SchagerCourant ACCOUNTANTSBUREAU W. en H. J. ENNIK Amsterdam- Ba t a v i a. Trambaan Schagen-W ognum. Balk a n-m a n e r e n. Vijfde Blad, H. ERIKS, oud-Burgemeester van PETTEN. Zaterdag 27 September 1930 73ste Jaargang. No. 8738 Een his.torische ochtend. De regelmatige luchtdienst Neder land en Indië geopend. Drie-en- twintigduizend poststukken en de eerste vracht. Van Dijk en Wiersma de piloten. Het was Donderdagmorgen een historische och tend op het vliegveld Schiphol te Amsterdam. His torisch, omdat dien morgen de regelmatige lucht dienst tusschen Nederland en Indië begonnen is. Daarmee is een nieuwe periode ingeluid en zullen we dus thans naast de mailboot ook een vaste perio dieke verbinding door de lucht tusschen het moe derland en de overzeesche bezittingen in het Oosten hebben. Honderden menschen zijn bij den aanvang van de zen vasten dienst tegenwoordig geweest, waardoor het Donderdagmorgen, oiachoon het weer alles be halve uitlokt, reeds druk was op het Amsterdam- sche vliegveld. Om zes uur is alles al gereed, doch het wachten is op tante Pos, die zich verslapen schijnt te hebben. Toch niet! want naar later blijkt is ze zoo attent ge weest om op de nachttreinen te wachten, om ook eventueele post die daarin voor het vliegtuig mocht zitten, mee te geven. Zoodoende komt ze pas om half zeven met de auto op Schiphol aansnorren. Nu wordt de inhoud van haar karbies gewogen en. dan gaat hij in den neus van het vliegtuig. De vracht, de eerste, die per vliegtuig naar Indië gaat, is al behoorlijk aan boord gestouwd. Ze is totaal 15 K.G. zwaar en bestaat uit 4 kistjes champagne, ver zonden door de Handelmaatschappij Deli-Atjeh aan verschillende adressen in Medan, een pakket kran ten voor het bureau te Medan van de Deli-courant en een colli monsters van stoffen, door de firma de Jager gezonden aan de firma L. Platen te Batavia In totaal is het vliegtuig met 210 K.G. belast. De vliegers zijn op de ma chine af gekomen, Evert van Dijk, Theo Wiersma en M. Buitenhuis. De familie staat nog om hen heen voor het laatste afscheid. Dan is het oogenblik. geko men. De heer Plesman (di recteur der K.L.M.) zegt een paar woorden tot afscheid. Hij zegt, dat het een voor recht is voor de vliegers de eerste vlucht van de nieuwe serie te mogen openen. Heel Nederland en een groot deel van het buitenland zullen uw prestaties met gespannen aandacht volgen, maar stelt T) één ding voorop: voorzichtig- bvert van Uijfc heid. Ik hoop, dat goede kameraadschap het werk op uw tocht zal verlichten. Goede reis, mannen. De heer Damme, directeur-generaal van de P.T.T., verklaart het als een eer te beschouwen aanwezig te mogen zijn bij wat „wij eigenlijk beschouwen als het begin van den regelmatigen vliegdienst tusschen Amsterdam en Batavia". Het is een gebeurtenis van groote nationale en postale beteekenis. En als het ons gelukt den weg te blijven bewandelen, dien we tot nu toe gevolgd hebben, dan mag Nederland met trots terugzien op het resultaat dat het bereikt heeft. Hiervoor is moeilijk baanbrekend werk noodig ge weest, maar het doet goed de overtuiging te hebben, dat in de ruime periode, die ligt tusschen dit oogen blik en de laatste Indië-vlucht een periode, waarin het werk schijnbaar stil lag, doch waarin niettemin in stilte gestaag doorgewerkt werd dat in al dien tijd de publieke opinie haar vaste geloof aan het welslagen heeft behouden. Dat bewijzen de 23.000 poststukken, die deze reis meegaan, een hoeveelheid die het getal van vorige vluchten verre overtreft. Steeds grooter zal dit getal stellig worden en ook hierom zal deze vlucht, zooals de heer Damme hoopt, het begin zijn van een lange reeks Indië-vliegtochten. Er wordt nog even gepraat over de etappe, die de vliegers dien dag zouden maken. De wind is Zuid- Oost, tegenwind. Van Dijk zal in Neurenberg aan den grond gaan, als het kan nog doorvliegen naar Wee- nen. En dan: draaien! De eerste motor begint te zoeven en slaat met een knal aan. De tweede motor, de derde; huilend jagen de schroeven door de lucht De wielen staan te stoo- ten tegen de blokken. De laatste kus, Instappen. Om 6 uur 38 rolt de kist over het perron, Twee minuten later hangt hij in de lucht. De menschen beneden zijn doodstil geworden. Wat kleintjes staren ze naar boven. De machine cirkelt nog eenmaal over het veld, dan nog eens over het stationsgebouw. Daarna sterft het geronk weg. In de richting van de Oost. Te Boedapest aangekomen. Het vliegtuig is den eersten dag verder gekomen dan men aanvankelijk dacht. Naar Donderdagavond uit Boedapest werd gemeld, was het dien middag al daar om 1 uur 10 goed en wel aangekomen. De meegenomen post. Omtrent de meegenomen post worden nog de vol gende bijzonderheden meegedeeld: Met het vliegtuig werden 26 zakken luchtpost ver zonden met een totaalgewicht van 219.80 kg. bruto en 207 kg. netto. Dc zending bevatte 22054 brieven, 832 briefkaarten, 204 drukwerken, 27 postwissels, twee pakjes en dertien monsters, totaal 23132 stuks. Hier van werden aangeteekend verzonden 6£1 brieven, 37 briefkaarten, een drukwerk, twee pakjes en vier mon sters, totaal 738 stuks. Van het totaal aantal brieven waren er 1(3135 met een gewicht benedep de 5 gram. Plannen om de oude trambaan tot pnblieken weg te maken. De belanghebbende gemeente- en wa terschapsbesturen kunnen een uit- keering van 45 pet. krijgen. De Ned. Spoorwegen en de provincie Noord-Hol land zijn mot elkander in onderhandeling getreden inzake overdracht van de oude trambaan Schagen Wognum, welke de provincie tot publieken weg zou willen maken. Er is aan de Ned. Spoorwegen voor deze baan een bedrag geboden van f54.400. Indertijd hebben echter de belanghebbende ge meente- en waterschapsbesturen voor verdere exploi tatie der tram rentelooze voorschotten verleend tot een bedrag van f 123.000. De Ned. Spoorwegen hebben zich nu bereid ver klaard het bedrag van f54.400 aan de betrokken lichamen te restitueeren, wat overeenkomt met een uitkeering van pl.m. 45 pet. Er dient nu te worden afgewacht of de betrokken besturen zich hiermede accoord zullen verklaren. Hoe de belanghebbenden er over denken. Aan de betrokken besturen is door de Nederland- sche spoorwegen 't bovengenoemd accoord aangebo den. Dezer dagen is het in den" gemeenteraad van Opmeer behandeld. Na mededeeling van bedoeld schrijven door den voorzitter, adviseerde een der le den, de heer Laan, om het voorstel der Ned. Spoor wegen met beide handen aan te grijpen. 1 Is een „smeerlappenzood", anders niet!, aldus werd er aan toegevoegd. De secretaris geloofde echter dat het den meesten nog wel mee zal vallen, wat de voorzitter nog de vraag achtte. Er werd verder nog gewezen op een gedeelte van het paardenmarktterrein en van het perceel Knijn, waarvan de maatschappij indertijd f5000.op zak heeft gestreken. Hier meende men de spoorwegen nog wel aan te kunnen herinneren. Overigens werd nog geen beslissing genomen. De zaak zal eerst, nog ter sprake komen in de z.g.n. liqu i c! a t i e-commi ssie. ADMINISTRATIËN BELASTINGZAKEN. Hoofdkantoor: HAARLEM, Wilhelminastraat. Tel. 11601. Na 6 nur Tel. 14621 Bijkantoor; 's GRAVENHAQE, Akeleistraat 56. Speciale afdeelingen voor BLOEMBOLLENCULTUUR, LAND- EN TUINBOUW en VEETEELT. INLICHTINGEN bil onzen CORRESPONDENT, den heer Het „comité", dat beslist over leven en dood. DE NUTTELOOZE REVOLVER. ZELFMOORDEN VAN OFFICIEREN. DE GEHEIMZINNIGE VEREENING. TER DOOD VEROORDEELDEN. (Van onzen reizenden correspondent.) Sofia, 22 September. Ergens in een café in een der hoofdstraten zat de zer dagen een uiterlijk rustig heer met een dame. Ze dronken samen koffie en praatten gemoedelijk, evenals de andere menschen om hen en er was op het eerste gezicht niets vreemds aan hen te bemer ken. Schijnbaar rustig babbelend liet de heer even wel zijn blikken onderzoekend om zich heen gaan en vooral naar den ingang keek hij herhaaldelijk, eiken nieuw binnenkomende scherp opnemend. Hij zat met zijn rug dicht bij den muur en op zijn knieën hield hij met beide handen zijn hoed, zoodat men, als deze twee rustige menschen achterdocht zouden hebben ge wekt op de gedachte zou hebben kunnen komen, dat hij in den hoed iets verborg. Doch niemand lette bijzonder op hem. Menschen kwamen en gingen, steeds scherp opgenomen door den heer met de dame. Op een gegeven oogenblik trad iemand het café bin nen, die het geheele publiek scherp monsterde en toen achteloos liep naar het tafeltje, waaraan de heer en dame zaten. Er werden rustig eenige woor den gewisseld, welke, weet men niet. Toen knalden plotseling dadelijk achter elkander twee revolver schoten en de heer aan het tafeltje stortte van zijn stoel. Over den grond rolde de hoed, die hij met bei de handen op zijn knieën had gehouden en er viel een revolver, die in den hoed verborgen was geweest en het slachtoffer tot niets had gediend. De menschen in het café sprongen ontzet op; buiten op eenigen afstand angstig, bleven een oogenblik enkele nieuwsgierigen staan, die het woord „Komi- tadsji's" fluisterden en dan snel doorliepen, vreezend op de een of andere wijze in de zaak te worden be trokken. De dader verliet rustig het lokaal, maar enkele onvoorzichtige mannen wezen hem aan twee politieagenten, die in de nabijheid stonden en de moordenaar, die niet de minste poging deed te ont komen, werd gearresteerd, terwijl enkele goedmoe- digen zich bezig hielden met het stervende slachtof fer. Vrijwel alle bladen zwegen over deze geschiede nis en vermoedelijk hoort men er nooit meer iets van. De dader zit in dc gevangenis of is misschien ook wel weder vrij gelaten. Wie zal dat zeggen? Hij behoort tot een der Macedonische comité's en wel tot dat, hetwelk in nauwe verhouding staat tot enkele hooge regeeringspersonen. De gedoode behoorde tot een andere Macedonische organisatie. In een ander café komt 's avonds een heer bin nen, die koffie bestelt. Aan den wand ziet hij hangen een portret van een vrocgeren leider der Macedo- niërs, Theodor Alexandrof, die enkele jaren geleden vermoord werd. Door wien? Sommigen beweren: door handlangers der Zuid-Slavische regeering. Een neutraal bewoner van Sofia, dien men reeds om zijn functie volle vertrouwen kan schenken, zeide me, dat vermoedelijk de tegenwoordige leider van het sterkste en rijkste Macedonische comité de hand in het spel had bij de vermoording van zijn voorgan ger. Hoe dit zij, den heer in het café beviel het portret van den vermoorden Alexandrof niet en hij eischte van den waard, dat deze het zou verwijderen, waar aan de waard geen gehoor gaf. De bezoeker dronk daarop zijn koffie uit, betaalde nog, maar toen hij wegging, haalde hij plotseling een revolver te voor schijn en gaf op het portret een schot af. Daarop wandelde hij kalm weg, zonder dat iemand hem lastig viel. De menschen hier weten, dat men beter doet zich met dergelijke aangelegenheden niet te be moeien. En de waard is wel zoo verstandig geen klaoht in te dienen. De laatste weken gingen geruchten over zelfmoor den en een der hier verschijnende bladen maakte -zelfs van één dier zelfmoorden melding, zonder even wel nadere bijzonderheden te geven. Het betrof den zelfmoord van een kolonel Marinopolski, een alge meen geacht officier. Nog een ander officier, een kapitein, pleegde zelfmoord; een luitenant der genie deed een poging een einde aan zijn leven te maken, doch verwondde zich slechts. De gewonde werd ge vangen genomen, want deze zelfmoorden hielden ver band met de een of andere misdaad beweerden som migen. In de stad fluisterde men er over en enkelen, in vertrouwen, vertelden dat de zelfmoorden samen hingen met ,fkomitadsji"-geschiedenissen. Het ge heime Macedonische comité zou er achter steken. Er hadden ook arrestaties plaats gehad, mompelde men. Inderdaad, dit laatste was juist, maar de bladen zwe gen, behalve dan enkele buitenlandsche bladen, die kwamen met verhalen over spionnage ten voordode van een naburige staat. Zuid-Slavië zou de hand in het spel hebben gehad, maar de regeering te Bel grado dementeerde. De Bulgaarsche overheid zweeg officieel als het graf, doch in de buitenlandsche pers werden nadere bijzonderheden gegeven over de „spionnage"! Deze bijzonderheden kwamen ten minste voor een deel van een zijde, die heel nauwe betrekkingen onder houdt met het groote Macedonische comité, dat dus volgens deze nadere verklaringen geheel buiten de geschiedenis zou staan. Een aantal Bulgaarsche offi cieren zou in dienst hebben gestaan van een vreem de mogendheid. Toen kwam plotseling een blad „Oetro", met een duidelijk gestelde verklaring, dat er onder het Bulgaarsche officierskorps geeu verraders waren. Het schijnt, dat een groep Bulgaarsche offi cieren het blad tot deze verklaring heeft bewogen. Deze verklaring bevat waarheid. Maar als er dan geen spionnage-affaire was ontdekt, waaraan waren dan de zelfmoorden van officieren toe te schrijven? Men fluistert erover heel voorzichtig, heel zacht. Het „comité" heeft de hand in het spel en voor het „co mité" hebben de meeste Bulgaren, ook de hoogstge- plaatsten, angst. De officieren, die zelfmoord pleeg den, waren door het „comité" ter dood veroordeeld. Vroeger werden zulke „ter dood veroordeelden" op straat neergeschoten. Dit maakt in West-Europa een slechten indruk en dus wordt nu zooveel mogelijk een nieuwe methode gevolgd. Deze „ter dood veroor deelden" krijgen hun vonnis thuis en ze mogen het zelf voltrekken. Ze weten dat geen ontkomen mo gelijk is en liever dan op straat als een hond te wor den nedergeschoten, maken ze zelf een einde aan hun leven. Neen, ontkomen is niet mogelijk. Misschien in het buitenland zouden zulken „ter dood veroordeelden" veilig zijn, maar zulk een vlucht vereischt veel geld en bovendien 'n buitenlandsch paspoort en zouden ze zulk een paspoort gemakkelijk krijgen? Er was een architect, die wist. dat door het „co mité" tot zijn dood was besloten. Hij hield zich eeni gen tijd thuis verborgen, maar omdat er niets ge beurde, waagde hij zich tenslotte ook nu en dan op straat, echter natuurlijk niet in afgelegen buurten. Dan, op den Boulevard Dondoekof, vroeg in den avond, in het hart van de stad, op een boulevard met hel verlichte winkels, met groote café's met tramlijnen, met honderden auto's, met verkeersagen ten, zag hij plotseling een paar man op zich toe ko men, die hij kende als behoorend tot het „comité". Toen wist hij dat hij verloren was. Roepend, schreeuwend als 'n dier in doodsnood rende hij weg. temidden van het talrijke publiek, waarvan niemand een hand uitstak om hem te beschermen. Met zulke aangelegenheden van het comité bemoeit men zich niet. Een paar schoten knalden. De architect lag ster vend op de straat. De mannen van het „comité" schieten goed. De daders ontkwamen. Er was nie mand, die hun in den weg trad. Zulke gebeurtenissen spelen zich af in het Europa van den Volkenbond. J. K. BREDERODE. Proefrooien van de Friso-aardappel. Een veelbeloovend soort, die be stand schijnt te zijn tegen de ge vreesde aardappelziekte. Voldoet ook aan de eischen, die aan een prima consumptie-aardappel ge steld worden. De landbouwkundige medewerker van het Hsbh schrijft: Tot nog toe is de Bravo de meeat-verbouwde aardap pel in de polders ten westen van Amsterdam. Ze vol doet nog steeds goed, maar heeft één groot gebrek en dat is, dat ze zéér vatbaar is voor de wratziekte. Om deze reden wordt ze door de veldkeuringsdiensten niet meer voor de keuring aangenomen en is er veel kans, dat ze het veld moet ruimen. Toch heeft ze vele goede eigenschappen, als: duur zaamheid, mooie knolvorm (niet te dik), en geringe vatbaarheid van de knol voor de gewone aardappelziekte Vooral in een jaar als dit is het laatste een niet te on derschatten deugd. Het groote gebrek is echter, als gezegd, de vatbaar heid voor wratziekte. In verreweg de mee3te gevallen, dat er wratziekte in ons land geconstateerd is, was dat dan ook bij de Bravo. Alle landen, waarheen Nederland zijn land- en tuin bouwproducten moet afzetten, hebben strenge bepalingen gemaakt voor den invoer dezer producten. Een streek, waar wratziekte in de aardappelen is gevonden, is voor verschillende uitvoerproducten (w.o. bloembollen!) uit gesloten voor den export. Onnoodig dus, om te betoo- gen, wat dat voor de betrokken landbouwers, vooral in dezen tijd van malaise, beteekent! 't Is daarom zeer toe te juichen, dat er ernstige po gingen in 't werk worden gesteld, om nieuwe aardap pelsoorten te kweeken, die onvatbaar zijn voor deze ge vreesde ziekte. Evenzeer is het verheugend, dat er mannen van da practijk gevonden worden, die er hun moeite, tijd en geld voor over hebben, om de nieuwe soorten, die wat beloven, in de practyk te probeeren. Eén dergenen, die zoo'n nieuwe soort, en wel da Friso, gekweekt door Dr. J. C. Dorst, consulent voor da plantenveredeling bij de Friesche Maatschappij van, Landbouw te Leeuwarden, op een doeltreffende wijze verbouwde, is de heer M. v. d. Laan te Houtrakpolder. Hij plantte midden in zijn veld dat voor de rest be- teeld was met Bravos, elf rijen (ieder van ongeveer 200 meter) Frisco's en ging deze op Woensdagmiddag 24 Sept. in tegenwoordigheid van een aantal belangstellen de aardappelverbouwers uit zijn omgeving, maar ook uit verder van zijn boerderij gelegen streken, zooals do Haarlemmermeer, Hazerswoude en Heemstede, rooien. Van verre waren de 11 rijen Frisco's al te herkennen, Al de omliggende Bravoplanten waren totaal afgestor ven; „de aardappelziekte" (Phytopathora infertans) had. het loof dermate aangetast, dat er geen groen blaadje meer aan de stengels zat, terwijl ook de stengels een vroegtijdig afsterven toonden. De Friso's hadden nog ten deele geelgroene stengels, waaraan nog enkele blaadjes. Het gewas was rijp en vertoonde weinig aantasting van de ziekte, waar za toch midden tusschen in gestaan had. Noch Bravo, noch Friso, waren besproeid met Bour gondische pap. In een paar willekeurige rijen, dicht bij elkaar ge legen, werden afgeteld 25 opeenvolgende planten. Friso's en eenzelfde aantal Bravo's. Bij het rooien bleek de grootte der knollen weinig te verschillen; beide soorten leverden mooie consumptie waar, die met uitzondering van de kleinen, en een enke le doorgroeide knol zóó naar Amsterdam geleverd kon worden. In geen van beide partijen werd een zieke knol ge vonden. Ook bij het verder rooien bleken beide soorten ziektevrij te zijn. De Friso is blanker van schil dan de Bravo. Het vermoeden werd geuit, dat ze bij het koken wel eens lichter, misschien tè licht van kleur kon zijn- Toen echter de echtgenoote van den heer v. d. Laan, die speciaal voor deze gelegenheid een monster gekookt •had, met een dampende pan gekookte Friso's kwam aandragen, bleek dit vermoeden onjuist. De bezoekers zagen een mooi-gele, bloemige pan met aardappelen, die ook heerlijk van smaak bleken te zijn. Bij weging bleek de opbrengst van de 25 planten Bravo's 19 K.G. te zijn. dus een goede opbrengst. De 25 planten Friso's brachten het echter tot 32!4 K.G, Dit resultaat ontlokte een der aanwezigen de opmer king: „Met zoo'n aardappel behoeven wij, boeren, niet blij te zijn, want die graat de overproductie, waaronder we al zoo gebukt gaan, nog méér vergrooten! Als de aardappelen zooveel geven en in een ziekjaar als dit, zonder rot boven den grond komen, is 't met de goeie prijzen, waarop we nog eens hopen, voorgoed gedaan." De andere boeren waren 't wel voor een deel met hem eens, maar ze meenden toch, dat ze niettegen staande dat, toch blij met zoo'n aardappel moesten zijn. En de verbouwer van dit jaar was het zeker. In knolgrootte, weerstand tegen „de aardappelziekte" kleur van de gekookte aardappel blijkt de Friso dus evengoed te zijn als de Bravo, in opbrengst in ze vet de meerdere. Rest nog. en dat is 't voornaamste, hoe vindt da consument de nieuwe aanwinst? We staken hiervoor ons licht op bij iemand, die in dit opzicht als deskundige beschouwd mag worden en iemand, die meer, dan iemand anders, op de hoogte is van wat de Amsterdamsche huismoeder vraagt, n.L bij den directeur van het Coöperatief Restaurant aan het Molenpad te Amsterdam. Hij ontving van hetzelfde veld, dat nu gerooid werd deze week een monster, om in zijn restaurant te pro beeren en verklaarde, „dat de Friso voldoet aan de eischen, gesteld aan een prima consumptie-aardappel, n.1. zeer goed in de kook, niet te groot en regelmatig van stuk en blommig op de schaal". WEGENCOMMISSIE A.N.WB.-K.N.A.C. Rijwielpad Langs den Kermemerstraatweg, I» Langs den Rijksweg BeverwijkCastricum doet zicK het gebrek aan rijwielpaden gevoelen, aangezien voor* de wielrijders slechts een grintpaadje beschikbaar ia, dat nagenoeg niet wordt gebruikt, omdat de rijweg voor de wielrijders veel beter berijdbaar is. Naar aan-, leiding van een betreffend verzoek van den A.N.W.B, en de K.N.A.C. heeft de betrokken arrondissements ingenieur van den Rijkswaterstaat meegedeeld, dat bij het verbeteringsplan voor den weg VelzenAlkmaar (hetwelk dezer dagen b.v. onder Limmen volledig tot uiting komt) het de bedoeling is, aan elke zijde der hoofdvenhardlng, en daarvan gescheiden door een ori- verharden berm, een rijwielpad, breed 2 M., aan te bren gen. Op de bedoelde bermen zullen althans voor het grootste gedeelte beplantingen (boomrijen) worden aangebracht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 17