Alumni Billis-
COURANT.
MmtiMii- Laiintllil
De Oceaanvlucht
van de Southern Cross.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Eerste Blad.
Boven de zee.
De „Southern Cross"
vordert uitstekend.
WINKEL
OUDE NIEDORP.
NIEUWE NIEDORP
De Tweede Kamer en de akkerbouw.
Woensdag 25 Juni 1930.
SCHAKER
73ste Jaargang No. 8684
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiön nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TIcN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno,
inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend*
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN.
De start van de Southern Cross voor een
vlucht over den Atlantischen Oceaan.
Zooals we in ons nummer van gister reeds kon
den meedeelen, is gistermorgen vroeg om half vijf
Kingsford Smith met zijn vliegtuig Southern Cross
op Ierland gestart voor een vlucht over den Atlanti
schen- Oceaan, in de richting dus van Oost naar
West.
Men weet, dat de overtocht per vliegtuig in de
genoemde l ichting nog slechts eenmaal was' gelukt,
n.1. aan Hühnefeld °.n twee makkers, die er trou
wens bij de landing op een eilandje in de Straat
tusschen New-Foundlan'd en Labrador het vliegtuig
bij verspeelden.
In de richting van West naar Oost is de vliegtocht
over den Atlantischen Oceaan trouwens verscheidene
malen gelukt Van die vliegtochten is die van Lind-
bergh de bekendste gebleven.
De Southern Cross is dus gisternacht begonnen met
de toch altijd nog wel zeer gevaarlijke poging.
De belangstelling voor dezen vliegtocht is hier te
lande groot. Dc leider van den vliegtocht Kingsford
Smith heeft met zijn toestel ook ons land bezocht
Ditmaal is er aan boord ook een Nederlander, de
bekende vlieger van Dijk. De beide andere „koppen"
var» de bemanning van het vliegtuig zijn kapitein
Patrick Saul en de marconist Stannage.
Nog een andere reden is er voor ons, Nederlanders,
om belangstelling te koesteren, voor deze poging. Het
vliegtuig is n.1. een Fokker.
Het vertrek. Duizenden menschen op
de plaats van de start.
Reuter meldt nog uit Londen', dat duizenden waren
bijeengekomen om het vertrek van de Southern
Cross bij te wonen. De menschen hadden zich een
rustplaats uitgezocht op het strand en wachtten daar
af tot de Southern Cross de hoogte in ging.
De opstijging geschiedde met verbluffend gemak,
terwijl de menigte een gejuich aanhief. Na een paar
cirkels boven het terrein var» vertrek te hebben be
schreven, verdween het vliegtuig in Westelijke
richting. Het was de bedoeling om, na Ierland te zijn
overgestoken, boven den Atlantischen Oceaan de
Noordelijke route te volgen tot Kaap Race, dan Zuid
waarts te koersen en na, indien dat mogelijk blijkt,
ir» de lucht brandstof te hebben ignenomen aan de
kust van Maine door te gaan naar New York.
De eerste telegrammen van
Smith. Hevige tegenwind.
Kingsford
V.D. verneemt uit Dublin:
Voor het vertrek van de Southern Cross verklaar
de Kingsford Smith dat hij de weersomstandigheden
thans zeer gunstig achtte en dat hij zelfs dacht
New York, zonder benzine bij te laden, te kunnen be
reiken.
Onmiddellijk nadat de Southern Cross was ver
trokken, kreeg het vliegtuig draadloos contact met
de landstations. Kingsford Smith seinde, dat de zee
een korte golfslag vertoonde. Te 7.30 (Greenwich tijd)
seinde Smith, dat de Iersche kust uit het gezicht
verdween. Op dat moent had hij een hevigen tegen
wind. Boven zee was de lucht blauw en het zicht was
goed. Het toestel vloog toen met een snelheid van
ongeveer 100 mijl op een hoogte van 500 voet. In
verband met den tegenwind schatte Kingsford Smith
de werkelijke snelheid op 75 mijl.
Verwachting: goed weer, doch voortdurend
tegenwind op den Oceaan; aankomst te
New-York (stad) waarschijnlijk tijdens he
vige onweders.
Het Persbureau Vaz Dias heeft zich tot het Konink
lijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut in de Bilt
gewend om inlichtingen omtrent de weersomstandig
heden op den Atlantischen Oceaan.
De Directie van het Kon. Nederl. Meteorologisch
Instituut deelde aan het Persbureau mede, dat de
Southern Cross bij haar tocht over den Oceaan voort
durend een regelmatige wind uit het Westen zal ont
moeten van ongeveer 40 K.M. per uur op 500 tot 1000
M. hoogte. Zeer waarschijnlijk is er een lichte bewol
king, doch de vliegers zullen geen last hebben van
zware regens. Over het algemeen kan het weer bo
ven den Oceaan gunstig genoemd worden.
Wanneer de vliegers New Foundland naderen, zal
het weer evenwel minder gunstig worden. Wanneer
de vliegers hun koers moeten wijzigen naar het Zuid-
Westen om naar New York (stad) te vliegen, zullen
zij ook een wind uit het Zuid-Westen ontmoeten. Zij
houden dus, wanneer zij doorvliegen naar New York,
doorloopend tegenwind.
Bij aankomst in New York, waar het op het oogen-
blik vrceselijk warm is, zullen zij in een hevigen on
weerstoestand arrivecren.
Vanuit New York de tocht afgeraden.
In Amcrikaanschc vliegerskringen maakt men zich
zeer bezorgd over de vlucht van Kingford Smith. De
weerberichten van het meteorologisch bureau luiden
namelijk zeer ongunstig, zoodat de leider van het
bureau te Washington in verschillende telegrammen
aan Kingsford Smith hem dringend heet afgeraden-
van zijn voorgenomen vlucht af te zien.
De weersomstandigheden hoven den Atlantischen
Oceaan zijn zeer ongunstig en het ziet er naar uit dat
zij eer slecht dan beter zullen worden.
Aan de kust van N. Amerika hangt een dikke mist.
Een der groote Amerikaansche petroleum-maatschap-
pijen heeft een vliegtuig uitgezonden om zoo noodig
het vliegtuig van Kingford Smith van benzine te
voorzien, terwijl het zich nog in de lucht bevindt. Dit
vliegtuig wordt door een peilvliegtuig begeleid, dat
over een daartoe geschikte radio-installatie beschikt.
Alles wel aan boord. Een groet aan Ne
derland.
Blijkens de ontvangen draadlooze berichten van gis
teravond had de „Southern Cross" tot op dat oogen-
blik zonder tegenslag in Westelijke richting voortge-
vlogen.
Te half vier meldde Kingsford Smith, dat hij in lage
wolken en regen vloog en geheel „blind" moest vliegen.
Hij bevond zich op een hoogte van 250 voet en de Fok
ker had op dat oogenlblLk dus een snelheid van 169 K.
M. per uur, hetgeen dus bevredigend ia
Bven later seinde Kingsford Smith oolijk, dat hij met
zijn kameraden het een en ander gébruikte en dat
daar bij de koffie zeer goed smaakte.
Bij den Luchtvaartdienst van het ministerie van Wa
terstaat is gistermiddag 13.30 het volgende telegram
binnengekomen
„Southern Cross" No. 16.
Air-Ministre, Haag Holland.
Ik zend mijn groeten aan Nederlandsche volk. Alles
wel.
Kingsford Smith, Van Dijk, Atlantische Oceaan.
Kingsford Smith's marconist is gisteren wel buiten
gewoon actief geweest, want hij heeft den geheelen dag
door telegrammen over de ultra kort golf de wereld
ingestuurd, niet alleen naar de Oude, doch ook naar
de Nieuwe Wereld, en er zij-n heel wat stations in Eu
ropa geweest, die de berichten van het Fokkervliegtuig
„Southern Cross" hebben opgevangen.
In den mist.
De „Fokker" blijkt langen tijd in den mist gevlogen
te hebben, want tegen vieren meldde Kingsford Smith,
dat hij nog steeds „blind" vloog en zijn mededeeling,
dat hij „steadly climbing" was, wees erop, dat hij moeite
deed om uit den mist te geraken en er bovenuit te
komen. Maar een half uur later seinde hij toch weer,
dat hij nog steeds in dichten mist vloog.
De radio-ontvangst was blijkbaar goed in orde, daar
de leider in de „Southern Cross" telegrafeerde, dat hij
goed ontving. Dat hij dus even gesukkeld had met ver
zending, is waarschijnlijk niet juist geweest. Tegen half-
vijf gistermiddag slaagde de „Fokker" er blijkbaar in
boven de mistbank te kómen:,, We are now out of it"
zogt Kingsford Smith op 300 voet hoogte.
Luchtstorin gen.
Om ongeveer vijf uur een positie-melding, maar lucht-
storingen maakten het onmogelijk de juiste graad
breedte en lengte te bepalen. Trouwens alle telegram
men kwamen ook niet volledig door; nu en dan werden
brokstukken opgevangen, en de moeilijkheden werden
vergroot, doordat de sterkte van den zender afwisselde.
Om kwart over vijf wilde Kingsford Smith een ander
weerberioht oratvangen en hij vroeg G. C. K. (Valen-
cia-radio of Ierland), of het mogelijk was nieuwe weer
berichten te krijgen. En er werd bijgeseind, dat hij
spoedig zijn lange antenne uit zou gooien.
Ter gelegenheid van
het 4e eeuwfeest van de
Augsburgsche Geloofsbe
lijdenis, wordt in de Evan
gelisch Lutherscbe kerk
te Schiedam een tentoon
stelling gehouden op het
gebied der Kerkhervor
ming. Hierboven een kijk
je op de tentoonstelling.
Twee Gotische kande
laars uit de 16e eeuw,
bijbel, gebruikt door H.
M. Koningin Moeder, de
verlovingsringen van dr.
Luther en Catharina von
Bore, epistelen en
evangeliën.
Vanavond in Amerika?
Tegen halfzes was de leider van het vliegtuig van
meening, dat hij waarschijnlijk de helft van den tocht
over water had afgelegd, en hij vermeide zich in het
vooruitzicht, vanavond Amerika te bereiken.
De weersomstandigheden werden daarop beter, want
om zes uur klonk het door den aether, dat lage wolken
en mist verdwenen waren.
En hü vliegt nog steeds.
Een draadloos bericht van half negen 's avonds meld
de, dat alles goed ging.
Uit Halifax (Nieuw Schotland) meldt Reuter, dat de
i>a«sitie van het vliegtuig was: 50* 30' N.B., 36° W.L.
Storing door den zender te Rome.
Nadat geruimen tijd naar de telegrammen van de
Southern Cross was geluisterd, kwam er plotseling voor
de radio-ontvangst hier te lande een buitengewoon sto
rende factor optreden, in den vorm van den zender te
Rome, die op gelijke golflengte werkt, waardoor het
geluid van de Southern Cross dermate werd overstemd,
dat slechts nu en dan bij enkele kleine pauzes van Rome
een enkel woord kon worden opgenomen, b.v. het woord
wind of iets dergelijks. Uit het feit echter, dat met ze
kerheid kon worden vastgesteld, dat de Southern Cross
nog steeds aan het seinen was, kon in elk geval de blijde
gevolgtrekking worden gemaakt, dat de Fokker zich
nog steeds in de lucht bevond.
Naar men ons mededeelde deed zich de storing van
Rome nog om half elf A. T. voor.
Dichte mist b(j New Foundland.
Volgens berichten uit St. John ltangt er sedert gister
avond een dichte mist langs de kust van New Found
land.
Eventueele bijvulling van benzine.
Reuter seint uit New York:
De plannen zijn voltooid om de Southern Cross in de
buurt van Portland Maine weer van benzine te voor
zien, indien de* voorraad na het oversteken van den
Oceaan mocht uitgeput zijn.
Het vliegtuig voor benzine-byvulling staat
gereed.
Reuter seint uit New York, dat draadlooze instructies
aan Kingsford Smith zijn gezonden, hoe de maatregelen
voor de benzine-bijvulllng getroffen zijn en hoe hij met
zijn toestel manoeuvreeren moet, om de benzine over te
nemen.
Alleen wanneer Kingsford Smith er om vraagt, zal het
vliegtuig opstijgen.
Minder tegenwind; het weer op de Ameri
kaansche kust gunstig.
Kingsfort Smith seinde aan het „Handelsblad" van
boord 10 uur 20 gisteravond:
De wind is eenigszins minder geworden.
Halifax meldt, dat de weersomstandigheden bij de
kust gunstig zyn voor vliegen. De mist is verdwenen,
het zich is goed.
Verschillende berichten.
Doordat Ds. Jellema zijn vacaturebeurt in de Her
vormde kerk Zondag a.s. aan den Consulent alhier heeft
heeft afgestaan, zal dien morgen nu de buitengewone
dienst volledig liturgisch worden gehouden, nadat er
de vorige maal enkel een paar muzikale bijdragen voor
fluit en orgel waren.
Vooral doordat deze buitengewone liturgische dien
sten te Schoorl "Tra al jaren zijn ingeburgerd, zal het
meekomen van het Schoorlsohe kerkkoor zeker voor
het welslagen dezer eerste proeve ook hier van het
grootste belang blijken.
Te Amsterdam zijn ge
arriveerd de Jackson
Boj-s, een ensemble dan
sers, die op zullen treden
ln de nieuwe Stapper-
revue, waarvan op 1 Juli
a.s. te den Haag de
première gaat
Het Provinciaal blad van Noord-Holland, nummer 51,
bevat de afkondiging van een besluit van Ged. Staten
dezer provincie, d.d. 11 Juni 1930. nummer 94. waarbij
met ingang van dien datum eervol ontheffing is ver
leend van de waarneming hunner betrekking aan: J. Wit
Sr.. Voorzitter, P. Wit Hz., en P. Steur, allen te Oude
Niedorp, leden van het bestuur van den voormallgen
Westerkamperpolder; Jb. Wit Cz., te N, Niedorp, voor
zitter, en M. Smit Jnz. te 't Veld. lid van den voormali-
gen Oosterkamperpolder, en J. Ligthart, voorzitter. H.
Wit Hz. en A. Molenaar, allen te Oude Niedorp, leden
van het bestuur van den voormallgen Leijerpolder. Een
en ander tengevolge van de samenvoeging dier water
schappen onder de naam van W.O.L. polder, bij besluit
van Ged. Staten d.d. 20 Juli. 1927, no. 11, goedgekeurd
bij Koninklijk besluit van 8 September 1927, no. 12.
In den afgeloopen nacht te pl.m. 12 uur, is de oude
boerenwoning, bewoond door den heer G. Gaijaard. tot
den grond toe afgebrand. Niets is gered. De oorzaak
schijnt te zijn de stookplaats.
Behandeling van het Suikerinvoerwetje.
De Tweede Kamer heeft in haar korte openbare
zitting var. gistermiddag o.a. het Suikerinvoerwetje
naar de afdeelingen verwezen. Het ligt in de bedoe
ling dit wetje inderdaad met crisis-spoed af te doen.
Men hoopt dat het reeds de volgende week in open
bare discussie zal komen; dan zou de Eerste Kamer,
wanneer zij daartoe medewerken wil, in haar bij
eenkomst in de eerste helft van Juli deze zaak ook
nog kunr.cn afdoen.
Naar het „Ilsbl ter oore komt is wel niet ter
stond een ruimere tegemoetkoming aan den akker
bouw te wachten, maar ligt het in de bedoeling der
regeering na het reces te komen met een maalgebod
voor'tarwe en een voorstel, dat de positie der eige
naren van de groote aardappelmeel voorraden eeni-
gerrnate zou verlichten.
HET WERKLOOZENCIJFER IN ENGELAND.
Het 110.000 gestegen in veertien dagen tijds.
Reuter seint uit I.onden:
liet aantal werkloozen bedroeg 16 Juni 1.885.000,
of 110.193 meer dan op 3 Juni en 762.587 meer dan in
dezelfde periode van het vorig jaar. Deze vermeerde
ring in den loop van veertien dagen wordt hoofd
zakelijk toegeschreven aan den tijdclijken stilstand
van liet werk in verband met langdurige vacanties in
bepaalde graafschappen, vooral in die in het mid
den en het Noordwesten van Engeland.
SABOTAGE OP DE FRANSCHE SPOORLIJNEN.
Uit Parijs wordt gemeld:
Op het station van Dyon is gisternacht door onbe
kende daders sabotage gepleegd, dat echter nog tij
dig werd ontdekt.
De daders hadden twee wisselstanger: met een
touw aaneengebonden om aldus den D-irein Parijs-
Dyon te doen ontsporen.
DE SLAPTE IN DE DUITSCHE NIJVERHEID.
De N.V. Friedr. Krupp te Essen heeft tot de bevoee-
de autoriteiten het verzoek gericht weder 1500 maa
.te piogea ontslaan^- -