Marktberichten.
NA DE RAMP VAN DE
„R 101".
Plaatselijk Nieuws.
Binnenlandsch Nieuws.
De verdwenen f 13000,
Het „vlagincident" te Amsterdam.
Verkeersongelukken.
De storing op de 1071-meter golf.
Het Witte Kruis.
Hiïïxëh (1875 M.)
K.B.O.
8.009.15 Gramofoonmuziek.
N.C.R.V.
30.0010.30 Zang door het N.C.R.V.-Dameskoor; 10.30
11.00 Korte ZIekendienst
K.R.O.
11.3012.00 Godsdienstig halfuurtje; 12.00 Tijdsein;
12.01—12.15 Politieberichten; 12.15—1.45 Lunchmuziek
door het K.R.O.-Trlo; 1.45—2.00 Gramofoonmuziek.
N.C.R.V.
2,002.45 Gramofoonplaten; 2.453.45 Oursus fraaie
handwerken; 3.454.00 Gramofoonmuziek; 4.005.00
Ziekenuurtje; 5.00—6.30 Concert door het „Haagsche
Trio"; 6.306.45 Cursus Knippen en Stofversieren; 6.45
7.15 Cursus Engelsch voor beginners: 7.157.45 Cur
sus Maleisch; 7 45—8.00 Politieberichten; 8.00—10.45
Sprekers: Prof. Dr. A. Noordtzij, Ds. H. A. de Geus.
Concert door het Chr. Radio-Orkest. Solisten: To. v. d.
Sluis (sopraan) en Hendr. C. vaa Oort (bas); 10.00
Persberichten Vaz Dias; 10.45—11.30 Gramofoonplaten.
BROEK OP LANGENDIJK, 7 October.
Schotsche muizen f 34.20. roode kool f 1.304, gele
kool f 14.50. vroege witte kool f 0.801.80. Deensche
witte kool f 1.602, slaboonen f 1526. uien grove f 2.40
—2.60. uien f 2.50—3, drielingen f 1.10—1.50, nep f 2.50
—3.30, bleten f 2.60. peen f 1.90—2.10. per 100 Kg., bloi
kool le soort f 6—7.80, 2e soort f 0.903.90, reuzen f 7.10
—14.80, witkrop f 1.50—2.20 per 100 stuks.
Aanvoer: 2100 Kg. aardappelen, 12000 stuks bloemkool,
22000 Kg. roode kool. 22100 Kg. gele kool, 21500 Kg.
vroege witte kool, 5300 Kg. Deensche witte kool. 650
Kg. slaboonen, 9000 Kg. uien, 450 Kg. bieten, 4000 Kg.
peen, 3000 st. witkrop.
NOORDSCHARWOUDE. 7 Oct.
Schotsche muizen f 3.904.20, gr. muizen f 2.702.90.
r. duken f 2.60, schoolmeesters f 3.40, drielingen f 5.10
5.30, uien f 2.402.90, drielingen f 1.201.50, grove
f 2.102.60, gele nep f 2.403.40, peen f 1.502.20, sper-
cieboonen f 10.6018.70, roode kool f 0.901.70, witte
kool f 0.90—1.20, gele kool f 0.70—3.80 per 100 Kg., bloem
kool f 9.6012.50 per 100 stuks.
Aanvoer: 27400 Kg. aardappelen, 36400 Kg. uien, 3400
De overblijfselen. Het reddingswerk.
Een medewerker voor luchtvaart meldt uit Beauvais
aan dc N. R. Ct.:
Op een afstand van ongeveer 5 K.M. van Beauvais.
in de velden hehoorende bij het gehucht Allone en
op eenigc honderden meters van de boerderij Secq,
liggen de troostelooze overblijfselen van wat eens het
meest trotsche Engelsche luchtschip was. Het is een
chaos van stalen balken en van verkoolde aluminium
platen, wat daar aan duizenden nieuwsgierigen een
ongewoon schouwspel biedt. Het voorste gedeelte van
hot luchtschip is tamelijk diep in den grond gesla
gen, het achterste deel van de 101 bevindt zich op
een hoogte van 15 M. ongeveer. Hier herkent men
nog duidelijk het skelet van de stuurinrichting.
Op deze bijna niet te herkennen massa is ais door
een wonder de Engelsche vlag onaangetast gebleven.
Zoove.r heeft het vuur zijn vernietigingswerk niet
kunnen uitstrekken en in den stormwind wapperde
dc L'nion-Jack zonder ook maar het minste van haar
trots en moed te hebben verbeurd.
Daar de ramp in de meest volslagen duisternis
heeft plaats gehad, kon met het eigenlijke redding-
werk pas bij daglicht begonnen worden. Hiervoor zijn
ellen opgeroepen, die daarvoor in aanmerking kwa
men. Oendarmes en soldaten van de Garde Républi-
caine waren onmiddellijk op het tooneel van de ramp.
op den voet gevolgd door dc brandweer. Een zeer
strenge afsluiting hield de talrijke nieuwsgierigen op
ruim 100 meter afstand van de nog brandende ruïne.
Van blusschen was geen sprake, de R 101 brandde
geheel uit en machteloos moest men hiervan getuige
zijn. De acht leden der bemanning die er het leven
van af brachten, (inmiddels zijn er twee bezweken),
bevonden zich in do kleine kajuit achter aan het
schip, die tengevolge van het springen van een reus
achtig waterballast-reservoir niet onmiddellijk vuur
heeft kunnen vatten. Zoo kregen deze mannen de ge
legenheid om zich te redden. Alle andere leden der
equipage, alsmede de. passagiers, zijn in de vlammen
omgekomen en hun lijken zoo gecarboniceerd, dat
men or niet in geslaagd is ze allen te identificeeren.
Dinsdagmorgen is in het ziekenhuis te Beauvais
een der leden van de equipage, de heer Redcliff overle
den. Hij was de ernstigst gewonde de geredden. Niet
tegenstaande een dijbeenhreuk en groote brandwon
den wist hij zich toch uit 't brandende luchtschip te
werken. Over een afstand van ruim 50 motor heeft
hij zich toen nog voortgesleept. In den nacht van
Zondag op Maandag werd zijn toestand zoo hache
lijk, dat men hem morphine-injecties moe9t toe
dienen. Niettegenstaande alle zorgen waarmee men
Redcliff omringde, niettegenstaande den bijstand van
de kundigste geneesheeren, kon men hem niet red
den en tegen 4 uur des morgens stierf hij. Niet min-
dpr dan 35 lijken konden niet geïdentificeerd worden.
Hiermede moet thans gewacht worden totdat de doo-
den naar Engeland overgebracht zullen zijn, waar
met behulp van dc familieleden een verdere identifi
catie zal worden beproefd.
Vooralsnog wacht de Fransche genie met de alge
heele opruiming van de wrakstukken, totdat de com
missie van onderzoek hiertoe vergunning gegeven
heeft. Voordat deze algeheele opruiming heeft plaats
gehad, zal men ontbrekende lijken wel niet kunnen
vinden.
Bijzonderheden uit de Engelsche bladen.
De Engelsche bladen bevatten steeds nieuwe be
schouwingen over de oorzaken van het ongeluk met
de R 101. Uit deze beschouwingen blijkt wel, dat de
plek, waar de ramp heeft plaats gehad, zeer ge
vaarlijk is voor luchtschepen en vliegtuigen. Volgens
Fransche piloten ontstaat daar een bepaalde wind,
een zeer gevaarlijke benedenwaartsche luchtstroom
of zuiging, waarbij gewoonlijk alle kracht
moet worden aangewend om daaruit te kunnen ko
men. Een dergelijke luchtzuiging zou ook de R 101
naar beneden getrokken hebben. Dit zou niet één
maal, maar tweemaal zijn gebeurd, en die laatste
maal zou den luchtreus noodlottig worden, want
toen raakte hij met een snelheid van 50 knoopen
den grond en was de ramp spoedig volkomen.
De groote vraag wordt bij deze verklaring: waar
om de R 101 over het geheel zoo laag gekoerst heeft.
Ook boven Groot-Britannië immers blijkt het sterk
de aandacht getrokken te hebben, dat het lucht
schip zoo laag stevende. De regen wordt, daarvoor
nog steeds als de voornaamste oorzaak opgegeven.
liet luchtschip had een systeem van aanvulling
van den waterballast, waardoor het den regen in bo
ven aan het lichaam aanwezige reservoirs opving en
deze naar de ballasttanks overgebracht kon worden.
Echter kon dit systeem de noodzaak van snelle ver
lichting van het schip niet snel genoeg bewerken..
Is het waar, dat. Irwin op het laatste oogenblik geen
water, maar olie heetf laten uitwerpen, dan zou dit
aldus verklaard moeten worden, dat hij in de nood
zaak om het schip zoo snel mogelijk uit een gevaar-
Kg. peen, 700 Kg. speïcieboonen, 8800 Kg. roode kool,
39400 Kg. witte kool, 17200 Kg. gele kool. 550 stuks
bloemkool.
MEDEMBLIK, T Oct.
Witte kool f 1.10—1.20 per 100 Kg., uien f 1.30—1.40
per 50 Kg., slaboonen f 1.552.30 per 15 Kg.
ERWTENVEILING, WARMENHUIZEN, 7 Oct.
Grauwe erwten f 35.3041.60, vale erwten f 36.1039,
per 100 Kg. Aanvoer 375 Kg. grauwe erwten, 525 Kg.
vale erwten.
WARMENHUIZEN, 7 Oct
Schotsche muizen f 3.403.60, grove f 2.203.10, drie
lingen f 4.604.90, eigenheimers f 66.30, roode kool f 1
3.20, gele kool f 1.602.50, witte kool f 0.801.20, nep
f 2.80—2.90, uien f 2.40—2.80, drielingen f 1.10—1.40, gro
ve uien f 2.502.70, slaboonen f 18.40 per 100 Kg.
Aanvoer: 5800 Kg. aardappelen, 12700 Kg. roode kool,
1600 Kg. gele kool, 32600 Kg. witte kool, 212» Kg. nep,
11375 Kg. uien, 50 Kg. slaboonen.
PURMEREND, 7 Oct.
Op' de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 42 stapels fabriekskaas f 42 per 50
Kg., 19 stapels boerenkaas f 41 per 50 Kg. Handel matig.
Aanvoer 28000 Kg. 1565 Kg. boter f 1.35—1.65 per Kg.
655 Stuks runderen: 460 vette f 1.10—1.18 pet Kg., 150
stuks melk- en gelde koeien f 190400, 45 stieren. Han
del matig; 16 stuks paarden f 100200, handel sutg;
16 stuks vette kalveren f 1.101.40 per Kg., handel vlug,
203 stuks nuchtere kalveren voor de slacht f 1343, voor
de fokkerij f 1226. handel vlug, 337 stuks vette varkens
voor de zouterij f 0.490.52, per Kg., voor de slacht f 0.54
0.60, per Kg., handel matig, 27 stuks magere varkens
f 1838, handel stug, 217 stuks pinken f 1623, handel
stug 1383 stuks schapen f 3445, handel matig, 55 stuks
bokken, 15 stuks ganzen f 4.50—5.50, kipeieren f 7.25
8.25, per 100 stuks eendeieren f 4.70.
EIERVEILING, PURMEREND. 7 Oct
19421 stuks kipeieren a f 58.50, 1995 stuks kipeieren
b f 4.804.95, 3373 stuks eendeieren a f 5.10. Handel stug
CO OP. CENTR. VER. EIERVEILING G. A.
PURMEREND, 7 Oct.
34789 eendeieren f 5.10—5.30. 57217 kipeieren. 70—80 Kg.
f 8.50—9. 65—66 Kg. f 8—8.40, 63—64 Kg. f 7.60—8.30,
60—62 Kg. f 7.40—8.20, 58—59 Kg. f 7.30—8, 56—57 Kg.
f 7—7.50, 53—55 Kg. f 6.50—7, 50—52 Kg. f 5.70—6.50,
45—49 Kg. f 4.80—5.80.
Oude kippen f 0.751.65, oude hanen t 0.901.40, Jon
ge hanen f 0.401.75, oude eenden f 0.80 per stuk.
lijken lagen stand te doen opstijgen, wel gedwongen
was om olie uit te gooien, omdat het met het water
niet snel genoeg kon.
Deskundigen onderstellen, dat het schip met circa
drie ton regen bezwaard was. Het was echter reeds
zwaar beladen en in die te zware lading van het
schip, die met mogelijke latere verzwaring door den
regen blijkbaar geen rekening hield, zou dus een
positieve fout zijn.
Een merkwaardige redding.
De marconist Disley heeft aan een vertegenwoor
diger van de New Chronicle het volgende verteld hoe
hij uit het brandende luchtschip ontsnapte:
„Ik lag in mijn kooi te wachten tot ik dienst moest
doen. Plotseling voelde ik, dat er iels gebeurde en
sprong op, maar voor ik een schakelaar kon pakken
werd ik door een verschrikkelijke vlam verrast, die
me bijna tegen den grond sloeg.
„Alles werd donker. Dan plotseling opnieuw een
uitbarsting van vlammen naar het inwendige van
het schip. Ik dacht, dat mijn einde gekomen was
en rende de gang in teneinde een weg te vinden om
te ontkomen. Mijn eerste gedachte was ergens door
heen te breken en ik gebruikte mijn tanden en na
gels, maar al mijn pogingen waren nutteloos. Ik
versaagde echter niet, tot mijn krachten afnamen
en de vlammen steeds nader kwamen. Het mate
riaal rond mij vatte reeds vlam. Opnieuw deed ik
er een aanval op, doch het begaf zich niet. Uitgeput
zonk ik op den grond en uitte een kort gebed. Toen
ik viel voelde ik, dat er iets onder mij doorboog. In
derdaad stortte ik naar beneden en het scheen als
of ik in een vuurzee viel. Ik stak mijn hand uit en
voelde iets nats. Het was gras.
„Op handen en knieën kroop ik verder, tot een
voorwerp mijn weg versperde. Ik was bijna be
dwelmd, toen ik trachtte het voorwerp te verwijde
ren. Het was een stuk staal dat zoo heet was, dat
ik een mijner vingers tot op het been verbrandde.
„Eindelijk zag Ik twee mannen heen en weer loo-
pen, die riepen: „Daar is er nog een". Het waren
Binks en Leech. Ze droegen me weg en toen ik
eenigszins was bijgekomen hebben we tezamen naar
anderen gezocht. We ontmoetten nog vijf andere
overlevenden en samen hebben we alles gedaan om
er nog meer te vinden. We waren verbrand en uit
geput, toen de gondels neer begonnen te storten,
waardoor millioenen vonken in de lucht spoten.
Eindelijk zagen we naderende lichten van auto's en
motorwielrijders, die hulp k-wamen bieden."
Een der helpers vertelde nog, dat hij een man uit
een cabine in de vlammen zag vallen, maar hulp
kon daar niet worden geboden.
Dr. Eckener uitgenoodigd voor het on
derzoek?
V.D. verneemt uit Berlijn:
Volgens een aantal Berlijnsche bladen heeft dr.
Eckener van de Britsche regeering het verzoek ont
vangen als deskundige deel te nemen aan de werk
zaamheden der Engelsch-Fransche commissie, die
belast is met het instellen van het onderzoek naar
den ondergang van de R. 101. Men acht het zoo goed
als zeker, dat dr. Eckener deze uitnoodiging zal ac
cepteeren.
Het Jongste slachtoffer.
Het jongste lid der bemanning Megginson woa 18
jaar. Zijn moeder had er bij hem nog op aangedron
gen niet te gaan, doch hij antwoordde:
„Ik heb altijd verlangd met een luchtschip mee te
gaan. Het lijkt me een mooi avontuur".
Huiswaarts.
Draadloos werd d.d. gister uit Beauvais gemeld:
De slachtoffers van de R 101 begonnen heden hun
tocht huiswaarts. In den vroegen ochtend zal de
extra-trein in Londen aankomen. De begrafenis ge
schiedt bij Cardington (Bedfordshirc), de plaats van
waar de tocht begon en waer zooveelcn hun tehuis
hadden.
De rouwdienst, a.s. Vrijdag in de Sint Pauls kerk te
houden, zal bijgewoond worden door den prins van
Wales en vele leden van de koninklijke familie.
Tijdens den tocht van Beauvais tot Boulogne, waar
de lijkkisten aan boord van de Britsche destroyefs
„Tempest" en „Tribune" worden gebracht, werden
overal de omgekomen helden der lucht op ontroeren
de wijze gehuldigd.
Toen de speciale trein Boulogne bereikte, donder
den de salvo's, waarna Fransche en Engelsche volks
liederen werden gespeeld. Een reusachtige menigte
woonde onder doodsche stilte het overbrengen naar
de destroyers bij.
Uit Dover wordt bericht, dat reeds groote men-
schenmassa's zich verzamelen, om bij de aankomst
tegenwoordig te zijn. Ook in Londen, waar aan het
Victoria-station de speciale trein zal aankomen wach
ten reeds ^elen.
Reuter seint nog uit Londen:
De destrover „Tempest", die de overblijfselen van
de slachtoffers der R 101 aan boord had, kwam om
21 uur 33 te Dover aan na een stormachtigen over
tocht.
Zoolang voorradig:
5 pond prima zelf gesmolten
Rund- en Varkensvet f 2.50.
GEBR. KWELDAM,
Behagen Tel. ©4.
BILJARTVEREENIGING HOLL. NOORDERKWAR
TIER.
Maandagavond 6 October vergaderde de biljart-
verecniging Holl. Noorderkwartier in het lokaal
van den heer Van Erp.
Hoewel het slecht weer was, waren behalve het
volledige bestuur nog eenige leden aanwezig.
De vice-voorzitter, de heer J. D. Schenk, opent de
vergadering met welkom en memoreert met de vol
gende toespraak de nagedachtenis van den over
leden voorzitter, den heer J. Broer.
Mijne Heeren, Alvorens de vergadering te openen
wil ik eerst een woord wijden aan de nagedachtenis
van onzen overleden voorzitter, den heer J. Broer.
De plaats door hem in onze vereeniging ingeno
men, zal na zijn afsterven moeilijk kunnen worden
vervuld. Immers het is algemeen bekend dat de
heer Broer voor onze vereeniging is geweest een
voorzitter die vol toewijding zijn ufnetie heeft ver
vuld. Aan hem hebben wij in de eerste plaats de op
richting onzer vereeniging te danken, maar ook den
bloei waarin zij zich op het oogenblik mag verheu
gen. Begonnen met de u zoo welbekende handicap-
wedstrijden is mede daaruit door zijn werken deze
vereeniging geboren geworden en dat onze vereeni
ging Hollands Noorderkwartier zich zoo heeft mo
gen uitbreiden is vooral te danken aan zijn onver-
moeiden arbeid en energie.
Tal van geanimeerde wedstrijden zijn onder zijn
leiding gehouden en dan gaan toch zeker in de eer
ste plaats onze gedachten uit naar de groote 2e
klasse kampioenschapwedstrijden en het succes
daarvan. Zijn persoon en zijn werk, wij zullen ze
missen en ik kan dan ook niet nalaten daaraan een
woord van hartelijke erkentelijkheid te wijden. De
herinnering aan hem en wat hij voor de biljartsport
heeft gedaan zal bij ons biljarters blijven voortle
ven in dankbare herinnering. Wij zullen aan Jan
Broer blijven denken als aan een goed vriend en
trouwe makker.
Hierna volgt lezing en goedkeuring der notulen.
De heer G. S. de Wit doet vervolgens rekening en
verantwoording. De ontvangsten hebben bedragen
met het saldo f643.35, de uitgaven f560.41, zoodat
er een saldo is van f82.94.
De heeren Roep, Dankers en Klos, die de beschei
den nazien, verklaren alles in orde te hebben be
vonden.
Vice-voorzitter deelt mede, dat het eerste klasse
kampioenschap klein biljart door den Ned. Biljart
bond aan onze vereeniging is opgedragen en zal
worden gehouden te Schagen in Cérès op 19, 20 en
21 Dec. a.s.
Verder is het bestuur in onderhandeling met den
kampioen van België, den heer Gabriëls, om de
zen met onzen eerste klasser Van Vliet een propa-
ganda-wedstrijd te laten spelen op groot biljart. Als
dit doorgaat, waar alle kans op is, belooft het op
biliartgebied een zeldzame attractie te worden.
Vervolgens komt aan de orde de eigen wedstrij
den. Na langdurige bespreking wordt het volgende
bepaald:
Er komt een wedstrijd voor groepen van vier
spelers; elke 4 groepen is een afdeeling, zoodat iede
re groep 3 wedstrijden speelt, op Dinsdag 18 Nov.,
Dinsdag 13 Januari en Dinsdag 10 Februari. Laten
we aannemen, dat er 80 spelers meedoen, dan ko
men er 5 afdeelingen van 16 spelers, de 16 spelers
vormen 4 groepen; er komen dan 5 winnende groe
pen, van die 5 winnen de 3 groepen, die de meeste
partijen hebben gewonnen, de prijzen Elke groep
heeft evenveel kans, daar handicap wordt gespeeld.
In de vacature Broer wordt tot bestuurslid geko
zen de heer W. F. Gorter, die zijne benoeming aan
neemt.
Tot voorzitter wordt vervolgens gekozen de heer
J. Schenk Dz. en' tot vice-voorzitter de heer W. van
Erp.
Nadat bij de rondvraag nog het een en ander
wordt ter sprake gebracht, volgt sluiting onder dank
zegging.
N. DE BOER. f
Te Rijswijk is eergisteren overleden, 62 jaar oul,
de heer N. de Boer, geboren te Sóhagen, oud-direc
teur der gemeente-bedrijven te Sneek.
Het stoffelijk overschot zal Vrijdag a.s. te Wester-
veld worden gecremeerd, na aankomst van trein
15.16 uur.
De jongen vrijgelaten. Het verdere onder
zoek heeft nog niet het minste resultaat op
geleverd.
In de geheimzinnige zaak van de verdwenen f 13.000
van een 15-jarigen geldlooper eener effectenfirma op de
Keizersgracht te Amsterdam, is tot dusverre nog niet
veel licht gekomen.
Het verdere onderzoek van de politie heeft niet het
minste resultaat opgeleverd. De jongen heeft het vol
gende verklaard: Na het geld op het kantoor aan de
N. Z. Voorburgwal geind te hebben, is hij eerst naar huis
gegaan om zijn. fieta te halon; daarna is hij met de
taach naar het andere kantoor in de Spuistraat gegaan,
waar hem eveneens in bankpapier geld is uitbetaald,
dat hij ook in de tasch deed. Het eerder ontvangen be
drag was er toen nog in. Hij ls toen naar het kantoor,
waar hij in dienst was, teruggegaan, maar heeft eerst
zijn flets gebracht naar de nabij gelegen rijwielzaak,
waar hij ze altijd stalde. De rijwielhandelaar verzocht
hem, even een flesóh melk voor hem te halen, wat de
jongen, die wel eens meer boodschappen voor den man
verrichtte, gedaan heeft. De tasch met de f 13.000 heeft
hij aan de fiets gehangen en dus in de rijwielzaak ach
tergelaten. Teruggekomen, heeft hij de tasch er af ge
haald; toen hij haar op het kantoor opende, om het geld
aan den kassier af te dragen, bleek dit verdwenen. On
middellijk is hij naar de rijwielzaak teruggegaan, waar
hij, aldus de fietsenhandelaar, die overigens van niets
afwist, zóó overstuur was, dat hij hem een glas water
heeft gegeven.
Toen het geld weg bleek, Is aangifte gqedaan bij de
politie aan het bureau Raampoort, die den knaap daar
tot gistermiddag gehouden heeft. Daar hij in zijn ver
klaringen echter geen enkelen keer met zichzelf in tegen
spraak kwam, en er niets is gevonden, wat ook maar het
minste tegen hem bewees, of als een aanwijzing tegen
hem zou kunnen gelden, heeft de commissaris van po
litie hem gistermiddag na overleg met den officier van
justitie, op vrije voeten gesteld.
Inmiddels was een huiszoeking gehouden bij den rij
wielhandelaar en ten huize van de ouders van den jon
gen, waarbij echter niets is gevonden.
De jongen komt uit een ordelijk gezin en staat zelf in
geen enkel opzicht ongunstig bekend. De politie heeft
niet den indruk, dat hij onwaarheid heeft gesproken.
Hij was eerst sinds eenige maanden bij de effectenfir
ma aan de Keizersgracht in dienst.
Thans gesloten. Het meisje naar een
een andere school.
Wij lezen in „Het Volk":
Naar wij vernemen heeft de wethouder voor het
onderwijs gistermiddag een bespreking gehad met
den vader van het kind. dat aanleiding gaf tot het
„vlag"-incident op de school aan den Asterweg.
Het overleg heeft er toe geleid, dat overeenstem
ming werd bereikt. Met ingang van heden is het
meisje overgeplaatst naar de Adama van Schelte-
maschool.
Naar aanleiding hiervan deelde de wethouder, de
heer Ed. Polak aan het „Hsbl." het volgende mede:
De vorige week heeft do wethouder een bespreking
gehad met den vader van het meisje. Men is toen
overeengekomen, dat het kind naar de Adama van
Scheltemaschool zou worden overgeplaatst. Zaterdag
heeft het hoofd van de school aan den Asterweg den
wethouder uiteengezet, dat hij het noodzakelijk acht
zulks in verband met maatregelen van orde, dat fiet
sers mot vlaggetjes worden geweerd.
Het hoofd van de school van do Adama van Schel
temaschool had geen bezwaren tegen het vlaggetje,
maar hij achtte het beter, gezien liet,geen is voorge
vallen, dat geen vlaggetje het rijwiel zou versieren.
Dit is thans ook geschied, zoodat de zaak hierme
de is afgedaan.
Vrouw door een motor aangereden. liet
slachtoffer in het ziekenhuis overleden.
Maandagavond reed de motorrijder C. Gerings uit
Eindhoven onder de gemeente Middelbeers achter een
kar, waarachter een vrouw liep. De motorrijder gaf sig
naal, doch de vrouw heeft blijkbaar dit niet gehoord.
Bij het passeeren week zij plotseling naar links en werd
aangereden. Zij bekwam een beenbreuk en zware inwen
dige kneuzingen, ten gevolge waarvan zij eenige uren
na het ongeval is overleden. De vrouw is de 50-jarige
ongehuwde Joh. v. d. Vleuten te Middelbeers.
Het gevaar van slippen. Wielrijder on
der een autobus.
Gisteren heeft een autobus uit Oss, komende uit Eind
hoven, te St Oedenrode den 16-jarigcn F. v. K. die met
zijn fiets op den weg slipte, overreden. De jongen werd
naar het gasthuis gebracht. Hij bleek een ernstige sche
delfractuur te hebben bekomen. Zijn toestand is zorgwek
kend.
Ernstige aanrijding te Tilburg. Fietser
door de voorruit geslingerd.
Maandagmiddag reed de 15-jarige jongeman H. J. op
den Schaesbergerweg te Heerlen op zijn rijwiel achter
een autobus. Op een zeker oogenblik kwam van de te
genovergesteld richting een auto, juist op het moment,
dat J. achter de bus vandaan kwam. De botsing was
zoo hevig, dat J. over de motorkap en met zijn hoofd
door de voorruit van den auto werd geslingerd. Zwaar
gekneusd en met ernstige wonden werd hij in de woning
van H. binnengedragen. Nadat geneeskundige hulp v/as
verleend, werd de jongeman in deerniswekkenden toe
stand naar hst ziekenhuis te Heerlen overgebracht, waar
hij gistermorgen nog niet tot bewustzijn was gekomen.
Wielrijder door een auto overreden en ge
dood.
Maandagavond om negen uur is de 42-jarige slagers
knecht F. C. J. Adams uit Tilburg op dor. D.oUtwchen
weg door een hem achterop rijdende auto overreden.
De man bekwam een zware hoofdwonde. Hij is in den
afgeloopen nacht in het ziekenhuis, waarheen hij ver
voerd was, overleden.
Welke maatregelen genomen zijn. De 298-
meter golf nu spoedig vrij van storing.
Naar aanleiding van de klachten over hinderlijke sto
ring op de 1071 M. voor den omroep wordt ons het vol
gende meegedeeld:
Zooals bekend is, ligt de golflengte van 1071 m. in den
band, welke bij internationale overeenkomst welke
ook Nederland onderteekende voor andere doeleinden
dan den aigemeenen omroep beschikbaar is gesteld.
Evenwel is door de conferentie te Praag aan Noorwegen
(aan welk land geen lange golf in den omroepband toe
gewezen kon worden) toegestaan de 1071 m. voor omroep-
doeleinden te gebruiken echter onder voorbehoud, dat
het de diensten waarvoor de 1071 m. officieel is aange
wezen niet Etoort.
Nu de nieuwe Noorsche zender te Oslo ook des avonds
proefuitzendingen houdt op deze golflengte, wordt de
Nederlandscho Omroep, die voorloopig des avonds met
toestemming van den minister op eigen risico op deze
golflengte is blijven werken, door dezen veel krachtiger
zender gestoord.
Aan Noorwegen is telegrafisch gevraagd of het de be
doeling is, de uitzendingen op deze golflengte te besten
digen. Indien dit het geval is, zal de Noderlandsche Om
roep. die een lange golf (1875 M.) te zijner beschikking
heeft, de 1071 m. moeten verlaten en moeten overgaan op
de aan Nederland toegewezen korte golf van 298 m.,
die wel overdag, maar nog niet des avonds voor omroep-
doeleinden is gebezigd.
Dat bij incidenteele proefnemingen met de 298 m. des
avonds verschillende storingen optraden, is te verklaren,
wijl door het tot nu toe ongebruikt laten van deze golf
in de avonduren andere stations daarop zijn gaan wer
ken.
De storende stations worden inmiddels opgespoord en
de noodige maatregelen genomen om aan het ten on
rechte gebruik maken van deze golf door anderen een
einde te maken.
De uitzendingen op 298 m: zullen dus binnenkort, naar
verwacht wordt, storingsvrij kunnen worden ontvangen,
behoudens, dat de quaestie van de verbetering in de
zendapparaten nog moet worden opgelost. Het spreekt
overigens van zelf dat de 1071 m. golf, welke aan ons
land voor uitzendingen van zakelijken aard is toegewezen
daarvoor beschikbaar blijft en dat tegen eventueele sto
ring op dat gebied terstond maatregelen zouden worden
genomen.
Uit het vorenstaande blijkt, dat Nederland zich strikt
wensch te gedragen naar de op de conferentie te Praag
gemaakte afspraken.
Dr. Splerings van Hcerhugowaard tot be
stuurslid gekozen.
In de gistermiddag gehouden algemeene vergade
ring van de Noordhollandsche Vereeniging „Het Wit
te Kruis", werd tot bestuurslid gekozen de heer F.
C. M. Spierings, arts te Heerhugowaard, in de vae -
D. H. Prins te Alkmaar, die om gezondheidsredenen
is afgetreden.
De afd. Den Helder bepleitte de toekenning van
een subsidie voor huisverzorging aan de afdeelingen.
De pneningmester, de heer Bos antwoordde dat het
niet de bedoeling is van het hoofdbestuur huisverzor
ging te subsidieeren. De afdeelingen moeten dezen
dienst zelf instellen en trachten overheidssubsidie te
verkrijgen.