Alillttl Billis- ie- L De sprong over den Oceaan gelukt. Uitgevers; N.V. vJi. TRAPMAN Co, Schagen. Eerste Blad. Het viertal dapperen. I e r 1 a n d—N e w-F o u n d 1 a n d, in 26 uur. Voorbereidingen voor de ontvangst te New York. Orer vroegere Oceaan- vlucht e n. Donderdag 26 Juni 1930. SCQAGER 73ste Jaargang No. 8685 COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tentiën nog zooveel mogelijk in bet eerstuitkomend nummer geplaat3t POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-< TIëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno, inbegrepen).. Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. DIT NUMBIER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. Kingsford Smith en zijn metgezel len met de Southern Cross veilig en wel te Harbonr Grace op New Fonndland geland. Van St. John op New-Foundland werd gis termiddag gemeld: De „Southern Cross" heeft den overtocht over den Atlantische Oceaan volbracht en is hedenmorgen om 5.21 plaatselijken tijd (d.i.) ongeveer 10.21 Amsterdamsche tijd) behouden op het vliegveld van Harbour Grace op New Foundland gedaald. V.D. verneemt nader uit Harbour Grace: De „Southern Cross" is zeer vlot op het vliegveld alhier geland. De machine had reeds geruimen tijd om het veld gevlogen. Naar de vliegers mededeelden, was het in den dichten mist, dien zij voor de kust van New-Foundland aantroffen, zeer moeilijk geweest de positie vast te stellen. Het duurde geruimen tijd, voordat men in contact was gekomen met het radio station te Ghatham en Cape Race. Door het langdurig rondvliegen in den mist was een groot gedeelte van den benzine-voorraad verbruikt, en Kingford Smith en Van Dijk achtten het niet ge- wensch verder door te vliegen. Nadat de positie was vastgesteld, werd besloten te Harbour Grace te lan den. Dit ging echter niet gemakkelijk, aangezien over de stad en het vliegveld nog een dikke mist lag. Kings- ford Smith kruiste boven de stad en verzocht draad loos oan een vliegtuig te willen zenden, dat hem den weg naar het vliegveld kon wijzen. Het verzoek werd door het Polytechnisch Instituut te South Yarmouth in Massachussetts opgevangen en per telefoon naar Harbour Grace doorgegeven. Intusschen was de mist een weinig opgetrokken en Smith zag een gaatje om het terrein veilig te bereiken, van welke gelegenheid hij onmiddellijk gebruik heeft gemaakt. Hedenochtend vertrek naar New Tork. Uit Harbour Grace werd gisteravond aan' het Hsbl. geseind: Kingsord Smith en zijn drie metgezellen slapen thans. Zij zullen waarschijnlijk om vier uur begin nen met de werkzaamheden van het bijladen voor het laatste deel van hun vlucht. De start wordt eerst verwacht tegen morgenochtend bij het aanbreken van den dag Toen Kingsford Smith werd gevraagd naar zijn on dervinding vertelde hij dat zij een helschen nacht hadden doorgemaakt one heil of night De trip was zonder eenige bijzonderheid verloopen tot op on geveer tien mijlen van Kaap Race, ofschoon zij toch gedurende de vlucht een vijtal uren lang in hevi- gén storm gezeten hadden. Maar van dat fatale punt op tien mijlen van Kaap Race af, kwamen' zij in een hevig en mist; bovendien functioneerde een der kompassen slecht, zoodat zij voor het behouden van den goeden koers ahankelijk waren van draadlooze peiling. De daarvoor gebruikte 6tations waren Belle Island en Kaap Race. De motoren en trouwens het geheele vliegtuig wa ren schitterend gedurende der.' geheelen tocht. Toen de vier het vliegtuig verlieten en het vlieg veld opstapten, zagen zij er uitstekend „fit" uit, alleen hadden zij een beetje last aar: de oogen en ze waren echt „doof". Maar allen hadden een breeden glim lach van voldoening op het gezicht. Hun eerste vraag was: „heeft iemand ook een cigarette" en toen zij die gekregen hadden, waren- schijnbaar al bun wenschen bevredigd. De menigte op het vliegveld bracht den vliegers een hartelijke ovatie; daarna stapten zij in de gereed staande taxi's, waarmede zij naar het hotel werden gebracht om.te ontbijten. Volkomen af door den lnspannenden tocht. In aansluiting op het bovenstaande telegram seint Kingsford Smith nog het volgende; Wij hebben instructies achtergelaten, dat wij niet mogen worder: gestoord voor des middags vier uur. Zijn volkomen af door den inspannenden tocht. Gedurende twintig van de 25 uren vliegen hebben wij zonder zicht gevlogen. De eerste uren was de tocht zeer mooi. De schepen onderweg zijn ons van veel dienst geweest: gedurende den heelen tocht vingen wij de draadlooze berichten van deze schepen op. Op 5000 mijlen van Harbour Grace stemden de ra diopeilingen niet meer met onze kompassen en daarom besloten wij na ampel onderzoek van onze instrumten om alleen verder te sturen op radio peilingen door middel van het draadlooze station Kaap Race. Zes uren lang hebben wij in groote cirkels gevlogen en bij het aanbreken van den dag bemerkten wij, dat wij het land nog niet hadden be reikt. Geleid door radiomeldingea van Kaap Race DE TOCHT VAN DE „SOUTHERN CROSS". De cockpit, van waaruit de wakkere mannen het vliegtuig besturen. Overwinnen of sterven. Hieronder volgt een overzioht van de oceaanvluchten, welke tot dusverre de aandacht van de wereld hebben: gehad geslaagde en niet-geslaagde. Beginnen we met de laatste: 18 Mei 1919.'H. Hawker en Mackenzie Grieve, van Newfoundland naar Ierland. 8 Mei 1927. Nungesser en Coll, van Parijs naar New- York. 31 Aug. 1927. Prinses Löwenstein-Wehtheim, ko!< Mitchin en capt. Hamilton, van Upavon naar Ottawa.) 6 Sept. 1927. Lloyd Bertaud, James Hill en Phillpj Payne, van Old Orchard naar Rome. 7 Sept. 1927. Capt Tully en lt Madcalf, van New- foudland naar Londen. 23 Dec. 1927. Mrs. Grayson en Omdal, van Old Or chard naar Kopenhagen. 13 Maart 1928. Hinchliffe en miss Elsie Mackay, van Cranwell naar Philadelphia. 21 Juni 1929. Majoor Franco (Spanje) van Carta- gena; 29 Juni naibij de Azoren op zee gevonden en gered. 13 Juli 1929. Poolsch vliegtuig met Idzlkowski en Kabula van Le Bourget vertrokken. Bij de Azoren ge vallen. Idzlkowski gedood. Kabula gewond. 18 Aug. 1929. Kater en Leischer, Farmantoestelt gestart uit Lissabon naar New-York via de Azoren, nooit teruggevonden. 24 Aug. 1929. Schestakow gestart van Moskou naar! New York, vermist Geslaagde tochten. 1415 Juni 1919. De Engelsohen capt. J. Alcock en lt A. W. Brown; van NewfoundlandIerland. 2021 Mei 1927. Capt Llndbergh; van New-York naar Le Bourget Parijs. 46 Juni 1927. Lt Chamherlain en mr. Levine; van ï^e-w York naar Eisleben, Duitschland. 29 Juni1 Juli 1927. Comm. Byrd, New-York Ver-sur-Mer, Normandië. 27 Aug. 1927. W. Broek en S. Schlee, van New foundland naar Croydon. (De drie laatste waren Ame-' rikaansche vluchten). 12 April 1928. Köhl, v. Hünefeld en Fitzmaurice, van Ierland naar New-York. 14 Juni 1929. Lefèvre en Assolant met de „Gelé Vogel" van Old Ochard naar Santander. 9 Juli 1929. Williams en Yancy met „Pathfinder*^ van Old Orchard tot Santander. In New York heeft men met spanning de vlucht van de Southern Cross gevolgd en treft men thans voorbereidingen voor een grootsche ontvangst van do vliegers. Zij zullen, na hun landing op het Roosevelt vliegterrein, hun tocht per vliegtuig voortzetten tot de haven van New York en dan langs den triumfweg naar het stadhuis worden begeleid, waar de feeste lijke ontvangst uit naam van de stad zal plaats heb ben. Ook vertegenwoordigers van de regeering te Washington, in het bijzonder van het departement van marine, zullen daarbij tegenwoordig zijn. Een kijkje op de Radiotnstallatie der „Sonthern Cross", vanwaar de marconist Stannage de ver binding met de bewoonde wereld onderhield. stuurden wij toen daarop af. Het land daar was vol komen bedekt met een dikke mist. Om zeven uur vlogen wij boven Harbour Grace, maar ook daar be lette de dikke mist een landing. Eerst ora 8.30 slaag den wij er in een gaatje te vinden en stonden toen ook weldra aan den grond. Wij starten zeker niet eerder dan morgenochtend voor onze verdere vlucht naar New York_ Nog eenige nadere bijzonderheden. Captain Stannage, De Holl. Van Dtfke, Captain Kingsford Smith de marconist 2e bestuurder Paul, navigator Kingsford Smith heeft om 0.45 gisterochtend een telegram gericht aan de Vacuum Oil Company te New York, met het verzoek om 400 gallons benzine en 12 gallons olie, ten einde de vlucht naar New York te kunnen voortzetten. De telegrafische toestemming daartoe kwam dadelijk en het vliegtuig wordt nu van brandstof voorzien. Het een en ander wijst er op, dat de vliegers gister namiddag nog konden starten. In dat geval zouden zij heden New York kunnen bereiken. Door het langdurig rondvliegen in den mist, was een groot gedeelte van de benzine verbruikt en Kingsford Smith en Van Dijk achtten het niet ge- wenscht verder door te vliegen. Nadat de positie was vastgesteld, werd besloten te Harbour Grace te lan den. Een groot gedeelte van de vlucht gedurende de laatste uren werd blind gevlogen. Het vliegtuig zal zoo spoedig mogelijk weer starten. Na de landing op het vliegveld te Harbour Grace werd het toestel nagekeken. Gebleken is, dat alles in goede orde was. Een stukje historie. Steeds heeft het vliegen over den Atlantlschen Oceaan in de richting Oost-West dus van Europa naar Amerika, groote moeilijkheden opgeleverd, zulks in verband met het feit, dat de windrichting hoven den Oceaan bijna steeds van het Westen naar het Oosten gaat en alzoo een zware handicap vormt voor de tegen die richting ingaande vliegers, Juist het tegenovergestelde geval treffen we in de Zuidelijke of equatoriale zone van den Atlantischen Oceaan, waar de windrichting overheer- schend van Oost naar West gaat. De richting en kracht van den wind spelen daar een zoo groote rol en het feit, dat in het Zuidelijke gedeelte van den Atlantischen Oce aan geen gevaar voor ijsvorming bestaat, draagt zoo ver tot de kans van 9lagen bij, dat van de 10 vluchten die over bedoeld gedeelte van den Oceaan werden on dernomen, dus vanuit Europa of vanuit de Westkust Een telegram van Fokker. Reuter seint uit New York, dat de vliegtuigbouwer Anthony H. G. Fokker aan Kingsford Smith een tele gram van gelukwensch heeft gezonden, waarin hij hulde brengt aan de groote eigenschappen van dezen vliegtuig-commandant en aan die van zijn kameraden Van Dijk, Stannage en Saul. „Dat gij er in geslaagd zijt den Oceaan van oost naar west te overvliegen, is een nieuw bewijs voor uw kranigen, sterken geest, en voor uw groote orga nisatievermogen". van Afrika naar Zuid-Amerika, er 9 slaagden en slechts 1 een noodlottig verloop had. Maar niet minder merk waardig is, dat er in tegenovergestelde richting, dus van Zuid Amerika naar Afrika of Europa, nog nimmer ook maar een enkele Oceaanpoging werd ondernomen. Wel treft de Fransche vlieger Mermoz maatregelen om met een postvliegtuig van de Aéropostale, waarmede hij de vorige maand van Afrika's Westkust naar Brazilië vloog de reis naar Europa te aanvaarden, maar van een uitvoe ring kwam tot op heden niets. Geheel anders zijn de verhoudingen voor het midden- en Noordelijk gedeelte van den Atlantischen Oceaan. Ook hier werden de meeste der geslaagde pogingen onderno men met den wind mee, dus van Amerika naar Europa.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 1