IO Radioprogramma Uit de Filmwereld Indië en Amerika in den luidspreker. Sedert eenige jaren geleden een aantal Amerikaansche amateurs het buitengewone doordringingsvermogen van de korte golven ontdekten, heeft zich het internatio nale radioverkeer steeds meer en meer van deze leng ten bediend, teneinde met betrekkelijk geringe energie Roept: Golf].: Zender: Land; PBM 14.5 M. Bandoeng N. O. Indië PLE 15.93 M. Bandoeng N. O. Indië XAD 19.56 M. Schenectady Amerika 5SW 25,53 M. Chelmsford Engeland 31.38 M. Köningswusth. Duitschland XAF 31.48 M. Schenectady Amerika 3LO 31.55 M. Melbourne Australië OXQ 31.60 M. Lingby Denemarken XAA 49.50 M. Chicago Amerika 49.90 M. Motala Zweden 8XS 62.50 M. Pittsburgh Amerika - 65.00 M. Praag Tsjecho-Sl. EIAR 80.00 M. Rome Italië W3XAL 49.18 M. Boundbrook Amerika Dat zijn in ieder geval reeds 14 zenders, die onder normale omstandigheden, d.w.z. bij gunstige ontvangst factoren, overal in de wereld te hooren zijn. Men mag echter niet vergeten, dat* het gebied van de korte golven, ondanks alle bereikte resultaten nog steeds nieuwe resultaten oplevert en dat men over het alge meen steeds moet rekening houden met omstandighe den, die de bovengenoemde „normale" ontvangstcondi ties ongunstig beïnvloeden. Daarbij is ook de hoedanig heid van de ontvangst voor ieder plaats verschillend. Zoo ontvingen wij kortgeleden op een rondvraag een rapport van Berlijn, waarbij werd medegedeeld, dat de beide Indische zenders van Bandoeng, de Engelsche Eenvoudige schema's om zelf te bouwen. Voor den knutselaar is het zeer leerrijk, zich ook eens bezig te houden met' theoretische kwesties. Op bouwend op theoretische overwegingen kan zijn knut selarij een nog groote genot voor hem worden, dan het reeds was. Wij willen daarom hieronder eens spreken over de eerste ontvangertrap, den detector ontvanger. Het is de basis van ieder schema. Al zien de verschil lende soorten er nóg zoo afwijkend uit, zij zijn meestal te vergelijken met een der soorten, die wij hieronder bespreken zullen. ter-ontvanger, welke onder den naam van Reinartz- schema wereldberoemdheid heeft verworven. De Duit- sche naam vóór dit schema is Leithauser-schema, daar Lcithauser de eerste was, die het schema in toepassing bracht De zuivere Reinartz-koppeling gebruikt de an tennespoel ook als terugkoppelspoel, terwijl bij ons tweede schema (afbeelding 2), dat eveneens door Pro fessor Leithauser ver', terd en uitgewerkt is, de anten nespoel met aarde en antenne een afgesloten geheel vormt. Vroeger had men bij dit systeem, om op de verschillende golflengten te kunnen afstemmen, een groot aantal stekkers noodig. De daarvoor benoodigde langere leidingen en schakelaars storen echter te veel, zoodat door het verwisselen van de spoelen betere re sultaten te verkrijgen zijn. Kenmerken voor belde schema's is de groote hand-selectivitelt, welke echter te evrmijden is. Dit schema, dat door J. Winkelmann voor de eerste maal werd gebruikt, onderscheidt zich van de beide eerste schema's eigenlijk slechts daardoor, dat de terugkoppelingsspoel en de terugkoppelings condensator in volgorde, verwisseld zijn, d.w.z. aan de anode sluit eerst de terugkoppelingsspoel aan en dan de terugkoppelingscondensator. De beweegbare platen van den tcrugkoppelingscondensator sluiten hierdoor direct aan op de negatieve voedingsleiding. Deze volgorde heeft velerlei voordeelcn. Afbeelding 4 geeft een schema, dat zeer bekend is ender den naam van Hartley-schema. Het komt, met kleine wijzigingen, onder andere namen ook in vele andere succesvolle schema's voor. De selectiviteit is buitengewoon goed, hoewel de handselectiviteit wel iets grooter is, dan bij schema 3. Een deel der rooster- spoelen wordt hier gebruikt voor de terugkoppeling. Afbeelding 5 toont een dubbelroosterlampenschema. In principe werkt de detector bij deze volgorde op de zelfde wijze als die der andere schema's. Wij hebben hierbij echter nog een voordeel, n.1. dat wij in één lamp nog een tweede rooster hebben, hetgeen van groo- tcn invloed op de werking van den ontvanger is, zooaat telegrammen van het eene werelddeel naar het andere te zenden. Daarbij worden golven gebruikt van 10 tot 100 Meter. In den laatsten tijd is men begonnen met het oprichten van zenders, die speciaal daarvoor be stemd zijn, afstanden van meer dan 2000 Kilometer te overbruggen. Wie dus in het bezit is van een ontvanger voor korte golven, zal ook hier in Holland een aantal kortegolfzenders kunnen hooren, welke uit overzeesche gewesten hun klanken naar ons toe sturen. Het zijn vooral de volgende zenders: Zendtijden: Maand., Vrijd. 10.50—11.35 u. Dinsdag 14.00—16.00 u. Dinsd., Donderd., Zond. van 19.201.20, Maand., Woensd., Zaterd., van 22.201.20 u. Maand. Vrijd., 12.50—13.50 en 19.20—12.20 U. Dagelijks (zie programma). Dagelijks van 12.204.20 u. Zondags 19.2020.20 u. Dagel. Avondprogramma v. Kopenhagen. Dagelijks vanaf *12.20 u. Dagel. Avondprogramma v. Stockholm, Dagelijks van 23.20—5.20 u. Dinsd., Vrijd., van 19.5021.50 u. Avondprogramma van Rome. Dagelijks 23.20—5.20 u. zender van Chelmsford, de beide zenders te Sc" .-.cctady en de zenders te Praag en Rome goed te hooren waren, terwijl de andere nauwelijks doorkwamen, hoewel dit 's nachte soms geheel kan veranderen. Zoo kan het bijv. ook overdag voorkomen, dat een der genoemde 'zenders plotseling niet meer te hooren is, terijl de zen der van Mclbourne in Australië met dubbele kracht doorkomt. In Halle en Frankfort a/Oder, die toch zoo dicht bij Berlijn liggen, zijn daarentegen de ontvangst resultaten geheel afwijkend. In ieder geval door mid del van de korte golven is de wereld-verbinding tot stand gebracht! wij het iederen knutselaar warm kunnen aanbevelen. Bij reisontvangers zal men zonder de dubbeliooster- lampen niets kunnen beginnen. Zij zijn het, die de mogelijkheid openen onzen ontvanger het zeer kleine proportien terug te brengen, terwijl zij bovendien het buitengewone voordeel hebben, slechts een zeer geringe anodespanning noodig te hebben. Iedere knutselaar weet wat de zwaarte van zulk een anodebatterij be- teekent. Menige klaagzang is daarover al opgestegen. Ons schema geeft het grondprincipe weer van het Negadyne-systeem, waarvan alle andere Negadyne- dubbelroosterlampen-schema's en dat zijn er vele zijn afgeleid. Bij ons wordt nog het meeste gewerkt met een regel bare roosterspanning, zooals Afbeelding 1 het aangeeft. Men verkrijgt deze door het aanbrengen van een blok- condensator en een weerstand. Het schema, waarbij de anode deze taak vervult (Afb, 2), waar een grootere negatieve roosterspanning wordt verkregen door een roosterspanningsbatterij komt uit het buitenland, doch wint langzamerhand terrein, daar zij een buiten gewoon zuivere werking garandeert, terwijl bovendien de regelbare roosterspanning het voordeel heeft van verhoogde gevoeligheid. Weliswaar zijn er nog eenige andere detectorschema's doch het meerendeel van de tegenwoordig gebruikte schema's is af te leiden uit één van de hierboven be sproken systemen. (Nadruk verboden). Vrijdag 14 November, Hilversum (298 M.) V.A.R.A. 8.00 Gramofoonmuziek. V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding. VA.R.A. 10.15 Voordracht door Frangois Pauwels; 10.30 Zieken- uurtje; 11.30 Gramofoonmuziek. A.V.R.O. 12.00 Tijdsein; 12.012.00 Concert door het Omroep orkest o.l.v. Nico Treep. Piano-voordracht voor Julia Noach; 2.052.30 Uitzending voor Scholen: Dr. W. G. N. van der Sleen vertelt over „Onze Veenplassen"; 2.30 3.00 Gramofoonmuziek; 3.004.00 Middagmuziek door het AVRO-Kwintet. VA.R.A. 4.00 Gramofoonmuziek; 4.45 Na Schooltijd: Wie voor kinderen verhalen schrijven; 5.30 Orgelspel door Johan Jong; 6.00 Vooravondconcert- door het VARA-Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 6.55 Toespraak van den heer W. Ploeger, over het Sinterklaasfeest; 7.00 Actueel allerlei uit de Arbeidersbeweging; 7.15 Literair half uurtje door A. M. de Jong. V.P.R.O. 8.00 Tijdsein; 8.01 Catechisatie. Spreker: Ds. F. W. J. van den Kieboom; 8.30 Concert; 9.00 Spreker: Dr, H. P. Berlage. Onderwerp: Bouwkunst en Socialisme; 9.30 Concert; 10.00 Persberichten van het Vrijz. Godsd. Pers bureau; 10.03 Vaz Dlas; 10.15 Boekbespreking; 10.45 Gramofoonplaten. V.A.R.A. 11.00 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting Huizen (1875 M.) N.C.R.V. 8.159.30 Gramofoonmuziek; 10.3010.50 Korte Zieken- dienst; 11.00—12.30 Gramofoonplaten; 12,0012.15 Poli tieberichten; 12.302.00 Middagconcert; 2.002.30 Klas sieke Gramofoonmuziek; 3305.00 Concert door W. Tump (viool), René Hendriks (cello), Jan Monissen (piano); 5.005.15 Gramofoonmuziek; 5.156.15 Orgel concert uit de Westerkerk te Enkhuizen, door R. G. Crevecoeur; 6.156.45 Bezoek van den Radio-dokter; 6.457.15 Cursus Engelsch; 7.157.45 Causerie over: „De rozentuin" door A. J. Herwig; 7.458.00 Politie berichten; 8.0010.30 Spreker: Dr. Philip J. Idenburg. Onderwerp: „De opleiding tot arbeider". Concert door: Jac. Ph. Caro (bas), Dirk Vos (viool), J. S. Lultlng (orgel); 10.3010.45 Persberichten Vaz Dias; 10.4011.30 Gramofoonmuziek. Zaterdag 15 November. Hilversum (298 M.) V.A.R.A. 8.00 Orgelspel door Johan Jong; 9.00 Gramofoonmuziek. V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding. V.A.R.A. 10.15 Voordracht door Frangois Pauwels; 10.30 Zioken- uurtje; 11.30 Gramofoonmuziek; 12.00 Middagconcert door het VARATSeptet; 1.45 VARA-liedjes voor de k[n- deren; 2.45 Paédagogisch Concert; 4.15 Onderbre'.-. voor verzorging van den zender; 4.30 Radio-cursus Duitsch; 5.00 „Het Speeltuinwerk"; 6.10 Kinderuurtje; 7.10 Bestuursmededeelingen door A. de Vries; 7.25 Accordeonmuziek door Jo. Kolvers; 7.45 „Bij de Pomp". Wekelijksch nieuws van Teun de Klepperman; 8.00 Uurtje voor de Binncnbeurtvaart; 9.00 Populair concert door het VARA-Orkest o.l.v. Hugo de Groot; 10.00 Ac- cordeon-muziek door Jo. Kolvers; 10.20 VARA-Varia; 10.30 Concert VARA-Orkest; 11.00 Persberichten Vaz Dias; 11.15 Gramofoonmuziek; 12.00 Sluiting. Huizen (1875 M.) K.R.O. 8.00—9.15 Morgenconcert; 11,30—12.00 Godsdienstig Half uurtje; 12.00 Tijdsein; 12.01—12.15 Politieberichten; 12.15 —1.45 Lunchmuziek; 1.452.30 Gramofoonplaten; 2.30 3.00 Vragenhalfuurtje voor jeugdige personen; 3.00 4.15 Kinderuurtje; 4.154.30 Verzorging van den zon der; 4.305.00 Praatje ter behartiging van de belangen van den Boekhandel; 5.006.00 Gramofoonmuziek; 6.00 Tijdsein; 6.016.15 Sportpraatje 6.156 35 Journalistiek weekoverzicht door Paul de Waart; 6.356.45 Gramo foonmuziek; 6.457.15 Cursus Esperanto; 7.157.45 Spre ker: F. J. de Waele. Onderwerp: „Godsdienst en zede lijkheid in het hedendaagsche Griekenland"; 7.458.00 Politieberichten; 8.0011.00 Populair concert door het Salon-Orkest o.l.v. Marinus van 't Woud; 9.30 Nieuws berichten Vaz Dias; 11.0012.00 Vrooüjke Gramofoon platen; 12.00 Tijdsein en Sluiting. DE DOKTER AAN HET WOORD GRIEP. Op het oogenblik bestaat er geen bijzondere reden tot vrees voor een nieuwe griep-epldemie. Toch is het sinds lang bekend, dat abnormale weergesteldheid een ge vaarlijke bondgenoot van de griep is en dat een vochtige winter op zichzelf voldoende kan zijn om griep te ont wikkelen. Ook do Volkenbond houdt zich tegenwoordig bezig met maatregelen tegen den griep cn hoewel de omvang van c!;' werk nog niet zoo uitgebreid is, als men zou wen- sc i, wij mogen niet uit het oog verliezen, dat juist de beteugeling van het kwaad door internationale maatre gelen van het grootste belang is en meer succes heeft dan wat de landen elk afzonderlijk in hun eigen gebied tot stand brengen. De epidemieën hebben bij alle ellende, die zij veroor zaakten, één goed ding; door het systematisch en vaak jarenlang onderzoeken der ziekteverschijnselen is men nu veel beter tegen de gevreesde griep gewapend. Tevens zijn de.menschen er meer tegen gehard en doorstaan het tegenwoordige geslacht ook zware aanvallen van griep beter dan voor den oorlog. Toch doen zich nu en dan nog epidemieën voor. Men weet nu ook, dat griep niet alleen gevaarlijker is, naarmate.de infectie zwaarder is, doch tevens dat het geval des te ernstiger wordt, naar mate de griepbacillen samenwerken met die van andere infectieziekten, vooral wanneer dit stroptocochen zijn,die o.a. gewrichtsrheumatiek, keelontsteking, gebreken aan de hartkleppen en soms scharlakenkoorts doen ontstaan. Ook de bacillen, die longontsteking en pleuris veroorza ken, werken zeer heftig in combinatie met griepbacillen. Deze gecombineerde infecties zijn echter in hooge mate afhankelijk van bepaalde factoren, in streken, waar deze factoren aanwezig zijn, treedt de griep dan ook plotseling veel vaker en ernstiger op dan elders. Vooral griep, die op do hersens overslaat, is een ge vreesde ziekte. In 1918 meende men aanvankelijk met in fluenza te doen te hebben, die men niet te ernstig op vatte. Er treden ongeveer om de dertig jaren griepepi demieën op, en in dat jaar was het juist 29 jaar geleden dat de groote epidemie van 1889 Europa bestookte. De influenza dook echter in dien tusschentijd weer op met meerdere of minderen heftigheid, zonder dat men veel aandacht besteedde aan de tusschentijds voorkomende gevallen van „Spaansche griep". De epidemieën van den laatsten tijd hebben echter een minder zorgelooze opvatting doen ontstaan; vooral de verontrustende symptonen van de hersengriep, die veel ernstiger waren dan die van de gewone griep en de snel- verloopende gevallen van longontsteking of bijkomende Eigenaardige methoden om filmster te worden. Eenigen tijd geleden werd een filmacteur, Ben Lyon, op straat aangevallen door een jongeman, die hem met een browning dreigde. De politie arresteerde de jongen en het bleek, dat hij dezen overval alleen maar ge- ensceneerd had om de aandacht van den filmacteur te trekken. Hij hoopte op deze wijze een baantje in het filmbedrijf én liefst als acteur, te krijgen. Dit bericht vestigt nog eens de aandacht op een bron van ergernis voor acteurs en regisseurs. Een paar maanden geleden sprong een meisje voor de auto van Greta Garbo. De chauffeur kon nog tij dig remmen en een ongeluk voorkomen. Het doel van het meisje was om... via Greta Garbo een betrekking in de Metro-studio's te krijgen. Het antal gevallen van dezen aard is onaangenaam groot, liet verhaal van een Mexlcaansch meisje, dat zichzelf liet opsluiten in Charlie Chaplin's kleedkamer en daar zelfmoord pleeg de, dateert ook van den laatsten tijd Een andere jonge dame ging bij John Gilbert op de stoep zitten en weigerde heen te gaan. De politie moest haar wegha len. De aankondiging van Gilbert's huwelijk met Ina Claire was indertijd aanleiding tot een zelfmoordpoging van een meisje, dat met Gilbert's portrt in haar han den quasi kermend van pijn op straat ging liggen, gil lende, dat zij niet zonder John leven kon. De politie ondervroeg haar en toen bleek, dat het kind Gilbert nog nooit gezien had, behalve op prentjes en in films en verder kwam uit, dat het vergif, hetwelk zij zoo moedig geslikt had, zuivere aspirine was. Het is daarom niet moeilijk te begrijpen, dat de studio's der Metro speciaal bewaakt worden en dat ook streng gelet wordt op de telefoongesprekken. Tallooze malen wordt getracht om telefonisch contact met oen bekende acteur of actrice te krijgen en op deze wijze om een baantje te bedelen. Brutaleren probeeren het als „journalist" en trachten een interview te krijgen. De studio-politie heeft bij den ingang der terreinen een lijst hangen, waarop de namen voorkomen van hen, die toegelaten mogen worden en van bonafide journalisten. Anderen komen niet naar binnen, zelf als wilden ze de entree met goud betalen. Verleden jaar kwam een jongeman als „v—clitgoed" in een kist toch in de studios. Hij zou gest zijn, als men hem niet had hooren kreunen. Natuurlij., werd hft, na opgefrischt te zijn, buiten het hek geleld. Een andere jongen bood aan om een inbraak te plegen en zich te laten arresteeren, om goed te laten zien, hoe uitstekend hij een dergelijke scene spelen kon. Het eenige, dat hij vroeg, was een toezegging van de publicity-afdeeling, dat zij hem uit de gevangenis zou houden. Natuurlijk voelde men er niets voor, maar als de avonturier'bij zijn plan gebleven is, zit hij nu nog in de gevangenis. Stomme getuigen van bekende films. Op een weg in Frankrijk, vlak bij Verdun, staat een groot kruisbeeld. Gedurende den slag aan de Argonne werd een stuk van dit beeld weggeschoten en sindsdien heeft men het in dezen toestand gelaten, als èen herinnering aan den grooten oorlog. Een dergelijk symbolisch monument slaapziekte toonden, hoe ernstig de ziekte was. Binnen zeer korten tijd stierven de patiënten, anderen hielden er psychomoorische afwijkingen uit over. Zoo wordt in Duitschland het a^ntad menschen, die door de hersen griep ziekelijk zijn geworden of ongeschikt tot het uit oefenen van hun beroep, geschat op meer dan 60.000. Ondanks alle wetenschappelijk onderzoek zijn er nog vele onopgeloste vraagstukken, waarvan enkele niet uit sluitend op de griep, doch op epidemieën in het alge meen betrekking hebben. Zoo tast men nog in het duis ter omtrent de vraag, waardoor het periodiek terugkee- ren der epidemieën wordt veroorzaakt. De verwekker van de hersengriep is nog niet gevonden en een werke lijk betrouwbare geneeswijze evenmin. Toch staat het wel vast, dat hersengriep geen variatie van de gewone griep is, doch in den grond een andere ziekte is, wat uit het verschil in voorkomen der besmetting en ook uit de kli nische ontwikkeling van het ziektebeeld bewezen kan worden. Wat is het grootst mogelijke vliegtuig? In de laatste jaren hebben wij steeds grootere metalen verkeersvliegtuigen zien ontstaan. Terwijl in 1913 het grootst mogelijke verkeersvliegtuig werd geschat op 10 ton, vlieggcwicht en in 1929 deze grens theoretisch werd vastgesteld op ongeveer 10 ton, staan wij nu voor het feit, dat de DO X met 50 ton de lucht ingaat. Toch is de mogelijkheid, om onze tegenwoordige vlieg tuigen te vergrooten, niet onbeperkt. Een bekende wet der mechanica luidt n.1., op het vliegtuig toegepast: Bij de vergrooting van een vliegtuig wordt het dragende oppervlak der vleugels vergroot tot de tweede macht, doch het gewicht van het geraamte tot de derde macht der oorspronkelijke waarde. Dit gewicht neemt dus snel ler toe dan het oppervlak der vleugels, zoodat het eigen gewicht van een groot vliegtuig naar verhouding groo ter is, dan dat van een klein vliegtuifg. Nu geldt deze ongunstige omstandigheid gelukkig niet voor alle onderdeelen van het geraamte, doch slechts voor het werkelijk dragende deel daarvan, dus voorna melijk voor de zware dwarsbalken, die door de vleugels loopen. Hoe langer men dè vleugels maakt, hoe zwaarder deze balken worden, omdat de arm van den hefboom, waaraan de dragende kracht aangrijpt, steeds grooter wordt. Een andere wet der aeromechanica zegt daarentegen, dat de luchtweerstand naar verhouding steeds kleiner wordt, naarmate men de vleugels langer maakt. Men kan dit ook in de natuur zien, waar vogels met lange, smalle vleugels het beste kunnen vlegen. Om lichte bal ken te kunnen gebruiken, moet men de spanwijdte der vleugels dus zoo klein mogelijk maken, doch om de luchtweerstand te verminderen, moet men ze zoo groot mogelijk maken. Hoewel deze beide eischen elkaar tegenspreken, Is er toch een gunstige middenweg te vinden. Desondanks wordt de gunstige spanwijdte bij groote vliegtuigen naar verhouding kleiner, al is deze spanwijdte grooter dan nu in de praktijk wordt toegepast. Tevens kan men bij deze gunstigste spanwijdte het bijbehoorende vleugelgewicht berekenen, zoodat daaruit bepaald ka.n worden, wat het grootste vliegtuig is, dat nog kan vliegen, zonder dat het vleugelgewicht zoo groot wordt, dat men geen nuttig gewicht meer overhoudt. Al te groote vliegtuigen zijn dus niet meer rendabel. Een vliegtuig van 25 ton is echter nog volkomen ren dabel en een vliegtuig van 100 ton kan nog zeer groote afstanden afleggen zonder opnieuw brandstof in te ne men. Wij zijn dus met onze tegenwoordige groote vlieg tuigen al vrij dicht tot de grens genaderd. Enkele beken de constructeurs, zooals Dr. Rumpler en Prof. Junckcrs hebben echter reeds lang getracht, het vleugelgewicht „kunstmatig" te verminderen door de hoofdlasten van het vliegtuig, anders te verdeelen en gedeeltelijk in de vleugels onder te brengen. Gedeeltelijk worden hun ideeën reeds in de praktijk toegepast en wanneer deze experimenten volledig doorgewerkt zijn, zullen wij veel grootere vliegtuigen kunnen bewonderen. Daardoor zul len ook de transportmogelijkheden van het vliegtuig aan merkelijk worden uitgebreid, want tot nu toe zijn de las ten; die vervoerd kunnen worden, gering, vergeleken met de prestatie's van spoorwegen en schepen. spreekt natuurlijk het meest tot hen, die den oorlog van nabij hebben medegemaakt; anderen zullen er misschien nauwelijks door getroffen worden. Hollywood, het slagveld van verfilmde emoties, heeft op zijn manier ook monumenten. Nlet-ingewijden gaan ze voorbij, zonder ze met een blik te verwaardigen, maar de insiders uit het filmbedrijf weten, dat er aan die „monumenten" tallooze herinneringen vastzitten. Want hoewel sommige „sets" dagen en weken lang door duizenden „bevolkt" werden, raken ze snel in de vergetelheid. Films van vroeger dagen, die met veel pracht en praal werden opgezet, die speciale straten, gebouwen etc. vereischten, behooren tot het verleden cn de bouwwerken blijven staan als stomme getuigen. Een enkele maal wordt er wel eens iets afgebroken of opnieuw benut, maar wanneer men de ruimte of het „decor" niet noodig heeft, laat men zulke „sets" vaak jarenlang onaangeroerd en ze worden dan langzamer hand stomme getuigen van vergane glorie. Ze zijn blij ven staan, omdat het sloopen te veel geld zou kosten. Een paar maanden geleden werd in een hoek van de Metro-terreinen een groot gebouw afgebroken, een kasteel-ruine. Een paar artisten kwamen er toevallig langs en keken naar de afbraak. Niemand kon vertel len, voor welke film dit kasteel gebouwd was en pas nu herhaalde ondervragingen kwamen zij te weten, dat dit het kasteel uit „DE VIER RUITERS" was, een van Valentino's bekendste films. De artisten kersversch uit New-York voor een talkie geimporteerd keken elkaar aan, herinnez-den z'.ch de film en kwamen tot de conclusie, dat het kasteel ruim acht jaar daar in weer en wind gestaan had. Het moest nu plaats maken voor een nieuw laboratorium. Bezoekers van de Universal-terreinen kunnen daar nog steeds de Notre Dame de Paris zien, de kathe draal, welke voor Lon Chaney's bekende film „De klokkenluider van N-otre Dame" werd gebruikt Naar men zegt was dit een der kostbaarste en grootste bouwwerken, ooit voor de film gemaakt. Aan het einde van de Motor-BouVsvard In Culver City staat een hoog gebouw, opgetrokken van grauwen steen en voorzien van vele kleine raampjes met traliewerk. Een gevangenis. Nu weet men nog voor welke film dit gebouw neergezet werd. Immers: THE BIG HOUSE is een film van dit jaar. Maar over enkele jaren zal men moeten peinzen en de meesten zullen het niet meer weten. Dicht in die buurt kan men ook nog eea gebouw van zes verdiepingen vinden, een weeshui» Het is een herinnering aan de film VREDESHELDEX thans alweer vergeten. Op d© hoek van Vine Street en Sunset Boulevard i' oen groot stuk bouwgrond. Vroeger waren daar 4» Paramount-studio's, doch deze werden verplaatst en alles ging tegen den grond. Maar in een hoek en men kan het nog zien staat nog een groot betonnen blok, met trappen aan vier kanten. Er zou dynamiet noodig geweest zijn, om het op te ruimen en daarom liet men hot waarschijnlijk zitten. Op dit betonblok stond eens het Gouden Kalf, stomme getuigt van D6 Mille's „De tien geboden". Zoo is Hollywood, in zijn korte bestaan, reeds vol monumenten. De meest bekende „sets" leven misschim1 een paar Jaar langer in de herinnering voort, maar het grootste deel wordt snel vergeten. Vooral als het succes van de betreffende film niet zoo groot was. Men kan zich trouwens in het snel-levende Hollywood niet al te veel met souvenirs ophouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1930 | | pagina 6