SchagerCourant
Polder Het Koegras.
KANTONGERECHT
SCHAGEN.
Derde Blad.
HEEREN-BAAI)
Zaterdag 22 Februari 1930
73ste Jaargang. No. 8617
Zitting van Donderdag 20 Februari.
GEEN NIEUWE LICHTPUNTEN.
Den 30sten Mei van het vorige jaar heeft op den Zul-
dermolenvaartsweg te Anna Paulowna een botsing plaats
gehad tusschen de auto van den 22-jarigen vischven-
ter J. de Smit van Ewijcksluis en die var. den heer Ree
kers, loodgieter te Noordwijk. Deze zaak is reeds eer
der voor geweest, dus mag bekend worden veronder
steld, dat de heer R. bij die gelegenheid veroordeeld 13
geworden en tevens tot het vergoeden van de schade
ad f 50.— op welk bedrag De Smit zijn civiele vordering
van f 150 had teruggebracht
Dat deze zaak thans weer voorkomt, is gelegen in
het feit, dat verzet is aangeteekend, ofschoon verdachte
ditmaal aanwezig, daar niets van bekend was. Blijkbaar
zit hier de verzekeringsmaatschappij achter en zooals
later bleek, had er ook een advocaat moeten verschij
nen, die echter het zaakje In den steek liet, of misschien
het kantongerecht niet heeft kunnen vinden.
Na hernieuwde behandeling komen eohter geen nieu
we gezichtspunten naar voren en vraagt dan ook do
ambtenaar bekrachtiging van het eens gewezen vonnis,
iets, waar de kantonrechter volkomen mee kan mee
gaan.
Een van de getuigen, de machinist Boontjes, is de vo
rige maal tot de ontdekking gekomen, dat hij er met 't ge
tuigengeld van f 2.50 niet uit kan komen, maar de kan
tonrechter wil van die „salaris-verhooging niets weten,
dus... een riks of niks.
EEN OUDE KLANT.
Vervolgens voortzetting van de bekende zaak tegen
den aannemer bij de Zuiderzeewerken, den heer KL,
terzake overtreding van de Arbeidswet Als diens ge
machtigde treedt op mr. J. A. E. Buiskool te Schagen.
Zonder deze zaak op den rol kunnen wij ons langer
een zitting van het kantongerecht te Schagen niet In
denken.
Zooals bekend is zij de vorige maal geschorst naar aan
leiding van het gehouden pleidooi door mr. Buiskool en
om het O. M. de gelegenheid te geven nog eens een
nader onderzoek in te stellen.
Dit nadere onderzoek is inmiddels ingesteld, waarvan
het resultaat is, dat de ambtenaar nu een dokumeni
heeft weten te bemachtigen, waarin door den betref-
fenden Directeur-Generaal de Arbeidsinspectie gemach
tigd wordt overwerk te verleenen onder bepaalde voor
waarden, de z.g. toerbeurten, waarbij arbeiders van verre
in de gelegenheid moeten worden gesteld om op gezette
tijden naar huis een familie te gaan.
Van Eekelen, een arbeider uit Halsteren, toentertijd
In dienst bij de firma Kl„ is op verzoek nog eens over
gekomen om te verklaren, dat hij In dien tijd nooit naar
huis was geweest, en dat hem dit ook nooit was aan
gezegd.
Deze formaliteit het vrijwel overbodige verhoor van
deze getuige komt het Rijk op klein f 20.getuige-
geld te staan. Wel een beetje zonde, maar do ambtenaar
kan nu met een gerust geweten zeggen, dat het wettig
en overtuigend bewijs ln deze zaak thans volkomen ge
leverd is en hij daarom tegen verdachte 2 keer f 100
boete of 2 keer 50 dagen hechtenis eischt.
De verdediger, Mr. Buiskool is zoo menschlievend, het
geduld van den kantonrechter niet langer op den proef
te stellen, maar hij wil toch nog even opmerken, dat de
bewuste voorwaarden in het ter tafel gebraohte doku-
ment niet van den directeur-generaal zelf zijn Het is
slechts een afschrift zonder de bandteekening van den
directeur-generaal. Voorts blijft spr. bij zijn eens gehou
den pleiodool en vindt hij ook nu geen termen aanwezig,
waarop veifcordeeling van verdachte kan volgen.
De kantonrechter zal in deze zaak over 14 dagen
schriftelijk vonnis wijzen.
ERNSTIGE AANRIJDING OP DEN ZUIDER-
BUURTSWEG.
Een gemeenteveldwachter op een motor
door een achteruit rijdende auto het scheen
been stuk^ereden.
Het gebeurde op den Oude Niedorperweg, zooals de
dagvaarding luidde, doch dit blijkt te moeten zijn Zui-
derbuurtsweg, dat de gemeenteveldwachter en onbezol
digd rijksveldwachter, P. de Groot te Spanbroek, die op
zijn niotor bij de brug Groot Mallegat kwam aangere
den, door de achteruitrijdende bestelauto van bakker
F. van Oude Niedorp zoo noodlottig werd aangereden,
dat De Groot omviel en een ernstige breuk aan het
scheenbeen opliep. Het heeft 7% maand geduurd alvo
rens het been genezen was en voor doktersonkosten
wenscht De Groot tegen F., die heden als verdachte te
recht staat, een civiele vordering in te stellen van
f 287.50.
De Groot geeft de volgende lezing van het gebeurde.
Op een afstand van 186 meter (precies uitgemeten) had
hij verdachte in zijn bestelauto 2ien aankomen en een
dam zien indraaien. De Groot, die bij een paar men-
schen had staan praten om te vragen of hij door mooht
rijden (de weg was n.1. door de waterleiding opgebro
ken) was weer opgestapt en tot op zeer korten afstand
had hij steeds gemeend, dat de auto stilstond; wel hoor
de hij de motor draaien, totdat ook die zooals hij meen
de plotseling stilstond. De gedachte, dat de auto achter
uit zou komen, was dus verre van hem..En toch gebeur
de dit plotseling met een „lap gas", zioals hij het uit
drukte, maar toen was het reeds te lact en kreeg hij de
auto tegen zich aan, met het hierbovdhgenoemde gevolg
Verdachte had wel signaal gegeven, in tegenstelling
met wat De Groot beweerde, dat dit niet het geval was
Voor verdachte treedt verder a s gemachtigde op Mr.
J. A. E. Buiskool van Schagen. die opmerkt, dat ver
dacht. bezig was achteruit te joden, maar dat de wie
len ruet te best pakten.
Drie getuigen a décharge worden gehoord. Eerstens
KL Zweet, die op de boerderij woonde, waar het onge
val bij den dam plaats had. Getuige heeft gezien, dat
bakker F. bezig was te draaien, omdat hij verder den
weg niet mocht berijden. Zw. heeft hem hooren toeteren
en hem bezig gezien om achteruit te rijden, maar eerst
lukte dit niet te best, blijkbaar door het paardenpadje,
waar de auto tegen rp stuitte.
De vrouw van Zweet verklaart hetzelfde en tenslotte
nog de verklaring v; n de wed. P. Dekker, die bij bakker
F. in de auto zat» en eveneens getuigt, dat verdachte
wel degelijk signaal gegeven heeft, en ook dat de auto
er moeite mee had om den weerstand achter te over
winnen, wat ze wel niet zoo precies zei, maar toch
zoo bedoelde.
De Groot houdt vol, dat de auto totaal stilstond en
ook do ambtenaar komt via het feit, dat de weg niet
wettelijk (door borden van den Rijkswaterstaat) was
afgesloten tot het wettig en overtuigend bewijs ln deze
zaak. Zelfs meent hij dat dc-getuigen a décharge hier
toe een handje hebben meegeholpen. Volgens spr. Is de
verdachte hoogst roekeloos te werk gegaan en eischt
hij daarom f 80 boete of 80 dagen hechtenis, waarbij
hij aanvankelijk sterk had overwogen om ook het rij
bewijs maar in te trekken.
Mr. Bulskool kan het optimisme van den ambtenaar
aangaande de wettige en overtuigende bewijslevering
niet deelen. Het staat voor hem vast, dat verdachte
niet van den openbaren weg afgeweest is, en het blijkt
ook wel uit een nadere toelichting van Zweet, dat de
grond vóór het damhek wel degelijk tot den openbaren
weg behoort.
Mr. Buiskool moet, gezien dit, dan ook tot vrijspraak
concludeeren en mocht niettemin de kantonrechter ver
dachte toch schuldig bevinden, dan acht spr. de f 80
boete veel te hoog.
Over 14 dagen schriftelijk uitspraak.
MELANGE OF MARGARINE.
Een zaak tegen den heer B. over het leveren van
melange of margarine aan den winkelier Borst te Anna
Paulowna, wordt aangehouden, juist omdat blijkbaar de
clausule in de dagvaarding over melange of margarine
niet heelemaal juist gesteld was. De volgende maal
zullen we echter van dr. Mol van den Rijkskeurings
dienst voor Waren te Alkmaar het rechte ervan wel
aan de weet komen.
EEN DUUR KANNETJE JANDOEDEL.
Volgt voortzetting van de zaak tegen den heer B.,
drankslijter te Barsingerhorn, terzake van het afleve-,
ren en het in voorraad hebben van sterken drank.
Het is bekend, dat B. door den rijksveldwachter
Marskamp was aangehouden, die ontdekte, dat B. be
halve drank, gedekt door een geleidebiljet, ook nog wel
eens een kannetje jandoedel zoo maar eventjes aflever
de. Dit laatste wordt door verdachte, wiens gezicht,
vergeleken bij de vorige maal, toen het nog een en al
lach was, al heel wat ernstiger begon te staan, geens
zins ontkend, maar in hoofdzaak verkocht hij toch bij
10 Liter tegelijk en was het voornamelijk wijn.
Toen hij dan ook Marsman op den bewusten dag op
zich af had zien komen, wist hij van den prins geen
kwaad.
Kantonrechter: Maar nu weet je het dan wel.
De ambtenaar van het O. M. prijst den ijver van den
rijksveldwachter, die hem dit slachtoffer in de armen
geworpen heeft, en uit zijn vreugde door maar eventjes
2 keer f 40 boete of 2 keer 40 dagen hechtenis te eischen
met verbeurdverklaring van de in beslag genomen drank
Verdachte vindt het een „reuze" duur kannetje drank
hij moet dit oek nog gevonden hebben, toen de kan
tonrechter er 2 keer f 30' of 2 keer 30 dagea van maakte
en eveneens de bepaling dat het Rijk eigenaar wordt
van de ln beslag genomen drank.
BUREAUCRATIE.
Verdachte Jb. Zw., veehouder te Zijpe is den 17 Oc-
tober van het vorige jaar, ofschoon schuldig verklaard,
zonder straf gebleven terzake van het thuishouden van
een 13-jarig meisje van school, waartoe huiselijke om
standigheden hem genoopt hadden. Niettemin had hij
opnieuw een dagvaarding gekregen, omdat hij nadien,
hetgeen begrijpelijk was en bovendien de inspecteur
van het L. O. en het H. d. S. er mee op de hoogte ge
bracht waren, zijn kind nog steeds thuishield.
Nu meende de ambtenaar dat voor de goede naleving
van de wet, dit niet langer kon worden toegestaan en
hij deswege tegen verdachte f 5 boete of 5 dagen hech
tenis eischte maar de kantonrechter bleef bij zijn eens
genomen besluit onder toepassing van art. 389 W. v. S.
en opnieuw ging verdachte zonder straf huis-toe.
DE KWAJE KOND.
Een paar kleine getuigen, resp. 3 en 4 turven hoog
verschijnen thans voor de groene tafel. De kleinste Le-
onardus Hof ls door den hond van Sp. gebeten, waar
voor deze laatste terecht moet staan, maar hij is maar
niet verschenen. De andere dreumes. Petrus Mooij heeft
het gezien dat de kwaje hond den jongen Hof in zijn
kuiten te pakken had, die door dr. Hesteren voor een
tiento weer zijn opgelapt, en voor welk bedrag vader
Hof een civiele vordering instelt, welke hij onmiddel
lijk krijgt toegewezen.
Bovendien wordt Sp. nog veroordeeld tot f 6 boete
of 6 dagen hechtenis. De eisch was f 7 of 7 dagen.
Inmiddels heeft de eigenlijke dader al zal het wel
niet met zijn volle Instemming geschied zijn het tij
delijke met het eeuwige verwisseld.
EEN GEVAARLIJKE OVERWEG.
H. C. vrachtrijder te Anna Paulowna had den 7den
December van het vorige jaar de spooroverweg-boom
bij kilometerpaal 897, die juist werd neergelaten, met
zijn vrachtauto aangereden. Een der boomen was to
taal versplinterd, en doordai de andere werd opgehaald,
kon C. verder passeeren, zibodat hij voor een botsing
met den aankomenden trein gevrijwaard bleef.
Oome Jan Muntjewerf die ter plaatse in dienst van
weg en werken is en tevens de boomen bedient, heeft
later het een en ander geconstateerd. De boomen
worden namelijk van op een afstand neergelaten.
C. brengt nog in het midden, dat het niet voor den
eersten keer is, dat op dezen overweg een ongeluk ge
beurt. Er wordt dan ook sterk overwogen hier op andere
wijze de aandacht te trekken.
Mede door de omstandigheid, dat het dien avond bar
slecht weer was, wordt verdachte veroordeeld tot f 7
boete of 7 dagen hechtenis.
De eisch was f 12 of 12 dagen.
EERST VERLOF HEBBEN VAN BURGEMEESTER
CORNEUSSEN.
In de lokaliteit van de Wed. C. H. te Schagen was
op den 8sten December van het vorige Jaar gedanst,
wat op zich zelf natuurlijk geen strafbaar feit is, maar
daarvoor is noodig dat men een schriftelijke vergunning
heeft van burgemeester Cornelissen en dat kon blijk
baar niet getoond worden, toen veldwachter Flapper op
den bewusten Zondag een inval kwam doen, en consta
teerde, dat er tegen betaling ook wel andere menschen
werden toegelaten dan alleen zij, die tot de club be
hoorden.
De amateur-muzikant Jan Gerrlt Vol ten en een der
danslustlge jongelingen, Petrus Meereboer hier vroeg
de kantonrechter belangstellend, of er heelemaal geen
meisjes bij waren bevestigden het een en ander,
waarop veroordeeling van f 12 boete of 12 dagen hech
tenis volgde.
De eisch was f 20 oT 20 dagen.
NOG EEN PAAR SLACHTOFFERS VAN DE TJKWET.
Vervolgens nog een paar slachtoffers van de IJkwet,
Pleter G. en Joh. Anth. N., beiden winkelier te Anna
Paulowna. De eerste kreeg 5 keer f 1.50 of 5 keer 1 dag
en de tweede f 1.50 of 1 dag, met verbeurdverklaring
van de Inbeslag genomen maten.
AAN ALLE ZIJDEN O OGEN HEBBEN.
De automobilist moest eigenlijk aan alle kanten oogen
hebben, dan zouden er heel wat minder ongelukken ge
beuren, al meent de kantonrechter mr. Bastert, dat 7/8
deel wordt veroorzaakt door te snel rijden.
De 29-jarige winkelier Gerrit B. te Anna Paulowna
had n.1. in zijn auto gezeten, naar alle kanten uitgezien,
toen hij signaal hoorde, behalve achteruit, en daar dreig
de juist het gevaar.
Daar naderde de 25-jarige Rijkswaterstaat-opeiöhter
De Vries op zijn motor, die trachtte te passeeren, maar
op het oogenblik, dat hij naast de auto van Borst was,
week deze uit naar links, zoodat h|j tegen den grond
kwam te vallen.
De ambtenaar vond, dat dit ongeluk beet door Borst
voorkomen had kunnen worden, als hij maar beter op
gelet had, en eischte deswege tegen hem f 25 boete of
25 dagen hechtenis met toewijzing van de civiele vorde
ring ad f 50, voor de schade door De Vries aan zijn mo
tor geleden.
Dc uitspraak was f 10 of 10 dagen met f 40 schadever
goeding.
Zoo ook met De Gr., vrachtrijder te Zijdewind, als
diens gezichtsveld ook wat ruimer geweest was. dan zou
hij gezien hebben, dat het achterlicht van zijn vracht
auto tijdens bet rijden niet brandde en als de wagen
stilstond dan wel.
De gedragingen van sommige auto-onderdeelen zijn
Inderdaad zonderling, maar voor den kantonrechter niet
zóó zonderling, of hij weet er nog altijd wel voor 's
Rijks schatkist f 4 boete uit te kloppen, ten nadeele van
De Gr/s portemonnaie, natuurlijk.
GEVAARLIJKE PRAKTIJKEN.
Jb. M., een nog jonge landbouwer uit de Zijpe, had
zonder licht gereden, waarvoor hij was aangehouden,
maar bij die gelegenheid een verkeerden naam opgege
ven. Dit nu ls wel heel gevaarlijk en de kantonrechter
geeft hem in overweging dit nooit weer te doen. Het
gelukt op deze manier toch niet om aan een strafvervol
ging te ontkomen, want de speurzin der politie ls in
zoo'n geval geweldig groot
Het vonnis luidt f 4 en f 12 boete of 4 en 12 dagen
hechtenis.
De eisch was f 5 en f 25 of 5 en 25 dagen.
Op gelijke wijze werd vervolgens de 27-jarige Joh.
Wilk Sbr., eveneens uit de Zijpe aan zijn verstand ge
bracht, dat hij zich ln den vervolge wat beter zijn eigen
naam moet herinneren.
HET BESTE PAARD STRUIKELT WEL EENS.
Mej. Antje KL, hulsvrouw van P. Mol is wachteres bij
de Nederlandsche Spoorwegen en gestatlonneerd op
wachtpost No. 17 bij Schagen.
Haar wordt ten laste gelegd, dat zij de boomen ver
geten heeft te sluiten, toen de trein No. 942 uit Den
Helder, die te kwart over 4 te Schagen is, naderde.
Verdachte bekent, de wekker liep achter, wat den
ambtenaar deed vragen of ze dan 's middags sliep, om
dat hier van wekker gesproken werd, blijkbaar niet be
grijpende dat in de woning van „den gewonen burger
man" niet in elk vertrek een 1ste klas uurwerk hangt.
HU sprak van afgrijselijke rampen, die uit deze na
latigheid kunnen voortvloeien, en waar hij meent, dat
voor deze gevallen geen excuus bestaat, eischt hij tegen
verdachte f 50 boete of 50 dagen hechtenis.
De ploegbaas Gootjes komt op voor de activiteit, die
verdachte steeds ln haar werk betoont en beveelt haar
bij den kantonrechter aan voor een meer clemente straf
Ook de Ned. Spoorwegen heeft als disciplinaire straf,
maar een halven dag loon ingehouden, zoodat ook die
wel van de plichtsbetrachting van verdachte overtuigd
zijn.
Na het een en ander te hebben gehoord meent de kan
tonrechter Inderdaad, dat hier wel termen aanwezig zijn
om de straf wat lichter te maken en veroordeelt verdach
te derhalve tot f 15 boete of 15 dagen hechtenis.
Nogal onder den Indruk verlaat de laatste daarop de
zaal.
Een reeks van niet verschenen verdachten worden
daarop bij verstek veroordeeld.
Vergadering van Dijksrraaf en Heemraden en
Hoof<üin?elanden van den Polder Het Koeerras. in
Hotel Béllevue te Den Helder, op Donderdag 20 Fe
bruari 1030.
Aamvezig zijn de heeren Jb. Verfaille, Dijkgraaf-
Voorzitter. C. Dito, D. Sleutel en P. Zeeman, Heem
raden, J. Blankman, C. Hoogschagen, A. Grin, P. de
Beurs, P. Visser, C. Tromp Sr., D. Vries, P. Sluis,
G. W. .Timmink en Jhr. Laman Trip. Hoofdingelan
den; C. Tavlor, secretaris, H. G. Th. Mann, opzichter.
Ter nagedachtenis.
Alvorens over te gaan tot het lezen van de notulen,
wil ik van deze plaats een enkel woord wijden aan
de nagedachtenis van onzen heemraad, den heer P.
Glas.
Gekozen 25 Februari 1005, tot hoofdingeland en 20
Mei 1912 tot heemraad, heeft de heer Glas zich ge
durende die bijna 25 jaar doen kennen als een ijverig
bestuurslid, welke trouw onze vergaderingen bij
woonde, daarbij ons van zijne adviezen diende en die
de hem opgelegde taak met ijver vervulde. We zijn
•hem daarvoor zeer erkentelijk en hopen dat zijn na
gedachtenis bij U in dankbare herinnering zal mogen
voortleven.
Spreker heet dan in het bijzonder welkom den
secretaris, die thans voor de eerste maal in de open
bare vergadering aanwezig is. Wel is diens benoe
ming nog niet definitief, maar door ijver en toewij
ding geeft hij reeds blijk van waardeering voor de
keuze die de vergadering heeft gedaan. Tenslotte wor
den ook in het hijzondpr welkom gcheeten de nieuw
benoemde hoofdingelanden, de heeren De Beurs en
Visser en spr. hoopt dat de besprekingen gedurende
den tijd, die hem nog rest, vruchtdragend en tot bloei
en heil van den polder mo£en zijn.
De notulen van den oud-secretaris, den heer Do
Jongh, worden gelezen en onveranderd vastgesteld.
De Voorzitter deelt naar aanleiding van de notu
len mede, dat 2 Augustus 1029 van den hoofdingenieur
van den Bijkswatcrstaat bericht inkwam dat van
rijkswege een vergoeding van f968 is toegezegd voor
het gebruik van de polderwegen, tijdens het herstel
len van den rijksweg. De Voorzitter zegt, dat al is dit
dan geen bijdrage in de onderhoudskosten, maar in
kosten van vernieuwing, spr. toch hoopt dat Ged. Sta
ten in deze richting mogen voortgaan en er reke
ning mee zal worden gehouden dat er nog andere on
derhoudsplichtigen van wegen zijn dan rijk en provin
cie.
Vastgesteld wordt een suppletoire begrooting 1929,
tot een bedrag van f5092.57.
De begrooting voor 1930.
Aan de orde wordt gesteld de begrooting voor 1930.
Allereerst volgt de artikelsgewijzc behandeling van
de uitgaafposten.
Bij den post schrijfloonen f100.—vraagt dc heer
Tromp, waaraan dit bedrag wordt besteed.
De Voorzitter licht toe, dat het een ramingspost
is, in 1928 is er f58 voor besteed, het is bestemd voor
eventueele hulp voor den secretaris.
De heer Tromp dacht dat het behoorde bij het werk
van den secretaris-penningmeester.
De Voorzitter antwoordt, dat het dus een wijziging
van den altijd bestaanden toestand zou beteekenen.
Wanneer er extra werkzaamheden zijn, zooals bijv. bij
het opmaken van het kohier, is hulp noodig. En op
alle begrootingen is de post voorgekomen.
De heer Tromp zegt er vorig jaar niet over gespro
ken te hebben, omdat hij dacht dat het verband hield
met den ouderdom van den toenmaligen secretaris.
De Voorzitter zegt dat dit niet het geval is.
De heer Vries oordeelt den toestand dan toch niet
zooals hij behoort te wezen. Het werk behoort tot
dat van den secretaris en het zal dus beter zijn diens
salaris te verhoogen.
De Voorzitter zegt dat bij de volgende begrooting
op dezen post teruggekomen zal worden.
*De Voorzitter licht toe dat de post kosten van uit
baggeren en verdiepen van vaarten is verlaagd van
f1500 tot f500. in verband met don gewijzigden toe
stand in den polder. Het bestuur weet nog niet waar
hot aan toe is. Eerst wanneer een overzicht over de
verschillende bemalingen is te krijgen, zal zijn uit
te maken hoe we er ten opzichte van het uitbagge
ren voor staan. En ook met het oog op de hooge
kosten voor dc wegen is de post verlaagd.
ECHTE FR1ESCHE
20-50ct.perons
-'Vs<
Het bestuur stelt tevens voor om de vergoeding voor
het uitdiepen van slooten te \>erhoogen, voor de weg
sloot* n tot 10 cent, voor de bermslooten tot 25 cent en
in verband met dit voorstel is de post op f 400.uit
getrokken.
De heer Laman Trip merkt op dat als er minder
wordt gebaggerd en uitgediept, de baggermolen cn het
personeel minder dienst zullen doen.
De Voorzitter merkt op, dat het vaste personeel
voor dat werk wordt gebruikt en de baggermolen
evengoed'geen vol jaar in gebruik is. Voor het uit
baggeren loopt hot seizoen van October tot Maart.
De heer I^aman Trip informeert of de landeigena
ren geen klachten hebben over uit te diepen slooten.
De Voorzitter zegt, van op 't oogenblik niet. Spr.
wijst op de spoedbemalingen die worden gesticht,
maar tot dusverre zijn op eerste aanzegging de dam
men verwijderd. Het bestuur wil, als een dam uitge
baggerd moet worden en de betrokken ingeland is
niet in staat om daar spoedig voor te zorgen, een
regeling treffen, waarbij de polder tegen vergoeding
zorgt voor het verwijderen van den dam.
Do heer Laman Trip vraagt, of alle slooten een
beurt hebben gehad.
De Voorzitter zegt, dat bij vroeger vergeleken de
slooten in een goeden toestand verkeeren, maar on
derhoud blijft een gebiedende eisch. Thans zijn do
weglooten aan de beurt.
De posten worden goedgekeurd. Eveneens wordt
goedgekeurd de post onderhoud bruggen, duikers, en
hekken, die van f800 vorig jaar, thans op f600 was
geraamd
De Voorzitter licht hierbij toe, dat hot vorig jaar
het brugdek van de brug over de CallantsoogervHart
geheel en de dekken van de bruggen ovei aen Mid-
donvüet en de Doggersvaart gedeeltelijk zijn ver
nieuwd. De hoofden zijn bovendien van beton, be
halve die onder de brug over de Doggersvaart, die
dit jaar aan de beurt is. Hiervoor en voor het even
tueel aanschaffen van een betonnen duiker en van
het vernieuwen van enkele hekwerken is f600 uil
getrokken. Goedgevonden.
De hoofdschotel. Het onderhond van
de wegen. Ook verbrccding van de wegen
De posten betrekking hebbende op het wegenon-
derhoud, zijn als volgt uitgetrokken.
Ie. Onderhoud der wegen, vorig jaar uitgetrokken
op f 1000, thans geraamd op f2000.
2e. Aankoop grinten basalt, vorig jaar f3600, nu
f4500.
3e. Het lossen en vervoer van grint en basalt, vorig
jaar geraamd op f1400, nu f800, Aankoop teer vorig
jaar f 5600, nu f 5100.
Do Voorzitter wijst er op, dat het eerste bedrag
met f 1000 is verhoogd voor het meerdere uit te be
talen loon aan los personeel en de f4500 voor aankoop
grint en basalt voortspruit uit de wenschelijkheid om
de wegen niet alleen te verbeteren, maar ook te ver
broeden.
De heer Laman Trip wijst er op, dat toen begon
nen is met het teren der wegen, zeer nadrukkelijk
is gezegd, vooral door den Voorzitte-* dat het zou
meebrengen een bezuiniging in het onderhoud. In
deze begrooting echter komt dat nog niet tot uiting,
waar voor aankoop grint nog f900 rnter dan vorig
jaar wordt uitgetrokken. Ook de post lossen en ver
voeren van grint maakt dat niet goed. Het lijkt spr.
niet juist om voor begrinting zooveel geld uit te ge
ven. Iets nieuws is het verbreeden van de wegen en
spr. wijst er op, dat allereerst door de vergadering
een beslissing genomen dient te worden of al of niet
tot verhreeding van de wegen zal worden overgegaan.
Dit is niet een qunestie waarmee een paar duizend
gulden gemoeid zijn, maar heel wat meer. Spr. wijst
dus op de consequontio die vast zit aan de goedkeu
ring van de geraamde posten en oordeelt dat de we
gen in den polder voor de Ingelanden voldoende zijn,
voor het doorgaand verkeer behoeft do polder niet
te zorgen. Als de meerderheid van de vergadering
zich dus uitspreekt voor de verbreeding der wegen,
dan kan spr. met deze posten accoord gaan. anders
niet en spr. vraagt dan tevens hoeveel zullen de we
gen verbreed worden'.
De Voorzitter deelt mede, dat het bestuur verbree
ding der wegen noodzakelijk acht, met hr-t oog op
het toenemend verkeer. Het is wcnschelljk dat het
verkeer afgeleid wordt van het mid-len van de we
gen en dat zal zijn te bereiken door het doen ver
dwijnen van de paardenpaden en het vlakkef ma
ken van de wegen en verbreeding. De slijtage van
den weg zal daardoor minder worden, de weg raakt
meer volmaakt. Dat de teerwegen minder aan onder
houd kosten dan grintwegen is voldoende hekend en
spr. zegt, dat dit weer bevestigd wordt door het feit,
dat de zuidkant van de Callantsoogervaart, een weg
die weinig bereden wordt, aan g*int p. K.M net zoo
veel kost als de weg langs de Doggersvaart, die ge
teerd is, maar meer bereden wordt. Het bestuur
schroomt niet om met de voorstellen tot verhoogde
posten te komen en oordeelt dat de hoofdwegen een
breedte dienen te hebben van 4 meter, voor wegen
die minder worden bereden kan met een mindere
breedte, bijv. 3^ meter, worden volstaan, al naar
mate de ligging der bermen is. Thans zijn de grint
wegen 2H meter en heeft men steeds denzelfden rij-
slag. Spr. wijst er verder op, dat ais w«> de wegen be
handelen, zooals ze waren, we gevoegelijk met een
minder kostenbedrag toe kunnen, maar willen we ze
naar de eischen van den tijd hebben, dan zullen we
ons ecnige offers moeten getroosten. Maar daar staat
dan ook tegenover dat we iets krijgen, wat een ander
niet heeft. Overal heeft men met de moeilijkheden
van het wegenonderhoud te kampen en steeds weer
haalt men daarbij aan de wegen in onzen polder.
Niet alleen bij de waterschappen, maar ook bij de ge
meentebesturen bestaat belangstelling voor wat wij
in dat opzicht doen en spr deelt mede, hoe bijv.
niet lang geleden het gemeentebestuur van Oude
Niedorp een kijkje kwam nemen. Wij dienen nu tot
een goed geheel te komen en het bestuur acht het
dan gewonscht een wegverharding van 4 meter te
krijgen
De heer Grin kan wel eenigszins meegaan met de
opmerking van den heer Laman Trip, waar deze in
herinnering brengt een soort toezecging dat het leren
der wegen een bezuiniging op de onderhoudskosten
zou beteekenen. Maar spr. wijst op den tegemvoordi-
gen toestand in don polder en zegt, dat hij den Anna
Paulownapolder is doorgereden, waar de wegen in
desolaten toestand verkeeren. Als wij ook de smalle
wegen honden, zullen eerst de kanten gaan en later
hot verdere gedeelte en dan zullen ze haast onher
stelbaar zijn en zal het blijken dat de zuinigheid de
wijsheid bedriegt.
Spr. merkt op, dat ook daar, in Anna Paulowna
polder, ettelijke duizenden besteed zullen moeten
worden en men dan nog betrekkelijk weinig zal heb
ben. Spr juicht dan ook het verbreeden van de we
gen toe. Wel willen we allemaal bezuinigen, maar in
dit opzicht wel niet.
De heer Visser zegt, dat dan ook de grinthokken
naar achter verplaatst dienen te worden.
De Voorzitter deelt mede, dat het de bedoeling van
het bestuur is om het zoo te maken dat de grinthok
ken niet meer noodig zullen zijn, maar als het ma
teriaal noodig is, het dan onmiddellijk op te bren
gen. Maar het is nog moeilijk te zeggen, hoe de zaak