Oude Kerstgebruiken. K e r s t-s n i p p e r s. jjegint in de meeste plaatsen reeds voor kerstmis en duurt naar gelang de ligging der plaats tot April of Mei. Ver over do grenzen van Oostenrijk zijn de skiplaatsen van Tirol en het na burige Voorarlherg bekend. In Arlberg bestaat een geheel aparte 6kilechniek, n.1. de Arlberger stijl, welke voor het Alpenland een var de veiligste methoden van skiloopen is. Het Arlberger sneeuw* pradijs is. wat schoonheid en sneeuwrijkdom betreft, een van de mooiste skigebieden van Centraal Europa. Rondom Innsbruck [igt een geheelf rij van ideale winterplaatsen waar koning Winter )e ski-sport is in de laatste jaren geweldig loey.l,„neii in de verschillende Alpenlanden. Wij geven hiervan een fraaie overzichtsfoto voor een Jlochnlm urende het seizoen zijn hoogste triomphen viert. Vooral het klengebergtc bij Igls is zeer in trek. Kitzhuhel, Zeil am See, jriazell, Saalfelden bezitten alle wereldberoemdheden. Zeil am is het uitgangspunt voor tochten in het hooggebergte en bezit geheel natuurlijken ijsbaan. Te Hof- en Badgastein worden klijks groole ski wedstrijden gehouden, welke duizenden toe- puwers trekken. Een bijzonder mooie skitocht is wel van Salz- jg naar Saalfelden, waar een ski veld zich op 2200 meter hoogte pekt. Op de Hoferhochberg (1765) staat een skihut van de uieldner Wintersportvereeniging. Deze hut vormt den toegang het machtige natuurgebied van Saalfelden. Een Kerstgroet. Eibergen was het oudtijds gewoonte, dat de koster op Kerst- (1 langs de huizen, ging met den groet: „Ik breng u den hei- Kerstavond." Dan hielden de dagelijksche werkzaamheden jen kleedde zich op zijn Zondagsch, kwam in troepjes bijeen raat, waar dan vrome liederen werden gezongen. Erg geliefd „Kom laat ons met de herders gaan.' or dat brengen van dien Kerstgroet ontving de koster een waaruit een deel van zijn tractement bestond. In 1838 werd ollec-te" door den Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente afge- t en (Jon koster er een vast inkomen voor toegezegd. De bur eau Eiborgen bleven op dien groet gesteld, zoodat G. J. Eg- sedert 1823 koster, zijne gewoonte getrouw bleef. Na zijn (18GI) kwam die groet en het zingen in onbruik. Kerstbrood. Een zeer oud gebruik met Kerstmis is het eten van Kerstbrood. Oorspronkelijk was het een koek. Van boven met witte suiker be strooid en van binnen vol met pruimen, rozijnen, succade enz. De oude naan van den Kcrstkoek is „douve kater". In vele Noord- Hollandscho plaatsen kent men dit Kerstgebak nog onder dezen naam. In enkele plaatsen van ons land bestond eertijds het ge bruik, het Kerstgebak- met een kar hij de rijke inenschen op te halen en hei daarna onder do armen te verdeelen. berk met den Beer", In sommige gedeelten van het Oosten van ons land bestaat nog de gewoonte, om in den Kerstnacht alle gereedschappen op te bergen en de \ruchbooinen met stroo te omwikkelen. Men is n.1. bevreesd, dat aan deze voorwerpen schade zal worden toegebracht door „Derk met den Beer" (mannetjesvarken), dat dien nacht door het luchtruim zweeft. Misschien moeten we hier terugdenken aan den Germaanschen tijd, aan de wilde jacht van Wodan. In Tirol is het een geliefd gebruik zich met Kerstmis de toekomst te voorspellen. Men zit dan op Kerstavond in een kring op den vloer, en werp een zijner schoenen over den schouder. Is de punt bij hol neerkomen naar den persoon toegekeerd, dan zal Le* geluk naar hein toekomen. In Noorwegen zal geen enkele landbouwer Vergeten met Kerstmis een schoof koren buiten te zetten voor de vogeltjes en op het land ziet men ze dan algemeen bij de bekken, schuren en achterdeuren staan. Van don os en den ezel, die we nu nog in de Kerststalletjes zien kunnen, bestaat menige uitlegging. Sommigen willen die twee dieren heelemaal uit het Germaansche heidendom laten over komen in de Kerstgeschiedenis; de os toch gold daar als zinne beeld van de lente; de ezel als dat van de herfst. Anderen weer willen hen van den Mirtha-dienst overgenomen zien. Waarschijn lijker is, dat ze ontleend werden aan de profetieën van Jesaja 1 vers 3: „De os kent zijn meester en de ezel de kribbe van zijn heer, maar mijn volk kent mij niet.' In de havens van Denemarken wordt een groot logement- schip gelegd daar worden behoeftige matrozen buiten dienst gedu rende de Kerstviering gratis binnen genomen en op Kerstdag ii.ild onthaald. De eer s t e gedrukte uitgaven van Kerstgezangen ver scheen in het Britsche rijk in het jaar 1621. Bij de Indianen. Ook verschillende Indianenstammen vieren het Kerstfeest. Sinds den tijd. dat „Uncle Sain" begonnen is, het idèe van scholen voor Indianenkinderen aan te moedigen, hebben de onderwijzers veel werk gemaakt van liet Kerstfeest en de kleine roodhuiden stelden dadelijk veel belang in den Kerstboom, waaraan de hon derden lichtjes flonkerden. Het Kerstfeest van de „Brulo Sioux" Indianen geeft blijken van hand°lsgeest. In elk dorp wordt een commissie van aanzienlijke dapperen benoemd, dikwijls reeds we ken te voren, om bij de süirngenooten rond te gaan, om een fonds bijeen te brengen voor aankoopen van het groote feest. Zoodra de gelden bijeen zijn, wordt er een lijst van benoodigdheden opge maakt en met echte Yankee-geslepenheid worden de verschillende handelaren in de huurt uitgeuoodigd in te schrijven voor de leve- nng der verschillende eetwaren en den laagsten inschrijver wordt natuurlijk dn levering gegund. Bij de Sioux-Indianen speelt gewoonlijk een der leden voor Sinterklaas (het Kerstfeest en Sinterklaas worden verward) die zich voor die gelegenheid vermomd en toespraken houdt en .ge schenken uitdeelt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 25