SchagerCourant HAAR SPROOKJESPRINS Radioprogramma Derde Blad. De crisis van den overvloed. Mijn ouwe sclkoen. Wat bekende auteurs verdienden. Binnenlandsch Nieuws. De Radio-zendtijd. Donderdag I Mei 1930 73ste Jaargang. No. 8655 n. In zijn groote rede op het Paaach congres dor S D. A-P. behandelde de heer Albarda na' den politieken toestand de economische omstandigheden, zooals die bezig zijn zlcih te ontwikkelen. Vroolijk ziet het er niet uit Blijkbaar staan we ,'aan het begin van een indu- strieele crisis, terwijl die op het gebied van land- en tuinbouw reeds eenige jaren voortwoekert, eigenlijk al van 1920 af. Twee verschijnselen trekken daarbij de aandacht: de productie steeg: het verbruik verminderde. Van dit laatste is de verarming ten gevolge van den wereldoorlog de oorzaak. De statistiek leert dat het meelverbruik In Engeland en Duitschland met 10 daalde en in Amerika zelfs met 10 a 15 Van 1924 op 1928 steeg de wereld-tarwe-oogst met 6 In 1927 bleef 6 millioen ton onverkocht in 1928 -ïelfs 10 millioen ton in hetzelfde jaar dus, dat In China duizenden onzer medemenschen omkwamen van den honger. Al die „overvloed" komt den gebruikers niet of maar heel weinig ten goede* omdat de instorting der we- reldprijzen niet heeft geleid tot een overeenkomstige daling der kleinhandelprijzen. Voor ons land, doch ook elders, wreekt zich nu de ongebreidelde jacht naar grond. Directe hulp weet nie mand te bieden .Protectie kan die niet brengen en ge lukkig is het, dat Colyn er door zijn Volkenbondswerk een verklaard tegenstander van geworden Is. Een betere pachtwet kan verlichting geven, doch dan zal ze radicaler moeten zijn, dan het aanhangige ont werp. Hoe onbeteekenend dit is, toch verzetten zich de grondeigenaars. i Er kan echter wel wat meer gebeuren. De rijksinkomsten gaan steeds in stijgende lijn. De belastingheffing van hen, die door de crisis worden geteisterd, kan herzien worden. De Staat kan credieten verschaffen, zooals hij dat deed aan stoomvaartmaat schappijen en zooals hij banken hielp, die door rlecht beheer in moeilijkheden waren geraakt, iDit alles beteekent echter niet meer dan verlichting, verzachting van den nood. Uitkomst voor goed kan selchts geven de socialisatie van den bodem, de grond aan de gemeenschap. Tot den strijd daarvoor riep de heer Albarda de land bouwende bevolking op, haar daarbij den "ollen steun der S.D-AJ?. toezeggende. Honderd jaar geleden vreesde men voor overbevol king: de aarde zou niet in staat zijn, meende men toen, de steeds aangroeiende bevolking te voeden. Die vrees Is niet bewaarheid. Omstreeks 1800 telde Europa 180 millioen inwoners en de heele aarde 680 millioen. Thans zijn de cijfers 450 millioen en 1900 millioen en «11e productie-mogelijkheden zijn nog in de verste verte niet uitgeput Ook niet in ons eigen land. Dui zenden H.A. worden nog niet of slecht bewerkt Neen, de aarde is niet de schuldige: de fout zit bij het productie-stelsel. i Het doel, waarnaar gejaagd wordt, is: rijkdom, aanzien, ma-cht Er is een andere doelstelling noodig en wel deze: vrede, welvaart vrijheid, beschaving. en in vurig slotwoord wekte de heer Albarda de be woners van stad en land op, om daarvoor te strijden. Ongetwijfeld zullen er onder onze lezers zijn, die ^ecn vertrouwen hebben in het door den s. d. spreker aan geprezen middel, de socialisatie van den bodem, de landnationalisatie of hoe men het noemen wil. FEUILLETON door C. N. WILL-IAMSON. Een der meest Interessante romans uit de bekende Society-ReeksUitgave Van Holkema en Warendorf, Amster dam. HOOFDSTUK I. Niemand zou kunnen gelooven in Terry Desmond en haar geschiedenis, als hij niet het een ander wist van haar kindsheid en haar opvoeding. Haar kinder jaren en de dingen, welke haar niet waren onderwezen in de kloosterschool, zouden haar hebben doen be grijpen door Sheridan. Maar als hij alles van den beginne aan begrepen had of ten minste ten naastebij, dan zou de geschiedenis een ander verloop hebben gehad. In de herinnering der meeste kinderen komen mijl palen voor met vage of leege stukken ertusschen. Teresa Desmond bereikte haar eerste, nimmer te ver geten grenspaal in Juni, even voor haar zevenden geboortedag. In Silverwood was een oude, diep liggende rozen tuin. De rozeboomen waren oud en de paden van ge barsten steenen waren omzoomd door mos en onkruid. Als je den tuin wilde bereiken, moest je langs het hellende pad. dat erheen voerde, diep door het gras waden, want om alles netjes te houden, zouden er wel vier of vijf tuinlui noodig zijn geweest; en er was er zelfs niet een. Maar de rozen waren Terry*s beste vrienden. Zij speelde, dat zij 's nachts feeën waren en overdag alleen maar rozen. Haar buitengewone zus ter Julia, die wel een prinses leek (zoo'n prinses als er stonden In het geïllustreerde zondagsblad, dat zij be kijken kon als vader het uithad) zuster Julia had boeken voor haar meegebracht over feeën: Terry had geleerd om die boeken te lezen, zonder dat men het haar onderwezen had. Op dezen dag, den dag van den mijl paal. was Terry in den rozentuin en dacht zij aan Julia of Julia uit New York zou komen voor haar verjaar dag toen een auto in volle vaart de oprijlaan kwam binnenschieten. Zooiets was nog nooit gebeurd in de vijf Jaren (zij schenen „de Tijd" te zijn sinds het bestaan der wereld) dat Terry in Silverwood gewoond had. Veel auto's kwamen op den weg voorbij en Terry*® geest volgde Misschien weten zij andere en In hun oogen betere middelen. Of zijn zij van meening, lat de eenige uit komst is: uitzieken? Daar kan men het natuurlijk op aan laten komen. Bij vroegere crisissen is het niet anders gegaan. „Van zelf" kwam alles weer terecht Men moet echter niet vragen hoe! Inmiddels zijn de opvattingen ec'hter wel ee'nigszins gewijzigd! Gelaten afwachten ligt niet meer zoo in onzen aard. Ellende kweekt niet paeer louter berus ting, doch spoort aan tot strijd, tot verzet Daarbij denken we niet aan gewelddadige middelen, doch aan beter organisatie, grooter samenwerldng, opdat rampen worden voorkomen. Boer en arbeider hebben daarbij belang. In het betoog van den heer Albarda paste het vol komen, dat hij aandrong op dadeffijke en voldoende werklooeenzorg, doch zoo goed als kjder onzer stelt hij werk tegen behoorlijk loon boven werkloozenzorg. Deze laatste is slechts een middel, als de nood er eenmaal ls: beter is bet dien te voorkomen. Wie ziet den uitweg? LIED VANDEN DAG. Als 'k zoo bedenk, jou ouwe schoen. Wat jij mij hebt gedaan, Dan heb ik erg met jou te doen» Dè.n ben 'k met jou begaan. 't Is gauw gezegd en gauw verteld Ik gooi jou op de vuilnisbelt En uit is jouw bestaan.? Maar nu 'k je in mijn banden hou' Nu wordt mijn hart wat week, En och, hoe langer 'k jou beschouw Hoe meer raak ik van streek. Zelfs zonder plaatselijke keus Heb jij een sneetje in je neus En tevens zie je bleek. 'k Dacht toen 'k Jou droeg voor d'eerste keer, Dat jij mij wat bedroog, .Te deed mij toen zoo vrees'lijk ?ieer, Want 'k had een eksteroog. Jij was wel mooi en fijn van kleiïr, Maar jij verpestte mijn humeur, Als 'k anders zei: ik loog. Na korten tijd was hij gewend Te zitten aan mijn voet, En voor de pijn, 't zij nu bekend Heb jij heel zwaar geboet Want zie aan 't einde komt de straf, Jij bent nu oud, ik dank je af, Hoe leed het mij ook doet Maar smijt ik jou in 't vuilnisvat Jou ouwe schoen, wat dan? Dan koop ik nieuwe, ouwe schat; Daar komt ellende van? 'n Nieuwe schoen is geen festijn, Dan doen mijn eksteroogen pijn, 'k Trek jou dus maar weer dn. TROUBADOUR. VRIJDAG 2 MEI 1930. Hilversum (1071 M., van L2.0O—6.00 n.m. 298 M.) A.V.R.O.: 10.00—10.15 Tijdsein en Morgenwijding, 12 00 2.00 Middagmuziek door het A.V.R.O.~Kwlntet 2.05- 2.45 Uitzending voor Scholen. Spreker: Dt. J. J-. Tesch. Onderwerp: .Dieren in den loop der laatste eeuwen uitgestorven"; 2.453.00 Gramofoonmuziek, 3.00—4.00 Maak het zelf! door Céline SchaakeVerkozen; 4.30 5.00 Gramofoonmuziek, 5.005.30 Causeide door Jan Zeegers; 5.306.00 Dinermuziek door Di«>k Groeneveld en zijn Orkest in het café „Moderne", Hoiligeweg, Yra- sterdam; 6.00 Tijdsein, 6.01 Voortzetting Dinermuziek; 6.30 Vaz Dias: Koersen; 6.457.15 Cursuis Spaansch: beginners; 7.157.45 Radiocursus vanwege het Onder hen en In haar verbeelding zat zij erin om het avon tuurlijke tegemoet te vliegen. Maar een auto binnen hun hek een prachtige, blau we wagen met glinsterende vensterruiten wat kon dat beteekenen.? Eerst bleef het kind staan gluren tusscbem de Ineen- gegroeide rozenstruiken door. Toen kwam Het bij haar op, dat zij zoo vlug zij maar kon naar huls moest gaan om het raadsel voor zichzelf op te lossen. Zou vader kwaad zijn? Haar vader en moeder waren de huisbewaarders van Silverwood, maar in Terry*s oogen waren z$ «r meneer en mevrouw. Vaag wist zij, dat er een oude dame be stond, mevrouw Parmelee, die ergens ver weg was in een land, dat Europa heette en dat vader en moeder door haar waren uitgenoodigd om in Silverwood te wo nen. Maar zij kwam nooit niemand kwam er ooit be halve Julia en dus was het hier haar thuis en dat zou het natuurlijk altijd zijn. Vader leek op een lord en hij zei tegen moeder en ook tegen Julia, dat Hij een lord zou geweest zijn in Ierland (waar dat wel zijn zou?) als het niet was om een zonderlinge reden, die Terry niet begrijpen kon. Schijnbaar had het iets te maken met een huwelijk of liever met een huwelijk, dat plaats had moeten vinden, maar dat niet gebeurd was. Maar, al was Terencye Desmond dan ook geen lond ln Ieitland, hij was er toch een in Silverwood. Je moest hena ge hoorzamen, want anders was alles voor ledereen heel onaangenaam; en Terry gehoorzaamde he®n (bijna al- tijd)nog meer ter wille van haar moeder dan om zich zelf. Vader had vandaag een zomerverkoudijeid en bleef binnenshuis. Je moest oppassen om geen leven te ma ken of iets te doen, wat hem niet herviel, want als je dat vergat, dan barstte hij los uit zijn stille, zwijgende stemming ln een felle razernij. Moeder, zoo stil als een muisje en ondearworpen, had Terry naar den rozentuin gestuurd met aen boterham met bruine suiker en zij had haar fluisterend geraden: „Het ls het best om maar niet naar huis te komen dan voor het avondeten." Maar de mooie auto was blijven staan voor den hoogen witten ingang 'van liet huis. Het kind werd erheen getrokken als ijzervijlsel door een magneet „Wel, goddorle! Wie ben jij?" Zoo luifide de wat vreemde begroeting van een eleganten joegen man in het grijs met zilveren knoopen, die op da voorboek in den wagen zat Terry staarde hem aan met verontwaardigde verba zing en hij keek strak naar haar. „Goddorle is geen aardig woord," lichtte zij hem in. .Moeder zegt het." „Het spijt me," merkte de Jongeling op. terwijl hij haar steeds bleef aanstaren. .Maar lk kreeg een schok, toen lk je zag. Je bent het levende miniatuur van mijn jonge meesteres. Zij ziet er niet oud genoeg uit om... Maar je kunt niet weten. Zeg eens, wie is je moeder?" .Haar naam is Mary Desmond," antwoordde Terry. „Wij wonen hier. Dit is ons huis." „Ons Huis?" riep de..man van de auto als een echo wijsfonds voor de Binnenvaart; 7.458.00 Gramofoon muziek, 8.00 Tijdsein, 8.01 Aansluiting van het Concert gebouw te Amsterdam, Guido Gezelle-herdenking; 9.00 9.30 Vierde Lezing van den heer A. Veraart over het onderwerp: „Kunnen menschen ln de wereldruimte rei zen?"; 9.30 Concert door het Omroep-Orkest o.l.v. Nico Treep, 9.5010.20 Kamermuziek door het Brusselsch Strijkkwartet; 10.20 Persberichten van Vaz Dias; 10.30 Voortzetting Concert Omroep-Orkest; Daarna: gramo foonmuziek, 12.00 Sluiting. Huizen (1875 M.) N.C.R.V.: 10.30-11.00 Tijdsein en Korte Ziekend lenst. K.R.O.: 11.3012.00 Godsdienstig halfuurtje; 12.01— 12.15 Politieberichten. 12.15115 Lunchmuziek door het K.R.O.-trlo, 1.153.15 Gramofoonplaten, 3.155.00 "ïe- zelle-herdenking door de Vlaamsch-Hollandsche Ver- eeniging „Guldo Gezelle" te Amsterdam. N.C.R.V.: 5.00 Tijdsein, 5.00—6.30 Concert door het Amst Vocaal Kwartet K.R.O.: 6.307.00 Gramofoonmuziek, 7.00 7.30 Tuinboirwhalfuurtje door J. van Roosmalen. V.P.R.O.: 7.30 Persberichten van het Vrijzinnig Gods dienstig Persbureau; 7.40 Cyclus Kerk en Kerkgaan; 8.15 Concert; 8.50 Cursus; 9.30 Concert; 10.00 Voordracht eigen werk door Mej. Ine van Dillen, Amsterdam; 10.20 Concert. ZATERDAG 3 MEI 1930. Hilversum (1071 M„ van 10.001.00 298 M.) A.V.R.O.: 10.0010.15 Tijdsein en Morgenwijding, 12.00— 2.00 Middagmuziek door AVRO.-Kwintet 2.002.30 Film-praatje door Max Tak, 2.304.00 Aansluiting van het Tuschlnsky-Theater te Amsterdam, 4.004.30 Mode praatje; 4.305.00 Sportpraatje door H. Hollander; 5.00 5.30 Gezondheidshalfuurtje; 5.306.00 Cursus Duitsch: Gevorderden en Conversatie; 6.00 Tijdsein, 6.01800 Vooravond-Concert door het Omroep-Orkest o.l.v. Nico Treep, mm.v. Stella Fontaine; 7.207.40 Internationaal Cabaretsensemble in zakformaat; 7.408.00 Voortzet ting Concert V.A.R-A.: 8.00 VARA-Varia, 8.10 Con cert te geven door het VARA.-Orkest o.l.v. Hugo de Groot pLm. 10.00 Persberichten van Vaz Dias. Daarna: Optreden van Kees Pruis, humorist, begeleid door Willem Clere; pijn. 10.40 „Vergeten foxtrots" (2c se rie). Uit te voeren door het VARA-Orkest; 11.00 Bij de pomp. Het wekelijksch nieuws van Teun de Klepper man; pl.m. 11.15 Gramofoonplaten. Hulzen (1875 >4.) K.R.O.: 8.15—9.30 Platenconcert 11.30—12.00 Godsdien stig halfuurtje, 12.0012.15 Tijdsein en Politieberichten, 12.151.15 Lunchmuziek door het K.R.O.-trio, L152 00 Gramofoonplaten, 2.003.15 Studio-opvoering van „Len tebloemen", kind er-zangspel ln 3 bedrijven; 4.005.00 Platenconcert, 5.005.20 Debutantenuurtje. Jongens- Harmoniekorps „Jong Excelsior" te Amsterdam; 5.20 6.00 Gramofoonplaten; 6.016.15 Spreker: Max K. Ge- risch. Onderwerp: „Een reisje door het Weserbergland", 6.156.55 Vervolg Concert Jongens-Harmoniecorps; 6.557.15 Journalistiek weekoverzicht door Paul de Waart, 7.15—7.45 Spreker: „Sapiëne, „de geheimzinnige wijze van „De Nieuwe Eeuw". „Kruis en Halve Maan ln Noord-Afrika". „Cart-Hatchat"; 7.458.00 Politiebe richten; 8.01 Radio-Revue: „Naar de Maan", revue in 6 bedrijven en 372 tafereelen door J. Cats Jr.; Na afloop van de Radio-Revue: Populair concert door het K.R.O.- Salon-Orkest; pijn. 9.30 Nieuwsberichten van Vaz Dias; 12.00 Tijdsein en Sluiting. In vroeger jaren wel trouwe lezers, maar niet bepaald hooge verdiensten. Omstreeks 1880, schat E. de Glardln, kon men de be kende Fransche auteurs in vijf klasssn verdeelen, wat hun populariteit en geldelijke verdiensten betrof. Twee romanschrijvers slechts behoorden tot de meest fortuin lijken: Victor Hugo en... Paul de Koek. Hun boeken hadden een jaarlijksche oplage van ongeveer 5000 exem plaren, wat hun een 4000 francs opbracht Op hen volgden BaJzac, Soullé, Eugène Sue en Jules Janin wier gemiddelde oplage 1500 exemplaren bedroeg. De auteur van ,De Wandelende Jood" en die van de „Comédle Humaine" stonden dus ongeveer gelijk in de gunst van het lezend publiek evenals Hugo en De Koek. Tot de mindere goden behoordeo.a. Alphonse Karr, met een 1200 tal ex. een auteursrecht van een franc per boek. AJfred de Musset van wlen tusscben 700 en 900 ex. verkocht werden, (500 francs per boek) en de uit (Terry had het woord „chauffeur" nog nooit ge hoord; voor haar was hij de eigenaar van den wagen). „Zijn woont toch soms niet in New-York?" „Nee. Mijn zuster woont in New York", legde het kind uit „Soms komt zij ons bezoeken." „Dan denk lk, dat zij er nu is," zei de man. ,Maar haar naam ls anders dan de jouwe; dat komt zeker, veron derstel Ik, omdat juffrouw Divine aan het tooneel is." Juffrouw Divine! Aan het tooneel! Terry wist niet wat dat beteekende. Zij had het wel willen vragen, maar Iets ln haar binnenste verbood haar vragen te stellen aan een vreemdeling betreffende prinses Julia. Daaren boven werd de aandacht van het kind door iets anders gevangen gehouden. Julia was gekomen. Zij was ln een auto gekomen. Dat was toovernij. En de voordeur stond wijd open. Dat was ook vreemd. Die deur was slechts open. als moeder de hall veegde of vroeg in den morgen de kamers luchtte; maar nu was het middag. Terry ver gat, dat vader in „een van zijn luimen" was en dat men haar had gewaarschuwd hem uit den weg te blij ven. Zij sprong de stoep op en ging het huls in. Toen, voordat zij nog de hall had kunnen aoorloopen om het gangetje te bereiken, dat naar het sousterrain voerde (het gezin huisde daar), hield een stem haar tegen. „Wel vervloekt, bemoei je met je eigen zaken!" brul de de stem die aan vader toebehoorde. En tegen nie mand sprak hij op die wijze als tegen moeder. Moe der was zoo klein, zoo zacht, al gaf zij ook macr zelden toe. zelfs aan hem. Alles was zonderling vandaag! De stem kwam uit den salon, en Terry herinnerde zich nu, dat zij gezien had, al was het niet tot haar doorgedrongen, dat de zonne blinden open stonden. De deur van de kamer stond op een kier. Het kind gluurde naar binnen en zaf drie gedaanten In een tooneel vol verwarring. Daar was moeder, haar kleine gestalte bijna begra ven onder een stapel van wit katoenen hoezen, die zij van de meubels van roze brokaatstof afgehaald en op haar arm had gestapeld. Daar was vader, reusachtig, hoog boveft haar uitstekend, met rood haar, en zwarte wenkbrauwen, mooi maar vreeselijk. Zij stonden beklen de kleine vrouw zich toonend in haar wonderlijk mengsel van lafheid en koppigheid moeder, zooals zij was. Maar Julia had zich neergegooid ln een der stoe len. Omdat er geen hoes meer om dien stoel zat. had zij voor haar langen geborduurden grijs zijden mantel oen achtergrond van karmozijn rood. Ach, Julia zag er meer dan ooit uit als een prinsea En zij leek zeker van zichzelf, heelemaal niet angstig of boos. „Niemand vroeg Jou om tusschenbeide te komen!" schreeuwde Terence Desmond tegen Mary. „Jule is mijn dochter, niet de jouwe." Dit was oen raadsel voor het kind. Hoe kon Julia haar zuster zijn, als haar moeder niet ook Julia's moe der was? Terry staarde Jule aan. Wat was er anders aan haar, behalve dan haar kleeren, die veel fraaier waren dan alles, wat ze nog ooit gedragen had? Hoe! ...haar haar was van zwart rood geworden, net zoo rood als Terry*s eigen haar! Het was waar, wat die man had gezegd: zij leken op elkaar ten minste ln arms Théophlle Gautior. galeislaaf van het feuilleton zooals hij zich zelf betitelde, die oen oplage van minder dan 500 had en tusschen 100 en 300 francs voor ten boek kreeg. Men moet echter niet vergeten, dat een boek in dien: tijd trouwer lezers had en dat een succes langer duur- de dan een seizoen: de oplagen bleven jaar na jaar op gelijke hoogte. En zoo kon bijv. Hugo ook een aan zienlijk fortuin bijeenschrijven en Dumas alleen aan „Sapho" enkele tonnen verdienen. Maar wat beteekent zelfs dat nog tegenover de inkomsten in onzen tijd.* die Rostand, naar men zegt. een paar millioen gulden auteursrecht deden verdienen, alleen aan opvoering en uitgave van „Cyrano". En Engel6ch essayist, B. Penton. verzekert, dat Char les Dickens 90.000 pond naliet. Ridder Haggard 60.000, Marie Coreli 24.000, Thomas Hardy 90.000. Wat moderne Engelsche auteurs betreft, schat hij, dat D. H. Law- rence, na vele moeilijke jaren, thans een inkomen maakt van 10.000 pond, (vergeleken met Wallace is dat een aalmoes), en dat b.v. Aldous Huxley van f 18.000 tot f 24.000 per jaar verdient, met een slordige 7000 pond extra voor journalistiek werk. i De meeste Engelsche auteurs, vertelt Penton. sluiten tegenwoordig een ander contract met hun uitgevers: zij verplichten zich tegen een maandelijksch inkomen van b.v. f 1200 twee of drie boeken per jaar te leve- j ren. Joseph Conrad heeft zulk een inkomen zeker niet altijd bezeten: zijn groote populariteit kwam laat in zijn j leven, en wat Engelsche populariteit beteekent, blijkt wel hieruit, dat hij. na vele jaren waarin hij van zijn pen leefde en niet meer dan dat, tenslotte toch nog j f 240.000 naliet Israël Zangwill liet f 36.000 na (zeer J weinig vond men in Engeland); Barry Pain f 12.000..' Stevenson verdiende juist genoeg om een rustig be- J staan te voeren en George Gissing leed honger: zijn groote roem kwam eerst na zijn dood. i En Nederland? Men gist niet ver mis als men tus schen Gissing en Stevenson in gist. Er zijn bij een paar zeer bekende en zeer veel gelezen romans uit ds laatste jaren bedragen van f 30.000 en f 40.000 ge-j noemd, (bedragen die niet zijn te controleeren). Eenj roman met ietwat succes zal. kan men schatten, een j f 1200 tot f 2400 opbrengen. En wat nalatenschappen betreft... daarin is „Cyrano" vermoedelijk opgewassen tegen onze gezamenlijke literatuur van haar oorsprong af tot het jaar 2000 toe. DOODELIJK ONGEVAL TE GOUDA. Vijfjarig meisje door een zwaren auto overreden. Aan het begin van de Karnemelksloot te Gouda heeft Dinsdagmiddag een droevig ongeval plaats ge-j had. Het vijfjarig dochtertje van den heer P. van/ Wijk stak, op weg naar school, plotseling de straat over op het moment, dat een groote zeswielige be- j stelauto van Van Gent en Loos naderde. De kleine word op het midden van den weg door het zware voertuig overreden en onmiddellijk ge- i dood. Den chauffeur treft geen schuld. Het lijkje is naar de ouderlijke woning overge bracht. Een telegram van den V.P.R.O. aan den minister van Waterstaat. In ons nummer van Dinsdag maakten we melding van de verdeeling van den Radio-zendtijd in Ne derland, waarbij aan de A.V.R.O., de K.R.O., de V.A.R.A. en de N.C.R.V. elk één vierde van den zendtijd zou zijn toebedeeld. Naar wordt vernomen, is naar aanleiding daarvan het volgende telegram verzonden aan den minister van Waterstaat: De vergadering van vrijzinnig hervormde predikan ten, bijeen te Amsterdam, en het hoofdbestuur van de vereeniging van vrijzinnig hervormden in Ne-j derland, vormende het moderamen van genoemds vergadering heeft met verontrusting kennis geno-( men van de in de pers gepubliceerde berichten, vol gens welke het in het voornemen van de regeering: zou liggen den radio-zendtijd te verdeelen over vier in bedoeld persbericht genoemde zendvereenigingen met volkomen uitsluiting van de zendvereeniging zoover een klein meisje op een volwassene lijken Jton. Het kind verlangde ernaar om de kamer binnen ts hollen en Jule te verschrikken door haar om den hals te vallen, maar haar instinct hield er haar van terug. Zij wist niet, dat zij eigenlijk niet mocht luisteren naar de gesprekken der groote menschen. „Wat ik tegen haar zei, dat waren jouw eigen woor den." verdedigde Mary zich. ,A1 ben ik ook niet haar moeder, toch heb ik altijd getracht een moeder voor mar te zijn. En haar onteerd te zien..." „Och, zwijg toch, ma! In elk geval heb Ik Jullie geen van beiden onteerd," viel Julia haar in de rede. .Mijn naam Is Julie Divine, niemand weet iets van mijn fa milie af. En het is voor mij ook prettiger, dat niemand het weet, ten minste nu. Als ik Tom Perrln vertelde, dat mijn vader en moeder hulsbewaarders waren van een oude dame op Long Island..." „Tom Perrln is vervloekt!" snauwde Terence. „U moest hem zeggen." zei Julia. „Den een of ande ren dag zal ik wel iets beters bereiken, maar nu ging dat nog niet, en ik had nooit gedacht, dat dit zelfs lukken zou. Hij is millionnair! Als hij kon. zou hij met mij trouwen." „Waarom zorgt hij niet, dat hij van zijn vrouw kaa scheiden om dan met jou te trouwen?" „Dat wil zij niet, en als zij het wel wilde, dan zou ik hem nog niet willen hebben; maar dat zeg ik hem na tuurlijk niet O, voordat alles met mij uit is. zal ik heel wat hooger klimmen. Hij is een stijgbeugel. Toe. wees eens snugger! Tom is mijn grootste vangst maar... hij Is niet de eerste! Hoe denken jullie, dat ik geleefd heb? Het is wel wat laat om nu nog herrie te maken, net nu ik binnen ben en hierheen ben gekomen om jul lie eens te laten zien, wat een mooie kleeren en auto ik heb en eens poolshoogte te nemen, wat ik voor jul lie doen kan." „Mijn God, te moeten hooren hoe mijn eigen dochten zulke gemeene praatjes houdt!" kreunde Terence. Maat; er klonk geen drift meer In zijn stem. 2k>o was het dik-* wijls gegaan als vader en Jule ruzie hadden! Als moe der er tusschen kwam, keerde vader zich altijd naar haar en nam dan plotseling Jule's partij. Terry zou wel eens willen weten, wie Tom Perrln was en wat het be teekende als je een „millionnair" was. Vader zag es plotseling peinzend uit Misschien dacht hij ook ove* millionnairs. „Ik heb gezegd, wat er te zeggen was!" Moeders woorden kwamen ln een langen ademzucht ,Je hebt gezegd. Terence, dat ik mijn mond moet houden; en dat zal ik dan ook. En ik moet mij haasten om met mijn eigen dingen klaar te komen. Ik heb meer dan genoeg te doen, nu de dames van avond komen en hier willen eten." Al pratend ontdeed zij den laatsten stoel van zijn hoes en zij was bij de deur, voordat Terry op zij kon gaan. Als zij het ongemerkt had kunnen doen, zou zij het kind weggeduwd hebben; maar Julia had haar roze ka« toenen Jurk gezien en was opgesprongen. „Hallo, ba- bij!" riep zij en al haar brommerigheid. was verdw*»' nen. Ze nam haar kleine zusje in haa* armen en kuste I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 9