken, of bij ons allen, die met voeten en el
lebogen ons een weg trachten te banen naar een uit
verkoren plekje, dat geen plaats biedt voor ieder
een?
We voelen en weten ons afhankelijk van elkander
heel de wereld over, en niettemin kost het ontzet-
tonde moeite om den weg tot samenwerking te vin
den. In anderen menschen of volken zien we
geen medewerkers, doch concurrenten en vijanden
en we maken ons gereed om elkander desnoods te
vernietigen.
In onze kleine omgeving mogen we moord en dood
slag niet langer als middel gebruiken om ons doel
te bereiken. Dat is wel vroeger zoo geweest, doch nu
een overwonnen standpunt, üp grootere schaal, niet
tusschen individuen, maar wel tusschen volken,
geldt het nog ten volle en milliarden schats zijn er
jaarlijks mee gemoeid om ons gereed te kunnen hou
den voor elkanders vernietiging.
Intusschen willen we het daarover nu niet heb
ben. Er is nog een ander middel om het zich zelf
en elkaar moeilijk te maken. Moord cn doodslag komt
er niet bij te pas, doch het belet ons wel wereldbur
gers te worden.
We bedoelen het optrekken, in stand houden en
hooger maken van tarielmuren.
Ieder volk, het eene erger dan het andere, sluit
zich in. Het doet of het zich zelf genoeg is en an
dere niet noodig heeft.
Zoo afhankelijk als we van elkaar zijn, maken we
het onderling verkeer niet zoo gemakkelijk mogelijk,
doch leggen het allerlei hinderpalen in den weg. De
grenzen worden goed bewaakt en formaliteiten en
geld is er noodig om ze te passeeren. Dat maakt net
leven lastiger en duurder en alsof dat juist het doel
ware, probeeren sommigen die muren nog te ver
sterken en te verhoogen.
Wij maken het andere volken lastig om wat zij te
veel hebben, aan ons kwijt te worden. Omgekeerd
precies hetzelfde. De prijzen gaan omhoog en we be
talen het zelf. Misschien profiteeren er soms de pro
ducenten van, doch tegenover deze weinigen, staan
dan in elk geval de duizenden consumenten, aan wie
de rekening wordt gepresenteerd.
Invoerrechten werken als belasting en wel als be
lasting van de slechtste soort, omdat ze met nie-
mands draagkracht rekening houden en. het ergst
treffen de groote gezinnen.
Laat ons een voorbeeld nemen.
Er worden wollen stoffen ingevoerd en over de
grens kost een zekere hoeveelheid f 100. Het onkele
passeeren, van de grens brengt den prijs op f 108, in
dien er 8 invoerrechten worden geheven.
Met dezen prijs houdt natuurlijk do binnenland-
sche fabrikant rekening. Moest hij anders concur-
reeren op den grondslag van f 100, nu kan hij tot bij
de f 108 gaan. Hij haalt er uit wat mogelijk is en de
binnenlandsche gebruiker, de landgenoot betaalt den
verhoogden prijs. Gedeeltelijk komt die in de schat
kist en gedeeltelijk in de brandkast van den land
genoot-fabrikant. Wie de meeste wollen stof moet
gebruiken en dat is natuurlijk het groote gezin
draagt het meeste bij in die extra-heffing, die het le
ven duurder en lastiger maakt.
Gelukkig rijst er tegen dit dwaze systeem verzet.
In Genève wordt er druk over gesproken en doet men
pogingen, om het kwaad te stuiten. Men wil het bs-
vriezingssysteem toepassen en van de verschillende
landen de belofte vragen, om de bestaande tariefmu
ren niet te verhoogen en zeker geen nieuwe op te
trekken.
In een volgend nummer komen we hierop nog even
terug.
ZES DOODEN.
Geen Nederlanders onder de slachtolfers.
Reuter meldde gisteren uit Londen:
Het Duitsche vliegtuig G 24, dat vanochtend om
9 u. 41 uit Croydon vertrok, is brandend omlaag ge
stort bij Mardin in Kent Er zijn zes dooden.
Een nader bericht meldt:
Het vliegtuig heeft Croydon hedenmorgen 9.44 ver
laten, om via Amsterdam naar Berlijn te vertrekken
met vier passagiers en een equipage van vier perso
nen aan boord. Men gelooft dat slechts een passagier
er het leven heeft afgebracht.
Het vliegtuig, dat neerstortte, is een driemotorige
Junkers van den geregeldcn dienst. Het toestel zou
te Amsterdam om 13.20 uur starten naar Berlijn.
Reuter meldt, dat de passagierslijst van de Junkers
geen Nederlandsche namen bevatte.
Tcgsn een heuvel gevlogen.
Het ongeluk met dc G 2i is waarschijnlijk ontstaan
doordat het vliegtuig te laag vloog. Wiersma, de Ne
derlandsche K.L.M.-piloot, die even later was ver
trokken, hoeft medegedeeld, dat hij direct boven de
lage bewolking was geklommen, wetende, dat hij aan
de andere zijde van het Kanaal zeer goed weer zou
treffen.
De Junkers-machine is vermoedelijk onder de wol
ken gebleven. Men neemt aan, dat zij boven den
spoorweg heeft gevlogen, welke een weinig ten zui
den van Croydon in een vallei loopt. Deze spoorweg
verdwijnt echter tusschen Godstonc (Surrey) en Mar
den Park (Kent) in een tunnel en daar is het ook voor
de vliegers noodzakelijk boven een heuvelrug uit te
stijgen. Het ten gevolge van den mist te laat opmer
ken van het begin van deze tunnel kan zeer wel dc
oorzaak van het ongeval zijn gcwcesL Op het laatste
moment stijgend, zou de Junkers dan vermoedelijk te
gen een boom zijn terecht gekomen, waarna zij neer
stortte en in brand vloog.
De Lufthansa te Amsterdam deelt mede, dat het
ongoluk inderdaad aan slecht zicht is te wijten. De
machine kwam met een vleugel in aanraking met een
heuvel en geraakte daarna in brand.
Twe# overlevenden.
Reuter seint: Gemeld wordt, dat een der overlevende
passagiers is Prins Ernst zu Schaumburg—Lippc, die
eenige dagen voor zaken te Londen heeft vertoefd
voor de firma Benz-Mercedes. Hij heeft ernstige
brandwonden en is, hoewel bewusteloos na de red
ding, thans tot bewustzijn gekomen. Ilij is naar het
huis van dr. Greig vervoerd, dat zich in do nabijheid
bevond. Nog wordt gemeld, dat ook lt. Comm. Glen-
kidstone (marineofficier) de ramp heeft overleefd,
zoodat er zes dooden zijn te betreuren.
De namen dor dooden.
Bij het vliegongeluk kwamen om het leven de eer
ste bestuurder ltodschinka, Ulrich, mecanicien en
Niklas, marconist. Verder de passagiers Jones (op
weg naar Amsterdam) en Milns cn Gasper (op weg
naar Berlijn).
Gemeld wordt, dat men verwacht, dat Prins zu
Schaumburg Lippe en Glenkidstone zullen herstellen.
REEDS 300 DOODEN.
Gisteren meldden wij reeds, dat tengevolge van de
vulkanische uitbarsting in de Midden-Amerikaan-
sche republiek, Guatemala twee steden met hun ge-
heele bevolking onder de lava waren bedolven.
Thans zijn volgens een Reuter-berichi uit New-
York Dinsdag door een uitbarsting van den vulkaan
Santa Maria driehonderd personen gedood en twee
honderd gewond. Een twee meter hooge lavastroom
vernielde de huizen, welker bewoners op de vlucht
sloegen; velen zijn echter door het inademen der ont
snappende gassen gestikt.
Op enkele plaatsen, die do.or lavastroomen geheel
zijn afgesneden, bevinden zich nog menschen die
door honger, dorst en de opdringende gloeiende
steenmassa's met een vreeselijken dood bedreigd
worden.
Het is niet mogelijk hen hulp te verleenen, daar
de gesteltenis van den bodem het landen van vlieg
tuigen, waar trouwens gebrek aan is, uiet toelaat.
WAARBIJ DRIE MENSCHEN DEN DOOD VONDEN.
Te Jumet-Houbois, bij Charleroi, heeft, naar de
correspondent van de N.R.Crt. te Brussel meldt, een
47-jarige oudstrijder, die, tongevolge van een aan het
front opgedane ziekte, bijna geheel blind was ge
worden, in een aanval van zinsverbijstering, zijn
vrouw den hals opengesneden, terwijl hij haar om
helsde. Toen de politie verscheen sneed de dader
zich, op zijn beurt, het strottenhoofd letterlijk mid
dendoor. Beide ongelukkigen waren onmiddellijk
dood.
Een ander bloedig drama speelde zich te Gent af
waar een 71-jarige grijsaard, die, tengevolge van een
krach, in een wisselkoers dezer stad, nagenoeg alles
wat hij bezat, had verloren, zijn vrouw verscheidene
messteken toebracht en zich vervolgens den hals af
sneed. De man stierf na enkele minuten.
Heel gebouwencomplex afgebrand. Ook
30 auto's en een vliegtuig in vlammen
opgegaan. Ontzaglijke menschenmenig-
te op de been.
Volgens een V.D.-bcricht uit Berlijn is te Moahit, in
het Noord-Westen van Berlijn, gisterochtend tegen
drie uur een brand ontstaan, die zich met razende
snelheid uitbreidde en zich ontwikkelde tot een
vlammenzee, die ver in den omtrek zichtbaar was.
De brand ontstond in een twee verdiepingen hoog
fabrieksgebouw, waarin de auto-herstelplaatsen van
de Hansa-fabrieken gevestigd zijn. Korten tijd later
tastte het vuur ook het belendende één verdieping
hooge fabrieksgebouw aan, zoodat de vlammenzee
reeds een oppervlakte van 2100 vierkanten meter be
sloeg. De brandweer, die op het alarm „groote brand"
met zeer veel materieel ter plaatse verscheen, had
hot hard te verantwoorden.
Met achttien stralen werden geweldige massa's wa
ter in de vlammen geworpen en eerst na vier uur
harden arbeid konden vijf van de tien motorwagens
inrukken. Behalve de auto-werkplaatsen zijn nog een
compressor-fabriek, een theaterdccoratelier, oen ma
gazijn, een opslagplaats van conserven en de lokalen
van een filmmaatschappij door de vlammen vernield.
In laatstgenoemde lokalen bevonden zich een sport-
vlicgtuig en 30 auto's, die eveneens verbrandden. De
materieele schade is zeer groot, doch persoonlijke
ongevallen kwamen gelukkig niet voor. (Jok een drij
vende brandspuit nam aan het blusschingswerk deel.
Ondanks het vroege uur was een ontzaglijke menigte
op de been om het schouwspel gade te slaan.
In het jaar 1808 door den koning van Napels
op een schip verv oerd. Het schip met zijn
fabelachtige rijkdommen in den storm ver
gaan. Dezer dagen het wrak van het
schip teruggevonden.
In 1808 liet de koning Ferdlnand IV van Napels, toen
hij het einde van zijn heerschappy voelde naderen, al
het beschikbare goud in zyn land, waarop beslag gelegd
kon worden, en een groot aantal kunstwerken verzame
len en aan boord brengen van bet Spaansche zeilschip
Pollux, dat zyn rijkdommen naar een veilige plaats
moest brengen. Op de Itallaansche kust geraakte het
schip In een storm en het verging niet ver van Porto-
longone. Do matrozen, die er het leven van afbrachten,
vestigden zich in het havenplaatsje, in de hoop, dat het
hun in den loop der tyden zou gelukken uit het wrak
iets op te halen van de fabelachtige rykdommen, die
het schip bevatte. Van geslacht op geslacht ging onder
geheimhouding de aanduiding over van de plaats, waar
de Pollux op den zeebodem rustte, met een beschryvlng
van de verzonken schatten. Langzamerhand geraakte dc
zaak echter meer en meer in vergetelheid en begon men
het verhaal als een legende te beschouwen, te moer om
dat alle pogingen om het befaamde wrak te vinden
vruchteloos bleven. Sinds de laatste jaren echter de mid
delen om den zeebodem af te zoeken en verzonken
schatten te lichten, aanzieniyk verbeterd zyn, is men
ook weer ernst gigaan denken aan het opsporen van den
schat van den koning van Napels. Er is een maatschap-
py gevormd, die thans met haar werk begonnen ls. In
zooverre is men al geslaagd, dat men inderdaad op de
aangewezen plaats het wrak van een groot schip heeft
aangetroffen. Portolongo verkeert thans In opwinding
of men inderdaad met de Pollux te doen zal biyken te
hebben en of men er in slagen zal iets van de verzonken
schatten boven te brengen. Wie. als Nederlander de ge
schiedenis van de Lutine voor oogen staat is licht ge
neigd sceptisch te staan tegenover het welslagen van de
onderneming. Men kan echter nooit weten.
TWEE ITALIAANSCHE SCHEPEN OP ELKAAR
GELOOPEN.
Een der schepen onmiddellijk gaan zinken.
Gistermorgen is op de Nieuwe Maas by Rotterdam,
ter hoogte van de Heyplaat, een ernstige aanvaring ge
beurd, waarby zich merkwaardiger wijze geen persoon
lijke ongelukken hebben voorgedaan, maar waarby veel
materieel* eelnuie is veroorzaakt
Het binnenkomende stoomschip Barbane G. heeft het
uitgaande stoomschip Atlantic geramd. Eerstgenoemd
schip heeft daarby den steven gebroken en een gat
opgeloopen, vier meter boven de waterlyn.
Het andere schip was er erger aan toe. In de mid
scheeps aan stuurboordszy heeft het een groot gat ge
kregen, dat van het sloependek doorloopt tot ver onder
de wateriyn, juist ter hoogte van de machinekamer.
Het schip maakte terstond veel water en verkeerde
dadeiyk ln zinkendon toestand. Haastig toegeschoten
sleepbooten hebben het schip tegen den Zuidwal opge
trokken en het zoo aan den grond gezet. Het werd toen
hoog tyd, want het dek stak nog maar net een meter
boven den waterspiegel uit. De uit circa 35 koppen
bestaande bemanning kon aan boord biyven. Doordat
het water juist wa3 gaan vallen, en er dus nog veel
water stond, kon het schip hoog op den wal worden ge
trokken. Met ankers is het vastgelegd, om afdryven
te voorkomen.
Een duiker heeft reeds een onderzoek ingesteld.
Men zal eerst de lading welke uit kolen bestaat, los
sen, daarna een bekisting aanbrengen en het schip ver
volgens naar een dok sleepen.
Vrachtauto door een trein gegrepen. Op
een onbewaakten overweg.
Dinsdagmiddag reed de vrachtryder O. uit Hoofddorp
met zyn leege vrachtauto het erf af van den heer T.
aan den IJweg. Hy wilde den onbewaakten overweg
over de spoorlijn HaarlemHoofddorp oversteken. Op
hetzelfde moment naderde echter een trein, waardoor
de auto gegrepen werd en ongeveer 16 meter meege
sleurd. Het voertuig werd zwaar beschadigd.
Wonder boven wonder bleef O., die ln de gesloten
cabine zat, ongedeerd.
Boerenwagen achfisrop gereden door een
trom. De koolrapen naar alle kanten
verspreid.
Gistermorgen om kwart voor tien reed een land
bouwer met zyn wagen op den tramweg van den Bilt-
schen straatweg ln de richting Utrecht, toen hy bemerk
te. dat een achteroprydende Zeister tram op zyn wagen
instormde, zoodat deze zwaar werd beschadigd en de
zich daarin bevindende koolrapen naar alle kanten
over den weg werden verspreid. Ook de tram zelf had
van deze botsing zwaar te ïyden. Het paard van den
landbouwer, dat eveneens kneuzingen bekwam, moest
naar de Veeartsenijkundige School worden vervoerd.
Het ls onbegrUpelijk, dat de bestuurder van de tram
den wagen niet tydig heeft bemerkt.
Ernstige tram botsing bij Doorn. Vier
passagiers licht en de conducteur zwaar
gewond.
Gistermorgen te kwart over zeven kwamen twee tram
treinen van de Nederlandsche Buurtspoorwegmaatschap
pij op den grens van Doorn naar Driebergen naby de
Llndenhorst met alkaar in ernstige botsing. VermoedeHjK
doordat de automatische selninrlchting niet goed func-
tionneerde. Het uitzicht daar ter plaatse ls door een
bocht zeer gering.
De wagenbestuurder Achterberg van de tram, die uit
Doorn kwam, was zoodanig tusschen de versplinterde
voorbalcons bekneld geraakt, dat hy eerst nu een uur
bevryd kon worden. Hij werd ernstig gowond en had ge
compliceerde beenbreuken en Inwendige kneuzingen.
zyn toestand ls vermoedeiyk niet levensgevaariyk. Hy
is dan ook naar zyn woning te Neerlangbroek vervoerd.
Door het vroege uur hadden de trams slechts weinig
passagiers. Vier hunner liepen slechts lichte verwondin
gen op. De materieele schade ls zeer aanzieniyk. De
beide motorwagens zyn van voren Ingedrukt cn ook van
de volgrytuigen zijn de balkons geheel versplinterd. Drie
geneesheeren en technisch personeel uit Zeist, Drieber
gen en Doorn en ook de burgemeester van Driebergen
waren na het ongeval zeer snel ter plaatse. De post werd
onmlddeliyk doorgezonden.
Van de duo geslingerd. Ernstig motoron
geval by Hoofddorp.
Op den hoofdweg by Hoofddorp heeft een ernstig mo
torongeval plaats gehad. Moj. K. L. zat bij haar ver
loofde op de duo. Plotseling slipto het motorrywiel, met
het gevolg, dat zy er af geslingerd werd. Het meisje
kreeg een schedelfractuur en een hoofdwonde, terwyi
bovendien een hersenschudding werd geconstateerd.
Gecompliceerde botsing by De Bilt Per*
sonenauto tegen een paard en wagen.
Dinsdagavond om ongeveer zes uur reed op den Bran-
denburgerweg te De Bilt een personenauto eerst tegen
een met een paard bespannen wagen aan. daarna botste
de auto tegen een yzeren hek, dat omver werd geworpen
en vervolgens tegen een muur aan van een langs den
weg staand huis, De muur werd ontzet, binnenshuis viel
een spiegel In scherven. Het paard werd zoodanig ver
wond, dat hot ter plaatse onmlddeliyk moeat worden
afgemaakt De bestuurder van den wagen werd licht
gewond. In de auto zaten twee monteurs, die na een
reparatie de auto terugbrachten. Beide monteurs kwa
men wonder boven wonder met den schrik vry. De auto
werd zwaar beschadigd.
250-JARIG JUBILEUM DER ARTILLERIE-
INRICHTINGEN AAN DE HEMBHUG.
Een huldiging van de Beroeps-Officieren.
De 22sten November a.s. hopen de Artillerie-Inrichtin
gen aan de Hcmbrug het feit te herdenken, dat het 250
jaar Is geleden, dat een begin van uitvoering aan hare
oprichting werd gegeven. Gezien het vele. dal de Artil
lerie-Inrichtingen In den loop van haar bestaan ten bate
van de Weermacht hebben verricht, heeft zich een Com
missie gevormd, welke zich ten doel stelt aan deze In
stelling een bewys van waardeering te doen toekomen.
Deze commissie stelt zich voor, dat deze huldiging uit
zal gaan van alle actief dienende beroeps-officieren,
die met het denkbeeld Instemmen. De commissie bestaat
uit de navolgende officieren: Generaal-Majoor, adjudant
In buitengewonen dienst van H.M. de Koningin, In
specteur der Infanterie en waarn. Inspecteur van den
Vryw. Landstorm. J. H. Borel; Generaal-Majoor, In
specteur der Cavallerie, W. J. C. Schuurman; Generaal-
Majoor, Inspecteur der Genie, H. Raaijmakers; Gene
raal-Majoor, Inspecteur van den Geneeskundigen Dienst
der Landmacht, Dr. J. C. Diehl; Generaal-Majoor, Di
recteur voor het Materieel der Landmacht. K. A. Pfeif
fer; Generaal-Majoor-Hoofdlntcndant A. M. Vorstman;
Kolonel, Inspecteur der Kon. Marechaussee, Gj J D.
Daudln; Kolonel, Inspecteur der Militaire Administratie
N. H van Roggen; Luitenant-Kolonel, Chef van den
Militairen Pharmaceutischen Dienst. W. F. Privé; en
iuitenant-Kolon'1, Chef van den Militairen Veterinairen
Dienst, W. Folmer.
CURSUS BIJ DE STORMSCHOOL.
Aanvangende op 11 November a.s. zal een cursus won
den gehouden by de 2de Stormsehool, waaraan zal wor
den deelgenomen door de Kaderklassc van de opleiding
tot Onderofficier, 2de ploeg der lichting van 129, van
het 21o Regiment Infanterie (de jongens uit de pro
vincie Noordholland).
EERVOL ONTSLAG.
Aan de reserve-sergeanten N. A. Konlg en B. G. van
Zeelst, uit de gemeente Hoorn, J. Boot uit Sljbekarspei
en A. van Pelt uit Den Helder is, Ingaande 2 Augustus
129, eervol ontslag uit den militairen dienst verleend.