riET DE ETALAGE DE VROUW RECLAME. Bijvoegsel van de SCHAGER COURANT van Woensdag 24 September 1930. No. 8736. „Wanneer U mij niet zegt, wat U te koop heeft, waar van daan moet ik dat dan weten?' EN DE „Ich kiisse Ihre Hand, Madame 1" HET grootste deel van alle reclame, vóór alles de aanbiedingen be treffende de dagelij ksohe ge- fa ruiks-artikel en, is tot de vrouw gericht Advertenties in de bladen, uitstallingen achter het winkelraam, lichtreclame, prijs couranten en catalogi, alles wendt zioh in de eerste plaats tot de vrouw, ver zoekt om haar aandacht en gunst De vrouw is degene, die inkoopt, die het geld uitgeeft; een aanzienlijk deel van het volksvermogen gaat door haar han den. En het eigenaardige daarbij is: de vrouw reageert niet alleen op reclame, zij is zelf reclame, kan dat tenminste zijn. Reeds de uiterlijke ver schijning van een vrouw, de smaakvolle elegance van haar kleeding, en wat zij verder om en aan zich draagt, dit alles beteekent reclame. Wat heeft de mode-industrie aan de meest origineele invallen, de beste smaak, de schoonste kleurschakeeringen?! Zij blijven dood en leeg, wanneer de vrouw niet alles bezielt en verlevendigt, wan neer de bekoorlijkheid van de vrouw zich daarin niet openbaart en tot het verlang de resultaat voert. Mooie vrouwen wor den geëngageerd, om voor de camera of in de film als draagsters van kostbare ge waden, van pelzen, ondergoederen, schoe nen enz. te fungeeren, precies net eender als de mannequins in de modesalons. De vrouw dient de reclame, gelijk deze op haar beurt de vrouw weer dient;» het is een eeuwig spel van wisseling, een innige band van samenhang. De man is met betrekking tot zijn kleeding, zijn in- koopen, zijn gewoonten getrouw, conser vatief; hij is meestal een vijand van w i n k e 1 e n, hij heeft geen tijd, de adver tenties de bestudeeren, deszelfs verlok kingen te volgen. Wanneer het dan ook z ij n zaak is, om geld te verdienen, dan is het toch zaak van de. vrouw, om het op de juiste manier uit te geven. Ja, de voor den man bestemde voorwerpen wor den vaak door.de vrouw gekocht De vrouw is begeerig naar iets nieuws, zij heeft afwisseling noodig, sensatie, zij is beweeglijker, gemakkelijker voor iets te interesseeren en enthousiaster dan de man. In de uitgaande wereld is het de vrouw, die het programma voor den avond sa menstelt, en bij de keuze van een titel voor een tooneelstuk denken de schouw burgdirecteur en auteurs in de eerste plaats aan de mogelijkheid, of deze titel de vrouw ook iets zegt, of hij haar be langstelling kan wekken. Hoe of een vrouw op een boek of een drama reageert, is voor zijn lot dikwijls van zeer groote beteekenis. „Goede waar behoeft geen krans!" is een van de spreekwoorden, waaraan we al lang geen waarde meer hechten, dat ouderwetsch, ja belachelijk geworden is. Daarvoor is in de plaats gekomen de Amerikaansche tegenovergestelde ten- denz: „Wanneer U mij niet zegt, wat U te koop heeft, waar vandaan moet ik dat dan weten?" Een nieuwe kunst is ont staan, de „kunst om te verkoopen", een nieuwe wetenschap wordt geleerd: „Klantendienst en klantenverzorging", in Engeland en Amerika kortweg „dienst" genoemd. Wie waren "aanprijst, richt zich feitelijk tot allen, maar toch heeft de enkele vrouw het gevoel, dat het tot haar alleen is, en dat zij juist dat nog noodig heeft, wat aangeboden wordt. De sug gestie kan zoo intensief zijn, dat het der vrouw onmogelijk schijnt zonder het aan bevolen koopje verder te kunnen gaan. Dat beleeft men dagelijks met dè artike len, die aan mode onderhevig zijn. Toilet- benoodigdheden, die voorheen onbekend waren, zijn, zoodra ze mode zijn gewor den, plotseling voor alle vrouwen onont beerlijk. Deze aangename atmosfeer, die het geld-uitgeven gunstig is, deze „zonne schijn", zooals de Amerikaan zegt de couranten trachten hem bereids in den vroegen morgen te scheppen. De vrouw „bestudeert" de advertenties, die haar in 't geheugen moeten prenten, waar zij den vóór- of namiddag of 's avonds heeft te loopen om haar inkoopen te doen. Ook zelfs, wanneer zij niet bepaald iets noodig heeft, kunnen toch die behoef ten gewekt worden; ook dat is een ver- eischte waaraan de advertentie moet vol doen, en waardoor de vrouw bij het lezen ervan dikwijls invalt, wat zij zoo drin gend noodig heeft. De advertentie is voor haar een soort notitie-boekje geworden. Zouden de advertenties niet bestaan, de huisvrouw zou misschien dikwijls rade loos zijn. Zij scheppen voor haar de gele genheid om te vergelijken, zij leeren haar het prijsniveau kennen, zij oefenen in vloed uit op haar eerzucht, haar ijdelheid, haar eer als huisvrouw, haar gevoel voor zinkelijkheid, haar bijgeloof. (Wil je ge lukkig zijn? Zoo ja, draag dan deze ring, dezen armband, dezen heilige, deze mascotte.) Zij raden haar geheime zor gen en bevredigen ze; zij prijzen thee aan om slank te worden en pillen om de buste te ontwikkelen; zij bevelen pastilles bij haar aan om voor haar echtgenoot te koopenj om ze na het rooken te gebruiken. Ook al is het waar, dat de vrouwelijke belangstelling, in tegenstelling met de manlijke, meer uitgaat naar het onbe duidende, van de opvallende, „schreeu wende" reclame houdt de vrouw abso luut niet. Zij wil op beleefde manier uit- genoodigd, maar niet gedwongen, niet ge prest worden. Haar vrijheid blijft haar hoogste gebod. Ook houdt een vrouw er niet van dat de artikelen van allerlei hoogdravende en zich zelf verheerlijken de opschriften zijn voorzien. Critiek en beoordeeling is zaak van de koopster, niet van den verkooper; zij laat zich niet gaarne vóórschrijven wat ze wèl en wat ze niet moet koopen.'Bijvoorbeeld: „het meest passende geschenk" of „de ele gantste japon", de „fijnste schoen"! De werkelijk elegante japon, de werkelijk elegante schoen hebben deze aanbevelin gen niet noodig. Voldoet echter een aankondiging aan haar verwachtingen, dan heeft zij ge woonlijk haar doel bereikt: de bezoeker van vandaag is de trouwe klant van mor gen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 9