POLDER
HEERHUGOWAARD.
Marktberichten.
Predikbeurten.
Binnenlandsch Nieuws.
De Graf Zeppelin
boven ons land.
Het gevaarlijke projectiel bij Zoutkamp.
Heel Europa eet versch brood
aan het ontb'jt.
Verroer van groente en fruit
per vrachtauto.
WIE RIN GEN".
De bespreking van toortsartikelen onder leiding van
den heer J. de Wit, uitgaande van het instituut voor ar
beidersontwikkeling, afd. Wieringen trekken thans groo-
ter belangstelling als in den beginne. Bijna twintig per
sonen naxnen aan de laatste bespreking deel.
De St. Maartensdag op j.1. 11 Nov. is ook hier als ge
woonlijk weer druk herdacht. Hoewel het weer zeer
slecht was, trokken toch vele kinderen met hun lichtjes
langs de huizen om al zingende van de goedgeefschen
een kleinigheid in ontvangst te nemen.
Bij genoegzame deelname zal uitgaande van de Holl.
Mij. v. Landbouw afd. Wieringen alhier een cursus wor
den gegeven in eerste hulp bij ongelukken, onder leiding
van Dr. Beelcer.
Dinsdag, aanvangende te half 12, werd in het Pol
derhuis vergaderd door het Dagelijksch Bestuur met
de Hoofdingelanden.
Afwezig waren do hoeren Konijn, Kruijer en de Pen
ningmeester, de heer J. Kamp.
I)e heer Van Slooten, Dijkgraaf, opende de verga
dering met een woord van welkom, hopende, dat de
afwezigen spoedig hersteld mogen zijn en in de vol
gende vergadering weer aanwezig zullen kunnen zijn.
Medo werd do Pers welkom gcheeten.
Hierna volgde lezing der notulen van de voorjaars
vergadering; deze werden zonder op- of aanmerking
onder dankzegging goedgekeurd.
Mededeelingen.
Uit de mededeelingen door den Voorzitter gedaan,
stippen we aan, dat gewezen werd op den ongunstige»
toestand voor land- en tuinbouw; daar een groot deel
van den omslag nog moet inkomen, kan nog niet wor
den bepaald, of die toestand ook invloed zal hebben
op do financiën van den Polder. Gewezen werd op
den hoogen waterstand, waarover een klacht is in
gediend bij Gcd. Staten, terwijl een onderzoek is in
gesteld, waarvan het resultaat niet onbevredigend
is; een groote moeilijkheid is in onzen polder steeds
de tegenstrijdigheid van belangen, niet alleen van
verschillende polderdeelen, maar ook van ingelanden
in denzelfden onderpolder. Spr. betreurde het ten zeer
ste, dat men gemeend heeft zich tot Ged. Staten te
moeten wenden, inplaats van hij het Polderbestuur
zijn bezwaren te opperen. Spr. meent, dat al het mo
gelijke gedaan wordt om zooveel doenlijk ieders be
langen te behartigen, doch het allen naar den zin te
maken, blijkt niet mogelijk te zijn, bij de tegenstrij
digheid van belangen.
Over liet algemeen was de toestand der wegen niet
ongunstig, hoewel verschillende werkzaamheden wel
eens wat last veroorzaakten. liet personeel gaf over
't. algemeen reden tot tevredenheid. De bruggen in
Middelweg en Molenweg zijn gereed gekomen, terwijl
do kosten beneden de raming zijn gebleven. De beide
bruggen samen hebben nog geen f-fOOO gekost. Uit
voering in eigen beheer heeft gunstig resultaat ge
luid.
Hoewel er boel wat bespreking en onderhandeling
aan voorafgegaan is, kwam nu toch een verbetering
tot stand in den toestand bij do zuivelfabriek Excel
sior.
Hoewel daartoe besloten was, is nog geen aanvang
gemaakt met de bewerking met een teerproduct van
den Rustenburgerweg, hetgeen een gevolg is geweest
van het feit, dat zoo hier en elders telkens nog weer
nieuwe proeven werden genomen; wellicht is het wen-
schelijk een klein weggedeelte, b.v. den Broker-
dijk, goed onderhanden te nemen bij wijze van proef.
Het kolen verbruik is hooger geweest dan het vo
rige jaar en zal bij een gelijk verder beloop, wel on
geveer 400 ton bedragen voor 1930.
Na deze mededeelingen kwam punt 4 aan de orde.
Knsrjeldleening.
Door het bestuur werd voorgesteld om voor 1931
oen kasgeldleening aan te gaan tot een maximum
van f50.000. Door den Voorzitter werd toegelicht, dat
dit bedrag wel hoog is, doch in 1930 is f40.000 te laag
gebleken. Deze leening moet met 1 Januaria.s. afge
lost .zijn; uitkeering uit het Wegenfonds laat ditmaal
lang op zich wachten, terwijl ook het bedrag nog niet
vastgesteld schijnt te zijn. Blijkbaar vonden Ged. Sta
ten de uitgaven voor wegenonderhoud zeer hoog, zoo
dat een nauwkeurige slaat is overgelegd.
Zonder eenige discussie werd het bestuursvoorstel
aangenomen.
Wegenverbetering.
Aan de orde kwamen nu punt 5, bespreking wegen-
verbetering. Dcor den Voorzitter werd toegelicht dat
liet geregeld wegenonderhoud zooveel arbeid eischte,
dat, daarvoor niet steeds arbeidskrachten beschik
baar waren; steeds wordt doorgegaan te trachten do
wegen in een beteren toestand te brengen, doch wat
er aan gedaan wordt, blijkt toch steeds niet afdoende.
Bij het Dag. Bestuur rees derhalve de vraag of het
niet. raadzaam zou zijn als proef een meer afdoende
verbetering aan te brongen aan den Broeker dijk,
welke voor uitkeering uit het wegenfonds in aanmer
king komt. De kosten der voorgenomen verbetering
van dit ongeveer 900 M. lange wegdeel zou f6000 be
dragen. Nu is het echter wel bezwaarlijk telkens
voor wegverbetering een kleine leening aan te gaan,
waarom hot wellicht nog meer aanbeveling zou ver
dienen de proef op groot er schaal te nemen,; hier
voor zou dan een leening te sluiten zijn op langen
termijn.
Door den heer C. van Langen werd opgemerkt, dat
liet nemen van een proef stellig aanbevoling ver
dient,*de eerste kosten mogen dan hoog zijn, op den
duur acht spr. meer afdoend werk toch voordeeliger.
Voor bcstrooiing is veel materiaal noodig, terwijl het
onderhoud dan nog geregeld veel arbeid vraagt Naar
spr.'s oordeel kost lialf werk veel geld, terwijl de we
gen dan tocli nog vaak slecht, zijn. De proef zou hij
dan willen nemen met een druk bereden weg.
Do hoer Van Stralen merkte op, dat b.v. de Veen-
huizer Middelweg, waar weinig langs gaat, tamelijk
goed blijft.
Door den Voorzitter werd ter verdere voorlichting
.een staat van onderhoudskosten voorgelezen over
de jaren 1924 en 1929, waarvan we enkele aanhalen;
Middelweg in 1924 f 13126.06, in 1929 f 31502.55; Bns-
seweg in 1924 f 1319.S0, in 10*29 f 3167.50; Broo.kerdijk
in 1924 f 604.61, in 192,9 f 1451.05; Rustenburgerweg in
1924 f 2505.20, in 1929 f 6012.50; I.aanweg in 1924
f 1354.20. in 1929 f3250; Westdijk in 1924 f 1458.30, in
1929 f 3500; Deze cijfers zijn nog al sprekend. Hot to
tale wegennet van den polder is ruim 57 K.M., de on
derhoudskosten' daarvan bedroegen in 1924 totaal
f32093.02, doch in 1929 f 77023.25. Voor uitkeering uit
het wegenfonds komen thans in aanmerking: Mid
delweg, Basso weg, Broekerdijk, Tolweg met Donkere
weg. Over 1927 werd uit dit fonds ontvangen f9300,
voor den dienst 1928 f16600. Op het provinciale we
gennet komen voor: Broekerdijk. Boterweg, Westdijk,
van Bnsseweg tot Roskam en de Laanweg. Voorts
wordt door de gemeente f3000 voor wegenonderhoud
bijgedragen, waarvan de polder 12910, de rest Veen-
huizen.
.Door den Voorzitter werd nog meegedeeld, dat met
betrekking tot den Donkeren weg tot nog toe alles is
afgestuit op hooge eischen van betrokken eigenaren
van grond voor verbreeding noodig. Wat den Jan
Glijnisweg betreft, deze is door bet leggen van den
hoogspanningskabel thans in minder goeden toestand
doch deze moet geheel hersteld door het P.E.N. wor
den opgeleverd; ook buiten dat eischt echter deze
weg verbetering. Voorts werd door den Voorzitter
toegelicht een proef, welke men met den Broeker
dijk zou willen nemen, of, indien dit meer wensche-
lijk wordt geacht, met een ander weggedeelte.
De heer Wonder verklaarde de voorkeur te geven
aan een proef met een weg, waarlangs een druk ver
voer plaats heeft. Door spr. werd de vraag gesteld of
de zaak niet eenvoudiger kan, nl. dik bazalt en dan
een bewerking met een tereproduct.
Naar het oordeel van den Voorzitter zou dit voor
een druk gebruikten weg niet afdoende zijn.
Door den heer Gootjes werd gevraagd, hoe de Rus
tenburgerweg zich houdt, waarop de Voorzitter ant
woordde, dat die wel zeker veel is verbeterd, doch
toch nog geregeld onderhoud eischt, doordien er kui
len in ontstaan; alleen een gesloten wegdek acht
spr. afdoende.
Meerderen verklaren zich voor een proef met een
druk bereden weg en dan over een behoorlijke lengte.
Door den Voorzitter werd nu gezegd, dat indien een
lengte van 4600 M. wordt behandeld, dit f30000 zal
kosten. Hiervoor schrikt men wel even terug.
Nog geruimen tijd werd het debat voortgezet om
tenslotte te komen tot het besluit om een proef te ne
men met een deel van den Rustenburgerweg, b.v. tot
aan 't Kruis of tot den Holleweg.
Door den Voorzitter werd een onderzoek en een
kostenberekening toegezegd, terwijl voor eventueel
nader te nemen maatregelen zooveel mogelijk gege
vens zullen worden verzameld. Voorts deelde de
Voorziter onder instemming der vergadering mee,
dat de Secretaris zal zorgen, dat alle Hoofdingelan
den een volledige staat der kosten van wegenonder
houd zullen ontvangen, gespecificeerd naar de kos
ten van iederen weg.
Rondvraag,
De heer A. de Boer vraagt, hoe lang do toestand
van den weg waarin de hoogspanningskabel is ge
legd, nog zal duren, waarop wordt geantwoord, dat
dit niet zoo ineens kan, er moet tijd worden gegeven
voor bezaklting; is de tijd daar, dan wordt de weg
door het P.E.N. hersteld.
Voorts vroeg do heer De Boer naar een kavclsloot,
waarop de Voorzitter antwoordt, dat deze onder han
den kan worden genomen, nu de vruchten van het
veld zijn; eerder ging dit moeilijk.
De heer Schilder wees op een kuil in den Middel
weg en een modderpoel elders; voorziening werd toe-
gezegd.
De heer Gootjes stelde de vraag of het hooge water
blijvend zou zijn en of de droogmaking van de Wie-
ringermeer hierbij ook van invloed zou zijn.
Door den Voorzitter werd hierop geantwoord, dat
de hooge waterstand vermoedelijk is te wijten aan
een samenloop van omstandigheden; spr. heeft een
bezoek gebracht aan het gemaal te Aartswoud, doch
dit werkt geheel als voorheen; wellicht schieten de
krachten van dit stoomgemaal te kort, nu vele pol
ders een betere bemaling in dienst gesteld hebben.
Ook de zeer sterke waterval is ongetwijfeld van in
vloed geweest.
Door den heer Poland werd opgemerkt, dat indien
de strijkmolens kunnen uitslaan op Schermerboczem,
we geen moeilijkheid hebben.
De heer K. van Langen merkte nog op, dat de toe
stand voor het geniaal te Aartswoud steeds zeer gun
stig is geweest; geregeld heeft dit kunnen malen. Wat
onzen Polder betreft, merkte dc Voorzitter nog op, dat
hier steeds moeilijkheid wordt ondervonden door te
genstrijdige belangen.
De heer Gootjes vestigde de aandacht op een paar
slooten, waarop door den voorzitter werd gezegd, dat
daar aandacht aan wordt geschonken.
De heer Poland verklaarde met verbazing te hebben
bemerkt, dat door den polder ergens een beschoeiing
is aangebracht, als gevolg van het feit, dat in een
particuliere dam een pomp te laag ligt, tengevolge
van een veranderden waterstand. De betrokkenen
hadden zelf toch voor beteren afvoer moeten zorgen.
Inderdaad bleek de heer Poland hierin gelijk te
hebben, zoodat het bestuur erkende, zij het dan onwe
tend, eon fout te hebben begaan.
Voorts achtte het de heer Poland het van groot be
lang, dat bij het aanschaffen van gtraatsteencn ook
gelet werd op do kwantiteit, een breedte van 10 c.M.
achtte spr. zeer gewenscht. Met dezen wenk zal
rekening worden gehouden.
Voorts zou dc heer Poland gaarne zien, dat door
de Verecniging van Waterschappen een actie werd
begonnen voor afwenteling van een deel der hooge
lasten voor het wegenonderhoud, hetgeen nu nog voor
de ingelanden komt, wat spr. hoogst onbillijk acht.
Door den Voorzitter werd medegedeeld, dat die on
billijkheid algemeen door de waterschappen wordt ge
deeld en dat trouwens reeds een actie in die rich
ting in voorbereiding is.
Door den heer P. Groen en anderen werd gewezen
op den toestand van enkele slooten in hot noordelijk
deel van den polder, welke door uitbaggeren veel
zouden verbeteren.
De heer C. van Langen oordeelde, dat belendende
eigenaars voor eenige vergoeding wellicht zouden
willen baggeren.
De Voorzitter deelde mee, dat een proef in die
richting niet veel succes heeft gehad. Sommigen oor
deelden, dat door andere toestanden er wellicht meer
voor gevoeld wordt. Door er meerdere bekendheid
aan te geven, zal getracht worden in die richting te
werken.
De vraag van den heer Groen of er voldoend mate
riaal aanwezig is, met het oog op het winterseizoen,
gaf de Voorzitter een bevestigend antwoord, nog
juist was er oen nieuwe voorraad besteld.
De heer Liefhebber wees op den slechten toestand bij
de steiger aan het Verlaat, waarvoor de Voorz. onderzoek
en zoonoodig verbetering toezegde.
De heer Oudeman wees op het blijven liggen van schot-
wal op de slootkanten na het ultkeuren van slooten.
De Voorzitter zegde toe er de betrokkenen op te zul
len wijzen, dat die tijdig moeten worden verwijderd.
De heer C. van Langen wees op een minder goeden
toestand aan den oprit bij de Oude Niedorperbrug. Na
eenige bespreking werd besloten hierin te voorzien door
terzijde van het paardenpad nog in voorraad zijnde keien
te leggen. Tevens wees de heer van Langen op een hin
derlijke kuil ln den Middelweg, vfermoedelijk door het
vergaan van een daar ter plaatse liggende pomp veroor
zaakt. Tenslotte brengt de heer Van Langen nog eens
ter sprake don Donkeremveg; verbetering is hoogst noo
dig en mag toch niet afstuiten op onwil van een paar
eigenaars.
Door den Voorzitter werd meegedeeld wat ln betrek
king hiermee reeds is gepasseerd. Het bestuur acht de
gestelde eischen der betrokken eigenaars onredelijk hoog
en meende daarom geen voorstel aan de Hoofdingelan
den te moeten voorleggen.
Algemeen acht men do eischen onredelijk en is men
van oordeel, dat bij onteigening ten nutte van 't algemeen
er wel vrij wat minder zal worden aangeboden. Aan het
bestuur werd ten slotte opgedragen nog eens met de
eigenaars een bespreking te houden.
Door den heer Appelman werd het kanaalplan ter
sprake gebracht. Hij zou hieromtrent graag het oordeel
van do andere heeren willen weten.
Spreker verwacht met het oog op den waterafvoer
voor den polder zeer groote bezwaren. Een zeer breed
voerige en algemeene discussie was hiervan het ge
volg. Vrijwel algemeen was men het met den heer Ap
pelman eens en actie tegen het plan gewenscht.
Tenslotte kwamen twee voorstellen in stemming, n.1.:
een van den heer Appelman om er bij het gemeente
bestuur op aan te dringen, het besluit tot een bij
drage voor de kanalisatie in te trekken en een van den
heer Poland om aan Ged. Staten te verzoeken, gelijk-
legging met Schermerboezem niet eerder tot stand te
brengen dan nadat de afsluitdijk gereed is.
Belde voorstellen kwam afzonderlijk in stemming.
Het eerste werd aangenomen met 22 tegen 5 stemmen,
het tweede met algemeene stemmen.
De heer Van Langen wees er nog op, dat hinder
ondervonden werd van de rails over den dijk bij de
plaats van Verburg. Door den Voorzitter werd gezegd,
dat die zoodanig gelegd moeten worden, dat er geen
hinder van ondervonden wordt en zegde onderzoek toe.
Hierna sloot de Voorzitter de vergadering, er op wij
zende, dat er weer heel wat besproken was, dat de
besprekingen een aangenaam verloop hadden, terwijl
spr. hoopte, dat de besluiten in het belang van den
polder en van de ingelanden zouden zijn, en na nog een
woord van dank aan de Pers viel de hamer.
DONDERDAG 13 NOVEMBER.
V. C. J. B.
Anna Paulowna, nam. half acht, Bijeenkomst.
BROEK OP LANGENDIJK, 11 Nov.
Bloemkool f 5.8010.20, 2e soort f 2.606.80, reuzen
f 12.4019.70, per 100 stuks, roode kool f 2.105.80, gele
kool f 1.903.80, witte kool f 0.801.60, Deensche witte
kool f 1.70—3.10, uien: grove f 3—3.40, uien f 2.90—3.40,
drielingen f 11.30, nep f 4.20, bieten f 2,60—3.90, wor
telen f 22.50, kleine peen f 1.101,30 per 100 Kg.
Aanvoer: 7400 stuks bloemkool, 32000 Kg. roode kool,
21000 Kg. gele kool, 5500 Kg. witte kool, 20000 Kg. Deen
sche witte kool, 10300 Kg. uien, 2300 Kg. bieten, 3600 Kg.
wortelen.
NOORDSCHARWOUDE, 11 Nov.
Schotsche muizen f 2.90—3.20, groote f 2.70—2.80, uien
f 2.503.40, drielingen f 11.40, grove f 3.20, gele nep
f 2.904.30, peen f 1.80—2.30, kroten f 1, roede kool f 2.60
—4.60, witte kool f 0.90—1.10, gele kool f 2.80—3.50, D.
witte kool f 1.50—2.40, per 100 Kg., witkrop f 0.80—1.40,
bloemkool f 11.S0—17.20 per 100 stuks.
Aanvoer: 7000 Kg. aardappelen, 6500 Kg. uien, 11600
Kg. peen, 950 Kg. kroten, 19400 Kg. roode kool, 2600 Kg.
witte kool, 4200 Kg. gele kool, 8600 Kg. D. witte kool,
1000 stuks witkrop, 800 stuks bloemkool.
MEDEMBLIK, 11 Nov.
Witte kool f 0.60—0.80, gele kool t 2.80—3.20, wortelen
f 1—1.10 per 100 Kg., uien f 1.40—1.55 per 50 Kg.
W ARMENHUIZEN. 11 Nov.
Roode kool kale f 1.20—2.80, witte kool le soort 0.60
1, nep f 3.80, drielingen f 1.10—1,20, uien f 2.60—2.80,
grove uien f 2.30—2.50, peen f 1.20—2 per 100 Kg.
Aanvoer: 1500 Kg, roode kool, 15100 Kg. witte kool, 200
Kg. nep, 4Ö75 Kg. uien, 4675 Kg. peen.
COOP. VER. CÏÏNTR. EIERVEILING G. A.
PURMEREND, 11 Nov.
Aanvoer 31747 eendeieren f 5.90—6.40, 39700 kipeieren
f 10.50—11, 65—66 Kg. f 10.20—10.50, 63—64 Kg. f 10—10.40,
60—62 Kg. f 9.50—9.80, 58—59 Kg. f 9.20—9.70, 56—57 Kg.
f 8.10—8.80, 53—55 Kg. f 7.50—8, 50—52 Kg. f 6.20—7, 45
—49 Kg. f 6—6.50.
Oude kpipen f 1.25—2.25, jonge hanen f 1—2, jonge
woorden f 11.50, konijnen f 2.15 per stuk.
AMSTERDAM, 11 November 1830.
Aardappelen. (Bericht van den mak. Jac. Knoop).
Zeeuwsche benten f 3.404, Blauwen f S.20—3.75,
bl. Eigenheimers f 3—3.25, Eigenheimers f 2.80—3, bl.
poters f 2—2.25, bonte poters f 2—2.25, Bevelanders
f 2.30—2.50, Vlaamsche Zand-Industrie3 f 2.252.50,
Eigenheimers f 2.70—2.80, IJpolder Eigenheimers f 3,
Bevelanders f 2.30—2.50, Noord-Hollandsche blauwe
f 2.50—2.00, Beverw. zandaardappelen f 3.50—4.20, Hille-
gommer zandaardappelen f 2.80—3.50, Drcntsche Eigen
heimers f 2.103.50, Flakkeesche Eigenheimers f 3.20
3.30, Spuische Eigenheimers f 3.20—3.30, Friesche Bor-
gers f 2.70—2.90 per ÏI.L.
PURMEREND, 11 November 1930.
Op de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: Kaas: 14 stapels Fabriekskaas f 40,
9 stapels Boerenkaas f 41, per 50 K.G. Handel goed.
1125 K.G. boter f 1.30—1.80 p*r K.G.
Vee. 561 stuks runderen w.o. 450 vette f 11.14 per
K.G., 101 .'tuks melk- en geldekoeicn f 190390, 37
paarden f 100— 200, handel stug, 11 vette kalveren f 1.10
—■1.45, handel matig; 1S8 stuks nuchtere kalveren,
slacht 13—40, fok f 12—26, handel stug, 382 vette
varkens, voor de zouterij f 0.500.51, voor de slacht
f 0.50—0.54 per K.G., handel matig; 89 magere varkens
f 17—38, handel stug; 298 biggen f 1421, handel stug;
745 schapen f 3445, handel stug; 84 bokken, kip-
eieren f 8.5010, Eendeieren, f 6.25, piepkuikens f 0.50
3, ganzen f 5—5.75.
Eierveiling: 12921 kipeieren a f 7—10.20, 1113 stuks
kipeieren b f 5.60—6.80, 1413 eendeieron a f 6.60.
Tocht over IJnmburg. Uit- en inladen van
de post op do Groote Heide te Vcnlo.
Zooals we in ons nummer van gister reeds meedeel
den, zou gistermorgen tusschen 7 cn 8 uur het Duitsche
luchtschip „Graf Zeppelin", boven het vliegveld van de
Groote Heide te Venlo post uitwerpen en ook opnemen.
Reeds vroeg had een ontzaglijke menigte voetgangers
en vele auto's, ook uit Duitschland, alle toegangswegen
naar de Groote Heide bezet.
Op het vliegterrein, dat door de politie en maré-
chaussée was afgezet, was de Ncderlandsche vlag ge-
heschen, waarbij de post-auto stond, welke circa 1300
stukken post, wegende ongeveer 6 K.G., bij zich had,
om deze met de „Graf Zeppelin" mee te geven.
Drie minuten voor zeven het weer was zeer helder
vertoonde zich aan den Ocstelijken hemel als een
grijs wolkje, een naderend stipje.
Onder do jeugd, die talrijk vertegenwoordigd was,
steeg geestdriftig vreugdegejuich op, toen de „Graf
Zeppelin", statig in langzame vaart nader kwam en
allengs duidelijker vormen begon aan te nemen. Lang
zaam kwam het gevaarte dichterbij. Over de koppen
der duizenden toeschouwers koersend, stevende 't
luchtschip recht op de Nederlandsche vlag af.
Vele handen en zakdoeken wulfden vanuit de cabine.
Plotseling kwam het valscherm naar beneden,
zich uitplooiend in een sierlijken waaiervorm, waarin
bevestigd waren twee postzakken, gezamenlijk circa
20 K.G. bevattend.
Het was toen 7.13 uur.
Zacht stijgend beschreef de Zeppelin een wijden boog
rondom het vliegkamp waarna het luchtschip nu weer
dalend, voor de tweede maal terugkwam naar het mid
den van het vliegveld, terwijl een kabel voor het opne
men van de post vanuit de achterzijde van het lucht
schip werd neergelaten. De zijmotor'en werden afgezet
en de „Graf Zeppelin" lag nu bijna geheel stil op een
hoogte van circa 70 M. boven den grond, gedurende een
tijd van ongeveer 3 minuten. De postzak werd thans aan
gehaakt en stevig bevestigd. Toen dit geschied was
het was toen 7.28 uur begonnen de zijmotoren weer een
voor een to draalen, de neus van het luchtschip richtte
zich weer de hoogte in en onder luide toejuichingen van
't publiek voor den kundigen kapitein Lehmann en de
stoere bemanning van het luchtschip, die niet ophielden
vanuit de cabine te wenken, zette de Zeppelin statig
koers recht in de richting der stad Venlo Langzaam
zweefde het gevaarte over do stad heen, waar de ach
terblijvers, door het motorgeronk gewaarschuwd, op
straat, in vensters en op daken het luchtschip kwamen
zien.
Boven de Maas gekomen, zwenkte de Zeppelin in
meer Zuidelijke richting-af.
Ongeveer 7.40 uur verdween het luchtschip, dat thans
zijn 150ste vlucht maakt en aan boord, waarvan zich
bevinden 20 passagiers, leden van de begrootingscoin-
missie van den Wuthemburgsche landdag, uit het ge
zicht, koers zettend in Z.W. richting.
Uit later binnengekomen berichten blijkt, dat het lucht
schip vervolgens nog boven Roermond, Slttard en
Maastricht geweest Is, waar alle bewoners waren uitge-
loopen om de zilveren vogel te zien wegzweven in de
heldere ochtendlucht.
Kort daarop werd de grens gepasseerd en verdween het
luchtschip in de richting van Keulen.
Zelfs in do omliggende dorpen de ruiten
verbrijzeld.
Het onschadelijk maken van een mijn, waarvan in
het nummer van gister is melding gemaakt, geschied
de bij Zoutkamp.
De mijn werd aangevoerd met den stoomtreiler
Hoop op Zegen, van de reederij Scherpenhuizen ta
Groningen. Een lid van de bemanning was zoo on
voorzichtig te trachten het voorwerp te onderzoeken.
Hij liep hierbij lichte verwondingen op. De mijn was
verkocht aan een koopman in oud ijzer te Zoutkamp.
Toon echter de autoriteiten van deze transactie hoor
den, legden zij beslag op de mijn en waarschuwden
zij de marine in Den Helder. Een majoor uit D^n Hel
der liet de mijn op een stuk land brengen in de na-
bijheid van Zoutkamp, waar men haar zou laten
springen, aangezien demonteeren te gevaarlijk was.
Ongeveer kwart vóór twaalf hoorde men een iievigen
knal, zoodat de omwonenden dachten, dat de mijn
reeds onschadelijk was gemaakt. Een half uur later
echter hoorde men een nog heviger slag, waardoor
een gat van ongeveer 2Yi M. diepte in den grond
werd geslagen. De boerderij van den heer Dooren-
bos werd ernstig beschadigd; o.a. werden eenige ko
zijnen afgerukt. Zelfs van het station Ulrum en van
eenige perceelen in omliggende dorpen werden de
ruiten verbrijzeld.
Nog zes dergelijke gevaarlijke mijnen moeten
langs onze kust aanwezig zijn.
Behalve Nederland. Een enquête ven
de Rotterdamsche Kamer van Koophan
del.
Uit een door de Kamer van Koophandel te Rotter
dam ingestelde enquête in het buitenland, is een
merkwaardig feit aan het licht gekomen. Het is nl.
gebleken, dat alleen de Nederlander, in tegenstel
ling tot de bewoners van dertien andere Europee-
sche landen, waarover de enquête zich uitstrekte,
des morgens voor tien uur zijn versche broodje moet
ontberen.
Naar de „Tel." weet mede. te deelen, heeft de K.
v. K. zich gericht tot de bevoegde instanties in Bel
gië, Denemarken, Duitschland. Engeland, Frankrijk,
Hongarije, Italië, Noorwegen Oostenrijk, Spanje, Ce-
choslowakije, Zweden en Zwitserland, met het vol
gend verzoek
„Hier te lande bestaat voor bakkers een wettelijk
verbod, om versch brood af te leveren vóór 10 uur
dos voormiddags. Wij zullen het op prijs stellen, van
U te mogen vernemen, of deze'of een dergelijke re
geling ook ten uwent geldt."
Uit de ingekomen antwoorden blijkt, dat in geen
enkele der genoemde landen een dergelijk verbod
bekend is. Zoo goed als overal is reeds van des mor
gens zes uur af, of althans na de opening der win
kels, versch brood verkrijgbaar.
DE OVERVAL OP CURACAO.
Een plaatsvervangster voor de gevange
nisstraf van kapitein Borren.
Naar vernomen wordt, is bij het Hoog Militair Ge-
rechtsof een brief ingekomen van een alleenwonende
dame te Amsterdam, waarin wordt medegedeeld, dat
zij het niet met haar hoog ontwikkeld nationaliteits
gevoel kan overeenbrengen, dat kapitein Borren we
gens den bekenden overval op Cura^ao 24 uren cel
straf zal moeten ondergaan.
Daarom heeft zij aangeboden om in dc plaats van
kapitein Borren de hem opgelegde straf uit te zitten,
onder voorwaarde, dat haar naam in clat geval niet
zou worden bekend gemaakt.
In de toekomst een belangrijke uitbreiding.
Naar De Tuinderij meldt, bestaat in tuinbouwkrin-
gen het voornemen, aan het vrachtvervoer van tuin
bouwproducten per auto een zeer belangrijke uitbrei
ding tc geven. De eerste stappen zijn reeds in die
richting gedaan. Het blad verwacht, dat straks, als
het wegennet zulks toelaat, het vervoer naar Duitsch
land voor een zeer belangrijk deel per vrachtauto zal
plaats hebben, speciaal van die producten, welke nu
als ijlgoed worden vervoerd. Vergeleken met de tegen
woordige spoorvrachttari even, zou het autovervoer
belangrijk voordeeliger zijn cn ook zou het vervoer
van tuinbouwproducten van de veilingen per vracht
auto naar de Duitsche markten veel sneller kunnen
plaats hebben dan per trein.
PONTVEER VELSEN.
Naar aanleiding van het onlangs ingediende verzoek
door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hol
lands Noorderkwartier, om bij de ponten duidelijk zicht
bare dag- en nachtsignalen te doen aanbrengen, opdat
elkeen bij het aanrijden dadelijk kan zien naar welken
pont hij zich dient te begeven, vernam de Kamer van den
Hoofdingenieur-Dir. van den Rijkswaterstaat, dat de
aangelegenheid in onderzoek is. Er worden daarbij, voor
al aan de Zuidzijde van het Kanaal moeilijkheden onder
vonden, doch de deskundigen vertrouwen dé2e bezwaren
wel te kunnen ondervangen.
En nou zie je es, Wimpie, wat er later
van je terecht zal komen ais je altijd zoo blijft
huilen wanneer je gewasschen moet worden!