VERMAKELIJKE KRONIEK Henny Porten. „A11 a n t i c". De kleeren maken den man. Groot Gortbuikenburg, Hoofdstad van Opper-Kafferstein Uit de Filmwereld Henny Porten, de groote begaafde Duitsche actrice, heeft ook hier te lande veel vrienden en bewonde raars. Toen de filmkunst nog in opkomst was, heeft haar fijn, beschaafd spel er veel toe bijgedragen om het filmspel tot een ware kunst te maken. Honny Porten speelt met een bijzondere grati" en blijft steeds zichzelf in haar spel. Daardoor is ha ir talent ook eonigszins eenzijdig; het beste komt zij uit in een rol, welke een rustige voornaamheid ten toon spreidt. Ilenny Porten is geen ras-artiste, die geschikt is elke rol te spelen. Zij is nooit aan het tooneel geweest, doch is direct voor de film opgetreden De film „Anna Boleyn" is haar beste werk geweest. In cieae film HENNY PORTEN. ftvift zij alles gegeven wat zij had. Andere groote films van haar zijn „Mazzet" en „Haar Lijdensweg" Thans gaat Henny Porten weer een nieuwe film ma ken voor eigen maatschappij, nl. „Die Herrin und ihr Knecht", naar den bekenden roman van George Engel. Dat Henny Porten, behalve filmartisto ook goed zakenvrouw is, blijkt wel uit het volgende Tij dens een civiel proces tusschen de filmster en de „Maxim Film Gesellschaft" werd de actrice onwel. De advocaat van de tegenpartij, Dr. Wolffsohn, liet zich ontvallen, dat Ilenny Porten flauw kon vallen wanneer zij wilde. De actrice liet op dit gezegde een klacht wegens beleediging tegen den advocaat indie nen. Voor het Amtgericht Charlottenburg werd deze zaak behandeld, waarbij Dr. Wolffoou veroordeeld werd tot 250 Mark boete wegens beleediging. In 1925 bracht Henny Porten een bezoek aan ons land en overal veroverde zij het publiek door haar groote lieftalligheid. Een moment van menscheljjke energie en vernuft ais triomphator op d)e ontzettende natuurkrachten der wilde baren en dan.... een lach in de balzaal van het luxe zee kasteel is een echo van de doodsangst op het dek. De geluidsfilm gaat dan toch steeds meer terrein ■winnen. Maar wat Amerika ons op dit gebied blijft voorzetten, kan tot heden toch moeilijk, ondanks de dollars-reclame, genade vinden in de'* oogen van een kunstzinnig publiek. De jongste producten van over zee b.v., „Broadway-Melodie" (Metro-Goldwyn) en „Rlo Rlta" (United Artists), beiden sprekende, musi- ceerende en zingende revue-films, welke door genoemde maatschappijen reeds lang te voren met veel ophef aangekondigd al3 de (U kent de advertentie-termen) bleken, nu ze dezer dagen voor het eerst hier te lande vertoond werden, geenszins aan zelfs niet te hoog ge stelde verwachtingen te voldoen. Inmiddels heeft men in de hoofdsteden hier te lande reeds kennis gemaakt met een nieuwe Europeesche ge luidsfilm en wel van Engelsch-Duitsche afkomst, n.L „Atlantic",, onder regie van E. A. Dupont. Zooals men weet is men' er In Engeland In enkele jaren tijds in mogen slagen om met behulp van overheid en bank wezen, een nieuwe geheel eigen filmindustrie te grond vesten. Voor „Atlantic" werd genoemden Dultschen regis seur gekozen, die reeds een wereldfaam .verwierf, o.a. met zijn „Variété", waarin Emil Jannings zijn pracht- creatie leverde. De Britsch International bracht deze film in een Engelsche en een Duitsche editie, welke laatste hier te lande gedraaid wordt. Het libretto be handelt hetzelfde gegeven als „De Ijsberg" van Ernest Raymond), door „het Schouwtooneel" bier ten too- neele gebracht, n.1. de ondergang in de woeste baren van den gigantischen oceaanstoomer door botsing met een ijsberg. Men voelt reeds de tragiek van het machtige gegeven, dat op verbluffende suggestieve wijze in al zijn scha keeringen op het filmdoek werd gebracht Het in spel weergeven van het libretto, hetwelk grootendeels ge schiedde in de Tilbury Docks ij Londen op de P. en O.- boot „Comorin" (slechts het uetailwerk vond plaats ln de studio's te Elstree) ging begrijpelijkerwijs met groote gevaren gepaard voor de spelers, die onder de sugges tie van den aanvurenden regisseur vooral in paniek- cogenblikken zich dermate in hun rol Inleefden, dat in werkelijkheid de eerste hulp er bij te pas moest komen. Zoo is dan een filmwerk tot stand gekomen, dat niet zal nalaten, een blijvenden Indruk na te laten op al len, die het aanschouwd hebben. In den aanvang wordt de toeschouwer gevoerd in de mondaine omgeving der weelderige eerste klasse passagiers met al hun ple- zler-jacht en flirtatipns, men komt in een kleine aparte wereld met al de schakeeringen der diverse karakters en levensomstandigheden. En telkens daar tusschendoor dat andere filmbeeld, dat in zijn suggestieven eenvoud, meer kracht aan het filmbeeld weet te geven dan het bovenopgesomde film-cliché-werk; de scherpe boeg klievend en beukend op de woeste golfslagen, een mo nument van menschelijke* energie en vernuft als triom phator op de ontzettende natuurkrachten der wilde baren. De machines stampen, dan golft over de toe schouwers de sfeer van het amusemcntsleven der salon passagiers. Op de commando-brug rijpt de onrust, dan de ijsberg al nader en nader. Een lach in de balzaal ls een echo van de doodsangst op het dele. Om de nieuwe sensatie, „een avontuur" wordt ge lachen. De ramp is geschied, de stalen buikwand splijt open, de machinekamers worden ondergespoeld. De S.O.S.-seinen, stoomsignalen en raketten vliegen en suizen door het luchtruim, nog enkele uren en alles zal verdwenen zijn onder het schuimende nat der onmete lijke' wateren. „Noch eine Stunde, und dann ist die ganze I*rce vorüber". De passagiers spotten om den gril van den kapitein, en als de ernst wordt ingezien, is daar reeds de realiteit van de catastrophe in al haar schrille tegenstellingen van menschüevendheid, plichtsbesef, of... om eigen lijfsbehoud verdierlijkt egoisme. Een beschrijving dier schrijnende werkelijkheid van het filmbeeld is ondoenlijk. Eén figuur, den naam van één film-acteur willen wij hier noemen n.1. Fritz Kort- ner als de romanschrijver Thomas, .aan belde beenen verlamd, ln zijn rolstoeltje. Alle acteurs zonder uitzon dering zijn ln deze rolprent op hun plaats, maar een spel, zooals door Kortner geleverd werd, was van een sublieme schoonheid. Om hem draait de gedachtesfeer bij den ondergang; aanmoedigend, vermanend, een plots verwijt; de groote menschenkenner en philosoof. De Het imponeerend momentwaarop den ro manschrijver Thomas Fritz Kortner) de ontzettende, catasrophe van den a.s. onder- aang van Atlanticwordt medegedeeld. BILLY BOO. De heer van het kasteel, graaf Leverkoeken geheeten, zat met de gravin Leverkoeken, aan het einde van een lange prachtig versierde zaal, waarvan de vloer was van rooskleurig marmer en wAarvan de wanden waren bedekt met vlag gen, vaandels en allerlei jachttropheeën. „Welkom, welkom," riep graaf Leverkoeken, terwijl hij de hand van Billy hartelijk schud de, en ook Jerry en Redneb hartelijk begroette. „Het was buitengewoon moedig van u," zelde de graaf, „dat jullie de overwinning op de roo- vers hebt behaald en dat zij gedwongen zijn ge worden hun buit terug te geven. Geloof me, de gravin en Ik waren gewoonweg troosteloos, sinds de diefstal had plaats gehad. Doch nu heeft u ons beiden weer het geluk terug gege ven. „Dat heeft u.' 'zelde gravin Leverkoeken, met een glimlach," en nu moeten jullie eens zeggen waarmede wij u van dienst kunnen zijn, opdat wij u eenigszins kunnen beloonen voor wat u voor ons hebt gedaan. „Ik zou heusch niet weten, wat dat zou moeten zijn," zeide Billy, terwijl hij de zaal rondkeek. „Weet jij iets Jerry of jij Redneb?" Doch Redneb en Jerry wisten het ook niet. Toen zag Billy de jachttropeeën welke de wan den versierden. En hij zelde tot den graaf: „Is dat alles afkomstig van dieren, die u zelf hebt gedood?" „Jawel," zelde de graaf, „en heeft u lust, mijn brave, om morgen aan onze jachtpartij deel te nemen. „Ik zou wel willen, graaf, maar Ik kan hier niet tot morgen blijven, ik moet vannacht weer bij mijn moesie wezen." „Gekheid, gekheid," merkte de graaf op, „ik zal een boodschaop naar je huls sturen om te zeg gen, dat jullie morgennacht weer thuis zult zijn." Op die manier ziet Billy's moeder niet dikwerf haar zoon pas gehuwde Jongeling, na vertwijfelend afscheid van zijn jonge gade in onmacht gevallen, wordt even eens ln de sloep gedragen. „Nun wird er gerettet; selne Ehe wird glücklicher sein, als wenn dies nicht passlert ware; er wird sein Leben lang ein Held sein. Wie ko misch!?" Zoo bepeilt de schrijver iedere situatie. Momenten geeft dit filmwerk zoo magisch schoon, als zelden op het witte doek getooverd werden. De zwakke scènes, welke er ongetwijfeld hier en daar zijn, nemen wij op den koop toe. Maar overigens een film, die men, na gezien te hebben, niet licht zal vergeten. Drie en tachtig costuums, zeven hooge hoeden, twee pelsjassen, vijf smokings, en zestien paar schoenen ziedaar een détail van den garderobbe-inventaris van een filmster. En om het maar direct ie verklappen: dit is een stukje van de kleedinglijst van John Gil- bert, den bekenden Metro Goldwyn Maver-acteur. Spijsverteringsstoringen is sinds 100 jaar onovertroffen het beste middel fS Bullrich-Zout Tabletten fl.0,25 en ft, 1,20. Slechts echt in blauwe verpakking niet het portret van den uitvinder. Monsters gratis en franco v. d. vertegenwoordiger R ae Brnin. Amsterdam oosi. Unnaeusparkweg 16 JOHN GILBERT. De, heele.lijst beslaat vier getikte pagina's. Gilbert heeft waarschijnlijk wel meer kleeren dan de Prins van Wales en iedereen weet toch, dat diens garderobe van geweldige afmetingen is. En ondanks het feit, dat Gilbert leder jaar zestig costuums kooptblijft het kleedingsvraagst.uk voor hem een permanente puzzle. Men denkt altijd, dat een filmactrice een ontzet tend uitgebreide garderobe heeft, maar over het algemeen is de collectie van den mannelijken ster weinig grooter en' imposanter. Niet alleen de romantische helden van het witte doek bezitten zoo'n uitgebreid kleedingmagazijn, ook de karakterspelers kunnen met bun kleeren voor den dag komen. Iemand als Lon Chaney bezit min stens 300 van de meest merkwaardige en ongebrui kelijke costuums, marine— en politie-uniformem witte tropenpakken (vuile en schoone), mijnwerkersuitrus tingen, machinisten-manchesters, circuscostuums men kan het zoo gek niet verzinnen of Lon Chaney heeft het. Het mag op het eerste gezicht vreemd lijken, maar meestal rusten dergelijke costuums te midden van de kamferballetjes, want zij worden maar heel kort gebruikt. In een van zijn films begon Lon Cha ney met een hagelwit pak. dat langzamerhand vuiler moest worden, want er werd verondersteld, dat hij het jaren achtereen droeg. Natuurlijk kon men er niet op wachten, tot dit pak werkelijk vuil geworden was en derhalve trok de acteur na iedere scène een „vuilere editie" aan. In totaal gebruikte hij geduren de de opnamenzestien witte pakken, of liever: zestien pakken, die in kleur varieerden van wit naar vaalgrauw. Zeer merkwaardig is het feit, dat de heerencos- tuums niet tegen het felle licht der Jupiter-larnpen kunnen. Dan gaan ze al beel snel verkleuren Van daar, dat het vaak gebeurt, dat een acteur drie of vier pakken van dezelfde stof bestelt, opdat hij er steeds precies eender uit zal zien. De damesjaponnen verschieten natuurlijk ook wel, maar aangezien die meestal lichter zijn, merkt men dat niet zoo gauw. Er wordt verder op gelet of een costuum in een be paalde scène goed uitkomt tegen den achtergrond. 13 dat niet het geval, dan moet de acteur lichtere of donkere pakken aantrekken. 't Spreekt vanzelf, dat er heel wat mooie japon netjes en pakken verloren gaan, gedurende de opna men, vooral wanneer de acteurs of actrices in het water vallen, gewaagde toeren ondernemen of op an dere manieren er letterlijk niet zonder kleerscheuren afkomen. Buster Keaton droeg in „Een Huwelijk uit Wraak" achttien verschillende costuums en van ieder had hij drie exemplaren, terwijl Dorothy Se- bastian in dezelfde film een japon droeg, waarvan vijf duplicaten bestonden VAN door DIRK DUY VEL Junior. RIDENDO DICERE VERUM! Waar gij de rauwe waarheid biedt; Zoo doet het schertzend. Want., dan kwetst ge niet! XXVII. Felle concurrentiestrijd tusschen doodbid ders en nachtwakers. - Kampioenstitel in 'l pimpelen bij afwisseling toegekend. - Hel eenzame lijk neergezet en aan 't biljarten geraakt. - Tantaluskwelling van den zwijg- zarnen bewoner der villa van 6 planken. - T)e overledene had dolgraag de pret nog wil len meemaken. - Wat 'n wonder! - Be ouwe Goser gaf het sein tot vertrek. - Te laat. - Het kerkhofhek reeds gesloten. - Be dood graver had zijn touwpruik op. - Een voor werpzonder vergunning van B. en W. op gemeentegrond onbeheerd achtergelaten. - Be Kantonrechter had in die dagen een louw leventje. - Er wordt tegenwoordig heei wat meer van den Vrederechter verlangd. Be huidige functionairis een krasse oude baas. - Trui in de lappenmand. - Gelukkig geen napaaaaien-nip. - Een onbeleefde bul- lendokter. - Weer 'n nieuw soort papa gaaienziekte. - Trui's scviele aftakeling. - Be fondsboekjes bij de hand. - Een goed huisvader moet steeds paraat zijn. - Nou Tabè dan. Waardig nageslacht van Claudius Clvllus de scheele, eerste burgemeester der Bataven, Heil, zegen gezondheid, en sterkte in je knieën! Er bestonden voorheen twee vakvereenigingen in Grootgortbuikenburg, die elkander steeds de eer be twisten, wie collectief het grootste kwantum onversne den jajem kon verschalken en dat waren de nachtwakers en de aansprekers. Soms hadden de nachtwachts het record op hun naam gepimpeld, doch dan werden zij er weer finaal uitge- tltterd door de aansprekers die uithoofde van hun blij moedig beroep, In betere conditie verkeerden. Want gewoonlijk werd bij een begrafenis nog meer aan den draad getrokken dan bij een bruiloftsfeest en het is op een keer gebeurd, dat aansprekers en dragers, en het waren toen geen luxe, maar echte dragers, die verplicht waren het lijkie heel naar de algemeene be graafplaats te zeulen, welke rustplaats der dooden zich mlnatens 'n dik kwartier buiten de stad bevindt en het was dan de stichtelijke gewoonte, bij elk heilig huisje de vracht neer te zetten en uit te blazen, het is toen gebeurd, herzeg ik, dat ook op de gebruikelijke wijze halt werd gecommandeerd bij het Zwaantje, 'n herberg of café-biljart, zooals het toen heette, op den hoek van de „Dooie laan", waarop de moede dragers, onder aan voering van ouwe Goser, 'n aanspreker die voor geen 20 hassebassles uit den weg ging, om wat op krachten te komen en ter opdroging van het rijkelijk vloeiende transpiratievocht, begonnen met 'n paar maatjes klare met cats, om de restauratie-kuur met oud-Hollandsch 9 bruin-bier uit de brouwerij „De Burg" succesvol voort te zetten. Onderwijl werd het voorstel gedaan om 'n potspelletje te spelen op het ouwe biljart me 6 zakken, wat door de mirakuleus gauw weer opgefrischte dragers met gejuich werd begroet Onderwijl stond de dooie Grootgortbuikenburger zich in zijn houten demisaisón buiten maar leeljjk te vervelen. Hij hoorde het klinken der glazen, het klotsen der ballen en het gejoel van zijn oude kameraden bij eiken prachtstoot en was gedoemd al die pret zijn kouwe neus voorbij te laten gaan. Maar ondertusschen bleven de jolige snaken maar bij de tapkast zitten hijschen en om 't biljart heen zwabbe ren, tot eindelijk de duisternis begon te vallen en ouwe Goser met een lichtelijk belemmerdej tong zei: j...jon- ges, w...we motte v...v...vortmake, anders... i...is het h...hek di...dicht... Do plechtigheid werd daarop zoo vlug mogelijk en heel vlug was dat niet, want de een had zijn glas nog niet leeg, de ander moest nog afrekenen en ouwe Goser had achter het huis nog een noodzakelijke en niet uit te stellen bezigheid te verrichten, weer voortgezet, doch het onheil had zich reeds voltrokken. Het kerkhof was gesloten en de doodgraver, die zijn daagsche pruik van teertouw op had gezet en dus slecht was te spreken, was met geen stok te bewegen, de poort te openen en het lijk in ontvangst te nemen, zoodat de kist met inhoud buiten werd gedeponeerd tot den volgenden dag. Zoo gemoedelijk, hoewel minder pieus ging het er toe in den ouden tijd. Tegenwoordig zou er proces-verbaal tegen de slordige dragers opgemaakt zijn wegens het plaatsen van voor werpen op den gemeentegrond zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders, niaar vroeger keek men zoo nauw niet en had de ouwe heer mr. Buchner, kan tonrechter en schoolopziener in het arrondissement Helder wat men noemt een louw bestek. De tegenwoordige kantonrechter, die twee drukke kantons moet bedienen, moet heel wat harder poot-an spelen. Vooral met die ontzettende uitbreiding der verordeningen en dus geweldige toename van strafbare feiten, ik begrijp toch op de wereld van God niet, hoe de ouwe heer, al is ie dan ook nog zoo kras, dat allemaal kan bijsloffen. Beste kinderen, het spijt me, maar Trui heeft de flens en ligt in de mafkist met Russische kaplaarzen aan, vanielje-ijs op haar hoofd en 'n mosterdplelster op haar ...haar, pnfin ik zal het maar zeggen, haar buik cn nu moet ik voor verpleger spelen, dus ben ik helaas ditmaal gedwongen, mijn kroniek ontijdig te beëindigen, hoezeer het u ook spijten mag. We dachten eerst, dat Trui de papegaaien-ziekte of pies ta koosis, zooals Trui zegt, had, omrede dat ze 'n anpakkertje voor de heete theepot gebruikt, dat een papegaai voorstelt, doch de veearts, die ik er bij haalde, zelde dat er geen gevaar bij die papegaal was en er dus van psitacosis geen snars kon worden geconstateerd. Misschien sukkelt ze wel aan psittaclsme, zei die on beleefde buffel nog, voor ie verder stoomde. Die pllledraaier voor hardlijvige padstieren dacht zeker, dat ik hem niet verstond, maar je moet weten, dat psittaclsme beteekent: papegaaien-gesnater of het ge bruiken van vreemde woorden, waarvan men zelf de be- teekenis niet snapt! Wat 'n schoffie, niet? Ik kan anders niet zeggen, dat de huwelijken staat Trui erg heeft opgekikkerd. Misschien is het vurigheid van haar temperament geweest en heeft ze de kachel harden laten branden, dan de voorraad anthraciet toe liet. Maar ze takelt zlchbaar af en je moet 'n heelen tijd slingeren, eer de motor weer aanslaat. Ik heb tenminste de fondsboekjes maar wat voor de greep gelegd, 'n mensch moet op zijn qui vive zftn, want je weet nooit wat er gebeuren kan. Tabê, Babi balus, je sobat Kras. DIRK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 12