De Storm. Stormberichten uit het buitenland. Binnenlandsch Nieuws. De Haagsche conferentie. Stoomtram Schagen=W ognum. Gemengd Nieuws. De loonen bij Ford. De heer Span, onderwijzer, wordt benoemd, tot lid van de commissie tot wering van schoolverzuim. Een wijziging van de gemeentebegrooting 1930 wordt goedgekeurd, en toegestaan wordt een verzoek van Mej. J. MiddelkoopJongejan om haar salaris als school- schoonmaakster to Kolhorn te verhoogen. Het werd met ingang van 1 Februari gebracht op f 300 's jaars. Het te slopen onderwijzershuls wordt voor f 300 ge gund aan den heer Joh. Schenk. Te veel ruiten kapot Bij de rondvraag brengt de heer Smit ter sprake dat blijkens de rekening van den schilder het afgeloopen jaar 37 nieuwe ruiten in de school te Barsingerhorn zijn gemaakt. Of de leiding nu zoo beroerd is weet spr. niet. maar het er toch zeker niet beter op rooit, wat het aantal kapotte ruiten betreft Het zal in hoofdzaak wel veroorzaakt word door het voeballen maar dan is he toch te erg. De Voorzitter zegt dat de heer Van der Kuijl bij B. en W is geroepen, maar als een ruit door schoolkinde ren wordt stukgegooid, moeten zij het pondspondsge wijs betalen. Uit de verdere mededeelingen vermelden we dat er ook wel ruiten met oude scheurtjes onder waren,, dat 20 kapotte ruiten niet thuisgebracht konden worden en dat in de school te Kolhorn in 2 jaar tijd er maar 8 nieuwe ruiten ingezet zijn geworden. Gehoopt werd dat het te Barsingerhorn beter zou worden. De heer Burger brengt ter sprake den te hoogen wa terstand in de Bossche, en het resultaat van de bespre king is, dat voor uitmaling een kleine electrische bema ling zal worden geïnstalleerd. De heer Kater bepleit het snoeien van de boomen en wijst op den slechten toestand der wegen. Spr. meent dat besloten moet worden den dorpsstraatweg over te nemen en anders moet het Bannebestuur worden aan geschreven voor verbetering. Spr. wijst ook op den meer dan slechten toestand van het loopstraatje. Geoordeeld wordt dat afgewacht dient te worden, de beslissing van Ged. Staten, omtrent het besluit tot over name der wegen en de heer Kooijman meent dat' do toestand niot slechter is dan voorheen. De heer Kooijman wi! nu dc tram SchagenWognum wel zal verdwijnen, dat het gemeentebestuur stappen doet om aan den Heerenweg een los- en laadplaats te krijgen. De Voorzitter belooft, dat pogingen daartoe zullen worden gedaan. Hierna sluiting. Een tocht van de „Dorus Rijkers" naar de Wadden. Naar uit Den Helder gemeld wordt, is daar gister morgen, ongeveer 10 uur, de reddingsboot „Dorus Rijkers" weer binnengekomen. Schipper Bot vertelae: Wij zijn gisteren (Maan dag) den gebeden dag bezig geweest, doch hebben geen geluk gehad Gisterochtend zijn wij ongeveer halfacht vertrokken; er stond toen een flinke storm uit het West-Noord-Westen. Wij hadden bericht ont vangen om naar de Eieriandsche gronden te gaan, waar een 1 iliaansth stoomschip zat Over de Wad den hel). wij koers naar Eierland gezet; om streeks ..r kregen wij, den Eierlandschen toren in zicht. j zagen toen twee schepen op de gron den zitten. Aan den Eieriandsche toren deelde men ons mee, dat de reddingsbout van Eieriand ook was uitgevaren. Op onzen weg naar het eerste schip trof fen wij de reddingboot van Eierland aan, die voor anker lag niet een onklaren motor. Op verzoek van den schipper hebben wij toen eerst hem in veilig heid gebracht liet schip, waarvoor wij waren uit gevaren, bleek het. Letlandsche stoomschip Skauts te wezen, dat op de Noordgionden vast zat. Wij zijn toon langszij gegaan en hebben aan den kapitein ge vraagd, of hij het schip wilde verlaten; deze weifel de echter en vroeg ons allerlei inlichtingen betroffen- de de plaats, waar hij gestrand was. Na gehouden scheepsraad besloot hij, tot donker aan boord te blij ven. 'loon zijn wij naar Eierland teruggekeerd. Intusschen was de vloed opgekomen. Het schip is toen van den grond losgeslagen en op de Vliehors ge worpen. liet schip zit daar heel hoog. Toon wij er weer bij kwamen, stak de schroef boven water uit, en met laag water zal men vermoedelijk wel van boord kunnen loopen. De roeiboot van Vlie wilde ook nog assistentie verleenen, doch deze werd evenmin door den kapitein aangenomen. Het Italiaansche stoomschip, dat ongeveer 3 K.M. van het Lothlandsche schip is verwijderd, zit even eens zeer hoog. Daar wij niets konden uitrichten, zijn wij tegen donker weer huiswaarts gekeerd binnen door over de wadden. Daar het hier echter zeer moeilijk varen is zijn wij in het Fokkediep voor an ker gegaan en hebben daar den dag afgewacht. Op onze vraag of er nog iets van het Engelsche stoomschip Thala bekend was. deelde de lieer Bot mee, dat het schip wel vortdurend S.O.S.-seincn had uitgezonden, doch dat men niet weet, waar het schip gebleven is. Kapiteins sluiten contracten af voor de berging van hun schepen. Van Texel wordt nadei gemeld: Dc gezagvoerder van het gestrande Italiaansche stoomschip „Vnlentino Cadeo" heeft een contract tot berging afgesloten niet Doeksen's Bergingsbedrijf. De brmanning is aan wal gegaan. De kapitein van het hij Cocksdorn gestrande Let- sche s.s. „Skauts"' is heden aan wal gekomen. De bemanning bleef nnn boord. Daar het uitgesloten is, dat het schip op eigen kracht vlot komt heeft de ge zagvoerder met de firma Dros in combinatie met de firma's Doeksen en bureau Wijsmuller een ber gingscontract afgesloten. De kapitein heeft zich weer aan boord begeven. De hooge Zuiderzee. Door den hoogen stand der Zuiderzee buiten de Oranjesluizen is gisteravond de polder Ydoorn over stroomd. Vlsschers, die zelden zoo'n orkaan had den meegemaakt. Volgens rapport van binnengekomen treilers te lJmuiden, woei er in den nacht van Zondag op Maandag een orkaan, zooals de visschors maar zel den hadden medegemaakt. De zee was buitenge woon hol en het was moeilijk om van de kust af te blijven. Het water stond buitengewoon hoog in de Buiten haven te lJmuiden, zoodat de sluizen geruiraen tijd niet konden worden gebruikt. In de Vereen. Staten 75 dooden. V.D. verneemt uit New-York d d. Maandag; De Midden- en Westelijke staten worden sedert eonige dagen door ongewoon zware stormen geteis terd. Tot dusverre zijn 75 personen omgekomen. Uit Californic komen berichten over strenge koude en stormen. Talrijke telegraaf- en telefoonverbindin gen, zijn daar verbroken. Aan den mond van de Elbe. Uit Hamburg wordt gemeld: Door den storm van Zondagnacht is een lichtschip In den mond van dc Elbe nfgedroven. De meeste licht boeien op do Beneden Elbe ondergingen hetzelfde lot, maar niettemin is het scheepvaartverkeer op do Elbe zijn gewonen gang gegaan. Vele schepen zijn echter op de Beneden Elbe beschadigd. In het havengebied van Hamburg zijn de laag ge legen straten overstroomd; vele kelders staan vol water. Dc storm is vanmorgen aan de kust van de Noordzee geluwd. In de Antwerpsche haven. Tengevolge van den storm zijn in den nacht van Zondag op Maandag in de Antwerpsche haven tal rijke lichters en een drijvende kraan gezonken. Ier wijl vele vaartuigen en dc Royerssluis werden bescha digd. De fameuze president van de Duïtsche Rijksbank, dr. Schacht, beeft de laatste dagen eenig leven gebracht In de brouwerij daar op het Haagsche Binnenhof, waar de tweede Haagsche conferentie, zonder één enkele gebeur tenis van eenig belang dreigde te eindigen. De moreele bedenkingen van Dr. Schacht tegen het plan-Young, waarbij zooals men weet, de Dultsche her stelbetalingen zijn geregeld. aJarnede de mededeeling van Dr. Schacht, als zou Duitschland niet aan de op to richten Bank voor Internationale Betalingen deelnemen, heeft de gemoederen van heel de wereld een paar dagen ln ernstige spanning gehouden. Inmiddels is het een en ander alweer geluwd, omdat Dr. Schacht gister zijn houding heeft verklaard en zich aan de te nemen maatregelen zal onderwerpen. Naar het einde. Wellicht worden de niet- Duitsehe herstelquaosties uitgesteld. Het loopt nu op het eind, aldus de bijzondere corr. van het „HsblMorgen om kwart voor twaalf komt de eerste commissie onder Jaspar weer bijeen om de on dershands vastgestelde accoorden goed te keuren. Alle moeilijkheden zijn opgeldst, behalve do mobilisatie. Daarover komt in overeenstemming met Snowdens voor stel een „gentemen's agreement", waardoor men hoopt Frankrijk's belangen cn het Duitsehe crediet beiden te sauveeren. Morgenavond is alles gereed en Zaterdag, misschien ook Donderdag zal de zaak in het protocol te boek zijn gesteld en kunnen worden goedgekeurd. De vraag is, of de kwestie der niet-Dultsche herstel betalingen nog invloed kan oefenen op de vaststelling van het plan-Young. Blijkt dat niet zoo te zijn, en men neemt dat aan, dan worden deze kwesties voor- looplg niet opgelost, en uitgesteld. Anders tracht men nog een wijziging in het plan te brengen, waardoor het toch kan worden aanvaard. Van de sanctieregeling zal morgen de tekst aan de Fransche en Duitsehe pers worden meegedeeld. ONGEVAL BIJ EEN JACHTPARTIJ. De he-er Wezoman uit Beverwijk, op jaclit in <le provinciale duinen onder de gemeen to Castricum, had het ongeluk zich in een zijner voeten te. schieten, waardoor dit lichaamsdeel zwaar werd gekwetst. Na voorloopig verbonden te zijn. werd d? getroffene naar het Roode Kruis Ziekenhuis te Beverwijk overge bracht UIT DE ZAANSTREEK. Liquidatie Oliefabriok „De Kroon". Naar het Hdbld. verneemt, is besloten tot liquidatie van de N.V Oliefabriek „De Kroon'' v.h. Claas Ho nig en Zoon te Koog aan do Zaan, een onderneming welke geduronde bijna drie eeuwen in do Zaanstreek gevestigd is. DE DIJKVERZWAKKING BIJ MOORDRECHT. Gisteren is bet verkeer op de lijn Rotterdam—Gouda over, van Rotterdam uit gerekend opgaand spoor geleid. Den geheelen dag is men met het herstel van bet afgaand spoor tusschen Nieuwerkerk en Moordrecht bezig geweest De dijk blijft, zij het wei nig, verzakken, zoodat dus het vorkeer over deze lijn nog uitgesloten is. Er worden nog voortdurend zand- treinen aangevoerd. In totaal is er nu ruim 2000 M2. zand in den „put" gestort. KINDERMOORD. De moeder tot 3V2 jaar veroordeeld. De rechtbank tc Arnhem heeft gisteren een 22-jarige dienstbode, die te Ede haar kind van voertien dagen in een reistasch door verstikking om hot leven deed komen, veroordeeld tot 3Va jaar gevangensstraf. De cisch was vijf jaar. TORPEDOJAGER „KORTENAER" NAAR INDIë. Onder groote belangstelling uit Niouwediep vertrokken. Gisterochtend is uit de haven van Nieuwedlep onder zeer groote belangstelling de „Kortenaer" naar Oost- Indië vertrokken. Vlce-Admiraal L. J. Quant, commandant van de Ma rine, begaf zich ongeveer elf uur aan boord, waar hij in een toespraak van de officieren en de bemanning af scheid nam Daarna maakte de „Assistent" vast, om bet schip uit den wal te Bleepen en langzaam stoomde de jager de haven uit, onder de muziek van de marine kapel. BRAND TE BENNEVELD. Dcor de kat ontstaan. Te Benneveld, gemeente Zwecloo (Dr.) Is gisteren de kapitale boerderij van den heer L. Knegtrlnge afgebrand Twee varkens kwamen ln de vlammen om. De brand ontstond door een kat, die ln aanraking was geweest metvuur ln de z.g. stroohut. Het beest vloog brandend naar bulten, de hooischuur in. Deze schuur stond wel dra Jn lichtelaaie en de boerderij, die er tegen aange bouwd is, vatte spoedig vlam. Daar er geen bluschwater was, stond de brandweer machteloos. De boerderij, waarin tevens een winkel en een café waren gevestigd, benevens hooischuur brandden uit. De Inboedel ging verloren. Alles was laag verzekerd. ONTDEKKING IN DEN ST. PIETERSBERG Onderaardsche teekenlngen. De KaJk-mergel-maatschappij, die door den Sk Pieters berg bij Maastricht een tunnel graaft, is bij dit werk terecht gekomen in een door vroegere instortingen af gesloten ruimte, op welker wanden zich teekenlngen ln zwart krijt bevinden. Zij stellen een rechtzitting voor en zijn gedateerd 1806 en 1808. dus uit den Franschen% tijd. Er komen in Maastricht inheemsche familienamen op voor, alsmede een vierregelig Nederlajjdsch vers. Door de goede zorgen der maatschappij zal dit onderaardsch vertrek ge spaard blijven. Verslag van de Commissie inzake het behoud van den Stoomtram Schagen—Wognum, uit te brengen aan de belanghebbenden bij genoemden Stoomtram, d.w.z. aan hen, die destijds aan de stichting hebben bijgedragen. Allereerst wenscht de Commissie te mogen aan vangen met in Uwe herinnering te brengen de verga dering van belanghebbenden, gehouden te Opmeer op 9 September 1926. In die vergadering werden allen op de hoogte ge steld der gowisselde stukken, welk overzicht 29 Juli 1920 werd toegezonden. De eindbeslissing was bij de vergadering van 9 September 1926 dut onze Commmic zou intact blij ven en krachtige pogingen aanwenden, om tot eenig resultaat te komen. Na deze conclusie meenen wij ons verslag te mogen beginnen. De Commissie, welke geen verandering in samen stelling onderging, erkentelijk voor het in haar ge stelde vertrouwen, heelt verder de zaak naar beste weten ter hand genomen. 29 September 1926 bod reeds een conferentie plaats met Zijne Excelentie den Minister van Waterstaat. Bij de audiëntie, welke de Commissie was toege staan, was mede tegenwoordig de heer Van Maanen, Directeur der Maatschappij tot Exploitatie van de Nederlandsche Spoorwegen. Van de Commissie waren alle leden, benevens de secretaris aanwezig. I)e heer Commandeur, Voorzitter der Commissie, daartoe door Zijne Excellentie in de gelegenheid ge steld, leidt de bespreking in en begin mode te deelen. hoe de lichamen, welke destijds voor de tot stand- koming van de tramlijn Schngcn-Wognum hadden bijgedragen, in 1925 werden verrast door een schrij ven van de Spoorwegmaatschappij, waarbij zij zich voor 15 December moesten verklaren voor een jaar- lijksche bijdrage van f 60.000.in de koston der ex ploitatie, welke in 1924 een tekort had opgeleverd van 168.000.waar anders dn exploitatie niet zou kunnen worden bestendigd. De datum van 15 Sep tember werd later versteld op 15 Januari 1928. Een inmiddels gevormde Commissie uit belanghebbenden meende ter beoordeeling der zaak meerdere gege vens te moeten hebben en vroeg een exploitatiereke ning. De eerst gezondene gaf goen voldoende beeld en werd gevolgd door een tweede, waarin voorkwam een legio van personeel, dat werd aangeduid ook op andere lijnen te werken. Ook daarin geen voldoende gegevons ziende, vroeg de Commissie een exploitatie rekening over alle jaren, welke deze lijn in exploita tie was geweest, doch deze opgave is door de Direc tie niet verstrekt en sprekei meent zich te moeten aansluiten aan het tot den Minister gericht schrij ven van de Kamer van Koophandel cn Fabrieken te Hoorn, waarin wordt gezegd, dat belanghebben den nimmer in de gelegenheid zijn geweost invloed uit te oefenen op de exploitatie en nu, nadat er een slecht jaar is geweest, aangesproken worden om het tekort te dekken. De Commissie kan deze weiger achtige houding der Maatschappij niet aangenaam vinden en had gaarne de gegevens ontvangon. Voorts deelt spreker mede enkele gegevens welke op de vergadering van belanghebbenden door één der aanwezigen zijn verstrekt ten opzichte van de lijn Schapen—Ewijcksluis, waarvan de kosten f1802.— por K.M. zouden bedragen en volgens welke maatstaf de exploitatio van de lijn Schagen—Wognum zou bedragen f43248.terwijl het nu ver over de flOO.000.- is. Wanneer dan nog aan de lijn Schagen—Wognum een waarde van f20.000.— wordt toegekend als aan voerlijn voor de groote lijnen, een bedrag dat in een onderhoud met de Directie dor Maatschappij te Utrecht werd genoemd, dan zou weer naar de maat staf Schagen-Ewijcksluis het tekort tot f3000.zijn terug te brengen. Voorts wijst de spreker op de wijze van exploitatie en de Commissie meent, dat wanneer die exploitatie naar behooren en in overeenstemming met de wenschen der belanghebbenden had plaats gehad, het tekort tot een gering bedrag terug te benrgen zou zijn. Spreker vraagt voorts of de lijn Schagon—Wognum niet kan korden beschouwd als één geheel behoorende tot het spoorwegnet en het tekort van die eene lijn wordt gedekt door winst der andere lijnen. Wanneer vast staat dat belanghebbenden voor hot behoud van do tram iets zullen moeten bijdragen, dan zal liet de Maatschappij ook ernst moeten zijn met de wijze van exploitatie, want daarover zijn thans vele klachten en spreker wijst er op hoe het veever- voer naar de Schagor markt geheel te niet gegaan is tengevolge van dc" wijze van vervoeren; dit is niet veroorzaakt door het autovervoer, doch een gevolg van geringe medewerking. Spreker verwacht dat er eonige kans is dat, er iets zal worden bijgedragen als het ernst is dc lijn ren dabel te maken. De heer Mr. Bisschop, Burgemeester van Hoorn (Commissie) drukt er zijn spijt over uit, dat de Maat schappij de Commissie alle gegevens heeft onthouden om met kennis van zaken te kunnen oordeelen en vraagt de Commissie waaraan de Maatschappij het recht ontleent dc exploitatie stop te zetten, dan zegt de Maatschappij, dat de Commissie tracht de zaak te trnineeren. Door den toenmaligen Minister van Waterstaat werd in antwoord op een schrijven van de Commis sie bericht, dat de zaak betreffende opheffing van dc Stoomtram Schagen—Wognum in onderzoek was, doch van den uitslag van dit onderzoek heeft de Commissie nimmer iets vernomen. Het komt spreker voor, dat er rechtens goede gronden zijn om de be voegdheid van de Maatschappij in twijfel te trekken. Deze lijn is niet zoo maar door dc Maatschappij be gonnen, er is een groote voorgeschiedenis en ten op zichte van gesloten contracten heeft de Maatschappij verplichtingen op zich genomen en op grond daar van meent de Commissie, dat de Maatschappij niet het recht tot opheffen heeft. Spreker gelooft dat oen meer tegemoetkomende hou ding van de Directie deze audiëntie had kunnen voor komen. Er is hij belanghebbenden zeer zeker veel be langstelling voor deze zaak en spreker gelooft, dat niettegenstaande do tijden van bezuinigingen men be reid zal zijn iets bij te dragen als do behoefte daar aan bewezen kan worden, doch tengevolge van de houding der Directie kan dit niet. Do heer Van Maanen. Directeur der Spoorwegmaat schappij, daartoe door Zijne Excellentie in de gelegen heid gesteld, zegt het verwijt van den Burgemeester van Hoorn aan het adres der Directie gaarne aan de beoordeeling van den Minister over te laten. In No- vemher 1925 werden de bolanghehhendcn aangeschre ven, inmiddels is de exploitatie voortgezet, aan de Commissie werd verstrekt, wat zij gevraagd heeft, doch de Directie kan geen cijfers verstrekken, waar over zij zelf niet beschikt, zoodat aan het laatste ver zoek der Commissie niet kon worden voldaan. Ton opzichte van do rcntelooze voorschotten dcolt spreker mede, dat nooit rentelooze voorschotten gegeven zijn. De lijn is gebouwd door belanghebbenden, zelf heb ben zij geëxploiteerd, doch toen was de lijn al niet rendeerend. De H.IJ.S.M. heeft zich toen bereid ver klaard de exploitatie over te nemen en dc aandeelcn van belanghebbenden en dc bijdragen van Rijk en Provincie aanvaard, als zijnde renteloos voorschot. De II.IJ.S.M. heeft dus nooit iets gekregen. In de re geling staat de bepaling, dat bij vervreemden van de lijn (Ie rentelooze voorschotten teruggegeven moesten worden. De exploitatie heeft van 1905 af steeds tekort opgeleverd, er is geen kwestie vaan, dat 1924 voor het eerst een tekort opleverde, voordien was het b.v. f20.000.—. Na 1920, toen de exploitatio hooger was. verwachtte men, dat na de oorlogstoestanden ook de ontvangsten zouden stijgen, doch dit is niot het ga- val geweest, de uitgaven zijn gestegen, doch de ont vangsten bleven als voor ongeveer 20 jaren, bij een exploitatie, die van f 60.00.— tot f 100.000.— verhoogde. Waar niet de minste kans bestaat, dat de ontvangsten zullen verhoogen, is de vraag aan belanghebbenden gesteld: „Heeft U er iets voor over?" Wat betreft de genoemde cijfers omtrent de exploi tatie Schagen—Van Evvijckslu|s, noemt spreker dit een raadsol, omdat de cijfers niet bestaan en niemand bekend kunnen zijn. De heer Commandeur zegt, dat deze cijfers op de vergadering van belanghebbenden zijn verstrekt. Spre ker stelt ook nog de vraag of b.v. bij een eventueele opheffing ook het personeel ontslagen zal worden. Dc Directeur zegt dat dit niet zal kunnen. De Minister vraagt wiens eigendom het is. Do Directeur zegt van de ïlollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij, De Minister vraagt verder, wat er gebeuren zal als de exploitatie ston gezet wordt. De Directeur zegt, aat alleen gevraagd wordt voor- loopige opheffing, daarna zou tot verkoop overge gaan kunnen worden. De Minister vraagt, wat er dan met het geld ge beurd. De Directeur zegt. dat dan de rontelooze voor schotten teruggegeven moaten worden. De Minister wijst er op, dat door de Maatschappij is gevraagd aan belanghebbenden zich een offer te getroosten en dit is ook door hen niet geheel ter zijde gesteld. Dit is dus al een begin, al zal rvn-n mis schien niet hooger willen gaan dan noodig is. De Maatschappij wil echter onderhandelen en nu is het Zijne Excellentie onverklaajbaar dat er geen oplos sing te vinden is ,of, vraagt spreker, twijfelt de Com missie aan de cijfers. Spreker verwacht, als door hem een exploitatiere kening was gevraagd, hij dezelfde als de Commissie had gekregen en dit was hem voldoende geweest, een lichaam als de Spoorwegmaatschappij moet men aannemen, geeft de juiste cijfers. De Directeur deelt mode, dal jaarlijks een rekening aan Gedeputeerde Staten moet worden overgelegd en daarin komen dc cijnj's voor deze lijn afzonderlijk voor, voorzoover dit mngblijk is. De Minister vraagt, of het totaal der kosten voor personeel ook werkende op andere lijnen daarop ge bracht is. De Directeur antwoordt ontkennend slechts in verhouding tot de werkzaamheden op de lijn. De heer J. Brcebaart Dz, Burgemeester van Hoog woud (Commissie) merkt op. dat alleen voor de lijn Schagon-Wognum aan personeeluitguven f3500.— per K.M is verantwoord en dat koint de Commissie voor zoo'n lijntje zeer hoog voor De Directeur zegt, dat de gegeven cijfers van de lijn Schagen-van Kwijcksluis onjuist zijné De Minister vraagt, of er ook van die lijn een re kening overgelegd moet worden. De Directeur antwoordt ontkennend doch vermoedt dat er iets anders is. waaraan dit bedrag is ontleend. Krachtens contract hebben alle ontvangsten door de Maatschappij plaats, waarvan een vast bedrag als ex ploitatiekosten aan de Maatschappij komen. Dit is ech ter niet, het juiste bedrag van de exploitatiekosten en veel te laag, waar het gebaseerd is op 1906 Alle con tracten gesloten voor 1918 zijn veel te laag cn leveren een verlies voor de Maatschappij op. De Minister vraagt of dit ccn publiek stuk is, dat aan iemand moet worden overgelegd. De Directeur antwoordt aan de Maatschappij van da lijn SchagenVan Ewijcksluis. Van de Commissie wordt opgemerkt, dat deze cijfers in dagbladen zijn gepubliceerd. De Minister meent, gehoord de besprekingen, dat er geen redenen zijn om aan te nemon, dat die exploitatie op andere wijze geschiedt. De Minister meent, waar de Maatschappij steeds alles doet om zoo goed mogelijk te rxploileeren, dit ook met de lijn Schagen—Wognum het geval is en verwacht niet dat er Iets gedaan is om deze lijn tc drukken. Heeft een minder doeltreffende regeling plaats, dan kan dit zijn omdat aan zoo'n lijn lomand zit, die voor zijn taak ongssehikt is en dan dienen klachten totde Maatschappij gericht te worden en die zal dan zeker wel maatregelen nemen. Het is niet het stelsel om lijnen, dio een tekort ople veren, op te heffen, van de Regeering niet en van de Maatschappij niet, doch dit te kort gaat te ver. De heer Breebaart zegt, dat 52 menschen op deze lijn arbeid verrichten tegen een uitgave aan lijn van f 3500 per K.M. De Minister vraagt of dit abnormaal hoog is en of er een bepaalde factor bestaat aan loon per K.M. De Directeur zegt dat dit verschillend is„ doch gemid deld zijn pl.m. der ontvangsten voor personcelultgaven. De Minister vraagt of het aantal menschen, dat aan den lijn werkt te groot is. De Directeur antwoordt ontkennend. De Minister meent zonder bewijs niet te mogen aan nemen dat het het streven der Maatschappij niet is geweest om deze lijn goed te exploiteeren en daaruit het argument zou putten de lijn op te heffen. Onge schikt personeel is over te spreken en te verbeteren. Dat er te vee] menschen aan werken kan spreker zich bij de algemeene klacht van te weinig menschen niet voorstellen. Het. overleggen van onjuiste cijfers zou zeer afkeurenswaard zijn en waarom, vraagt Zijne tie, zal de Commissie met deze cijfers geen genoegen nemen. Na jaren het verlies te hebben gedragen wordt het nu zoo groot dat de Maatschappij alleen het niet meer kan dragen en waar het verkeer zich niet meer ontwikkelt, een bijdrage vraagt. Nu zegt de Commissie, we willen wel, maar wenschen daarvoor meer gegevens en de Maatschappij zegt, we geven alles en de Commissie doet niets. De Minister zou zich zelf ook cijfers laten voorleg gen en zouden cijfers van ontvangsten en uitgaven hem voldoende zijn, alleen zou er b.v. te praten zijn over de vraag, welk percentage heeft de Maatschappij berekend voor het personeel, dat ook op andere lijnen dienst doet. Tot de Maatschappij zou Zijne Excellentie willen zeggen, gaat eens na wat U kunt doen, en tot de Com missie te overwegen, v/at zij kan doen in verband met het belang, dat zij heeft bij het behoud van de lijn, want het is toch zeker dat hier iets bij moet. Dat er eenig meer licht gewenscht wordt, kan spr. zich voorstellen, doch men moet niet allerlei gegevens vra gen waaraan men niets heeft. De Directeur zegt. dat de rekening wordt gevraagd over alle jaren, dat deze lijn is geëxploiteerd, gesplitst naar personen- en goederen vervoer cn deze rekeningen bestaan niet. De Minister zegt te willen medewerken alle gegevens te verstrekken en hoopt dan dat partijen het eens zullen worden en de lijn behouden blijft. Voorts hoopt spreker dat deze kwestie geen wrok zal veroorzaken, doch een goede verstandhouding tot de oplossing zal medewerken. Aan de Commissie zou spreker willen zeggen, maakt het de andere partij door allerlei vragen ook niet lastig, neemt b.v. genoegen met overlegging van dezelfde re kening, die aan Gedeputeerde Staten is overgelegd, b.v. de laatste 6 of 7 jaren. Do Commissie zal dan de ver schillende Raden gegevens kunnen overleggen om te kunnen beoordeelen, ^rat kan worden bijgedragen in het tekort, dat boven het normale is ontstaan en waar van de verdeeling dan nader kan volgen. Spreker hoopt beide partijen tot elkander te hebben gebracht en het zal hem aangenaam zijn te hooren dat de Maatschappij haar verzoek terugneemt en een rege ling gevonden is. Komen partijen echter niet tot elkander en spreker zal hebben te beslissen, dan zal die beslissing van zeer groot belang zijn in hoeverre de betrokken streek toont prijs te stellen op het behoud van den lijn en hoe groo- ter die belangstelling is. hoe waarschijnlijker het ife dat de lijn behouden blijft. Het is droevig, maar een vast staand feit, dat het tekort groot is en cr Iets gedaan zal moeten worden, en nogmaals hoopt spreker dat het re sultaat der onderhandelingen van dien aard zal zijn dat hij het verzoek van de Maatschappij niet zal mogen goedkeuren, daarvoor is echter alle medewerking noo dig. De heer Commandeur vraagt Zijne Excellentie aan den heer Bisschop nog gelegenheid te willen geven den Di recteur der Maatschappij van antwoord te dienen. De heer Bisschop zegt het in zijn bezit zijnde cijfer materiaal zoo noodig liever met de Directie te bespreken De Minister beëindigt daarna de conferentie en nadat Zijne Excellentie bij monde van den Voorzitter bedankt is voor de gegeven gelegenheid om deze zaak te bespre ken, verlaat de Commissie 's Ministers kabinet. Wordt vervolgd. EEN VERGELIJKING MET EUROTA. Te New-York is volgens de „Daily Telegraph" een be gin gemaakt met een bestudcering van de loonschaal bij Ford met betrekking tot de kosten van levensonder houd. Men wil vaststellen hoeveel geld er in de munt van zeventien verschillende Europeesche landen noodig is om den levensstandaard te handhaven, die mogelijk is met het minimum-dagloon van, ln Nederlandsch geld omgezet, f 16.80, dat aan arbeiders van Ford te Detroit wordt uitbetaald.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 2