SchagerCourant
Fa. W. 0. HiESTAOT&ZOOK
De komst van
Kingsford Smith.
De R100 bij
Montreal geland.
Tweede Blad.
Gemengd Nieuws.
Aanslag op een postambtenaar.
Het geluk diende hem.
Een nbuw modern transportmiddel.
Uit onze omgeving.
KOEGRAS
NIEUWE NIEDORP
ALKMAAR.
Zaterdag 2 Augustus 1930
73ste Jaargang. No. 8706
&sm'
KINGSFORD SMITH.
Enthousiaste ontvangst in de hoofdstad.
Gistermiddag zijn de Australische wereldlucht.relziger,
Kingsford Smith, met zijn gezel Stannage, die met den
Hollandschen vlieger Evert van Dijk den tocht over den
Atlantischen Oceaan hebben gemaakt, met een KL.M.-
vliegtuig uit Bremen op Schiphol te Amsterdam geland,
waar hun door de bevolking een hartelijke ontvangst
werd bereid.
Omstreeks een uur of één heerschte reeds op het
Amsterdamsche vliegveld een geanimeerde drukte.
Om kwart voor twee werd door den luidspreker be
kend gemaakt, dat het K.L.M. vliegtuig, waarmee Kings
ford Smith naar Amsterdam reisde, om kwart over 12
van Hamburg was vertrokken en omstreeks drie uur
op Schiphol zou arriveeren.
Behalve den wethouder voor de handelsinrichtingen
te Amsterdam, den heer Abrahams, waren verscheidene
hooge autoriteiten aanwezig.
Op het platdak was een podium ongesteld, waarom
heen de Amsterdamsche vlag, de Prinsenvlag, de Au
stralische en de K.L.M.-vlaggen wapperden.
De aankomst.
Om tien minuten over half drie kwam de mededeeling
door de „stem van den reus" de groote Philips-luidspre-
ker, dat de P.H.A E.Z. Amersfoort waa gepasseerd en
het publiek, dat aangegroeid was tot ongeveer 5000 per
sonen. behoefde dus niet lang meer te wachten. Om acht
minuten voor drie klonk luid en lang de sirene en on
middellijk er op kwam een escadrille van acht vliegtui
gen in zicht, het toestel, waarmee Kingsford Smith uit
Hamburg kwam. vergezellende. Na een cirkel over het
vliegveld gemaakt te hebben, landde de A.E.Z. en toog
Evert van Dijk, vergezeld van zijn vrouw, met een krans
naar de plek ,waar Kingsford Smith zijn toestel zou
verlaten.
Om vijf minuten voor drie kwam de beroemde Oceaan
vlieger uit het toestel en had direct een sympathiek
„I om so glad to see you again" van van Diik en ook
later van diens vrouw in ontvangst ie
nemen. Onmiddellijk barstte het publiek in
een langdurig applaus uit, toen het den kleinen, maar
toch ook zeer grooten Oceaanvlieger met den krans
om den hals op het platform zag staan. Ook de sym
pathieke, bescheiden kop van den radioman Stannage
kwam te voorschijn en ook die ontlokte het publiek een
langdurig applaus. Een leger fotografen stortte zich op
beide moedige kerels en daarna leidde de heer Smits van
de Fokker-fabriek de vliegers naar het terras van het
gebouw op het vliegveld, waar een kleine afrastering
was gemaakt, rijk met planten en kleeden versierd.
Groote kransen werden aangedragen, in de eerste
plaats van de vliegtuigenfabriel: Fokker en van de ge
meente Amsterdam en de K.L.M.
Daarna werden verschillende speeches afgestoken,
waarbij wethouder Abrahams besloot met de woorden:
„Mr. Kingsford Smith, gij zijt een vreemdeling voor
ons, maar ik weet, dat gij een groot aantal vrienden
hebt gekregen gedurende uw verblijf in onze stad,
vrienden, die een groote sympathie voor u koesteren".
Namens de gemeente overhandigde spreker Kingsford
Smith een krans.
De vlieger spreekt.
Alle redevoeringen konden door middel van de „stem
van den reus" door het publiek worden gevolgd en tij
dens de toespraken klonk dan ook nu en dan een har
telijk applaus, vooral omdat duizenden zich hadden
opgesteld bij het terras, waar de vliegers zich bevonden.
Een krachtig applaus weerklonk, toen Van Dijk zich
naar de microfoon begaf en lachend Kingsford Smith
uitnoodigde om eenlge woorden tot het publiek te spre
ken. Deze aarzelde geen oogenblik en hij begon lachend
met de woorden in gebroken Nederlandsch „Ik kan geen
Hollandsch spreken". In 't Engelsch ging hij daarna
voort, buitengewoon verheugd, te zijn en dankbaar, dat
hij weer in Nederland terug wat
„Ik ben verheugd, dat ik een
Nederlandsche machine heb ge
had, omdat ik denk, dat er geen j
betere machines in de wereld
zijn, ik ben verheugd, dat ik
een Nederlandschen piloot heb
gehad omdat er geen betere '.n
de wereld zijn, ik ben ook ver
heugd, dat ik Stanage aan
boord heb gehad, omdat er geen
betere marconist in de wereld
bestaat". Het speet hem, dat
Saul niet bij de huldiging kon
zijn, daar zijn vader was over
leden. Hij eindigde zijn speech
met een „joke" met te vragen
wat het verschil was tusschen
een vlieger en een papegaal, t
een anecdote, die in Amerika
opgang maakt. Het verschil is, dat een papegaal kan
vliegen en spreken en een vlieger wel kan vliegen,
maar niet spreken. Hij verontschuldigde zich dan ook
wanneer zijn speech niet zoo buitengewoon vlot was
geweest Hierna begaf Kingsford Smith zich weer naar
beneden, naar zijn auto en reed langs het publiek,
waarna een lange stoet auto's in de richting van de
stad verdween.
Onder geweldige belangstelling van de Amsterdam
sche burgerij werd toen naar het Carlton-Hotel gere
den, waar de huldiging met een feestmaaltijd werd
besloten
STANNAGE.
Na in een hevigen onweersstorm eenige
schade te hebben opgcioopen. Onbe
schrijflijk enthousiasme bij de landing.
Naar uit Montreal in Canada gemeld wordt, is
het Engelsche luchtschip, de R 100 gistermorgen te
10.57 Amst. Tijd op het vliegveld St. Hubert bij Mon
treal vlot geland.
Het luchtschip was binnen korten tijd aan den
ankermast verankerd. Het enthousiasme van het
talrijke publick was onbeschrijfelijk.
Reeds vroeg in den morgen was de luchtreus bo
ven de stad verschenen, waar het eerst naar het
vuiegveld vloog. Zelfs had het luchtschip al eens
langzaam boven het centrum van Montreal gekruist
en was daarna in Zuidwestelijke richting verdwenen.
De meeste menschen sliepen toen nog en slechts wei
nigen hoorden, dat het luchtschip boven de stad was
aangekomen.
De aankomst van het luchtschip werd aan de pers
medegedeeld, door een jongetje, dat den voor de
journalisten gereserveerden hangar binnenrende on
der het geroep van: „Daar is-ie!"
Na boven het vliegveld te zijn verschenen, keerde
de R 100 naar de stad terug, waar zich het bericht
van de aankomst spoedig had verspreid. Half aan
gekleed liepen de bewoners de straat op, om het
luchtschip geestdriftig toe te juichen.
In een hevigen onweersstorm. Het
luchtschip tijdens de vlucht voorloopig
gerepareerd.
Omtrent de vlucht van de R 100 boven het vaste
land van Canada wordt gemeld, dat het luchtschip
op een afstand van 72 K.M. in een hevigen storm ge
raakte, tengevolge waarvan de stuurvlakken bescha
digd werden.
Het onderzoek naar de schade en de werkzaamhe
den, om deze eenigszins te herstellen, maakte het
noodzakelijk, dat de vaart van het luchtschip belang
rijk langzamer werd.
Een der vleugels kon zeer gemakkelijk hersteld
worden, doch de reparatie van den anderen leverde
nogal moeilijkheden op. Beiden werden slechts voor
loopig gerepareerd.
Het is wel gebleken, dat de R 100 zich boven de St.
Laurensrivier geruimen tijd in een critieke positie
heeft bevonden.
Het luchtschip geraakte in een hevigen onweers
storm, waardoor de snelheid af en toe verminderde
tot 25 K.M.
Met moeite kon het luchtschip, waarvan één der
stabiliseeringsvlakken een scheur van zeven meter
lengte toonde tegen den sterken tegenwind op, ter
wijl de regen stroomend neerviel.
Vliegers, die het luchtschip tegemoet vloeen. be
richten, dat de spanning van het betrokken vlak aan
flarden was gescheurd. Het heette, dat het luchtschip
zwaar gehavend bij Quebec een noodlanding had
moeten maken.
Gelukkig bleek dit alles onjuist, toen de R 100 bo
ven de stad verscheen.
De tocht in 75 uur volbracht.
De „R 100" heeft de reis van Cardington, een af
stand van 1000 mijlen, volbracht in 75 uren. Haar
aankomst was vertraagd door de herstelling van de
beloopen schade, die onderweg hersteld kon worden.
De commandant besloot daarop de landing uit te
stellen tot het aanbreken van den dag, terwijl het
luchtschip langzaam kruiste over de stad. Een
enorme menigte was om de landingsplaats verzameld
en gaf den luchtreizigers een hartelijke en geest
driftige verwelkoming.
De Canadeesche premier had een telegram van gë-
lukwensch gezonden. Voorts waren er telegrammen
van MacDonnld en van den Britschen minister voor
de luchtvaart.
Het Engelsche Departement voor de luchtvaart
heeft bericht ontvangen, dat de bespanning van de
hakboordvin van de R 100 met 30 voet nieuw doek.
het herstel van de stuurboordvin en vervanging van
eenige machincdeelen van minder belang, kunnen
worden gedaan terwijl het luchtschip in Monteral
aan de mast ligt gemeerd.
Engeland is thans houder van het snelheidsrecord
voor den overtocht van den Atlantische Oceaan, zoo
wel met een vliegtuig als met een luchtschip.
De R 100 is het grootste en snelste luchtschip ter
wereld. Zij heeft 450.000 gekost en is gebouwd
door de Airschip Guarantie Cy, 'die toebehoort aan
Vickers Ltd. te Howden, in Yorkshire. De ontwerper
van het schip is Sir D. Burnev, die de reis erin heeft
meegemaakt. De R 100 heeft zes Rolls Royce-Condor-
motoren, van in totaal 3900 P.K.
Het eerste luchtschip, dat den tocht over den At
lantischen Oceaan had volbracht was de R 34, die
het deed in 1919.
In de Ver. Staten bestond groote belangstelling
voor den kranigen tocht van de R. 100. Vanwege het
Amer. -dept. van marine is een verklaring verschenen
behelzende „dat de prachtige tocht van de R. 100 een
nieuwe stap is op den weg ter verkorting van de we
reldverkeerswegen en tot de verkorting van den af
stand tusschen Engeland en de Ver. Staten via Ca
nada.
De aanranders gaven zich uit voor politie
agenten.
In een voorstad van Hamburg is een inspecteur van
de posterijen door twee mannen, die zich als politie
agenten uitgaven en daardoor toegang tot zijn woning
verkregen, uit zijn bed gelicht en bewusteloos geslagen
De aanranders droegen den postambtenaar door zijn
tuin naar een gereedstaanden auto. De bedoeling was om
hem in de Elbe te verdrinken. In dit voornemen werden
de bandieten verhinderd, doordat de postambtenaar nog
vóór dat men den auto had bereikt, zijn bezinning te
rugkreeg, zich verzette en alarm maakte, zoodat de bu
ren te hulp konden komen. Toen de politie na drie kwar
tier kwam opdagen, waren de aanranders verdwenen.
Men heeft echter één, die herkend was, achteraf ge
vangen kunnen nemen. Men vermoedt dat de aanslag
een wraakoefening is.
BOSCHBRANDEN OP SACHALIN.
Velen in de vlammen omgekomen.
V.D. verneemt uit Tokio:
Het Zuidelijk deel van het eiland Sachalin wordt
door boschbranden geteisterd. Ter bestrijding van het
vuur zijn troepenafdeelingen uitgezonden. Vele per
sonen, ook kinderen, zijn om het leven gekomen. De
materieele schade wordt op verscheidene milliocnen
yen geraamd.
Van een meer gelukkigen dan correcten
kassier.
De kassier van een zaak aan den Boulevard Haus-
mann te Parijs had zijn vriendinnetje een reis langs
de Normandische kust beloofd, doch beschikte niet
over de voor dat reisje benoodigde gelden. Hij zocht
dus naar een manier om aan fondsen te komen en
omdat de man blijkbaar weinig scrupuleus was, stal
hij uit de kas frs. 300.000, vervalschte de boeken en
ging met „haar" het beloofde uitstapje maken. Ge
durende de afwezigheid van den oneerlijken em
ployé werd de fraude ontdekt en een klacht inge
diend, Zoodat de onbetrouwbare kassier bij thuis
komst werd gearresteerd.
Maar gedurende zijn reis had de fortuin aan de
speeltafels hem dermate toegelachen onverwacht
en onverdiend geluk! dat hij het ontvreemde be
drag kon terugstorten. De patroon trok toen zijn
klacht in. Maar de rechter, minder goedhartig, zal
toch den meer gelukkigen dan correcten kassier ver
volgen
Een Rheingold-Expresse voor paarden.
De Rheingold-paarden-expresse heeft dezer dagen
haar eerste reis gemaakt van Keulen naar Krefeld.
Deze moderne transport-auto met aanhangwagen kan
niet minder dan 11 paarden tegelijk vervoeren en be
hoort aan de bekende Duitsche renstal-eigenaren A.
en J. Pfaff, te Keulen. In den motorwagen is plaats
voor 6 paarden (3 voor en 3 achter), die met de
hoofden naar elkander toe staan. Tusschen de paar
den is een ruimte voor het personeel, dat de beschik
king heeft over een tafel, klapstoelen en een slaapge
legenheid. Kasten en netten zijn langs de wanden
aangebracht, om de bagage te bergen. Ook de aan
hangwagen is op een dergelijke wijze ingericht. Hier
staan in het voorste gedeelte 3 en in het achterste
gedeelte 2 paarden. Diartusschen bevindt zich een
box voor het personeel, dat in heide wagens steeds
bet toezicht op de paarden heeft. Beide wagens zijn
electrisch verlicht, hebben hun eigen telefoon, die
verbinding geeft met den chauffeur en zijn geschil
derd in de kleuren van de Rheingold-Expresse.
Verlangt U een werkelijk
goede Foto?
Uw aangewezen adres:
Telef. 11
Schagen.
JULIANADORP.
Vervolg vergadering Prov. N.-Holland van
het N.V.Z.
De Distructsvoorzitters, P. Schuitemaker. A. Visser en
A. Bergman, waren aftredend, de twee laatsten waren
reeds herkozen, terwijl dit met de eerste nog moet
gebeuren.
Schoorl en Huizen maakten een opmerking over de
verkiezing van de voorzitter van het district Alkmaar,
waarop de voorzitter en secretaris antwoordden. Den
Helder stelt voor de zaak eens te onderzoeken, terwijl
Heemstede meende, dat N.-Holland op zijn oor lag,
waarop de voorzitter zegt. dat men elkander niet op
moet warmen. De heer Bijl en de afd. Huizen meenen.
dat er schoon schip gemaakt moet worden, zijn voor
het benoemen van een Comm. van Onderzoek, desnoods
moet er een offer gebracht worden.
De voorzitter stelt voor, om nu volgens de agenda
verder te werken.
Volgt Rapport over de Rekening van 1929, nagezien
door „V.Z.o.S." te Julianadorp en „D.e.1." te Broek !n
Waterland. Broek i. W. rapporteert alles in de beste
orde te hebben bevonden en stelt voor de rekening
goed te keuren, waaraan voldaan wordt. Den penning
meester wordt decharge verleend en dank gezegd voor
gehouden beheer. De ontvangsten bedroegen f 2050.03%,
de uitgaven f 1697.13%, voordeelig saldo f 352.90.
Tot lid van de Comm. voor het nazien van de Reke
ning over 1930 wordt benoemd het Onderst, fonds te
Venhuizen.
De begrooting 1930. waarover Den Helder, Hulzen,
Heemstede, Broek i. W. en Julianadorp het woord voe
ren. wordt goedgekeurd.
Punt 8 van den Beschr.-brief N.-Holland zal tegelijk
behandeld worden met 13a van den Beschr.-brief N.V.
Z„ terwijl daarop de punten 8b en 13b zijn ingetrokken.
Van de agenda N.V.Z. worden de 4 eerste punten ge
passeerd en begonnen met 5. Bespreking en redactie
„Zelfbeheer". De voorzitter leest een rapport daarover
voor, terwijl Broek i. W„ de heer Bijl en Den Helder
hierover nog discusseeren.
Bij punt 6, verkiezing twee leden Dag. Bestuur N.V.
Z. wordt het woord gevoerd door Heemstede. Den Hel
der. den heer Kuijer en den voorzitter van N.-Holl.
Daarna wordf even gepauzeerd en te 2 uur voortge
gaan en voeren een 12-tal sprekers hierover nog het
woord en wordt ten slotte bij zitten en opstaan een en
ander verworpen. Punt 7 wordt gepasseerd en punt 8
betreft het opheffen van de Prov. Eenheden, welk op
voorstel van den heer A. Visser aangehouden wordt
tot een volgend punt
Over punt 9: Samenstelling Hoofdbestuur N.V.Z.,
wordt van gedachten gewisseld door Den Helder, Sijbe-
carspel, den voorzitter, den heer Bergh en Kuijer en
wordt aangenomen, evenals punt 10.
Bij punt 11: Aanstellen van 4 vrijgestelden, stelt Hui
zen een candidaat, terwijl een zevental sprekers zich
hierover aanmeldt en tenslotte de candidaat van Huizen
gesteund wordt waarvoor de heer Bergh namens de
anderen zijn dank uitspreekt. Over het regelen der sa
larissen wordt door een viertal afgev. gesproken en
besloten zich daar niet mee te bemoeien.
Bij punt 12, het oprichten van een Landelijke kas,
wordt eveneens door 6 personen van gedachten gewis-
steld .terwijl de secretaris het zuiver onderling gesteld
zou willen zien.
Daarna is punt 8 van N.-Holl. aan de orde on 13a
van N.V.Z.: opheffing en verdeeling van de Prov. Re
servefondsen. Dat bracht de gemoederen geducht in
beweging, dertien sprekers belichten op ieders ziens
wijze dit onderwerp en werd tenslotte bij stemming in
principe besloten tot verdeeling ove rte gaan met 28
tegen 20 stemmen.
De voorzitter zegt, over dit onderwerp een apart©
vergadering toe.
Op voorstel van den heer A. Visser, zal aan die
kassen die 25 tot 30 pet. van hun ledental verloren,
restitutie van gedeeltelijke contributie verleend worden.
De vergadering begon toen dermate te verloopen,
dat het niet meer mogelijk was nog verder te werken,
alleen de heer Bijl stelde voor, een commissie van
onderzoek te benoemen om de partijen in het Hoofdbe-
stuui tot elkandei te brengen waarop de secr. ant
woordde. dit nog even af te wachten, het bestuur heeft
hiervoor zelf het recht. Eenige punten bleven onbe
sproken en de voorzitter sloot de vergadering.
De Afdeeling Den Helder van de Ver. tot Bevor
dering der Bijenteelt in Nederland, vergaderde Don
derdagavond in een der lokalen van de Chr. school
aan de Kortevliet te Koegras, Aanwezig waren 12
leden.
Bij afwezigheid van den voorzitter, opende de se
cretaris, de heer J. Kiljan, de vergadering met wel
kom, las vervolgens de notulen, welke werden goed
gekeurd.
Bij de mededeelingen en ingekomen stukken waren
eenige die reeds geen zin meer hadden. Alleen het
schrijven omtrent de suikerlevering werd behandeld.
De prijs voor de afdeelingen is 13 ct., verspreide le
den 15 ct. cn niet-ledeu 18 ct. per K.G. De prijs voor
deze afdeeling wordt na eenige bespreking vastge
steld op 15 cent per Kg.
Tot leden van de suikercommissie worden be
noemd de herren J. Kiljan en D. Abbenes. Staande de
vergadering wordt 600 Kg. besteld; de leden die niet
ter vergadering zijn, zullen hierover een circulaire
met strook thuis ontvangen.
Voor den honineverkoop worden de volgende prij
zen vastgesteld: Aan de winkels 70 cent, aan parti
culieren 85 cent per flacon, en los 65 cent per pond.
Bij de rondvraag merkt een lid op dat de convo
caties steeds erg laat komen. Gesproken wordt om de
Bijènfilm eens te vertoonen en daar wat medewer
king voor te krijgen. Voorts wordt gevraagd naar
uitgebouwde raat, doch daar weet niemand op te
antwoorden.
De bijdrage aan den wassmelter voor nieuwe leden
zal nagegaan worden.
Daarna nog eenige mededeelingen over de konin
ginneteelt, die wel niet mislukt is, doch toch maar
een poover resultaat heeft opgeleverd. De hoofdzaak
van dit ongunstige resultaat is echter grooten-
deels toe te schrijven aan het zeer slechte weer van
de laatste dagen.
Verder wordt besloten, dat ieder lid den wassmelter
10 dagen mag houden, terugbezorging steeds bij den
secretaris of bij doorzending aan een ander lid, dit
den secretaris berichten.
Voorts wordt ea/i verzoek overgebracht van het
schoolhestuur^pm de vergoeding voor het gebruik
van een vergaderlokaal iets te verhoogen. Dit wordt
tot een volgende vergadering aangehouden. Daarna
volgt sluiting.
LANGEREIS.
Donderdagavond vergaderde de commissie, welke elk
jaar de volks- en kinderspelen organiseert op kermi»-
Maandag in het café van den heer Warnaar. Besloten
werd ook dit jaar weer door kinderen zoowel als door
ouderen iets te laten doen en wel kinderen tot 8 jaar
turfrapen. 8. 9 en 10 jaar jongens zakloopen; 11. 12 en
13 jaar vatkrulpen; de meisjes van 8. 9 en 10 dubbele
zes zoeken; 11, 12 en 13 was-ophangen. Heeren boven
de 14 sprietboksen; dames boven de 14 jaar: bal op
een bordje op muilen. Verder zal 's avonds een gemas
kerd bal worden gehouden, waaraan de deelname vrij
is.
Gevaarbrengende laadmanier.
Gistermiddag omstreeks 12 uur had op de Frie-
schebrug alhier, een aanrijding plaats, waarvan de
21-jarige mej. W. B. uit Alkmaar het slachtofer was.
Genoemde dame stond op de Frieschebrug. toen een
vrachtauto, beladen met hout, bestuurd door den
heer B. uit Heemstede, passeerde.
Bij den draai schijnt een uitstekend deel het meisje
te hebben geraakt, waardoor deze tusschen de brug
en het hout bekneld raakte. Zij bekwam aan haar
linkeronderbeen een schaafwond, terwijl haar rech-
teronderbeen vermoedelijk is gebroken.
Het slachtoffer werd binnengebracht in het café
„De Muizenvreugd" van den heer Bloothoofd, waai
de politie en de heer Stoutjesdijk de eerste hulp
verleenden, waarna het meisje, op advies van een
medicus, per brancard naar het Stadsziekenhuis
werd overgebracht.
De politie stelt een nader onderzoek in naar de
schuldvraag.