Herinneringen aan de Stoomtram Schagen-Wognum Bij de Oprichting Uit een beschrijving in de S c h a g e r C ou r a n t van 3 November 1898 over de officieele opening. Met een kalm gangetje „sneed" de tram door de welige lan douwen van West- Frieslandwaar in een schilderachtige mengeling weiden met bont gevlekte runderen en kroes harige schapen af wisselden mei blauw-groene ak kers, vol kool of gele stoppelvelden. Voor 30 jaar terug woeien van vele dorpslorens de vlag gen en werd hel zwarte monster" overal met gejuich door de bevolking begroet. - Thans is zij in stille heenge gaan en zullen wij haar. schel gefluit en het zenuwachtig belgerinkel niet meer hooren. - Met weemoed zien wij haar verdwijnen, ze hoorde immers zon bij deze streek. Schager Courant - Zaterdag 1 Februari 1930. 73ste Jaargang. No. 8605. - Tweede blaa. In den tijd, dat. de weg van de Zes Moordhollandsche Steden en de grint wegen langs de zeedijken van West- Friesland en Waterland nog overal zand-, klei- en modderwegen naren. Wij keeren thans terug tot ongeveer 1850, het mid den der 19e eeuw. in welken tijd in dat gedeelte van Noord-Holland, dat zich boven het IJ uitstrekte, met uitzondering van de Rijkswegen, de weg van de Zes Noordhollandsche Steden en de grintwegen langs de zeedijken van West-Friesland en Waterland, nog overal zand-, klei- en modderwegen waren. Het nu van wegen- bejjardlng werd door eenige polder-, banne- en gemeen tebesturen spoedig ingezien, wat ten gevolge had, dat men omstreeks 1360 in bijna het geheele Noorder kwartier harde wegen had gekregen. Deze ontstane grooté wegverbeteringon stelden de Ir«* .schen in staat zich over kleine, later over groote elanden te verplaatsen. De behoefte werd gevoeld jm dusdanige vervoermiddelen in het leven te roepen, aie de mensehen sneller van dc eene naar de andere plaats num bedroegen de kosten 1 ton minder. De V. N. Kog gen zegde een financieelen steun toe van 50.000 gulden, de andere besturen volgden weldra, zoodat men ten- slötte reeds een bedrag bijeen had van f 94500, terwijl bovendien nog enkele bestuursorganen steun hadden toegezegd. Er kwam echter plotseling een kink in den kabel. Omtrent de soliditeit van den heer1 Arkus deden geen gunstige berichten de ronde. Bedoelde persoon verloor het vertrouwen en de kans van slagen was zeer gering. Tof dat een paar vooruitstrevende West-Friezen de zaak in handen na men. Het waren een paar vooruitstrevende Westfriezen, die thans een flink doorzettingsvermogen toonden; zij achtten de kans van slagen nog niet geheel verloren. Het waren de heeren J. Breebaart Kz., Lid van de Eerste Kamer der Sta ten-Generaal, C. Donker, Dijkgraaf van de Vier Noorder Koggen en Mr. W. K. Baron vax\ Dedura, Burgemeester der gemeente Hoorn, die in commissie vereenigd, alsnog trachtten een poging te doen slagen. In onderhandeling werd door deze commissie getreden met den heer G. Vas Visser, die de commissie aanraadde zoo spoedig mogelijk bij den Minister van Waterstaat een voorloopige concessie aan te vragen en verder aan de H.IJ.S.M. de vraag te stellen of deze de in ontwerp zijnde lijn zou willen ex ploiteeren. Het overlijden van den heer C. Donker en het af treden van den heer Van Dedum als burgemeester van Hoorn, noodzaakte den heer Breebaart, tijdelijk een afwachtende houding aan te nemen, aangezien deze beide aftredende functionnarissen voorzitters waren van die besturen, die den grootsten financieelen steun aan de onderneming hadden toegezegd. Zoodra beide be trekkingen weer waren vervuld, stelde de heer Bree baart zich onmiddellijk in verbinding met de heeren Mr. C P. Donker en A. E. Zimmerrnan. Het bleek, dat beide heeren hun medewerking wilden ver- leenen. De H.IJ.S.M. bleek uit de gevoerde correspondentie niet genegen te zijn de lijn te exploiteeren. De destijds toegèzegde bijdrage van de zijde van de Staten van Noord-Holland ad f 150.000.bleef gehandhaafd. De Tweede Kamer stond eveneens een subsidie toe tot een Hieronder een foto van de commissie inzake het behoud van de stoomtram Schagen-Wognum genomen op dc laatstgehouden vergadering van belanghebbenden te Winkel op Woensdag 22 Ja nuari j.l. Van links naar rechts de heeren: J. Breebaart Dz., burgemeester van Hoogwoud ;A. de Ridder, gemeentesecretaris van Winkel: A. Commandeur, burgemeester van Spanbroek Mr. G. J. Bisschop, burgemeester van Hoorn: J. Kosterburgemees ter van Winkel en A. Visser, burgemeester van Nieuwe Niedorp. De plaats van vestiging werd met algemeen goedvin den: Hoorn. De N.V. werd aangegaan voor den tijd van 60 achtereenvolgende jaren. In het maatschappelijk kapitaal, bedragende f 123000.werd deelgenomen doo.' de volgende gemeenten en waterschappen met de ach ter elk hunner vermelde bedragen: De Vier Noorder Koggen f 50000.gemeente Hoorn f 20000.—, gemeente Winkel f 7000.—, polderdistrict Winkel f 7000.—, ,~e- meente Hoogwoud f 6000.banne Hoogwoud en Aart. - woud f 6000.gemeente N. Niedorp f 5000.—, banne N Niedorp f 6000.gemeente Spanbroek f 4000.w banne Spanbroek f 6000.gemeente Opmeer f 2000.—, banne Opmeer f 2000.—, banne Wognum en Wadwei', f 2000.—. Hierboven een foto van de Stoomtram Schagen- Wognum op het spoorwegemplacement te Schagen. De tweede van rechts mei de handen op den rug is Baron Collot d'Escury, daarnaast (links) de eveneens reeds gestorven poslcondiicleur Prins. door l). BREEBAARTHoogwoud. Dc moeite, zorg en opoffering die de opzichters zich destijds hebben getroost om de lijn in het leven te roepen, die thans ten doode is opgeschreven. „De Stoomtramlijn SchagenWognum loopt ernstig kans te verdwijnen. Het jaarlijks'c'n verlies is van dien aard geworden, dat de Maatschappij bij de gemeente besturen heeft aangeklopt om verhooging van het garantiebedrag, waar verschillende gemeentebesturen niet veel voor schijnen te gevoelen", aldus eenige re gels, die als bijschrift dienst deden bij een zevental illu- stratie's van de tram in het provinciale fotoblad „Noord- Holland in Woord en Beeld" van Zaterdag 27 Maart 1926. Voor ons ligt deze bladzijde, gewijd aan de stoomtram en aan den kop van die fotopagina staat de volgende vragende zin: „Opheffing van de stoom tramlijn Schage nW o g n u m?" We bekeken die aardige prentjes eens goed en toen kwam bij ons op een denkbeeld, dat we graag verwe zenlijkt zagen. Aangezien men reeds zooveel geschreven heeft over het al of niet behouden van de tram, over diverse conferenties, die door het Comité van Burge meesters der gemeenten, waardoor de tram zich ruim dertig jaren heeft geslingerd, gehouden zijn met het bestuur der Spoorwegen en den Minister van Water staat, alsmede over h^t ijverig pogen tot behoud door den heer G. Nobel te Lutjewinkel, vonden, wij het wel aardig om eens een blik in het verleden te werpen. Na gegaan werd door ons welk een moeite, zorg en opoffe ring de oprichters zich hadden getroost om de lijn, die thans bijna ten doode is opgeschreven, destijds in het leven te roepen. Ons voorstel aan den Redacteur gedaan om een ar tikel te plaatsen in <^e courant op den dag, waarop de exploitatie zal worden gestaakt, vond direct veel bijval. Een bundel oude correspondentiën, die destijds gevoerd waren tusschen de belanghebbenden en de ontwerpers der lijn, stelde ons in staat eenige gegevens te ver krijgen. De door ons gemaakte korte aanteekeningen werden verzameld tot één geheel en onder den titel: „Herinneringen aan de stoomtram SchagenWognum", bieden wij U thans op den dag der staking der exploi tatie, 1 Februari, een artikel aan, dat handelt over de tramgeschiedenis van vóór de oprichting af tot heden ten dage. Wij uiten den wensch, dat indien toch straks zal blijken, dat de Spoorwegen niet kunnen ingaan op het door de belanghebbenden genomen besluit op 22 Januari 1.1., de vraag of de My. medewerking kan ver- leenen om bij schenking van de rentelooze voorschotten de tram minstens 20 jaar nog te exploiteeren, dat dit resumé, dat wij nog aantrekkelijker hebben gemaakt d.m.v. eenige foto's, een blijvend aandenken mag zijn van het stoomtrammetje! (Uit het bericht in ons nummmer van Donderdag hebben onze lezers reeds kunnen zien, dat geen overeenstemming is bereikt inzake de schenking der rentelooze voorschotten, dus de exploitatie gister (Vrijdag) werd stopgezet Red. Schager Courant.) Plan Paardentrambaan stuitte af op smalle wegen. De Regeering en de Sta ten-Generaal zagen deze be hoefte in en in den jare 1860 werd bij een wet bepaald, dat jaarlijks 10 millioen op de Staatsbegrootirig zou worden uitgetrokken met het doel om daarvoor spoor wegen aan te leggen. In de nog afgelegen streken zou de aanleg nog wel .eenige jaren op zich laten wachten, maar dat deze daar ook tenslotte zou komen, dat stond vast. De eerste pogingen, die gedaan zijn om een PAARDENTRAM tusschen Hoorn en S chagen aan te leggen, waren afkomstig van den heer A. J. Schotel, civiel-ingenieur. Doch de wegen in West-Fries land zijn thans reeds niet breed, alzoo in dien tijd ook niet De bezwaren van enkele gemeentebesturen, t.w. te smalle wegen en verkeersbelemmering waren dus wel gegrond. Dit plar. stuitte derhalve af. De tweede persoon, die stappen deed om een paar dentram tusschen de beide voornoemde plaatsen in het leven te roepen, was de tramway-directeur W. H. Ar kus. Het was duidelijk, dat voor een dergelijke oprich ting veel geld noodig was. Door den heer Arkus werd het verzoek om subsidie gericht tot die besturen van gemeenten en waterschappen, die by deze lijn in de toekomst belang zouden hebben. De gemeente Barsin- gerhern stelde voor een subsidie te verleenen. Andere besturen volgden dit voorbeeld, alleen de gemeenten Wognum en Opmeer namen een afwachtende houding aan. De voorbereidingen van dit grootsche plan namen veel tijd in beslag. Voor een paardentram werd ten slotte weinig gevoeld, daar deze gevaarlijk werd ge acht t. o. z. van het verkeer op de wegen en minder gewenscht was voor het vervoer van goederen en vee. Men prefe.reerde meer een stoom- t r a m. Op één der vergaderingen, in 1890 gehouden, werd door de belanghebbenden de volgende motie met alge- meene stemmen aangenomen: „De Vergadering, van oordeel, dat een verbin ding tusschen Hoorn en Schagen zéér wensche- lijk is, is van meening, dat het pla.n voor den aanleg van een stoomtram, uitgaande van de N.V. „De Paardentram HoornEnkhuizen" financieelen en zedelijken steun verdient van de gemeente- en waterschapsbesturen, alsmede van de zijde der Provincie". De toenmalige Dijkgraaf der Vier Noorder Koggen, de heer C. Donker, stelde voor als uitgangspunt te nemen het station der H.IJ.S.M. te Hoorn. Tot Wognum zou, na verkregen overeenstemming omtrent de te betalen- recognitie, de in 1887 geopende baan der locaalspoorweg HoornMedemblik gevolgd kunnen worden en dan zou men voortgaan in westelijke richting langs Wadwai, vervolgens ten Oosten van Op meer en Hoogwoud langs het Noordend, passeerend de Langereis, den Oosterweg, de dijk bij Veldhuizen. Het laatbte deel liep in westelijke richting over de Hooge Bieren om tenslotte aan het station Schagen van den spoorweg HaarlemHelder aan te sluiten. De lengte der baan zou bedragen 26 K.M. Tenslotte bracht men eenige wijzigingen in de richting der ontworpen baan aan. De kosten van aanleg werden geraamd op f 650 000; bij gebruikmaking van de bestaande lijn HoornWog- maximum van f 216667.welke subsidie door de Eerste Kamer in Januari 1894 werd bevestigd. Op 16 Augustus '94 keurde de algemeene vergadering de door het -voorloopig comité ontworpen statuten goed en richtte een Naamlooze Vennootschap op onder den naam: Be heer G. Nobel te Tuljewinkel. die. als afgevaar digde voor de Kamer van Koophandel Ie Alkmaar den laatsten lijd nog verschil lende pogingen heeft aangewend, om de tram Schagen-Wognum, al was het dan maar voor loopig voor eenige jaren, te behouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 9