SchagsrCourant Schagen's financieele vooruitzichten. Tweede Blad. Zal met het nieuwe belastingstel sel voor Schagen inderdaad een lagere belastingperiode aanbreken? Zomersproeten ver dwijnen spoedig door een pot Sprutol. Bij alle Drogisten. Uit onze Omgeving. WIERINGERWAARD Woensdag 28 Mei 1930. 73ste Jaargang. No. 8670 Het is met buitengewone belangstelling geweest, dat wij hebben gelezen de memorie van toelichting van B. en W. van Schagen over de belastingvoor stellen ter uitvoering van de wet van 15 Juli 1929, houdende herziening van de finantiecle verhouding tussohen Rijk en Gemeenten. En wij hebben, zonder dat er eigenlijk vastomlijnde voorstellen van B. en W. zijn verschenen, toch ge zien, dat zij in hun schriftuur tot de volgende voor- loopige conclusiën komen: lo. dat Schagen in de le klasse van de fondsbe lasting behoort te worden geplaatst; 2o. dat de geheele gemeente voor de personeele belasting naar de eerste twee grondslagen (huur waarde en meubilair) in de 7e klasse behoort te wor den gerangschikt, zoodat het thans bestaande on derscheid tusschen de perceelen buiten die kom (8e klasse) zal vervallen en dat de gemeentelijke opcen ten op de personeele belasting worden verhoogd van 50 tot 80; 3o. dat geen opcenten op de vermogensbelasting behooren te worden geheven; 4o. dat de opcenten op de grondbelasting (20 op ongebouwde en -10 op gebouwde eigendommen) on gewijzigd zullen blijven en 5o. dat invoering van een woonforensenbelas- ting nader kan worden overwogen. Met deze voorloopige conclusiën van het colfege zullen velen zich in hun algemeenheid wel kunnen vcreenigen, ofschoon er nog wel enkele opmerkingen over waren te maken. Een ander geval wordt het echter, waar B. en W. zich gaan verliezen in voorspellingen die in hare misleidende tcndcnz verkeerde voorstellingen wekken van de toekomst en perspectieven openen, die men beter achterwege had kunnen laten, meer als B. en W. zich dan aan de werkelijkheid had den gehouden. Als wij de memorie van B. en W. nagaan, ontdek ken wij herhaaldelijk zinsneden die er op duiden, dat zij zelf overtuigd zijn van de juistheid der opvatting, dat er omtrent de finantieele toekomst van Schagen aan de hand der nieuwe regeling tusschen Rijk en Gemeenten, eigenlijk nog niets positiefs is te zeggen. Alles is nog zwevend cn twijfelachtig. Zeker, de nieuwe regeling zal voor Schagen's belastingbetalers voordeelen hebben, uit de vastgestelde limiet waar tusschen minimum en maximum is aangegeven, is dit wel af te leiden, en zal het gevolg dus ongetwij feld zijn, dat er voor hen voordeelen zijn in den vorm van een lagere belasting. Maar zoolang niet alle gegevens definitief vaststaan, is het beter zich niet te veel te laten gaan op den hoogen stroom van blijde verwachtingen. Men schept zoo gauw illusies, die later blijken niet in* alle opzichten verwezenlijkt te kunnen worden en dat is gevaarlijk, vooral in de leidende positie die B. en W. behooren te hebben. En juist het optimisme in de memorie van B. en W. is zoo in flagranfen strijd met hunne beschou wingen, gewijd aan de bepaling van het vermenig- vuldigingscijfer en dat doet onwillekeurig wel de vraag rijzen: wat heeft B. en W. er toch toe gebracht in dit geval zoo'n heel anderen toon te laten hoo- ren, terwijl toch eigenlijk nog niets bepaalds is te zeggen? B. en W. verklaren zelf, dat hoewel de berekening van de uitkeering per inwoner voorloopig niet be kend zal worden, opent art. 6 der finantieele verhou dingswet de mogelijkheid, om de gevolgen der wet te overzien voor Scitagen. En even verder zeggen zij: „de finantieele gevol gen van de nieuwe wet en in het bijzonder de op brengst der opcenten op de gemeentefondsbelastii.g zijn thans nog niet geheel te overzien. Daar juist deze opbrengst en de opbrengst van de personeele belasting de sluitposten van de begrooting voor 1931 zullen vormen, achten wij het gewenscht, enz., enz." En ondanks deze zelf door B. en W. scherp gestelde restricties, zien zij er niet tegen op in datzelfde stuk de meening te vestigen, dat de belastingdruk in Scha gen aanmerkelijk zal worden verlaagd en verklaren zij maar zonder eenige aarzeling dat deze nieuwe regeling voor de ingezetenen van Schagen inderdaad een belangrijke vermindering van belasting zal mee brengen, om daarachter botweg het rekensommetje te laten volgen flat bij 40 opc. der gemeentefondsbelas ting alle belastingbetalers samen 60 behoeven op te brengen van wat de in gezet en en thans in den vorm van Ge meentelijke Inkomstenbelasting moe ten opbrengen. Wij achten een dergelijke voorstelling van zaken juist in haar algemeenheid zeer gevaarlijk, een ver keerde voorstelling als daarmee wordt gegeven. En dat zonder eenige noodzaak. Wij herbalen: er staat niets vast wat deze regeling betreft; niets wat aangaat de opbrengst der fonds belasting, niets omtrent verschillende factoren die van zooveel beteckenis kunnen zijn op het definitieve eindresultaat. In geen enkel opzicht hebben B. en W. het recht om maar aan te nemen dat 40 opcenten op de ge- meentefondsbelasting voldoende zijn. Niets geeft hen in dat opzicht eenige zekerheid, alleen is hier een redeneering opgebouwd op mogelijkheden en veron derstellingen. gebaseerd op de enkele gegevens in dc Wet neergelegd en op de belastingopbrengst in Scha gen van één jaar. En ook dit laatste is toch niet de manier om te komen tot zulke betrouwbare uitkom sten, die een uitspraak als hoven aangehaald, vasten grond geven. Het rekensommetje dat door B. en W. is opgezet vindt zijn oorzaak hierin dat volgens de gegevens der kohieren 1928/1929 de fondsbelasting ongeveer f33009 zou opbrengen. 40 opcenten geven een op brengst van rond f13000.--, samen dus f40000.—. De gemiddelde opbrengst van de G.I.B. over de belas tingjaren 1920H 927, 1927/1928 cn 1928/1929 bedraagt volgens de memorie f78441.06. Inderdaad is dus de berekende opbrengst van de fondsbelasting onge veer 60 van het gemiddelde der gem. inkomsten belasting over de genoemde jaren. Maar hiermee is dc belastingbetaler er niet af, want niet mag worden vergeten, dat in dit zoo knap opgezette rekensommetje geheel is verwaarloosd dc 50 opcenten, die het Rijk thans gaat heffen op de Vermogensbelasting en die tot dus ver niet bestonden. En ook de Provincie zal aanstonds verplirht zijn voor de opcenten op hot personeel, die zij verliest, andere inkomsten te creëeren in den vorm van nieuwe belasting. En als men dan nagaat dat voor Scitagen deze opcenten op het personeel voor de provincie ruim f4300.bedroegen en de op centen door het Rijk op de Vermogensbelasting te heffen voor onze gemeente ook een aanzienlijk be drag zullen vertegenwoordigen, dan zal een ieder be grijpen, dat die voorstelling door het rekensommetje van B. en W. gewekt, verre van zuiver en juist is. Maar afgescheiden van dit alles, is het toch zeker een feit van groote beteckenis, dat B. en W. bier heelemaal geen rekening houden met de a.s. groote uitgaven voor de allernaaste toekomst. En juist met het oog daarop, achten wij het zoo funest, dat B. en W., wellicht niet met opzet, een verkeerde voor stelling van zaken geven, n.1. als zou er een lagere belastingperiode voor ons Schagers aanbreken. Want al mag het juist zijn en niemand zal dit ont kennen, dat door deze nieuwe regeling tusschen Rijk cn Gemeenten de toestand voor Schagen's belasting betalers gunstiger wordt, de allernaaste toekomst brengt onze gemeente, wat de belastingbetaling be treft, minstens op dezelfde hoogte, wellicht nog hoo- ger. •Vij hebben in de memorie van B. en W. kunnen lezen, dat 40 opcenten op de fondsbelasting geschat wordt op f 13000. En als wij dan eens nagaan dat er, al weer volgens mededeeling van B. en W. of liever van wethouder Schoorl, de nieuwe school f 10.000 a f12.000 per jaar zal vragen; dat de kanalen waarvoor f5000 is toegezegd, wellicht gedurende 40 jaar, een offer van f7000 per jaar zullen eischen, plus de rente en aflossing van de verdere daarvoor noodige werken, n.1. die van een haven, enz.; dat de verliezen van het grondbedrijf, heel laag op f3000 genomen, de gemeentebegrooting met dit bedrag zullen drukken; dat wij leven in een tijd van groote malaise, met als gevolg weinig werk en groote uitgaven voor werkloosheid en ondersteuning; dan zal een elk moeten erkennen, dat de 40 opcen ten, die B. en W. in hun onbegrijpelijk optimisme aannemen, op verre na niet voldoende zullen zijn. Een kind zal kunnen uitrekenen dat wij in minder dan geen tijd aan een f 24000 a f26000 hoogere uit gaaf per jaar toe zijn, als het nog niet meer is. Dat is tweemaal zooveel als thans uit dc 40 op centen uit de gomcentefondsbclasting wordt ge raamd. Wij zien dus dat een bepaling van 80 opcenten, steeds de berekening van B. cn W. vasthoudend, aanstonds niet meer voldoende is, met dc daaraan volgens de wet verbonden verhooging van opcenten op de gebouwde eigendommen, die zooals is aangege ven, met een gelijk bedrag zullen moeten worden ver hoogd. Laat onze lezers zich de moeite maar eens getroos ten om de hieronder volgende berekening van dc fondsbelasting na te gaan. Zij zullen dan opmerken, dat tusschen de oude gemeentelijke inkomstenbe lasting cn de nieuwe fondsbelasting plus 40 opcenten wel een verschil ten gunste van de nieuwe heffing is, doch dat dit juist voor de lagere inkomens spoedig wordt opgeheven, indien verhoo ging van het aantal opcenten plaats heeft. Wil men de bedoeling van den wetgever niet mis kennen, dan moet er naar worden gestreefd de in komstenbelasting in den nieuwen vorm de fonds belasting laag te houden, Hier volgt een vergelijking tusschen de oude en de nieuwe heffing. GEMEENTEFONDSBELASTING GEM. INKOMSTENBELASTING. GEMEENTEFONDS BELASTING. Kinderaftrek voor ieder kind 8-§ I 9 -Z-jjl N 3 Hoofdsom voor gehuwden zonder kinderen. I a E 1 X? s - a s s -"5 .5 c ra O v ■3 O 2 a o a e c o §«o "O "3 lilgijl Üljj indien minder dan 5 kinderen voor af trek in aanmerking ~§|d c 11 s s •3 809-850 1.— 1.40 2.06 00-50 100 125.— 850—900 2 2.80 4.12K 50—100 100.— 125.— 900—950 3.— 4.20 6.19 100—150 100.— 125.— 950—1000 4.— 5.60 8.25 150—200 100.— 125.— 10001050 5. 7.— 10.39 H 200—250 100.— 125.— 1050—1100 6.— 8.40 12.54 250—300 100.— 125.— 1100—1150 7.— 9.S0 14.68/4 300350 100.— 125.— 1150—1200 8.— 11.20 16.83 350—400 100.— 125.— 1200—1250 9.— 12.60 19.06 400—450 100.— 125.— 1250—1300 10.— 14.— 21.2814 450—500 100.— 125.— 1300—1350 11.— 15.40 23.51 500550 100.— 125.— 1350—1400 12.— 16.80 25.74 550600 100.— 125.— 1400—1450 13.— 18.20 28.05 (500—050 110. 137.50 1450—1500 14.— 19.60 30.36 650700 110. 137.50 15001550 15. 21.— 32.67 70O—7.50 120. 150.— 1550—1600 16.50 23.10 35.06 750—800 120.— 150.— 1600—1700 18.— 25.20 38.15 800—900 130.— 162.50 1700—1800 21 29,40 43.56 9001000 140.— 175- 1800—1900 24.— 33.60 49.75 ■s-ioort-itoo 150 187.50 1900—2000 27.— 37.80 54.86 1100-1209 100.— 200.— 2000—2100 30.— 42.— 59.98 1200»—1300 170.— 212.50 2100-2200 33.— 46.20 65.09 )300—1409 170.— 212.50 2200—2300 36.— 50.40 70.37 1400—1500 170.— 212.50 2300—2400 39.— 54.60 75.65 1500—1600 180.— 225.— 2400—2500 42,— 58.80 80.93 1000—1700 180.— 225.— 2500—2600 45. 63.— 86.29 1700—1800 180.— 225.— 2600—2700 48.— 67.20 91.74 1800—1900 190.— 237.50 2700-2800 51. 71.40 97/27 1000—2000 190 237.50 2800-2900 54. 75.60 102.88 2000—2100 190.— 237.50 2900-3000 57. 79.80 108.57 2100—2200 200.— 250.— 3000—3100 60. 84.— 114.3434 2200—2300 blijft voor blijft voor 3100—3200 63.— 88.20 120.20 2300—2400 volgende volgende 3200—3300 66.— 92.40 126.14 2400—2500 klassen klassen 3300-3400 69.— 96.60 132.1634 2500—2600 gelijk. gelijk. 3400-3500 72, 100.80 138.27 2600—2700 3500—3600 75. 105.— 144.54 2700—28(10 3600-3700 78.— 109.20 150.97 34 2800—2900 37003800 81.— 113,40 157.5734 2900—3000 38003900 84.— 117.60 164.34 3000—3100 3900-4000 87.— 121.80 171.27 3100—3200 40004100 90.— 126.— 178.36Vi 3200—3300 4100—4200 94.— 131.60 185.6234 33003400 420)0-4300 9S. 137.20 193.05 3400—3500 4300-4400 102. 142.80 200.64 3500—3600 4400—4500 106. 148,40 208.3934 3600—3700 4500-4600 110. 154.— 216.3134 3700—3800 46004700 114. 159.60 224.40 3800-3900 47003800 118. 165.20 232.65 3900—4000 4800—4900 122.— 170.80 241.0634 4000—4100 4900—5000 126.— 176.40 249.641$ 4100—4200 elke volgende klasse f4. meer. 54005500 146.— 204.40 295.02 4000-4700 590060(4) 166.— 234.40 343.6934 5100—5200 6400—6500 186.— 260,40 393.1934 56005700 7000-7100 210.— 294.— 452.591$ 6200-6300 elke volgende klasse f 5. meer. 7400—7500 230.— 322.— 492.191$ 6600—6700 7900—8000 255.— 357.— 541.691$ 7100—7200 8400—8500 280.— 392.— 591.191$ 7600—7700 89009000 305.— 427.— 640.6934 8100—8200 10000—10100 360.— C elke volgende klasse f6. meer. Voor elke f 100.meer. 749.5914 9200—9300 We geven nu nog een 3-tal voorbeelden, welke voor Schagen nog gebruikt kunnen worden. A. Een ondgehuwde met een zuiver inkomen van f3175, wordt aangeslagen in de fondsbelasting naar f3275, dus f 100 meer en zal dan betalen aan fondsbelasting plus 40 opcenten f92.40. Indien hij aangeslagett zou zijn in de G.I.B., dan bedroeg de aanslag f 120.20 (belastbaar inkomen f2375). B. Een gehuwde met hetzelfde inkomen en 2 min derjarige kinderen zal in de fondsbelasting worden aangeslagen naar een zuiver inkomen van f3175 min 2 X f200 kinderaftrek, dus naar f 2775.De fondsbelasting bedraagt dan f71.40, terwijl de G.I.B. zou hebben bedragen f 120.20 (belastbaar inkomen f2325). C. Een gehuwde met 6 minderjarige kinderen met hetzelfde inkomen, is cr nog beter aan toe. Hij wordt aangeslagen in de fondsbelasting naar een zuiver inkomen van f3175 min 6 X f250 kin deraftrek, dus naar f 1675, voor fondsbela^ting, plus 40 opcenten, zou hij moeten betalen f 25.20 en aan G.I.B. f 114.34V2 (belastbaar inkomen f2225). Voor de gehuwde belastingbetaler met meer dan 5 minderjarige kinderen, geeft dus de nieuwe rege ling een belangrijke verbetering, doordat de kinder aftrek thans is geregeld overeenkomstig art. 38 der wet op de (rijks-) inkomstenbelasting 1914. We zullen thans de personeele belasting eens na der bekijken. Zooals is medegedeeld, stellen B. en W. voor de geheele gemeente in één klasse de 7e plaatsen. Hiermede wordt een naar veler inzicht bestaande onbillijkheid ten opzichte van de hef fing der personeele belasting weggenomen en zullèn dus de ingezetenen buiten de kom niet meer behoe ven te betalen dan die in de kom wonen. Een bere kening van het totale verschil kan hier moeilijk worden gemaakt, daar door deze wijziging de kin deraftrek zal veranderen en bovendien de belasting naar den grondslag meubilair, in de 7e klasse niet wordt geheven, indien de huurwaarde van het per ceel niet meer bedraagt dan f130 (inplaats van f 105.voor de 8e klasse). Indien de huurwaarde van het perceel niet meer dan f 100.bedraagt wordt in de gemeenten der klasse daarvoor geen belasting naar de huurwaarde geheven. Voor de 8e klasse is dit bedrag op f75. bepaald. Door de wijziging van de klasse-indeeling wordt de opbrengst van de personeele belastinig dus onzeker. Hoewel deze belasting in Schagen hoog is. mag men niet verwachten, dat deze belangrijk zal wor den verlaagd. De nieuwe belastingregeling beoogde verlichting van den druk der inkomstenbelasting. Alleen zullen indien de voorstellen van B. en W. t.o.v. de personeele belasting niet worden nnpe- vuld de houders van paarden cn motorrijtuigen bij deze voordeel hebben, daar de 80 extra opcenten welke op dezen grondslag tot nu toe worden gehe ven, zullen vervallen. Voor een motorrijtuig met een waarde van f 1900 betaalt men 19 X f2.— f38.— personeele belas ting. Hierbij komen 20 opcenten voor het I.ecnings- fonds 1914. 20 voor de provincie, 50 voor «Ie ge meente en 80 extra opcenten, totaal 170, waardoor <le belasting komt op f 102.60. Indien straks alleen de 80 opcenten door de gemeente worden geheven, bespaart het den bezitter van een luxe-auto in elk geval de 80 extra-opcenten, of f30.40 bij dit voor beeld. Voor de houders van paarden in gemengd gebruik is dit een voordeelig verschil van f i.80. De personeele belasting en haar regeling, wij be doelen hier in hoofdzaak in wat klasse de gemeente wordt geplaatst, is van groote beteckenis. Niet al leen voor de belastingbetalers, maar ook foor de ge meente wat de opbrengst betreft. Want hoe meer opcenten de gemeente er op legt, hoe sterker dat be lang voor beiden naar voren komt, echter in omge keerde beteckenis. Immers: is voor de gemeente het object opcenten grondbelasting en op de fondsbelasting uitgeput doordat 't toegestane maximum is bereikt, dan kan de gemeente zooveel opcenten op het Personeel leggen 's ze wil. Tenminste als de Rijksregeering haar ver ordeningen wil goedkeuren. (Hierbij is nog een restrictie ten opzichte der progressie die wij wel kun nen pnsseeren.) Heft men niet het maximum-getal opcenten op de grondbelasting, dun mag het aantal opcenten op de personeele belasting niet hooger zijn dan 80. Ten opzichte der personeele belasting zijn nog andere bepalingen, die wij maar onbesproken zullen laten. Wij willen alleen maar even aangeven van welk een beteekenis voor de gemeente de per soneele belasting en de opcentenheffing daarop is, en wijzen er op, dat juist een gemeente als de onze, die zeer zeker in de naaste toekomst met de bij de wet toegestane opcenten op de fondsbelasting en grondbelasting niet rond zal kunnen komen, allicht geneigd zal zijn uit de personeele belasting te halen wat er uit te halen is. En andere gemeenten, niet in die ongunstige posi tie verkeerend, zullen dat niet doen en het gevolg is, dat van de nivelleering der belastingen van de ge meenten onderling,„wat toch de grondgedachte dezer nieuwe finantieele regeling is", niets terecht komt. Want hier een «lage heffing op het personeel, ginds' een hooge en niet waar, het groote verschil tusschen de belasting in onderscheidene gemeenten is er weer. Wij zullen dan wederom een verschui ving van dc inwoners naar een goedkoopere gemeente zien komen. Daarom is het voor alles noodzakelijk, dat de .gemeenten deze bron van inkomsten, dus ook Schagen, zoo voorzichtig mogelijk aanboren. Terwijl het toch evenmin mag vergeten worden het belasting- perspectief voor de toekomst serieus na te gaan, om dat de pcenten op het personeel éénmaal om de 5 jaar kunnen worden bepaald. Welke inkomsten er voor de gemeente vervallen, dit is wel gemakkelijk na te gaan. maar wat er ech ter voor in de plaats komt en vooral hoe hoog de uitkeering uit de Gemeentefondsbelasting wordt, is verre van gemakkelijk aan te geven. Voorzichtigheid is daarom in deze zeer geboden, geen te groot optimisme, geen bespiegelingen, dat alles is uit den boozc. Men hekijke do toekomst en wat ze voor uitgaven kan brengen scherp en aan de hand van die uitkomsten bopalc men zijn weg in deze nieuwe belastingperiode te neinen. En dat wij, wat deze waarschuwing tot voorzichtig heid betreft, niet alleen staan, maar in goed en ver trouwd gezelschap zijn, kan hieruit blijken, dat nog kort geleden, Ged. Staten van Groningen de gemeen tebesturen dier provincie aangeschreven hebben, om toch vooral voorzichtig te zijn. En het is juist daarom dat wij de optimistische beschouwingen van B. en W. onzer j emoente als zeer onvoorzichtig en misleidend moeten veroordeolen, al hopen wij, ovenals een ieder van ganscher harte, dat de einduitkomst van deze nieuwe regeling tusschen Rijk en Gemeenten voor de Schagi r Burgerij een gun stige moge ziïnopdat wij dan tenminste niet in het belasting-moeras zullen behoeven te verstikken. In tegenstelling met het feit dat in den afgeloopen herfst te Den Oever zoo verbazend veel paling werd gevangen, kunnen we thans wel zeggen, dat het ge heel is afgeloopen. Het schijnt dat ze bij duizenden via bet gemaal te Medemblik verdwijnen om in het IJsselmeer terecht te komen. Dezer dagen vernamen we aan de Xieuwesluis dat de visscherijvereeniging, omvattende Wieringen, Ewijcksluis, Nieuwesluis, Kol- horn. en Medemblik. het vischrecht heeft gepacht van de domeinen, met de bedoeling om natuurlijk een broodje te verdienen. Dit is nu evenwel op een teleurstelling uitgeloopen omdat er geen paling meer is te vangen, zoodat de fuiken allemaal zijn wegge haald. Vergadering van 't Dep Wieringerwaard der Mij. tot Nut v. h. Algemeen, op Maandagavond. Voorzit ter de heer Daan Kaan. secretaris de heer S. Sies- werda. Notulen worden goedgekeurd. Uit het jaarverslag blijkt dat het ledental stationnair blijft De uiterste grens (65) is zoo ongeveer bereikt. liet werk beweegt zich in dezelfde richting De avonden met eigen krachten schijnen nog het beste te voldoen. Het zal gewenscht zijn eens iets anders trachten te verkrij gen, b.v. Huisvlijttentoonstelling of Floralia. Onge veer 800 boeken werden tei lezing uitgegeven. Het verslag wordt onder dank vastgesteld. De beschrijvingsbrief vermeldt weinig bijzonders, zoodat besloten wordt geen afgevaardigde te zenden. Met den Burgemeester zal worden gesproken over aanschaffing voor rekening der gemeente van eenige boekjes, getiteld .Tot geluk geboren Tot bestuurslid wordt herkozen de heer Sieswerda en gekozen de heer A. K. Kaan, inplaats van den heer Saai, die niet herkiesbaar was. Verder wordt nog besloten om a.s winter een huis vlijttentoonstelling te organiseeren. De jongelui, die hiervoor iets gevoelen, kunnen dus van af heden reeds een aanvang nemen met een en ander. Verder niets te behandelen, volgt sluiting. Maandagavond vergaderde de Rundveefokvereeniglng onefcr leiding van den heer Jb. Kaan Kz. Aanwezig 14 leden. Vooraf deelt Voorzitter mede, dat door omstandig heden de bestuursvergadering nog niet is gehouden, doch wil nu deze maar ineen doen vloeien. Dit betrof een bespreking herziening huishoudelijk reglement, hetgeen nu wel in deze vergadering behandeld kan worden. De door den heer A. Keesman voorgelezen notulen worden onder dank vastgesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 5