De Onbewaakte Overwegen in 1929.
OVERWEEG.
26 Dooden en 32 gewonden en verminkten.
1MIHW
Beveiligingsmaatregelen bij de onbewaakte
overwegen.
Voorts 2 paarden, 4 kalveren, 2
autobussen, 14 vrachtanlo's, 11
luxe auto's, 5 karren en 7 fietsen,
alsmede ettelijke uren treinop-
onthoud-
3 Jan. De vlsohauto van den heer A. ter Bruggen uit
Velp werd op den onbewaakten overweg te Bor-
culo gegrepen door een lokaaltrein van Ruur-
lo naar Enschede. Chauffeur overleden.
12 Jan. Op den onbewaakten overweg aan den Hasse-
laareweg te Zuid-Scharwoude is de wagen van
den heer Bruin te Hngowaard door een passee-
renden trein gegrepen.
16 Jan. Bij de Bonnerbrug tusschen Stadskanaal en
Veendam kwam de heer R. Sloots uit Gassel-
lenyenveen met zijn vrachtauto in botsing met
een goederentrein.
17 Jan. De melkauto van den heer W. Bindt te Oost-
zaan geraakte op den onbewaakten overweg te
Purmerend onder den trein.
Links een afbeelding van hel bekende Andreas
kruis zooals overal bij de onbewaakte overwegen
werd geplaatst; rechts het eerste electrische flik-
kerlicht-waarschuwingsseinhetwelk onlangs
geplaatst werd bij Slochteren.
29 Jan. Op den onbewaakten overweg te Soest werd een
vrachtauto van de firma Oostveen te Utrecht
:;agrepen door het lokaaltreintje van Baorn
naar Utrecht.
30 Jan. Wederom had te Soest op een onbewaakten over
weg een ongeval plaats met doodelijken afloop.
De 23-jarlge bakker J. Bon te Baarn, wilde per
rijwiel de spoorlijn passeeren, maar is ten ge
volge vande gladheid geslipt en door den trein
gedood.
9 Feb.r Nabij Poortersbaven werd de 42-jarige arbeider
J. Speler, vader van tien kinderen, terwijl hij
de spoorbaan overstak, door een trein overre
den en gedood.
18 Febr. Op den onbewaakten overweg bij het Haantje
nabij Delft, werd de 14-jarige zoon van den
brand8toffenhandelaar J. de Jong onder de
oogen van zijn vader door een van Den Haag
komenden electrischen trein gegrepen en ge
dood.
26 Febr. Te RaaJte g «raakte de heer Anema, uit Zwolle,
op den onbewaakten overweg met zijn auto
onder een trein.
13 Mrt. Op den onbewaakten overweg nabij Apeldoorn
op de lijn ApeldoornDieren, werd de luxe auto
van den heer v. d. Ploeg te Apeldoorn, door een
locomotief gegrepen- De heer v. d. Ploeg en
zijn zuster bekwamen lichte verwondingen.
27 Mrt De 26-jarige werkman G. Pappers uit Schiedam
werd op den onbewaakten overweg bij Kethel
door een trein uit de richting YTaardlngen over
reden en gedood.
28 Mrt Te Z\jpe (N.H.) werd op den onbewaakten over
weg een wagen bespannen met twee paarden
door den trein aangereden.
4 Apr. Op den onbewaakten overweg tusschen HeiJoo
en Castrlcum werd de luxe auto van den heer
Sch. uit Zaandijk door een trein uit de richting
Alkmnar aangereden en geheel vernield. De
heer Sch. kwam er met lichte verwondingen af.
5 Apr. De 60-jarige E. L., die bij den onbewaakten
overweg aan den Liendertschen weg te Amers
foort wachtte op hët passeeren van een goede
rentrein, werd door een naderenden personen
trein overreden en gedood.
15 Apr. De landbouwer J. E., werd op den onbewaakten
overweg te Echt door een goederentrein over
reden en levensgevaarlijk gewond.
24 Apr. Op een onbewaakten overweg nabij Zutphen
werd de 20-jarlge verpleegster K. door een trein
overreden en gedood.
29 Apr. De 69-jarige D., die per rijwiel den onbewaakten
overweg bij Boekelo wilde passeeren, werd door
een uit Hengelo komenden trein gegrepen. Bel
de beenen werden hem afgereden. Later is hy
overleden.
12 Mei Op den onbewaakten overweg bij Wlewerd (Fr.)
werd een luxe auto door een trein aangereden
en vernield.
16 Mei. Op den onbewaakten over weg to Herxen (gem.
Wljhe) werd een vrachtauto van de flrme Huls
bergen to Meppel door een trein uit Deventer
gegrepen, waarbij de chauffeur werd gedood.
16 Mei. De landbouwer K. uit Westerbroek reed met 2
aan elkaar gekoppelde wagens naar het land,
bij den onbewaakten overweg botste hij tegen
een passecrenden trein.
19 Mei. Op den onbewaakten overweg te Rilland Bath
geraakte de heer do Pril uit Antwerpen met
zijn Renault-wagcn onder den trein naar Goes.
De vier Inzittenden werden gedood.
23 Mei. Bij den onbewaakten overweg te Mierlo-Hout
stond een jongen te wachten voor een aanko
menden trein. Toen deze gepasseerd was, wilde
hij oversteken, maar werd aangereden door een
uit tegenovergestelde richting komenden trein,
welke hij niet had opgemerkt De fiets van den
Jongen werü versplinterd.
27 Mei. Aan den overweg to Rillandt Bath wachtten
een man en een vrouw om een goederentrein
te laten passeeren en wilden daarna den spoor
weg oversteken, toen eensklaps een sneltrein
naderde. Door het geschreeuw van eenige man
nen werd een ongeluk voorkomen.
30 Mei. Op een onbewaakten overweg nabij Amersfoort
werd de 59-jarige de H. door den laatsten goe
derentrein overreden en gedood.
23 Juni. Een ijsco-fabrikant uit Enschede ging eenige fi
lialen te Lonneker bezoeken, toen hij op den
onbewaakten over weg aldaar door een motor-
trein werd aangereden.
5 Juli. Op den onbewaakten overweg bij Arkel kwam
een vrachtauto van den heer B. uit Meerkerken
onder een sneltrein. De chauffeur kreeg een
hoofdwond.
15 Juli. De vrachtrijder H. KI. uit Zwolle reed met zijn
wagen op den onbewaakten overweg teHerfte,
toen plotseling een losse locomotief naderde.
Het paard werd op slag gedood; den voerman
werd door de teugels een vinger afgerukt
16 Juli. Te Deume reed een vrachtauto nog over den
onbewaakten overweg, toen de trein reeds in
aantocht was. De vrachtauto was juist over de
Hjn, toen de trein passeerde, daar de machinist
tijdig stopte.
17 Juli. De koopman M. was met zijn voertuig op den
onbewaakten overweg bij Bedura, toen er juist
een trein naderde. De machinist kon nog door-
krachtig remmen een aanrijding voorkomen.
19 Juli. De landbouwer M. v. d. Meijden passeerde met
zijn ledigen wagen den overweg aan den Hei-
hoek te Oss en werd door een aankomenden
trein gegrepen.
27 Juli. De melkrijder Jonkman uit Bedum kwam op den
onbewaakten overweg te Westerwytwerd in
botsing met zijn wagen met een personentrein
uit Groningen. De chauffeur liep lichte ver
wondingen op.
3 Aug. Op den onbewaakten overweg bij Rilland Bath
kwam de heer L. van Bastijns uit Antwerpen
met zijn auto in botsing met een trein uit Roo
sendaal. Twee der inzittenden werden ernstig
gewond.
9 Aug. De 66-jarige heer G. Bolleman kwam op den
onbewaakten overweg te Heerde met zijn fiets
onder een trein en werd gedood.
10 Aug. Op den onbewaakten overweg bij de gedenk
naald te Apeldoorn kwam een autobus uit Vrle-
zenveen onder een motortrein uit Apeldoorn.
Twaalf passagiers werden gewond.
12 Aug. Op den onbewaakten overweg te Twisk werd de
vrachtauto van een bloembollenhandelaar uit
Santpoort door een zandtreln aangereden en
vernield, terwijl de chauffeur met een hersen
schudding werd opgenomen.
14 Aug. Op den onbewaakten overweg onder Schiedam
werd een auto van achteren door een trein
aangereden.
15 Aug. Op den onbewaakten overweg bij Vught werd
het 1%-jarig zoontje van den ploegbaas E. door
een trein overreden en gedood.
17 Aug. Op den onbewaakten overweg bij het Inundatie-
kanaal te Wadenoyen botste een losse locomo
tief tegen een paard en wagen.
28 Aug. Op den onbewaakten overweg te Schamegoutum
werd den autobus zonder passagiers door een
trein aangereden. De bestuurder K. Miedema
uit Bolsward werd met ernstige verwondingen
opgenomen.
31 Aug. De 59-jarlge gehuwde arbeider Br. uit Boekelo
werd op den onbewaakten overweg te Goor
door den expresstrein BerlijnVlisslngen ge
grepen en gedood.
3 Sept. Het 2-jarig zoontje van den heer J. Wolters
werd op den onbewaakten overweg tusschen
Roermond en Vlodrop door een trein overre
den en gedood.
7 Sept. Op den onbewaakten overweg te Usselo gem.
Lonneker werd een auto door een locomotief
aangereden. Een der Inzittenden de handelsrei
ziger G. W. werd gedood, terwijl de bestuurder
J. L. levensgevaarlijk werd gewond.
9 Sept. Op den onbewaakten overweg bij het Haantje
te Delft werd de 13-jarige jongen E. P. door
een trein overreden en gedood.
11 Sept. De 62-jarige Huitinga uit Soest werd op den
onbewaakten overweg bij de Groote Melm door
een trein uit Baarn gegrepen en geheel ver
morzeld.
18 Sept Op den onbewaakten overweg tusschen Clinge-
Huist kwam de koopman T. v. Overloop met
zijn auto in botsing met een trein. De chauffeur
kreeg -ernstige hoofdwonden.
25 Sept Op den onbewaakten overweg te Beek bij Prin-
cenhage reden twee jongetjes in een honden
kar, toen een sneltrein den overweg passeerde.
Het wagentje met de kinderen werd gegrepen
de jongetjes waren op slag dood.
23 Oct De heer P. wilde per fiets den onbewaakten
overweg bij Echt oversteken, en werd door een
sneltrein uit Maastricht aangereden; hij was
ernstig gewond.
4 Nov. Op den onbewaakten overweg bij Groeebeek
werd een vrachtauto bestuurd door den 59-ja-
rlgen heer A. Siepman door den D.-treln gegre
pen. De chauffeur overleed onmiddellijk.
5 Nov. De stroorijder G. O. uit Hoofddorp wilde met
zijn vrachtauto den onbewaakten overweg al
daar passeeren, toen juist een trein naderde.
De auto werd zwaar beschadigd.
21 Dec. De 35-jarige D. wilde per fiets den onbewaakten
overweg bij Duivendrecht passeeeren, toen hij
gegrepen werd door den sneltrein Utrecht-
Amsterdam. Hij werd op slag gedood.
-
I i 'v-.
0N3EW6AKi£CV£RWÉfé"i
De waarschuwingsborden bij de onbewaakte over
wegen, zooals de Bond van Nederlandsche Be-
drijlsautohouders (B.B.N.) deze overal deed
aanbrengen.
Het le Kamerlid Jlir. Ir. R. L. de Muralt, de
heilige tegenstander van de onbewaakte over
wegen, die herhaalde malen den minister over dit
vraagstuk interpelleerde en een treinderaillement
voorspelde.
Aan onbewaakte overwegen moeten uiteraard ver
schillende elsohen worden gesteld. Een van de ee-rste
elschen wel het onbeperkte uitzicht van den weg op
den spoorbaan, dus geen belemmering van het uitzicht
door boomen, huizen of veldgewassen enz. De rijweg
moet liefst loodrecht op den spoorbaan staan, en de
overweg moet verhard zijn. Door de tallooze ongelukken,
welke bijna dagelijks bij deze overwegen plaats heb
ben, staat het vraagstuk der beveilingsmaatregelen
momenteel In het brandpunt der publiek belangstelling.
Wij zullen dus bespreken, welke veiligheidsmaatregelen
door de spoorwegen zijn genomen, waarmee nauw ver
bonden ls het werk van de toeristenbonden, nieuwe
vindingen, enz. De spoorwegen hebben zich op de
eerste plaats beyverd, om het uitzicht by de spoorweg
overgangen vrij te maken. Verder zyn op behooriyken
afstand van de overwegen waarschuwlngskruisen ge
zet, by drukke overwegen zelfs een tweede waarschu
wingsbord. Verder heeft men de wlt-zwarte blokken op
hekken en palen .Men zou dus haast zeggen, dat het
systeem feilloos is; zelfs aan sneeuw en ijzel is gedacht,
waarom In samenwerking met den A.N.W.B. en de
K.N.A.C. in de zwarte blokken roode reflectors zijn aan
gebracht (Van toeristenzijde wordt intusschen de op
merking gemaakt dat deze reflectors by slecht weer
onvoldoende zichtbaar zijn). Deze roode lichten (ook die
op de afsluitboomen van bewaakte overwegen) zullen
in oranje-lichten worden veranderd, ingevolge artike
len van de A.R.D.
By de onbewaakte overwegen zyn voorts op de toe
gangswegen zoogenaamde Andreaskruisen geplaatst om
de weggebruikers te waarschuwen. Voor de automobi
listen is van het meeste belang het z.g. voorteeken, dat
op ca. 50 M. afstand geplaatst dient te worden, opdat
deze nog voldoenden tijd hebben om speciaal op te letten
en te stoppen. Deze Andreaskruisen hebben het groote
bezwaar, dat zy herhaaldeiyk niet gezien worden, vooral
bij mist en zwaren regenval. Daarom heeft destyds de
Bond van Bedryfsautohouders in Nederland aan den
Minister van Waterstaat toestemming verzocht om zg.
locomotiefborden met cataphotes te mogen plaatsen.
Het beeld van de locomotief geeft beter de onmiddel-
ïyke indruk van den aard van het dreigend gevaar,
terwijl de z.g. cataphotes het daarop geworpen licht in
de oogen van den automobielbestuurder terugkaatsen,
waardoor dit"1 waarschuwingsteeken ook na zonsonder
gang beter opvalt en ook bij ongunstige weergesteld
heid grooter kans biedt van te worden opgemerkt. On
middellijk na de verkregen toestemming is de B.B.N.
by alle onbewaakte overwegen met verharde landwegen
deze borden gaan plaatsen. Het 500e bord by Kethel ls
zelfs in April j.1. door den Minister van Waterstaat
officieel onthuld. Een zeer belangrijke veiligheidsmaat
regel ls de verordening, dat ry- en voertuigen by nade
ring van den onbewaakten overweg hun snelheid moe
ten minderen tot 10 K.M. Hiervoor ls nog een ander
soort bord by de 'overwegen geplaatst Alleen wordt er
van de zyde van auto-bestuurders opgemerkt dat wan
neer men eenmaal den overweg met deze snelheid ge
naderd Is, het zaak ls, o mzoo spoedig mogelijk den
overweg te passeeren, dus reeds de snelheid te ver-
hoogen, voordat men den overweg geheel is gepasseerd.
Behalve de bovengenoemde middelen ter waarschuwing
voor onbewaakte overwegen zyn er nog etteiyke ande
ren. Wij herinneren by voorbeeld aan den overweg van
de E.S.M. by Bentveld, waar bij nadering van de snel
tram, een rood licht dat boven den weg is aangebracht,
heen en weer zwaait en een bel-signaal automatisch
wordt ingeschakeld. Een ander middel is, dat de over
weg wordt gesloten door een wachter, die aan den
anderen overweg staat Hier hebben wij dus feitelijk
te doen met een seml-onbewaakten spoorwegovergang,
zooals wy die byv. kennen te Eindhoven. Een andere
methode om het gevaar althans te minderen is het lei
den van een verkeersroute van een onbewaakten spoor
wegovergang naar een bewaakten (Rilland Bath). Het
is veelal de gewoonte dat de trein bij nadering van on
bewaakte overwegen een fluitsignaal geeft Wy denken
aan de vele onbewaakte overwegen op het traject
UtrechtZeist Toch worden over het algemeen geluids
signalen, als bellen en sirenes, uit den booze geacht by
overwegen, waarlangs snelverkeer gaat De inzittenden
van auto's en dergeiyken schynen deze signalen toch
niet te hooren. De Nederlandsche spoorwegen doen
werkeiyk hun best om de overwegen voor het publiek
duideiyk zichtbaar te maken. Vanaf het begin van het
jaar worden zoowel by bewaakte als bij onbewaakte
spoodwegovergangen rood-witte beschilderingen aange
bracht, waardoor zy reeds van verre in het oog vallen.
De minister van Waterstaat heeft voort: aan de spoor
wegen opgedragen (na advies van Ir. H. P. Maas Gees-
teranus van de spoorwegen), om proefnemingen te doen
met flikkerlichten. Het eerste flikkerlicht werd in wer
king gesteld by Slochteren, op den lyn Groningen—
Delfzyl. Deze flikkerlichten, welke 80 flikkeringen per
minuut maken, worden aangebracht op de bovengenoem
de Andreaskruisen. Het licht is wit, maar verandert in
rood, wanneer de trein nadert Ook op andere plaatsen
zullen ais proef dergelyke flikkerlichten worden aan
gebracht Een andere verbetering, welke door de spoor
wegen wordt ingevoerd, is de versterking van de kop
lampen der locomotieven. By reeds meer dan de helft
van de locomotieven is de emniile-reflector vervangen
door een reflector van Berlin-zilver, waardoor de licht
sterkte verviervoudigd is. Behalve de steeds gebruikte
waarschuwingsteekenen by de onbewaakte overwegen
worden van verschillende zijden nog een reeks voor
stellen gedaan, welke allen beoogen, het gevaar voor
ongelukken belangrijk te reducceren. Sommigen stellen
voor een hekkenstelsel, by de overwegen, waardoor da
voertuigen wel van zelf gedwongen worden, om hun
vaart belangrijk te verminderen, en de bestuurders
daardoor alle gelegenheid krijgen, om den spoorbaan te
overzien. Waar dit middel niet toe te passen is vanwege
te smalle wegen, bepleiten zy plaatselijke verbreeding
van de wegen, waarvan de kosten wel tegen de voor-
deelen zullen opwegen. Anderen stellen voor, om den weg
aan een zyde te verbreeden, en een boom te plaatsen,
waardoor de auto's gedwongen worden een bocht te
maken, hetgeen eveneens gepaard gaat met snelheids-
vermindering. Het is nog de moeite waard, om het Lim-
burgsche systeem Goosens en van Bavel te probeeren,
waarvan de inrichting kan worden bediend door het
personeel van de seinhuisjes. Tegen dit systeem worden
nogal bezwaren geuit, welke niet alle even gegrond
schynen. Uit het voorafgaande kan men wel besluiten,
dat de Nederlandsche spoorwegen diligent blyven. Het
is verklaarbaar, al zyn velen het er niet mee eens, dat
zy niet den schijnbaar eenvoudigsten weg inslaat, door
alle onbewaakte spoorwegovergangen af te schaffen; ge
bleken is, dat ook by de bewaakte overwegen heel wat
ongelukken gebeuren.'
Aan de .onbewaakte overwegen hebben
wij dit jaar bet volgende lijstje van
slachtoffers te danken: 26 dooden; 32
gewonden; 2 autobussen; 14 vracht
auto's; 11 luxe auto's; 4 kalveren; 5 wa
gens en 7 fietsen.
Eventjes een krachtig dankwoord
Aan den heer van Waterstaat,
Hulde voor het overwegend
Overwegen-resultaat.
Is het niet een prachtig lijstje
Is het niet een wijze les;
Om eens heel diep t'overwegen
't Overwegen-moordsucces.
't Is haast als een jubileum
Maar dan niet voor je plezier;
Zes en twintig doode menschen
Waterstaat, is U grossier?
Vrachtauto's en autobussen,
Luxe auto's en zoo voort;
Elke week wordt daar een knal en
Hier een droeve zucht gehoord.
Wagens, kalveren en fietsen
En een deel van het publiek.
Worden daaraan opgeofferd:
Lees de droeve statistiek.
Nieuwe Waterstaatsminister,
Och, U bent er nog maar pas,
Maar wat zou U er van zeggen,
Als U ambt'loos burger was.
Niet, dat nou dat mooie baantje
U door ons niet wordt gegund.
Maar dan hadden d'overwegen
Het toch ook op U gemunt.
Nieuwe Waterstaatsminister,
Heusch, er is genoeg gepraat,
Wij verwachten nu iets anders,
Wij verwachten nu: de daad!
Bind den dood der overwegen,
Want daar komt het slechts op aan,
Dan hebt U Uw heele leven,
Waterstaat, genoeg gedaan.
TROUBADOUR.
De Minister van Waterstaat bij de plaatsing van
het 500ste bord der onbewaakte overwegen door
den B.B.N., welke geschiedde in April j.l.