B^CH^GË^ÖuRAm7^ ANNA PAULOWNA LANGENDIJK CALLANTSOOG WIERINGEN ZJJ P E Gelukkige filmhuwelijken. GRATIS. Opname-snapshot. BLOEMBOLLENVEILING TE BREEZAND. Dinsdag 9 September, 's morgens half elf hield de Coop. Bloembollenveilingsvereeniging „Breezand" (G.A.) een droge bloemibollenveillng. Tulpenhandel weer vlug. Narcissen en Irissen min der goed. Enkele vroege tulpen: Vermiliioen Brillant 11 f 2.10, idem z 10 f 1.50, Prosperlty z 11 f 1.90, Cram Brillant 1011 t 1.00, idem 910 f 0.65, Prins van Oostenrijk z 11 op f 2.40, idem z 1011 f 1.60, Witte Zwaan 11 f 1.10, Witte Duc Max z 11 I 2.80, idem z 10—11 f 1.60, Artus z 11 op f 1.40, idem z 10—11 f 1.00, idem z 9 f 0.70, La Reine z 10 op f 1.20, idem 10 f 0.90, Rose Gris de Lin z 11 f 1.60, Fred Moore z 10 f 1.70. Duibbele vroege tulpen: Theeroos z 12 op f 2.30, idem z 11—12 f 1.70, Murillo z 12 op f 2.00, idem z 11—12 f 1.60, idem z 10—11 f 1.10, idem z 9—10 f 0.85, Electra z 12 op f 4.80, Idem z 11—12 f 4.20, Mr. v. d. Hoeff z 12 op f 3.40, Peach Blossom z 12 op f 3.0, Couronne d'Or z 11 f 2.40. Enkele late tulpen: Yellow Ficoté z 11 f 1.20, Cale- dionla z 11 f 0i90, Moonlight z 11 f 1.60, Inglesc Yellow z 11 f 0.95, Idem z 10 1 0.75. Darwin tulpen: Centenaire 12 op f 1.00, Massaóhu- sets z 11—12 f 0.90, Max Kinley z 12 op f 1.30, Will Copland z 12 op f 3.70, idem z 11 op f 3.00, idem z 11 f 1.80, idem z 10 f 0.80, Baron de la Tonnaye z 1112 f 0.80, Pymalion z 12 f 1.10, Jaooba van eBieren z 12 op 1 1.40, Pnoff. Rauwenhoff 12 op f 1.80, idem 11 f 0.70, Bartigon 12 op f 1.90, idem z 1112 f 1.40, idem z 10 11 f 1.10, Pride of Haarlem z 12 op f 1.40, idem z 11 12 f 1.00, idem z 10—11 f 0.75, Le Nótre 11—12 f 0.95, idem 1011 f 0.60, Mr. Stanley z 1011 f 0.55, La Tulipe Noir z 11—12 f 1.30, Clara But-t 12 op f 1.10, .idem z 11— 12 f 0.80, Will. Pltt z 10—11 f 1.20, Gretchen z 12 op f 2.00, idem z 11—12 f 1.50. idem z 10—11 f 0.95, Greuze z 12 op f 1.40, iderri z 1112 f 1.00, Rev. Ewbank z 11 12 f 0.90, Mad. Krelago z 12 op f 1.20, idem z 1112 f 0.90, idem z 10—11 f 0.65, Edmee z 10—11 f 0.75, Glow z 11—12 f 0.70. Sieraad van Flora z 11—12 f 1.10, Phyl- lis z 11—12 f 0.95, Harry Veitcto z 11—12 f 0.85, Montana z 10—11 f 0.65, Hitchcock z 12 op f 1.20, idem z 11—12 f 0.70. Brt. Panorama z 12 op f 1.20. H. Iris White Excelsior 8 op f 0.80, idem Imperator 9 op 0.96, idem Imperator 78 f 0.28, idem Dr. Haringh 7—8 f 0.60, Iris Fil Imperator 8 op f 0.74. E. N. Emperor f 0.85—2.10, Sir Watkin f 0.50—1.00, Golden Spur 12 op f 1.60. ZUIDSCHARWOUDE. In de laatste raadsvergadering besloot de gemeente raad, in afwijking met liet advies van B. en W., aan hot Witte Kruis een deel van een leegstaand school lokaal af te staan voor het plaatsen van een hoogte- zon. We vernemen nu, dat er nogal wat moeilijkheden bestaan, om daarvoor een geschikte plaats te vinden, wil men men Cursus voor Vakonderwijs niet al te zeer ontricven, daar deze de 2 leegstaande lokalen geheel noodig zijn. Waar moeilijkheden er zijn om te over winnen en nog heel wat ongebruikte ruimte in de school aanwezig is, lijdt het geen twijfel, of alles „zal recht komen". Voor den cursus in Vakonderwijs, uitgaande van de de afd. Langendijk, en welke op 29 September a.s. alhier zal worden geopend, hebben zich 13 nieuwe leerlingen aangemeld. Met de leerlingen, die dezen cursus reeds in grooten getale volgen, zal dit weer een respectabel getal leerlingen worden, welke dezen winter de verschillende lessen zullen volgen. De gemeente-rekening over 1929 sluit met een ba tig saldo van niet minder dan f21.056.51, bij een uit gaaf van f58.377.94. Bovendien zijn de kosten van ver nieuwing van den Twuijverweg ad f1333.— bijgedra gen ten laste van den gewonen dienst. De oppervlak kige beschouwer zou allicht tot de conclusie komen, dat men in Zuidscharwoude ideale bestuurders heeft, doch bij ecnig nadenken zal men spoedig beseffen, dat die kunst van huishouden heelemaal geen kunst is, want men laat de belastingplichtigen eenvoudig betalen. Een te hoog gesteld vermenigvuldigingscij- fer en klaar is Kees. Öf de belastinbetalers dit nu fijn vinden, wagen we te betwijfelen. 12K-Jarlg bestaan V.V.V. Heden werden de feesten, gehouden ter gelegenheid van het 12K-jarig bestaan der Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer voortgezet met wedstrijden voor grooteren. De feesten werden ingezet met enkele muzieknummers van het fanfarecorps „Callantsoog". Omstreeks half drie bij den aanvang der wedstrijden hadden zich reeds vele belangstellenden om de tou wen geschaard. Ook voor de wedstrijden zelf bestond groote animo. Ongeveer 50 personen hadden voor deelname ingeschreven. Allereerst werd begonnen met het nummer: Hardrijden met kinderwagens, zoo als officieel werd aangegeven, doch bij gebrek aan een daarvoor geschikten kinderwagen, werd hierin voorzien door een kruiwagen. In dit nummer wist mej. T. Kakebeeke beslag te leggen op den eersten Met Alida Zevenboom verzucht ik: do wereld is slecht tegenwoordig. Geamuseerd kijken wij naar de bonte, wrieme lende menschenzee, totdat plotsel'-ug de lieele zaal voor onze oververmoeide geziclneu mee gaat wankelen en wij verpoozing zoeken in de blanke rust van een groote, koele kamer. Wij hebben neg de kracht ons reisklokje op te wit.den en dan wel te rusten I In München te zijn en de oude Pmakotheok niet te bezoeken, dat is zooiets, alsof een Ameri kaan Alkmaar zou gaan zien en de kaasmarkt zou negeeren. Denk evenwel niet, dat hot in Augustus een eenvoudige zaak is iets van de schilderijen van dit wereldberoemde meuseum te zien ta krij gen. Als ge binnen komt, ziet ge mensenen, oiets dan menschen. Menschen, die zich op oen kluitje om een afgrijselijk expliceerenden gids veidrir - gen en zich als een afwikkelende en weer oprol lende kluwen van de eene zaal naar do andere la ten voeren, om toch geen woord van h*t orakel te missen, dat in een erbarmelijk Engelsch de ver heven uitlegging geeft. „Dit is de groote van Dijck: het laatste oordeel. Van Dijek was zoo'n goed anatoom; hij kende al de botjes van hoi neu- schelijk lichaam; let eens op die vrouwenfiguur links, hoe zuiver die geschilderd is; er mankeert warempel niks an; let op de kuiltjes in ha er vloesch." De Amerikanen kijken aandachtig; de dames min of meer verbaasd* zij hebben ner gens kuiltje; de heeren eenigszins gnuivend. De schitterend compositie, de kleurenrijkdom van dit verheven schilderij gaat voor de moesten verlo- ren. Zo bekijken de „kuiltjes". dm de gid« hun wijst en zijn „puite satisfied". Dan hollen ze ach ter het orakel aan, die de 4 beroemde Muriilo's expliceert: „kijk er is naar die meloen, Jadv's and prijs, zijnde f5. 2e prijswinster was mej. G. Ooster man (f3); derde mej. M. Dekker (f2). Tijdens deze wedstrijden werd begonnen met het nummer: Spriethoksen, een nummer, dat, te beoor- deelen naar het gelach van het publiek, veel bijval oogstte. Eerste prijswinnaar werd de heer J. Kos, 2e en 3e werden resp. J. Kakebeeke en J. Mooij Jzn. De prijzen bedroegen respect. 5, 3 en 2 gulden. Hierna begonnen de wedstrijden in het fietsen met hindernissen. De hindernissen, welke bestonden uit over een wipplank rijden, flesch van een tafeltje af nemen, hoed opzetten, tusschen twee paaltje door rijden, werden vrij gemakkelijk genomen. Eerste prijswinnaar werd de heer H. Kooger, 2e L. Itcns, 3e A. Toes. De prijzen bedroegen ook hier f5, f3 en f2. Na afloop van de wedstrijden had de prijsuitreiking plaats in het Dorpskoffiehuis. De voorzitter der Feest commissie, de heer Mr. D. Breebaart, reikte met een korte toespraak de prijzen uit, waarin hij de inteeke- naars op de lijst dank bracht voor het doen houden van de feesten, in het bijzonder de beide caféhou ders, tevens herinnerende aan het feit, dat de V.V.V. haar 12/4-jarig bestaan weliswaar 27 September viert, doch, dat op 25 October de leden een groote feest avond zullen houden, waarmede de volksfeesten ge ëindigd waren. In den nacht van Maandag op Dinsdag is in de bocht in den Oosterweg een auto met eenige jongelui uit Anna Paulowna, die alhier -kermis gehouden had den, met groote vaart in de sloot terecht gekomen. De auto werd deerlijk gehavend en moest den volgen den dag per reddingswagen „gered" worden. Of de jongelui zich bezeerd hadden, is ons niet ter oore ge komen. Maandag gaf de muziekvereeniging „Aopllo", dir. J. N. Bruul, te den Oever eene openbare uitvoering in de zaal Wermenhoven en voor leden een uitvoe ring bij J. Lont. Beide lokalen waren flink bezet, Beide uitvoeringen werden ingezet met muziek van de vereeniging, waarna werd opgevoerd in één be drijf de tooneelstukjes „Dolle Dries" en „Terug van de Congo". Daarna volgden nog verschillende voor drachten. Alles liep keurig van stapel, en de mede werkenden hadden een dankbaar applaus in ont vangst te nemen. Een zeer gezellig bal na besloot dezen feestavond. Maandagmiddag omstreeks 3 uur gebeurde er te Den Oever een ernstig ongeval, Bij het afbreken van de danszaal bij Jr. Lont vielen twee timmerlieden door het dak, wat bestond uit asbestplaten. De tim merman C. Bakker kwam er zonder letsel af, doch C. Koorn Jz. heeft hierbij zijn been gebroken. Na naar zijn'woning te zijn overgebracht en verbonden te zijn, werd hij per auto naar het ziekenhuis te Alkmaar overgebracht ter verdere behandeling. BURGERVLOTBRUG. Deze week hield het kermis-comité eene bijeen komst in café de Nijs. Evenals andere jaren werd besloten verscheidene festiviteiten op touw te zetten, voor welke uitvoering een beroep gedaan zal worden op steun der burgerij, nl. het circuleeren eener lijst. Hopende op eene welwillende medewerking, belooft het wederom een aardig vooruitzicht voor onze a.s. kermis. Ter gelegenheid van de a.s. kermis heeft de heer P. de Nijs gezorgd de Burgervlotbruggers een schit terenden avond te doen bezorgen en wel door het en- gageeren van Daan Pool. Het spijt me te hooren, dat je vrouw zoo ziek is. Tocli niet gevaarlijk, hoop ik? Dat niet, mevrouwze is te zwak om ge vaarlijk te zijn. gentlemen, je zoue d'r zoo in bijte!" Als zijn kwetterende stem verklonken is. siaen wij genietend voor Rembrandt's meester-.rerk: Abraham's offer. Het bewogen, d :«orgroefd*N oude gezicht van den aartsvader schijnt te leven Wat een zegen, dat een dergelijke schilderij niet in par ticulier bezit is, maar dat iederen dag tientallen ervan kunnen genieten. Want ondanks Amcriks- nen en gidsen en ijl-reizigers, genieten eiken lag honderden van de schatten der I'ina kot heek. Ir. een zijzaaltje, waar enkel Rembrandts hingen, stond een fijn oud heertje in bijna devote be schouwing van den Christuskop. 't Wondere licht deed de groote, weemoedsvolle oogen als leven. „Een Koning geschilderd door een kering", z»r: hij zachtjes. Zijn verslonden aandaolit merkte niets van het gaan en komen der vele bezoekers. Werke lijk als de Pinakotheek dien dag voor dien man alleen open was geweest, dan had ze haar werk gedaan. Als wij uit de beschuttende koelte \an het mu seum op het hooge bordes komen, brandt de zon op den grijzen steen. U beschouwt dozen zie als pure phantasie, waarde lezer,, maar het is de warme waarheid. Nergens is het beter dan in München, als de zon maar even voet bij stvk houdt. En dien dag hield ze voet bij stuk Milde droppelen vielen van onze gezichten, toen wij de mooie, drukke stad doorkruisten en winkelden. Als u in het buitenland reist, weet u natuurlijk elk „daagsch" woord. Maar, helaas, in dit op zicht sta ik ver bij u achter. De meest „gewone" woorden zijn hardnekkig uit mijn bewustzijn ver dwenen, aangenomen, dat ze er ooit in hebben ge zeten. Zoo wilden wij bruine veters koo* en finijn man had dit onmisbaar artikel onaesthetlscii ge knoopt), maar toen wjj in het groote warenhuis Uit de Filmwereld door CARLOS. Ook in Hollywood treft men, hoe oiv» looflijk en onwaarschijnlijk het ook moge klinken, een groot aantal gelukkige huwelijken aan, ondanks de elk oogenblik opduikende sensationeele scheidingsbe- richten. In deze filmstad is men namelijk na den arbeid gedwongen zich bij de eenige mogelijke ontspanning de „huiselijkheid", te bepalen. Er zijn geen nacht clubs, er vinden geen zesdaagsche rennen plaats, en buiten de bioscopen en theaters zijn er geen andere „amusementen". Men blijft thuis in de smaakvolle en rijk ingerichte woningen ofmen legt bezoe ken af bij vrienden en collega's. Dat er zooveel over scheidingen in Hollywood wordt gefluisterd, bewijst niet, dat de betreffende persoon uit reclame-oogpunt zoo gewichtig zijn, maar Hollywood vestigt zelf de opmerkzaamheid van de filmwereld op zich. Ieder geval wordt enorm opge blazen en uitgesponnen, waarbij het onbelangrijke van dergelijke gebeurtenissen, tenminste voor de „film"-liefhebbers, niet ter zake doet. Men wil nu eenmaal van scheidingen spreken en de gelukkige huwelijken zijn niet interessant. Wanneer men wat weer van de bekende acteurs en actrices afweet, dan zal men verbaasd staan, hoevelen in de beste har monie met elkaar leven. Huwelijken als van Douglas Fairbanks en Mary Pickford, van de McCormicks mevrouw McCormick is Colleen Moore van de Milton Sill's mevrouw Milton Sills is Doris Ke- nyon kunnen als voorbeeld van een voortreffelijk huwelijk worden beschouwd. George Bancroft deelt reeds meerdere jaren in trouwe kameraadschap lief en leed met zijn vrouw Est her Ralston. Zij gaan nu, na een tweejarig huwelijksleven, nog met elkaar om als in de wittebroodsweken. Harold Lloyd en „me vrouw Ivareltje" hebben een benijdenswaardig geluk kig familieleven. Clive Broolt heeft twee aardige kin deren. Ook Neil Hamilton's en Richard Arlen's hu welijken (beide zijn kort geleden in het traditioneele bootje gestapt) behooren tot de meest harmonische. Evelyn Brent, die eveneens kort geleden gehuwd is, zweert bij het huwelijk! Een klein begrip van het voorbeeldige familiele ven der Hollywood-beroemdheden kan men krijgen door op een Zondagmiddag eens een kijkje te gaan nemen op het strand van Malibu Beach. Daar zoeken de filmmenschen ontspanning na den vermoeienden arbeid in de studio's. Daar zijn zij geheel vrij, laten zich bruin branden en door het water afkoelen. Zij stoeien er met hun kinderen, die zich al heel weinig bekommeren om de populariteit van hun ouders. Natuurlijk: tooneelspelers, en filmartisten zijn niet teniperamentloos! Zij twisten wel eens met elkaar, maar zijn even spoedig weer verzoend. Hollywood wordt door nieuwtjesjagende reporters overstroomd. Zorgvuldig waken deze ervoor, dat geen enkel nieuwtje hun ontgaat. Alle kleine gebeurtenissen worden door de wereld gebazuind, terwijl in werke lijkheid een kleine huwelijksoneenigheid misschien allang is bijgelegd, moeten de betreffende echtgenoo- ten tot hun verbazing in een courantenbericht le zen, dat zij. zich onder sensationeele omstandigheden zullen laten scheiden. De dingen zien er in werkelijkheid heel anders uit7 dan de buitenwereld denkt. Als een zekere mijnheer Smit met zijn vrouw ruzie heeft en daarbij het ge heel servies in gruzelementen slaat, dan zal als !e muren maar dik genoeg zijn niemand van de buren daarvan iets bemerken. Maar als mevrouw Smit op twee bepaalde avonden in de week zonder haar man de deur uitgaat, dan zegt men direct: „Aha!" en het daardoor ontstane gerucht dat ge heel en al gebaseerd is op veronderstellingen van een huwelijksschandaal en een echtscheiding zal groeien en bloeien. Zoo gaat het ook in Hollywood. De werkelijkheid is echter lang niet zoo erg als het soms in de oogen van de buitenwereld schijnt (Nadruk verboden.) Om te huilen! Alles is moeilijker geworden door de talkies ook het huilen voor camera en microfoon. Vroeger was het vaak al niet gemakkelijk om op commando tranen te laten verschijnen, maar nu is het meestal een waren heksentoer. In de dagen van de zwijgende film had men een zeer groot voordeel en wel: men kon op tranen wach ten, de opnamen onderbreken, tot zij te voorschijn kwamen. Dat gaat nu niet meer. Talkie-scènes wor den zonder pauzes opgenomen en er bestaat geen gelegenheid om door kunstige trucjes met uien of chemicaliën, of desnoods door het laten rollen van een druppel glycerine de waterlanders te voorschijn te roepen. Ook de mogelijkheid om door zoetvloeiende muziek in een min of meer sentimenteelen geestes toestand te komen is heden ten dage afgesneden. Dat wil zeggen: tijdens het opnemen. Want muziek doet in de moderne huiltechniek toch nog wel opgeld. Een Amerikaansch journalist heeft aan drie Metro stonden, en een juffrouw belangstellend na^r on ze wenschen informeerde, stokte do conversatie: „Wat is „veter" in het Duitsch", vroeg mijn rchr- vriend. Ik weifel, maar verman mijzelf. „Feter?,\ zeg ik beslist. Het is«toch prettig, dat Duitsch en Nederlandsch „verwante" talen zijn. Ook al is liet woord fout, het klinkt toch altijd aardig. „Ich möchte gern", begint mijn man; verder komt hij niet. Ik help hem over zijn schroom heen: „Feter haben", vul ik aan. De juffrouw trekt haar wenkbrauwen op; dan schiet ze in den lach. „Ga mee", zegt mijn man. ,,'t Ts natuurlijk mis. We zullen ze wel ergens zien liggen". Maar wij zagen ze nergens liggen en vroegen tenslotte naai' „dingen, om schoenen mee vast te maken". Voor 10 Pfennig kregen wij ze, met het blijde bewust zijn, dat wij ten eeuwigen dage nu weten, i-oe „ve ters" in het Duitsch heeten. In het gonzende hotel teruggekeerd, genieten wij het diner; goed, maar Duitsch; een dunne erwtensoep opent de rij van genietingen. Be denkt, dat het dien dag 80° in de schaduw was! Dan lokt het tooverwoord ..Oheraii.merg.au" honderden naar het station. Daar is de drukte overweldigend: in lange slangen ctaan de men schen voor de loketten. Overladen kruiers wurmen zich door de menschenkluwens heen en het onge duldige publiek dringt en wringt om toch maar gauw in den „Sonderzug" te komen, die ons zon der overstappen naar Oherammergau zal voeren. In het overvolle treintje stapelen do koffers zuh onrustbarend op. Amerikanen zouden op reis best te verdragen zijn, als ze hun ellendige bagage maar aan gene zijde van den Oceaan heten. Boven mijn hoofd deponeert eeo .sluikharig Em ZICH MET INGANG VAN 1 OCT. 1930 OPGEEFT ALS LEZER VAN DE ONTVANGT DE NOG VERSCHIJ NENDE NUMMERS VAN SEPT. Goldwyn Mayersterren gevraagd op welke manier zij nu huilen. Hier volgen haar antwoorden. Norma Shearer zegt: Voordat de scène begint ga ik rustig en alleen in een hoekje zitten en ik laat een paar gramofoonplaten spelen. Ik heb geen be paalde melodie, die mij met feillooze zekerheid aan liet huilen brengt, maar zachte, bekoorlijke muziek werkt toch altijd op mij in. Wanneer ik voel, dat „het huilen me nader staat dan het lachen" wordt de gramofoon stopgezet en onmiddellijk wordt de scène opgenomen. Als ik zit te luisteren naar de muziek tracht ik mij zooveel mogelijk in de scène, die ik spelen moet en in het karakter, dat ik uitbeeld in te leven. De muziek brengt mij in een bepaalde gevoe lige sfeer en door concentratie van gedachten tijdens het opnemen, kan ik meestal zonder moeite huilen. Ik weet, dat dit alles heel prozaisch en misschien wel wat ridicuul klinkt, maar het is nu eenmaal een feit, dat een physieke reactie als huilen niet altijd door een psychischen toestand kan ontstaan. Het is mij vaak genoeg gebeurd dat ik diep medelijden met mezelf had in een bepaalde rol en een bepaalde si tuatie, dat ik me verdrietig en ellendig voelde en toch niet kon huilen. Daarom nemen wij liever het zekere voor het onzekere. Joan Crawford vertelt: Vlak voordat de opname begint ga ik zitten luisteren naar een mooie gramo- foonplaat. Ik moet daartoe heelemaal alleen zijn, zonder iets of iemand in mijn omgeving. Ik huil gauw. Een sentimenteel lied door een goeden bariton ge zongen heeft al spoedig het gowenschte succes, maar ook oude, vergeten liedjes, zachte walsen en slee- pende muziek brengen mij in de gewenschte stem ming. Tegelijkertijd leef ik me in de droevige en tra gische scène in en als ik me eenmaal goed heb voor gesteld, dat ik niet andere kan doen dan huilen dan doe ik het ook. Anita Page's recept is: Voor de scène ga ik wat heen en weer wandelen in een leege kamer en -dan denk ik me allerlei akelige dingen van mijzelf of van mijn familie in, bijvoorbeeld, dat ik een been zou moeten missen of dat mijn moeder zou sterven. Ook denk ik aan treurige scènes uit boeken, films en tooneelstukken en dan valt het me niet moeilijk om de tranen zoover te krijgen, dat ze gedurende het spelen, als ik me in mijn rol inleef, vloeien. Middernacht. Over de heele studio verspreid liggen, zitten en staan de chorus-girls en boys, moe van het werk, zich lavend aan ice-creara en andere heerlijkheden. In een hoek zuigen Marie Dressler, Bessie Love, Polly Moran, Gwen Lee en Nina Martan koude dran ken door een rietje, terwijl handige kapsters de coif fures in orde brengen. In de bak van het orkest speelt een onvermoei baar pianist een populair liedje, dat Charles King, Jack Benny en George K. Arthur zachtkens mee- neurieön, terwijl ze hun beenen op de maat laten schommelen. Electriciens zijn druk bezig met hun toestellen, schroeven en peuteren en doen hun uiterste best om de lampen-batterij, die straks met 10000 ampères in bedrijf moet worden gesteld, zoo snel mogelijk ge reed te maken. Kom, waar wachten we nu nog op? vraagt re gisseur Riesner, verborgen achter eenige groote ca mera's. Denk erom, dat we die Technicolor-toestel- len maar tot kwart voor één kunnen gebruiken, dan zijn de zestien uur, dat zij kunnen werken zonder schoongemaakt te worden om. Vreemde geluiden komen uit de luidsprekers. De ingenieurs doen eeh paar proeven. Roode lampen flikkeren aan en uit. Dan groene. Men hoort een gefluisterde conversatie door de telefoon. Klaar, Mr. Riesner! komt dan de chef-mon teur vertellen. We hadden pech met een paar doorgesmolten zekeringen. De laatste scènes war ren eigenlijk te lang. Dan loopt de zaak warm. Vooruit dansnel. Hoe staat het met de ca^ mera's? We wachten op een sein, roept de chef-came raman, die het oppertoezicht heeft over zes groote Technicolor-camera's en het daarbij behoorend per soneel. Sammy Lee, de instructeur der dansensembles, grijpt zijn megaphoon. Kom, kinderen. Nog twee minuten om te poede ren en te zorgen, dat alles is, zooals het wezen moet. Bessie, moet je nog even repeteeren, of gaat het zóó? Neen, ik hoef niet te repeteeren, roept Bessie haastigik weet het nu wel. kauwgom-type een wonderlijken stapel reisbenoo- digdheden in het net. Ik kijk er ppnigszins angstig naar, maar de Yankee stelt mij gerust, met eon knikje en een handbeweging, die bij onze modi- cijnlooper beduidt: 't is dik in orde. Ik geloof de handbeweging; het is trouwens te warm om te protesteeren, en, als het treintje zuchtend in be weging komt, dommel ik even in. De vreugde is van korten duur, 'n Venijnige kofferpunt bezorgt mij een blauwe plek en de „kleine" bagage ver spreidt zich edelmoedig over de medereizigers Ik hoor erüiele woorden in een dialect, dat over de heele wereld begrepen wordt, en de Amerikaan stapelt „acofully sorry" zijn bagage in het midden pad. Maar wij zijn wakker en vergeten Amerikanen en bagage en leelijke woorden, als wij naar buiten zien. Het treintje klimt en de kleine, blauwe berg- meertjes liggen als edelsteenen tusschen de lachen de heuvels. Een enkelen keer wordt getopt. Een fleurige Beier roept „Grüsz Gott" en van de ber gen af wuiven de menschen met 'doeken en sei zen naar de lange zware treinslang, die moeizaam naar boven kruipt. Welkom vreemdeing* Welkom in Beieren. Welkom in de bergen! Lant zc ko men, de Amerikanen en Hollanders en Engel- schen, ze brengen leven in de hotels en fooien in den spaarpot. Hoe meer wij Oherammergau inde- ren, hoe meer er gewuifd word Trossen kinde ren staan op de landwegen, de voetjes bloot, het haar in lange, peenkleurige vlechtjes, du jongens met bontgekleurde bretels over de lichtje hemd jes. Grüsz Gott, grüsz Gott. Welkom vreemieliug! Volgt n.etr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 6