SchagerCourant Bruggenbouw in het buitenland. Radioprogramma Tweede Blad. Heksengeloof in Rusland. Woensdag 30 Juli 1930. 73ste Jaargang. No. 8704 Gevolgen van den strijd tegen de kerk in Soyjet-Bnsland door Br. B. SEWELJEW. „De Godsdienstige begrippen, overblijfselen van een burgerlijke cultuur, moeten grondig uitgeroeid worden," verkondigde kort geleden Jaroslawsky, de voorzitter van !den Russischen Bond van Goddeloozen. „Het Russische volk zal op een beschavingspeil worden gebracht, dat op de modernste zakelijkheids-principes gebaseerd zal I zijn." Het resultaat dezer religieuse vervolgingen stemt echter dikwijls niet overeen met de bedoelingen van de machthebbers in het Kremlin. Het met geweld uitge- bande Geloof van het volk leeft nog voort in afgelegen, donkere hoeken en ontaardt maar al te dikwijls in „bijgeloof". Een volkomen betrouwbare bron, de Sovjet-pers zélf, deelt mede, dat het geloof aan heksen, toovenarij en zelfs afgod-vereering in het land, dat „opgevoed moet worden in allround-zakelijkheid" geen buitengewone verschijnselen zijn. De onderwijzer van een dorp in Centraal-Rusland werd eens op een nacht door een buitengewoon ru moer uit zijn slaap gewekt. Hij stond op. liep naar het venster en zag daar een zonderling schouwspel: Een oude man, gewapend met een lange zweep, dreef een schare volkomen naakte, jonge meisjes door de i dorpsstraat, onder het mompelen van geheimzinnige tooverspreuken. De schoolmeester sloop ongemerkt naar buiten en volgde de wonderlijke processie. De oude man joeg de meisjes tot buiten het dorp en daar spanden zij zichzelf voor ploegen om dan ge durende de daarop volgende nachtelijke uren driemaal het dorp te omploegen. Dit alles was, zooals de onderwijzer den volgenden dag na grondig onderzoek kon vaststellen, een geheim zinnige ceremonie, die de inwoners van het dorp voor misoogst moest behoeden. Zeer teekenend, in verband met de verbreiding van Heidensche gebruiken in Rusland, is het onlangs gepu bliceerde verslag eener statistiek-commissie. In Sovjet-Rusland zijn namelijk voortdurend sta tistiek-commissies werkzaam, welke niet alleen gegevens voor hunne statistieken verzamelen, doch ook tot de radio ten spijt in volkomen isolatie van de wereld levende dorpsbewoners doordringen teneinde hun zeden en gewoonten te bestudeeren. Een Moscovitische Courant schrijft over de merk waardige ondervindingen tijdens zoo'n studiereis. De commissie dan begaf zich van Moskou naar het ge bied der Oka, een zijrivier van de Wolga, welke door het land der Slavische Oeral loopt en dé gebieden der Drwlianen en Polianen doorsnijdt. Het is een onvruchtbare, verlaten landstreek, waarin, door moerassen omringt, tal van onaanzienlijke, kleine dorpjes verscholen liggen. De komst van vreemde menschen was voor de be woners van deze streek zulk een sensatie, dat alleen al op het bericht hiervan, onmiddellijk een groote menigte menschen uit andere, in den omtrek liggende dorpen samenstroomde, om de gasten uit de niet eens zoover verwijderde hoofdstad van het Sovjet-Rijk te begroeten. Bij het intreden van de duisternis sloegen de leden der commissie op een weiland hun tent op, maar den reizigers werd geen rust gegund. Voortdurend slopen nieuwsgierigen rondom de tent, trokken het doek terzijde en ghapten de leden der com missie aan, alsof het wonderlijke dieren waren. Een bijzonder vertrouwelijke boer maakte de heeren der commissie erop attent, dat op één der eerstvolgen de dagen een feestelijkheid zou plaats hebben, welke steeds streng geheim gehouden werd. Hij vroeg hen ech ter tegelijkertijd, niet aan de overige boeren te verraden, dat zij van dit feest afwisten, daar deze zeer wantrou wend waren en vreemden aan hun oude feesten niet lieten deelnemen. Het betrof hier het zoogenaamde „feest der brandne tels", ter eere van den zonnegod Jarilo en er was geen twijfel meer mogelijk, of men had hier met een oerouden, heidenschen afgodendienst te doen, zooals deze reeds duizenden jaren geleden bij de Slavische volken In zwang was. De vermaningen van hun raadgever getrouw, hielden de vreemden zich tegenover de inwoners van het dorp, alsof zij volkomen onkundig waren van het a.s. feest. Eerst nadat het ijs tusschen hen en de boeren geheel was gebroken en de laatsten vertrouwen in de commis sieleden begonnen te stellen, verklaarden zij den vreem den, welk een plechtigheid zou plaats vinden. Een oude boer trad naar voren en verklaarde met een grijns: „Ik ben God Jarilo". De overige boeren haastten zich de waarheid van het gesprokene te bevestigen en nu ging het in vereeniging naar het dorpsplein, waar de i vrouwen en meisjes reeds voorbereidingen tot de heilige ceremoniën troffen. De vrouwen stelden de gewichtigste momenten uit het leven van den landarbeider voor; zij gaven achtereen volgens te zien „de landarbeid", „de oogst", „het huwe- Neemt u me niet kwalijk, mevrouw, maar die hond wordt altijd razend als-t-ie kattevd lijksaanzoek" en „de schaking". Hierop volgde een schijngevecht van de familieleden met de schakers. Na dit voorspel begon de eigenlijke dienst ter eere van God Jarilo. De oude boer, die den God vorstelde, plantte een lange staak met een bos brandnetels eraan in den grond, terwijl een oude vrouw naast hem moeder aarde voorstelde. De overige deelnemers aan dezen afgodendienst maak ten golvende bewegingen, welke het doorbuigen der korenaren moesten voorstellen. Na verschillende cere moniën riep de zonnegod met luider stemme: „Het ko ren is rijp!" Hij wierp de staak omver en voerde met de oude vrouw een dans uit, welke de overwinning van den Zonnegod op Moeder Aarde moest voorstellen. Tegelij kertijd wierpen de jonge mannen uit het dorp zich op de meisjes en sloegen met hun netelroeden op hen los. Daarbij werden liederen gezongen, wier tekst nu niet bepaald voor preutsche ooren geschikt was. Men hoorde de ruwste uitdrukkingen en zinnen .welke, zooals de boeren verzekerden, de oerkracht van den natuur moes ten verheerlijken. De kerken zijn gesloten, maar, zooals men uit het bovenstaande ziet, verandert de mystieke aanleg van het Russische volk zelfs een dorpsplein in een tempel en vervangt men den godsdienst door weer te voorschijn geroepen, verouderde Heidensche Eerediensten. (Nadruk verboden). DONDERDAG 31 JULI 1930. Hilversum (1875 M.) A.V.R.O. 8.00 Tijdsein, 8.019.45 Gramofoonmuziek, 10.0010.15 Tijdsein en Morgenwijding, 10.3012.00 Ochtend-Concert door het orkest van het Rembrandt-Theater te Am sterdam; 12.00 Tijdsein, 12.152.00 Middagmuziek door het AVRO-Kwintet; Zang-Recital door Greta de Knegt- ter Haar (sopraan): 2.003.00 Gramofoonmuziek; 3.00 3.30 Voordracht: Lou Ezerman leest fragmenten uit een werk van Jack London; 3.304.00 Solisten-Concert; 4.004.30 Halfuur voor de Zieken door Antoinette *an Dijk; 4.305.00 Voortzetting Solistenconcert; 5.005.45 Gramofoonmuziek; 5.457.15 Concert door Haarlem's Klein Orkest o.l.v. Adriaan Nieman; 7.157.45 Radio- Volks-Universiteit. Cursus: De mensch en zijn plaats in de wereld. V; 8.00 Tijdsein, 8.019.00 Opera-Concert Fragmenten uit „Der Freischütz", muziek van C. M. von Weber; 9.00 AVRO-Radio-Tooneel. Studio-opvoering van ..De Pastoor uit den Bloeyenden Wijngaerdt", spel in één bedrijf naar den roman van Felix Timmermans; 9.309.45 Concert door het versterkte Omroep-Orkest o.l.v. Nico Treep; 9.4510.00 Optreden van Louis Noiret (humorist); 10.00 Persberichten Vaz Dias; 10.15 Voort zetting Concert; Wederoptreden van Louis Noiret; 11.00 Gramofoonmuziek. 12.00 Sluiting. Hulzen (298 M., na 6 uur 1071 M.) K.R.O. 8.150.30 Morgenconcert N.C.R.V. 10.0010.30 Tijdsein en Zang door het Dameskoortje der Korte Ziekendiensten; 10.3011.00 Korte Ziek-jn- dienst door Ds. P. Groote. K.R.O. 11.3012.00 Godsdienstig Halfuurtje door Pastoor L. II. Perquin, 12.00 Tijdsein. 12.151.15 Lunchmuziek door het K.R.O.-trio, 1.152.00 Gramofoonplaten. N.C.R.V. 2.00 Tijdsein; 2.002.30 Gramofoonplaten. K.R.O. 2.304.00 Gramofoonmuziek. N.C.R.V. 4.0 Tijdsein. 4.005.00 Ziekenuurtje. 5.006.30 Concert, 6.306.40 Vaz Dias: Koersen; 6.40—7.40 Orgelconcert door Wm. Mudde; 7.408.00 Gramofoonmuziek; 8.00— 9.00 Concert; 9.00—10.00 Carillonbespeling door J. Vin cent op het Koninklijk Paleis te Amsterdam; 10.00 10.10 Persberichten Vaz Dias; 10.1011.00 Gramofoonpl. De brug met 42 hooge ztveefbaan over het Noord- Oostzee-kanaal bij Hochdonnwaarvan de pijlers enkel op punten rusten. Nederland wordt het land van de bruggenbou wers genoemd. Echter ook in het buitenland worden momenteel grootsche brug-constructies gemaakt. Wij willen hier een overzicht geven van wat in 1930 be reikt zal zijn op het gebied van den bruggenbouw, waarbij dan direct opvalt, hoe veelvuldig in het bui tenland hierbij ijzerconstructies worden toegepast. Tot een der grootste werken op het gebied van den bruggenbouw, welke tot nu toe zijn ondernomen, be hoort ongetwijfeld de aanleg van de brug over den haven van Sydney. Reeds in 1814 kwam men op het denkbeeld, deze brug te bouwen, het volk interesseerde zich bijzon der voor dit vraagstuk. Er waren voor dit plan vele voorstanders, maar ook het kamp van de tegenstan ders was groot. Herhaaldelijk had deze kwestie be langrijke, invloed op den uitslag van verkiezingen. Tenslotte wfrd in 1922 een uitvoerig plan gemaakt; de overbrugging tusschen Dawes- en Milson's point zou een voldongen feit worden. De uitvoering van het werk werd opgedragen aan de Staal- en ijzer firma Dorman Long en Co., voor wie deze onderne ming feitelijk een waagstuk was. De kosten van de brug over den haven, welke 13 mijl het land binnen dringt, zullen ongeveer 72 millioen gulden bedragen, terwijl de raming indertijd 50 millioen gulden be droeg. De lengte van de brug wordt 1150 M., terwijl het geheel zal rusten op 28 pijlers, welke elk 5.500 ton wegen. Het bouwwerk is 57 M. hoog, terwijl de hoogte van den middelsten boog, welke 480 M. lang is, 315 M. bedraagt. De breedte van de brug, welke 53 M. zal bedragen, wordt als volgt verdeeld: 15 M. voor het wagenverkeer, aan weerszijden 4.50 M. voor de voetgangers, en tenslotte zal de overige ruimte voor vier spoorlijnen worden benut. Het tramverkeer zal niet over deze brug worden geleid. Het werk wordt voornamelijk verricht door twee reusachtige elevators, elk wegend 160 ton, met een hefvermogen van 120 ton. De bogen, waaruit de brug wordt op gebouwd, hebben een gewicht van 34.000 ton ieder. In de toekomst zullen op deze brug per uur kun nen passeeren 168 electrische treinen, 6000 voertuigen en 40.000 voetgangers. In October 1931 zal de brug vermoedelijk door een der prinsen van het Engelsche koningshuis voor het verkeer worden opengesteld. Onlangs zijn in Amerika verschillende bruggen van zeer groote afmetingen in gebruik genomen. In Canada werd door de National Railways een nieuwe brug gebouwd over de rivier, de Niagara, welke uit één groote boog bestaat. In de rivier zijn geen pei lers gebopwd. Deze brug zal tevens als spoorbrug dienst doen. Eveneens in Canada, in den staat Que- bec, werd een imposante brug geslagen over de Hud- son, nabij de stad Quebec, waarbij werd gestreefd naar een vereeniging van schoonheid en technisch kunnen. De rivier is daar ongeveer zoo breed als de Maas bij Rotterdam. Bij Montreal is de nieuwe ha- venbrug gereed gekomen, waarvan den bouw f50.000.000 kostte. De grootste zeeschepen kunnen onder deze brug doorvaren. Door de Southern Rail ways wordt op het oogenblik in Californië bij Mar- tinez een brug geslagen over de Suisin-baai. De brug, welke tegelijkertijd viaduct is, zal vermoedelijk in de maand November van dit jaar gereed komen. In denzelfden staat werd kort geleden de grootste ophaalbrug van de wereld opengesteld. Zij bevindt zich in de nabijheid van Los Angelos, de stad van 1.367.000 inwoners, welke zich in den laatsten tijd belangrijk uitbreidt. Deze brug is grooter dan de Rolbascule brug, welke in Juni jl. te Den Helder werd geopend en de grootste van Europa is. Het meest merkwaardige verschil tusschen de I-Iolland- sche en de Amerikaansche brug is, dat de Holland- sche brug voor. haar taak is berekend, terwijl dit van de Amerikaansche brug niet kan worden ge zegd. De Amerikanen klagen nu reeds over de on voldoende capaciteit van de brug. Men overweegt daarom, een tunnel aan weerszijden van de brug aan te leggen. In de Vereenigde Staten kunnen wij anders schit terende staaltjes van bruggen-techniek aanschou wen. De Brooklynbrug bij New York is een zeldzaam groote hangbrug met een zeer ingewikkelde ijzer constructie. Toch is dit niet de grootste brug van het land. Deze vindt men bij Detroit. Het is de Ambas- sador-brug, welke Detroit met Windsor verbindt. Dit kolossale gevaarte heeft een vrije spanning van 555 M., hetgeen 30 M. langer is dan de tot nu toe bestaande grootste spanning. Deze eertijds grootste spanning vond men bij de Delaware River Bridge, welke Philadelphia verbindt met Camden. Om op de Ambassador Bridge terug te komen, is deze 76.5 M. langer dan de bovenvermelde Brooklyn brug en heeft haar spanningsmiddelpunt op 45.6 M., hetgeen ruim 5 M. hooger is dan bij de Delaware- brug. De kosten van de Ambassador-brug bedroegen f 56.250.000. Met den bouw ervan begon men op 7 Mei 1927 en het werk werd 8K maand eerder opge leverd, dan contractuel was overeen gekomen. Voor den bouw van deze brug gebruikte men 24.000 ton staal, 4.000 vaten cement en meer dan twee mil lioen nagels. Aan metselwerk van brug en funda menten gebruikte men ruim 21.000 M3. metselwerk. De geheele brug is 600 M. lang en heeft een wegdek van ruim 16 M., zoodat het verkeer in vijf ver schillende banen kan worden.geleid. Wat spannings wijdte aangaat, kan met deze brug concurreeren de kort geleden opengestelde brug tusschen New Port en Providence (Rhode Island), welke echter totaal K.M. lang is. Een schitterende brug wordt de nieu we brug. welke over de Hudson wordt geslagen, om New-York te verbinden met New Yersey. Deze brug, welke nog niet gereed is, zal een groote spanning hebben van 1.037 M. en een breedte van 4-4 M., zoo dat behalve de voetgangers 8 files auto's tegelijker tijd deze brug zullen kunnen passeeren. De vier to rens, welke de kabels zullen houden, zijn 182 M. hoog en moeten elk een last torsen van 56.250 ton. Voor het groote betonblok, dat aan de zijde van Xew- Jersey moest worden gebouwd, moest men 02.700 M3. aarde uitgraven en 30.000 ton cement, 1.200 M3. graniet verwerken en 300 M3. staal voor versterking aanbrengen. Dit blok, waaraan de kabels, welke do brug moeten dragen, zullen worden bevestigd, zal 60 M. hoog en 80 M. lang zijn. De kabels zijn twee aan twee aangebracht en bezitten ieder een draagvermo gen van bijna 80.000 ton. Elke kabel bestaat uit 61 strengen, en elke streng uit 434 draden. De totale kosten worden geraamd op 60 millioen, de kosten voor den bouw van de eigenlijke brug op 32 millioen. In de nabijheid van Canon City Colorado, waar on langs een groote muiterij van tuchthuisboeven plaats had, is pas een brug gereed gekomen, welke als de grootste van Amerika kan gelden. Zij overspant een afgrond op een hoogte van 350 M. en is 420 M. lang. De kabels, waaraan de brug hangt, hebben een draag kracht van 55.000 K.G. Ook in Duitschland worden zeer groote bruggen gebouwd, en ook hier past men ijzer-contructies ijve rig toe en niet zonder succes. Wij noemen in de eerste plaats het mooie constructie-werk over den Rijn, n.1. de brug bij Mülheim, welke hangt aan ka bels, welke rusten op steunpunten met een onderlin ge» afstand van 315 M. Dit is de eerste brug over den Rijn, met achterwaartsche verankering, zooals deze ook wordt toegepast bij de brug over de Hudson. Voor den bovenbouw werd 14.800 ton ijzer gebruikt. Daags voor de in gebruik name van deze brug, werd een" andere brug te Düsseldorf voor het verkeer open gesteld. Deze brug, die in totaal 780 M. lang is, heeft twee pijlers in den stroom, welke op een onderlingen afstand staan van 206 M. en een spanning maken van 412 M. De oprit van de zijde van Düsseldorf meet daarbij 733 M., die van Neuss 530. Evenals met de vo rige brug, werd met den bouw van deze brug in Juni 1929 begonnen. Teneinde de verbinding tusschen Augsburg en Gar- misch te verbeteren, wordt een brug gebouwd over de Ammerkloof bij Echelsbach, welke voorzeker een der belangrijkste bruggen blijkt te zijn, zooals men kan zien uit de cijfers. Het is een bouwwerk van ge wapend beton met een spanwijdte van 130 meter en een pijl van 31.S M. De rijvloer is 6 M. breed, terwijl de daarnaast liggende voetpaden ieder een meter breed zijn. De totale hoogte van het boogwerk is 72 M. Een ander om zijn uitvoering zeer merkwaar dig constructiewerk is de brug over het Noord-Oost zeekanaal in Duitschland, waarvan de pijlers enkel op punten rusten. Deze brug met zweefbaan, welke 42 M. hoog is, heeft 13 millioen mark gekost. Over de Elbe werd een nieuwe brug geslagen nabij Dres- den; zij is 115 M. lang, waardoor haar spanwijdte zoo niet van de grootsten, dan toch van de meer bijzonde ren is. Als om te wedijveren met de Rijnoverbrug- gihg, trachtte men de Warthe tusschen Kustrin en Landsberg door een nog grootere en mooiere brug te overspannen en bereikte daarbij de lengte van 750 M. De totale kosten bedroegen 3 millioen mark. Deze brug loopt ook over breede strooken land langs de rivier, welke herhaaldelijk overstroomd werden, waardoor het verkeer van Pommeren naar het Zui den dikwijls belangrijke stagnatie ondervond. In verband met de Duitsche bruggen zouden wij nog even dit aardige feit willen vermelden, dat Poincaré in een artikel in de Excelsior eenige maan den geleden getuigenis heeft afgelegd van een groote onwetendheid door te zeggen, dat Duitschland vol gens de bepalingen van het vredesverdrag in geen 10 jaar bruggen mag bouwen, terwijl op de begrooting den bouw van verschillende bruggen voorkomt. Een zeer belangrijke brug, waarvan de werkzaam heden thans zijn klaar gekomen, maar welke bereids eind November door den Zweedschen Koning voor het verkeer werd geopend, is de spoorbrug bij Arste- vik, ten Zuiden van Stockholm. Deze brug, waarvan de bouwkosten 14 millioen kronen bedroegen, is 600 M. lang. De grootste zeilschepen behoeven bij pas seeren van deze brug hun zeilen niet te strijken. Ook in Engeland zijn den laatsten tijd verschillende nieu we bruggen onder handen genomen. De brug bij Charing Cross te Londen is jaren lang een onderwerp van bespreking geweest. Den len Februari van dit jaar werd in het Lagerhuis het wetsontwerp aangenomen, dat inhield de verplaat sing van de huidige brug op Charing Cross en den bouw van een nieuwe brug, welke 15 millioen zal kosten. De plannen zijn echter in een commissie van het Lagerhuis nogmaals onder oogen genomen, in verband met den tegenstand tegen de verplaatsing van het Southern Station. Eenigen tijd geleden kwam te Huil een commissie van ingenieurs bijeen om de plannen voor een nieuwe brug nabij Humber te be spreken; de leden gaven als hun mecning te kennen, dat een brug met Gerber-ligging de voorkeur ver dient (de kosten zouden dan f21.000.000 bedragen). De meest merkwaardige brug is echter de spoorbrug over de Forth in Schotland, met een lengte van 2470 meter en een middenstukspanwijdte van 521 meter, blijft een prestatie, welke in haar soort on overtroffen is. Ook onze Zuidelijke buren, de Belgen, hebben gelegenheid om hun technisch kunnen op het gebied van den bruggenbouw te tooncn. Hier moeten nog vele werken worden hersteld, welke in den oorlog zijn verwoest. Op de begrooting voor 1930 werden gelden uitgetrokken voor den aanleg van 21 nieuwe bruggen, waarvan de meeste in den wereld oorlog waren vernield. De grootste hiervan wordt die over de Methe bij Duffel, waarvan de kosten zijn geraamd op f700.000. Te Antwerpen is men doende met den bouw van een tunnel onder de Schelde.te graven om een be tere verbinding te krijgen van de stad met Oost- Vlaanderen; de minister van openbare werken heeft daarom voorloopig afgezien van een brug eenige ki lometers ten Zuiden van Antwerpen. Begin Maart opende prins Leopold in gezelschap van minister Jaspar drie nieuwe bruggen te Luik, waar van de grootste 3-10 M. lang en 18 M. breed is; zij overspant de Maas en het kanaal Luik-Maastricht. Ook andere volkeren munten uit in de kunst van bruggenbouw, waarvan als voorbeeld kan dienen de groote brug gebouwd over de Dnjestr, welke de grens vormt tus schen liet tegenwoordige Polen en Roemenië, zij is in den oorlog opgeblazen en werd in Januari vernieuwd. Naar uit Belgrado wordt gemeld, is men voorne mens een brug over de Donau te slaan, welke in Juni 1933 gereed zal zijn. Een enkele maal faalt men in den bruggenbouw, zoo b.v. is in April jl. in de nabij heid van Boekarest een brug ingestort, terwijl op 13 Juli jl. een nieuwe brug over de rivier de Jiu in stortte. waardoor ongeveer 10 personen om het leven kwamen. Ook in Italië stortte in diezelfde maand een gedeel te in van de in aanbouw zijnde spoorwegbrug bij Cunio, welke, wanneer zij klaar was, de langste brug ter wereld zou moeten worden. Door deze instorting kwamen 9 arbeiders om het leven. Tenslotte willen wij nog even vermelden, dat tusschen de pas opge richte Vaticaansche stad en Italiaansche rijk, een spoorbrug wordt aangelegd, welke geheel gemetseld is. Deze brug nadert nu al rus haar voltooiing: In bo venstaand ziet men dus, welke grootsche werken op het gebied van den bruggenbouw in het buitenland worden uitgevoerd. In de verschillende gevallen heeft men met zeer verschillende moeilijkheden te kampen. Deze moeilijkheden zijn van den meest uit eenloopenden aard, en hangen af van den plaatse lijken toestand, zooals het karakter van den te over bruggen stroom, de bodemgesteldheid ter plaatse, grootere of kleinere moeilijkheden bij den aanvoer van de materialen, enz: Hier speelt zich dan ook een eeuwige strijd af tusschen natuur en mcnschelijk vernuft, waarbij de mensch de verschillende natuur krachten tegen elkaar uitspeelt en zich aldus het meesterschap over de natuur tracht te veroveren. Ontwerp bouw brug over de haven van Sydney, waarvan de kosten f 72.000.000 bedragen en welke de grootste brug ter wereld zal worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 5