RECEPTEN.
H. H. DE BRUIN—LEÓN.
POSTELEIN IN FLESSCHEN
INMAAK IN GEKURKTE FLESSCHEN
Naar mate de Zomer nadert, nadert ook de
„inmaaktijd". De eerste Inmaak, die de huis
vrouw verricht is die in gekurkte flesschen.
De groentes, die daarvoor in aanmerking ko
men zijn: postelein, rabarber en zuring De
ap deze wijze ingemaakte groentes worden'
tegen bederf gevrijwaard door afsluiting van
3e lucht. Voor deze inmaak zijn alleen 'enkele
groentes geschikt en wel zooals reeds ge
noemd ispostelein, rabarber en zuring.
Deze zijn ni vrij zuur, waardoor de bederf
veroorzakende bacterie een slechte voedings
bodem in genoemde groentes vindt Worden
genoemde groenten gaar gekookt, waardoor
rotting wordt uitgesloten, vervolgens in ste
riel gemaakte flesschen gedaan en van de
lucht afgesloten, kunnen ze heel best een
seer langen tijd, zelfs wel Jaren, bewaard blij
ven.
Het steriel maken der flesschen gebeurt op
3e volgende manieren
a door uitkoken.
De goed gewasschen flesschen worden in 'n
groote pan met koud. of lauw water opgezet
I Leg op den bodem der pan een treef, doek of
omgekeerd bord, breng de flesschen aan den
Pl.m. 1 K G. Postelein voor 1 flesch.
Bereiding Maak de Postelein schoon door
sr de worteltjes en de rotte blaadjes uit te
zoeken. Indien de postelein wat groot is snijd
ze dan een of 2 maal door. Wasch ze heel
goed, zet ze op met het aanhangende water
?n laat ze gaar koken met wat zout. Kook de
flesschen uit of zwavel ze uit (zie boven).
Laat de gaar gekookte postelein uitlekken op
3en vergiet, maar bewaar wat water om de
flesschen aan te vullen. Vul de flesschen door
niddel van een wijden, geëmailleerden trech
ter of met twee theelepeltjes, met de poste
lein. Stamp deze gedurende het vullen tel
kens stevig aan met een stokje en gedeelte
lijk door de flesch op de hand of een doek te
storten. Zorg, dat de flesch niet breekt. Zorg
dat er voldoende ruimte boven de postelein
en de kurk over blijft. Vul de ruimtes tus-
schen de groente aan met kooknat, zoodat de
groente onder staat. Sluit de flesch af met
>en uitgekookte kurk. Probeer of deze goed
stevig zit en geen vocht doorlaat. Lak vervol
gens de kurk. Smelt hiervoor wat lak in een
oude steelpan, zoodanig dat ze niet al te dun
vloeibaar is. Houd de flesch met de kurk in
net lak, zoover dat de dikke rand der flesch
nog geraakt wordt. Draai de flesch rond.
neem hem uit het lak en draai de flesch, ho
rizontaal gehouden, zoolang tot het lak vast
geworden is. Plak er een etiquette op met
EEN VERNIELDE.
Dezer dagen heb ik me nog al eens bezig
gehouden met Vincent van Gogh èn door
lectuur èn door gesprek.
Figuren als hij zijn toch eigenlijk meer
dan individueele verschijningen ze zijn
symbolen, in wie de menschheid, of neen,
dat is overdreven, laten we liever zeggen,
in wie een deel van de menschheid tot
zelfbewustzijn komt. Zulke verschijningen
dragen den vloek der consequentie. Wat
ons het leven dragelijk maakt, wat ons het
leven mogelijk maakt, is het altijd terug-
keerende en in elk verband terugkeerende
compromis en de ondergang van naturen
als van Gogh is, dat ze eenvoudig niet
transigeeren of, wilt ge het duidelijker en
minder fraai, dat ze eenvoudig niet schip
peren kunnen. Niet dat ze het niet wil
len, neen, ze zijn er eenvoudig, ook al zou
den ze er misschien eens een keer, omdat
het hun te machtig wordt, naar neigen,
niet toe in staathet is in volstrekten
strijd met hun wezen.
In de practijk van zijn leven zou je bij
na het woord van Goethe overnemen, dat
iedere consequentie naa~ den duivel voert.
Ik zeg „Bijna", want eigenlijk durf je
dat toch ook weer niet aan, maar goed,
zonder ook maar eenigermate te willen
beweren, dat de consequentie hèm naar
den duivel heeft gevoerd integendeel
verre van dien we staan hier voor het
raadsel van het felle, het hevige, het be-
>gene leven dat in den grond van de
zaak al c .ze vaste overtuigingen omver-
smijt en al onze welgefundeerde principes
doet wankelen, welnu, zonder dat te dur
ven beweren, vast staat toch wel. dat je
het leidend principe waaruit hij leefde en
waarbij hij ten einde toe "olhardde ein-
delooze en oneindige liefde zoekend zoo
wel als gevend, niet maken kunt tot on
dergrond van de levensverhouding der
velen en je moet erkennen, dat Brack ik
denk thans aan 't drama van Ibsen wan
neer Hedda Gabler zich doodgeschoten heeft
niet heelemaal gelijk kan worden ontzegd
in de intonatie van jaren geleden toen „De
:och nietTelkens kwamen me die woorden
,n de intonatie van jaren geleden toen „De
Rotterdammers" het gaven, Ibsens voortref
felijke werk, voor den geest bij de redenee
ren over en het lezen over en het zich ver
diepen in Vincent van Gogh. En toch, en
;ochDie ongelooflijke eerlijkheidDie
imartelijke consequentieDurft u op zijn
vader schelden, die hem zoo weinig begrepen
neeft? Of op zijn moeder, die zooveel verdriet
van hem had? Iemand zei me „wat praat
je toch over dergelijke menschen als Vincent
3ie verwaarloosd hebben hetgeen vlakbij
lag Maar ik antwoord „en het ziekbed
van zijn moeder dan Wie heeft haar ver
pleegd; wie heeft haar verzorgd met groote
liefde Was 't niet Vincent De eenzame,
de onbegrepen gevende en hunkerende En
die vrouw in Den Haag Wij, wijze menschen
weten natuurlijk wel, dat zooiets op de meest
radicale teleurstelling moest uitloopen Wie
gelooft nou in een deerne En wie vertrouwt
nou in zijn gemeenschappelijke toekomst met
een deerne Immers alleen iemand die bui
ten het leven staat! Behalve dan natuurlijk
degene, die met volle intensiteit leeft en die
zich durft overgeven aan de liefde dwaas
die hij is.
„Maar dat doet men toch nietdenk
je weer, als je kennis maakt met zijn milieu
daar in Arles. Dat is immers in strijd met
alle moraal en met alle fatsoen. Zeker, dat
is ook zoo. Ik ken geen gruwelijker wereld dan
de wereld van de prostitutie en dat Vincent,
mfin, begrijpen doe ik dat toch niet. Ma*
wij zien misschien minder dan hij de verleu.
gening in vele huwelijken; en er is in ieder
geval toch het groteske in zijn houding; neei
ik bedoel niet het immoreel-groteske, zot
dat het groteske zou moeten dienen als ex-
;uus of als verklaring van het immoreele. li-
bedoel ditzelfs in die relaties is dea
mensch nog de zich gevende, de zich won
dende ter wille van degeen die aan hem ziet
gegeven had en die dus voor hem meer i
dan de enkele vrouw en aan wier gril o|
waarschijnlijk was het dat niet eens, waar-
schijnlijk heeft ze zelfs geen moment er iets
mee bedoeld, maar dus aan wier gril hij
meende te moeten voldoen, door zich het oor
af te houwen en haar dat thuis te sturen.
Waanzinnig? Misschien wel. Misschien reeds
een symptoom van wat bezig is te komen.
Maar zou in den waanzin niet het meest we-
senlijke van een mensch zich demonstreeren?
En zou dat hier dan niet zijn de drift om
sich te geven, om zich te offeren? De wijze
waarop is afschuwelijk, is deerniswekkend, is,
enfin, noem maar op. Maar ik kan het niet
helpen, dat ik behalve aan de woorden van
Brack ook herinnerd werd voortdurend aan
de woorden uit een heel anderen hoek, woor.
den uit het N. T.; die ik zou willen overne
men, alleen het vrouwelijke element dan na
tuurlijk veranderend in 't mannelijke: „haar
wordt veel vergeven, want zij heeft veel lief
gehad".
Is Vincent niet de tragedie van de in uiter
ste consequentie volgehouden liefde
Hij zelf is er aan gebroken
VARIA.
Blondines en brunettes. De huwelijks
kansen schijnen voor blondines minder groot
te zijn dan voor brunettes. Een Engelsch
dokter heeft na nauwkeurig onderzoek be
vonden, dat onder de brunettes 78 pCt. waren
getrouwd en slechts 60 pCt. onder de -blon
dines. De Engelsche brunette schijnt dus
tien kansen te hebben, tegen de blondine
negen.
KOE MOET MEN EEN PATROON
ZELF KNIPPEN?
Volgens bijstaand plaatje zullen we in de
komende rubrieken de eenvoudige japon met
klokrok teekenen. Deze week bepalen we ons
tot het teekenen van het lijfje. Gelijk in de
vorige rubrieken beschreven neemt U een
stuk papier en stippelt het grondpatroon op
bekende wijze na. Zooals het plaatje aan
geeft is de japon afgewerkt met kraagje en
manchetten en is vóór op de japon een bies
opgezet. Het kraagje wordt heelemaal op de
hals van het grondpatroon aangezet, alleen
vóór is de hals eenige centimeters uitgediept
De diepte der hals is naar eigen verkiezing,
op dit plaatje is de diepte ongeveer 3 c.M.
De nieuwe halslijn en plooitjes kunt u geheel
volgens teekening teekenen. Hoeveel het
aantal centimeters is, dat U voor de plooitjes
erbij moet nemen hebben we reeds in één
van de vorige rubrieken beschreven. De
lengte van het lijf meet U bij uzelf en zet
deze lengte vanuit het halskuiltje af. Op den
voorkant meten we voor de wijdte van het
lijfje yx heupwijdte -1- 1 af en voor den ach- j
terkant yk heupwijdte 1 (waarvoor u de
reden bekend is).
De bies, die vóór op de japon gezet wordt
is 3 c.M. breed. Om gemakkelijk met het
hoofd door de japon te komen, maakt u een
iplitje onder de bies.
/y-JL
DE MAN.
Also sprach Zarathustra
„GIJ gaat tot vrouwen
vergeet de zweep niet I"
{De eerste letter van Man - geeft acht!
Is synoniem met die van Macht.
Dan volgt, wat arrogant, de A,
jDe Heer der Schepping juicht: „Aha!"
[Maar, wat de Vrouw verlangt, verwacht,
Geeft hij vaak slechts als brute kracht,
IDat voelt als Leed, het zwak geslacht,
Dat supérieur hem heeft gedacht.
;Critick op man. of vrouw, alléén??
!Au fond bekeken, zijn zij één;
Behoorend tot eén menschenkliek,
Dus Heer. bespaar ons de critiek!
Maar héél ondeugend scherts of spot?
Maakt N een oneerbiedig slot,
Aan 't eind. voor menig prul of sul,
Zegt N alleen maar: Niets of NuL
iook en kook ze gedurende 10 minuten. Kook
ze vooral zachtjes om 't springen der fles-
schen te voorkomen.
b. Door uitzwavelen.
Koop hiervoor een zwavellint bij den dro
gist Wasch de flesschen zoo mogelijk een
tijdje voor 't uitzwavelen, opdat ze van bin
nen droog kunnen zijn. Steek het zwavellint
aan en houd dit in de flesch, die vanaf de
npening schuin naar boven gehouden moet
vorden. Trek het zwavellint langzaam uit de
flesch als deze zich met zwaveldamp gevuld
beeft. Zet de flesch omgekeerd op een bord
totdat ze gevuld wordt en doof het zwavel
lint in een kommetje met water.
Zwaveldamp werkt zeer prikkelend op de
slijmvliezen, waardoor men heel gemakkelijk
san gaan hoesten. Zwavel daarom altijd voor
3en open raam of in de buitenlucht. Houd de
flesch wat van zich af en adem niet boven
zwaveldamp in.
/ermelding van naam en datum van den in
maak.
N.B. Dikwijls wordt op de groente een
laagje slaolie gegoten, op deze wijze krijgt
men èn door de slaolie èn door het lak een
ifsluiting van de lucht.
ANIRAHTAC.
4. Japon van rood kasha gegarneerd met
(opgestikte plooitjes. De ceintuur is van wit
peau de suède.
Kraag en manchetten van wit linon met
groepen van gestreken kleine plooitjes. Men
kan deze garnituur ook maken van bleek rose
chêpe satin met a jour steekjes. 6. Tenslotte een marineblauwe popeline
Bcnoodigd 3 M. in 1.40 M. breed. Japon, gegarneerd met platte stiksels. De rok
v is voorzien van een volant in vorm, plastron
5. Japon van beige tweed met bruin peau en strik uit fantasie batist geboord met een
de suède ceintuur. De rok is in vorm gesneden kanten picot. Dezelfde garneering kan ook
Het lijfje is voorzien van een wit piqué ge- eenvoudig gemaakt worden uit witte mousse.
kruist vest of wel van licht beige toile de line versierd met uit de hand gewerkte kleine
Boie, geïncrusteerd met een plissé strook. plooitjes.
Bcnoodigd 3 M. in 1.40 M. breed. Benoodigd 3 M. in 1.40 M breed.