VAN DIT EN VAN DAT EN VAN ALLES WAT 5 Geestes-Sport en Hersen-Gymnastisk m EVENTJES DENKEN. VOOR ONZE SCHAKERS kl Mi i i IgJ i i 1 ES Hf i B SI VOOR ONZE DAMMERS iH 51 fP a JU tl s PP KAARTEN. Vraagstuk No. 496. Vraagstuk No. 497. Vraagstuk No. 498. Vraagstuk No. 499. H s n Hf fH WARE WOORDEN. Het Mauritshuis t e 's-G ravenhage. Bijvoegsel der Schager Courant van Zaterdag 15 Februari 1930. No. 8613. onder leiding van GEO VAN DAM. „EEN CENTEN-PROBLEEM". Gevraagd twintig centen zóódanig op tafel te rang schikken, dat zij de hoekpunten vormen van dertien vierkanten! De te leggen figuur mag alleen bestaan uit vierkanten! Hoeken als: onvoltooide quadraten als: u cirkels enz. enz. mogen dus niet kunnen voorkomen. „EEN RARE GESCHIEDENIS". Twee broertjes, Jan en Piet, zijn kinderen van den zelfden vader en moeder, die overigens geen zoontjes hebben. Het eigenaardige is nu echter, dat Jan en Piet beiden precies denzelfden leeftijd hebben en toch géén tweelingen zijn. Hoe is dat te verklaren? OPLOSSINGEN DER PUZZLES uit ons vorig nummer. No. 491. „DE BELEGERING". Het geheele verhaal, dat wij bij dezen puzzle op- dischten, diende slechts om de aandacht van de feite lijk voor de hand liggende oplossing, die op een woord speling berust, af te leiden. De uitroep was van Floris van Kijfhoek, zooals men zich zal herinneren: „Was die brug maar weg!" En het antwoord op de vraag: „Hoe zoo?" luidt eenvoudig: „Indien die brug WEG was, kon den wij direct tot aan de borstweringen doorloopen!" No. 492. „EEN EIGENAARDIGE UITKOMST". De fout is, dat er door „nul" gedeeld wordt. Dit is rekenkundig niet geoorloofd.. 2 3 5 0. Dus 7 X" (2 3 5)= 7X0, blijft 0. Ergo 7 kan niet gelijk zijn aan 6. van S. Loyd. Zwart: 9. M m wM abcde fgh Wit: 6. De diagramstand behoort te luiden: Wit Kei, Ddl, Pa6, Pd6, Lg3 en een pion op eö. Zwart Kc6, La2, Pa8, en zes pionnen op b5, b6, d7, e6, f7 en g6. Wit speelt en geeft in vier zetten mat! Dit fraaie maar moeilijke vraagstuk zal den waren probleem-liefhebber veel ge noegen geven. OPLOSSING VRAAGSTUK No. 493, (vorig nummer) van S. Loyd. De diagramstand was: Wit Kal, Dbl, Lg2 en Ph3. Zwart Kei, Ldl, Pc8 en vier pionnen op d2, e2, f5 en g7. Wit speelt als sleutelzet Lg2a8ü dreigende met 2. Db7. Op zwart 1. P ad libitum volgt 2. Db6. Op zwart 1. Kfl volgt 2. wit Df5x. En op zwart 1. f4 volgt 2. wit Dg6; steeds met mat op den derden zet De bekende probleemkenner Weenink zegt in zijn standaardwerk over het probleemwezen van dit pro bleem het volgende: „De Bristol was lijnruiming langs de te ruimen lijn in dezelfde richting waarin het mat gevende stuk later langs die lijn moest gaan. Wanneer het matgevende stuk nog niet op de te ruimen lijn slaat, een conditie die tot thematisch driezettig thema voert, kan de ruimingszet ook in tegengestelde richting geschieden. Dit nu heeft Loyd in het bovenstaand vraagstuk meesterlijk uitgewerkt. Den zet in tegengestelde richting noemt men wel: „anti-kritisch". Dat is onjuist, omdat het kritische karakter van den ruimingszet zuiver be waard gebleven is. Hier is de sleutelzet La8 een gewone kritische zet; de looper overschrijdt het kritsche veld b7, omdat zijn tegenwoordigheid aan den anderen kant van dit kritische veld gewenscht is. Maar daarom is het m.i. niet noodlg ook den naam anti-Bristol te ver werpen; want als ruimingszet beschouwd is: 1. La8 wèl iets anders, wèl het tegenovergestelde van Healy's banningszet. van W. C. J. Polman, Den Haag. Zwart: 11. MM MM Ma. m Wit: 11. De diagramstand in cijfers behoort te zijn: Zwart 11 schijven op 7, 9, 10, 1214, 16, 19, 20, 24 en 30. Wit 11 schijven op 21, 23, 28, 29, 31, 33, 37, 39, 42, 43 en 47. Wit speelt en wint! OPLOSSING PROBLEEM No. 494, van B. P. A. K1 o o s, Den Haag. De diagramstand in cijfers was: Zwart 11 schijven op 7, 8, 11, 13—15, 18—20, 23 en 28. Wit 11 schijven op 21, 29. 30, 32, 34, 35 3740 en 44. Wit wint hier achtereen volgens door 39—33, 21—17, 38—33, 30—24, 40—34, 35 X 24, 32X3 en 3X33! EEN MOOI PARTIJ-FRAGMENT. Een zestiental jaren geleden kwam in de damvereeni- ging „Constat" te Rotterdam de volgende stand voor in een partij van wijlen den bekenden speler S. Kan, die met zwart speelde. De bewuste positie was: Zwart 9 schijven op 6, 8, 9, 13, 18, 19, 23, 28 en 29. Wit 9 schij ven op 17, 21, 3539, 45 en 48. Wit's laatste zet was 4339, waarop zwart op de volgende onverwachte ma nier de winst forceerde van een schijf of der partij: 43—39!, 29—33!!; 38 X 29, 23 X 43 48X39, 18—22!!; 21— 16A, 22X11; 16 X 7, 28—32 37 X 28, 8—12 7X18 en 13X<4. A op 3732 of 3933 zou zwart een winstgevenden stand verkregen hebben. Een zeer leerzame combinatie. Zwart: 9. MM mk. 9 W WÊ m m mr- MM m m W/& w%. W w OPLOSSING PROBLEEM No. 495, (Pandoeren). De oplossing van dit „praatje" is als volgt: lste slag: A kl. 8, B kl. 9, C kl. vrouw, D kl. 10. 2de slag: B r. vrouw, C r. heer, D. r. aas, A r. 10. 3de slag: D sch. heer, A. sch. boer, B kl. 7, C kl. heer. 4de slag: C h. 6, D h. 9, A h. 7, B r. boer. 5de slag: D. sch. vrouw, A sch. 9, B kl. boer; C. h. heer. 6de slag: B r, 8, C h. vrouw, D r. 9, A r. 7. 7de slag: D sch. 10, A sch. 7, B kl. aas, C h. boer. 8ste slag: B sch. 8, C h. 10, D h. 8, A sch. aas. SIMULTAAN-SEANCE D. KLEEN. Men bericht, dat de heer D. Kleen, de bekende dam speler, op verzoek van het Bestuur der damclub ie Kolhorn a.s. Zondag 16 Februari een simultaan-seance zal geven in zaal Jonker. Zooals ook reeds in de ad vertentie in ons blad werd gemeld, zal de seance aan vangen om 2 uur 's middags. Het behoeft wel geen betoog, dat een seance als deze aller belangstelling zal hebben en ongetwijfeld alle damliefhebbers naar Kol horn zal laten optrekken om er aan deel te nemen en hun krachten met die van den heer Kleen te meten. Om den top te bereiken, moet men doordringen tot den bodem der dingen o Volksgeluk, volkswelvaart en gewetensvrijheid zijn niet te bereiken zonder degelijk onderwijs, zonder beschaving. Geen mensch die kwaad doet, of hij doet dat kwaad 7ichzelven aan, ook al is het ongeweten door anderen. o Pas op uw goeden naam, ééne minuut is genoeg om hem te verliezen. En misschien zijn vele jaren niet ge noeg om hem terug te krijgen. o Geen jas kleedt u warmer dan degene, die gij aan een armere gaaft. o Wat zakenmenschen noodig hebben is vertrouwen en geduld; zij mogen nooit aan zichzelf twijfelen ten minste niet hard op. o Er zijn drie soorten van menschen op de wereld. Zij, die zeggen: ik wil, die zeggen ik kan niet, en die Zeg gen: ik wil niet. De eersten doen alles, de tweeden doen niets, en de derden werken alles tegen. o Voor goede daden is de belooning, dat men een beter mensch wordt. Aan den Noordwestelijken hoek van het Plein en ten Oosten van 't Hof aan den Vijver, begrensd dooi den Hofvijver cn den „Korte Vijverberg", bevindt zich het koninklijk kabinet van schilderijen, meer be kend onder den naam van Mauritshuis. Vroeger stond daar ter plaatse vermoedelijk het „Duifhuis" door hertog Albrecht van Beieren in 1370 gesticht. De bouw van. het tegenwoordige huis werd door Prins Johan Maurits van Nassau, die van 16361644 gouverneur was van de bezittingen der West-Indische Compagnie, opgedragen aan Pieter Post, volgens het ontwerp van den beroemden schilder en architect Ja- cob van Campen, door wien o.a. ook het Amster- damsche stadhuis werd gebouwd. Toen de bouw, na een tijd van zeven jaren in 1640 gereed was gekomen, zond de Prins uit Brazilië de fijnste houtsoorten en de kostbaarste sieraden en kunstgewrochten, ter inwendige verfraaiing. Maar de Prins was zijn budget aanmerkelijk te boven ge gaan (de gezamenlijke bouw- en installeeringskos- ten bedroegen de toen zeer aanzienlijke som van zes tonnen gouds). Om aan zijn schulden te voldoen, zond Maurits meermalen groote vrachten suiker naar Holland, waardoor spottenderwijs de naam van „Suikerpa leis" aan het Mauritshuis werd gegeven. .en merkwaardigheden, na eerst verhuisd te zijn res pectievelijk naar de Prinsegracht en Vijverberg la ter werden ondergebracht in het Rijksmuseum te Amsterdam. Het aantal schilderstukken, die in veer tien zalen werden ondergebracht, werd aanmerkelijk vergroot, en bedraagt thans ruim 500, waaronder een vijfentwintigtal, die door den oud- directeur l)r. A. Bredius welwillend in bruikleen werden afgestaan. De groote betcckenis van dit door zijn kleinen om vang zoo intieme museum is vooral gelegen in het feit, dat daar de eigen kunst der Nederlanden is bij eengebracht Wel vindt men er kostbare doeken van buitenlanders, zooals b.v. van den Italiaan Piero di Cosimo, van den Spanjaard Batholonié Estóbor Mu- rillo het bekende „Maria met het Kind" on van den Duitscher Hans Ilolbein de Jonge (o.a. portret van den Valkenier). Maar het interessantste van het Mauritsmuseum is wel, dat men er de geheele geschiedenis der Hol- landsche schilderkunst kan volgen, te beginnen bij de Vlaamsche primitieven; Hans Memlinc, Rogier van dei- Weijden. Dan de schilders der renaissance, die onder Italiaanschen invloed stonden: Goltzius, Anthonio van Dijck ei; Petrus Paulus Rubens (met Anthonio van Dijck en Petrus Palus Rubens (met zijn portretten van Michiel Ophovius on Isabella Brant). Daarna de Hollandsche school (pl.m. 1620): Mierevelt, Ravesteijn. De schilders van den gouden eeuw zijn er zoowel in aantal als in hoedanigheid goed vertegenwoor digd. Daar is b.v. Frans Hals met zijn portretten, dan de geniale werken van den meesterschilder cn licht kunstenaar Rembrandt Harmensen van Rijn, waar van zich in het Mauritshuis o.a. bevindt de „Ana- Mauritshuis te 's-Gravenhage. Ten slotte gingen in 1652 door geldgebrek de mees te kostbaarheden over aan den Keurvorst van Bran denburg, van welke kunstschatten er zich vele thans bevinden op het slot Frederiksberg te Denemarken. Na lang onderhandelen verkreeg de Prins net bezit over het akkerland, dat tegenover het Mauritshuis gelegen was, waar ter plaatse zich thans het ministe rie van koloniën bevindt Een ondergrondsche door gang verbond Paleis en tuin, doch werd een veertig tal jaren geleden gedicht. Het. voorplein, dat thans door ijzeren hekken is omgeven, was vroeger om ringd van stevige muren, voorzien van een zware poort. Het grootelijks met schuld bezwaarde pand ging bij den dood van Maurits in 1679 over aan de hypo theekhouders, die het aan de Gecommitteerde Staten verhuurden om er vreemde gezanten in te doen huisvesten. Op den avond van het vertrek van den Hertog van Marlbourough, die er in het begin der 18e eeuw voor korten tijd zijn verblijf hield, ont stond er door de onvoorzichtigheid van het personeel een hevige brand, waardoor het geheele gebouw op de vier muren na in puin stortte Het uitwendige werd wederom geheel in den ouden toestand herscha pen, echter kon de inwendige verfraaiing het bij lange niet halen bij de voorgaande. In 1748 werd het Mauritshuis door stadhouder Wil lem IV tot een militaire school ingericht. Later werd de Hooge Raad van Oorlog daarin gevestigd. Na de Fransche revolutie in 1795 tot het begin der vorige eeuw vergaderde er het Nationaai militair gerechts hof, totdat het in 1806 bestemd werd voor de open bare bibliotheek voor welk doel het gebouw dienst deed tot 1819. Bij den aankoop van het Mauritshuis in 1820 door het Rijk, werden de bovenzalen ingericht voor het museum van schilderijen, afkomstig van de Prinsen Willem IV cn Willem V. In de benedenzalen werden gevestigd het kabinet van Japansche cn Chineesclie kostbaarheden en dat van voorwerpen van historisch nationale merkwaardigheid, welke kunstproducten tomische les van Nicolaes Tulp", welk stuk door ko ning Willem I werd aangekocht voor dit museum, waarvan het een der waardevolste bezittingen is, Verder zijn er o.a zijn bijbeltaforeelen „Saul en Da- virl", „Suzanna in bet bad", „Simeon in den Tem pel", voorts zijn zelfportiet „de officier" en n portret van zijn vader en een zijner moedei Van zijn 17de eeuwsche leerlingen zijn er o.a. ver tegenwoordigd Johannes Vermeer, wiens „Gezicht op Delft' eveneens door Koning Willem 1 was aange kocht; nog is van hem bekend „Meisje". Van de zelfde school noemen we nog Carel Fabrilius („Put- tertje'en Aert de Gelder. Van de landschapschilders zijn er aanwezig; van Goyen, van der Neer. Ruysdael. Voortreffelijke genre schilderingen vindt men er van Gerard Dou, Gabrio! Metsu („De Muziekliefhebbers"), Gerard Terborcli („De onwelkome Tijding"), en als hun navolgers o.a. F. van Mieris en de van leven sprankelende volks stukken van Jan Steen, o.a. „liet bezoek van den dokter". Dierenscbilderijcn vindt men er van Ber- chem en Wouwerman en van Paulus Potter „De Stier", het waardevolste cn bekendste schilderij van het Mauritshuis. Van Bartholomeus van der Helst hangt er een portret van Potter. Het werk van deze zeventiende eeuwsche schilders vormt de kern en het leeuwendeel van deze schilde rijencollectie. Uit de volgende eeuw willen we nog als voornaamste memoreeren Corn Troost, voor wiens werken een apart kabinet werd gereserveerd, dat het meest bezocht wordt. Met deze opsomming, die geenszins volledig is, willen we enkel een beknopt, overzicht geven van den in het Mauritshuis verscholen rijkdom, die niet alleen als studiemateriaal voor de historie der Holland sche schilderkunst hijzonder belangwekkend is, maar ook een lust is voor de oogen cn den bezoekers een waar geestelijk genot schenkt. Zoo is het Maurits huis voor Den Haag zoowel architectonich, als his torisch maar vooral uit cultureel oogpunt ecu waar devol bezit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 21