Alditii Miens-
Mttrtniii-1 Liiiliiitlil
Verzorg uw Handen met Purol
UitgeversN.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Eerste Blad.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN
VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER.
Donderdag 9 Januari 1930.
73ste Jaargang No. 8592
-1
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden fl.65. Losse nummers 6 cent ADVI.1.11 N'-
TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer *20 cent (hewijsno.
inbegrepen). Grnotere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN.
In het Stadhuis te Alkmaar had Woensdagmiddag
8 Januari 1930 de openbare ledenvergadering van
deze Kamer plaats, onder voorzitterschap van den
heer S. W. Arntz, secretaris de heer D. J. Scheffel.
Afwezig zijn de leden, de heeren Grünwald cn
Coltof, de eerste wegens ziekte, de tweede wegens ver
hindering.
De Voorzitter heet de leden in deze eerste vergade
ring in 1930 welkom en verklaart de vergadering voor
geopend.
De heer Schmalz, rapporteur van de commis
sie van onderzoek der geloofsbrieven, deelt mede, dat
de aftredende leden de heeren Jm. Blaauboer Kz.,
Grondsma, Kolster, Valkering, J. Hoogland, B. G. G.
König. G. Nobel en J. Ringers, zijn herbenoemd en
tot toelating wordt geadviseerd, terwijl de commissie
de herbenoemden feliciteert.
De Voorzitter spreekt er zijn genoegen over uit, dat
de aftredenden hunne herbenoeming hebben aange
nomen en dat daardoor de vorschiilcnde branches
in ons district in de Kamer vertegenwoordigd zijn ge
bleven.
De notulen worden onveranderd vastgesteld.
De Nieuwjaarsrede.
Door den Voorzitter wordt een zeer uitvoerige nieuw
jaarsrede uitgesproken, uit welke rede we het vol
gende vermelden:
In de eerste plaats brengt spr. in herinnering de
aigemeene daling der speculatieve fondsen, die op
tal van beurzen in een lievige crisis uitliep. In de
tweede plaats herinnert hij er aan, dat op '20 Decem
ber 1.1. de onderteckening heeft plaats gehad van
het slotprotocol van de volkcnbondsconfcrentie voor
de in- en uitvoerverboden.
Het feit, dat sedert 1 Januari 1929 in Spanje dezelf
de. invoerrechten worden geheven van kaas uit Ne
derland en Zwitserland, waarvoor onze Kamer her
haaldelijk ijverde, is ook in het bijzonder voor ons
district van boteekenis.
Den bedrijfsgang in ons land zou spr. bevredigend
willen noemen. De cijfers der werkloosheid over 1929
zullen vermoedelijk ook belangrijk gunstiger zijn dan
die over 1928. Jammer is het evenwel, dat het afge-
loopen jaar voor den landbouw in 't algemeen niet
gunstig is geweest.
Over het verloop van de voornaamste bedrijfstak
ken in ons gewest zij opgemerkt, dat de resultaten
der wintercampagne, zoowel voor den handel als voor
den tuinbouw, gunstig zijn geweest. Geheel tegen
overgesteld zijn echter voor beide partijen de afgeloo-
pen zomer en herfst geworden.
De grascultuur heeft ook in ons district in het af-
geloopen jaar weer een tamelijk groote uitbreiding
ondergaan. Het bedrijf in de verwarmde kassen is
gunstig geweest. In de onverwarmde, de zoogenaam
de „koude kassen", was dit over 't algemeen niet
loonend.
Het jaar 1929 was voor den landbouw in het alge
meen ongunstig. De strenge winter, gevolgd door den
drogen zomer, leidde tot een veel te geringen gras-
groei, die voor de melkproductie zeer nadeelig was,
daar veel extra voer noodzakelijk werd.
De varkenshouderij als onderdeel van het be
drijf was voorzoover besmettelijke ziekten geen
groote nadeelen brachten, zeer goed. De prijzen wa
ren bevredigend en het voer was goedkoop, zoodat
•in normale gevallen goede winsten werden gemaakt.
Het eigenlijke landbouwbedrijf was ongunstig. Aan
den zuivel worden door het buitenland steeds meer
belemmeringen in den weg gelegd.
De bloembollencultuur neemt steeds toe.
Het verloop van den kaashandel kan over het alge
meen bevredigend genoemd worden. De officieele
hoogste prijs, die in 1928 gemiddeld het cijfer van
f50.23 aanwees, daalde over 1929 tot f48.05 ner 50
Kilo.
De aanvoer ter Alkmaarsche kaasmarkt bestond
in 't afgeloopcn jaur uit 5S32 stapels, wegende
6.432.802 kilo.
De uitvoer uit Nederland van Edammer 40-plus
kaas bedroeg in de maanden Januari—November
1929: 21.995 tons ter waarde van fl9.45C.000 (in 1928:
80.715 tons ter waarde van f 19.419.000).
De productie van gecondenseerde gesuikerde afge
roomde melk is nog steeds te groot en de markt in
Engeland, welke de hoofdmarkt voor dit artikel is,
bleef overvoerd. Hierdoor zijn voor dit product nog
Steeds geen loonende prijzen te maken.
Aan wisselvalligheid in den vischhandcl heeft hot
in het afgeloopcn jaar weer niet ontbroken. Met goe
de vangsten van garnalen, haring en door enkele
krachtige motorvaartuigen ook sardijn (sprotten) ging
men in den aanvang hoopvol de toekomst tegemoet,
maar de laat begonnen strenge winter bracht plotse
ling stagnatie in het bedrijf, zóó zelfs, dat van 10
Februari tot 5 Maart wegens het vele ijs niet ge-
vischt kon worden en daardoor de geheele vi§scherij
tot werkloosheid werd gedwongen.
De handel in Zuiderzceharing was gedurende den
tijd, dat er wegens ijsbezetting in de uZiderzee nog
niet gcvischt kon worden, zeer vlot. Ondanks groo
te vangsten vond de aanvoer, vooral in het binnen
land, een gemakkelijke afzet. In deze periode was
Den Helder de eenige plaats, waar aangevoerd kon
worden.
De totale omzet te Den Ileldcr In 1929 was f150.000
hoogcr dan in het afgeloópen jaar 1929, dat als een
normaal jaar gerekend kon worden.
Omtrent het verloop in de Middenstandsbodrijven
kan spr. mededcelen. dat in het algemeen tevreden
heid wordt uitgesproken over de bereikte resultaten.
Hier tegenover staat echter, dat enkele winkeliers
minder goed of zelfs slecht te spreken zijn over het
afgeloopcn jaar.
Wel is men ulgemecnvan mconing dat steeds
meer en langer credieten hij den winkelier worden
gevraagd, terwijl de betalingen zeer langzaam gaan.
Voor het bouwbedrijf is het jaar 1929 in he alge
meen niet bevredigend geweest, uitgezonderd eenige
meer speciale bedrijven, als betonbouw, grond- en
waterwerken, waar Ir,; dank zij den omvang der Zui
derzeewerken nog eenigen bloei viel te constateeren.
Het werkloosheidscijfer bleef (de buitengewone
vorstperiode in het begin van het jaar uitgeschakeld)
in 1929 beneden het gemiddelde.
Het jaar 1930 laat zich voor het bouwbedrijf gun
stig aanzien. Door de Nederlandsche Spoorwegen zul
len in Hollands Noorderkwartier belangrijke spoor-
en kunstwerken worden uitgevoerd, tengevolge van
de electrificatie van de lijnen AlkmaarAmsterdam
en UitgeestVelsen.
De wegenbouw geeft ook een gunstig werkprogram
ma te zien, terwijl belangrijke werken, zoowel van
particulieren, als van instellingen, zullen worden aan
besteed.
Speciaal vermeldt spr. nog de bijzondere bedrijvig
heid, die in de gemeente Anna Paulowna heerschte;
het aantal aanbestede en uitgevoerde werken was al
daar ongekend groot.
Van groote boteekenis voor Hollands Noorderkwar
tier blijven ongetwijfeld de Zuiderzeewerken, waar
aan in de maanden Juli-Scptember ruim 5000 arbei
ders werkzaam waren.
In verband met deze werken denkt spr. onwillekeu
rig ook aan onzen oud-stadgenoot, den heer Ir. J. A.
Ringers, die als Directeur-Hoofduitvoerder van de
N.V. M.U.Z. sedert 1927 in ons district werkzaam is,
doch thans tot ons leedwezen naar Den Haag ver
trekt. Moge het hooge ambt, waartoe onze regeering
den heer Ringers in Den Heeg heeft geroepen, hem
voldoening schenken en het geheele land in ruime
mate blijven profiteeren van zijn groote gaven.
Een blij verschijnsel is het tevens, dat de aanvang
van de werken voor de kanalisatie van Westfriesland,
vooral ook door meerderen financicelen steun van de
direct belanghebbenden waarvoor onze Zuiderzee-
commissie zoo lofwaardig ijvert geleidelijk nader
in 't verschiet komt. Laten allen, die nog sceptisch
staan tegenover het welslagen dezer plannen, toch
bedenken, dat, zoover mij althans bekend is. de ge
schiedenis ons leert, dat er nog nooit een kanaal
werd gegraven, dat niet aan de gestelde verwachtin
gen beantwoordde. Vrijwel altijd zijn deze verre over
troffen. Het Noordhollandsch Kanaal b.v., dat thans
zijn eigenlijke bedoeling vaartverbinding te zijn
voor zeeschepen tusschen Amsterdam en de Noordzee
geheel mist, heeft thans nog een zeer belangrijke
binnenscheepvaartbeweging. In 1928 passeerden n.1.
door de vlotbrug te Alkmaar, opvaart en afvaart, to
taal 145 zeeschepen en niet minder dan 50.3S7 bin
nenvaartuigen. Voorwaar geen geringe getallen, die
natuurlijk nog zullen toenemen, wanneer straks de
Wieringermecr is bewoond.
Spr. herdenkt voorts het feit dat de heer Kolster
25 jaren onafgebroken lid eener Kamer van Koophan
del is geweest, wijst op de verrichtingen van het Han
delsregister, de goede samenwerking met gemeentebe
sturen, middenstandsvereenigingen enz., op den steun
van de pers ondervonden, op de steeds grootere ar
beidsprestatie van secretaris en personeel en eindigt
tenslotte met den leden den hoogsten zegen toe te
wenschen, de hoop uitsprekende dat de werkzaamhe
den der Kamer voor handel en industrie vruchtdra
gend moge zijn. (Applaus.)
De heer Hoogland, deze rede beantwoordend,
wenscht den Voorzitter namens alle leden veel goeds
toe en oordeelt dat uit de rede blijkt dat in veel ge
vallen de toestand bevredigend genoemd kan worden.
Dat is ook zoo met de kanalisatie en spr. hoopt dat
wanneer straks de kanalisatie tot stand komt, de
achterblijvenden hun steun zullen verleenen. De ka
nalisatie zal onze bedrijven vooruitbrengen.
Tot algemeenen vorozitter, tot voorzitter van de af-
deeling grootbedrijf en tot voorzitter van de afdeeling
kleinbedrijf worden resp. herberroemd de heeren
Arntz, Kolster en Schmalz, die onder dankzegging
hun benoeming aanvaarden
Bij acclamatie worden de vaste commissiën der Ka
mer, in dezelfde samenstelling, herbenoemd.
Ingekomen stukken.
Naar aanleiding van een missive van den minister
van Arbeid, Handel en Nijverheid werd aan de be
langhebbenden kennis gegeven van de voorschriften
betreffende den teruggaaf of afschrijving van accijns
in verband met de afschaffing van de opcenten op
den suikeraccijns.
Over de opheffing der belasting
kantoren te Nieuwe Niedorp en
Anna Paulowna.
Van den Commissaris dar Koningin te Haarlem
was een schrijven ingekomen met verzoek hem van
advies te dienen omtrent de voorgenomen opheffing
van het ontvangkantoor der directe belastingen cn
accijnzen te Nieuwe Niedorp en Anna Paulowna.
De heer Wagenaar oordeelt, dat met alle gerustheid
mag worden geadviseerd de kantoren te laten be
staan. Toen over de opheffing der zittingsdagen werd
gesproken, is gewezen op het contact met de ontvan
gers en scheen dit contact niet zoo te bestaan. Maar
op de ontvangkantoren bestaat dat contact wel dege
lijk. Het motief voor de opheffing zal wel weer zijn:
bezuiniging. Maar spr oordeelt, dat de kosten bijv.
van het kantoortje te Nieuwe Niedorp voor het rijk
niet groot zullen zijn. De 1 of 2 personen die op het
kantoor werkzaam zijn, zullen van ander werk voor
zien moeten worden of op wachtgeld worden gesteld,
zoodat de bezuiniging miniem zal zijn.
De heer G. Nobel onderschrijft het betoog van
den hoer Wagenaar. De voorgenomen concentratie
zal t.a.v. het personeel geen bezuiniging geven. Al
leen mag t.a v. den rijksontvanger de vraag worden
gesteld of hij een volledige bezetting van den dag
heeft, maar toch heeft hij vrij belangrijk werk. Spr.
weet dat het salaris van den ontvanger te Nieuwe
Niedorp f3500 is. Bij opheffing zou dat bedrag dus
worden bespaard, maar als de menschen hun belas
tinggeld op de giro storten, kost dat, per storting,
het rijk 5A cent aan de P.T.T. en Nieuwe Niedorp
heeft 8500 aanslagen. Spr. weet wel dat er iets te be
zuinigen is, maar er staat tegenover dat als de men-
sriien iets moeten weten, zij zich een grootere reis
moeten getroosten cn daar zijn kosten aan verbon
den. Uitgezonderd den uithoek naar Den Ilel'ler, zui
len er kantoren zijn te Schagen, Hoorn, Enkhuizen
cn Alkmaar en voor een zoo belangrijke streek acht
spr. de concentratie dan ook te ver doorgevoerd. Spr.
zou de opheffinig jammer vinden voor het platteland.
De Voorzitter doet nog roededeeling van een schrij
ven van deskundige, niet-belanghebcnde, zijde, die
niet kan beoordeelen of de ontvangers dier kantoren
een volle dagtaak hebben, maar die mededeelde, dat
de zaak ook niet uit dat gezichtspunt is beschouwd.
Het dogma-beginsel concentratie is hier de aanlei
ding, maar schrijver voorziet dat bij deze opheffing
de klove tusschen platteland en stad steeds dieper
wordt uitgegraven.
Met aigemeene stemmen wordt besloten den Com
missaris der Koningin te adviseeren dat niet tot op-
heffiug der ontvangkantoren wordt overgegaan.,
Diverse missives zijn ingekomen terzake de op 31
Dec. 1.1. in werking getreden verhooging van invoer
rechten op verschillende artikelen in Duitschland.
Voor zoover kan worden nagegaan zijn geen artike
len, die voor dit district van belang kunnen zijn,
hooger belast. Door den secretaris wordt medege
deeld dat ook verhooging van invoerrechten in Oos
tenrijk zal plaats hebben, de bedragen zijn nog niet
bekend.
Van den Minister van Waterstaat kwam de mede-
deeling in, en zulks naar aanleiding van de tol te
Graft, dat voor den afkoop van tollen, geheven
krachtens gemeentelijke belastingverordening, niet
uit het wegenfonds kan worden bijgedragen. Maar
dit neemt niet weg, dat Z.E. de opheffinig der tollen
zeer gewenscht acht.
Door de Kamer te Amsterdam is een adres aan het
Hoofdbestuur der Posterijen gericht, met verzoek dat
bij intercommunale gesprekken van langer dan 3 mi
nuten, niet het dubbele tarief zal gelden, maar voor
het meerdere per minuut zai worden berekend. Al
gemeen werd dit een billijke vraag geoordeeld en ook
onze kamer zal in een eigen adres dit verzoek her
halen.
Geen verbeteringen bij de posterijen, wel
verslechteringen.
In verband met de minimum nachtrust voor de
postbestellers, was van den directeur van het post
kantoor te Alkmaar een schrijven ingekomen, waar
in het oordeel der kamer werd gevraagd over de
vervroeging van de laatste postbestelling. Deze laat
ste bestelling gaat thans om 7.45 uur uit en zou dan
op 7 uur gebracht worden, waardoor wel de avond
bladen en een belangrijke postzending in die bestel
ling kwam, maar niet de post van den trein van 6.45
uur, omvattende een 5 600 stuks.
Algemeen was men niet voor een dergelijke wijzi
ging en verschillende leden merkten op, dat men
van de posterijen nimmer een verbetering voor het
publiek kan los krijgen, maar dat er steeds ver
slechteringen worden aangebracht. Wel kon de ka
mer zich ermee vereenigen als de middagbestelling
van.half 4 dan verviel, daarvoor in plaats kwam een
bestelling om half elf 's morgens en dan s middags
de gelegenheid werd geboden post af te halen. Het
verzoek van den postdirecteur werd dan ook onaan
neembaar verklaard cn een regeling zal worden ge
vraagd als hierboven vermeld.
De tram Schagen-Nibblxwond. De
pogingen om de afgebroken onder-
derhandelngen weer te openen.
Door middel van een referendum.
Door den heer G. Nobel worden dan mededeel ingen
gedaan over zijn pogingen om de voorgenomen op
heffing van de tramlijn Schagen-Nibbixwoud te
voorkomen.
Spr. had zich in de eerste plaats gewend tot de
directie der Ned. Spoorwegen te Utrecht en tot den
Minister van Waterstaat, met de vraag of de voort
zetting dan niet alleen voor bet goederenvervoer zou
kunnen gelden. Dat kon echter niet, want wel gaf een
dergelijke vereenvoudigde exploitatie besparing, maar
niet zóó dat voortzetting der exploitatie mogelijk zou
zijn. Daarna heeft spr. gevraagd of het misschien
een goede basis van onderhandeling zou zijn, als de
gemeente- en waterschapsbesturen, die aanspraak
hebben op terugbetaling der stichtingskosten, als tot
liquidatie werd overgegaan, deze gelden wilden re
serveeren voor voortzetting der exploitatie gedurende
eenige jaren.
Zoowel de heer Van Maanen te Utrecht als de Mi
nister van Waterstaat oordeelden dat dit een goede
basis zou vormen om op in te gaan en ook de Com-
misaris der Koningin, Jhr. Roël, had geen bezwaren.
Ook het lid uit Ged. Staten, die met deze afdeelinig
is belast, de heer Kooiman, zegde volle medewerking
toe. De weg tot onderhandeling was dus goed voor
bereid en spr heeft toen mededeelingen gedaan aan
het comité dat in het betrokken gebied was gevormd,
tot handhaving van de tramlijn en dit comité ver
zocht zich met de Nederlandsche Spoorwegen in
Verbinding te stellen. Spr. zelf heeft zich daarvan
onthouden, evenals van het noemen van een periode
der voortzetting. Het comité heeft zich dan tot de
directie der Nederl. Spoorwegen gewend en de voor
waarde gesteld, dat de stichtingskosten niet terug
zouden worden verlangd, als de exploitatie 25 jaar
werd voortgezet Op die voorwaarde heeft het co
mité een afwijzend antwoord gekregen.
En hiermede zijn dus de onderhandelingen afge
broken en zou dus heslist zijn dat de exploitatie niet
wordt voortgezet. Dat spijt psr., want het valt te be
treuren als een spoorbaan gaat verdwijnen. Spr. geeft
nu echter het volgende in overweging: Om aan alle
ingeschrevenen in het handelsregister en ook in dat
van de Kamer van Westfrie>lund tt Hoorn een cir
culaire te zenden, met de vraag of goed wordt gevon
den dat de tram behouder» blijft, zoo ja, op welke
motieven, of dat men het onverschillig laat dat de
tram weggaat. Met een dergelijke vraag zou de Ka
mer zich dienen te richten tot ingeschrevenen uit de
gemeenten Winkel, Nieuwe Niedorp. Hoogwoud,
Opmeer en Spanbroek. De gemeente Barsingerho» n
is niet noodig, omdat die nog de spoorbaan heeft van
Schagen-Van Ewijcksluis.
In de toekomst ziet spr. meer lokaalsporen ver
dwijnen, maar thans is het verkeer er nog niet naar,
dat we ze kunnen missen. Het provinciale w« gen-
net zal den toestand verbeteren, <>ok de kanalisatie
zal den toestand ten goede komen, het motorisch ver
keer zal door dit alles worden verbeterd Maar thans
is het ecD slecht gekozen tijdstip, want er kan ge
wezen worden op de droogmaking van de Wieringer-
meer, waaraan deze tramlijn haar diensten kan be
wijzen.
Hierbij komt nog dat als de tramlijn Schagen-
Nibbixwoud werd opgeheven, de tram Schagcn-Yan
Ewijcksluis binnen afzienbaren tijd zou volgen. Im
mers voor deze tram wordt een gedeelte van de tram
baan Scha gen-yibbixwoud gebiuikt. In op deze wp'/o
zou dus een geheele streek ontbloot z;jn van rails-
verkeer. Spr. wil dus dat de Kamer met bekwamen
spoed dit onderzoek bij de ingeschrevenen in het
Handelsregister instelt en de brieven toezendt aan
Ged. Staten, Directie Ned. Spoorwegen, Minister van
Waterstaat en Comité.
Voor het stuk trambaan zal de N V. Spoor-(Trarn-)
weg Wieringen-Schagen aan de Ne-l. Spoorwegen
moeten betalen f157.000 en dat terwijl haar exploita
tie om en om toekomt.
De heer Hoogland ondersteunt graag het voorstel van
den heer Nobel. Spr. wyst op de Zuiderzeewerken, n.?..
Kanalisatie en wegenverbetering en In verband daar
mede goederenvervoer per tram en spr. acht het een
onjuist tijdstip thans de tramlijn op te heffen. Voor da
geheele streek is het van belang dat ze voorloopig blijft
bestaan.
Ook de heer Schmalz vereenigt zich gaarne met het
voorstel van den heer Nobel. Spr. zal deze kwestie ook
brengen In de vergadering der Schager Middenstands-
vereeniging en spr. twijfelt er niet aan of ook daar zal
men veel voor het behoud van de tram gevoelen.
De heer Kolster zegt dat de cventueele opheffing als
rede zal hebben een ongunstige exploitatierekening. 13
er kans dat de belanghebbenden dat verlies gedeeltelijk
dragen, alleen dan zal er kans van slagen zijn.
De heer Nobel deelt mede. dat als de exploitatie wordt
stopgezet de Neder. Spoorwegen aan den Staat moet uit-
keeren f 300.000, aan de Provincie f 137.000, en aan de
gemeente- en waterschapsbesturen f 1220C0, zijnde de
stichtingskosten. Als nu provincie en gemeente- cn wa
terschapsbesturen van die f 260.000 afstand doen, is de
vraag of dan de Ned. Spoorwegen de tram nog eenige
Jaren wil blijven explolteeren.
De heer Moens vraagt of uit het referendum moet
blijken dat de gemeentebesturen zich weer geldelijke
opofferingen willen getroosten.
De heer Nobel zegt dat dit niet de bedoeling is. De
gemeente- en waterschapsbesturen willen alleen de
schenking van f 123000. Op het oogcnbllk zijn de onder
handelingen geëindigd, doordat het comité formeel -lun
25 jaren vasthield. Spr.'s bedoeling is nu de onderhan
delingen weer te openen, door met bewijzen van instem
ming uit de streek te komen. Door de Ned. Spoorwegen
is aan Ged. Staten gevraagd de t 137C00 te willen schen
ken. maar daar hebben Ged. Staten voor bedankt. Ze
wilden het bedrag dan liever bestemmen voor de streek
tot voorzetting der exploitatie.
De heer De Raat vindt een bedrag van f 10.000 per
jaar voor de Ned. Spoorwegen ook een futiliteit
De heer Schmalz meent dat een korteren termijn ge
steld dient te worden, bijv. 10 ja:v.
De heer Moens meent dat het logisch was, dat de
Nederl. Spoorwegen dan gevraagd werd voor hoeveel
jaren de exploitatie dan wel voortgezet kan worden.
De heer Nobel zegt dat dit practisch niet mogelijk is.
want de Ned. Spoorwegen geeft een dergelijk antwoord
niet. Het was beter geweest dat het comité eerst gepraat
had met de Ned. Spoorwegen, en spr. heeft dat ook
schriftelijk, zoowel als mondeling geadviseerd. Maar hot
comité wilde zwart op wit, welnu nu hebben ze zwart
op wit
De heer De Raat vraagt of het niet gemakkelijker is
als de Kamer haar bemiddeling aanbiedt.
De Voorzitter vindt een referendum beter, dat is een
steunmateriaal.
De heer Nobel dringt nog op spoed aan. want 1 Fe
bruari Is de datum van stopzetten. Morgen gaat spr.
naar Utrecht en zal dan bepleiten om de exploitatie in
verband met deze actie, een korten tijd te willen voort
zetten.
De heer Grondsma is wel voor het houden van een
referendum, maar wijst er op. dat de Kamer zich goed
moet indenken, óf deze f 260.000 nu in enkele jaren moet
worden opgesoupeerd, als de tram daarna toch wordt
opgedoekt Dat Is geen kaufmannig standpunt. Spr.
vraagt dus of de heer Nobel in de toekomst iets in deze
tram ziet
De beer Nobel zegt dat nu opheffing een groote terug
zetting zou zijn, voor tal van bedrijven zou wezen groot
gemis on nadeel, en spr.'s bedoeling is dan ook voorloo
pig voortzetting van de exploitatie. Wie weet hoe de toe
standen daarna zullen zijn!
De heer Schmalz vindt een termijn vag 10 jaren wel
gewenscht
De heer Nobel zegt dat die termijn ook in Ged. Sta
ten is genoemd, maar de Kamer moet zich niet aan een
termijn vasthouden. Spr. herhaalt dat het hier ook gaat
om de tram SchagenVan Ewijcksluis.
Met aigemeene stemmen wordt besloten het bedoeld#
referendum te houden.