De Storm.
Stormberichten uit het buitenland.
Binnenlandsch Nieuws.
De Haagsche conferentie.
Stoomtram
Schagen=W ognum.
Gemengd Nieuws.
De loonen bij Ford.
De heer Span, onderwijzer, wordt benoemd, tot lid
van de commissie tot wering van schoolverzuim.
Een wijziging van de gemeentebegrooting 1930 wordt
goedgekeurd, en toegestaan wordt een verzoek van Mej.
J. MiddelkoopJongejan om haar salaris als school-
schoonmaakster to Kolhorn te verhoogen. Het werd met
ingang van 1 Februari gebracht op f 300 's jaars.
Het te slopen onderwijzershuls wordt voor f 300 ge
gund aan den heer Joh. Schenk.
Te veel ruiten kapot
Bij de rondvraag brengt de heer Smit ter sprake dat
blijkens de rekening van den schilder het afgeloopen
jaar 37 nieuwe ruiten in de school te Barsingerhorn zijn
gemaakt. Of de leiding nu zoo beroerd is weet spr. niet.
maar het er toch zeker niet beter op rooit, wat het
aantal kapotte ruiten betreft Het zal in hoofdzaak
wel veroorzaakt word door het voeballen maar dan is
he toch te erg.
De Voorzitter zegt dat de heer Van der Kuijl bij B.
en W is geroepen, maar als een ruit door schoolkinde
ren wordt stukgegooid, moeten zij het pondspondsge
wijs betalen.
Uit de verdere mededeelingen vermelden we dat er
ook wel ruiten met oude scheurtjes onder waren,, dat
20 kapotte ruiten niet thuisgebracht konden worden en
dat in de school te Kolhorn in 2 jaar tijd er maar 8
nieuwe ruiten ingezet zijn geworden. Gehoopt werd dat
het te Barsingerhorn beter zou worden.
De heer Burger brengt ter sprake den te hoogen wa
terstand in de Bossche, en het resultaat van de bespre
king is, dat voor uitmaling een kleine electrische bema
ling zal worden geïnstalleerd.
De heer Kater bepleit het snoeien van de boomen en
wijst op den slechten toestand der wegen. Spr. meent
dat besloten moet worden den dorpsstraatweg over te
nemen en anders moet het Bannebestuur worden aan
geschreven voor verbetering. Spr. wijst ook op den meer
dan slechten toestand van het loopstraatje.
Geoordeeld wordt dat afgewacht dient te worden, de
beslissing van Ged. Staten, omtrent het besluit tot over
name der wegen en de heer Kooijman meent dat' do
toestand niot slechter is dan voorheen.
De heer Kooijman wi! nu dc tram SchagenWognum
wel zal verdwijnen, dat het gemeentebestuur stappen
doet om aan den Heerenweg een los- en laadplaats
te krijgen.
De Voorzitter belooft, dat pogingen daartoe zullen
worden gedaan. Hierna sluiting.
Een tocht van de „Dorus Rijkers" naar
de Wadden.
Naar uit Den Helder gemeld wordt, is daar gister
morgen, ongeveer 10 uur, de reddingsboot „Dorus
Rijkers" weer binnengekomen.
Schipper Bot vertelae: Wij zijn gisteren (Maan
dag) den gebeden dag bezig geweest, doch hebben
geen geluk gehad Gisterochtend zijn wij ongeveer
halfacht vertrokken; er stond toen een flinke storm
uit het West-Noord-Westen. Wij hadden bericht ont
vangen om naar de Eieriandsche gronden te gaan,
waar een 1 iliaansth stoomschip zat Over de Wad
den hel). wij koers naar Eierland gezet; om
streeks ..r kregen wij, den Eierlandschen toren
in zicht. j zagen toen twee schepen op de gron
den zitten. Aan den Eieriandsche toren deelde men
ons mee, dat de reddingsbout van Eieriand ook was
uitgevaren. Op onzen weg naar het eerste schip trof
fen wij de reddingboot van Eierland aan, die voor
anker lag niet een onklaren motor. Op verzoek van
den schipper hebben wij toen eerst hem in veilig
heid gebracht liet schip, waarvoor wij waren uit
gevaren, bleek het. Letlandsche stoomschip Skauts
te wezen, dat op de Noordgionden vast zat. Wij zijn
toon langszij gegaan en hebben aan den kapitein ge
vraagd, of hij het schip wilde verlaten; deze weifel
de echter en vroeg ons allerlei inlichtingen betroffen-
de de plaats, waar hij gestrand was. Na gehouden
scheepsraad besloot hij, tot donker aan boord te blij
ven. 'loon zijn wij naar Eierland teruggekeerd.
Intusschen was de vloed opgekomen. Het schip is
toen van den grond losgeslagen en op de Vliehors ge
worpen. liet schip zit daar heel hoog. Toon wij er
weer bij kwamen, stak de schroef boven water uit,
en met laag water zal men vermoedelijk wel van
boord kunnen loopen. De roeiboot van Vlie wilde ook
nog assistentie verleenen, doch deze werd evenmin
door den kapitein aangenomen.
Het Italiaansche stoomschip, dat ongeveer 3 K.M.
van het Lothlandsche schip is verwijderd, zit even
eens zeer hoog. Daar wij niets konden uitrichten, zijn
wij tegen donker weer huiswaarts gekeerd binnen
door over de wadden. Daar het hier echter zeer
moeilijk varen is zijn wij in het Fokkediep voor an
ker gegaan en hebben daar den dag afgewacht.
Op onze vraag of er nog iets van het Engelsche
stoomschip Thala bekend was. deelde de lieer Bot
mee, dat het schip wel vortdurend S.O.S.-seincn had
uitgezonden, doch dat men niet weet, waar het schip
gebleven is.
Kapiteins sluiten contracten af voor de
berging van hun schepen.
Van Texel wordt nadei gemeld:
Dc gezagvoerder van het gestrande Italiaansche
stoomschip „Vnlentino Cadeo" heeft een contract tot
berging afgesloten niet Doeksen's Bergingsbedrijf. De
brmanning is aan wal gegaan.
De kapitein van het hij Cocksdorn gestrande Let-
sche s.s. „Skauts"' is heden aan wal gekomen. De
bemanning bleef nnn boord. Daar het uitgesloten is,
dat het schip op eigen kracht vlot komt heeft de ge
zagvoerder met de firma Dros in combinatie met de
firma's Doeksen en bureau Wijsmuller een ber
gingscontract afgesloten. De kapitein heeft zich
weer aan boord begeven.
De hooge Zuiderzee.
Door den hoogen stand der Zuiderzee buiten de
Oranjesluizen is gisteravond de polder Ydoorn over
stroomd.
Vlsschers, die zelden zoo'n orkaan had
den meegemaakt.
Volgens rapport van binnengekomen treilers te
lJmuiden, woei er in den nacht van Zondag op
Maandag een orkaan, zooals de visschors maar zel
den hadden medegemaakt. De zee was buitenge
woon hol en het was moeilijk om van de kust af te
blijven.
Het water stond buitengewoon hoog in de Buiten
haven te lJmuiden, zoodat de sluizen geruiraen tijd
niet konden worden gebruikt.
In de Vereen. Staten 75 dooden.
V.D. verneemt uit New-York d d. Maandag;
De Midden- en Westelijke staten worden sedert
eonige dagen door ongewoon zware stormen geteis
terd. Tot dusverre zijn 75 personen omgekomen.
Uit Californic komen berichten over strenge koude
en stormen. Talrijke telegraaf- en telefoonverbindin
gen, zijn daar verbroken.
Aan den mond van de Elbe.
Uit Hamburg wordt gemeld:
Door den storm van Zondagnacht is een lichtschip
In den mond van dc Elbe nfgedroven. De meeste licht
boeien op do Beneden Elbe ondergingen hetzelfde lot,
maar niettemin is het scheepvaartverkeer op do Elbe
zijn gewonen gang gegaan. Vele schepen zijn echter
op de Beneden Elbe beschadigd.
In het havengebied van Hamburg zijn de laag ge
legen straten overstroomd; vele kelders staan vol
water. Dc storm is vanmorgen aan de kust van de
Noordzee geluwd.
In de Antwerpsche haven.
Tengevolge van den storm zijn in den nacht van
Zondag op Maandag in de Antwerpsche haven tal
rijke lichters en een drijvende kraan gezonken. Ier
wijl vele vaartuigen en dc Royerssluis werden bescha
digd.
De fameuze president van de Duïtsche Rijksbank, dr.
Schacht, beeft de laatste dagen eenig leven gebracht In
de brouwerij daar op het Haagsche Binnenhof, waar de
tweede Haagsche conferentie, zonder één enkele gebeur
tenis van eenig belang dreigde te eindigen.
De moreele bedenkingen van Dr. Schacht tegen het
plan-Young, waarbij zooals men weet, de Dultsche her
stelbetalingen zijn geregeld. aJarnede de mededeeling van
Dr. Schacht, als zou Duitschland niet aan de op to
richten Bank voor Internationale Betalingen deelnemen,
heeft de gemoederen van heel de wereld een paar dagen
ln ernstige spanning gehouden.
Inmiddels is het een en ander alweer geluwd, omdat
Dr. Schacht gister zijn houding heeft verklaard en zich
aan de te nemen maatregelen zal onderwerpen.
Naar het einde. Wellicht worden de niet-
Duitsehe herstelquaosties uitgesteld.
Het loopt nu op het eind, aldus de bijzondere corr. van
het „HsblMorgen om kwart voor twaalf komt de
eerste commissie onder Jaspar weer bijeen om de on
dershands vastgestelde accoorden goed te keuren. Alle
moeilijkheden zijn opgeldst, behalve do mobilisatie.
Daarover komt in overeenstemming met Snowdens voor
stel een „gentemen's agreement", waardoor men hoopt
Frankrijk's belangen cn het Duitsehe crediet beiden te
sauveeren. Morgenavond is alles gereed en Zaterdag,
misschien ook Donderdag zal de zaak in het protocol
te boek zijn gesteld en kunnen worden goedgekeurd.
De vraag is, of de kwestie der niet-Dultsche herstel
betalingen nog invloed kan oefenen op de vaststelling
van het plan-Young. Blijkt dat niet zoo te zijn, en
men neemt dat aan, dan worden deze kwesties voor-
looplg niet opgelost, en uitgesteld. Anders tracht men
nog een wijziging in het plan te brengen, waardoor het
toch kan worden aanvaard. Van de sanctieregeling zal
morgen de tekst aan de Fransche en Duitsehe pers
worden meegedeeld.
ONGEVAL BIJ EEN JACHTPARTIJ.
De he-er Wezoman uit Beverwijk, op jaclit in <le
provinciale duinen onder de gemeen to Castricum,
had het ongeluk zich in een zijner voeten te. schieten,
waardoor dit lichaamsdeel zwaar werd gekwetst. Na
voorloopig verbonden te zijn. werd d? getroffene naar
het Roode Kruis Ziekenhuis te Beverwijk overge
bracht
UIT DE ZAANSTREEK.
Liquidatie Oliefabriok „De Kroon".
Naar het Hdbld. verneemt, is besloten tot liquidatie
van de N.V Oliefabriek „De Kroon'' v.h. Claas Ho
nig en Zoon te Koog aan do Zaan, een onderneming
welke geduronde bijna drie eeuwen in do Zaanstreek
gevestigd is.
DE DIJKVERZWAKKING BIJ MOORDRECHT.
Gisteren is bet verkeer op de lijn Rotterdam—Gouda
over, van Rotterdam uit gerekend opgaand spoor
geleid. Den geheelen dag is men met het herstel van
bet afgaand spoor tusschen Nieuwerkerk en
Moordrecht bezig geweest De dijk blijft, zij het wei
nig, verzakken, zoodat dus het vorkeer over deze lijn
nog uitgesloten is. Er worden nog voortdurend zand-
treinen aangevoerd. In totaal is er nu ruim 2000 M2.
zand in den „put" gestort.
KINDERMOORD.
De moeder tot 3V2 jaar veroordeeld.
De rechtbank tc Arnhem heeft gisteren een 22-jarige
dienstbode, die te Ede haar kind van voertien dagen
in een reistasch door verstikking om hot leven deed
komen, veroordeeld tot 3Va jaar gevangensstraf. De
cisch was vijf jaar.
TORPEDOJAGER „KORTENAER" NAAR INDIë.
Onder groote belangstelling uit Niouwediep
vertrokken.
Gisterochtend is uit de haven van Nieuwedlep onder
zeer groote belangstelling de „Kortenaer" naar Oost-
Indië vertrokken.
Vlce-Admiraal L. J. Quant, commandant van de Ma
rine, begaf zich ongeveer elf uur aan boord, waar hij
in een toespraak van de officieren en de bemanning af
scheid nam Daarna maakte de „Assistent" vast, om bet
schip uit den wal te Bleepen en langzaam stoomde de
jager de haven uit, onder de muziek van de marine
kapel.
BRAND TE BENNEVELD.
Dcor de kat ontstaan.
Te Benneveld, gemeente Zwecloo (Dr.) Is gisteren de
kapitale boerderij van den heer L. Knegtrlnge afgebrand
Twee varkens kwamen ln de vlammen om. De brand
ontstond door een kat, die ln aanraking was geweest
metvuur ln de z.g. stroohut. Het beest vloog brandend
naar bulten, de hooischuur in. Deze schuur stond wel
dra Jn lichtelaaie en de boerderij, die er tegen aange
bouwd is, vatte spoedig vlam. Daar er geen bluschwater
was, stond de brandweer machteloos. De boerderij,
waarin tevens een winkel en een café waren gevestigd,
benevens hooischuur brandden uit. De Inboedel ging
verloren. Alles was laag verzekerd.
ONTDEKKING IN DEN ST. PIETERSBERG
Onderaardsche teekenlngen.
De KaJk-mergel-maatschappij, die door den Sk Pieters
berg bij Maastricht een tunnel graaft, is bij dit werk
terecht gekomen in een door vroegere instortingen af
gesloten ruimte, op welker wanden zich teekenlngen
ln zwart krijt bevinden.
Zij stellen een rechtzitting voor en zijn gedateerd 1806
en 1808. dus uit den Franschen% tijd. Er komen in
Maastricht inheemsche familienamen op voor, alsmede
een vierregelig Nederlajjdsch vers. Door de goede zorgen
der maatschappij zal dit onderaardsch vertrek ge
spaard blijven.
Verslag van de Commissie inzake het behoud van
den Stoomtram Schagen—Wognum, uit te brengen
aan de belanghebbenden bij genoemden Stoomtram,
d.w.z. aan hen, die destijds aan de stichting hebben
bijgedragen.
Allereerst wenscht de Commissie te mogen aan
vangen met in Uwe herinnering te brengen de verga
dering van belanghebbenden, gehouden te Opmeer
op 9 September 1926.
In die vergadering werden allen op de hoogte ge
steld der gowisselde stukken, welk overzicht 29 Juli
1920 werd toegezonden.
De eindbeslissing was bij de vergadering van 9
September 1926 dut onze Commmic zou intact blij
ven en krachtige pogingen aanwenden, om tot eenig
resultaat te komen.
Na deze conclusie meenen wij ons verslag te mogen
beginnen.
De Commissie, welke geen verandering in samen
stelling onderging, erkentelijk voor het in haar ge
stelde vertrouwen, heelt verder de zaak naar beste
weten ter hand genomen.
29 September 1926 bod reeds een conferentie plaats
met Zijne Excelentie den Minister van Waterstaat.
Bij de audiëntie, welke de Commissie was toege
staan, was mede tegenwoordig de heer Van Maanen,
Directeur der Maatschappij tot Exploitatie van de
Nederlandsche Spoorwegen.
Van de Commissie waren alle leden, benevens de
secretaris aanwezig.
I)e heer Commandeur, Voorzitter der Commissie,
daartoe door Zijne Excellentie in de gelegenheid ge
steld, leidt de bespreking in en begin mode te deelen.
hoe de lichamen, welke destijds voor de tot stand-
koming van de tramlijn Schngcn-Wognum hadden
bijgedragen, in 1925 werden verrast door een schrij
ven van de Spoorwegmaatschappij, waarbij zij zich
voor 15 December moesten verklaren voor een jaar-
lijksche bijdrage van f 60.000.in de koston der ex
ploitatie, welke in 1924 een tekort had opgeleverd
van 168.000.waar anders dn exploitatie niet zou
kunnen worden bestendigd. De datum van 15 Sep
tember werd later versteld op 15 Januari 1928. Een
inmiddels gevormde Commissie uit belanghebbenden
meende ter beoordeeling der zaak meerdere gege
vens te moeten hebben en vroeg een exploitatiereke
ning. De eerst gezondene gaf goen voldoende beeld
en werd gevolgd door een tweede, waarin voorkwam
een legio van personeel, dat werd aangeduid ook op
andere lijnen te werken. Ook daarin geen voldoende
gegevons ziende, vroeg de Commissie een exploitatie
rekening over alle jaren, welke deze lijn in exploita
tie was geweest, doch deze opgave is door de Direc
tie niet verstrekt en sprekei meent zich te moeten
aansluiten aan het tot den Minister gericht schrij
ven van de Kamer van Koophandel cn Fabrieken
te Hoorn, waarin wordt gezegd, dat belanghebben
den nimmer in de gelegenheid zijn geweost invloed
uit te oefenen op de exploitatie en nu, nadat er een
slecht jaar is geweest, aangesproken worden om het
tekort te dekken. De Commissie kan deze weiger
achtige houding der Maatschappij niet aangenaam
vinden en had gaarne de gegevens ontvangon.
Voorts deelt spreker mede enkele gegevens welke
op de vergadering van belanghebbenden door één der
aanwezigen zijn verstrekt ten opzichte van de lijn
Schapen—Ewijcksluis, waarvan de kosten f1802.—
por K.M. zouden bedragen en volgens welke maatstaf
de exploitatio van de lijn Schagen—Wognum zou
bedragen f43248.terwijl het nu ver over de
flOO.000.- is.
Wanneer dan nog aan de lijn Schagen—Wognum
een waarde van f20.000.— wordt toegekend als aan
voerlijn voor de groote lijnen, een bedrag dat in een
onderhoud met de Directie dor Maatschappij te
Utrecht werd genoemd, dan zou weer naar de maat
staf Schagen-Ewijcksluis het tekort tot f3000.zijn
terug te brengen. Voorts wijst de spreker op de wijze
van exploitatie en de Commissie meent, dat wanneer
die exploitatie naar behooren en in overeenstemming
met de wenschen der belanghebbenden had plaats
gehad, het tekort tot een gering bedrag terug te
benrgen zou zijn. Spreker vraagt voorts of de lijn
Schagon—Wognum niet kan korden beschouwd als
één geheel behoorende tot het spoorwegnet en het
tekort van die eene lijn wordt gedekt door winst der
andere lijnen.
Wanneer vast staat dat belanghebbenden voor hot
behoud van do tram iets zullen moeten bijdragen, dan
zal liet de Maatschappij ook ernst moeten zijn met
de wijze van exploitatie, want daarover zijn thans
vele klachten en spreker wijst er op hoe het veever-
voer naar de Schagor markt geheel te niet gegaan is
tengevolge van dc" wijze van vervoeren; dit is niet
veroorzaakt door het autovervoer, doch een gevolg
van geringe medewerking.
Spreker verwacht dat er eonige kans is dat, er iets
zal worden bijgedragen als het ernst is dc lijn ren
dabel te maken.
De heer Mr. Bisschop, Burgemeester van Hoorn
(Commissie) drukt er zijn spijt over uit, dat de Maat
schappij de Commissie alle gegevens heeft onthouden
om met kennis van zaken te kunnen oordeelen en
vraagt de Commissie waaraan de Maatschappij het
recht ontleent dc exploitatie stop te zetten, dan zegt
de Maatschappij, dat de Commissie tracht de zaak te
trnineeren.
Door den toenmaligen Minister van Waterstaat
werd in antwoord op een schrijven van de Commis
sie bericht, dat de zaak betreffende opheffing van dc
Stoomtram Schagen—Wognum in onderzoek was,
doch van den uitslag van dit onderzoek heeft de
Commissie nimmer iets vernomen. Het komt spreker
voor, dat er rechtens goede gronden zijn om de be
voegdheid van de Maatschappij in twijfel te trekken.
Deze lijn is niet zoo maar door dc Maatschappij be
gonnen, er is een groote voorgeschiedenis en ten op
zichte van gesloten contracten heeft de Maatschappij
verplichtingen op zich genomen en op grond daar
van meent de Commissie, dat de Maatschappij niet
het recht tot opheffen heeft.
Spreker gelooft dat oen meer tegemoetkomende hou
ding van de Directie deze audiëntie had kunnen voor
komen. Er is hij belanghebbenden zeer zeker veel be
langstelling voor deze zaak en spreker gelooft, dat
niettegenstaande do tijden van bezuinigingen men be
reid zal zijn iets bij te dragen als do behoefte daar
aan bewezen kan worden, doch tengevolge van de
houding der Directie kan dit niet.
Do heer Van Maanen. Directeur der Spoorwegmaat
schappij, daartoe door Zijne Excellentie in de gelegen
heid gesteld, zegt het verwijt van den Burgemeester
van Hoorn aan het adres der Directie gaarne aan de
beoordeeling van den Minister over te laten. In No-
vemher 1925 werden de bolanghehhendcn aangeschre
ven, inmiddels is de exploitatie voortgezet, aan de
Commissie werd verstrekt, wat zij gevraagd heeft,
doch de Directie kan geen cijfers verstrekken, waar
over zij zelf niet beschikt, zoodat aan het laatste ver
zoek der Commissie niet kon worden voldaan. Ton
opzichte van do rcntelooze voorschotten dcolt spreker
mede, dat nooit rentelooze voorschotten gegeven zijn.
De lijn is gebouwd door belanghebbenden, zelf heb
ben zij geëxploiteerd, doch toen was de lijn al niet
rendeerend. De H.IJ.S.M. heeft zich toen bereid ver
klaard de exploitatie over te nemen en dc aandeelcn
van belanghebbenden en dc bijdragen van Rijk en
Provincie aanvaard, als zijnde renteloos voorschot.
De II.IJ.S.M. heeft dus nooit iets gekregen. In de re
geling staat de bepaling, dat bij vervreemden van de
lijn (Ie rentelooze voorschotten teruggegeven moesten
worden. De exploitatie heeft van 1905 af steeds tekort
opgeleverd, er is geen kwestie vaan, dat 1924 voor
het eerst een tekort opleverde, voordien was het b.v.
f20.000.—. Na 1920, toen de exploitatio hooger was.
verwachtte men, dat na de oorlogstoestanden ook de
ontvangsten zouden stijgen, doch dit is niot het ga-
val geweest, de uitgaven zijn gestegen, doch de ont
vangsten bleven als voor ongeveer 20 jaren, bij een
exploitatie, die van f 60.00.— tot f 100.000.— verhoogde.
Waar niet de minste kans bestaat, dat de ontvangsten
zullen verhoogen, is de vraag aan belanghebbenden
gesteld: „Heeft U er iets voor over?"
Wat betreft de genoemde cijfers omtrent de exploi
tatie Schagen—Van Evvijckslu|s, noemt spreker dit
een raadsol, omdat de cijfers niet bestaan en niemand
bekend kunnen zijn.
De heer Commandeur zegt, dat deze cijfers op de
vergadering van belanghebbenden zijn verstrekt. Spre
ker stelt ook nog de vraag of b.v. bij een eventueele
opheffing ook het personeel ontslagen zal worden.
Dc Directeur zegt dat dit niet zal kunnen.
De Minister vraagt wiens eigendom het is.
Do Directeur zegt van de ïlollandsche IJzeren
Spoorweg Maatschappij,
De Minister vraagt verder, wat er gebeuren zal
als de exploitatie ston gezet wordt.
De Directeur zegt, aat alleen gevraagd wordt voor-
loopige opheffing, daarna zou tot verkoop overge
gaan kunnen worden.
De Minister vraagt, wat er dan met het geld ge
beurd.
De Directeur zegt. dat dan de rontelooze voor
schotten teruggegeven moaten worden.
De Minister wijst er op, dat door de Maatschappij
is gevraagd aan belanghebbenden zich een offer te
getroosten en dit is ook door hen niet geheel ter
zijde gesteld. Dit is dus al een begin, al zal rvn-n mis
schien niet hooger willen gaan dan noodig is. De
Maatschappij wil echter onderhandelen en nu is het
Zijne Excellentie onverklaajbaar dat er geen oplos
sing te vinden is ,of, vraagt spreker, twijfelt de Com
missie aan de cijfers.
Spreker verwacht, als door hem een exploitatiere
kening was gevraagd, hij dezelfde als de Commissie
had gekregen en dit was hem voldoende geweest,
een lichaam als de Spoorwegmaatschappij moet men
aannemen, geeft de juiste cijfers.
De Directeur deelt mode, dal jaarlijks een rekening
aan Gedeputeerde Staten moet worden overgelegd
en daarin komen dc cijnj's voor deze lijn afzonderlijk
voor, voorzoover dit mngblijk is.
De Minister vraagt, of het totaal der kosten voor
personeel ook werkende op andere lijnen daarop ge
bracht is.
De Directeur antwoordt ontkennend slechts in
verhouding tot de werkzaamheden op de lijn.
De heer J. Brcebaart Dz, Burgemeester van Hoog
woud (Commissie) merkt op. dat alleen voor de lijn
Schagon-Wognum aan personeeluitguven f3500.—
per K.M is verantwoord en dat koint de Commissie
voor zoo'n lijntje zeer hoog voor
De Directeur zegt, dat de gegeven cijfers van de
lijn Schagen-van Kwijcksluis onjuist zijné
De Minister vraagt, of er ook van die lijn een re
kening overgelegd moet worden.
De Directeur antwoordt ontkennend doch vermoedt
dat er iets anders is. waaraan dit bedrag is ontleend.
Krachtens contract hebben alle ontvangsten door de
Maatschappij plaats, waarvan een vast bedrag als ex
ploitatiekosten aan de Maatschappij komen. Dit is ech
ter niet, het juiste bedrag van de exploitatiekosten en
veel te laag, waar het gebaseerd is op 1906 Alle con
tracten gesloten voor 1918 zijn veel te laag cn leveren
een verlies voor de Maatschappij op.
De Minister vraagt of dit ccn publiek stuk is, dat aan
iemand moet worden overgelegd.
De Directeur antwoordt aan de Maatschappij van da
lijn SchagenVan Ewijcksluis.
Van de Commissie wordt opgemerkt, dat deze cijfers
in dagbladen zijn gepubliceerd.
De Minister meent, gehoord de besprekingen, dat er
geen redenen zijn om aan te nemon, dat die exploitatie
op andere wijze geschiedt.
De Minister meent, waar de Maatschappij steeds alles
doet om zoo goed mogelijk te rxploileeren, dit ook met
de lijn Schagen—Wognum het geval is en verwacht niet
dat er Iets gedaan is om deze lijn tc drukken. Heeft
een minder doeltreffende regeling plaats, dan kan dit
zijn omdat aan zoo'n lijn lomand zit, die voor zijn taak
ongssehikt is en dan dienen klachten totde Maatschappij
gericht te worden en die zal dan zeker wel maatregelen
nemen.
Het is niet het stelsel om lijnen, dio een tekort ople
veren, op te heffen, van de Regeering niet en van de
Maatschappij niet, doch dit te kort gaat te ver.
De heer Breebaart zegt, dat 52 menschen op deze lijn
arbeid verrichten tegen een uitgave aan lijn van f 3500
per K.M.
De Minister vraagt of dit abnormaal hoog is en of
er een bepaalde factor bestaat aan loon per K.M.
De Directeur zegt dat dit verschillend is„ doch gemid
deld zijn pl.m. der ontvangsten voor personcelultgaven.
De Minister vraagt of het aantal menschen, dat aan
den lijn werkt te groot is.
De Directeur antwoordt ontkennend.
De Minister meent zonder bewijs niet te mogen aan
nemen dat het het streven der Maatschappij niet is
geweest om deze lijn goed te exploiteeren en daaruit
het argument zou putten de lijn op te heffen. Onge
schikt personeel is over te spreken en te verbeteren.
Dat er te vee] menschen aan werken kan spreker zich
bij de algemeene klacht van te weinig menschen niet
voorstellen. Het. overleggen van onjuiste cijfers zou zeer
afkeurenswaard zijn en waarom, vraagt Zijne
tie, zal de Commissie met deze cijfers geen genoegen
nemen. Na jaren het verlies te hebben gedragen wordt
het nu zoo groot dat de Maatschappij alleen het niet
meer kan dragen en waar het verkeer zich niet meer
ontwikkelt, een bijdrage vraagt.
Nu zegt de Commissie, we willen wel, maar wenschen
daarvoor meer gegevens en de Maatschappij zegt, we
geven alles en de Commissie doet niets.
De Minister zou zich zelf ook cijfers laten voorleg
gen en zouden cijfers van ontvangsten en uitgaven hem
voldoende zijn, alleen zou er b.v. te praten zijn over de
vraag, welk percentage heeft de Maatschappij berekend
voor het personeel, dat ook op andere lijnen dienst doet.
Tot de Maatschappij zou Zijne Excellentie willen
zeggen, gaat eens na wat U kunt doen, en tot de Com
missie te overwegen, v/at zij kan doen in verband met
het belang, dat zij heeft bij het behoud van de lijn,
want het is toch zeker dat hier iets bij moet.
Dat er eenig meer licht gewenscht wordt, kan spr. zich
voorstellen, doch men moet niet allerlei gegevens vra
gen waaraan men niets heeft. De Directeur zegt. dat de
rekening wordt gevraagd over alle jaren, dat deze lijn
is geëxploiteerd, gesplitst naar personen- en goederen
vervoer cn deze rekeningen bestaan niet.
De Minister zegt te willen medewerken alle gegevens
te verstrekken en hoopt dan dat partijen het eens zullen
worden en de lijn behouden blijft. Voorts hoopt spreker
dat deze kwestie geen wrok zal veroorzaken, doch een
goede verstandhouding tot de oplossing zal medewerken.
Aan de Commissie zou spreker willen zeggen, maakt
het de andere partij door allerlei vragen ook niet lastig,
neemt b.v. genoegen met overlegging van dezelfde re
kening, die aan Gedeputeerde Staten is overgelegd, b.v.
de laatste 6 of 7 jaren. Do Commissie zal dan de ver
schillende Raden gegevens kunnen overleggen om te
kunnen beoordeelen, ^rat kan worden bijgedragen in
het tekort, dat boven het normale is ontstaan en waar
van de verdeeling dan nader kan volgen.
Spreker hoopt beide partijen tot elkander te hebben
gebracht en het zal hem aangenaam zijn te hooren dat
de Maatschappij haar verzoek terugneemt en een rege
ling gevonden is.
Komen partijen echter niet tot elkander en spreker zal
hebben te beslissen, dan zal die beslissing van zeer
groot belang zijn in hoeverre de betrokken streek toont
prijs te stellen op het behoud van den lijn en hoe groo-
ter die belangstelling is. hoe waarschijnlijker het ife dat
de lijn behouden blijft. Het is droevig, maar een vast
staand feit, dat het tekort groot is en cr Iets gedaan zal
moeten worden, en nogmaals hoopt spreker dat het re
sultaat der onderhandelingen van dien aard zal zijn dat
hij het verzoek van de Maatschappij niet zal mogen
goedkeuren, daarvoor is echter alle medewerking noo
dig.
De heer Commandeur vraagt Zijne Excellentie aan den
heer Bisschop nog gelegenheid te willen geven den Di
recteur der Maatschappij van antwoord te dienen.
De heer Bisschop zegt het in zijn bezit zijnde cijfer
materiaal zoo noodig liever met de Directie te bespreken
De Minister beëindigt daarna de conferentie en nadat
Zijne Excellentie bij monde van den Voorzitter bedankt
is voor de gegeven gelegenheid om deze zaak te bespre
ken, verlaat de Commissie 's Ministers kabinet.
Wordt vervolgd.
EEN VERGELIJKING MET EUROTA.
Te New-York is volgens de „Daily Telegraph" een be
gin gemaakt met een bestudcering van de loonschaal bij
Ford met betrekking tot de kosten van levensonder
houd. Men wil vaststellen hoeveel geld er in de munt
van zeventien verschillende Europeesche landen noodig
is om den levensstandaard te handhaven, die mogelijk
is met het minimum-dagloon van, ln Nederlandsch geld
omgezet, f 16.80, dat aan arbeiders van Ford te Detroit
wordt uitbetaald.