ELEONORA DUSE
Am
Pace in Dio
alT virequieto anelito
di Eleonora Duse
nell'ora del suo ritorno
dall' ultimo pellegrinaggio
fmplorano Roma -f- e l'Italla Madres.
(Den vrede Gods voor de rustelooze Eleo
nora Duse in het uur van haar terugkeer
*an de laatste reis smeeken P-ome en het
noederland Italië af).
Wonderschoon is dit leven geweest.
Wonderrijk in al zijn ellende.
Illustratie van de van Eeden'sche wijsheid
.dat daar nooit heil wordt zonder leed ge
boren".
GIJ KUNT DEZE DRIE EENVOUDIGE
STIJLJURKEN ZELF TEHUIS MAKEN.
Zware Vlaamsche zijde, moiré of taffetas
zijn de beste stoffen om deze allerbekoorlijk
ste jongemeisjes-japonnen van te maken.
Het schematische patroon dat wij hierbij
geven, toont de zeer nieuwe en toch zoo
weinig ingewikkelde coupe. De rok kan egaal
lang of wel van achteren langer dan van
voren gesneden worden, al naar het japon
netje bestemd is voor een jong meisje van
14 k 15 jaren, dan wel voor een jonge dame
van achttien. Het voorschoot-achtige stuk
op den rok kan men daarover aanbrengen
of wel er in zetten, wanneer dit met de
breedte van den stof beter uitkomt. De
beide banen van de zijkanten vormen een
Herinnert ge u dien naam nog
Ach, wij vergeten zoo gauw, ook degenen
die in onze eigen dagen een buitengewoon
leven hebben geleld, degenen die een we
reldvermaardheid hebben verworven. Zij
de groote Eleonora Duse, is een der heldin
nen geweest op het gebied des geestes, een
der vrouwen van eigen dimensie, een onver
gelijkelijke persoonlijkheid, een met een
doorgevoerde, consequent doorgevoerde
levenshouding, een die in bewonderenswaar
dige trouw haar roeping heeft gevolgd:
priesteres te zijn van de kunst.
Eleonora Duse de machtigste tooneel-
epeelster.
Déarom de machtigste, omdat haar hoog
ste ideaal en haar hoogste werkelijkheid
tevens was: dienen. Zij was de zeldzame, die
bij alle afgodische vereering, ondanks alle
aanbidding, die haar ten deel viel, immer
boven zichzelf heeft uitgewezen en zich in
strument wist van een kosmischen^ril, dien
ze in later dagen niet schroomde „God" te
noemen. In zoo'n verschijning wordt toch
wel zeer duidelijk gedemonstreerd hoe nauw
de kunst en het religieuse elkaar kunnen
naderen, dat het „priesteres" der kunst zijn
meer dan vergelijkend maar zeer reëel be
doeld kan zijn.
Ziehier de data: 3 October 1859 geboren;
21 April 1924 overleden. Als kind van zwer
vende tooneelspelers aanschouwde zij het
levenslicht te Vigevano in Lombardije;
„langs alle kabels en door het luchtruim
snelde overal de mare tot de menschen, dat
God zijn heerlijke gave aan de wereld, de
ziel van Eleonora Duse, tot zich genomen
had" wanneer haar biograaf Rheinhardt
dit schrijft, dan wordt 't wel openbaar, hoe
zij als een vorstin haar levensreis heeft be
ëindigd.
Wij lezen tegenwoordig zeer veel. Vooral
zeer veel romans. Vooral zeer veel romanne
tjes.
Maar indien ik mijn lezeressen nu eens op
een ongelooflijk mooien „roman" mag wijzen,
dan moge genoemd worden „Eleonora Duse"
door E. A. Rheinhardt, uitg. v. Loghum Sla
terus. Roman zonder verdichting, een roman
die niets is dan een onopgesmukte levens
beschrijving. Maar de beschrijving van welk
een leven! 't Leven zélf is toch nog wel
grooter dan de fantasie!
't Is een leven van strijd en van leed.
Van strijd en overwinning.
Van verguizing en van ondergang.
Van vernieling en van verrijzenis.
'n Onvergelijkelijke vitaliteit heeft deze
yrouw bezeten!
En wat 'n geloof in haar móéten.
In haar móéten-tooneelspelen.
En als ze niet meer tooneelspelen kan,
dan toch op andere wijze voor de mensch-
heid móéten leven!
Altijd „de anderen"!
Om die anderen te helpen, te troosten, te
verheffen, daarvoor was zij „op de planken".
Om die anderen te helpen, te troosten, te
verheffen, daarvoor zwierf zij overal, daar
voor opende zij in Rome de „casa", het huis
voor jonge actrices, daarvoor gaf ze handen
vol geld uit, daarvoor, ja daarvoor was zij,
en daarvoor hield zij het vol.
Met dat zwakke, ellendige lichaam.
Met dien gemartelden geest.
Ook toen zij als hartstochtelijke vrouw, als
vrouw-van-liefde, die duldelooze ervaring
had opgedaan met haar held, den dichter,
den dichter-politicus Gabrièle d'Annunzio.
Tot haar laatsten ademtocht heeft ze ge
werkt.
Op een Italiaansch oorlogsschip heeft 't
vaderland haar uit Amerika teruggehaald.
't Was een lid van het Koninklijke huis, 't
waren allerlei hoogwaardigheidsbekleeders,
't waren enorme troepenmassa's, die haar
lichaam in ontvangst namen te Napels, waar
met de kleuren der Italiaansche vlag bedekt,
de kist op de achtersteven van de „Duilio"
haar grooten schat overbracht uit het land
harer vreemdelingenschap naar het geliefde
vaderland.
Eenvoudig is haar graf.
Eenvoudig als zij zelf was, die zich als ac
trice niet poeierde of schminkte, die als
actrice altijd 't eigen haar in de zwaren
iwarten of later witten wrong droeg, een
voudig als zij zelf was, is haar graf.
In de Santa Maria Degll Angeli te Rome
fust zij.
Op een steen in den boog van de kerkdeur
itaat het opschrift:
N
KONIJN OP VERSCHILLEI
WIJZEN TOEBEREID.
Het konijn, vroeger door zijn raj
den haas wel wat te veel in de schad
steld, begint meer en meer naam te
onder diegenen, die van het vleesc
geen afstand willen doen.
Daar is dan ook alle reden voor.
In de eerste plaats valt deze sooi
om zoo te zeggen binnen 't bereik vi
beurs, een feit, dat voor geen enkeli
wildsoort kan gelden.
Ten tweede wedijvert het blanke,
rleesch met dat van de kip en van
een eigenschap, die in aanmerl
men den lagen prijs zeker ook
ten in het voordeel van 't konijn.
Ter derde kunnen we met betre!
weinig moeite hét vleesch tot versch
schotels bereiden, die voor den lief!
een tractatie zullen zijn. We behoev
daarbij niet te bepalen tot alleen he
braden" konijn, dat eenvoudig als ai
dere soorten gebraden vleesch wordt
deld; we kunnen er ook op versch
manieren een „gestoofd" gerecht van
den, dat ons in staat stelt allerlei va
van smaak aan te brengen door 't
van verschillende toevoegsels; nu ee
maten-purée, dan eens uien, een ai e,
keer specerijen, die aan het gerecht
overeenkomst met de bekende „haze
geven.
Een paar voorbeelden in receptenvor
len de huisvrouw duidelijk maken wat
dit punt in haar keuken kan bereike
KONIJN OP DE WIJZE VAN HAZEP
1 konijn
80 Gr. (4 afgestreken eetlepels) bol
margarine
K L. water met 2 Maggl's Bouillon!
60 Gr. (6 afgestreken eetlepels) bloe tr
I ui
1 laurierblad
3 kruidnagelen
1 theelepeltje peper
3 eetlepels azijn.
Verdeel het konijn in stukken (de
ten, den gespleten kop, den rug in
gehakt), wrijf ze in met wat zout en
ze in een geëmailleerd ijzeren potje
boter rondom mooi bruin.
Neem de stukken vleesch uit de pi
Voeg bij de overgebleven boter de f
snipperde ui en de bloem, laat beide
bruin worden en voeg er dan langzamt
(onder voortdurend roeren) de in het
opgeloste Maggi's Bouillonblokjes bij.
de saus een oogenblik doorkoken, doe
verschillende kruiden in en den azijn
er dan het vleesch zachtjes nog mini
uur in stoven, tot het door en door ma
en gemakkelijk van het been loslaat.
Neem vóór het opdienen het lauri
en de kruidnagelen uit de saus. [cr
Geef bij dit gerecht gekookte aardai de
en b.v. appelmoes.
di
kleine zakken terugvindt.
Benoodigd: 3 M. 50 in 1 M. 40 breed.
4. En ten slotte nogmaals een mantel van
tweed, ditmaal beige gekleurd. Deze mantel
heeft zeer breede bruine revers. Ceintuur en
polsgarneering zijn in dezelfde kleur bruin.
Benoodigd: 3 M. 25 in 1 M. 40 breed.
OP DE PLANKEN.
In den schouwburg, voor het voetl
Wordt uitstekend geacteerd;
Spelen menschen op de planken,
Rollen, uit het hoofd geleerd.
In de druk bezochte zalen
Wordt alleen toonéél gespeeld;
Onze driften en begeerten,
Worden er slechts uitgebeeld.
In den schouwburg voor het voeU j
Spelen menschen, wonderwel;
Op de planken van het Leven
Ziet men écht comediespel
H. H. de Bruin-!
reenten noek, terwijl de horizontale lijn den
baan van den rug moet bijeenvoegen en de
naad van den heup moet vormen.
Van links naar rechts treffen we eerst aan
een groene moiré japon. De voorschoot is
met kruisvormige zilverstiksels bezet. Een
smalle plissérand, zeer licht, van zilvertulle
vormt een soort kleine „kasque" en wordt
van voren met een zilveren strik geknoopt.
De kraag van Crêpe Georgette in dezelfde
kleur groen is in vorm gesneden en gezpomd
door een biais. Ook hier toegeknoopt met
een zilveren strik.
In het midden een japonnetje van oud-rose
alpagazijde. Het mooie glanzende van deze
stof komt onder het avondlicht speciaal tot
zijn recht en bovendien is het een stof die
zeer gemakkelijk te verwerken is. De Japon
is zonder garneering, op de voorschoot tref
fen we strikken aan welke er met blauw
parelgaren op geborduurd zijn. Wanneer men
dit echte borduurwerk te kostbaar vindt, zoo
kan men daarvoor in de plaats echte strik
ken nemen van blauwe Vlaamsche zijde.
Deze strikken moet men zoo plat mogelijk
maken en ze strijken voor men ze op den st<T
vasthecht.
En tot slot rechts een japonnetje uit hemels
blauw taffetas. Het voorschootje, waarvan
het bovengedeelte op het bovenlijf geincvus-
teerd is, is gemaakt van Crêpe Georgette in
denzelfden tint, geheel fijn geplisseerd.
Om het middel een zeer breede ceintuur
van hardblauwgekleurd fluweel. Op den
schouder en aan het middel worden kleine
boeketjes op den japon vastgehecht.
DE VA NT
NIEUWE MANTELS,
1. Allereerst een mantel in redingote
model uit een diagonaal gestreepte marine-
blauwen stof. De rok is eenigszins in vorm
gesneden. De kraag met revers is een zeer
nieuw model.
Benoodigd: 3 M. 50 in 1 M. 40 breed.
2. Vervolgens een mantel, eveneens in
redingote model, dat dezen winter zeer in
de mode is. Deze mantel is uit bruin laken
met zijden revers in dezelfde tint aan den
hals een kleine geknoopte kraag.
Benoodigd: 3 M. 25 in 1 M. 40 breed.
3. Als derde model nogmaals een redingote,
ditmaal uit gechevronneerd tweed, in bruin
en roode kleuren. De kraag is uit een fan
tasie stof, welke men ook op de opening der