Stationsrestauratie N.S. Banketbakkerij FIRMA K. ROL, Sigarenmag. „De Landbouw'' RECLAME- CURIOSA. Bij W. Schaafsma, UW ADRES VOOR ALLE SOORTEN GEBAK EN FIJNSTE BOTERKOEKJES. Zullen wij Ualsabonnéopde Schager Courantnoteeren K. WONDER. hoek Laan - Schagen - Electrische apparaten. - Hoogzijde 9k Tel. 70 SCHAGEN. D150, Schagen. TABAK, SIGAREN, SIGARETTEN, KOFFIE en THEE. Reclame op het Schavot. OP het einde van de vorige eeuw werd in Calcutta een gevaarlijke inbreker terechtgesteld. De te rechtstelling werd vertraagd, daar op den vroegen morgen, waarop de lugu bere gebeurtenis zou plaats vinden, een heer met een machtiging van den gou verneur in de cel van den misdadiger werd toegelaten, om met dezen een lang onderhoud te hebben. Vóór de plaats der terechtstelling zouden de wachtenden het volgende tweegesprek tusschen den ^doods-candidaat" en den plotseling ver schenen vreemdeling gehad hebben. „Dus het blijft erbij", zeide de inbre ker. „Jawel, 500 pond voor uw erfgena men". verzekerde de heer ernstig. De misdadiger verzocht daarop eenige woorden tot de menigte te mogen spre ken, welk verzoek hem werd toegestaan. Met luider stem riep hij daarop: „Gij allen hier rondom, luistert goed toe: De beste chocolade is die van William- eon en Co. In het Engelsche blad de „Times", kon men voor eenige jaren terug de volgende advertentie lezen: „Een persoon gezocht met een deftig voorkomen, die in staat is, gedurende overdag te slapen. Geen werk! De eenig- ste vereischte: vaste slaap. Goed salaris. Getuigschriften mede te brengen." Door nieuwsgierigheid gedreven, trok een journalist op de firma af om de slecht gekozen grap, waarom het hier blijkbaar ging, op het spoor te komen. Maar de advertentie was, zooals bleek, wel dege lijk ernstig gemeend. Men zocht in de bewuste zaak werkelijk naar een „dag- slaper". De gezochte persoon moest eiken dag in dienst van de firma in de étalage vijf tot zes uur liggen te slapen, om te la ten zien, dat men in een linnen gewaad, zooals ze door de firma gefabriceerd wer den, en dat de slaper alleen maar moest aan hebben, onmogelijk koud kon worden. Het was voorzeker een verlokkelijk aan bod en dat bleek wel hieruit, dat in zeer korten tijd zich meer dan 200 personen, zoowel vrouwelijke als mannelijke bij de firma aanmelden en aanboden, zóólang te slapen, als men van hen verlangde. Een even nieuwe als eigenaardige wijze van aankondigen in het belang van zijn portemonnaie heeft een oude heer uit Edmoton, een van de volkrijkste voorste den van Londen uitgevonden. De 80-jarige grijsaard, eens groot-fabrikant en million- nair, maar later door de noodzakelijkheid gedreven, om uit zijn kennis van het stadskwartier geld te slaan, maakte tot dit doel dagelijks een rondgang door de meest gezochte restaurants van de voor stad. Op het oogenblik, waarop hij het lokaal binnenging, riep hij met luider stem: „Driewerf hoera voor mijnheer X, die het beste bier in de gansche stad tapt!" Na deze, tot den waard gerichte huldiging, begroette hij den een of ande ren winkelier, dien hij kende, en die toe vallig in het café was, met de woorden: „Driewerf hoera voor den heer IJ. of Z., die de beste schoenen verkoopt!" AI naar gelang het verder een anderen winkelier was, was er sprake van stof fen, zeep, worst of eenig ander artikel. De oude heer kreeg doorgaans minstens een glas bier voor zijn vrijwillige reclame, gewoonlijk echter bovendien nog een paar shillings, die bij elkaar voldoende waren om in zijn noodzakelijk levensonderhoud te voorzien. Het bekende fabrieksmerk van een gr.nmophoon-maatschappij een voor den geluidéhoorn zittende hond, die met gespitste ooren en gespannen uitdrukking in zijn schrandere snuit naar de, uit den hoorn komende stem van zijn meester luistert is afkomstig van den Engel- schen schilder Francis Barraud. Het is het ons allen bekende merk „His Mas- ter's Voice!" Zijn meesters stem. Het beeld was aanvankelijk niet voor reclame bestemd, maar als schilderstuk gedacht, en werd voor ongeveer 30 jaar terug door Barraud op het doek gebraclii, om naar de tentoonstelling der Academie in te zenden. Het schilderij werd echter door de jury afgewezen. Hoe Francis Barraud er toe kwam, het beeld te schilderen, dat .tegen alle ver- waohting in later zijn gansche roem over de wereld zou verkondigen, vertelt de schilder zelf in.de „Daily News". „Mijn gestorven broeder, een regisseur in Bristol, bezat een kleinen, levendigen fox-terrier, dien ze „Nipper" noemden, en die zich den dood van zijn meester zóó aantrok, dat hij alle voedsel en drank wei gerde. Ik ben een groot vriend van hon den, en zoo gelukte het mij eindelijk, het vertwijfelde dier te kalmeeren en het aan mij te wennen. Ik had een gramophoon, en zoo dikwijls ik deze liet draaien, kwam Nipper aanhollen, -zette zich neer voor den hoorn én luisterde met grappige ernst naar de tonen, die er uit kwamen. Dat gaf mij de gedachte van het beeld van den hond, die naar de stern van zijn meester luistert Nu moest ik voor de schilderij een meer sierlijke geluidshoorn hebben, waarom ik op zekeren dag een gramophoonwinkel binnenstapte, om tij delijk een hoorn ter leen te vragen. Op de vraag, waarvoor ik hem moest gebrui ken, vertelde ik van het onderwerp, dat ik wilde schilderen. De chef van de zaak, die dadelijk bij zichzelf overlegde, dat dit voor fabrieksmerk van onbetaalbare waarde zou kunnen blijken te zijn, deed mij een aanbod, en toen daarop het sohil- derij door de Akademie werd afgewezen, verkocht ik het aan de gramophoon-maat- schappij voor 100 pond sterling (ie 1200 gulden)." Toen het fabrieksmerk door zijn groote doeltreffendheid de maatschappij een we reldnaam bezorgde, heeft zij den schil der een jaarrente vermaakt van 250 pond sterling. De geschiedenis herinnert aan die van het Millaische schilderij, aan den welbe kenden zeepbellen-blazenden. jongen. Sir John Everett Millas, toenmaals directeur van de Royal Academy te Londen, had dit beeld, waarover heel Engeland sprak, daar tentoongesteld, waar het ook door den welbekenden zeepfabrikant en „reclame koning" Pear werd beziohtigd. Deze kocht het en met de toevoeging „Pear's soap is de best in the world", maakte hij het tot een van de beste reclame-biljetten, die er bestaan. In een grafsteen op een der kerkhoven te New-York is het volgende opschrift ge beiteld: Hier rust Jane Smith, de echt- genoote van den bekenden graf steen-leverancier, Thomas Smith. Haar man heeft dezen gedenksteen op haar graf geplaatst als teeken van trouwe nagedachtenis en van het solide werk, dat er in zijn werkplaatsen gemaakt wordt. Een steen zooals deze kost 250 dollars. In een Mein stadje fn het Rijnland zmi door de plaatselijke tooncelvereeniging opgevoerd worden: „Weh' dem, der lügt!"„Wee hem, die liegt!" De burgemeester van het stadje, die voor een groot bezoek van de voorstelling buiten gewoon sterk geïnteresseerd was, maakte er ijverig reclame voor. Zoo bevond zich in het raadhuis een deur, waarop met groote letters stond: „Steuerbureau" of wel belastingkan toor. Onder dit opschrift prijkte het plak kaat; „Weh' dem, der lttgtl" In een klein, ver van het groote ver keer verwijderd liggend stadje, in het Wilde Westen, bedacht een koopman de volgende slimme manier om zijn winkel populair te maken. Hij ging naar het eenige postkantoor in het plaatsje en wil de de heele voorhanden zijnde voorraad postzegels koopen. De postmeester maak te hiertegen wel eenig bezwaar: hij kon zich toch niet heelemaal van al zijn post zegels ontdoen, maar het hielp hem niets het eene blad na het andere verdween door het loket in de handen van den koo- per, wien de postmeester zeer zeker on mogelijk voor geheel en al normaal kon houden. Edoch, al heel gauw moest hij erkennen, dat zijn klant heel goed wist, wat hij deed. In de étalage van den bewusten winke lier verscheen n.l; een uur daarna naast de andere aanprijzingen een groot plak kaat met er op de woorden, dat in de heele plaat» alleen bij hem postze gels waren te krijgen. Tot zijn groote er- genis moest de postmeester allen, die om postzegels kwamen, naar den winkel van den koopman «turen. Eerst nadat eenige dagen verloopen waren, kreeg hij zijn nieuwe voorraad toegestuurd. De slimme koopman had inmiddels zijn doel bereikt. Schagen. PRIMA CONSUMPTIE. BILLIJKE PRIJZEN. Aanbevelend, RESTAURATEUR. vindt U steeds ruime keuze in alle voorkomende GLASLAMPEN vanaf f 12.00 ZIJDEN KAPPEN vanaf f 3.90. DAGELIJKS VER3CHE GEBAKJES. Mooiste sorteering BONBONS en LUXE DOOZEN ran de 1ste klas Cacao- en Chocoladefabriek H. RINGERS. V Onze naam waarborgt kwaliteit Aanbevelend, K. WONDER. Hierlangs afknippen. Wie zloh met ingang van.1 Oot. 1930 opgeeft als lezer van de SCHAGER COURANT, ontvangt de nog verschijnende nummers In September gratis. Aan de Administratie der Schager Courant, SCHAGEN. MIJNE HEEREN, Ondergeteekende verzoekt U hem ah abonné op de SCHAGER COURANT in te schrijven, ingaande 1 October 1930, en hem de alsnog verschijnende nummers in September nratis toe te zenden. Hoogachtend, m-- Hl.rllUiZ. afknippen. Het bovenstaande duidelijk Ingevuld aan ons bureau op te zenden, als drukwerk in een enveloppe met een 1%-cents postzegel er op, of afgeven aan den vertegenwoordiger der SCHAGER COURANT in Uw woonplaats.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 11