POLDER HEERHUGOWAARD. Marktberichten. Predikbeurten. Binnenlandsch Nieuws. De Graf Zeppelin boven ons land. Het gevaarlijke projectiel bij Zoutkamp. Heel Europa eet versch brood aan het ontb'jt. Verroer van groente en fruit per vrachtauto. WIE RIN GEN". De bespreking van toortsartikelen onder leiding van den heer J. de Wit, uitgaande van het instituut voor ar beidersontwikkeling, afd. Wieringen trekken thans groo- ter belangstelling als in den beginne. Bijna twintig per sonen naxnen aan de laatste bespreking deel. De St. Maartensdag op j.1. 11 Nov. is ook hier als ge woonlijk weer druk herdacht. Hoewel het weer zeer slecht was, trokken toch vele kinderen met hun lichtjes langs de huizen om al zingende van de goedgeefschen een kleinigheid in ontvangst te nemen. Bij genoegzame deelname zal uitgaande van de Holl. Mij. v. Landbouw afd. Wieringen alhier een cursus wor den gegeven in eerste hulp bij ongelukken, onder leiding van Dr. Beelcer. Dinsdag, aanvangende te half 12, werd in het Pol derhuis vergaderd door het Dagelijksch Bestuur met de Hoofdingelanden. Afwezig waren do hoeren Konijn, Kruijer en de Pen ningmeester, de heer J. Kamp. I)e heer Van Slooten, Dijkgraaf, opende de verga dering met een woord van welkom, hopende, dat de afwezigen spoedig hersteld mogen zijn en in de vol gende vergadering weer aanwezig zullen kunnen zijn. Medo werd do Pers welkom gcheeten. Hierna volgde lezing der notulen van de voorjaars vergadering; deze werden zonder op- of aanmerking onder dankzegging goedgekeurd. Mededeelingen. Uit de mededeelingen door den Voorzitter gedaan, stippen we aan, dat gewezen werd op den ongunstige» toestand voor land- en tuinbouw; daar een groot deel van den omslag nog moet inkomen, kan nog niet wor den bepaald, of die toestand ook invloed zal hebben op do financiën van den Polder. Gewezen werd op den hoogen waterstand, waarover een klacht is in gediend bij Gcd. Staten, terwijl een onderzoek is in gesteld, waarvan het resultaat niet onbevredigend is; een groote moeilijkheid is in onzen polder steeds de tegenstrijdigheid van belangen, niet alleen van verschillende polderdeelen, maar ook van ingelanden in denzelfden onderpolder. Spr. betreurde het ten zeer ste, dat men gemeend heeft zich tot Ged. Staten te moeten wenden, inplaats van hij het Polderbestuur zijn bezwaren te opperen. Spr. meent, dat al het mo gelijke gedaan wordt om zooveel doenlijk ieders be langen te behartigen, doch het allen naar den zin te maken, blijkt niet mogelijk te zijn, bij de tegenstrij digheid van belangen. Over liet algemeen was de toestand der wegen niet ongunstig, hoewel verschillende werkzaamheden wel eens wat last veroorzaakten. liet personeel gaf over 't. algemeen reden tot tevredenheid. De bruggen in Middelweg en Molenweg zijn gereed gekomen, terwijl do kosten beneden de raming zijn gebleven. De beide bruggen samen hebben nog geen f-fOOO gekost. Uit voering in eigen beheer heeft gunstig resultaat ge luid. Hoewel er boel wat bespreking en onderhandeling aan voorafgegaan is, kwam nu toch een verbetering tot stand in den toestand bij do zuivelfabriek Excel sior. Hoewel daartoe besloten was, is nog geen aanvang gemaakt met de bewerking met een teerproduct van den Rustenburgerweg, hetgeen een gevolg is geweest van het feit, dat zoo hier en elders telkens nog weer nieuwe proeven werden genomen; wellicht is het wen- schelijk een klein weggedeelte, b.v. den Broker- dijk, goed onderhanden te nemen bij wijze van proef. Het kolen verbruik is hooger geweest dan het vo rige jaar en zal bij een gelijk verder beloop, wel on geveer 400 ton bedragen voor 1930. Na deze mededeelingen kwam punt 4 aan de orde. Knsrjeldleening. Door het bestuur werd voorgesteld om voor 1931 oen kasgeldleening aan te gaan tot een maximum van f50.000. Door den Voorzitter werd toegelicht, dat dit bedrag wel hoog is, doch in 1930 is f40.000 te laag gebleken. Deze leening moet met 1 Januaria.s. afge lost .zijn; uitkeering uit het Wegenfonds laat ditmaal lang op zich wachten, terwijl ook het bedrag nog niet vastgesteld schijnt te zijn. Blijkbaar vonden Ged. Sta ten de uitgaven voor wegenonderhoud zeer hoog, zoo dat een nauwkeurige slaat is overgelegd. Zonder eenige discussie werd het bestuursvoorstel aangenomen. Wegenverbetering. Aan de orde kwamen nu punt 5, bespreking wegen- verbetering. Dcor den Voorzitter werd toegelicht dat liet geregeld wegenonderhoud zooveel arbeid eischte, dat, daarvoor niet steeds arbeidskrachten beschik baar waren; steeds wordt doorgegaan te trachten do wegen in een beteren toestand te brengen, doch wat er aan gedaan wordt, blijkt toch steeds niet afdoende. Bij het Dag. Bestuur rees derhalve de vraag of het niet. raadzaam zou zijn als proef een meer afdoende verbetering aan te brongen aan den Broeker dijk, welke voor uitkeering uit het wegenfonds in aanmer king komt. De kosten der voorgenomen verbetering van dit ongeveer 900 M. lange wegdeel zou f6000 be dragen. Nu is het echter wel bezwaarlijk telkens voor wegverbetering een kleine leening aan te gaan, waarom hot wellicht nog meer aanbeveling zou ver dienen de proef op groot er schaal te nemen,; hier voor zou dan een leening te sluiten zijn op langen termijn. Door den heer C. van Langen werd opgemerkt, dat liet nemen van een proef stellig aanbevoling ver dient,*de eerste kosten mogen dan hoog zijn, op den duur acht spr. meer afdoend werk toch voordeeliger. Voor bcstrooiing is veel materiaal noodig, terwijl het onderhoud dan nog geregeld veel arbeid vraagt Naar spr.'s oordeel kost lialf werk veel geld, terwijl de we gen dan tocli nog vaak slecht, zijn. De proef zou hij dan willen nemen met een druk bereden weg. Do hoer Van Stralen merkte op, dat b.v. de Veen- huizer Middelweg, waar weinig langs gaat, tamelijk goed blijft. Door den Voorzitter werd ter verdere voorlichting .een staat van onderhoudskosten voorgelezen over de jaren 1924 en 1929, waarvan we enkele aanhalen; Middelweg in 1924 f 13126.06, in 1929 f 31502.55; Bns- seweg in 1924 f 1319.S0, in 10*29 f 3167.50; Broo.kerdijk in 1924 f 604.61, in 192,9 f 1451.05; Rustenburgerweg in 1924 f 2505.20, in 1929 f 6012.50; I.aanweg in 1924 f 1354.20. in 1929 f3250; Westdijk in 1924 f 1458.30, in 1929 f 3500; Deze cijfers zijn nog al sprekend. Hot to tale wegennet van den polder is ruim 57 K.M., de on derhoudskosten' daarvan bedroegen in 1924 totaal f32093.02, doch in 1929 f 77023.25. Voor uitkeering uit het wegenfonds komen thans in aanmerking: Mid delweg, Basso weg, Broekerdijk, Tolweg met Donkere weg. Over 1927 werd uit dit fonds ontvangen f9300, voor den dienst 1928 f16600. Op het provinciale we gennet komen voor: Broekerdijk. Boterweg, Westdijk, van Bnsseweg tot Roskam en de Laanweg. Voorts wordt door de gemeente f3000 voor wegenonderhoud bijgedragen, waarvan de polder 12910, de rest Veen- huizen. .Door den Voorzitter werd nog meegedeeld, dat met betrekking tot den Donkeren weg tot nog toe alles is afgestuit op hooge eischen van betrokken eigenaren van grond voor verbreeding noodig. Wat den Jan Glijnisweg betreft, deze is door bet leggen van den hoogspanningskabel thans in minder goeden toestand doch deze moet geheel hersteld door het P.E.N. wor den opgeleverd; ook buiten dat eischt echter deze weg verbetering. Voorts werd door den Voorzitter toegelicht een proef, welke men met den Broeker dijk zou willen nemen, of, indien dit meer wensche- lijk wordt geacht, met een ander weggedeelte. De heer Wonder verklaarde de voorkeur te geven aan een proef met een weg, waarlangs een druk ver voer plaats heeft. Door spr. werd de vraag gesteld of de zaak niet eenvoudiger kan, nl. dik bazalt en dan een bewerking met een tereproduct. Naar het oordeel van den Voorzitter zou dit voor een druk gebruikten weg niet afdoende zijn. Door den heer Gootjes werd gevraagd, hoe de Rus tenburgerweg zich houdt, waarop de Voorzitter ant woordde, dat die wel zeker veel is verbeterd, doch toch nog geregeld onderhoud eischt, doordien er kui len in ontstaan; alleen een gesloten wegdek acht spr. afdoende. Meerderen verklaren zich voor een proef met een druk bereden weg en dan over een behoorlijke lengte. Door den Voorzitter werd nu gezegd, dat indien een lengte van 4600 M. wordt behandeld, dit f30000 zal kosten. Hiervoor schrikt men wel even terug. Nog geruimen tijd werd het debat voortgezet om tenslotte te komen tot het besluit om een proef te ne men met een deel van den Rustenburgerweg, b.v. tot aan 't Kruis of tot den Holleweg. Door den Voorzitter werd een onderzoek en een kostenberekening toegezegd, terwijl voor eventueel nader te nemen maatregelen zooveel mogelijk gege vens zullen worden verzameld. Voorts deelde de Voorziter onder instemming der vergadering mee, dat de Secretaris zal zorgen, dat alle Hoofdingelan den een volledige staat der kosten van wegenonder houd zullen ontvangen, gespecificeerd naar de kos ten van iederen weg. Rondvraag, De heer A. de Boer vraagt, hoe lang do toestand van den weg waarin de hoogspanningskabel is ge legd, nog zal duren, waarop wordt geantwoord, dat dit niet zoo ineens kan, er moet tijd worden gegeven voor bezaklting; is de tijd daar, dan wordt de weg door het P.E.N. hersteld. Voorts vroeg do heer De Boer naar een kavclsloot, waarop de Voorzitter antwoordt, dat deze onder han den kan worden genomen, nu de vruchten van het veld zijn; eerder ging dit moeilijk. De heer Schilder wees op een kuil in den Middel weg en een modderpoel elders; voorziening werd toe- gezegd. De heer Gootjes stelde de vraag of het hooge water blijvend zou zijn en of de droogmaking van de Wie- ringermeer hierbij ook van invloed zou zijn. Door den Voorzitter werd hierop geantwoord, dat de hooge waterstand vermoedelijk is te wijten aan een samenloop van omstandigheden; spr. heeft een bezoek gebracht aan het gemaal te Aartswoud, doch dit werkt geheel als voorheen; wellicht schieten de krachten van dit stoomgemaal te kort, nu vele pol ders een betere bemaling in dienst gesteld hebben. Ook de zeer sterke waterval is ongetwijfeld van in vloed geweest. Door den heer Poland werd opgemerkt, dat indien de strijkmolens kunnen uitslaan op Schermerboczem, we geen moeilijkheid hebben. De heer K. van Langen merkte nog op, dat de toe stand voor het geniaal te Aartswoud steeds zeer gun stig is geweest; geregeld heeft dit kunnen malen. Wat onzen Polder betreft, merkte dc Voorzitter nog op, dat hier steeds moeilijkheid wordt ondervonden door te genstrijdige belangen. De heer Gootjes vestigde de aandacht op een paar slooten, waarop door den voorzitter werd gezegd, dat daar aandacht aan wordt geschonken. De heer Poland verklaarde met verbazing te hebben bemerkt, dat door den polder ergens een beschoeiing is aangebracht, als gevolg van het feit, dat in een particuliere dam een pomp te laag ligt, tengevolge van een veranderden waterstand. De betrokkenen hadden zelf toch voor beteren afvoer moeten zorgen. Inderdaad bleek de heer Poland hierin gelijk te hebben, zoodat het bestuur erkende, zij het dan onwe tend, eon fout te hebben begaan. Voorts achtte het de heer Poland het van groot be lang, dat bij het aanschaffen van gtraatsteencn ook gelet werd op do kwantiteit, een breedte van 10 c.M. achtte spr. zeer gewenscht. Met dezen wenk zal rekening worden gehouden. Voorts zou dc heer Poland gaarne zien, dat door de Verecniging van Waterschappen een actie werd begonnen voor afwenteling van een deel der hooge lasten voor het wegenonderhoud, hetgeen nu nog voor de ingelanden komt, wat spr. hoogst onbillijk acht. Door den Voorzitter werd medegedeeld, dat die on billijkheid algemeen door de waterschappen wordt ge deeld en dat trouwens reeds een actie in die rich ting in voorbereiding is. Door den heer P. Groen en anderen werd gewezen op den toestand van enkele slooten in hot noordelijk deel van den polder, welke door uitbaggeren veel zouden verbeteren. De heer C. van Langen oordeelde, dat belendende eigenaars voor eenige vergoeding wellicht zouden willen baggeren. De Voorzitter deelde mee, dat een proef in die richting niet veel succes heeft gehad. Sommigen oor deelden, dat door andere toestanden er wellicht meer voor gevoeld wordt. Door er meerdere bekendheid aan te geven, zal getracht worden in die richting te werken. De vraag van den heer Groen of er voldoend mate riaal aanwezig is, met het oog op het winterseizoen, gaf de Voorzitter een bevestigend antwoord, nog juist was er oen nieuwe voorraad besteld. De heer Liefhebber wees op den slechten toestand bij de steiger aan het Verlaat, waarvoor de Voorz. onderzoek en zoonoodig verbetering toezegde. De heer Oudeman wees op het blijven liggen van schot- wal op de slootkanten na het ultkeuren van slooten. De Voorzitter zegde toe er de betrokkenen op te zul len wijzen, dat die tijdig moeten worden verwijderd. De heer C. van Langen wees op een minder goeden toestand aan den oprit bij de Oude Niedorperbrug. Na eenige bespreking werd besloten hierin te voorzien door terzijde van het paardenpad nog in voorraad zijnde keien te leggen. Tevens wees de heer van Langen op een hin derlijke kuil ln den Middelweg, vfermoedelijk door het vergaan van een daar ter plaatse liggende pomp veroor zaakt. Tenslotte brengt de heer Van Langen nog eens ter sprake don Donkeremveg; verbetering is hoogst noo dig en mag toch niet afstuiten op onwil van een paar eigenaars. Door den Voorzitter werd meegedeeld wat ln betrek king hiermee reeds is gepasseerd. Het bestuur acht de gestelde eischen der betrokken eigenaars onredelijk hoog en meende daarom geen voorstel aan de Hoofdingelan den te moeten voorleggen. Algemeen acht men do eischen onredelijk en is men van oordeel, dat bij onteigening ten nutte van 't algemeen er wel vrij wat minder zal worden aangeboden. Aan het bestuur werd ten slotte opgedragen nog eens met de eigenaars een bespreking te houden. Door den heer Appelman werd het kanaalplan ter sprake gebracht. Hij zou hieromtrent graag het oordeel van do andere heeren willen weten. Spreker verwacht met het oog op den waterafvoer voor den polder zeer groote bezwaren. Een zeer breed voerige en algemeene discussie was hiervan het ge volg. Vrijwel algemeen was men het met den heer Ap pelman eens en actie tegen het plan gewenscht. Tenslotte kwamen twee voorstellen in stemming, n.1.: een van den heer Appelman om er bij het gemeente bestuur op aan te dringen, het besluit tot een bij drage voor de kanalisatie in te trekken en een van den heer Poland om aan Ged. Staten te verzoeken, gelijk- legging met Schermerboezem niet eerder tot stand te brengen dan nadat de afsluitdijk gereed is. Belde voorstellen kwam afzonderlijk in stemming. Het eerste werd aangenomen met 22 tegen 5 stemmen, het tweede met algemeene stemmen. De heer Van Langen wees er nog op, dat hinder ondervonden werd van de rails over den dijk bij de plaats van Verburg. Door den Voorzitter werd gezegd, dat die zoodanig gelegd moeten worden, dat er geen hinder van ondervonden wordt en zegde onderzoek toe. Hierna sloot de Voorzitter de vergadering, er op wij zende, dat er weer heel wat besproken was, dat de besprekingen een aangenaam verloop hadden, terwijl spr. hoopte, dat de besluiten in het belang van den polder en van de ingelanden zouden zijn, en na nog een woord van dank aan de Pers viel de hamer. DONDERDAG 13 NOVEMBER. V. C. J. B. Anna Paulowna, nam. half acht, Bijeenkomst. BROEK OP LANGENDIJK, 11 Nov. Bloemkool f 5.8010.20, 2e soort f 2.606.80, reuzen f 12.4019.70, per 100 stuks, roode kool f 2.105.80, gele kool f 1.903.80, witte kool f 0.801.60, Deensche witte kool f 1.70—3.10, uien: grove f 3—3.40, uien f 2.90—3.40, drielingen f 11.30, nep f 4.20, bieten f 2,60—3.90, wor telen f 22.50, kleine peen f 1.101,30 per 100 Kg. Aanvoer: 7400 stuks bloemkool, 32000 Kg. roode kool, 21000 Kg. gele kool, 5500 Kg. witte kool, 20000 Kg. Deen sche witte kool, 10300 Kg. uien, 2300 Kg. bieten, 3600 Kg. wortelen. NOORDSCHARWOUDE, 11 Nov. Schotsche muizen f 2.90—3.20, groote f 2.70—2.80, uien f 2.503.40, drielingen f 11.40, grove f 3.20, gele nep f 2.904.30, peen f 1.80—2.30, kroten f 1, roede kool f 2.60 —4.60, witte kool f 0.90—1.10, gele kool f 2.80—3.50, D. witte kool f 1.50—2.40, per 100 Kg., witkrop f 0.80—1.40, bloemkool f 11.S0—17.20 per 100 stuks. Aanvoer: 7000 Kg. aardappelen, 6500 Kg. uien, 11600 Kg. peen, 950 Kg. kroten, 19400 Kg. roode kool, 2600 Kg. witte kool, 4200 Kg. gele kool, 8600 Kg. D. witte kool, 1000 stuks witkrop, 800 stuks bloemkool. MEDEMBLIK, 11 Nov. Witte kool f 0.60—0.80, gele kool t 2.80—3.20, wortelen f 1—1.10 per 100 Kg., uien f 1.40—1.55 per 50 Kg. W ARMENHUIZEN. 11 Nov. Roode kool kale f 1.20—2.80, witte kool le soort 0.60 1, nep f 3.80, drielingen f 1.10—1,20, uien f 2.60—2.80, grove uien f 2.30—2.50, peen f 1.20—2 per 100 Kg. Aanvoer: 1500 Kg, roode kool, 15100 Kg. witte kool, 200 Kg. nep, 4Ö75 Kg. uien, 4675 Kg. peen. COOP. VER. CÏÏNTR. EIERVEILING G. A. PURMEREND, 11 Nov. Aanvoer 31747 eendeieren f 5.90—6.40, 39700 kipeieren f 10.50—11, 65—66 Kg. f 10.20—10.50, 63—64 Kg. f 10—10.40, 60—62 Kg. f 9.50—9.80, 58—59 Kg. f 9.20—9.70, 56—57 Kg. f 8.10—8.80, 53—55 Kg. f 7.50—8, 50—52 Kg. f 6.20—7, 45 —49 Kg. f 6—6.50. Oude kpipen f 1.25—2.25, jonge hanen f 1—2, jonge woorden f 11.50, konijnen f 2.15 per stuk. AMSTERDAM, 11 November 1830. Aardappelen. (Bericht van den mak. Jac. Knoop). Zeeuwsche benten f 3.404, Blauwen f S.20—3.75, bl. Eigenheimers f 3—3.25, Eigenheimers f 2.80—3, bl. poters f 2—2.25, bonte poters f 2—2.25, Bevelanders f 2.30—2.50, Vlaamsche Zand-Industrie3 f 2.252.50, Eigenheimers f 2.70—2.80, IJpolder Eigenheimers f 3, Bevelanders f 2.30—2.50, Noord-Hollandsche blauwe f 2.50—2.00, Beverw. zandaardappelen f 3.50—4.20, Hille- gommer zandaardappelen f 2.80—3.50, Drcntsche Eigen heimers f 2.103.50, Flakkeesche Eigenheimers f 3.20 3.30, Spuische Eigenheimers f 3.20—3.30, Friesche Bor- gers f 2.70—2.90 per ÏI.L. PURMEREND, 11 November 1930. Op de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: Kaas: 14 stapels Fabriekskaas f 40, 9 stapels Boerenkaas f 41, per 50 K.G. Handel goed. 1125 K.G. boter f 1.30—1.80 p*r K.G. Vee. 561 stuks runderen w.o. 450 vette f 11.14 per K.G., 101 .'tuks melk- en geldekoeicn f 190390, 37 paarden f 100— 200, handel stug, 11 vette kalveren f 1.10 —■1.45, handel matig; 1S8 stuks nuchtere kalveren, slacht 13—40, fok f 12—26, handel stug, 382 vette varkens, voor de zouterij f 0.500.51, voor de slacht f 0.50—0.54 per K.G., handel matig; 89 magere varkens f 17—38, handel stug; 298 biggen f 1421, handel stug; 745 schapen f 3445, handel stug; 84 bokken, kip- eieren f 8.5010, Eendeieren, f 6.25, piepkuikens f 0.50 3, ganzen f 5—5.75. Eierveiling: 12921 kipeieren a f 7—10.20, 1113 stuks kipeieren b f 5.60—6.80, 1413 eendeieron a f 6.60. Tocht over IJnmburg. Uit- en inladen van de post op do Groote Heide te Vcnlo. Zooals we in ons nummer van gister reeds meedeel den, zou gistermorgen tusschen 7 cn 8 uur het Duitsche luchtschip „Graf Zeppelin", boven het vliegveld van de Groote Heide te Venlo post uitwerpen en ook opnemen. Reeds vroeg had een ontzaglijke menigte voetgangers en vele auto's, ook uit Duitschland, alle toegangswegen naar de Groote Heide bezet. Op het vliegterrein, dat door de politie en maré- chaussée was afgezet, was de Ncderlandsche vlag ge- heschen, waarbij de post-auto stond, welke circa 1300 stukken post, wegende ongeveer 6 K.G., bij zich had, om deze met de „Graf Zeppelin" mee te geven. Drie minuten voor zeven het weer was zeer helder vertoonde zich aan den Ocstelijken hemel als een grijs wolkje, een naderend stipje. Onder do jeugd, die talrijk vertegenwoordigd was, steeg geestdriftig vreugdegejuich op, toen de „Graf Zeppelin", statig in langzame vaart nader kwam en allengs duidelijker vormen begon aan te nemen. Lang zaam kwam het gevaarte dichterbij. Over de koppen der duizenden toeschouwers koersend, stevende 't luchtschip recht op de Nederlandsche vlag af. Vele handen en zakdoeken wulfden vanuit de cabine. Plotseling kwam het valscherm naar beneden, zich uitplooiend in een sierlijken waaiervorm, waarin bevestigd waren twee postzakken, gezamenlijk circa 20 K.G. bevattend. Het was toen 7.13 uur. Zacht stijgend beschreef de Zeppelin een wijden boog rondom het vliegkamp waarna het luchtschip nu weer dalend, voor de tweede maal terugkwam naar het mid den van het vliegveld, terwijl een kabel voor het opne men van de post vanuit de achterzijde van het lucht schip werd neergelaten. De zijmotor'en werden afgezet en de „Graf Zeppelin" lag nu bijna geheel stil op een hoogte van circa 70 M. boven den grond, gedurende een tijd van ongeveer 3 minuten. De postzak werd thans aan gehaakt en stevig bevestigd. Toen dit geschied was het was toen 7.28 uur begonnen de zijmotoren weer een voor een to draalen, de neus van het luchtschip richtte zich weer de hoogte in en onder luide toejuichingen van 't publiek voor den kundigen kapitein Lehmann en de stoere bemanning van het luchtschip, die niet ophielden vanuit de cabine te wenken, zette de Zeppelin statig koers recht in de richting der stad Venlo Langzaam zweefde het gevaarte over do stad heen, waar de ach terblijvers, door het motorgeronk gewaarschuwd, op straat, in vensters en op daken het luchtschip kwamen zien. Boven de Maas gekomen, zwenkte de Zeppelin in meer Zuidelijke richting-af. Ongeveer 7.40 uur verdween het luchtschip, dat thans zijn 150ste vlucht maakt en aan boord, waarvan zich bevinden 20 passagiers, leden van de begrootingscoin- missie van den Wuthemburgsche landdag, uit het ge zicht, koers zettend in Z.W. richting. Uit later binnengekomen berichten blijkt, dat het lucht schip vervolgens nog boven Roermond, Slttard en Maastricht geweest Is, waar alle bewoners waren uitge- loopen om de zilveren vogel te zien wegzweven in de heldere ochtendlucht. Kort daarop werd de grens gepasseerd en verdween het luchtschip in de richting van Keulen. Zelfs in do omliggende dorpen de ruiten verbrijzeld. Het onschadelijk maken van een mijn, waarvan in het nummer van gister is melding gemaakt, geschied de bij Zoutkamp. De mijn werd aangevoerd met den stoomtreiler Hoop op Zegen, van de reederij Scherpenhuizen ta Groningen. Een lid van de bemanning was zoo on voorzichtig te trachten het voorwerp te onderzoeken. Hij liep hierbij lichte verwondingen op. De mijn was verkocht aan een koopman in oud ijzer te Zoutkamp. Toon echter de autoriteiten van deze transactie hoor den, legden zij beslag op de mijn en waarschuwden zij de marine in Den Helder. Een majoor uit D^n Hel der liet de mijn op een stuk land brengen in de na- bijheid van Zoutkamp, waar men haar zou laten springen, aangezien demonteeren te gevaarlijk was. Ongeveer kwart vóór twaalf hoorde men een iievigen knal, zoodat de omwonenden dachten, dat de mijn reeds onschadelijk was gemaakt. Een half uur later echter hoorde men een nog heviger slag, waardoor een gat van ongeveer 2Yi M. diepte in den grond werd geslagen. De boerderij van den heer Dooren- bos werd ernstig beschadigd; o.a. werden eenige ko zijnen afgerukt. Zelfs van het station Ulrum en van eenige perceelen in omliggende dorpen werden de ruiten verbrijzeld. Nog zes dergelijke gevaarlijke mijnen moeten langs onze kust aanwezig zijn. Behalve Nederland. Een enquête ven de Rotterdamsche Kamer van Koophan del. Uit een door de Kamer van Koophandel te Rotter dam ingestelde enquête in het buitenland, is een merkwaardig feit aan het licht gekomen. Het is nl. gebleken, dat alleen de Nederlander, in tegenstel ling tot de bewoners van dertien andere Europee- sche landen, waarover de enquête zich uitstrekte, des morgens voor tien uur zijn versche broodje moet ontberen. Naar de „Tel." weet mede. te deelen, heeft de K. v. K. zich gericht tot de bevoegde instanties in Bel gië, Denemarken, Duitschland. Engeland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Noorwegen Oostenrijk, Spanje, Ce- choslowakije, Zweden en Zwitserland, met het vol gend verzoek „Hier te lande bestaat voor bakkers een wettelijk verbod, om versch brood af te leveren vóór 10 uur dos voormiddags. Wij zullen het op prijs stellen, van U te mogen vernemen, of deze'of een dergelijke re geling ook ten uwent geldt." Uit de ingekomen antwoorden blijkt, dat in geen enkele der genoemde landen een dergelijk verbod bekend is. Zoo goed als overal is reeds van des mor gens zes uur af, of althans na de opening der win kels, versch brood verkrijgbaar. DE OVERVAL OP CURACAO. Een plaatsvervangster voor de gevange nisstraf van kapitein Borren. Naar vernomen wordt, is bij het Hoog Militair Ge- rechtsof een brief ingekomen van een alleenwonende dame te Amsterdam, waarin wordt medegedeeld, dat zij het niet met haar hoog ontwikkeld nationaliteits gevoel kan overeenbrengen, dat kapitein Borren we gens den bekenden overval op Cura^ao 24 uren cel straf zal moeten ondergaan. Daarom heeft zij aangeboden om in dc plaats van kapitein Borren de hem opgelegde straf uit te zitten, onder voorwaarde, dat haar naam in clat geval niet zou worden bekend gemaakt. In de toekomst een belangrijke uitbreiding. Naar De Tuinderij meldt, bestaat in tuinbouwkrin- gen het voornemen, aan het vrachtvervoer van tuin bouwproducten per auto een zeer belangrijke uitbrei ding tc geven. De eerste stappen zijn reeds in die richting gedaan. Het blad verwacht, dat straks, als het wegennet zulks toelaat, het vervoer naar Duitsch land voor een zeer belangrijk deel per vrachtauto zal plaats hebben, speciaal van die producten, welke nu als ijlgoed worden vervoerd. Vergeleken met de tegen woordige spoorvrachttari even, zou het autovervoer belangrijk voordeeliger zijn cn ook zou het vervoer van tuinbouwproducten van de veilingen per vracht auto naar de Duitsche markten veel sneller kunnen plaats hebben dan per trein. PONTVEER VELSEN. Naar aanleiding van het onlangs ingediende verzoek door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hol lands Noorderkwartier, om bij de ponten duidelijk zicht bare dag- en nachtsignalen te doen aanbrengen, opdat elkeen bij het aanrijden dadelijk kan zien naar welken pont hij zich dient te begeven, vernam de Kamer van den Hoofdingenieur-Dir. van den Rijkswaterstaat, dat de aangelegenheid in onderzoek is. Er worden daarbij, voor al aan de Zuidzijde van het Kanaal moeilijkheden onder vonden, doch de deskundigen vertrouwen dé2e bezwaren wel te kunnen ondervangen. En nou zie je es, Wimpie, wat er later van je terecht zal komen ais je altijd zoo blijft huilen wanneer je gewasschen moet worden!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 2