MEISJE ONTVOERD?
DE Z.V.T.
Binnenlandsch Nieuws.
Staking der vliegeniers bij de K.L.M.
Electrificatie der Spoorlijn Amsterdam-
Alkmaar en Velsen—Uitgeest.
De Radio-strijd.
Burgemeester Wendelaar op de nominatie
voor Den Haig?
De Schermeer.
Historisch kasteel afgebrand.
Slachtoffers van de hitte.
Auto rijdt hooiwagen omver.
De Duitsche boterpolitiek.
Marktberichten.
Uit Noordscharwoude bericht men ons:
Mej. M. Janssonius alhier, oud 22 jaar zou als huis
houdster in dienst treden bij een zekere mijnheer Buis,
oud 38 jaar, welke heer opgaf in Helloo te wonen.
Genoemde heer was een dezer dagen alhier ten huize
van den heer Janssonius, de vader van het meisje, om
verschillende dingen te bespreken, waarna de heer Buis
en Mej. Janssonius samen per auto naar Alkmaar zijn
gegaan om inkoopen te doen voor de huishouding. De
heer Buis gaf hierbij de heer Janssonius als borg op.
Afgesproken was, dat na behouden aankomst bericht
zou worden gedaan aan den heer Janssonius.
Toen het bericht uitbleef en men vanuit Alkmaar in
formeerde naar de borgstelling bij den heer Janssonius,
kreeg deze argwaan en begon inlichtingen In te winnen.
Het is gebleken dat genoemde heer niet in Heiloo be
kend is nog woonachtig. Men vreest voor een ontvoering.
De zaak is in handen van de politie.
Onder het opschrift:
HANDEL IN BLANKE SLAVINNEN IN ALKMAAR?
schrijft de Alkm. Crt over dit geval het volgende:
Op het bureau van de gemeentelijke arbeidsbeurs ver
scheen eergisteren een 38-jarig man, die verklaarde Buis
te heeten, uit Indië te zijn gekomen en een huishoud
ster te zoeken.
Hem werd het adres gegeven van mej. M. Jansonius.
een meisje van 22 jaar uit Noordscharwoude, die op het
V.V.V. bureau Alcmaria werkzaam was, en te kennen
had gegeven, dat zij wegens het spoedig eindigen van
haar functie een betrekking als huishoudster zocht
Genoemde heer Buis had inmiddels van den heer v.
d. Idzert in de Regulierslaan 'n huis gehuurd en voor
gegeven, dat hij van zijn vrouw gescheiden was en zijn
kindje met een baboe bij zijn broer in Zeist had achter
gelaten. Als adres gaf hij op Het Groenelaantje te Zeist.
Den huiseigenaar verzekerde hij, dat hij via de Twent-
ecbe Bank hem vooruit huur zou betalen.
Bij den autohandelaair Tasche kocht hij in een mini
mum van tijd een nieuwe F.N.-wagen voor f 3000. Hij
verklaarde ook daar, dat hij den volgenden dag op de
Twentsche Bank zou betalen en vroeg van hetzelfde
merk een demonstratiewagen met een chauffeur, om in
Alkmaar verschillende inkoopen te doen.
Den geheelen dag heeft hij met den chauffeur rondge
reden en op zijn uitnoodiging vergezelde mej. Janso
nius hem, om hem van advies te dienen bij het aankoo-
pen van meubilair voor het inrichten van het gehuurde
huis.
Bij de firma's van Til in de Boterstraat, Schoonho
ven in de Langestraat, en in een winkel van sanitaire
artikelen aan het Verdronkenoord werden belangrijke
inkoopen gedaan. Overal werd medegedeeld, dat zij het
goed moesten afgeven, wanneer hij met het geld terug
kwam en ook daar vertelde hij, dat hij rekening-courant
houder was bij de Twentsche Bank. Hij verzocht den
leveranciers de rekeningen gespecificeerd op te maken,
maakte nergens bezwaar tegen de gestelde prijzen, zoo
dat de winkeliers al dachten een gouden vogel te pak
ken te hebben. In den loop van den dag kocht hij voor
niet minder dan f 15000.
De autohandelaar Tasche, wien het verdacht was voor
gekomen, dat de verkoop van den auto nog geen vijf
minuten had gevorderd, had inmiddels aan de Bank van
Wisselink verzocht, hem inlichtingen over den genoem
den Buis te verstrekken.
Deze bank telefoneerde naar eZist en ai spoedig bleek
dat de man een gefingeerd adres had opgegeven.
En weldra bleek meer en meer, dat men met een op
lichter te doen had.
Intusschen ontwikkelde het betreurenswaardige geval
zich zoodanig dat men zich hevig ongerust maakt over
het lot van Mej. J. Deze was met Buis Inkoopen gaan
doen, doch kwam niet terug.
Aangezien mej. J. zich in het bezit heeft gesteld
van een Engelsche pas, en Buis zich erover had uit
gelaten, dat ze later samen naar Londen zouden gaan,
heeft de ALkmaarsche politie zich na kennisname van
het vermoeden van den burgemeester van Noordschar
woude, dat men hier te doen heeft met de ontvoe
ring van een meisje, onmiddellijk in verbinding gesteld
met de politie in de verschillende havenplaatsen.
Vrijdag is op verzoek van den burgemeester van
Noordscharwoude per radio de opsporing van het
meisje verzocht.
Men zal. begrijpen, dat de ouders in hooge mate
ongerust zijn over het lot, dat hun dochter heeft ge
troffen.
Ook op het bureau van Alcmaria V.V.V. is men
ten zeerste onder den indruk.
Er wordt ernstig gevreesd, dat het meisje in handen
van een handelaar in blanke slavinnen is gevallen en
dat zij zich reeds te Londen bevindt.
Door een loonconflict. Verkeer op de
luchtlijnen stopgezet. Verschillende
vliegers ontslagen.
Bij de K.L.M. is een ernstig loongeschil gerezen.
Reeds gedurende eenige maanden zijn er tusschen
het corps vliegers en de directie der maatschappij
besprekingen gevoerd inzake een nieuwe salarisre
geling voor rle Indië-route. De vliegers achten de hui
dige regeling in verband met de ontberingen en be
trekkelijk groote gevaren, waaraan zij bij het vliegen
op de route tusschen Nederland en Indië bloot staan,
onvoldoende. Voor de tot nog toe toegepaste systeem
van betaling volgens het aantal vlieguren, verlangen
zij betaling volgens het kilometer-systeem. Ze ko
men dan voor den eersten bestuurder op een vlieg-
geld van 6 cent per kilometer plus 650 gulden sa
laris per maand en voor den 2den bestuurder van 5
cent per kilometer plus 550 gulden salaris per
maand.
Buiten verschillende andere verlangens, vragen de
vliegers een verzekering van f25000 voor elk, en heb
ben nog verschillende andere eischen ten opzichte
van verblijfs- en uitrustingskosten van tamelijk in
grijpenden aard.
Mede heeft het gezamenlijk pilotencorps der K.L.M.
hij de directie aangedrongen op een ingrijpende wij
ziging in de samenwerking met den chef van den
terhnischen dienst der maatschappij op Schiphol,
welke samenwerking geregeld tot ernstige moeilijk
heden aanleiding geeft.
Aan enkele der verlangens van de vliegers is
door de Directie der K.L.M. tegemoet gekomen. Ten
aanzien van de overige punten heeft zij echter geen
aanleiding kunnen vinden haar eens ingenomen
standpunt te verlaten. Het salaris der Indië-route,
acht zij voldoende, terwijl het haar anderzijds in
verband met de financieele omstandigheden, waarin
de mantschappij verkeert, niet mogelijk is aan de
wenschen der vliegers te voldoen.
liet verzoek der vliegers om een ingrijpende ver
andering ie brengen in de wijze van samenwerking
met den chef van den technischen dienst op Schip
hol. is door de directie der K.L.M. geheel en al af
gewezen.
Staking uitgebroken.
Door de directie der K.L.M. was verlangd, dat de
vliegers Vrijdagmorgen een beslissing zouden nemen.
De vliego- hebben ccrprrig geweigerd onder de hui
dig voorwaarden naar Indië te vertrekken. De di
rectie der K.L.M. heeft hierop aan de vliegers, die
het eerst naar Indiê zouden vertrekken, 'den Oceaan
vlieger Van Dijk cn den piloot Wiersma, ontslag ver
leend.
In antwoord hierop hebben de vliegers geweigerd
de dagelijksche diensten op Londen, Parijs, Berlijn
en Scandinavië uit te voeren. Zij zullen deze niet
hervatten, voor de heide ontslagen zijn ingetrokken.
Een toestel, dat Vrijdagmorgen met tien passagiers
naar Londen was opgestegen, is niet verder gevlo
gen dan Waalhaven te Rotterdam.
Naar verder vernomen werd, zijn eveneens de vlie
gers Tepas, die naar Hamburg moest vliegen, en de
vlieger Beekman, die zou vertrekken naar Berlijn,
ontslagen, daar beiden weigerden op te stijgen.
Verder werd ook ontslagen de vlieger Sillevis, de
oudste K.L.M.-piloot, daar hij niet bereid was te vol
doen aan een opdracht tot het uitvoeren van een
pleiziervlucht. Daar ook de andere vliegers, die in
den loop van den dag moesten starten, weigerden
met hun vliegtuigen omhoog te gaan, zullen er nog
wel meer ontslagen volgen.
De K.L.M.-piloten, welke met hun vliegtuig in het
buitenland waren, zijn op den gewonen tijd met be
stemming voor Amsterdam gestart
Een communiqué van de Directie.
Door de weigering van de vliegtuigbestuurders der
K.L.M. om hun dienst te verrichten, zijn de diensten
geheel stilgelegd. De vliegtuigen worden door de
vliegtuigbestuurders naar Amsterdam en Rotterdam
teruggebracht, waar het materieel door den Techni
schen Dienst wordt overgenomen en gedurende den
stilstand van het bedrijf wordt onderhouden. Daar de
staking uitsluitend de vliegtuigbestuurders betreft,
zal het materieel er in geen enkel opzicht onder lij
den en kan de dienst op elk gewenscht oogenblik
worden hervat.
(Volgt een uiteenzetting van het geschil). Het com
muniqué vervolgt dan:
Het is zeer te betreuren, dat door de vligtuigbe-
stuurders de opening van dienst naar Indië als be
slissend moment is gekozen. Het luchtverkeer, dat,
mede door hun arbeid, maar ook dank zij den arbeid
van anderen en met opoffering van zeer groote be
dragen, thans in regelmatige banen was geleid, krijgt
in zijn ontwikkeling een hevigen schok. Al had men
door geheel toe te geven aan de eischen der vliegtuig-
bestuurders dezen schok thans kunnen vermijden,
dan zou daardoor voor de toekomstige ontwikkeling
van het luchtverkeer een bedenkelijke onzekerheid
zijn onstaan.
Daar met het voorbereiden van den dienst op In
dië zeer vele belangen gemoeid zijn en het met het
oog op die voorbereiding thans noodzakelijk was een
beslissing te verkrijgen van de vliegtuigbestuurders
of met de opening van den dienst op 25 September
a.s. rekening kon worden gehouden, moest door de
directie na overleg met den Raad van Bestuur der
K.L.M. thans zekerheid worden verkregen omtrent
het al dan niet aanvangen van den Amsterdam—
Batavia-dienst.
De stakende vliegeniers hebben in eene persver
klaring eveneens hun houding uiteen gezet. Zij zijn
verontwaardigd over het verleende ontslag van
hunne kameraden Evert van Dijk en Wierma (de eer
sten, die ontslagen werden) en verlangen een behoor
lijke verzekering èn persoon voor zich èn hun gezin.
De belangstelling voor de Zuiderzeevisscherijtentoon-
stelling te Enkhuizen Is zeer groot. Dank zij het mooie
weer komen velen naar de Zuiderzeestad van heinde en
verre vooral ook uit Friesland.
Vrijdag werd een z.g. Urkerdag gehouden. Urlcer mu
ziek, Urker zang, Urker kleederdracht langs de straten
van het feestvierende stadje, dit schouwspel had dui
zenden menschen getrokken.
Donderdag was het den dag der paardensport. Een zeer
druk bezoek viel deze wedstrijden ten deel.
Eerst des morgens concours-hippique. Uitslag: le pr.
f 100: Bingley Viotor (H. F. Bultman, Heemstede), 2e
pr. f 75: Tudor Emperor (Idem), 3e pr. f 40: Gré (H.
v. d. Woude, Koökange), tevens le prijs schoonste ge
heel, 4e pr. f 25: (G. v. Delden, Amsterdam).
Landbouwtuigpaarden: le pr. f 80: Manuel (A. Scha-
gen, Aartswoud), 2e pr. f 40: Nelly (W. de Jong, Medem-
blik), tevens le prijs schoonste geheel, 3e pr. f 20: Al-
bert (J. Schouten, Binnenwjjzend), 4e pr. f 10: Nelly
(J. Renckens, Wognum.)
Voor de groote harddraverij waren 17 paarden inge
schreven. Men was gewoon de laatste jaren meër paar
den aan de start te zien, doch dit vond zijn oorzaak in
het feit dat een tweetal belangrijke wedstrijden n.1. te
Groningen en Abcoude, gelijk vielen.
De prijzen respectievelijk f 500, f 250, f 100 en f 50,
vielen ten deel aan: le pr. Kapitein de Bruane van G.
Vergouw, berijder KI. Bakker; 2e pr. Maggy Henry van
Jn. Schoon, Medemblik, berijder Fr. Broers; 3e pr. Me-
teor van K. Hart, Medemblik. berijder eigenaar; 4e pr.
Sllent Nancy van Ph. Smit, Alkmaar, berijder W. Geer-
sen. Aan den eersten prijs was tevens* verbonden een
massief zilveren lauwertak, uitgeloofd door burgemees
ter Zlmmerman.
Ieder die bovengenoemde trajecten den laatsten tijd
wel eens gepasseerd is. zal het opgevallen zijn, dat de
werkzaamheden der electrificatie van tamelijk omvang
rijken aard zijn, en dat er krachtig aan wordt doorge
zet Sinds ongeveer een jaar Is men er aan bezig, en al
les moet in het voorjaar van 1931 gereed zijn, zoodat
met den zomerdienst van het komende jaar het publiek
van de electrische treinen gebruik kan maken op de
genoemde twee trajecten.
Hier en daar worden aan de bestaande stations be
langrijke veranderingen en verbeteringen uitgevoerd.
Zoo komen te Krommenie en to Koog a .d. Zaan geheel
nieuwe stationsgebouwen. Deze belangrijke werken zijn
nog in 't begin-stadium van uitvoering.
Ook te Castricum zullen groote veranderingen komen.
Het station blijft wel staan, maar wordt inwendig ge
heel verbouwd.
Er wordt een middelperron aangelegd, waarop het
seinhuis zal worden geplaatst. Van het stationspleintje,
aan den Oostkant van het stationsgebouw, wordt een
tunnel gebouwd, die naar het middenperron zal leiden.
De reizigers zullen dus van het stationsgebouw niet
over de sporen naar het middenperron behoeven te loo-
pen.
Het emplacement zal hier belangrijk worden verbreed.
Tusschen Castricum en Heiloo ligt het door de bede
vaarten bekende plaatsje Runxputte. Daar wordt een
halte met beperkte perrons gemaakt. Treinen kunnen
hier bij bepaalde gelegenheden op aanvraag stoppen.
Een vaste halte-Runxputte komt er dus niet
Aan het station te Heiloo komen groote veranderin
gen; daar ligt aan den weg alles overhoop. Het oude
stationsgebouwtje verdwijnt: voor den chef is in de na-
bijheid een woning gebouwd. Er wordt een derde 6poor
bijgelegd; daarvoor moet het oude stationsgebouw plaats
malcen. Dit derde spoor is bestemd voor het goederen
vervoer.
De spooroverweg wordt verbreed en bij den overweg
wordt een gebouwtje gezet voor kaartverkoop en een
vertrek voor den chef. Voor het publeik wordt, op het
aan te leggen middenperron, een wachtgebouw gezet.
Het eindpunt van de electrificatie is het station Alk
maar. Dit station blijft bestaan, maar het wordt ver
groot. Enkele vertrekken werden verbouwd en enkele
worden aan het gebouw toegevoegd. De voornaamste
wijziging voor het publiek is echter de bouw van een
tunnel van het Stationsplein, aan den Zuidkant van het
station, naar het te vergroeien en naar het Noorden
te verlengen middenperron en naar de tram in de rich
ting Bergen.
De bestaande luchtbrug die eenigszlns gewijzigd
wondt ver an voor reizigers, en zal uitslutiend
worden gebr? or goederentransport
Het gebou «u op het middenperron staat, wordt
afgebroken, er .at een nieuw gebouw zuidelijk op het
verlengde deel van dit perron.
Op het emplacement te Alkmaar zal ook een onder
station (voor de electriciteitsvoorziening) worden ge
bouwd.
Verder worden er aan verschillende stations meer of
minder omvangrijke veranderingen en verbeteringen
uitgevoerd. Zoo te Beverwijk, te Uitgeest en te Wormer-
veer. Er komen nieuwe halten bij, een tusschen Beverwijk
en Velser spoorbrug ten behoeve van het Hoogovenbedrijf
en een tusschen Koog-Zaandijk en Zaandam, onder den
naam Koog-Bloemwijk.
Er ls in de nog restende acht maanden nog heel veel
te doen, voornamelijk op de verschillende emplacemen
ten. Het afmaken van den bovenbouw en het verster
ken van de baan is een quaestie van enkele maanden.
De meeste tijd is noodig voor de bouwwerken en voor
het maken van de nieuwe middenperrons, die ook het
verleggen van de sporen noodzakelijk maken.
De spoed, waarmee tot nu toe gewerkt is, doet ver
wachten, dat ook het nog te verrichten werk op tijd ge
reed zal zijn. „Hdbl."
Elders in dit No. vermelden wij een bericht uit „De
Gooi- en Eemland" over eene te verwachten op
lossing van den Radio-strijd.
De heer ir. Damme dealde mede, dat hem niets
bekend is van eenigerlei besprekingen met de
A.V.R.O.-hoofdbestuursleden. Verder deelde de heer
Damme mede, dat verschillende plannen van de
A.V.R.O. ingediend zijn, doch dat hem evenmin iets
bekend is van uitvoering van het plan, dat het Hil-
versumsche blad hier aangeroerd heeft.
In verband met het eit, dat c heer Patijn aftreedt
als burgemeester van :^en Haag. deelt „Het Volk" me
de, dat is het blad f. >ed ingei: t voor een nieuwe
burgemeester een keuzo gedaan il moeten worden uit
vier personen. Als eerste schijnt de oud-minister J. B.
Kan in aanmerking te komen.Als tweede wordt genoemd
de Arnhemsche burgemeester, mr. S. J. R. de Monchij,
als derde de Alkmaarsche burgemeester, mr. W. C. Wen
delaar, terwijl ten slotte ook de Haagsche gemeente
secretaris, mr. dr. G. A. W. ter Pelkwijk, voor de func
tie in aanmerking schijnt te komen.
De Dijkgraaf gaat heen,
De Dijkgraaf van De Schermeer, de heer Couwenho-
ven, heeft op staanden voet zijn ontslag Ingediend als
zoodanig en de functie gelijktijdig neergelegd. De oor
zaak is: oneenigheid met de leden van het Polderbestuur
inzake den opvolger van wijlen Mr. Sluis als Secretaris.
Zooals vermeld, werd Mr. Belonje met bijna algemeene
stemmen benoemd tot secretaris: de Dijkgraaf had Mr.
Schenkeveld gewild.
Het molenlandschap vereeuwigen voor het
nageslacht.
Bij de rondvraag gaf de heer Koning het Dag. Be
stuur in overweging om de molens, voordat zij zijn ver
dwenen, door een kunstschilder te laten schilderen, om
zoodoende voor het nageslacht te bewaren het schoon
van de Schenner vóór de electrische bemaling.
De heer D. de Boer achtte een goede fotografie be
ter, omdat daarop geen fouten gemaakt kunnen worden.
De heer Kramer-Glynis achtte een schilderstuk van
hoogere en meer blijvende waarde voor het nageslacht.
Het bestuur zegde overweging van het denkbeeld toe.
Een kwart mlllioen schade.
Donderdagnacht is te Bom bij Sittard het majes
tueuze kasteel van baron Barbou de Roosteren door
een hevigen brand in puin gelegd.
Omstreeks half elf is de brand in het middenge
deelte begonnen en sloeg spoedig over naar den
rechterachtervleugel. Het vuur greep met groote
snelheid om zich heen en het duurde niet lang of
ook de beide voorvleugels en de linkerachtervleugel
werden aangetast, zoodat het gebouw één vlammen
zee werd.
De brandweer uit Sittard en Geleen waren direct
aanwezig en verrichtten aanvankelijk goed werk.
Omstreeks middernacht raakte echter de motorspuit
defect en moest het blusschingswerk daarmede ge
staakt worden.
Inmiddels werd telefonisch assistentie van de
brandweer te Heerlen en Maastricht gevraagd die na
aankomst op het terrein van den brand met vijf
spuiten den strijd met het hevige vuur aanbonden.
Het was toen omstreeks half drie en het kasteel
was reeds grootendeels een prooi der vlammen ge
worden.
Van den inboedel van het kasteel kon slechts wei
nig worden gered en vele antiquiteiten uit de fraaie
ridderzalen gingen verloren.
De schade wordt op f250.000 geschat, doch door
verzekering gedekt.
In de laatste jaren was het kasteel, dat uit d® 16e
eeuw dateerde, geheel gerestaureerd.
Er is thans nog slechts een ruine over.
Als bijzonderheid kan nog worden gemeld, dat een
bijzondere antieke kast, waarvan slechts twee exem
plaren bestaan de tweede is in het bezit van den
ex-keizer van Duitachland kon worden gered. De
waarde hiervan bedraagt ongeveer f 100.000.
Te Boxtel is de 22-jarige landbouwersknecht N. M. van
der Laar, toen hij van zijn werk naar huls ging, onder
weg tengevolge van de hitte bezweken.
Op de Oude Schans te Amsterdam is als .gevolg van
de warmte een paard doodgevallen.
Op het Waterloopleln vielen twee vrouwen flauw.
In het Tesselsehadezlekenhuis is overleden een 46-
jarig man, die op 27 dezer in het Eerste Weteringplant
soen door de warmte bewusteloos was geraakt
De 67-jarige H. Hylkema te Berlikum (Fr.) was be
zig, op het land aardappelen te schoffelen. Hij werd door
zonnesteek getroffen en overleed aan de gevolgen. Te
Kortezwaag is een tuinmansknecht en te Gorredijk een
bakkersknecht door de hitte bevangen. Geneeskundige
hulp was spoedig ter plaatse, die er ln slaagde, de slacht
offers weer bij te brengen. De een kon 's middags zijn
werkzaamheden weer hervatten; de ander zal rust moe
ten nemen. Ten gevolge van de hitte is een 20-jarig
meisje plotseling te Hardingxveld Ineengezakt, en spoe
dig daarop overleden.
Te Voorburg werd de 35-jarige H. Hanegraaf in de
J. van Loonstraat onwel. Hij is door een verpleger van
den G.G.D. bijgebracht
Ten gevolge van de overgroote hitte der laatste dagen
zijn de apoorraiis in de nabijheid van het station Koot
wijk krom gaan staan. Als gevolg hiervan ondervond
het treinverkeer in de richting Apeldoorn vertraging,
daar op het linker spoor gereden moest worden.
DE WRAAK..... IS ZOET!
In de Hud3onstraat te Rotterdam woont een jonge
dame, die zich den toorn op den hals heeft gehaald
van een Jeudigen timmerman, in verband met een of
endcre aangelegenheid des harten. De toornende tim
merman zon op wraak en om bij zijn stiel te blijven,
besloot hij de deuren en vensters van de woning van
de jongedame in te timmeren. Donderdagavond zou hij
de wraakoefening voltrekken maar in het donker ver
giste hy zich ln het huisnummer, met het gevolg, dat
hij van een leegstaand pand de straatdeur en een raam
vernielde. Daari^y heeft hy zich vrq ernstig aan den
rechterpols gewond. Na In het ziekenhuis aan den
Coolsingel te zyn verbonden is hy wegens vernieling
opgesloten.
Eén dood® en een zwaar gewonde.
Donderdagavond omstreeks 11 uur ls op den rijks
weg op de grens van de gemeenten Geleen en Sit
tard een zeer ernstig autor-ongeluk gebeurd.
De vrachtauto van den limonadefabrikant P. v.
R. uit Limbricht, welke met biertonnen was geladen
is met groote vaart tegen een uit de tegenoverge
stelde richting komenden zwaar geladen hooiwagen
gereden.
De botsing was zoo hevig, dat de hooiwagen het
onderstboven werd geworpen en de vracht van 2000
kg. hooi in het rond werd verspreid,
De auto werd dwars over den weg geslingerd en
totaal verpletterd. De biertonnen werden tientallen
meters over het land geworpen.
De voerman van den hooiwagen J. V. uit Puth-
Schinnen werd op slag gedood. De chauffeur P. D.
uit Limbricht werd in zorgwekkenden toestand naar
het Fransche klooster in Sittard overgebracht.
Het paard bleef ongedeerd. Onverantwoordelijk rij
den van den chauffeur zou de oorzaak van het on
geluk zijn geweest.
Overeenstemming bereikt te Helstngfor*
Helalngfora, 29 Aug. Naar van welingelichte zijde
gemeld wordt is Donderdagavond laat overeenstemming
bereikt ln het Dultsch-Finsche handelsverdrag en zyn
do betreffende stukken geteekend.
De Hbl.-correspondent te Berlijn telefoneerde het vol
gende:
Naar wy van bevoegde zynde vernemen, is by de
Duitsch-Flnsche onderhandelingen te Helsingfors in
derdaad overeengekomen, dat Duitschland zyn handels
verdrag tegen 1 Januari a.s. zal opzeggen en dat een
nieuw verdrag, hetwelk in ontwerp reeds gereed is, ln
werking zal treden, onder voorbehoud van goedkeuring
door den Ryksdog. Keurt de Rykedag het nieuwe han
delsverdrag goed, dan ontstaat er na 1 Januari a.s. een
z.g. „vertraglose Zustand".
Het nieuwe verdrag is niet gelimiteerd, maar kan
pas na drie jaar opgezegd worden. In dit verdrag
wordt bepaald, dat Finland per Jaar 5000 ton boter in
Duitschland kan Importeeren, waarvan een Invoerrecht
van CO Mark zal worden geheven, overeenkomende dus
met het anatome botertarief. Na vier jaar wordt dit
tarief gereduceerd tot 40 Mark. Het kaaa-contlgent is
vastgesteld op 2500 ton per Jaar. Voor de verschillende
kaassoorten gelden ook verschillende tarieven, die
echter niet hooger zyn dan de thans bestaande, z
EIERVEILJNG SCHAGEN, 28 Augustus 1930.
Aangevoerd: 80435 KJpeieren* 5557 Kg. f 5,205.60,
58—60 Kg. f 5.80—5.90, 61—63 Kg. f 5.70—6. 64—67 Kg.
f 6.106.30, ongewogen wit f 5.205.80, idem bruin
f 5.90—6.30. klein f 3.40—4.20, 1456 eendeleren f 4.50—
ALKMAAR, 29 Aug.
Andijvie f 0.602.50, bloemkool I f 2.608.10, gele kool
f 88, groene kool f 26, komkommers f 6.6013.70,
meloenen f 2050, roode kool f 36, Chineesche kool
f 34 per 100 stuks druiven f 2237. snUboonen f 6.50
14.10, D spercieboonen f 16.50, tomaten A f 4.80. B
f 4.10, C f 2.80, CC f 1.10 per 100 pond, postelein f 0.10
0.30, 8pinazie f 0.05—0.30, per bak, rabarber f 25, wor
telen f 2.809 per 100 bos.
BROEK OP LANGENDIJK, 29 Aug.
Schotsehe muizen f 2.704.60, schoolmeesters f 3.80
4, Duc f 8.503.80, eigenheimers f 3.70. drielingen f 4.60
5.40, roode kool f 0.60—2, gele kool f 0.601.50, vroege
witte kool f 11.50, slaboonen f 14.80, snyboonen f 4.40
—11.80. uien f 2.20—3.70, drielingen f 1.30—2.10, nep f 2.80
4.10, bieten f 2.90, peen f 1.40, tomaten A f 9.10, B f 7.80,
C f 4.40, CC f 1.40 per 100 Kg., bloemkool le soort f 2
6.20, 2e soort f 0.700.80 per 100 stuks.
Aanvoer: 25000 Kg. aardappelen 15000 stuks bloemkool,
20000 Kg. roode kool. 14000 Kg. gele kool. 38000 Kg.
vroege witte kool, 900 Kg. slaboonen. 200 Kg. snyboo
nen, 1900 Kg. uien. 800 K*. bieten. 100 Kg. peen. 2250
Kg. tomaten.
NOORDSCHARWOUDE, 28 Augustus 1930.
Schotsehe muizen f4—4.30, groote f 2.20—2.70, R. du-
ken f 3.70—3.80, eigenheimers f 3.804 20, bl. dito f 4.80,
drielingen f 5.10—5.60, uien f 1.80—3, drielingen f 1.90—
2.50, grove f 3.303.50, gele nep f 2.704.50, drielingen
f 0.80, zilvernep f 3.504.40, peen f 1.40—1.80, spercie
boonen f 8.90—8.20, kroten f 2.30, roode kool f 0.60
0.80, witte kool f 1.40—2.10, gele kool f 0.602.90, alles
per 100 K.G. Aanvoer: 28200 K.G. aardappelen, 36600
K.G. uien, 1000 K.G. zilveruien, 700 K.G. peen, 2600
K.G. spercieboonen. 150 K.G. kroten. 6800 K.G. roode
kool, 21800 K.G. witte kool. 10600 K.G. gele kool.
NOORDSCHARWOUDE. 26 Augustus 1930.
Schotsehe muizen f 4.10—4.50, groote f 2.50—2.60, R.
Duken f 2.803.60, schoolmeesters f 2.30, eigenheimers
f 4.104.20, bl. dito f 5, bl. aardappelen f 4.70, drielingen
f 5.50—5.60, uien f 1.90—2.90. drielingen f 1.30—2.40,
grove f 2.903.50, gele nep f 1.703.70, zilvernep f 1—
3.20, peen f 0.60. spercieboonen f 2.10—7.60, kroten f 1.50
—2.30, roode kool f 0.60—1.20, witte kool f 1.10—1.40,
gele kool f 0.60. alles per 100 K.G.
Aanvoer: 40600 Kg. aardappelen, 31600 Kg. uien, 800
Kg. zilveruien, 700 Kg. peen, 4700 Kg. spercieboonen,
1000 Kg. kroten. 4500 Kg. roode kool. 23800 Kg. witte
kool, 2100 Kg. gele kool.
WARMENHUIZEN. 28 Augustus 1930.
8chotsche muizen f 4.80—6.10, grove f 2 30—2.70, drie
lingen f 5.80—5.90, eigenheimers f 4.204.70, blauwe
aardappelen f 4.50—5.60. bleten f 0.2O—2.60. slaboonen
f 3.20—6.90, gele kool f 0.60, witte kool f 1.40—1.60, idem
kale f 0.70, nep f 3.60—4.30, uien f 1.70—2.10, drielingen
f 1.50—1.70. Aanvoer: 43.300 K.G. aardappelen, 3700
K.G. gele kool, 13700 KG. witte kool, 10900 K.O. nep,
2775 K.G. uien. 1030 K.G. slaboonen, 400 K.G. bleten.
HOORN, 28 Augustus 1930
Aangevoerd: 19 stapels kleine Fabrlekskaas f 42, 6
stapels kleine Boerenkaas f 41, 8 stapels Fabrieks
Comm. Kaas f 44, 3 stapels Boeren Comm. Kaas f 44.
Totaal 31 stapels, wegende 36493 K.G. Handel goed.
4.70, 5 kalkoeneieren f 7 80, per 100 stuka.
ALKMAAR. 26 Augustus 1930.
Op de heden gehouden kaasmarkt waren aanvoer en
pryzen als volgt: 45 stapels IJ. fabrlekskaas f 41.50, 8
stapels commissie fabriekskaas f 41. 6 stapels kleins
boerenkaas f 41.50, 15 stapels boeren comm. kaas f 42.50.
Totaal 72 stapels, wegende 124000 K.G.
ALKMAAR. 29 Augustus 1930.
Op de heden gehouden Graanmarkt waren In totaal
3236 H L. aangevoerd, als: 1041 HL tarwe f 7—9.80. 27
H.L. rogge f 7.25, 1426 H.L. gerat chev. f 6.50—7. 295
HL. haver f 7—6.50. 42 H.L. boonen, w.o. bruine boenen
f 15—19, citroenboonen f 81, duivenboonen f 15.25, witte
boonen f 2538, 2 H.L. blauwmaaneaad f 33, 403 H.L.
erwten, w.o. groene erwten (kleine) f 8.75—13. groene
erwten (groote) f 28—32. grauwe erwten f 2848. vale
erwten f 2435, alles per 100 K G. Handel stug.