SchagsrCourant
Schagen's financieele vooruitzichten.
Tweede Blad.
Zal met het nieuwe belastingstel
sel voor Schagen inderdaad een
lagere belastingperiode aanbreken?
Zomersproeten ver
dwijnen spoedig door een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
Uit onze Omgeving.
WIERINGERWAARD
Woensdag 28 Mei 1930.
73ste Jaargang. No. 8670
Het is met buitengewone belangstelling geweest,
dat wij hebben gelezen de memorie van toelichting
van B. en W. van Schagen over de belastingvoor
stellen ter uitvoering van de wet van 15 Juli 1929,
houdende herziening van de finantiecle verhouding
tussohen Rijk en Gemeenten.
En wij hebben, zonder dat er eigenlijk vastomlijnde
voorstellen van B. en W. zijn verschenen, toch ge
zien, dat zij in hun schriftuur tot de volgende voor-
loopige conclusiën komen:
lo. dat Schagen in de le klasse van de fondsbe
lasting behoort te worden geplaatst;
2o. dat de geheele gemeente voor de personeele
belasting naar de eerste twee grondslagen (huur
waarde en meubilair) in de 7e klasse behoort te wor
den gerangschikt, zoodat het thans bestaande on
derscheid tusschen de perceelen buiten die kom (8e
klasse) zal vervallen en dat de gemeentelijke opcen
ten op de personeele belasting worden verhoogd van
50 tot 80;
3o. dat geen opcenten op de vermogensbelasting
behooren te worden geheven;
4o. dat de opcenten op de grondbelasting (20 op
ongebouwde en -10 op gebouwde eigendommen) on
gewijzigd zullen blijven en
5o. dat invoering van een woonforensenbelas-
ting nader kan worden overwogen.
Met deze voorloopige conclusiën van het colfege
zullen velen zich in hun algemeenheid wel kunnen
vcreenigen, ofschoon er nog wel enkele opmerkingen
over waren te maken.
Een ander geval wordt het echter, waar B. en W.
zich gaan verliezen in voorspellingen die in hare
misleidende tcndcnz verkeerde voorstellingen wekken
van de toekomst en perspectieven openen, die
men beter achterwege had kunnen laten, meer als
B. en W. zich dan aan de werkelijkheid had
den gehouden.
Als wij de memorie van B. en W. nagaan, ontdek
ken wij herhaaldelijk zinsneden die er op duiden, dat
zij zelf overtuigd zijn van de juistheid der opvatting,
dat er omtrent de finantieele toekomst van Schagen
aan de hand der nieuwe regeling tusschen Rijk en
Gemeenten, eigenlijk nog niets positiefs is te zeggen.
Alles is nog zwevend cn twijfelachtig. Zeker, de
nieuwe regeling zal voor Schagen's belastingbetalers
voordeelen hebben, uit de vastgestelde limiet waar
tusschen minimum en maximum is aangegeven, is
dit wel af te leiden, en zal het gevolg dus ongetwij
feld zijn, dat er voor hen voordeelen zijn in den
vorm van een lagere belasting. Maar zoolang niet
alle gegevens definitief vaststaan, is het beter zich
niet te veel te laten gaan op den hoogen stroom van
blijde verwachtingen. Men schept zoo gauw illusies,
die later blijken niet in* alle opzichten verwezenlijkt
te kunnen worden en dat is gevaarlijk, vooral in de
leidende positie die B. en W. behooren te hebben.
En juist het optimisme in de memorie van B. en
W. is zoo in flagranfen strijd met hunne beschou
wingen, gewijd aan de bepaling van het vermenig-
vuldigingscijfer en dat doet onwillekeurig wel de
vraag rijzen: wat heeft B. en W. er toch toe gebracht
in dit geval zoo'n heel anderen toon te laten hoo-
ren, terwijl toch eigenlijk nog niets bepaalds is te
zeggen?
B. en W. verklaren zelf, dat hoewel de berekening
van de uitkeering per inwoner voorloopig niet be
kend zal worden, opent art. 6 der finantieele verhou
dingswet de mogelijkheid, om de gevolgen der wet
te overzien voor Scitagen.
En even verder zeggen zij: „de finantieele gevol
gen van de nieuwe wet en in het bijzonder de op
brengst der opcenten op de gemeentefondsbelastii.g
zijn thans nog niet geheel te overzien.
Daar juist deze opbrengst en de opbrengst van de
personeele belasting de sluitposten van de begrooting
voor 1931 zullen vormen, achten wij het gewenscht,
enz., enz."
En ondanks deze zelf door B. en W. scherp gestelde
restricties, zien zij er niet tegen op in datzelfde stuk
de meening te vestigen, dat de belastingdruk in Scha
gen aanmerkelijk zal worden verlaagd en verklaren
zij maar zonder eenige aarzeling dat deze nieuwe
regeling voor de ingezetenen van Schagen inderdaad
een belangrijke vermindering van belasting zal mee
brengen, om daarachter botweg het rekensommetje te
laten volgen flat bij 40 opc. der gemeentefondsbelas
ting alle belastingbetalers samen 60
behoeven op te brengen van wat de in
gezet en en thans in den vorm van Ge
meentelijke Inkomstenbelasting moe
ten opbrengen.
Wij achten een dergelijke voorstelling van zaken
juist in haar algemeenheid zeer gevaarlijk, een ver
keerde voorstelling als daarmee wordt gegeven. En
dat zonder eenige noodzaak.
Wij herbalen: er staat niets vast wat deze regeling
betreft; niets wat aangaat de opbrengst der fonds
belasting, niets omtrent verschillende factoren die
van zooveel beteckenis kunnen zijn op het definitieve
eindresultaat.
In geen enkel opzicht hebben B. en W. het recht
om maar aan te nemen dat 40 opcenten op de ge-
meentefondsbelasting voldoende zijn. Niets geeft hen
in dat opzicht eenige zekerheid, alleen is hier een
redeneering opgebouwd op mogelijkheden en veron
derstellingen. gebaseerd op de enkele gegevens in dc
Wet neergelegd en op de belastingopbrengst in Scha
gen van één jaar. En ook dit laatste is toch niet de
manier om te komen tot zulke betrouwbare uitkom
sten, die een uitspraak als hoven aangehaald, vasten
grond geven.
Het rekensommetje dat door B. en W. is opgezet
vindt zijn oorzaak hierin dat volgens de gegevens der
kohieren 1928/1929 de fondsbelasting ongeveer
f33009 zou opbrengen. 40 opcenten geven een op
brengst van rond f13000.--, samen dus f40000.—. De
gemiddelde opbrengst van de G.I.B. over de belas
tingjaren 1920H 927, 1927/1928 cn 1928/1929 bedraagt
volgens de memorie f78441.06. Inderdaad is dus de
berekende opbrengst van de fondsbelasting onge
veer 60 van het gemiddelde der gem. inkomsten
belasting over de genoemde jaren.
Maar hiermee is dc belastingbetaler er niet af,
want niet mag worden vergeten, dat in dit
zoo knap opgezette rekensommetje geheel is
verwaarloosd dc 50 opcenten, die het Rijk thans
gaat heffen op de Vermogensbelasting en die tot dus
ver niet bestonden. En ook de Provincie zal aanstonds
verplirht zijn voor de opcenten op hot personeel, die
zij verliest, andere inkomsten te creëeren in den
vorm van nieuwe belasting. En als men dan nagaat
dat voor Scitagen deze opcenten op het personeel
voor de provincie ruim f4300.bedroegen en de op
centen door het Rijk op de Vermogensbelasting te
heffen voor onze gemeente ook een aanzienlijk be
drag zullen vertegenwoordigen, dan zal een ieder be
grijpen, dat die voorstelling door het rekensommetje
van B. en W. gewekt, verre van zuiver en juist is.
Maar afgescheiden van dit alles, is het toch zeker
een feit van groote beteckenis, dat B. en W. bier
heelemaal geen rekening houden met de a.s. groote
uitgaven voor de allernaaste toekomst. En juist met
het oog daarop, achten wij het zoo funest, dat B.
en W., wellicht niet met opzet, een verkeerde voor
stelling van zaken geven, n.1. als zou er een lagere
belastingperiode voor ons Schagers aanbreken.
Want al mag het juist zijn en niemand zal dit ont
kennen, dat door deze nieuwe regeling tusschen Rijk
cn Gemeenten de toestand voor Schagen's belasting
betalers gunstiger wordt, de allernaaste toekomst
brengt onze gemeente, wat de belastingbetaling be
treft, minstens op dezelfde hoogte, wellicht nog hoo-
ger.
•Vij hebben in de memorie van B. en W. kunnen
lezen, dat 40 opcenten op de fondsbelasting geschat
wordt op f 13000. En als wij dan eens nagaan
dat er, al weer volgens mededeeling van B.
en W. of liever van wethouder Schoorl, de nieuwe
school f 10.000 a f12.000 per jaar zal vragen;
dat de kanalen waarvoor f5000 is toegezegd,
wellicht gedurende 40 jaar, een offer van f7000 per
jaar zullen eischen, plus de rente en aflossing van
de verdere daarvoor noodige werken, n.1. die van een
haven, enz.;
dat de verliezen van het grondbedrijf, heel
laag op f3000 genomen, de gemeentebegrooting met
dit bedrag zullen drukken;
dat wij leven in een tijd van groote malaise,
met als gevolg weinig werk en groote uitgaven voor
werkloosheid en ondersteuning;
dan zal een elk moeten erkennen, dat de 40 opcen
ten, die B. en W. in hun onbegrijpelijk optimisme
aannemen, op verre na niet voldoende zullen zijn.
Een kind zal kunnen uitrekenen dat wij in minder
dan geen tijd aan een f 24000 a f26000 hoogere uit
gaaf per jaar toe zijn, als het nog niet meer is.
Dat is tweemaal zooveel als thans uit dc 40 op
centen uit de gomcentefondsbclasting wordt ge
raamd.
Wij zien dus dat een bepaling van 80 opcenten,
steeds de berekening van B. cn W. vasthoudend,
aanstonds niet meer voldoende is, met dc daaraan
volgens de wet verbonden verhooging van opcenten
op de gebouwde eigendommen, die zooals is aangege
ven, met een gelijk bedrag zullen moeten worden ver
hoogd.
Laat onze lezers zich de moeite maar eens getroos
ten om de hieronder volgende berekening van dc
fondsbelasting na te gaan. Zij zullen dan opmerken,
dat tusschen de oude gemeentelijke inkomstenbe
lasting cn de nieuwe fondsbelasting plus 40
opcenten wel een verschil ten gunste van de
nieuwe heffing is, doch dat dit juist voor de lagere
inkomens spoedig wordt opgeheven, indien verhoo
ging van het aantal opcenten plaats heeft.
Wil men de bedoeling van den wetgever niet mis
kennen, dan moet er naar worden gestreefd de in
komstenbelasting in den nieuwen vorm de fonds
belasting laag te houden,
Hier volgt een vergelijking tusschen de oude en de
nieuwe heffing.
GEMEENTEFONDSBELASTING
GEM.
INKOMSTENBELASTING.
GEMEENTEFONDS
BELASTING.
Kinderaftrek voor ieder kind
8-§
I 9
-Z-jjl
N 3
Hoofdsom voor
gehuwden zonder
kinderen.
I a
E
1
X?
s -
a s s
-"5
.5
c
ra O v
■3 O 2
a
o a e c o §«o
"O "3
lilgijl
Üljj
indien minder dan
5 kinderen voor af
trek in aanmerking
~§|d
c 11
s s
•3
809-850
1.—
1.40
2.06
00-50
100
125.—
850—900
2
2.80
4.12K
50—100
100.—
125.—
900—950
3.—
4.20
6.19
100—150
100.—
125.—
950—1000
4.—
5.60
8.25
150—200
100.—
125.—
10001050
5.
7.—
10.39 H
200—250
100.—
125.—
1050—1100
6.—
8.40
12.54
250—300
100.—
125.—
1100—1150
7.—
9.S0
14.68/4
300350
100.—
125.—
1150—1200
8.—
11.20
16.83
350—400
100.—
125.—
1200—1250
9.—
12.60
19.06
400—450
100.—
125.—
1250—1300
10.—
14.—
21.2814
450—500
100.—
125.—
1300—1350
11.—
15.40
23.51
500550
100.—
125.—
1350—1400
12.—
16.80
25.74
550600
100.—
125.—
1400—1450
13.—
18.20
28.05
(500—050
110.
137.50
1450—1500
14.—
19.60
30.36
650700
110.
137.50
15001550
15.
21.—
32.67
70O—7.50
120.
150.—
1550—1600
16.50
23.10
35.06
750—800
120.—
150.—
1600—1700
18.—
25.20
38.15
800—900
130.—
162.50
1700—1800
21
29,40
43.56
9001000
140.—
175-
1800—1900
24.—
33.60
49.75
■s-ioort-itoo
150
187.50
1900—2000
27.—
37.80
54.86
1100-1209
100.—
200.—
2000—2100
30.—
42.—
59.98
1200»—1300
170.—
212.50
2100-2200
33.—
46.20
65.09
)300—1409
170.—
212.50
2200—2300
36.—
50.40
70.37
1400—1500
170.—
212.50
2300—2400
39.—
54.60
75.65
1500—1600
180.—
225.—
2400—2500
42,—
58.80
80.93
1000—1700
180.—
225.—
2500—2600
45.
63.—
86.29
1700—1800
180.—
225.—
2600—2700
48.—
67.20
91.74
1800—1900
190.—
237.50
2700-2800
51.
71.40
97/27
1000—2000
190
237.50
2800-2900
54.
75.60
102.88
2000—2100
190.—
237.50
2900-3000
57.
79.80
108.57
2100—2200
200.—
250.—
3000—3100
60.
84.—
114.3434
2200—2300
blijft voor
blijft voor
3100—3200
63.—
88.20
120.20
2300—2400
volgende
volgende
3200—3300
66.—
92.40
126.14
2400—2500
klassen
klassen
3300-3400
69.—
96.60
132.1634
2500—2600
gelijk.
gelijk.
3400-3500
72,
100.80
138.27
2600—2700
3500—3600
75.
105.—
144.54
2700—28(10
3600-3700
78.—
109.20
150.97 34
2800—2900
37003800
81.—
113,40
157.5734
2900—3000
38003900
84.—
117.60
164.34
3000—3100
3900-4000
87.—
121.80
171.27
3100—3200
40004100
90.—
126.—
178.36Vi
3200—3300
4100—4200
94.—
131.60
185.6234
33003400
420)0-4300
9S.
137.20
193.05
3400—3500
4300-4400
102.
142.80
200.64
3500—3600
4400—4500
106.
148,40
208.3934
3600—3700
4500-4600
110.
154.—
216.3134
3700—3800
46004700
114.
159.60
224.40
3800-3900
47003800
118.
165.20
232.65
3900—4000
4800—4900
122.—
170.80
241.0634
4000—4100
4900—5000
126.—
176.40
249.641$
4100—4200
elke volgende
klasse f4.
meer.
54005500
146.—
204.40
295.02
4000-4700
590060(4)
166.—
234.40
343.6934
5100—5200
6400—6500
186.—
260,40
393.1934
56005700
7000-7100
210.—
294.—
452.591$
6200-6300
elke volgende
klasse f 5.
meer.
7400—7500
230.—
322.—
492.191$
6600—6700
7900—8000
255.—
357.—
541.691$
7100—7200
8400—8500
280.—
392.—
591.191$
7600—7700
89009000
305.—
427.—
640.6934
8100—8200
10000—10100 360.— C
elke volgende
klasse f6.
meer.
Voor elke
f 100.meer.
749.5914 9200—9300
We geven nu nog een 3-tal voorbeelden, welke
voor Schagen nog gebruikt kunnen worden.
A. Een ondgehuwde met een zuiver inkomen
van f3175, wordt aangeslagen in de fondsbelasting
naar f3275, dus f 100 meer en zal dan betalen aan
fondsbelasting plus 40 opcenten f92.40. Indien hij
aangeslagett zou zijn in de G.I.B., dan bedroeg de
aanslag f 120.20 (belastbaar inkomen f2375).
B. Een gehuwde met hetzelfde inkomen en 2 min
derjarige kinderen zal in de fondsbelasting worden
aangeslagen naar een zuiver inkomen van f3175
min 2 X f200 kinderaftrek, dus naar f 2775.De
fondsbelasting bedraagt dan f71.40, terwijl de G.I.B.
zou hebben bedragen f 120.20 (belastbaar inkomen
f2325).
C. Een gehuwde met 6 minderjarige kinderen
met hetzelfde inkomen, is cr nog beter aan toe.
Hij wordt aangeslagen in de fondsbelasting naar
een zuiver inkomen van f3175 min 6 X f250 kin
deraftrek, dus naar f 1675, voor fondsbela^ting, plus
40 opcenten, zou hij moeten betalen f 25.20 en aan
G.I.B. f 114.34V2 (belastbaar inkomen f2225).
Voor de gehuwde belastingbetaler met meer dan
5 minderjarige kinderen, geeft dus de nieuwe rege
ling een belangrijke verbetering, doordat de kinder
aftrek thans is geregeld overeenkomstig art. 38 der
wet op de (rijks-) inkomstenbelasting 1914.
We zullen thans de personeele belasting eens na
der bekijken.
Zooals is medegedeeld, stellen B. en W. voor de
geheele gemeente in één klasse de 7e
plaatsen. Hiermede wordt een naar veler inzicht
bestaande onbillijkheid ten opzichte van de hef
fing der personeele belasting weggenomen en zullèn
dus de ingezetenen buiten de kom niet meer behoe
ven te betalen dan die in de kom wonen. Een bere
kening van het totale verschil kan hier moeilijk
worden gemaakt, daar door deze wijziging de kin
deraftrek zal veranderen en bovendien de belasting
naar den grondslag meubilair, in de 7e klasse niet
wordt geheven, indien de huurwaarde van het per
ceel niet meer bedraagt dan f130 (inplaats van
f 105.voor de 8e klasse).
Indien de huurwaarde van het perceel niet meer
dan f 100.bedraagt wordt in de gemeenten der
klasse daarvoor geen belasting naar de huurwaarde
geheven. Voor de 8e klasse is dit bedrag op f75.
bepaald.
Door de wijziging van de klasse-indeeling wordt de
opbrengst van de personeele belastinig dus onzeker.
Hoewel deze belasting in Schagen hoog is. mag
men niet verwachten, dat deze belangrijk zal wor
den verlaagd. De nieuwe belastingregeling beoogde
verlichting van den druk der inkomstenbelasting.
Alleen zullen indien de voorstellen van B. en W.
t.o.v. de personeele belasting niet worden nnpe-
vuld de houders van paarden cn motorrijtuigen
bij deze voordeel hebben, daar de 80 extra opcenten
welke op dezen grondslag tot nu toe worden gehe
ven, zullen vervallen.
Voor een motorrijtuig met een waarde van f 1900
betaalt men 19 X f2.— f38.— personeele belas
ting. Hierbij komen 20 opcenten voor het I.ecnings-
fonds 1914. 20 voor de provincie, 50 voor «Ie ge
meente en 80 extra opcenten, totaal 170, waardoor <le
belasting komt op f 102.60. Indien straks alleen de
80 opcenten door de gemeente worden geheven,
bespaart het den bezitter van een luxe-auto in elk
geval de 80 extra-opcenten, of f30.40 bij dit voor
beeld.
Voor de houders van paarden in gemengd gebruik
is dit een voordeelig verschil van f i.80.
De personeele belasting en haar regeling, wij be
doelen hier in hoofdzaak in wat klasse de gemeente
wordt geplaatst, is van groote beteckenis. Niet al
leen voor de belastingbetalers, maar ook foor de ge
meente wat de opbrengst betreft. Want hoe meer
opcenten de gemeente er op legt, hoe sterker dat be
lang voor beiden naar voren komt, echter in omge
keerde beteckenis.
Immers: is voor de gemeente het object opcenten
grondbelasting en op de fondsbelasting uitgeput
doordat 't toegestane maximum is bereikt, dan kan de
gemeente zooveel opcenten op het Personeel leggen
's ze wil. Tenminste als de Rijksregeering haar ver
ordeningen wil goedkeuren. (Hierbij is nog een
restrictie ten opzichte der progressie die wij wel kun
nen pnsseeren.) Heft men niet het maximum-getal
opcenten op de grondbelasting, dun mag het aantal
opcenten op de personeele belasting niet hooger zijn
dan 80.
Ten opzichte der personeele belasting zijn nog
andere bepalingen, die wij maar onbesproken zullen
laten.
Wij willen alleen maar even aangeven van
welk een beteekenis voor de gemeente de per
soneele belasting en de opcentenheffing daarop is,
en wijzen er op, dat juist een gemeente als de onze,
die zeer zeker in de naaste toekomst met de bij de
wet toegestane opcenten op de fondsbelasting en
grondbelasting niet rond zal kunnen komen, allicht
geneigd zal zijn uit de personeele belasting te halen
wat er uit te halen is.
En andere gemeenten, niet in die ongunstige posi
tie verkeerend, zullen dat niet doen en het gevolg is,
dat van de nivelleering der belastingen van de ge
meenten onderling,„wat toch de grondgedachte dezer
nieuwe finantieele regeling is", niets terecht komt.
Want hier een «lage heffing op het personeel,
ginds' een hooge en niet waar, het groote verschil
tusschen de belasting in onderscheidene gemeenten
is er weer. Wij zullen dan wederom een verschui
ving van dc inwoners naar een goedkoopere gemeente
zien komen. Daarom is het voor alles noodzakelijk,
dat de .gemeenten deze bron van inkomsten, dus ook
Schagen, zoo voorzichtig mogelijk aanboren. Terwijl
het toch evenmin mag vergeten worden het belasting-
perspectief voor de toekomst serieus na te gaan, om
dat de pcenten op het personeel éénmaal om de
5 jaar kunnen worden bepaald.
Welke inkomsten er voor de gemeente vervallen,
dit is wel gemakkelijk na te gaan. maar wat er ech
ter voor in de plaats komt en vooral hoe hoog de
uitkeering uit de Gemeentefondsbelasting wordt, is
verre van gemakkelijk aan te geven.
Voorzichtigheid is daarom in deze zeer geboden,
geen te groot optimisme, geen bespiegelingen, dat
alles is uit den boozc. Men hekijke do toekomst en
wat ze voor uitgaven kan brengen scherp en aan de
hand van die uitkomsten bopalc men zijn weg in
deze nieuwe belastingperiode te neinen.
En dat wij, wat deze waarschuwing tot voorzichtig
heid betreft, niet alleen staan, maar in goed en ver
trouwd gezelschap zijn, kan hieruit blijken, dat nog
kort geleden, Ged. Staten van Groningen de gemeen
tebesturen dier provincie aangeschreven hebben, om
toch vooral voorzichtig te zijn.
En het is juist daarom dat wij de optimistische
beschouwingen van B. en W. onzer j emoente als zeer
onvoorzichtig en misleidend moeten veroordeolen, al
hopen wij, ovenals een ieder van ganscher harte, dat
de einduitkomst van deze nieuwe regeling tusschen
Rijk en Gemeenten voor de Schagi r Burgerij een gun
stige moge ziïnopdat wij dan tenminste niet
in het belasting-moeras zullen behoeven te verstikken.
In tegenstelling met het feit dat in den afgeloopen
herfst te Den Oever zoo verbazend veel paling werd
gevangen, kunnen we thans wel zeggen, dat het ge
heel is afgeloopen. Het schijnt dat ze bij duizenden
via bet gemaal te Medemblik verdwijnen om in het
IJsselmeer terecht te komen. Dezer dagen vernamen
we aan de Xieuwesluis dat de visscherijvereeniging,
omvattende Wieringen, Ewijcksluis, Nieuwesluis, Kol-
horn. en Medemblik. het vischrecht heeft gepacht
van de domeinen, met de bedoeling om natuurlijk
een broodje te verdienen. Dit is nu evenwel op een
teleurstelling uitgeloopen omdat er geen paling meer
is te vangen, zoodat de fuiken allemaal zijn wegge
haald.
Vergadering van 't Dep Wieringerwaard der Mij.
tot Nut v. h. Algemeen, op Maandagavond. Voorzit
ter de heer Daan Kaan. secretaris de heer S. Sies-
werda.
Notulen worden goedgekeurd. Uit het jaarverslag
blijkt dat het ledental stationnair blijft De uiterste
grens (65) is zoo ongeveer bereikt. liet werk beweegt
zich in dezelfde richting De avonden met eigen
krachten schijnen nog het beste te voldoen. Het zal
gewenscht zijn eens iets anders trachten te verkrij
gen, b.v. Huisvlijttentoonstelling of Floralia. Onge
veer 800 boeken werden tei lezing uitgegeven. Het
verslag wordt onder dank vastgesteld.
De beschrijvingsbrief vermeldt weinig bijzonders,
zoodat besloten wordt geen afgevaardigde te zenden.
Met den Burgemeester zal worden gesproken over
aanschaffing voor rekening der gemeente van eenige
boekjes, getiteld .Tot geluk geboren
Tot bestuurslid wordt herkozen de heer Sieswerda
en gekozen de heer A. K. Kaan, inplaats van den
heer Saai, die niet herkiesbaar was.
Verder wordt nog besloten om a.s winter een huis
vlijttentoonstelling te organiseeren. De jongelui, die
hiervoor iets gevoelen, kunnen dus van af heden
reeds een aanvang nemen met een en ander.
Verder niets te behandelen, volgt sluiting.
Maandagavond vergaderde de Rundveefokvereeniglng
onefcr leiding van den heer Jb. Kaan Kz.
Aanwezig 14 leden.
Vooraf deelt Voorzitter mede, dat door omstandig
heden de bestuursvergadering nog niet is gehouden, doch
wil nu deze maar ineen doen vloeien. Dit betrof een
bespreking herziening huishoudelijk reglement, hetgeen
nu wel in deze vergadering behandeld kan worden.
De door den heer A. Keesman voorgelezen notulen
worden onder dank vastgesteld.