Marktberichten. NA DE RAMP VAN DE „R 101". Plaatselijk Nieuws. Binnenlandsch Nieuws. De verdwenen f 13000, Het „vlagincident" te Amsterdam. Verkeersongelukken. De storing op de 1071-meter golf. Het Witte Kruis. Hiïïxëh (1875 M.) K.B.O. 8.009.15 Gramofoonmuziek. N.C.R.V. 30.0010.30 Zang door het N.C.R.V.-Dameskoor; 10.30 11.00 Korte ZIekendienst K.R.O. 11.3012.00 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Tijdsein; 12.01—12.15 Politieberichten; 12.15—1.45 Lunchmuziek door het K.R.O.-Trlo; 1.45—2.00 Gramofoonmuziek. N.C.R.V. 2,002.45 Gramofoonplaten; 2.453.45 Oursus fraaie handwerken; 3.454.00 Gramofoonmuziek; 4.005.00 Ziekenuurtje; 5.00—6.30 Concert door het „Haagsche Trio"; 6.306.45 Cursus Knippen en Stofversieren; 6.45 7.15 Cursus Engelsch voor beginners: 7.157.45 Cur sus Maleisch; 7 45—8.00 Politieberichten; 8.00—10.45 Sprekers: Prof. Dr. A. Noordtzij, Ds. H. A. de Geus. Concert door het Chr. Radio-Orkest. Solisten: To. v. d. Sluis (sopraan) en Hendr. C. vaa Oort (bas); 10.00 Persberichten Vaz Dias; 10.45—11.30 Gramofoonplaten. BROEK OP LANGENDIJK, 7 October. Schotsche muizen f 34.20. roode kool f 1.304, gele kool f 14.50. vroege witte kool f 0.801.80. Deensche witte kool f 1.602, slaboonen f 1526. uien grove f 2.40 —2.60. uien f 2.50—3, drielingen f 1.10—1.50, nep f 2.50 —3.30, bleten f 2.60. peen f 1.90—2.10. per 100 Kg., bloi kool le soort f 6—7.80, 2e soort f 0.903.90, reuzen f 7.10 —14.80, witkrop f 1.50—2.20 per 100 stuks. Aanvoer: 2100 Kg. aardappelen, 12000 stuks bloemkool, 22000 Kg. roode kool. 22100 Kg. gele kool, 21500 Kg. vroege witte kool, 5300 Kg. Deensche witte kool. 650 Kg. slaboonen, 9000 Kg. uien, 450 Kg. bieten, 4000 Kg. peen, 3000 st. witkrop. NOORDSCHARWOUDE. 7 Oct. Schotsche muizen f 3.904.20, gr. muizen f 2.702.90. r. duken f 2.60, schoolmeesters f 3.40, drielingen f 5.10 5.30, uien f 2.402.90, drielingen f 1.201.50, grove f 2.102.60, gele nep f 2.403.40, peen f 1.502.20, sper- cieboonen f 10.6018.70, roode kool f 0.901.70, witte kool f 0.90—1.20, gele kool f 0.70—3.80 per 100 Kg., bloem kool f 9.6012.50 per 100 stuks. Aanvoer: 27400 Kg. aardappelen, 36400 Kg. uien, 3400 De overblijfselen. Het reddingswerk. Een medewerker voor luchtvaart meldt uit Beauvais aan dc N. R. Ct.: Op een afstand van ongeveer 5 K.M. van Beauvais. in de velden hehoorende bij het gehucht Allone en op eenigc honderden meters van de boerderij Secq, liggen de troostelooze overblijfselen van wat eens het meest trotsche Engelsche luchtschip was. Het is een chaos van stalen balken en van verkoolde aluminium platen, wat daar aan duizenden nieuwsgierigen een ongewoon schouwspel biedt. Het voorste gedeelte van hot luchtschip is tamelijk diep in den grond gesla gen, het achterste deel van de 101 bevindt zich op een hoogte van 15 M. ongeveer. Hier herkent men nog duidelijk het skelet van de stuurinrichting. Op deze bijna niet te herkennen massa is ais door een wonder de Engelsche vlag onaangetast gebleven. Zoove.r heeft het vuur zijn vernietigingswerk niet kunnen uitstrekken en in den stormwind wapperde dc L'nion-Jack zonder ook maar het minste van haar trots en moed te hebben verbeurd. Daar de ramp in de meest volslagen duisternis heeft plaats gehad, kon met het eigenlijke redding- werk pas bij daglicht begonnen worden. Hiervoor zijn ellen opgeroepen, die daarvoor in aanmerking kwa men. Oendarmes en soldaten van de Garde Républi- caine waren onmiddellijk op het tooneel van de ramp. op den voet gevolgd door dc brandweer. Een zeer strenge afsluiting hield de talrijke nieuwsgierigen op ruim 100 meter afstand van de nog brandende ruïne. Van blusschen was geen sprake, de R 101 brandde geheel uit en machteloos moest men hiervan getuige zijn. De acht leden der bemanning die er het leven van af brachten, (inmiddels zijn er twee bezweken), bevonden zich in do kleine kajuit achter aan het schip, die tengevolge van het springen van een reus achtig waterballast-reservoir niet onmiddellijk vuur heeft kunnen vatten. Zoo kregen deze mannen de ge legenheid om zich te redden. Alle andere leden der equipage, alsmede de. passagiers, zijn in de vlammen omgekomen en hun lijken zoo gecarboniceerd, dat men or niet in geslaagd is ze allen te identificeeren. Dinsdagmorgen is in het ziekenhuis te Beauvais een der leden van de equipage, de heer Redcliff overle den. Hij was de ernstigst gewonde de geredden. Niet tegenstaande een dijbeenhreuk en groote brandwon den wist hij zich toch uit 't brandende luchtschip te werken. Over een afstand van ruim 50 motor heeft hij zich toen nog voortgesleept. In den nacht van Zondag op Maandag werd zijn toestand zoo hache lijk, dat men hem morphine-injecties moe9t toe dienen. Niettegenstaande alle zorgen waarmee men Redcliff omringde, niettegenstaande den bijstand van de kundigste geneesheeren, kon men hem niet red den en tegen 4 uur des morgens stierf hij. Niet min- dpr dan 35 lijken konden niet geïdentificeerd worden. Hiermede moet thans gewacht worden totdat de doo- den naar Engeland overgebracht zullen zijn, waar met behulp van dc familieleden een verdere identifi catie zal worden beproefd. Vooralsnog wacht de Fransche genie met de alge heele opruiming van de wrakstukken, totdat de com missie van onderzoek hiertoe vergunning gegeven heeft. Voordat deze algeheele opruiming heeft plaats gehad, zal men ontbrekende lijken wel niet kunnen vinden. Bijzonderheden uit de Engelsche bladen. De Engelsche bladen bevatten steeds nieuwe be schouwingen over de oorzaken van het ongeluk met de R 101. Uit deze beschouwingen blijkt wel, dat de plek, waar de ramp heeft plaats gehad, zeer ge vaarlijk is voor luchtschepen en vliegtuigen. Volgens Fransche piloten ontstaat daar een bepaalde wind, een zeer gevaarlijke benedenwaartsche luchtstroom of zuiging, waarbij gewoonlijk alle kracht moet worden aangewend om daaruit te kunnen ko men. Een dergelijke luchtzuiging zou ook de R 101 naar beneden getrokken hebben. Dit zou niet één maal, maar tweemaal zijn gebeurd, en die laatste maal zou den luchtreus noodlottig worden, want toen raakte hij met een snelheid van 50 knoopen den grond en was de ramp spoedig volkomen. De groote vraag wordt bij deze verklaring: waar om de R 101 over het geheel zoo laag gekoerst heeft. Ook boven Groot-Britannië immers blijkt het sterk de aandacht getrokken te hebben, dat het lucht schip zoo laag stevende. De regen wordt, daarvoor nog steeds als de voornaamste oorzaak opgegeven. liet luchtschip had een systeem van aanvulling van den waterballast, waardoor het den regen in bo ven aan het lichaam aanwezige reservoirs opving en deze naar de ballasttanks overgebracht kon worden. Echter kon dit systeem de noodzaak van snelle ver lichting van het schip niet snel genoeg bewerken.. Is het waar, dat. Irwin op het laatste oogenblik geen water, maar olie heetf laten uitwerpen, dan zou dit aldus verklaard moeten worden, dat hij in de nood zaak om het schip zoo snel mogelijk uit een gevaar- Kg. peen, 700 Kg. speïcieboonen, 8800 Kg. roode kool, 39400 Kg. witte kool, 17200 Kg. gele kool. 550 stuks bloemkool. MEDEMBLIK, T Oct. Witte kool f 1.10—1.20 per 100 Kg., uien f 1.30—1.40 per 50 Kg., slaboonen f 1.552.30 per 15 Kg. ERWTENVEILING, WARMENHUIZEN, 7 Oct. Grauwe erwten f 35.3041.60, vale erwten f 36.1039, per 100 Kg. Aanvoer 375 Kg. grauwe erwten, 525 Kg. vale erwten. WARMENHUIZEN, 7 Oct Schotsche muizen f 3.403.60, grove f 2.203.10, drie lingen f 4.604.90, eigenheimers f 66.30, roode kool f 1 3.20, gele kool f 1.602.50, witte kool f 0.801.20, nep f 2.80—2.90, uien f 2.40—2.80, drielingen f 1.10—1.40, gro ve uien f 2.502.70, slaboonen f 18.40 per 100 Kg. Aanvoer: 5800 Kg. aardappelen, 12700 Kg. roode kool, 1600 Kg. gele kool, 32600 Kg. witte kool, 212» Kg. nep, 11375 Kg. uien, 50 Kg. slaboonen. PURMEREND, 7 Oct. Op' de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 42 stapels fabriekskaas f 42 per 50 Kg., 19 stapels boerenkaas f 41 per 50 Kg. Handel matig. Aanvoer 28000 Kg. 1565 Kg. boter f 1.35—1.65 per Kg. 655 Stuks runderen: 460 vette f 1.10—1.18 pet Kg., 150 stuks melk- en gelde koeien f 190400, 45 stieren. Han del matig; 16 stuks paarden f 100200, handel sutg; 16 stuks vette kalveren f 1.101.40 per Kg., handel vlug, 203 stuks nuchtere kalveren voor de slacht f 1343, voor de fokkerij f 1226. handel vlug, 337 stuks vette varkens voor de zouterij f 0.490.52, per Kg., voor de slacht f 0.54 0.60, per Kg., handel matig, 27 stuks magere varkens f 1838, handel stug, 217 stuks pinken f 1623, handel stug 1383 stuks schapen f 3445, handel matig, 55 stuks bokken, 15 stuks ganzen f 4.50—5.50, kipeieren f 7.25 8.25, per 100 stuks eendeieren f 4.70. EIERVEILING, PURMEREND. 7 Oct 19421 stuks kipeieren a f 58.50, 1995 stuks kipeieren b f 4.804.95, 3373 stuks eendeieren a f 5.10. Handel stug CO OP. CENTR. VER. EIERVEILING G. A. PURMEREND, 7 Oct. 34789 eendeieren f 5.10—5.30. 57217 kipeieren. 70—80 Kg. f 8.50—9. 65—66 Kg. f 8—8.40, 63—64 Kg. f 7.60—8.30, 60—62 Kg. f 7.40—8.20, 58—59 Kg. f 7.30—8, 56—57 Kg. f 7—7.50, 53—55 Kg. f 6.50—7, 50—52 Kg. f 5.70—6.50, 45—49 Kg. f 4.80—5.80. Oude kippen f 0.751.65, oude hanen t 0.901.40, Jon ge hanen f 0.401.75, oude eenden f 0.80 per stuk. lijken lagen stand te doen opstijgen, wel gedwongen was om olie uit te gooien, omdat het met het water niet snel genoeg kon. Deskundigen onderstellen, dat het schip met circa drie ton regen bezwaard was. Het was echter reeds zwaar beladen en in die te zware lading van het schip, die met mogelijke latere verzwaring door den regen blijkbaar geen rekening hield, zou dus een positieve fout zijn. Een merkwaardige redding. De marconist Disley heeft aan een vertegenwoor diger van de New Chronicle het volgende verteld hoe hij uit het brandende luchtschip ontsnapte: „Ik lag in mijn kooi te wachten tot ik dienst moest doen. Plotseling voelde ik, dat er iels gebeurde en sprong op, maar voor ik een schakelaar kon pakken werd ik door een verschrikkelijke vlam verrast, die me bijna tegen den grond sloeg. „Alles werd donker. Dan plotseling opnieuw een uitbarsting van vlammen naar het inwendige van het schip. Ik dacht, dat mijn einde gekomen was en rende de gang in teneinde een weg te vinden om te ontkomen. Mijn eerste gedachte was ergens door heen te breken en ik gebruikte mijn tanden en na gels, maar al mijn pogingen waren nutteloos. Ik versaagde echter niet, tot mijn krachten afnamen en de vlammen steeds nader kwamen. Het mate riaal rond mij vatte reeds vlam. Opnieuw deed ik er een aanval op, doch het begaf zich niet. Uitgeput zonk ik op den grond en uitte een kort gebed. Toen ik viel voelde ik, dat er iets onder mij doorboog. In derdaad stortte ik naar beneden en het scheen als of ik in een vuurzee viel. Ik stak mijn hand uit en voelde iets nats. Het was gras. „Op handen en knieën kroop ik verder, tot een voorwerp mijn weg versperde. Ik was bijna be dwelmd, toen ik trachtte het voorwerp te verwijde ren. Het was een stuk staal dat zoo heet was, dat ik een mijner vingers tot op het been verbrandde. „Eindelijk zag Ik twee mannen heen en weer loo- pen, die riepen: „Daar is er nog een". Het waren Binks en Leech. Ze droegen me weg en toen ik eenigszins was bijgekomen hebben we tezamen naar anderen gezocht. We ontmoetten nog vijf andere overlevenden en samen hebben we alles gedaan om er nog meer te vinden. We waren verbrand en uit geput, toen de gondels neer begonnen te storten, waardoor millioenen vonken in de lucht spoten. Eindelijk zagen we naderende lichten van auto's en motorwielrijders, die hulp k-wamen bieden." Een der helpers vertelde nog, dat hij een man uit een cabine in de vlammen zag vallen, maar hulp kon daar niet worden geboden. Dr. Eckener uitgenoodigd voor het on derzoek? V.D. verneemt uit Berlijn: Volgens een aantal Berlijnsche bladen heeft dr. Eckener van de Britsche regeering het verzoek ont vangen als deskundige deel te nemen aan de werk zaamheden der Engelsch-Fransche commissie, die belast is met het instellen van het onderzoek naar den ondergang van de R. 101. Men acht het zoo goed als zeker, dat dr. Eckener deze uitnoodiging zal ac cepteeren. Het Jongste slachtoffer. Het jongste lid der bemanning Megginson woa 18 jaar. Zijn moeder had er bij hem nog op aangedron gen niet te gaan, doch hij antwoordde: „Ik heb altijd verlangd met een luchtschip mee te gaan. Het lijkt me een mooi avontuur". Huiswaarts. Draadloos werd d.d. gister uit Beauvais gemeld: De slachtoffers van de R 101 begonnen heden hun tocht huiswaarts. In den vroegen ochtend zal de extra-trein in Londen aankomen. De begrafenis ge schiedt bij Cardington (Bedfordshirc), de plaats van waar de tocht begon en waer zooveelcn hun tehuis hadden. De rouwdienst, a.s. Vrijdag in de Sint Pauls kerk te houden, zal bijgewoond worden door den prins van Wales en vele leden van de koninklijke familie. Tijdens den tocht van Beauvais tot Boulogne, waar de lijkkisten aan boord van de Britsche destroyefs „Tempest" en „Tribune" worden gebracht, werden overal de omgekomen helden der lucht op ontroeren de wijze gehuldigd. Toen de speciale trein Boulogne bereikte, donder den de salvo's, waarna Fransche en Engelsche volks liederen werden gespeeld. Een reusachtige menigte woonde onder doodsche stilte het overbrengen naar de destroyers bij. Uit Dover wordt bericht, dat reeds groote men- schenmassa's zich verzamelen, om bij de aankomst tegenwoordig te zijn. Ook in Londen, waar aan het Victoria-station de speciale trein zal aankomen wach ten reeds ^elen. Reuter seint nog uit Londen: De destrover „Tempest", die de overblijfselen van de slachtoffers der R 101 aan boord had, kwam om 21 uur 33 te Dover aan na een stormachtigen over tocht. Zoolang voorradig: 5 pond prima zelf gesmolten Rund- en Varkensvet f 2.50. GEBR. KWELDAM, Behagen Tel. ©4. BILJARTVEREENIGING HOLL. NOORDERKWAR TIER. Maandagavond 6 October vergaderde de biljart- verecniging Holl. Noorderkwartier in het lokaal van den heer Van Erp. Hoewel het slecht weer was, waren behalve het volledige bestuur nog eenige leden aanwezig. De vice-voorzitter, de heer J. D. Schenk, opent de vergadering met welkom en memoreert met de vol gende toespraak de nagedachtenis van den over leden voorzitter, den heer J. Broer. Mijne Heeren, Alvorens de vergadering te openen wil ik eerst een woord wijden aan de nagedachtenis van onzen overleden voorzitter, den heer J. Broer. De plaats door hem in onze vereeniging ingeno men, zal na zijn afsterven moeilijk kunnen worden vervuld. Immers het is algemeen bekend dat de heer Broer voor onze vereeniging is geweest een voorzitter die vol toewijding zijn ufnetie heeft ver vuld. Aan hem hebben wij in de eerste plaats de op richting onzer vereeniging te danken, maar ook den bloei waarin zij zich op het oogenblik mag verheu gen. Begonnen met de u zoo welbekende handicap- wedstrijden is mede daaruit door zijn werken deze vereeniging geboren geworden en dat onze vereeni ging Hollands Noorderkwartier zich zoo heeft mo gen uitbreiden is vooral te danken aan zijn onver- moeiden arbeid en energie. Tal van geanimeerde wedstrijden zijn onder zijn leiding gehouden en dan gaan toch zeker in de eer ste plaats onze gedachten uit naar de groote 2e klasse kampioenschapwedstrijden en het succes daarvan. Zijn persoon en zijn werk, wij zullen ze missen en ik kan dan ook niet nalaten daaraan een woord van hartelijke erkentelijkheid te wijden. De herinnering aan hem en wat hij voor de biljartsport heeft gedaan zal bij ons biljarters blijven voortle ven in dankbare herinnering. Wij zullen aan Jan Broer blijven denken als aan een goed vriend en trouwe makker. Hierna volgt lezing en goedkeuring der notulen. De heer G. S. de Wit doet vervolgens rekening en verantwoording. De ontvangsten hebben bedragen met het saldo f643.35, de uitgaven f560.41, zoodat er een saldo is van f82.94. De heeren Roep, Dankers en Klos, die de beschei den nazien, verklaren alles in orde te hebben be vonden. Vice-voorzitter deelt mede, dat het eerste klasse kampioenschap klein biljart door den Ned. Biljart bond aan onze vereeniging is opgedragen en zal worden gehouden te Schagen in Cérès op 19, 20 en 21 Dec. a.s. Verder is het bestuur in onderhandeling met den kampioen van België, den heer Gabriëls, om de zen met onzen eerste klasser Van Vliet een propa- ganda-wedstrijd te laten spelen op groot biljart. Als dit doorgaat, waar alle kans op is, belooft het op biliartgebied een zeldzame attractie te worden. Vervolgens komt aan de orde de eigen wedstrij den. Na langdurige bespreking wordt het volgende bepaald: Er komt een wedstrijd voor groepen van vier spelers; elke 4 groepen is een afdeeling, zoodat iede re groep 3 wedstrijden speelt, op Dinsdag 18 Nov., Dinsdag 13 Januari en Dinsdag 10 Februari. Laten we aannemen, dat er 80 spelers meedoen, dan ko men er 5 afdeelingen van 16 spelers, de 16 spelers vormen 4 groepen; er komen dan 5 winnende groe pen, van die 5 winnen de 3 groepen, die de meeste partijen hebben gewonnen, de prijzen Elke groep heeft evenveel kans, daar handicap wordt gespeeld. In de vacature Broer wordt tot bestuurslid geko zen de heer W. F. Gorter, die zijne benoeming aan neemt. Tot voorzitter wordt vervolgens gekozen de heer J. Schenk Dz. en' tot vice-voorzitter de heer W. van Erp. Nadat bij de rondvraag nog het een en ander wordt ter sprake gebracht, volgt sluiting onder dank zegging. N. DE BOER. f Te Rijswijk is eergisteren overleden, 62 jaar oul, de heer N. de Boer, geboren te Sóhagen, oud-direc teur der gemeente-bedrijven te Sneek. Het stoffelijk overschot zal Vrijdag a.s. te Wester- veld worden gecremeerd, na aankomst van trein 15.16 uur. De jongen vrijgelaten. Het verdere onder zoek heeft nog niet het minste resultaat op geleverd. In de geheimzinnige zaak van de verdwenen f 13.000 van een 15-jarigen geldlooper eener effectenfirma op de Keizersgracht te Amsterdam, is tot dusverre nog niet veel licht gekomen. Het verdere onderzoek van de politie heeft niet het minste resultaat opgeleverd. De jongen heeft het vol gende verklaard: Na het geld op het kantoor aan de N. Z. Voorburgwal geind te hebben, is hij eerst naar huis gegaan om zijn. fieta te halon; daarna is hij met de taach naar het andere kantoor in de Spuistraat gegaan, waar hem eveneens in bankpapier geld is uitbetaald, dat hij ook in de tasch deed. Het eerder ontvangen be drag was er toen nog in. Hij ls toen naar het kantoor, waar hij in dienst was, teruggegaan, maar heeft eerst zijn flets gebracht naar de nabij gelegen rijwielzaak, waar hij ze altijd stalde. De rijwielhandelaar verzocht hem, even een flesóh melk voor hem te halen, wat de jongen, die wel eens meer boodschappen voor den man verrichtte, gedaan heeft. De tasch met de f 13.000 heeft hij aan de fiets gehangen en dus in de rijwielzaak ach tergelaten. Teruggekomen, heeft hij de tasch er af ge haald; toen hij haar op het kantoor opende, om het geld aan den kassier af te dragen, bleek dit verdwenen. On middellijk is hij naar de rijwielzaak teruggegaan, waar hij, aldus de fietsenhandelaar, die overigens van niets afwist, zóó overstuur was, dat hij hem een glas water heeft gegeven. Toen het geld weg bleek, Is aangifte gqedaan bij de politie aan het bureau Raampoort, die den knaap daar tot gistermiddag gehouden heeft. Daar hij in zijn ver klaringen echter geen enkelen keer met zichzelf in tegen spraak kwam, en er niets is gevonden, wat ook maar het minste tegen hem bewees, of als een aanwijzing tegen hem zou kunnen gelden, heeft de commissaris van po litie hem gistermiddag na overleg met den officier van justitie, op vrije voeten gesteld. Inmiddels was een huiszoeking gehouden bij den rij wielhandelaar en ten huize van de ouders van den jon gen, waarbij echter niets is gevonden. De jongen komt uit een ordelijk gezin en staat zelf in geen enkel opzicht ongunstig bekend. De politie heeft niet den indruk, dat hij onwaarheid heeft gesproken. Hij was eerst sinds eenige maanden bij de effectenfir ma aan de Keizersgracht in dienst. Thans gesloten. Het meisje naar een een andere school. Wij lezen in „Het Volk": Naar wij vernemen heeft de wethouder voor het onderwijs gistermiddag een bespreking gehad met den vader van het kind. dat aanleiding gaf tot het „vlag"-incident op de school aan den Asterweg. Het overleg heeft er toe geleid, dat overeenstem ming werd bereikt. Met ingang van heden is het meisje overgeplaatst naar de Adama van Schelte- maschool. Naar aanleiding hiervan deelde de wethouder, de heer Ed. Polak aan het „Hsbl." het volgende mede: De vorige week heeft do wethouder een bespreking gehad met den vader van het meisje. Men is toen overeengekomen, dat het kind naar de Adama van Scheltemaschool zou worden overgeplaatst. Zaterdag heeft het hoofd van de school aan den Asterweg den wethouder uiteengezet, dat hij het noodzakelijk acht zulks in verband met maatregelen van orde, dat fiet sers mot vlaggetjes worden geweerd. Het hoofd van de school van do Adama van Schel temaschool had geen bezwaren tegen het vlaggetje, maar hij achtte het beter, gezien liet,geen is voorge vallen, dat geen vlaggetje het rijwiel zou versieren. Dit is thans ook geschied, zoodat de zaak hierme de is afgedaan. Vrouw door een motor aangereden. liet slachtoffer in het ziekenhuis overleden. Maandagavond reed de motorrijder C. Gerings uit Eindhoven onder de gemeente Middelbeers achter een kar, waarachter een vrouw liep. De motorrijder gaf sig naal, doch de vrouw heeft blijkbaar dit niet gehoord. Bij het passeeren week zij plotseling naar links en werd aangereden. Zij bekwam een beenbreuk en zware inwen dige kneuzingen, ten gevolge waarvan zij eenige uren na het ongeval is overleden. De vrouw is de 50-jarige ongehuwde Joh. v. d. Vleuten te Middelbeers. Het gevaar van slippen. Wielrijder on der een autobus. Gisteren heeft een autobus uit Oss, komende uit Eind hoven, te St Oedenrode den 16-jarigcn F. v. K. die met zijn fiets op den weg slipte, overreden. De jongen werd naar het gasthuis gebracht. Hij bleek een ernstige sche delfractuur te hebben bekomen. Zijn toestand is zorgwek kend. Ernstige aanrijding te Tilburg. Fietser door de voorruit geslingerd. Maandagmiddag reed de 15-jarige jongeman H. J. op den Schaesbergerweg te Heerlen op zijn rijwiel achter een autobus. Op een zeker oogenblik kwam van de te genovergesteld richting een auto, juist op het moment, dat J. achter de bus vandaan kwam. De botsing was zoo hevig, dat J. over de motorkap en met zijn hoofd door de voorruit van den auto werd geslingerd. Zwaar gekneusd en met ernstige wonden werd hij in de woning van H. binnengedragen. Nadat geneeskundige hulp v/as verleend, werd de jongeman in deerniswekkenden toe stand naar hst ziekenhuis te Heerlen overgebracht, waar hij gistermorgen nog niet tot bewustzijn was gekomen. Wielrijder door een auto overreden en ge dood. Maandagavond om negen uur is de 42-jarige slagers knecht F. C. J. Adams uit Tilburg op dor. D.oUtwchen weg door een hem achterop rijdende auto overreden. De man bekwam een zware hoofdwonde. Hij is in den afgeloopen nacht in het ziekenhuis, waarheen hij ver voerd was, overleden. Welke maatregelen genomen zijn. De 298- meter golf nu spoedig vrij van storing. Naar aanleiding van de klachten over hinderlijke sto ring op de 1071 M. voor den omroep wordt ons het vol gende meegedeeld: Zooals bekend is, ligt de golflengte van 1071 m. in den band, welke bij internationale overeenkomst welke ook Nederland onderteekende voor andere doeleinden dan den aigemeenen omroep beschikbaar is gesteld. Evenwel is door de conferentie te Praag aan Noorwegen (aan welk land geen lange golf in den omroepband toe gewezen kon worden) toegestaan de 1071 m. voor omroep- doeleinden te gebruiken echter onder voorbehoud, dat het de diensten waarvoor de 1071 m. officieel is aange wezen niet Etoort. Nu de nieuwe Noorsche zender te Oslo ook des avonds proefuitzendingen houdt op deze golflengte, wordt de Nederlandscho Omroep, die voorloopig des avonds met toestemming van den minister op eigen risico op deze golflengte is blijven werken, door dezen veel krachtiger zender gestoord. Aan Noorwegen is telegrafisch gevraagd of het de be doeling is, de uitzendingen op deze golflengte te besten digen. Indien dit het geval is, zal de Noderlandsche Om roep. die een lange golf (1875 M.) te zijner beschikking heeft, de 1071 m. moeten verlaten en moeten overgaan op de aan Nederland toegewezen korte golf van 298 m., die wel overdag, maar nog niet des avonds voor omroep- doeleinden is gebezigd. Dat bij incidenteele proefnemingen met de 298 m. des avonds verschillende storingen optraden, is te verklaren, wijl door het tot nu toe ongebruikt laten van deze golf in de avonduren andere stations daarop zijn gaan wer ken. De storende stations worden inmiddels opgespoord en de noodige maatregelen genomen om aan het ten on rechte gebruik maken van deze golf door anderen een einde te maken. De uitzendingen op 298 m: zullen dus binnenkort, naar verwacht wordt, storingsvrij kunnen worden ontvangen, behoudens, dat de quaestie van de verbetering in de zendapparaten nog moet worden opgelost. Het spreekt overigens van zelf dat de 1071 m. golf, welke aan ons land voor uitzendingen van zakelijken aard is toegewezen daarvoor beschikbaar blijft en dat tegen eventueele sto ring op dat gebied terstond maatregelen zouden worden genomen. Uit het vorenstaande blijkt, dat Nederland zich strikt wensch te gedragen naar de op de conferentie te Praag gemaakte afspraken. Dr. Splerings van Hcerhugowaard tot be stuurslid gekozen. In de gistermiddag gehouden algemeene vergade ring van de Noordhollandsche Vereeniging „Het Wit te Kruis", werd tot bestuurslid gekozen de heer F. C. M. Spierings, arts te Heerhugowaard, in de vae - D. H. Prins te Alkmaar, die om gezondheidsredenen is afgetreden. De afd. Den Helder bepleitte de toekenning van een subsidie voor huisverzorging aan de afdeelingen. De pneningmester, de heer Bos antwoordde dat het niet de bedoeling is van het hoofdbestuur huisverzor ging te subsidieeren. De afdeelingen moeten dezen dienst zelf instellen en trachten overheidssubsidie te verkrijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 2