SchagerCourant
Bruggenbouw in het buitenland.
Radioprogramma
Tweede Blad.
Heksengeloof in Rusland.
Woensdag 30 Juli 1930.
73ste Jaargang. No. 8704
Gevolgen van den strijd tegen de kerk
in Soyjet-Bnsland
door
Br. B. SEWELJEW.
„De Godsdienstige begrippen, overblijfselen van een
burgerlijke cultuur, moeten grondig uitgeroeid worden,"
verkondigde kort geleden Jaroslawsky, de voorzitter van
!den Russischen Bond van Goddeloozen. „Het Russische
volk zal op een beschavingspeil worden gebracht, dat
op de modernste zakelijkheids-principes gebaseerd zal
I zijn."
Het resultaat dezer religieuse vervolgingen stemt
echter dikwijls niet overeen met de bedoelingen van de
machthebbers in het Kremlin. Het met geweld uitge-
bande Geloof van het volk leeft nog voort in afgelegen,
donkere hoeken en ontaardt maar al te dikwijls in
„bijgeloof".
Een volkomen betrouwbare bron, de Sovjet-pers zélf,
deelt mede, dat het geloof aan heksen, toovenarij en
zelfs afgod-vereering in het land, dat „opgevoed moet
worden in allround-zakelijkheid" geen buitengewone
verschijnselen zijn.
De onderwijzer van een dorp in Centraal-Rusland
werd eens op een nacht door een buitengewoon ru
moer uit zijn slaap gewekt. Hij stond op. liep naar het
venster en zag daar een zonderling schouwspel:
Een oude man, gewapend met een lange zweep, dreef
een schare volkomen naakte, jonge meisjes door de
i dorpsstraat, onder het mompelen van geheimzinnige
tooverspreuken.
De schoolmeester sloop ongemerkt naar buiten en
volgde de wonderlijke processie.
De oude man joeg de meisjes tot buiten het dorp
en daar spanden zij zichzelf voor ploegen om dan ge
durende de daarop volgende nachtelijke uren driemaal
het dorp te omploegen.
Dit alles was, zooals de onderwijzer den volgenden
dag na grondig onderzoek kon vaststellen, een geheim
zinnige ceremonie, die de inwoners van het dorp voor
misoogst moest behoeden.
Zeer teekenend, in verband met de verbreiding van
Heidensche gebruiken in Rusland, is het onlangs gepu
bliceerde verslag eener statistiek-commissie.
In Sovjet-Rusland zijn namelijk voortdurend sta
tistiek-commissies werkzaam, welke niet alleen gegevens
voor hunne statistieken verzamelen, doch ook tot de
radio ten spijt in volkomen isolatie van de wereld
levende dorpsbewoners doordringen teneinde hun zeden
en gewoonten te bestudeeren.
Een Moscovitische Courant schrijft over de merk
waardige ondervindingen tijdens zoo'n studiereis. De
commissie dan begaf zich van Moskou naar het ge
bied der Oka, een zijrivier van de Wolga, welke door
het land der Slavische Oeral loopt en dé gebieden der
Drwlianen en Polianen doorsnijdt.
Het is een onvruchtbare, verlaten landstreek, waarin,
door moerassen omringt, tal van onaanzienlijke, kleine
dorpjes verscholen liggen.
De komst van vreemde menschen was voor de be
woners van deze streek zulk een sensatie, dat alleen
al op het bericht hiervan, onmiddellijk een groote
menigte menschen uit andere, in den omtrek liggende
dorpen samenstroomde, om de gasten uit de niet
eens zoover verwijderde hoofdstad van het Sovjet-Rijk
te begroeten.
Bij het intreden van de duisternis sloegen de leden
der commissie op een weiland hun tent op, maar den
reizigers werd geen rust gegund.
Voortdurend slopen nieuwsgierigen rondom de tent,
trokken het doek terzijde en ghapten de leden der com
missie aan, alsof het wonderlijke dieren waren.
Een bijzonder vertrouwelijke boer maakte de heeren
der commissie erop attent, dat op één der eerstvolgen
de dagen een feestelijkheid zou plaats hebben, welke
steeds streng geheim gehouden werd. Hij vroeg hen ech
ter tegelijkertijd, niet aan de overige boeren te verraden,
dat zij van dit feest afwisten, daar deze zeer wantrou
wend waren en vreemden aan hun oude feesten niet
lieten deelnemen.
Het betrof hier het zoogenaamde „feest der brandne
tels", ter eere van den zonnegod Jarilo en er was geen
twijfel meer mogelijk, of men had hier met een oerouden,
heidenschen afgodendienst te doen, zooals deze reeds
duizenden jaren geleden bij de Slavische volken In
zwang was.
De vermaningen van hun raadgever getrouw, hielden
de vreemden zich tegenover de inwoners van het dorp,
alsof zij volkomen onkundig waren van het a.s. feest.
Eerst nadat het ijs tusschen hen en de boeren geheel
was gebroken en de laatsten vertrouwen in de commis
sieleden begonnen te stellen, verklaarden zij den vreem
den, welk een plechtigheid zou plaats vinden.
Een oude boer trad naar voren en verklaarde met een
grijns: „Ik ben God Jarilo". De overige boeren haastten
zich de waarheid van het gesprokene te bevestigen en
nu ging het in vereeniging naar het dorpsplein, waar de
i vrouwen en meisjes reeds voorbereidingen tot de heilige
ceremoniën troffen.
De vrouwen stelden de gewichtigste momenten uit het
leven van den landarbeider voor; zij gaven achtereen
volgens te zien „de landarbeid", „de oogst", „het huwe-
Neemt u me niet kwalijk, mevrouw, maar
die hond wordt altijd razend als-t-ie kattevd
lijksaanzoek" en „de schaking". Hierop volgde een
schijngevecht van de familieleden met de schakers.
Na dit voorspel begon de eigenlijke dienst ter eere van
God Jarilo. De oude boer, die den God vorstelde, plantte
een lange staak met een bos brandnetels eraan in den
grond, terwijl een oude vrouw naast hem moeder aarde
voorstelde.
De overige deelnemers aan dezen afgodendienst maak
ten golvende bewegingen, welke het doorbuigen der
korenaren moesten voorstellen. Na verschillende cere
moniën riep de zonnegod met luider stemme: „Het ko
ren is rijp!" Hij wierp de staak omver en voerde met de
oude vrouw een dans uit, welke de overwinning van den
Zonnegod op Moeder Aarde moest voorstellen. Tegelij
kertijd wierpen de jonge mannen uit het dorp zich op de
meisjes en sloegen met hun netelroeden op hen los.
Daarbij werden liederen gezongen, wier tekst nu niet
bepaald voor preutsche ooren geschikt was. Men hoorde
de ruwste uitdrukkingen en zinnen .welke, zooals de
boeren verzekerden, de oerkracht van den natuur moes
ten verheerlijken.
De kerken zijn gesloten, maar, zooals men uit het
bovenstaande ziet, verandert de mystieke aanleg van het
Russische volk zelfs een dorpsplein in een tempel en
vervangt men den godsdienst door weer te voorschijn
geroepen, verouderde Heidensche Eerediensten.
(Nadruk verboden).
DONDERDAG 31 JULI 1930.
Hilversum (1875 M.)
A.V.R.O.
8.00 Tijdsein, 8.019.45 Gramofoonmuziek, 10.0010.15
Tijdsein en Morgenwijding, 10.3012.00 Ochtend-Concert
door het orkest van het Rembrandt-Theater te Am
sterdam; 12.00 Tijdsein, 12.152.00 Middagmuziek door
het AVRO-Kwintet; Zang-Recital door Greta de Knegt-
ter Haar (sopraan): 2.003.00 Gramofoonmuziek; 3.00
3.30 Voordracht: Lou Ezerman leest fragmenten uit
een werk van Jack London; 3.304.00 Solisten-Concert;
4.004.30 Halfuur voor de Zieken door Antoinette *an
Dijk; 4.305.00 Voortzetting Solistenconcert; 5.005.45
Gramofoonmuziek; 5.457.15 Concert door Haarlem's
Klein Orkest o.l.v. Adriaan Nieman; 7.157.45 Radio-
Volks-Universiteit. Cursus: De mensch en zijn plaats
in de wereld. V; 8.00 Tijdsein, 8.019.00 Opera-Concert
Fragmenten uit „Der Freischütz", muziek van C. M. von
Weber; 9.00 AVRO-Radio-Tooneel. Studio-opvoering van
..De Pastoor uit den Bloeyenden Wijngaerdt", spel in
één bedrijf naar den roman van Felix Timmermans;
9.309.45 Concert door het versterkte Omroep-Orkest
o.l.v. Nico Treep; 9.4510.00 Optreden van Louis Noiret
(humorist); 10.00 Persberichten Vaz Dias; 10.15 Voort
zetting Concert; Wederoptreden van Louis Noiret; 11.00
Gramofoonmuziek. 12.00 Sluiting.
Hulzen (298 M., na 6 uur 1071 M.)
K.R.O.
8.150.30 Morgenconcert
N.C.R.V.
10.0010.30 Tijdsein en Zang door het Dameskoortje
der Korte Ziekendiensten; 10.3011.00 Korte Ziek-jn-
dienst door Ds. P. Groote.
K.R.O.
11.3012.00 Godsdienstig Halfuurtje door Pastoor L. II.
Perquin, 12.00 Tijdsein. 12.151.15 Lunchmuziek door
het K.R.O.-trio, 1.152.00 Gramofoonplaten.
N.C.R.V.
2.00 Tijdsein; 2.002.30 Gramofoonplaten.
K.R.O.
2.304.00 Gramofoonmuziek.
N.C.R.V.
4.0 Tijdsein. 4.005.00 Ziekenuurtje. 5.006.30 Concert,
6.306.40 Vaz Dias: Koersen; 6.40—7.40 Orgelconcert
door Wm. Mudde; 7.408.00 Gramofoonmuziek; 8.00—
9.00 Concert; 9.00—10.00 Carillonbespeling door J. Vin
cent op het Koninklijk Paleis te Amsterdam; 10.00
10.10 Persberichten Vaz Dias; 10.1011.00 Gramofoonpl.
De brug met 42 hooge ztveefbaan over het Noord-
Oostzee-kanaal bij Hochdonnwaarvan de pijlers
enkel op punten rusten.
Nederland wordt het land van de bruggenbou
wers genoemd. Echter ook in het buitenland worden
momenteel grootsche brug-constructies gemaakt. Wij
willen hier een overzicht geven van wat in 1930 be
reikt zal zijn op het gebied van den bruggenbouw,
waarbij dan direct opvalt, hoe veelvuldig in het bui
tenland hierbij ijzerconstructies worden toegepast.
Tot een der grootste werken op het gebied van den
bruggenbouw, welke tot nu toe zijn ondernomen, be
hoort ongetwijfeld de aanleg van de brug over den
haven van Sydney.
Reeds in 1814 kwam men op het denkbeeld, deze
brug te bouwen, het volk interesseerde zich bijzon
der voor dit vraagstuk. Er waren voor dit plan vele
voorstanders, maar ook het kamp van de tegenstan
ders was groot. Herhaaldelijk had deze kwestie be
langrijke, invloed op den uitslag van verkiezingen.
Tenslotte wfrd in 1922 een uitvoerig plan gemaakt;
de overbrugging tusschen Dawes- en Milson's point
zou een voldongen feit worden. De uitvoering van
het werk werd opgedragen aan de Staal- en ijzer
firma Dorman Long en Co., voor wie deze onderne
ming feitelijk een waagstuk was. De kosten van de
brug over den haven, welke 13 mijl het land binnen
dringt, zullen ongeveer 72 millioen gulden bedragen,
terwijl de raming indertijd 50 millioen gulden be
droeg. De lengte van de brug wordt 1150 M., terwijl
het geheel zal rusten op 28 pijlers, welke elk 5.500
ton wegen. Het bouwwerk is 57 M. hoog, terwijl de
hoogte van den middelsten boog, welke 480 M. lang
is, 315 M. bedraagt. De breedte van de brug, welke
53 M. zal bedragen, wordt als volgt verdeeld: 15 M.
voor het wagenverkeer, aan weerszijden 4.50 M. voor
de voetgangers, en tenslotte zal de overige ruimte
voor vier spoorlijnen worden benut. Het tramverkeer
zal niet over deze brug worden geleid. Het werk
wordt voornamelijk verricht door twee reusachtige
elevators, elk wegend 160 ton, met een hefvermogen
van 120 ton. De bogen, waaruit de brug wordt op
gebouwd, hebben een gewicht van 34.000 ton ieder.
In de toekomst zullen op deze brug per uur kun
nen passeeren 168 electrische treinen, 6000 voertuigen
en 40.000 voetgangers. In October 1931 zal de brug
vermoedelijk door een der prinsen van het Engelsche
koningshuis voor het verkeer worden opengesteld.
Onlangs zijn in Amerika verschillende bruggen
van zeer groote afmetingen in gebruik genomen. In
Canada werd door de National Railways een nieuwe
brug gebouwd over de rivier, de Niagara, welke uit
één groote boog bestaat. In de rivier zijn geen pei
lers gebopwd. Deze brug zal tevens als spoorbrug
dienst doen. Eveneens in Canada, in den staat Que-
bec, werd een imposante brug geslagen over de Hud-
son, nabij de stad Quebec, waarbij werd gestreefd
naar een vereeniging van schoonheid en technisch
kunnen. De rivier is daar ongeveer zoo breed als de
Maas bij Rotterdam. Bij Montreal is de nieuwe ha-
venbrug gereed gekomen, waarvan den bouw
f50.000.000 kostte. De grootste zeeschepen kunnen
onder deze brug doorvaren. Door de Southern Rail
ways wordt op het oogenblik in Californië bij Mar-
tinez een brug geslagen over de Suisin-baai. De
brug, welke tegelijkertijd viaduct is, zal vermoedelijk
in de maand November van dit jaar gereed komen.
In denzelfden staat werd kort geleden de grootste
ophaalbrug van de wereld opengesteld. Zij bevindt
zich in de nabijheid van Los Angelos, de stad van
1.367.000 inwoners, welke zich in den laatsten tijd
belangrijk uitbreidt. Deze brug is grooter dan de
Rolbascule brug, welke in Juni jl. te Den Helder
werd geopend en de grootste van Europa is. Het
meest merkwaardige verschil tusschen de I-Iolland-
sche en de Amerikaansche brug is, dat de Holland-
sche brug voor. haar taak is berekend, terwijl dit
van de Amerikaansche brug niet kan worden ge
zegd. De Amerikanen klagen nu reeds over de on
voldoende capaciteit van de brug. Men overweegt
daarom, een tunnel aan weerszijden van de brug
aan te leggen.
In de Vereenigde Staten kunnen wij anders schit
terende staaltjes van bruggen-techniek aanschou
wen. De Brooklynbrug bij New York is een zeldzaam
groote hangbrug met een zeer ingewikkelde ijzer
constructie. Toch is dit niet de grootste brug van het
land. Deze vindt men bij Detroit. Het is de Ambas-
sador-brug, welke Detroit met Windsor verbindt. Dit
kolossale gevaarte heeft een vrije spanning van
555 M., hetgeen 30 M. langer is dan de tot nu toe
bestaande grootste spanning. Deze eertijds grootste
spanning vond men bij de Delaware River Bridge,
welke Philadelphia verbindt met Camden.
Om op de Ambassador Bridge terug te komen, is
deze 76.5 M. langer dan de bovenvermelde Brooklyn
brug en heeft haar spanningsmiddelpunt op 45.6 M.,
hetgeen ruim 5 M. hooger is dan bij de Delaware-
brug.
De kosten van de Ambassador-brug bedroegen
f 56.250.000. Met den bouw ervan begon men op 7
Mei 1927 en het werk werd 8K maand eerder opge
leverd, dan contractuel was overeen gekomen. Voor
den bouw van deze brug gebruikte men 24.000 ton
staal, 4.000 vaten cement en meer dan twee mil
lioen nagels. Aan metselwerk van brug en funda
menten gebruikte men ruim 21.000 M3. metselwerk.
De geheele brug is 600 M. lang en heeft een wegdek
van ruim 16 M., zoodat het verkeer in vijf ver
schillende banen kan worden.geleid. Wat spannings
wijdte aangaat, kan met deze brug concurreeren de
kort geleden opengestelde brug tusschen New Port en
Providence (Rhode Island), welke echter totaal
K.M. lang is. Een schitterende brug wordt de nieu
we brug. welke over de Hudson wordt geslagen, om
New-York te verbinden met New Yersey. Deze brug,
welke nog niet gereed is, zal een groote spanning
hebben van 1.037 M. en een breedte van 4-4 M., zoo
dat behalve de voetgangers 8 files auto's tegelijker
tijd deze brug zullen kunnen passeeren. De vier to
rens, welke de kabels zullen houden, zijn 182 M. hoog
en moeten elk een last torsen van 56.250 ton. Voor
het groote betonblok, dat aan de zijde van Xew-
Jersey moest worden gebouwd, moest men 02.700
M3. aarde uitgraven en 30.000 ton cement, 1.200 M3.
graniet verwerken en 300 M3. staal voor versterking
aanbrengen. Dit blok, waaraan de kabels, welke do
brug moeten dragen, zullen worden bevestigd, zal 60
M. hoog en 80 M. lang zijn. De kabels zijn twee aan
twee aangebracht en bezitten ieder een draagvermo
gen van bijna 80.000 ton. Elke kabel bestaat uit 61
strengen, en elke streng uit 434 draden. De totale
kosten worden geraamd op 60 millioen, de kosten
voor den bouw van de eigenlijke brug op 32 millioen.
In de nabijheid van Canon City Colorado, waar on
langs een groote muiterij van tuchthuisboeven plaats
had, is pas een brug gereed gekomen, welke als de
grootste van Amerika kan gelden. Zij overspant een
afgrond op een hoogte van 350 M. en is 420 M. lang.
De kabels, waaraan de brug hangt, hebben een draag
kracht van 55.000 K.G.
Ook in Duitschland worden zeer groote bruggen
gebouwd, en ook hier past men ijzer-contructies ijve
rig toe en niet zonder succes. Wij noemen in de
eerste plaats het mooie constructie-werk over den
Rijn, n.1. de brug bij Mülheim, welke hangt aan ka
bels, welke rusten op steunpunten met een onderlin
ge» afstand van 315 M. Dit is de eerste brug over den
Rijn, met achterwaartsche verankering, zooals deze
ook wordt toegepast bij de brug over de Hudson.
Voor den bovenbouw werd 14.800 ton ijzer gebruikt.
Daags voor de in gebruik name van deze brug, werd
een" andere brug te Düsseldorf voor het verkeer open
gesteld. Deze brug, die in totaal 780 M. lang is, heeft
twee pijlers in den stroom, welke op een onderlingen
afstand staan van 206 M. en een spanning maken
van 412 M. De oprit van de zijde van Düsseldorf meet
daarbij 733 M., die van Neuss 530. Evenals met de vo
rige brug, werd met den bouw van deze brug in
Juni 1929 begonnen.
Teneinde de verbinding tusschen Augsburg en Gar-
misch te verbeteren, wordt een brug gebouwd over
de Ammerkloof bij Echelsbach, welke voorzeker een
der belangrijkste bruggen blijkt te zijn, zooals men
kan zien uit de cijfers. Het is een bouwwerk van ge
wapend beton met een spanwijdte van 130 meter en
een pijl van 31.S M. De rijvloer is 6 M. breed, terwijl
de daarnaast liggende voetpaden ieder een meter
breed zijn. De totale hoogte van het boogwerk is
72 M. Een ander om zijn uitvoering zeer merkwaar
dig constructiewerk is de brug over het Noord-Oost
zeekanaal in Duitschland, waarvan de pijlers enkel
op punten rusten. Deze brug met zweefbaan, welke
42 M. hoog is, heeft 13 millioen mark gekost. Over
de Elbe werd een nieuwe brug geslagen nabij Dres-
den; zij is 115 M. lang, waardoor haar spanwijdte zoo
niet van de grootsten, dan toch van de meer bijzonde
ren is. Als om te wedijveren met de Rijnoverbrug-
gihg, trachtte men de Warthe tusschen Kustrin en
Landsberg door een nog grootere en mooiere brug
te overspannen en bereikte daarbij de lengte van 750
M. De totale kosten bedroegen 3 millioen mark. Deze
brug loopt ook over breede strooken land langs de
rivier, welke herhaaldelijk overstroomd werden,
waardoor het verkeer van Pommeren naar het Zui
den dikwijls belangrijke stagnatie ondervond.
In verband met de Duitsche bruggen zouden wij
nog even dit aardige feit willen vermelden, dat
Poincaré in een artikel in de Excelsior eenige maan
den geleden getuigenis heeft afgelegd van een groote
onwetendheid door te zeggen, dat Duitschland vol
gens de bepalingen van het vredesverdrag in geen
10 jaar bruggen mag bouwen, terwijl op de begrooting
den bouw van verschillende bruggen voorkomt.
Een zeer belangrijke brug, waarvan de werkzaam
heden thans zijn klaar gekomen, maar welke bereids
eind November door den Zweedschen Koning voor
het verkeer werd geopend, is de spoorbrug bij Arste-
vik, ten Zuiden van Stockholm. Deze brug, waarvan
de bouwkosten 14 millioen kronen bedroegen, is 600
M. lang. De grootste zeilschepen behoeven bij pas
seeren van deze brug hun zeilen niet te strijken. Ook
in Engeland zijn den laatsten tijd verschillende nieu
we bruggen onder handen genomen.
De brug bij Charing Cross te Londen is jaren lang
een onderwerp van bespreking geweest. Den len
Februari van dit jaar werd in het Lagerhuis het
wetsontwerp aangenomen, dat inhield de verplaat
sing van de huidige brug op Charing Cross en den
bouw van een nieuwe brug, welke 15 millioen zal
kosten. De plannen zijn echter in een commissie van
het Lagerhuis nogmaals onder oogen genomen, in
verband met den tegenstand tegen de verplaatsing
van het Southern Station. Eenigen tijd geleden kwam
te Huil een commissie van ingenieurs bijeen om de
plannen voor een nieuwe brug nabij Humber te be
spreken; de leden gaven als hun mecning te kennen,
dat een brug met Gerber-ligging de voorkeur ver
dient (de kosten zouden dan f21.000.000 bedragen).
De meest merkwaardige brug is echter de spoorbrug
over de Forth in Schotland, met een lengte van
2470 meter en een middenstukspanwijdte van 521
meter, blijft een prestatie, welke in haar soort on
overtroffen is. Ook onze Zuidelijke buren, de Belgen,
hebben gelegenheid om hun technisch kunnen op
het gebied van den bruggenbouw te tooncn. Hier
moeten nog vele werken worden hersteld, welke in
den oorlog zijn verwoest. Op de begrooting voor 1930
werden gelden uitgetrokken voor den aanleg van 21
nieuwe bruggen, waarvan de meeste in den wereld
oorlog waren vernield. De grootste hiervan wordt die
over de Methe bij Duffel, waarvan de kosten zijn
geraamd op f700.000.
Te Antwerpen is men doende met den bouw van
een tunnel onder de Schelde.te graven om een be
tere verbinding te krijgen van de stad met Oost-
Vlaanderen; de minister van openbare werken heeft
daarom voorloopig afgezien van een brug eenige ki
lometers ten Zuiden van Antwerpen. Begin Maart
opende prins Leopold in gezelschap van minister
Jaspar drie nieuwe bruggen te Luik, waar van de
grootste 3-10 M. lang en 18 M. breed is; zij overspant
de Maas en het kanaal Luik-Maastricht. Ook andere
volkeren munten uit in de kunst van bruggenbouw,
waarvan als voorbeeld kan dienen de groote brug
gebouwd over de Dnjestr, welke de grens vormt tus
schen liet tegenwoordige Polen en Roemenië, zij is in
den oorlog opgeblazen en werd in Januari vernieuwd.
Naar uit Belgrado wordt gemeld, is men voorne
mens een brug over de Donau te slaan, welke in Juni
1933 gereed zal zijn. Een enkele maal faalt men in
den bruggenbouw, zoo b.v. is in April jl. in de nabij
heid van Boekarest een brug ingestort, terwijl op 13
Juli jl. een nieuwe brug over de rivier de Jiu in
stortte. waardoor ongeveer 10 personen om het leven
kwamen.
Ook in Italië stortte in diezelfde maand een gedeel
te in van de in aanbouw zijnde spoorwegbrug bij
Cunio, welke, wanneer zij klaar was, de langste brug
ter wereld zou moeten worden. Door deze instorting
kwamen 9 arbeiders om het leven. Tenslotte willen
wij nog even vermelden, dat tusschen de pas opge
richte Vaticaansche stad en Italiaansche rijk, een
spoorbrug wordt aangelegd, welke geheel gemetseld
is. Deze brug nadert nu al rus haar voltooiing: In bo
venstaand ziet men dus, welke grootsche werken op
het gebied van den bruggenbouw in het buitenland
worden uitgevoerd. In de verschillende gevallen
heeft men met zeer verschillende moeilijkheden te
kampen. Deze moeilijkheden zijn van den meest uit
eenloopenden aard, en hangen af van den plaatse
lijken toestand, zooals het karakter van den te over
bruggen stroom, de bodemgesteldheid ter plaatse,
grootere of kleinere moeilijkheden bij den aanvoer
van de materialen, enz: Hier speelt zich dan ook een
eeuwige strijd af tusschen natuur en mcnschelijk
vernuft, waarbij de mensch de verschillende natuur
krachten tegen elkaar uitspeelt en zich aldus het
meesterschap over de natuur tracht te veroveren.
Ontwerp bouw brug over de haven van Sydney, waarvan de kosten f 72.000.000 bedragen en
welke de grootste brug ter wereld zal worden.