Alillttl Billis-
ie- L
De sprong over den Oceaan gelukt.
Uitgevers; N.V. vJi. TRAPMAN Co, Schagen.
Eerste Blad.
Het viertal dapperen.
I e r 1 a n d—N e w-F o u n d 1 a n d,
in 26 uur.
Voorbereidingen voor de ontvangst
te New York.
Orer vroegere Oceaan-
vlucht e n.
Donderdag 26 Juni 1930.
SCQAGER
73ste Jaargang No. 8685
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in bet eerstuitkomend nummer geplaat3t
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-<
TIëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno,
inbegrepen).. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMBIER BESTAAT UIT TWEE BLADEN.
Kingsford Smith en zijn metgezel
len met de Southern Cross veilig
en wel te Harbonr Grace op New
Fonndland geland.
Van St. John op New-Foundland werd gis
termiddag gemeld:
De „Southern Cross" heeft den overtocht
over den Atlantische Oceaan volbracht en is
hedenmorgen om 5.21 plaatselijken tijd (d.i.)
ongeveer 10.21 Amsterdamsche tijd) behouden
op het vliegveld van Harbour Grace op New
Foundland gedaald.
V.D. verneemt nader uit Harbour Grace:
De „Southern Cross" is zeer vlot op het vliegveld
alhier geland. De machine had reeds geruimen tijd
om het veld gevlogen. Naar de vliegers mededeelden,
was het in den dichten mist, dien zij voor de kust
van New-Foundland aantroffen, zeer moeilijk geweest
de positie vast te stellen. Het duurde geruimen tijd,
voordat men in contact was gekomen met het radio
station te Ghatham en Cape Race.
Door het langdurig rondvliegen in den mist was een
groot gedeelte van den benzine-voorraad verbruikt,
en Kingford Smith en Van Dijk achtten het niet ge-
wensch verder door te vliegen. Nadat de positie was
vastgesteld, werd besloten te Harbour Grace te lan
den.
Dit ging echter niet gemakkelijk, aangezien over de
stad en het vliegveld nog een dikke mist lag. Kings-
ford Smith kruiste boven de stad en verzocht draad
loos oan een vliegtuig te willen zenden, dat hem den
weg naar het vliegveld kon wijzen. Het verzoek werd
door het Polytechnisch Instituut te South Yarmouth
in Massachussetts opgevangen en per telefoon naar
Harbour Grace doorgegeven. Intusschen was de mist
een weinig opgetrokken en Smith zag een gaatje om
het terrein veilig te bereiken, van welke gelegenheid
hij onmiddellijk gebruik heeft gemaakt.
Hedenochtend vertrek naar New Tork.
Uit Harbour Grace werd gisteravond aan' het Hsbl.
geseind:
Kingsord Smith en zijn drie metgezellen slapen
thans. Zij zullen waarschijnlijk om vier uur begin
nen met de werkzaamheden van het bijladen voor
het laatste deel van hun vlucht. De start wordt eerst
verwacht tegen morgenochtend bij het aanbreken
van den dag
Toen Kingsford Smith werd gevraagd naar zijn on
dervinding vertelde hij dat zij een helschen nacht
hadden doorgemaakt one heil of night De trip
was zonder eenige bijzonderheid verloopen tot op on
geveer tien mijlen van Kaap Race, ofschoon zij toch
gedurende de vlucht een vijtal uren lang in hevi-
gén storm gezeten hadden.
Maar van dat fatale punt op tien mijlen van Kaap
Race af, kwamen' zij in een hevig en mist; bovendien
functioneerde een der kompassen slecht, zoodat zij
voor het behouden van den goeden koers ahankelijk
waren van draadlooze peiling. De daarvoor gebruikte
6tations waren Belle Island en Kaap Race.
De motoren en trouwens het geheele vliegtuig wa
ren schitterend gedurende der.' geheelen tocht.
Toen de vier het vliegtuig verlieten en het vlieg
veld opstapten, zagen zij er uitstekend „fit" uit, alleen
hadden zij een beetje last aar: de oogen en ze waren
echt „doof". Maar allen hadden een breeden glim
lach van voldoening op het gezicht.
Hun eerste vraag was: „heeft iemand ook een
cigarette" en toen zij die gekregen hadden, waren-
schijnbaar al bun wenschen bevredigd.
De menigte op het vliegveld bracht den vliegers
een hartelijke ovatie; daarna stapten zij in de gereed
staande taxi's, waarmede zij naar het hotel werden
gebracht om.te ontbijten.
Volkomen af door den lnspannenden
tocht.
In aansluiting op het bovenstaande telegram seint
Kingsford Smith nog het volgende;
Wij hebben instructies achtergelaten, dat wij niet
mogen worder: gestoord voor des middags vier uur.
Zijn volkomen af door den inspannenden tocht.
Gedurende twintig van de 25 uren vliegen hebben
wij zonder zicht gevlogen. De eerste uren was de
tocht zeer mooi. De schepen onderweg zijn ons van
veel dienst geweest: gedurende den heelen tocht
vingen wij de draadlooze berichten van deze schepen
op.
Op 5000 mijlen van Harbour Grace stemden de ra
diopeilingen niet meer met onze kompassen en
daarom besloten wij na ampel onderzoek van onze
instrumten om alleen verder te sturen op radio
peilingen door middel van het draadlooze station
Kaap Race. Zes uren lang hebben wij in groote
cirkels gevlogen en bij het aanbreken van den dag
bemerkten wij, dat wij het land nog niet hadden be
reikt. Geleid door radiomeldingea van Kaap Race
DE TOCHT VAN DE „SOUTHERN CROSS". De cockpit, van waaruit de wakkere
mannen het vliegtuig besturen.
Overwinnen of sterven.
Hieronder volgt een overzioht van de oceaanvluchten,
welke tot dusverre de aandacht van de wereld hebben:
gehad geslaagde en niet-geslaagde. Beginnen we met
de laatste:
18 Mei 1919.'H. Hawker en Mackenzie Grieve, van
Newfoundland naar Ierland.
8 Mei 1927. Nungesser en Coll, van Parijs naar New-
York.
31 Aug. 1927. Prinses Löwenstein-Wehtheim, ko!<
Mitchin en capt. Hamilton, van Upavon naar Ottawa.)
6 Sept. 1927. Lloyd Bertaud, James Hill en Phillpj
Payne, van Old Orchard naar Rome.
7 Sept. 1927. Capt Tully en lt Madcalf, van New-
foudland naar Londen.
23 Dec. 1927. Mrs. Grayson en Omdal, van Old Or
chard naar Kopenhagen.
13 Maart 1928. Hinchliffe en miss Elsie Mackay,
van Cranwell naar Philadelphia.
21 Juni 1929. Majoor Franco (Spanje) van Carta-
gena; 29 Juni naibij de Azoren op zee gevonden en gered.
13 Juli 1929. Poolsch vliegtuig met Idzlkowski en
Kabula van Le Bourget vertrokken. Bij de Azoren ge
vallen. Idzlkowski gedood. Kabula gewond.
18 Aug. 1929. Kater en Leischer, Farmantoestelt
gestart uit Lissabon naar New-York via de Azoren,
nooit teruggevonden.
24 Aug. 1929. Schestakow gestart van Moskou naar!
New York, vermist
Geslaagde tochten.
1415 Juni 1919. De Engelsohen capt. J. Alcock
en lt A. W. Brown; van NewfoundlandIerland.
2021 Mei 1927. Capt Llndbergh; van New-York
naar Le Bourget Parijs.
46 Juni 1927. Lt Chamherlain en mr. Levine; van
ï^e-w York naar Eisleben, Duitschland.
29 Juni1 Juli 1927. Comm. Byrd, New-York
Ver-sur-Mer, Normandië.
27 Aug. 1927. W. Broek en S. Schlee, van New
foundland naar Croydon. (De drie laatste waren Ame-'
rikaansche vluchten).
12 April 1928. Köhl, v. Hünefeld en Fitzmaurice,
van Ierland naar New-York.
14 Juni 1929. Lefèvre en Assolant met de „Gelé
Vogel" van Old Ochard naar Santander.
9 Juli 1929. Williams en Yancy met „Pathfinder*^
van Old Orchard tot Santander.
In New York heeft men met spanning de vlucht
van de Southern Cross gevolgd en treft men thans
voorbereidingen voor een grootsche ontvangst van do
vliegers. Zij zullen, na hun landing op het Roosevelt
vliegterrein, hun tocht per vliegtuig voortzetten tot
de haven van New York en dan langs den triumfweg
naar het stadhuis worden begeleid, waar de feeste
lijke ontvangst uit naam van de stad zal plaats heb
ben. Ook vertegenwoordigers van de regeering te
Washington, in het bijzonder van het departement
van marine, zullen daarbij tegenwoordig zijn.
Een kijkje op de Radiotnstallatie der „Sonthern
Cross", vanwaar de marconist Stannage de ver
binding met de bewoonde wereld onderhield.
stuurden wij toen daarop af. Het land daar was vol
komen bedekt met een dikke mist. Om zeven uur
vlogen wij boven Harbour Grace, maar ook daar be
lette de dikke mist een landing. Eerst ora 8.30 slaag
den wij er in een gaatje te vinden en stonden toen
ook weldra aan den grond.
Wij starten zeker niet eerder dan morgenochtend
voor onze verdere vlucht naar New York_
Nog eenige nadere bijzonderheden.
Captain Stannage, De Holl. Van Dtfke, Captain
Kingsford Smith de marconist 2e bestuurder Paul, navigator
Kingsford Smith heeft om 0.45 gisterochtend een
telegram gericht aan de Vacuum Oil Company te New
York, met het verzoek om 400 gallons benzine en 12
gallons olie, ten einde de vlucht naar New York te
kunnen voortzetten. De telegrafische toestemming
daartoe kwam dadelijk en het vliegtuig wordt nu van
brandstof voorzien.
Het een en ander wijst er op, dat de vliegers gister
namiddag nog konden starten. In dat geval zouden
zij heden New York kunnen bereiken.
Door het langdurig rondvliegen in den mist, was
een groot gedeelte van de benzine verbruikt en
Kingsford Smith en Van Dijk achtten het niet ge-
wenscht verder door te vliegen. Nadat de positie was
vastgesteld, werd besloten te Harbour Grace te lan
den. Een groot gedeelte van de vlucht gedurende de
laatste uren werd blind gevlogen.
Het vliegtuig zal zoo spoedig mogelijk weer starten.
Na de landing op het vliegveld te Harbour Grace
werd het toestel nagekeken. Gebleken is, dat alles in
goede orde was.
Een stukje historie.
Steeds heeft het vliegen over den Atlantlschen Oceaan
in de richting Oost-West dus van Europa naar Amerika,
groote moeilijkheden opgeleverd, zulks in verband met
het feit, dat de windrichting hoven den Oceaan bijna
steeds van het Westen naar het Oosten gaat en alzoo
een zware handicap vormt voor de tegen die richting
ingaande vliegers, Juist het tegenovergestelde geval
treffen we in de Zuidelijke of equatoriale zone van den
Atlantischen Oceaan, waar de windrichting overheer-
schend van Oost naar West gaat. De richting en kracht
van den wind spelen daar een zoo groote rol en het feit,
dat in het Zuidelijke gedeelte van den Atlantischen Oce
aan geen gevaar voor ijsvorming bestaat, draagt zoo
ver tot de kans van 9lagen bij, dat van de 10 vluchten
die over bedoeld gedeelte van den Oceaan werden on
dernomen, dus vanuit Europa of vanuit de Westkust
Een telegram van Fokker.
Reuter seint uit New York, dat de vliegtuigbouwer
Anthony H. G. Fokker aan Kingsford Smith een tele
gram van gelukwensch heeft gezonden, waarin hij
hulde brengt aan de groote eigenschappen van dezen
vliegtuig-commandant en aan die van zijn kameraden
Van Dijk, Stannage en Saul.
„Dat gij er in geslaagd zijt den Oceaan van oost
naar west te overvliegen, is een nieuw bewijs voor
uw kranigen, sterken geest, en voor uw groote orga
nisatievermogen".
van Afrika naar Zuid-Amerika, er 9 slaagden en slechts
1 een noodlottig verloop had. Maar niet minder merk
waardig is, dat er in tegenovergestelde richting, dus van
Zuid Amerika naar Afrika of Europa, nog nimmer ook
maar een enkele Oceaanpoging werd ondernomen. Wel
treft de Fransche vlieger Mermoz maatregelen om met
een postvliegtuig van de Aéropostale, waarmede hij de
vorige maand van Afrika's Westkust naar Brazilië vloog
de reis naar Europa te aanvaarden, maar van een uitvoe
ring kwam tot op heden niets.
Geheel anders zijn de verhoudingen voor het midden-
en Noordelijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan. Ook
hier werden de meeste der geslaagde pogingen onderno
men met den wind mee, dus van Amerika naar Europa.