Hoe Duitschland zijn „Weinachten" viert. GE£N feest is in Duitschland wel 7.00 innig verbonden met het gevolesleven met 't gansche volk als het Kerstfeest. „Weih- nachten' beteekent voor oud en jong 'n tijdperk van verugde Overal wordt het Kerstfeest gevierd, inaar niet overal op dezelfde wijze. In vele streken van het Ilijk worden nog de oeroude Kerst gebruiken in eere gehouden. Zij geven aan do feestdagen een bijzondere wijding. Doeds gedurende den Advent, de vier weken, welke aan het Kerstfeest voorafgaan, heerscht bijna overal een plechtige feeststemming. In talrijke plaatsen en wel voornamelijk in enkele streken van Silezië, worden dan do middeleeuwsche „Adventspiele" opge voerd. Tooncelen uit het Kerst-evangelie worden daarbij door grootere kinderen op gevoerd. Zooals in allo oude volksstukken ontbreken ook hier naast do zuiver religi euze tooncelen, ook de kluchtige scenes niet. Zoo ziet men b.v. hoe de bedaagde Jozef te vergeefs tracht een vuurtje to stoken, hoe de herders op het veld den tijd verdrijven, hoe een dikke herbergier weigert bet heilige 1'aar onderdak te verleenen. In verschillen de doelen van Baden, Wurtemberg en Beie ren trekken gedurende de drie Donderda gen voor Kerstmis de jongelieden 's nachts door de straten en werpen erwten, boonen of steentjes tegen do ruiten der woningen. Deze nachten noemt men de „Rooknachten" Vermoedelijk wil men hier, volgens een oud gebruik, de booze geesten verdrijven, die in do dagen voor Kerstmis meer dan ooit werkzaam zijn. Dergelijke geesten poogt men in Zuid-Duitschland to verdrijven met de hulp van wijwater of door het teekenen van drie kruisen op de huisdeur. Demonen worden ook verdreven met geweerschoten of door het knallen met de zweep. Maar als de bevolking Aan de Beiersche Alpen in den Kerstnacht schoten lost, doet zij dit vermoedelijk alleen nog maar ter eere van den Hei land zonder daarbij te denken aan de demonen. Een ander oud gebruik bestaat daarin, dat men in den Kerstnacht een schoen over liet hoofd naar de huisdeur werpt. Valt de schoen zoo neer, dat de punt uaar de deur wijst, dan zal men in het nieuwe jaar een reis ondernemen. Voor jonge meisjes beteekent dit orakel echter, dat ?.ij in het komende jaar het huis als bruid zullen ver laten. In liet Bergland bij Glatz gaan de jonge meisjes in den Kerstnacht luisteren aan de kippeneieren. Als dan eerst de haan kraait krijgt de luisteraarster in het nieuwe jaar een man. Kakelt echter eerst de kip, dan zal zij een jaar lang te vergeefs wachten op een bruidegom. Hier en daar geven de boeren hun vee in den Kerstnacht een dubbele portie voer. Dat brengt geluk. Laat men in den Kerstnacht een stuk brood en een penning op tafel liggen, dan zal men in liet nieuwe jaar geen geld- of voedingszorgen kennen. Niet alleen in de dorpen maar ook in de steden hebben v\v .'Vsi Een zeldzaam slemmig sneeuwlandschap hij hel Zn-ilschersche sladje Adelboden. Kerstelemming in de berglanden mei zijn besneeuwde dennébo88chen. zich trouwens voor het Kerstfeest bepaalde tradities vastgewortq De Berlijner zelf eet in den Kerstnacht karpers- of haringsla, de visch hem te duur is. Eet men echter karper, dan moet hot i een met kuit zijn, want dat beteekent geluk. Zooals elders spel# ook in Duitschland de gerechten een belangrijke rol bij het Kerl feest. Tot de spijzen welke dan bij voorkeur op den disch kom# behooren, behalve karpers, ook ganzen, erwten, kool en krenten brood. De etalages van de bakkerswinkels zijn gevuld met „ChrifJ tollen", een lang brood gevuld niet amandelen en rozijnen bestrooid met suiker, dat AToeger alleen in Saksen werd gegetd maar geleidelijk het geheele Rijk beeft veroverd. In verschillen! streken Aan het Rijk worden met Kerstmis, in de kerk en woniq Kerstkribben geplaatst, die vaak'met rijk houtsnijwerk zijn tooid. In vele musea vindt men trouAvens prachtige ouderwetse] kribben, maar ook in talrijke gezinnen is deze nabootsing van stal van Bethloliem een erfstuk, dat in eere wordt gehouden, de laatste jaren zijn trouwens ook weer mooie, kleurige kand laars voor het Kerstfeest in den handel gekomen. Zij dragen J ruime mate bij tot het verlioogen van de gezelligheid. De kanJ laars hebben trouAvens door de eeuAven heen hun' rol gespeeld het Kerstfeest, tenvijl do Kerstboom eerst in de 18de eeuw Duitschland bekend werd. Op oude etsen ziet men vaak, hoe 1 Kerstfeest werd gevierd. Dan ontbreekt de Kerstboom, maar do kandelaar met de brandende kaarsen. Thans echter vindt n! den Kerstboom in vrijwel elk Duitscli gezin. Voor bet aanstaaq Kerstfeest heeft alleen Berlijn ongeveer 350.000 Kerstboomen steld. De meeste boomen komen uit Holstein, do fraaiere exej plaren uit Beieren en Thuringen. De boomen Avordcn geAvooni versierd met ballen en sterren uit gekleurd glas, al Avordt de bo| nog in A-ele gezinnen, die gctrouAv aan de traditie blijven, geto| met roode, gepoetste appels, vergulde noten en suikerwerk. Kerstfeest is in Duitschland het feest der geschenken en av<^ daarom steeds algemeen, maar vooral door do jeugd, verwa niet grootc spanning. De geschenken mogen intusschen nog i rijk en kostbaar zijn - niemand, die zich gelukkig zou voel indien zijn „Bunten Teller" zou ontbreken. Iedereen vindt naa lijk steeds bij zijn geschenken een groot bord met noten, apil koek, suikerwerk, en marsepijn. Dat Duitschland het land van Kerstliederen is. is A'oldoende bekend. Hier worden nog Kei liederen gezongen, welke eeuwen oud zijn. Tot de oudsten dq liederen behoort het bekende „Er ist ein Ros' ontsprungenv. is echter nauAvclijks honderd jaar geleden, dat door Tiroold zangers voor het eerst het heerlijke „Stille Nacht, Heilige Na<| werd gezongen, dat thans een wereldvermaardheid bezit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 22