RECEPTEN. H. H. DE BRUIN—LEÓN. POSTELEIN IN FLESSCHEN INMAAK IN GEKURKTE FLESSCHEN Naar mate de Zomer nadert, nadert ook de „inmaaktijd". De eerste Inmaak, die de huis vrouw verricht is die in gekurkte flesschen. De groentes, die daarvoor in aanmerking ko men zijn: postelein, rabarber en zuring De ap deze wijze ingemaakte groentes worden' tegen bederf gevrijwaard door afsluiting van 3e lucht. Voor deze inmaak zijn alleen 'enkele groentes geschikt en wel zooals reeds ge noemd ispostelein, rabarber en zuring. Deze zijn ni vrij zuur, waardoor de bederf veroorzakende bacterie een slechte voedings bodem in genoemde groentes vindt Worden genoemde groenten gaar gekookt, waardoor rotting wordt uitgesloten, vervolgens in ste riel gemaakte flesschen gedaan en van de lucht afgesloten, kunnen ze heel best een seer langen tijd, zelfs wel Jaren, bewaard blij ven. Het steriel maken der flesschen gebeurt op 3e volgende manieren a door uitkoken. De goed gewasschen flesschen worden in 'n groote pan met koud. of lauw water opgezet I Leg op den bodem der pan een treef, doek of omgekeerd bord, breng de flesschen aan den Pl.m. 1 K G. Postelein voor 1 flesch. Bereiding Maak de Postelein schoon door sr de worteltjes en de rotte blaadjes uit te zoeken. Indien de postelein wat groot is snijd ze dan een of 2 maal door. Wasch ze heel goed, zet ze op met het aanhangende water ?n laat ze gaar koken met wat zout. Kook de flesschen uit of zwavel ze uit (zie boven). Laat de gaar gekookte postelein uitlekken op 3en vergiet, maar bewaar wat water om de flesschen aan te vullen. Vul de flesschen door niddel van een wijden, geëmailleerden trech ter of met twee theelepeltjes, met de poste lein. Stamp deze gedurende het vullen tel kens stevig aan met een stokje en gedeelte lijk door de flesch op de hand of een doek te storten. Zorg, dat de flesch niet breekt. Zorg dat er voldoende ruimte boven de postelein en de kurk over blijft. Vul de ruimtes tus- schen de groente aan met kooknat, zoodat de groente onder staat. Sluit de flesch af met >en uitgekookte kurk. Probeer of deze goed stevig zit en geen vocht doorlaat. Lak vervol gens de kurk. Smelt hiervoor wat lak in een oude steelpan, zoodanig dat ze niet al te dun vloeibaar is. Houd de flesch met de kurk in net lak, zoover dat de dikke rand der flesch nog geraakt wordt. Draai de flesch rond. neem hem uit het lak en draai de flesch, ho rizontaal gehouden, zoolang tot het lak vast geworden is. Plak er een etiquette op met EEN VERNIELDE. Dezer dagen heb ik me nog al eens bezig gehouden met Vincent van Gogh èn door lectuur èn door gesprek. Figuren als hij zijn toch eigenlijk meer dan individueele verschijningen ze zijn symbolen, in wie de menschheid, of neen, dat is overdreven, laten we liever zeggen, in wie een deel van de menschheid tot zelfbewustzijn komt. Zulke verschijningen dragen den vloek der consequentie. Wat ons het leven dragelijk maakt, wat ons het leven mogelijk maakt, is het altijd terug- keerende en in elk verband terugkeerende compromis en de ondergang van naturen als van Gogh is, dat ze eenvoudig niet transigeeren of, wilt ge het duidelijker en minder fraai, dat ze eenvoudig niet schip peren kunnen. Niet dat ze het niet wil len, neen, ze zijn er eenvoudig, ook al zou den ze er misschien eens een keer, omdat het hun te machtig wordt, naar neigen, niet toe in staathet is in volstrekten strijd met hun wezen. In de practijk van zijn leven zou je bij na het woord van Goethe overnemen, dat iedere consequentie naa~ den duivel voert. Ik zeg „Bijna", want eigenlijk durf je dat toch ook weer niet aan, maar goed, zonder ook maar eenigermate te willen beweren, dat de consequentie hèm naar den duivel heeft gevoerd integendeel verre van dien we staan hier voor het raadsel van het felle, het hevige, het be- >gene leven dat in den grond van de zaak al c .ze vaste overtuigingen omver- smijt en al onze welgefundeerde principes doet wankelen, welnu, zonder dat te dur ven beweren, vast staat toch wel. dat je het leidend principe waaruit hij leefde en waarbij hij ten einde toe "olhardde ein- delooze en oneindige liefde zoekend zoo wel als gevend, niet maken kunt tot on dergrond van de levensverhouding der velen en je moet erkennen, dat Brack ik denk thans aan 't drama van Ibsen wan neer Hedda Gabler zich doodgeschoten heeft niet heelemaal gelijk kan worden ontzegd in de intonatie van jaren geleden toen „De :och nietTelkens kwamen me die woorden ,n de intonatie van jaren geleden toen „De Rotterdammers" het gaven, Ibsens voortref felijke werk, voor den geest bij de redenee ren over en het lezen over en het zich ver diepen in Vincent van Gogh. En toch, en ;ochDie ongelooflijke eerlijkheidDie imartelijke consequentieDurft u op zijn vader schelden, die hem zoo weinig begrepen neeft? Of op zijn moeder, die zooveel verdriet van hem had? Iemand zei me „wat praat je toch over dergelijke menschen als Vincent 3ie verwaarloosd hebben hetgeen vlakbij lag Maar ik antwoord „en het ziekbed van zijn moeder dan Wie heeft haar ver pleegd; wie heeft haar verzorgd met groote liefde Was 't niet Vincent De eenzame, de onbegrepen gevende en hunkerende En die vrouw in Den Haag Wij, wijze menschen weten natuurlijk wel, dat zooiets op de meest radicale teleurstelling moest uitloopen Wie gelooft nou in een deerne En wie vertrouwt nou in zijn gemeenschappelijke toekomst met een deerne Immers alleen iemand die bui ten het leven staat! Behalve dan natuurlijk degene, die met volle intensiteit leeft en die zich durft overgeven aan de liefde dwaas die hij is. „Maar dat doet men toch nietdenk je weer, als je kennis maakt met zijn milieu daar in Arles. Dat is immers in strijd met alle moraal en met alle fatsoen. Zeker, dat is ook zoo. Ik ken geen gruwelijker wereld dan de wereld van de prostitutie en dat Vincent, mfin, begrijpen doe ik dat toch niet. Ma* wij zien misschien minder dan hij de verleu. gening in vele huwelijken; en er is in ieder geval toch het groteske in zijn houding; neei ik bedoel niet het immoreel-groteske, zot dat het groteske zou moeten dienen als ex- ;uus of als verklaring van het immoreele. li- bedoel ditzelfs in die relaties is dea mensch nog de zich gevende, de zich won dende ter wille van degeen die aan hem ziet gegeven had en die dus voor hem meer i dan de enkele vrouw en aan wier gril o| waarschijnlijk was het dat niet eens, waar- schijnlijk heeft ze zelfs geen moment er iets mee bedoeld, maar dus aan wier gril hij meende te moeten voldoen, door zich het oor af te houwen en haar dat thuis te sturen. Waanzinnig? Misschien wel. Misschien reeds een symptoom van wat bezig is te komen. Maar zou in den waanzin niet het meest we- senlijke van een mensch zich demonstreeren? En zou dat hier dan niet zijn de drift om sich te geven, om zich te offeren? De wijze waarop is afschuwelijk, is deerniswekkend, is, enfin, noem maar op. Maar ik kan het niet helpen, dat ik behalve aan de woorden van Brack ook herinnerd werd voortdurend aan de woorden uit een heel anderen hoek, woor. den uit het N. T.; die ik zou willen overne men, alleen het vrouwelijke element dan na tuurlijk veranderend in 't mannelijke: „haar wordt veel vergeven, want zij heeft veel lief gehad". Is Vincent niet de tragedie van de in uiter ste consequentie volgehouden liefde Hij zelf is er aan gebroken VARIA. Blondines en brunettes. De huwelijks kansen schijnen voor blondines minder groot te zijn dan voor brunettes. Een Engelsch dokter heeft na nauwkeurig onderzoek be vonden, dat onder de brunettes 78 pCt. waren getrouwd en slechts 60 pCt. onder de -blon dines. De Engelsche brunette schijnt dus tien kansen te hebben, tegen de blondine negen. KOE MOET MEN EEN PATROON ZELF KNIPPEN? Volgens bijstaand plaatje zullen we in de komende rubrieken de eenvoudige japon met klokrok teekenen. Deze week bepalen we ons tot het teekenen van het lijfje. Gelijk in de vorige rubrieken beschreven neemt U een stuk papier en stippelt het grondpatroon op bekende wijze na. Zooals het plaatje aan geeft is de japon afgewerkt met kraagje en manchetten en is vóór op de japon een bies opgezet. Het kraagje wordt heelemaal op de hals van het grondpatroon aangezet, alleen vóór is de hals eenige centimeters uitgediept De diepte der hals is naar eigen verkiezing, op dit plaatje is de diepte ongeveer 3 c.M. De nieuwe halslijn en plooitjes kunt u geheel volgens teekening teekenen. Hoeveel het aantal centimeters is, dat U voor de plooitjes erbij moet nemen hebben we reeds in één van de vorige rubrieken beschreven. De lengte van het lijf meet U bij uzelf en zet deze lengte vanuit het halskuiltje af. Op den voorkant meten we voor de wijdte van het lijfje yx heupwijdte -1- 1 af en voor den ach- j terkant yk heupwijdte 1 (waarvoor u de reden bekend is). De bies, die vóór op de japon gezet wordt is 3 c.M. breed. Om gemakkelijk met het hoofd door de japon te komen, maakt u een iplitje onder de bies. /y-JL DE MAN. Also sprach Zarathustra „GIJ gaat tot vrouwen vergeet de zweep niet I" {De eerste letter van Man - geeft acht! Is synoniem met die van Macht. Dan volgt, wat arrogant, de A, jDe Heer der Schepping juicht: „Aha!" [Maar, wat de Vrouw verlangt, verwacht, Geeft hij vaak slechts als brute kracht, IDat voelt als Leed, het zwak geslacht, Dat supérieur hem heeft gedacht. ;Critick op man. of vrouw, alléén?? !Au fond bekeken, zijn zij één; Behoorend tot eén menschenkliek, Dus Heer. bespaar ons de critiek! Maar héél ondeugend scherts of spot? Maakt N een oneerbiedig slot, Aan 't eind. voor menig prul of sul, Zegt N alleen maar: Niets of NuL iook en kook ze gedurende 10 minuten. Kook ze vooral zachtjes om 't springen der fles- schen te voorkomen. b. Door uitzwavelen. Koop hiervoor een zwavellint bij den dro gist Wasch de flesschen zoo mogelijk een tijdje voor 't uitzwavelen, opdat ze van bin nen droog kunnen zijn. Steek het zwavellint aan en houd dit in de flesch, die vanaf de npening schuin naar boven gehouden moet vorden. Trek het zwavellint langzaam uit de flesch als deze zich met zwaveldamp gevuld beeft. Zet de flesch omgekeerd op een bord totdat ze gevuld wordt en doof het zwavel lint in een kommetje met water. Zwaveldamp werkt zeer prikkelend op de slijmvliezen, waardoor men heel gemakkelijk san gaan hoesten. Zwavel daarom altijd voor 3en open raam of in de buitenlucht. Houd de flesch wat van zich af en adem niet boven zwaveldamp in. /ermelding van naam en datum van den in maak. N.B. Dikwijls wordt op de groente een laagje slaolie gegoten, op deze wijze krijgt men èn door de slaolie èn door het lak een ifsluiting van de lucht. ANIRAHTAC. 4. Japon van rood kasha gegarneerd met (opgestikte plooitjes. De ceintuur is van wit peau de suède. Kraag en manchetten van wit linon met groepen van gestreken kleine plooitjes. Men kan deze garnituur ook maken van bleek rose chêpe satin met a jour steekjes. 6. Tenslotte een marineblauwe popeline Bcnoodigd 3 M. in 1.40 M. breed. Japon, gegarneerd met platte stiksels. De rok v is voorzien van een volant in vorm, plastron 5. Japon van beige tweed met bruin peau en strik uit fantasie batist geboord met een de suède ceintuur. De rok is in vorm gesneden kanten picot. Dezelfde garneering kan ook Het lijfje is voorzien van een wit piqué ge- eenvoudig gemaakt worden uit witte mousse. kruist vest of wel van licht beige toile de line versierd met uit de hand gewerkte kleine Boie, geïncrusteerd met een plissé strook. plooitjes. Bcnoodigd 3 M. in 1.40 M. breed. Benoodigd 3 M. in 1.40 M breed.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 24