De Zuiderzee
werken.
Gemengd Nieuws.
Storm aan ds Noorsche kust
Ontzettend familiedrama in de desa.
Een autobus in d« rivier gestori.
Nagekomen Berichten.
WINKEL.
NIEUWE NIEDORP.
BARSINGERHORN.
Binnenlandsch Nieuws.
Autobus van dsn dijk gereden.
De alastrim.
Op onbewaakts overwegen.
Schip gezonken.
Haspel van de Giessen—Nieuwkerk-zaak.
Waarcm da Radio-rede van Vogt werd
afgebroken.
Scheepsramp In do Finsche Scheren. Noor
sche visscfcersvloot geteisterd.
Uit Cslo wordt gemeld d.d. Dinsdag:
De storm, die gisteravond aan de Noorsche kust op
stak, is de hevigste geweest sinds vele jaren en heeft
aanzienlijke schade aangericht. De verbindingen tus-
schen de kustplaatsen werden voor het meerendecl ver
broken. Voor Drontheim werd een aantal visschersvaar-
tuigen dcor den storm overvallen. De visschers deden
wanhopige pogingen om de kust te bereiken. Drie booten
slaagden hierin niet en zonken, waarbij twee leden
der bemanning cm het leven kwamen; de overige opva
renden konden gered worden. Eenige booten worden
echter nog vermist.
i In de nabijheid van Utö in de Finsche scheren ge
raakte een met hout beladen Finsche driemaster op
een klip en zonk. De uit elf leden bestaande bemanning
kon zich op de klip in veiligheid brengen, die echter
voortdurend door de golven werd gebeukt. Van UtÖ uit
heeft men tot dusver vergeefs getracht de schipbreuke
lingen te bereiken. Van Hangö is een reddingsboot on
derweg, doch deze kan pas na het invallen der duister
nis bij de plaats des onheils aankomen. De laatste be
richten luiden zeer ernstig; de bemanning is nauwelijks
in staat nog langer aan de uitputting weerstand te
bieden .Twee matrozen hebben met reddinggordels aan
getracht naar het vasteland te zwemmen. Eenigen tijd
later werden zij bij den vuurtoren van Utö aan land
gespoeld; een hunner bleek bezweken te zijn, terwijl de
ander in een zoodanigen staat van uitputting verkeerde,
dat hij niet meer kon spreken.
Onk een Hollandsch stoomschip op de kust
geloopen. Geen menschcnlcvens te be
treuren.
Tijdens den orkaan, die op de Westkust van Noor
wegen woedde, is het Hollandsche stoomschip „Bussum"
groot 3680 ton, eigenaars Vinke en Co. te Amsterdam,
bij den vuurtoren van Joneholmen, in Hjelstefjord bij
Bergen op de rotsen geleopen waar het met zware ave
rij bleef vastzitten, aldus wordt uit Oslo aan de „Tel."
geseind.
Op de S.O.S.-seinen. welke het schip uitzond, kozen
drie sleepbooten van de Noorsche Bergingsmaatschappij
zee. n.1. de „Achilles" uit Floroe. de „Ulabrand" uit Ask-
vold en de „Diver" uit Bergen. De .Bussum" heeft groote
gaten in den romp en al dreigt er geen onmiddellijk ge-
vaart. toch wordt de toestand, waarin het schip zich
bevindt, kritiek geacht. Menschenlevens zijn niet te be
treuren. De ..Bussum" was met een lading hout onder
weg van Archangel naar Engeland.
EEN VADER STORT IN DRIFT EEN KETEL KO
KEND WATER OVER ZIJN KIND UIT.
De moeder werpt zich In de put
Aneta meldt uit Tasikmalaja:
De bevolking alhier is opgeschrikt door een afgrijse
lijk drama, dat zich in de desa Bandjarsari heeft afge
speeld. Een vrouw haalde bij de credietbank een bank
biljet van 100 gulden, dat op den weg naar huis klets
nat word. De vrouw legde het daarom te drogen bij het
vuur. liet zoontje, dat binnenkwam, gooide het bij het
spelen Sn het vuur. De vader, die dit zag, werd zoo woe
dend, dat hij een ketel kokend water nam en over het
kereltje uitgoot. De jongen was weldra in stervensnood
en de moeder, die op het erbarmelijk geschreeuw bin
nengekomen was, begreep het gebeurde, rende weer naar
buiten cn wierp zich met het hoofd vooruit in een put.
Zij werd er levenloos, met gebroken nekwervel, uit op
gehaald. De vader zit thans, geheel gebroken door el
lende, achter do tralies.
G INZITTENDEN VERDRONKEN.
Aneta meldt uit Padang:
Tusschen Pajacombo en Bangklnan is een autobus bij
het achteruitrijden op de veerpont in de rivier de Bam-
par terechtgekomen. Zes inzittenden verdronken. De
oorzaak van het ongeluk ligt vermoedelijk In het niet
goed functionceren van de handrem.
Nog oen ernstig auto-ongeluk.
Aneta méldt uit Medan:
Een rugby-sedan, bestuurd door den heer J. E. P.
Canengieter, die op den weg naar Belawan een essex
passeerde, is door het te snel omgooien van het stuur
bij de nadering van de essex naar den tegengestelden
kant gereden en In de parit (breede open goot) over den
kop geslagen, waardoor de heer C. en zijn zoon ernstig
gewond werden. Mevrouw werd door brekend glas
gewond. De heer Margadane kreeg hevige brandwonden
door het water uit den radiator en mevrouw M. wonden
aan de bcenen. De kornet werd licht gewond.
DUITSCH EIGENDOM IN ENGELAND.
Een verzoek om vrijgeving.
Uit Londen wordt gemeld:
Het liberale parlementslid Ian Macpherson heeft aan
alle leden van het Engclsche parlement een brief ge
schreven, waarin hij hun verzoekt, een adres aan den
premier, den kanselier, van do Schatkist en den presl-
KAAS DIE ZICH AAN DE
OMSTANDIGHEDEN AANPAST.
(Panes Gaies).
Houdt u van Zwitsersche kaas. mijn
heer?
Ia, maar ik kan ze niet verdragen.
O. dan kunt u de onze perust gebrui
ken. Het is gc$n echte Zyvi^crschc.
WIE DE SCHULDK1F WAS.
iEverybodjr'i WcckJy)
Maar, Betje, waarom huil je toch zoo?
Willie heeft mijn pop gebroken
Hoe deed hij dat
Ik sloeg hem er mee op hel hoofd!
dent van den Board of Trade betreffende de vrijgeving
van nog niet geliquideerd, in beslag genomen Duitsch
eigendom te onderteekenen.
BRAND IN EEN HOEDENZAAK TE BRUSSEL.
Twee personen gestikt.
Een B.T.A. bericht meldt uit Brussel, dat gistermid
dag in de rue Tripiers een hoedenwinkel en een aan
grenzende bioscoop een prooi der vlammen werden. De
winkelhouder was bezig met het schoonmaken van een
hoed met benzine toen een flesch met het vocht ont
plofte. Het vuur deelde zich snel aan het perceel mede.
De eigenaar van den winkel werd gewond, zijn moeder
en zijn dochtertje door verstikking jammerlijk om het
leven gekomen.
Voor de betrekking van onderwijzeres aan de o. 1.
school te Winkel hebben zich 14 sollicitanten aangemeld
en voor die van onderwijzer aan de o.l. school te Lutje
winkel 11 sollicitanten.
Tot Voorziter-Molenmeester van den Weerepolder la
herkozen de heer D. van der Oord te Winkel.
De bouw van een burgerwoonhuis voor rekening van
de firma de Reus en Groenewoud is opgedragen aan: den
heer C. Brouwer, timmerwerk, de heeren P. Krapman
en J. van der Molen, het metsclwerk.Aan den heer J.
Schot het schilderwerk.
Herkozen tot kerkvoogd bij de Ned. Herv. Kerk al
hier, den heer J. B. Wilken.
KOLHORN.
Een Dinsdagmorgen werd er brand ontdekt in de pas
torie en wat ook waarheid bevatte. Bij den heer D. was
schoorsteenbrand, wat met behulp van brandslang op
de waterleiding heel spoedig was gebluscht. De schade
was niet groot, een weinig waterschade.
20 PERSONEN GEWOND.
Mm n da ga vond omstreeks 6 uur is op den Ringdijk
voor het Huis ten Donck te Bolnes een ernstig auto
busongeluk gebeurd. De autobusondernemer P. V.
G. te Rotterdam, die eiken avond werkvolk vervoert
van de scheepsbouwmaatschappij de Mans naar Rot
terdam, moest voor een auto uitwijken. Vermoedelijk
is de autobus door gladheid van den weg en den
krachtigcn wind geslipt, met het gevolg, dat hij van
den zes meter hoogen dijk werd gpslingerd. en met
de wielen omhoog neerkwam. Alle twintig inzitten
den kregen verwondingen. Drie van hen zijn over
gebracht naar het ziekenhuis te Rotterdam, cn wel
B. van Z. met gebroken ribben, G. v K. met gebro
ken sleutelbeen en D. O. met gebroken rechterbeen.
WEEK VAN 3 TOT 9 NOVEMBER.
In de week van 3 tot on met 9 November 1929 zijn
in Rotterdam geen gevallen voorgekomen. Wel werd
1 patiënt uit Hillegersberg in de barak opgenomen.
Een der reeds vroeger opgenomen patiënten, welke
in Rotterdam logeerde, maar in 's Gravenhage woon-
is overleden.
In 's Gravenhage breidt de ziekte zich nog verder
uit. Hier werd in de week van 3 tot en met 9 Novem
ber 1929 waargenomen 22 ziektegevallen, 1 patiënt,
afkomstig uit Rijswijk, is overleden.
PROEVEN MET FLIKKERLICHTEN.
De minister van Waterstaat, heeft aan de commis
sarissen der Koningin geschreven:
Ik heb beslist, dat door de Nederlandsche Spoor
wegen proeven zullen moeten worden genomen met
het aanbrengen van flikkerlichten op overwegen, ge
legen in wegen met snelverkeer, waar de plaats van
den overweg weinig de aandacht trekt.
Deze flikkerlichten zullen waarschijnlijk worden
aangebracht op de nabij de overwegen geplaatste
andreaskruisen (waarschuwingsborden).
Uit den aard der zaak is het wenschelijk, dat deze
lichten, zooals trouwens ook de waarschuwingsbor
den, reflectoren en andere seinen, welke dienen om
onbewaakte overwegen aan te duiden, door het pu
bliek worden ontzien, daar vernieling of beschadi
ging hiervan ernstige gevolgen kan hebben.
In aansluiting aan den brief van 30 November
1922, noodig ik u uit, het vorenstaande onder de aan
dacht van de gemeentebesturen te brengen, met ver
zoek, daaraan algcmcene bekendheid te geven cn alle
inrichtingen van onderwijs te willen uitnoodigen, de
leerlingen ernstig te doen wijzen op het onverant
woordelijke van vernieling en beschadiging als vo
renbedoeld, en op de ernstige gevolgen, dio daaruit
kunnen voortvloeien.
Bovendien zou nog kunnen worden verwezen naar
art. 103 van het Wetboek van Strafrecht.
EEN DER OPVARENDEN GERED.
Gisterenavond, omstreeks half zes voer de schipper
v. d. P., uit Heemstede, uit de sluis te Spaarndam;
nabij het stoomgemaal werd de boot door den groo-
tcn golfslag met water volgcslagen, waardoor het
schip onmiddellijk zonk. De beide schippers, van wie
er slechts een kon zwemmen, geraakten te water.
De 21-jarige G. II., die op het hulpgeroep naderde,
bognf zich onmiddellijk te water en wist met veel
moeite een der drenkelingen te grijpen en op den wal
te Lrengen. Na eenig zoeken vond hij ook den twee
den schipper. Beiden werden overgebracht naar den
politiepost, Spaarndam.
Een van hen, de 54-jarige N. S., afkomstig uit
Westzaan, verkeerde in bewusteloozen toestand. Men
heeft langen tijd getracht de levensgeesten weer bij
hem op te wekken, doch het was tevergeefsch. De
man bleek te zijn overleden.
Door Glunder en Teunissen e«n verzoek om
schadevergoeding ingediend.
Naar de „Msb." verneemt hebben mr. H. H. Roobol en
mr. D. den Hollander gisteren in de raadkamer van het
Amsterdamsch Gerechtshof gepleit voor toekenning van
schadeloosstelling aan J. C. Klunder en J. Teunissen,
wegens schade die zij hebben geleden in verband met
ten onrechte ondergane gevangenisstraf.
Het request van Klunder en Teunissen is gegrond op
art. 431 Wetb. van Strafvordering waarbij ieder die in
revisie van een strafbaar feit Is vrijgesproken recht op
schadeloosstlling kan doen gelden.
De raadkamer was evenals bij de revisie-behandeling
van het proces samengesteld uit mr. Jolles, president,
mr. J. Wlarda, en W. Boekhoudt, raadsheeren, mr. P.
M. F. Bauduin, advocaat-generaal en mr. H. E. Vlaan
deren, griffier.
Naar genoemd blad van mr. Hollander verneemt heeft
de behandeling der zaak in de raadkamer een aanger-
naam verloop gehad.
Voorts deelde mr. den Hollander mee dat men zich
bij de aanvrage om schadeloosstelling beperkt heeft tot
een zoodanig bedrag dat voor Klunder en Teunissen in
aanvullende werkzaamheden een bescheiden bestaan in
de toekomst gewaarborgd zal zijn.
Het hof heeft een spoedige beslissing toegezegd.
HET ANTWOORD VAN DEN MINISTER.
Op de vraag van het Tweede Kamerlid den heer F.
Vos inzake het verbreken der radiorede van den heer
W. Vogt, directeur van het Omroepbedrijf der A.V.R.O.,
op Maandag 21 Oct. j.1., heeft de minister van Water
staat* o.m. geantwoord:
De redevoering gaf, zonder zelf concrete mededeelln-
gen te doen, alle aanduidingen, welke voor den hoorder
noodig waren om zich op de hoofdpunten een denkbeeld
te vormen van de plannen van den Radioraaa. Daar de
uitwerking hiervan zoowel op de luisteraars als op
andere omroeporganisaties strijdig was met een rustige
en ordelijke behandeling dezer aangelegenheid door de
daarvoor bij de wet ingestelde organen, mocht zulk een
redevoering niet bij herhaling worden toegelaten.
De minister verwijst, ten aanzien van de vraag waar
van de grondgedachte was, dat in deze zou zijn gehan
deld buiten hetgeen art. 3ter der P. en T.-wet als norm
Inhoudt naar zijn antwoord van 29 October j.1., waarin
het tegendeel is vermeld.
Uiteraard zal geschil van meening omtrent al dan niet
binnen den gestelden norm valt, niet zijn uitgesloten,
zelfs niet wanneer de door de wet bedoelde controle
haar uiteindelijke regeling zal hebben gevonden.
De vrijheid van drukpers is verzekerd in de Grondwet,
Regeling van de controle op radio-redevoeringen is voor
het oogenblik voorzien in art 3ter sub b der P. en T.-
wet. Drukpers en radio zijn in aard, behandeling en uit
werking zoo verschillend, dat ook aan wettelijke rege
ling verschillende eischen moeten worden gesteld. Dit is
in de bestaande wetsbepalingen erkend. Men vergelijke
daarvoor art. 7 der Grondwet met art. 3ter sub b der
P. en T.-wet hetwelk regeling met betrekking tot den
inhoud en tot de controle op de uitzendingen, dus pre
ventieve maatregelen, uitdrukkelijk voorziet
HET DRIEMAANDELIJKSCH RAPPORT.
De werken vorderen snel.
Aan het driemaandelijkssch rapport betreffende de
Zuiderzeewerken is het volgende ontleend:
Het Balgzandkanaal, dat van Van Ewijckssluis naar
Oostoever bezuiden Den Helder loopt en dat door de
schutsluit aan de Kooi verbonden is met het Noord-
hollandsch kanaal, heeft aanvankelijk slechts gediend
voor de afwatering van den Anna Paulownapolder,
welke door den aanleg van den afsluitdijk van het
Amsteldiep werd belemmerd cn voor de scheepvaart,
welke door dien dijk werd gestemd. Het kanaal is
intusschcn nader bestemd om het water af te voeren,
dat thans langs dew estzijde van de Wieringermeer
op zee loost en door het langs de kust in aanleg zijnde
kanaal op het Amstelmeer zal worden gebracht en ver
der om toegang te geven voor de scheepvaart naar de
achter do bedijking van de Wieringermeer gelegen ha
vens. Ten einde het kanaal aan zijn nadere bestem
ming te doen beantwoorden, moest de tijdelijke ver-
bindingsdam aan het zuidelijk einde worden verwij
derd en door het Ralgzand een verbindingskanaal
worden gebaggerd naar het diepere gedeelte van het
Amstelmeer.
Alvorens de verbindingsdam met den daarop gele
gen toegangsweg naar Wieringen kon worden opge
ruimd, moest ten behoeve van het gewone verkeer de
overbrugging van het Balgzandkanaal met de weder-
zijdschG toegangswegen gereed zijn, welke werken deel
uitmaken van den toekomstigen weg over de afslui
ting van de Zuiderzee. Deze nieuwe overbrugging
werd 18 September j.1. voor het verkeer opengesteld.
Het oostelijk stel uitwateringsbuizen in den afsluit
dijk kwam nagenoeg gereed, behalve het metselwerk
van de sluisvloeren. Bij het middelste stel kwamen de
bruggen van gewapend beton gereed cn zijn de torens
nog in uitvoering, terwijl bij het westelijk stel de üit-
voering van de bruggen is begonnen.
De pijlers en landhoofden van de draaibruggen zijn
nog in uitvoering.
Eiland op het Breezand,
Het middengedeelte van den afsluitdijk van de uZi-
derzee is op zoo grooten afstand van de uiteinden ver
wijderd, dat het noodig is aldaar over een steunpunt
te beschikken van waaruit de dijksbouw naar beide
zijden kan plats hebben. Ook bij vroegere plannen
werd op den aanleg van een dergelijk steunpunt gere
kend.
Het steunpunt is ontworpen op dew estzijde van het
Breezand nabij de oostelijke geul van de Javaruggcn
cn bestat uit een eiland gevormd door een vak van
den afsluitdijk met een haven omgeven door de noo-
dige terreinen, zoowel aan de noord- als aan de zuid
zijde.
Met de Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzee
werken werd gesloten aannemingsovereenkomst no.
17 voor het maken van een 1000 M. lang gedeelte van
den afsluitdijk van de Zuiderzee, met twee werkha-
vens op het Breezand met bijkomende werken voor
een bedrag van f3.700.000. Toen bleek,, dat het ma
ken der werken zeer snel voortging, werd een aan
vullingsovereenkomst gesloten voor het in oostelijke
richting bouwen van nog een gedeelte van den af
sluitdijk lang 500 M. voor een bedrag van f800.000.
De werken zijn met groote kracht uitgevoerd, zoo
dat het grondwerk, behoudens het aanbrengen van
de bekleedingsgrond nagenoeg gereed kwam.
De beide westelijke sluitgaten van den afsluitdijk
zijn ontworpen in de geulen genaamd het Gaatje,
loopende langs de oostzijde van Wieringen en de
Vlieter. Van het daartusschen gelegen dijkvak is
thans in uitvoering genomen het westelijk vak gele
gen tusschen de geulen het Gaatje en het Zwin, lang
1100 M.
Voor de uitvoering van dit werk werd met de
Maatschappij tot Uitvoering van de Zuiderzeewerken
een aannemingsovereenkomst gesloten voor een be
drag van f 1.966.000.
De uitvoering van dit werk heeft reeds krachtigen
voortgang gevonden.
Indijking van de Wieringermeer#
Omtrent de indijking en droogmaking van de Wie
ringermeer lezen wij het volgende;
Het herstel van de tijdens de stormen in de tweede
helft van November 1928 ontstane schade in den
proefpolder nabij Andijk, zoomede de in verband
daarmede aangeorachte verbeteringen aan den dijk
kwamen gereed.
De werkzaamheden voor den aanleg van den dijk
Wieringen—Medemblik hadden een gunstig verloop;
de sluiting van het gat nabij Medemblik werd den
3den Juli tot stand gebracht, terwijl hier, zooals ook
de uitkomsten der berekeningen deden verwachten,
geen noemenswaardige last der optredende stroom
snelheid werd ondervonden nach betreft uitschuring
van de keileem of van den zeebodem, noch wat moei
lijkheden met het materieel aangaat.
Op 27 Juli werd een poging gedaan om de Noorde
lijke opening te sluiten, hetgeen echter mislukte van
wege een diep gat, dat zich nog vlak voor het sluit
gat had gevormd. Na aanvulling van dit gat werd de
sluiting op 29 Juli jl. tot stand gebracht door het bo
ven water brengen van den keileemdam.
De baggenverken in het Balgzandkanaal nabij Van
Ewijcksluis, moesten in verband met de in gebruik
neming der nieuwe overbrugging worden uitge
voerd en wel binnen een zeer kort tijdsbestek, aan
gezien het niet kon aanvangen vóórdat de damwand
rondom den fundeeringsput van het zuidwestelijk
landhoofd der brug voldoende ver was opgeruimd.
De uitvoering gescniedde binnen enkele weken, hoewel
de beperkte ruimte, waarbinnen gewerkt moest worden,
groote bezwaren opleverde.
Na de doorbaggering van den verbindingsdam is de
Wieringermeer, thans in verbinding gebracht met het
Balgzandkanaal en wel langs de nog in stand gehouden
buitengeul te Kolhorn, het kanaal KolhornOostpunt
en het Amstelmeer. Er is een aanvang gemaakt met het
geleidelijk zoo laag mogelijk afspuien van de Wierin
germeer door de Oostoeversluis.
De werken van het kanaalvak KolhornOostpunt
werden krachtig voortgezet en nagenoeg voltooid. Het
kanaal over de volle lengte op diepte.
Door het voor de uitvoering van dit werk zeer guns
tige weder, kon het baggerwerk tot vorming van het
kanalennet in de Wieringermeer goeden voortgang ma
ken. Het net van hoofdkanalen, waaruit 9.000.000 is
thans nagenoeg voltooid. Er bestaat groote waarschijn
lijkheid, dat het net van kleinere tochtenvóórhetdroog-
malen van den polder volledig gereed zal komen.
De te maken terp in de Wieringermeer kwam ln
hoofdzaak gereed.
Verkaveling.
Ten slotte bevat het overzicht enkele mededeelingen
over de nadere vaststelling van het plan voor de ver
kaveling van de Wieringermeer.
Aanvankelijk lag het in de bedoeling de verkaveling
geheel volgens het daaromtrent door de „Commissie-Lo-
vink aangegeven stelsel te doen geschieden. Volgens dit
stelsel worden de kavels omstreeks 20 H.A. met een
lengte van c.a. 800 M. en een breedte van 250 M. Aan
hun korte zijden worden de kave'.s begrensd door een
veraarden weg en door een voor kleine vaartuigen be
vaarbare tocht, terwijl langs de lange zijden der kavels
als regel droge slooten ter diepte van ten minste 1.40
M. beneden terreinshoogte voorkomen, waarin de voor
ontwatering der kavels te maken greppels of drainee
ringen zouden uitmonden. Inmiddels werd van andere
bevoegd landbouwkundige zijde op de mogelijkheid ge
wezen, dat ook andere wijzen van verkaveling voor de
Zuiderzeepolders doelmatig zouden blijken.
De naast het stelsel der „Commissie-Lovink" aanbe
volen verkavelingswijze, wijkt in hoofdzaak hiervan af,
omdat hierbij een ruime gelegenheid aanwezig is om
met vaartuigen van 80 a 100 ton laadvermogen zóó nabij
elk perceel te komen, dat de afvoer van industrieel te
verwerken landbouwproducten rechtstreeks van het
land naar de fabriek mogelijk is.
Langs de lange zijden der kavels zouden hiertoe vaar
ten van voor schepen van genoemde grootte voldoende
afmetingen te leggen zijn, welke met de hoofdkanalen
in verbinding moesten worden gebracht. Een vermeerde
ring van de breedteafmeting der kavels tot c.a. 500 M.
werd door de voorstanders van dit systeem, dat kost
baarder wordt uit te voeren, naarmate de kavels smal
ler zijn, geen bezwaar geacht bij het verkrijgen van een
voldoende detail-ontwatering van het land.
Nog werd in het algemeen de aanvankelijk aangeno
men doorvaarhoogte der bruggen van 2.60 M. ontoe
reikend geacht en op de wenschelijkheld gewezen de
doorvaarthoogt© der bruggen in het algemeen op 400
M. te brengen. Zooveel mogelijk is aan het laatste te
gemoetgekomen.
Terwijl nu de polder in hoofdzaak volgens het stelsél
der „Commissie-Lovink" verkaveld Is gedacht, geschiedt
de verkaveling van enkele gedeelten op hiervan in bo-
venaangegeven zin afwijkende wijze.
Mede is op grond van hieromtrent gehouden beschou
wingen voor sommige gedeelten van den polder een ka
veldiepte, afwijkend van de door de Commisle-Lovlnlc
aanbevolene van 800 M. toegepast. De kaveldiepte vari
eert thans in het plan tusschen 500 en 1500 M., terwijl
ook ln de breedteafmetingen der kavels als proef nog
afwijkingen voorkomen.