De Zuiderzee werken. Gemengd Nieuws. Storm aan ds Noorsche kust Ontzettend familiedrama in de desa. Een autobus in d« rivier gestori. Nagekomen Berichten. WINKEL. NIEUWE NIEDORP. BARSINGERHORN. Binnenlandsch Nieuws. Autobus van dsn dijk gereden. De alastrim. Op onbewaakts overwegen. Schip gezonken. Haspel van de Giessen—Nieuwkerk-zaak. Waarcm da Radio-rede van Vogt werd afgebroken. Scheepsramp In do Finsche Scheren. Noor sche visscfcersvloot geteisterd. Uit Cslo wordt gemeld d.d. Dinsdag: De storm, die gisteravond aan de Noorsche kust op stak, is de hevigste geweest sinds vele jaren en heeft aanzienlijke schade aangericht. De verbindingen tus- schen de kustplaatsen werden voor het meerendecl ver broken. Voor Drontheim werd een aantal visschersvaar- tuigen dcor den storm overvallen. De visschers deden wanhopige pogingen om de kust te bereiken. Drie booten slaagden hierin niet en zonken, waarbij twee leden der bemanning cm het leven kwamen; de overige opva renden konden gered worden. Eenige booten worden echter nog vermist. i In de nabijheid van Utö in de Finsche scheren ge raakte een met hout beladen Finsche driemaster op een klip en zonk. De uit elf leden bestaande bemanning kon zich op de klip in veiligheid brengen, die echter voortdurend door de golven werd gebeukt. Van UtÖ uit heeft men tot dusver vergeefs getracht de schipbreuke lingen te bereiken. Van Hangö is een reddingsboot on derweg, doch deze kan pas na het invallen der duister nis bij de plaats des onheils aankomen. De laatste be richten luiden zeer ernstig; de bemanning is nauwelijks in staat nog langer aan de uitputting weerstand te bieden .Twee matrozen hebben met reddinggordels aan getracht naar het vasteland te zwemmen. Eenigen tijd later werden zij bij den vuurtoren van Utö aan land gespoeld; een hunner bleek bezweken te zijn, terwijl de ander in een zoodanigen staat van uitputting verkeerde, dat hij niet meer kon spreken. Onk een Hollandsch stoomschip op de kust geloopen. Geen menschcnlcvens te be treuren. Tijdens den orkaan, die op de Westkust van Noor wegen woedde, is het Hollandsche stoomschip „Bussum" groot 3680 ton, eigenaars Vinke en Co. te Amsterdam, bij den vuurtoren van Joneholmen, in Hjelstefjord bij Bergen op de rotsen geleopen waar het met zware ave rij bleef vastzitten, aldus wordt uit Oslo aan de „Tel." geseind. Op de S.O.S.-seinen. welke het schip uitzond, kozen drie sleepbooten van de Noorsche Bergingsmaatschappij zee. n.1. de „Achilles" uit Floroe. de „Ulabrand" uit Ask- vold en de „Diver" uit Bergen. De .Bussum" heeft groote gaten in den romp en al dreigt er geen onmiddellijk ge- vaart. toch wordt de toestand, waarin het schip zich bevindt, kritiek geacht. Menschenlevens zijn niet te be treuren. De ..Bussum" was met een lading hout onder weg van Archangel naar Engeland. EEN VADER STORT IN DRIFT EEN KETEL KO KEND WATER OVER ZIJN KIND UIT. De moeder werpt zich In de put Aneta meldt uit Tasikmalaja: De bevolking alhier is opgeschrikt door een afgrijse lijk drama, dat zich in de desa Bandjarsari heeft afge speeld. Een vrouw haalde bij de credietbank een bank biljet van 100 gulden, dat op den weg naar huis klets nat word. De vrouw legde het daarom te drogen bij het vuur. liet zoontje, dat binnenkwam, gooide het bij het spelen Sn het vuur. De vader, die dit zag, werd zoo woe dend, dat hij een ketel kokend water nam en over het kereltje uitgoot. De jongen was weldra in stervensnood en de moeder, die op het erbarmelijk geschreeuw bin nengekomen was, begreep het gebeurde, rende weer naar buiten cn wierp zich met het hoofd vooruit in een put. Zij werd er levenloos, met gebroken nekwervel, uit op gehaald. De vader zit thans, geheel gebroken door el lende, achter do tralies. G INZITTENDEN VERDRONKEN. Aneta meldt uit Padang: Tusschen Pajacombo en Bangklnan is een autobus bij het achteruitrijden op de veerpont in de rivier de Bam- par terechtgekomen. Zes inzittenden verdronken. De oorzaak van het ongeluk ligt vermoedelijk In het niet goed functionceren van de handrem. Nog oen ernstig auto-ongeluk. Aneta méldt uit Medan: Een rugby-sedan, bestuurd door den heer J. E. P. Canengieter, die op den weg naar Belawan een essex passeerde, is door het te snel omgooien van het stuur bij de nadering van de essex naar den tegengestelden kant gereden en In de parit (breede open goot) over den kop geslagen, waardoor de heer C. en zijn zoon ernstig gewond werden. Mevrouw werd door brekend glas gewond. De heer Margadane kreeg hevige brandwonden door het water uit den radiator en mevrouw M. wonden aan de bcenen. De kornet werd licht gewond. DUITSCH EIGENDOM IN ENGELAND. Een verzoek om vrijgeving. Uit Londen wordt gemeld: Het liberale parlementslid Ian Macpherson heeft aan alle leden van het Engclsche parlement een brief ge schreven, waarin hij hun verzoekt, een adres aan den premier, den kanselier, van do Schatkist en den presl- KAAS DIE ZICH AAN DE OMSTANDIGHEDEN AANPAST. (Panes Gaies). Houdt u van Zwitsersche kaas. mijn heer? Ia, maar ik kan ze niet verdragen. O. dan kunt u de onze perust gebrui ken. Het is gc$n echte Zyvi^crschc. WIE DE SCHULDK1F WAS. iEverybodjr'i WcckJy) Maar, Betje, waarom huil je toch zoo? Willie heeft mijn pop gebroken Hoe deed hij dat Ik sloeg hem er mee op hel hoofd! dent van den Board of Trade betreffende de vrijgeving van nog niet geliquideerd, in beslag genomen Duitsch eigendom te onderteekenen. BRAND IN EEN HOEDENZAAK TE BRUSSEL. Twee personen gestikt. Een B.T.A. bericht meldt uit Brussel, dat gistermid dag in de rue Tripiers een hoedenwinkel en een aan grenzende bioscoop een prooi der vlammen werden. De winkelhouder was bezig met het schoonmaken van een hoed met benzine toen een flesch met het vocht ont plofte. Het vuur deelde zich snel aan het perceel mede. De eigenaar van den winkel werd gewond, zijn moeder en zijn dochtertje door verstikking jammerlijk om het leven gekomen. Voor de betrekking van onderwijzeres aan de o. 1. school te Winkel hebben zich 14 sollicitanten aangemeld en voor die van onderwijzer aan de o.l. school te Lutje winkel 11 sollicitanten. Tot Voorziter-Molenmeester van den Weerepolder la herkozen de heer D. van der Oord te Winkel. De bouw van een burgerwoonhuis voor rekening van de firma de Reus en Groenewoud is opgedragen aan: den heer C. Brouwer, timmerwerk, de heeren P. Krapman en J. van der Molen, het metsclwerk.Aan den heer J. Schot het schilderwerk. Herkozen tot kerkvoogd bij de Ned. Herv. Kerk al hier, den heer J. B. Wilken. KOLHORN. Een Dinsdagmorgen werd er brand ontdekt in de pas torie en wat ook waarheid bevatte. Bij den heer D. was schoorsteenbrand, wat met behulp van brandslang op de waterleiding heel spoedig was gebluscht. De schade was niet groot, een weinig waterschade. 20 PERSONEN GEWOND. Mm n da ga vond omstreeks 6 uur is op den Ringdijk voor het Huis ten Donck te Bolnes een ernstig auto busongeluk gebeurd. De autobusondernemer P. V. G. te Rotterdam, die eiken avond werkvolk vervoert van de scheepsbouwmaatschappij de Mans naar Rot terdam, moest voor een auto uitwijken. Vermoedelijk is de autobus door gladheid van den weg en den krachtigcn wind geslipt, met het gevolg, dat hij van den zes meter hoogen dijk werd gpslingerd. en met de wielen omhoog neerkwam. Alle twintig inzitten den kregen verwondingen. Drie van hen zijn over gebracht naar het ziekenhuis te Rotterdam, cn wel B. van Z. met gebroken ribben, G. v K. met gebro ken sleutelbeen en D. O. met gebroken rechterbeen. WEEK VAN 3 TOT 9 NOVEMBER. In de week van 3 tot on met 9 November 1929 zijn in Rotterdam geen gevallen voorgekomen. Wel werd 1 patiënt uit Hillegersberg in de barak opgenomen. Een der reeds vroeger opgenomen patiënten, welke in Rotterdam logeerde, maar in 's Gravenhage woon- is overleden. In 's Gravenhage breidt de ziekte zich nog verder uit. Hier werd in de week van 3 tot en met 9 Novem ber 1929 waargenomen 22 ziektegevallen, 1 patiënt, afkomstig uit Rijswijk, is overleden. PROEVEN MET FLIKKERLICHTEN. De minister van Waterstaat, heeft aan de commis sarissen der Koningin geschreven: Ik heb beslist, dat door de Nederlandsche Spoor wegen proeven zullen moeten worden genomen met het aanbrengen van flikkerlichten op overwegen, ge legen in wegen met snelverkeer, waar de plaats van den overweg weinig de aandacht trekt. Deze flikkerlichten zullen waarschijnlijk worden aangebracht op de nabij de overwegen geplaatste andreaskruisen (waarschuwingsborden). Uit den aard der zaak is het wenschelijk, dat deze lichten, zooals trouwens ook de waarschuwingsbor den, reflectoren en andere seinen, welke dienen om onbewaakte overwegen aan te duiden, door het pu bliek worden ontzien, daar vernieling of beschadi ging hiervan ernstige gevolgen kan hebben. In aansluiting aan den brief van 30 November 1922, noodig ik u uit, het vorenstaande onder de aan dacht van de gemeentebesturen te brengen, met ver zoek, daaraan algcmcene bekendheid te geven cn alle inrichtingen van onderwijs te willen uitnoodigen, de leerlingen ernstig te doen wijzen op het onverant woordelijke van vernieling en beschadiging als vo renbedoeld, en op de ernstige gevolgen, dio daaruit kunnen voortvloeien. Bovendien zou nog kunnen worden verwezen naar art. 103 van het Wetboek van Strafrecht. EEN DER OPVARENDEN GERED. Gisterenavond, omstreeks half zes voer de schipper v. d. P., uit Heemstede, uit de sluis te Spaarndam; nabij het stoomgemaal werd de boot door den groo- tcn golfslag met water volgcslagen, waardoor het schip onmiddellijk zonk. De beide schippers, van wie er slechts een kon zwemmen, geraakten te water. De 21-jarige G. II., die op het hulpgeroep naderde, bognf zich onmiddellijk te water en wist met veel moeite een der drenkelingen te grijpen en op den wal te Lrengen. Na eenig zoeken vond hij ook den twee den schipper. Beiden werden overgebracht naar den politiepost, Spaarndam. Een van hen, de 54-jarige N. S., afkomstig uit Westzaan, verkeerde in bewusteloozen toestand. Men heeft langen tijd getracht de levensgeesten weer bij hem op te wekken, doch het was tevergeefsch. De man bleek te zijn overleden. Door Glunder en Teunissen e«n verzoek om schadevergoeding ingediend. Naar de „Msb." verneemt hebben mr. H. H. Roobol en mr. D. den Hollander gisteren in de raadkamer van het Amsterdamsch Gerechtshof gepleit voor toekenning van schadeloosstelling aan J. C. Klunder en J. Teunissen, wegens schade die zij hebben geleden in verband met ten onrechte ondergane gevangenisstraf. Het request van Klunder en Teunissen is gegrond op art. 431 Wetb. van Strafvordering waarbij ieder die in revisie van een strafbaar feit Is vrijgesproken recht op schadeloosstlling kan doen gelden. De raadkamer was evenals bij de revisie-behandeling van het proces samengesteld uit mr. Jolles, president, mr. J. Wlarda, en W. Boekhoudt, raadsheeren, mr. P. M. F. Bauduin, advocaat-generaal en mr. H. E. Vlaan deren, griffier. Naar genoemd blad van mr. Hollander verneemt heeft de behandeling der zaak in de raadkamer een aanger- naam verloop gehad. Voorts deelde mr. den Hollander mee dat men zich bij de aanvrage om schadeloosstelling beperkt heeft tot een zoodanig bedrag dat voor Klunder en Teunissen in aanvullende werkzaamheden een bescheiden bestaan in de toekomst gewaarborgd zal zijn. Het hof heeft een spoedige beslissing toegezegd. HET ANTWOORD VAN DEN MINISTER. Op de vraag van het Tweede Kamerlid den heer F. Vos inzake het verbreken der radiorede van den heer W. Vogt, directeur van het Omroepbedrijf der A.V.R.O., op Maandag 21 Oct. j.1., heeft de minister van Water staat* o.m. geantwoord: De redevoering gaf, zonder zelf concrete mededeelln- gen te doen, alle aanduidingen, welke voor den hoorder noodig waren om zich op de hoofdpunten een denkbeeld te vormen van de plannen van den Radioraaa. Daar de uitwerking hiervan zoowel op de luisteraars als op andere omroeporganisaties strijdig was met een rustige en ordelijke behandeling dezer aangelegenheid door de daarvoor bij de wet ingestelde organen, mocht zulk een redevoering niet bij herhaling worden toegelaten. De minister verwijst, ten aanzien van de vraag waar van de grondgedachte was, dat in deze zou zijn gehan deld buiten hetgeen art. 3ter der P. en T.-wet als norm Inhoudt naar zijn antwoord van 29 October j.1., waarin het tegendeel is vermeld. Uiteraard zal geschil van meening omtrent al dan niet binnen den gestelden norm valt, niet zijn uitgesloten, zelfs niet wanneer de door de wet bedoelde controle haar uiteindelijke regeling zal hebben gevonden. De vrijheid van drukpers is verzekerd in de Grondwet, Regeling van de controle op radio-redevoeringen is voor het oogenblik voorzien in art 3ter sub b der P. en T.- wet. Drukpers en radio zijn in aard, behandeling en uit werking zoo verschillend, dat ook aan wettelijke rege ling verschillende eischen moeten worden gesteld. Dit is in de bestaande wetsbepalingen erkend. Men vergelijke daarvoor art. 7 der Grondwet met art. 3ter sub b der P. en T.-wet hetwelk regeling met betrekking tot den inhoud en tot de controle op de uitzendingen, dus pre ventieve maatregelen, uitdrukkelijk voorziet HET DRIEMAANDELIJKSCH RAPPORT. De werken vorderen snel. Aan het driemaandelijkssch rapport betreffende de Zuiderzeewerken is het volgende ontleend: Het Balgzandkanaal, dat van Van Ewijckssluis naar Oostoever bezuiden Den Helder loopt en dat door de schutsluit aan de Kooi verbonden is met het Noord- hollandsch kanaal, heeft aanvankelijk slechts gediend voor de afwatering van den Anna Paulownapolder, welke door den aanleg van den afsluitdijk van het Amsteldiep werd belemmerd cn voor de scheepvaart, welke door dien dijk werd gestemd. Het kanaal is intusschcn nader bestemd om het water af te voeren, dat thans langs dew estzijde van de Wieringermeer op zee loost en door het langs de kust in aanleg zijnde kanaal op het Amstelmeer zal worden gebracht en ver der om toegang te geven voor de scheepvaart naar de achter do bedijking van de Wieringermeer gelegen ha vens. Ten einde het kanaal aan zijn nadere bestem ming te doen beantwoorden, moest de tijdelijke ver- bindingsdam aan het zuidelijk einde worden verwij derd en door het Ralgzand een verbindingskanaal worden gebaggerd naar het diepere gedeelte van het Amstelmeer. Alvorens de verbindingsdam met den daarop gele gen toegangsweg naar Wieringen kon worden opge ruimd, moest ten behoeve van het gewone verkeer de overbrugging van het Balgzandkanaal met de weder- zijdschG toegangswegen gereed zijn, welke werken deel uitmaken van den toekomstigen weg over de afslui ting van de Zuiderzee. Deze nieuwe overbrugging werd 18 September j.1. voor het verkeer opengesteld. Het oostelijk stel uitwateringsbuizen in den afsluit dijk kwam nagenoeg gereed, behalve het metselwerk van de sluisvloeren. Bij het middelste stel kwamen de bruggen van gewapend beton gereed cn zijn de torens nog in uitvoering, terwijl bij het westelijk stel de üit- voering van de bruggen is begonnen. De pijlers en landhoofden van de draaibruggen zijn nog in uitvoering. Eiland op het Breezand, Het middengedeelte van den afsluitdijk van de uZi- derzee is op zoo grooten afstand van de uiteinden ver wijderd, dat het noodig is aldaar over een steunpunt te beschikken van waaruit de dijksbouw naar beide zijden kan plats hebben. Ook bij vroegere plannen werd op den aanleg van een dergelijk steunpunt gere kend. Het steunpunt is ontworpen op dew estzijde van het Breezand nabij de oostelijke geul van de Javaruggcn cn bestat uit een eiland gevormd door een vak van den afsluitdijk met een haven omgeven door de noo- dige terreinen, zoowel aan de noord- als aan de zuid zijde. Met de Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzee werken werd gesloten aannemingsovereenkomst no. 17 voor het maken van een 1000 M. lang gedeelte van den afsluitdijk van de Zuiderzee, met twee werkha- vens op het Breezand met bijkomende werken voor een bedrag van f3.700.000. Toen bleek,, dat het ma ken der werken zeer snel voortging, werd een aan vullingsovereenkomst gesloten voor het in oostelijke richting bouwen van nog een gedeelte van den af sluitdijk lang 500 M. voor een bedrag van f800.000. De werken zijn met groote kracht uitgevoerd, zoo dat het grondwerk, behoudens het aanbrengen van de bekleedingsgrond nagenoeg gereed kwam. De beide westelijke sluitgaten van den afsluitdijk zijn ontworpen in de geulen genaamd het Gaatje, loopende langs de oostzijde van Wieringen en de Vlieter. Van het daartusschen gelegen dijkvak is thans in uitvoering genomen het westelijk vak gele gen tusschen de geulen het Gaatje en het Zwin, lang 1100 M. Voor de uitvoering van dit werk werd met de Maatschappij tot Uitvoering van de Zuiderzeewerken een aannemingsovereenkomst gesloten voor een be drag van f 1.966.000. De uitvoering van dit werk heeft reeds krachtigen voortgang gevonden. Indijking van de Wieringermeer# Omtrent de indijking en droogmaking van de Wie ringermeer lezen wij het volgende; Het herstel van de tijdens de stormen in de tweede helft van November 1928 ontstane schade in den proefpolder nabij Andijk, zoomede de in verband daarmede aangeorachte verbeteringen aan den dijk kwamen gereed. De werkzaamheden voor den aanleg van den dijk Wieringen—Medemblik hadden een gunstig verloop; de sluiting van het gat nabij Medemblik werd den 3den Juli tot stand gebracht, terwijl hier, zooals ook de uitkomsten der berekeningen deden verwachten, geen noemenswaardige last der optredende stroom snelheid werd ondervonden nach betreft uitschuring van de keileem of van den zeebodem, noch wat moei lijkheden met het materieel aangaat. Op 27 Juli werd een poging gedaan om de Noorde lijke opening te sluiten, hetgeen echter mislukte van wege een diep gat, dat zich nog vlak voor het sluit gat had gevormd. Na aanvulling van dit gat werd de sluiting op 29 Juli jl. tot stand gebracht door het bo ven water brengen van den keileemdam. De baggenverken in het Balgzandkanaal nabij Van Ewijcksluis, moesten in verband met de in gebruik neming der nieuwe overbrugging worden uitge voerd en wel binnen een zeer kort tijdsbestek, aan gezien het niet kon aanvangen vóórdat de damwand rondom den fundeeringsput van het zuidwestelijk landhoofd der brug voldoende ver was opgeruimd. De uitvoering gescniedde binnen enkele weken, hoewel de beperkte ruimte, waarbinnen gewerkt moest worden, groote bezwaren opleverde. Na de doorbaggering van den verbindingsdam is de Wieringermeer, thans in verbinding gebracht met het Balgzandkanaal en wel langs de nog in stand gehouden buitengeul te Kolhorn, het kanaal KolhornOostpunt en het Amstelmeer. Er is een aanvang gemaakt met het geleidelijk zoo laag mogelijk afspuien van de Wierin germeer door de Oostoeversluis. De werken van het kanaalvak KolhornOostpunt werden krachtig voortgezet en nagenoeg voltooid. Het kanaal over de volle lengte op diepte. Door het voor de uitvoering van dit werk zeer guns tige weder, kon het baggerwerk tot vorming van het kanalennet in de Wieringermeer goeden voortgang ma ken. Het net van hoofdkanalen, waaruit 9.000.000 is thans nagenoeg voltooid. Er bestaat groote waarschijn lijkheid, dat het net van kleinere tochtenvóórhetdroog- malen van den polder volledig gereed zal komen. De te maken terp in de Wieringermeer kwam ln hoofdzaak gereed. Verkaveling. Ten slotte bevat het overzicht enkele mededeelingen over de nadere vaststelling van het plan voor de ver kaveling van de Wieringermeer. Aanvankelijk lag het in de bedoeling de verkaveling geheel volgens het daaromtrent door de „Commissie-Lo- vink aangegeven stelsel te doen geschieden. Volgens dit stelsel worden de kavels omstreeks 20 H.A. met een lengte van c.a. 800 M. en een breedte van 250 M. Aan hun korte zijden worden de kave'.s begrensd door een veraarden weg en door een voor kleine vaartuigen be vaarbare tocht, terwijl langs de lange zijden der kavels als regel droge slooten ter diepte van ten minste 1.40 M. beneden terreinshoogte voorkomen, waarin de voor ontwatering der kavels te maken greppels of drainee ringen zouden uitmonden. Inmiddels werd van andere bevoegd landbouwkundige zijde op de mogelijkheid ge wezen, dat ook andere wijzen van verkaveling voor de Zuiderzeepolders doelmatig zouden blijken. De naast het stelsel der „Commissie-Lovink" aanbe volen verkavelingswijze, wijkt in hoofdzaak hiervan af, omdat hierbij een ruime gelegenheid aanwezig is om met vaartuigen van 80 a 100 ton laadvermogen zóó nabij elk perceel te komen, dat de afvoer van industrieel te verwerken landbouwproducten rechtstreeks van het land naar de fabriek mogelijk is. Langs de lange zijden der kavels zouden hiertoe vaar ten van voor schepen van genoemde grootte voldoende afmetingen te leggen zijn, welke met de hoofdkanalen in verbinding moesten worden gebracht. Een vermeerde ring van de breedteafmeting der kavels tot c.a. 500 M. werd door de voorstanders van dit systeem, dat kost baarder wordt uit te voeren, naarmate de kavels smal ler zijn, geen bezwaar geacht bij het verkrijgen van een voldoende detail-ontwatering van het land. Nog werd in het algemeen de aanvankelijk aangeno men doorvaarhoogte der bruggen van 2.60 M. ontoe reikend geacht en op de wenschelijkheld gewezen de doorvaarthoogt© der bruggen in het algemeen op 400 M. te brengen. Zooveel mogelijk is aan het laatste te gemoetgekomen. Terwijl nu de polder in hoofdzaak volgens het stelsél der „Commissie-Lovink" verkaveld Is gedacht, geschiedt de verkaveling van enkele gedeelten op hiervan in bo- venaangegeven zin afwijkende wijze. Mede is op grond van hieromtrent gehouden beschou wingen voor sommige gedeelten van den polder een ka veldiepte, afwijkend van de door de Commisle-Lovlnlc aanbevolene van 800 M. toegepast. De kaveldiepte vari eert thans in het plan tusschen 500 en 1500 M., terwijl ook ln de breedteafmetingen der kavels als proef nog afwijkingen voorkomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 8