Alumni Billis- COURANT. MmtiMii- Laiintllil De Oceaanvlucht van de Southern Cross. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen. Eerste Blad. Boven de zee. De „Southern Cross" vordert uitstekend. WINKEL OUDE NIEDORP. NIEUWE NIEDORP De Tweede Kamer en de akkerbouw. Woensdag 25 Juni 1930. SCHAKER 73ste Jaargang No. 8684 Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiön nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno, inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend* DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. De start van de Southern Cross voor een vlucht over den Atlantischen Oceaan. Zooals we in ons nummer van gister reeds kon den meedeelen, is gistermorgen vroeg om half vijf Kingsford Smith met zijn vliegtuig Southern Cross op Ierland gestart voor een vlucht over den Atlanti schen- Oceaan, in de richting dus van Oost naar West. Men weet, dat de overtocht per vliegtuig in de genoemde l ichting nog slechts eenmaal was' gelukt, n.1. aan Hühnefeld °.n twee makkers, die er trou wens bij de landing op een eilandje in de Straat tusschen New-Foundlan'd en Labrador het vliegtuig bij verspeelden. In de richting van West naar Oost is de vliegtocht over den Atlantischen Oceaan trouwens verscheidene malen gelukt Van die vliegtochten is die van Lind- bergh de bekendste gebleven. De Southern Cross is dus gisternacht begonnen met de toch altijd nog wel zeer gevaarlijke poging. De belangstelling voor dezen vliegtocht is hier te lande groot. Dc leider van den vliegtocht Kingsford Smith heeft met zijn toestel ook ons land bezocht Ditmaal is er aan boord ook een Nederlander, de bekende vlieger van Dijk. De beide andere „koppen" var» de bemanning van het vliegtuig zijn kapitein Patrick Saul en de marconist Stannage. Nog een andere reden is er voor ons, Nederlanders, om belangstelling te koesteren, voor deze poging. Het vliegtuig is n.1. een Fokker. Het vertrek. Duizenden menschen op de plaats van de start. Reuter meldt nog uit Londen', dat duizenden waren bijeengekomen om het vertrek van de Southern Cross bij te wonen. De menschen hadden zich een rustplaats uitgezocht op het strand en wachtten daar af tot de Southern Cross de hoogte in ging. De opstijging geschiedde met verbluffend gemak, terwijl de menigte een gejuich aanhief. Na een paar cirkels boven het terrein var» vertrek te hebben be schreven, verdween het vliegtuig in Westelijke richting. Het was de bedoeling om, na Ierland te zijn overgestoken, boven den Atlantischen Oceaan de Noordelijke route te volgen tot Kaap Race, dan Zuid waarts te koersen en na, indien dat mogelijk blijkt, ir» de lucht brandstof te hebben ignenomen aan de kust van Maine door te gaan naar New York. De eerste telegrammen van Smith. Hevige tegenwind. Kingsford V.D. verneemt uit Dublin: Voor het vertrek van de Southern Cross verklaar de Kingsford Smith dat hij de weersomstandigheden thans zeer gunstig achtte en dat hij zelfs dacht New York, zonder benzine bij te laden, te kunnen be reiken. Onmiddellijk nadat de Southern Cross was ver trokken, kreeg het vliegtuig draadloos contact met de landstations. Kingsford Smith seinde, dat de zee een korte golfslag vertoonde. Te 7.30 (Greenwich tijd) seinde Smith, dat de Iersche kust uit het gezicht verdween. Op dat moent had hij een hevigen tegen wind. Boven zee was de lucht blauw en het zicht was goed. Het toestel vloog toen met een snelheid van ongeveer 100 mijl op een hoogte van 500 voet. In verband met den tegenwind schatte Kingsford Smith de werkelijke snelheid op 75 mijl. Verwachting: goed weer, doch voortdurend tegenwind op den Oceaan; aankomst te New-York (stad) waarschijnlijk tijdens he vige onweders. Het Persbureau Vaz Dias heeft zich tot het Konink lijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut in de Bilt gewend om inlichtingen omtrent de weersomstandig heden op den Atlantischen Oceaan. De Directie van het Kon. Nederl. Meteorologisch Instituut deelde aan het Persbureau mede, dat de Southern Cross bij haar tocht over den Oceaan voort durend een regelmatige wind uit het Westen zal ont moeten van ongeveer 40 K.M. per uur op 500 tot 1000 M. hoogte. Zeer waarschijnlijk is er een lichte bewol king, doch de vliegers zullen geen last hebben van zware regens. Over het algemeen kan het weer bo ven den Oceaan gunstig genoemd worden. Wanneer de vliegers New Foundland naderen, zal het weer evenwel minder gunstig worden. Wanneer de vliegers hun koers moeten wijzigen naar het Zuid- Westen om naar New York (stad) te vliegen, zullen zij ook een wind uit het Zuid-Westen ontmoeten. Zij houden dus, wanneer zij doorvliegen naar New York, doorloopend tegenwind. Bij aankomst in New York, waar het op het oogen- blik vrceselijk warm is, zullen zij in een hevigen on weerstoestand arrivecren. Vanuit New York de tocht afgeraden. In Amcrikaanschc vliegerskringen maakt men zich zeer bezorgd over de vlucht van Kingford Smith. De weerberichten van het meteorologisch bureau luiden namelijk zeer ongunstig, zoodat de leider van het bureau te Washington in verschillende telegrammen aan Kingsford Smith hem dringend heet afgeraden- van zijn voorgenomen vlucht af te zien. De weersomstandigheden hoven den Atlantischen Oceaan zijn zeer ongunstig en het ziet er naar uit dat zij eer slecht dan beter zullen worden. Aan de kust van N. Amerika hangt een dikke mist. Een der groote Amerikaansche petroleum-maatschap- pijen heeft een vliegtuig uitgezonden om zoo noodig het vliegtuig van Kingford Smith van benzine te voorzien, terwijl het zich nog in de lucht bevindt. Dit vliegtuig wordt door een peilvliegtuig begeleid, dat over een daartoe geschikte radio-installatie beschikt. Alles wel aan boord. Een groet aan Ne derland. Blijkens de ontvangen draadlooze berichten van gis teravond had de „Southern Cross" tot op dat oogen- blik zonder tegenslag in Westelijke richting voortge- vlogen. Te half vier meldde Kingsford Smith, dat hij in lage wolken en regen vloog en geheel „blind" moest vliegen. Hij bevond zich op een hoogte van 250 voet en de Fok ker had op dat oogenlblLk dus een snelheid van 169 K. M. per uur, hetgeen dus bevredigend ia Bven later seinde Kingsford Smith oolijk, dat hij met zijn kameraden het een en ander gébruikte en dat daar bij de koffie zeer goed smaakte. Bij den Luchtvaartdienst van het ministerie van Wa terstaat is gistermiddag 13.30 het volgende telegram binnengekomen „Southern Cross" No. 16. Air-Ministre, Haag Holland. Ik zend mijn groeten aan Nederlandsche volk. Alles wel. Kingsford Smith, Van Dijk, Atlantische Oceaan. Kingsford Smith's marconist is gisteren wel buiten gewoon actief geweest, want hij heeft den geheelen dag door telegrammen over de ultra kort golf de wereld ingestuurd, niet alleen naar de Oude, doch ook naar de Nieuwe Wereld, en er zij-n heel wat stations in Eu ropa geweest, die de berichten van het Fokkervliegtuig „Southern Cross" hebben opgevangen. In den mist. De „Fokker" blijkt langen tijd in den mist gevlogen te hebben, want tegen vieren meldde Kingsford Smith, dat hij nog steeds „blind" vloog en zijn mededeeling, dat hij „steadly climbing" was, wees erop, dat hij moeite deed om uit den mist te geraken en er bovenuit te komen. Maar een half uur later seinde hij toch weer, dat hij nog steeds in dichten mist vloog. De radio-ontvangst was blijkbaar goed in orde, daar de leider in de „Southern Cross" telegrafeerde, dat hij goed ontving. Dat hij dus even gesukkeld had met ver zending, is waarschijnlijk niet juist geweest. Tegen half- vijf gistermiddag slaagde de „Fokker" er blijkbaar in boven de mistbank te kómen:,, We are now out of it" zogt Kingsford Smith op 300 voet hoogte. Luchtstorin gen. Om ongeveer vijf uur een positie-melding, maar lucht- storingen maakten het onmogelijk de juiste graad breedte en lengte te bepalen. Trouwens alle telegram men kwamen ook niet volledig door; nu en dan werden brokstukken opgevangen, en de moeilijkheden werden vergroot, doordat de sterkte van den zender afwisselde. Om kwart over vijf wilde Kingsford Smith een ander weerberioht oratvangen en hij vroeg G. C. K. (Valen- cia-radio of Ierland), of het mogelijk was nieuwe weer berichten te krijgen. En er werd bijgeseind, dat hij spoedig zijn lange antenne uit zou gooien. Ter gelegenheid van het 4e eeuwfeest van de Augsburgsche Geloofsbe lijdenis, wordt in de Evan gelisch Lutherscbe kerk te Schiedam een tentoon stelling gehouden op het gebied der Kerkhervor ming. Hierboven een kijk je op de tentoonstelling. Twee Gotische kande laars uit de 16e eeuw, bijbel, gebruikt door H. M. Koningin Moeder, de verlovingsringen van dr. Luther en Catharina von Bore, epistelen en evangeliën. Vanavond in Amerika? Tegen halfzes was de leider van het vliegtuig van meening, dat hij waarschijnlijk de helft van den tocht over water had afgelegd, en hij vermeide zich in het vooruitzicht, vanavond Amerika te bereiken. De weersomstandigheden werden daarop beter, want om zes uur klonk het door den aether, dat lage wolken en mist verdwenen waren. En hü vliegt nog steeds. Een draadloos bericht van half negen 's avonds meld de, dat alles goed ging. Uit Halifax (Nieuw Schotland) meldt Reuter, dat de i>a«sitie van het vliegtuig was: 50* 30' N.B., 36° W.L. Storing door den zender te Rome. Nadat geruimen tijd naar de telegrammen van de Southern Cross was geluisterd, kwam er plotseling voor de radio-ontvangst hier te lande een buitengewoon sto rende factor optreden, in den vorm van den zender te Rome, die op gelijke golflengte werkt, waardoor het geluid van de Southern Cross dermate werd overstemd, dat slechts nu en dan bij enkele kleine pauzes van Rome een enkel woord kon worden opgenomen, b.v. het woord wind of iets dergelijks. Uit het feit echter, dat met ze kerheid kon worden vastgesteld, dat de Southern Cross nog steeds aan het seinen was, kon in elk geval de blijde gevolgtrekking worden gemaakt, dat de Fokker zich nog steeds in de lucht bevond. Naar men ons mededeelde deed zich de storing van Rome nog om half elf A. T. voor. Dichte mist b(j New Foundland. Volgens berichten uit St. John ltangt er sedert gister avond een dichte mist langs de kust van New Found land. Eventueele bijvulling van benzine. Reuter seint uit New York: De plannen zijn voltooid om de Southern Cross in de buurt van Portland Maine weer van benzine te voor zien, indien de* voorraad na het oversteken van den Oceaan mocht uitgeput zijn. Het vliegtuig voor benzine-byvulling staat gereed. Reuter seint uit New York, dat draadlooze instructies aan Kingsford Smith zijn gezonden, hoe de maatregelen voor de benzine-bijvulllng getroffen zijn en hoe hij met zijn toestel manoeuvreeren moet, om de benzine over te nemen. Alleen wanneer Kingsford Smith er om vraagt, zal het vliegtuig opstijgen. Minder tegenwind; het weer op de Ameri kaansche kust gunstig. Kingsfort Smith seinde aan het „Handelsblad" van boord 10 uur 20 gisteravond: De wind is eenigszins minder geworden. Halifax meldt, dat de weersomstandigheden bij de kust gunstig zyn voor vliegen. De mist is verdwenen, het zich is goed. Verschillende berichten. Doordat Ds. Jellema zijn vacaturebeurt in de Her vormde kerk Zondag a.s. aan den Consulent alhier heeft heeft afgestaan, zal dien morgen nu de buitengewone dienst volledig liturgisch worden gehouden, nadat er de vorige maal enkel een paar muzikale bijdragen voor fluit en orgel waren. Vooral doordat deze buitengewone liturgische dien sten te Schoorl "Tra al jaren zijn ingeburgerd, zal het meekomen van het Schoorlsohe kerkkoor zeker voor het welslagen dezer eerste proeve ook hier van het grootste belang blijken. Te Amsterdam zijn ge arriveerd de Jackson Boj-s, een ensemble dan sers, die op zullen treden ln de nieuwe Stapper- revue, waarvan op 1 Juli a.s. te den Haag de première gaat Het Provinciaal blad van Noord-Holland, nummer 51, bevat de afkondiging van een besluit van Ged. Staten dezer provincie, d.d. 11 Juni 1930. nummer 94. waarbij met ingang van dien datum eervol ontheffing is ver leend van de waarneming hunner betrekking aan: J. Wit Sr.. Voorzitter, P. Wit Hz., en P. Steur, allen te Oude Niedorp, leden van het bestuur van den voormallgen Westerkamperpolder; Jb. Wit Cz., te N, Niedorp, voor zitter, en M. Smit Jnz. te 't Veld. lid van den voormali- gen Oosterkamperpolder, en J. Ligthart, voorzitter. H. Wit Hz. en A. Molenaar, allen te Oude Niedorp, leden van het bestuur van den voormallgen Leijerpolder. Een en ander tengevolge van de samenvoeging dier water schappen onder de naam van W.O.L. polder, bij besluit van Ged. Staten d.d. 20 Juli. 1927, no. 11, goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 8 September 1927, no. 12. In den afgeloopen nacht te pl.m. 12 uur, is de oude boerenwoning, bewoond door den heer G. Gaijaard. tot den grond toe afgebrand. Niets is gered. De oorzaak schijnt te zijn de stookplaats. Behandeling van het Suikerinvoerwetje. De Tweede Kamer heeft in haar korte openbare zitting var. gistermiddag o.a. het Suikerinvoerwetje naar de afdeelingen verwezen. Het ligt in de bedoe ling dit wetje inderdaad met crisis-spoed af te doen. Men hoopt dat het reeds de volgende week in open bare discussie zal komen; dan zou de Eerste Kamer, wanneer zij daartoe medewerken wil, in haar bij eenkomst in de eerste helft van Juli deze zaak ook nog kunr.cn afdoen. Naar het „Ilsbl ter oore komt is wel niet ter stond een ruimere tegemoetkoming aan den akker bouw te wachten, maar ligt het in de bedoeling der regeering na het reces te komen met een maalgebod voor'tarwe en een voorstel, dat de positie der eige naren van de groote aardappelmeel voorraden eeni- gerrnate zou verlichten. HET WERKLOOZENCIJFER IN ENGELAND. Het 110.000 gestegen in veertien dagen tijds. Reuter seint uit I.onden: liet aantal werkloozen bedroeg 16 Juni 1.885.000, of 110.193 meer dan op 3 Juni en 762.587 meer dan in dezelfde periode van het vorig jaar. Deze vermeerde ring in den loop van veertien dagen wordt hoofd zakelijk toegeschreven aan den tijdclijken stilstand van liet werk in verband met langdurige vacanties in bepaalde graafschappen, vooral in die in het mid den en het Noordwesten van Engeland. SABOTAGE OP DE FRANSCHE SPOORLIJNEN. Uit Parijs wordt gemeld: Op het station van Dyon is gisternacht door onbe kende daders sabotage gepleegd, dat echter nog tij dig werd ontdekt. De daders hadden twee wisselstanger: met een touw aaneengebonden om aldus den D-irein Parijs- Dyon te doen ontsporen. DE SLAPTE IN DE DUITSCHE NIJVERHEID. De N.V. Friedr. Krupp te Essen heeft tot de bevoee- de autoriteiten het verzoek gericht weder 1500 maa .te piogea ontslaan^- -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 1