SchagerCourant Fa. W. 0. HiESTAOT&ZOOK De komst van Kingsford Smith. De R100 bij Montreal geland. Tweede Blad. Gemengd Nieuws. Aanslag op een postambtenaar. Het geluk diende hem. Een nbuw modern transportmiddel. Uit onze omgeving. KOEGRAS NIEUWE NIEDORP ALKMAAR. Zaterdag 2 Augustus 1930 73ste Jaargang. No. 8706 &sm' KINGSFORD SMITH. Enthousiaste ontvangst in de hoofdstad. Gistermiddag zijn de Australische wereldlucht.relziger, Kingsford Smith, met zijn gezel Stannage, die met den Hollandschen vlieger Evert van Dijk den tocht over den Atlantischen Oceaan hebben gemaakt, met een KL.M.- vliegtuig uit Bremen op Schiphol te Amsterdam geland, waar hun door de bevolking een hartelijke ontvangst werd bereid. Omstreeks een uur of één heerschte reeds op het Amsterdamsche vliegveld een geanimeerde drukte. Om kwart voor twee werd door den luidspreker be kend gemaakt, dat het K.L.M. vliegtuig, waarmee Kings ford Smith naar Amsterdam reisde, om kwart over 12 van Hamburg was vertrokken en omstreeks drie uur op Schiphol zou arriveeren. Behalve den wethouder voor de handelsinrichtingen te Amsterdam, den heer Abrahams, waren verscheidene hooge autoriteiten aanwezig. Op het platdak was een podium ongesteld, waarom heen de Amsterdamsche vlag, de Prinsenvlag, de Au stralische en de K.L.M.-vlaggen wapperden. De aankomst. Om tien minuten over half drie kwam de mededeeling door de „stem van den reus" de groote Philips-luidspre- ker, dat de P.H.A E.Z. Amersfoort waa gepasseerd en het publiek, dat aangegroeid was tot ongeveer 5000 per sonen. behoefde dus niet lang meer te wachten. Om acht minuten voor drie klonk luid en lang de sirene en on middellijk er op kwam een escadrille van acht vliegtui gen in zicht, het toestel, waarmee Kingsford Smith uit Hamburg kwam. vergezellende. Na een cirkel over het vliegveld gemaakt te hebben, landde de A.E.Z. en toog Evert van Dijk, vergezeld van zijn vrouw, met een krans naar de plek ,waar Kingsford Smith zijn toestel zou verlaten. Om vijf minuten voor drie kwam de beroemde Oceaan vlieger uit het toestel en had direct een sympathiek „I om so glad to see you again" van van Diik en ook later van diens vrouw in ontvangst ie nemen. Onmiddellijk barstte het publiek in een langdurig applaus uit, toen het den kleinen, maar toch ook zeer grooten Oceaanvlieger met den krans om den hals op het platform zag staan. Ook de sym pathieke, bescheiden kop van den radioman Stannage kwam te voorschijn en ook die ontlokte het publiek een langdurig applaus. Een leger fotografen stortte zich op beide moedige kerels en daarna leidde de heer Smits van de Fokker-fabriek de vliegers naar het terras van het gebouw op het vliegveld, waar een kleine afrastering was gemaakt, rijk met planten en kleeden versierd. Groote kransen werden aangedragen, in de eerste plaats van de vliegtuigenfabriel: Fokker en van de ge meente Amsterdam en de K.L.M. Daarna werden verschillende speeches afgestoken, waarbij wethouder Abrahams besloot met de woorden: „Mr. Kingsford Smith, gij zijt een vreemdeling voor ons, maar ik weet, dat gij een groot aantal vrienden hebt gekregen gedurende uw verblijf in onze stad, vrienden, die een groote sympathie voor u koesteren". Namens de gemeente overhandigde spreker Kingsford Smith een krans. De vlieger spreekt. Alle redevoeringen konden door middel van de „stem van den reus" door het publiek worden gevolgd en tij dens de toespraken klonk dan ook nu en dan een har telijk applaus, vooral omdat duizenden zich hadden opgesteld bij het terras, waar de vliegers zich bevonden. Een krachtig applaus weerklonk, toen Van Dijk zich naar de microfoon begaf en lachend Kingsford Smith uitnoodigde om eenlge woorden tot het publiek te spre ken. Deze aarzelde geen oogenblik en hij begon lachend met de woorden in gebroken Nederlandsch „Ik kan geen Hollandsch spreken". In 't Engelsch ging hij daarna voort, buitengewoon verheugd, te zijn en dankbaar, dat hij weer in Nederland terug wat „Ik ben verheugd, dat ik een Nederlandsche machine heb ge had, omdat ik denk, dat er geen j betere machines in de wereld zijn, ik ben verheugd, dat ik een Nederlandschen piloot heb gehad omdat er geen betere '.n de wereld zijn, ik ben ook ver heugd, dat ik Stanage aan boord heb gehad, omdat er geen betere marconist in de wereld bestaat". Het speet hem, dat Saul niet bij de huldiging kon zijn, daar zijn vader was over leden. Hij eindigde zijn speech met een „joke" met te vragen wat het verschil was tusschen een vlieger en een papegaal, t een anecdote, die in Amerika opgang maakt. Het verschil is, dat een papegaal kan vliegen en spreken en een vlieger wel kan vliegen, maar niet spreken. Hij verontschuldigde zich dan ook wanneer zijn speech niet zoo buitengewoon vlot was geweest Hierna begaf Kingsford Smith zich weer naar beneden, naar zijn auto en reed langs het publiek, waarna een lange stoet auto's in de richting van de stad verdween. Onder geweldige belangstelling van de Amsterdam sche burgerij werd toen naar het Carlton-Hotel gere den, waar de huldiging met een feestmaaltijd werd besloten STANNAGE. Na in een hevigen onweersstorm eenige schade te hebben opgcioopen. Onbe schrijflijk enthousiasme bij de landing. Naar uit Montreal in Canada gemeld wordt, is het Engelsche luchtschip, de R 100 gistermorgen te 10.57 Amst. Tijd op het vliegveld St. Hubert bij Mon treal vlot geland. Het luchtschip was binnen korten tijd aan den ankermast verankerd. Het enthousiasme van het talrijke publick was onbeschrijfelijk. Reeds vroeg in den morgen was de luchtreus bo ven de stad verschenen, waar het eerst naar het vuiegveld vloog. Zelfs had het luchtschip al eens langzaam boven het centrum van Montreal gekruist en was daarna in Zuidwestelijke richting verdwenen. De meeste menschen sliepen toen nog en slechts wei nigen hoorden, dat het luchtschip boven de stad was aangekomen. De aankomst van het luchtschip werd aan de pers medegedeeld, door een jongetje, dat den voor de journalisten gereserveerden hangar binnenrende on der het geroep van: „Daar is-ie!" Na boven het vliegveld te zijn verschenen, keerde de R 100 naar de stad terug, waar zich het bericht van de aankomst spoedig had verspreid. Half aan gekleed liepen de bewoners de straat op, om het luchtschip geestdriftig toe te juichen. In een hevigen onweersstorm. Het luchtschip tijdens de vlucht voorloopig gerepareerd. Omtrent de vlucht van de R 100 boven het vaste land van Canada wordt gemeld, dat het luchtschip op een afstand van 72 K.M. in een hevigen storm ge raakte, tengevolge waarvan de stuurvlakken bescha digd werden. Het onderzoek naar de schade en de werkzaamhe den, om deze eenigszins te herstellen, maakte het noodzakelijk, dat de vaart van het luchtschip belang rijk langzamer werd. Een der vleugels kon zeer gemakkelijk hersteld worden, doch de reparatie van den anderen leverde nogal moeilijkheden op. Beiden werden slechts voor loopig gerepareerd. Het is wel gebleken, dat de R 100 zich boven de St. Laurensrivier geruimen tijd in een critieke positie heeft bevonden. Het luchtschip geraakte in een hevigen onweers storm, waardoor de snelheid af en toe verminderde tot 25 K.M. Met moeite kon het luchtschip, waarvan één der stabiliseeringsvlakken een scheur van zeven meter lengte toonde tegen den sterken tegenwind op, ter wijl de regen stroomend neerviel. Vliegers, die het luchtschip tegemoet vloeen. be richten, dat de spanning van het betrokken vlak aan flarden was gescheurd. Het heette, dat het luchtschip zwaar gehavend bij Quebec een noodlanding had moeten maken. Gelukkig bleek dit alles onjuist, toen de R 100 bo ven de stad verscheen. De tocht in 75 uur volbracht. De „R 100" heeft de reis van Cardington, een af stand van 1000 mijlen, volbracht in 75 uren. Haar aankomst was vertraagd door de herstelling van de beloopen schade, die onderweg hersteld kon worden. De commandant besloot daarop de landing uit te stellen tot het aanbreken van den dag, terwijl het luchtschip langzaam kruiste over de stad. Een enorme menigte was om de landingsplaats verzameld en gaf den luchtreizigers een hartelijke en geest driftige verwelkoming. De Canadeesche premier had een telegram van gë- lukwensch gezonden. Voorts waren er telegrammen van MacDonnld en van den Britschen minister voor de luchtvaart. Het Engelsche Departement voor de luchtvaart heeft bericht ontvangen, dat de bespanning van de hakboordvin van de R 100 met 30 voet nieuw doek. het herstel van de stuurboordvin en vervanging van eenige machincdeelen van minder belang, kunnen worden gedaan terwijl het luchtschip in Monteral aan de mast ligt gemeerd. Engeland is thans houder van het snelheidsrecord voor den overtocht van den Atlantische Oceaan, zoo wel met een vliegtuig als met een luchtschip. De R 100 is het grootste en snelste luchtschip ter wereld. Zij heeft 450.000 gekost en is gebouwd door de Airschip Guarantie Cy, 'die toebehoort aan Vickers Ltd. te Howden, in Yorkshire. De ontwerper van het schip is Sir D. Burnev, die de reis erin heeft meegemaakt. De R 100 heeft zes Rolls Royce-Condor- motoren, van in totaal 3900 P.K. Het eerste luchtschip, dat den tocht over den At lantischen Oceaan had volbracht was de R 34, die het deed in 1919. In de Ver. Staten bestond groote belangstelling voor den kranigen tocht van de R. 100. Vanwege het Amer. -dept. van marine is een verklaring verschenen behelzende „dat de prachtige tocht van de R. 100 een nieuwe stap is op den weg ter verkorting van de we reldverkeerswegen en tot de verkorting van den af stand tusschen Engeland en de Ver. Staten via Ca nada. De aanranders gaven zich uit voor politie agenten. In een voorstad van Hamburg is een inspecteur van de posterijen door twee mannen, die zich als politie agenten uitgaven en daardoor toegang tot zijn woning verkregen, uit zijn bed gelicht en bewusteloos geslagen De aanranders droegen den postambtenaar door zijn tuin naar een gereedstaanden auto. De bedoeling was om hem in de Elbe te verdrinken. In dit voornemen werden de bandieten verhinderd, doordat de postambtenaar nog vóór dat men den auto had bereikt, zijn bezinning te rugkreeg, zich verzette en alarm maakte, zoodat de bu ren te hulp konden komen. Toen de politie na drie kwar tier kwam opdagen, waren de aanranders verdwenen. Men heeft echter één, die herkend was, achteraf ge vangen kunnen nemen. Men vermoedt dat de aanslag een wraakoefening is. BOSCHBRANDEN OP SACHALIN. Velen in de vlammen omgekomen. V.D. verneemt uit Tokio: Het Zuidelijk deel van het eiland Sachalin wordt door boschbranden geteisterd. Ter bestrijding van het vuur zijn troepenafdeelingen uitgezonden. Vele per sonen, ook kinderen, zijn om het leven gekomen. De materieele schade wordt op verscheidene milliocnen yen geraamd. Van een meer gelukkigen dan correcten kassier. De kassier van een zaak aan den Boulevard Haus- mann te Parijs had zijn vriendinnetje een reis langs de Normandische kust beloofd, doch beschikte niet over de voor dat reisje benoodigde gelden. Hij zocht dus naar een manier om aan fondsen te komen en omdat de man blijkbaar weinig scrupuleus was, stal hij uit de kas frs. 300.000, vervalschte de boeken en ging met „haar" het beloofde uitstapje maken. Ge durende de afwezigheid van den oneerlijken em ployé werd de fraude ontdekt en een klacht inge diend, Zoodat de onbetrouwbare kassier bij thuis komst werd gearresteerd. Maar gedurende zijn reis had de fortuin aan de speeltafels hem dermate toegelachen onverwacht en onverdiend geluk! dat hij het ontvreemde be drag kon terugstorten. De patroon trok toen zijn klacht in. Maar de rechter, minder goedhartig, zal toch den meer gelukkigen dan correcten kassier ver volgen Een Rheingold-Expresse voor paarden. De Rheingold-paarden-expresse heeft dezer dagen haar eerste reis gemaakt van Keulen naar Krefeld. Deze moderne transport-auto met aanhangwagen kan niet minder dan 11 paarden tegelijk vervoeren en be hoort aan de bekende Duitsche renstal-eigenaren A. en J. Pfaff, te Keulen. In den motorwagen is plaats voor 6 paarden (3 voor en 3 achter), die met de hoofden naar elkander toe staan. Tusschen de paar den is een ruimte voor het personeel, dat de beschik king heeft over een tafel, klapstoelen en een slaapge legenheid. Kasten en netten zijn langs de wanden aangebracht, om de bagage te bergen. Ook de aan hangwagen is op een dergelijke wijze ingericht. Hier staan in het voorste gedeelte 3 en in het achterste gedeelte 2 paarden. Diartusschen bevindt zich een box voor het personeel, dat in heide wagens steeds bet toezicht op de paarden heeft. Beide wagens zijn electrisch verlicht, hebben hun eigen telefoon, die verbinding geeft met den chauffeur en zijn geschil derd in de kleuren van de Rheingold-Expresse. Verlangt U een werkelijk goede Foto? Uw aangewezen adres: Telef. 11 Schagen. JULIANADORP. Vervolg vergadering Prov. N.-Holland van het N.V.Z. De Distructsvoorzitters, P. Schuitemaker. A. Visser en A. Bergman, waren aftredend, de twee laatsten waren reeds herkozen, terwijl dit met de eerste nog moet gebeuren. Schoorl en Huizen maakten een opmerking over de verkiezing van de voorzitter van het district Alkmaar, waarop de voorzitter en secretaris antwoordden. Den Helder stelt voor de zaak eens te onderzoeken, terwijl Heemstede meende, dat N.-Holland op zijn oor lag, waarop de voorzitter zegt. dat men elkander niet op moet warmen. De heer Bijl en de afd. Huizen meenen. dat er schoon schip gemaakt moet worden, zijn voor het benoemen van een Comm. van Onderzoek, desnoods moet er een offer gebracht worden. De voorzitter stelt voor, om nu volgens de agenda verder te werken. Volgt Rapport over de Rekening van 1929, nagezien door „V.Z.o.S." te Julianadorp en „D.e.1." te Broek !n Waterland. Broek i. W. rapporteert alles in de beste orde te hebben bevonden en stelt voor de rekening goed te keuren, waaraan voldaan wordt. Den penning meester wordt decharge verleend en dank gezegd voor gehouden beheer. De ontvangsten bedroegen f 2050.03%, de uitgaven f 1697.13%, voordeelig saldo f 352.90. Tot lid van de Comm. voor het nazien van de Reke ning over 1930 wordt benoemd het Onderst, fonds te Venhuizen. De begrooting 1930. waarover Den Helder, Hulzen, Heemstede, Broek i. W. en Julianadorp het woord voe ren. wordt goedgekeurd. Punt 8 van den Beschr.-brief N.-Holland zal tegelijk behandeld worden met 13a van den Beschr.-brief N.V. Z„ terwijl daarop de punten 8b en 13b zijn ingetrokken. Van de agenda N.V.Z. worden de 4 eerste punten ge passeerd en begonnen met 5. Bespreking en redactie „Zelfbeheer". De voorzitter leest een rapport daarover voor, terwijl Broek i. W„ de heer Bijl en Den Helder hierover nog discusseeren. Bij punt 6, verkiezing twee leden Dag. Bestuur N.V. Z. wordt het woord gevoerd door Heemstede. Den Hel der. den heer Kuijer en den voorzitter van N.-Holl. Daarna wordf even gepauzeerd en te 2 uur voortge gaan en voeren een 12-tal sprekers hierover nog het woord en wordt ten slotte bij zitten en opstaan een en ander verworpen. Punt 7 wordt gepasseerd en punt 8 betreft het opheffen van de Prov. Eenheden, welk op voorstel van den heer A. Visser aangehouden wordt tot een volgend punt Over punt 9: Samenstelling Hoofdbestuur N.V.Z., wordt van gedachten gewisseld door Den Helder, Sijbe- carspel, den voorzitter, den heer Bergh en Kuijer en wordt aangenomen, evenals punt 10. Bij punt 11: Aanstellen van 4 vrijgestelden, stelt Hui zen een candidaat, terwijl een zevental sprekers zich hierover aanmeldt en tenslotte de candidaat van Huizen gesteund wordt waarvoor de heer Bergh namens de anderen zijn dank uitspreekt. Over het regelen der sa larissen wordt door een viertal afgev. gesproken en besloten zich daar niet mee te bemoeien. Bij punt 12, het oprichten van een Landelijke kas, wordt eveneens door 6 personen van gedachten gewis- steld .terwijl de secretaris het zuiver onderling gesteld zou willen zien. Daarna is punt 8 van N.-Holl. aan de orde on 13a van N.V.Z.: opheffing en verdeeling van de Prov. Re servefondsen. Dat bracht de gemoederen geducht in beweging, dertien sprekers belichten op ieders ziens wijze dit onderwerp en werd tenslotte bij stemming in principe besloten tot verdeeling ove rte gaan met 28 tegen 20 stemmen. De voorzitter zegt, over dit onderwerp een apart© vergadering toe. Op voorstel van den heer A. Visser, zal aan die kassen die 25 tot 30 pet. van hun ledental verloren, restitutie van gedeeltelijke contributie verleend worden. De vergadering begon toen dermate te verloopen, dat het niet meer mogelijk was nog verder te werken, alleen de heer Bijl stelde voor, een commissie van onderzoek te benoemen om de partijen in het Hoofdbe- stuui tot elkandei te brengen waarop de secr. ant woordde. dit nog even af te wachten, het bestuur heeft hiervoor zelf het recht. Eenige punten bleven onbe sproken en de voorzitter sloot de vergadering. De Afdeeling Den Helder van de Ver. tot Bevor dering der Bijenteelt in Nederland, vergaderde Don derdagavond in een der lokalen van de Chr. school aan de Kortevliet te Koegras, Aanwezig waren 12 leden. Bij afwezigheid van den voorzitter, opende de se cretaris, de heer J. Kiljan, de vergadering met wel kom, las vervolgens de notulen, welke werden goed gekeurd. Bij de mededeelingen en ingekomen stukken waren eenige die reeds geen zin meer hadden. Alleen het schrijven omtrent de suikerlevering werd behandeld. De prijs voor de afdeelingen is 13 ct., verspreide le den 15 ct. cn niet-ledeu 18 ct. per K.G. De prijs voor deze afdeeling wordt na eenige bespreking vastge steld op 15 cent per Kg. Tot leden van de suikercommissie worden be noemd de herren J. Kiljan en D. Abbenes. Staande de vergadering wordt 600 Kg. besteld; de leden die niet ter vergadering zijn, zullen hierover een circulaire met strook thuis ontvangen. Voor den honineverkoop worden de volgende prij zen vastgesteld: Aan de winkels 70 cent, aan parti culieren 85 cent per flacon, en los 65 cent per pond. Bij de rondvraag merkt een lid op dat de convo caties steeds erg laat komen. Gesproken wordt om de Bijènfilm eens te vertoonen en daar wat medewer king voor te krijgen. Voorts wordt gevraagd naar uitgebouwde raat, doch daar weet niemand op te antwoorden. De bijdrage aan den wassmelter voor nieuwe leden zal nagegaan worden. Daarna nog eenige mededeelingen over de konin ginneteelt, die wel niet mislukt is, doch toch maar een poover resultaat heeft opgeleverd. De hoofdzaak van dit ongunstige resultaat is echter grooten- deels toe te schrijven aan het zeer slechte weer van de laatste dagen. Verder wordt besloten, dat ieder lid den wassmelter 10 dagen mag houden, terugbezorging steeds bij den secretaris of bij doorzending aan een ander lid, dit den secretaris berichten. Voorts wordt ea/i verzoek overgebracht van het schoolhestuur^pm de vergoeding voor het gebruik van een vergaderlokaal iets te verhoogen. Dit wordt tot een volgende vergadering aangehouden. Daarna volgt sluiting. LANGEREIS. Donderdagavond vergaderde de commissie, welke elk jaar de volks- en kinderspelen organiseert op kermi»- Maandag in het café van den heer Warnaar. Besloten werd ook dit jaar weer door kinderen zoowel als door ouderen iets te laten doen en wel kinderen tot 8 jaar turfrapen. 8. 9 en 10 jaar jongens zakloopen; 11. 12 en 13 jaar vatkrulpen; de meisjes van 8. 9 en 10 dubbele zes zoeken; 11, 12 en 13 was-ophangen. Heeren boven de 14 sprietboksen; dames boven de 14 jaar: bal op een bordje op muilen. Verder zal 's avonds een gemas kerd bal worden gehouden, waaraan de deelname vrij is. Gevaarbrengende laadmanier. Gistermiddag omstreeks 12 uur had op de Frie- schebrug alhier, een aanrijding plaats, waarvan de 21-jarige mej. W. B. uit Alkmaar het slachtofer was. Genoemde dame stond op de Frieschebrug. toen een vrachtauto, beladen met hout, bestuurd door den heer B. uit Heemstede, passeerde. Bij den draai schijnt een uitstekend deel het meisje te hebben geraakt, waardoor deze tusschen de brug en het hout bekneld raakte. Zij bekwam aan haar linkeronderbeen een schaafwond, terwijl haar rech- teronderbeen vermoedelijk is gebroken. Het slachtoffer werd binnengebracht in het café „De Muizenvreugd" van den heer Bloothoofd, waai de politie en de heer Stoutjesdijk de eerste hulp verleenden, waarna het meisje, op advies van een medicus, per brancard naar het Stadsziekenhuis werd overgebracht. De politie stelt een nader onderzoek in naar de schuldvraag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 5