De Onbewaakte Overwegen in 1929. OVERWEEG. 26 Dooden en 32 gewonden en verminkten. 1MIHW Beveiligingsmaatregelen bij de onbewaakte overwegen. Voorts 2 paarden, 4 kalveren, 2 autobussen, 14 vrachtanlo's, 11 luxe auto's, 5 karren en 7 fietsen, alsmede ettelijke uren treinop- onthoud- 3 Jan. De vlsohauto van den heer A. ter Bruggen uit Velp werd op den onbewaakten overweg te Bor- culo gegrepen door een lokaaltrein van Ruur- lo naar Enschede. Chauffeur overleden. 12 Jan. Op den onbewaakten overweg aan den Hasse- laareweg te Zuid-Scharwoude is de wagen van den heer Bruin te Hngowaard door een passee- renden trein gegrepen. 16 Jan. Bij de Bonnerbrug tusschen Stadskanaal en Veendam kwam de heer R. Sloots uit Gassel- lenyenveen met zijn vrachtauto in botsing met een goederentrein. 17 Jan. De melkauto van den heer W. Bindt te Oost- zaan geraakte op den onbewaakten overweg te Purmerend onder den trein. Links een afbeelding van hel bekende Andreas kruis zooals overal bij de onbewaakte overwegen werd geplaatst; rechts het eerste electrische flik- kerlicht-waarschuwingsseinhetwelk onlangs geplaatst werd bij Slochteren. 29 Jan. Op den onbewaakten overweg te Soest werd een vrachtauto van de firma Oostveen te Utrecht :;agrepen door het lokaaltreintje van Baorn naar Utrecht. 30 Jan. Wederom had te Soest op een onbewaakten over weg een ongeval plaats met doodelijken afloop. De 23-jarlge bakker J. Bon te Baarn, wilde per rijwiel de spoorlijn passeeren, maar is ten ge volge vande gladheid geslipt en door den trein gedood. 9 Feb.r Nabij Poortersbaven werd de 42-jarige arbeider J. Speler, vader van tien kinderen, terwijl hij de spoorbaan overstak, door een trein overre den en gedood. 18 Febr. Op den onbewaakten overweg bij het Haantje nabij Delft, werd de 14-jarige zoon van den brand8toffenhandelaar J. de Jong onder de oogen van zijn vader door een van Den Haag komenden electrischen trein gegrepen en ge dood. 26 Febr. Te RaaJte g «raakte de heer Anema, uit Zwolle, op den onbewaakten overweg met zijn auto onder een trein. 13 Mrt. Op den onbewaakten overweg nabij Apeldoorn op de lijn ApeldoornDieren, werd de luxe auto van den heer v. d. Ploeg te Apeldoorn, door een locomotief gegrepen- De heer v. d. Ploeg en zijn zuster bekwamen lichte verwondingen. 27 Mrt De 26-jarige werkman G. Pappers uit Schiedam werd op den onbewaakten overweg bij Kethel door een trein uit de richting YTaardlngen over reden en gedood. 28 Mrt Te Z\jpe (N.H.) werd op den onbewaakten over weg een wagen bespannen met twee paarden door den trein aangereden. 4 Apr. Op den onbewaakten overweg tusschen HeiJoo en Castrlcum werd de luxe auto van den heer Sch. uit Zaandijk door een trein uit de richting Alkmnar aangereden en geheel vernield. De heer Sch. kwam er met lichte verwondingen af. 5 Apr. De 60-jarige E. L., die bij den onbewaakten overweg aan den Liendertschen weg te Amers foort wachtte op hët passeeren van een goede rentrein, werd door een naderenden personen trein overreden en gedood. 15 Apr. De landbouwer J. E., werd op den onbewaakten overweg te Echt door een goederentrein over reden en levensgevaarlijk gewond. 24 Apr. Op een onbewaakten overweg nabij Zutphen werd de 20-jarlge verpleegster K. door een trein overreden en gedood. 29 Apr. De 69-jarige D., die per rijwiel den onbewaakten overweg bij Boekelo wilde passeeren, werd door een uit Hengelo komenden trein gegrepen. Bel de beenen werden hem afgereden. Later is hy overleden. 12 Mei Op den onbewaakten overweg bij Wlewerd (Fr.) werd een luxe auto door een trein aangereden en vernield. 16 Mei. Op den onbewaakten over weg to Herxen (gem. Wljhe) werd een vrachtauto van de flrme Huls bergen to Meppel door een trein uit Deventer gegrepen, waarbij de chauffeur werd gedood. 16 Mei. De landbouwer K. uit Westerbroek reed met 2 aan elkaar gekoppelde wagens naar het land, bij den onbewaakten overweg botste hij tegen een passecrenden trein. 19 Mei. Op den onbewaakten overweg te Rilland Bath geraakte de heer do Pril uit Antwerpen met zijn Renault-wagcn onder den trein naar Goes. De vier Inzittenden werden gedood. 23 Mei. Bij den onbewaakten overweg te Mierlo-Hout stond een jongen te wachten voor een aanko menden trein. Toen deze gepasseerd was, wilde hij oversteken, maar werd aangereden door een uit tegenovergestelde richting komenden trein, welke hij niet had opgemerkt De fiets van den Jongen werü versplinterd. 27 Mei. Aan den overweg to Rillandt Bath wachtten een man en een vrouw om een goederentrein te laten passeeren en wilden daarna den spoor weg oversteken, toen eensklaps een sneltrein naderde. Door het geschreeuw van eenige man nen werd een ongeluk voorkomen. 30 Mei. Op een onbewaakten overweg nabij Amersfoort werd de 59-jarige de H. door den laatsten goe derentrein overreden en gedood. 23 Juni. Een ijsco-fabrikant uit Enschede ging eenige fi lialen te Lonneker bezoeken, toen hij op den onbewaakten over weg aldaar door een motor- trein werd aangereden. 5 Juli. Op den onbewaakten overweg bij Arkel kwam een vrachtauto van den heer B. uit Meerkerken onder een sneltrein. De chauffeur kreeg een hoofdwond. 15 Juli. De vrachtrijder H. KI. uit Zwolle reed met zijn wagen op den onbewaakten overweg teHerfte, toen plotseling een losse locomotief naderde. Het paard werd op slag gedood; den voerman werd door de teugels een vinger afgerukt 16 Juli. Te Deume reed een vrachtauto nog over den onbewaakten overweg, toen de trein reeds in aantocht was. De vrachtauto was juist over de Hjn, toen de trein passeerde, daar de machinist tijdig stopte. 17 Juli. De koopman M. was met zijn voertuig op den onbewaakten overweg bij Bedura, toen er juist een trein naderde. De machinist kon nog door- krachtig remmen een aanrijding voorkomen. 19 Juli. De landbouwer M. v. d. Meijden passeerde met zijn ledigen wagen den overweg aan den Hei- hoek te Oss en werd door een aankomenden trein gegrepen. 27 Juli. De melkrijder Jonkman uit Bedum kwam op den onbewaakten overweg te Westerwytwerd in botsing met zijn wagen met een personentrein uit Groningen. De chauffeur liep lichte ver wondingen op. 3 Aug. Op den onbewaakten overweg bij Rilland Bath kwam de heer L. van Bastijns uit Antwerpen met zijn auto in botsing met een trein uit Roo sendaal. Twee der inzittenden werden ernstig gewond. 9 Aug. De 66-jarige heer G. Bolleman kwam op den onbewaakten overweg te Heerde met zijn fiets onder een trein en werd gedood. 10 Aug. Op den onbewaakten overweg bij de gedenk naald te Apeldoorn kwam een autobus uit Vrle- zenveen onder een motortrein uit Apeldoorn. Twaalf passagiers werden gewond. 12 Aug. Op den onbewaakten overweg te Twisk werd de vrachtauto van een bloembollenhandelaar uit Santpoort door een zandtreln aangereden en vernield, terwijl de chauffeur met een hersen schudding werd opgenomen. 14 Aug. Op den onbewaakten overweg onder Schiedam werd een auto van achteren door een trein aangereden. 15 Aug. Op den onbewaakten overweg bij Vught werd het 1%-jarig zoontje van den ploegbaas E. door een trein overreden en gedood. 17 Aug. Op den onbewaakten overweg bij het Inundatie- kanaal te Wadenoyen botste een losse locomo tief tegen een paard en wagen. 28 Aug. Op den onbewaakten overweg te Schamegoutum werd den autobus zonder passagiers door een trein aangereden. De bestuurder K. Miedema uit Bolsward werd met ernstige verwondingen opgenomen. 31 Aug. De 59-jarlge gehuwde arbeider Br. uit Boekelo werd op den onbewaakten overweg te Goor door den expresstrein BerlijnVlisslngen ge grepen en gedood. 3 Sept. Het 2-jarig zoontje van den heer J. Wolters werd op den onbewaakten overweg tusschen Roermond en Vlodrop door een trein overre den en gedood. 7 Sept. Op den onbewaakten overweg te Usselo gem. Lonneker werd een auto door een locomotief aangereden. Een der Inzittenden de handelsrei ziger G. W. werd gedood, terwijl de bestuurder J. L. levensgevaarlijk werd gewond. 9 Sept. Op den onbewaakten overweg bij het Haantje te Delft werd de 13-jarige jongen E. P. door een trein overreden en gedood. 11 Sept. De 62-jarige Huitinga uit Soest werd op den onbewaakten overweg bij de Groote Melm door een trein uit Baarn gegrepen en geheel ver morzeld. 18 Sept Op den onbewaakten overweg tusschen Clinge- Huist kwam de koopman T. v. Overloop met zijn auto in botsing met een trein. De chauffeur kreeg -ernstige hoofdwonden. 25 Sept Op den onbewaakten overweg te Beek bij Prin- cenhage reden twee jongetjes in een honden kar, toen een sneltrein den overweg passeerde. Het wagentje met de kinderen werd gegrepen de jongetjes waren op slag dood. 23 Oct De heer P. wilde per fiets den onbewaakten overweg bij Echt oversteken, en werd door een sneltrein uit Maastricht aangereden; hij was ernstig gewond. 4 Nov. Op den onbewaakten overweg bij Groeebeek werd een vrachtauto bestuurd door den 59-ja- rlgen heer A. Siepman door den D.-treln gegre pen. De chauffeur overleed onmiddellijk. 5 Nov. De stroorijder G. O. uit Hoofddorp wilde met zijn vrachtauto den onbewaakten overweg al daar passeeren, toen juist een trein naderde. De auto werd zwaar beschadigd. 21 Dec. De 35-jarige D. wilde per fiets den onbewaakten overweg bij Duivendrecht passeeeren, toen hij gegrepen werd door den sneltrein Utrecht- Amsterdam. Hij werd op slag gedood. - I i 'v-. 0N3EW6AKi£CV£RWÉfé"i De waarschuwingsborden bij de onbewaakte over wegen, zooals de Bond van Nederlandsche Be- drijlsautohouders (B.B.N.) deze overal deed aanbrengen. Het le Kamerlid Jlir. Ir. R. L. de Muralt, de heilige tegenstander van de onbewaakte over wegen, die herhaalde malen den minister over dit vraagstuk interpelleerde en een treinderaillement voorspelde. Aan onbewaakte overwegen moeten uiteraard ver schillende elsohen worden gesteld. Een van de ee-rste elschen wel het onbeperkte uitzicht van den weg op den spoorbaan, dus geen belemmering van het uitzicht door boomen, huizen of veldgewassen enz. De rijweg moet liefst loodrecht op den spoorbaan staan, en de overweg moet verhard zijn. Door de tallooze ongelukken, welke bijna dagelijks bij deze overwegen plaats heb ben, staat het vraagstuk der beveilingsmaatregelen momenteel In het brandpunt der publiek belangstelling. Wij zullen dus bespreken, welke veiligheidsmaatregelen door de spoorwegen zijn genomen, waarmee nauw ver bonden ls het werk van de toeristenbonden, nieuwe vindingen, enz. De spoorwegen hebben zich op de eerste plaats beyverd, om het uitzicht by de spoorweg overgangen vrij te maken. Verder zyn op behooriyken afstand van de overwegen waarschuwlngskruisen ge zet, by drukke overwegen zelfs een tweede waarschu wingsbord. Verder heeft men de wlt-zwarte blokken op hekken en palen .Men zou dus haast zeggen, dat het systeem feilloos is; zelfs aan sneeuw en ijzel is gedacht, waarom In samenwerking met den A.N.W.B. en de K.N.A.C. in de zwarte blokken roode reflectors zijn aan gebracht (Van toeristenzijde wordt intusschen de op merking gemaakt dat deze reflectors by slecht weer onvoldoende zichtbaar zijn). Deze roode lichten (ook die op de afsluitboomen van bewaakte overwegen) zullen in oranje-lichten worden veranderd, ingevolge artike len van de A.R.D. By de onbewaakte overwegen zyn voorts op de toe gangswegen zoogenaamde Andreaskruisen geplaatst om de weggebruikers te waarschuwen. Voor de automobi listen is van het meeste belang het z.g. voorteeken, dat op ca. 50 M. afstand geplaatst dient te worden, opdat deze nog voldoenden tijd hebben om speciaal op te letten en te stoppen. Deze Andreaskruisen hebben het groote bezwaar, dat zy herhaaldeiyk niet gezien worden, vooral bij mist en zwaren regenval. Daarom heeft destyds de Bond van Bedryfsautohouders in Nederland aan den Minister van Waterstaat toestemming verzocht om zg. locomotiefborden met cataphotes te mogen plaatsen. Het beeld van de locomotief geeft beter de onmiddel- ïyke indruk van den aard van het dreigend gevaar, terwijl de z.g. cataphotes het daarop geworpen licht in de oogen van den automobielbestuurder terugkaatsen, waardoor dit"1 waarschuwingsteeken ook na zonsonder gang beter opvalt en ook bij ongunstige weergesteld heid grooter kans biedt van te worden opgemerkt. On middellijk na de verkregen toestemming is de B.B.N. by alle onbewaakte overwegen met verharde landwegen deze borden gaan plaatsen. Het 500e bord by Kethel ls zelfs in April j.1. door den Minister van Waterstaat officieel onthuld. Een zeer belangrijke veiligheidsmaat regel ls de verordening, dat ry- en voertuigen by nade ring van den onbewaakten overweg hun snelheid moe ten minderen tot 10 K.M. Hiervoor ls nog een ander soort bord by de 'overwegen geplaatst Alleen wordt er van de zyde van auto-bestuurders opgemerkt dat wan neer men eenmaal den overweg met deze snelheid ge naderd Is, het zaak ls, o mzoo spoedig mogelijk den overweg te passeeren, dus reeds de snelheid te ver- hoogen, voordat men den overweg geheel is gepasseerd. Behalve de bovengenoemde middelen ter waarschuwing voor onbewaakte overwegen zyn er nog etteiyke ande ren. Wij herinneren by voorbeeld aan den overweg van de E.S.M. by Bentveld, waar bij nadering van de snel tram, een rood licht dat boven den weg is aangebracht, heen en weer zwaait en een bel-signaal automatisch wordt ingeschakeld. Een ander middel is, dat de over weg wordt gesloten door een wachter, die aan den anderen overweg staat Hier hebben wij dus feitelijk te doen met een seml-onbewaakten spoorwegovergang, zooals wy die byv. kennen te Eindhoven. Een andere methode om het gevaar althans te minderen is het lei den van een verkeersroute van een onbewaakten spoor wegovergang naar een bewaakten (Rilland Bath). Het is veelal de gewoonte dat de trein bij nadering van on bewaakte overwegen een fluitsignaal geeft Wy denken aan de vele onbewaakte overwegen op het traject UtrechtZeist Toch worden over het algemeen geluids signalen, als bellen en sirenes, uit den booze geacht by overwegen, waarlangs snelverkeer gaat De inzittenden van auto's en dergeiyken schynen deze signalen toch niet te hooren. De Nederlandsche spoorwegen doen werkeiyk hun best om de overwegen voor het publiek duideiyk zichtbaar te maken. Vanaf het begin van het jaar worden zoowel by bewaakte als bij onbewaakte spoodwegovergangen rood-witte beschilderingen aange bracht, waardoor zy reeds van verre in het oog vallen. De minister van Waterstaat heeft voort: aan de spoor wegen opgedragen (na advies van Ir. H. P. Maas Gees- teranus van de spoorwegen), om proefnemingen te doen met flikkerlichten. Het eerste flikkerlicht werd in wer king gesteld by Slochteren, op den lyn Groningen— Delfzyl. Deze flikkerlichten, welke 80 flikkeringen per minuut maken, worden aangebracht op de bovengenoem de Andreaskruisen. Het licht is wit, maar verandert in rood, wanneer de trein nadert Ook op andere plaatsen zullen ais proef dergelyke flikkerlichten worden aan gebracht Een andere verbetering, welke door de spoor wegen wordt ingevoerd, is de versterking van de kop lampen der locomotieven. By reeds meer dan de helft van de locomotieven is de emniile-reflector vervangen door een reflector van Berlin-zilver, waardoor de licht sterkte verviervoudigd is. Behalve de steeds gebruikte waarschuwingsteekenen by de onbewaakte overwegen worden van verschillende zijden nog een reeks voor stellen gedaan, welke allen beoogen, het gevaar voor ongelukken belangrijk te reducceren. Sommigen stellen voor een hekkenstelsel, by de overwegen, waardoor da voertuigen wel van zelf gedwongen worden, om hun vaart belangrijk te verminderen, en de bestuurders daardoor alle gelegenheid krijgen, om den spoorbaan te overzien. Waar dit middel niet toe te passen is vanwege te smalle wegen, bepleiten zy plaatselijke verbreeding van de wegen, waarvan de kosten wel tegen de voor- deelen zullen opwegen. Anderen stellen voor, om den weg aan een zyde te verbreeden, en een boom te plaatsen, waardoor de auto's gedwongen worden een bocht te maken, hetgeen eveneens gepaard gaat met snelheids- vermindering. Het is nog de moeite waard, om het Lim- burgsche systeem Goosens en van Bavel te probeeren, waarvan de inrichting kan worden bediend door het personeel van de seinhuisjes. Tegen dit systeem worden nogal bezwaren geuit, welke niet alle even gegrond schynen. Uit het voorafgaande kan men wel besluiten, dat de Nederlandsche spoorwegen diligent blyven. Het is verklaarbaar, al zyn velen het er niet mee eens, dat zy niet den schijnbaar eenvoudigsten weg inslaat, door alle onbewaakte spoorwegovergangen af te schaffen; ge bleken is, dat ook by de bewaakte overwegen heel wat ongelukken gebeuren.' Aan de .onbewaakte overwegen hebben wij dit jaar bet volgende lijstje van slachtoffers te danken: 26 dooden; 32 gewonden; 2 autobussen; 14 vracht auto's; 11 luxe auto's; 4 kalveren; 5 wa gens en 7 fietsen. Eventjes een krachtig dankwoord Aan den heer van Waterstaat, Hulde voor het overwegend Overwegen-resultaat. Is het niet een prachtig lijstje Is het niet een wijze les; Om eens heel diep t'overwegen 't Overwegen-moordsucces. 't Is haast als een jubileum Maar dan niet voor je plezier; Zes en twintig doode menschen Waterstaat, is U grossier? Vrachtauto's en autobussen, Luxe auto's en zoo voort; Elke week wordt daar een knal en Hier een droeve zucht gehoord. Wagens, kalveren en fietsen En een deel van het publiek. Worden daaraan opgeofferd: Lees de droeve statistiek. Nieuwe Waterstaatsminister, Och, U bent er nog maar pas, Maar wat zou U er van zeggen, Als U ambt'loos burger was. Niet, dat nou dat mooie baantje U door ons niet wordt gegund. Maar dan hadden d'overwegen Het toch ook op U gemunt. Nieuwe Waterstaatsminister, Heusch, er is genoeg gepraat, Wij verwachten nu iets anders, Wij verwachten nu: de daad! Bind den dood der overwegen, Want daar komt het slechts op aan, Dan hebt U Uw heele leven, Waterstaat, genoeg gedaan. TROUBADOUR. De Minister van Waterstaat bij de plaatsing van het 500ste bord der onbewaakte overwegen door den B.B.N., welke geschiedde in April j.l.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 16