lliiiiu Kims- Mitiitilit Liillrallil lllllllllllll De Ruilverkavelingswet S.COLTOF S.COLTOF lllllllllllll Den Helder. Uw adres voor: Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. De proef op de som. Geen vechttarieven. Kanaalweg 142 Prima Deventer Staal draad matrassen 2-pers. f 12.50. Zaterdag 22 Februari 1930. CHAG 73ste Jaargang No. 8617 Dit bind verschijnt viermaal per week: Dinsdag. Woensdag, Don-Ier dog en Zaterdag Dij inzending tot 8 morgens 8 uur, worden Adver tentinn nog zooveel mogelijk in het eerstuttkomend nummer geplaatst FOCTREEENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden fl.65. Losse nummers 6 cent. ADVERTF.N- TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegiopon) Ornotere letters worden naar plnntsrnimte berekend. DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN. In een vorige driestar gaven wij als onze mee- ning te kennen dat onderlinge schaderegelin gen en schikkingen aanleiding kunnen geven tot in consequente toepassing der Motor- en Rijwielwet en alzoo indirect nadeelig zijn voor de veiligheid van het verkeer. Met een paar voorheeldon hebben we getracht'aan te toonen, hoe door deze onderlinge regeling, waarin de verzekeringsmaatschappij gewoonlijk de teugels in handen neemt, de mogelijkheid bestaat dat men voor een minder ernstige overtreding, waardoor nog geen ongeval werd teweeg gebracht, door een open bare terechtstelling en veroordelend vonnis met al de onaangename aankleve van dien, wordt gestraft, terwijl een door grove onachtzaamheid en roekeloos heid veroorzaakt verkeersongeval als resultaat van een onderlinge schikking ten onrechte ongestraft blijft. Hetgeen nu op Zondag 1 September te Schoorl op den Omloop is gebeurd en waarvan wij onder de ru briek rechtzaken een beknopt verslag konden lezen, geeft een eclatante bevestiging van hetgeen door ons dienaangaande werd opgemerkt. De onderhandelingen, die vermoedelijk als toen hebben plaats gehad door de betrokken partijen en niet met succes werden bekroond, werkten blijkbaar belemmerend op het doen van de aangifte. Zoodat een tamelijk ernstige verkeersovertreding en wel yan artikel 22 der Motor- en Rijwielverordening, waarbij hooge geldboeten kunnen worden opgelegd en als bij komenden maatregel van veiligheid ook de bevoegd heid tot rijden kan worden ontzegd, door den heer Ambtenaar van het Openbaar Ministerie eerst op de zitting van 14 Februari 1930, dus na-ruim 5 maanden ter behandeling kon worden aangebracht. En het klemt hier destemeer, omdat deze overtre ding van art. 22 feitelijk een gevolg was van overtre ding eener gemeente-verordening, waarbij het ver keer over den desbetreffenden weg in casu „den Om loop" voor motorrijtuigen voor meer dan 2 wielen was verboden en strafbaar gesteld. Dus ook de over treding eener gemeenteverordening, die zeer zeker toch geheel staat buiten de sfeer der onderlinge schikkingen, zou ook nimmer zijn vervolgd geworden indien die onderhandelingen, laat ons geiust zeg gen, dat marchandeeren, een gunstig effect had gesorteerd. Men zal ons toch zeker moeten toegeven, dat dit spel in flagranten strijd is met de waardigheid en toenassing zonder aanzien des persoons van de wet Afgescheiden nog van het feit, dat door die vrij heid van onderlinge regeling, die straffeloosheid be looft, het verantwoordelijkheidsgevoel der wegge bruikers wordt verdoofd, omdat men bij een even tueel ongeval vertrouwt op de maatschappij die de zaak wel in orde zal maken, zonder dat voor den schuldige financieel gorechtelijke gevolgen uit het gebeurde zullen voortvloeien. Zooals reeds zeer terecht in een zijner requisitoiren werd opgemerkt, door mr. de Bruès Tack, ambte naar van het Openbaar Ministerie, bij de Kanton gerechten Schagen, Hoorn, Alkmaar c.s. Het is casu quo dan ook wel te betreuren, dat de burgemeester van Schoorl, die geacht moet worden bezield te zijn met een buitengewone zorg en ijver toor de stipte handhaving van de verkeersregelen in zijn gemeente, waarvan hij meermalen door krachtig persoonlijk ingrijpen blijk gaf, blijkbaar van deze overtredingen, zoowel van gemeenteverordening als rijkswet, geen kennis heeft gedragen Wij twijfelen er dan ook geen oogenblik aan of de burgemeester, overtuigd en geheel doordrongen van zijn plicht om de wet zonder eenige restrictie te bandhaven, en tóe te passen, niets zou hebben nagelaten om de officieele berechting van deze over tredingen te bevorderen. Wat ten slotte de overwe gingen in het vonnis van den Kantonrechter, (waarin hij doet uitkomen, dat de strafbaarheid der overtre ding der gemeentelijke verordening in casu het rij den over een verboden weg, waarbij het verbod op duidelijke wijze volgens het wettelijk voorschrift is kenbaar gemaakt,! aanbelangt, de juistheid dezer overwegingen te beoordeelen, laten wij gaarne over aan juristen. De mogelijkheid, dat ook de meervoudige Strafka mer in eventueel hooger beroep deze strafzaak nog eens in behandling zal moeten nemen, is naar onze meening door het niet geheel onaanvechtbare von nis in eerste instantie, niet bu»tenge=loten. De bedoeling van ons betoog was echter, aan de hand van de feiten met nadruk te wijzen op de even wettelijk ontoelaatbaar als onrechtvaardige methode der onderlinge schikking bij overtre ling der ver keerswetten en verordeningen. Met het bestendigen va ndezen misstand kan mis schien in enkele gevallen het particulier, doch zeer zeker het algemeen belang niet gibaat zijn Vergete men ten slotte niet, dat, indien het ambts halve vervolgbare delicten betreft. .»p een even- tueele klacht of aangifte niet behoefi te worden ge wacht Alkmaar, Februari 1930. RENS HEINO BARTZOON. I. Zooals we reeds mededeelden, heeft De Telegraaf, den heer Ir. A. Plate, voorzitter van de Scheep- vaartvereeniging Zuid te Rotterdam en voorzitter van de Ned. Vereeniging voor Vrijhandel, in de gele genheid gesteld om zijn bezwaren tegen vecht- of onderhandelingstarieven kenbaar te maken. De heer Plate wijst er op, dat „protectie" in ons land zulk een kwaden klank heeft, dat bijna nie mand zich daarvan een voorstander durft te noemen Toch wordt de vrijhandel, de onbelemmerde invoer bedreigd en de heer Plate omschrijft dat gevaar al- dus: „Onder den naam van „actieve handelspolitiek", een naam, welke naai* mijn weten enkel in ons land wordt gebruikt, wordt propaganda gevoerd om den vrijhandel te amendeeren Zij die actieve han delspolitiek bepleiten, geven toe, dat vrije handel het meest gewenscht is, maar zij zijn v*n oordeel dat de volle toepassing van het stelsel dooi eén land, met name Nederland bezwaarlijk wordt als nagenoeg alle andere landen van de wereld hun invoer aan hooge douanetarieven of aan andere belemmerende bepa lingen onderwerpen Zij bepleiten een stelsel van vrijhandel met we- derkeerigheid, waa-onder zij verstaan, dat Ne derland alleen d a n vrij of tegen ons gewoon laag douanetarief de goederen van een ander land laat binnenkomen, indien dit andere land ten aanzien van ons eveneens loyaal handelt.' Dit lijkt wel eenvoudig, zegt de heer Plate. doch zoodra de verdedigers van die „we.ierkeerigheid" deze nader uitwerken, doen zich groote meeningsver- schillen voor, wat hem niets verwondert, omdat hij hun uitgangspunt foutief acht. Hij motiveert dit als volgt: „JVie den vrijhandel voor Nederland als het beste systeem voor de Nederlandsche hand*lspolitiek wil behouden, kan niet tegelijkertijd een stelsel van vrij handel willen, waarin hij bepalingen inlascht die in wezen gewoonlijk reeds protectionistisch zijn, maar die in ieder geval tot de practijk van protectie leiden. Wie de twee beginselen vrijhandel en protectie in onze wetgeving voor de handelspolitiek tegelijk wil v■(•-■werken, zoekt de kwadratuur van den cirkel. Van daar het meeningsverschi' in den kring dn voorstan ders van actieve handelspolitiek omtrent de methode waarop een vrijhandelspolitiek zou kunnen worden behouden, maar met toepassing van het wederkee- righeidsbeginsel." Afgescheiden hiervan, voert de heer Plate 10 rede nen aan, waarom Nederland geen actieve handels politiek moet voeren. Verkort geven wij zijn bewijs voering weer: 1. „Actieve handelspolitiek moet leiden tot pro tectie, hetgeen door de pleiters voor actieve handels politiek, zelt niet wordt gewenscht. Met een enkel voorbeeld moge dit verduidelijkt worden: Als Ne derland boven zijn tarief van 8 vo.,r afgewerkte producten, een extra recht van 10 stelt (wat heel weinig is) om daarmede te kunnen schermen tegen landen, welke onzen uitvoer willen belemmeren, be- teekent dit, dat wij in tal van gevall'in aan een ta rief van 18 blijven hangen, wat zeker niet meer als rrijhandel kan worden beschouwd. De practijk in alle landen, welke met het systeem van onderhandelingstarieven werken, bewijst dat ac tieve handelspolitiek vanzelf naar beschermingspoli- tiek voert 2. In- en uitvoer staan volgens den heer Plate in een onverbrekelijk verband met elkaar en daarom leidt vermindering van invoer onvermijdelijk tot ver mindering van uitvoor. „Het is een grondwet van het inte-nationale ruil verkeer, dat goederen en diensten worden geruild tegen goederen en diensten „Indien een handelaar aan zijn buurman iets ver- koopen wil en de buurman (een protectionist) heeft niet veel lust om te koopen, maar maakt het artikel liever zelf, dan doet onze handelsman zijn zaak geen goed door den buurman aan te kondigen, dat hete, als hij niet goedschiks koopen wil moeilijkheden in den weg zullen worden gelegd bij de betaling van andere goederen, welke hem nog te koop zullen wor den aangeboden. Dikwijls wordt het voorgesteld of de toepassing van een zeker wederkeerigheidssysteem bij het afslui ten <an handelsverdragen, d.w.z. dat men moet kunnen dreigen met toepassing van verhoogde tarie ven .als de andere partij niet mak genoeg is voort De laatst verschenen wet op agrarisch gebied, de zoogenaamde Ruilverkavelingswet, kan in tal van ge meenten belangrijke economische voordeelen opleveren. Het schijnt ons daarom van belang eens de aandacht op deze wet te vestigen, door een beknopte uitean- zetting van hare bepalingen te geven. Volgens de£e wet kan ter bevordering van den land bouw ruilverkaveling plaats hebben. De wet beoogt de gelegenheid open te stellen om daar, waar landelijke eigendommen zeer verspreid liggen, een voor het land bouwbedrijf ongunstigen vorm hebben of gebrekkige uitwegen of waterafvoer bezitten, een betere economi sche indeeling te verkrijgen, waardoor de productivi teit van den bodem wordt verhoogd, hetgeen vooral onder de tegenwoordige omstandigheden van groot algemeen belang is. De versnipperde ligging en de ongunstige vorm der perceelen beletten het nemen van maatregelen, welke in een modern landbouwbedrijf regel zijn geworden, als: het gebruik van machines, de doorvoering van rationeele vruchtwisseling, bestrijding van onkruid en plantenziekten. Bovendien vereischen verspreid liggende perceelen meer toezicht, meer tijd en kosten om het land te bewerken en te oogsten. Ver betering van den grond door verzorging van den water afvoer voor drainage of op andere wijze en het regelen van den grondwaterstand werden zeer bezwaarlijk. Bij een nieuwe indeeling door middel van ruilverkave ling wordt in deze moeilijkheden voorzien. Daarom is gestreefd naar een wettelijke regeling der ruilverkave ling. Het begrip „ruilverkaveling" is geenszins nieuw Reeds meer dan 60 jaar geleden wees de bekende land bouwkundige dr. Staring in zijn werk „Huisboek voor den Landman" op de groote nadeelen van het ver spreide en versnipperde bezit. Dr. Staring noemde deze nadeden „een kanker van onzen landbouw". Ook van andere zijde werd voortdurend op de ge noemde nadeelen gewezen. Een door het Kon. Ned. Landbouwcomité ingestelde commissie bood reeds in 1911 een ontwern van wet op de ruilverkaveling aan de regeering aan. De ln verband daarmede ingestelde Re- geeringscommissie achtte volgens haar verslag ruil verkaveling voor den Nederlandschen landbouw van groot belang, doch zij meende, dat de landbouw nog niet rijp was voor deze materie. Mede door de propaganda van de Nederl. Heidemaatschappij, werden eenige vrij willige ruilverkavelingen uitgevoerd. Al spoedig bleek, dat zonder wettelijke regeling het praktisch niet uitvoerbaar ls, om ruilverkaveling op ruime schaal tot stand te brengen. Dit ls te begrijpen, als men bedenkt, dat bij vrijwil lige ruilverkaveling één enkele tegenstander een moei lijke en kostbare voorbereiding ongedaan kan maken. De tegenwoordige ruilverkavelingswet beoogt dit tegen te gaan. Haar doel is, ter bevordering van den land bouw, onder volledige waarborging van ieders rechten, een onwillige minderheid te dwingen, aan een ruilver kaveling deel te nemen, wanneer een meerderheid zulks wil. Maar nimmer kan van hoogerhand ruilverkaveling worden bevolen. Het initiatief tot ruilverkaveling berust bij de belang hebbenden zelve. Een aanvraag om ruilverkaveling wordt alleen in behandeling genomen, Indien zij is gedaan door ten minste een vierde van hen, die bij het kadaster bekend staan als eigenaren of rechthebbenden op de perceelen, gelegen In het blok, waarop de aanvrage betrekking heeft Deze aanvrage moet schriftelijk gericht worden tot Gedeputeerde Staten der provincie waarin het blok of het grootste gedeelte daarvan gelegen ls. Gedeputeerde Staten stellen deze aanvraag in handen van de centrale commissie aan wie de algemeene lei ding in ruilverkavellngszaken in het geheele land ls opgedragen, dit is een commissie van 5 leden, t.w. twee landbouwkundigen, een jurist een waterstaats- en een kadasterspecialist De Centrale Commissie moet de aan vraag in haar geheelen omvang onderzoeken en haar met redenen omkleed advies aan Gedeputeerde Staten uitbrengen. Het advies behoeft niet beperkt te blijven tot het blok,'waarvoor de aanvraag werd gedaan; bet kan zich ook over "een grooter of kleiner terrein uit strekken. De Centrale Commissie ontwerpt een voorloo- pig plan van wegen en waterloopen. Bovendien wordt door haar een lijst opgemaakt van allen, die bij het kadaster bekend staan als eigenaar van of rechtverkrij genden op de in het blok gelegen perceelen. De stukken worden daarna door Gedeputeerde Staten ter visie gelegd ter secretarie der betrokken gemeente. Gedeputeerde Staten roepen daarna een vergadering bijeen van de belanghebbenden, dat zijn degenen, die bij het kadaster bekend staan als eigenaren van of rechtverkrijgenden op de perceelen, gelegen in het blok, dat betrekking heeft op het advies. In deze vergadering wordt besloten of tot ruilverkave ling al of niet zal worden overgegaan. Indien tot ruilverkaveling wordt besloten, benoemen Gedeputeerde Staten een plaatselijke commissie, die onder leiding van de centrale commissie met de eigen lijke uitvoering wordt belast; verder wordt door de arrondissements-rechtbank een rechter-commlssarls be noemd, die tot taak krijgt, de rechten van ieder vast te stellen. Daarna wordt door de plaatselijke commissie het plan van ruilverkaveling gemaakt. Is dit gereed, dan blijft nog over de uitvoering er van op het terrein; de wegen worden aangelegd, de ontwateringsslooten gegraven en de nieuwe perceelgrenzen uitgezet De kosten worden door de eigenaren gedragen in even redigheid van de waarde van hun bezit. Uit een en ander blijkt dus wel, dat de geheele onder neming in handen Is gelegd van de belanghebbenden zelve. Het spreekt van zelf. dat de drang tot ruilverkave ling het meest tot uiting komt in de streken waar men de grootste nadeelen van het verspreide en versnipperde bezit gevoelt. Verschillende gemeenten van ons land hebben reeds blijk gegeven van hun medewerking bij de toepassing der ruilverkavelingswet In alle provinciën en ook verreweg de meeste gemeenten zijn echter nog duizenden H.A. grond die voor ruilverkaveling in aan merking komen. Een richtige toepassing der ruilverkavelingswet zal tot gevolg hebben, dat de gronden tot de hoogste pro ductiviteit kunnen worden opgevoerd. Amersfoort A. OVER. AUPING MATRASSEN in alle maten. Kapokmatrassen 3-deelig 49.50 Geschilderde p p. 2-pers. Ledikanten 6.75 Massief eiken Ledikanten 22.50 Coupons Balatum 1.07 Linoleum Krommenie 2 meter breed 2.60 Vraagt bezoek en Uw huis wordt geheel door onze stofleerders ingericht Kanaalweg 142 Den Helder. moet vloeien uit de natuurlijke verhouding tusschen de volkeren. Onbewust denkt men dan aan een v o 1- kenrechtelijke verhouding, aan aanval en ver dediging Maar in werkelijkheid heeft men in de han delspolitiek enkel te maken metoen handel en het handelsverkeer wordt nu eenmaal nooit be vorderd door toepassing van vergeldingsmaatregelen. Andere landen hebben zich onnoemelijk veel kwaad gedaan door niet te letten op het nauwe verband tus- schen in- en uitvoer of, anders gezegd, tusschen koop en betaling." „Wat voor andere landen geldt, geldt in dubbele mate voor Nederland, dat per hoofd der bevolking het hoogste cijfer voor in- en uitvoer heeft, rn n. w. dat meer dan ecnig ander land op internationalen handel is aangewezen." 3. „Maatregelen van actieve handelspolitiek heb ben, indien zij eenmaal zijn toegepast steeds uitbrei ding ten gevolge terwijl geen land. dat het stelsel van onderhandelings- of vechttarieven toepast, uit zichzelf op den eenmaal ingeslagen weg weer terug kan komen Een regeering, die terwille van één of meer bepaal de bedrijfstakken, met het buitenland gaat onder handelen met toepassing van ondei handelings- of vechttarieven, kan dit bescliermingswapen op den duur niet aan andere bedrijfstakken meer weigeren. Gaandeweg komt het land dan in een stelsel van be schermende tarieven terecht, waaruit hel niet meer terug kan. Zelfs in ons land heeft men hiervan het voorbeeld reeds gezien, toen bij de laatste tariefwetherzioning het lage tarief van 5 op sommige goederen zou ko men te vervallen. De rogeering werd toen gedwongen om toe te geven aan den drang der betrokken bedrij ven. om hot 5 %-tarief, waardoor zij ieeds een ze kere bescherming meenden te genieten, niet alleen te behouden, maar het zelfs op te voeren tot het nieuwe tarief van 8 dat bij de wet voor tal van andere artikelen was vastgesteld." 4. Het vierde bezwaar van den hper Plate is dat een stelsel van octieve handelspolitiek Nederland vastschroeft in een zeer ingewikkeld net van tarief- bepalingen, waarin nagenoeg alle overige landen der wereld zichzelf en andere hebben verstrikt. Een stelsel van handelspolitiek, waarbij de landen onder elkaar handelsverdragen afsluiten door we derzijds loven en bieden met douanerechten, betee- kent in de practijk dat b.v. Zwitserland, dat hier aan meedoet, met de vaststelling van zijn eig«»n douanetarieven gebonden is door de handelsverdra gen welke het met Duitschland. Oostenrijk. Italië, Cechoslovakije e.a. heeft afgesloten, welke landen ook op zichzelf weer hun tarieven in een bepanhle verhouding hebben gebracht tot die van de landen waarmede z ij handelsverdragen hebben afgesloten., Geen dezer landen kan daarom zijn tarieven wijzigen, zonder het kunstig gevlochten tarievennet, dat ha* zelf mede fabriceerde, stuk te maken. Verlagen kan het niet zonder zijn eigen wapens weg te gooien; ver- hoogen kan het niet, omdat het óf contractueel ge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 1